به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مشاهده" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مشاهده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Куряев Ильгам Рясимович *

    В статье анализируются способы создания образа города в прозе Д. Данилова. Большую роль в развёртывании текста играет рассказчик, который также приобретает роль наблюдателя. Функция наблюдения в свою очередь актуализирует визуальный аспект в тексте. Благодаря этому репрезентация города как пространства оказывается связанной с самим актом наблюдения, который не только сводит город к набору визуальных образов, но и конструирует из них специфическое монтажное единство. При этом само наблюдение обретает форму «наивной» фиксации типичных образов, деталей, отчего акцентируется внимание на обычных, банальных образах. Благодаря этому город в анализируемых произведениях Д. Данилова предстаёт лишается своей определённости, связанной с конкретным именем. Город показан как условное пространство, в то же время наполненное деталями, отличающимися конкретностью. Это позволяет прозаику включить читателя в развёртывание образа города не только через интерактивную игру, заключающуюся в попытках угадать город, но и через актуализацию читательского опыта проживания пространств собственного города.

    Keywords: Дмитрий Данилов, Город, Пространство, Наблюдение, Визуальность
  • مهرداد اکبری گندمانی*، زهرا رجبی، طیبه واثقی

    یکی از مواردی که در روایت پردازی به آن توجه شده است، بحث کانون روایت است؛ و در تحلیل توانمندی ها و شگردهایی که داستان پرداز برای شکل دادن به حکایت های خویش از آنها بهره گرفته است، اهمیت فراوان دارد. با توجه به اهمیت بحث تحلیل کانون روایت در شناخت بهتر و دقیق تر آثار روایی، در این پژوهش، دو داستان «شازده احتجاب» اثر «هوشنگ گلشیری» با سبکی سورریال و «جای خالی سلوچ» اثر «محمود دولت آبادی» با سبکی ریال از حیث کانون روایی براساس دو مولفه: وجه و مشاهده به شیوه توصیفی- تحلیلی مقایسه و بررسی شده است؛ تا دریابد که با توجه به تفاوت سبکی این دو اثر، در بحث کانون روایت بر پایه ی مولفه های وجه و مشاهده چه تفاوت های معناداری بین آنها وجود دارد؟با توجه به سبک های متفاوت شازده احتجاب و جای خالی سلوچ، فرض بر این است که تفاوت معناداری در استفاده از مولفه-های وجه و مشاهده کانون روایت بین این دو اثر وجود دارد.پس از بررسی و تحلیل های انجام شده در خصوص میزان بهره مندی از مولفه های کانون روایت در دو اثر، چنین حاصل شد که ریال و سوریال بودن این دو رمان، تاثیر چندانی در به کارگیری یا عدم استفاده از مولفه های کانون روایت نداشته است؛ در نتیجه تفاوت معناداری نیز در این دو اثر دیده نمی شود می توان نتیجه گرفت که تفاوت سبک برای استفاده از مولفه های کانون روایت، چندان محسوس نبوده، و بدین ترتیب به نظر می رسد، که ریال بودن جای خالی سلوچ و سورریال بودن شازده احتجاب، ارتباط چندانی به استفاده از مولفه های کانون روایت نداشته و فرضیه ی ما در این خصوص رد می شود.

    کلید واژگان: کانون روایت, وجه, مشاهده, شازده احتجاب, جای خالی سلوچ
    Mehrdad Akbari *, Zahra Rajabi, Tayebe Vaseghi

     Narration focalization is one of the discussions of narrative theories that are very much considered in fiction and in the analysis of the abilities and techniques that the authors uses to form their own narratives. Considering the importance of the discussion of narration focalization analysis in a better and more precise knowledge of narrative works, in this research, two narratives of "Shazdeh Ehtejab" by "Hooshang-Golshiri" and "Jaaye Khaliye saluoch" by "Mahmud Dowlatabadi" in terms of the narrative focalization, in a descriptive-analytical method have been investigated to see whether there is a significant difference between them regarding the discussion of narration focalization or not.The structure of this research has been set in five chapters: the first chapter has explained the introduction. The second chapter consists of definitions and overviews, and in the third chapter, the obtained pattern has been implemented in two works.Then in the fourth chapter, the components of the two novels are compared. Finally, in the last chapter, the similarities and differences between the two narratives are discussed.The results of this study showed that Golshiri benefited more from the ideological components, direct speech, direct and indirect monologue, frequency of repetition, far-reaching retrospective, and descriptive pause; while, Dowlatabadi has used direct speech, prolepsis, indirect monologue, and emotional aspects more.and this has increased the speed of his narrative more. As a whole, with respect to the comparison among four narration focalization time-related componenets, it may be concluded that despite the different styles of these two works, time-related strategies has been used approximately to the same degree in both, and it seems there is no significant difference considering these components between them.KeyWords: Naration, Naration Focalization, “Shazdeh Ehtejab”, Jaye Khaliye Salouch”.

    Keywords: Naration, Naration Focalization, Shazdeh Ehtejab, Jaye Khaliye Salouch
  • رقیه شفق کلوانق، رامین محرمی*، شکرالله پورالخاص، عسگر صلاحی

    «مشاهده و یقین» از احوال عرفانی است. عارفان، شهود تجلی ذات را مشاهده، و طمانینه دل بر حقیقت اشیاء را، بدون هیچ شک و ظنی، یقین می نامند. نگارندگان در این پژوهش، به بررسی نوع تلقی ابن عربی و مولانا از احوال عرفانی مشاهده و یقین پرداخته اند؛ نیز اندیشه ها، باورها و تجربه های مشترک و متفاوت این دو اندیشمند حوزه تصوف و عرفان اسلامی را در این باب بازنموده اند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، مبتنی بر تبیین وجوه اشتراک و اختلاف ساختاری و کلی است. براساس یافته های پژوهش، ابن عربی و مولوی مشاهده را در ارتباط با تجلی به کار می برند و بر آن اند که منظور از مشاهده، مشاهده تجلیات حق است، نه خود حق؛ ولی ابن عربی بحثی متفاوت از مکاشفه نیز ارایه می دهد و عقیده دارد مکاشفه از مشاهده بالاتر است. مولوی در توصیف مراتب اول و دوم یقین، دو وجه دانش و بینش را مطرح می کند. هر دو اندیشمند بر آن اند که یقین چیزی است که انسان در آن بر بصیرت و بینش باشد و حق الیقین زمانی پدید می آید که خداوند، عارف را در نفس الامر و واقع حکمی واجب بر او و یا در خطاب به خود قرار دهد. ابن عربی می کوشد در تبیین یقین شناسی، خارج از دایره شریعت قدم برندارد؛ به همین علت است که یقین در نظر او ارزشی دینی و عرفانی دارد که شرط دستیابی به آن در گرو عبادت است.

    کلید واژگان: مشاهده, مکاشفه, تجلی, یقین, ابن عربی, مولوی ‏
    Rogayeh Shafag, Ramin Moharami *, Shokralah Pouralkhas, Asgar Salahi

    ‘Observation and certainty’ is a mystical condition. Mystics observe the intuitions of manifestations and confidently call the proof of the truth of things, without any doubt (certainty). In this comparative study, the authors, while examining the type of Ibn Arabi and Rumi's perception of the mystical state of ‘observation’ and ‘certainty’, have revealed the common and different thoughts, beliefs, and experiences of these two scholars in the field of Sufism and Islamic mysticism. This study is based on the descriptive-analytical method, explaining the commonalities and structural and general differences. The results of the study show that Ibn Arabi and Rumi use observation in relation to manifestation. They believe that observation is about observing the manifestations of God, not God himself. However, Ibn Arabi presents a different discussion of revelation and believes that revelation is higher than observation. In describing the first and second levels of certainty, Rumi presents two aspects of knowledge and insight, and both thinkers believe that it is certain that man has some vision and insight. Moreover, the last point regarding ‘certainty’ is when God puts the mystic in the essence of the work and in the occurrence of a mandatory sentence. Ibn Arabi tries not to step outside the scope of Shari'a in explaining certainty. That is why, in his view, certainty has a religious and mystical value, the condition of which depends on worship.

    Keywords: Observation, Revelation, Manifestation, Certainly, Ibn Arabi, Rumi
  • وحید حسنی، محمد خطیب *، مسعود یزدانی مقدم
    مقاله حاضر تاثیر مدل تربیت معلم چند بخشی ارائه شده توسط کوماراودیولو (کاردز) در سال 2012 بر هویت حرفه ای اساتید دانشگاهی را مورد بررسی قرار میدهد. جهت انتخاب شرکت کننده گان در این طرح از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بعد از اطمینان یافتن از روایی و پایایی پرسشنامه تهیه شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی٬ از پرسشنامه جهت دسته بندی شرکت کننده گان به دو گروه با تمایل کمتر و بیشتر به مدل مذکور استفاده شد. جمع اوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه پیش آزمون٬ مصاحبه پس آزمون٬ گزارشهای اساتید و مدرس دوره٬ و بحث و جدل کلاسی صورت گرفت و بعد از مصاحبه پیش آزمون (اولیه) هر دو گروه با مدل مذکور آشنا شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تئوری داده بنیاد (گراندد تئوری) صورت گرفت. یافته ها حاکی از دو تغییر هویتی در اساتید است: تغییر از شک و تردید نسبت به روش تدریس به اطمینان بیشتر نسبت به ان وتغییر از استفاده کمتر ازاستراتژی های کلان تدریس به استفاده بیشتر از انها. تغییرات هویتی ایجاده شده از لحاظ کیفی مشابه و حتی یکسان اما از لحاظ کمی متفاوت بودند و میبایست انها را در برنامه های تربیت معلم گنجانید و مورد تاکید قرار داد. یافته های این مقاله میتواند معلمان را به پذیرش شک و تردید نسبت به روش تدریس خود بعنوان مساله ای غیر قابل اجنتاب و طبیعی در کلاسهای درس ترغیب نماید. در پایان پیشنهاداتی جهت کم کردن شک و تردید در کلاسهای درس ارایه شده است.
    کلید واژگان: تربیت معلم, هویت حرفه ای معلم, کاردز: دانستن, تحلیل نیازها و انگیزه فراگیر, برسمیت شناختن هویت و ارزشها و باورهای معلم, تدریس و گفتگو و نظریه پردازی, مشاهده
    Vahid Hassani, Mohammad Khatib *, Massood Yazdani Moghaddam
    This paper deals with the contributions of a language teacher education model by Kumaravadivelu (2012) known as KARDS (knowing, analyzing, recognizing, doing, and seeing) to Iranian English as a foreign language (EFL) university teachers‟ professional identity reconstruction. The researchers used purposive sampling to select participants. A KARDS questionnaire designed, constructed, and validated by the researchers was used to group twenty teachers into a more KARDS-oriented group and a less-KARDS oriented group. Exploratory and confirmatory factor analyses showed that the questionnaire was both reliable and valid. Pre-course interview, post-course interview, teacher educator‟s and teachers‟ reflective journals, and class discussions were used to collect data. After the pre-course interview, there was a treatment during which teachers were familiarized with KARDS. Then, Grounded Theory was used to analyze the data. Findings indicated that there were two big shifts from “uncertainty of practice to certainty of practice” and “the use of fewer macro-strategies to the use of more macro-strategies” in teachers‟ professional identities in both groups. The changes were similar and/or the same in nature but not in quantity, and they should be emphasized and included in teacher education programs. The findings may drive teacher education programs, teacher educators, and teachers to welcome and embrace uncertainty and confusion in classrooms. Suggestions to reduce “uncertainty of practice” by teacher education programs and teacher educators are presented in this paper.
    Keywords: Teacher Education, Teacher Professional Identity, Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing, Seeing
  • Behjat Asa, Zohreh Seifoori *, Nasrin Hadidi Tamjid
    Teacher training programs in EFL contexts pursue the goal of promoting teaching skills and critical dispositions in prospective and experienced teachers and their ability to reflect on and enhance their mediating roles to maximize learning outcomes. Yet, discrepancies in teachers’ roles during and after the programs are not uncommon and accentuate the need to assess outcomes. This quasi-experimental study aimedto provide research-based data on the outcomes of a 60-hour reflective task-supported (RTS) teacher training course, comprising theoretical, observational, and practicum modules, in terms of immediate and delayed changes in the mediating roles performed by 37 pre-service and 40 in-service Iranian male and female teachers. The findings obtained from the structured observation of the participants’ teaching demonstrations at the onset and the end of the study and during the first working semester were analyzed statistically through One-way repeated measures ANOVAs and indicated significant improvements in the mediating roles in both groups from the first to the second observation immediately after the training and from the immediate to the delayed observation only in the pre-service group. The findings underscore vitality of in pre-service and in-service training programs and accommodating reflective teaching and observational tasks in enhancing teaching roles.
    Keywords: Experienced Teachers, In-Service Training, Novice Teachers, Observation, Pre-Service Training, and Reflection
  • خیرالله محمودی
    ذکر در شریعت و عرفان اسلامی، دارای اهمیت ویژه ای است. از دلایل اهمیت آن در شریعت، می توان به وجود آیات متعددی اشاره کرد که درباره ی ذکر و تاثیر آن در قرآن آمده است. در عرفان اسلامی، توجه به ذکر بدان درجه است که سالک به وسیله ی آن می تواند مراحل سیر درونی خود را طی کند و اولین دستوری که به سالک داده می شود، ادای ذکر است. تاثیر ذکر در وجود سالک، مراحل مختلفی دارد که از ذکر لسانی شروع می شود و به ذکر سر و خفی می رسد. یکی از گونه های ذکر خفی، ذکر وجودی و شهودی است که از مؤثرترین نوع ذکر است. در این مقاله ذکر وجودی و شهودی با استناد به سخنان بزرگان اهل عرفان و شاعران عارف، مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ذکر, عرفان وجود, شهود, مشاهده
    K. Mahmoudi
    Dhekr is of great significance in Islam and Islamic mysticism. One reason for its significance in Islam is the large number of Koranic verses about dhekr and its impacts. The importance of dhekr is strongly emphasized in Islamic mysticism because it is believed that the mystic can go through his covert stages through dhekr. That is why saying dhekr is the first instruction a mystic receives. Dhekr has various stages starting from lingual or overt dhekr, and finally reaches covert or internal dkekr. A kind of covert dkekr considered as the most influential is the theosophic or transcendental dhekr, realized in daily prayers. The present study analyzes in detail covert and overt dhekrs, drawing upon the instructions of great mystics and mystic poets.
  • حکمت الله ملا صالحی
    آن طور که اغلب تصور شده، باستان شناسی دانش یکدست و واحد با مرزها و منطقه های موضوعی شفاف و روش شناسی نظری و عملی مشخص و روشنی نیست.مسئله های مطرح شده در آن نیز چنین اند؛هم توصیفی و تحلیلی طرح می شوند، هم تبیینی و تفسیری ره می سپارند. هم، رنگ تفسیررا برچهره دارند، هم لعاب تاویل را برتن پوشیده اند.تداخل ها و داد و ستدهای چند ضلعی و گسترده باستان شناسان با عالمان و پژوهشگران رشته ها و دانش های دیگر اعم از تاریخی و انسانی و اجتماعی و یا طبیعی و حوزه های فکری و معرفتی دیگر به ویژه فلسفه و منطق و ریاضیات و فلسفه های علم و معرفت شناسی، تفکیک و تحدید منطقه ها و مرزهای موضوعی وروش شناسی دانش باستان شناسی را از رشته ها و دانش های دیگر، سخت پیچیده و دشوار و در برخی موارد نیز ناممکن کرده است.
    کلید واژگان: باستان شناسی, منابع, تجربه, مشاهده, آزمون پذیری
  • رامین اکبری، رضا غفار ثمر، لیلا تاجیک
    فرایند مشاهده تدریس از دیرباز مورد توجه متخصصان آموزشی بوده است. برای مشاهده تدریس معلمان زبان انگلیسی مدلهای مختلفی توسط ناظران طراحی گردیده اما با وجود تاکید فراوان بر لزوم مشاهده تدریس، محققان دریافتند که معلمان از این فرایند رضایت ندارند. پس از تحقیقات فراوان مشخص شد دلیل این نارضایتی در نظر نگرفتن نگرش معلمان در طراحی مدلهای مشاهده بوده است. پیشرفتهای اخیر در زمینه آموزش زبان نیز بر ضرورت توجه به نگرش معلمان در زمینه های مختلف تدریس تاکید می کند. برای پاسخ به این نیاز مدلهای مشاهده جدیدی توسط محققان طراحی گردیده است. مطالعه حاضر برای حرکت در راستای تحقیقات اخیر در آموزش زبان و تبدیل فرایند مشاهده تدریس به تجربه ای مثبت برای معلمان زبان انگلیسی ایرانی انجام گرفته است. در نتیجه این تحقیق مدلی جدید برای مشاهده تدریس کاملا براساس نظر معلمان طراحی گردیده است.
    این تحقیق در دو مرحله انجام گرفته است: در مرحله اول، تحقیق کیفی، 20 نفر از معلمان زبان انگلیسی مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل محتوای متن مصاحبه ها نشان داد که 26 مولفه بیش از دیگران مورد تاکید قرار گرفته اند. این مولفه ها جمله های یک پرسشنامه را تشکیل دادند. برای این که نظر معلمان را در سطح وسیعتری بدانیم تعداد پرسشنامه های توزیع شده میان معلمان زبان انگلیسی، افزایش یافت و تعداد 61 پرسشنامه تکمیل شد. پرسشنامه ها شامل 26 مولفه به صورت بله/ خیر بود که نظر معلمان را در مورد مدل ایده آل آنها برای مشاهده تدریس جستجو می کرد. پاسخها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا فراوانی پاسخهای مثبت و منفی به هر سوال اندازه گیری شود. همچنین آزمون خی دو مورد استفاده قرار گرفت تا مشخص شود آیا تفاوت معناداری بین پاسخهای مثبت و منفی وجود دارد یا خیر. مولفه هایی که مورد تایید اکثر معلمان بودند، در مدل جدید مشاهده تدریس قرار گرفتند.
    کلید واژگان: نگرش, مشاهده, مدلهای مشاهده
  • طاهره خوشحال دستجردی
    هر نوع کمالی که در درون انسان و یا جوامع بشری و به طور کلی در جهان آفرینش به وجود می آید بر اثر صبر و استقامت در برابر سختی ها و مشکلات ایجاد می شود. درگیر شدن انسان با رنج ها و سختی ها و صبر و استقامت در برابر آنها موجب قدرتمندی روح می شود. به همین جهت در تصوف و عرفان که سیر و تحولی بی پایان به سوی کمال مطلق است به تحمل رنج ها و سختی ها(ریاضت) بسیار اهمیت داده می شود. یکی از انواع سختی ها گرسنگی است، صبر در برابر گرسنگی یکی از ارکان مهم مجاهده و مبارزه با نفس است. مقامات عرفانی و معنوی که در اثر صبر در برابر گرسنگی برای عارف حاصل می شود مورد بحث این مقاله است.
    کلید واژگان: قرآن, صبر, گرسنگی, ریاضت, استقامت, مشاهده, عرفان, جوع, روزه
    Dr. Tahereh Khoshhal Dastjerdi
    Any type of perfection in man, in human societies and, in general, in the world of creation results from patience and perseverance in hardships. Man’s involvement in sufferings and agonies and his patience and perseverance in them makes his soul powerful. Hence, in mysticism which is an endless spiritual revolution and journey toward absolute perfection, much attention is paid to the tolerance of hardships. One of these hardships is hunger. Patience in hunger is one of the important factors in the battle against the self. The mystical and spiritual status attained through patience in hunger will be discussed in this article.
  • طاهره خوشحال
    تریاق زهر بلا صبر است و نشان اهل محبت و ولاصبر است...
    ابوالفضل رشیدالدین میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار آیاتی که خداوند پیامبر (ص) رادر اوضاع و احوال گوناگون فردی و اجتماعی در برابر رنجها و سختی های هدایت و ارشاد خلق به صبر و استقامت فرا می خواند تاویل می کند و با تطبیق آن آیات با اعتقادات صوفیه درجات و مقامات عرفانی پیامبررامعین می کند. این مقامات عبارت است از عشق، مشاهده، محبوبی حق تعالی، فنای در توحید یا توکل، عروج روحانی در نماز، فقر و فنا.
    مسلک عرفانی رشید الدین میبدی عاشقانه است. در بینش او صبر پیامبر صبر بر بلا و یا صبر عاشقان است. در بینش او راز صبر و پایداری پیامبر در برابر آن همه رنجها و مشکلات طاقت فرسایی که از جانب مشرکان و کفار و یا پیروان ادیان دیگر برایش فراهم می شد این بود که خداوند تمامی حجابها را از مقابل دیدگان پیامبر کنار زد و با نشان دادن جمال مطلق خود به او شعله عشق و محبت رادر قلبش برافروخت و سراپای وجودش رابه آتش کشید و سپس جام زهر بلارابه کامش ریخت، اما چون پیامبر آن جام زهر را از دست محبوب، در مقام مشاهده می نوشید تلخی آن برایش شیرین تر و گواراتر از عسل می نمود.
    کلید واژگان: صبر, تجلی, بلا, عروج, عشق, مشاهده, فنای فی الله, توحید, فقر
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال