به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نیاسر" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نیاسر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی نیاسر در مقالات مجلات علمی
  • حسین راعی*، آویده کامرانی

    برج دیدبانی چاله قاب در محله ای به نام چاله قاب در نیاسر قرار دارد. این برج در دوره قاجار از جنس خشت و در دو طبقه ساخته شد. کارکرد آن دیدبانی از شهر در مقابل اشرار، اطلاع رسانی و گاه دفاع از نیاسر بود. این برج تا سال 1385ش به صورت مخروبه و ویران در نیاسر دیده می شد. در میانه دهه هشتاد شمسی علاوه بر ثبت بافت تاریخی شهر در فهرست آثار ملی، طرح جامع شهر نیز آماده ارایه شد. بر اساس این اسناد، همه آثار تاریخی می بایست در جهت سامان دهی محورهای فرهنگی و تاریخی شهر، حفاظت و مرمت می شدند؛ برج چاله قاب نیز در این چرخه قرار می گرفت. در این مسیر، چالشی اساسی وجود داشت و آن اینکه مرمت برج باید محله چاله قاب و محدوده های تاثیرگذار نیاسر را تحت تاثیر قرار می داد و اهالی نیاسری نیز می بایست پس از مدتی از مواهب آن بهره مند می شدند. بر این اساس، الگوی تعادل پویا برای حفاظت برج انتخاب شد. مسئله اصلی تحقیق، عدم معرفی مناسب برج چاله قاب و توجه به نقش آن در سامان دهی محله چاله قاب و شهر تاریخی نیاسر است؛ در این خصوص دو پرسش مطرح شده است: 1. نقش و کارکرد برج چاله قاب در نیاسر چه بوده است؟ 2. کاربست الگوی تعادل پویا در مرمت برج چاله قاب چه کمکی به شهر نیاسر کرده است؟ با توجه به مسئله تحقیق و پرسش های مطرح شده، هدف از انجام پژوهش، حفاظت از ارزش های موجود در محدوده های تاثیرگذار نیاسر تعیین شد. این پژوهش، کاربردی است و وجود منابع مادی تاریخی و اسناد مکتوب و شفاهی قدیمی، استفاده از رویکرد تفسیرگرایی و راهبرد تفسیری تاریخی روش تحقیق را توجیه می کند. مستندات متقن درباره شناخت پیشینه برج چاله قاب وجود ندارد. اولین مستند، تصویری از دهه پنجاه شمسی است که در آن، برج به صورت ویران دیده می شود. منابع دیگری مانند کتب تاریخی، جغرافیای تاریخی و همچنین منابع شفاهی از قبیل استفاده از خاطرات جمعی اهالی می تواند در این زمینه کمک رسان باشد. علاوه بر آن، پراکندگی برج های مشابه در دشت کاشان نیز برای انجام مطالعات تطبیقی مناسب است. آگاهی رسانی به ذی نفعان، جامعه محلی و مسیولان، بخشی از فرایند پیش بینی شده در الگوی تعادل پویا محسوب می شود و به ایجاد مشارکت جمعی در مرمت برج منتهی می گردد. این الگو توانست با ارزش های به وجودآمده در حوزه محیطی باعث حفاظت و تداوم ارزش های فرهنگی و اجتماعی و سپس اقتصادی در محدوده های تاثیرگذار برج چاله قاب در شهر شود.

    کلید واژگان: برج دیدبانی, چاله قاب, نیاسر, تعادل ایستا و پویا
    Hosein Raie *, Avideh Kamrani

    Chalehghab watchtower is located in Chalehghab neighborhood in Niasar. It has been built in the Qajar era and has two floors. Its function was to watch the city, to inform the people, and sometimes to defend Niasar against the villains. Until 2006, Chalehghab Tower was seen as a ruin in Niasar. The restoration of the tower could influence the Chalehghab neighborhood and Niasari People could be benefited from its restoration. Accordingly, the dynamic equilibrium model was selected to preserve this tower.The main challenges of the research were the anonymity of the Chalehghab tower and the lack of proper attention to its organizing role in Niasar; in this regard, two questions were asked:  First, what was the role and function of the Chalehghab tower in Niasar? Second, how could the dynamic equilibrium model help Niasar? This study aimed to preserve the present values in Niasar. The presence of the historical material resources and the old written and oral documents justified the use of the historical interpretive strategy and it seemed necessary to answer the raised questions. Informing stakeholders, the local community, and officials as parts of the process, predicted in the dynamic equilibrium model, led to collective participation in the restoration of the tower. This model has been able to protect and preserve the cultural, social, and, thus, economic values in the effective areas of the Chalehghab Tower in the city along with the values created in the field of environment.

    Keywords: Watchtower, Chalehghab, Niasar, Static, Dynamic Equilibrium
  • محمدرضا مهدیزاده*
    این مقاله به اهمیت فرهنگی و اسطوره ای بخش کوهستانی کاشان و در راس آن، کوه و منطقه اردهار می پردازد. مدعای اصلی آن کم پیدایی اهمیت و تاریخ این ناحیه در دوره معاصر، در قیاس و در سایه پرداخت بیشتر غربیان سیاح به بخش دشت و موضع رو به اصفهان کاشان (گرم قاسان کهن) و ضرورت مطالعه بیشتر و خاصه واکاوی تقدس انتساب یافته به این ناحیه است. لذا بررسی عناصر آیینی، اسطوره ای و بقایای آثار باستانی به جامانده در تعدادی از نقاط پیرامون اردهار و اطرافش مانند نیاسر، قالهر و باریکرسب، روش تحلیل این مقاله است. در ادامه، فرض وجود نگرش و بن مایه های فرشگردانه و پیشامزدایی و ایزدان طبیعی خاصه اشه، مهر و ناهید طرح می شود. سرانجام تداوم و بازآفرینی نگاه و تلقی ساکنان کهن منطقه به آن ها در ادیان جدید و همچنین کانونی شدن و مرکزیت و هاله قدسی کوه اردهار در ارتباط با اسطوره های ایران بررسی و تحلیل شده است.
    کلید واژگان: اردهار, قالهر, نیاسر, اشه, باریکرسب, قدسی-اسطوره ای
    Mohamadreza Mehdizadeh *
    The following article is dedicated to the cultural and mythical significance of the mountainous areas of Kashan, especially the mountain and area of Ardehar, and its main claim is on the neglected importance and history of this area in comparison with the area on the other side of Kashan, which leads to Isfahan and used to be called "Garm Qasan", due to the lack of attention from western tourists. It also tends to show that, studying this area and its attributed sacredness is necessary. Therefore, this article analyzes this subject with studying mythical elements, rituals, and the historical remains in some areas close to Ardehar such as Niyasar, Qalhar, and Barikarsab. Then, this article presents the assumption, that an approach toward "Farashokereti", "Pre-Mazdayasna" religions and its divinities of Anahita and Mitra. In the end, the consistency and recreation of the ancient local inhabitants of this area’s views in the new religions and also the holiness of Ardehar mountain and its connection with Iranian mythology is analyzed.
    Keywords: Ardehar, Qalhar, Niyasar, Asha, Barikarsab, Holy-Mythical
  • حسین راعی
    موضوع تحقیق، مزارع مسکون تاریخی است که با مزارع غیرمسکون و کشاورزی، تفاوت اساسی دارد. کاشان (قاسان) در گذشته مزارع و روستاهای متعددی داشته؛ ازجمله نیاسر که نام آن در اسناد تاریخی، جزو یکی از ضیعات قاسان آمده است. این پژوهش توانست 27 باب مزرعه مسکون را براساس این اسناد شناسایی کند. مطالعات در سه قالب نگرش سنجی، مطالعات کالبدی و سندپژوهی بر روی مزارع شناسایی شده، ادامه یافت و معیارهای شش گانه ای نیز برای تدقیق، ملموس سازی و جهت دهی به تحقیق تعیین شد؛ و با اتکا به آن ها مزارع مسکون تاریخی اربابی نظیر سورآباد، بالاعباس آباد، بارونق، خنچه، اتابکی، خاتون و لنگان انتخاب شدند. هفت مزرعه مطالعه شده در حومه و درون حریم نیاسر واقع شده اند و دارای شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگرند.
    پاسخ به سوالاتی همچون زمان ظهور و نضج مزارع و همچنین میزان تاثیرگذاری آن ها بر امور مختلف جاری در قرون مختلف، نیازمند تحقیق و پژوهش کامل تری است اما پاسخ به مواردی چون نحوه تمیز مزارع مسکون اربابی با سایر مزارع و مجتمع های زیستی نیاسر، در این مقاله مورد چالش قرار گرفته است. نتیجه مطالعات پیش رو نشان می دهد که این مزارع قابل تمیز و شناخت هستند و در اقصی نقاط کشور براساس نیاز اربابان و رعیت ها برای پاسخگویی به مسائل اقتصادی و امنیتی کشور برپا می شدند و شکل گیری و حفاظت و اضمحلال آن ها نیز تابعی از مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، زیست محیطی و اقلیمی بود. همه موضوعات اشاره شده مانند سرفصلی کوچک، از یک موضوع پژوهشی بزرگ است که نیازمند مکاشفه و تفسیر بیشتر اسناد تاریخی، حقوقی و قضایی در کنار بررسی میدانی و نگرش سنجی است.
    کلید واژگان: مزارع مسکون تاریخی, اربابی, قاجار, نیاسر, معیار
    Hossein Raei
    The present study focuses on the historical residential farms which are substantially different from non-residential and working farms. In past, Kashan (also called Qasan) has had numerous farms and villages such as Niasar, whose name has been mentioned in historical documents as one of the farmlands of Qasan. The present study could manage to identify 27 residential farms on the basis of these documents. The studies on the identified farms were carried out through attitude assessment, physical studies and document studies and six criteria were laid out in order to provide a meticulous, authentic and oriented research. Regarding the said criteria, historical manorial residential farms such as SoorAbad, Bala Abbas Abad, baroonaq, Khoncheh, Atabaki, Khatoon and Langan were picked out. All the seven studied farms are located in the vicinity and within the boundaries of Niasar which there are similarities and differences among them. A more thorough and comprehensible research is required to address the questions concerning the date of appearance of these farms as well as the extent of their effect upon various affairs during various centuries; However, responding to questions such as the manner of distinguishing manorial residential farms from other farms and residential buildings of Niasar are among the issues which have been challenged in this paper. The results of the present study indicate that these farms are distinguishable and discernible and had been created in all around the country according to the demands of the rulers and peasants in order to address the economic and security issues of the country. Moreover, the creation, preservation and destruction of these farms had been subject to social, economic, cultural, security, environmental and climatic issues. All of the above-mentioned issues are as a small chapter of a larger study which requires further investigation and interpretation of the historical, legal and judicial documents along with field study and attitude assessment.
    Keywords: Historical Residential Farms, Manorial, Qajar, Niasar, Criterion
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال