به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "arab" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «arab» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی پورحمدانیان، حجت رسولی*، امیر فرهنگ نیا
    خماسیه مدن الملح لعبد الرحمن منیف التی تدور رحاها حول اللقاء بین العربی والغربی والصراع بینهما حول اکتشاف النفط  من السردیات العربیه التی تناولت الانساق الثقافیه لکل من العربی والآخر الغربی من رویه معاکسه. وبسبب دور الانساق الثقافیه البارز فی توجیه العلاقات بین الشعوب وضروره فهمها لإنجاز تبادلات اجتماعیه وإنسانیه واعیه وکذلک دور الادب الخطیر فی التعبیر عن الانساق الثقافیه، حاول هذا المقال ان یبحث عن قضیتین هامتین وفقا لمنهج النقد الثقافی وهما موقف الغربی من الانساق الثقافیه المضمره للعربی والخلفیات التی ادت إلی قبول او رفض تلک الانساق. یحکی قسم من نتایج البحث ان الشخصیات الغربیه حاولت تفسیر الانساق الثقافیه المضمره للعربی لکنها وقعت فی فخ عدم إدراک خلفیات هذه الانساق واهمیه مفهومها عند العرب، فاقتصر الغربی علی فهم وتفسیر الانساق الثقافیه للعربی حسب ثقافته التی تضع معظم المتغیرات علی محک العلم التجریبی وان الغربی حاول ان یتطبع بالانساق الثقافیه المضمره للعربی لنیل قبول المجتمع والحصول علی نوایاه ومصالحه السیاسیه.
    کلید واژگان: النقد الثقافی, الانساق الثقافیه, الآخر الغربی, خماسیه مدن الملح, عبد الرحمن منیف
    Ali Purhamdanian, Hojjat Rasouli *, Amir Farhangnia
    "Cities of Salt" by Abdul Rahman Munif, which is about the confrontation between the Arabs and the West over the discovery of oil, deals with Arab and Western other's cultural patterns from opposite perspectives. Due to the prominent role of cultural patterns in the direction of relations between nations and the need for a proper understanding of cultural patterns to achieve conscious social and human change, as well as the vital role of literature in expressing cultural patterns, this article has tried to examine two important issues: the western position against implicit Arab cultural patterns and the contexts that have led to the acceptance or rejection of these cultural patterns. The research method of this article is cultural critical analysis. It can be mentioned that the western figures tried to explain the implicit cultural patterns of Arabs, but they were in the trap of not knowing the background of these patterns and they have tried to interpret Arabic patterns based on most of their experiences. The use of Arab cultural patterns by Westerners in order to experimentally gain acceptance in Arabic and achieve their own political interests is one of the other findings of this research.
    Keywords: Cultural criticism, cultural patterns, arab, the western other, cities of salt, Abdul Rahman Munif
  • وحیدالله جمال*، عبدالعلی آل بویه لنگرودی، احمد پاشا زانوس، نرجس انصاری

    موسیقی، نقش بارز در ساختار شعر امروزی دارد و باعث برانگیختن احساسات مخاطب و نیز زیبایی کلام می‎شود. ارتباط شعر با موسیقی موضوع غیرقابل انکار است؛ زیرا زیبایی و ماندگاری هر شعری بستگی به میزان بهره مندی آن از موسیقی دارد. ازاین رو محمود درویش و قهار عاصی، ازجمله شاعرانی هستند که به عنصر زیبایی‎شناسی توجه ویژه نشان داده اند. شعر درویش، برخاسته از روح حماسی او و برآمده از حس وطن پرستی او نسبت به سرزمین فلسطین است و مجموعه «از آتش از ابریشم» قهار عاصی نیز، از روحیه وطن پرستانه او حکایت دارد؛ هردو کوشیده اند تا با یهره‎ گیری از عنصر موسیقی، مفاهیم و مضامین را به شکل زیبا به مخاطب انتقال دهند. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی نظام موسیقایی دو مجموعه شعری «کزهر اللوز او ابعد» محمود درویش و «از آتش از ابریشم» قهار عاصی بر اساس روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از آمارهای دقیق از اشعار برگزیده دو شاعر است. بررسی‎ها نشان می‎دهد که آنان در اغلب مضامین شعری خویش باهم اشتراک دارند ولی نگارندگان، می کوشند تا شیوه کاربرد موسیقی در شعر این دو شاعر و نحوه همخوانی موسیقی با محتوای آن را روشن سازند. نتایج به دست آمده نشان می‎دهد که در نحوه استفاده از موسیقی و ارتباط آن را با مضمون و محتوای شعر این دو شاعر اختلاف وجود دارد؛ ولی پیوند میان موسیقی، محتوی، احساسات و اندیشه، همواره در شعر آنان رعایت شده است.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, شعر مقاومت, عرب افغانستان, محمود درویش, قهار عاصی, موسیقی شعر
    Vahidullah Jamal *, AbdulAli Alebooye Langroodi, Ahmad Pasha Zanoos, Narjes Ansari

    Music plays a prominent role in contemporary poetry's structure and arouses the emotions of the audience while enhancing the beauty of the verses. The undeniable connection between poetry and music is evident because the beauty and longevity of any poem depend on its utilization of music. With that in mind, Mahmoud Darvish and Qahar Aasi are among the poets who have shown special attention to this aesthetic element. In Darvish’s poems, there is an epic spirit, which characterizes as a guard/ weapon to protect the land of Palestine. Similarly, Aasi's recent poem, "From the Fire and the Silk", shows his patriotic spirit. Both of these poets have tried to integrate music in their poems to deliver the message to their audience in a more beautiful and attractive way. The current research examines the element of music in Mahmoud Darvish's poetry collection, "Almond Blossoms and Beyond", and Qahar Aasi’s collection "From the Fire and the Silk". Using a descriptive-analytical approach and precise statistical analysis of selected poems from both poets, the investigations indicate that they share common themes in their poetry, but the authors seek to illuminate the method of employing music in the poetry of these two poets and the harmony between music and its content. The results demonstrate differences in the utilization of music and its relationship with the content and subject matter of the poetry by the two poets. However, the connection between music, content, emotions, and thoughts is a matter that can always be observed in their poetry.

    Keywords: Comparative Literature, Resistance Poetry, Arab, Afghanistan, Mahmoud Darwish, Qahar Asi, Poetry Music
  • طیبه خبیری، رضا اشرف زاده*

    داستان «اعرابی و سبوی آب» از جمله داستان هایی است که درمثنوی مولانا و مصیبت نامه عطار و در برخی دیگر از آثار منظوم و منثور زبان فارسی آمده است. این داستان تاکنون از زوایای مختلف نظیر ابعاد اجتماعی ،عرفانی،آموزه های اخلاقی و... مورد بررسی قرار گرفته است و در این مقاله به تحلیل وبررسی این موضوع از بعد روان شناسی شخصیت با رویکرد انسان گرایی بر اساس نظریه ی روانشناس انسان را آبراهام مازلو (1908-1970) پرداخته شده است. فضای کلی داستان گفتگوی دوجانبه اعرابی و همسرش می باشد که از طریق همین گفتگوها ویژگی های شخصیتی آنان به روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله می کوشد به این سوال پاسخ بدهد که:آیا نیاز های مادی تاثیری بر خلق و خوی افراد دارد و انسان توانسته است با بی اعتنایی به مادیات به کمال برسد؟و در نهایت دیده می شود که انسان با غلبه بر مشکلات و سختی های زندگی و توکل به خداوند می تواند بر بسیاری از مشکلات خود فایق آمده و به مرحله خود شکوفایی که همان مرحله کمال یا نقطه اوج است، دست بیابد.

    کلید واژگان: خودشکوفایی, مازلو, اعرابی
    Tayyibah Khabiri, Reza Ashrafzadeh *

    The story of "Arab and the jugs of Water" is one of the stories which have been published in Masnavi of Mawlānā and MusibatNama of Attar. This story has been studied from various angles such as social, mystical, ethical teachings, etc. In this regard, the analysis of this subject has been studied from the perspective of personality psychology with the approach of humanism based on the theory of Abraham Mazlou(1908-1970). The general plot of the story is about a dialog between an Arab and his wife by which their personalities are showed and analyzed.Which is the stage of perfection from the viewpoint of the mystics. The article tries to answer this question Are material needs affecting the mood of people And has man been able to attain perfection by disregarding material things? And finally, it can be seen how the Arab woman with tricks and anger and engagement with worldly appearances and material in the very early stages of the material needs remained, and no progress was made in his life, but the Arabs died with Patience and disregard for materiality reaches the peak of self-actualization, which is the stage of perfection from the viewpoint of the mystics.

    Keywords: Self-actualization, Mazlow, Arab
  • عبدالرضا مزرعه*، یدالله ملکی، جعفر تابان

    لعب الصابیه، رغم کونهم طایفه دینیه صغیره، دورا ملحوظا فی تطور الحیاه الروحیه والفکریه فی بلاد مابین النهرین والبلاد التی کانوا یسکنون فیها خلال ظهور المسیحیه وانتشارها او بعد ظهور الإسلام، ولا سیما بعد إزدهار الحضاره العربیه والإسلامیه ایام العباسیین، ولمعت من بینهم شخصیات علمیه اسهمت بقسط وافر فی إعلاء شان الحضاره العربیه والإسلامیه. مع الاسف إن المورخین ذکروا فقط سیرهم وادبهم وعلومهم، دون ذکر الدیانه التی کانوا ینتسبون إلیها لبعض الشعراء وادباء آخرین. لکن هذا الامر وارد بسبب حرص اولیک الصابیه علی سریه دیانتهم او الخوف علیها او عدم وضوح فلسفتها. وقد توصل البحث إلی ان کانت هناک شخصیات من الصابیه لهم نصیب قیم فی الحضاره والثقافه الإسلامیه وبعضهم اسلم فیما بعد، التی لم یتم تناولها فی الابحاث السابقه. الغرض من هذه الدراسه التی منهجها یکون الوصفی- التحلیلی وطریقه تجمیع البیانات هی الطریقه المکتبیه، هو معرفه تاثیر ودور بعض علماء هذه الطایفه المنسیه فی نشر الثقافه والعلوم المختلفه والاخلاق من اجل تطور الحیاه الروحیه والفکریه فی البلاد.

    کلید واژگان: الحضاره العربیه والإسلامیه, الصابئه المندائیه, نشر الثقافه والعلوم, تطور الحیاه الروحیه والفکریه
    Abdolreza Mazrae *, Yadollah Maleki, Jafar Taban

    Despite of being a small religious sect, the Mandaeans, in the period of the rise and spread of Christianity or after the rise of Islam, especially after emerging of Arab and Islamic civilization during the Abbasid period, in the development of spiritual and intellectual life in Mesopotamia and the lands where They did, they played a prominent role, and among them brilliant scientific personalities made a great contribution to the promotion of Arab and Islamic civilization. Unfortunately, in spite of mentioning the religion of some other writers of their time, the historians have limited themselves to the biography and mention of their literature and sciences, without mentioning their religion; but this is acceptable because of the Mandaeans' insistence on keeping secret or the fear of announcing their religion or the lack of transparency in the philosophy of this religion. The findings of the present article show that there were Mandaeans personalities who had a valuable contribution to Islamic civilization and culture, and some of them became Muslims later, which were not addressed in previous research. The study seeks to find the influence and role of the intellectuals of this religious sect in promoting different cultures and sciences and ethics for the development of spiritual and intellectual life in the lands of their residence through descriptive – analytical and library methods in collecting data.

    Keywords: Arab, Islamic civilization, Mandaeans, promotion of culture, science, development of spiritual, intellectual life
  • مریم انصاری *

    ویرانه های به جا مانده در سر مشهد نشان دهنده شهری بزرگ مدفون شده ساسانی اسلامی است. در سال 1979 ویتکام (Whitcomb) موفق به شناسایی ویرانه های شهر باستانی غندیجان در جنوب کازرون و در مسیر تاریخی شیراز به توج نایل گردید. امروز به طور قطع مشخص است که غندیجان همان سر مشهد امروزی است که در 84 کیلومتری جنوب کازرون است. با توجه به آثار باقی مانده از این محوطه باستانی به نظر می رسد که این شهر در دوران ساسانی از رونق زیادی برخوردار بوده است و در اوایل دوره اسلامی یعنی قرن دوم و سوم از رونق آن کاسته و در قرن هفتم و هشتم از سکنه خالی شده است. هدف از نوشتن این مقاله ارایه قرایتی برای علامت اختصاری GWDAN منقور بر روی تعدادی از سکه های عرب ساسانی متعلق به خلیفه عمربن عبیدالله بن معمر ضرب شده، می باشد. این علامت اختصاری اگر به صورت GNDAN خوانده شود می تواند با توجه به شواهد زبانشناسی و باستانشناسی با شهر باستانی غندیجان که در ایالت پارس و درنزدیکی شهر توج واقع شده انطباق داده شود.

    کلید واژگان: سکه, ساسانیان, عرب ساسانی, پهلوی, غندجان, عمربن عبیدالله معمر
    maryam ansari*

    The buried remains of the ruins of Sar-Mashhad represent a great city that belonged to the Sassanian-Islamic era. In 1979, Whitcomb succeeded in identifying the ruins of the ancient city ofGhandijan in the south of Kazeroon and the historic route of Shiraz to Tawwaj. Today, it is definitely clear that Ghandijan is the same as Sar-Mashhad, which is 84km. south of Kazeroon. Considering the remains of the ancient site, it seems that this city had thrived during the Sassanid era, at the beginning of the Islamic era, and during the second and third centuries, but was emptied during the seventh and eight centuries. The purpose of this article is to provide another interpretation of the mint mark GWDAN on a number of Arab-Sassanian coins dating back to the reign of Calipha Umar ibnUbayd Allah ibnM’mar.. However, if this mint mark instead signifies GNDAN, then it would correspond to the ancient city of Ghandijan according to linguistic and archaeological evidences, which is located in the Pars province near the city of Tawwaj.

    Keywords: oin, Sassanian, Arab, Pahlavi, Ghandjan, Umar ibn Ubayd Allah ibn, M’mar
  • سید حسین موسوی نژاد، فریبرز حسین جان زاده *

    در این مقاله بنا داریم مشاهیر ایران در ابیات عرب را معرفی کنیم. برای این مهم به بررسی ادوار تاریخ ادبیات پرداختیم و روشن شد که سهم ایرانیان در تبلور ادبیات عربی چشمگیر است. اسلام با ورود به ایران طرفدارانی پیدا کرد، و اختلاط اعراب با ایرانیان باعث شد تا فرهنگ دو کشور بر یکدیگر تاثیر بگذارد. این تاثیر در دوره اموی کم رنگ تر است چون حکومت اموی همواره نژاد عرب را بر غیر عرب به خصوص ایرانیان ترجیح می داد و همین باعث شد که ایرانیان کم تر در این دوره وارد حوزه ادبی شوند. ولی اختلاط شدید و رفعت مقام ایرانیان در دوره عباسی در ظهور چهره های مذهبی، ادبی و علمی سهم شایسته ای دارد. در این مقاله با برخی مشاهیر که بیش تر چهره های ادبی هستند آشنا می شویم و با نگاهی تطبیقی به بررسی آثار آن ها می پردازیم.

    کلید واژگان: اعراب, ایرانیان, شعرا, اموی, عباسی, ادبیات عرب
    Seyed Hossein Mousavi Nejad, Fariborz Hosynjanzadeh

    Here I want to introduce Iranian celebrities in Arabic literatures. In order to achieve this purpose, I study periods of literature history and finally it was found that Iranian contribution in formation of Arabic literature was impressive. By entrance of Islam to Iran, many followers turned to it. And the association of Arabs and Iranian people caused the mutual influence on both countries culture. This influence is less visible in Umayyad caliphate. Because Umayyad caliphate, prefer Arabs to non-Arabs especially Iranian people. And this preference causes less contribution of Iranian in literature domain in that period. This humiliation finally led to down fall of Umayyad. After revolution of Abu-Muslim Khorasani, the ground for Umayyad downfall and formation of Abbasid caliphate was provided. Abbasid begin their insurrection by accepting Ahl-Al-Bayt and enjoy the total support of Iranian. This matter had beneficial consequences for Iranian; they gain important positions in Abbasid caliphate. This high contribution and elation in their position had a great effect on emergence of religious, literary and scientific faces. In this study we will be familiar with some of these celebrities which most of them are literary people.

    Keywords: Arab, Iranians, poets, umayyad, abbasian, Arabs literature
  • لیدا نامدار*
    پژوهش حاضر با تاکید بر اینکه یکی از گفتمان های پرقدرت در ادبیات، گفتمان جنسیت است و با فرض این که زبان و ادب فارسی و عربی از زبان هایی است که در چارچوب گفتمان مردسالاری شکل گرفته، به بررسی ریشه ها و جلوه های زن ستیزی در شعر معاصر ایران و عرب پرداخته است و همچنین، نشان می دهد تغییر نگرش نسبی شاعران معاصر ایران و عرب نسبت به زن و در پی آن، ایجاد جایگاه جدید و طرح و ترسیم هویت انسانی تری از زن، توان و قدرت مقابله با آن کلیشه های جنسیتی راکه جز به تضعیف و تحقیر زنان نمی اندیشد، ندارد و علی رغم تحولاتی که در ذهنیت و اندیشه شاعران معاصر نسبت به زن صورت گرفته، این نگرش جدید، در سطح کلان نتوانسته مانع از رشد و گسترش باورها و قالب های سنتی ای شود که به برتری مرد و فرودستی زنان تاکید دارد. از این رهگذر، زن ستیزی آشکار و پنهان نه به شدت شعر کهن، ولی همچنان در شعر معاصر ایران و عرب به قوت خود باقی است.
    کلید واژگان: شعر معاصر, ایران, عرب, زن ستیزی, ستایش, زنانگی, فرودستی
    Lida Namdar*
    Based on the idea that Persian and Arabic language and literatures are among those formed within the patriarchal framework of discourse, this study attempts to investigate the roots and manifestation of misogyny in contemporary poetry of Iran and Arab countries by focusing on the powerful discourse of gender in literature. The results show that the relative change of idea about woman in the contemporary poets of Iran and Arab countries does not have power to fight the gender stereotypes which aim to undermine and humiliate women, and despite the development in the mind of contemporary poets, it seems impossible to prevent the development of traditional beliefs which focus on the male superiority and female inferiority. Though not evident, there is still overt and covert misogyny in contemporary Iran and Arab poetry.
    Keywords: Contemporary poetry, Iran, Arab, Misogyny, Praise, Inferiority
  • الهه مسیح خواه *، حامد صدقی
    شک در شعر جاهلی از مسائل بحث برانگیز در ادبیات عرب است که از زمان مطرح شدن آن تا به امروز موافقان و مخالفانی بسیار را به تلاش برای اثبات یا رد آن واداشته است. از قصایدی که بسیار مورد طعن قرار گرفته و آن را ساخته و پرداخته یکی از راویان شعر جاهلی؛ یعنی خلف الاحمر می دانند، «لامیه العرب» شنفری است. همین امر نگارنده را بر آن داشت تا ضمن معرفی روشی آماری به نام «کیوسام»، درستی یا نادرستی انتساب این قصیده را به شنفری بررسی کند. روش کیوسام از روش های جدید در اسلوب آماری مخصوصا در تشخیص سبک نویسنده و تعیین مولف متن است و مبتنی بر آمارگیری طول جملات و واژه های پرکاربرد است. این پژوهش با استفاده از این شیوه آماری، به بررسی یکی از مسائل با اهمیت در زبان عربی؛ یعنی انتحال شعر جاهلی پرداخته است. لذا به شیوه تحلیلی - آماری به این نتیجه رسیده است که سبک نوشتاری متن با خصایص سبکی و زبانی شنفری تناسب دارد.
    کلید واژگان: لامیه العرب, شنفری, خلف الاحمر, روش کیوسام, اسلوب نگارش
    Elaheh Masih Khah*, Hamed Sedghi
    Doubtfulness in ignorant poetry is one of the controversial issues in Arabic literature which has made the cons and pros to try to accept or reject it. One of the ballades which has been reproached and considered as a work by one of the narrators of ignorant poetry, Khalf-ol-Ahmar, is Lamiyah-al-Arab by Shanfara. This encouraged the writer to investigate and verify the truth of assigning this ballade to Shanfara by introducing qu-some statistical method. Qu-some method is one of the new methods in statistics which assists in recognizing the style of the writer and determining the writer of the work; it is based on analyzing the length of the sentences and high frequency of the words. The present study has utilized this statistical method in exploring one of the important issues in Arabic language that is Plagiarism in ignorant poetry. Regarding analytical-statistical methods, the study indicates that the writing style of the text is related to the stylistic linguistic features of Shanfara.
    Keywords: Lamiyah, al, Arab, Shanfara, Khalf, ol, Ahmar, Qu, some method, Style of Writing
  • الدکتور سید محمد موسوی بفرویی
    إن کثیرا من العلماء والادباء یقرون بفضل قصیده لامیه العرب منذ عصور متوغله فی القدم، لاشتمالها الحان ساحره للکلمات والالفاظ العذبه والمعانی العمیقه ولهذا کان موضوع الساعه الذی یتحدث فیه اکثر من له مقدره فی مضمار الادب. لکن رغم کل هذه العنایات والاهتمامات یبدو ان الامر لیس علی ما علیه من الحقیقه. وإذا اردنا ان نبحث بشکل اعمق واشمل نجد کثره المبالغه فی هذا الامر. فالمقاله هذه، ترید تعدیلا فی هذه المبالغات وإیضاح النواقص بمقارنتها مع افضل القصائد الاخری کقصیده زهیر بن ابی سلمی والنابغه الذبیانی مع النقد والتحلیل فی المعنی والمحتوی، کی تفهم ماهیه هذه القصیده ومن النتائج التی وصلت إلی ها المقاله بان تسمیه القصیده لیست بسبب تفوقها وارجحیتها علی القصائد الاخری وربما یکون العامل الرئیس فی هذا الشان العصبیه والممالاه إزاء الحرکه الشعوبیه اوغیرها فلامیه العرب من إحدی قصائد جاهلیه ولیست من اهمها.
    کلید واژگان: لامیه العرب, الشنفری, الادب القدیم, نقد القصیده
    Dr. Mohammad Mousavi
    Lamyat-ol-Arab is a Poem which has been widely acclaimed and considered superior to other odes by many scholars and literary figures due to its high quality. But, in spite of this acclaim, it seems that this should not be case and if the work is investigated deeply and accurately, many cases of exaggeration will be revealed. This article aims to modify these exaggerations and fill up the gaps by comparing this ode with other important odes such as the odes by Amr-ol-Ghays and Nabeghah Zobyani, criticizing and analyzing both their form and their content. One conclusion is that the name of the ode under investigation is not given to it because of its superiority but mainly because of prejudices of Arabs against Shoubiah movement. So, this ode can be just one of the pagan odes, not the best ode.
    Keywords: Ghaseedah (ode), Lamyat, ol, Arab, Pagan, Al, Shanfara
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال