به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یارسان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یارسان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رحمان ویسی حصار*

    هدف جستار حاضر تحلیل و بررسی راهبردهای تولید و بازنمایی فضای قدسی در متون آیین باطنی یارسان (با تمرکز بر متن بارگه بارگه) است. برای این منظور، ابتدا الگوهای مکان یابی بکار رفته در متن را با استفاده از رویکرد لویسنون (2004) بررسی کرده، و سپس راهبردهای بازنمایی و تولید انگاره های فضایی را از منظر بوم شناسی انتقادی (Westphal 2011) مورد بررسی قرار می دهیم. نتایج تحقیق نشان می دهد که متن مورد نظر از دو الگوی ایستای فضایی توپولوژی و اشاری و همچنین از الگوی پویای حرکتی برای مکان یابی و تعیین جایگاه فضایی عناصر بهره می برد. از سوی دیگر، نتایج روشن ساخت که انگاره های فضایی در متن مذکور بر اساس دو کلان استعاره کاروان و رنگرزی شکل گرفته اند. این ساخت های استعاری منجر به تفکیک ناپذیری انگاره های فضایی و دوره های زمانی در متن شده است، به گونه ای که هر ایده فضایی در متن به صورت غیرمستقیم یک دوره تاریخی را نیز نشان می دهد (اصل فضا-زمانمندی). از سوی دیگر نتایج این مطالعه نشان داد که متن مورد بررسی مرزهای متعارف و تثبیت شده فضایی را میان انگاره های فضایی و جغرافیایی به چالش کشیده، و در راستای انگاره های ایدیولوژیک خود ساخت و ترکیبی جدید را از آنها ارایه می دهد. بعلاوه متن مذکور با  واسازی مرزهای جغرافیایی واقعی و خیالی (اصل ارجاعیت) و همچنین با بکار بردن نام جای های متکثر و متنوع به شیوه ای نوین در جهت تثبیت معانی و پیام های الهیاتی خود عمل می کند. در نهایت باید ذکر کرد تمام این الگوها و راهبردهای فضایی در این متن در راستای ارایه نوعی نقشه فضایی نوین (سطح بازنمایی های فضایی) و یا یک ایدیولوژی فضایی جدید بکار می روند.

    کلید واژگان: فضا, بوم شناسی انتقادی, دستور فضا, یارسان, تولید فضا}
    Rahman Veisi Hasar *

    The current paper aims at investigating the strategies of spatial production and representation in the Yārsān religion by focusing on a sacred scripture entitled bārga bārga. To this purpose, firstly the strategies employed for locating a referent in the text are explained according to space grammar as proposed by Levinson (2004). Then, we try to study the strategies of spatial production and representation in the text by applying the geocriticism approach (Westphal 2011). The results show that the text mainly employs three strategies of topology, deixis and motion to specify the location of a referent. In addition, the results demonstrate that the spatial ideas in the text are mainly based on two macro-metaphorical models (Caravan and dyeing). These models make a unified spatial-temporal complex in such a way that any spatial idea associates a temporal epoch (the principle of spatiotemporality). Additionally, the study indicates that the text, by using some strategies, challenges the established and formal spatial boundaries and reconstructs them in a new order to support its ideological intentions. Furthermore, this sacred scripture tries to deconstruct the strict boundary between the real and the fictive (referentiality principle) and also it employs divergent and numerous placenames in an innovative way in order to express its ideological and theological messages. Finally, it should be noted that these strategies are employed to present a new spiritual spatial ideology in the text.

    Keywords: Space, Geocriticism, space grammar, Yārsān, space production}
  • علی الفتی، سید صادق زمانی*، سید رحمت الله موسوی مقدم

    در نگرش سنت گرایانه هنر قدسی از حکمت معنوی و شهودی تجلی می یابد. هنر قدسی در هر چهره و بیانی بر آن است تا حقیقت ذاتی اشیاء و پدیده ها و رویدادها را برملا سازد. بنابر عقاید مسلک یارسان نیز، تجلی ذات خداوند در بشر مانند پنجره ای است که به روی خداوند باز می شود، یا همچون آینه ای است که هیچ چیز جز او را منعکس نخواهد ساخت. مقاله حاضر با هدف «واکاوی هنرهای قدسی معماری و شعر در آیین یارسان با تکیه بر اندیشه های سید حسین نصر و سنت گرایان» به صورت کتابخانه ای با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که اگر چه نصر در آثارش به طور مستقیم به هنر قدسی آیین یارسان نپرداخته است، اما مفاهیم و تعاریفی که وی از هنر قدسی به خصوص در زمینه شعر و معماری دارد با عقاید و عملکرد مسلک یارسان هماهنگ می باشد. با توجه به دیدگاه سید حسین نصر که هنر سنتی را هنری می داند که بر اساس اصول دینی و سنت الهی قصد نمایش مبدا هستی را دارد و متعالی ترین هنر در جامعه سنتی، «قدیس شدن»، یعنی صیقل یافتن روح است تا آن که روح به شکل اثری هنری در خور مقام الوهیت تجلی کند، همین برداشت در اندیشه «یارسان» نیز بارز و روشن است و در آن همه چیز به خدا برمی گردد؛ «هوالاول والآخر».

    کلید واژگان: هنر قدسی, شعر, معماری, یارسان, سنت گرایان, سیدحسین نصر}
    Ali Olfati, Seyed Sadegh Zamani *, Seyed Rahmatollah Mousavimoghadam

    Abstract From the traditionalist perspective, sacred art is manifested in spiritual and intuitive wisdom. Sacred art, in any form, intends to reveal the inherent truth of objects, phenomena, and events. The Yarsan religion also believes that the manifestation of God's essence in humankind is like an open window to God or a mirror that does not reflect anything but him. The present study seeks to analyze the sacred arts of architecture and poetry in the Yarsan religion regarding Prof. Seyed Hossein Nasr and Traditionalists' ideas adopting a descriptive-analytical method. Study results indicated that although Prof. Nasr has not directly addressed the sacred arts of Yarsan religion in his works, considering his conceptions and definitions of the sacred art, especially in the field of poetry and architecture, his ideas are in harmony with the beliefs and practices of Yarsan. Prof. Nasr assumes traditional art as an art that tries to display the origin of being, based on religious principles and divine tradition; and, therefore the most transcendental art in the traditional society, i.e. "becoming sacred" means polishing the soul, so that it can reincarnate in the form of artistic work, to be merit the Divinity. The same view is evident in the beliefs of Yarsan, and everything goes back to God in it.

    Keywords: Sacred art, poetry, Architecture, Yarsan religion, Traditionalists, Seyed Hossein Nasr}
  • کاوە دستوره*

    تویژینەوەی بەردەست هەوڵیکە بۆ پیشکەش کردنی دوو گریمانە سەبارەت بە یایینی یارسان. لە گریمانەی یەکەمدا ڕووە ڕەوشتییەکانی یەم یایینە دەخرینە ڕوو. بە وردبوونەوە لە دەقە یارییەکان هەندیک ڕوو و ڕەهەندی ڕەوشتی و سوژەییانە دەردەکەویت، کە جیاوازیان دەکاتەوە لە هەندی یایینی دیکەی ڕۆژهەڵاتی ناوەڕاست. گریمانەی دووەم هەوڵیکە بۆ پیشاندانی ڕووە یاکارییەکانی یەم یایینە. بە پیچەوانەی ڕووە ڕەوشتییەکانی یارسان، دەقگەلیکی بی یەژماریش لای یارسان دەست دەکەویت کە زۆرتر جەخت کردنەوەیە لە سەر ڕووی یاکاریی یەم یایینە. یەگەر ڕەوشت بەو ڕوانگەیە پیناسە بکەین کە تییدا «پەیوەندی بە خود» یان «پەیوەندی لەگەڵ خود» دەردەکەویت و گەر یاکاریش بریتی بیت لە کۆد و پرەنسیپەکان، دەتوانین ببینین کە لە دەقە یارسانییەکاندا، ڕەوشت پیگەیەکی بەرز و سەردەستی بە نسبەت یاکارەوە نییە، یەگەر تەنانەت پیگەیەکی خوارتریشی لە چاو یاکاردا نەبیت. یەم لیکۆڵینەوەیە، بە پلەی یەکەم، بە دوای پیشاندانی ناوەرۆکی یەم دوو گریمانەیەیە لە ناو هەندی لە دەقە پیرۆزە یارییەکان. لە یایینی یارساندا، هەر بە هەمان شیوە کە جەخت لە سەر ڕەوشت دەکریت، قامکیش لە سەر یاکار و بەیاکاری بوونیش دادەنری. دەقەکانی یارسان دەمانخەنە نیوان دووفاقەیی و دووبەرداشی لەم چەشنەوە. هەبوونی ڕووی ڕەوشتی، یەم یایینە دوور دەکاتەوە لە یایینە یەکتاپەرستەکان، بەڵام ڕووی یاکاریی یەم یایینە، لیکچوویی زۆریش لە نیوان یەم یایینە و یایینە یەکتاپەرستەکانیش دەردەخات.

    کلید واژگان: ڕەوشت, ئاکار, بەسووژەبوون, یارسان, زات}
    Kaveh Dastooreh *

    The present study is an attempt to put forward two hypotheses about the Yarsan religion; the first hypothesis seeks to focus on the behavioral aspects of this religion. Analyzing the Yarsani texts, this study explores some of the behavioral and subjective dimensions of Yarsanism which distinguish it from the other religions in the Middle East. The second hypothesis seeks to represent the ethical aspects of this religion. Unlike the behavioral aspects of Yarsan, a large number of the Yari texts focus on the ethical aspect of this religion. If we define behavior as an approach referring to “contact [with] self” or “contact [to] self” and ethics as the codes and principles, then we find out that behavior, in the Yarsanic texts, does not have a higher position than ethics, if not a lower position. This study, in the first place, attempts to demonstrate these hypotheses in some sacred texts of Yarsan. Yarsan is a religion that puts emphasis on behavior as well as on ethics and being ethical. The Yarsanic texts confront us with a dualism; its behavioral aspects distinguish it from the monotheistic religions while at the same time they display great similarity between this religion and other Monotheistic religions.

    Keywords: Behavior, Ethics, Subjectivity, Yarsan, essence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال