به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « abnormality » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «abnormality» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا لبافیان یزد، محمود صادق زاده *، سیدحسین شهاب رضوی

    عاطفه واکنشی است که انسان در برابر تجربیات درونی و محیطی از خود نشان می دهد و شعر با غلبه احساس و عاطفه بر روح شاعر آغاز می شود. عاطفه، به اعتبار کیفیت برخورد شاعر با جهان خارج و حوادث پیرامونش، احساس و زمینه درونی و معنوی شعر است. با آنکه محرک عاطفی هنرمند، به عوامل محیطی و بیرونی بستگی دارد، اما ارتباطی مستقیم با درون او دارد. هنر عرصه انتقال عاطفه است که به دلیل گستردگی و اهمیت وجوه عاطفی شعر، می توان از ابعاد مختلفی به آن نگریست. عاطفه مهم ترین عنصر شعر است که عناصر دیگر را به خدمت می گیرد. تناسب عاطفه با تصویر، زبان، موسیقی و فضاسازی شعر همه از مواردی حائز اهمیت است. این مقاله به بررسی عنصر عاطفه درشصت غزل از امیرخسرو پرداخته و امتیازات و برجستگی عنصر عاطفه از ابعاد مختلف در غزلیات وی را می نمایاند. نتایج این تحقیق بر پایه مطالعات کتابخانه ای و شیوه توصیفی- تحلیلی به دست آمده است.

    کلید واژگان: تناسب ساختاری, هنجارگریزی, امیرخسرو, عناصر شعری, غزل, عاطفه}
    Zahra L Labbafiyan yazd, mahmoud sadeghzadeh *, Hossein shahabrazavi

    Emotion is a reaction that human beings show to their inner and environmental experiences, and poetry begins with the domination of emotion and feeling over the poet's soul, and this element reflects how the poet reacts to events. Due to the quality of the poet's attitude to the outside world and the events, emotion is the inner and spiritual feeling and background of the poem. Although the emotional stimulus of the artist depends on environmental and external factors, they are more dependent on the inside of the poet and have a direct relationship with the poet's inner feelings. Art is the arena to transfer emotion and it seems that it can be viewed from different dimensions due to the emotional range and importance of poem. Emotion is the most important element of poetry to which other elements should serve. The relationship between emotion and image, language, music, and atmosphere of the poem needs to be considered. The present study investigated the element of emotion in 60 lyric poems of Amir Khosro's lyric poems and showed the advantages and prominence of this element from different dimensions of these lyric poems. The results of this study were obtained based on bibliographic studies and descriptive-analytical method.

    Keywords: Abnormality, poetic elememts, emotion, proportional structure, Amir Khosro, lyric poems}
  • Iraj Soleimanjahan *, Hiwa Weisi

    This study attempts to examine Tom Wolfe’s The Electric Kool-Aid Acid Test in the light of the ideas of Michel Foucault, specifically the notions of normalization, institutions, and surveillance that tackle the relationships among power, institutions, and literature. The analysis posits that, in the context of the 1960s, the American government took advantage of all the institutions which were supposed to guarantee the freedom of individuals to curtail their freedom. Seeking to create a normal, ordinary, and homogeneous society, these administrations have employed the police, law, prison, and other overlapping institutions that work in tandem to create circuits of institutions which guarantee to reduce  human beings to simpletons who are docile, meek, and ready to fit in place properly. The normality and ordinariness favored by the authorities are also implemented since the novel starts by depicting free individuals whose identities hinge on their being abnormal while it ends when their movement is shattered, and the protagonist is seen as a simpleton serving the forced labor sentence of the judges of both the government and normality. Freedom emerges as a mirage than truth as there seems to be no outside through which individuals can live outside the domination of controlling apparatuses.

    Keywords: Abnormality, Individuality, Institutions, Michel Foucault, Normalization, Surveillance}
  • نسرین باقرزاده فسقندیس*
    ساختار زبان قرآن کریم از وجوه مختلفی با زبان دیگر متون تفاوت دارد و به عنوان عیار زبان عربی محسوب می شود. عوامل مختلفی سبب شده که زبان قرآن، تاثیرگذار، پرمعنی و هدفمند باشد. از زوایای مختلفی می توان به این خصیصه زبانی به نظاره نشست و آن را اثبات کرد. یکی از این ویژگی های منحصر به فرد، خاصیت برجستگی و برجسته سازی های هدفمند است که هم در قالب ساختار و هم در قالب محتواست. دراین پژوهش نظریه جفری لیچ به عنوان یکی از نظریه های شاخص در حوزه برجسته سازی متنی در سوره قمر که به دلیل محتوا و پیام خاصش، سرشار از هنجارگریزی ها و قاعده افزایی هاست مورد تطابق قرار گرفت. رهآورد این تحقیق که به شیوه توصیفی_تحلیلی صورت گرفته، این است که برجسته سازی به دو شیوه هنجارگریزی و قاعده-افزایی های متعدد با هدف ابلاغ پیام به مخاطبان به طور گسترده در سوره قمر کاربرد داشته است. در این میان هنجارگریزی های نحوی، معنایی و واژگانی بیش از دیگر اقسام هنجارگریزی در آن رخ داده است. انواع توازن های آوایی، نحوی و واژگانی هم از مصادیق قاعده افزایی با هدف آهنگین ساختن زبان سوره و قراردادن آن در خدمت اهداف و پیام سوره صورت گرفته است.
    کلید واژگان: برجسته سازی, جفری لیچ, سوره قمر, هنجارگریزی, قرآن کریم}
    Nasrin Bagherzadeh Fasghandis *
    The structure of the language of the Holy Quran is different from the language of other texts in ays and is considered as a standard of the Arabic language. Various factors have made the language of the Quran effective, meaningful and purposeful. This linguistic feature can be observed and proved from different angles. One of these unique features is the feature of purposeful highlighting and highlighting.Which is both in terms of structure and content. Jeffrey Leach's theory was adopted as one of the leading theories in the field of textual highlighting in Surah Qamar. due to its special content and message, full of aberrations and regularities. The result of this research, which was done in a descriptive-analytical manner, was that highlighting in the method of abnormalities and various regularities in order to convey the message to the audience has been widely used in Surah Qamar. In the meantime, syntactic, semantic and lexical aberrations have occurred in it more than other types of abnormalities.
    Keywords: Highlighting, Jeffrey Leach, Surah Qamar, Abnormality, Holy Quran}
  • مریم شفیعی*، سید مهدی خیراندیش

    غایت شعر و هنر، کوششی در جهت نفوذ در فی الضمیر مخاطب و انتقال عاطفه است. عصر مشروطه، با عواملی چون ارتباط با دنیای غرب، سفرنامه ها، تاسیس مدارس جدید، ترجمه آثار غربی و مطبوعات و ایجاد تغییرات اساسی در تمامی ساختار جامعه، ادبیات دوره قاجار را متحول ساخت. از این رو شاعران این دوره به اقتضای شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه با زبان شعر که سراسر شگردهای هنری است با مردم طبقات جامعه سخن می گفتند. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و روش کتابخانه ای بیان نموده است که قاعده کاهی و قاعده افزایی دو رکن اساسی هنجارگریزی و شگردهای هنری می باشد. این شگردهای هنری در شعر شاعران مشروطه (ایرج میرزا و میرزاده عشقی) مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج نشان داد اگرچه شاعران داعیه تجدد و نوگرایی را در ادبیات به ویژه شعر دارند؛ اما هنوز کهنه گرایی در آثارشان دیده می شود. هنجارگریزی نحوی در حوزه دستور که کاربرد واژگان کهن مغایر با زبان معیار دوره مشروطه و ساخت مصدرها و ترکیب های خلاف قواعد دستور زبان فارسی نیز در شعر این دوره دیده می شود که نمود بیشتری در اشعار میرزاده عشقی دارد. هنجارگریزی سبکی که کاربرد فراوان لغات عامیانه و روزمره و واژگان غیرفارسی و فرنگی می باشد به دلیل تغییر و تحولات اساسی جامعه در دوره مشروطه و عمومیت یافتن شعر سهم بسیار بالایی در تفاوت سبکی شعر این دوره با دوره های ماقبل خود دارد و بسامد بسیار بالایی در شعر ایرج میرزا و سپس میرزاده عشقی دارد و دیگر انواع هنجارگریزی مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: هنجارگریزی, شعر مشروطه, ایرج میرزا, میرزاده عشقی}
    Maryam Shafiee *, Seyed Mehdi Kheirandish

    The goal of poetry and art is to try to penetrate the conscience of the audience and convey emotions. The constitutional era, with factors such as communication with the western world, travelogues, the establishment of new schools, the translation of western works and the press, and the creation of fundamental changes in the entire structure of society, transformed the literature of the Qajar period. Therefore, the poets of this period spoke to the people of the social classes with the language of poetry, which is full of artistic techniques, as required by the political and social conditions of the society. This research has stated in a descriptive-analytical and library method that the rule of thumb and the rule of thumb are the two basic elements of norm avoidance and artistic tricks. These artistic techniques are examined in the poetry of constitutional poets (Iraj Mirza and Mirzadeh Eshghi). The results showed that although poets claim modernity and modernity in literature, especially poetry; But old-fashionedness can still be seen in their works. Syntax deviation in the field of grammar, the use of old words contrary to the standard language of the constitutional period and the construction of infinitives and combinations contrary to the rules of Persian grammar can also be seen in the poetry of this period, which is more manifested in the poems of Mirzadeh Eshghi.

    Keywords: Abnormality, conditional poem, Iraj Mirza, Mirzade Eshghi}
  • رضوان بارانی شیخ رباطی، شاهپور شهولی کوه شوری، سید علی سهراب نژاد

    شاعران با کاربست شیوه‌های گوناگون زبانی، برای تصاویر ثابت و تکراری، نوآوری می‌آفرینند و کلام خود را از زبان روزمره و عادی فاصله می‌دهند. این موضوع باعث اقناع حس زیبایی‌شناسی مخاطب و سهولت در فرآیند انتقال مفاهیم واحد به مخاطبان می‌شود. در نقد فرمالیستی، هنجارگریزی زبانی و معنایی از جمله روش-های اصلی اهل ادب برای دور کردن کلام از ابتذال و عادت‌های زبانی معمول و شگردی در راستای مضمون‌سازی است. امیرخسرو دهلوی در آثار خویش به ویژه مجنون و لیلی با هنجارگریزی‌های هدفمند و آگاهانه مانع ابتذال کلامی شده و شعری نوآورانه و دارای مضامین جدید آفریده است. به این اعتبار، در پژوهش حاضر با استناد به روش توصیفی-تحلیلی، اصلی‌ترین شگردهای تمایزگذار امیرخسرو برای گریز از قواعد و مناسبات متعارف زبان روزمره در منظومه مجنون و لیلی بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نمودهای اصلی هنجارگریزی در این اثر عبارتند از: «تشبیه»، «استعاره»، «تشخیص» و «کنایه». شاعر به کمک تشبیه، با ایجاد بی‌ثباتی آگاهانه در معنای دال‌ها بر پویایی نشانه‌های زبانی در اشعار خویش افزوده و خط‌مشی ادبی مستقل خود را نسبت به نظامی گنجوی ترسیم کرده است. همچنین، به واسطه کاربست استعاره و تشخیص، مدلول‌های ارجاعی و صریح واژه‌ها بی‌اعتبار شده و مدلول‌های ادبی جدیدی جایگزین گردیده است. افزون بر این، امیرخسرو در غالب موارد از کنایه‌های زودیاب بهره برده است که این امر در کاهش خلاقیت ادبی و نقش مخاطب در خوانش متن و جایگاه او در فرآیند کشف روابط هنجارگریز اثرگذار بوده است.

    کلید واژگان: امیرخسرو دهلوی, مجنون و لیلی, مولفه های فرمالیستی, هنجارگریزی, صور خیال}
    rezvan barani shik robati, shahpour shaholi koheshory, seyed ali sohrab nejad

    Poets innovate in fixed and repetitive images by using a variety of linguistic methods, distancing their language from vulgarity. In formalist critique, linguistic and semantic aberrations are among the main methods of literati to turn words away from vulgarity and common linguistic habits and are thematic tricks. In his works, especially Layla & Majnun, Amir Khosrow Dehlavi has prevented verbal vulgarity with purposeful and conscious aberrations and has created an innovative poem with new themes. Thus, this descriptive-analytical paper investigated the main differentiating techniques of Amir Khosrow to escape from the rules and conventional relations of everyday language in the Layla & Majnun. The research results show that the main manifestations of abnormality in this work are: "simile", "metaphor", "personification" and "irony". With the help of simile, the poet, by creating a conscious instability in the meaning of the signs, has increased the dynamics of linguistic signs in his poems and has drawn his own independent literary policy towards Nezami Ganjavi. Also, through the use of metaphor and personification, referential and explicit meanings of words have been discredited and new literary meanings have been replaced. In addition, Amir Khosrow has often used the irony which has been effective in reducing literary creativity and the role of the audience in reading the text and his position in the process of discovering abnormal relationships.

    Keywords: Amir Khosrow Dehlavi, Layla &, Majnun, Formalist components, Abnormality, Imagination}
  • محمدرضا بیگی، عزت ملاابراهیمی*، بهرام پروین گنابادی، لیلا قاسمی

    بررسی آثار شعرا و نویسندگان بر اساس نظریه های ادبی راه را برای بررسی جنبه های گوناگون ادبیات باز کرده است و اینگونه است که چگونگی به عمل آوردن نظریه ها در آثار به نمایش گذاشته می شود. مطالعاتی اینگونه و تطبیق آنها در زبان و ادبیات های مختلف عرصه مناسبی برای این است که این نظریه ها ملموس تر و عینی تر شوند. فراهنجاری بر مبنای زبانشناسی از نظریه های نقد ادبی جدید است که در چهارچوب مکتب فرمالیسم روسی بیان شده است. یوسف الخال و احمد شاملو دو شاعر بزرگ و تقریبا معاصر هم دیگر در ادب عربی و فارسی هستند که در اشعارشان از هنجارگریزی و آشنایی زدایی بهره برده اند یکی از این روش-ها، هنجارگریزی نوشتاری است که شاعر در این روش بدون توجه به لفظ و معنی دست به تغییر ظاهر کلمات و مصراع ها می زند و شعر را از نظر ظاهری هنجارگریز می کند که در این جستار نگارندگان بر آنند که به بررسی و تحلیل این نوع از زیبایی های شعر این دو شاعر بر اساس الگوی لیچ بپردازند و ضمن نشان دادن هنجارگریزی های نوشتاری در پایان میزان استفاده هر شاعر از هنجارگریزی را به صورت نمودار به تصویر کشیده است.

    کلید واژگان: هنجارگریزی, یوسف الخال, احمد شاملو, الگوی لیچ}
    MohammadReza Beigi, Mullah Ebrahimi Mullah Ebrahimi *, Bahram Parvin Gonabadi, Leila Ghasemi

    The study of the works of poets and writers based on literary theories has paved the way for the study of various aspects of literature, and this is how theories are applied in the works. Such studies and their application in different languages and literatures are a good field to make these theories more tangible and objective. Linguistic metaphysics is one of the new theories of literary criticism that has been articulated within the school of Russian formalism. Yusuf al-Khal and Ahmad Shamloo are two other great and almost contemporary poets in Arabic and Persian literature who have used abnormalities and de-familiarization in their poems. Vocabulary aberration (creating a new word that is an evasion of syntactic rules And the meaning changes the appearance of words and phrases and makes the poem seemingly abnormal in this article. And while showing the written aberrations, at the end, the poet's use of abnormalities is depicted in the form of a diagram.

    Keywords: Abnormality, Yousef Al-Khal, Ahmad Shamloo, Leach Model}
  • نعیمه ابراهیمی علویجه*، سید علی اصغر میرباقری فرد، محمدجواد شمس، امیر جوان آراسته
    اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربه ها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دسته های گوناگون تقسیم بندی شده است که یکی از مشهورترین آن ها، تقسیم آن به زبان عبارت و زبان اشارت است. زبان عبارت برای بیان تعالیم عرفانی و زبان اشارت بیان کننده تجربه های عرفانی بوده است. رکن اساسی در زبان عبارت، اصطلاحات عرفانی است و در زبان اشارت، رمز، نماد، استعاره و... . استعاره یکی از عناصر مهم در زبان اشارت است و نقش مهمی در بیان عمیق ترین و پیچیده ترین دریافت های عرفانی در قالب زبان اشارت برعهده دارد. استعاره در زبان اشارت، شاخه های مختلفی پیدا می کند که یکی از مهم ترین و اثرگذارترین آن ها استعاره های هنجارگریز است. در میان استعاره های هنجارگریز، واژگانی که در میان مردم جایگاه مطلوبی دارند مانند مسجد، مدرسه و...  گاه در مفهوم منفی به کار می روند و واژگانی مانند شراب، ساقی، معشوق و... که نزد اهل شریعت و عامه مردم، مفهوم منفی و ناپسند دارند، در اشعار عرفانی با کاربرد معنایی مطلوب و مثبت به کار می روند. این نوع استفاده از واژگان به دلیل مخالفت با عرف مردم در هر روزگار، با واکنش های مختلفی روبرو شده است و گاه بدین سبب عده ای با اهل معرفت به مخالفت برخاسته اند. این پژوهش با مطالعه بر متون مهم عرفانی که در آن ها استعاره های هنجارگریز به کار رفته و با تکیه بر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای ریشه ها و عوامل شکل گیری استعاره های هنجارگریز را در زبان شارت بررسی می کند و می کوشد از این طریق، زمینه دریافت درست مفاهیم متون عرفانی را فراهم سازد. از مهم ترین یافته های این پژوهش آن است که گسترش تفکر ملامتیه و نفوذ آن در ساحت شعر عرفانی فارسی، رواج شعرهای وصف معشوق در مجالس سماع و ترجیح معنای نسبی کلمات بر معنای اصلی از مهم ترین عوامل و ریشه های شکل گیری استعاره های هنجارگریز در شعر عرفانی فارسی است.
    کلید واژگان: عرفان, زبان اشارت, استعاره, هنجارگریزی, ملامتیه}
    Naeimeh Ebrahimi Alavijeh *, Sayyed Ali Asghar Mirbagherifard, Mohammad Javad Shams, Amir Javan Arasteh
    Mystics to express their mystical experiences and teachings, chose a kind of expression called "mystical language". This language was used to explain and transmit mystical teachings and rituals and is divided into different categories. One of the most famous of them is its division into phrase language and sign language. The phrase language has been used to express mystical teachings and the sign language has been used to express mystical experiences. The basic element in the language of expression is mystical terms and in sign language, mystery, symbol, metaphor and…. Metaphor is one of the most important elements in sign language and plays an important role in expressing the deepest and most complex mystical perceptions in the form of sign language. Metaphor has different branches one of the most important and effective of them is abnormal metaphors. Among the abnormal metaphors, words that have a favorable place among the people like mosque, school and … sometimes used in a negative sense and words like wine, butler, lover and … which have a negative and distasteful meaning among the people of Sharia as well as public, are used in mystical poems with desirable and positive semantic application. This kind of use of words has faced different reactions due to its opposition to the custom of the people in different periods of time and sometimes because of this, some people have opposed the people of knowledge. This research studies important mystical texts in which abnormal metaphors are used and also investigate the roots and factors of the abnormal metaphors formation in the sign language based on documentary and library studies and in this way, tries to provide a ground for the correct understanding of the meanings of mystical texts. One of the most important findings of this study is that spread of malamatieye thinking in the field of Persian mystical poetry, Prevalence of poems describing the beloved in Samaa Meetings and the preference of the relative meaning of words over the original meaning are the most important factors and roots in the formation of abnormal metaphors in Persian mystical poetry.
    Keywords: Mysticism, Sign language, Metaphor, abnormality, malamatiye}
  • یسرا طهماسبی زاده، شاهرخ حکمت *

    مکتب پست مدرنیسم در دهه هفتاد به واسطه ترجمه آثار غربی و سفر شاعران و نویسندگان به کشورهای غربی در ایران رواج یافت. این مکتب بر خلاف مدرنیسم تمایل به بازگشت به دوران پیشین و وام گیری از اسطور ها و باستانگرایی بود. آثار این مکتب تفاوت‌های مهمی با سایر مکاتب ادبی داشته و غالبا دارای ابهام و پیچیدگی است. رضا براهنی و سید مهدی موسوی دو تن از شاعران این نوع شعر هستند که در این پژوهش اشعار آنها از نظر زیباشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. براهنی خود یکی از نظریه پردازان شعر پست مدرنیسم است و در اشعار وی مولفه های پست مدرنیسم را بیشتر می توان دید . مولفه های پست مدرن در اشعار این دو شاعر شامل مواردی چون: سپید نویسی، معنا گریزی، تکرارهای فراوان، هنجار گریزی واژگانی و دستوری، آشنایی زدایی است، اما نحوه کاربرد این عناصر متفاوت است. اشعار براهنی در قالب نیمایی است و از نظر تصویری و نوشتاری نیز مولفه های پست مدرن را در خود دارد؛ ولی موسوی بیشتر در قالب شعر کلاسیک با مصراع های هم اندازه شعر سروده است.

    کلید واژگان: غزل پست مدرن, زیباشناسی, آشنایی زدایی, هنجارگریزی, ابهام}
    yasra tahmasbizade, shahrokh hekmat *

    The school of postmodernism became popular in Iran in the 1970s through the translation of Western works and the travel of poets and writers to Western countries. Unlike modernism, this school tended to go back in time and borrow from myths and antiquity. The works of this school have important differences with other literary schools and are often ambiguous and complex. Reza Braheni and Seyed Mehdi Mousavi are two poets of this type of poetry, whose poems have been studied aesthetically in this study. Braheni himself is one of the theorists of postmodernist poetry and in his poems the components of postmodernism can be seen more. . The postmodern components in the poems of these two poets include such things as: white writing, semantic avoidance, frequent repetitions, lexical and grammatical aberration, familiarization, but the way these elements are used is different. Braheni's poems are in the form of Nimai and have postmodern elements in terms of image and writing; But Mousavi has written more in the form of classical poetry with the same stanzas of poetry.

    Keywords: Postmodern sonnet, aesthetics, defamiliarization, abnormality, ambiguity}
  • جمیله اخیانی*، حمیدرضا سلمانی
    طرح داستان های کهن، با گونه های امروزین دگرسانی های بنیادینی دارد. در طرح نمونه های کهن، نظمی دیگرگونه به چشم می خورد، به گونه ای که حتی برخی رخدادهای آنها از چارچوب «علت و معلول» بیرون اند. اما در همان «طرح» ویژ هاین داستان ها، گاه نابسامانی هایی دیده می شود؛ بدین معنا که برخی از این داستان ها در مقایسه با نمونه های هم روزگارشان، گونه ای «انحراف از معیار» دارند که می توان آن را ناهمخوانی در ساختار دانست. یکی از این داستان های کهن که ناهمخوانی ها و ناهنجاری هایی از این دست ابهاماتی در آن پدید آورده است، داستان ویس و رامین است. این پژوهش، ویس و رامین را از نظر ساختار بررسی می کند و ناهماهنگی ها و ناهمخوانی های آن را می نمایاند.
    کلید واژگان: داستان های کهن, ویس و رامین, فخرالدین اسعد گرگانی}
    Jamileh Akhyani*, Hamidreza Salmani
    Plot in old literary works basically differs from recent samples in literature. Plot in old literary works enjoys different order and logic difficult to be integrated in the frame work of cause and effect. There are sometimes abnormalities in the typical structure of these stories compared with the old stories which have abnormalities due to weak plot structure leading to ambiguities.One of the old stories in which abnormalities caused ambiguities is Vis-o-Ramin. This paper tries to investigate its abnormality and make an attempt to reveal its lack of harmonious structure.
    Keywords: Plot, Literary works, VisoRramin, Abnormality}
  • امید مجد، سعید مهدویفر
    علیرغم گذشت بیش از نه سده از یادکرد تشبیه تفضیل در بلاغت فارسی، همچنان همان سخن قدما تکرار گشته و حداکثر نوگوئی های معاصران این بوده که این تشبیه یکی از ابزار نوسازی تشبیه است. این مقاله با نگاهی تازه به پژوهشی در باب این تشبیه میپرازد، ضمن نقد گزارش صاحبنظران، سیزده ساخت مختلف این تشبیه را معرفی و تحلیل میکند؛ و سرانجام نیز سخن را با بیان کارکردهای زیبایی شناسی آن به پایان میبرد.
    کلید واژگان: اغراق, تخیل, تشبیه, تشبیه تفضیل, تصویر, نوسازی تشبیه, هنجارگریزی}
    Dr. Omid Majd, Saeed Mahdavifar
    Despite the passage of 9 centuries of elaborative metaphor mentioning in Persian rhetoric, the antecedents’ sayings already look repetitive and it is considered as one of metaphor tools in the most up-to-date points of view. Criticizing the reports of experts and analyzing 13 different structures, a new research has been carried out in present essay. It finally ends with its aesthetic applications.
    Keywords: Abnormality, Elaborative Metaphor, exaggeration, Image, Imagination, Metaphor, Renovation of Metaphor}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال