به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « موسیقی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «موسیقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین کریمی ثابت، سیف الدین آب برین *، فروغ جلیلی
    زمینه و هدف

    آرکائیسم یا باستان‎گرایی زبانی یکی از انواع هنجارگریزی زبانی است که عامل تشخص و برجسته‎سازی زبان شعر است. با اینکه شعر معاصر تلاش دارد هر چه بیشتر به زبان تخاطب و زبان زنده روز نزدیک شود با این همه علل و اسباب متفاوتی چون تاثیر از سنت، ضرورت موسیقیایی، قافیه‎بندی، بدیع لفظی و معنوی و... موجب ظهور و نمود جلوه‎های آرکائیسم در زبان شعر شعر معاصر میگردد. بهمن صالحی نیز از شاعرانی است که زبان زمان را در شعرش برگزیده و زبانی معاصر دارد با این همه شعرش خالی از آرکائیسم زبانی نیست و در شعر این شاعر معاصر به عللی چون تاثیر از زبان شعر سنتی، عوامل موسیقیایی و بلاغی و معنایی، ضرورت قافیه، بدیع لفظی و معنوی و پاره‎ای عوامل دیگر آرکائیسم زبانی جلوه دارد.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی و کاربردی است. روش کار تحلیلی - توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای هست.

    یافته ها

    نتیجه پژوهش حاضر نشان از آن دارد که صالحی به علل مختلف از باستان‎گرایی زبانی بهره برده است و باستان‎گرایی زبانی در شعر او خاستگاه‎های متنوع و متعددی دارد. او با بهره جستن از آرکائیسم زبانی به زبان شعر خود تشخص داده است و آرکائیسم عامل برجسته‎سازی زبانی شعر او شده است. تاثیر از سنت بالاخص از سنت غزل‏پردازی از عواملی است که آرکائیسم در شعر او را سبب میشود.

    نتیجه گیری

    نتیجه پژوهش نشان از آن دارد که عواملی چون تاثیر از سنت بخصوص سنت غزل‎سرایی، الزام قافیه و موسیقی، علل بلاغی و بدیع لفظی و معنوی، معنا و خصوصیت معنایی-آوایی برخی واژگان آرکائیک و ارجحیت آنها بر واژگان معاصر از این لحاظ، عامل حضور این واژگان در شعر صالحی بوده است.

    کلید واژگان: زبان شعر, آرکائیسم, سنت, موسیقی, قافیه, بدیع لفظی و معنوی, قوت معنا}
    Hossein Karimi Sabet, Seifuddin Abbarin *, Forogh Jalili
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Linguistic archaism or archaism is one of the types of language deviation which is the factor of distinguishing and highlighting the language of poetry. Even though contemporary poetry is trying to get closer to the language of speech and the living language of the day, with all these different causes and reasons such as the influence of tradition, musical necessity, rhyming, verbal and spiritual originality, etc. Archaism in the language of contemporary poetry. Bahman Salehi is also one of the poets who chooses the language of time in his poetry and has a contemporary language, however, his poetry is not devoid of linguistic archaism, and in the poetry of this contemporary poet, there are reasons such as the influence of the language of traditional poetry, musical, rhetorical and semantic factors, the necessity of rhyme., verbal and spiritual originality and some other factors of linguistic archaism.

    METHODOLOGY

    The current research is a basic and applied research. The work method is analytical-descriptive and the method of collecting information is library.

    FINDINGS

    The result of the present research shows that Salehi used linguistic archaism for various reasons and that linguistic archaism in his poetry has diverse and multiple origins. He has identified the language of his poetry by using linguistic archaism, and archaism has become the linguistic highlight of his poetry. The influence of tradition, especially the tradition of lyric poetry, is one of the factors that causes archaism in his poetry.

    CONCLUSION

    The result of the research shows that factors such as the influence of the tradition, especially the tradition of lyric poetry, the requirement of rhyme and music, rhetorical and original verbal and spiritual causes, the meaning and semantic-phonetic characteristics of some archaic words and their preference over contemporary words. The presence of these words in Salehi"s poetry has been the reason.

    Keywords: The Language Of Poetry, Archaism, Tradition, Music, Rhyme, Verbal, Spiritual Originality, The Power Of Meaning.05 November 2023}
  • علی الفتی، سید صادق زمانی*، سید رحمت الله موسوی مقدم

    هنر از ابتدای تاریخ بشر وسیله ای برای تجلی مادی باورها بوده است؛ لذا بارزترین تجلی گاه معنویت و هویت متعالی انسانی را که از دین نشات می گیرد، می توان در لایه های پنهانی هنر جستجو کرد. هدف غایی و نهایی هنر قدسی، فراخوانی و یادآوری احساسات یا انتقال تاثرات نیست، بلکه هنر قدسی، رمز است و بدین علت جز وسایل ساده و اولین و اصلی، مستغنی از هر دستاویز دیگری است؛ وانگهی چیزی جز کنایه و اشاره نمی تواند بود؛ زیرا موضوع واقعی اش مالاکلام است و زبان از وصفش عاجز؛ ریشه و اصل آسمانی دارد، زیرا الگوهایش بازتاب واقعیات ماوراء عالم صوراند. هنر مقدس که زبده خلقت «صنع الهی» را به زبان تمثیل تکرار و دگربار بیان یا اعاده می کند، نمودگار سرشت رمزی عالم است و بدین گونه روح انسان را از قید تعلق به واقعیات درشتناک و ناپایدار می رهاند. پژوهش حاضر با هدف «بررسی مبانی هنر (سماع و موسیقی) قدسی در آیین یارسان از دیدگاه سنت گرایان، با تاکید بر آرای سیدحسین نصر» با روش توصیفی-تحلیلی و به شیوه بینامتنی انجام شده است. هنر قدسی در آیین یارسان، در قالب های مختلف، از جمله سماع و موسیقی، تجلی می یابد. سماع، نوعی رقص دایره وار و به صورت دسته جمعی است که طی مراسم «جمع» انجام می گیرد. دعاهای آنان همراه موسیقی از سوی ذاکران خوانده می شود. از موسیقی برای بیان حقایق و مفاهیم عرفانی استفاده می شود. تنبور، ساز اصلی آیین یارسان است و در مراسم سماع و سایر مراسم مذهبی این آیین مورد استفاده قرار می گیرد.

    کلید واژگان: هنر قدسی, موسیقی, سماع, آیین یارسان, سنت گرایان, سیدحسین نصر}
    Ali Olfati, Seyed Sadegh Zamani *, Seyed Rahmatollah Mousavimoghadam

    From ancient times, art has been a tangible expression of our deepest beliefs, reflecting human spirituality and identity, often intertwined with religion. Sacred art transcends mere emotional responses, using simplicity and essentialism to hint at the ineffable. It mirrors a higher reality, symbolizing the divine in earthly forms and inviting contemplation beyond the material world. Through allegory, sacred art reconnects with the essence of creation, revealing the symbolic nature of existence and freeing the human spirit from worldly attachments. This study, employs library research and a descriptive-analytical approach with an intertextual perspective to explore the roots of sacred art in the Yaresan region, focusing on traditionalist views, particularly those of Seyyed Hossein Nasr. In Yaresan sacred practice, Sema and music play central roles. Sema involves a collective circular dance during the "jam" ceremony, accompanied by prayers and music. Music serves as a channel for conveying spiritual truths, with the tanbur as the primary instrument in both Sema and other religious rituals.

    Keywords: Sacred Art, Music, SAMA, Yarsan Religion, Traditionalists, Seyyed Hossein Nasr}
  • علی عابد کهخا ژاله، محمد بارانی*، مریم خلیلی جهانتیغ

    یکی از وظایف ذاتی ادبیات، آفرینش هنر و زیبایی است. عاطفه شعری در قالب زبانی مخیل شکل می گیرد و با موسیقی مناسب و گوشنواز، مجال تاثیر و القا پیدا می کند. به کارگیری عناصر زیبایی شناسی در شعر و دریافت عاطفه و ادراک شاعر توسط مخاطب، تاثیری بسزا در درک زیبایی شعر دارد. نادم قیصاری یکی از شاعران معاصر افغانستان است که در جامعه ادبی ایران چندان شناخته شده نیست. در این پژوهش که با هدف شناخت تمهیدات هنری و زیبایی های غزلیات «نادم قیصاری» انجام می شود، تلاش نگارندگان بر آن است تا عناصر برجسته زبانی، موسیقایی و تصویرساز در غزل های شاعر و چگونگی ارتباط و پیوند آن ها با عاطفه شعری را مورد بررسی قرار دهند. نتایج این پژوهش که به شیوه تحلیلی- توصیفی انجام می شود، بیانگر آن است که غزلیات نادم سرشار از فراهنجاری های زبانی، برجستگی های آوایی و موسیقایی، هماهنگی تصویر و عاطفه، تشبیهات بدیع، ترکیبات خاص و مضمون سازی بر پایه مفاهیم اساطیری و تاریخی است. وی با نگاهی ویژه به ظرفیت های زبانی و اجزای مختلف تشکیل دهنده کلام، جنبه زیبایی شناسیک و هنری شعرش را برجسته کرده است.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, زبان, موسیقی, تخیل, نادم قیصاری}
    Ali Abed Kahkha Zhale, Mohammad Barani *, Maryam Khalili Jahanthgh

    One of the inherent tasks of literature is the creation of art and beauty Poetic emotions are produced in the form of imaginative language and with appropriate and pleasant music it finds a place to influence and inspire. The use of aesthetic elements in poetry and the audience's reception of the poet's emotions and feelings have a great impact on understanding the beauty of poetry. Nadem Qaisari is one of the contemporary Afghan poets who is not well known in the literary community of Iran. In this study, which is conducted with the aim of knowing the artistic arrangements and beauty of Nadem Qaisari's sonnets, the authors make an effort to examine the outstanding linguistic, musical and visual elements in the poet's sonnets and find out how they are related to poetic emotion. The results of this analytical-descriptive study show that Nadeem's sonnets are full of linguistic extranormatives, phonetic and musical highlights, harmony of image and emotion, original similes, special compositions and thematizations based on mythological and historical concepts. He has emphasised the aesthetic and artistic aspects of his poetry with a special view of the linguistic abilities and the different components of language.

    Keywords: Aesthetics, Language, Music, Imagination, Nadem Qaisari}
  • فاطمه گوشه نشین، ابراهیم نامداری*، فریده اخوان پلنگ سرایی

    هر اسلوب زبانی از عبارت ها و کلماتی تشکیل شده است که آن زبان را دارای روح و معنا می کند. زبان نقش اساسی در برقراری ارتباط با دیگران دارد، حال اگر در کنار این کلمات به موسیقی هم توجه شود، نتیجه بهتری حاصل می گردد و معنای مورد نظر با دقت و به خوبی منتقل می شود. پس موسیقی در زبان بسیار اهمیت دارد و شاعران و نویسندگان می توانند با استفاده از آن ارزش ادبی کلام خود را بالا ببرند. قرآن کریم والاترین متن است که در آن الفاظ به بهترین شکل معانی مورد نظر را منتقل کرده اند. در قرآن کریم موسیقی الفاظ و عبارات به بهترین شکل ممکن انتخاب شده است و بررسی سوره های مختلف به خوبی نشان می دهد که چگونه موسیقی الفاظ و عبارات در آیه ها به انتقال معنا و مفهوم آن ها کمک کرده است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای نوشته شده است تا سوره ی مبارکه ی تکویر را از نظر لایه ی موسیقایی آن مورد بررسی قرار دهد و نقش عناصر موسیقایی را در بیان معانی این سوره به خوبی آشکار سازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که موسیقی حاکم بر بخش های مختلف این سوره به خوبی با معانی و مفاهیم قصد شده، تناسب دارد؛ خواه موسیقی برگرفته از تکرار حروف و واژگان و خواه موسیقی درونی و نیز آهنگ موجود در حروف روی که از هجاهای کوتاه به سمت هجاهای بلند در نوسان بود و در مقوله هایی مانند بیان بعد از ابهام، هشدار و آگاهی دادن و سایر مفاهیم به خوبی خود را نشان داد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, سوره تکویر, سبک شناسی, موسیقی}
    Fatemejh Gooshehneshin, Ibrahim Namdari *, Farideh Akhavan Palang Sarhei

    Every language style is made up of phrases and words that make that language have spirit and meaning. Language plays an essential role in communicating with others, but if music is given sufficient attention in addition to these words, a better result will be obtained and the desired meaning will be accurately and well conveyed. Therefore, music is very important in language and poets and writers can use it to increase the literary value of their words. The Holy Quran is the most sublime text in which the words convey the desired meanings in the best way. In the Holy Quran, the music of words and phrases has been chosen in the best possible way, and the examination of different surahs shows well how the music of words and phrases in the verses has helped convey their meaning and concept. This research has been written with a descriptive analytical method and using library resources to examine the Taqvir surah in terms of its musical layer and to reveal the role of musical elements in expressing the meanings of this surah well.  Finally, it was concluded that the music governing the different parts of this surah fits well with the intended meanings and concepts; Whether the music is derived from the repetition of letters and words, whether it is internal music, as well as the music in the upper letters, which fluctuated from short syllables to long syllables, and in categories such as expression after ambiguity, warning and informing, and other concepts well showed itself.

    Keywords: Holy Quran, Surah Taqvir, stylistics, Music}
  • فریبا سهرابی*، وحید مبارک، محمد حاتمی نیا
    ادبیات و موسیقی ارتباطی تنگاتنگ و تکمیلی با یکدیگر دارند. در اجرا، شعر زیرساخت ذهن و زبان موسیقی است و پیوندی استوار با آن دارد. درحقیقت آنچه را که آواها و سازها به کمک اصوات بیان می کنند، واژگان به صورت ملموس تر برای ما روشن می کنند. در این پژوهش بینارشته ای، القاگری آواها به سبب تکرار صامت ها و مصوت ها براساس دیدگاه موریس گرامون و به روش توصیفی تحلیلی بیان شده است. محور جانشینی واژگان با توجه به نظریه گرامون، زوایای القای معنا و تاثیرگذاری شعر و تاثیر شعر و موسیقی بر یکدیگر را نشان می دهد که براساس معرفی نمونه های موسیقی آوازی و به خصوص «قاصدک» اخوان ثالث با اجرای شجریان، ارزیابی شده است. دستگاه های آوازی در موسیقی ایرانی، دارای مشخصات خاص خود و بیان کننده حالات مختلفی هستند. آهنگساز و خواننده باید با توجه به مفهوم و محتوای اشعار برگزیده، به انتخاب دستگاه و گوشه های آوازی متناسب با آن بپردازند. این پژوهش به این نتیجه منتهی شد که آواها و کلام، با خاصیت روشنی، درخشانی و تیرگی، در انتقال دو گفتمان امید اندک و یاس غالب، موفق بوده اند و آوا، رنگ احساس موسیقی و سازها را انتخاب می کند و سبب تاثیرگذاری بیشتر و ماندگارترشدن شعر و آثار موسیقایی می شود.
    کلید واژگان: موریس گرامون, شعر, موسیقی, شجریان, دستگاه آوازی, قاصدک}
    Fariba Sohrabi *, Vahid Mobarak, Mohamad Hataminia
    Literature and music have a close and complementary relationship with each other. In performance, poetry is the infrastructure of mind and the language of music, with which it has a strong connection. In fact, what melodies and musical instruments express through the sounds, the poetry manifests more tangibly via words. In this interdisciplinary research, the induction of sounds, due to the repetition of consonants and vowels, has been examined in the light of Murice Gerammont's theory and via a descriptive-analytical approach. Accordingly, the pragmatic axis shows the angles of inducing meaning and, more importantly, the effectiveness of poetry and the way music and poetry influence each other, which is examined via the introduction of examples of vocal music and, specifically, Akhavan Sales's "Dandelion" performed by Mohammad Reza Shajarian. Each vocal division in Iranian music has its own characteristics and expresses different moods, and both the composer and the singer should select the music division and vocal corners with the consideration of the meaning and the content of the selected poems. The results show that sounds and words, with clarity, brilliance and darkness, have been successful in conveying the two discourses of slight hope and overwhelming despair and that it is the sound which determines the color of the feeling of the music and instruments and makes the poetry and musical works more effective and lasting.
    Keywords: Maurice Gerammont, Poetry, Music, Shajarian, Dastgāh, Dandelion}
  • مهران محبوبی مقدم، علی حیدری*
    از دیرباز، در متون موسیقی و عروض، اشاراتی به وجوه اشتراک میان آن دو شده است. اگر برخی از موسیقی دانان، موسیقی کلاسیک ایرانی را برآمده از عروض دانسته اند و هنرجویان خود را به آموختن زحافات دو و سه هجایی ترغیب می کرده اند. مقصودشان سامان دهی ادوار ایقاعی و یافتن ریتم هایی نو بوده است، نه اینکه ساختار موسیقی به تقلید از عروض پدید آمده باشد. آنان عروض را مبنای مقایسه با موسیقی قرار داده اند تا از شیوه همانندسازی، برای درک بهتر ساختار موسیقی استمداد بجویند. تقدم زمانی موسیقی بر عروض و یکسانی ساختار موسیقی دنیای باستان تا روزگار معاصر ایجاب می کند عروض را برآمده از موسیقی بدانیم. گرچه در مواردی هم عروض بر موسیقی تاثیراتی نهاده است. از طرفی بعد مهارتی موسیقی، سبب می شود دوستدارانش حتی با مطالعه و خوض در ساختار موسیقی نتوانند به شناخت درستی دست یابند. این مقاله با روش تحلیلی - تطبیقی بر آن است تا با مقایسه ساختار عروض و موسیقی و بیان مشابهت ها (از کوچک ترین جزء تا بزرگ ترین اجزاء) تصویری روشن در جهت درک درست ساختار موسیقی برای علاقه مندان ناآشنا به آن، به ویژه اهل عروض، ترسیم کرده، نقش انکارناپذیر موسیقی را در پدیدآمدن عروض توصیف کند. همچنین در برخی موارد اثرگذاری عروض بر ساختار موسیقی و نقش آن را در سامان دهی موسیقی کلاسیک ایرانی روشن سازد. داده های این مقاله به شیوه کتابخانه ای و با مراجعه به اسناد و منابع معتبر گردآوری شده است. نویسنده با ارزیابی و بررسی داده ها بدین نتایج دست یافته است: نت های موسیقی و هجاهای عروضی از لحاظ حرکت و سکون برابری می کنند. اسباب و اوتاد کاربردی دوگانه دارند. از میان افاعیل ده گانه عروض، تنها سه رکن با دانگ های موسیقی مطابقت می کنند. مقام موسیقی و بحر عروضی هر دو نتیجه ترکیب دانگ های موسیقی و افاعیل عروضی اند.
    کلید واژگان: عروض, موسیقی, دانگ, افاعیل, تن, هجا. دوایر عروضی و ادوار موسیقی}
    Mehran Mahbobi Moghadam, Ali Heidary *
    From ancient times, there have been references in texts to commonalities between music and prosody. If some musicians consider the origin of Iranian classical music to be prosody and encourage their students to learn the two- and three-syllable metric changes, their purpose is to organize rhythmic circles and find new rhythms, and they did not mean that the structure of music was created in imitation of the prosody. They made prosody the basis of comparison with music in order to have a better understanding of the structure of music through simulation. The temporal primacy of music over prosody and the unification of the structure of music in the ancient world to the contemporary age require that prosody is arisen from music. However; in some cases, the impact of prosody on music.On the one hand, the dimension of skill to music makes its passionates unable to obtain a proper understanding of it even by studying the structure of the music.This article aims to compare the structure of prosody and music, (by mentioning the similarities),  provide a special picture of the correct understanding of the structure of music for those who do not know about it, especially the prosodies, and to describe the undeniable role of music in prosody.In addition, the influence of prosody on the structure of the music and its role in the organization of Iranian classical music are determined. The data of this study was collected by library method (and in few cases, field) and the research was conducted with theoretical and library methods , describing and comparing the data.ConclusionsThe equality of musical notes and  prosodic syllables in terms of consonants and vowels. Asbab, Otad and  Faselh have dual usages. Expressing the characteristics of the tetrachord and reaching the conclusion that among the ten main prosodic pillars , only three pillars  are corresponded  to the music tetracords. The apperance of tetracords with 5 beats and pentacords with 6 beats in music, by  mimicing  some prosodic pillars such as Motafaelon and Mafaelaton. Both classical music and the prosodic meters are the result of the combination of tetrachords and prosodic pillars. Meters derived from main prosodic meters are like tonalities creating from one main Maqam. Modulation does not occur in the manner of music in poetry. But perhaps changing the content in poetry can be considered as a kind of modulation.The Proof of Maqami music has been able to be modulated at two levels (internal-mode circulation) and (external-mode circulation)  since farabi's   time. Musical circles are based on the imitation of prosodic circles. In the prosodic circles,there are two meters, standard and non-standard, with the exact formation of music modes.
    Keywords: Prosody, Music, Tetrachord, Divide Syllables, Tone, Syllable, prosodic circles, Musical Circles}
  • سید امیرعباس ستایشگر*، حبیب الله عباسی، مرتضی میرهاشمی، عفت نقابی

    فن موسیقی از فنون پرکاربرد شعر است که شاعران از آن برای انتقال اندیشه های خویش بهره می جستند. برخی شاعران به دلیل تبحر در موسیقی بیش از دیگران موسیقی را برای بیان اندیشه ها و ساختن تصاویر شاعرانه به کار بسته اند. بسامد گفتمان موسیقی در شعر این دسته از شاعران و تصویر آفرینی از رهگذر آن، تسلط آنها را بر موسیقی، هم به لحاظ نظری (مانند مباحثی چون سازشناسی و الحان) و هم به لحاظ عملی (که همانا نوازندگی و آهنگ سازی است) نشان می دهد. در پژوهش پیش رو، با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی، به واکاوی چگونگی موسیقی نظری و عملی در دیوان دو شاعر برجسته سبک هندی، صائب تبریزی، پیشوای جریان نازک خیالی، و بیدل دهلوی، پیش آهنگ جریان دورخیالی، پرداخته شده است. نخست، با آوردن شواهد مثال، مفاهیم موسیقی در شعر شاعران بررسی و سپس هردو دیدگاه در حوزه موسیقی مقایسه شده است. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش موسیقی در بازگشایی رموز شعر این شاعران بسیار موثر است، چنان که بدون ریشه یابی موسیقی، به مثابه تخصص و حرفه، دستیابی به فهم درست و دقیق برخی ابیات امکان پذیر نخواهد بود. درواقع، این روش کاربرد مفاهیم موسیقی، نشانه آگاهی از دور به این حوزه نیست، بلکه دلالت بر نوعی معرفت علمی و شناخت از نزدیک دارد. حاصل این جستار، که تبیین توامانی موسیقی نظری و عملی در دو اسلوب نازک خیالی و دورخیالی سبک هندی است، بر سه شاخه اصلی شبکه تداعی، معرفت نظری عملی و پیوند شعر و موسیقی دلالت دارد.

    کلید واژگان: موسیقی, سبک هندی, صائب تبریزی, بیدل دهلوی, سازشناسی, الحان}
    Seyed Amirabbas Setayeshgar*, Habibullah Abbasi, Seyed Morteza Mirhashemi, Effat Neghabi

    The use of music is one of the most useful techniques in poetry, which poets use to convey their thoughts. Owing to their mastery in music, some poets have employed it to express their reflections and to portray poetic images more than others. The frequency of the discourse of music in the poetry of this group of poets and the imagery created through it shows their mastery over music, both in terms of theory (in topics such as organology and the study of tunes and melodies) and in terms of practice (which is performing and composing music). Using a descriptive-analytical method, the present research aimed at investigating the means of the theoretical and practical music in the divans of two of the foremost representatives of the Indian style (sabk-e Hendī) of Persian poetry, i.e. Saeb Tabrizi, the leader of the mode called delicate imageries (nazok-khiyali), and Bidel Dehlavi, the forerunner of the mode called exotic imageries (dour-khiyali). First, by giving examples, the concepts of music in the poetry of the two poets were examined and then both views were compared in the field of music. The results indicated that mastery of music would highly contribute to the decoding of secrets of the poems. In effect, without finding the musical roots (as a specialty and profession) it would not be possible to gain the correct and precise understanding of some couplets. In fact, this method of applying musical concepts is not a sign of distant knowledge of the field, but it implies a kind of scientific and close knowledge. The result of this study – which is the explanation of the combination of theoretical and practical music in the two modes of delicate imageries and exotic imageries of the Indian style – indicates the three main branches of the association network, the theoretical-practical knowledge and the link between poetry and music.

    Keywords: Music, Indian Style, Saeb Tabrizi, Bidel Dehlavi, Organology, Tunes}
  • سید مهدی موسوی نیا*، غلامرضا کافی

    سرودن اشعار عاشورایی به عنوان یکی از مظاهر تجلی عشق به خاندان حضرت محمد(ص)، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مورد توجبه بیشتری قرار گرفت و شاعران بسیاری در این زمینه طبع آزمایی کردند. از آن میان، به اشعار قیصر امین پور به عنوان یکی از شاعران این جریان، بسیار توجبه شد. در سروده های عاشورایی او، زبانی صمیمی و کلامی گرم، همراه با صراحتی که در دیگر سروده هایش دیده می شود، جریان دارد. در پژوهش حاضر، عنصر لحن، با وجوه و انحایی که موجب انتقال صمیمانه و غیرمستقیم پیام حزن و اندوه می شود، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت. باتوجه به اهمیت آن در انتقال پیام ضمنی متن، روشن شد که شاعر در انتخاب قالب، جانب لحن و موضوعیت شعر را رعایت کرده است. برای انتخاب وزن عروضی، به ریتم و تناسب آن با فضای غمگنانه شعر نظر داشته و موسیقی قافیه و ردیف و اشتراک آوایی این دو را به عنوان اصلی مهم، جهت همسویی با خاطر مخاطب، به کار بسته است. همچنین از صور خیال، به ویژه استعاره، در خلال سروده های عاشورایی، برای تصویر و ترسیم مناظر شعر بهره گرفته و موسیقی اصوات و جادوی مجاورت حروف را به عنوان اسلوبی برای تاثیرگذاری بیشتر حالت تراژیک شعرش به کار برده است.

    کلید واژگان: صور خیال, قیصر امین پور, لحن, مرثیه های عاشورایی, موسیقی}
    Seyed Mehdi Mousavi Nia *, Gholamreza Kafi

    Elegy has always been a popular genre, especially in poetry. This type of composition, due to its special subject matter, has special features and crafts to convey the message and relate to the audience. Composing poetry about Ashura, as one of the manifestations of love for the family of Prophet Mohammad (PBUH), has especially has received more attention after the victory of the Islamic Revolution, and many poets have experimented in this field. In this relation, the poems of Qaisar Aminpour as one of the poets of this group received much attention. In his Ashura poems, a cherishing and warm verbal language flows along with the clarity that can be seen in his other poems. In the present study, the element of tone was studied with respect to the sincere and indirect transmission of the message of sorrow and grief. Considering its importance in conveying the implicit message of the text, it was revealed that the poet has observed the tone and subject matter of the poem in choosing the form. He has considered the rhythm and its propriety with the sad atmosphere of the poem in order to choose the metrical pattern. He has also used rhyme and rhythm and their phonetic compatibility as an important principle to align with the audience. Aminpour has also made use of figurative language, especially metaphors to depict the poetic landscapes the musicality of sounds and the magic of the proximity and contiguity of letters as a style to create a more emphatic tragic tone in Ashura poems.

    Keywords: Qaisar Aminpour, Ashura elegies, tone, Music, imagery}
  • علی آسمند جونقانی*

    یکی از زیرشاخه های انواع ادب غنایی در فارسی حبسیه یا زندان نامه است. مسعود سعد از بین شاعران ایران بیشترین حبسیه را دارد. اشعار حبسیه او در بافت کلام، بیانگر لحن های متنوعی است که در زیبایی شناختی و فضاسازی پیام او نقش بسزایی دارد. عناصر سازنده لحن های متفاوت در حبسیه ها به علت خلق وخوی خاص و جزییات ساختاری در بافت کلامی مسعود سعد، در ایجاد ارتباط با خواننده و زیبایی شناختی شعرش تاثیر گذاشته است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر در ایجاد لحن و انواع آن در حبسیه های مسعود سعد است. در این تحقیق با ابزارهای کتابخانه ای به روش توصیفی تحلیلی، عوامل فکری، عاطفی، ادبی و زبانی لحن ساز که در تنوع لحن در شعر او موثر بوده را موردبررسی قرار داده ایم و به این نتیجه دست یافتیم که عناصر متعددی همچون صور خیال، موسیقی درونی، بیرونی و کناری، اصوات و آواهای مناسب حبسی، قالب های قصیده و قطعه، وزن، واژگان، هجاها و الگوی ساختاری از عوامل ایجاد لحن در حبسیه های مسعود سعد هستند و او در ساخت حبسیه ها انواع لحن انتقادی، اعتراضی، دادخواهانه، پرخاشگرانه، گلایه آمیز، اندوهگینانه، عاجزانه و... را استفاده کرده است. این تنوع لحن در زیبایی شناختی و میزان توفیق در انتقال پیام تاثیر داشته و او را متمایز از دیگران ساخته به همین دلیل بدون درک نوع لحن، فهم معنی و ساختار شعر او با مشکل مواجه می شود.

    کلید واژگان: لحن, حبسیه, مسعود سعد, زیبایی شناختی, موسیقی}
    Ali ASMANDJUNEGANI *

    One of the sub-branches of Ghanaian literature in Persian is Ḥabsiyeh or prison name. Among Iranian poets, Masoud Saad has the most imprisonment. His poetry of imprisonment in the context of words expresses various tones that play a significant role in creating atmosphere and conveying his message. The constituent elements of different tones in Abyssinia have influenced the connection with the reader and the aesthetic of his poetry. The purpose of this research is to investigate the effective factors in creating tone and its types in Masoud Saad's habisiyeh. In this research, we have investigated the factors that were effective in the variety of tone in his poetry with library tools using descriptive and analytical method, and we have come to the conclusion that many elements such as images, music, sounds and tones suitable for confinement, weight, vocabulary, from The factors that create the tone in Masoud Saad's imprisonments are: he has used protesting, aggressive, complaining, sad, helpless, etc. tones in making his imprisonments. This variety of tone has an effect on his success in conveying the message, for this reason, without understanding the type of tone, it is difficult to understand the meaning and structure of his poetry

    Keywords: Tone, Imprisonment, Masoud Saad, Aesthetic, music}
  • ناصر بهرامی، علیرضا مظفری*، عبدالناصر نظریانی
    شعر و موسیقی ارتباط دیرین و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و معمولا لازم و ملزوم همدیگر بوده اند. اگرچه در این روزگار، به خاطر گستردگی، هر کدام برای خود راهی پیدا کرده و به کمال رسیده اند، اما آن پیوند دیرینه هنوز پابرجاست و بدون همدیگر ناقص و ناتمام هستند. ایهام یکی از آرایه هایی است که در شعر تعدادی از شاعران نمود و برجستگی خاصی دارد و به دلیل کاربرد کلمات و جملات موهم، سخنوران به آن عنایت ویژه ای داشته اند. این آرایه را می توان جزو ویژگی های سبکی آن شاعران محسوب کرد و اگر ایهام با اصطلاحات موسیقی درهم بیامیزد زیبایی ویژه ای پیدا می کند و بیشتر، خواننده را به اعجاب و ژرف اندیشی وا می دارد. عصار تبریزی (792 ه ق) جزو معدود شاعرانی است که به خوبی از این شیوه، بهره برده است. در این پژوهش، تمام اشعار مثنوی «مهر و مشتری» عصار، منظومi خسرو و شیرین نظامی و غزلیات حافظ از دیدگاه ایهام موسیقایی مطالعه شد، و هر سه شاعر را با همدیگر مقایسه کردیم. عصار در تعدادی زیادی از اصطلاحات ایهام موسیقایی با نظامی و حافظ اشتراک دارد و گاهی نیز از مواردی استفاده کرده است که نظامی و حافظ به آن اشاره ننموده اند ، اصطلاح «شهناز» از آن جمله است. می توان گفت که عصار نیز در حوزه ایهام و ایهام موسیقایی همچون حافظ شاعری پرکار و صاحب سبک است و بیشتر از نظامی به این آرایه ادبی پرداخته است.
    کلید واژگان: ایهام تناسب, حافظ, عصار, موسیقی, نظامی}
    Naser Bahrami, Alireza Mozaffari *, Abdolnaser Nazariani
    Musical Terms Ambiguity Techniques in Assar-e-Tabrizi in Comparison with Nezami andHafizAbstractBeing correlatives, poetry and music have always had an ancient affinity standing the question of time, even though over the course of centuries each has evolved into an independent field. In some poets, ambiguity stands out as a literary device and due to the use of ambiguous words and sentences attracts the special attention of many others to the point of dictating itself as a signature feature of style, and still more so when it blends with music to take the reader by wonder and surprise. Assar-e-Tabrizi is a poet, beside a few others, to have achieved perfection in using the technique. In this study, all the lines in Assar's couplet, The Sun and Jupiter(Mehr Va Moshtari) and the poems of Khosrow and Shirin composed by Nezami, were carefully examined in search of instances of musical ambiguity to be compared and contrasted with the sonnets by Hafiz, that is the three poets were contrasted. Findings show that Assar and Hafiz have a lot in common when it comes to musical ambiguity, with Assar making a few innovative moves absent in Hafiz, the term "Shahnaz" being one such move. In fact, the claim can be legitimately made that concerning ambiguity and in particular, musical ambiguity, Assar is as great and distinguished a poet as Hafiz and he has used these literary items more than Nezami.Keywords: ambiguity, Assar, Hafez, musical terms, Nezami
    Keywords: Ambiguity, Assar, Hafez, musical terms, Nezami}
  • سعید رضایی، محمدرضا اسعد*، فاطمه قهرمانی

    موسیقی در اساطیر ملل مختلف، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این علم به مثابه یکی از بخش های حکمت نظری، بواسطه همسانی در ادراکات شهودی و درونی، بعد متافیزیکی، خطاناپذیری و...، با عرفان ادبی، پیوندی ناگسستنی دارد. بسط مفهومی موسیقی از همین جا نشات گرفت که منجر به رهایی از فضای مونولوگ و تک بعدی و سوق یافتن به موسیقی روح کیهانی گردید که تدریجا در عرفان نیز رسوخ کرد و قوت گرفت. ادراک از موسیقی که تجلی ساز سماع عارفانه بوده و رستاخیز عوالم و حالت های روحانی سالک است یک موسیقی افلاکی و کیهانی را نمایان شده وبعد شهودی پیدا می کند و مستقیما با عواطف و احساسات را درگیر می کند. مولوی نگاه بسیار زیبایی شناسانه ای از دریافت موسیقی دارد و چون در دریافت های باطنی در مرتبه بالایی از واردات قلبی بوده و به بیان دیگرنمادی از همه نظام ها و عرف ها و عادت ها را داراست ارتباط میان نگاه او و تفکراتش با موسیقی کیهانی این مهم را نمایان می کند.

    کلید واژگان: شهود, موسیقی, اساطیر, مولوی, سماع}
    SAEED REZAEI, Mohammadreza Asad *, Fatemeh Gharemani

    Music is very important in the mythology of different nations. This science, as one of the parts of theoretical wisdom, has an unbreakable connection with literary mysticism through similarity in intuitive and inner perceptions, metaphysical dimension, infallibility, etc. The conceptual expansion of music originated from here, which led to liberation from the monologue and one-dimensional atmosphere and to the music of the cosmic spirit, which gradually penetrated and gained strength in mysticism. The perception of music, which is a manifestation of mystic hearing and the resurrection of the worlds and spiritual states of the seeker, reveals and intuitively finds a celestial and cosmic music and directly engages emotions and feelings.Molavi has a very aesthetic view of receiving music, and because it is at a high level of heart import in esoteric receptions, and in other words, it is a symbol of all systems, customs and habits, the connection between his view and his thoughts with cosmic music is important. Show

    Keywords: intuition, music, Mythology, Molvi, Hearing}
  • مریم دلیلی، حسینقلی صیادی، ژیلا صراطی، رجب توحیدیان

    اهمیت موسیقی در بستر فرهنگی جامعه، معاشرت شاعران با موسیقدانان، فعالیت آنها در حوزه موسیقی، پیوند موسیقی با شعر فارسی را ایجاد کرده است که تاریخ دیرینه دارد. در مطالعه حاضر با روش توصیفی تحلیلی، اشعار سه شاعر اهل موسیقی: علی اکبر شیدا، رهی معیری، محمدحسین شهریار از منظر توجه آنها به موسیقی آوازی و تاثیر آن در شعرشان با رویکرد زیبایی شناسی بررسی شده است. تاثیر موسیقی در شعر هر سه مشهود است. علی اکبر شیدا تصنیف ساز است و تمام اشعار او آهنگسازی شده است، رهی معیری چندین تصنیف سروده و با موسیقدانان ارتباط مستقیم داشته است. شهریار خود اهل موسیقی بوده و ضمن معاشرت با موسیقدانان، ساز نیز می نواخت. نتایج بررسی شعرشان نشان می-دهد: آشنایی سه شاعر با موسیقی آوازی و همکاری با موسیقدانان، در موسیقی شعر، زیباسازی و محتواسازی شعر آنها تاثیر گذاشته است، موسیقی شعرشان متناسب با ریتم و هماهنگ با الحان موسیقی است. در زیبایی شناسی، کارکرد موسیقایی واژه ها با آرایه های تکرار در سطح واج، واژه و جمله، جناس آمده و زیبا سازی با واژه های موسیقی با آرایه های مراعات النظیر، تشبیه، ایهام فراوانی دارد. در محتواسازی، همسو با محتوای رایج موسیقی آوازی، وصف عشق، جفاکاری و بی وفایی معشوق، عواطف و اندوه های شخصی و اجتماعی، را با واژه های مصطلح موسیقی بیان کرده اند.

    کلید واژگان: موسیقی, زیباییشناسی, علی اکبر شیدا, رهی معیری, شهریار}
    maryam dalili, hossengholi sayyadi, zheela serati, rajab tohidiyan

    music has a long history importance of music in the cultural background of the society, the association of poets with musicians, their activity in the field of music, has created a link between music and Persian poetry. in this field influenced their poetry. In the present study, the poems of three musical poets: Ali Akbar Shida, Rahi Mo'ayyeri, Mohammad Hossein Shahriar have been analyzed from the perspective of paying attention to vocal music and its effect on their poetry with a stylistic approach. Ali Akbar Shida is a great ballad composer and all his poems are composed, Mo'ayyeri wrote several ballads and had direct contact with musicians. Shahriar himself was a musician and while socializing with musicians, he also played an instrument. The results of the research show: that poets' familiarity with vocal music and collaboration with musicians have influenced the music of poetry, the beautification and content of their poetry. The music of their poetry is in accordance with the rhythm and harmony of the music, as it is suitable for singing, and most of their poems are composed. . In the aesthetics and content, they used musical terms, there are many arrays of similes, allusions, puns, and Congeries. n the theme of the poem, in the lyrical content, they have used musical words, they have expressed the description of love, persecution and unfaithfulness of the beloved, personal and social sorrows, loneliness and solitude with musical terms.

    Keywords: music, aesthetics, Ali Akbar Shida, Rahi Mo'ayyeri, Shahriar}
  • علی خوشه چین*، کورس کریم پسندی، نعیمه کیا لاشکی، وجیهه ترکمانی باراندوزی

    موسیقی یکی از ویژگی ها و شاخصه های برجسته زبان و موسیقی کلام یکی از برجسته ترین تجلیات شعر، است. شعر، بدون داشتن جنبه های موسیقایی جلوه و زیبایی چندانی ندارد. یکی از مشخصه های اصلی شعر نیمایی، در مقایسه با شعر کلاسیک، تحول در انواع موسیقی کلام و کاربرد انواع آن است. در این مقاله که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است، به بررسی انواع موسیقی (بیرونی، کناری، درونی و معنوی) در مجموعه «کوچ و کویر» نصرت رحمانی پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که رحمانی در این مجموعه از موسیقی درونی (انواع تکرار و جناس) برای ایجاد نوعی وحدت در محور هم نشینی و تاثیر کلام خود، استفاده کرده است. برای ایجاد تناسب، زیبایی و موزون بودن اشعار خود از موسیقی بیرونی و کناری استفاده کرده است. در این بخش رحمانی از حدود دوازده وزن عروضی استفاده کرده است. بیشتر چهارپاره های او در این مجموعه بدون «ردیف» هستند و تنها قافیه، موسیقی کناری را شکل داده است. همچنین برای افزودن غنای معنایی و تقویت موسیقی معنوی کلام خود از عناصر زیبایی سخن همچون (تشبیه، استعاره، تناسب، پارادوکس،حس آمیزی، نماد، مجاز و تضاد) استفاده کرده است. و بالاخره اینکه به کار گیری ترکیبات ناب و زیبا با رعایت تناسب و پیوند با موسیقی و تخیل، باعث شده است که هرچه بیشتر به هدف غایی شعر نزدیک تر شود.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, کوچ و کویر, موسیقی, نصرت رحمانی}
    Ali Khooshechin *, Koros Karimpasandi, Naeeme Kia Lashaki, Vajihe Torkamani Barandoozi

    Music is one of the prominent features of language and music of speech is one of the most prominent manifestations of poetry. Poetry does not have much effect and beauty without having musical aspects. One of the main characteristics of Nimayi poetry, in comparison with classical poetry, is the evolution in the types of verbal music and the use of its types. In this article, which has been done in a descriptive-analytical manner, the types of music (external, lateral, internal and spiritual) in Nosrat Rahmani's "Koch va Kavir" collection have been studied. The results show that Rahmani in this collection has used internal music (types of repetitions and puns) to create a kind of unity in the axis of companionship and the effect of his words. To create fit, beauty and rhythm of his poems, he has used external and side music. In this section, Rahmani has used about twelve prosody weights. Most of his quatrains in this collection are without "rows" and only the rhyme forms the side music. He has also used the aesthetic elements of speech such as (simile, metaphor, proportion, paradox, sensuality, symbol, permissible and contradiction) to add semantic richness and strengthen the spiritual music of his words. And finally, the use of pure and beautiful combinations with respect to the connection with music and imagination, has caused it to be closer to the ultimate goal of poetry.

    Keywords: aesthetics, Migration, Desert, music, Nusrat Rahmani}
  • رضوان کریمی، ماه نظری*

    معنی ترانه و تصنیف، نوع اجرا و تاریخچه شکل گیری آن ها، از مباحثی است که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول داشته است. بعضی، هر دو مقوله را یکی می کنند و به  انواع خواندن ها، ترانه می گویند، در حالی که در شیوه  اجرا، فرق بسیار است. و یا از دیدگاه بعضی از محققان و شاعران دو بیتی، رباعی، قطعه و شاید غزل کوتاه را، نیز، ترانه می نامند و از دیدگاه آن ها تنها  قالب کوتاه ترانه است که آن را، از قصیده، مثنوی، غزل و دیگر قالب های شعری جدا می کند، حتی مرحوم ملک الشعرای بهار، که خود پایه گذار علم سبک شناسی است، تصنیف را نوعی  از اشعار هجایی محلی که قبل از اسلام در ایران رایج بوده، دانسته اند و فرق زیادی بین شعر و تصنیف قایل نشده اند و هر شعری را خاصه در مزاحفات بحر هزج و رجز، به جای تصنیف به کار برده اند و از سوی دیگر ترانه را پایین تر از شعر و غزل قرارداده و صاحبان فن، نیز، کمتر به ضبط آن ها مبادرت نموده اند؛ در حالی که وجود فهلویات نشان می دهد که قدمت ترانه، از شعر بیشتر است. در این مقاله، با بررسی مشخصات ترانه و تصنیف، ضمن این که معنی درستی از این دو مقوله، ارایه می شود، بیان می داریم که ترانه و تصنیف، از لحاظ خوانش تفاوت بسیاری دارند. ترانه بر پایه ی احساسات درونیی خواننده، شاد یا غمگین و به طور یک نواخت، اما تصنیف در چارچوب خاص و اصول اساسی خوانده می شود و باید شروع، میانه و فرود مناسب داشته باشد. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی (کتابخانه ای) انجام گرفته است

    کلید واژگان: ترانه, تصنیف, عارف قزوینی, موسیقی, مقامات و ردیف های آوازی}
    Rezvan Karimi, Mah Nazari *

    The meaning of songs and compositions, the type of performance and the history of their formation are among the topics that have occupied the minds of many researchers. Some people combine the two categories and call the types of songs songs, while there is a lot of difference in the way they are performed. Or from the point of view of some scholars and poets, two-bit, quatrain, piece and maybe short sonnet are also called songs, and from their point of view, it is the only short form of the song that separates it from ode, Masnavi, sonnet and other forms of poetry. The late Queen of Spring Poets, who is the founder of stylistics, considered ballad to be a type of local syllable poem that was common in pre-Islamic Iran and did not differentiate between poetry and ballad, and each poem, especially in the ridiculous seas of ridicule. They have used the place of ballad and on the other hand, they have made the song lower than the poem and lyric and the masters of art have also recorded them less; While the existence of Fahlaviyat shows that the song is older than poetry. In this article, by examining the characteristics of songs and compositions, we distinguish them as much as possible and provide the correct meaning of these two categories. This research has been done by descriptive-analytical method  (library).

    Keywords: song, ballad, Aref Qazvini, music, authorities, vocal lines}
  • محمدامیر مشهدی*، پروانه مهرسرشتان

    نظامی از شگردهای موسیقایی زیادی برای آراستن خسرو و شیرین، استفاده کرده است. یکی از این شگردها که سبب جلوه های موسیقایی، برجستگی، التذاذ ادبی یا اطلاق سبک فردی شده، جفت واژگان مشابه است که در مجاورت یکدیگر استفاده گردیده است. جفت واژگانی که بسامد دارد، تعمدی و بر محور خرد و اندیشه مندی استوار است و موجب شده شعر از خاصیت خودکارشدگی متمایز شود. جفت واژگان مشابه مجاور به دو صورت جلوه گر شده اند: تعدادی تحت عنوان صنایع بدیع لفظی یا معنوی، از جمله جناس، تکرار و تناسب نام هایی به خود اختصاص داده اند؛ مانند نقره و نقره، نافه و نیفه و تعدادی، ماهیت آوایی مشابه دارند و نام خاصی از صنایع به خود اختصاص نداده اند؛ مانند ارغنونی و ارغوانی، خسک و خستگی. در پژوهش حاضر، تمامی ابیات خسرو و شیرین با توجه به مبحث جفت واژگان مشابه، با منابع کتابخانه ای واکاوی شده و سپس ابیات واجد شرایط، با محوریت مولفه های برجستگی، با روش توصیفی - تحلیلی، بررسی و طبقه بندی شدند. هدف، معرفی ویژگی سبکی، بیان اهمیت و بسامد جفت واژگان مدنظر، کاربرد و تاثیر آن ها در جلوگیری از خودکارشدگی شعر و معرفی جلوه های برجستگی های ادبی خسرو و شیرین است. نتیجه حاصل از پژوهش آن است که حضور جفت واژگان مشابه، حضوری نظام مند، با کاربردهای متعدد و متفاوت است و ایجاد انواع برجستگی، موسیقی و تنالیته مترتب بر اندیشه، نظامی را به استفاده مکرر از جفت واژگان واداشته است. رویکرد پژوهش کاملا جدید است و به بیان ویژگی سبکی پرداخته است که با توجه به بسامد چشمگیر در خسرو و شیرین، تاکنون مغفول مانده و در این پژوهش، در شاهدمثال ها نمایان شده است.

    کلید واژگان: جفت واژگان مشابه, خسرو و شیرین, موسیقی, برجستگی ادبی, نظامی}
    Mohammad Amir Mashhadi *, Parvaneh Mehrsereshtan

    Nizami has used many techniques to decorate his masterpiece Khosrow and Shirin. One of these techniques creating musical effects, foregrounding, literary taste, and individual style is using adjacent similar pairs of words; pairs of words with a high co-occurrence which are used intentionally and wittily to make poetry free from automatization. Adjacent similar pairs are employed in the work in two ways. A number of them (such as noqre and naqare, nâfe and nife, etc.), as verbal or conceptual figures of speech, have been termed pun, repetition, interrelated terms, and the like. Some others having only similar phonetic structures have not been yet given a specific name as a type of figures of speech (for instance arqanooni and arqavâni, khask and khastegi) all the verses of Khosrow and Shirin were dealt with, searching for similar pairs of words. The study aimed to introduce the stylistic feature and foregrounding techniques express the importance and frequency of the similar pairs of words and show how their use help prevent the automatization of poetic language. The result obtained from the research demonstrates that the presence of adjacent similar words is systematic and reveals a variety of functions. The creation of a variety of music, tonalities, and thought-provoking literary foregrounding has required Nizami to repeatedly use adjacent pairs. The research approach is completely new and has expressed a stylistic feature that has been neglected despite its significant frequency in Khosrow and Shirin as illustrated with several examples.

    Keywords: Similar pairs, Khosrow, Shirin, Nizami, Musicality, Literary foregrounding}
  • مرتضی فلاح*، علیرضا دهقان زاده بافقی، کاظم مهتدیانی
    حافظ شیرازی در همه ابعاد شاعری خود، به بهترین شکل، از موسیقی بهره گرفته است که یکی از جلوه های مهم آن، استفاده از عناصر و اصطلاحات موسیقی برای خلق زیبایی های کلامی و تصاویر خیالی و نیز بازتاب دادن اندیشه های گوناگون است. در میان آفرینش های ادبی به وجودآمده با این عناصر، انسان انگاری و پویایی آن ها از نمود ویژه ای برخوردار است. عناصر موسیقی، به ویژه سازها، در غزلیات حافظ، رفتارهای انسان گونه مختلفی از خود نشان می دهند که مهم ترین آن ها بروز عواطف انسانی و نیز بازگوکردن اندیشه های گوناگونی است که در واقع، دغدغه های اساسی شاعر هستند. در پژوهش حاضر تلاش شده است برجسته ترین جلوه های انسان انگاری عناصر موسیقی در شعر حافظ، با توجه به ویژگی ها و ظرایف ساختاری و موسیقایی هریک واکاوی شده و کارکرد آن در بازتاب اندیشه های شاعر نمایان شود. علاوه بر این، سعی شده از منابع موسیقایی و آرای موسیقی دانان نزدیک به عصر شاعر، برای تحلیل بن پاره های موسیقایی، بهره کافی گرفته شود.
    کلید واژگان: انسان انگاری, حافظ, شعر قرن هشتم, موسیقی}
    Morteza Fallah *, Alireza Dehghanzadeh Bafghi, Kazem Mohtadiani
    One of the important manifestations of music in Hafiz' poetry is the use of its elements and terms to create verbal beauties and imaginary as well as to reflect various ideas. Among the literary creations made with these elements, personification and its dynamism are of prime significance. The musical elements in Hafiz’ poetry are personified in a way to express human emotions and the thoughts which are in fact the main concerns of the poet.In the present study, an attempt has been made to investigate the most prominent personified manifestations of musical elements in Hafiz' poetry according to the structural and musical features and nuances of each and determine its function in reflecting the poet's thoughts. In addition, we have tried to make sufficient use of musical sources close to the poet's age to analyze musical elements.
    Keywords: Hafiz, Music, personification, poetry of the eighth century}
  • بهروز ندیمی، رضا اشرف زاده *، سید مجید تقوی بهبهانی
    هدف و زمینه

     این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه بازتاب موسیقی در شعر شهریار و ابتهاج نوشته شده است. نگارندگان با هدف دستیابی به این مهم به بررسی واژگان و اصطلاحات مرتبط با موسیقی (سازها، موسیقیدانان، موسیقی اصیل ایرانی، اصطلاحات عام موسیقی، مشاغل موسیقایی، فعلهای موسیقایی) پرداخته اند. علاوه بر این صور خیال و کارکرد ادبی واژگان موسیقی در شعر شهریار و ابتهاج را نیز بررسی کردیم. پس از بررسی نمونه های موسیقایی شعر شهریار و ابتهاج، به بیان وجوه شباهت و تفاوتهای بازتاب موسیقی در شعر این دو شاعر پرداختیم.

    روش مطالعه

     این پژوهش از نوع کتابخانه ای بوده و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

     این بررسی نشان میدهد موسیقی برای این دو شاعر ابزار بوده است؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم و مضامین مورد نظرشان.

    نتیجه گیری

     از مهمترین وجوه شباهت ابیات موسیقایی شهریار و ابتهاج، زیست موسیقایی، پرداختن به من شاعر و بسامد بالای همراهی موسیقی با غم است. مهمترین وجوه تفاوت در بازتاب موسیقایی شعر شهریار و ابتهاج را میتوان در نگاه موسیقایی و توجه و پرداختن به موسیقیدانان جست.

    کلید واژگان: شهریار, ابتهاج, شعر, موسیقی, بازتاب موسیقی در شعر}
    B. Nadimi, R. Ashrafzadeh*, S.M. Taghavi Behbahani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    This research has been written with the aim of studying and comparing the reflection of music in the poetry of Shahriyar and Ebtehaj. In order to achieve this, the authors have studied words and terms related to music (instruments, musicians, Iranian original music, general musical terms, musical occupations, musical verbs). In addition, we examined the forms of imagination and literary function of the words of music in the poetry of Shahriyar and Ebtehaj. After examining the musical samples of Shahriyar and Ebtehaj's poems, we expressed the similarities and differences in the reflection of music in the poetry of these two poets.

    METHODOLOGY

    This research is a library and has been done by descriptiveanalytical method.

    FINDINGS

    This study shows that music has been an instrument for these two poets; A tool for conveying their intended concepts and themes.

    CONCLUSION

    One of the most important aspects of the similarity between the musical verses of Shahriyar and Ebtehaj is bio-music, addressing the poet's self and the high frequency of accompanying music with sadness. The most important aspects of the difference in the musical reflection of Shahriyar and Ebtehaj's poetry can be found in the musical view and attention to musicians.

    Keywords: Shahriar, Ebtehaj, poetry, music, reflection of music in poetry}
  • مریم دلیلی، حسینقلی صیادی *، حسین حاجی زاده، ژیلا صراطی
    زمینه و هدف

     رحیم معینی کرمانشاهی از شاعران معاصر است که سالها برای آهنگسازان، ترانه سروده است و به علم موسیقی و موسیقیدانان آشناست. در این مقاله با هدف بررسی بازتاب آگاهی وی به موسیقی، اشعارش بلحاظ موسیقیایی و تاثیر موسیقی در سبک شعرش بررسی شده است.

    روش مطالعه

     مقاله با مطالعات کتابخانه ای انجام شده و به روش توصیفی تحلیلی با انتخاب نمونه های شعری نوشته شده است. جامعه آماری تحقیق کتاب «ای شمعها بسوزید» است که اولین دفتر شعر وی میباشد و همزمان با ترانه سرایی آن را سروده است.

    یافته ها

     واژه های موسیقی از شاخصه های سبکی شعر معینی است که از آنها در ترکیب‌سازی، صور خیال و محتوای غنایی استفاده کرده است. اشعارش از موسیقی شعری سرشار است، در موسیقی بیرونی و کناری، انتخاب اوزان متناسب با ریتم موسیقی، وزن دوری، ابیات مردف، صنعت ترصیع و موازنه، و در موسیقی درونی نیز انواع تکرار بصورت واج آرایی، جناس و تکرار در سطح بیت و کل غزل، اشعارش را مناسب میزان‌بندی برای ریتم موسیقی کرده است.

    نتیجه گیری

     معینی کرمانشاهی بدلیل همکاری با اهل موسیقی و ترانه سرایی، در شاعری نیز بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه از واژه ها و اصطلاحات موسیقی در سطوح سبک زبانی، ادبی و فکری استفاده کرده و اشعاری سروده که مناسب آوازخوانی است.

    کلید واژگان: معینی کرمانشاهی, موسیقی, ای شمعها بسوزید, سبک شعری}
    M. Dalili, H. Sayyadi*, H. Hajizadeh, Zh. Serati
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Rahim Moeini Kermanshahi is one of the contemporary poets who has written songs for composers for many years and is familiar with the science of music and musicians. In this article, with the aim of examining the reflection of his familiarity with music, his poems have been studied in terms of music and the influence of music on his style of poetry.

    METHODOLOGY

    The article has been done with library studies and has been written in a descriptive-analytical method by selecting poetic samples. The statistical population of the research is the book "Burn the candles (ey sham’eha besozid)", which is his first book of poetry and he composed it at the same time as composing a song.

    FINDINGS

    Musical words are one of the stylistic features of Dr. Moeini's poetry that he has used in synthesis, imagery and lyrical content. His poems are full of poetic music. In Outer Music and lateral music, the choice of poetry measure in accordance with the rhythm of the music, the poetry measure of the distance, the verses of Moraddaf, the Leonine verse and balance. And in the internal music, the types of repetitions in the form of Alliteration, puns and repetitions at the level of the verse and the whole sonnet have made his poems suitable for scaling for the rhythm of the music.

    CONCLUSION

    Moeini Kermanshahi, because of his work with musicians and songwriters, has been able to consciously or unconsciously use musical words and expressions in a poetic, linguistic, literary and intellectual style levels, and in poetry he has written poems that are suitable for singing.

    Keywords: Moeini Kermanshahi, music, burn candles, poetic style}
  • فرهاد براتی*، عنایت الله محمودی

    مهدوی سروده های معاصر غالبا به دلیل پرداختن به اندیشه های آزادی خواهانه، دادخواهی، ستیز با ستم و ترسیم جامعه آرمانی، از گیراترین و ارزشمند ترین انواع ادب پایداری و گونه آیینی به شمار می آیند. پرداختن به مهدویت و انتظار، بعد از انقلاب اسلامی به دلیل رویکرد ایدیولوژیک حاکم بر انقلاب، به یک بن مایه پر رنگ در فضای شعر و ادبیات ایران تبدیل شد. شاعران بختیاری نیز متاثر از فضای حاکم بر شعر این دوره و همچنین به دلیل باورمندی ایلوندان به آموزه های شیعی، به سرودن اشعار مهدوی پرداختند. تعداد مهدوی سروده های بررسی شده در این پژوهش، سی و یک سروده از هجده شاعر گویشی سرای بختیاری است که همگی در قالب کلاسیک سروده شده و به چاپ رسیده اند. در پژوهش حاضر، لایه های موسیقایی مهدوی سروده های بختیاری بررسی و تاثیر زیبایی شناسی این لایه ها بر کلان لایه تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که شاعران بختیاری در هنگام بهره گیری از امکانات صوتی و موسیقایی زبان، علاوه بر کارکرد تزیینی، به نقش مندی آواها و پیوند آن ها با موضوع توجه جدی داشته اند. در مهدوی سروده های بختیاری، هر سه سطح موسیقی بیرونی، درونی و کناری به فراخور درونمایه و متناسب با موضوع به کار گرفته شده اند.

    کلید واژگان: مهدوی سروده, بختیاری, شعر کلاسیک گویشی, موسیقی, زیبایی شناسی}
    Farhad Barati *, Enayatollah Mahmoodi

    Contemporary Mahdavi Poems are considered as the most valuable and impressive type of resistance literature and ritual genre because of focusing on freedom, justice, fighting oppression, and picturing utopia with bright horizons. After Islamic Revolution in Iran due to dominant ideology, waiting culture and Mahdavism have become an important motif in Persian literature and poetry. The Bakhtiari poets also effected by the prevailing thoughts in this era and for the true belief of Bakhtiari people in Shiite teachings, have deeply composed Mahdavi poems. The number of Mahdavi poems studied in this research is thirty-one from eighteen Bakhtiari poets which have been composed and published in a classical form.. The musical layers of Bakhtiari Poems is studied and the aesthetic effects of this layers on the super-layers is analysed. It was determined that Bakhtiari poets while using the musical and phonetic elements of language, in addition to the decorative function, have deeply paid attention to  the roles of sounds and their relationships to the subject matter. In Bakhtiari Mahdavi Poems, all three musical layers including outer,inner ,and side layers، based on theme and subject are used.

    Keywords: Mahdavi poems, bakhtiari, classic dialectical poetry, music, aesthetics}
  • سپهر سراجی*، فاطمه دلفانی بلوچ
    اصطلاح غزل در تاریخ هنر و ادب ایرانی، تنها برای معرفی یک فرم شعری به کار نمی رفته و این واژه معنای تخصصی دیگری نیز داشته است. این معنی دیگر، اصطلاحی موسیقایی بوده و در ارتباط شعر با موسیقی معنا می یابد. این اصطلاح در موسیقی قدیم ایران، به معنای نوعی تصنیف به عنوان بخشی از گونه ای بزرگتر به نام نوبت مرتب است. به نظر می رسد در شعر خواجه حافظ به صورتی خودآگاهانه و عمدی هر دو معنی این اصطلاح به فراخور موضوع شعر به کار رفته اند. مقاله حاضر می کوشد تا با روشی استقرایی با بهره گیری از صناعت ادبی مراعات نظیر و قراین معنایی موجود، به صورت جزء به کل در سه سطح از درون بیتی، بینابیتی و در نهایت بین شعری، نخست انواع استفاده های حافظ از این اصطلاحات را نشان داده و سپس در قیاس با کاربرد آن توسط شعرای دیگر به نتیجه گیری پیرامون چگونگی ارتباط حافظ با موسیقی ایرانی برسد. این مطالعه تلاش دارد تا با روشی علمی، جنبه ای از ارتباطات حافظ با موسیقی را پرده بردارد و نشان دهد که چگونه می توان نسبت حافظ و موسیقی را از وجوه تخصصی به بررسی و تحقیق گذاشت. بدیهی است تحقیق حاضر به دنبال ارایه حکمی مبنی بر موسیقیدان بودن حافظ نیست، بلکه می کوشد تا از این رهگذار با دیدگاهی کیفی، به فرضیات موجود مبنی بر چند و چون آشنایی حافظ با موسیقی روزنه ای گشوده و به آن جامه ای علمی و قابل استنادتر از مطالعات پیشین بپوشاند.
    کلید واژگان: حافظ, موسیقی, قول و غزل, ادبیات و موسیقی}
    Sepehr Seraji *, Fateme Delfani Baluch
    In the history of Iranian art and literature, the term Ghazal was not only used to introduce a poetic form. This word has another specialized meaning. The other meaning is a musical term and it is related to combination of poetry and music. In ancient Iranian music, this term means a kind of ballad as a part of a larger genre called Nobat-e-Morattab (a musical suite) it seems that in Hafez's poetry, both meanings of this term are used in a self-aware and deliberate manner to suit the subject of the poem. The present study tries to use an inductive method by taking advantage of the literary industry to consider the analogies and the existing semantic clues, from a part to whole in three levels of intra-verse, inter-verse and finally inter-poetic, first to show the types of usages of these terms by Hafez and then in Comparison with its use by other poets to reach a more exact view about Hafez's relationship with Iranian music rather than previous studies. This research tries to uncover an aspect of Hafez's relationship with music with a scientific method and show how the relationship between Hafez and music can take on a specialized form. The present research will be able to cover the hypothesis of Hafez's familiarity with music in a scientific and reliable way.
    Keywords: Hafez, music, Qawl, Ghazal, Literature, music}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال