به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرامت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کرامت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سالومه صیاد راجبی، محمد ابراهیم پور نمین*، خسرو جلیلی کهنه شهری

    ادبیات صوفیه در دو صورت منثور و منظوم آن، بخشی بزرگ و مهم از ادبیات فارسی است با گونه ها و زیرگونه های متنوعی چون دستینه ها و آثار منثور و منظوم تعلیمی و نیز آثار خلاقه ای که گزارش گر لحظات شور و اشراق صوفی در زبانی غنایی یا رمزی (سمبلیک) است. یکی از مواد اصلی و مشترک در میان تقریبا تمامی این انواع گوناگون، نقل «حکایات» و «اقوال» مشایخ صوفی است. این پژوهش کوششی است برای ارایه تصویری دقیق و مستند از کم و کیف بازتاب «حکایات» (و نه اقوال) مشایخ صوفی در مهم ترین منظومه های تعلیمی صوفیانه فارسی شامل حدیقه‎الحقیقه سنایی، مثنوی معنوی مولانا، و هفت اورنگ جامی. نتایج این پژوهش نشان می دهد از مجموع 300 حکایت منقول در مجموع این آثار، گذشته از حکایات منسوب به پیران ناشناس (47 حکایت)، که بالاترین میزان حکایات را تشکیل می دهد، بیشترین حکایت ها به ترتیب مربوط به بایزید (با 24مورد)، ابوسعید ابوالخیر (با 21 مورد) و شبلی (با 20 حکایت) است. همچنین حدود یک چهارم از مجموع کل حکایات، «حکایات کرامات»اند و مضمون بقیه حکایات، تعلیم معارف و مفاهیم صوفیانه است. گفتنی است در نگاهی تاریخی و تطبیقی، به روشنی می توان افزایش توجه به نقل حکایات کرامات را در فاصله سنایی تا مولانا دید؛ چنان که در حدیقه الحقیقه، هیچ حکایت کرامتی نقل نشده اما از میان 26 حکایت منقول در دفاتر ششگانه مثنوی مولانا، 15 حکایت، (یعنی حدود 60درصد حکایات) کرامت محور است. درنهایت نیز می توان مجموع منظومه های صوفیانه فارسی را در مقایسه با انواعی همچون تذکره ها و اولیانامه ها و نیز عده ای از دستینه های کهن عربی، برخوردار از توجه کمتری به حکایات کرامات تلقی کرد.

    کلید واژگان: ادبیات تصوف», منظومه های صوفیانه فارسی», حکایات مشایخ», کرامت»}
    Saloomeh Sayyad Rajebi, Mohammad Ebrahimpur Namin *, Khosro Jalili Kohnehshahri

    Anecdotes of Elders in Persian Sufi Poems Sufi literature in its two forms, prose and verse, especially between the 6th and 9th centuries A.H., is a large and important part of Persian literature with various types and subtypes such as edicts and didactic works of prose and verse, as well as works that report moments of passion and Sufi illumination is in a lyrical or symbolic language. One of the main and common materials among almost all these different types, although with different levels and frequency among the types, is the narration of "stories" and "sayings" of Sufi Sheikhs. This research is an attempt to present a detailed and documented picture of the quality and quantity of the reflection of the "stories" (and not the sayings) of the Sufi sheikhs in the most important Persian Sufi educational systems, including Hadiqat al-Haqiqa Sanâ'i, Attâr's poems including Elâhinâma, Asrârnâmeh, and Manteq al-Tayr and Mosibat-nâme, the six books of Mowlânâ's Masnaviye Maʾnavi, and Jâmi's Haft-orang. The results of this research show that out of the total of 300 stories narrated in these works, apart from the stories attributed to the unknown elders (47 stories), which constitute the highest amount of stories, the most stories are related to Bâ Yazid (with 24 cases), Abu Saʾid Abul Xair (with 21 cases) and Šebli (with 20 anecdotes). Also, about a quarter of all the stories are "Karâmat stories" and the theme of the rest of the stories is the teaching of Sufi knowledge and concepts. It is worth mentioning that in a historical and comparative perspective, it is clear to see the increase in attention to the narration of Karâmat stories between Sanâʾi and Rumi; As in Hadiqat al-Haqiqat, there are no honorable stories, but among the 26 stories narrated in the six books of Mowlânâ's Masnavi, 15 stories (that is, about 60 percent of the stories) are about honor. Finally, it is possible to consider the totality of Persian Sufi poems as having less attention to stories of virtues compared to types such as Tazkirats and hagiographies as well as some ancient Arabic short books.

    Keywords: Sufism literature, Persian Sufi poems, stories of elders, dignity'}
  • فاطمه کولیوند، غلامرضا سالمیان*، فاطمه کلاهچیان
    سورریالیسم دارای اصولی است که مهم ترین آن ها عبارتند از تخیل، نگارش خودکار، تصادف عینی، امر شگفت و جادو، خواب و رویا و... . هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد و رسمیت یافت، اما پیش از آن نمودهایش در عرصه های مختلف هنری و از جمله ادبیات جهان دیده می شود. یکی از این عرصه ها، متون صوفیه زبان فارسی است که از مدت ها پیش، جلوه گاه نشانه های سورریالیسم بوده است؛ رساله قشیریه نیز یکی از این متون است. در اهمیت ویژگی سورریالیستی این کتاب باید گفت که هرچند رساله قشیریه جزو اولین متون تعلیمی عرفان است و نویسنده آن بسیار محتاط است که اثرش از امور شبهه ناک مانند خیال، شطح و نگارش خودکار- آن گونه که مدنظر سورریالیسم است- خالی باشد؛ اما با وجود این، ویژگی های سورریالیستی چون خواب و رویا، امر شگفت، دیوانگی و جنون، ناتوانی عقل، وحدت و نقطه علیا، نکوهش و رد دنیا، آزادی و... در آن برجسته است؛ در این میان مفاهیمی چون خواب و گشایش حقیقت، امر شگفت و کرامت، دیوانگی و رد دنیا از بسامد بیشتری برخوردار هستند. همچنین باید گفت تقریبا تمام مولفه های سورریالیستی این کتاب- مخصوصا نگارش خودکارو آزادی- تفاوت هایی اساسی با مفاهیم مشابه در اندیشه سورریالیست ها دارند؛ این وجوه تمایز و دقت و وسواس قشیری در طرح شرایط و مراحل سلوک، از تعالی اندیشه قشیری در مقابل مکتب سورریالیسم حکایت می کند.
    کلید واژگان: سوررئالیسم, رساله قشیریه, عرفان, خواب, کرامت}
    Fateme Kolivand, Gholamreza Salemian *, Fateme Kolahchian
    The most important surreal principles are imagination, automatic writing, objective accident, wonder and magic, and dreams and visions. Although this school was introduced and recognized in Europe, it had already been featured in various artistic arenas of world literature. One of these arenas is Sufi texts of Persian language which have long served as hallmarks of surrealism. Al-Risala al-Qushayriyya is also one of these texts. Although al-Qushayriyya treatise is one of the first written teachings of mysticism whose author is so cautious to rid his work of all that is suspicious such as fantasy, rhythm and automatic writing - supposed to exist in surrealism - its surrealistic features (including dream, wonder, madness and dementia, inability to reason, unity, condemnation and denial of the world, freedom, etc.) are prominent. Meanwhile, concepts such as sleep and disclosure of truth, wonder and dignity, insanity and rejection of the world are more frequent. It should also be said that almost all of the surrealistic components of this book have fundamental differences with similar concepts in the surrealistic realm. In case of automatic writing and release, the difference is remarkable. Such distinctions convey excellence and superiority of Al-Qushayri’s thought against surrealism. In addition, Al-Qushayri’s accuracy and obsession in raising these issues resulted in considering terms, conditions and steps for any concept which cannot be seen in Surrealism.
    Keywords: Surrealism, Al-Risala al-Qushayriyya, mysticism, Sleep, Dignity}
  • نازله خجسته اهری، علی رمضانی *، نرگس اصغری گوار
    زمینه و هدف

    خلع بدن (خروج روح از بدن) از موضوعهای مهم در عرفان اسلامی است که عرفا با اعتقاد به تجرد روح، درمورد آن بحث کرده اند. در این مقاله با هدف بررسی سبک فکری مشترک عرفا در اعتقاد به خلع بدن، تعابیر و تمثیلهای خلع بدن، شرایط، ملزومات و مصداقهای آن در متون نظم و نثر عرفانی بررسی شده است.

    روش مطالعه

    گردآوری اطلاعات به روش فیشبرداری با بررسی کلی متون عرفانی بصورت کتابخانه ای انجام گرفته و نگارش مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی با انتخاب نمونه هایی از آثار برجسته متون عرفانی است.

    یافته ها

    اعتقاد به خلع بدن در آثار عرفانی وجود دارد. عارفان معتقدند برخی اولیاء به درجه ای از سلوک میرسند که بدن برای آنها همانند لباس میشود و روح میتواند آن را بیرون بیاورد؛ همچنین تعبیر مرغ و قفس را تکرار کرده اند که روح همانند پرنده از قفس تن رها میشود. عشق خداوندی، ریاضت، ترک تعلقات مادی، زهد و تزکیه نفس از شرایط و ملزومات خلع بدن است. خلع بدن با مرگ ارادی متفاوت است، اما اولیایی که به مرگ ارادی رسیده اند راحتتر به خلع بدن نایل میشوند. کرامت عارفان مصداقی از خلع بدن است که در متون عرفانی تکرار شده است.

    نتیجه گیری

    گذشتن از جسم در عرفان اسلامی، اندیشه عمومی و سبک فکری مشترک عارفان در دوره های مختلف بوده است. تلاش پیوسته آنها در آشنایی روح با عالم علوی است که با هبوط به جهان مادی گرفتار شده و در تقابل با جسم قرار گرفته است؛ حال آنکه روح متعلق به این جهان و جسم نیست و ازآنجاکه تعلق به جهان دیگر دارد و مجرد است، گاه برای اتصال به عالم علوی یا مکاشفه، کرامت و تجربه عارفانه از بدن مخلوع میشود.

    کلید واژگان: سبک فکری, عرفان اسلامی, خلع بدن, ریاضت, مرگ ارادی, کرامت}
    Nazleh Khojasteh Ahari, Ali Ramezani, Narges Asghari Govar
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Out of body (departure of the soul from the body) is one of the important issues in Islamic mysticism that mystics have discussed with the belief in the incorporeity. In this article, with the aim of examining the common intellectual style of mystics in believing the Out of body, the interpretations and allegories of Out of body, its conditions, requirements and examples in the texts of mystical order and prose have been studied.

    METHODOLOGY

    Data collection was done by note-taking method with a general review of mystical texts in a library and the article was written in a descriptive manner by selecting a sample of outstanding works of mystical texts.

    FINDINGS

    There is a belief in the Out of body in mystical works. Mystics believe that some saints reach a level of behavior where the body becomes like a garment for them and the soul can bring it out. They have also repeated the interpretation of the bird and the cage that the soul is released from the cage of the body like a bird. God"s love, austerity, abandonment of material belongings, asceticism and self-cultivation are the conditions and necessities of Out of body. Out of body is different from voluntary death, but the mystic who have reached voluntary death are easier to Out of body. The dignity of mystics is an example of Out of body that is repeated in mystical texts.

    CONCLUSION

    Out of body in Islamic mysticism has been a common thought and common thought style of mystics in different periods. Their constant effort is to acquaint the soul with the Alawite world, which is caught by the descent into the material world and is in opposition to the body. Because he belongs to another world and is single, sometimes the human soul leaves the body to connect with the Alawite world or revelation, dignity and mystical experience.

    Keywords: intellectual style, Islamic mysticism, dismemberment, austerity, voluntary death, dignity}
  • فتحیه السادات کارآموز، رضا اشرف زاده*، سید مجید تقوی بهبهانی
    کرامت یکی از مفاهیم مهم و مورد مناقشه در عرفان اسلامی است. خواجه عبدالله انصاری در طبقات الصوفیه، نام بسیاری از صوفیان را ذکر کرده و رفتار و اندیشه آن ها را تبیین نموده است. او برای تحقق این هدف، کرامات بسیاری را شرح داده و کیفیت تخلق مشایخ به مبانی معرفتی را بازگو کرده است. در این تحقیق، با روش توصیفی و استناد به منابع کتابخانه ای، کرامت های ذکر شده در اثر مذکور،  دسته بندی و چرایی بسامد آن واکاوی شده است. همچنین، توصیفاتی از کارکردهای اجتماعی این پدیده ارایه گردیده است. بررسی آراء انصاری نشان می دهد که کرامت ها عمدتا در دوران حیات عارف و در مواردی، پس از مرگ او تجلی پیدا کرده اند. کرامات واقع شده در زمان حیات عبارتند از: اطلاع از غیب؛ ذهن خوانی و فراست؛ تصرف در نیروها و عناصر طبیعت؛ شنیدن ندای هاتف؛ تصرف در اشیاء و قلب آن؛ زنده کردن موجودات و سخن گفتن با آنان؛ طی الارض؛ مرگ و حیات ارادی؛ شفای بیماران. کراماتی که پس از مرگ آشکار شده اند، عبارتند از: سخن گفتن در عالم خواب و رویا؛ نقش بستن آیه و ذکر بر بدن متوفی؛ غیب شدن جنازه فرد. هدف اصلی اولیاءالله از به کارگیری این کرامات، تنبه مریدان و تشویق آن ها به پیمودن راه سلوک است. در این اثر، برخلاف سنت مقامات نویسی عرفانی، نشانه های ملموسی از کارکرد تحذیری کرامت به نیت تحقیر و منکوب منکران تصوف وجود ندارد که این سنت گریزی آگاهانه را می توان برآیند نگرش مبتنی بر رجاء و امید مولف و گرایش های عاشقانه او در وادی عرفان دانست.
    کلید واژگان: خواجه عبدالله انصاری, طبقات الصوفیه, عرفان, کرامت, مشایخ}
    Fathie Al-Sadat Karamooz, Reza Ashrafzadeh *, Seyed Majid Taghavi
    Dignity is one of the key concepts in Islamic mysticism and a genuine advocate for the recognition of the Sufi mysticism of the bad Sufi. Khaje Abdullah Ansari, in the Tabaghat al Sofie, mentions the names of many Sufis and explains their behavior, behavior and thought. To accomplish this goal, he has described many miracles and described the quality of the elders' submission to epistemological and cognitive principles. In this research, based on the descriptive-analytical method and citing library resources, the duplicates mentioned in the above work are categorized and why they are frequented. Examination of Ansari's views shows that dignities have manifested in the mystic's lifetime and after his death. The wonders of life are: the knowledge of the unseen; the reading mind; the seizure of the forces and elements of nature; The dignities revealed after death were less frequent. These dignities include: speaking in the dream and dream; the role of closing the verse and mentioning the body of the deceased; The primary purpose of Sufis is to use these dignities, to discipline disciples, and to encourage them to follow the path of conduct. In this work, contrary to the tradition of popular mystical writing, there is no indication of the transcendent function of dignity to humiliate and suppress enemies and deniers, which can be attributed to the attitude of the author and his hopeful and romantic tendencies in the field of mysticism.
    Keywords: Khaje Abdullah Ansari, Tabaghat al Sofie, Sufism, dignity, Sheikhs}
  • ناصر امیرمحمدی، نعمت اصفهانی عمران*، حمید طبسی

    سه دین بزرگ ابراهیمی جزء شریعتشان و قوانین منبعث از آن به میانجی کتب مقدس در اجتماع نفوذ یافته و از سلوک عارفانه ای سخن گفته و به پاداش و سزای اخروی در پی تزکیه نفس، نیل به حقیقت الهی و وصال او پرداخته اند. به این اعتبار، تصوف و عرفان پیش از شکل گیری گونه اسلامی اش در دین یهود و مسیحیت نیز پیشینه ای قابل تامل دارد.؛ از مهم ترین موارد مشترک در هر سه رویکرد عرفانی، مفهوم «کرامت» است. با این حال مطالعه خاستگاه شناسانه و هم چنین پدیدارشناختی کرامات عرفانی در هر سه دین ابراهیمی نشان می دهد که تا چه اندازه این رویدادها با اسطوره در تناظر بوده اند. جستار حاضر با روش تطبیقی و رویکرد توصیفی-تحلیلی می کوشد با مطالعه شکل گیری تاریخی مفهوم کرامات و بررسی مهم ترین اسطوره های دینی، رابطه برخی از این رویدادها را با آنچه در اندیشه اسطوره شناسان بزرگ «واقعیت اسطوره ای» خوانده شده، آشکار ساخته و شناسایی کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که کرامت در عرفان یهودی در عین حال که با جادو پیوند می خورد، الگوهای اسطوره ای مصر باستان را دنبال می کند؛ حال آن که این امر در عرفان مسیحی بر اساس نوعی مشاهده به دست می آید و منبع اصلی کرامات خود مسیح است. در عرفان اسلامی کرامات همپای معجزه است که به جای رسول، در اینجا به ولی یا عارف الهی تعلق دارد و نتیجه تزکیه نفس است؛ اما نتیجه ای طبعی و بعضا قهری است و از این رو دارای فضیلتی در مقام ابزار یا هدف نیست.

    کلید واژگان: کرامت, عرفان اسلامی, جادوی قباله, معجزه مسیحی, واقعیت اسطوره ای}
    Nasser Amir Mohammadi, Nemat Esfahani Omran *, Hamid Tabasi

    The three great Abrahamic religions, apart from their Shari'a and the laws derived from it, which have penetrated into society through the Holy Scriptures, have spoken of mystical conduct which, apart from the law and the fear of hope for the reward and punishment of the Hereafter, seeks self-cultivation. Achieving the divine truth and joining him. In this sense, Sufism and mysticism have a considerable history before the formation of their Islamic form in Judaism and Christianity. One of the most important commonalities in all three mystical approaches is the concept of "dignity" meaning the performance of supernatural acts or states of habit. However, the epistemological as well as the phenomenological study of mystical miracles in all three Abrahamic religions shows the extent to which these events correspond to myth. The present article tries with a comparative method and descriptive-analytical approach by studying the historical formation of the concept of miracles and examining the most important religious myths, the relationship of some of these events with what the great mythologists think of as "mythical reality". Revealed and identified. The results show that dignity in Jewish mysticism, while linked to magic, follows the patterns of the myths of ancient Egypt; However, this is achieved in Christian mysticism on the basis of some kind of observation, and the main source of miracles is Christ himself. In Islamic mysticism, miracles accompany a miracle that instead of a messenger, it belongs to a divine guardian or mystic and is the result of self-cultivation, but it is a natural and sometimes coercive result and therefore has no virtue as a tool or goal.

    Keywords: : Dignity, Islamic Mysticism, magic of deed, Christian miracle, mythical reality}
  • محمدعلی وثوقیان نجف آبادی*

    ابن عربی مانند اغلب عرفای اسلامی کرامت را مخصوص اولیا و معجزه را مخصوص پیامبران می داند. ابن عربی مانند برخی عرفای دیگر، کرامت واقعی را علم شهودی می داند. ژوزف مورفی تفاوتی بین کرامت و معجزه قایل نبوده، معتقد است که تمام انسان ها دارای چنان قوایی هستند که می توانند تمام معجزات را محقق کنند. مورفی مثال های فراوانی را بیان می کند که در آن سالک قادر به انجام معجزات حضرت عیسی شده است. مورفی روانشناسی ست که علمش کاربردی است؛ بدین معنا که تمام افراد انسانی می توانند از معجزه استفاده کنند تا زندگی دنیوی مناسب و به دنبال آن حیات اخروی پسندیده ایی داشته باشند. مورفی و ابن عربی در موضوع معجزه دست کم در نه مورد اشتراک نظر دارند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله کتابخانه ای و مقایسه ای است که در آن با وجود تفاوت در اصطلاحات، در پی یافتن مفاهیم مشترک بوده ایم.

    کلید واژگان: ابن عربی, مورفی, معجزه, کرامت}
    Mohammad Ali Vosooghian *

    Like the other Islamic mystics, Ebn Arabi considers dignity specialized for saints and miracle specialized for prophets. Like some other mystics, Ebn Arabi considers intuitive science as the real dignity. Josef Murphy thinks that there is no difference between dignity and miracle and he believes that all human beings have such powers and they are able to realize all miracles. Murphy makes lots of examples in which a wayfarer was able to do the miracles of Jesus Christ.Murphy is a psychologist whose knowledge is practical, which means that he thinks all human beings can use miracle so that they can have a proper life in this world and then in the life in hereafter. Murphy and Ebn Arabi have the same idea about miracle at least in 9 cases and in this section they are going to be discussed. The method used in this paper is library and comparative.That in spite of differences in terms, we have sought to find common ground. 

    Keywords: Ibn Arabi, Murphy, miracle, dignity}
  • سیما حاتمی نیا*، لیلا مرادی

    «انی جاعل فیالارض خلیفه» محدود به زمان خاص نمی باشد، در تمام ادوار زمانی و زندگی بشر مصادیق روشن دارد و جهان هستی به طرفه العینی از وجود خلیفه االله خالی نمانده و پیوسته این اتصال نیاز ذاتی روح بشر است که این اولیاء االله را بشناسند. نگارنده ی این مقاله با نظر به کتب عرفانی و دیدگاه بزرگان عرفان، ولی (خلیفه االله) و خرق عادت (کرامت) را در کشفالمحجوب هجویری بررسی نموده و اشاراتی به تقسیمات وارده بر خرق عادت از جمله؛ معجزه، کرامت و ارهاص و استدراج دارد و همچنین اثبات کرامات اولیا االله، تعداد اولیاء االله از دیدگاه هجویری و بررسی وجوه اشتراک و افتراق کرامت و معجزه و تفضیل انبیا بر اولیا، و تفضیل انبیا و اولیاء بر ملایکه و فهرست کرامات منقول (یکصد و یازده کرامت) در کشف المحجوب با ذکر صفحه ی ارجاعی به متن کشفالمحجوب آمدهاست. و شرح و بسط مطالب به گونه ای است که تاکنون مقالهای که به این شیوه کار شده باشد، موجود نمی باشد، هر چند که دوست داران عرفان مباحث مشابهی را در زمینه ی کرامت و ولی ارایه نموده اند، اما شیوه ی کار نگارنده ی این مقاله متفاوت است.

    کلید واژگان: ولی, خرق عادت, کرامت}
  • فتحیه السادات کارآموز، رضا اشرف زاده*، مجید تقوی

    کرامت در فرهنگ عرفان اسلامی از اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد است. این موضوع تنها در سطح نظری متوقف نمانده و در سیره عملی عارفان مسلمان نیز، نمودار شده است. اهل معرفت برای تامین اهداف مختلف شخصی و اجتماعی از کرامت بهره برده اند. ما در این مقاله بر آنیم تا بر اساس نظرات دو شخصیت نامی در حوزه عرفان اسلامی یعنی علی بن عثمان هجویری و ابوالقاسم قشیری به زمینه های کاربست کرامات در سیره عملی اهل تصوف بپردازیم. بدین منظور، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و گردآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانه ای انجام گرفته است. همچنین، جامعه آماری پژوهش، کتاب های کشف المحجوب ورساله قشیریه می باشد.کرامت در نظرگاه هجویری و قشیری، دو بعد فردی و اجتماعی دارد. به این معنا که عارفان گاهی برای تحقق خواسته های شخصی و گاهی برای نفع عمومی از کرامت استفاده کرده اند. در مجموع، زمینه های مشترک کاربست در دو اثر مذکور عبارتند از: ذهن خوانی و فراست؛ تصرف در نیروها و عناصر طبیعت؛ شنیدن ندای هاتف؛ صحبت با پیامبران در حیات و ممات؛ ارتباط با حیوانات؛ شفای بیماران. وجوه تمایز کاربست کرامت در این دو اثر، تنوع و گستردگی بیشتر رساله قشیریه و تعدد مصداق ها و شاهدمثال های آن نسبت به کشف المحجوب و برجسته تر بودن وجه نظری اثر هجویری است. دیگر آنکه، هجویری به کراماتی چون: گفت وگو با خداوند و نقش بستن عبارت بر بدن شیخ متوفی اشاره کرده و در اثر قشیری از کراماتی چون: اطلاع از غیب، تصرف در اشیاء، گفت وگوی شیخ با درخت، و مرگ و حیات ارادی سخن به میان آمده است.

    کلید واژگان: کشف المحجوب, رساله قشیریه, کرامت, عرفان اسلامی, مشایخ}
    Fathiyatosadat Sadat.Karamooz, REZA ASHRAFZADEH *, Majid Taghavi

    Dignity in the culture of Islamic mysticism is one of the most widely used terms and concepts. This issue has not only stopped at the theoretical level, but has also been reflected in the practical history of Muslim mystics. They have used it to achieve various personal and social goals. In this article, we intend to deal with the fields of application of miracles in the practical life of Sufism based on the opinions of two well-known personalities in the field of Islamic mysticism, namely Ali ibn Osman Hojwiri (author of Kashf al-Mahjoob) and Abolghasem Qosheiri (author of Resaleye Qosheiriyeh). For this purpose, descriptive and analytical methods have been used and data collection has been done based on library resources. Also, the statistical population of the research is the books of Kashf al-Mahjoob and the Resaleye Qosheiriyeh. Dignity in Hojwiri's and Qosheiri's views has two individual and social dimensions. In other words, mystics have sometimes used dignity to fulfill personal desires and sometimes for the public good. In general, the common areas of application in these two works are: mind reading and frosting; capturing the forces and elements of nature; hearing Hatef's voice; talking to the prophets in life and death; communication with animals; healing patients. The distinguishing features of the application of dignity in these two works are the greater variety and breadth of the Resaleye Qosheiriyeh and the multiplicity of its examples and parables than the discovery of the obligatory and the more prominent theoretical aspect of the satirical work. Also, Hojwiri refers to miracles such as: talking to God and tying the phrase on the body of the deceased Sheikh, and as a result of a layer of miracles such as: knowledge of the unseen, possession of objects, Sheikh's conversation with the tree, and death and voluntary life. Come

    Keywords: : Kashfol-Mahjoob Hojwiri, The Treatise of Qashiriyeh, dignity, Islamic Mysticism, Sheikhs}
  • غلامعلی ایزدی*
    کرامات همواره به صوفیان بازشناخته می شود و برجسته ترین توانایی مشایخ صوفیه به شمار می آید. بحث کرامت از مباحث آغازین تصوف است و بخش عمده ای از آثار صوفیان به نقل کرامات اولیا اختصاص یافته است. برپایه قرآن، انبیا در برابر منکران به انجام اعمالی فراتر از توان بشر دست می زدند تا تاییدی بر قول و فعلشان باشد. برخی صوفیان کرامت را دال بر حقانیت ولایت خود می دانند؛ اما برخی نیز به انکار آن برخاسته اند و کرامت را موجب رکود در مسیر ترقی و کمال می دانند. کرامت در رمانس های ایرانی نیز دیده می شود و از مصداق های توانایی قهرمان رمانس است. ریشه این اشتراک را باید در فرهنگ برآمده از اسطوره جست وجو کرد. نگارنده در این پژوهش می کوشد تا این مشترکات را با هم بسنجد و از این رهگذار، کرامت را خارج از داستان های صوفیان واکاود؛ همچنین تلاش می شود با توجه به دو رمانس ابومسلم نامه و حمزه نامه (رمانس هایی با رویکرد مذهبی)، کراماتی که به قهرمان رمانس نسبت داده شده است، مشخص شود و این فرضیه بررسی شود که «فر» یا همان نیروی معنوی که در اندیشه های ایران باستان مطرح بوده، ممکن است سرچشمه اندیشه کرامت باشد. اصل باور در همه این داستان ها محوریت دارد. بر این اساس، رمانس، به ویژه رمانس مذهبی، می کوشد تا عنصر مهم اعتقاد را در میان مردم عامه رواج دهد؛ یعنی همان هدفی را دنبال کند که تصوف اسلامی از بیان سرگذشت اولیا دارد.
    کلید واژگان: کرامت, فر, خرق عادت, صوفیه, رمانس}
    Gholamali Izadi *
    Keramat (Dignity) is always renowned for the Sufis and is considered as the most prominent ability of the Sufi elderly. Dignity topic is one of the beginning topics of Sufism and a major part of Sufism literature is narrating Dignity of Sufi elders. According to Quran, prophets do acts that are impossible for mankind in facing of opponents to be an approval of their speech and acts. Some of Sufis consider Dignity as a reason to rightfulness of their leadership. But, some others denied it and consider it as a reason of downfall in the way to advancement and perfection. However, Dignity is seen in Iranian romances and is an example of the capabilities of the hero of the romance. The root of it should be sought in the culture derived from myth. In this research, the author is going to analyze these commonalities together, and according to it, explore the Dignity out of Sufian stories and separate Dignities of story heroes from other in two romances that have religious attitude, Abumoslenameh and Hamzehnameh, and come to the conclusion that ‘Far’ (God Chosen), that is the spiritual power said in ancient thoughts, is the source of Dignity thought. The belief in all these stories is central. According to this, romance, especially religious romance, tries to promote the important element of belief; meaning that it will try to follow the purpose that Islamic mysticism got from telling elders stories.
    Keywords: Dignity, god chosen, extraordinary, Sufi, Romance‎}
  • حمیدرضا سروریان، پروانه زینالی
    انسان شناسی از پایه های اساسی در علوم انسانی است به گونه ای که مبانی متفاوت در تبیین ماهیت انسان و ویژگی های او، در تولید علوم انسانی جهت دار، ارتباط مستقیم دارد. از مبانی مهم در انسان شناسی دینی کرامت انسان است که تبیین آن و سرایت آن در علوم انسانی به عنوان اصل مادر، می تواند تحولی بنیانین در علوم انسانی مانند علم اقتصاد، علم سیاست، علم روان شناسی و... ایجاد کند در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی با محوریت اندیشه فیلسوف و اسلام شناس معاصر علامه جعفری در پی به دست آوردن معنای کرامت انسان می باشیم. از نظر علامه جعفری کرامت انسان دو گونه است. نوع اول کرامت ذاتی است که او را از سایر آفریده ها جدا می کند. این کرامت که منشا آن استعدادهای انسانی است که در ارتباط باخداوند معنا می شود، دارای ویژگی غیرقابل سلب بودن می باشد و بر مبانی خاص دینی بناشده که مهمترین آنها عبارت است از مخلوق خداو خلیفه خدا بودن انسان، علم و آگاهی داشتن انسان، امانتدار بودن انسان و دو بعدی بودن انسان. و نوع دوم کرامت اکتسابی که با اختیار و تلاش انسان در سایه ایمان به خداوند متعال و اطاعت از عقل و دستورات الهی به دست می آید و دارای معیارهای مشخصی می باشد که از مهمترین آنها عبارت است از ایمان به خداوند و هرآنچه در ارتباط با اوست، توحید و اخلاص عمل و عمل صالح و تقوای الهی. این نوع کرامت، دارای آثار و لوازم فردی و اجتماعی می باشد که مهمترین آنها عبارت است از: ایجاد امنیت، آرامش و عدالت فردی و اجتماعی و حق آزادی معقول.
    کلید واژگان: انسان شناسی, کرامت, علامه جعفری}
    Hamidreza sarvarian, Parvaneh zeinali
    Anthropology of the basic foundations of the human sciences in such a way that different principles in explaining human nature and her features, the humanities oriented production, linked. The principles of human dignity is the most important religious anthropology to explain it to spill over in the humanities, as the mother, can change in the human sciences, such as economics Bnyanyn, political science, psychology and ... make In this study, analytical method, with a focus on contemporary philosophy and Islamic scholar Allama Jafari we seek to gain a sense of human dignity. The first two types of Allameh Jafari human dignity inherent dignity that separates him from other creatures Waters is the inalienable dignity of the features, Based on certain principles of religion, foremost of which is the Caliph Azmkhlvq God being God-man, a man of knowledge, a trustee of man and the future of man. And type II acquired the authority and dignity of human endeavor in the light of reason and faith in God and obedience to God's commands and has certain criteria are achieved. This kind of dignity, a criteria that is most important is faith in God and everything associated with him, Tawhid and devotion and piety and good deeds done this type of dignity, personal and social effects and accessories are the most important ones are: Security, peace and justice and freedom of the individual and society.
    Keywords: Originally, anthropology, Islamic dignity, the innate, adaptive, Allameh Jafari}
  • مریم حقی *
    کرامت، خرق عادتی است که از اولیاءالله سر می زند و در عرفان و تصوف جایگاه ویژه ای دارد. انواع گوناگون کرامات به سه گونه اصلی اخبار از غیب، اشراف بر ضمایر و تصرف در عالم هستی تقسیم بندی می شوند و هر کدام شامل چندین گونه فرعی می باشند. از گونه های فرعی کرامات، تصرف در عالم هستی و شفا دادن بیماران است که گاه در زمان حیات صاحب کرامت و گاه پس از وفات او اتفاق می افتاد. بیماری هایی که در این گونه کرامت وارد شده است اغلب بیماری های مادرزاد و یا بیماری های مزمنی بود که همه طبیبان از علاج آن عاجز شده و یا بر اثر نفرین شیخ به وجود می آمد. شیوه های شفابخشی بسیار متنوع است که از میان آن می توان به سوره حمد خواندن، دعا خواندن، دست کشیدن، دمیدن، آب دهان مالیدن، استفاده از وسایل صاحب کرامت همچون لباس، کفش، کلاه و خلال دندان او، پانیذ دادن، شعر خواندن، برگرفتن بیماری، توبه کردن بیمار و... اشاره کرد. در اغلب این کرامات، بیمار شفای کامل می یابد به گونه ای که گاه تا پایان عمر به آن بیماری دچار نمی شود. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی سعی شده است شیوه های مختلف کرامت شفابخشی که در کتب منثور عرفانی متقدم آمده است، دسته بندی و تحلیل شوند.
    کلید واژگان: عرفان و تصوف, کرامت, شفابخشی, کتب نثر عرفانی, پدیدارشناسی}
    Maryam Haghi*
    Karāmat (Divine grace), as an extra-ordinary event, is used by awliya Allah (saints of God) and has a special place in Islamic mysticism. Karāmat is divided into three main species: 1. Predictions of the future, 2. Interpretation of the secrets of hearts 3. Miraculous happenings in the corporeal world (or breaking of the natural order of things) Each of them has several subtypes. One of the subtypes of the third kind is healing patients that occur during the lifetime or after the death of the possessor of karāmat. The diseases usually include congenital and chronic illnesses that all the doctors are unable to cure them. Sometimes, the disease is caused by the curse of a spiritual person (sheikh). The treatment methods are very diverse, among which are the following: reading Surah al-Hamd, praying, hand touching, blowing, rubbing saliva, reading a poem, hugging patient, repenting patient, touching and using the personal belongings of the possessor of karāmat such as clothes, shoes, hat and toothpick. In most of these cases, the patient is treated in such a way that he/she won't catch the disease until the end of his/her life. By using descriptive-analytical method, in the present article, the attempt is made to categorize and analyze the methods of healing as mentioned in the early mystical prose texts.
    Keywords: Mysticism, Sufism, Karāmat, Healing, The Mystical Prose Texts, Phenomenology}
  • قهرمان شیری
    تجسم بخشی به عناصر نامرئی و ماوراء طبیعی چون فرشته، ابلیس، جن، دنیا، خضر و نور، که یکی از کنش‎های متداول در حکایات و تعلیمات صوفیانه است، اغلب به این منظور انجام می‎شود که از یک سو مریدان را از امکان برقراری ارتباط با عوالم روحانی و ملکوتی مطمئن سازند و از سوی دیگر، ذهن و ضمیر آنان را از هدف‎های محدود زمینی به هدف‎های نامحدود آسمانی معطوف کنند و انگیزه‎های نیرومندی برای سیر و سلوک در طریقت در پیش روی آن‎ها قرار دهند و در سویه سوم نیز سختی‎های سپری کردن مراتب سلوک، از تحمل ریاضت‎ها و ترک تعلقات و تن دادن به تعلیمات، با خرسندی خاطر و اشتیاق به فرجام نهایی خود که فنای از خودی و بقای در حق است به حقیقت نزدیک‎تر شود.
    کلید واژگان: تمثیل, تمثل, تصوف, حکایت, کرامت, عناصر نامرئی}
    Ghahreman Shiri
    One of the most common interactions in all of the tales and the deductive Sufism is personification of the unseen and superficial elements such as saints, angel, khezr, devil, light, which results in the high trust of followers for communicating with the holy universe and attract their attentions and minds beyond the limited goal of the world toward the unlimited heavenly goals until the strongest motivations will be prepared for heavenly evolution in this Sufism more than before. On the other hand, by tolerating the hardest stages of evolution and prevented from dependency and more pay attentions in deductions. One can reach happily to his ultimate fortunate which is the exact self – freedom and self – stay in the ultimate right and finally reaches to the ultimate all mighty.
    Keywords: Allusion, Illusion, Sufism, Tale, Miracle, Unseen Elements}
  • بهزاد اتونی*، مهدی شریفیان، بهروز اتونی
    بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوه ها و روش هایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشا نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از آن مکاتب عرفانی است که با آیین ها و اعمالی خاص، سالک را به خلسگی و بی خویشی می کشاند و بدین واسطه و از طریق یاری جستن از دنیای ارواح و عالم خدایان، موجب اعمالی خارق عادت می شود. آیین ها و آداب شمنی، شباهت بسیار زیادی به آداب متصوفه اسلامی دارد و موجب شده که حتی برخی بر این باور باشند که تصوف اسلامی تحت تاثیر شمنیسم بوده است. نگارندگان در این جستار به بررسی بعضی از این شباهت ها، از جمله موضوع خلسگی و بی خویشی، اهمیت به موسیقی و پایکوبی، عروج و صعود سالک، پرواز جادویی، ریاضت های عرفانی، کرامت و موضوع نوزایی می پردازند و آنان را واکاوی می کنند.
    کلید واژگان: شمنیسم, تصوف اسلامی, خلسگی, کرامت, نوزایی}
    Behzad Atooni *, Mahdi Sharifian, Behrooz Atooni
    Most of the world's mystical schools strive to isolate the seekers and novices from the profane and mundane life and guide them to the real driving force of the world and the mysteries of the sacred world. Shamanism is one of these mystical schools that by its specific rituals and practices takes the seeker into a trance state and ecstatic unconsciousness, and through seeking help from the world of spirits and world of gods makes supernatural wonders take place. Shamanic rituals and customs bear a striking resemblance to Islamic Sufi customs; to the extent that some even believe that Islamic Sufism was influenced by Shamanism. In this study, the authors investigate some of these similarities, including the states of trance and ecstatic unconsciousness, the importance of music and stomp, soul flight and ascension of the seeker, magical flight, mystical austerity, performing supernatural wonders, and the issue of rebirth.
    Keywords: Shamanism, Islamic Sufism, Trance state, Supernatural Wonders, Rebirth}
  • داوود پورمظفری*
    بخش قابل توجهی از مناقب نامه های صوفیان به بیان کرامت های پیران تصوف اختصاص یافته است. هدف این مقاله آن است که از منظر دیرینه شناسی، نظام های حقیقت و گزاره های معنابخش به امر خارق عادت را در مناقب نامه های صوفیان، مناقب نامه های شیعی، سیره های نبوی، عهد جدید و عهد عتیق به دست دهد. پژوهش حاضر تنها با تمرکز بر یکی از کرامات صوفیان تحت عنوان «طعام اندک و اطعام بسیار» ، امر خارق عادت را در گفتمان های مختلف از عهد عتیق تا متون صوفیانه قرن هشتم مطالعه نموده و کوشیده است تا گزاره های معنابخش به امر خارق عادت را به دست دهد. نویسنده هرچند کانون توجه خود را بر یکی از کرامت های صوفیان قرار داده، از مطالعه کلان نگرانه امر خارق عادت غافل نبوده است. از نظرگاه دیرینه شناختی، «تایید آسمانی» پیران تصوف، اندیشه نهفته ای است که در پشت اعمال خارق عادت جای گرفته است. امر خارق عادت در مناقب نامه های شیعی به مثابه «ولایت و تداوم جانشینی پیامبر اسلام» ؛ در سیرت نامه های نبوی به منزله «برتری پیامبر اسلام و دین او» بر سایر انبیا و ادیان؛ و در عهدین به عنوان نشانه «موید نبوت» پدیدار می گردد. این مقاله نشان می دهد که امر خارق عادت در گذر زمان پدیده ای یک پارچه و ثابت نبوده و همواره در فضای حاکم بر گفتمان های مختلف معانی تازه ای بدان افزوده شده است. دیگر این که کرامات صوفیان بیش از آن که نتیجه دخل و تصرف در امر واقع و عینی باشد، مولود روابط بینامتنی است.
    کلید واژگان: کرامت, امر خارق عادت, تصوف, دیرینه شناسی}
  • قهرمان شیری
    اهل تصوف نیز مانند همه گروه های مردم در قلم رو جهان بینی خود مجموعه ای از آرمان ها را در دل می پرورانند. یکی از ابزارهایی که به آرزوهای آنان امکان عملی شدن و عینیت یافتن می دهد حکایت ها و کرامت ها است. هم چنان که حکایت می تواند جنبه واقعی یا تخیلی داشته باشد، این کرامت های ایده الیستی نیز می توانند گاه به عالم رئال تعلق داشته باشند و گاه به عالم خیال. همه انواع کرامت ها که در این نوشته به دوازده دسته کلی تقسیم شده اند با وجود موضوعات و مضمون های متنوعی که در متن خود نهفته دارند اغلب به خواسته های آرمانی در اندیشه های عرفانی نیز ارتباط پیدا می کنند و می توان گفت در شکل گیری آنها، هم آرزوهای بشر و هم خواهش های درونی در فرهنگ صوفیه نقش بارزی بر عهده داشته است. صوفیان نیز مانند همه مردم، خواهان کنار رفتن محدودیت های حاکم بر وجود بشر، و امکان دست یابی به پرواز و آگاهی از حوادث نقاط دور دست و درون کاوی آدم ها هستند.
    کلید واژگان: تصوف, کرامت, حکایت, آرمان, انواع کرامت}
  • داوود پورمظفری*
    در این مقاله ابتدا نشان داده ایم که در مقامات های صوفیان، کلان ساختاری وجود دارد که در این ژانر همواره تکرار می شود. آن گاه نقش ایدئولوژیک هر یک از عناصر این کلان ساختار را تشریح نموده و به نقش آن در روابط قدرت نیز پرداخته ایم. کلان ساختاری که شاکله مقامات های صوفیان است از ذکر اصل و نسب مشایخ آغاز می شود و با بیان پیشگویی های دیگران درباره درخشش معنوی آن ها، ریاضت های طاقت فرسا و کرامت ها ادامه می یابد و با مرگ شگفت انگیز آن ها به پایان می رسد. در این ساختار، کرامت نقشی برجسته دارد و کل ساختار را تحت تاثیر قرار می دهد. اصل و نسب سازی ها و پیشگویی ها و ریاضت ها همگی در حکم «تمهیداتی» برای ظهور کرامت عمل می کنند و مرگ-های شگفت و تنازع های گفتمانی در حکم «امتداد» نیروی کرامت اند. نقش عمده این کلان ساختار در مقامات های صوفیان این است که ضمن اثبات کرامت و امور خارق عادت برای مشایخ تصوف، دسترسی دیگران را به منبع قدرت گفتمان تصوف؛ یعنی کرامت، محدود یا غیرممکن سازد. این کارکرد ویژه موجب می شود تا در مفصل بندی گفتمان تصوف تغییراتی پدید آید و خرده گفتمانی جدید به نام «گفتمان اهل کرامت» شکل بگیرد. همین گفتمان راه را برای ورود گفتمان تصوف در مناسبات سیاسی و اجتماعی هموار می سازد.
    کلید واژگان: تصوف, مقامات, زندگی نامه های صوفیان, کرامت}
    Davood Poormozaffari *
    This essay tries to show a frequent macrostructure in mystical Maqâmâts that makes people`s religious beliefs. Not only does it gives enough evidences for the structure but also interprets its ideological functions. The macrostructure consists of some chronological events. It starts with a holy parentage for great Sufis and it is continued by prophecies predict a child will be a great Sufi in the future. It carries on with unbearable asceticisms. All of the events prepare the ground for small miracles. The chain ends with a fantastic death and a contrast to other discourses. The last events, in reality, work as a result of small miracles power. The main function of the structure appears to make a limitation to access to small miracles. It leds to articulations that generate a new discourse: discourse of Sufis who have small miracles. The new discourse encounters mystical discourse to social and political discourses.
    Keywords: Mysticism, Maqâmâts, Sufis biographies, small miracle}
  • عاتکه رسمی، سکینه رسمی*
    افسانه های عامه بخشی از گنجینه ارزشمند فرهنگ هر ملت هستند. در آذربایجان ایران افسانه ها با نام «عاشیق» پیوندی ناگسستنی دارند؛ زیرا عاشیق ها پردازنده تمامی داستان های آذربایجان اعم از رزمی و بزمی و یا حماسی و عشقی بوده اند. یکی از این داستان ها، داستان اصلی و کرم است که قهرمان داستان به ققنوس مانند شده است، سراسر داستان با نغمه های قهرمان جان می گیرد، اما سرانجام او، همانند ققنوس سوختن است و خاکستر شدن. این داستان با بن مایه کرامت «ولادت قهرمان داستان با سیب» آغاز می شود و با بن مایه شگفت انگیز لباس سحرآمیز پایان می پذیرد. متن داستان نیز از بن مایه های عاشقانه و کرامت مشحون است؛ ولی چون قهرمان داستان شخصیت منفعلی است و تنها ویژگی او رنج کشیدن، تحمل و صبرکردن است؛ از این رو بن مایه های حماسی و عیاری در آن چندان نمودی ندارد. این مقاله به بررسی بن مایه های داستان اصلی و کرم می پردازد.
    کلید واژگان: اصلی و کرم, بن مایه, عاشقانه, کرامت, شگفت انگیز}
    Atekeh Rasmi, Sakineh Rasmi *
    The folk legends are considered as a part of valuable treasure of each culture. In Azarbayjan, legends have irrefrangible connection with the name Aşig, since , they are the heir of all epic , martial, festive stories of Azerbayjan. In one of this stories entitled Asli and Karam the hero of the story is similar to Qognos. All the story get vivified by lyrics of the hero, but at the end he burns and changes to ashes. This story connects with the elements of extraordinariness. In this study, the motifs of extraordinariness as apple, dream, wine of love and etc. are studied. The text of story is totally full of love motifs. This story begins with the birth of story’s hero with an apple and ends in the motif of magic cloth. The hero of the story has a passive personality and just suffers, and tolerates. For this reason the story lacks the epic aspects. This article investigates the motifs of Asli and Karam story
    Keywords: Asli, Karam, Tale, A?ig element, Story Motif}
  • Education was always considered by the thinkers from the past and different centuries and eras and some logical decisions and effective steps have been made for its progress and exaltation. The revolution in the fields of science and technology, has offered the world the necessity of revolution in the process of educational activities and approaches to education. Looking to the UNICCO motto for the world's education in 21st century that considers 4 column for learning: learning to know, learning to use, learning to live, and learning to live together is also pointing this note out. Education is completely different from the past. Nowadays, educational systems should train individuals to be powerful in understanding the complicated world, creative and innovative in managing and its leadership and behave logically. Training the mindful and creative human requires its own specific way. The frameworks based on mere knowledge, cannot provide such condition and context at all. So one of the most essential revolutions in educational systems is revolution in attitude and respecting the principles based on Islamic values and innate features of the contacts. The main goal of this article is to recognize and introduce the educational methods which Islam recommends. The research method of this article is descriptive and studying the library documents and evidences and its results, lead to 4 important educational method which are considered by Islam: pattern, notification, advice .and glorification

    Keywords: Method, education, pattern, notification, munificence}
  • تیمور مالمیر، ناصر محبی
    اسطوره ها نیرومند و پایدار هستند، می توانند با تغییر شکل در سخت ترین شرایط نیز به حیات خود ادامه دهند و در قالبی دیگر زنده و فعال بر جای بمانند. بسیاری از مسائل تصوف نظیر آداب و رسوم، قصه ها و داستان های متون ادبی عرفانی، از اسطوره گرفته شده اند یا اسطوره در آنها به گونه ای تاثیر نهاده است. وجود اساطیر کهن در برخی آداب صوفیه، نشانه سازواری و انسجام این اندیشه ها با تعالیم صوفیه است. به منظور تبیین سازواری اسطوره با مباحث عرفانی، کارکرد و شیوه های تداوم آن را در متون عرفانی زبان فارسی تا پایان قرن هشتم بررسی کرده ایم. نتیجه این پژوهش نشان می دهد اندیشه های اسطوره ای؛ نظیر نجات بخشی، اشه و تقدس عناصر آب و آتش، متناسب با چارچوب اندیشه های عرفانی، در قالب کرامات صوفیان به حیات خود ادامه داده اند. ساختار کتب مقامات عرفا نیز مبتنی بر اسطوره نجات بخشی است. آیین های آشناسازی نیز به صورت گذر آزمونی صوفیان از آب یا آتش و در قالب کرامت جابه جا شده است. اهمیت پیر، قطب و ابدال نیز شکلی از جابه جایی اسطوره در قالب کرامات است.
    کلید واژگان: جابه جایی اسطوره, کرامت, متون عرفانی, آشناسازی, اشه, نجات بخشی}
    Myths are powerful and stable. They can survive in the toughest conditions by changing their shape and remain alive and active keeping their dynamicity. Much of the issues in mysticism, such as customs, tales, stories and gnostic literature, have either emanated from myth or affected by it in other ways. The existence of ancient myths in some Sufi's traditions is a sign of wholesomeness and integrity of these ideas with the teachings of Sufism. To explain the coherence of myth and mysticism, we have reviewed the functions of myth and the ways it has continued in Persian mystical texts up to the end of the eighth century. The results of this study show that mythical thoughts such as salvation, Asha, and the holiness of water and fire as sacred elements has continued to exist according to context of mystical ideas and in the form of mystics`"Keramas"(Miracles).The structure of the mystics`"Magamas" books is also based on the myth of salvation. Initiation rites have been replaced in form of testing pass of mystics through the water or over the fire and in framework of Keramas. The importance of the characters such as Sage, Ghotb and the Abdal is also a form of displacement of myth in the form of Keramas.
    Keywords: Displacement of Myth, Keramas, Mystical Texts, Initiation, Asha, Salvation}
  • فاضل عباس زاده، مهدی جباری
    پیمودن وادی های سخت وهولناک طریقت، بدون تمسک به وجود وارسته ی پیر و مراد مقدور نیست. لزوم حضور معنوی پیر در سیرو سلوک مریدان، از جمله ی موضوعات مهم و دامنه داری است که بیشتر به صورت تمثیلی و نمادین در کانون توجه صوفیه قرار گرفته است. به جز شمار اندکی از متصوفه چون اویسیان که به مجذوبان، نامبردار بودند و کشف و شهود و راهیابی به حقیقت را تنها از طریق مراقبه و زدودن شوائب از لوح ضمیرخویش، میسر می دانسته اند، اکثر بزرگان تصوف، بر ضرورت پیرگزینی تاکید داشته اند و براین باور بوده اند که توفیق در سیر و سلوک و پیمودن نشیب و فراز جاده ی طریقت، بی مدد پیر محقق نمی گردد. در این مقاله ضمن به دست دادن تعریفی مانع و جامع از پیر در عرفان، بخشی از شاخص های تمثیلی پیران طریقت در حیطه های متفاوت؛ یعنی لزوم پیروی از پیر، شرایط احراز مقام پیری، کرامت پیران و مراتب ایشان، به روایت منابع عرفانی مورد واکاوی قرار گرفته است و سپس به بررسی محاسن و معایب تبعیت مرید از مراد در نظام خانقاهی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: تصوف, تمثیل, پیر, کرامت, سیر و سلوک}
    F. Abbaszade, M. Jabbari
    Walking though hard ways, without Trusting master and disciple is not possible. Thus the need for attendance of the spiritual master has been among the major issues at the center of sufism. Except for a small number of sufis, like Ovagsian who considered discovery journey is merely possible through meditation; that most sufi scholars have emphasized the need for choosing master, believing that success in the journey through ups and downs on the way to perfection, can not be achieved without the help of a master. In this paper, we provide a comprehensive definition of master in the Theasosophy. We include the master and to need to follow master.
    Keywords: Sufism, allegory, master, dignity, journey}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال