جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "لاهوتی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «لاهوتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
زمینه و هدف
شاعران برای تغییر در طرز بیان و پرورش معانی و مضامین اشعارشان، از شگردهای متعدد و متنوعی بهره میگیرند که گروهی از این شگردها را «صنایع بیان» مینامند. شگردهای دیگری نیز برای بیان تاثیرگذار و راه های پرورش معانی رواج دارد که بطور دقیق و خاص در مبحث صنایع ادبی بحث نمیشوند، اما بسان صنایع و گاه بیشتر از آنها، در ایجاد شعر تاثیرگذار موثرترند. از این روش ها بعنوان «راه های پرورش معانی» یاد میشود. راه های پروراندن معانی و نوآوری در طرز بیان، اثر ادبی را از یکنواختی بیرون می آورد و باعث میشود مورد قبول خوانندگان باذوق و علاقه مند قرار بگیرد، به همین دلیل سخن هراندازه متنوع باشد به همان میزان برای مخاطب جذاب زنده و پویا خواهد بود. هدف اصلی این پژوهش، یافتن شیوه های پروراندن مطالب در اشعار عصر مشروطه است.
روش مطالعهدر این مقاله که به روش کتابخانه ای نگاشته شده است، روش های پرورش معانی در اشعار عصر مشروطه بررسی و تحلیل میشود.
یافته هااز بین راه های پروراندن معانی ، در اشعار دوره مشروطه از حکایت و روایتگری، توصیف، تشبیه، تمثیل و طنز و مطایبه بیشتر استفاده شده است.
نتیجه گیریشاعران این دوره، در توصیفات خود به جزئیات و طبیعت توجه بسیاری دارند و برای ذکر حداکثر جزئیات و برای توصیف دقیق از هنر فضاسازی بهره گرفته اند. شاعران مشروطه برای ابلاغ اندیشه های اصلاحی و پیامهای انقلابی خود، به تمثیل و طنز روی می آورند و آن را بسان یکی از راه های پرورش معانی به خدمت میگیرند.
کلید واژگان: شعر مشروطه, پرورش معانی, عشقی, فرخی, لاهوتیJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:17 Issue: 95, 2024, PP 51 -73BACKGROUND AND OBJECTIVESTo change the way of expression and develop the meanings and themes of their poems, poets use many and diverse methods, and a group of these methods are called "arts of expression". There are other methods for effective expression and ways of developing meanings that are not specifically and specifically discussed in the topic of literary arts, but they are just like the arts and sometimes more effective in creating effective poetry. These methods are referred to as "meaning cultivation ways". The ways of cultivating meanings and innovation in the way of expression make the literary work come out of monotony and make it accepted by tasteful and interested readers, for this reason, no matter how diverse the speech is, it will be lively and dynamic for the attractive audience. The main goal of this research is to find the ways of developing the content in the poems of the constitutional era.
METHODOLOGYStudy method In this article, which is written in a library method, the methods of developing meanings in the poems of the constitutional era are examined and analyzed.
FINDINGSAmong the ways of developing meanings, in the poems of the constitutional period, anecdotes and narratives, descriptions, similes, similes, and satire are used more.
CONCLUSIONThe poets of this period pay a lot of attention to details and nature in their descriptions, and they have used the art of space creation to mention the maximum details and to accurately describe. Constitutional poets turn to allegory and humor to communicate their reform ideas and revolutionary messages and use it as one of the ways of developing meanings.
Keywords: The poetry of the constitutional era, Meanings Cultivating, Mirzadeh Eshghi, Farrokhi Yazdi, Abulqasem Lahouti -
جستارنامه ادبیات تطبیقی، پیاپی 26 (زمستان 1402)، صص 119 -150
اندیشه سیاسی کوشش فکری و ارائه ی آرای منسجم در باب سیاست و زندگی سیاسی و تلاش برای پاسخ گویی به پرسش هاست. اندیشه سیاسی همواره سعی می کند با پی گیری مشکلات و ریشه یابی آن ها به دولت مشروعیت بدهد و در پی آن، بحران های موجود در جامعه را حل کند. ابوالقاسم لاهوتی نیز از روشنفکرانی است که در اشعار و نوشته های خود، با اندیشه های سیاسی به مسایل اجتماعی و واقعیت های موجود در جامعه اشاره می کند و پرده از خیانت های قدرت حاکم برمی دارد تا از این طریق مردم ناآگاه را از بی عدالتی های حاکمان وقت آگاه سازد. این پژوهش تلاش می کند تا با تحلیل جامعه شناسی اندیشه های سیاسی لاهوتی، بر اساس نظریه ی آگاهی طبقاتی جورج لوکاچ، به نوع شناخت و طرز تلقی وی از اجتماع و اوضاع جهان پیرامونش، دست یابد و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که لاهوتی برای بیان اندیشه های سیاسی خود از چه ساختارهایی بهره گرفته است؟ پیشینه پژوهش در این موضوع بیانگر عدم توجه بسیاری از محققین به این امر است و روش تحقیق در این پژوهش از حیث ماهیت و روش، از گونه توصیفی - تحلیلی و بر اساس هدف از نوع بنیادی- نظری است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اندیشه های سیاسی لاهوتی، در چارچوب ساختارهایی چون شخصیت، هویت، معرفت (جهان بینی و ایدئولوژی) و ارزش های اخلاقی شکل گرفته و این اندیشه ها ملهم و متاثر از آگاهی و دانش دریافته از جهان بیرون اوست که با واکنش های عقلانی مناسب همراه بوده و در اشعارش انعکاس یافته است. نتایج تحقیق نیز نشان می دهد که اشعار و سروده های لاهوتی بازتاب اندیشه های سیاسی او در چارچوب چنین ساختارهایی است.
کلید واژگان: جامعه شناسی, لاهوتی, جورج لوکاچ, اندیشه سیاسی, آگاهی طبقاتیPolitical thought is intellectual effort and presenting coherent opinions about politics and political life and trying to answer questions. Political thought always tries to give legitimacy to the government by following the problems and finding their roots and then solve the crises in the society. Abulqasem Lahouti is also one of the intellectuals who, in his poems and writings, points to social issues and realities in the society with political thoughts and reveals the betrayals of the ruling power so that people To make the ignorant aware of the injustices of the rulers of the time. This research tries to achieve the type of knowledge and perception of society and the world around him by sociological analysis of political theological thoughts, based on the theory of "class consciousness" of George Lukács, and to answer this main question. What structures did Lahuti use to express his political thoughts? The background of the research in this matter shows that many researchers do not pay attention to this matter, and the research method in this research is descriptive-analytical in terms of nature and method, and fundamental-theoretical based on the purpose. The findings of the research indicate that political theological ideas are formed in the framework of structures such as personality, identity, knowledge (worldview and ideology) and moral values, and these ideas are inspired and influenced by awareness and knowledge. It is his perception of the outside world, which is accompanied by appropriate intellectual reactions and is reflected in his poems. The results of the research also show that theological poems and compositions reflect his political thoughts in the framework of such structures
Keywords: Lahuti, George Lukacs, political thought, sociology, class consciousness -
آگاهی هایی که درباره حیات پرهول و حادثه ابوالقاسم لاهوتی (1264- 1336 ش) شاعرعصر مشروطه و معاصر در منابع ایرانی انعکاس یافته است چنان با ابهام و تناقض آمیخته است که بر اساس آن ها دشوار می توان تصویر روشنی از زندگی و سوانح حیات او ترسیم کرد. منابعی که به شرح احوال او پرداخته اند عمدتا پس از قیام بد فرجام و گریز و غیبت او از ایران به تحریر درآمده و از همین رو از شایبه انواع شایعات و افسانه پردازی ها مصون نمانده اند. زندگی پرماجرای او نیز که فاصله لاهوت و ناسوت را شتابان درنوردید، و نیمی از آن را در سال های آشوب ناک دوره مشروطه و جنگ جهانی اول در ایران و ترکیه گذرانید و نیمی دیگر را در آن سوی دیوارهای آهنین اتحاد جماهیر شوروی، زمینه های لازم را برای قصه پردازی و شایعه سازی درباره او فراهم آورده و دست یابی به اطلاعات دقیق را با دشواری مواجه کرده است؛ از همین رو نه فقط آن چه گزارش گران احوال لاهوتی در زمان حیاتش در خصوص حوادث زندگی ودیدگاه ایدیولوژیک او نقل کرده اند غالبا ازدقت و یا صحت لازم برخوردار نیست، بلکه پژوهندگان متاخر شرح احوالش نیز درذکر رخدادهای زندگی او ازلغزش و خطا مصون نمانده اند، در این مقاله می کوشیم با بهره گیری ازاسناد و منابعی که کمتر مورد عنایت پژوهندگان زندگی و احوال لاهوتی قرار گرفته است و نیز باتحلیل محتوایی برخی از سرودهای او، ضمن نقد آگاهی های مندرج درمنابع ایرانی، بر پاره ای ابهامات و تناقضات موجود پرتو افکنیم و از این رهگذر تصویر دقیق تری از برخی جوانب حیات ادبی ، ایدیولوژیک وسیاسی او به دست بدهیم.
کلید واژگان: لاهوتی, سوانح حیات, منابع ایرانی, نقد, ایرانThe data about the eventful life of Abolghasem Lahuti (1264-1366 AH), a contemporary poet of the constitutional era, reflected in Iranian sources are so ambiguous, deficient and contradictory that it is difficult to draw a clear picture of his life. The sources that have described his life have been written mainly after his unfortunate uprising, escape, and absence from Iran; therefore they are not empty of various kinds of rumors and myths. His adventurous life, half of which was in the turbulent years of the constitutional era and World War I in Iran and Turkey, and the other half was beyond the iron walls of the Soviet Union, provided the necessary grounds for storytelling and gossip about him and has made it difficult to obtain accurate information. Therefore, not only what the reporters of his life have narrated about the events of his life is not precise, but also recent researchers of his biography have not been safe from making mistakes in mentioning the events of his life. This study tried to use some documents and sources that have been less considered by researchers in his life, to analyze the content of some of his poems, to criticize the information contained in Iranian sources, to shed some light on the existing ambiguities and contradictions, and to give a more accurate picture of some aspects of his literary and political life.
Keywords: Lahuti, Iranian Sources, criticism, Iran, Soviet Union -
ادبیات معاصر ایران خصوصا شعر، از دوره ی مشروطه به بعد رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و نوآوری در ارایه ی شعر معاصر، مهم ترین دستاورد ادبی این دوره است که نخستین گام در راه تجدد و ایستادن در برابر سنت های پیشین ادب فارسی به شمار می آید. این ویژگی را می توان در حوزه های زبانی، فرم، شکل و ساختار، صور خیال و اندیشه و محتوا بررسی کرد. این تحقیق با روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی محورهای نوآوری در شعر ابوالقاسم لاهوتی در عصر مشروطه می پردازد که از پیشگامان تجدد در این دوره است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که لاهوتی با به کارگیری واژه های نو و بیگانه در شعر فارسی، به دامنه ی لغات فارسی می افزاید و موجب گسترش واژگان ایرانی می گردد؛ در ترجمه هایی که از برخی اشعار شعرای روسی می کند، از گونه ای نثر ادبی (شعر منثور) بهره می جوید؛ با کم و زیاد کردن مصراع ها در قالب چهارپاره، راهی برای ظهور شعر نو باز می کند و با تغییراتی که در وزن عروضی ایجاد می کند، اشعاری در وزن هجایی می سراید و به این طریق، طرحی نو می ریزد و در برابر سنت های پیشین ادبی ایستاده، راه تجدد در پیش می گیرد.کلید واژگان: لاهوتی, مشروطه, نوآوری, تجددContemporary Iranian literature, especially poetry, takes on a different color from the constitutional period onwards, and innovation in the presentation of contemporary poetry is the most important literary achievement of this period, which is the first step on the way to modernity and standing against tradition. It is considered the predecessor of Persian literature. This feature can be examined in the fields of language, form, shape and structure, imagination and thought, and content. This research, with a descriptive-analytical method, examines the axes of innovation in the poetry of Abulqasem Lahouti in the constitutional era, who is one of the pioneers of modernity in this period.The findings of this research indicate that by using new and foreign words in Persian poetry, theology increases the range of Persian words and causes the expansion of Iranian vocabulary; In his translations of some poems of Russian poets, he uses a type of literary prose (prose poetry); By increasing and decreasing the stanzas in the four-part format, he opens a way for the emergence of a new poem, and with the changes he creates in the prosody weight, he writes poems in syllabic weight, and in this way, a new design is created. Standing against previous literary traditions, it takes the path of modernity.Keywords: Lahouti, Constitution, innovation, modernity
-
انقلاب مشروطه ایران (1285) و پیامدهای آن درهای تازه ای به روی مردم گشود و به ویژه شاعران را با موضوعات اجتماعی و فرهنگی جدیدی همچون دردها و مشکلات مردم مواجه کرد که پیش از آن از اولویت های شعر شمرده نمی شد. پس از مشروطه، شکل گیری احزاب چپگرا و وقوع جنبش ها و انقلاب های سوسیالیستی و نظام های سیاسی برآمده از این انقلاب ها که از سده بیستم میلادی نخست در روسیه تزاری و سپس دیگر نقاط جهان رخ داد، بر بخشی از ادبیات ایران تاثیر گذاشت؛ بعلاوه، شعارهای سوسیالیست ها با آرمان ها و نیازهای بعضی از روشنفکران و کنشگران اجتماعی و فرهنگی ایران، ازجمله نویسندگان و شاعران، مطابق افتاده بود. بر این اساس، گروهی از شاعران از مشروطه به این سو با گرایش یا عضویت در احزاب چپ، با رویکردی سوسیالیستی به اوضاع کشور توجه نشان دادند و با مظاهر نظام سرمایه داری به مبارزه پرداختند. این اندیشه ها در شعر آنان بازتاب بسیاری داشته است. در این مقاله ضمن اشاره به اندیشه و اصول و مفاهیم سوسیالیسم و سرچشمه های ورود آن به ایران، بازتاب این اندیشه ها و مفاهیم را با ذکر شواهدی در شعر لاهوتی و افراشته -شاعرانی که رسما عضو حزب سوسیالیستی بوده اند- بررسی کرده ایم. اعتراض به فاصله طبقاتی، برابری حقوق، دفاع ازحقوق کارگران و دهقانان و غیره مهمترین موضوعاتی است که این گروه با به کارگیری واژگان خاص شاعران سوسیالیست، در شعر خود وارد کرده اند.کلید واژگان: سوسیالیسم, شاعران حزبی فارسی, لاهوتی, افراشته
-
بررسی تطبیقی اجتماع و بازتاب آن بر اندیشه سیاسی سعدی یوسف و ابوالقاسم لاهوتی از منظر سیاسی و اجتماعی مستلزم شناخت شرایط خاص جامعه ای است که این دو شاعر در آن زندگی کرده اند. از آنجا که در دوره مشروطه مفهوم آزادی، رنگ سیاسی به خود گرفته است، این مفهوم در شعر لاهوتی به صورت شورش علیه ظلم و حمایت از قشر کارگر و رنجبران، و در شعر سعدی یوسف به صورت مبارزه علیه وعده های پوچ و دروغین جلوه می کند. سعدی یوسف و ابوالقاسم لاهوتی برای بیان اوضاع اجتماعی تاثیرگذار در شعر خود از فنون ادبی گوناگونی چون نماد، طنز و تناقض، اقتباس و تضمین استفاده کرده اند، به عنوان مثال برای اشاره به وجود دشمنان و استعمارگران از نمادهایی چون سیاهی، رنگ سرخ، شهر و روستا، نخل و رود و... بهره گرفته اند با این تفاوت که در شعر لاهوتی بکارگیری نماد ملموس تر است. این دو شاعر همچنین با استفاده از دیگر فنون مذکور توانسته اند به خوبی بر اوضاع سیاسی و اجتماعی مردم سرزمین خود تاثیرگذار باشند و به مبارزه علیه ظلم، استثمار، امپریالیسم، غربزدگی و هجوم فرهنگ بیگانه غربی بپردازند.
کلید واژگان: سیاست, اجتماع, فنون ادبی, لاهوتی, سعدی یوسفA comparative study of society and its reflection on the political thought of Saadi Yousef and Abolghasem Lahouti from a political and social perspective requires understanding the specific conditions of the society in which these two poets lived. Since the concept of freedom has taken a political color during the constitutional period, this concept appears in Lahouti's poetry as a revolt against oppression and support for the working class and the suffering, and in Saadi Yusuf's poetry as a struggle against empty and false promises. Saadi Yousef and Abolghasem Lahouti have used various literary techniques such as symbol, humor and contradiction, adaptation and guarantee to express the influential social situation in their poetry, for example, to indicate the existence of enemies and colonizers, symbols such as black, red, city and Villages, palms, rivers, etc. have been used, with the difference that in Lahouti poetry, the use of a symbol is more tangible. These two poets have also been able to use other mentioned techniques to have a good impact on the political and social situation of the people of their land and to fight against oppression, exploitation, imperialism, westernization and the invasion of Western foreign culture.
Keywords: politics, society, literary techniques, Lahouti, Saadi Yousef -
شکواییه یا بث الشکوی یکی از موضوعات شعر غنایی فارسی است که در قالب های کوتاه، متوسط و بلند به ویژه در قالب های قصیده و غزل سروده می شود. شاعران زیادی به این نوع ادبی روی آوردند و از درد و رنج شخصی یا اجتماع سخن سرایی کردند. ابوالقاسم لاهوتی از شاعران ادبیات سیاسی و کارگری و معترض در دوره مشروطیت به شمار می رود که با جهان بینی خاص خود از این شیوه شاعری برای حمایت از طبقات فرودست جامعه و نیز انتقاد علیه حاکمان مستبد و بی کفایت بهره برده است. ازاین رو شکواییه های لاهوتی هم بازتاب اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی دوره مشروطه است و هم بیانگر نگرش های حزبی و سیاسی وی. در این جستار به شیوه توصیفی - تحلیلی و اسنادی و کمی به بررسی قالب های شعری، شیوه ها و موضوعات مختلف شکواییه های لاهوتی پرداخته می شود. لاهوتی بر مبنای اندیشه ها و هدف های سوسیالیستی و سیاسی خود، به دفاع از منافع کارگران، کشاورزان، رنجبران و محرومان طبقات گوناگون اجتماع می پردازد و از مستبدان داخلی، استعمارگران خارجی، ستمگران، ثروتمندان، استثمارگران، عوام فریبان، دین فروشان، باورهای خرافی، ناآگاهی عمومی و غیره به شدت انتقاد می کند.کلید واژگان: مضامین غنایی, شعرکارگری, شکوائیه, لاهوتیShekvaieh )Grievance( is one of the subjects of Persian rich poetry that is written in short, medium and long formats, especially in rhymes and sonnets. Many poets have used this literary genre and have spoken of personal or social sufferings. Abolghasem Lahouti is one of the poets of the political and labor literature and a protester in the Constitutional era who has used this poetic method to support the lower classes of society and to criticize tyrant and incompetent rulers. Lahouti's Grievance reflects both the social and political conditions of the constitutional era and his party and political perspective. This article deals with the poetic forms, methods and subjects of Lahoutian scholars by descriptive, analytical and documentary methods. Based on his socialist and political ideas and goals, defended the interests of workers, farmers, the afflicted and the disadvantaged of the various social classes, and strongly criticized domestic tyrants, oppressors, the rich classes, the exploiters, the demons, the religionists, the superstitious beliefs, demagogue and public ignorance.Keywords: Lyrical themes, Labor Poetry, Grievance
-
فصلنامه متن پژوهی ادبی، پیاپی 84 (تابستان 1399)، صص 301 -334جامعه ایرانی در عصر مشروطه وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شد که در خلال آن با گذار از عصر سنت به تدریج پا به دوران تجدد یا مدرنیسم نهاد. روشنفکران ایرانی در عصر مورد بحث، تحت تاثیر اندیشه تجدد، تلاش کردند تا زمینه را برای مدرن کردن جامعه ایران فراهم کنند. در این میان، لاهوتی به شدت تحت تاثیر جهان بینی مدرن و پدیده مدرنیسم بود. از این جهت، جستار حاضر در پی پاسخ گویی به این سوال مهم است که آیا عناصر و مولفه هایی از مدرنیته را در جهان بینی لاهوتی می توان یافت؟ و اگر یافت شود، چه عناصری از این تفکر به ذهن و زبان لاهوتی رسوخ کرده است؟ در میان شعرای عصر مشروطه، نمودهای تماس فکری لاهوتی با «غرب» روشن و آشکار است و بنابراین، محتمل است که عناصر مهمی از پدیده مدرنیسم در اندیشه او وجود داشته باشد. روش پژوهش پیش رو، توصیفی- تحلیلی است و نگارنده با جمع آوری اطلاعات از طریق دیوان لاهوتی و سایر منابع کتابخانه ای، تلاش کرده است تا به نقد و تحلیل مبانی مدرنیسم و مولفه های آن در اندیشه لاهوتی بپردازد.کلید واژگان: لاهوتی, مشروطیت, مدرنیسم, روشنفکری, شعر معاصرIranian society entered a new phase in its history during the constitutional era. During this period, the Iranian society passed through the traditional era and gradually entered the era of modernity. Influenced by the idea of modernity, Iranian intellectuals in this era tried to pave the way for modernizing the Iranian society. Among these intellectuals, Lahouti was also strongly influenced by the phenomenon of modernism. For this purpose, the present article attempst to answer these important questions: Can the elements of modernity be found in Lahouti's viewpoint? And if found, what elements of modernist thought have entered the mind of Lahouti? Among the poets of the constitutional era, the manifestations of Lahouti's theological contact with the "West" are clear and obvious. Therfore, it is likely that there are significant elements of the phenomenon of modernism in his thought. The method of this research is descriptive-analytical. The research data were collected from Lahouti's poems. The author has tried to criticize and analyze the foundations of modernism in Lahouti's thought.Keywords: Lahouti, constitutionalism, modernism, Intellectualism, Modern Poetry
-
یکی از راه های شناخت ادبیات یک دوره، نقد و بررسی دقیق آثار ادبی و قضاوت بر مبنای واقعیت های موجود آن دوره است. شعر دوره مشروطه که حد واسط شعر سنتی و شعر نو محسوب می شود، از جهات گوناگون درخور توجه است. در این مقاله به دنبال آن هستیم که به بررسی نقد بلاغی دوره مشروطه با تاکید بر اشعار میرزاده عشقی و ابوالقاسم لاهوتی به عنوان دو شاعر مهم این دوره بپردازیم. برخلاف تصور رایج، نقد بلاغی تنها در شناخت مباحث علم بیان منحصر نمی شود و طبق نظر ادیبان، بررسی صنایع بدیعی نیز بایستی در این حوزه گنجانده شود. از این رو در این مقاله ضمن بررسی تشبیه، استعاره و کنایه، به بررسی صنایع تاثیرگذار بدیعی دو شاعر نیز پرداختیم و این صنایع بدیعی را بر اساس فلسفه شکل گیری و معیارهای زیبایی که کمتر بدان پرداخته شده، طبقه بندی کرده ایم. از آنجا که نیروی تخیل در ساختن مجاز دخیل نیست و مجاز مرسل توسط شاعر ساخته نمی شود، مجاز را مورد تحلیل قرار ندادیم. از رهرو این پژوهش جدا از شناخت بیشتر دو شاعر، دریافتیم که با وجود عوام گویی شعر دوره مشروطه، شاعران این دوره استفاده از صنایع بلاغی را کنار ننهاده اند و تنها از جنبه زینت نیز بدان ننگریسته اند؛ بلکه از این صنایع در جهت بیان معضلات و مشکلات جامعه سود جسته اند تا بدین واسطه بر مخاطبان خود تاثیر بگذارند و آنها را ترغیب به ایجاد تحول و تغییر نمایند.کلید واژگان: عصر مشروطه, نقد بلاغی, شعر, عشقی, لاهوتیOne way to know the literature of a period is throughout accurate assessment and critical analysis of literary works based on the available realities therein. Persian constitutional poetry as an interface between traditional and modern poetry deserves attention in many aspects. This article aims to review the rhetorical criticism of the constitutional poetry with emphasis on the poems of Mirzadeh Eshqi and Abulqasim Lahouti as two outstanding poets in that era. Contrary to commonly held views, the rhetorical critique is not restricted to the arguments of rhetoric, but rather scholars believe that it should also involve the analysis of stylistic devices or figurative language. Therefore, in this article it was attempted to review some figures of speech such as simile, metaphor, and metonymy as well as the influential stylistic devices used by the two above mentioned poets. Then, those stylistic devices were classified according to the philosophy of their formation and some aesthetic criteria which are often neglected. Literary trope was not analyzed in this paper as imagination is not concerned with making that and synecdoche is not produced by a poet. The result of this study contributed to achieve a better understanding of the two above poets, and it also revealed that despite cliché tendencies of the constitutional poetry, the poets in that era neither abandoned rhetorical devices nor considered them as merely ornamental; but rather, they made use of them to express occurring challenges and problems in society in order to influence their audience and encourage them to bring transformation in community.Keywords: Constitutional Period, Rhetorical Criticism, poetry, Eshqi, Lahouti
-
قافیه یکی از جلوه های موسیقی شعر است به گونه ای که اگر قافیه شعری درست و سالم باشد آن شعر زنده می ماند. از همین رو، شاعران زمانی را صرف قافیه پردازی کرده و به آن اهمیت زیادی داده اند. از سده های ابتدایی شعر فارسی تا به امروز، تغییرات زیادی در قافیه ها رخ داده است و با بررسی علم قافیه بر اساس مطالبی که در کتب بلاغت و نقد شعر، مسطور است به سهولت می توان به اهمیت قافیه و اثربخشی آن در شعر فارسی پی برد. قافیه بخشی از واژگان در دسترس هر شاعر است و واژه ای است که از زبان معیار برخاسته و نقش و ارزش سبکی دارد. در این پژوهش، پس از بررسی اشعار چهار شاعر عصر مشروطه، به بررسی جنبه های موسیقیایی، صنعت گری و نوآوری های قافیه و هم چنین دخل و تصرفاتی که شاعران در واژه های قافیه صورت داده اند پرداخته شده و جلوه های تازه ای از هنر قافیه پردازی، ارایه شده است. هدف مقاله، بررسی جنبه های موسیقیایی، صنعت گری، نوآوری و جلوه های هنر قافیه پردازی در شعر شاعران مذکور است.
کلید واژگان: مشروطه, قافیه, فرخی, عشقی, عارف, لاهوتیRhyme is one of the musical manifestations of the poem so that if the rhyming rhythm is right and healthy it will remain alive. Therefore, poets spend time on rhyme and give it great importance. From the early centuries of Persian poetry to the present day, many changes have been made in rhymes, and by examining the science of rhyme on the basis of material in the vocabulary and criticism of poetry, one can easily understand the importance of rhyme and its effectiveness in Persian poetry. Rhyming is part of the vocabulary available to any poet and is a word that comes from standard language and has a stylistic role and value. In this study, after examining the poems of four poets of the constitutional era, we examine the musical, artistic and rhyme aspects of rhyme, as well as the interplay and tenure that the poets have made in the rhyme words and provide new manifestations of the art of rhyming. The purpose of this article is to study the musical aspects, artisanship, innovation and artistic effects of rhyme in the poetry of these poets.
Keywords: Constitutional, Rhyme, Farrokhi, Eshqi, Aref, Lahouti -
مطالعه رابطه کاربرد زبان در آثار ادبی و مناسبات قدرت، پژوهش های ادبی را به علوم اجتماعی و زبان شناسی پیوند می دهد. ادبیات مشروطه، با توجه به بسامد بالای طرح موضوعات سیاسی و اجتماعی در آن، از این حیث مستعد بررسی کاربردهای زبانی ایدئولوژیک و رابطه آن با مناسبات قدرت است، مخصوصا شعر نو که در پیوند با تجددگرایی سیاسی و اجتماعی پدید آمد. نخستین شعر نو فارسی را ابوالقاسم لاهوتی در سال 1288 ه.ش با عنوان «وفای به عهد» سرود. این پژوهش با کاربست مدل سه بعدی فرکلاف در تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی رابطه کاربرد زبان در این شعر و مناسبات قدرت در عصر تولید آن می پردازد و می کوشد کاربردهای زبانی را در این شعر از این منظر تبیین کند؛ یعنی در پی آن است که با تحلیل دقیق زبان شناختی متن، نشان دهد که چه گفتمان هایی در متن مفصل بندی شده اند و این مفصل بندی چه ارتباطی با مناسبات قدرت در عصر تولید متن دارد. بدین منظور، از دستور نظام مند نقش گرای هلیدی، در سطح توصیف و بخشی از تفسیر، و از بخشی از آرای لاکلو و موف در سطح تفسیر بهره برده می شود. بررسی این شعر نشان می دهد که در آن گفتمان مشروطه، فمینیسم و اسلام مفصل بندی شده است و این مفصل بندی نظام سیاسی استبدادی و ساختارهای اجتماعی مردسالارانه را زیر سوال می برد و نظام سیاسی مشروطه و ساختارهایی را که به زنان، نسبت به گذشته، قدرت بیشتری می دهد ترویج می کند.کلید واژگان: شعر نو, وفای به عهد, زبان, قدرت, تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف, دستور نظام مند نقشگرای هلیدی, لاهوتیThe Study of relationship between language use in literary works and power links literary studies to social sciences and linguistics, Because of its high frequency of presentation of political and social subjects in Constitution literature, it has the potentiality to be studied with regard to the ideological language use and the relation of language and power, specially Persian modern poetry which has come to existence with political and social modernism. The first modern poetry was composed by Lâhuti in 1909 named Vafâ-ye be ʔahd (Adherence to the Pledge). Applying Fairclough three-dimentional model in CDA, this research studies the relation between language use and power in Vafâ-ye be ʔahd in the era it is composed. Through explaining linguistic features, i.e. detailed linguistic analysis of the text indicates which discourses are articulated in the text and what relation this articulation has with power relations in the era of composing the text. To this end, Hallidays SFG is applied in descriptive level and a part of interpretative level; and a part of Laclau and Mouffes discourse theory is applied in interpretative level too. The Study of this text shows that the adherence to constitution, feminism, and Islam discourses are articulated in this poetry and this articulation challenges arbitrary political regime and male-dominated social structures and propagates constitutional government and women empowering structures more than past.Keywords: modern poetry, language, power, Fairclough's CDA, Halliday's SFG
-
یعتبر ابوالقاسم لاهوتی شاعرا رائدا فی الادب الفارسی وشعره کروایه تاریخیه تروی لقارئها ما جرت لإیران فی عصره. فهو شاعر عظیم یعرف مسوولیه الشاعر فی المجتمع، واهمیه الشعر وتاثیره فی قلوب الناس جاهدا إلی استنهاضهم امام الاستبداد، ویصب افکاره التحرریه والإصلاحیه فی قوالب شعریه عذبه، ویدعو الناس إلی المقاومه امام الظلم والفساد. تهدف هذه الدراسه من خلال إیراد نماذج من اشعار لاهوتی، إلی التعریف بشاعر کبیر له فی تاریخ الادب الحدیث فی إیران صفحات حریه بالبحث والدراسه. تناول هذا المقال مضامین الثوره والمقاومه فی شعر لاهوتی وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، وقد توصل إلی ان ابرز هذه المفاهیم فی شعره هو: الحریه، الذود عن الوطن، نقد الجهاز الحکومی، ذم الإستعمار، نقد الجهل والغفله فی الشعب واستلهام الامجاد، مبینا انه شاعر ملتزم یبعث الحماس فی مشاهد القتال والنضال فی البلد متعاضدا مع المحاربین لتحقیق الحریه والمساواه ومن جانب آخر، اکد علی ان نزعات لاهوتی الحزبیه وخضوعه للحزب الشیوعی، وکذلک الروح العسکریه المستولیه علیه وحضوره فی ساحات القتال، هما مجریان قد ادیا إلی تحویل شعره إلی شعر رسالی ثوروی للدعوه إلی الثوره.کلید واژگان: التفاوت الطبقی, المقاومه, الثوره, الحزب الشیوعی, إیران, لاهوتیAboulqasemLahouti is a pioneer and eminent poet in Persian literature. His poems are like historical narratives which ingeminate what happened to Iran in that period of history for his readers and audiences. He is a capable poet who is aware of his social responsibilities and has realized the significance of poetry and its effect on people's soul and its power to motivate nation and people to face power and despotism; therefore, he has expressed his liberal and reforming thoughts and ideas in the form of beautiful poems and he has invited and called his compatriots to arise and fight against injustice, cruelty and corruption. The current study and research decides to introduce this great, prestigious poet who unfortunately has remained obscure. This article studies and surveys the resistance and revolution in Lahouti's poems in analytical descriptive way and style and also expresses the most dominant and particular theme and content of his poems consisting freedom, criticizing government, colonialism review, complaint about ignorance and neglected people, reminiscence of glorious past and taking inspiration from it. By searching and deliberating in Lahouti's poems we can realize that he is a responsible and poet who motivates bravery and courage among his compatriots to fight against the enemies for the sake of reaching freedom and equality in the battlefield. On the other hand, Lahouti's joint to communist party, his political views, military morale and presence in battlefields are the features which cause Lahouti's poems be promotional (slogan) and full of invitation to insurgence and resistance in more cases.Keywords: class differences, Resistance, Revolution, Communist party, Iran, Lahouti
-
لاهوتی و زهاوی، دو تن از شاعران برجسته تاریخ معاصر ایران وعراق، تقریبا در یک دوره زمانی زیسته اند و شرایط حاکم بر سرزمین دو شاعر، بسیار شبیه به هم است. اوضاع سیاسی و اجتماعی مشابهی که بر ایران و عراق در این برهه از تاریخ حکم فرما بود، سبب شده که مضامین سروده های لاهوتی و زهاوی، با وجود عدم ارتباط مستقیم میان دو شاعر، شبیه به هم باشد. هدف این پژوهش، بررسی اشعار لاهوتی و زهاوی در زمینه نقد واعتراض و بیان وجوه تفاوت و تشابه سروده های آن دو در این مجال و در ورای آن، ایجاد پلی میان ادبیات معاصر ایران و عراق است. این جستار، توصیفی - تحلیلی، بر مبنای مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی و بر اساس مشابهت های اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران و عراق در دوره مذکور، ضمن بیان این بسترهای مشابه، اشتراکات فکری دو شاعر را در زمینه هایی چون: انتقاد از دستگاه حاکم، اعتراض به حضور استعمارگران، نقد جهل، غفلت، ترس، زبونی ملت و… بررسی می کند و نشان می دهد که زیرساخت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یکسان، منجر به مشابهت مضمونی سروده های لاهوتی و زهاوی در بیان نقد و اعتراض شده است.کلید واژگان: لاهوتی, زهاوی, انتقاد و اعتراض, ادبیات تطبیقی, شعر معاصر ایران و عراق
-
از مهمترین ویژگی های شعر دوره ی مشروطه، این است که شعر در خدمت اجتماع و سیاست قرار گیرد. مسائل سیاسی چنان صریح و روشن در شعر این دوره نمود پیدا می کند که به هیچ وجه نمی توان از آن ها صرف نظر کرد؛ ابوالقاسم لاهوتی(1276-1335..ش) نیز از جمله شاعران عصر مشروطه است که سروده هایش انعکاس واقعی جامعه و سرشار از مضامین سیاسی و اجتماعی است. از آن جایی که تاکنون به صورت مستقل پیرامون مضامین اشعار ابوالقاسم لاهوتی پژوهشی انجام نگرفته است، بنابراین در این مقاله نگارندگان می کوشند مضامین برجسته ی سیاسی و اجتماعی اشعار او را بررسی نمایند.
کلید واژگان: لاهوتی, میهن, سیاست, مشروطه, اجتماعThe poetry of conditional era depends on society and polities. Political issues are so obvious in the poetry of this period that it cannot be ignored. Abolghasem Lahouti (1897-1956) is among those conditional poets whose poems are true Reflection of the Society and of the Political and social context. This issue received little attention، so the present study investigates political and social themes lyrics he reviewed.Keywords: Lahouti, Nations, Politic, conditional era, Society -
با وجود پژوهش های سودمند در باب شعر و ادب عصر مشروطه، هنوز بسیاری از جزئیات و جوانب آن به درستی بررسی و گزارش نشده است. دو سروده «نوروزی نامه» میرزاده عشقی (م 1303ش) و «نوروزیه» ابوالقاسم لاهوتی (م 1336ش) از جمله آثار این دوره است که تا به امروز کمتر در دایره توجه و تحقیق پژوهندگان ادبیات معاصر قرار گرفته است. این دو شعر که از وزن، قالب و نظام قافیه آرایی واحدی برخوردارند، در ایام مهاجرت سرایندگان آنها به سرزمین های عثمانی در جریان جنگ جهانی اول و در استانبول سروده شده اند. هر دو شعر در عین بهره مندی از وجوه مشترک صوری، محتوایی، شان نزول، و موقعیت تاریخی و جغرافیایی سرایش، تمایزهای درخور اعتنایی با یکدیگر دارند که بررسی و مقایسه آنها را الزام می کند. از میان این دو شعر به ویژه «نوروزی نامه» عشقی از حیث اشتمال بر نخستین بارقه های نوگرایی، میزان گسست از سنت رایج ادبی و نیز برخورداری از صبغه رمانتیک، واجد اهمیت خاصی است. شعر لاهوتی نیز که یک سال پس از شعر عشقی، به مناسبت فرارسیدن نوروز 1298ش / 1337ق و به اقتفای آن سروده شده است، علاوه بر جنبه های بلاغی، از جهت وقوف به دیدگاه سیاسی اجتماعی و تلقی میهنی شاعر در آن برهه از حیات وی، و نشان دادن سیر تحول اندیشه او شایسته تامل و بررسی است. در این مقاله ضمن مقایسه این دو اثر و تبیین موارد اشتراک و تمایز آنها، وجوه بلاغی و میزان گسست هریک از آن دو از موازین سنت ادبی مطالعه خواهد شد و درون مایه آنها با توجه به زمینه های سیاسی و اجتماعی و گفتمان رایج در آن مقطع تاریخی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
کلید واژگان: درون مایه, ساختار, لاهوتی, میرزاده عشقی, نوروزی نامه, نوروزیه
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.