به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گفتمان دفاع مقدس » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گفتمان دفاع مقدس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سحر غفاری
    در خوانش رمان شطرنج با ماشین قیامت، شاهد دوگانگی ای هستیم که نه تنها در مضمون و تصاویر متن، بلکه در تصورات راوی و شخصیت های داستان نیز نمود یافته است. این داستان از یک سو با موضوع جنگ هشت ساله ایران نوشته شده و قاعدتا باید دنباله رو آثاری باشد که با اندیشه ای دینی، شهادت را مرگی شامخ و قهرمانی و حاصل انتخاب انسان برای سعادت ابدی می پندارند و از سوی دیگر شاهد مفاهیم پوچگرایانه و جبرباوری هستیم که جنگ و اصولا آفرینش را محصول سلطه قضا و قدر الهی می شمرد. این موضع نامتوازن در پیرامتن های رمان تشدید شده است. در نظریه ژرار ژنت، پیرامتن به تمام آن عناصری اطلاق می شود که پیرامون یک متن به وجود می آیند و در شکل دهی به معنای متن، نقش موثر دارند. پیرامتن های درونی رمان شطرنج با ماشین قیامت، یعنی نام رمان، طراحی روی جلد و سرنوشته ها، گویای جهت گیری جبراندیش و ضدجنگ داستان است؛ حال آنکه پیرامتن های بیرونی، مانند اظهارنظرهای نویسنده در مصاحبه ها، گزارش های خبرگزاری های وابسته به حاکمیت و عناصر تبلیغاتی انتشارات سوره مهر، این کتاب را در ردیف آثار ارزشی و معادباور دفاع مقدس معرفی کرده اند. بخشی از این دوگانگی به نحوه پایان بندی داستان مربوط می شود و بخشی نیز به فعالیت های خارج از متن نویسنده، مانند انتخاب بنگاه نشر سوره مهر که به چاپ کتاب های ایدئولوژیک شهرت دارد. به نظر می رسد دوگانگی مذکور، برخاسته از بصیرت دوگانه نویسنده در وجود طیف های متنوع خواننده و تلاش او برای جلب رضایت همه مخاطبان و تسهیل امر چاپ کتاب، صورت گرفته است.
    کلید واژگان: شطرنج با ماشین قیامت, ژرار ژنت, پیرامتن, گفتمان دفاع مقدس, جبر و اختیار
    Sahar Ghaffari Bijar
    It seems to be a dualism when reading Chess with the Doomsday Machine both in the text images and the narrator `s view point. The theme of this story is the eight-year War of Iran and suppose to follow the typical novels of Holy Defence genre whome the mose significant theme is the human beings` devine choice of sacrifice; on the other hand, there are absurd philosophy in the text in which wars and the whole creation, are fated goins-on. This dualism gets stronger in paratexts of the novel. Paratexte, in Genette `s theory, are the means by which a text makes a book of itself and proposes itself as such to its readers, and more generally to the public. While inner paratexts of the novel, like the title, the cover and its appendages and epigraphs, show absurd viewpoint, its outer ones, such as the dedication of the work, notes of the author and The publisher's propaganda, try to misrpresent it as a work with the Holy Defence discourse. Some of this dualism is because of the style of putting an end to the story and some is due to the authorial out-of-text acts such as choosing such publisher as Sure-ye Mehr which is famous for its idiological books. It seems that the dualism of the paratexts of Chess with the Doomsday Machine is a result of the author `s insight into the different types of readers whome their satisfaction has been the author `s concerns.
    Keywords: Chess with the Doomsday Machine, Gerard Genette, paratext, the Holy Defence discourse, determinism, free
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال