به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مقاومت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مقاومت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی فرحانی*

    مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی ،امکان  خوبی برای بررسی آثار ادبی ملل گوناگون فراهم می سازد.جنگ درون مایه ای است که ادیبان ایران و فلسطین به باز تاب آن در آثار خویش پرداخته اند. این پژوهش به بررسی نشانه های میراث دینی در شعر دو شاعر مقاومت، قیصر امین پور و فایز خضور می پردازد. این دو با هدف تربیتی و برانگیختن همت مردم برای مبارزه با دشمن، در اشعارشان، اقتباس هایی از داستان های قرآن داشته اند و از شخصیت های دینی و تاریخی نیز بهره گرفته اند و کوشیده اند از این طریق وضعیت غم انگیز جامعه ایران و فلسطین در زمان حاکمان را به تصویر بکشند، اما قیصر امین پور از طریق به تصویر کشیدن وقایع اجتماعی در زمان جنگ، در صدد دعوت جوانان به آزاد سازی  بخش های اشغال شده کشور بود. همچنین هر دو شاعر به تصویر خرابی ها، ویرانی هاو کشتارو تاکید بر پیروزی حتمی مظلومان بر ظالمان پرداخته اند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, میراث دینی, مقاومت, قیصر امین پور, فایز خضور}
    Mahdi Farhani*

    The American school of comparative literature provides a good opportunity to examine the literary works of different nations. War is a theme that Iranian and Palestinian writers have reflected in their works. This research examines the signs of religious heritage in the poetry of two resistance poets, Qeysar Aminpour and Fayiz Khaddur. These two poets, with the purpose of education and encouraging the people to fight against the enemy, have adapted stories from the Qur'an in their poems and have also used religious and historical characteristics. They have tried in this way to portray the sad state of society in Iran and Palestine during the time of the rulers. But Qeysar Aminpour, by portraying social events during the war, wanted to invite the youth to liberate the occupied parts of Iran. Also, both poets have depicted the ruins, destruction, and killings and emphasised the inevitable victory of the oppressed over the oppressors.

    Keywords: : Comparative Literature, Religious Heritage, Resistance, Qeysar Aminpour, Fayiz Khaddur}
  • محمدریاض رئیسی*، عبدالغفور جهاندیده

     ماتریالیسم فرهنگی یکی از زیرشاخه های اصلی مطالعات فرهنگی در ادبیات است. از منظر ماتریالیست های فرهنگی، ایدئولوژی هراندازه هم قدرتمند باشد، به طور کامل نافذ نیست؛ شاعران و نویسندگان می توانند در تقابل با هژمونی غالب فرهنگی و سیاسی، به کنشگری و مقاومت فرهنگی بپردازند. فرهنگ مسلط به صورت کامل به اهداف خود دست نمی یابد. شاخص ترین مولفه های ماتریالیسم فرهنگی عبارت اند از: الف. پیوستگی متن ادبی با زمینه تاریخی. ب. آسیب پذیری ایدئولوژی مسلط و اتخاذ رویکرد مقاومت. ج. گفتمان سازی یا تقویت گفتمان در متن ادبی. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی دلایل مقاومت و کنشگری عطاملک جوینی در برابر حکومت مغول را برمبنای نظریه ماتریالیسم فرهنگی بررسی می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نظریه ماتریالیسم فرهنگی چهارچوب مناسبی برای تحلیل مقاومت عطاملک جوینی در برابر مغول فراهم می کند. جوینی به مثابه یک نویسنده و کنشگر فرهنگی- سیاسی، علی رغم همکاری با مغول ها، در گفتمان فرهنگی- سیاسی مغول ها قرار ندارد و از تفکر مستقل برخوردار است. او در اتخاذ چنین رویکردی تنها نیست و با سعدی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی و عبید زاکانی در یک گفتمان قرار دارد. مهم ترین دلایل کنشگری جوینی و مقاومت او در برابر قدرت مغول عبارت اند از: الف. متکی بودن مغول به قدرت سخت در تقابل با قدرت نرم فرهنگی- ادبی ایران. ب. تناقض ها و شکاف های درونی ایدئولوژی مغول و اقتضای اتخاذ رویکرد مقاومت. ج. زنده بودن گفتمان ظلم ستیزی و وطن دوستی در طول تاریخ ادبیات فارسی.

    کلید واژگان: ماتریالیسم فرهنگی, مقاومت, عطاملک جوینی, کنشگری, مغول}
    Mohammadreyaz Raeisi *, Abdolghafoor Jahandideh

    Cultural materialism is one of the main subfields of cultural studies in literature. From the point of view of cultural materialists, ideology, no matter how powerful, is never completely dominant; poets and writers can engage in activism and cultural resistance in opposition to the prevailing cultural and political hegemony. The dominant culture, therefore, does not fully achieve its goals. The most prominent components of cultural materialism are: 1. connection of the literary text with its historical context. 2. vulnerability of the dominant ideology and adoption of resisting approaches. 3. discourse creation or strengthening of discourses in literary texts. The present study investigates the reasons of Atâ-Malek Joveyni’s resistance against the Mongol rule through the lens of cultural materialism with a descriptive-analytical method. Findings show that as a writer and a cultural-political activist, Joveyni, despite his cooperation with the Mongols, is not limited to the cultural-political discourse of Mongols and enjoys independent thinking. He is not alone in adopting such an approach and shares the same discourse with Saadi, Saif Farghani, Khwaju Kermani and Ubayd Zakani. The most important reasons for Joveyni’s activism and his resistance against Mongol power are: 1. Mongol reliance on hard power in contrast to Iran's cultural-literary soft power. 2. internal contradictions and gaps in Mongol ideology and the necessity of adopting a resisting approach. 3. survival of the discourse of anti-tyranny and patriotism throughout the history of Persian literature.

    Keywords: Cultural Materialism, Resistance, Atâ-Malek Joveyni, Activism, Mongols}
  • سلیمه بن عبیده *، سلیم کربوع

    این مقاله به بررسی مقاومت از طریق روایات در حوزه پسااستعماری می پردازد. که بر گفتمان ضد پسااستعماری در رمان نایپل، مردان مقلد (1967) از طریق تحلیل رالف سینگ با استفاده از زبان انگلیسی به عنوان ابزاری خرابکارانه که با آن تلاش می شود هویت خود را بازسازی کند، متمرکز است. این پژوهش با چارچوبی تحلیلی به تحلیل گفتمان رمان، که بر تاکتیک های روایی نویسنده و استفاده از زبان، نسخ و تصاحب جهت مقابله با فرهنگ حاکم ارائه شده می پردازد. با این حال، در دوران پسااستعماری، گفتمانی متمایز از طریق میزگردهای علمی مانند مفاهیم نگوگی، هال، فانون و بابا در مورد زبان، فرهنگ و روان مردم تحت ستم، همراه با برخی مکانیسم های دفاعی مانند تقلید و دو ر گه شدن، که در مقابل، نظریه پردازی مقاومت و بازسازی هویت از طریق زبان است ظاهر شد. بنابراین، این پژوهش به بررسی انتقادی لفاظی های مقاومت سوژه های تبعیدی می پردازد تا با بررسی استفاده از تقلید و دورگه در رمان، وجود و بازسازی هویت مهاجران در حوزه غرب را مشخص کند. اگرچه زبان این رمان بیشتر انگلیسی است، اما استفاده از برخی ارجاعات بیرونی به آن حس بومی گرایی می دهد و آن را به روایتی طعنه آمیز پسااستعماری تبدیل می کند که هژمونی استعماری را نقد می کند و معضل مالیخولیا روانی فرد استعمارشده را روشن می کند.

    کلید واژگان: دورگه, زبان, تقلید, مقاومت}
    Salima Benabida *, Salim Kerboua

    This paper tends to examine resistance through narratives in the postcolonial context. It focuses on the postcolonial counter-discourse in Naipaul’s novel, The Mimic Men (1967), through the analysis of Ralph Singh’s, use of the English language as a subversive tool by which he attempts to reconstruct his identity. This research presents an analytical framework for analyzing the novel’s discourse, which concentrates on the writer’s narrative tactics and use of language, abrogation and appropriation, to oppose the prevailing culture. However, in the postcolonial era, a distinct discourse emerged through scholarly panel discussions like Ngugi’s, Hall’s, Fanon's and Bhabha's concepts about language, culture and the oppressed people’s psyche along with some defensive mechanisms such as mimicry and hybridity, which, in return, theorized resistance and identity reconstruction through language. Thus, this study will critically explore the exiled subjects’ resistance rhetoric in order to determine the migrants’ existence and identity reconstruction in the Western sphere through an examination of the use of mimicry and hybridity in the novel. Although the novel is mostly written in English, the use of some exospheric references give it sense of nativism and make it as a sarcastic postcolonial narrative that criticizes the colonial hegemony and sheds light on the dilemma of the colonized individual’s psychological melancholy.

    Keywords: Hybridity, Language, Mimicry, Resistance}
  • فهیمه غلامی زارع زاده، نرگس جابری نسب*، ماندانا منگلی
    تحلیل انتقادی گفتمان، در بررسی متون از سطح جمله و کلام فراتر رفته و به بافت موقعیتی که متن در آن شکل گرفته است توجه می کند و به دو رویکرد اجتماعی و زبان شناختی اشاره دارد. در رویکرد اجتماعی به گفتمان، بافت موقعیتی و در رویکرد زبان شناختی، بافت متنی تشریح می گردد.
    خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس، نقشی برجسته در شناساندن آن دوران به نسل امروز و الگوسازی ازآن ایفا می کنند. کتاب «دا» جزء خاطرات دفاع مقدس است که حسینی، مقاومت و جان فشانی های مردم ایران را در مقابل تجاوز رژیم بعثی عراق مورد بحث قرار داده است. راوی خاطرات جنگ را با محوریت نقش زن و نگاه و بینش او به جنگ روایت می کند. هدف از نگارش این مقاله، بازتاب گفتمان مقاومت در رمان «دا» با تکیه بر تحلیل گفتمان ون دایک است. این کتاب با استفاده از روش کیفی بر مبنای تحلیل گفتمان انتقادی ون دایک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داده کتاب دا گفتمان ارزشی، حماسی و عاطفی جنگ را باز می نمایاند و تحت تاثیر مولفه های مختلف گفتمان مقاومت است. موضوع اصلی این گفتمان فراخوانی است به پاسداشت ارزش های اسلامی که ایدیولوژی نویسنده را نشان می دهد و مبین میزان پایبندی نویسنده به ادعاهایش در محور گفتمان مقاومت است.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, ون دایک, مقاومت, دا}
    Fahimeh Gholami Zarezadeh, Narges Jaberinasab *, Mandana Mangeli
    Critical analysis of discourse goes beyond the level of sentences and words in examining texts and pays attention to the context of the situation in which the text was formed and refers to two social and linguistic approaches. In the social approach, discourse is defined as situational context, and in the linguistic approach, textual context is explained. The memories and events of the Holy Defense era play a prominent role in introducing that era to today's generation and making it an example. The book "Da" is part of the memoirs of the holy defense, which Hosseini discussed the resistance and sacrifices of the Iranian people against the aggression of the Baathist regime in Iraq. The narrator narrates the memories of the war focusing on the role of a woman and her perspective on the war. The purpose of writing this article is to reflect the discourse of resistance in the novel "Da" based on the analysis of Van Dijk's discourse. This book has been analyzed using a qualitative method based on Van Dyaijk's critical discourse analysis. The results of the research show that the book reveals the value, epic, emotional discourse of war and is influenced by various components of the resistance discourse. The main theme of this speech is a call to uphold Islamic values, which shows the author's ideology and shows the extent of the author's adherence to his claims in the axis of the resistance discourse.
    Keywords: Discourse Analysis, Van Dijk, Resistance, Da}
  • کلثوم میری اصل*
    یکی از ویژگی های برجسته آثار صادق چوبک، توجه به فضاهای خارج از هنجار موجود در جامعه است. انتخاب فضاهایی چون مرده شورخانه، روسپی خانه، آغل و طویله حیوانات به عنوان محل سکونت شخصیت های داستانی که عمدتا زنان روسپی، مطرود و فقیر و بیچاره هستند، باعث تمایز آثار داستانی وی شده است. در این مقاله، با نظر به رویکرد بینارشته ای، فضاهای داستانی چوبک از منظر مفهوم هتروتوپیا از دیدگاه میشل فوکو بررسی و تحلیل می شود و با تاکید بر هویت زنان، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فمینیستی در این گونه فضاها، نشان داده خواهد شد که آثار داستانی چوبک با به تصویرکشیدن فضاهایی هتروتوپیایی انحراف و بازنمایی هویت و جنسیت زنانه در این فضاها، خود به منزله فضاهایی هتروتوپیک از نوع مقاومت و مبارزه هستند که نمایش چنین فضاهایی سعی در نقد و نکوهش جامعه ای دارد که بستر رشد و ظهور چنین ناهنجاری ها و تبعیض هایی در ارتباط با حقوق زنان و طبیعی شدگی این تبعیض ها را موجب شده است.
    کلید واژگان: صادق چوبک, فضاهای هتروتوپیا, مقاومت, مبارزه, بازنمایی هویت و جنسیت زنانه, ادبیات متعهد}
    Kulthum Miriasl *
    Sadegh Chubak highlights spaces outside the norm and accepted spaces in society in his fiction works, which is one of the prominent and distinctive features of his work. As a writer, a number of his fictional works are distinguished by the use of spaces like mortuaries, brothels, and animal stables as residences for characters, who mostly are prostitutes, outcasts, and poor or destitute women. Using an interdisciplinary approach, this article examines and analyzes Chubek's fictional spaces from the perspective of Michel Foucault's concept of heterotopia. Using feminist critical discourse analysis as a method of examining the identity of women within such spaces, I will show that Chubak's fictional works are heterotopic spaces of resistance and struggle by depicting heterotopic spaces of deviation and representation of female identity and gender. These spaces, in fact, aim to criticize and condemn the society that has caused the growth and emergence of anomalies and discrimination in relation to women's rights.
    Keywords: Sadegh Chubak, Heterotopic spaces, resistance, struggle, representation of identity, female gender, committed literature}
  • عزت ملا ابراهیمی، زهرا فرخی*

    تحلیل گفتمان انتقادی یکی از رویکردهای جدید نقدی است که برای درک اهداف موردنظر مولف و نیز آشکارسازی ایدیولوژی های پنهان متن در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین مورداستفاده پژوهشگران قرار می گیرد. عمر ابوریشه از جمله شاعران معاصر فلسطینی تبار است که مفاهیم ظلم گریزی و استعمار ستیزی در آثارش نمود فراوانی دارد. مضامین شعر او اغلب تابع شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه شاعر است و قصیده النسر نیز از این امر مستثنی نیست. نگارندگان در جستار حاضر به روش توصیفی - تحلیلی و بر مبنای نظریه نورمن فرکلاف، قصیده النسر را بررسی و تحلیل کرده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مولف در سطح توصیف، متاثر از شرایط خفقان حاکم بر جامعه فلسطین و سوریه بوده و از آرایه هایی همچون تشبیه و کنایه جهت تصویرآفرینی بهره برده است. او بدین وسیله با ترسیم وضعیت موجود و بیان شکوه از دست رفته این سرزمین، هموطنان خود را به ظلم ستیزی و مقابله با استعمارگران فرامی خواندد. در سطح تفسیر، بافت موقعیتی و بینامتنی قصیده و نیز میزان تاثیرپذیری مولف از مکتب های مختلف ادبی حایز اهمیت است. شاعر در سطح تبیین، با موضع گیری در قبال قدرت های استعماری نشان می دهد که در راستای اهداف مبارزاتی خود و در جهت اقناع و تشویق خوانشگران گام برداشته است.

    کلید واژگان: مقاومت, تحلیل گفتمان انتقادی, نورمن فرکلاف, عمر ابوریشه, قصیده النسر}
    Ezzat Mullaebrahimi, Zahra Farrokhi *

    Critical discourse analysis is one of the new critical approaches that is used by researchers to understand the goals of the author and to reveal the hidden ideologies of the text at three levels of description, interpretation and explanation. Omar Aburisheh is one of the contemporary poets of Palestinian origin, whose concepts of aversion to oppression and anti-colonialism are widely expressed in his works. The themes of his poetry are often subject to the political and social conditions of the poet's time, and Al-Nasr's poem is no exception. In the present essay, the authors have analyzed and analyzed the ode of Elanser in a descriptive-analytical way based on the theory of Norman Fairclough. The results of the research indicate that the author was affected by the suffocating conditions prevailing in the society of Palestine and Syria at the level of description and used arrays such as similes and metaphors to create images. In this way, by drawing the current situation and expressing the lost glory of this land, he called his fellow countrymen to fight against the colonialists. At the level of interpretation, the situational and intertextual context of the ode and the influence of the author from different literary schools are important. At the level of explanation, the poet shows that he has taken a step in line with his campaign goals and in the direction of persuading and encouraging the readers by taking a stand against the colonial powers.

    Keywords: resistance, Critical Discourse Analysis, Norman Fairclough, Omar Aburisheh, Qaseida Al-Nasser}
  • هدا شب رنگ*، هما میرزایی

    هدف این مقاله تحلیل رمان شاگرد قصاب (1993) اثر پاتریک مک کیب در پرتو نظریه ی مکالمه گرایی میخاییل باختین می باشد. مقاله حاضر به بررسی اهمیت مکالمه گرایی در رمان مذکور می پردازد، که زندگی  یک نوجوان به حاشیه رانده شده در جامعه پسا استعماری ایرلند در دهه 60 میلادی را به تصویر می کشد. باختین دلالت بین "خود" و "دیگری" را مکالمه گرایی می نامد، که انسان ها از طریق آن هویت وجودی خود را در جامعه چندصدایی تعریف می کنند. قهرمان رمان، شاگرد قصاب، فرد ناسازگاری است که تمایلی به پیروی از قوانین اجتماعی از خود نشان نمی دهد. او برای ایجاد گفتمان با اطرافیان خود روشی ویژه به کار می برد که در نهایت به بستری شدن وی در بیمارستان روانی و سپس زندان می انجامد. این موضوع مهر تاییدی از طرف نویسنده رمان بر دیدگاه باختین در اهمیت مکالمه در شکل دهی ضمیر خودآگاه و نیز ماهیت وجودی انسان ها در جهان می زند. علاوه بر این، مقاله حاضر به بررسی چگونگی مقاومت قهرمان داستان در برابر ساختار سلسله مراتبی جامعه می پردازد. مقاومتی که او را تبدیل به قهرمانی از حاشیه جامعه کرده که از قوانین و مقررات دیکته شده از سوی نهادهای قدرت سرپیچی می کند و سرانجام به دیدگاهی مستقل دست می یابد.

    کلید واژگان: باختین, پاتریک مک کیب, چندصدایی, شاگرد قصاب, مقاومت, مکالمه, مکالمه گرایی}
    Hoda Shabrang *, Homa Mirzaei

    This article aims to analyze Patrick McCabe’s The Butcher Boy (1993) in light of Mikhail Bakhtin’s theory of dialogism. The present study explores the significance of dialogism in the given novel which tells the story of a marginalized young boy living in neo-colonized Ireland in the 1960s. Bakhtin believes that the development of signification between the “self” and the “other” is called dialogue through which human beings define their existence as individuals in polyphonic societies. The protagonist of The Butcher Boy is a non-conformist, unwilling to follow social rules. He creates his very own way of dialogism with his surroundings and ends up in a mental hospital and finally a prison, showing the author’s approval of Bakhtin’s viewpoint towards the importance of dialogue in shaping human beings’ consciousness and existence in the world. Moreover, this article attempts to clarify the resistance of the main character before his society’s hierarchical structure that makes him a perfect example of a marginalized hero disobeying rules and regulations imposed by the authorities to gain an independent resolution.

    Keywords: Bakhtin, dialogism, Dialogue, Patrick McCab, Polyphony, Resistance, The Butcher Boy}
  • این مقاله بیانگرخوانش فوکویی ازدو اثردیویت ممت اولیانا و نژاد را نشان است. ممت با بهره گیری از دیدگاه فوکو درمورد اهمیت روابط قدرت اعمال شده از طریق گفتمان ها، گفتمان هایی را نشان می دهد که قدرت در آنها اعمال می شود که تمرکز بر ماهیت پخش شده قدرت، همه گیر بودن و فراگیر بودن آن است. براساس دیدگاه فوکو در مورد گردش قدرت در مدارس و موسسات؛ دراولیانا، گفتمان کلاس والگوهای تعامل نشان می دهد که دانش یک قدرت است. توانایی روشنفکروماهرتربودن در کلاس به جان و کارول اجازه می دهد قدرت بیشتری را داشته باشند. ازطریق هنجارسازی،همه چیزباید متحدالشکل شود و افراد تحت سلطه به گونه ای القا می شوند که اقدامات انضباطی را به عنوان یک هنجار قبول می کنند. بنابراین، جان مرجع اقتداردرکلاس خود است که اگر کارول بخواهد دوره خود را بگذراند، باید ازدستورات وی تبعیت کند. از طریق گفتمان مقاومت، کارول از این فرصت بهره می برد تا به قدرتی که از طریق دانش بر او اعمال شده است پاسخ دهد. این نشان می دهد که کارول توانایی مقاومت و تلاش برای اعمال قدرت خود را دارد. بعلاوه، در "نژاد" ممت سعی دارد با ارایه موضوعات نژادی و تمایلات جنسی در گفتمان خود، درمورد آنها صحبت کند. او تلاش می کند تا در مورد تمایلات جنسی به عنوان قسمت اساسی هویت افراد صحبت کند تا سایر مشکلات اساسی یک فرد را حل کند.

    کلید واژگان: دانش, هنجارسازی, قدرت در ادبیات, مقاومت}
    Fatemeh Ghiasvand, Fatemeh Azizmohammadi, Mojgan Yarahmadi

    This essay represents a Foucauldian reading of David Mamet’s Oleanna and Race. By drawing on Foucault’s view on the importance of the power relations exercised through discourses, Mamet illustrates the discourses that power is exercised. The focus is on the diffused and dispersed nature of power, its ubiquity and pervasiveness. Based on Foucault’s view on the circulation of power in schools and institutions; in Oleanna, the classroom discourse and interaction patterns show that knowledge is power. The ability to be more an intellectual and skillful individual in the class lets both John and Carol exercise power. Through normalization, everything is to be made uniform, and the subjected bodies are inducted in a way that they accept the disciplinary measures as the norm. Thus, John is the authority figure in his class who serves Carol to obey his dictates if she wants to pass the course. Through discourse of resistance carol takes advantage to respond to the power exercised on her through her knowledge. This shows that Carol has the potentiality to resist and attempt to exercise her power. Further, in Race, Mamet attempts to speak on matters of race and sexuality by presenting it in his discourse. He attempts to talk about sex as the fundamental part of individuals’ identities in order to solve the other underlying problems of an individual.

    Keywords: Knowledge, Normalization, Power in literature, Resistance}
  • سارا مطوری*، فرامرز خجسته، مصطفی صدیقی

    بررسی و تحلیل تکنیک های انضباطی گفتمان قدرت و شیوه های مقاومت کودک در نمایش نامه ی دیکته غلامحسین ساعدی سارا مطوری*فرامرز خجسته **مصطفی صدیقی ***  چکیدهکودکی، مفهومی برساخته ی تاریخ و متاثر از گفتمان های گوناگون است. نمایش نامه یکی از بسترهایی است که می توان برای بازشناخت این تصویر و مفهوم در دوره ای خاص از آن بهره برد؛ زیرا نمایش نامه ها همچون دیگر آثار هنری، همراهی یا تقابل گفتمان ها را می توانند نشان دهند. غلامحسین ساعدی در نمایش نامه ی دیکته (1347ش) جدال دو گفتمان را که یکی متاثر از گفتمان قدرت و دیگری تحت تاثیر گفتمان مقاومت است به تصویر می کشد. گفتمان قدرت خواهان کودکی منقاد است و در این راه نهاد مدرسه با بهره گیری از تکنیک های انضباطی، تداوم بخش این گفتمان اند. گفتمان مقاومت نیز از ابزار و شیوه های گوناگونی بهره می برد؛ کودک در این نمایش نامه در میانه ی جدال این دو گفتمان است. این پژوهش با بهره گیری از آرای فوکو، تکنیک های انضباطی و منقاد ساز و شیوه های مقاومت و مبارزه ی کودک، این نمایش نامه را بررسی کرده و مشخص شد که گفتمان قدرت از تکنیک هایی مثل مرزبندی، ایجاد ترس از عاقبت بد و طرد، تهدید و تشویق برای به اطاعت واداشتن کودک سود می جوید. در مقابل کودک از شیوه هایی همچون سکوت و نافرمانی، پرسش گری و عصیان، خنده و استهزاء برای مقاومت استفاده می کند.

    کلید واژگان: ساعدی, کودک, قدرت, مقاومت, دیکته}
    Sara Matoori *, Faramarz Khojasteh, Mostafa Sedighi

    One of the items effective on children’s living conditions in each era and society is the consideration and expectation which is expected from children by adults. Among adults, on one hand, governors and governments and on the other hand intellectuals have undeniable effects on both child and childhood. Each of them can move a child between an obedient, passive one or a rebel, active one by means of their position and the bases they own. Knowing a child and the childhood era and paying attention to this issue, which had been started since the Nasseri era, in 1340 (Solar Hijri) (1960s) became more important by settling and establishing children’s organizations and institutes. Establishing Children’s Book Council (1341 S.H, 1962 A.D), an NGO, along with two governmental institutes, i.e. Educational Publications (1341 S.H, 1962 A.D) and Children and Teens’ Intellectual Development Center (1344 S.H, 1965 A.D), shows children’s identity gaining and more attention to children’s issue than before. These institutes and organizations rise up, with those activities and attempts performed by authors and intellectuals, either right-wing or left-wing, under the predominance of discourses and ideologies, caused a novel, different – in some ways, and even conflicting definitions about children and childhood to be created. By the time of Reza Shah’s government coup, paying attention to the childhood was kept on. Reza Shah’s militarism had led to a disciplined and punctuated army from one side, and from another side, to establishing military-like schools with the same style, discipline and arrangement. This kind of disciplinary technique took all army, corps to other organizations and institutes under its predominance. Although establishing school s in the form of the modern ones was one of the elements of progress and development promising a change in the attitudes towards children and new era entry, it would be carrying uniformity, silence and declutter and being obedient as the heritage of the past as if they were promising the schools for training future’s obedient soldiers in the age of dictatorship.In 1340s (1960s), a variety of intellectual mainstreams appeared and thus, various voices could be heard through this; left-wing intellectuals are one of the most impressive intellectual mainstreams in that era, however. The effect of this group on the type of look over children and childhood period is undeniable.Studying the discourse of resistance – which was advertised and followed by these intellectuals – from one side, and the discourse of strength and traditions from another side, is necessary to find today’s children’s descent. The intention point of this study is the confrontation point of these two discourses regarding the children and childhood, their method of confrontation, sociability, and their education. Gholam Hossein Saedi is one of the style-owner, left-wing intellectual artists of the 1340s era. Since his adolescence, he expressed his enthusiasm in politics – or literally, escaping from incuriosity – when he joined the Toodeh party (Communist party in Iran), wrote articles and published different reviews. DIKTEH in 1340s and after that he was paid lots of attention and received lots of criticism by critics; however, there has been no research and studies with the present research approach on this drama. In this study, the disciplinary techniques as well as children’s method of resistance against that shall be investigated and reviewed by means of the inductive qualitative context method and employing Michel Foucault’s opinions. The current study has been trying to find an answer to these questions: What disciplinary and criticism techniques are seen in this drama? What is its result? How does the child resist against it? Does the confrontation and line-up of these two thoughts and mentality seen in this drama release the child from the adults’ subduing string?Studying the connection between the subject and strength is one of Foucault’s main discussions. Foucault has been trying to show that applying strength will be possible by means of a mechanism which can be checked and classified as the disciplinary and its techniques and Foucault believes that the strength acts and moves on by marginalization, rejection, encouragement and punishment, permanent care and observation, and a pyramid hierarchal way. In DIKTEH drama, these points can be seen as well. It shows a part of a student’s life who is supposed to be apparently assessed via an exam by teachers and schoolmaster for his literacy, science acquisition while in fact, he is examined for his/her obedience. But the child / student does not obey and do whatever they order him/her to do. In traditional discourse obedience was the survival condition in the society; if someone started to disobey, rejection was the least consequence. To persuade a child to be obedient and subdue him/her different techniques were used. In an overall view, the dialogues in this drama show two intellectual mainstreams which are developed based on the marginalization between the two concepts of the good student and the bad student. The destiny of such a confrontation can be found in both traditional and strength discourses. In these discourses, the child must be obedient to his/her teachers and older people and even to the punishment as well and keep silent. Obedience considered essential and vital for the student’s success in these two discourses. In DIKTEH drama, these two mentalities and thoughts about the childhood are lining up and glowing. The first one, is the representative of the not-released-from-tradition strength discourse and the lateral is risen up from the left-wing intellectual discourse. In this confrontation, the strength discourse enjoys disciplinary techniques like marginalization, frightening from the bad consequence and rejection, threatening, and encouragement to make the child obey and on the other hand there is a child against the strength who is endorsed by the intellectual mainstream and attempts to insecure the authority of the strength side by resisting. On this path, he/she uses ways like silence and disobedience, questioning and rebellion, laughing and ridiculing.In this drama, Saedi tries to consider them superior one to another by creating two mutual images. In these images, the rebel and disobedient child is superior to the obedient child. Although this image shows a perceptible distance from the traditional thought which means that the child has moved from margin to the context and is no more obedient as he/she used to be, he/she is collapsed into the encrypted ideologies of the day. Therefore, it can be concluded that Saedi’s represented child has not gotten rid of the adults’ string yet.

    Keywords: child, resistance, strength, Dikteh, saedi}
  • مونا اسالم نژاد گیلوائی*، مرتضی مسرور علی نودهی

    به رغم به پایان رسیدن جنگ تحمیلی، پرداختن به تجربه زیسته حاضران در این نبرد و راویان دست اول رویدادهای رخ داده در اسارتگاه های دشمن، همچنان یافته های جدید و بدیعی از این واقعه بزرگ به دست می دهد. هدف این تحقیق، استخراج مضامین مرتبط با پایداری در خاطرات آزادگان و سربازان حاضر در جنگ تحمیلی هشت ساله ایران در برابر حمله رژیم بعثی عراقی است. برای انجام دادن این کار با رویکرد جامعه شناسی نیروهای نظامی به بررسی خاطرات منتشر شده سربازان و آزادگان گیلان پرداخته شده است. این آثار شامل 30 کتاب هستند که به شکل سیستماتیک و به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته اند.بررسی متون نشان می دهد که برخی از عام ترین مضامین قابل تصور در زمان اسارت که خصلتی جهان شمول دارند، در میان خاطرات نقل شده نیز به چشم می خورند. ویژگی هایی نظیر «مقاومت»، «درون گروه و برون گروه»، «ایثار»، «مجاهدت»، «حساسیت/ باور مذهبی»، «مدارا»، «تعصب» و نظایر آن در جای جای این خاطرات مشهود است؛ با این حال، در کنار این خصایل عام، تعلق به خاستگاهی مشترک و برخورداری از ارزش های مشابه، به بروز تفاوت هایی در «خرده فرهنگ اسارت» منجر شده است که جای بررسی و تامل بیشتر دارد.

    کلید واژگان: مقاومت, دفاع مقدس, تحلیل مضمون, جامعه شناسی نیروهای نظامی, خاطرات رزمندگان دفاع مقدس}
    Mona Asalemnejad Gilvayi *, Morteza Masroor Alinoudehi
    Introduction

    Addressing the memories of the freedmen can be useful from different aspects. On the one hand, by keeping their memory alive, drawing the space they experienced and the experiences they left behind helps to understand the conditions of captivity and can be used in the field of training soldiers, and on the other hand, paying attention to these characteristics, conditions and various consequences of captivity lead to a better judgment regarding the requirements of this situation and paying attention to the strategies of captives in order to adapt as much as possible to the prison environment. It is obvious that in this case, the view combined with sanctity and free from any weakness in all prisoners of war becomes a comprehensive view that shows the beauties and ugliness of the phenomenon of captivity during the war in an authentic way and relying on documents and First-hand narratives expose the audience to recognition and judgment.War is one of the most complex social phenomena that strongly affects societies, and its effect includes all systems, sub-systems and social institutions. Therefore, war is a group conflict whose most important feature is the order and organization that governs it. One of the hidden sections in the sociology of war, which gradually emerged as an independent field, is the sociology of the armed forces, whose mission is to discover the relationship between the armed forces and the society, the structure of the armed forces, and subculture of these forces. The present research can be considered one of the few efforts in the field of sociology of armed forces in Iran. To do this, by adopting a quasi-phenomenological approach, an attempt is made to investigate the memories of Guilani prisons of war to the common themes in the intersubjectivity of these people, and to turn the apparent plurality and diversity in their narratives into the axes of coherence. and to centralize it so that it is possible to draw the image of captivity as experienced by the main body of prisoners of war.

    Methodology

    The method used in this research is thematic analysis developed by Clark and Brown. The steps they want are (1) "familiarity with the data" which requires "immersion" in the data and includes tips such as "reading the data repeatedly" and "reading the data in a is active. During this stage, the researcher tries to get a correct understanding of the atmosphere governing the text and the relationship between the concepts by referring to the materials several times. (2) careful study of the text and extraction of primary codes; (3) "Searching for themes" which includes the categorization of different sub-themes in the form of sub-themes and the initial integration of these sub-themes based on theoretical foundations; (4) "revision of the themes" which includes the review and purification of the themes and gives an initial and coherent narrative for validating the themes; (5) At this stage, "naming and defining themes" takes place, which is done by relying on the following examples of each theme to answer the main research question and design the final model; and (6) the final stage of "presenting the report" which includes the final analysis and writing the results and findings. In the interpretation of some, "stability and resistance is an absolute concept that belongs to various phenomena and gives them color, smell and shadow of specific meanings. This approach is related to the works related to the memories of the prisoners of war, which on the one hand express raw narratives, or on the other hand, by creating novels based on these narratives, to create stories in the context of the experience of captivity - as imagined It could have existed - they take action. The present text is an attempt to go beyond this duality in order to sociologically examine memories of war prisoners and extract themes hidden in raw memories.

    Discussion

    In this research, by using edited oral memories, we tried to extract the hidden themes in the narratives of Gilani prisoners of war from the years of captivity. In this way, the main focus is on the "topic", which gives a different analysis from the content analysis. One of the main elements that distinguish the stories of war and holy defense from other stories is the theme... the authors have moral and didactic concepts such as martyrdom, self-sacrifice, and courage. and veterans and such concepts have tried to pay their respects to the warriors of the eight years of holy defense. The themes investigated in this research are "resistance", "in-group and out-group", "Sacrifice", "Endeavor", "Religious sensitivity", "Compatibility with conditions", "Tolerance and bigotry".The experience of war and captivity can be considered as one of the unique and exceptional experiences that usually a small part of the population of a country experience it. During the Iran-Iraq war, the experience of being in the prisons of the Baathist regime became a common memory of Iran's prisoners of war. As mentioned, the purpose of this research is never to try to integrate the memories of these prisoners. Captivity is a unique narration that every person looks at from the window of senses, personality, circumstances, family and religious origin and many other factors. The aim of this research was an effort to extract the common themes hidden among the existing scattered materials. Among the various examples and manifestations presented, conflicting and possibly contradictory content can be seen. A person confidently states that among the people belonging to his tribe, province, or religion, there was no informer or self-soldier, and another person speaks of the punishment of one of his fellow provinces for being an informer. Someone portrays Iraqis as completely uncompassionate and cruel people, and another speaks of the devotion of an Iraqi to Imam Khomeini, which makes him more tolerant of Iranian prisoners. On the one hand, we hear about the insults and insults of the common people of Iraq, and on the other hand, we hear about their tears when they meet the captives and the hands that are stretched over the heads and faces of the captives as a sign of blessing.Also, with a more detailed look at the data, one can see elements and components that are precisely due to people belonging to a specific subculture. It's as if being a Gilani or a Gilak meant acting on certain behavior patterns or thinking in acertain way. Sometimes, referring to the rainy climate of Gilan, being in Iraq is considered to be a double difficulty for the people of Gilan. Sometimes, the torture of prison guards is depicted as more painful than providing them with water for drinking and washing. Sometimes Gilaki language is used as a tool and media to express what "can't" be expressed in Persian language. Sometimes, being deprived of drinking tea, which is considered as a kind of public torture, is considered more painful for a Gilani, and finally, although it is not possible to issue a general and definite verdict about all the prisoners and even the Gilani prisoners, but by studying In all the published memoirs, the impression is formed in the mind of the reader that the culture of moderation and moderateness was common among the Gilani captives, because on the one hand insulting other cultures and in some way self-superiority is evident in the studied texts. It doesn't work, and on the other hand, there is no code that can be considered extremism and religious extremism.As mentioned, the main (comprehensive) theme of this study is "the lived experience of war and captivity". In the second level, the organizing themes include epic spirit, reactions to issues, humanitarianism, values, freedom, approaches based on violence and rupture. It seems that the experience of war and especially captivity can be explained and interpreted to a large extent with the help of these components.

    Keywords: Resistance, Holy Defense, Theme analysis, Sociology of Armed Forces, Memories of Holy Defense soldiers}
  • محسن فریادرس، علی حاجی خانی*، ابوالفضل شکوری، محمدصادق یوسفی مقدم

    در منطق قرآن کریم، یگانه راهبرد مومنان در مواجهه با دشمنان، «مقاومت» ذکرشده که دارای ابعاد مختلفی است. آراء لغویان، مفسران و حتی ترجمه مترجمان درباره ی برخی ازاین گونه ها (مشخصا «لا ترکنوا الی» در آیه 113 سوره هود، «انبذ الی» در آیه 58 سوره انفال، «اشداء» در آیه 29 سوره فتح و «غلظه» در آیه 123 سوره برایت) مختلف و متعدد است. مقاله حاضر درصدد است با روش توصیفی-تحلیلی در ارزیابی داده ها، ابتدا مفهوم این واژگان را بر اساس آراء لغویان و مفسران احصاء نموده، سپس با تحلیل و واکاوی، معنایی جامع و دقیق از آن ها ارایه دهد. درنهایت بر اساس دستاورد حاصل شده، ترجمه های فارسی معاصر (مشخصا انصاریان، فولادوند، مکارم، مشکینی، صفوی، رضایی، معزی، مصباح زاده، خرمشاهی، حدادعادل و یزدی) نیز ارزیابی شود. نتایج جستار حاضر حاکی از آن است که برای فهم معنای دقیق این واژگان راهبردی، توجه به قرینه سیاق و همراهی آن ها با دیگر واژگان، مهم ترین نقش را ایفا می کند؛ امری که برخی از لغویان، مفسران و مترجمان نسبت بدان بی توجه بوده اند. درهرحال، مشکینی و صفوی در انتقال معانی درست این واژگان از باقی مترجمان مناسب تر عمل نموده اند.

    کلید واژگان: ترجمه قرآن, مقاومت, رکون, غلظت, شدت, نبذ}
    Mohsen Faryadres, ALI HAJIKHANI*, Abolfazl Shakoori, Yosofi Moghadam Mohamad Sadegh

    In the conceptual system of the Holy Quran, the only strategy of the believers in the face of enemies is "resistance" which has different dimensions. The views of lexicographers, commentators, as well as how translators translate some of these words (Specifically "Là tarkanou elà" In verse 113 of Surah Hood, "Anbaza elà" in verse 58 of Surah Anfal "Asheda" In verse 29 of Surah Fath and "Qhelzah" in verse 123 of Surah Tubah/Baraàt) are Different and numerous. The present article aims to use descriptive-analytical method and data evaluation to enumerate the meaning of these words based on the opinions of lexicographers and commentators and after analysis and critique, to provide a comprehensive and accurate meaning of them. Finally, based on the results, contemporary Persian translations (specifically Ansarian, Fooladvand, Makarem, Meshkini, Safavid, Rezaei, Moezi, Mesbahzadeh, Khorramshahi, Haddad Adel and Yazdi) are evaluated. The results of the present study indicate that in order to understand the exact meaning of these strategic words, paying attention to the context and their association with other words plays the most important role; which some lexicographers, commentators and translators have paid less attention. However, Meshkini and Safavi have been more successful in transmitting the correct meanings of these words than other translators.

    Keywords: Translation of Quran, Muqhavemat, Rokoun, Qhelzat, Shedat, Nabaz}
  • وفا کشاورزی، سارا کاترین ایلخانی*

    تعریف سوبژکتیویته زن همیشه یک چالش بوده است، از همان دوران مدرن که زیگموند فروید آن را بیان کرد تا جدیدترین تحلیل های منتقدین فمینیست معاصر. مبنای سوبژکتیویته زنان بر اساس فقدان ذاتی که در روانشناسی فروید و بعدا ژاک لاکان ، مطرح می شود، منتقدان فمینیستی مانند لوس ایریگاری و جودیت باتلر را بر آن داشت تا در نظریه های خویش به بازنگری این مفهوم بپردازند. از نظر ایریگاری، زنان دارای سوبژکتیویته منحصر به فرد خود هستند که در تفاوت بدن و زبان آنها با مردان نشان داده می شود. وی ادعا می کند که این تفاوت باید آشکار شود نه اینکه نادیده گرفته یا پنهان شود. جودیت باتلر، معتقد است که تنها از طریق مقاومت و اختیار است که یک سوبژکتیویته حقیقی آشکار می شود. مقاله حاضر یک مطالعه فمینیستی درباره سوبژکتیویته زنان در ادبیات گمانه زن است. ادبیات گمانه زن فمینیستی، هدف اصلی خود را تغییر تصویر ناتوان کننده زنان از خویش بیان می کند و بر آن است تا زنان بر اساس چنین تغییراتی عمل کرده و مطابق با باورهای جدید خویش، جوامعی ایده آل بسازند. اکتاویا ای. باتلر، نویسنده کتاب سپیده دم و تمثیل های بذرپاش و استعدادها، تصویری مقاوم از زنانی ارایه می دهد که از محیط تحت سلطه مردان خود فراتر رفته و کاری را انجام می دهند که نزدیک به تصور ایریگاری و جودیت باتلر از سوبژکتیویته زنان است.

    کلید واژگان: ادبیات گمانه زن, ذهنیت زنان, عاملیت, مقاومت, ایریگاری, جودیت باتلر, اکتاویا باتلر}
    Vafa Keshavarzi, Sarah Catherine Ilkhani *

    Defining female subjectivity has always been a challenge, from its modern conception by Sigmund Freud to its most recent analysis by contemporary feminist critics. Basing female subjectivity on an inherent lack in the psychology of Freud and later Jacques Lacan, promoted feminist critics like Luce Irigaray and Judith Butler to reinstate the concept in their theories. For Irigaray, females have their own unique subjectivity that is manifested in the difference of their bodies and language from those of males. She contends that this difference should be revealed not bridged or concealed. Judith Butler, believes that it is only through resistance and agency that a true subjectivity is revealed. The present article is a feminist study of women subjectivity in speculative literature. Feminist speculative literature has its primary goal in altering women’s debilitating self-image so that they can act upon such changes and make ideal societies based upon their new self-conceptions. Octavia E. Butler, writer of Dawn and Parable of the Sower and Parable of the Talents, renders a resistant picture of females who go beyond their immediate male dominated environment and perform something that is near to Irigaray and Judith Butler’s conception of female subjectivity.

    Keywords: Speculative literature, female subjectivity, Agency, Resistance, Irigaray, Judith Butler, Octavia Butler}
  • سعیده قاسمی*، نعمت الله ایران زاده، محمدحسن حسن زاده نیری

    در پژوهش حاضر، با مبنا قرار دادن تاریخیت متون ادبی به نمایاندن طبقات برتران و فروتران و همچنین گفتمان‏های جاری زمان و تعارض موجود میان‏ آنها در شبکه قدرت قرن هفتم پرداخته شده است. رخ نمودن شکاف‏هایی میان مفاهیم ناظمان و برهم‏زنندگان نظم، فرایندی است که از پس تغییر جریان قدرت برآمده‏است‏ و پیرو آن، مدلول‏های جدیدی برای دال‏های پیشین در متون شکل گرفته؛ چراکه گفتمان‏ها با تغییر مرکز قدرت دچار دگرگونی و تعارض شده‏اند. رویکرد مقاومتی متن در برابر برخی از گفتمان‏ها و گروه ‏های مقتدر، نشان‏ دهنده وجود قدرت‏های اصلی و همچنین گفتمان‏سازی نوینی در جامعه است. درعین حال، در کشمکش‏های گفتمانی، مطابق با آرمان تاریخگرایی نو، نشان داده شده که چگونه لایه‏ های فرودین یا اقلیت خاموش‏شده جامعه در متون به صدا درمی‏آیند و با این چندصدایی از ابژه‏بودگی به جایگاه سوژ‏گی برمی‏نشینند و گاه خود از طریق همان ایدیولوژی که آنان را در طبقه رعیت جای داده، به تادیب پیشوایان می‏ایستند. جامعه آماری بر کتاب گلستان سعدی استوار است؛ درعین‏حال با توجه به رویکرد بینامتنی، به متون همزمان با آن نیز پرداخته شده؛ روش اتخاذشده در جستار نیز بر مبنای نظریه قدرت و مقاومت فوکو است.

    کلید واژگان: گفتمان, قدرت, مقاومت, تاریخ‏گرایی نو, گلستان}
    Saeideh Ghasemi *, Ne’Matollah Iranzadeh, MohammadHassan Hassanzadeh Niri

    Adopting a new historicist methodological approach, this paper examines the representation of the various classes in 7th-century Iranian society in Sa’di’s Golestan against the background of contemporary conflicting discourses about social class. It connects the disruption of contemporary notions concerning social order, as well as the attribution of new meanings to existing signifiers, with the displacement of the center of power in the 7th century AH. The paper also suggests that Golestan’s resistance to certain discourses and groups indicates the emergence of new centers of power and new discourses in society.  On the other hand, in line with the principles of new historicism, the paper shows how the lower strata and silenced minorities in society appear in Golestan and rise from objecthood to subject status and sometimes actually use the same ideology that places them at the bottom of the social ladder to resist their leaders. Due to the intertextual approach in this article, other texts are also used for comparison and analysis. The method adopted is, moreover, based on Foucault’s theory of power and resistance.

    Keywords: Discourse, Power, Resistance, New Historicism, Golestan}
  • نعمت الله ایرانزاده، محمدحسن حسن زاده، سعیده قاسمی*

    در این پژوهش، با اساس قرار دادن آثار سعدی، به طرح پرسشی پرداختیم مبنی بر این‏که طبقه رعیت چگونه به کسب قدرت در ساختار اجتماعی می‏پرداختند. مطابق با رویکرد هژمونی و قدرت که صاحب نظران آن آنتونیو گرامشی و میشل فوکو هستند، با کاربست روش تحلیل انتقادی گفتمان و نیز به پیروی از بینامتنیت و کنش بلاغی، به بررسی قدرت و مقاومت پرداختیم که حلقه های تعامل میان مشارکان اجتماع هستند. نظر به کارکرد چندجانبه گفتمان‏ها در متون قرن هفتم، یافته های پژوهش از این قرار است که در کنار صوفیان و زاهدان و دسته های گوناگون اجتماعی که برای کسب قدرت، سازوکارهای ویژه خود را به کار می‏گیرند، از دیگر سو، گروه زیردست و رعیت نیز با تصرف و تغییراتی در آن ابزارها، به برساخت‏های جدید قدرت دست می یازند ؛ آنان با تلفیق پندارها با باور‏های دینی و عرفانی و عرفی موجود در جامعه که در عین حال، باعث فرمانبری و انقیاد خود ایشان شده است، به بسط سازوکاری می اندیشند که با بازپخش و اعمال آن، بتوان به گونه‏ای بهره ‏برد تا برترین مقامات را به اطاعت و تسلیم وا‏داشت. بدین ترتیب، با نگرشی ساختارشکنانه به متون، کنش و تعامل پیچیده میان کنشگران، جایگزین تصور فروکاهنده مبنی بر تعامل یک جانبه میان گروه‏های فاعل اجتماعی می شود.

    کلید واژگان: قدرت, مقاومت, هژمونی, گفتمان, ایدئولوژی, سوژه, سعدی, بوستان}
    Nematollah Iranzadeh, Mohammad Hassan Hasanzadeh, Saeideh Ghasemi*

    In this study, based on Saadi’s Bustan, we have raised the question of how the peasantry gained power in the social structure. According to the hegemony and power approach, whose experts are Antonio Gramsci and Michel Foucault, and using the methods of critical discourse analysis and intertextuality, we examined power and resistance, which are the circles of interaction between community participants.Considering the multifaceted function of discourse in the seventh century texts, the research findings showed that along with Sufis and Zaheds and various social groups that used their own mechanisms to gain power, the subordinate class and the peasants also gained new power.By combining the ideas with the religious, mystical and customary beliefs in the society, which at the same time caused their own obedience and subjugation, they developed a mechanism that by reproducing and applying it,forced the most powerful individuals to surrender.Thus, with a deconstructive reading of texts, complex action and interaction between actors replaces the diminishing notion of one-sided interaction between socially active groups.

    Keywords: Power, Resistance, Hegemony, Discourse, Ideology, Subject, Saadi, Bustan}
  • رضا البرزی، دکتر نازیلا حیدرزادگان

    پژوهش حاضر با بررسی سمفونی مردگان، رمان عباس معروفی، با تمرکز بر مفاهیم قدرت و مقاومت از دیدگاه فوکو، به طرح این موضوع می پردازد که آیا آیدین در برابر خواست قدرت از طرف پدر و برادر میتواند مقاومت کند؟ آنچه در این نوشتار در جستجوی پاسخ آن هستیم چرایی جداسازی آیدین از خانواده و به حاشیه رانده شدن اوست. گفتمان قدرت و انضباط از دیدگاه فوکو با بخشهای زیادی از این اثر ادبی ارتباط دارد، بنابراین می خواهیم بفهمیم که چه وقت لحظه ی تاریخی انضباط برای قهرمان اثر فرا میرسد و چگونه مجازات وی از بدن به روح و روان تغییرکرده است. آیا روشی برای مقاومت در برابر محیط فوکویی و وضعیت سراسربینی پیرامونش پیدا میکند تا مقابل سازگاری مقاومت کند و یا به صورت چارهناپذیر در بند زندان خواهد ماند. نگارندگان این مقاله ابتدا نظریه های فوکو را تبیین میکنند و سپس با تحلیل مولفه های فوکو در فضای داستانی سمفونی مردگان، سلطهی پدری را که تحمل تفاوت و تضاد را ندارد و برای بهنجارسازی فرزندان سلطه ایجاد میکند را تحلیل و موشکافی میکنند و به این پرسش نیز پاسخ می دهد که آیدین برای طبیعی تر شدن از نگاه دیگران، زجر بیشتری خواهد کشید.

    کلید واژگان: سمفونی مردگان, فوکو, قدرت, مقاومت, سراسربینی}
  • معصومه باغبانی*، لیلا جمشیدی

    یحیی سماوی، به عنوان یکی از شاعران برجسته معاصر عراق، و محمدرضا شفیعی کدکنی، از شاعران معاصر ایران، می کوشند تا با سلاح قلم، زبان هنر و بهره گیری از شگردهای گوناگون ادبی، در افشای ماهیت استعمار و نیروهای اشغالگر، نفش بارزی داشته باشند. پژوهش حاضر گذشته از تبیین جایگاه ادبی این دو شاعر، می کوشد، با رویکردی تطبیقی بر اساس مکتب آمریکایی، به صورت تفصیلی و استقرایی اشتراکات و افتراقات شاعران مورد نظر را در مفاهیم مقاومت مورد مطالعه قرار داده و عوامل ظهور اندیشه های پایداری و مقاومت در شعر سماوی و شفیعی بررسی نماید. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که رد پای استعمار آمریکا در هر دو کشور پیامدهای ناگواری به دنبال داشته است. بنابراین دو شاعر، با تکیه بر ارزش های والای قرآن و اسلام و به پشتوانه فرهنگ غنی و تاریخ شکوهمند سرزمینشان، ضمن بهره گیری از اساطیر ملی- مذهبی به صورت نمادین و گاه آشکار، سهم بسزایی در بیداری ملت خویش داشته و با ایجاد همبستگی در میان آن ها، گام های استواری در مسیر پایداری برداشته اند.

    کلید واژگان: ادبیات, مقاومت, عراق, ایران, یحیی سماوی, شفیعی کدکنی}
    Masoumeh Baghbani*, Leila Jamshidi

    Yahya Samawi, as one of the prominent contemporary poets of Iraq, and Mohammad Reza Shafiei Kadkani, one of the contemporary poets of Iran, try to have an evident role by the weapon of pen, language of art and using various literary techniques in exposing the nature of colonialism and the occupying forces. The present study, in addition to explaining the literary position of these two poets, tries to study in detail and inductively the commonalities and differences of the poets in the concepts of resistance with a comparative approach based on the American school and investigate the emergence of ideas of stability and resistance in Samavi and Shafi'i poetry. The results of this study indicate that the traces of American colonialism in both countries have had bad consequences. Therefore, the two poets, relying on the high values ​​of the Qur'an and Islam and with the support of the rich culture and glorious history of their land, while using national-religious myths symbolically and sometimes openly, have had a significant contribution to the awakening of their nation and by creating the solidarity between them has taken firm steps towards stability.

    Keywords: Literature, Resistance, Iraq, Iran, Yahya Samavi, Shafiee Kadkani}
  • سیف الله ملایی پاشایی، محمد مهدی روشن، نعمان انق

    عمر بهاء الدین الامیری از ادیبان معاصر کشور سوریه است که با نگاهی ویژه به مساله فلسطین در آثار خود توانست خدمات ارزنده ای به جامعه فلسطین عرضه کند و روح مقاومت را در کالبد ملت فلسطین بدمد. در مقابل قیصر امین پور شاعر مقاومت فارسی از جمله ادیبانی است که تعهد نسبت به مسایل اجتماعی از جمله مساله فلسطین بخش بزرگی از دغدغه های ذهنی وی بوده است. امید به رهایی، ستایش انقلابیون و ستم ستیزان، کودکان و نوجوانان کشور، بر ملا ساختن چهره رژیم اشغالگر، دعوت به قیام و پایداری، و ایجاد حس ملی گرایانه، از برجسته ترین مضامین پایداری این دو شاعر است. در این پژوهش سعی شده با محوریت این شش موضوع در شعر این دو شاعر، به بررسی و کشف مصادیق هم نوایی و تبیین تفاوت های نگاه آن ها پرداخته شود تا معلوم شود چگونه اندیشه ای در نقطه ای از جهان ظهور می یابد و در نقطه ای دیگر همان اندیشه به گونه ای دیگر مجال بروز می یابد.

    کلید واژگان: بهاء الدین الامیری, قیصر امین پور, شعر, فلسطین, مقاومت}
    Saifullah Mollaei Pashaei, MohammadMehdi Roshan, Neman Onegh

    Omar Bahaoddin Al-Amiri is one of the contemporary writers in Syria who, by paying special attention to the issue of Palestine in his works, was able to offer valuable services to the Palestinian society and instill the spirit of resistance in the body of the Palestinian people. On the other hand, Gheisar Aminpour, a poet of the Persian resistance, is one of the writers that commitment to social issues including the issue of Palestine has been a major part of his mental concerns. Hope for liberation, praise of revolutionaries and oppressors, children and adolescents of the country, exposing the face of the occupying regime, calling for uprising and stability, and creating a nationalist feeling, are among the most prominent themes of the stability of these two poets. In this research, with the focus on these six issues in the poetry of these two poets, it has been tried to study and discover examples of harmony and explain the differences in their views in order to find out how an idea appears in a part of the world and in elsewhere, the same idea emerges in a different way.

    Keywords: Bahaoddin Al-Amiri, Qeisar Aminpour, poetry, Palestine, Resistance}
  • مسعود سپه وندی*

    محمود درویش و قیصر امین پور هر دو از شاعرانی هستند که در آثارشان هویت - چه اجتماعی و چه فردی - رشد، بلوغ و تبلور ویژه ای یافته است؛ تعهد اجتماعی و معنابخشیدن به آرمان های فرمی و ساختاری یک شعر، از اجزاء جدانشدنی شعر متعهد بوده است؛ به طوری که بسیاری از منتقدان هدف نهایی شعر را تحقق همین تعهد دانسته اند. وجود هویت های فردی و جمعی در شعر، زمینه ساز بروز آرمان های شخصی و اجتماعی می شود که شاعر به وسیله آن ها همزادپنداری خود با جامعه و مخاطب خاص را به نمایش می گذارد. محمود درویش و قیصر امین پور هردو از هویت های جمعی خود، برای حفظ ارزش های جامعه و روحیه انقلابی، نهایت استفاده را برده اند تا جایی که بسیاری از شاخصه های محتوایی آثارشان از زاویه دید این گرایش، قابل تحلیل و تطبیق است. عشق به وطن، مقاومت و مبارزه، نوستالژی جمعی، تاریخ یک ملت و... از ارکان قابل لمس این نگاه است. درکنار این واکنش متعهدانه، هویت شخصی نیز توانسته خود را - نه در حد هویت های جمعی - پررنگ سازد؛ اما بستر رشد و نمو آن هرگز نتوانسته به طورکامل، خود را به شخص و روحیه فردی محدود سازد و شاعر همیشه در مسیر میل به اجتماع و خروج از هویت شخصی گام برداشته است.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, هویت جمعی, هویت شخصی, مقاومت, محمود درویش, قیصر امین پور}
    Mas'oodSepahvandi*

    Mahmoud Darvish and Qaisar Aminpour are both poets in whose works identity, both social and individual, have found special growth, maturity and crystallization; social commitment and giving meaning to the formal and structural ideals of a poem have been inseparable components of committed poetry; as many critics have considered the ultimate goal of poetry to be the fulfillment of this commitment. The existence of individual and collective identities in poetry pave the way for the emergence of personal and social ideals by which the poet demonstrates his identification with society and a specific audience. Mahmoud Darvish and Qaisar Aminpour have both used their collective identities to preserve the values of society and the revolutionary spirit, so much that many of the content characteristics of their works can be analyzed from the point of view of this tendency. They are comparable with the love for the homeland, resistance and struggle, collective nostalgia, the history of a nation, etc. that are the tangible pillars of this view. In addition to this committed response, the personal identity has also been clarified - not as a collective identity; but the context of its growth and development has never been completely limited to the individual spirit, and the poet has always taken a step towards the desire to socialize and leave the personal identity.

    Keywords: Comparative Literature, Collective Identity, Personal Identity, Resistance, Mahmoud Darvish, Qaisar Aminpour}
  • محمد اعتمادی *

    شکی نیست که کشور عراق در دوران معاصر تاریخی بر فراز و نشیب داشته است، از سال 2003م که از سوی آمریکا و هم پیمانانش مورد حمله و اشغال قرار گرفت، حکومت ظالمانه صدام به پایان رسید، و مردم عراق بعد از سال ها تحریم، ستم، و بیچارگی وارو دورانی جدید گشتند که مظاهرش اشغال استعمارگری جدید آمریکا بود. شعرای عراقی به صدای فریاد و ستمدیدگان گوش فرادادند، و واکنش های مختلفی جهت مقاومت و پایداری ابراز کردند. یحیی سماوی یکی از شعرای عراقی که توانسته است، و در اشعارش نقش مثبتی در راستای بیداری مردم و رجال سیاست عراق از غفلت و سستی در قبال اشغالگر و چپاول های آن بازی کند. یحیی سماوی در قصاید مختلف سجال ها و چالش های شعری به وجود آورد، که طرف این سجا ل ها هم آمریکایی ها بودند و هم بعضی از سیاستمداران خاین و منفعت طلب، شاعر با سبک خاصی توانسته است مصایب و بدبختی های کشورش را به عنوان تراژدی دردناک ارایه نماید. اما سجال های شعری جواهری که تقریبا نصف قرنی از نظر زمانی با سماوی سابق تر بوده است، کاملا از لحاظ سبک و شیوه طرح مختلف بوده است، اگرچه در هدف مشترک بوده اند. جواهری سجال هایش قرن بیستمی است، اما سماوی شعرش منحصر به زمان خویش است.

    کلید واژگان: یحیی سماوی, سجال شعری, تراژدی, مقاومت}
    Mohammad Etemadi

    There is no doubt that Iraq has experienced ups and downs in contemporary times, since 2003, when it was invaded and occupied by the United States and its allies, Saddam's tyrannical regime ended, and the Iraqi people, after years of sanctions, oppression, and misery entered a new era which manifested in the occupation of new American colonialism. Iraqi poets listened to the voices of the oppressed people and expressed different reactions to resistance and stability. Yahya Samawi is one of the Iraqi poets who have been able to play a positive role in the awakening of the Iraqi people and politicians from neglect and laziness towards the occupier and its plunder. In various poems, Yahya Samawi created poetic challenges and interests, which were supported by both Americans and some traitorous and utilitarian politicians. The poet has been able to present the sufferings and misfortunes of his country as a painful tragedy in a certain style. But the poetic interest of Jawaheri, which is almost half a century older than Samavi, was quite different in style and design, although they shared a common purpose. Interests of Jawaheri's interests are the twentieth century, but Samavi's poetry is unique to his time.

    Keywords: Yahya Samavi, Poetic interest, Tragedy, Resistance}
  • راضیه کارآمد*، حسین شمس آبادی، سید مهدی نوری کیذقانی

    بررسی تطبیقی درون مایه های پایداری در سروده های شفیق حبیب و سلمان هراتی چکیده مقاومت و پایداری از جمله مضامینی است که در ادبیات ملل مختلف وجود دارد. شفیق حبیب - شاعر فلسطینی - و سلمان هراتی - شاعر ایرانی - درون مایه های ادبیات مقاومت و پایداری را در اشعار خود منعکس کرده اند. این نوشتار بر اساس مکتب ادبیات تطبیقی و با رویکرد تحلیل محتوا، به بیان و مقایسه چگونگی این انعکاس می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که این دوشاعر ضمن اینکه رویکرد مشابهی را در سروده هایشان در مورد وطن، القای امید، اعتراض، بیان نمادین و... داشته اند شعرهایشان در برخی موارد تفاوت های قابل توجهی هم دارد؛ نوع بیان اشتیاق برای وطن، لحن تحدی گونه شفیق در القای امید و صراحت وی در نقد رهبران کشورش و سرزنش حکام عرب و عدم این نقد در اشعار سلمان از جمله تفاوت بین سروده های این دو شاعر است. کلیدواژه ها: شفیق حبیب، سلمان هراتی، پایداری.

    کلید واژگان: ادبیات پایداری, سلمان هراتی, شفیق حبیب, مقاومت, مقایسه}
    Razieh karamad *, Hosein shamsabadi, seyyed Mahdi norikeyzegani
    Introduction

     Given the specific conditions of Iran and Palestine, resistance is prominently manifested in the literature and poetry of both nations. Despite having different individual and spiritual characteristics, as an Iranian and a Palestinian poet, Salman Harati and Shafiq Habib have had mutual social and literary experiences; they have both witnessed tyranny and war looming over their nations, hence reflecting upon the resistance literature in their poems. Analysis of their poems can be an effective step towards portraying the state of the suffered people of their nations that is painted through poetry. In addition, one could become familiar with religious, social, and cultural commonalities of both countries through poetry. The present study was conducted with the purpose of examining the common resistance themes in poems by Shafiq Habib and Salman Harati; it is also attempted to identity similarities and differences between how these themes are reflected. The hypothesis of the study is that since both poets have experienced relatively same conditions in their country, they have adopted a similar approach in their poetry. However, individual, spiritual, and social dimensions of the lives of both poets have also affected their expression of their thoughts and emotions, resulting in a number of differences and similarities in their poems.

    Methodology 

    The present study was conducted using the comparative method based upon the American School, through the approach of authenticity of similarity. This school considers literary communications and effects as one of the major research backgrounds in comparative literature, albeit through a more extensive perspective. Accordingly, finding historical evidence and positivist evidence is not insisted upon while it is acceptable that certain similarities between works of literature stems from the common spirit of all humans. Such comparison is carried out descriptively, using content analysis; first, the themes of resistance literature are laid out in brief followed by an extensive description of said themes in poems by Salman Harati and Shafiq Habib. Ultimately, themes are processed so as to point out the similarities and differences between the two poets.

    Discussion 

    Both Shafiq Habib and Salman Harati are in love with their countries with an intertwined sense of religiosity and nationalism. Salman has expressed love for country through nature and spirituality while Shafiq has done so using hopes, wishes, and sense of alienation. In addition to addressing the states of their own people, both poets have offered a breath of hope; accordingly, some of the most highlighted themes of both poets involve giving hope, hope for children, and the emergence of the savior. In this respect, Shafiq has mixed hope with the enemy’s threat and humiliation. Salman Harati and Shafiq Habib protest the “don’ts” and the wrongdoings of both foreign and domestic enemies in order to mend and develop the status quo. Shafiq Habib has bravely criticized the Arab rulers and foreign enemies. However, clarity has not always been the direction of these two poets; yet, the political environment and verbal aesthetics have adorned their poetry with symbolic expression to enable them to offer their intended themes to the audience in a suitable manner.

    Conclusion 

    The homelands of Shafiq Habib and Salman Harati have always been involved with wars and repelling violation, resulting in the themes of resistance literature to become a main component in their poetry. This inquiry examined themes such as patriotism, hope, criticism and demonstration, and the use of symbols and codes in poems by these two poets. In comparison of their poems in light of resistance themes, a number of significant similarities and differences were found. Certain differences include the type of expressing enthusiasm for the nation, Shafiq’s challenging tone in giving hope and his precision in criticizing the leaders of his country and chastising the Arab rulers while these criticisms were not observed in Salman’s poems. Shafiq chastises Arab rulers and protests the lack of a unique leader; yet Harati describes Imam Khomeini in a comprehensive manner and introduces him as a powerful leader for both himself and the nation. Nevertheless, similarities in their poems include love of the country, giving hope to children, awaiting the savior, reformist criticism, protest in line with development and symbolic expression.   

    Keywords: Shafigh Habib, Salman Harati, Resistance, Constancy literature, comparison}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال