به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « aristotle » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «aristotle» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شلیر احمدی، حجت رسولی*

    فارابی ازجمله فیلسوفان و اندیشمندان مسلمان قرن چهارم هجری است که نظریاتی در حوزه فلسفه هنر به طور خاص درباره شعر دارد. آراء فارابی روایتی دیگر از بوطیقای ارسطوست. ارسطو در بوطیقای خویش از محاکاتی سخن می گوید که هدف از آن تقلید صرف نیست؛ بلکه باز آفرینی و لذت از اثر هنری جدید است و اثر ادبی را چون پدیده ای مستقل می بیند. حال مسئله این است که باوجود صورت گراخواندن ارسطو ازسوی برخی محققان و بدیهی بودن تاثیر پذیری فارابی از وی تا چه میزان می توان آراء فارابی را متمایل به صورت گرایی دانست. به این منظور در این مقاله دیدگاه هنری فارابی درباب شعر، به ویژه محاکات (باز نمایی) با استفاده از روش توصیفی تحلیلی محتوا برمبنای آراء صورت گرایان روس بررسی شده است. این بررسی با مراجعه به برخی آثار وی ازجمله «مقاله فی قوانین صناعه الشعراء»، «جوامع الشعر»، «رساله فی التناسب و التالیف»، گفتارهای شعری از إحصا  العلوم، آراء اهل المدینه الفاضله، فصول منتزعه انجام شده است. با بررسی دیدگاه صاحب نظران درباره صورت گرادانستن ناقدان قدیم یونان از جمله ارسطو و ناقدان قدیم ادب عربی ازجمله فارابی همچنین با مروری بر دیدگاه های ارسطو که فارابی را بزرگ ترین شارح آثار وی می دانند و نیز با مراجعه به آثار و آراء خود فارابی و تبیین آنها این نتیجه حاصل شد که رویکرد غالب بر آراء فارابی درباره صنعت شعر صورت گرایی است.

    کلید واژگان: نقد ادبی قدیم, فارابی, ارسطو, محاکات, صورت گرایی}
    Sheler Ahmadi, Hojjat Rasouli *

    Al-Farabi, a prominent Muslim philosopher and thinker of the 4th century Hijri, made significant contributions to the philosophy of art, particularly in the realm of poetry. Al-Farabi's perspective on poetry echoes Aristotle's concept of "Mimesis," which emphasizes the re-creation of observed phenomena rather than mere imitation, resulting in the enjoyment of a new artistic creation. This viewpoint positions literary works as independent phenomena. This article sought to investigate the extent to which Al-Farabi's ideas aligned with formalism, given his influence by Aristotle. Employing a descriptive method and content analysis, the study drew on the insights of Russian Formalists, particularly regarding Mimesis (re-creation), to analyze Al-Farabi's artistic views on poetry. The examination encompassed several works of Al-Farabi, including "An Essay on the Rules of Poetry", "Poetry Collections", "A Treatise on Proportion and Composition", as well as poetic speeches from "Iihsa’ Aleulum", "Ara’ Ahl Almadinat Alfadhila", and "Fusul al-Montazaea". By scrutinizing the perspectives of experts, who considered ancient Greek critics, such as Aristotle, as formalists, alongside the views of Al-Farabi, a prominent figure in Arabic literary criticism, and by delving into Al-Farabi's own works and opinions, it became evident that formalism strongly influenced Al-Farabi's notions regarding the poetry industry.

    Keywords: Ancient Literary Criticism, Farabi, Aristotle, Mimesis, Formalism}
  • بررسی نشانگر های فراگفتمان در متقاعدسازی رایانامه درخواست دانشجویان به اساتید دانشگاه
    مریم فرنیا*، فواد ابراهیمی
    بهره گیری از نشانگرهای فراگفتمان یکی از شیوه های متقاعدسازی در تعاملات زبانی دانشگاهی است. این نشانگرها ابزاری برای تسهیل ارتباط، افزایش خوانایی متن، ایجاد ارتباط با خوانندگان و درگیرکردن آن ها و پیشگیری از رد تفسیرهای نویسنده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نشانگر های فراگفتمان در ارتباط دانشگاهی دانشجویان با اساتید بوده است. به این منظور، 200 رایانامه دانشجویی (تعداد کلمات پیکره: 13103) بصورت تصادفی در محدوده زمانی سال های 1398 تا 1401 از دانشجویان دانشگاه پیام نور جمع آوری شد. سپس، پیکره جمع آوری شده با استفاده از الگوی تحلیلی نشانگرهای فراگفتمان هایلند (2005) و مثلث بلاغی ارسطو (هایلند، 2005) تحلیل شد. به عبارت دیگر، پیکره پژوهش در استفاده از نشانگر های فراگفتمان تبادلی (شامل گذارها، چارچوب سازها، ارجاع های درون متنی، استنادنماها و ابهام زداها) و نشانگر های فراگفتمان تعاملی (شامل تردیدنماها، یقین نماها، نگرشنماها، ارجاع به خود و مشارکت جویی) بررسی شد. همچنین، درباره ارتباط بسامد نشانگر های فراگفتمان تبادلی و تعاملی با توجه به مثلث بلاغی ارسطو (شامل راهبردهای اخلاق و اعتبار، ترحم و منطق) بحث شد. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از نشانگر های فراگفتمان تعاملی بیش از نشانگر های فراگفتمان تبادلی بوده است. همچنین، نشانگر مشارکت جویی که نوعی تمسک به احساس و ترحم برای متقاعدسازی است، بیشترین بسامد را میان نشانگرهای تعاملی داشت. به علاوه، استفاده ازگذارها که نوعی تمسک به منطق در متقاعدسازی مخاطب است، بیشترین بسامد را در میان نشانگرهای تبادلی داشت. مقایسه نتایج این پژوهش با پژوهش های پیشین نشان داد که استفاده از نشانگرهای فراگفتمان، بسته به بافت و گونه استفاده شده تغییر می یابد.
    کلید واژگان: نشانگر های فراگفتمان, متقاعدسازی, فراگفتمان تبادلی, فراگفتمان تعاملی, مثلث بلاغی ارسطو}
    Exploring Metadiscourse Markers in Students’ Persuasive Email Requests to University Professors
    Maryam Farnia *, Seyed Foad Ebrahimi
    One of the methods of persuasion in academic linguistic interactions is the use of metadiscourse markers. These markers are a tool to facilitate communication, increase the readability of the text, establish a relationship with the readers and involve them, and avoid rejecting the author's interpretations. The purpose of this study is to explore meta-discourse markers in academic correspondence between students and professors. To this end, 200 student e-mails (13,103 words in size) were randomly selected between 2019 and 2022, and were analyzed based on Hyland's (2005) model of meta-discourse markers with two categories of interactive metadiscourse markers (including transitive markers, frame markers, endophoric markers, evidentials and code glosses) and interactional metadiscourse markers (including hedges, boosters, attitude markers, self-mentions and engagement markers). The relationship between the frequency of either of interactive or interactional markers with one of the Aristotle's rhetorical triangle (i.e., logos, ethos and pathos) (Hyland, 2005) is also discussed. Results show that the use of interactional metadiscourse markers was more than interactive metadiscourse markers in the corpus. Also, the engagement marker as an indicator of appealing to pathos was the most frequently used interactional markers in the corpus. In addition, transitive markers, as an indicator of appealing to logos, has the highest frequency among interactive metadiscourse markers. The results of this study conform to the previous findings that the use of metadiscourse markers depend on the context and genre in which it is used.
    Keywords: Metadiscourse Markers, Persuasion, Interactive Metadiscourse, Interactional Metadiscourse, Aristotle', Rhetorical Triangle}
  • زهرا امینی شلمزاری*، محمدرضا نصر اصفهانی، سیده مریم روضاتیان

    یکی از نکات برجسته در آثار نظامی آن است که شخصیت های هر منظومه براساس ویژگی های فردی خاص خود سخن می گویند؛ به گونه ای که می توان از شیوه سخن گفتن آنها به ابعاد شخصیتشان پی برد. این مقاله اقبالنامه را از این منظر تحلیل کرده است. زمانی که اسکندر از سه حکیم خود ارسطو، افلاطون و سقراط درخواست تنظیم خردنامه می کند، هریک متناسب با موقعیت و جایگاه و ویژگی فردی خود خردنامه ای برای پادشاه ترتیب می دهند. در این پژوهش کوشش شده است تفاوت های گفتمان این سه حکیم براساس مدل سه بعدی فرکلاف تحلیل شود. نظریه فرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی می شود. سطح توصیف تحلیل یک متن در قالب لغات، نحو، نظام آوایی یا سطوح بالاتر از یک جمله است. در سطح تفسیر محتویات متن براساس ذهنیت مفسر یا دانش زمینه ای ارزیابی می شود و به دو بافت بینامتنیت و موقعیت تقسیم می شود. تبیین گفتمان را به عنوان یک فرایند اجتماعی بررسی می کند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که منطق گفت وگو و تنظیم خردنامه افلاطون با ظرافت و براساس ارزیابی جایگاه و موقعیت پایین خود نسبت به پادشاه تنظیم شده است. درحالی که گفتمان ارسطو و سپس سقراط در سطح تحکم و فرمان دادن است. شیوه سخن گفتن ارسطو به گونه ای است که خود را هم پایه پادشاه می بیند و سقراط نیز مقام و جایگاه خود را در مواردی فراتر از پادشاه می شمارد؛ به گونه ای که از دستور دادن به پادشاه و یا استفاده از الفاظ تحقیرکننده ابایی ندارد.

    کلید واژگان: خردنامه, تحلیل انتقادی گفتمان, سقراط, افلاطون, ارسطو}
    Zahra Amini Shalamzarri *, Mohammadreza Nasr Esfahani, Sayyedeh Maryam Rozatian

    A quintessential element in Nizami’s oeuvre is the correspondence between the characters’ articulation and discursive features. In other words, one can explore different layers of their subjectivity in light of their articulation. In this respect, this study investigates Nizami’s Iqbal-Nameh. When Alexander instructs his three advisors, Aristotle, Plato, and Socrates, to compile “Kherad-Nameh,” their individual formulation echoes their position and personality. This study aims to investigate the three advisors’ divergence of discourse in light of Fairclough's 3D model. He analyses the discourse in three levels: description, interpretation, and explanation. The description level is a textual analysis, the interpretation level is a contextual and intertextual analysis, and the explanation level is a socio-cultural analysis. This study concludes that in formulating “Kherad-Nameh,” Plato’s discourse is informed by his position beneath the king, Aristotle’s assertive discourse is informed by equating his position with the king, and Socrates’ authoritative/degrading discourse is informed by positioning himself above the king.

    Keywords: Kherad-Nameh, Critical Discourse Analysis, Socrates, Plato, Aristotle}
  • نیلوفر جعفرزاده، مصطفی جلیلی تقویان*

    در بلاغت مسلمانان درباره شیوه ‏های سرودن قصیده مباحثی وجود دارد. یکی از این بحث‏ها در میان شاعران و ناقدان، روایی داشته و دربردارنده دستورهایی خاص برای سرودن قصیده است؛ بدین معنا که شاعر باید مراحلی را طی کند تا بتواند قصیده‏ای زیبا بسراید. او باید نخست معانی را در ذهن خود حاضر گرداند، سپس وزن و قافیه‏ای متناسب با آن معنی انتخاب کند و سرانجام به حک و اصلاح شعرش بپردازد. پرسش مقاله حاضر این است که بنیاد فلسفی این شیوه سرودن چیست؟ به ‏نظر می‏آید این بنیاد، در نظریه زبانی ارسطو، که در کتاب ارگانون و مبحث باری ارمنیاس آمده است، ریشه دارد.

    کلید واژگان: قصیده پردازی, ناقدان مسلمان, ارسطو, ارگانون, نظریه زبانی}
    Nilufar Jafarzade, Mostafa Jalili Taqavian*

    In Muslim rhetoric, there are some debates about the way odes are composed. One of the debates among poets and critics is a narrative that contains specific instructions for composing an ode. That is, poets must go through certain steps to compose a beautiful ode. According to the instructions, poets should first think about the meaning and then choose a suitable meter and rhyme. Finally, they are to correct and confirm the poems. This study attempts to find out what the philosophical basis of this method of writing poems is. The study concludes that this foundation has its roots in Aristotle's theory of language mentioned in Organon and Peri Hermeneias.

    Keywords: Poetry, Muslim Critics, Aristotle, The Organon, linguistic theory}
  • نعیم عموری*، طاهره آهیخته

    ازآنجا که ساختار نمایش‎نامه بر پایه داستان است، هر نمایش‎نامه بایستی دارای ساختاری معین باشد تا خللی در داستان آن به وجود نیاید؛ بنابراین نمایش‎نامه ها نیز به مانند داستان ها دارای عناصری ویژه هستند که بررسی و تحلیل آن ها در پژوهش های امروزی، امری مهم تلقی می شود. پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی مقایسه ای عناصر نمایش‎نامه در دو نمایش‎نامه تنگنا اثر محمود دولت آبادی از نویسندگان بزرگ معاصر ایران و بایع الدبس الفقیر اثر سعدالله ونوس نمایش‎نامه نویس معاصر سوری، با تکیه بر دیدگاه ارسطو، می پردازد. بر اساس یافته های این پژوهش، هر دو نویسنده، نمایش‎نامه های خود را برمبنای یک سری اصول و عناصر نگاشته اند. در این میان، همه عناصر ارسطو در دو نمایش‎نامه وجود دارد مگر ریتم و آواز که جایگاه ویژه ای در نمایش‎نامه تنگنا ندارد اما تفاوت هایی در برخی عناصر دیگر به چشم می آید؛ آنگاه که در عنصر شخصیت، تمام شخصیت های نمایش‎نامه دولت آبادی، فرعی هستند؛ در حالی که نمایش‎نامه ونوس، دارای شخصیتی محوری است که تمامی شخصیت های فرعی پیرامون وی می گردند و همچنین نوع بیان در دو اثر متفاوت است و اینکه منظره نمایشی نمایش‎نامه ونوس در چند پرده آمده در حالی که کل نمایش‎نامه دولت آبادی در صحن خانه ای قدیمی به نمایش درآمده است.

    کلید واژگان: عناصر, نمایش‎نامه, ارسطو, تنگنا, بائع الدبس الفقیر}
    Naeem Amouri *, Tahereh Ahikhteh

    Since the structure of the play is based on the story, each play must have a certain structure so that there is no gap in the story. Therefore, plays, like stories, have special elements that are important to study and analyze in today's research. The present study uses a descriptive-analytical method to compare the elements of the play in the two plays "Tengna" by Mahmoud Dolatabadi, one of the great contemporary writers of Iran, and Bae ol-debs al-Faqir by Sadollah Venus, a contemporary Syrian playwright, based on Aristotle's view. Based on the findings of this study, both authors have written their plays based on a series of principles and elements. In the meantime, all the elements of Aristotle are present in the two plays, except rhythm and song, which have no special place in the play "Tengna", but there are differences in some other elements, when in the character element, all the characters of Dolatabadi's play , Are subsidiary While the play of Venus has a central character that all the sub-characters revolve around him and also the type of expression in the two works is different and that the theatrical scene of the play of Venus appears in several scenes while the whole play of Dolatabadi in the courtyard of an old house On display.

    Keywords: Elements, the play, Aristotle, Tangna, Ba'i Al-Dabs Al-Faqir}
  • محمد هاشمی، امیر مازیار*

    در این مقاله، دیدگاه کلاسیک ارسطو درخصوص هامارتیا در روایت تراژیک با دیدگاه نظریه‏ پرداز معاصر روایت، جوزف هیلیس میلر، در همین مورد تطبیق داده شده است. از آنجا که هر دوی این نظریه‏ پردازان اودیپ شاه اثر سوفوکل را به عنوان تراژدی نمونه در بررسی خود برگزیده اند، مطالعه موردی مقاله حاضر نیز به همین نمایش نامه اختصاص یافته است. پرسش ‏های پژوهش به این شرح است: در دیدگاه ‏های ارسطو و میلر، چه تفاوت‏ها و شباهت‏هایی درباره هامارتیا در روایت تراژیک و در نمایش نامه اودیپ شاه وجود دارد؟ در دیدگاه‏ ارسطو و میلر، روایت‏ به چه کار می‏آید؟ به منظور پاسخ به پرسش تطبیقی پژوهش، اولا کارکرد روایت به طور کلی از دیدگاه میلر و سپس این کارکرد در موضوع هامارتیا در روایت تراژدی اودیپ شاه واکاوی شد، ثانیا هامارتیا در پیوند با نظریه فلسفی وسیع‏تر ارسطو و به خصوص نظریه اخلاقی‏اش مورد بررسی قرار گرفت و ثالثا شباهت‏ها و تفاوت‏های دیدگاه ‏های ارسطو و میلر درباره هامارتیا در روایت تراژیک مطالعه شد. دستاورد اصلی تحقیق این است که بنا به نظریه کلاسیک، روایت‏ها می‏توانند با حل کردن تناقض‏های موجود در زندگی، به پرسش‏های بنیادین همیشگی آدمی درباره نحوه کردوکار جهان پاسخ هایی روشن و قطعی بدهند؛ درحالی که در نظریه پساساختارگرا روایت ها نمی‏توانند چنان پاسخ‏های شفاف و مسلم بدهند و همیشه انسان‏ را در مسیر این پاسخ‏ها، به تکرار روایت‏ها وامی‏دارند.

    کلید واژگان: روایت تراژیک, ارسطو, جی. هیلیس میلر, هامارتیا, فن شعر, اودیپ شاه}
    Mohammad Hashemi, Amir Maziar *

    This article compares Aristotle's classical view of Hamartia in the tragic narrative with that of the contemporary theorist of Narrative theory, Joseph Hillis Miller. Considering that both of these theorists have chosen the tragedy of Sophocles's Oedipus the King as a model tragedy for their study, so the case study of the present article is dedicated to the same play. In order to answer its comparative questions, this study first examines the function of narrative in general from Miller's point of view and then examines this function in the subject of Hamartia in the narrative of Oedipus the King. Second, it explores Hamartia in connection with Aristotle's broader philosophical theory,and especially his moral theory. Third, as a result of the above two studies, it studies the similarities and differences between Aristotle and Miller's views on Hamartia in the tragic narrative.Finally, considering the results of the above studies, the question has been answered that from the different point of view of these two ancient and contemporary theorists, What is the use of narrations?The main achievement of this article is that it shows that according to the classical theory, narratives can provide clear and definite answers to the fundamental human questions about how to solve problems in life to present the work of the world, while in poststructuralist theory, narratives can not give such clear and definite answers, and they always owe human beings the repetition of narratives in the course of these answers.

    Keywords: Tragic Narrative, Aristotle, J. Hillis Miller, Hamartia, poetics}
  • نسرین فلاح

    فرهنگ نامه جبهه، دربردارنده طنز هشت سال دفاع مقدس است که بر اساس خاطرات شفاهی رزمندگان اسلام جمع آوری شده است. جلد سوم این فرهنگ نامه، انواع شوخ طبعی های جبهه را دربرمی گیرد. این شوخ طبعی ها با رویکرد موضوع محور طبقه بندی شده اند. بررسی کارکرد های طنز دفاع مقدس بر اساس این فرهنگ نامه، افزون بر ارایه فضای دیگری از جبهه که در نقطه مقابل خشونت جنگ ترسیم می شود، تاثیر آن را در تلطیف و تغییر فضای جبهه نشان می دهد. این مقاله از نوع کیفی، به شیوه تحلیل مضمون، با تامل بر نظریه ارسطو، شوخ طبعی های جبهه را بررسی می کند و بدین شیوه، ضمن بررسی آراء ارسطو در زمینه طنز و شوخ طبعی، کارکرد شوخ طعی های جبهه را نشان می دهد. بر طبق نظریه آرامش مفرح، طنز با سرگرمی مخاطب، لذت و انبساط خاطر وی را موجب می شود. یافته ها ثابت می کند که درک آرامش و سرور با برجستگی صبغه معنوی از کارکرد های اصلی طنز در این مجموعه است که با نظریه ارسطو انطباق می یابد؛ اما کارکرد های دیگری نیز از مطالعه موارد مندرج در فرهنگ شوخ طبعی های جبهه به دست آمده که در تغییر فضای خشونت بار جنگ، تاثیر چشمگیری داشته و از کارکرد اصلی نشات گرفته است. این کارکرد ها با عنوان کارکرد فرعی در نه مقوله طبقه بندی شده اند که تنوع و گستردگی طنز جبهه و تاثیرگذاری آن را نشان می دهد. همچنین جنبه اجتماعی طنز، رعایت ادب در طنز، تنوع دامنه طنز با حضور اقشار گوناگون و کنترل غیرمستقیم آن از دیگر یافته های این پژوهش است که با ارایه شواهد نقد می شود.

    کلید واژگان: کارکرد طنز, فرهنگ نامه جبهه, ارسطو, نظریه آرامش مفرح.}
    Nasrin Fallah
    Introduction

    The encyclopedia of the war contains the humor of eight years of Holy Defense Which is collected based on the oral memoirs of Islamic warriors. The third volume of this encyclopedia contains all kinds of humor. These humor are categorized with a subject-oriented approach. Examining the humor functions of the Holy Defense, in addition to presenting another atmosphere of the fight that is depicted in the opposite point of the violence of war, shows its effect in softening and changing the atmosphere of the fight. This qualitative article, by means of content analysis, applies the theory of fun relaxation from Aristotle's point of view to the humor of the fight and in this way, with examining Aristotle's views on humor, it shows the function of the humor of the fight. According to the theory of fun relaxation, humor with the entertainment of the audience, causes pleasure and expansion.

    Methodology

     This article is written in a descriptive-analytical method based on library resources. The study of the functions of humor explains the reason for its occurrence and analyzes the philosophy of humor; On the other hand, the study of the humor culture of the fight and criticize of it from the point of view of philosophers will provide valuable results that will be useful in compilation literary texts related to the atmosphere of war, such as poetry and stories.

    Discussion

    The importance of humor and its role in human life has interest philosophers and critics to study it. Among these philosophers, Aristotle proposed a comprehensive theory of humor that, by stating the place of humor in human moral values, the necessity of humor and how it affects human life. The humor of the fight is part of the fight culture, which is deeply connected with the moral and spiritual virtues. This study answers the following questions by examining the humor of the fight with emphasis on Aristotle's theory:What is the nature of humor and its function from Aristotle's point of view? According to Aristotle, what are the results of the analysis of the satire of the fight? What are the functions of humor in the humor of the front?

    Conclusion

    The analysis of the humor of the fight from a philosophical point of view, by reflecting the rich culture of the front, describes its functions. The oldest comprehensive theory of the philosophy of humor goes to Aristotle. By expressing the place of humor in human moral virtues, he introduces this feature as one of the ways to achieve human happiness and perfection. Aristotle, in his book Nicomachean Ethics, enumerates the principles and characteristics of humor, while noting the observance of moderation, and considers its function to be pleasure, comfort, and happiness. The necessity of humor and its sociality, the diversity of the scope of humor and the necessity of controlling it by emphasizing the factor of politeness and prohibition of the legislator are other characteristics of humor. Among the three groups of people, he considers good-natured people to be the best companions.Examining humor of the fight, in addition to the main function of peace and pleasure, shows other functions that are related to the main function, and for this reason, it is called the secondary or late function. These functions are classified into nine sections, which has had a significant effect on changing the violence atmosphere of war.

    Keywords: Humor function, The encyclopedia of the war front, Aristotle, Theory of fun relaxation}
  • علی بازوند*، آرش امرایی

    این مقاله به بررسی شباهت های کتاب «چهار مقاله» نظامی عروضی و «رساله» لانگینوس می پردازد. لانگینوس یکی از بزرگ ترین منتقدان است که تالی ارسطو دانسته می شود. او در نظریه ادبی و انتقادی خود با طرح مقوله "نمطعالی"به طرح ویژگی های یک اثر ادبی برجسته می پردازد و در واقع خصیصه شاهکار ادبی را نشان می دهد. لانگینوس بر این باور است که اثر ادبی با داشتن ویژگی هایی می تواند به عنوان نمونه و نمط عالی مطرح شود و این نمط عالی هم منحصر به یک ژانر ادبی نمی شود. نظامی عروضی سمرقندی صاحب «چهار مقاله» هم در مقالت دبیری و هم در مقالت شاعری، معتقد است که شرایطی خاص می تواند به اثری ادبی تعالی بخشد. نوشتار حاضر تبیین آراء لانگینوس و انطباق آن با دیدگاه نظامی عروضی است. در این میان البته باید توجه داشت که دیدگاه های هنری و انتقادی شاعران و ادیبان ایرانی تابع اصول و مبانی بلاغی خاصی است که ممکن است با مبانی فکری و بلاغی ادیبان غربی تفاوت هایی نیز داشته باشد اما این پژوهش صرفا به دنبال دریافت شباهت هایی است که در این دو اثر دیده می شود. شاید تحلیل این مشابهت ها بتواند بیانگر سرچشمه های مشترک در دو اثر و بیان کننده نشانه هایی از حضور و تاثیر آراء ارسطو در هر دو کتاب باشد.

    کلید واژگان: مقایسه, نمط عالی, نقد, ارسطو}
    Ali Bazvand*, Arash Amrayi

    This article examines the similarities between Nezami Oroozi's "Chahar Maghaleh" and Langinus' "Treatise". Langinus is one of the greatest critics known as Aristotle. In his literary and critical theory, he examines the characteristics of a literary work by proposing the category of "excellent model" and, in fact, shows the character of a literary masterpiece. Langinus believes that a literary work with its characteristics can be considered as an excellent example and model, and this excellent model is not limited to a literary genre. Nezami Oroozi Samarghandi, the author of "Chahar Maghaleh" in both the secretary's and poetic articles, believes that special circumstances can exalt a literary work. The present article explains Langinus' views and their conformity with the perspective of Nezami Oroozi. In the meantime, of course, it should be noted that the artistic and critical views of Iranian poets and writers are subject to certain rhetorical principles and foundations that may be different from the intellectual and rhetorical foundations of Western writers, but this study only seeks to find similarities that can be seen in these two works. Perhaps the analysis of these similarities can reveal the common sources in the two works and show signs of the presence and influence of Aristotle's views in both books.

    Keywords: comparison, excellent model, critique, Aristotle}
  • محمد طاهری*، حمید آقاجانی

    ارسطو بلاغت را هنر کشف و کاربرد عواملی می دانست که برای اقناع و ترغیب مخاطب مفید واقع شود و برای فن خطابه و فرایند اقناع(رتوریک)، قایل به رعایت سه اصل اتوس(وجاهت متکلم) و پاتوس(شورانگیزی در مخاطب) و لوگوس(استدلال منطقی) در جنب التزام به مناسبت و اقتضای حال مخاطب بود. بنا به اصل اتوس، کلام سخنور می باید بیانگر شخصیت و مکانت و علم او باشد تا مخاطب را وادار به استماع و توجه نماید. بنا براصل دوم، سخنور با بهره گیری از انواع شگردهای بیانی احساسات و عواطف شنونده را هدف قرار می دهد و او را متاثر می کند. ضلع سوم بلاغت ارسطویی یعنی لوگوس، به ارایه برهان و استدلال (استقرایی یا استنتاجی) مربوط می شود. بر این اساس، خطابه و کلامی به هدف اصلی خود؛ یعنی اقناع شنونده نایل می شود که بهره گیری مناسبی از این سه اصل در اثنای کلام داشته باشد. اصول بلاغت ارسطویی جهان شمول است و می توان در شاهکارهای ادبی فارسی به ویژه شاهنامه فردوسی، مصادیق آن را شناسایی و تبیین کرد. دقت نظر در مجادلات کلامی داستان های شاهنامه به ویژه در داستان زال و رودابه که یکی از عالی ترین بخش های این کتاب به لحاظ بلاغی است؛ حاکی از آن است که اصول بلاغت ارسطویی در شاهنامه قابل بررسی و واکاوی است ومصادیق آن را می توان در بخش های مختلف داستان های شاهنامه مشخص وتبیین کرد.

    کلید واژگان: فن خطابه, بلاغت, ارسطو, شاهنامه فردوسی, داستان زال}
    Mohammad Taheri *, Hamid Aghajani

    Aristotle considered rhetoric the art of discovering and affecting the factors that were useful in persuading the audience, and in the rhetorical process. These factors must be respected following the requirements of the audience. According to Ethos, the statements of a speaker should express his personality and knowledge to compel the audience to listen to him. Granting the second element, Pathos, the speaker employs a variety of expressions to target and touch the feelings and emotions of the listener. The third side of Aristotle's rhetoric, Logos, relates to argumentation (inductive or inferential). Consequently, it is only when a lecture reaches its primary goal, that is the listener's conviction, that these three ideals are fully met. The principles of Aristotelian rhetoric are universal and can be identified and explained in Persian literary masterpieces, especially in the Ferdowsi’s Shahnameh. If we look at the verbal controversies of the stories of Shahnameh, particularly in one of the most outstanding ones, Zal and Roodabeh, it emits that the principles of the Aristotelian rhetoric can be studied and explored in these stories.

    Keywords: Rhetoric, Aristotle, Ferdowsi's Shahnameh, Zal story}
  • سیدمجید مقیمی، علیرضا فولادی*، سیدمحمد راستگوفر، رضا روحانی
    مناسبات میان فن خطابه و فن شعر، از آغاز، محل مناقشه صاحب نظران بوده است و این مناقشه بدون رسیدن به یک نتیجه مشخص، تا امروز ادامه دارد. ریشه چنین مناقشه ای، در دو رساله فن خطابه و فن شعر ارسطو، نهفته است. در این دو رساله، میان این دو فن، مرزهای کلی کشیده می شود و مرزهای جزیی آن ها همچنان ناپیدا باقی می ماند. مقاله حاضر کوشیده است با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بررسی نقاط اشتراک و افتراق دو فن خطابه و شعر، تفکیک شگردهای بلاغی خاص آن ها را بر اساس دو رساله فن خطابه و فن شعر ارسطو، به طور جزیی‎ تر مورد مطالعه قرار دهد. این مقاله سرانجام نتیجه می گیرد که فن خطابه و فن شعر، افزون بر نقاط اشتراک و افتراق کلی در اغراض و اجزا و مواد و انواع و متکلمان و مخاطبان و سبک ها، از جهت چند و چون کاربرد شگردهای بلاغی بیشتر اشتراک مصالح و اختلاف غرض دارند؛ یعنی مصالح کار این دو فن، عموما مشترک و غرض کاربرد این مصالح در آن ها متفاوت است.
    کلید واژگان: فن خطابه, فن شعر, ارسطو, بلاغت}
    Seyyed Majid Moghimi, Alireza Fouladi *, Seyed Mohammad Rastgofar, Reza Rouhani
    The relationship between rhetoric and poetry has been the subject of experts’ controversy since the beginning of the controversy, and this controversy has continued to this day without reaching a definite conclusion. The root of such controversy lies in Aristotle's two treatises on rhetoric and poetry. In these two treatises, the general boundaries between these two techniques are drawn and their minor boundaries remain invisible.
    In this descriptive-analytical method, while examining the commonalities and differences between the two rhetoric and poetry techniques, the present article tries to study the separation of their specific rhetorical techniques based on the two treatises of rhetoric and Aristotle's poetry. This article concludes that the art of rhetoric and the art of poetry, in addition to the commonalities and differences in generalities, components, materials, types, theologians, audiences, and styles, have more to do with the use of rhetorical techniques than the sharing of materials and differences; That is, the working materials of these two techniques
    Are generally common, and the purpose of using these materials in them is different.
    Keywords: “Art of Rhetoric”, “Art of Poetry”, “Aristotle”, “Rhetoric”}
  • احمد جولائی*، احمد نوردریایی
    گرچه در این مقاله ظرفیتهای دراماتیک(dramatic) قرآن کریم را مورد بررسی قرار داده ایم.اما باورداشت و نگاه ما به قرآن نمایشی نیست. ولی از آنجا که قرآن به عنوان معجزه الهی پیامبر اسلام محمد مصطفی(ص) با محتوای بسیار غنی و ارزشمند برای هدایت و راهنمایی بشریت فرستاده شده و برای عبرت بخش اعظمی از این کتاب آسمانی روایت، سرگذشت پیشینیان و قصص انبیاء را شامل می شود. در این آیات شکل روایت به گونه ای است که عناصری همچون شخصیت، داستان، بن اندیشه، مکان یا رخدادگاه، گفتگو، عنصر زمان و... را در برمی گیرد که اتفاقا عناصر تشکیل دهنده درام هستند.درام نیز به عنوان یکی از پدیده های تفکر بشری وانسان ساز با اهداف آموزش، هدایت وعبرت آموزی انسان ارایه شده که نهایتا موجب تزکیه نفس (کاتارسیس Catharsis) مخاطب می گردد. نمایش یا درام برای باورپذیری از طریق عمل(اکتact) در پی عینیت بخشیدن به وقایع و حوادث قصه است که طی این فرآیند عمل دراماتیک اتفاق می افتد. یکی از قدیمی و معتبرترین نظریات مربوط به هنر درام، نظریه ارسطو(322-384ق.م) است که در کتاب فن شعر یا بوطیقا(Poetics) آمده است، در این مقاله سعی می شود نمونه هایی از سوره ها و آیات قرآن که قابلیت نمایشی دارند را بر مبنای نظریه محاکات ساختار اوج گاهی ارسطو مورد ارزیابی قرار دهیم.
    کلید واژگان: قرآن, دراماتیک, سبک شناسی}
    Ahmad Jolaei *, Ahmad Noordaryaee
    Although in this article, dramatic capacities of Holy Qur'an has been investigated; But the author's perception and view of the Qur'an is not dramatic and purely something entertaining. Since The Qur'an has been sent as a divine miracle of the Prophet Muhammad with a very rich and valuable contents to guide humanity toward redemption; then a large part of it is consist of stories about other Prophets, ancient narratives and etc to educate people in path of salvation and the fabric of these tales have dramatic elements. Drama has also been presented as one of the phenomena of human's thought with purpose of helping human kind even more in path of redemption and salvation. A show  or drama, in order to be believable through action, seeks to objectify the events that take place during the course of the story and in this process, the dramatic elements manifest themselves. One of the oldest and most authoritative theories related to the art of drama is Aristotle's theory which is mentioned in Poetics book. This article tries to evaluate the examples of stories and narratives of the Qur'an that can be demonstrated based on Aristotle's theory of imitation of the orthodox structure. in this theory, the six components of drama art are as followed: View perspective, Character, Thematic legend, Speech, song and Thought.
    Keywords: Qur'an, story, Drama, Aristotle}
  • محمدعلی خزانه دارلو، محمد اصغرزاده*
    متون کلاسیک ادب پارسی برخوردار از غنای داستانی فراوانی است. در آثار بعضی از نگارندگان این متون نظم و نثر، فراتر از داستان‎گویی صرف، نوعی روایت دراماتیک به چشم می‎خورد. با این حال با توجه به نبود نمایش در سده‎های آغازین شعر پارسی در ایران، این آثار ظاهر نمایشی ندارند و صرفا برای خواندن نوشته شده‎اند. بعد از ورود نمایش از غرب به ایران در قرون متاخر، باز هم کمتر نمایشنامه‎نویسان به سراغ گنجینه غنی ادب گذشته رفته‎اند. این امر در حالی است که خوانش این آثار از منظر نمایشی نمایانگر ظرفیت‎های آن ها برای اقتباس‎های تئاتری است. از میان آثار شعرا شاهنامه فردوسی و منظومه‎های میانی نظامی و از میان کتب منثور تاریخ بیهقی از بهترین نمونه‎ها برای ارزیابی غنای دراماتیک متون مذکورند. در این پژوهش می‎کوشیم بعد از شرح عناصر تئاتر دراماتیک (ارسطویی) و تئاتر برشتی به تطبیق سنجه‎های آن ها با داستان‎های دراماتیک تاریخ بیهقی پرداخته و از این رهگذر ظرفیت‎های نمایشی این اثر را به نمایش گذاریم.
    کلید واژگان: تاریخ بیهقی, تئاتر, درام, ارسطو, برشت}
    Mohammad Ali Khazanehdarlu, Mohammad Asgharzadeh *
    The classic Persian literature enjoys plenty of story enrichment. In some authors’ works, these prose and poetry texts provide beyond the pure storytelling, somehow dramatic tale. However, with regard to lack of play in early centuries of Persian poems in Iran, the works do not hare play from appearance and are written only for reading. After the arrival of play from the West to Iran in the late century, play writers referred less to old literature treasure. While the reading of these works from the perspective of the play demonstrates their capacity for theatrical adaptations. Among the works of poets, Shahnameh Ferdousi and Nezami Middle poetry, and among prose books, Beyhaghi’s History are the best samples for evaluating the mentioned dramatic works. We attempt in this paper that after describing dramatic theater elements (Aristotle) and epic theater, pay to adjust their measurements with Beyhaghi’s dramatic stories and offer play (dramatic) capacity for the works.
    Keywords: Beyhaghi’s History, Theater, Drama, Aristotle, Brecht}
  • عارف دانیالی*

    مقاله حاضر، با رویکرد پساساختارگرایی به بررسی مفهوم پیرنگ در ارسطو و کوندرا می پردازد؛ نقدهای کوندرا به ارسطو را بیانگر تضاد هستی-شناختی-معرفت شناختی آنها است. از این منظر، این مقاله می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که: چرا کوندرا-برخلاف ارسطو- پیرنگ را خصم رمان می داند؟ در جهان روایی کوندرایی، هیچ یک از مفاهیم ارسطویی-یعنی وحدت، ضرورت و کلیت- جایی ندارد؛ در مقابل، از جهانی سرشار از کثرات، عناصر نامعقول، اتفاقات و امکان های تصادفی سخن می گوید که رمان، بازنمایی کننده آن است. در همین جاست که کوندرا به مکاتب پساساختارگرا نزدیک می شود. نزد کوندرا، رمان، شکلی از اندیشیدن است که با ماهیت گرایی و علیت باوری ارسطویی درتقابل است و برخلاف فلسفه، راوی یک جهان غیرعقلانی است. علت مخالفت کوندرا با پیرنگ همین است: پیرنگ، زاده درک عقلانی از جهان همچون پیوستار علی است. از همین روست که در روایت کوندرایی، عناصری وارد می شود که در روایت ارسطویی طرد می شد؛ عناصری همچون حادثه فرعی، گریز از موضوع و فقدان ضرورت علی-معلولی. سرانجام اینکه، کوندرا پیرنگ را همچون سیطره تک صدایی و قدرت مطلقه خط داستان نفی می کند. هدف پژوهش حاضر نشان دادن این نکته است که بدون فهم چشم انداز پساساختارگرای کوندرا (چشم انداز نیچه ای) نمی توان مفهوم روایت در رمان های او را درک کرد. برای کوندرا، همیشه نیچه به عنوان نیای پساساختارگرایان، یک فیلسوف اساسی بوده است.

    کلید واژگان: پیرنگ, رابطه علیتی, تصادف, ارسطو, کوندرا}
    Aref Danyali *

    This article investigates concept of plot in thoughts of Aristotle and Kundera. Kundera's critiques to Aristotle show ontological-epistemological contrasts between them. In this regard, this article tries to answer this question: Why does Kundera -contrary to Aristotle- considers the plot as enemy of Novel?In Kundera'narrative world there wasn't Aristotelian concepts as unity,necessity,generality. On the contrary, Kundera discusses about world of multiplicity, unintelligible elements and coincidences; a world that Novels represent it.In this regard, Kundera is close to post-structuralism school. The Novel is a thinking way that it is in contrast with Aristotelian essentialism and causality. Contrary to philosophy, the Novel is narrator of irrational events. Kundera expressed her objection to plot, because It is outcome of rational perception about the world as causal texture. Kundera considers the elements that Aristotle cross them out :elements as minor event, off-topic and accidentalism. Kundera considers the plot as storyline hegemony and denial of polyphony in Fiction. This essay elaborates Kundera's post-structuralism perspective(Nietzsche perspectivism) resulted in narration change. For Kundera, Nietzsche as post-structuralism ancestor has always been the essential philosopher.

    Keywords: the plot, causal relation, coincidence, Aristotle, Kundera}
  • پیمان ریحانی نیا، خلیل بیگ زاده *
    ارسطو تراژدی را به اجزایی شش گانه تقسیم کرده است و افسانه مضمون (پی رنگ) از اهم آن هاست که پی رنگ تراژدی های شاهنامه فردوسی هم گونی جالب توجهی با آن دارد. این پژوهش با هدف تبیین پی رنگ تراژدی های شاهنامه فردوسی بر پایه دیدگاه ارسطو با روی کردی توصیفی - تحلیلی انجام شده و نشان داده است که پی رنگ تراژدی های شاهنامه غالبا با عنصر پی رنگ ارسطویی و اجزای آن: بازشناخت، دگرگونی و واقعه دردانگیز هم خوانی دارد، چنان که روابط علی و معلولی رخ دادهای تراژدی ها، وجود بازشناخت و دگرگونی در آن ها و واقعه دردانگیز سرنوشت قهرمان، خواننده را به خواندن چندین باره تراژدی های شاهنامه ترغیب می کند. بنابراین، راز ماندگاری و جذابیت تراژدی های شاهنامه فردوسی ریشه در پی رنگ محکم و استوار آن ها دارد که با الگوی ارسطو تا حدود زیادی منطبق است، اگر چه روی کرد ناهم گونی پی رنگ تراژدی های شاهنامه فردوسی با الگوی پی رنگ ارسطویی در بخشی از ساختار روایی مانند پیش گویی آغاز آن ها و غلبه سرنوشت و تقدیر فرجامین در این تراژدی ها وجود دارد.
    کلید واژگان: ادب حماسی, شاهنامه فردوسی, تراژدی, ارسطو, افسانه مضمون}
    Peiman Reihani Nia, Khalil Baygzade *
    Aristotle divided tragedy into six formative elements and mythos or plot is the most important one. In shahnameh plot plays a pivotal role in tragedies and bears considerable resemblance to Aristotle’s mythos. The purpose of this research is to discuss this issue according to Aristotle’s views employing descriptive analytic approach to indicate that most tragedies in Shahnameh correspond to Aristotelian mythos and its constituent elements such as recognition, transformation and catastrophic event or downfall. Plot refers to the sequence of events inside a tragedy which affect other events through the principle of cause and effect. The existence of recognition, transformation and catastrophic fate of the protagonist encourage the reader to reread times and times again tragedies of Shahnameh. Therefore the everlasting appeal and the secret of survival of Shahnameh owes itself to its strong plot greatly corresponding to mythos of Aristotle although as far as narrative structure is concerned in parts for instance forecasting in the beginning of tragedies and domination of destiny and final fate discrepancies exist.
    Keywords: Epic literature, Shahnameh Ferdowsi, tragedy, Aristotle, mythos}
  • مریم مجیدی*

    ادبیات نمایشی در کنار ادبیات روایی و حماسی، از شاخه های اصلی ادبیات محسوب می شود که از زمان ارسطو تا قرن هجدهم میلادی به دو ژانر اصلی تراژدی و کمدی تقسیم شد. داستان رستم و سهراب است که نمونه ای از داستان های حماسی و پهلوانی ایران است، شاخصه های تئاتری ارسطویی را در خود جای داده است. این داستان بر پی رنگی استوار است که شالوده آن نمایش اراده شخصیت اصلی برای یافتن پدر در مناقشه ای دراماتیک است. هدف فردوسی تزکیه احساس است که با برانگیختن حس همدردی در مخاطب، ایجاد می شود. این مقاله با استناد به مبانی تئاتر ارسطویی برگرفته از کتاب «بوطیقا» ، به بررسی عناصر نمایشی در داستان رستم و سهراب می پردازد تا دیدگاه ارسطو در مورد ادبیات نمایشی مشخص گردد، آنگاه خواننده برداشتی جامع راجع به خصوصیات این نوع تئاتر و تاثیر آن در داستان مذکور پیدا کند.

    کلید واژگان: ارسطو, بوطیقا, تراژدی, تئاتر ارسطویی, شاهنامه}
    Maryam Majidi

    Dramatic literature beside the narrative literature and Epic literature are known as the main branches of literature which have been divided into two genres: comedy and tragedy. The tragedy of Rostam and Sohrab as symbol of epic Iranian stories owns Aristotelian theatric criterion. The mentioned tragedy is based on a theme which shows the will to find the father in a dramatic struggle. The present paper citing the Aristotelian theatric principles derived from Poetics studies and surveys dramatic factors in the tragedy of Rostam and Sohrab in order to clarify Aristotle’s viewpoint on dramatic literature. Thus the reader – of the paper – may obtain comprehensive understanding of this tragedy.

    Keywords: Aristotle, poetics, Aristotle theatre, Shahnameh}
  • احسان زیورعالم *، سید فضل&lrmالله میرقادری
    متون ادبی فارسی منبع مناسبی برای نمایشنامه نویسان و فیلمنامه نویسان است تا دست مایه اثری نمایشی شوند؛ لیکن فقدان مولفه ها و جنبه های دراماتیک در آنها موجب می شود یا متون درخوری به نگارش درنیایند یا کمتر مورد توجه درام نویسان قرار گیرند. بهرام بیضایی در این بین یک استثنا به حساب می آید. وی با شناخت ادبیات کهن فارسی و اشراف کامل به اسلوب تحلیل و نگارش درام، توانسته است آثار قابل تاملی خلق کند. فیلمنامه «پرده نئی» نمونه مناسبی از اقتباس ادبی از یک متن ادبی است.
    در این مقاله سعی بر آن است با تکیه بر آرای ارسطو در فن شعر در باب کنشگر و رابطه آن با طرح نمایش، اثر بهرام بیضایی را با اصل داستان کهن «زن پارسا» تطبیق داده شود. ارسطو با تعریف شخصیت و رابطه آن با طرح، کاربستی منطقی برای آفرینش یک شخصیت نمایشی ارائه می دهد که می توان به عنوان راهکاری مناسب در اقتباس از آن بهره برد. ارسطو رابطه میان طرح و شخصیت را کنش می داند که عاملی در راستای شکوفایی شخصیت در بستر طرح نمایشی می شود.
    بیضایی با بکارگیری اصول ارسطویی شخصیت مرکزی حکایت زن پارسای عطار را با تعریفی روانشناختی و اجتماعی از زنی منفعل به قهرمانی کنش مند تبدیل کرده است.
    کلید واژگان: بهرام بیضایی, عطار, ارسطو, پرده نئی, شخصیت پردازی}
    E. Zivaralam *, S. Mirghaderi
    Ancient Iranian literature is an appropriate source for playwrights and screenwriters to adapt them for the stage. Ancient Iranian literature lacks some aspects of dramatic literature like dramatic narrative or characterization. Thus they have not been used frequently by dramatist. Bahram Beyzai who is well versed in Ancient Persian literature has adapted ancient texts to dramatic ones. “Straw Curtain” is a script that can be a good example for dramatic adaption from a literary text. Bahrām Beyzāi (1938 in Tehran) is an outstanding Iranian film and theatre director, screenwriter, playwright, film editor, producer, and researcher who is famous for his special use of literature and a unique language that preserves traditional Persian language. In this paper Beyzai's adaptation of “Straw Curtain” is analyzed based on Aristotle's views on six factors of a drama components and the relation between plot and character. Beyzai has presented new portrayal of the primary character in “Devout Woman” so that the central female character is not passive.
    Keywords: Beyzai, Attar, Aristotle, Characterization}
  • ذوالفقار علامی، لیلا آقایانی چاوشی
    هدف این نوشتار،بررسی داستان رستم وسهراب با توجه به فضایل اخلاقی در اندیشه ارسطو است. فضیلت از نگاه ارسطو،ملکه اخلاقی ستوده ای است که میان دو حد افراط وتفریط جای دارد؛شجاعت،صداقت،بزرگ منشی،درستکاری در شمار این فضایلند. دراین مقاله،پس از نگاهی کوتاه به رویکرداخلاقی ارسطو در زمینه فضایل اخلاقی،این فضایل در داستان رستم وسهراب،بررسی شده اند. تحلیل داستان رستم وسهراب از این نظر،نشان دهنده تناظری قابل اعتنامیان صفات اخلاقی و رفتاری شخصیت های داستان با فضایل اخلاقی ارسطویی است و علاوه بر این،موید اهمیت اصول اخلاقی در شاهنامهومنش پهلوانان ایرانی حتی با توجه به رویکردهای مهم فلسفی در این زمینه است؛چنانکه رفتار شخصیتی مانندسهراب،انطباقی قابل توجه بافضایل اخلاقی ارسطویی دارد.
    کلید واژگان: شاهنامه, ارسطو, فضیلت اخلاقی, رستم, سهراب}
    Zolfaqar Alami, Leila Aghayani Chavooshi
    The aim of present article is to study the story of Rostam and Sohrab based on moral virtues in the thoughts of Aristotle. According to Aristotle, virtue is a praiseworthy ethical habit between excess and negligence. Some of these virtues are courage, honesty, nobility and hauteur. In the present article, after a cursory examination of the Aristotelian approach to moral virtues, they are studied in the story of Rostam and Sohrab. The analysis of the story shows that there is a considerable correspondence between virtues and moral conducts of the characters of the story and Aristotelian virtues. It also shows that moral codes have an important function in Shāhnāmeh and the behaviors of Iranian heroes. The moral behaviors of Sohrab, considerably correspond to Aristotelian virtues.
    Keywords: Shahnameh, Aristotle, Moral Virtue, Rostam, Sohrab}
  • محمد احمدی*
    در این مقاله تاریخ تطور نظریه رتوریکی از حدود چهارصد قبل از میلاد تا نخستین قرن میلادی بررسی می شود. در این پانصد سال چهارچوب های نظری رتوریک سنتی پی ریزی شده و این اصول تا قرن ها بدون تغییر یا با اندک تغییری استمرار یافته است. نخستین اندیشمندی که با رویکردی منطقی مباحث رتوریک را در کتابی مستقل مطرح کرده، ارسطو است، به همین دلیل در این سیر تاریخی نظریه رتوریکی ارسطو با دقت نظر بیشتری بررسی شده است. مباحثی که ارسطو در کتاب خطابه مطرح کرده است، بعدها با تفاوت های فاحش و گاه با تفاوت های اندکی بسط و تفصیل یافته است و مدرسان خطابه در روم از جمله سیسرون و کوئینتیلیان نظریه رتوریک سنتی را به نوبه خود گسترش داده اند. پس از بررسی نظریه ارسطو، نظریه رتوریکی مدرسان خطابه در روم ارزیابی و تفاوت های آن با نظریه ارسطو یادآوری شده است. مجموعه مباحثی که تحت عنوان نظریه رتوریکی ارسطو و نظریه رتوریکی مدرسان خطابه در روم، مطرح می شود، چهارچوب های نظریه رتوریک سنتی به شمار می آید. در این مقاله شباهت ها و تفاوت هایی نظریه رتوریکی ارسطو با نظریه رتوریکی معلمان خطابه در روم بررسی می شود و مشخص می گردد رومیان بر میراث ارسطو چه افزوده اند.
    کلید واژگان: رتوریک سنتی, نظریه رتوریکی, خطابه, ارسطو, نظریه پردازان خطابه در روم}
    Mohammad Ahmadi *
    In the current article, the history of rhetoric from 400 B.C. to 100 A.D. is reviewed. During this 500 years, the theoretical basis of classical rhetoric was established and has remained almost the same throughout the centuries. The first sage who established theoretical basis for rhetoric with a logical approach was Aristotle. Aristotle’s views on rhetoric are very carefully and precisely analyzed in this article. Following Aristotle, Roman teachers of rhetoric such as Cicero and Quintilian added more to the theory of rhetoric. The Roman’s theory of rhetoric is also reviewed in the article. The current article seeks to show the differences and similarities of Aristotle’s theory of rhetoric as well as the Romans perception of it.
    Keywords: classical rhetoric, rhetorical theory, Oratory, Aristotle, theoreticians of rhetoric in Rome}
  • Sahar Vafai Tajkhatouni, Mina Darabi Amin
    The Relationship between locutor and interlocutor has always been an interesting subject for philosophers and critics. In Rhetoric, Aristotle expresses that the author can affect reader by three
    Methods
    ethos, pathos and logos. Between them, we concentrate on ethos that is so important in new criticism and represents the presence of author in text or discourse. This presence is not limited to the text as an enunciator. Specifically, it should be studied in discourse where the author essays to consider the writing and the way of writing in order to justify his artistic identity. This type of identity quest is noticeable in Indian style poets’ works. The Indian style poet, who wants to show a perfect image of himself and his art of writing poems, tries to keep his ethos. They attempt to create an acceptable image of themselves through self-theorization, self-expression, self-exception and self-comparison.
    Keywords: Aristotle, auto, theorization, ethos, discourse analysis, Indian style}
  • علی محمد موذنی، محمد احمدی
    اقناع، فرایندی است که به منظور نفوذ در مخاطبان و مجاب ساختن آنان به وجود می آید. این فرایند ارتباطی اهمیت ویژه ای در دنیای ادبیات دارد؛ زیرا همواره یکی از مهم ترین اهداف سخنوران و پدیدآورندگان آثار هنری، اقناع مخاطبان بوده است. با توجه به این اهمیت، از چند دهه اخیر مطالعات گوناگون و متفاوتی درباره رابطه اقناع و ادبیات انجام شده است. این نوع تحقیقات که از غرب آغاز شده، درباره شیوه ها و روش های اقناع مخاطب، مباحث گوناگونی را مطرح می سازد. در این مقاله سعی شده است تا حدودی سیر مطاله و پژوهش درباره فرایند اقناع از دیرباز تا قرن حاضر ترسیم و همچنین اهمیت این نوع مطالعات در حوزه ادبیات مشخص شود.
    کلید واژگان: فرایند اقناع, گفتمان اقناعی, ارسطو, خطابه, ادبیات}
    Ali Mohammad Moazzeni, Mohammad Ahmadi
    Persuasion is a process which tries to convince audiences and invade their minds. This communicative process has an important role in literary world، because one of the main aims of authors and poets has always been to persuade their audiences. Considering such an important، there has been accomplished several different studies on the nature of persuasion in literature and literary studies in recent years. These types of researches which have started in West and developed and spread all over the world deal with various methods on which the audience would be persuaded. In this study، we have tried to survey the history of persuasion process to make the importance of such studies in the field of literature and literary criticism clear.
    Keywords: process of persuasion, persuasive discourse, Aristotle, rhetoric, Literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال