به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فرم شناسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فرم شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فضل الله رضایی اردانی*، غلامرضا هاتفی اردکانی، مهدی صادقی

    این پژوهش با روش توصیفی- استشهادی و تحلیل یافته ها، بر اساس نقد ادبی صورت گرایانه، کاربرد ابزارهای آشنایی زدایی را در مرثیه محتشم کاشانی بررسی می کند. در فرم شناسی این مرثیه، هنرسازه های زبانی و ادبی، به سلسله عواطفی می پیوندد که احساسات مخاطب را همراه با اعجاب و فراز و فرودهای روحی برمی انگیزد. محتشم با موقعیت شناسی ادبی، استقلال فکری و آزادی تامل، به گزینی ترکیبات و تنوع مضامین، جلوه های هنری کلام را ترسیم می کند و با این شگرد، زمینه درونی و معنوی شعر (عاطفه) را تقویت می سازد. جریان عاطفی شعر از محور شخصی به محور اجتماعی سوق پیدا می کند و کلام را از برش زمان و مکان معین فراتر می برد که همین موضوع سبب درهم شکستن مرز جغرافیایی کلام و بازگشت وحدت بندها به همان افق دایره وار عاشورا می شود. از دلایل تاثیرگذاری شعر محتشم غیر از مضمون، گره خوردگی عاطفه و تخیل همراه با صورخیال و صناعات ادبی، الهام گیری طبیعی وزن شعر از نفس موضوع (واقعهکربلا)، دقت در تحسین الفاظ و تجوید معانی (تکمیل و نیکو گردانیدن معانی) است. پربسامدترین تصویرهای هنری در این مرثیه، استعاره و در مرتبه بعد، تشبیه است. عناصری که برای ساختن تصاویر استعاری استفاده شده اند، عناصر طبیعی و جلوه های آن هستند و عناصر انسانی در استعاره ها، از نظر بسامد بعد از عناصر طبیعی قرار می گیرند.

    کلید واژگان: فرم شناسی, آشنایی زدایی, صناعات ادبی, دوازده بند, محتشم کاشانی}
    Fazlollah Rezaei Ardani *, Gholam Reza Hatafi Ardakani, Mahdi Sadeghi

    This research investigates the use of defamiliarization tools in Mohtasham Kashani's twelve stanzas using a descriptive-analytical method and analysis of findings based on formalist literary criticism. In the morphology of this elegy, linguistic and literary works of art join the chain of emotions and arouse the emotions of the audience along with spiritual ups and downs. Knowing the literary situation, intellectual independence and freedom of reflection, selection of combinations, and variety of themes, Mohtasham draws the artistic effects of words, which strengthens the inner and spiritual background of the poem (emotion). The emotional flow of the poem moves from the personal axis to the social axis and takes the word beyond the cut of a certain time and place, which causes the geographical boundary of the word to be broken and the unity of the stanzas to return to the same circular horizon of Ashura. Besides the theme, Mohtasham's poetry is influenced by the entanglement of emotion and imagination with images and literary works, the natural inspiration of the weight of the poem from the subject’s soul (Karbala incident), the precision in praising the words and refining the meanings (completing and improving the meanings). The most frequent artistic images in this elegy are metaphors, followed by similes. The elements used to make metaphorical images are natural elements and their manifestations, and human elements in metaphors are placed after natural elements in terms of frequency. 

    Keywords: Morphology, Defamiliarization, Literary Arts, Twelve Stanzas, Mohtasham Kashani}
  • فضل الله رضایی ارادانی*، غلامرضا هاتفی اردکانی

    «کویر» یکی از آثار «ادبی- غنایی» و درون گرای شریعتی به شمارمی آید. او در نگارش «کویر» براساس جریان سیال ذهن، کوشیده است تا متنی ادبی، جلوه دهد. توصیف ، احساس گرایی، کاربرد صناعات ادبی، از جمله تشبیه، استعاره و تضمین، از ویژگی های غالب متن «کویر» است. او با اشراف به علم بیان و بدیع، از صناعات ادبی به شکل تصنعی استفاده نکرده است. این جستار ادبی، با هدف دانش افزایی مدرسان و دبیران، متن درس نهم کتاب فارسی 3، پایه دوازدهم متوسطه دوم نظری، با عنوان کویر، محور پژوهش قرار گرفته است و آن درس را در سه حوزه بااهمیت «زبانی، ادبی و فکری» بررسی کرده اند. شیوه پژوهش در این مقاله، توصیفی همراه با تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش، است. علاوه بر آن، به بررسی هنرسازه های زبانی و ادبی و آرایش و چیدمان منظم آنها، در حوزه های متعددی، از قبیل تاریخ نگاری، تلمیح گویی، فرامکانی و فرازمانی، عامیانه نویسی، واژه و عبارت پردازی و تصویرپردازی در ابعاد گوناگون، پرداخته شده است.

    کلید واژگان: شریعتی, کویر, نقد, فرم شناسی, صورتگرایی}
    Fazlollah Rezaei Arardani *, Gholamreza Hatefi Ardakani

    The book "Desert" is one of the "literary-lyrical" and introverted works of Aye Shariati. In writing "Desert" based on the fluid flow of the mind, he has tried to appear as a literary and artistic text. Descriptiveness, sentimentality, and the use of literary works, including similes, metaphors, and guarantees, are the predominant features of the text of the Desert.This literary research, with the aim of educating teachers, is the ninth lesson of Persian book 3, the twelfth grade of the second theoretical middle school, entitled Kavir, has been the focus of research and has studied that lesson in three areas: "linguistic, literary and intellectual". . The research method is descriptive along with the analysis of research findings. In addition, by examining the linguistic and literary elements and their arrangement and order, in various fields, such as historiography, lexicography, grammar and grammar, slang, lexicography, word-writing, word-writing, word-writing Has been paid.

    Keywords: Shariati, Desert, Criticism, Formalism}
  • زهرا رجبی*، طاهره میرهاشمی

    تلمیح یکی از کهن ترین و پرکاربردترین فنون و صنایع ادبی- بلاغی است که سبب غنای معنایی و زیبایی زبانی شعر می شود؛ اما در ادبیات و شعر معاصر، رشد دانش ادبی و گسترش مطالعات نقد ادبی سبب تنوع و پیچیدگی کاربرد این صنعت ادبی در شعر شده است که بررسی و تحلیل ظرافت های ساختاری و نحوه ی سازوکار آنها نیازمند مطالعات دقیق تر با رویکردهای نوین است. از این رو، پژوهش حاضر در صدد است به شیوه ی توصیفی- تحلیلی ساختار تلمیحات روایی- قرآنی در مجموعه اشعار شفیعی کدکنی را با روشی نوین بررسی کند تا دریابد شفیعی کدکنی با چه شگردهای فرمی از روایت های قرآن در تلمیحات شعری اش استفاده کرده و بر این اساس، چه اقسام تلمیحی در شعر او وجود دارد؟ بر اساس نتایج، شفیعی کدکنی شاعری است که در تلمیحات روایی- قرآنی خود قسمت های مختلفی از داستان های معروف و شناخته شده ی قرآنی را با نوآوری ها و هنجارشکنی های ساختاری و هنری متنوع و پیچیده ای به کار برده است که سبب ایجاد اقسام مختلف تلمیحات تشبیهی، ساختاری، آیرونیک، چند وجهی، ترکیبی، پژواکی و نام دهی خاص در شعرش شده است.

    کلید واژگان: بلاغت, فرم شناسی, ساختار تلمیح, روایتهای قرآنی, شفیعی کدکنی}
    Zahra Rajabi *, Tahere Mirhashemi

    Allusion is one of the oldest and most used rhetorical figures that enriches the semantic and linguistic beauty of poetry. However, in contemporary literature and poetry, the growth of literary knowledge and the development of literary criticism studies has led to variety and complexity of the use of this literary figure in poetry whose examination and analysis of structural delicacies and their mechanisms require more accurate studies with new approaches. Therefore, the present study seeks to investigate structure of Qur’anic-narrative allusions in poems collection of Shafiee Kadkani in a new approach through descriptive-analytical methods in order to find out based on which form techniques, Shafiee Kadkani has used Qur’an narrations in his poetic allusions and therefore, what types of allusion can be seen in his poems? According to the results, Shafiee Kadkani is a poet who in his narrative- Qur’nic allusions has used different parts of famous and well-known Qur'anic stories innovatively with varied and complicated structural and artistic transgressions which has created different kinds of simile, structural, ironic, multi aspects, combinational, echoic, and Proper naming allusion in his poems.

    Keywords: Rhetoric, Formology, Structure of Allusion, Qur'anic narratives, Shafiee Kadkani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال