به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « “jamshid » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «“jamshid» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی گرجی، آناهیتا گودرزی*، بهناز پیامنی، نرگس محمدی بدر

    داستان جمشید و ضحاک سنگ بنای اولیه تمایز ایران و هویت ایرانی از سایر هویت هاست. نخستین بار در این داستان به غیریت سازی اشاره شده و هویت، جغرافیای مستقل ایرانی و همچنین مولفه های منحصر به فرد ایران و شاهان ایرانی بازنمایی می شود. فارغ از دوگانه هایی مانند فر کیانی شاهان ایرانی و خوی اهریمنی ضحاک، به مثابه خط اصلی تمایز و غیریت سازی هویت ایرانی؛ این تمایز به ویژه در بستر جغرافیا و هویت سرزمینی نیز خود را نشان می دهد. مانند تمایز ایران از سرزمین هایی همچون سرزمین تازیان یا هندوستان. نظر به اهمیت داستان در شکل دهی به رخدادها و روایت های بعدی شاهنامه، هدف این مقاله تبیین و بازنمایی مولفه های هویت سرزمینی ایران در داستان جمشید و ضحاک از رهگذر کاربست روش تحلیل گفتمان ون دایک است. از این منظر با کاربست روش یاد شده، ابیات منتخب از داستان با استفاده از راهبردهای گفتمانی تبیین شده اند. بر این اساس، نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن است که ابیات منتخب از داستان جمشید و ضحاک هویت ایرانی در برابر هویت غیرایرانی را منطبق بر سرزمین و تمایز سرزمینی قرار داده که می توان آن را بخشی از فرایند هویت یابی ایرانیان دانست.

    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, جمشید, ضحاک, هویت سرزمینی, تحلیل گفتمان انتقادی, ون دایک, زبانشناسی اجتماعی}
    Mostafa Gorji, Anahita Goodarzi *, Behnaz Payamani, Narges Mohammadi Badr

    The story of Jamshid and Zahhak is the primary cornerstone of distinguishing Iranian identity from other identities. For the first time in this story, Ferdowsi deals with differentiation and represents the identity and independent geography and also unique components of Iran and Iranian kings. Despite of dualities like Iranian king’s kiani far and Zahhak's demonic temper as the main line of differentiation of Iranian identity, this distinction has shown itself especially in the context of geography and territorial identity. like distinction of Iran from other lands such as Arabia or India.Regarding the importance of this story in shaping the subsequent events and the story line in Iran's national epic, the main purpose in which this article is written on is to explain and represent the components of Iran's territorial identity in the story of Jamshid and Zahak through the use of Van Dijk's discourse analysis method. using the mentioned method, selected verses from the story were analyzed and explained by use of discourse strategies. Based on this, the results of this research show that the selected verses from the story of Jamshid and Zahhak match the Iranian identity against the non-Iranian identity to the land and territorial distinction, which can be considered as a part of the process of identification of Iranians.

    Keywords: Ferdowsi's Shahnameh, Jamshid, Zahhak, Territorial Identity, Critical Discourse Analysis, Van Dijk, Sociolinguistics}
  • فاطره واثقی*، ذوالفقار علامی
    نشانه شناسی، مطالعه هد ف دار عواملی است که در تولید و معنایابی نشانه ها و یا در فرآیند دلالت شرکت دارند. این علم به بررسی نشانه ها و رابطه معنایی آنها در یک نظام نشانگانی واحد می پردازد. نشانه شناسی اجتماعی به عنوان یکی از شاخه هایی نشانه شناسی از رویکردهای مهم نگرش بر معناست که هدف اصلی آن یافتن معنا از رفتارهای انسان در زندگی اجتماعی است. رمان که جایگاه بازنمایی اتفاقات اجتماعی است، از بسترهای مهم و قابل توجه برای تحلیل و معنایابی از منظر نشانه شناسی اجتماعی است. رمان پژوهشی جمشید و جمک با موضوع روایت اساطیری از زندگی جمشید، نشانه های اجتماعی بسیاری را در خود جای داده است. در این مقاله، با اتخاذ روش کیفی، به تحلیل نشانه شناختی رمزگان های موجود در این رمان پرداخته ایم. نتایج به دست آمده نشان می دهد، براساس دیدگاه پی یر گیرو، نشانه های مربوط به هویت مانند خواب، مکان و غذاها با معانی ضمنی ای مانند «فریفته شدن توسط اهریمن»، «اهمیت به مردم از جانب جمشید» و «تاثیر مستقیم خوراک در روح و شخصیت انسان» و نشانه های مربوط به آداب معاشرت مانند لحن ها و اطوار پژوهی با بارمعنایی «آگاه کننده و هشداردهنده» از پرکاربردترین نشانه ها در این رمان است.
    کلید واژگان: رمان جمشید و جمک, رمان پژوهشی, محمد محمدعلی, نشانه شناسی, نشانه شناسی اجتماعی, معنایابی, پی یر گیرو}
    Fatere Vaseghi *, Zolfaghar Allami
    Semiotics is the targeted study of the factors that are involved in the production and meaning of signs or the signification process. This science examines signs and their semantic relationship in a single syndrome system. Social semiotics, as one of the branches of semiotics, is one of the important approaches of attitude towards meaning, whose main goal is to find meaning from human behavior in social life. The novel, which is the place of representation of social events, is one of the most important and significant platforms for analyzing and finding meaning from the perspective of social semiotics. Jamshid and Jamek's research novel with the mythological narrative of Jamshid's life contains many social signs. In this research, by adopting the qualitative method, we have analyzed the semiotics of the ciphers in this novel. The obtained results show that, based on Pierre Giroud's point of view, signs related to identity such as sleep, place and food have implicit meanings such as "being seduced by the devil", "importance to people from Jamshid" and "the direct effect of food on the soul and personality of a person." And signs related to social etiquette, such as tones and idioms with the meaning of "informing and warning" are among the most used signs in this novel.
    Keywords: Jamshid, Jamak Novel, Research Novel, Mohammad Mohammad Ali, Semiotics, Social Semiotics, Meaning Finding}
  • آرش غفرانی*، سعید خیرخواه، حسین آذرپیوند
    در اکثر قریب به اتفاق منابع پس از اسلام، روایت غلبه ضحاک بر جمشید این گونه آمده است که پس از افول اقتدار سلطنت جمشید و گریختن فره از او و پیشروی و کشورگشایی ضحاک، در نهایت جمشید حکومت و تخت پادشاهی را رها می کند و می گریزد. مدت زمانی او در نقاط مختلف جهان سرگردان و فراری بود و ضحاک همه جا در پی او. در پایان ضحاک، جمشید را می یابد، و وی را با اره به دو نیم می کند. حال سوال اینجاست: چرا ضحاک جمشید را با این شیوه منحصر به فرد می کشد؟ آیا ضحاک نمی توانست مانند بسیاری از شاهان یا پهلوانان تاریخ اساطیری ایران، دشمن خود را سر ببرد؟ چرا ضحاک او را به دار نیاویخت؟ یا حتی می شد بدون بیان نحوه کشته شدن، تنها به ذکر این مطلب بسنده کرد که ضحاک پس از یافتن جمشید، او را کشت. پس بی گمان رازی و نمادی در پس این نحوه خاص کشتن جمشید؛ یعنی اره کردن او بوده است. این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفی تحلیلی و با توجه به تاثیر اسطوره های اقوام بومی ایران که قطعا تحت تاثیر اسطوره های دولت شهرهای میان رودان بوده است، مطابقت اسطوره های ضحاک و مردوک را بیان کند؛ با توجه به شباهت این دو روایت، این نظریه را مطرح می سازد که اره کردن جمشید توسط ضحاک، متاثر از دوپاره کردن تیامت توسط مردوک است.
    کلید واژگان: ضحاک, اژی دهاک, مردوک, جمشید, تیامت}
    Arash Ghofrani *, Saeid Kheirkhah, Hossein Azarpeyvand
    In the vast majority of post-Islamic sources, the story of Zhahak's victory over Jamshid is as follows: after the decline of Jamshid's authority, the farr departed from him and Zhahak advanced and conquered the country, then Jamshid abandoned the kingdom and fled. For some time, as a fugitive, he wandered in different parts of the world and Zahhak looked for him everywhere. In the end, He found Jamshid and cut him in half with a saw. Now these questions are raised: Why did Zahak kill Jamshid in this unique way? Couldn't he cut off the head of his enemy, like many kings or heroes of the mythological history of Iran? Why didn't Zahhak hang him? Or even without telling how he was killed, it was enough to mention that Zahhak killed Jamshid after finding him. Undoubtedly, this particular way of killing Jamshid, i.e. sawing him, refers to a symbol. The present research assumes that the myths of the indigenous peoples of Iran have been influenced by the myths of the city-states of Mesopotamia, and by using descriptive-analytical method, attempts to study the compatibility of the myth of Zahhak with the myth of Marduk.
    Keywords: Zahhak, Azhi Dahak, Marduk, Jamshid, Tiamat}
  • مینا کامبین*

    در اوستا دو دنیای مینوی و مادی قابل تشخیص است. دنیای مینوی شامل هستندگان مقدسی است که اهوره مزدا، امشاسپندان و ایزدان را شامل می شوند و از میان آنها اهوره مزدا در راس و آشکارا تواناتر از سایرین است. درست پس از اهوره مزدا سپندمینو بسیار نزدیک به اهوره مزدا ظاهر می شود. انگره مینو نیز به صورت همزاد اما در تقابل با سپندمینو است. دنیای مادی نیز شامل شخصیت هایی است که زردشت در راس آنها قرار می گیرد. زردشت والاترین شخصیت زمینی است و جم و اژی دهاک در مقابل یکدیگر در دنیای زمینی جزو شخصیت های شناخته شده اوستایی اند. به نظر می رسد که در شخصیت زردشت الگویی آسمانی دیده می شود که بر پایه الگوی شخصیت اهوره مزدا ساخته شده و همین موضوع در مورد سپندمینو و انگره مینو با جم و اژی دهاک دیده می شود. هدف از این مقاله بررسی این شخصیت ها و یافتن شباهت های آنها برای اثبات وجود الگویی مینوی در شخصیت های مادی اوستاست. بدین منظور ابتدا ویژگی های اهوره مزدا، زردشت، سپند مینو و انگره مینو، جم و اژی دهاک بررسی شده، سپس شباهت های آنها استخراج می شود. در پایان خواهیم دید که این شخصیت های زمینی در اوستا از الگویی آسمانی و مینوی پیروی می کنند. داده های این پژوهش به صورت کتابخانه ای گردآوری و از روش توصیفی-تحلیلی برای تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری استفاده شده و اساس پژوهش بر شواهد اوستایی قرار گرفته اما در مورد جم و اژی دهاک از شاهنامه نیز کمک گرفته شده است.

    کلید واژگان: دنیای مینو, دنیای گیتی, زردشت, جمشید, ضحاک, اوستا, شاهنامه}
    Mina Kambin *

    In the Avesta, two worlds can be distinguished, material and spiritual. The spiritual world includes sacred beings, Ahuramazda, Amshaspands and Yazatas. Ahuramazda is at the top and obviously more powerful than the others. Just after Ahuramazda, Spǝnta mainiiu appears very close to Ahuramazda. Angra mainiiu is also related but opposite to Spǝnta mainiiu. On the other hand, the material world also includes characters that Zoroaster is at the head. Zoroaster is the highest material personality. Jam and Aži Dahāka are the well-known Avestan figures among the material world. It seems that a heavenly pattern can be seen in Zoroaster's character which has made based on Ahuramazda's character And the same issue can be seen in the case of Spǝnta mainiiu and Angra mainiiu with Jam and Aži Dahāka. The purpose of this article is to study these characters and find their similarities to prove the existence of a spiritual pattern in their material characters. For this purpose, first, the characteristics of Ahuramazda, Zoroaster, Spǝnta mainiiu and Angra mainiiu, Jam and Aži Dahāka are examined , then their similarities are extracted. In the end, we will see that these material characters follow a heavenly and spiritual pattern in the Avesta. Descriptive-analytical method has been used for analysis and conclusion in this research. This research is based on Avestan evidence but help has also been taken from the Shahnameh in the case of Jam and Aji Dahāka.

    Keywords: Jamshid, Zahak, Zoroaster, Avesta, Shahnameh, spiritual world, material world}
  • زهرا ایرانمنش
    زمینه و هدف

    بررسی و تطبیق مبانی آثار حماسی ملل مختلف میتواند در شناخت هرچه بیشتر آنها نقش بسزایی داشته باشد و همچنین میتواند روابط و مناسبات میان ادبیات ملل جهان و توسعه مبادلات ادبی، فکری و فرهنگی را تشریح نماید. جمشید یکی از شخصیتهای اساطیری شاهنامه است که مراحل زندگانی و اتفاقات دوران حیات وی با اوزیریس، یکی از شخصیتهای اساطیری مصر باستان، شباهتهای متعددی دارد. هدف از این پژوهش، بررسی وجوه افتراق و اشتراک میان این دو شخصیت و قهرمان اساطیری میباشد.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است.

    یافته ها

    جمشید و اوزیریس در اساطیر ایران و مصر، از ویژگیهای مشترکی برخوردار هستند که از ناخودآگاه جمعی بشر خبر میدهد. با بررسی و مقایسه زندگی، اعمال و سرنوشت این قهرمانان، میتوان تا حدی با محتویات ناخودآگاه جمعی دو ملت (ایران و مصر) آشنا شد و برای روشن ساختن زوایای تاریک و مبهم ساختار فرهنگی و اجتماعی کهن و پی بردن به طرز تفکر و اعتقادات مردمان دوران باستان، کمک گرفت.

    نتیجه گیری

    با بررسی زندگی دو قهرمان اصلی داستانها (جمشید و اوزیریس) میتوان زندگی آنها را در سه مرحله خلاصه کرد: 1. زایش توامانی قهرمان، 2. ایجاد دوران طلایی و آرمانی توسط قهرمان، 3. هبوط یا مرگ قهرمان و آغاز دوران فاجعه یا آشوب.

    کلید واژگان: جمشید, اوزیریس, ایران, مصر, اساطیر}
    Zahra Iranmanesh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Examining and applying the principles of epic works of different nations can play an important role in understanding them as much as possible and can also explain the relations between the literature of the nations of the world and the development of literary, intellectual and cultural exchanges. Jamshid is one of the mythological characters of Shahnameh whose life stages and events during his life have many similarities with Osiris, one of the mythological characters of ancient Egypt.

    METHODOLOGY

    This research has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    Jamshid and Osiris in Iranian and Egyptian mythology have common features that indicate the collective human unconscious. By examining and comparing the lives, deeds and destinies of these heroes, one can get acquainted to some extent with the collective unconscious contents of the two nations (Iran and Egypt) and to illuminate the dark and obscure corners of the ancient cultural and social structure and understand the way of thinking and beliefs of the people. Ancient times helped.

    CONCLUSION

    By examining the lives of the two main heroes of the stories (Jamshid and Osiris), their lives can be summarized in three stages: 1. The simultaneous birth of the hero, 2. The creation of a golden and ideal era by the hero, 3. The fall or death of the hero A time of disaster or turmoil.

    Keywords: Jamshid, Osiris, Iran, Egypt, mythology}
  • حمیدرضا خوارزمی*

    اسطوره ها روایتگر داستان های آغازین بشر هستند و در مرحله جدیدتر که انسان از اندیشه های بدوی به سمت زندگی تازه تری حرکت می کند، دیگر با پرسش های آغازین روبه رو نیست، بلکه با حماسه به نیازهای تازه خود پاسخ می دهد. در حماسه روایت منطقی تری را از داستان ها  شاهد هستیم. شاهنامه فردوسی به عنوان میراث مکتوبی از اسطوره های ایرانی، در قالب جدیدتر حماسه، بازگوکننده روایت هایی است که در کتاب های حماسی و اسطوره ای دیگر سینه به سینه نقل شده است. در این بین بعد از بیان منطقی سرگذشت قهرمانان به مانند کیومرث، هوشنگ، تهمورث و جمشید، گسست فرمانروایی در حاکمیت اهوراییان به وجود می آید می آید و ضحاک فسار سلطنت را به دست می گیرد و بعد با ظهور فریدون، ضحاک، از صف قدرت بیرون می رود. در این دوره هزارساله حاکمیت ضحاک وارونه خوی، سرگذشت خاندان جمشیدی، ظهور و بروز  خانواده فریدون و نسبت آنها با جمشیدیان روشن نیست. نگارنده با تکیه بر آثار حماسی و تاریخی دیگر، بخصوص کوش نامه، در پی آن است که این روایت را بازگو نماید. حاصل این پژوهش این است که جمشید پس از آواره شدن در هندوستان و زابلستان، با دختر خاقان و دختر شاه زابل ازدواج می کند و از یک شاخه، خاندان رستم و از شاخه دیگر خاندان فریدون به وجود می آیند. این پژوهش بنیادی است که به شکل توصیفی و تحلیلی نگاشته شده است.

    کلید واژگان: حماسه, شاهنامه فردوسی, جمشید, فریدون}
    Hamidreza Kharazmi *

    Myths are the narrators of the man’s first stories and in the later stage where man moves from the primordial thoughts towards a newer life is no longer faced with the primal questions instead answers his new needs with myth.  In epic we encounter more logical narratives of the stories.  Ferdowsi’s Shahnameh as a written heritage of Persian myths in a newer epic genre is a retelling of the narratives which in the other epic and mythological books were orally communicated.  After logical expression of the history of heroes such as Kyomarth, Hoshang, Tahmores, and Jamshid, there is a gap in the reign of Ahurian and Zahhak comes into power, and later with the coming of Feraydun, Zahhak is overthroned.  In the thousand years of Zahhak’s demonic soveriengty, the fate of Jamshid’s  and  Feraydun’s dynasty and their relationship is not clear.  On the basis of other epic and historical sources in particular Kushnameh,  the purpose of this article is to retell this narrative.  The outcome of this research is that after wondering in India and Zabolestan, Jamshid marries Khaqan’s daughter and the King of Zabol’s daughter.  From one branch, Rostam’s clan is born and from the other Feraydun’s clan.  The method of the research is descriptive analytic one.

    Keywords: epic, Ferdowsi’s Shahnameh, Jamshid, Feraydun}
  • علی فرزانه قصرالدشتی، محمود رضایی دشت ارژنه، فرخ حاجیانی

    حماسه‌ها و اساطیر ایران و هند به دلیل ریشه‌های مشترک، همسانی‌های بسیاری دارند. یکی از شخصیت‌های حماسه‌های ایرانی که خویشکاری‌های او در هند بسیار تکرار شده،‌ ضحاک است. پژوهش‌گران ویشوه‌روپه را به دلیل سه‌سر بودن و وریتره را به دلیل ارتباط با خشکسالی هم‌سان هندی ضحاک می‌دانند، اما داستان گناه ایندرا و رسیدن حکومت او به نهوشه همسانی‌های بسیاری با داستان گناه جمشید و رسیدن ضحاک به پادشاهی دارد. در روایت‌های هند و ایرانی ایندرا و جمشید از نمونه گناه‌کارانی هستند که فره خود را از دست می‌دهند، اما ضحاک و نهوشه به عنوان جانشینان ایشان، پس از انجام بزه‌هایی همسان چون چشم‌داشت به همسران پادشاه پیشین، خوارداشت روحانیون و ایجاد بدعت در دین و اجتماع، خود از پادشاهی خلع شده و در مکان‌هایی که جهان زیرین هستند، اسیر می‌شوند. در این جستار به بررسی تحلیلی و تطبیقی اشتراکات این داستان‌ها در شاهنامه، مهابهارت و دیگر روایت‌های هند و ایرانی پرداخته شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بر خلاف نظر بسیاری از پژوهش‌گران که ضحاک را با ویشوه‌روپه یا وریتره تطبیق می‌دهند، در روایت‌های هندی نهوشه تطابق بیشتری با ضحاک دارد.

    کلید واژگان: شاهنامه, جمشید, ضحاک, مهابهارت, نهوشه}
    Ali Farzane Qasrodashti, mahmoud rezaei dasht arzhaneh, Farrokh Hajiyani

    Due to their common roots, the epics and myths of Iran and India are very similar. Zahhak the snake shoulder is one of the characters of Iranian epics, whose functions are also seen among the epic characters of India. Vishvarupa because of having three heads and Vritra because of his connection to drought are epic characters that scholars consider them to be the Indian counterpart of Zahhak. Also, the story of Indra's sin and the transfer of his power to Nahusha has many similarities with the story of Jamshid's sin and accession of Zahhak to the kingdom. In Indo₋Iranian narratives, Indra and Jamshid are examples of sinners who lose their Farr (glory and splendor). But Zahhak and Nahusha, as their successors, after committing similar crimes such as trying to seize the former king's wives, humiliating the clergy and supporting heresy in religion and society, are deposed and taken captive in places like the underworld. In the present article, the commonalities of these stories in Shāhnāmeh, Mahabharat and other Indo-Iranian narratives are compared and analyzed. The findings show that, contrary to the opinion of many scholars who compare Zahhak with Vishvarupa and Vritra, in Indian narratives, Nahusha is more consistent with Zahhak.

    Keywords: Shāhnāmeh, Jamshid, Zahhak, Mahabharat, Nahusha}
  • آزاده فاضلی، مظاهر نیکخواه*، محمد حکیم آذر

    در عصر قاجار چند تذکره منظوم با زمینه های ادبی و داستانی نوشته شد. یکی از این تذکره ها نوشته میرزا محمدباقر رشحه اصفهانی از سخنوران بنام اصفهان و یزد است. این تذکره از دو نظر برخلاف روش های تذکره نویسی فارسی است؛ نخست آنکه منظوم است و دوم اینکه در خلال یک داستان نوشته شده است و به همین سبب می توان آن را تذکره ای ضمنی دانست. در این پژوهش به دلایل توجه رشحه به داستان پردازی و پیچیدن تذکره در لفافه داستان پرداخته شده و ضمن نقد این داستان تذکره، برخی خطاهای شناختی آن بیان شده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد رشحه اصفهانی ضمن اطلاع از اوضاع ادبی منطقه مرکزی ایران در عصر خود، کوشیده است هنجارهای متداول تذکره نویسی عصر قاجار را نادیده بگیرد و داستان را مانند چاشنی در آن دخالت دهد. از آنجا که به خاطر سپردن متن منظوم از منثور بسیار ساده تر است، رشحه اصفهانی داستان منظوم را دست مایه ای برای نوشتن تذکره کرد تا زمینه بهتری برای جذب مخاطب و ماندگارکردن اثر خود فراهم کند. او با اختصار در ترجمه حال شاعران سبب شد بسیاری از سخنوران گمنام و کم نام معاصر او از یادها نروند؛ نیز گاهی تنها منبع شناخت برخی شاعران یزد، اصفهان، فارس و برخی دیگر از مناطق ایران همین تذکره است.

    کلید واژگان: تذکره ضمنی, داستان تذکره, مثنوی نوروز و جمشید, رشحه اصفهانی}
    Azadeh Fazeli, Mazaher Nikkhah *, Mohammad Hakimazar

     In the Qajar Era, some poetic anthologies were written in literary and fictional genres. One of these anthologies belongs to Mirza Mohammad Bagher Rashha Isfahani who was one of the famous authors of Isfahan and Yazd. This anthology is considered the methodology of Persian anthology writing because firstly,it is poetic and secondly, it is written as a story. Therefore, the authors of this study consider it as an implicit anthology. In this study, we examine storytelling and anthology writing as a story and investigate the related cognitive errors. The results show that Isfahani, being aware of the literary conditions of the Iranian central region, tried to ignore the common norms of anthology writing in the Qajar Era and added stories as flavor. Since memorizing a poem is much easier than prose, Isfahani used poetic stories to write anthologies to attract the audience and make his work notable. His efforts in describing the life and works of poets were valuable as means of remembering and recognizing anonymous poets. Besides, in many cases, his work was the main source of knowing some of the poets from Yazd, Isfahan, Fars, and other regions of Iran.Introduction One of the anthologies written in the Qajar Era is the one written by Mirza Mohammad Bagher Rashha Isfahani which is unique. This anthology can be classified as an implicit anthology because it is written with the storytelling method. In this anthology, the story is a platform by which the biography of contemporary poets is described. Isfahani tried to forget about the traditional and common methods of anthology writing and employed a creative method to write it. Isfahani's anthology which Mohammad Ali Vamegh, the author of Meykadeh Anthology (Tazkareh of Meykadeh) called "Atashzaneh" is a poetic one with samples of poems written by the poets of that era. In this research, we aim to introduce Isfahani and his enlightening method of anthology writing. Also, we will examine the criticisms regarding his work and the reasons for its popularity.Materials and Methods The authors did not find any research done on this subject. Isfahani and his anthology are briefly introduced in Ahmad Golchin Maani's book and no other book has ever mentioned them. A Monumental History of Persian Anthologies (Tarikh-e Tazkareha-ye Farsi) is the main source for studying the history of anthology writing in Iran. This book introduces and criticizes 529 anthologies and compares their writing styles. It is an authentic and reliable source for studies related to anthology writing. In Golchin Maani's report of Isfahani's work, errors can be seen that will be discussed in this study. Except for the two mentioned works, no other papers have studied his work. In 2016, a study entitled ‘A Grammatical Reflection upon Isfahani's Anthology’ by Maryam Mahmoudi and Mojtaba Saadat was presented in the International Conference on Language and Literature which has nothing in common with the present paper. Some sources have provided information about Isfahani and his life which will be discussed while introducing him.  Discussion of Results and ConclusionsIsfahani's story-anthology is an implicit anthology and a great effort in the tradition of writing Persian literary history. Isfahani was a wise man and wrote this story to be a part of the anthology writing movement of the Qajar Era. The uniqueness of his work has two reasons: being poetic, and being written as a story. About the poetic feature, the writer was limited to the rhythm and rhyme, so the information given about the poets might be restricted to observing the poetic figures of speech. On the other hand, the combination of poems from different poets and using the Hazaj meter are the reasons that readers face difficulty and frequent pauses while reading them. Also, using rhetoric in anthologies written in the Safavid Era became so common that the facts and information got lost under the shadow of metaphors, puns, and rhythms. This problem is seen in his anthology and the reader gets no clear information about the poets. However, many contemporary poets’ names were mentioned and it is enough reason for it to be important and popular. Some poets got known only through this anthology and their names are not mentioned anywhere else. Isfahani made an effort to mention the name and title of poets of Isfahan, Yazd, and Fars.Regarding his ability of storytelling, it should be mentioned that due to repetitive plots and clichés, the reader experiences no special excitement. The linear story of lovers and beloveds is told without any characterization, suspension, or even an open ending. Isfahani tried to imitate Nizami Ganjavi, but like many others, failed in doing so. Nevertheless, Nowruz and Jamshid is considered as a great effort in anthology writing history, and the creativity and courage of the author to ignore the traditional methods is admirable.

    Keywords: implicit anthology, story-anthology, Masnavi of Nowruz, Jamshid, Rashha Isfahani}
  • حامد عباسی، سعید حسام پور، محمد مرادی*

    موتوس (mythos) یا افسانه مضمون تراژیک از نگاه ارسطو اجزایی دارد که در این مقاله با ابزار اسنادپژوهی مبتنی بر روش تحلیل محتوا بررسی و مولفه های آن در داستان جمشید و نمایش نامه اودیپوس شهریار تحلیل و تطبیق شده است. مهم ترین نتایج اجزای سه گانه موتوس داستان - دگرگونی، بازشناخت و کاتاستروفی - از نوع وصفی یعنی متکی بر وصف سیرت قهرمان است و در نمایش نامه در دو نوع مختلط - مبتنی بر وجود دگرگونی و بازشناخت - و دردانگیز - بر مبنای نوع کاتاستروفی - می باشد. پیچیدگی موتوس که مبتنی بر وحدت کردار و رابطه آن با دگرگونی و بازشناخت است، در داستان موتوسی ساده - به دلیل گسستگی کردارها و فقدان بازشناخت - و در نمایش نامه موتوسی مرکب - متکی بر وحدت کردار با تسلسل کردارهای تابع به همراه دگرگونی و بازشناخت - دارد. داستان چون بر مبنای قبل از خود و پیش گفتاری برای بعد از خود یعنی سلطنت ضحاک است، موتوس تام ندارد ولی نمایش نامه تام است. داستان به عکس نمایش نامه چون حماسه است و روایت می شود، از جهت مخاطب محوری مطابق بوطیقا که نمایشی بودن را شرط موتوس می داند نمی باشد. هر دو اثر شروط اعجاب موتوس را دارند که بر اساس آن حوادث نباید قابل پیش بینی و غیرمنطقی باشد. مطابق بوطیقا فرجام هر دو اثر به شیوه عالی یعنی نتیجه حوادث خود است. افسانه مرجع آن دو که مطابق بوطیقا درباره طبقه بالای اجتماعی است، بکر نمی باشد ولی چون خوب تالیف یافته اند سرمشق آثار بعدی شده اند. در کل، نمایش نامه نسبت به داستان مطابقت بیشتری با بوطیقا دارد.

    کلید واژگان: افسانه مضمون, اودیپوس, بوطیقا, تراژدی, جمشید., شاهنامه فردوسی, موتوس}
    Hamed Abbasi, Saeid Hessampour, Mohammad Moradi*

    According to the opinion of Aristotle, mythos or tragic plot has some aspects analyzed and compared with utilizing documents on an analytical-descriptive method based on the elements through the tale of Jamshid and the play of Oedipus Tyrannus. The most important results including: the three aspects of the mythos of tale – transformation and recognition and catastrophe – are in descriptive category shaped with the morality of protagonist and in the case of the play it should be shown in two types of mixed – on transformation and recognition – and grievous – on catastrophe –. The complexity of mythos that is established of solidarity and its relation to transformation and recognition, indicates the tale in a simple mythos – because of rupture of actions and absence of recognition – and the play in compound one – on solidarity with continuity of dependent actions and transformation and recognition –. The tale is not regarded in a complete mythos; because of its affiliation to the out; but the play conversely is embedded in complete one. Referring the tale to an epic, which is narrated, prohibits to show it as the play which based on visual actions. Both of two works have the surprising conditions of mythos; hence everything has two sides of reasonability and unpredictability. The end of both composed in the way dedicated from their own. The referential myths are about the upper class human being and it is obviously shown the next imitative ones were patterned on them.

    Keywords: Jamshid, Mythos, Oedipus, Poetics, Tragedy., Plot, Shahnama Firdowsi}
  • پرنوش پژوهش*

    شاهنامه بیان کننده تاریخ و سرنوشت ایران زمین است. به همین علت ترجمان معتبری از پیشینه فرهنگی ملت ایران محسوب می شود. از همین روی از مهم ترین مباحثی که می توان در آن یافت، نگرش جامعه شناختی فردوسی است. در قسمت اسطوره ای شاهنامه سیر زندگی اجتماعی بسیار شبیه به روندی است که در نظریات اجتماعی مطرح است، یکی از نظریه های مشهور، متعلق به ابن خلدون است. ابن خلدون یکی از چهره های شاخص در تاریخ نظریه اجتماعی است. از میان مفاهیمی که وی ابداع کرده است مفهوم «عصبیت» و «مراحل پنج گانه سیر حکومت ها» از مهم ترین ها است. در این مقاله برآنیم تا بر مبنای نظریه ابن خلدون به بررسی حکومت جمشید، پادشاه پیش دادی و خردمندی که به همه هنرها دست یافته و بر همه کارها توانا شد، بپردازیم. هدف این مقاله بررسی علت سقوط حکومت جمشید در شاهنامه براساس نظریه جامعه شناسی ابن خلدون است. پیش فرض اصلی این پژوهش این است که نظریه ابن خلدون بر تمام ابعاد حکومت جمشید قابل تطبیق است. در جهت تحقق این هدف پس از بیان مقدمه ای کوتاه، جامعه شناسی در ادبیات به صورت موجز بیان شده و سپس به بیان مفهوم عصبیت و مراحل پنج گانه سیر حکومت ها از تاسیس تا واژگونی پرداخته شده است. آن گاه دوران سلطنت جمشید براساس مراحل پنج گانه مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه می رسیم که اگرچه در دوره فردوسی علم جامعه شناسی به صورت امروزی وجود نداشته ولی نظریه های جامعه شناسی در حماسه او بازسازی شده است.

    کلید واژگان: فردوسی, ابن خلدون, عصبیت, حکومت, جمشید}
    Parnush Pajouhesh *

    Shahnameh explains the history and destiny of Persian land and hence is an authentic translation of the cultural background of the Persian nation, therefore one of the most important discussions one can find in it is Ferdowsi’s sociological outlook.  In mythological section of Shahnameh the social life trend is very similar to the trend discussed in social theories.  One significant theory belongs to Ibn Khaldun.  He is a prominent figure in the history of social theory.  Among the concepts he had devised one can refer to the most important ones namely the concept of “Asabiyyah” which has been translated as social cohesion and the five stages of rise and fall of empires.  The purpose of this article is to study the reasons for the downfall of Jamshid’s empire in the light of Inb Khaldun’s sociological theory.  Jamshid is a Pishdadi king, a sage who has achieved all arts and is competent in every aspect.  The main assumption in this research is that Ibn Khaldun’s theory applies to all aspects of Jamshid’s empire.  First a brief introduction is given regarding sociology in literature, then the above concepts are defined, finally Jamshid’s empire are analyzed according to the five stages from the rise to its decay.  It is concluded that although in Ferdowsi’s time the science of sociology had not existed as the present form, sociological theories are reconstructed in his epic.

    Keywords: Ferdowsi, Ibn Khaldun, Asabiyyah, empire, Jamshid}
  • ویسه عزیزی، پروانه عادلزاده*، کامران پاشایی فخری
    زمینه و هدف

    شاهنامه فردوسی بعنوان یک اثر حماسی طبیعی در میان سایر حماسه‌های جهان جایگاهی ممتاز را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل این امر، مضمون عالی و برجسته فلسفه، علل و نتایج مبارزه در آن است که از آغاز تا فرجام این اثر در هریک از داستانهایش به نوعی صحنه‌های مهیج، غم‌انگیز و برانگیزاننده احساسات می‌آفریند. از مبارزات مهم در این اثر سترگ، مبارزه علیه جمشید و ضحاک در داستانهای مربوط به آنهاست که در این مقاله به بررسی فلسفه، علل و نتایج آن پرداخته میشود.

    روش مطالعه

    در پژوهش حاضر برای دستیابی بهتر و مفیدتر به اطلاعات، سعی شده است از روش کتابخانه‌ای استفاده شود. در این روش، پژوهشگر با مراجعه به منابع و مآخذ نوشتاری و کتابخانه‌ای، اعم از کتاب، مقاله و پایان‌نامه، اطلاعات و داده‌های موردنیاز را جمع‌آوری میکند. در مرحله بعدی، اطلاعات با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

    یافته‌ ها

     فردوسی حکیم از مبارزات شخصیتهای حماسی شاهنامه اهدافی والاتر از صرف روایت تاریخ گذشتگان ایران داشته است؛ فلسفه اصلی مبارزه علیه جمشید، بیدادگری آیینی و در داستان ضحاک، بیدادگری سیاسی-اجتماعی و فرهنگی وی است.

    نتیجه‌ گیری

    داستان‌ ضحاک با ابعاد ضد سیاسی – اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایرانیان همراه است که با سرنگونی این شاه بیدادگر و به تخت نشستن فریدون فرزانه دادگر، نتایجی همچون صلح و امنیت، سیاست داد و دهش، زدودن آیینهای غلط و نابجای ضحاک، ترویج فرهنگ عقلانیت به جای پذیرش خرافات، یگانگی ایدیولوژیک، آباد کردن و مبارزه با ویرانگری و جنگ، رشد اقتصادی، تحکیم پایه‌های اقتصادی ازطریق بکارگیری نیروهای کارآمد در زمینه کشاورزی، تقویت بنیه‌های دفاعی با استخدام نیروهای نظامی و جنگی مستعد را درپی دارد.

    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, جمشید, ضحاک, مبارزات فکری, نبرد ایدئولوژیک}
    V. Azizi, P. Adelzadeh *, K. Pashaei Fakhri
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Ferdowsi Shahnameh as a natural epic work has a special place among other epics in the world. One of the reasons for this is the great and prominent theme of philosophy, the causes and results of the struggle, which from the beginning to the end of this work in each of its stories creates a kind of exciting, sad and emotional scenes. One of the important struggles in this great work is the struggle against Jamshid and Zahak in the stories related to them, which in this article examines philosophy, its causes and results.

    METHODOLOGY

    In the present study, for better and more useful access to information, the library method has been used.

    FINDINGS

    Combat events, in turn, have powerful sources that are the result of the boiling of centuries and millennia, and undoubtedly help their strong motivations, and in addition, will bring results and consequences. In fact, Ferdowsi Hakim had more goals in the struggles of the epic characters of Shahnameh than just narrating the history of the past of Iran; The main philosophy of the struggle against Jamshid is religious tyranny and in Zahak's story, his socio-political and cultural tyranny.

    CONCLUSION

    The story of Zahak is associated with anti-political, social, economic and cultural dimensions of the Iranians, which with the overthrow of this tyrannical king and the accession of Fereydoun Farzaneh Dadgar, promoted results such as peace, security and politics. Instead of accepting superstitions, the culture of rationality leads to ideological unity, building and fighting destruction and war, economic growth, strengthening the economic base by employing efficient forces in agriculture, strengthening defense by employing talented military and war forces.

    Keywords: Ferdowsi, Jamshid, Zahak, intellectual struggles, ideological battle}
  • ماندانا علیمی*، سارا جاوید مظفری

    منظومه جمشید و خورشید در میان عموم مردم و قاموس پژوهش های علمی، اثری ناشناخته و غریب است. بی شک این نا آگاهی تاریخی و ابهام برانگیز بر رهیافت بینامتنیت این منظومه، ما را مترصد این مقاله نمود. این مقاله با رویکردی تاریخی-عرفانی ضمن اشاره به روان شناسی فردی و اجتماعی آن عصر، نشانگر حلقه هایی از ادب وعرفان است که به کمک رهیافت بینامتنیت و چهارچوب نظری «تاریخ گرایی عرفانی» کوشیده است با نشانه های درون متنی و برون متنی -به خلاف باورهای عوام- عرفانی بودن منظومه جمشید و خورشید را اثبات کند. مطابق دستاوردهای تحقیق، از این منظر می توان به اثبات فرضیه عرفانی بودن متن جمشید و خورشید پرداخت: رمزگشایی مقاله از شالوده بینامتنی اثر که پیوندی دیالکتیک و گفتگومدارانه دارد. با تحلیل این اثر می توان به ژرف ساخت این منظومه صوفی گرایانه قرن هشتم آگاه شد. این اثر در گفتگو با ساخت قالب فکری و فرهنگی قرن هشتم یعنی عرفان گرایی، آفریده شده است. این مقاله با رویکرد «تاریخ گرایی عرفانی» و رهیافت بینامتنیت با تکیه بر ژرف ساخت منظومه جمشید و خورشید با توجه به عناصر آفرینش (ادبی- عرفانی) قرن هشتم، نوشته شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف با توجه به ماهیت آن، از پژوهش های نظری محسوب شده و  بر پایه مطالعات کتابخانه ای است و روش تحقیق در آن به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است..

    کلید واژگان: بینامتنیت, جمشید و خورشید, سلمان ساوجی, سمبولیسم عرفانی, تاریخ گرایی}
    Mandana Alimi*, Sara Javid Mozafari

    The poem “Jamshid and the Sun” is an unknown and strange work among the general public and the encyclopedia of scientific research. Undoubtedly, the historical and uncertain ignorance of the intertextual approach of this poem has led us to write this article. Through a historical-mystical approach, while referring to the individual and social psychology of that era, the article tries to show circles of literature-mysticism., Applying the intertextuality approach and the theoretical framework of "mystical historicism", the article has tried to prove the mystical nature of “Jamshid and the Sun” poem with reference to in-text and extra-textual signs - contrary to popular beliefs. According to the results from this study, from this perspective, the hypothesis about the mystical nature of “Jamshid and the Sun” text can be proved. That is, the article deciphers the intertextual foundation of the work, which despite the dialectical link, is still "conversational". This poem has a mystical color and atmosphere which comes about through resorting to the epic myths of ancient Iran and imitating the lyrical background and narrative techniques, especially those of Nezami’s poem “Haft Peykar”, the structure and mystical techniques of Suhrawardi stories such as: Red Wisdom, Sanaei’s Sir Al-Ebad, the stories of "Castle" "The Essence of Pictures" and "The Controversy of the Chinese" from Rumichr('39')s Masnavi. Therefore, the poem “Jamshid and the Sun” is an unknown and strange work in expressing the general theories of society and even in scientific research. By analyzing this work, we can reveal the depth of this example of eighth-century Sufi poetry. This work was composed in response to the intellectual and cultural framework of the eighth century’s intellectual and philosophical background, namely mysticism. This article has been written based on the "mystical historicism" approach and the intertextual approach used for depicting the depth of “Jamshid and the Sun” poem according to the elements of poetry (literary-mystical) in the eighth century.

    Keywords: Intertextuality, “Jamshid, the Sun”, Salman Savaji, mystical symbolism, historicity}
  • حامد صافی*

    جمشید یکی از شخصیت های اساطیر هند و ایرانی، بر اساس یکی از قدیمی ترین اساطیر آریایی، نخستین انسان بوده و در هند و ایران، در دو مسیر جداگانه گسترش پیدا کرد. در صورت هندی، به شاه مردگان و در صورت ایرانی، به پادشاهی قدرتمند تبدیل شد که با ادعای خدایی، فره از او فاصله گرفت و ضحاک، پادشاهی اش را سرنگون و او را با اره به دو نیم کرد. داستان جمشید، علاوه بر اوستا، دینکرد و بندهش، در شاهنامه فردوسی و کتب تاریخی دوره اسلامی روایت شده است. در این مقاله، روایت فردوسی از داستان جمشید با رویکرد نقد منابع، با متون دیگر سنجیده خواهدشد. بررسی خاستگاه احتمالی روایت فردوسی از این داستان، هدف اصلی پژوهش حاضر است. بر اساس تجزیه داستان جمشید در شاهنامه و دیگر متون و تحلیل و تطبیق همسانی ها و ناهمسانی ها، این نتیجه حاصل شد که روایت کتب تاریخی عربی تحت تاثیر ادبیات دین اسلام قرار گرفته و با واسطه ای متنی به متون پهلوی پیش از اسلام متصل هستند. روایت ثعالبی، ارتباط متنی با تاریخ طبری داشته و در کنار آن، از کتب دیگری بهره گرفته است. روایت فردوسی از داستان جمشید، ارتباطی خاستگاهی با متون پهلوی داشته و ارتباط احتمالی با شاهنامه ابومنصوری ندارد.

    کلید واژگان: جمشید, شاهنامه فردوسی, نقد منابع, کتب تاریخی عربی, متون پهلوی}
    Hamed Safi *

    In Iranian and Indian literary text, Jamshid is a mythological figure. According to one of the oldest Aryan myths, he was the first Human and spread in India and Iran in two separate ways; he became the king of the dead in India and the powerful kingdom in Persian. In Persian mythology, he claimed to be God and that's why the fortune was kept off. Zahhak destroyed the Jamshid's kingdom and saw him in two. In addition to texts such as Avesta, Denkard and Bundahishn, the tale of Jamshid is narrated by the Ferdowsi's Shahnameh and historical books of the Islamic period. The current paper studies the narration of Ferdowsi from the Jamshid's story through the source criticism. Investigating the possible origin of the Ferdowsi's narrative is the main purpose of this research. Based on the investigation of Jamshid's story in the Shahnameh and other texts and the analytical comparisons of similarities and inequalities, it can be concluded that narratives of Arabic historical books are influenced by the literature of Islamic religion and connected to pre-Islamic Pahlavi texts through textual mediation. The narrative of Sa'alabi show textual connections with Tarikh-i Tabari. Further, some other sources have been used. However, the narrative by Ferdowsi for the tale of Jamshid has an origin connection with the Pahlavi texts, and no possible connection is found with the Abu Mansouri's Shahnameh.

    Keywords: Jamshid, Ferdowsi's Shahnameh, Source Criticism, Arabic Historical Books, Pahlavi texts}
  • حمیدرضا خوارزمی*

    یکی از نظریه های کلی در مورد قهرمانان این است که در گذر زمان دچار تحول می شوند و با معیارهای انسان هایی که در شرایط تاریخی و جغرافیایی با شرایط فکری گوناگون می زیند، شکل خاص خود را به دست می آورند. از محورهای فکری آریایی های هند و ایرانی، گرایش به رویدادهای طبیعی بوده است که مهرپرستی به عنوان یک پدیده در ذهن این اقوام در دوره های گوناگون کارکردهای خاصی به خود گرفته است. حال این پرسش مطرح است که مهر در اسطوره ها با گذر زمان دچار چه تحولی می شود و با پدیدآمدن حماسه، مهر چه شکل و شمایلی به خود گرفته است؟ نگارنده سعی کرده است با توجه به الگوهای اسطوره ای و حماسی جواب درخوری به این پرسش دهد. بر این مبنا ابتدا چگونگی هستی یافتن مهر در اسطوره های هند و ایران بررسی شده  و کم کم تحول او در اسطوره های ایرانی و مرزهای خارج از ایران باز نموده می شود   و سپس، چگونگی تبدیل این ایزد به چهره حماسی جمشید با  ارایه دلایل مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است.نتیجه پژوهش حاضر این است که مهرپرستی با فتوحات ایرانیان پا به غرب می گذارد و پس از پذیرفتن بعضی کارکردهای خدایان خورشیدی،  با چهره جدیدی به شکل انسان در اساطیر ایرانی به روند تکاملی خود ادامه می دهد.  میترا در حماسه ملی ایران، با توجه به شکل قبلی خود و  تحولی که در پدیده ها به وجود آمده، در شکل جدیدتر با چند پدیده ترکیب شده، در جلوه جدید الگوی قهرمانی، در چهره شخصیتی به نام جمشید پدیدار می گردد. در این مقاله به شیوه تحلیل محتوا مبنای تکوین و تحول مهر در اسطوره و حماسه بررسی خواهد شد.

    کلید واژگان: اسطوره, مهر, جمشید, حماسه, دگرگونی}
    Hamidreza Kharazmi*

    Genesis of Mehr in myths and development it to Jamshid on epicOne of the general theory about the heroes is that are developed over time and with the men who live in different terms of historical and geographical conditions to acquire its own form. One of the intellectual pillars of Iranian and Indian Aryans, the tendency has been that natural events .The question now is that with the passage of time stamped with the legend,  what transformation will be created and the epic, love the look and have taken?The author has tried according to the patterns of mythic and epic proper answer to this question.Alpha Mhrparsty as a phenomenon in the minds of certain functions of this family has taken various courses. West puts up Mhrprsty with the Persian conquest, and then accept the new face of solar deities, some functions of the human form - Godchr('39')s own evolution continues. Structures Mithra in Iran, according to their previous form and the transformation that occurred in the phenomena ,combined with the newer, In a more recent phenomenon, combined with new paradigm in the face of the title character reveals the name of Jamshid. In this paper, research and analytical way, the genesis and evolution of

    Keywords: Epic, myths, Jamshid, genesis, Mehr, development}
  • فاطمه قایینی کریم آبادی، حسن بساک*

      شاهنامه فردوسی، یکی از آثار بزرگ ادب پارسی است که با اجتماع، حکومت و سیاست زمان خود ارتباطی تنگاتنگ دارد. نوع حکومت در شاهنامه پادشاهی و بنیاد و اصول آن بر گرفته از اندیشه ایران شهری است. پایه و اساس حاکمیت درشاهنامه، پادشاه است و تزلزل او، ویرانی کل حکومت و قلمرو آن محسوب می شود. ایران شهر آرمانی فردوسی نیز نمود حکومتی با پادشاهی دادگر، خردمند و فره مند است. فردوسی در شاهنامه علاوه بر داشتن نگاه جهانی و آرمانی، با نگاهی آسیب شناسانه، آفت های قدرت و ناخویش کاری شاهان را همانند فروگذاشتن خردورزی، دادگری و شکیبایی که در نهایت به خروج از قانون اشه می انجامد، تبیین کرده است. نویسندگان در این مقاله که به شیوهتوصیفی و تحلیل محتوا و با بهره گیری ازمتن شاهنامه فردوسی به انجام رسیده است، علاوه بر خویش کاری شاهان و حکومت در شاهنامه، با نگاه آسیب شناسی قدرت، به نقد و تحلیل داستان جمشید- به عنوان نخستین الگوی یک پادشاه خویش کار و ناخویش کار- پرداخته اند و به نتایجی چند دست یافته اند، از جمله این که هسته اصلی خویش کاری را فره مندی تشکیل می دهد و شاه فره مند شاهی خردمند و دادگراست. خویش کاری شاهان باید برگرفته از پادشاه و نظام  آفرینش باشد و ناخویش کاری شاه نه تنها موجب آسیب رساندن به اساس شاهی و حاکمیت و ملت؛ بل که نوعی بی احترامی به آفرینش و در نهایت موجب آشفتگی و ویرانی کشور می گردد.

    کلید واژگان: شاهنامه, فردوسی, اندیشه سیاسی, آسیب شناسی قدرت, خویش کاری, جمشید}
    Fatemeh Ghaeini Karimabadi, Hassan Bassak *

    Ferdowsi’s Shahnameh is one of the greatest masterpieces in the Persian literature which is in close connection with the society, sovereignty, and politics of its time.  The kind of sovereignty in Shahnameh is monarchy whose foundation and principals are originated from the Iranshahri thinking.  The pillar of sovereignty is the monarch whose incompetence brings destruction to the country and its realms.  Ferdowsi’s ideal Iranshahr is the manifestation of a sovereignty with a just, wise king who has Farr or God given glory.  Apart from having an ideal worldwide view, Ferdowsi explains how power drawbacks and the flaws committed by the kings such as not acting according to wisdom, justice and engaging in extravagance lead to the final breaking of the rule of Asha.  This article made use of descriptive analytic approach in order to criticize and analyze Kings’ and sovereign’s vocation in Shahnameh with specific emphasis on the tale of Jamshid  since he is the first example of a monarch who acted according to his vocation but later disregarded his calling. The following results were obtained first that the major source in recognizing one’s vocation lies in having a Farr, God given glory and a king with a Farr is a wise and just king.  Kings’ vocation should come from the Lord of wisdom and creator of the world otherwise violation of the vocation not only harms the basis of monarchy, government, and nation, but also is regarded as a sign of disrespect to creation in general and it brings forth chaos and devastation to the country.

    Keywords: Shahnameh, Ferdowsi, Political thought, Pathology of power, vocation, Jamshid}
  • شکوه سادات تابش، سعید شفیعیون*

    رویکرد نشانه شناسی فرهنگی با آشکارسازی فرایند شکل گیری معنا و مشخص کردن ارزش ها و هنجارها در متن توسط لوتمان (19221993م) پایه گذاری شد. این رویکرد با تمرکز بر نحوه تعامل سپهرهای نشانه ای مختلف، امکان جدیدی را در بررسی رخدادهای فرهنگی فراهم کرد تا نحوه تولید متن در یک سپهر نشانه ای روشن شود. متون اسطوره ای دینی به عنوان یکی از منابع برجسته فرهنگی، بستری مناسب برای به کارگیری نظریه نشانه شناسی فرهنگی است. در پژوهش حاضر، از این الگو در متن اسطوره ای دینی اوستا استفاده شده تا با انتخاب شخصیت جمشید، به نحوه مشروعیت زدایی از آیین مهرپرستی و مشروعیت زایی و چگونگی تولید معنا در آیین زرتشتی پرداخته شود. در این دیدگاه، جمشید در دوگانه تقابلی (خود و دیگری)، تکوین یافته ایزدشاه آیین مهری است که با کم رنگ شدن اندیشه های ودایی و توسعه سپهر نشانه ای زرتشتی، شخصیت گناهکاری گرفته است. در این مقاله، گناهکاری جمشید از طریق بررسی ورود وی به سپهر نشانه ای جدید، با سازوکار جذب و طرد فرهنگ دیگری و تولید متن و تثبیت فرهنگ خودی (زرتشتی) تحلیل شده است.

    کلید واژگان: جمشید, سپهر نشانه ای, گناه, نشانه شناسی فرهنگی, نظریه لوتمان}
    SHOKOUH. S TABESH_SAEID SHAFIEIOUN*

    Cultural Semiotics, concerned with revealing the processes of meaning formation and identifying inherent values and norms in texts, was established by Yuri Lotman (1922-1993). This approach to text analysis, by focusing on the interrelation of different semiospheres, provides a new possibility to analyze cultural events to identify the means of text production in a specific semiosphere. Mythological-theological texts appear to be significant cultural sources for such an analysis and therefore Avesta, as a mythological-theological text, was selected for the current study. This paper has focused on Jamshid and attempted to study the delegitimization process of Mithraism and legitimization process of Zoroastrianism. Jamshid was studied in the binary of Self and Other and he was viewed as a god in Mithraism who, by the depreciation of vedic ideas and the influence of Zoroastrian semiosphere, had obtained a sinful character. Sinfulness of Jamshid was explored here by analyzing his introduction to the new semiosphere, the rejection of Other and the emphasis of Self culture (Zoroastrianism).

    Keywords: sin, Jamshid, Lotman’s Theory, Cultural Semiotics, semiosphere}
  • محسن نصیری، غلام محمد طاهری مبارکه*
    یکی از مهمترین خویشکاری های جمشید که در منابع کهن ایرانی – از جمله اوستا – به آن اشاره شده، ساختن پناهگاه و دژی به نام ور جمکرد است. آیا میتوان پنداشت که در شاهنامه فردوسی از این مهمترین خویشکاری جمشید نشانی نیامده باشد؟ دستنویس نویافته شاهنامه – مشهور به سن ژوزف – اثبات میکند که روایت ور جمکرد در شاهنامه آمده است. در این شاهنامه و در بخش مورد نظر از قصه جمشید، واژه هایی آمده که با اندکی دقت و توجه میتوان دریافت که ور جمکرد در روایت فردوسی از جمشید آمده است. روش این مقاله بر پایه سنجش و تطبیق بیتهای دو شاهنامه دستنوشت سن ژوزف بیروت و لندن 675، و شاهنامه های مشهور چاپی – از جمله شاهنامه به تصحیح دکتر خالقی مطلق و شاهنامه به تصحیح دانشمندان روسی در ویرایش سوم آن است. در نهایت با متن اوستا – به ویژه وندیداد – نیز که از جمشید و ور جمکرد به گستردگی سخن گفته، مقایسه شده است.
    کلید واژگان: شاهنامه, جمشید, ور جمکرد, دست نوشت سن ژوزف}
    Mohsen Nasiri, Gholam Mohammad Taheri Mobarakeh*
    Building a haven or a citadel named Var-e Jamkard is one of the most significant functions of Jamshid narrative; which is cited in ancient Persian sources like Avestā and especially in Pahlavid sources. But can it be considered that there haven't existed even a sign of this most significant function of Jamshid in Shāhnāme of Ferdowsi; which plays whether or not a distinguished roll in resurrection myths? The studies discussed in this paper affirm that Var-e Jamkard is clearly showed in the variation of Jamshid narrative that quoted by Ferdowsi in Shāhnāme. We have deducted this fact from newfound Shāhnāme which is known as 'St Joseph manuscript'. This manuscript is facsimiled in 2010 by Iraj-e Afshār, Mahmud-e Omidsālār, and Nāder-e Mottalebi-ye Kāshāni. This ancient authentic manuscript is kept in the Library of Saint Joseph University of Beirut; and is recently represented by Seyyed Mostafā Musavi to scholars. In this manuscript, there are special words in the tale of Jamshid which clearly corroborate that Var-e Jamkard exists in the Ferdowsi's variety of Jamshid narrative. In St Joseph manuscript for instance, we see the word 'charāgāh' instead of 'garmābe' that is saw in all other manuscripts and printed editions of Shāhnāme. In this paper, we evaluate and compare this special section of the book in different credible manuscripts like St Joseph and London 675, beside well-known printed editions of Shāhnāme like Xāleqi-ye Motlaq and third edition of Moscow. Eventually, the expression of Jamshid and Var-e Jamkard is compared in Shāhnāme and Avestā, especially the Vandidād part of it.
    Keywords: Jamshid, Var-e Jamkard, St Jos}
  • محمد چهارمحالی *، مریم شعبان زاده، محمود حسن آبادی
    تقابل دوگانه سازنده بنیادین داستان جمشید است و دو دوره سپاس و ناسپاسی را در این داستان مشخص می کند. در ژرف ساخت تقابل دوگانه این داستان، دو اصل مهم به نام «پر بهادادن به پیوند خویشاوندی» (OOK) و «کم بهادادن به پیوند خویشاوندی» (UOK) وجود دارد. اصل اول به همه رویدادها در دوره سپاس جمشید، مفهومی مثبت و اصل دوم به همه رویدادها در دوره ناسپاسی او، مفهومی منفی داده است. هر رویدادی در دیدگاه تقابل دوگانه لوی استروس، «اسطوره واج» خوانده می شود. در این مقاله داستان جمشید در بعد هم زمانی در دو دوره متقابل و برپایه OOK و UOK، به چهل اسطوره واج تقسیم شده و در جدولی به نمایش درآمده است. این جدول بیانگر آن است که در داستان جمشید به طور آشکار دو نوع تقابل «دوگانه علت و معلولی» و «دوگانه تناقضی» وجود دارد. برپایه این دو نوع تقابل، معنای پایانی تک تک هر اسطوره واج و معنای کلی دوره های متقابل داستان جمشید بیان می شود. از تحلیل پایانی تقابل های دوگانه داستان این نتیجه به دست می آید که چون اسطوره واج های دوره ناسپاسی جمشید بیش از دوره سپاس او هستند، پایان داستان به نابودی او و خواری ایرانیان می انجامد. آنچه بیان شد چکیده ای از این پژوهش است که به طور گسترده با استفاده از نظریه «تقابل دوگانه لوی استروس» به چند پرسش اساسی درباره ساختار این داستان در شاهنامه پاسخ می دهد.
    کلید واژگان: تقابل دوگانه, اسطوره, شاهنامه, جمشید, لوی استروس}
    Mohammad Charmahali*, Maryam Shabanzadeh, Mahmoud Hassanabadi
    ‘Binary opposition’ is the fundamental basis of Jamshid’s story and characterizes the two periods of gratitude and ingratitude in Jamshid’s life. In the deep structure, there are two binary opposition principles called “overvaluation of kinship" (OOK) and “undervaluation of kinship" (UOK). The first principle has given a positive light to all events Jamshid’s gratitude and the second portrays all events of Jamshid’s ingratitude negatively. In the binary opposition view of Levi-Strauss, each event is called “mythyme” and, in this article, all the story of Jamshid from the ‘synchronic’ point of view is divided into forty mythymes in two periods on the basis of OOK and UOK and is presented in a table. This categorization reveals that two sorts of overtly ‘binary opposition of cause and effect’ and ‘binary opposition of contradiction’ exist in Jamshid’s story that help to express the final meaning of each mythyme and general meaning of the story’s opposition periods. Ultimately, the final results, on the analysis of the story's binary opposition, show that the story ends with the destruction of Jamshid and humiliation of Iranians. This is because there are more mythymes in Jamshid's ingratitude period than in his gratitude period. What has been said is an abstract that the present article that presents in detail with Levi Strauss's binary opposition theory to answer some basic questions about the structure of this story in Shahnameh.
    Keywords: Binary Opposition, Myth, Shahnameh, Jamshid, Levi Strauss}
  • منوچهر جوکار*، محمود رضایی دشت ارژنه، مختار ابراهیمی، لاله آشنا
    گسستن فر از جمشید در هیئت مرغ وارغن و پیوستنش به ایزد مهر، فریدون و گرشاسپ، یکی از بنلادهای کهن اسطوره ای است که در اساطیر ایران، متون حماسی و طومارهای نقالی، بازتابی پررنگ دارد. بدیهی است هر بنلاد اسطوره ای در گذر خود از دنیای اسطوره به گستره منطق پذیرتر حماسه متناسب با شرایط زمانی و مکانی، دستخوش دگرگونی هایی می شود تا به گونه ای خردباورتر در اذهان بنشیند. سپس در تطور از حماسه به ادبیات عامه نیز متناسب با ذوق و پسند مردمان دگردیسی هایی می یابد. از این رو، یک درون مایه اسطوره ای گاه چنان از اصل خود فاصله می گیرد که پی بردن به سرمنشاء آن، بسیار مشکل می نماید. در این جستار کوشش شده است که پیوند طلسم جمشید با گسستن فره پهلوانی او و پیوستنش به گرشاسپ در منظومه های پهلوانی سام نامه، گرشاسب نامه، بهمن نامه، فرامرزنامه، جهانگیرنامه و شهریارنامه، همچنین طومار نقالی شاهنامه، طومار هفت لشکر، طومار کهن شاهنامه فردوسی، طومار شاهنامه فردوسی، زرین قبانامه و طومار سام سوار و دختر خاقان چین، مورد بررسی قرار گیرد. از دید نگارندگان، طلسم جمشید و کوشش پهلوانان سیستانی در گشودن آن و دستیابی به گنج یا شمشیر تعبیه شده در طلسم، بازنمود نمادین پیوستن فره پهلوانی جمشید به گرشاسپ است که به صورت دگردیس یافته در منظومه های پهلوانی و طومارهای نقالی، تبلور یافته است.
    کلید واژگان: جمشید, گرشاسپ, سام نامه, منظومه های پهلوانی, طومارهای نقالی}
    Manoochehr Jouk?r *, Mahmood Rez?e Dashtearzhanah, Mokht?r Ebr?himi, L?le ?shn?
    According to one of Iranian myths, Khvarenah (splendor or Farrah) separates from Jamshid in the disguise of a Warghan (Symorgh or falcon) and is released to Mitra, Fereydoun and Garshāsb. It is one of the ancient mythological underpinnings that has a strong reflection in Iranian mythology, epic and story-telling texts (naqqali). A mythological underpinning undergoes a variety of alterations- based on the temporal and spatial context- in its journey from the world of myth to the logical sphere of epic so that it would appear rational to the minds of readers. Then, in changing from epic to folk literature, has been transformed in accordance with the taste of people. Therefore, a mythological motif distances thematically from its origin to such an extent that it is difficult to locate its roots. In the present article, the attempt is made to consider the nexus of Jamishid’s talisman with separation of his Khvarenah and its releasing to Garshasb in the following heroic poems and story-telling scrolls (tumār): Sām-nāmeh, Garshāsb-nāmeh, Bahman-nāmeh, Farāmarz-nāmeh, Jahāngir-nāmeh, Shahryār-nāmeh, Tumar Naqqāli Shāhnāmeh, Tumār Haft Lashkar, Tumār Kohan Shāhnāme Ferdowsi, Tumār Shāhnāmeh Ferdowsi, Zarrin Qabānāmeh, Tumār Sāme Savār va Dokhtar Khāqān Chin. According to the authors of this paper, the attempts of Sistani heroes to open the talisman of Jamshid and to get the treasure or the sword embedded in the talisman are symbolic representation of releasing the heroic splendor (Khvarenah) from Jamshid to Garshāsb and it is presented as a metamorphic form in heroic poems and story-telling texts (naqqali).
    Keywords: Jamshid, Garsh?sb, S?m-n?meh, Heroic Poems, Story-telling Texts (Naqqali)}
  • روح الله هادی
    مترجم: عادله رحمانی

    جمشید فرزند تهمورث در شاهنامه باشکوه، ی ایران است که ترین شاه در روایات مل شماری از مهم ترین حوادث به مربوط شکل گیری تمدن ایران در دوره وی به وقوع پیوسته . اند داستان جمشید ، ها و روایات پیرامون اسطوره از جمله ساختن ور جمکرد و عبور از اسطوره توفان، توان شفابخشی و حیات دوباره به عنوان خدای سرزمین مردگان، به آسمان رفتن و ارتباط با خورشید، شباهت داستان هایی با روایت ها و های دیگر ملل دور و نزدیک جهان دارد که تاکنون بررسی مستقل و جامعی درباره دلیل و ریشه این شباهت انجام ها نشده است .در این ،مقاله پس از مروری بر اسطوره هندوایرانی جمشید، به نقل روایات مشابه در میان سایر ملل و تاثیر آنها بر می یکدیگر پرداخته شود. نتیجه آن ،که ، در بسیاری از موارد اسطوره جمشید الگویی برای اسطوره سازی در دیگرتمدن باستان های ی در بوده است و مواردی نیز آرمان های مشترک بشر قهرمان یا وجود کهن الگوها به خلق شده های مشابه منجر شده است.

    کلید واژگان: جمشید, اسطوره, تمدن باستان, کهن الگو}
    Rohollah Hadi
    Translator: Adeleh Rahmani

    Jamshid, the son of Tahmuras in Shahnameh, is the most glorious king in the Iranian national narratives during whose era the major events happened for shaping the civilization of Iran. The stories and narratives about Jamshid myth (such as the construction of Var-e Jamkard, passing the myth of the storm, the healing power, rebirth as the god of the land of the dead, ascending to the sky, and communicating with the sun) have similarities to the stories and narratives of other nations. This paper, after reviewing the Indo-Iranian myth of Jamshid, narrates some similar narratives of other nations and their effect on each other. The result is that, in many cases, the myth of Jamshid has been a model for myths in other ancient civilizations, and in some cases, common human ideals or archetypes led to the creation of similar heroes.

    Keywords: Jamshid, Myth, Ancient civilization, Archetype}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال