به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « anger » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «anger» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم صائمی، علی عشقی سردهی *، سید علی اکبر شریعتی فر
    زمینه و هدف

    روانشناس برجسته اتریشی، آلفرد آدلر، با به کارگیری شیوه ای در روانشناسی فردگرا مبتنی بر توجه به جنبه های درونی اعم از خشم و احساس حقارت برخلاف فروید که اعمال بشر را نتیجه و حاصل غریزه میدانست بیان کرد که اعمال و رفتار انسان، زاییده شرایط اجتماعی است؛ در میان شاعران معاصر اخوان ثالث از هنرمندانی است که میتوان سایق خشم را در اندیشه و اشعار او مشاهده کرد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی نظریه فردگرای آلفرد آدلر و مولفه خشم از نظر وی در اشعار اخوان ثالث بعنوان یکی از شاعران برجسته ادبیات معاصر ایران است که اعتراض و خشم در اشعار وی نمود برجسته ای دارد.

    روش مطالعه

    در این پژوهش از شیوه توصیفی تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و روش سندکاوی بهره برده ایم. نمونه های مورد بررسی بصورت سامانمند و هدفمند از مجموعه اشعار مهدی اخوان ثالث به شیوه تصادفی انتخاب شده اند.

    یافته ها

    محیط اجتماعی، جهان پیرامون و روابط انسانی با اطرافیان میتواند طبق نظریه فردگرای آلفرد آدلر سبب بازخورد احساس منفی و ایجاد خشم در فرد شود؛ چشم انداز پژوهش بیانگر آن است که خشم یکی از ویژگیهای مهم رفتاری مهدی اخوان ثالث در سروده هایش میباشد که حاصل اعتراض وی به نابهنجاریها و اختناق موجود در جامعه است.

    نتیجه گیری

    عواملی چون روحیات درونگرای شاعر، شکست عاطفی در جوانی، زندان رفتن، کودتای 28 مرداد، محدود شدن آزادی بیان و اختناق سیاسی، پراکندگی جمع دوستان، بیکاری، و مرگ فرزند جزو عوامل دخیل و موثر در ابراز خشم، خشونت و پرخاشگری اخوان ثالث در میان سروده های وی میباشد.

    کلید واژگان: آلفرد آدلر, خشم, مکانیسم جبران, مهدی اخوان ثالث, نقد روانشناسانه}
    Maryam Saemi, Ali Eshghi Sardehi *, Seyyed Ali Akbar
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The prominent Austrian psychologist, Alfred Adler, by using a method in individualistic psychology based on paying attention to internal aspects such as anger and feelings of inferiority, contrary to Freud, who considered human actions to be the result of instinct, stated that human actions and behavior are the result of circumstances is social; Among the contemporary poets, Akhavan Sales is one of the artists whose anger can be seen in his thoughts and poems. The main goal of this research is to examine Alfred Adler"s individualistic theory and the component of anger in his opinion in the poems of the Akhavan Sales as one of the prominent poets of contemporary Iranian literature, whose protest and anger feature prominently in his poems.

    METHODOLOGY

    In this research, we have used the descriptive-analytical method based on library studies. The examined samples were systematically and purposefully selected randomly from the collection of Mahdi Akhavan Sales poems.

    FINDINGS

    The social environment, the surrounding world and human relationships with others can cause negative feedback and anger in a person according to Alfred Adler"s individualistic theory; The perspective of the research shows that anger is one of the important behavioral characteristics of Mahdi Akhavan Sales in his poems, which is the result of his protest against the anomalies and suffocation in the society.

    CONCLUSION

    Factors such as the poet"s introverted mood, emotional failure in his youth, going to prison, the coup d"état on August 28, restricting freedom of expression and political suppression, the dispersion of friends, unemployment, and the death of a child are among the factors involved and effective in expressing anger, violence, and aggression of the Akhavan Sales. It is among his compositions.

    Keywords: Alfred Adler, anger, compensation mechanism, Mehdi Akhavan Sales, psychological criticism}
  • ایوب مرادی *

    زیگموند فروید به عنوان اولین روانشناس مطرح کننده ایده ناخودآگاه به مثابه مخزنی برای ذخیره افکار، امیال، آرزوها و احساسات فروخورده، در تاملات خود از فرایندی روانی با عنوان «فانتزی» یاد می کند که وظیفه اصلی آن کنترل اضطراب ها و تعارض های درونی افراد است. فانتزی هایی که خاستگاه آنها همان امیال و آرزوهای ذخیره شده در ناخودآگاه است و کارکرد اصلیشان نیز انکار واقعیت های بیرونی و فراهم آوردن شرایطی انتزاعی برای ارضای ذهنی این امیال و آرزوها. برخی از این فانتزی پردازی ها به شکل ناآگاه اند و برخی نیز حالتی آگاهانه دارند. یعنی فردی که در واقعیت از برآورده کردن خواسته هایش عاجز می ماند، در عالم رویا شرایطی را برای احساس کاذب ارضای امیالش مهیا می سازد؛ همان ترفندی که «طاطا»، شخصیت اصلی رمان «بانوگوزن»، برای خالی کردن خشم خود از آن بهره می جوید. رمان «بانوگوزن» اثر مریم حسینیان ازجمله آثار داستانی معاصر است که پس از انتشار مورد توجه طیف متنوعی از خوانندگان و منتقدان قرار گرفت؛ رمانی که محور اصلی آن فانتزی پردازی های ذهنی شخصیت اصلی در ذهن و البته تاثیرات این نوع فانتزی پردازی در زندگی واقعی او و اطرافیان است. توفیق رمان یادشده در میان مخاطبان و همچنین نگاه ویژه نویسنده به مفهوم فانتزی روانی در طراحی روایت، سبب شد تا در این مقاله که به شکل تحلیلی- توصیفی نوشته شده است، سرگذشت شخصیت اصلی، خاستگاه های گرایش به فانتزی و ویژگی های این فانتزی پردازی و نسبت آن با خشم درونی این شخصیت بررسی و تحلیل شود. نتایج نشان می دهد که خشم منبعث از گذشته پرمسیله «طاطا» در کنار خشمگینی از شرایط بارداری ناخواسته، باعث می شود که او با استفاده از ظرفیت های نمادین گوزن همچون خشم، غیرت، چالاکی، بی رحمی و نرینگی، به تسویه حساب با مقصران شرایط زندگی اش بپردازد؛ خشمی مخرب که درنهایت آثار منفی اش متوجه خود «طاطا» نیز می شود.

    کلید واژگان: نقد روانشناسانه, فانتزی روانی, خشم, رمان «بانوگوزن», مریم حسینیان}
    ayoob moradi *

    As the first psychologist to propose the idea of the unconscious, Sigmund Freud mentions a process called "fantasy" whose function is to resolve or moderate internal conflicts. Phantasies whose origin is the desires stored in the unconscious and their main function is to provide abstract conditions for the mental satisfaction of these desires and wishes. That is, a person who is unable to fulfill his desires in reality creates conditions to satisfy his desires during dreaming. The same trick that Tata, the main character of the novel "BanouGavazn(Mrs. Deer)" uses to vent her anger. The novel "Banou Gavazn (Mrs. Deer)" is one of the contemporary fiction works that attracted the attention of readers and critics after its publication. A narrative whose main axis is the fantasy of the main character in the mind and the effects of this type of fantasy in real life. Considering the success of this novel among the audience as well as the author's special view on the concept of psychological fantasy in the design of the narrative, in this article, through the analytical-descriptive method, an attempt will be made to investigate the origins of the tendency towards fantasy in the main character and the characteristics of this fantasy. The results show that the anger resulting from Tata's troubled past, along with the anger from the conditions of unwanted pregnancy, causes her to settle accounts with the culprits of her life conditions by using the symbolic characteristics of the deer such as anger, agility, cruelty and masculinity. A destructive anger that ultimately has negative effects on "Tata" herself.

    Keywords: Psychological criticism, psychological fantasy, anger, the novel BanouGavazn(Mrs. Deer), Maryam Hosseinian}
  • عصمت دریکوند*، ذوالفقار علامی، محبوبه مباشری
    استعاره از مهم‏ترین ابزارهای انتقال زبان از کاربرد حقیقی به کاربرد مجازی و ادبی آن است. از طرفی امروزه استعاره در غرب دیگر خاص شعر و ادبیات و ابزاری برای آراستن کلام نیست؛ بلکه استعاره‏ها به حوزه اندیشه و شناخت واردشده و از چشم‏اندازهای مختلف در بسیاری از علوم به کار گرفته شده است. در حوزه شعر نیز کاربرد استعاره در عواطف بشری همواره موردتوجه بوده است؛ چراکه عواطف انسان همواره به عنوان یک حوزه مبدا در ساختارپردازی استعاری مفاهیم متنوع در اغلب زبان ها به کار گرفته می شوند و از الگوهای فرهنگی هر زبان بهره می برند. خاقانی، ازجمله شاعرانی است که در بهره گیری از استعارات بدیع و تازه در شمار خلاق ترین شعرای فارسی گوی قرار دارد. هدف مقاله حاضر بررسی کاربرد و فراوانی نگاشت نام های مفهومی در شعر خاقانی با رویکرد مجاز مفهومی یا استعاره مفهومی و تحلیل داده های شعر خاقانی می باشد و با بررسی در حوزه عاطفه خشم می توان به این نتیجه رسید که حدود 160 بیت، مربوط به عاطفه خشم و مترادفات آن است. البته سه حوزه مبدا «تغییر حالت»، «تغییر نگاه» و «بی‏تابی» را می‏توان در یک حوزه مبدا تغییر فیزیکی گنجاند. درنهایت حوزه مبدا «خشم درخط‏شدن است» و «خشم طیره‏شدن است» پربسامدترین حوزه مبدا برای مفهوم سازی خشم در دیوان خاقانی است.
    کلید واژگان: دیوان خاقانی, استعاره مفهومی, مجاز, عواطف, خشم}
    Esmat Derikvand *, Zolfaghar Allami, Mahboobeh Mobasheri
    Metaphor is one of the most important tools for transferring language from its real usage. On the other hand, today metaphor in the west is no longer specific to poetry and literature and tool for adoring the word; rather, metaphors have entered the realm of thought and cognitions and have been used from different perspectives in many sciences. In the field of poetry, the use of metaphor in human emotions has always been considered; because human emotions have always been used as a source of origin in the metaphorical structuring of various concepts in most languages and take advantage of the cultural patterns of each language. Khaghani is one of the most creative Persian-speaking poets who use novel and fresh metaphors. The purpose of this article is to study the frequency of usage of conceptual writings in Khaghani’s poetry with a permissible conceptual approach or conceptual metaphor and to analyze the data of Khaghani's poetry. In fact, the three domains of origin “change of state” “change of gaze” and “impatience” can be included in one domain of physical change. Finally, the field of origin “anger is in line” and “anger is outrage” are the most frequent field of origin for conceptualizing anger in Khaghani’s Divan.
    Keywords: Khaghani’s Divan, Metonymy, Conceptual metaphor, Emotions, anger}
  • Sayed Farid Khalifehloo *, Majid Torabi Moghaddam, Ali Asghar Rostami Abusaeedi, Mehdi Mohammadi Nia
    Metaphors conceptualizing anger represent a system which is based on the cognitive cultural model of this emotion. Since this model derives from the physiological effects and the behavioral reactions associated with anger, it may be used as a criterion to compare and contrast the conceptualization of this emotion in different contexts. This article analyzes the metaphorical expressions of anger in the Qur’anic verses and the traditions of the Holy Prophet and his rightful successors to determine to what extent they follow the aforementioned model offered by Kovecses. In doing so, a corpus of 200 verses and traditions were collected from different Islamic sources and then they were grouped according to seven source domains identified by Kovecses. The findings of the study reveal that except for one source domain, i.e. burden, the other seven source domains exhibit a high frequency in the above-mentioned verses and traditions; this, in turn, is indicative of the fact that there is a systematic conceptual motivation underlying the structures of the metaphorical expressions in these verses and traditions so that it can be claimed that such expressions follow a well-established scientific pattern.
    Keywords: Holy Qur’an, Islamic traditions, metaphor, Anger, cognitive model}
  • غلامرضا خادمی، زهرا ابوالحسنی چیمه*، بهروز محمودی بختیاری
    مفهوم سازی های فرهنگی، بیان کننده طرز تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به پدیده ها است. بررسی آن ها به رفع سوءتفاهمات فرهنگی کمک می کند و مفاهمه بین فرهنگی را تسهیل می نماید. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مفهوم سازی های فرهنگی «خشم» در گویش بختیاری منطقه زز و ماهرو در چارچوب زبان شناسی فرهنگی بررسی و ریشه های فرهنگی آن ها توصیف شده است. سبک زندگی روستایی و عشایری مردم منطقه و تماس آنان با طبیعت، بستری برای مفهوم سازی های فرهنگی با استفاده از  واژه های مربوط به عناصر و پدیده های طبیعی فراهم کرده است. همچنین، بسیاری از مفهوم سازی های فرهنگی از طریق کاربرد واژه های مربوط به اندام های بدن بیان می شود. جامعه آماری، هفتصد مورد از عبارات، اصطلاحات، مویه ها و ضرب المث ل های مرتبط با «خشم» است که در این گویش استفاده می شود. داده های پژوهش از طریق مطالعه میدانی و با استفاده از مصاحبه و مشاهده جمع آوری شده است. نتایج تحلیل و بررسی داده ها نشان می دهد که ریشه این مفهوم سازی ها، در سبک زندگی روستایی و عشایری، عقاید و باورها، تاثیر فیزیولوژیکی عواطف و احساسات بر اندام های بدن انسان و تخیلات و تصورات گویشوران نسبت به «خشم» قرار دارد؛ این سبک زندگی ایجاب می کند که مردم با طبیعت تماس مستقیم داشته باشند؛ از این رو، از جنبه های خشن، ویرانگر و مخرب طبیعت به مثابه حوزه ملموس برای بیان مفهوم انتزاعی «خشم» استفاده می کنند و باورها، تصورات و تخیلات خود در مورد تاثیر «خشم» بر اندام های بدن را برای بیان مفهوم سازی ها به کار می برند. مفهوم سازی های فرهنگی «خشم» به صورت «آتش، حرارت، نیرو و رعد و برق» ناشی از الهام از پدیده های طبیعت و سبک زندگی روستایی-عشایری است.
    کلید واژگان: اجزای طبیعت, زبان شناسی فرهنگی, خشم, گویش بختیاری, مفهوم سازی فرهنگی}
    Gholamreza Khademi, Zahra Abolhassani Chimeh *, Behrooz Mahmoodi Bakhtiari
    Cultural conceptualizations express the manner of thought and ideology of a society to these phenomena. The study of the cultural conceptualizations helps to solve cultural misunderstandings and facilitate the cross-cultural understanding. The Cultural conceptualizations of anger using the words of the body organs and the elements of nature and the cultural origins of conceptualizations have been studied in Bakhtiyari Dialect of Zazomahroo Region. Research method is descriptive-analytical one. Due to rural and nomadic lifestyle of people, the words related to natural phenomena and the elements of nature are used as a basis for cultural conceptualizations. Some of the cultural conceptualizations are expressed through using the words related to the body organs. Statistical population is 700 expressions, proverbs and phrases related to angry. Data were obtained by field study, interviewing and observations. The analyses of the data showed the origins of the cultural conceptualizations in rural and nomadic people’s lifestyle, beliefs, ideologies, imaginations, and the physiological effect of feelings and emotions of anger on human body. This lifestyle makes people have a direct contact to the nature; therefore, they use the impious and destructive aspects of natural phenomena as a concrete domain to express the abstract notion of anger. They use their beliefs and imaginations about the effects of anger on the body organs to express the cultural conceptualizations. cultural conceptualizations of anger as “fire, heat, force, flood, snow slide, and lightning” come from the inspiration of natural phenomena and  rural and nomadic lifestyle.
    Keywords: anger, Bakhtiyari dialect, cultural conceptualizations, cultural linguistics, The Elements of Nature}
  • سیمین خیری، خاور قربانی*، نسرین چیره

    این مقاله بر اساس مبانی نظری هیجان خشم در روان شناسی، به بررسی محتوا و زبان ضرب المثل های مربوط به آن، در امثال وحکم دهخدا پرداخته است. برای دستیابی به این هدف، از روش «تحلیل محتوای استنباطی» استفاده نموده و نمونه تحقیق، کتاب چهارجلدی امثال وحکم دهخداست. داده های تحقیق نخست در سه بحث نمود خشم، علل و راه های کنترل آن در اثر فوق توصیف شده و با روانشناسی تطبیق داده شده-اند سپس به بررسی وجه ادبی آن ها، جهت تعیین رابطه زبان با محتو و به عبارتی روانشناسی زبان آن ها پرداخته شده است. این بررسی حاکی از این است که در مثل های فارسی و بالتبع نگرش گذشتگان، مانند روان شناسی جدید هردو وجه این هیجان یعنی خشم مثبت و منفی مشاهده می گردد و حتی شواهدی وجود دارند که علل وجوه دوگانه آن را تبیین و توجیه می نماید. علاوه براین ها، به بررسی علایم، عوامل و مدیریت آن هم پرداخته شده است. بررسی روانشناسی زبان مثل های مربوط به خشم نشان می دهد که بعد از تشبیه بارزترین وجه ادبی مثل، تضاد است. این موضوع با محتوای خشم و عوامل آن یعنی تضادهای دوگانه ارتباط دارد و زبان در خدمت فکر درآمده و سبب وفور و کثرت تضاد در زبان شده است؛ بنابراین، پردازش محتوایی و زبانی این بحث، در مثل ها جامع است و این ویژگی، در کنار اختصار زبانی و مقبولیت همگانی آن ها در میان مردم، باعث موثر واقع شدنشان در شناساندن هیجان ها، توجیه و رفتاردرمانی آن ها باشد.

    کلید واژگان: ضرب المثل ها, دهخدا, روان شناسی, هیجان, خشم}
    Simin Khiri, Khavar Ghorbani *, Nasrin Chir

    This study, Based on the theoretical foundations of the emotion of anger in psychology examines it in the proverbs of Dehkhoda. To achieve this goal, he used the method of "inferential content analysis" and, sample of research is a four-volume book such as Dehkhoda’s Amsalohkam The first, research data are described in the three discussions of manifestation of anger, reasons, and ways to control it in the above work. Then, Examining the content of parables shows the comprehensiveness of the discussion of anger in comparison with its topics in psychology, and the study of literary language shows that language serves the content and at the same time seeks to explain the subject of anger and its management strategies.Keywords: proverbs, Dehkhoda, Psychology, Excitement, Anger.This study, Based on the theoretical foundations of the emotion of anger in psychology examines it in the proverbs of Dehkhoda. To achieve this goal, he used the method of "inferential content analysis" and, sample of research is a four-volume book such as Dehkhoda’s Amsalohkam The first, research data are described in the three discussions of manifestation of anger, reasons, and ways to control it in the above work. Then, Examining the content of parables shows the comprehensiveness of the discussion of anger in comparison with its topics in psychology, and the study of literary language shows that language serves the content and at the same time seeks to explain the subject of anger and its management strategies.

    Keywords: proverbs, dehkhoda, psychology, excitement, anger}
  • حجت الله امیدعلی*

    استعاره بخش جدایی ناپذیری از فرآیند تفکر در انسان است. خشم نیز یکی از هیجان های قدرتمند در وجود آدمی است که پیامدهای مثبت و منفی زیادی به همراه دارد. تبیین خشم موضوعی است که نظر بسیاری از علمای اخلاق، اندیشمندان و روان شناسان را به خود معطوف داشته است و هرکدام دیدگاه هایی در این زمینه دارند. مولوی شاعر اندیشمند و خوش ذوق و بیان در اشعار خود ابعاد گوناگونی از خشم را برای مخاطبان خود بیان می دارد. این مقاله با هدف بررسی خشم در مثنوی مولوی با تکیه بر نظریه استعاره مفهومی لیکاف پاسخ گوی این سوالات است: چه تصاویری حول محور خشم شکل گرفته است؟ استعاره های مفهومی خشم در مثنوی مولوی کدامند؟ دلایل خشم و راهکارهای آن در مثنوی مولوی چگونه تبیین شده است؟ نتایج خشم و نشانه های بروز آن کدامند؟ روش تحقیق، تحلیل محتوایی است که تمام مثنوی مولوی با موضوع خشم مورد بررسی قرار گرفته است. بحث اصلی چهار محور دارد که در آن استعاره های مفهومی در ارتباط با فیزیولوژی خشم، تصویر خشم، دلایل خشم و راه های درمان آن و نتایج خشم در مثنوی مولوی مورد تحلیل قرار گرفته است.

    کلید واژگان: بررسی و تحلیل, مثنوی مولوی, استعاره مفهومی, خشم}
    Hojjatallah Omidali *

    Metaphor is an integral part of the thought process in humans, and anger is also one of the most powerful emotions in humans that has many positive and negative consequences. Molavi, a thoughtful poet with good taste and expression, explains the various dimensions of anger to the audience in the spiritual Masnavi. This article answers these questions to investigate anger in Rumi's Masnavi based on Lakoff's conceptual metaphor theory: What images are formed around the axis of anger? What are the conceptual metaphors of anger in Rumi's Masnavi? How are the reasons for anger and its solutions explained in Rumi's Masnavi? What are the consequences of anger and its symptoms? The research method is content analysis through which the whole of Rumi's Masnavi has been examined with the subject of anger. The main discussion has four axes in which conceptual metaphors are analyzed in relation to the physiology of anger, the image of anger, the causes of anger, its treatment methods, and the results of anger in Rumi's Masnavi.

    Keywords: Review, Analysis, Rumi's Masnavi, Conceptual metaphor, anger}
  • سیمین خیری، خاور قربانی*، نسرین چیره

    بررسی نوع بیان مفاهیم در ادبیات یکی از موضوعاتی است که می تواند در تاثیرگذاری و شناخت بیشتر کارکردهای انواع ادبیات موثر باشد؛  بنابراین  این پژوهش، ابتدا بر اساس مبانی نظری خشم در روان شناسی، به جمع آوری ضرب المثل های مربوط به آن، در مثل های فارسی کتاب امثال وحکم دهخدا پرداخته  و بعد از جمع آوری و طبقه بندی داده ها، ساختار زبانی و نوع بیان آن ها را از دو دیدگاه تمثیلی و تحت اللفظی بررسی کرده است؛ درنهایت این دو نوع بیان را باهم مقایسه نموده و در پاسخ  به این سوال که آیا در مثل ها خشم، بیشتر به صورت تمثیلی بیان شده است یا تحت اللفظی؟  به این نتیجه رسیده است که از بیان تمثیلی بیشتر برای بیان مفهوم خشم، انواع و علایم آن بهره گرفته شده است اما در بحث راهکارهای مدیریتی بیان مستقیم و تحت اللفظی بسامد بیشتری دارد. دلیل این دوگانگی انتزاعی بودن مفهوم خشم است که جهت تبیین آسان آن با توجه به مخاطبان عامه مثل، تمثیل به کاربرده شده است اما وقتی سخن از راهکارهای آن است برای فهم راحت آن ها از انواع جملات خبری و مستقیم استفاده می شود. روش تحقیق تحلیل محتوای تحلیلی  استنباطی است و نمونه موردی پژوهش، کتاب چهارجلدی امثال و حکم دهخداست. برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز از فیش برداری استفاده شده است و روش تجزیه وتحلیل داده ها استقرایی است.

    کلید واژگان: ضرب المثل ها, دهخدا, خشم, بیان تمثیلی, بیان تحت اللفظی}
    Simin Khyri, Khavar Ghorbani *, Nasrin Chireh

    Investigating the type of expression of concepts in literature is one of the topics that can be effective in influencing and understanding the functions of different gnere of literature; therefore, this research based on the theoretical foundations of anger in psychology, first has collects related proverbs in all Persian proverbs in the book Proverbs of Dehkhoda. After, collecting and classifying the data, the structure He has studied their language and type of expression from both figurative and literal perspectives, and finally compared these two types of expression and And in answer to the question of whether in proverbs anger is expressed more figurative or literally? It has concluded that more than figurative expressionhave been used to express the concept of anger and types and its signs, but in the discussion of management solutions, has a higher frequency from direct and literal expression. The reason for this dichotomy is the abstract nature of the concept of anger, which has been used as an figurative for its easy explanation according to popular audiences, but when it comes to its solutions, a variety of news and direct sentences are used to easy understanding of them. The research method is inferential content analysis and the case study is a four-volume book of proverbs and rulings by Dehkhoda. Phishing has been used to collect the required data and information and the data analysis method is inductive.

    Keywords: proverbs, dehkhoda, anger, figurative expression, literal expression}
  • عزت الله کلانتری خاندانی، مهدی محمدی نیا*، مسعود اکبری زاده

    دو گونه رویکرد برای بازنمایی هیجان در مغز وجود دارد: نخست، نظریه عصب زیستی و دوم، نظریه کنش مفهومی هیجان . در نظریه عصب زیستی، هیجان های اصلی با مجموعه ای از شبکه های منسجم درون مغزی برانگیخته می شوند که همانندی ساختی با دیگر حیوانات دارند؛ این شبکه ها به شبکه های ذاتی معروف اند. با این وجود، در نظریه کنش مفهومی هیجان، هر هیجان حالتی مغزی است که از تعامل حوزه خاص و عام مغز با دیگر شبکه های کنترل شناختی، سیستم های عصبی و پیوند های مغزی شکل می گیرد. از این رو، پژوهش حاضر با ماهیتی کیفی و به روش توصیفی تحلیلی است، در پی شناخت بخش های فعال قشر مخ در هنگام درک مفاهیم نیرو و حرکت در قالب استعاره با مفهوم خشم است. به این منظور، 80 استعاره مفهومی حوزه نیرو و حرکت در قرآن کریم با رویکرد شناختی به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، گردآوری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که واژه های نیرویی و حرکتی خشم همچون لعن، غضب، کظم، سخط، غیظ، تغیظ، غایظ و مغاضبه به عنوان حوزه های مبداء، در درک استعاری حوزه های مقصد مانند کفر، خواری، مسکنت، سقوط، خلف وعده، جایگاه پست، بشارت، صبر، نیکوکاری، بخشش، اعمال، انذار، نذیر، توبه، جهنم، برانگیختن، هیجان سازی، ظلم به نفس، نفرین و عذاب نقش دارند. همچنین مشخص شد که ناحیه های مختلف قشر مخ در هنگام پردازش خشم با واسطه پاسخ های متفاوت فعال می شوند. یافته ها نشان می دهند که درهنگام رویارویی با هیجان خشم، بازخورد ها و واکنش های گوناگونی بازنمایی می شوند که برگرفته از تعامل های نواحی، شبکه ها و پیوندهای متعدد عصبی در مغز است و در نهایت نظریه کنش مفهومی تایید می شود. افزون بر این، بررسی داده های پژوهش نشان می دهد که مفهوم سازی خشم در قران گذرا و  بافت محور است.

    کلید واژگان: قرآن, نظریه هیجان اصلی, نظریه کنش مفهومی, استعاره مفهومی, هیجان خشم}
    Ezatollah Kalantari Khandani, Mahdi Mohammadi Nia *, Masoud Akbarizadeh

    Several works of research done in the past 50 years have largely convinced some researchers that fundamental emotions are natural and can be seen in all animals, this view is called the basic emotion theory. One of the recent meta-analyses of the human neuroimaging literature was interpreted as supportive of the basic emotion hypothesis (Vytal and Hamann, 2010). However in fact, although there are some consistencies between limbic and non-limbic regions, some of non-specific regions become activated during anger, sadness, fear, disgust, and happiness. Based on this point, each emotion category arises from an innate, specific brain module with homology to other animals. This basic emotion view has commonly loomed large in the science of emotion, and is broadly accepted by many researchers in this field. It has also become a general topic in the popular mainstream media, in spite of the fact that there is still a long way to perceive how the brain basis of emotion is functioning. All in all, some scientists think that certain emotions, such as anger, fear, sadness, happiness and disgust, are biologically basic. It means that these primary and fundamental emotions are natural and can be seen in all beings, that is why it is called the basic emotion theory. In contrast to the basic emotion theory, another approach to emotion, the ‘conceptual act theory of emotion’ assumes that an emotion such as anger, sadness, fear, disgust or happiness is an instance and these instances do not originate from their own. They come from different parts and sections of the brain and they are not specifically devoted to identified brain networks. It means that emotions are built from the combination of activities in domain-general and core brain systems that perform more basic psychological functions, such as salience detection, memory, sensory perception, language, and so on (Barrett, 2006; Lindquist and Barrett, 2012). On the other hand, many different parts of brain are involved in order to understand the concepts of emotions and act, react, or take positions while they are being processed. The present study, which has a qualitative and descriptive-analytic character, aims to specify and discover the active parts of the cerebellum, when they process and understand the concepts of power and movement in the form of conceptual metaphor for the concept of anger based on Quranic data. That is why the present research has focused on anger verses in the Holy Quran. To do so, eighty conceptual metaphors in the source domain of power and movement were gathered from the Holy Quran. To find the appropriate metaphors, first the lexica of anger terms were looked up in the Holy Quran thesaurus (Ghoreshi, 2007), then the verses containing those terms were extracted to discover the conceptual anger metaphors. After that, the derived metaphors were studied and analyzed by some Quran experts to ensure their accuracy. To perform the present investigation, the following practical steps have been taken. First, metaphorical representations sought in the conceptual anger metaphors were considered as signs indicating the activation of the functional regions of the cortex. Second, the themes and evidences of any conceptual metaphor, in other words, the kind of Qur'anic look to anger in different verses, are identified. For example, an extracted metaphor in Quran says: anger is chewing the fingertips, based on precise divisions of cortical functions put forward by Brodmann (Judas, et al. 2012), this conceptual metaphor can be attested to by the activation of parts of motor, executive, attention, emotion functions of the cerebellum during processing anger in the mind. Third, in the same vein, then, given that the active regions of the brain are widespread during anger (Vytal & Hamann, 2010: 2880), it became clear that Quranic anger metaphors entail some different parts of brain to be involved in processing anger. Finally, by matching and comparing the data of Vital and Haman (2012) with Bradman, adapted from Judas (2012),and analysis of the explanation of the concept of motion and power metaphors the data was analyzed and represented.  . Living experiences are the main sources by which emotions are conceptualized in the brain networks.  Consequently, based on the previous experiences, these emotions start to be processed. It has been proved that by means of already – made concepts many possible connections of brain neurons happen in the brain, which have important impacts on our ultimate decisions and reactions while beings emotional (Vytal & Haman, 2010). Therefore, this shows that those situations that you experience while you get angry exert strong influences on your future behavior. Based on the data analysis for metaphorical comprehension, the findings show that the sources domains of power and movement in the form of conceptual metaphors for the concept of anger are shown in the target domains, such as patience, charity, forgiveness, actions, denial, neglect, repentance, blasphemy, eulogy, hell, provocation, excitement, self-denial, curse, and torment. It was also found that different areas of the cerebellum are active during the processing of anger through different responses. The findings also display that the concept of anger and the concept of exposure to anger rebound. Moreover, these reactions are reflected from interactions between areas, networks and numerous neural networks, and ultimately, a conceptual action theory is confirmed. In addition, the results demonstrate that the conception of anger is transitional, transitory and context-based in the Holy Quran. Findings also indicate that while we are exposed to conceptual metaphors for the concept of anger, many different somatosensory feedbacks are observed. These are because of the interactions of brain networks and neuron connections. Results also show that the conceptual act theory of emotion is approved and anger is not only transitory but also context-based

    Keywords: Quran, basic emotion theory, conceptual act theory, conceptual metaphor, anger}
  • آزاده شریفی مقدم*، فتانه سادات فاطمی
    پژوهش حاضر به بررسی مفهوم سازی استعاری خشم در یکی از آثار حماسی ارزشمند زبان فارسی بر اساس الگوی شناختی کووچش می پردازد. داده های این پژوهش از پیکره کلامی داستان منظوم هفت خوان رستم و نیز نگاره های مرتبط با آن استخراج گردید. ابتدا، حوزه های مبدا به کاررفته در متن بر اساس الگوی سه گانه خشم مشخص شد و سپس میزان کاربرد استعاره های کلامی در سطح تصویر، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که اولا انواع سه گانه استعاره شامل استعاره شاخص آتش، استعاره های اصلی شامل مفاهیم حیوان/خوی وحشی، جنون، آسیب و بار و نیز استعاره های عام در پیکره مورد نظر مشاهده شد. همچنین از میان حوزه های مبدا به کاررفته، مفاهیم آتش، خوی وحشی و استعاره عام «پیروزی بالا است»، استعاره های مشترک دو سطح کلام و تصویر بودند. در نهایت، بررسی سناریوی نمونه اعلای خشم در پیکره مورد بررسی، فقدان مرحله کنترل خشم را نشان داد که می تواند بیانگر این مطلب باشد که هرچه میزان و شدت خشم بیشتر باشد، احتمال وقوع این مرحله کمتر است.
    کلید واژگان: مفهوم سازی استعاری, خشم, حوزه مبدا, حوزه مقصد, هفت خوان رستم}
    Azadeh Sharifi Moghaddam *
    The present research aims at the metaphorical conceptualization of ‘anger’ in one of the most valuable epic works of Persian based on the cognitive pattern proposed byKövecses. The data wereextracted from the corpus under study as well as from the related drawings. In thefirst stage, the target domains were identified and then they were classified into three categories of anger metaphors. Then, the pictures were investigated regarding the degree of correspondence between verbal and pictorial levels. The results showed metaphors of three types of central (fire), principal (insanity, dangerous animals, burden, trespassing) as well as minor metaphors.Moreover, metaphorical concepts of ‘fire’, ‘dangerous animals/nature’ as well as the orientational metaphors of ‘victory/failure is up/down’ were common in verbal and pictorial corpus. Finally, the analysis prototype scenario revealed the absence of an "anger control" phase, which could indicate that the greater the degree of anger is, the less likely anger control may occur.
    Keywords: metaphorical conceptualization, Anger, source domain, target domain, Haft Khan of Rostam}
  • ساناز تقی پوری حاجبی، کامران پاشایی فخری*، پروانه عادل زاده

    استعاره مفهومی مهم ترین دستاورد زبان شناسی نوین است که در آن مفاهیم انتزاعی و مجرد به طور عینی و تجربی مفهوم سازی می شوند. نظریه استعاره مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون در کتابی به نام «استعاره هایی که باور داریم» مطرح شد. بر اساس این نظریه، استعاره مفهومی امری تصوری و ذهنی است که در زبان به صورت استعاری تجلی می یابد. بیش تر مطالعه ها در مورد استعاره مفهومی منحصر به گفتار و نوشتار است در صورتی که استعاره های عواطف می تواند به گسترش الگوی استعاره مفهومی کمک کند. پژوهش حاضر به بررسی استعاره های مفهومی حوزه خشم در رمان «شوهر آهو خانم» افغانی و رمان «هرگز رهایم مکن» ایشی گورو(برنده جایزه نوبل ادبی 2017) می پردازد. داده های این تحقیق از عبارات و اصطلاحات مربوط به خشم در این دو رمان استخراج گردیدند. در این جستار بر آن ایم تا با بررسی قسمت هایی که در آن ها مفهوم خشم در قالب استعاره مفهومی مطرح است، پر بسامدترین نگاشت های استعاری و حوزه های مبدا را تبیین کنیم.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, عواطف, استعاره خشم, افغانی, ایشی گورو}
    Sanaz Taghipouri Hajebi, Kamran Pashayi fakhri *, Parvaneh Adelzadeh

    Conceptualmetaphoris the most important achievement of modern linguistics in which abstract ideas are objectively and experimentally conceptualized. Conceptual metaphor was initially introduced by Lackoff and Johnson in a book titled “Metaphors We live by”. Based on this theory, conceptual metaphor is a mental and imaginary issue revealed metaphorically in a language. Most studies concerning conceptual metaphors are limited to speech and writing; however, emotional metaphors can help conceptual metaphor patterns develop. The present study aims to analyze the conceptual metaphor of wrath in Afghani’s “lady Ahu’s Husband” and Ishiguro’s “Never Leave Me Alone” (winner of Literature Noble prize in 2017). Date were collected from phrases and expressions related to wrath in these two novels. The researchers are to analyze those parts in which wrath is presented as a conceptual metaphor to explain the most frequent metaphors and their origin.

    Keywords: conceptual metaphor, emotions, anger, Afghani, Ishiguro}
  • عاطفه خدایی*، محبوبه مباشری
    روایت پردازی شیوه ای کامل در خلق متون ادبی به ویژه آثار تعلیمی است. کلیله ودمنه و گلستان در جایگاه دو اثر شاخص ادبیات تعلیمی از همین شیوه برای بیان مفاهیم بهره جسته اند. پژوهش حاضر به بررسی روایتگری ترس و خشم در حکایت هایی از این دو اثر پرداخته است که کنشگران انسانی دارند. در مقاله حاضر شیوه تجلی ترس و خشم و نحوه روایت پردازی با بررسی زبان روایت، شیوه کنش و بیان کنشگرانی که دو هیجان را نشان می دهند و نیز انگیزه ها و نتایج حاصل از دو کنش بررسی شده است. تفاوت هایی در زبان روایت، طبقه اجتماعی و جنسیت کنشگران و کنش پذیران و... در دو اثر مشاهده می شود که حاصل تفاوت دیدگاه دو نویسنده، هدف تالیف و خاستگاه متفاوت داستان هاست.
    کلید واژگان: روایتگری, ترس و خشم, کلیله ودمنه, گلستان}
    Atefeh Khodaei *
    Narrativization is an efficient manner to create literary texts, especially didactic ones.Two significant didacticpieces of literature, namely,KalileveDimne, and Golestan, have used the same method to convey their messages. This study investigates the narrative of fear and anger in the stories of these two books that have anthropomorphic animals as characters. This article aims at analyzing the narrativization of fear and anger through the study of the language of narration, modes of action and expression of the actors who experience both emotions,andalso theirmotivations and the results of their actions. Some differences can be noticed in the language of narration, social class and the gender of the actors that is the result of the two authors’different perspectives, the purpose of their writings and the different origins of stories.
    Keywords: Narrative, Anger, Fear, Golestan, Kalileh, Dimneh}
  • مرضیه اطهاری نیک عزم، دنیا بیگی *
    این مقاله سه رمان به نام های مدراتو کانتابیله ،عاشق ودرد ،از مارگریت دوراس نویسنده قرن بیستم ، را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. هدف نگارنده از پرداختن به این آثار،دست یافتن به جایگاه و اهمیت سکوت می باشد.مساله مورد توجه ، سکوت شخصیت ها و وجود رابطه ای مستقیم بین سکوت و احساس است.در واقع این سکوت نشات گرفته از احساساتی غالبا ناخوشایند بوده واین احساسات ریشه در تنهایی شخصیتهای داستان دارند.گاهی نیز می توان سکوت کنشگران اصلی را به عنوان عامل بروز احساساتی منفی نظیر ترس،اندوه وناامیدی در کنشگران مقابل آنها قلمداد کرد.البته در کنار تمامی این احساسات ناشی از سکوت ،«خشم» به عنوان احساسی مشترک جلب نظر می کند.
    از آن جایی که تمامی رمان های مذکور بیان کننده حالات و احساسات شخصیت ها هستند،بنابر این برای پرداختن به مساله سکوت دراین سه اثر،از نشانه معنا شناسی احساس مدد جسته ایم. در واقع،با شناسایی و بررسی روند تولید آن احساسات،به درک معنای سکوت و نقش واهمیت آن در آثار این نویسنده دست یافتیم.
    کلید واژگان: سکوت, احساس, تنهایی, خشم, معناشناسی}
    Donya beigi *
    This article analyses and examines three novels of author of the twentieth century, Marguerite Duras. The goal is to find place and importance of silence. The issue is silence of personages and the existence of a direct link between silence and feeling. In fact, the silence emanates from unpleasant feelings and these feelings are often rooted in their loneliness.
    Sometimes the silence can be the main actor as the cause of negative emotions such as fear, sadness and disappointment for their partners. Of course, with all the feeling of silence, anger, appeal as a common sense.
    Since all the novels expressing moods and feelings of the personages, so to address the issue of silence in these three opuses, we help semiotique of passion. With identification and analysis the production process of passion, we achieved the meaning and the role of silence in these opuses.
    Keywords: silence, emotion, loneliness, anger, semiotique}
  • فرهاد ساسانی، معصومه ملکیان
    پژوهش حاضر به بررسی چگونگی مفهوم سازی خشم در زبان فارسی به کمک یکی از قوی ترین ابزارهای مفهوم سازی یعنی استعاره می پردازد. ابتدا استعاره های خشم در زبان فارسی، بر اساس مجموعه ای از جمله های گویشوران فارسی زبان شهر تهران طی سال 1390-1391 گردآوری شده و سپس حوزه های مبدا به کاررفته در آنها با 13 حوزه مبدا معرفی شده از سوی کوچش مقایسه می شوند. در نهایت، استعاره ها بر اساس الگویی که کوچش (2000) برای تقسیم بندی استعاره ی احساس ارائه کرده به سه دسته تقسیم می شوند. نتایج تحلیل بر روی 72 عبارت نشان می دهد که خرابی / ویرانی با بیشترین میزان فراوانی و پس از آن آتش / گرما، تغییر فیزیولوژیکی و رفتار / واکنش حیوانی با نسبت فراوانی برابر در جایگاه بعدی رایج ترین حوزه های مبدا برای مفهوم سازی خشم در زبان فارسی هستند. در تقسیم بندی استعاره ها به سه گروه، غالب استعاره ها در گروه اول جای گرفتند؛ به عبارتی بیشتر استعاره ها واکنش احساسی حاصل از بروز حس خشم را بازنمایی می کنند. علاوه براین، تاثیر باورهای فرهنگی را در انتخاب حوزه های مبدا مختلف در جوامع گوناگون و حتی درون یک جامعه می توان مشاهده کرد.
    کلید واژگان: استعاره ی مفهومی, خشم, استعاره ی خشم, حوزه های مبدا, زبان شناسی شناختی}
    Farhad Sasani, Masoumeh Malekian
    This study investigates conceptualizing anger in Persian by means of metaphor، one of the most effective devices of conceptualization. First of all، the anger metaphors in Persian are gathered from the utterances of Persian speakers in Tehran during 1390-1391، and then the determined source domains in Persian are compared with 13 source domains introduced by Kövecses. Anger metaphors in Persian are divided into 3 groups based on Kövecses model (2000). Analysis of 72 metaphorical expressions shows that breakdown /destruction with the highest frequency and fire /heat، physiological change، and animal behavior /reaction with equal frequency are the most common source domains of anger metaphors in Persian. After dividing these metaphors into three groups، most of them are placed within the first group. In other words، the great part of metaphors represents emotional responses out of anger. Moreover، results of the analysis indicate the effect of cultural beliefs on the selection of different source domains among different communities، even within one community.
    Keywords: conceptual metaphor, anger, anger metaphor, source domains, cognitive linguistics}
  • محمد امین صراحی، محمد عموزاده

    مقاله حاضر به مقایسه استعاره های مربوط به احساس خشم در زبان های فارسی و انگلیسی بر اساس الگوی شناختی- زبانی لیکاف و کاوکسس (1987) می پردازد. داده های این تحقیق بر اساس الگوی تشخیص استعاره از عبارات و اصطلاحات مربوط به احساس خشم استخراج گردیدند و با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج حاصل از این تحقیق شباهت ها و تفاوت های فراوانی را میان استعاره های مربوط به احساس خشم در این زبان ها نشان می دهد. شباهت های موجود عمدتا ناشی از انگیزشی جهانی است که بیشتر به دلیل فعالیت ها و عکس العمل های فیزیولوژیکی مشابه و همچنین عقاید مشابهی که گویندگان این زبان ها دررابطه با بدن خویش دارند به وجود آمده اند. تفاوت ها و جنبه های گوناگونی استعاره های مربوط به این احساس در این دو زبان به وجود زمینه های فرهنگی- عقیدتی متفاوت، تفاوت در رمزگذاری اطلاعات، میزان شرح و بسط واژگانی و یا حتی نوع دستوری واحدهای واژگانی به کار رفته مرتبط می باشد.

    کلید واژگان: استعاره, احساس خشم, زبانشناسی شناختی, زبان فارسی و زبان انگلیسی}
    Mohammad Amin Sorahi, Mohammad Amozadeh

    This study investigates the use of metaphors of anger in Persian and English، based on cognitive linguistics. The paper primarily adopts the cognitive-linguistic model of Lakoff and Kövecses (1987). The results of the study indicate some similarities and differences between the metaphors of anger in Persian and English. Similarities are mostly attributed to a kind of universal motivation for the metaphors employed in these languages which has its root in the similar physiological responses to this emotion and also the similar ideas of the speakers of these two languages about their bodies. The differences are mostly related to having different cultural-ideological backgrounds، coding and decoding the information، the degrees of lexical elaboration، and even the type of lexical elements. In short، the current study reveals that metaphors of anger encompass an integrative mechanism representing not only linguistic and conceptual aspects of language use but socio-culturally-constructed meanings as well.

    Keywords: anger, metaphor, Cognitive Linguistics, Persian, English}
  • مهدی ترکشوند، موسی عربی، مجتبی ترکاشوند
    عاطفه، نیرویی است که به وسیله آن احساسات درونی ما به دیگران منتقل می شود و مهم ترین پایه یک اثر ادبی و سبب جاودانگی آن به شمار می آید. عاطفه، خود مشتمل بر موارد زیر است: رغبت، رهبت(ترس)، طرب، غضب؛ و هر یک از این ها نیز شامل جزئیات و انواع مختص به خود هستند؛ مثلا رغبت، دربرگیرنده دو عنصر مدح و شکر است. و رهبت (ترس) شامل اعتذار و استعطاف؛ و طرب نیز دربردارنده شوق و رقت النسیب؛ و به همراه غضب نیز هجو، وعید و عتاب می آید. امام سجاد (ع) شکایت و درد دل خویش را در خلال مدایح خویش جای داده و به صورت ای هام و کنایه وار به شکایت و انتقاد از حکومت جور پرداخته؛ از این رو یکی از نمودهای زیبای مدح، مدح آمیخته با شکوه است که به برشمردن صفاتی از باری تعالی می پردازد و ای هام وار سرشار از شکوه و گلایه است و با تعمق بیشتر درمی یابیم آن حضرت در خلال آن، درباره پایمال شدن حق مظلومان سخن رانده است. خشم و غضب بر دیگران نیز با به کارگیری کنایه ها و تعریض های متفاوت به صورت غیرمستقیم و مخصوصا در قبال کسانی که حق او و اجداد پاک مطهرش را پایمال کرده اند، نمایان است
    کلید واژگان: وعید و عتاب, اعتذار و استعطاف, طرب, دعا, رهبت, عاطفه, غضب}
    Mahdi Torkashvand, Mousa Arabi, Mojtaba Torkashvand
    Emotion is a force with which we convey our interior feeling such as love, hatred, anger, anxiety and is general all our joys to the others.emotin, or maybe its force by itself is one of most fundamental bases of a literary work and its exactly the factor that makes the words or the works eternal, because it evokes the person emotion and feelings all the time and the person never gets tired of reading it. Science and scientific theories related to it are made and processed by our wisdom and wisdom is rapidly changeable but emtion has very little changes and even if its changer at a time, the change is not in the foundation and its basis, but the change is in the form and is appearance. Emotin itself includes: the emotin of enthusiasm, fear, joy and anger and each of them has its own special details and perceptions. Enthusiasm, for example, includes the two element of eulody and thankfulness.emotion of fear includes apolgy and affection and joy includes enthusiasm and tenderness and tenderness and anger includes satire, promise and blame
    Keywords: promise, blame, prayer, emotin, anger, joy, apology, affection, fear}
  • رجاء ابوعلی*، طاهره گودرزی
    مظفرالنواب به عنوان یکی از شاعران برجسته و سرشناس عراقی در حوزه ی نقد سیاسی و اجتماعی و یکی از یکه تازان عرصه ی هجو، جایگاه ویژه ای در ادبیات معاصر عراق دارد. وی که تجربه ی روزگاری پرفراز و نشیب در دوران بی ثباتی سیاسی و سپس فشار و تبعید را تجربه کرده است، خشمگین از ناکامی سران عرب در حل معضلات اجتماعی و سیاسی به ویژه مسئله ی فلسطین و تمایلات سازشکارانه ی آن ها و نیز ناتوانی توده ی عرب در حل مشکلات پیش رویشان است با زبانی تند و هجایی عریان به نمایش کاستی های اجتماعی و سیاسی و انتقاد از مسببان وضعیت وخیم مردم عرب می پردازد بی شک توانایی های زبانی و تعبیرهای ساده به او کمک کرد تا بتواند طیف مخاطبان خود را گسترش بخشیده و پیام خویش را به آنان انتقال دهد.
    کلید واژگان: مظفر النواب, عراق, نقد سیاسی, اجتماعی, خشم, هجو حاکمان عرب, فلسطین}
    Rajā AbŪ Ali*, Tahereh Goudarzi
    Mozaffar al-Navvāb, a distinguished Iraqi poet and a leading satirist, well-known in the field of social and political critique, has a privilegedstatus in contemporary Iraqi literature. He has experienced a difficult life in theperiod of political instability in Iraq and has later suffered from pressure and exile; he is angry at the inability of Arab authorities to resolve social and political problems especially those related to Palestine; he is also angry at the compromising strategies of authorities as well as the inability of the Arabs to face and tackle their own problems. Mozaffar al-Navvāb expresses his anger over all these issues and the social and political shortcomings in a harshand naked language and criticizes the agents of the deplorable conditions of the Arabs; his mastery over vernacular language and his fluent Arabic has attracted a wider audience for his message.
    Keywords: Mozaffar al Navvāb, Iraq, social, political critique, anger, satire, Arab leaders, Palestine}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال