به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ما بعد الاستعمار » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ما بعد الاستعمار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نعمت الله مقصودی، محمدجواد پورعابد*، ناصر ناصر، رسول بلاوی
    إن الدراسه حول الادب والآثار الادبیه، وخاصه فی مجال النقد، قد واکبت الدراسات التی تتم بین الفروع المختلفه وخاصه علم الاجتماع؛ وذلک لاهمیه الآثار الادبیه بوصفها مرآه لانعکاس المشاکل الاجتماعیه، فبإمکان الدراسات الادبیه الاجتماعیه إصلاح البناء الثقافی للمجتمع، وحل مشاکله وتطویره فی مختلف المجالات. وبهذا السیاق، نلاحظ ان الروایه الإسلامیه قد اولت اهتماما بالغا علی تصویر القضایا والتطورات التی تطرا علی المجالات المختلفه للمجتمع الإسلامی، ومنها الاستعمار والاحتلال. ونظرا إلی المکانه المتمیزه لشخصیه المراه فی الروایه، فإن التحلیل الاجتماعی لاهم تاثیرات المقاومه علی الشخصیات النساییه الإیجابیه فی روایه عذراء جاکرتا،وذلک فی ظل الاستعمار والمقاومه، من اهم اهداف هذا البحث ویدل علی اهمیته. إننا فی إطار الدراسه الاجتماعیه للنماذج المتعلقه بادب المقاومه، والتی قد تجلت فی روایه عذراء جاکرتا للکیلانی، قد قمنا بتحلیل العلاقه بین القضایا الاجتماعیه للمجتمع، ومنها الاحتلال والاستعمار، وبین ملامح الشخصیات النسویه فی هذه الروایه، وحاولنا ان نبین موقف المولف من موضوع الاستعمار والاحتلال فی مجتمع إسلامی، ونشرح آراءه حول دور المراه فی مواجهه هذه القضیه. وظهر من خلال البحث فی ضوء المنهج الوصفی التحلیلی، ان الکیلانی قد رکز کثیرا علی رسم الشخصیات النسویه الإیجابیه فی هذه الروایه، وذلک بالترکیز علی ثلاث صور للمراه وهی المناضله، والصامده والشهیده، وذلک لرسم آثار الاستعمار الشیوعی علی المجتمع الإندونیسی من جانب، ولتحریض ابناء البلاد المستعمره فی مواجهه العدو من جانب آخر.
    کلید واژگان: الدراسه الاجتماعیه, ما بعد الاستعمار, المقاومه, المراه, عذراء جاکرتا, الکیلانی}
    Nematollah Maghsoudi, Mohmmed Javad Pour Abed *, Naser Zareh, Rasool Balawi
    Investigation of literature and literary works, especially in the field of criticism is associated with interdisciplinary research and specifically with the science of sociology; this is due to the importance of literature as a reflector of social problems. Sociological literature investigations can be modified cultural structure of society, solve its problems and transform it in various fields. On the other hand we see that the novel from some time ago, with a prominent place in the expression of social issues, it is distinguished from other literary knowledge and techniques. Subsequently, the Islamic novel is a literary genre that is expressing the Muslim community issues; because it cannot be around this literature from addressing important social issues of the nations. For this reason the Islamic literature is a committed, indicative and aware literature of the evolution of human societies. Thus, the Islamic novel addressed the sustainability issue, and figured the pains of oppressed that live under the yoke of colonialism. Naguib al-Kilani is a pioneer of the contemporary Islamic novel, he is show special attention to the female characters in his novels, especially the "A’dhra’ Djakarta" novel, and as a Muslim novelist, most examples of female characters in the novel used to showing his emphasis on the role and attitude of women in the subject of resistance. This article is addressed the positive aspects of woman character in the "A’dhra’ Djakarta" novel with a descriptive and analytical method and According to a sociological analysis of the novel, and indicates that Naguib al-Kilani focuses on three aspects of the woman that is champion, stable and martyr woman, pictured a sublime status of Muslim women to encourage people of colonized countries to face the enemy. The field of post-colonial theory relates to a specific historical period that followed the demise of colonialism, or the period that followed the political independence obtained by countries that were under foreign colonialism. This theory uses a variety of modern critical approaches, including the renaissance of cultural studies and feminist studies. It benefits from all critical approaches, especially post-structuralism and postmodernism. The term post-colonialism came with the publication of Edward Said's Orientalism book, and the French writer Madame de Stael was the first to point out the importance of the relationship between literature and society, and between literature and politics. The issue of ideology is another topic that Goldman refers to in his research on the sociology of literature, as he sees that the creator of literary works is not only their author, but its creator is the ideology belonging to a particular social class.   In this article, our attention has focused on the two topics related to the novel The A’dhra’jakarta, while the first topic is related to the study of the features of the positive characters in the novel, including the heroine of the novel "Fatima", and her political and revolutionary activities and other feminist personalities participating in this jihad, and to shed light on the features of these novelists, We analyze their most important social and political activities, which continue their struggle until the last moment of life to achieve complete freedom for their homeland and people. The second topic concerns the effects of post-colonialism   Al-Kilani was interested in the issue of resistance, as it is a distinguished literature, and he took care in the novel of The A’dhra’jakarta from both sides, the first of which is drawing the features of feminist personalities, and focusing on the important position of women in Islamic society, which is the participation of women in the most important social issues and in the fate of her homeland and her future, and Islamic literature confirms it in various areas of peoples' lives. The second is to express the effects of communist colonialism on the different levels of Indonesian society. In his novel, Al-Kilani was concerned with the issue of the complete equality of women and men, their social and political rights, the nature of communism, its ideological goals, and its opportunist policies that oppose Islamic teachings. On the other hand, he used the figure of Fatima, as a militant woman whose Islamic features the author has employed to express his beliefs about The functions of women in their social life, and to emphasize the extent of their importance in the resistance and steadfastness in the face of manifestations of colonialism and injustice. Al-Kilani has benefited from the method of preaching and guidance in the sayings of this female character, and he has used her Islamic features, and painted them in his novels, to emphasize the role of women in global revolutions, and he wanted to say that the role of women in the resistance movement is no less than that of men. According to his Islamic ideology and his revolutionary beliefs, he wanted, through the features of these positive personalities, to point out two things: First: that revolutions around the world are proceeding on one line, which is the union of the different classes of peoples. And secondly: that women can do great things, and help men to continue the path towards freedom and lofty goals
    Keywords: Resistance literature, Postcolonialism, woman, Resistance, A’dhra’ Djakarta, Kilani}
  • میلود غرافی *

    لقد شاهد تدریس العربیه فی العالم، وفی اوروبا وفرنسا خاصه، تزایدا ملحوظا منذ العقدین الاخیرین؛ وذلک لاسباب متعدده، تاتی علی راسها الاوضاع الجیوسیاسیه. فمنذ ان بدا الإرهاب القاعدی والداعشی یضرب فی عقر دار اوروبا وامریکا، ومنذ ان بدا التدخل الامریکی فی العراق تحت مبرر محاربه هذا الإرهاب، تزاید إقبال الموسسات والافراد علی تعلم العربیه. وإذا کان هذا الإقبال لصالح اللغه، فإنه من جانب آخر، یسیء إلیها؛ لانه یربطها دایما وسلبیا بالدین، مما ینعکس سلبا علی هذا التعلیم ویجعله مشروطا برویه إیدیولوجیه لا تنظر إلی اللغه العربیه، کما ینظر إلی باقی لغات العالم. لکن تعلیم العربیه فی الجامعات الفرنسیه، حتی وإن کانت بدایاته التاریخیه مشروطه باطماع استعماریه، فإنه استطاع ان یتاسس تدریجیا علی اسس اکادیمیه. یقترح المقال قراءه وصفیه لتاریخ تدریس الادب العربی فی الجامعات الفرنسیه، ویتوقف عند مقررات تدریس هذا الادب وإستراتیجیته ومناهجه والإشکالیات التی یثیرها فی علاقته بالتطورات الثقافیه والسیاسیه التی یشهدها الغرب بشکل عام، والمجتمع الفرنسی بشکل خاص.

    کلید واژگان: الادب, الاستشراق, الاستعمار, التدریس, العربیه, المنهج}
    Miloud Gharrafi*

    Over the past two decades, the teaching of Arabic in Europe,  and France in particular, has made significant progress for several reasons, notably geopolitical ones. Indeed, since the terrorism of Al-Qaeda and Daesh has begun to strike within Europe and the United States, and since the American invasion in Iraq aiming at fighting terrorism, several institutions have set up teaching the Arabic language. While individuals’ and state institutions’ interest in the Arabic language has been beneficial, it has in the meantime been detrimental, because it directly associates the Arabic language with Islam and does not consider it as a regular language among many others. In France, although the beginning of the teaching of Arabic is historically linked to colonial times, it was gradually dissociated from this bias and settled as a purely academic teaching in universities. The present study proposes a historical reading of this teaching and discusses its current state in French universities. It focuses on the teaching of Arabic literature from its syllabi in relation to the cultural and political situations that Europe, in general, and France, in particular, are experiencing.

    Keywords: Arabic, Colonialism, Education, Literature, method, Orientalism}
  • عبدالله الخیر*

    تستکشف هذه المقاله طبیعه التقنیات السردیه والاسالیب الحدیثه التی اعتمدها الکاتب عبد الرحمن منیف (1933-2004) فی روایته "مدن الملح". دلاله تلک التقنیات والاسالیب لناحیه ان هذه الروایه تعتبر من النصوص البترولیه المهمه فی الادب العربی ما بعد الکولونیالی الذی یتصدی للخطاب الغربی عموما والامیرکی تحدیدا. فقد کانت هذه الروایه موضوع جدالات عمیقه لناحیه تصنیفها الادبی، ولکن البحث الموضوعی المعمق یبرهن بشکل واضح علی ان "مدن الملح" هی روایه واقعیه سحریه، بترولیه، ما بعد کولونیالیه تتصدی للتاثیرات السلبیه الاجتماعیه والاقتصادیه والسیاسیه لاکتشاف واستغلال النفط علی مجتمعات الجزیره العربیه ولهذه الغایه سوف تلقی هذه المقاله الضوء علی الاسالیب والادوات السردیه التی استخدمها منیف لإیصال رسالته ما بعد الکولونیالیه المعاکسه من خلال اعتماد مناهج واتجاهات سردیه حدیثه کالواقعیه السحریه ومن خلال استخدام تقنیات سردیه خاصه، کتشکیل الشخصیات باعتماد المجتمع ککل بطلا للروایه ومن خلال اعتماده تقنیه تعدد الاصوات بهدف عرض وجهات نظر متنوعه للاحداث من قبل الکاتب وبذلک یکون منیف قد قدم نوعا رواییا مبتکرا فی الادب العربی ونادرا علی المستوی العالمی، حیث إن القلیل جدا من الاعمال الادبیه العربیه والعالمیه تصدی لموضوع النفط الذی اصبح یعتبر من المحرمات بفعل الضغوط الامیرکیه السیاسیه والثقافیه المانعه للتطرق لهذه المساله الحساسه. من ناحیه اخری وبغیه شرح الطبقات والمستویات والتشفیرات المتعدده المضمنه بدقه فی "مدن الملح"، فإن هذه المقاله سوف تعتمد نظریه إدوارد سعید المعروفه باسم  القراءه المطابقه کمنهجیه علمیه للبحث بهدف وضع الروایه فی مکانها الاجتماعی - السیاسی المناسب وکذلک سوف تعتمد علی مفاهیم الواقعیه السحریه ل"ستیفن سلیمون" ولا بد من التنویه بانها سوف تتطرق إلی کیفیه تجسید منیف لمفهوم التضمین، بحسب نظریه "تزفیتان تودوروف" النقدیه السردیه لشرح کیفیه إدخال منیف قصصا صغری ضمن السرد العام بهدف إلقاء الضوء علی نقطه معینه تخدم الغایه الکلیه للروایه وبالطبع یساهم وضع عمل منیف فی موقعه الادبی الصحیح فی تاسیس نوع من التفاهم الحضاری المتبادل بین الشرق والغرب من خلال الحوار الثقافی الحالی والمستقبلی فی عالم حیث النضال والمقاومه ضد الهیمنه والامبریالیه والحروب العدوانیه هی المحرکات الاساسیه التی تولد ازمات عالمیه والکثیر من الکوارث والمآسی مرارا وتکرارا وخصوصا فی منطقه غرب آسیا.

    کلید واژگان: الروایه البترولیه, الواقعیه السحریه, ما بعد الاستعمار, التقنیات السردیه, السردانیه العربیه}
    Abdallah El Kheir*

    This article explores the nature of the narrative techniques adopted by the writer "Abd al-Rahman Munif" in his novel Cities of Salt، and the significance of these techniques in terms of the fact that this novel is considered one of the important petroleum texts in post-colonial Arabic literature that deals with Western postcolonial discourse in general and the American discourse in particular. This novel has been the subject of profound debates in terms of its literary classification، but in-depth objective research proves that Cities of Salt is a magical، petroleum، post-colonial novel that addresses the negative social، economic and political impacts of oil discovery on the societies of the Arabian Peninsula. To this end، this article will shed light on the narrative tools that Munif used to communicate his post-colonial contradictory message through modern narration techniques such as magic realism، character formation، and multiple voices with the aim of presenting various perspectives of events by the author. In this way، Munif has presented an innovative narrative genre in Arab literature and a rare work on the international level، as very few Arab and international literary works have addressed the issue of oil، which has become considered as a taboo due to the American political pressure to prevent this sensitive issue from being discussed. On the other hand، in order to accurately explain the multiple layers، levels، and encodings embedded in Cities of Salt، this article will adopt Edward Said's theory known as contrapuntal reading، as a scientific methodology of research، with the aim of placing the novel in its appropriate socio-political place. This article will also build on concepts of magic realism by Stephen Slemon. It should also be noted that this article will touch on how Munif embodied the concept of inclusion، according to Todorov's narrative criticism theory، to explain how Munif incorporated minor stories into the general narration with the aim of shedding light on a specific point that serves the overall purpose of the narration. And of course، putting a work in its proper literary position contributes to establishing a kind of civilized mutual understanding between East and West through the current and future cultural dialogue، in a world where the struggle and resistance against hegemony، imperialism and aggressive wars are the main engines that generate global crises and many disasters and tragedies again and again، especially in the West Asia region.

    Keywords: the petroleum novel, magic realism, post-colonialism, Abd al-Rahman Munif, Cities of Salt, narrative techniques, Arabic Narratology}
  • محمد علی آذرشب، فاطمه اعرجی *
    قد تتجلی الهویه الثقافیه فی مجموعه خصائص لجماعه بشریه تربط بینهم اواصر عده کالتاریخ المشترک، والمیزات الاجتماعیه، والدین، واللغه.. إلخ. ولیس هناک ثقافه إلا وهی تمثل هویتها بادوات واسالیب مختلفه. والتمثیل هو الذی یعطی لجماعه ما صوره عن نفسها وعن غیرها، وهو الذی یصنع لهذه الجماعه معادلا لما یسمی فی علم السرد ب«الهویه السردیه». ولقد اقتضت تجربه آداب ما بعد الحقبه الاستعماریه، وجود علاقه فعاله بین المستعمر و المستعمر، تقوم علی مبدا الخضوع ثم التبعیه، وإنها عباره عن تشویه ثقافی یرید قمع الهویه علی وعی او من دون وعی لها. وقد انشغل الکاتب العربی الذی کابد هذه التجربه، انشغالا إبداعیا وجمالیا، حاول عبر الکتابه والتفکیر والتخیل ان یقدم مختلف اوجه هذه التجربه بکل قسوتها. وحاول تمثیلها فی إطار الظاهره الاستعماریه التی استمرت فی صوره ما بعد الاستعمار، وهی الصوره التی ارادت من الهویه القطیعه مع ماضی ها وإدراجها فی سباق عالمی معولم یقوم علی منافسه ثقافیه قبل ان یقوم علی منافسه عسکریه او اقتصادیه. وقد جاءت روایه«شیکاجو»، لعلاء الاسوانی آخذه ظاهره الاغتراب والهجره افقا للاطلاع علی جمله من هذه التجارب التی عاشتها او رصدتها شخصیات الروایه. فوجدناها تتحدث عن المفارقه الغریبه واللااخلاقیه بین الانا الشرقی والآخر الغربی، وذلک عبر عملیات وسیاسات الهویه التی تنتج جدلیه شبیهه بعلاقه العبد والسید، ذلک لکی تبرز لنا کیف یمکن للشخصیه السردیه ان تتحول من کائن فاعل إلی کیان مفعول به.
    کلید واژگان: ما بعد الاستعمار, العولمه, هویه التابع, شیکاجو, التمثیل}
    Mohammad Ali Azarshab, Fatima Araji *
    Cultural identity might be revealed in group features of human beings sharing many relationships like common history, social and religious descriptions. All cultures represent their identity through different tools and means. It is the representation that gives to any group a picture of itself and others. This process is so important that there a term associated with it, "narrative identity". In this respect, the postcolonial literature portrays the continuous relationship between the colonialist and the colonialized a relation based on submission and subjugation. This situation requires the removal and suppression of the identity, intentionally or unintentionally. The Arab writers who suffered this period creatively and aesthetically reacted to it. They tried through writing, thinking and imagination, to portray different faces of this experience in all its cruelty. These pictures have sought to separate the present identities from the past and be involved in a global race based on cultural competitions beyond, say, military and economic competitions. The novel Chicago by Ala al Aswani employs the phenomena of exile and diaspora, which the characters of the novel have lived or observed, as the embodiment of many of the postcolonial experiences. This novel narrate the moral contrasts between the western and eastern identities. That is, it describes the process through which the slave-master relationship takes shape—how an independent agent becomes a passive entity.
    Keywords: post, colonialism, globalization, subaltern identity, Chicago, representation}
  • علیرضا شیخی*، جعفر عبودی
    هذه، دراسه و مقارنه بین محمد مهدی الجواهری و محمدحسین شهریار من خلال دیوانیهما بحثا عن وجهات نظرهما حول الاستعمار ومخططاته فی بلدین العراق و ایران؛ المتشابهین فی الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه. فیقرن الجواهری الشغب السیاسی بالفوضی الاجتماعیه فلولا الإنحطاط الاجتماعی الشائع فی الشعوب ما وجد المستعمرون واذنابهم ماءا عکرا للصید ولولا فساد الساسه وانانیه القاده ما زرحت الدول تحت کابوس ثقیل من الجهل والمرض والحرمان. فیشارک شهریار الاحداث السیاسیه باشعاره وقد یعتلج فی صمیمها ما یعانی شعبه من ظلم واضطهاد یاتیهما الاستعمار وعملائه فیدعو الشعب إلی المحبه والوحده.
    إن الجواهری وشهریار یحاولان قدر المستطاع مراعاه سنه القدماء من جهه الشکل والقوافی ومن جهه اخری (المضامین) خلعا حله التجدید علی شعرها وسیله للتعبیر عن افکارهما المتاثره بالاحداث المتوتره، منها: تشجیع الشعب إلی دفع الاجانب، و إلی الوحده والشهاده او العمل الفدائی، والذی یعطی لنا زاویه نظرتهما فی المناوئه للاستعمار واذنابهم.
    کلید واژگان: الجواهری, شهریار, الاستعمار, الشعر العربی و الفارسی المعاصرین}
  • لیلا قاسمی حاجی آبادی، پرویز لکزاییان فکور
    الفیتوری شاعر کبیر من إفریقیا دخل آفاقا لم یسبقه إلی ها شاعر منشدا الثوره ممجدا روح إفریقیا و البطولات العربیه. فهو انشد قصائد فی لبنان، فلسطین، والعراق یدعو الشعوب إلی الحریه و رفع الذل و الإستبعاد و یری فی المستقبل ان ینهض الشرق من غفلتهم لیسمع فی کل مکان نداء الحریه و الإستقلال و یرید منهم ان یتحرروا من الاستعمار الذی آلمهم و احزنوهم بما انهم احیاء یستحقون الحیاه الحره؛ فعلیهم ان یبذلوا دماءهم فی سبیل حریه وطنهم. فالفیتوری رافض لهذا الواقع العربی المتردی و لکن رفضه لیس ذلک الرفض الهدام الذی یرید ان یهدم کل شی«دون ان یبنی شیئا»، إن رفضه رفض بناء یبغی من ورائه النهوض بالامه العربیه و دفعها نحو الرقی و الحضاره و یبقی و هو یحمل هم الشعر و هم امته العربیه. یستخدم الشاعرلغه الرمز و الکنایه فی قومیاته کما ان مسحه من الالم و التشاوم سیطر علی ها، و یشیر إلی عده القضایا السیاسیه الهامه خلال قومیاته.
    کلید واژگان: الفیتوری, الشعر, إفریقیا, القومیه, الرمز, الإستعمار, الحریه}
    Leila Ghasemi Hajiabadi, Parviz Lakzaeeyan Fakoor
    Mohammed Moftahh Rajab Al-Fituri is a major African poet with such an unprecedented sphere of knowledge and artifice who has praised revolutions and immortalized the free spirit of heroism in Africa and the Arab world. Alfiturihas composed odes on many causes covering Lebanon، Palestine، and Iraq wherein he calls upon nations to struggle for their freedom and to fight submission and slavery. Alfituriis a visionary who foresees the blessed occasion when amental restorationin the east would drive nations out of oblivion and misguidedness. Then nations would cry out loud the anthem of freedom and independence from all the pangs and anguish caused by a colonialism which has deprived them from their basic right in being alive and free. Self-sacrifice and martyrdom are the only path to freedom and glory. Alfituridenounces the failing submissive status quo inflicting the Arab world. Alfituri’s denial and rejection is not aimed at mere devastation، but he complains and yet demands a constructive approach to uproot the causes of underdevelopment and regression. All this springs from a compassionate concern for security، prosperity، and civilization. Alfituriemploys symbolism and irony in his nationalistic compositions to which he adds an aura of pain and pessimism in order to treat certain critical political causes.
    Keywords: Alfituri, Poetry, Africa, Nationalism, Symbol, Colonialism, Freedom}
  • السید علاءالدین شاهرخی
    لمفهوم الوحده الاسلامیه مکانه متمیزه فی المستویین الداخلی و الخارجی، فی فکره الإسلام السیاسی. یکشف الوضع الحالی للعالم الإسلامی و الموامرات الشیطانیه المتعدده لخلق الخلافات و العداوه بین المسلمین عن هذه الضروره. لاشک فی ان الدراسه الدقیقه للتجارب القیمه لدی زعماء الوحده الإسلامیه فی العالم المعاصر خاصه دراسه آراء و افکار السید جمال الدین اسد آبادی، ضروریه جدا.
    کان ینظر السید جمال الدین اسدآبادی کقائد إسلامی إلی قضیه الوحده الإسلامیه کهدف قیم لا کوسیله سیاسیه بحته؛ لهذا قام بتخطیط سبل دقیقه و موثره للوصول إلی ها، نورد الاهم منها فیما یلی:ا- التعرف علی الاسباب المثیره للخلاف فی المجتمع الإسلامیه و اماطه اللثام عنها.
    ب- الاستفاده من بعض امکانیات الغرب من اجل الکشف عن دورهم فی الخلافات.
    ج- تشجیع الزعماء و الرواد المسلمین لمساله الوحده الخطیره و الاستفاده من هذا السبب المهم.
    د- التاکید علی اصل الوحده الإسلامیه و الهویه الدینیه فی إقرار الاخوه الإسلامیه.
    کلید واژگان: سید جمال الدین اسدآبادی, الوحده الإسلامیه, الاسس المشترکه, المسلمون, الاستعمار}
    Alaedin Shahrokhi
    Meaning of Islamic unity in two internal & external levels of diplomatic idea of Islam has superior place. Present situation of world of Islam and various devilish plots for provoking disputes and enmity among the Muslims shows well the necessity of this issue. Undoubtedly, the survey of valuable experience of leaders of Islamic world unity at present age, especially survey of Seyed Jamal Al-Din Asad Abadi’s ideas and opinions is so necessary. He, as an Islamic leader, knows Islamic world unity a valuable goal not only a diplomatic issue. He, therefore, appointed an exact and useful plan for accessing to the goal. The most important plans include:A) Introducing reasons of provoking disputes among Islamic world.
    B) Using some utilities of west world to introduce their role in provoking disputes among Muslims.
    C) Encouraging leaders and heads of Islamic world to apply unity among Muslims and usage of it.
    D) Emphasizing on the bases of Islamic unity and regional identity for developing Islamic fraternity.
    Keywords: Seyed Jamal Al-Din Asad Abadi, Islamic unity, Common bases, Muslims, Colonization}
  • حسین شمس آبادی، اصغر مولوی نافچی، غلامرضا گلچین راد *

    ولد معروف الرصافی سنه 1875م فی مدینه بغداد وکان شاعرا، وکاتبا، وصحفیا متمتعا بمنصب کبیر ومکانه اجتماعیه مرموقه فی الدوله العثمانیه. لقد شب الرصافی فی عصر کانت تتوالی فیه الاحداث فی العالم العربی، وقد خیم الجهل، والفقر، والمرض علی البلاد العربیه خلال اکثر فترات الحکم العثمانی.
    إن الشعر العربی قد عرف فی اواخر القرن التاسع عشر ومطلع القرن العشرین بوادر نهضته وازدهاره، واشتمل علی موضوعات سیاسیه، واجتماعیه، وحضاریه. وإن الادب وخاصه الشعر قادر علی ان یوثر تاثیرا إیجابیا فعالا فی صنع التاریخ وفی تحویل مجری الحیاه وتغییر اوضاعها.
    البیئه واحوال العصر دعت الرصافی وغیره من الشعراء إلی الاهتمام بشوون الوطن، والناس، وحریه الرای، ونشر العلم، والقضاء علی الجهل، وإخراج المراه من ظلمتها، والاعتماد علی النفس، ونشر لواء العدل، وإنصاف الطبقه البائسه، والدفاع عن الوطن، والتشجیع علی العمل، والقضاء علی الاستعمار والاجانب. إنها موضوعات لاکتها الالسنه، وترددت اصوات دعاتها فی کل مکان وقد عالجها الرصافی بکل ما اوتی من قوه حتی عرف ب«شاعر البوساء» و«شاعر الحریه».

    کلید واژگان: الادب, معروف الرصافی, الاجتماع, الحریه, الاستعمار, المراه, الدین}
    Hossein Shamsabadi, Asghar Moulavi Nafchi, Gholamreza Golchinrad

    A poet, author, statesman, and eminent social figure under the Ottoman Empire, Ma''ruf Rosafi, lived in a period when ignorance, poverty, and disease had overshadowed the country. Obviously, literature in late 19th century and early 20th century witnessed a rise and boom which included political, social, and cultural issues. And it was poetry that could yield positive effects in the process of constructing and revolutionizing life trends and its conditions. All these factors led Rosafi and others to embark upon and develop such themes as freedom of speech, spreading knowledge, abolishing ignorance, educating women, establishing justice, and defending home against colonization

    Keywords: Literature, Maruf Rosafi, society, Freedom, Colonization, Woman, Religion}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال