به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ashura » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ashura» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی صادقی*

    اشعار عاشورایی از نظر لحن، ساختار و کاربرد در اشکال متنوع و با درون مایه سوگ، با رویکرد عرفانی، حماسی، اخلاقی و اجتماعی و گاه با تلفیقی از این رویکردها عرضه می شوند. در این جستار با روش توصیفی-تحلیلی و استشهادی، وجوه زیبایی و عجین بودن عواطف و خیال شاعر عاشورایی با رویداد تاریخی در انواع شعر عاشورا بیان می شود. نتایج حاکی از آن است که گونه های اشعار عاشورایی با صراحت، سادگی زبان، حقیقت، پیام و مضمون پردازی صمیمی،... درآمیخته است که با توجه به طبع، ذوق و توفیق شاعر و همچنین عنایت اهل بیت، شکل مورد نظر شعر عاشورایی گاه به سان اثری کلاسیک و گاه با تلفیقی از آواز و شیوایی موسیقی شعر در محفل سیدالشهدا (ع) ترسیم می شود که همین ابتکار منجر به آفرینش گونه خاصی از این نوع شعر می شود. عناصر زبان، موسیقی، تخیل و عاطفه در انواع گونه های شعر عاشورایی یزد در فلسفه عاشورا، کارکرد توضیحی دارند و تصاویر بر پایه معرفت حسی و اصل تداعی استوار است.

    کلید واژگان: زیباشناسی, شعر, عاشورا, ادبیات, شاعران یزد}
    Mahdi Sadeghi *

    In terms of tone, structure and application, Ashurai poems are presented in various forms with the theme of mourning, with a mystical, epic, moral and social approach and sometimes with a combination of these approaches. In this essay, with the descriptive-analytical and testimonial method, the aspects of beauty and blending of Ashurai poet's emotions and imagination with historical event are expressed in the types of Ashura poetry. The results indicate that the types of Ashurai poems are mixed with frankness, simplicity of language, truth, intimate message and thematization, and due to the nature, taste and success of the poet as well as the support of the Ahl al-Bayt, the intended form of Ashurai poetry is sometimes a work of art. Classical and sometimes with a combination of singing and eloquent music, poetry is drawn in the circle of Seyyed al-Shahada (PBUH), and this initiative leads to the creation of a special type of this type of poetry. The elements of language, music, imagination and emotion in all types of Ashura poetry of Yazd have an explanatory function in the philosophy of Ashura, and the images are based on sensory knowledge and the principle of association.

    Keywords: Aesthetics, Poetry, Ashura, Literature, Poets Of Yazd}
  • عبدالرسول فروتن*
    محمدبن سلیمان تنکابنی، فقیه عهد قاجار و نویسنده کتاب مشهور قصص العلماء، به شاهنامه فردوسی توجه ویژه ای داشت و آن را به خوبی خوانده بود. شواهد فارسی کتابی که او در علم بدیع تالیف کرد، برگرفته از شاهنامه و اشعار خودش بود. همچنین حداقل یک منظومه حماسی دینی با موضوع حوادث کربلا سرود که حمله حسینیه نام دارد. می توان گفت که تمامی منظومه های حماسی فارسی سروده شده پس از شاهنامه متاثر از این اثر ارجمند فردوسی بوده اند؛ این منظومه تنکابنی هم از این حیث مستثنا نیست. حمله حسینیه تاکنون منتشر نشده و ناگفته ها درباب آن بسیار است. پس از بررسی کامل یگانه نسخه شناخته شده این منظومه، در این مقاله کوشیده شد جوانب گوناگونش بررسی و قوت و ضعف یا به عبارتی فراز و فرود آن مشخص شود. در کنار مختصری از زندگی نامه تنکابنی، به ابهاماتی که در معرفی آثارش وجود دارد، پرداخته شد. از نشانه هایی می توان دریافت که نسخه خطی حمله حسینیه مسوده بوده است. یکی از وجوه اهمیت این نسخه حرکت گذاری برخی کلمات است که به خواننده اطلاعات جالب توجهی درخصوص تلفظ متفاوت آنان عرضه می کند. تعیین زمان سروده شدن این منظومه و منابع آن، شیوه روایت تنکابنی از حوادث عاشورا و تحریفاتی که بدان راه یافته، ارزیابی اثر از منظر ویژگی های حماسی، اثرگذاری شاهنامه بر آن و چگونگی بهره بردن از آرایه های ادبی از مباحث مطرح شده در این مقاله است.
    کلید واژگان: حمله حسینیه, حماسه دینی, محمدبن سلیمان تنکابنی, عاشورا, امام حسین (ع), شاهنامه}
    Abdolrasoul Foroutan *
    Mohammad ibn-e Soleiman Tonekaboni, a jurist of the Qajar era and the author of the famous book Qesas al-Olama had read Ferdowsi's Shahnameh rigorously and paid special attention to it. Shavahed-e Farsi, a book he wrote on rhetorical figures derived from the Shahnameh and his own poems. Furthermore, he composed at least one religious epic poem on the subject of the events of Karbala, which is called Hamle-ye Hoseinieh. It can be said that all Persian epic poems written after the Shahnameh were influenced by this noble work of Ferdowsi and Tonekaboni's work is no exception in this regard. Hamle-ye Hoseinieh has not been published so far and a lot is unsaid about it. After a complete review of the only known manuscript of Hamle-ye Hoseinieh, this article tries to investigate its various aspects and determine its strengths and weaknesses and its merit. In addition to a brief biography of Tonekaboni, the obscurities in introducing his works are discussed. It can be implied that the manuscript of Hamle-ye Hoseinieh was a draft. One of the significant aspects of this manuscript is the recording of the pronunciation of some words, which provides interesting information about their different pronunciations. Among the issues discussed in this article are determining the time when this poem was composed and its sources, the method of Tonekaboni in narrating the events of Ashura and the distortions involved, evaluating the work from the perspective of epic features, the influence of the Shahnameh on it, and the way the figures of speech are used.
    Keywords: Hamle-ye Hoseinieh, religious epic poem, Mohammad ibn-e Soleiman Tonekaboni, Ashura, Imam Husayn (AS), Ferdowsi’s Shahnameh}
  • فضل الله رضایی اردانی*، مهدی صادقی

    در این جستار با هدف کشف شخصیت شناسی اشعار عاشورایی به شیوه توصیفی، تحلیلی و استشهادی، ویژگی های شخصیت در این نوع شعر بررسی می شود. شاعر آیینی با کمک مولفه هایی مانند ستایش مردان بزرگ، احیای فرهنگ عاشورا و هویت یابی، به توصیف شخصیت این حادثه می پردازد. رفتار و اخلاق شخصیت ها در اشعار عاشورایی استوار است و در موقعیت های مختلف، اعمالی متناسب ایفا می کنند؛ آنچنان که برای هرگونه تغییر رفتار خود دلیل قانع کننده ای دارند و در برخورد با حوادث، واکنش منطقی از خود نشان می دهند. در این نوع اشعار شخصیت های داستان ساخته و پرداخته شاعر نیست؛ بلکه آنچه هست، به تصویر کشیده می شود؛ به طوری که در دنیای ساختگی شعر و دنیای بیرون شعر و در گستره متن حوادث، به آن توجه می شود و وحدت دوسویه شاعر و مخاطب به وجود می آید. بیان شخصیت های عاشورایی گاه با تفسیر و گاه بی تعبیر، خواننده را با ماهیت شخصیت آشنا می کند؛ اینجاست که بازتاب ویژگی های درونی شخصیت عاشورایی، جریان سیال ذهن را به فرهنگ عاشورا می کشد. شاعر عاشورایی با نگاه به عاشورا و گفتمان های خودآگاه یا ناخودآگاه به بازآفرینی شخصیت عاشورایی می پردازد.

    کلید واژگان: عاشورا, شخصیت شناسی, اشعار عاشورا, یزد}
    Fazlollah Rezaeiardani *, Mahdi Sadeghi

    In the present study, with the aim of investigating the personality of Ashurai poems, the character traits in this type of poetry have been investigated using a descriptive-analytical method. The ritual poet describes the character of this incident with the help of components such as praise of great men, the revival of Ashura culture, and identification. The behavior and morals of the characters are based on Ashurai poems and they perform appropriate actions in different situations, as they have a convincing reason for any change in their behavior and show a logical reaction when dealing with incidents. In this type of poem, the characters of the story are not created by the poet, but what is depicted is considered in the fictional world of the poem and the outside world of the poem and in the context of the events. The expression of Ashurai characters, sometimes with interpretation and sometimes without interpretation, makes the reader familiar with the nature of the character. This is where the reflection of the inner characteristics of the Ashurai character draws the fluid flow of the mind to Ashura culture.

    Keywords: Ashura, Character Recognition, Ashura poems, Yazd}
  • مسعود پاکدل*، عزیز زیلابی
    انقلاب اسلامی بر تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و به ویژه ادبی ایران، تاثیر بسیار عمیقی گذاشته است. ادبیات فارسی در دوره انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگر، تحت تاثیر آموزه های اسلامی و به ویژه الگوهای مذهبی تشیع قرار گرفت. متاسفانه بعد حماسی واقعه سترگ عاشورا، که از مهم ترین و اساسی ترین ابعاد آن به شمار می رود، در تاریخ شعر عاشورایی به ندرت انعکاس یافته است. رویکرد حماسی که حلقه مفقوده در طول تاریخ شعر آیینی و عاشورایی ادبیات فارسی به شمار می رفت، بعد از انقلاب اسلامی به یکباره احیا شد و پیام های عاشورا نیز در شعر عاشورایی انقلاب، در کانون توجه شاعران قرار گرفت و به رویکردی اساسی و پرکاربرد تبدیل شد و اکثر شاعران انقلاب، مضامین حماسی را به طور گسترده در اشعارشان به کار بردند. رویکرد حماسی در شعر عاشورایی و آیینی انقلاب، ویژگی ها و مختصات منحصربه فردی همچون پیروزی خون بر شمشیر، سازش ناپذیری در برابر ظالمان، استمرار عاشورا، نگاه حماسی به مرگ و ترجیح مرگ باعزت بر زندگی با ذلت و استقبال از مرگ سرخ و جز آن دارد. این مقاله به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی دیوان شاعران معروف انقلاب اسلامی پرداخته است.
    کلید واژگان: شعر آیینی, عاشورا, جلوه های حماسی, ادبیات انقلاب اسلامی}
    Masoud Pakdel *, Aziz Zilabi
    The Islamic Revolution of Iran has a profound impact on all social, political, economic and cultural domains, especially literature. The literature of the Islamic Revolution was more than ever influenced by Islamic teachings, especially by Shiite religious models. The epic dimension of the great event of Ashura, which is considered to be the most important and fundamental dimension, is unfortunately rarely reflected in the history of ritual and Ashura poetry and the epic approach, which was considered a missing link in the history of Ashura poetry in Persian literature, was revived suddenly after the Islamic Revolution, and the messages of Ashura in the Ashura poetry of the Revolution fell in the focus of attention of poets and became a basic and widely used approach. Most of the poets of the Revolution use epic themes extensively and with high frequency in their poems. The epic approach in the ritual and Ashurapoetry of the Revolution has unique features and characteristics such as the victory of blood over the sword, non-peacefulness against the oppressors, the continuation of Ashura, the epic view of death and the preference of honorable death over living with humiliation and welcoming the Red Death and so on. This article has been written in a descriptive-analytical manner with references to the famous poets of the Islamic Revolution. Due to the wide reflection of Ashura and ritual poetry in Persian language and literature, the literary community extremely needs more serious.
    Keywords: ritual poetry, Epic Effects, Ashura, Islamic Revolution Literature, Religious Epic}
  • نرگس انصاری*، صفورا فصیحی
    حقیقت مانندی از عناصر مهم داستان و نمایشنامه است و به میزان انطباق اثر با واقعیت بیرون و حوادث آن بستگی دارد. این تطابق نه به صورت کامل و شرح دقیق واقعیت است؛ چراکه این امر، اثر ادبی را از ادبیت دور و آن را متنی تاریخی می سازد. انعکاس واقعیت و بازیابی آن در اثر به نحوی که برای مخاطب باور پذیر باشد. واقعیت برون متنی، ساختاری است که هر نویسنده با توجه به رویکرد و سبک ادبی خود، آن را در اثرش به کار می گیرد. ادبیات نمایشی عاشورایی، به دنبال احیای ادبی واقعه ی کربلا در قالب نمایشنامه است و مشخص کردن مرز بین واقعیت و ادبیت و خیال در این آثار مورد توجه پژوهش حاضر بوده است. این ژانر ادبی اگرچه در مقایسه با سایر انواع ادبی به خصوص شعر عاشورایی کمتر متداول بوده است، اما نمایشنامه های عربی متعددی می توان یافت که هر یک از زاویه ای خاص به وقایع کربلا پرداخته اند؛ ازجمله سه نمایشنامه ی شاخص "الحر الریاحی" اثر شاعر و نویسنده عراقی "عبدالرزاق عبدالواحد"، نمایشنامه ی "الحسین ثایرا" اثر نویسنده مصری "عبدالرحمان شرقاوی" و نمایشنامه ی "الحسین" اثر نویسنده سوری "ولید فاضل" که با توجه به محتوای مشترک، زمینه بهره مندی از ساختار مشترک را نیز دارا هستند. پژوهش حاضر تلاش دارد با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی انطباق سه اثر هنری با واقعیت تاریخ کربلا بپردازد. بر اساس بخشی از یافته های پژوهش نویسندگان از ابزارهای مختلفی چون شخصیت های واقعی و تاریخی، روایت حوادث تاریخی، استفاده از پیرنگ منطقی و طبیعی برای تقویت حقیقت مانندی آثار خود بهره برده اند، اما اثر عبدالواحد با بیشترین دخل و تصرف به جنبه های ادبی و هنری اثر خود افزوده و از روایت عاشورا برای انتقال دلالت های معنایی خاص خود استفاده کرده است. اثر شرقاوی نیز بیش از دو اثر دیگر به روایت تاریخ کربلا نزدیک تر می شود. جنبه ریالیسم دینی با نقل حوادث خارق العاده در نمایشنامه ی "الحسین" قابل ملاحظه است.
    کلید واژگان: حقیقت مانندی, نمایشنامه, عاشورا, الحر الریاحی, لحسین ثائرا, الحسین}
    Narges Ansari *, Safora Fasihi
    Verisimilitude is a significant element of stories and plays, and it depends on the degree of conformity of the work with external objectivity. This correspondence does not represent complete objectivity, which separates literary works from belletristic and historical texts. Verisimilitude means reflecting reality and bringing it back to life in a credible way for the audience. Extra-textual objectivity is a structure that each writer uses in their work based on their approach and literary style. Ashura's drama literature seeks to revive the Karbala incident in the form of a play. Determining the border between objectivity, belletristic, and imagination in these works has been the focus of this research. Many Arabic plays can be found, each dealing with the events of Karbala from a specific angle. Three prominent plays were selected: "Al-Har al-Riyahi" by Iraqi poet and writer Abd al-Razzaq Abd al-Wahed, "Al-Hussein Tha'era" by Egyptian author Abdul Rahman Sharqawi, and "Al-Hussein" by Syrian writer Walid Fazel. This study investigates the conformity of these three works of art with the objectivity of the history of Karbala using analytical-descriptive methods. Based on some findings from this research, authors have used various tools such as factual and historical characters, narration of historical events, use of logical and natural plots to strengthen the truthfulness of their works. However, Abdul Wahed's work has more tools than others. Shargawi's work is closer to narrating the history of Karbala than other two works. The aspect of religious realism can be found in special events in "Al-Hossein's" play.
    Keywords: Contemporary Prose, drama, Ashura, Verisimilitude}
  • میثم حنیفی*، قادر حسنی اسرار

    عاشورا به عنوان یک واقعه بزرگ و بی نظیر، همواره در ادبیات فارسی مطمح نظر شاعران بوده است. از شاعرانی چون کسایی مروزی تا شاعران روزگار ما، هر کس از زاویه و منظری به این واقعه پرداخته است. نگاه هر شاعر به عاشورا، گذشته از خصوصیات فردی شاعر، تابع دوره زندگی او از حیث اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. قیام عاشورا و آموزه های آن از مهم‎ترین موضوعاتی است که به طور گسترده در شعر معاصر افغانستان تبلور یافته است. این پژوهش درصدد بررسی چگونگی بازتاب واقعه عاشورا در شعر معاصر افغانستان است و پس از آن به مطالعه موردی تاثیر مفاهیم عاشورایی بر شعر عبدالقهار عاصی -از شاعران اهل سنت افغانستان- می پردازد. پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است؛ داده های آن به روش کتابخانه ای به دست آمده و با شیوه توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده است. از مطالعه شعر معاصر افغانستان با هدف بررسی تاثیر عاشورا بر آن به دست می آید که گذشته از جنبه غنایی و لایه احساسی وقایع عاشورا که در مرثیه سرایی و عشق ورزی نسبت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و یاران ایشان بازتاب می یابد، لایه حماسی و تعلیمی قیام عاشورا و مفاهیمی چون شجاعت، آزادی خواهی و تن‎ندادن به ذلت، از مولفه های برجسته شعر مقاومت افغانستان است؛ همچنین از بررسی شعر عبدالقهار عاصی می توان نتیجه گرفت که عاصی از مفاهیم عاشورایی برای استبدادستیزی در زمانه خود سود جسته است و قیام عاشورا را الگویی نجات بخش برای افغانستان معرفی کرده است.

    کلید واژگان: ادبیات پایداری, عاشورا, شعر معاصر افغانستان, عبدالقهار عاصی, شاعران اهل سنت}
    Meysam Hanifi *, Qadir Hasani Asrar

    Ashura, as a great and unique event, has always been in the center of attention of Persian literature poets. All poets, ranging from Kisai Marvazi to the poets of our time, have addressed this event from an angle. Aside from the individual characteristics, the poet's view of Ashura is subject to his life era in terms of cultural, political, and social conditions. Ashura and its teachings are among the most important issues manifested widely in the contemporary poetry of Afghanistan. The current paper aims at investigating how Ashura events are reflected in contemporary Afghan poetry; it also deals with the case study of the impact of Ashura concepts on the poetry of Qahar Asi, an Afghan Sunni poet. The research is a theoretical study whose data was obtained in a library method and was done in a descriptive-analytical way. Studying the contemporary poetry of Afghanistan with the aim of investigating the effect of Ashura on it, one can find that apart from the lyrical aspect and the emotional layer of the events of Ashura, reflected in the elegies and love towards Imam Hussein (A.S.) and his companions, the epic and didactic layer of the Ashura uprising and concepts such as courage, freedom-seeking and not giving in to abjection are prominent components of resistance poetry of Afghanistan. Also, analyzing Qahar Asi's poetry, it can be concluded that Asi used Ashura concepts to counter despotism in his time and presented the Ashura uprising as a role model to save Afghanistan. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌The political, social and cultural situation in a society is undoubtedly the most important factor in the formation of literary genres in that society. Contemporary Afghanistan has always been affected by civil wars and foreign invasion; and fear and threat have always dominated people's lives. Such a situation naturally leads to the formation of literature of resistance. The poetry movement in such a time moves towards freedom-seeking and anti-tyranny role models; and relying on the people’s religious and pure belief, the poets address the redemptive role models and their goals in an effective way. Therefore, the presence and influence of Ashura in the poems of contemporary Afghan poets is very conspicuous. The impact of the Ashura uprising on the contemporary poetry of Afghanistan is not limited to Shia poets; Sunni poets consider Imam Hussain (A.S.) as a role model for seeking freedom and fighting against oppression and have addressed this event from different viewpoints. In the meantime, Qahar Asi, one of the great Sunni poets of Afghanistan with a trans-religious perspective, introduces the uprising of Imam Hussein (A.S.) and the Yazidis war against him as two continuing paths. He believes that these two paths have their followers at any place and time and that the same division, depicts the chaotic and critical situation of contemporary Afghanistan. Asi is a dissident and critical figure in the contemporary poetry of Afghanistan. As a committed poet, he is always dissatisfied with the conditions of his time and many of his concerns are expressed in the form of poems of resistance. The spirit of such poems of Asi poems is interwoven with the aims and teachings of Ashura. He suffers from the problems of people all over the world, especially in Afghanistan, and introduces Ashura as the savior version of mankind. Thus, it is very important to study the reflection of the aims, teachings, and concepts of the Ashura uprising in his poetry. Therefore, the perspective of Ashura in the contemporary poetry of Afghanistan is quite different from that of poets such as: Kisai Marvazi, Sanai, Nasir Khusraw, Abdul-Qādir Bedil and Mohtasham. This viewpoint may even be different than the perspective of contemporary non-Afghan poets. Contemporary Afghanistan has always been involved in devastating civil wars and foreign invasions, which has pushed poets to focus on the epic aspect of the Ashura uprising and the concepts of anti-suppression, freedom seeking, and avoiding abjection more than the tragic aspects of it. Among contemporary poets, Asi – who is known as the Poet of Freedom – wishes to see his people and land free and to achieve this dream, he chooses Imam Hussain (A.S.) a role model. Towards the end of his life, Afghanistan’s civil wars started, which also brought about religious tensions. Despite being a Sunni, Asi introduces the messages and goals of Ashura as the way to freedom and getting out of the existing situation of his time. In other words, Asi has used Ashura for to awaken his society. In this article, first, the impact of Ashura on contemporary Afghan poetry has been studied and numerous examples have been provided, and then, Asi's poetry has been analyzed with regards to Ashura uprising (goals, messages, role models, etc.)

    Keywords: Resistance literature, Ashura, Contemporary Poetry of Afghanistan, Qahar `Asi}
  • زهرا عزیزی دهنو، ثریا قطبی*، فریده داودی مقدم
    زمینه و هدف

    عاشورانگاری نوعی تک‌نگاری تاریخی است که در آن به جریان شهادت امام حسین (ع) و یاران او از آغاز تا پایان پرداخته میشود. ابن جریر طبری از مورخان اهل سنت در قرن چهارم هجری است که در کتاب «تاریخ الامم و الملوک» بدون هیچ‌گونه داوری واقعه عاشورا را به نقل از منابع خود آورده است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل روایت‌شناختی عاشورانگاری در تاریخ طبری براساس نظریه هوش داستانی «رندال» است.

    روش مطالعه

    روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است.

    یافته ها

    در روایت‌شناسی عاشورانگاری، تحلیل روایت و نظم حاکم بر گزارش واقعه عاشورا با قالب‌‌بندی و پی گرفتن رخدادها مورد توجه قرار گرفته است. از دیدگاه «رندال» هوش داستانی در گرو کاربست مجموعه ای از راهکارهای روایی ازجمله پیرنگ‌پردازی، شخصیت پردازی، روایت‌‌پردازی و درون‌مایه ‌پردازی است.

    نتیجه گیری

    پیرنگ‌‌پردازی طبری در سیر اصلی حکایت و حلقه های علی - معلولی نقش داشته و کشمکشهای درونی و جسمانی موجود در روایات باعث استحکام پیرنگ شده است. توصیف مستقیم و غیرمستقیم او از شخصیتهای واقعه و نقل زنجیره خاصی از حماسه آفرینیها و درونمایه های اعتقادی و اخلاقی حاکی از توانایی داستانی طبری در انتخاب و نقل رخدادهای عاشوراست.

    کلید واژگان: عاشورا, هوش داستانی, رندال, روایت شناسی, تاریخ طبری}
    Zahra Azizi Dehno, Soraya Ghotbi *, Farideh DavoudiMoghadam
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Ashura style is a kind of historical monograph in which the martyrdom of Imam Hussein (AS) and his companions from the beginning to the end is discussed. Ibn Jurayr Tabari is one of the Sunni historians in the fourth century AH who has quoted the event of Ashura in his book "History of Nations and Kings" without any judgment. The purpose of this study is to analyze the narrative of Ashura in the history of Tabari based on the theory of fictional intelligence "Randall".

    METHODOLOGY

    The research method is descriptive-analytical.

    FINDINGS

    In Ashura narration, the analysis of the narration and the order governing the report of the Ashura event by formatting and following the events has been considered. From Randall"s point of view, fictional intelligence depends on the application of a set of narrative strategies, including plot, characterization, narrative, and theme.

    CONCLUSION

    Tabari plotting has played a role in the main course of the story and causal circles, and the internal and physical conflicts in the narrations have strengthened the plot. His direct and indirect descriptions of the characters of the event and the narration of a special chain of epics and doctrinal and moral themes indicate Tabari"s narrative ability in selecting and narrating the events of Ashura.

    Keywords: Ashura, Fictional Intelligence, Randall, Narrative, History of Tabari}
  • حامد صافی*

    کتاب الفتوح اثر ابومحمد احمد بن علی، معروف به ابن اعثم کوفی، احتمالا اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم ه.ق به زبان عربی نگاشته شد. محمد بن احمد مستوفی هروی بخشی از این کتاب را در سال 596 ه.ق به دستور یکی از امرای خوارزم به فارسی ترجمه کرد. ژرار ژنت نظریه فزون متنیت را پیرامون ارتباط متون با یکدیگر مطرح کرد. در پژوهش حاضر، تلاش شده است روایت عاشورا در کتاب الفتوح ابن اعثم با ترجمه فارسی الفتوح مقایسه و بررسی شود. برای این مقایسه و تطبیق، از نظریه فزون متنیت ژرار ژنت بهره گرفته شد. بر اساس این نظریه، متن ب (زیر متن) تحت تاثیر متن الف (زبر متن) آفریده می شود. ارتباط فزون متنی متون در دو شکل تقلید و دیگرگونگی و سه حالت تفنن، هجو و جدی قابل بررسی است. تغییرات ایجادشده در زیر متن نسبت به زبرمتن، گشتار نام دارد که به انواع گشتار کمی، کاربردی و کیفی قابل تقسیم است. بر اساس این نظریه، روایت ابن اعثم برای ترجمه فارسی الفتوح، یک زبرمتن در نظر گرفته شد. بر مبنای نتایج پژوهش، روایت فارسی الفتوح با گشتارهای برش، انبساط، فزون سازی، ارزش گذاری دوباره و ارزش کاهی دچار دیگرگونگی شده و همچنین نسبت به روایت الفتوح عربی، نمایشی تر، عاطفی تر، ادبی تر و با گرایش شیعی نوشته شده است.

    کلید واژگان: الفتوح, عاشورا, فزون متنیت, ترجمه}
    Hamed Safi*

    Al-Futuh by Abu Muhammad Ahmad ibn Ali, known as Ibn A'tham Kufi, was probably written in Arabic in the late third and early fourth centuries. Muhammad ibn Ahmad Mostofi Heravi translated a part of this book into Persian in 596 AH by the order of one of the rulers of Kharazm. Gerard Genette proposed the theory of Hypertextuality around the relationship between texts. In the present study, an attempt has been made to compare and compare the narration of Ashura in the book of Al-Futuh Ibn A'tham with the Persian translation of Al-Futuh. For this comparison, Gerard Genet's theory of redundancy was used. According to this theory, text B (Hypertext) is created under the influence of text A (Hypotext). The contextual relationship of the texts can be examined in two forms of imitation and otherness and three modes of humor, satire and seriousness. Changes made in the subtext compared to the rough text is called torque, which can be divided into quantitative, applied and qualitative torque. According to this theory, Ibn A'tham's narration was considered a rough text for Al-Futuh Persian translation.

    Keywords: Al-Futuh, Ashura, textuality, translation}
  • علیرضا طاهری، حبیب الله کاظم نژادی*

    تعزیه یا تعزیت مراسم نمایشی و آیینی شیعی است که برای گرامیداشت و سوگواری شهدای عاشورا و اظهار همدردی و همزادپنداری با اصحاب و اهل بیت امام حسین(ع) به کار برده می شود. نمایش تعزیه، ریشه در ادبیات اسطوره ای، ملی و دینی دارد و با مایه های روضه خوانی، نقالی و پرده خوانی همراه است. تعزیه و هنرهای اقماری آن در ایران و هند دارای شیوه های خاص بیانی بوده و با شرایط محلی و جغرافیایی خود انطباق یافته اند، ولی سرچشمه واحدی دارند. سوال تحقیق این است که تعزیه در ایران و هند با چه شیوه های اجرایی بیان شده است ؟ با توجه به پیشینه فرهنگی دو تمدن ایران و هند، مسلما شیوه نمایشی تعزیه بین مسلمانان این دو کشور دارای ارتباطی تنگاتنگ بوده و متاثر از یک فرهنگ واحد دینی می باشد. هرچند که تفاوت هایی به لحاظ شیوه های اجرایی بین آنها دیده می شود. غایت برپایی این مراسم در هردو کشور احیاء و انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل های بعد بوده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی انجام شده و هدف از آن شناخت اشتراکات و وحدت عقیدتی در بیان شعایر عاشورایی در قالب تعزیه بین دو تمدن بزرگ شرق است.

    کلید واژگان: امام حسین(ع), عاشورا, نمایش, تعزیه, ایران, هند}
    ALIREZA TAHERI, Habibollah Kazemnejadi *
    Introduction

    Tragedy Show (Ta'zieh) is a ritual that has its origin in religious traditions. This show is of an Islamic appearance but its origin is Iranian and represents a mythical and ritual heritage of Persia. The feature of this show is that it combines clarity and flexibility with universal truths and by singularization of Folk Art lifts off the border between the viewer and the actor and in this way the viewer becomes part of the show. In the cultures of Iran and India and in mythological literature, mourning ceremonies are held for commemoration of the elites and heroes and the description of some of them has been offered in poetry and prose. The current essay aims at studying the methods of holding the tragedy shows in Iran and India and its influence on the revival of Ashura themes and rituals. The research question: Which practice methods have been used for holding tragedy shows in Iran and India? The expansion of Shiism in India owes to the ceremonies of commemoration of the tragic martyrdom of Imam Hossein. Upon the arrival of Islam to India through the Newly Converted Persia (Muslim Iran), part of the rituals and ceremonies of mourning particularly the tragedy show (Taziah) and Ashura screen shows made their ways to this land.

    Methodology

    This study has been conducted using descriptive method and in some cases the method of analysis has also been used. The data have been collected through library studies and based on the books and authentic websites.

    Discussion

    Mourning for the tragedies of Imam Hossein and his household and companions in the event of Ashura has led to the creation of a tragedy show called Taziah. This tragedy show has its roots in various thematic fields: religion, history, literature, anthropology, psychology, sociology. However, what is reflected more in this tragedy show is its religious notion, literary method and poems, musical aspects and songs in the form of a show. In this type of popular performance, the viewer is himself an actor and persuades others to show their emotional reactions. The performance of Taziah tragedy show in every place including city or village is easily possible in a special site in every season be it winter or summer and with any number of performers. This show has its own specific tools, apparatus and methods and for its performance, time, space, nearness and distance lose their meaning. Ta'zieh as a term has a different meaning in India and it does not refer to a theatre or drama performed on the scene rather it represents a real theme, i.e. limited recreation of the tomb of Imam Hossein. This symbolic tomb is carried on the shoulders of mourners in the mourning gatherings in Moharram with various arrangements that remind the events of Karbala. Tragedy show of Ta'zieh was first arranged by Timur the Lame in India. In India, city of Lanco is the main center of mourning for Imam Hossein. This ceremony emerged during the reign of Oudh Kings. In India the performers of the mourning rituals are called “Mourner” and the performance itself is referred to as “pilgrimage”. Pilgrimage, on the one hand, is a combination of the performance of the event of the martyrdom of Imam Hossein and on the other hand, narration of the historical events, majorly religious historical events by a narrator. Today, after several years, Ta'zieh has turned to a fine art in India. These tragedy shows vary in view of their design and size and every city has its own narrative. Two types of tragedy show are used in Indian Subcontinent. One is the temporal and the other is permanent. Permanent tragedy shows are usually called “Shrine”. These shows are held in places called “Imam Bareh”, “Ta'zieh House” or “Ashura House” and people pay visit to these places. Every old great “Imam Bareh” has its own specific Shrine or Ta'zieh. Recitation of the events of Karbala is one of those ceremonies that are related to Ta'zieh and include part of its performative texts and is recited in commemoration of the Imams and their progeny. This expressive method (recitation of the tragic events of Karbala) has a close relationship with the tragic mourning of the mythological culture that has gradually made its way into the Shia mourning culture. The most important book concerning the tragedies and passions of Imam Hossein has been authored by Hossein Waez Kashefi in 1051 H. entitled “Rawzah Al Shuhada” [Commemoration of Martyrs] or “Paradise of Martyrs”. This work is a tragic description of the martyrdom of Imam Hossein in Karbala and also the passions of other Shia martyrs. This book led to the emergence of a new type of recitation of the events of Karbala. Two and half centuries later, thanks to this work, lyric poems and the texts of Ta'zieh shows were combined. Indian Shia Muslims under the influence of the method of the mourning in Iran and particularly due to their familiarity with Persian wrote beautiful poems. The ceremony of recitation of the tragedies of Imam Hossein made its way from Iran into India. These rituals were first held in Persian language. The religious scholars (clerics), merchants, artists and poets sometimes migrated from Iran to India and chose the latter as their hometown. This caused the Muslim Indians to be influenced by the culture and method of mourning of Iranians.

    Conclusion

     Taziah as one of the greatest performative ceremonies has served as an expression of the religious emotions and rituals in Iran and India. The origin of these popular mourning ceremonies in commemoration of Imam Hossein and his Household is to be traced back to the passions of the events of Ashura. Ta'zieh as a tragedy show in Iran has been held in the form of a mourning show which is a combination of artistic and literary elements including Imam Hossein show, mourning ceremony, music, song, painting and etc. this form of Ta'zieh through cultural and commercial relations and communications of the Iranian Shia immigrants in past centuries has influenced Indian Muslims and Shia in particular. The Indian Muslims have also modified these rituals and ceremonial shows and indigenized them and perform them every year. Ta'zieh in India is not just limited to ritual performance rather it also refers to small shrines carried like coffins by the mourners and its reason can be sought for in the distance of the Indians from Karbala and the Holy Shrine of Imam Hossein. These shrines along with other sacred items are kept within buildings called “Imam Bareh” which are similar to Imamzadeh in Iran. This can also be considered as a type of simulation of the shrines and holy tombs of the Imams and their progeny.     

    Keywords: Imam Hossein, Ta’zieh, Ashura, Painting of Iran, India’s Art}
  • منصوره رضایی، اسحاق طغیانی*، حسین آقاحسینی
    شعر آیینی یکی از گونه های شعری رایج در دوره دفاع مقدس است. شاعران متعهد این دوره در قالب های متنوع به توصیف وقایع دینی و مدح و مرثیه اهل بیت (ع) پرداخته اند. با بررسی ویژگی های سبکی این اشعار در سه سطح زبانی (موسیقایی، واژگانی)، ادبی و فکری می توان دریافت که شاعران دوره مذکور برای توصیف وقایع دینی کدام یک از قرایت های حماسی، عاطفی و عرفانی را انتخاب کرده اند.با بررسی ویژگی های سبکی، ضمن مرور اشعار مدایح و مراثی دینی این شاعران می توان به تاثیر دفاع مقدس در سروده های آیینی آنان نیز پی برد. این پژوهش موجب توجه بیشتر به سروده های دینی در شعر معاصر شده و بر ارتباط دوسویه شرایط جامعه و فضای ادبی کشور تاکید می کند.این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و تحلیل محتوا انجام شده است. ابتدا شاعران آیینی برجسته دفاع مقدس شناسایی شده اند. سپس ویژگی های سبکی اشعارشان استخراج شده است و در پایان، این ویژگی ها مورد تحلیل قرار گرفته اند. با بررسی ویژگی های زبانی اشعار آیینی این دوره می توان گفت که بسیاری از این اشعار در اوزان سنگین و فاخر سروده شده اند. همچنین شاعران برای افزایش استحکام لحن از تکرار واج های سخت، سایشی و انسدادی بهره گرفته اند. استفاده از واژگان کهن و مربوط به جنگ نیز به ارتقای بار حماسی کلام افزوده است. در حوزه ادبی نیز شاعران از آرایه هایی مانند تشبیه مرکب، اضافه تشبیهی و تشخیص بهره زیادی گرفته اند که موجب پویایی شعر و طمطراق سخن شده است. در زمینه فکری نیز شاهد نگاه افتخارآمیز و حماسی به مفهوم عاشورا و انتظار هستیم. بنابراین می توان دریافت که بسیاری از اشعار آیینی در دوره دفاع مقدس دارای لحن و سبک حماسی است و این مسئله نشان دهنده تاثیر جریان دفاع مقدس بر فکر  و کلام شاعران این دوره است.
    کلید واژگان: شعر آیینی, دفاع مقدس, سبک شناسی, واژه, بلاغت}
    Mansooreh Rezaei, Eshagh Toghyani *, Hossein Aghahosseini
    Ritual poetry is one of the most common types of poetry in the period of Sacred Defense. Committed poets of this period have described the religious events and praise of the Ahl al-Bayt (AS) in various forms. By examining the stylistic features of these poems in three levels of language (musical, lexical), literary and intellectual, it can be seen that which of the epic, emotional, and mystical readings did the poets of the period choose in describing religious events?This study was conducted using library tools and content analysis. First, the prominent ritual poets of Sacred Defense were identified. Then, the stylistic characteristics of their poetry was extracted. Finally, these characteristics were analyzed.Examining the linguistic features of the ritual poems of this period, it can be said that many of these poems were composed in special meters. Poets have also used the repetition of harsh, abrasive and obstructive phonemes to increase the strength of the tone. The use of ancient and war-related words has also added to the epic connotation of the word. In the field of literature, poets have also made use of figures of speech, such as compound simile, metaphorical addition and recognition, which has caused the dynamism of poetry and eloquence. In the intellectual field, we also see a proud and epic look at the concept of Ashura and waiting. Thus, it can be seen that many ritual poems in the period of sacred defense have an epic tone and style. This issue shows the influence of Sacred Defense on the thoughts and words of the poets of this period.This research leads to more attention to religious poems in contemporary poetry, and emphasizes the two-way relationship between the conditions of society and the literary atmosphere of the country.
    Keywords: Ritual poetry, Sacred Defense, Stylistics, Epic, Ashura, Waiting}
  • رمضان سورتیجی، حسین منصوریان سرخگریه*، رقیه رضایی
    شهرت و عظمت واقعه عاشورا ابعاد وسیع و بی نظیری داشت و به همین سبب از دیدگاه ذوقی و شهودی عرفان به دور نماند. پژوهشگران، از بین همه ادوار گوناگون تاریخی، به دوره قاجار ازنظر عرفان و تصوف در شعر آیینی تشیع (شعر عاشورا) کمتر توجه داشته اند. در این دوران تاریخی با ورود مظاهر مدرنیته به ایران، در همه ابعاد و جوانب سیاسی، اقتصادی و... با تغییرهای بسیاری روبه رو هستیم؛ اما در جامعه ای که تاروپود وجود آن را باورهای دینی تشکیل می داد، پذیرش فرهنگ و تمدن مدرن غرب با ویژگی های دنیاگرایانه آن به آسانی ممکن نبود؛ ازاین رو شعر عاشورایی با رویکرد عرفان مدارانه به مبارزه همه جانبه با مظاهر مدرنیته در جهان معاصر پرداخت. بازتاب این تقابل را به خوبی می توان در گنجینه الاسرار عمان سامانی دید. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و بر مبنای داده های کتابخانه ای صورت گرفته است و به این پرسش پاسخ می دهد: تقابل سنت و مظاهر مدرنیته غربی در دوران قاجار و در شعر عرفانی عاشورایی این دوره چگونه نمود یافته است؟ نتایج بیانگر آن است که در این اشعار، وحدت گرایی، عشق، توجه به روح جمعی در قیام امام حسین (ع) و مظهر انسان کامل، در تقابل با مظاهر مدرنیته غربی قرار دارد.
    کلید واژگان: عرفان, عاشورا, مدرنیته, تقابل, عمان سامانی}
    Ramezan Soortiji, Hossein Mansoorian Sarkhgarieh *, Roghaye Rezaei
    The fame and greatness of the Ashura event, with its wide and unique dimensions, caused it not to be far from the taste and intuition of mysticism. Among all different historical periods, the Qajar period has received less attention from scholars of mysticism and Sufism in Shiite ritual poetry (Ashura poetry). In this historical period, with the arrival of the manifestations of modernity in Iran, we face many changes in all dimensions and aspects of politics, economics, etc. but it was not easy to accept modern Western culture and civilization with its secularist characteristics in a society whose foundation was based on religious beliefs. Hence, Ashura poetry struggled with the manifestations of modernity in the contemporary world with a mystical approach. The reflection of this opposition can be well seen in Ganjinat Al-Asrar of Amman Samani. The present study has been done using a descriptive-analytical approach based on library data. It answers the question of how the confrontation between the tradition and the manifestations of Western modernity in the Qajar period and in the Ashura mystical poetry of this period has emerged. The results of the study indicate that in these poems, unity, love, and attention to the collective spirit in the uprising of Imam Hussein (AS) as the manifestation of the perfect man are in opposition to the manifestations of Western modernity.
    Keywords: mysticism, Ashura, modernity, Opposition, Amman Samani}
  • حمیدرضا جدیدی*

    روضه الشهدای ملا حسین واعظ کاشفی (د. 910ق) تصویرگر واقعه عاشورا با بیانی ادیبانه و جذاب و یکی از اولین مقاتل فارسی و از تاثیرگذارترین آثار پیرامون واقعه کربلاست. این اثر پس از نگارش تا به امروز، به سبب گسترش اخبار مجعول و تحریف وقایع، مورد انتقاد جدی قرار گرفته است، به شکلی که آن را از جمله مهمترین دلایل اشاعه اخبار دروغین و ضعیف تاریخی در مورد حادثه عاشورا دانسته اند. در این مقاله ادبی- تاریخی با بهره جویی از روش تحلیلی - توصیفی، پس از توضیحات مختصری پیرامون ویژگی های اجتماعی- فرهنگی پایان عصرتیموری و آثار و زندگانی کاشفی، ضمن بیان و نقد نظریات مختلف در مورد این اثر و نویسنده آن همچنین ذکر انواع تحریف در واقعه عاشورا، به دلایل ورود مجعولات و تحریفات تاریخی به این کتاب و علل اقبال عمومی به آن پرداخته شده و منابع مورد استفاده و شیوه روایت کاشفی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش مبین این حقیقت است که مسایلی مانند ضعف منابع مورد استفاده کاشفی، شیوه های روایت داستانی و صوفیانه او؛ تکیه بر حافظه مولف به دلیل اشتغال وی به امر وعظ و توجه به انشاءپردازی به جای دقت در نقل وقایع و قصد کاشفی به عنوان واعظی شیعی در ایجاد ارتباط عاطفی مردم روزگارش با اهل بیت (ع)، از مهمترین دلایل ورود تحریفات به این کتاب است. همچنین می توان گفت تیموریان خراسان فضایی ایجاد کردند که نتیجه اش پذیرش تشیعی شد که بعدها صفویه به تبلیغ و رسمیت بخشی به آن همت نمودند.

    کلید واژگان: تحریفات تاریخی, روضه الشهدای کاشفی, مقتل, عاشورا, عزاداری, تیموریان}
    HamidReza Jadidi *

    Mullah Hussein Kashefi's Martyrs Elegies book (910 A.H) which depicts Ashura's Events is one of the first books about the killings of Ashura which enjoy a literary language attraction of great influence. Since its writing, this book has been criticized its wrong narration of the history of this event. It is considered one of the first books giving wrong historical accounts with poor historical supports about event happening on Ashura. In this article, after a brief  account about the late Timurids era and Kashefi's biography, different ideas about this book and its author have been discussed along with the reasons for distortions mentioned in the book and public interest in it. Also resources used and his narration style have been studied.  The findings show that the main reasons for such distortions are Kashefi's lack of source, fictional narration style like Sufis, relying on his own memories as an orator, lack of accuracy  in his narrations of events, and Kashefi's intention to motivate Shiites of his time to create a connection with Prophet Mohammad 's family (PBUH). It can also be said that Timurids in Khorasan created an atmosphere from which a kind of Shiites was born by which the Safavids advertise this kind of shiism.

    Keywords: historical distortions, Kashefi'd elegy of the martyrs, death narrations, Ashura, morning, Timurids}
  • تکتم دشته صبح، معصومه صادقی*

    از گذشته های دور ارایه مفاهیم دینی کاری مهم بوده است. همیشه اندیشمندان و بزرگان سعی در آموزش مفاهیم دینی داشته اند. عاشورا بزرگ ترین واقعه دینی اسلام شیعی است و آموزش این واقعه دینی هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از رسانه هایی که امروزه کار آموزش و اطلاع رسانی به کودکان را به عهده گرفته و به خاطر ویژگی هایی که دارد موفق تر از کتاب و دیگر رسانه ها بوده، تلویزیون و به ویژه انیمیشن است. در این تحقیق با توجه به محبوبیتی که انیمیشن در میان کودکان دارد، به بررسی و تحلیل محتوا در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در انیمیشن های منتخب پرداخته ایم. نتایج بررسی نشان داده که انیمیشن های منتخب تا حدودی توانسته امر به معروف و نهی از منکر را نمایش دهند.

    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, ادبیات دینی, عاشورا, رسانه, انیمیشن}
    Toktam Dashteh Sobh, Masoumeh Sadeghi

    From long ago, the religious intellectuals have heeded to teach religious concepts. Ashura is the greatest religious event if Shia Islam and teaching this religious event have been remarkably emphasized. T.V and specially animation has been the most important media responsible for informing and teaching children for the sake of its specifications. Notably, it has been more successful than books and other media. As animation is popular among children, the current research aims to analyze the content of enjoying what is good and forbidding what is evil in chosen animations. The results have indicated that the chosen animations have shown enjoying what is good and forbidding what is evil to some extent.

    Keywords: enjoying what is good, forbidding what is evil, religious literature, Ashura, medium, animation}
  • مجتبی عمرانی پور*، مهران غلامعلی زاده
    شخصیه الإمام الحسین بن علی 8 وملحمه عاشوراء الخالده من الموضوعات التی تناولها کثیر من الشعراء فی الادب الإسلامی فانشدوا فیها قصاید رایعه معبره عن صدقهم وإخلاصهم. وکان ابن شکیل (578- 605ه) من اشهر شعراء الشیعه الاندلسیین فی عصر الدوله الموحدیه، فاستخدم فی شعره ثیمات شیعیه کآیه التطهیر وحدیث الکساء وحدیث المنزله ووقعه عاشواء، کما انشد قصیدتین فی وقعه عاشوراء ورثاء الإمام الحسین 7 ووعبر فی طیاتهما بوفاء اصحاب الحسین وبسالتهم مشیرا إلی منع الماء عنهم ومعاناتهم فی مواجه العطش، کما اشار إلی غربتهم، واستشهادهم فحمل رووسهم علی الرماح ومصایب اهلهم بعد الاستشهاد. وتسعی هذه الدراسه إلی تسلیط الضوء علی مضامین قصاید الشاعر فی ثوره عاشوراء وبعض جمالیات شعره من منظار المنهج الوصفی- التحلیلی. حینما ندرس القصیدتین نری بانهما تتمیزان بمیزه العطوفه والصداقه تنبعثان من تشیع الشاعر. وإضافه علی وصفه الدقیق ومضامینه الرصینه، تظهر آراء الشاعر فی کیفیه اختیار المفردات والتراکیب والتقدم والتاخر فی الابیات.
    کلید واژگان: الإمام الحسین(ع), عاشوراء, الشعر الشیعی, ابن شکیل الاندلسی, الجمالیات}
    Mojtaba Emranipour *, Mehran Gholam Ali Zadeh
    The personality of Imam Hossein (as) and the events of the eternal Day of Ashura are among the highly addressed topics in the Islamic literature. Many poets in Islamic countries have addressed this event with honesty and inner purity, and have composed marvelous poems. Ahmad ibn Shakil (578 – 605 AH) is one of the talented poets of Al-Andalus whose lifetime coincided with the Islamic dominance era. He is s Shi’a poet of Al-Andalus during The Almohad caliphate. He utilized Shi’a concepts such as the al-Tathir verse, Hadith Kisa (Tradition of the Cloak), Hadith Manzelat [Tradition of Dignity], and Ashura in his poems. Ibn Shakil has composed two odes about Ashura and elegy of Imam Hossein (as), in which he refers to and mourns for happenings before Imam Hossein’s martyrdom, such as the loyalty and bravery of Imam Hossein’s companions, closure of the Euphrates branch and Imam and his companions’ thirst, and his aloneness, as well as the events after his martyrdom, such as his holy head being mounted on a spear and captivity of his family. This article describes and analyzes the content of this Shi’a poet’s poems about Ashura.
    Keywords: Imam Hossein (as), Ashura, Shia’s Poems, Ibn Shakil al-Andalusi}
  • اصغر اسمعیلی، مریم رئیسی باغ شهبازی*

    شعر عاشورایی با تاثیر از قیام کربلا از دوره آغاز شکلگیری تا هنگام تحول و شکوفایی، برخورداری از زبانی فخیم و درون مایه هایی منحصربهفرد بهتدریج ساختار لفظی و معنوی و سبک بیانی خاص خود را یافت و با خلق آثار چشمگیر و قابل اعتنا، زمین هایجاد مکتب شعری مستقلی را از آن فراهم ساخت. در نتیجه شعر عاشورایی را میتوان این چنین تعریف کرد: شعری است که در و یاران باوفایش سروده شده و میتوان سال 61 هجری را سال شروع این شعر دانست. (ع) مورد امام حسین در این مقاله تلاش شده است نگاه شاعران معاصر به واقعه عاشورا بازنمایی و نمادهای عاشورایی در شعر آنها تبیین شود. در نوشتار حاضر تصاویر عاشورایی در آثار شاعرانی؛ چون: موسوی گرمارودی. قیصر امینپور، محمد حسین کسرایی، علی معلم، صغیر اصفهانی، مشفق کاشانی و مردانی بررسی و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: عاشورا, نماد, شخصیت, شعرمعاصر, تصاویر}
    Maryam Reisi *

    The impact of the uprising of Karbala from the period of beginning the formation to the development and flourishing on Ashura poetry, with its lofty language and unique themes that eventually found its specific expressive style of spiritual verbal and with dramatic works worthy of attention and reliable provided an independent school a poetry. As a result Ashura poetry can be defined like this:Is poem about Imam Hussein and his loyal companions that composed in year 61 Hijri as the year of start this poetry.In this article, recent poets look in represent the symbols of Ashura event in their poetry and explaining the purpose of poetry composed in this case study in the world. In this paper , Ashura images in the works of poets such as Mousavi Garmaroudi, Qaisar Aminpoor, Kasraie, Moalem , Saghir , Moshfegh Kashani , Mardani have been analyzed and studied.

    Keywords: Ashura, Symbols, Character, Recent Poetry, Images}
  • امیدوار مالملی*

    این پژوهش با هدف بررسی بازتاب تلمیح و تشبیه به حضرت عباس (ع) در اشعار دفاع مقدس شعرای معاصر انجام گرفت. روش،کتابخانه ای است که به بیان نمونه هایی از جلوه های ادبی تلمیح و تشبیه نسبت به حضرت عباس (ع) در اشعار دفاع مقدس در موضوعات اعتقاد قلبی به حضرت عباس (ع)، غیرت، جانباز و جانبازی، سقای کربلا، عباس های جبهه، جامعه پس از جنگ، خون خواهی آب، عنایت حضرت و دشت عباس پرداخته است. یافته ها نشان می دهد نگاه مذهبی موجود در ادبیات و اشعار دفاع مقدس، بیانگر شخصیت و عملکرد و جایگاه تاریخی و دینی حضرت عباس (ع) در نزد رزمندگان و شعرا بوده که سبب شده در تلمیح، تشبیه، استعاره و رفتارگرایی های موجود در اشعار اشاره مستقیم به شخصیت حضرت عباس (ع) شود. و از طرفی، شباهت و تطابق های دفاع مقدس با کربلا و عاشورا و عملکرد افراد حاضر در این واقعه سبب شده که در شعر دفاع مقدس نگاه مستقیم به دلاوری و ایثار حضرت عباس (ع) داشته باشند و شعرا با شبیه سازی و بیان نمونه هایی از رفتار و عملکرد حضرت عباس (ع) در رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، حجم زیادی از صنایع ادبی و کلامی خود را به تشبیه این دلاوری ها به حضرت عباس (ع) و همچنین بازسازی و تلمیح وقایع کربلا، عاشورا و حضرت عباس (ع) و جنگ تحمیلی اختصاص دهند.

    کلید واژگان: حضرت عباس (ع), عاشورا, دفاع مقدس, تلمیح, تشبیه}
    OMIDVAR MALMALI *

    This research was conducted with the aim of investigating the reflection of allusion and likeness to Hazrat Abbas in the poems of the holy defense of contemporary poets. The methodology has been used for books and religious books after the war. Which describes Abbas's literary manifestations in sacred defense poems in the subjects of Hebrew belief in Abbas, Abdis, veteran and veteran, the descent of Karbala, Abbas of the Front, the post-war society, water revenge, Hazrat Abbas and Dasht Abbas. The findings show that the religious and religious essence and religious outlook observed in the training, look, literature and poems related to the sacred defense, all indicate that, on the one hand, the character and function and the historical and religious status of Hazrat Abbas in the presence of Warriors and poets have caused many Talmhay, simile, metaphor and behaviorism in the poems to refer directly to the personality of Hazrat Abbas, and on the other hand, the similarities and matches of the sacred defense with Karbala and Ashura, and the actions of the individuals involved in this incident The vast majority of the holy defense poetry will have a direct look at the courage and passion of Abolfazl Abbas.

    Keywords: Hazrat Abbas, Ashura, Holy Defense, allusion, simile}
  • جواد فرامرزی، میثم خلیلی*
    حادثه عاشورا از جنبه های گوناگون می تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از این جنبه ها رجز هایی است که یاران امام حسین (ع) به هنگام نبرد بر زبان جاری کردند. رجز شعری است که در میدان جنگ برای مفاخره و تحقیر دشمن بر زبان می آید. مسئله مورد نظر در این پژوهش این است که مضامین مقاومت و پایداری به کار گرفته شده در رجزهای یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا چگونه است؟ بررسی ها نشان می دهد مولفه های پایداری و مقاومت همچون صبر و استقامت، شجاعت، وفای به عهد، ولایت پذیری و افتخار به نسب در رجزهای اصحاب وفادار امام حسین (ع) مانند عمرو بن خالد الازدی، جناده بن حارث انصاری، نافع بن هلال، قاسم بن الحسن (ع)، علی بن الحسین (ع)، عباس بن علی (ع) و... در روز عاشورا تجلی یافته است. با توجه به اینکه قیام امام حسین (ع) و اصحاب باوفایشان به عنوان مهم ترین قیام علیه حکومت جور در طول تاریخ مطرح است، پرداختن به ابعاد مختلف این قیام و به خصوص شناسایی مضامین پایداری و مقاومت در بطن این قیام، موضوعی ضروری است. این پژوهش درصدد است با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، مضامین مقاومت و پایداری را در اشعار حماسی و رجزهای اصحاب امام حسین (ع) در روز عاشورا به تصویر بکشد.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), رجز, عاشورا, مقاومت و پایداری, مضامین}
    Meysam Khalili *
    Ashura incident can be discussed in various aspects. One of these aspects is the war cries (rajazes) recited by Imam Hussein’s (as)  companions on the battlefield. that the supporters of Imam Hussein (AS) during the battle spoke. War cry is a poem recited on the battlefield to show off one’s abilities and humiliate the enemy. The question under discussion in this study is what are the themes of resistance and stability in the war cries recited by Imam Hussein’s (as) supporters on the day of Ashura? Investigations show that the components of resistance and stability, such as patience and endurance, courage, fulfillment of obligations, accepting guardianship (Wilayat), and honor to lineage has been reflected in the war cries of the loyal companions of Imam Hussein (as) on the day of Ashura, such as Amr ibn Khalid al-Azadi, Jinadat ibn Hares ansari, Nafi’ bin Hilal, Qasim ibn al-Hassan (AS), Ali ibn al-Hussein (as), Abbas ibn al-Ali (as), etc. Considering that the uprising of Imam Hussein (as) and his faithful companions is considered to be the most important uprising against the oppressive government over the course of history, addressing the various dimensions of this uprising and, in particular, identifying the themes of stability and resistance in the heart of this uprising, seems essential. This study tries to draw the theme of resistance and stability from the epopees and war cries of Imam Hussein’s (as) companions on the day of Ashura by adopting a descriptive-analytical method.
    Keywords: Imam Hussein (AS), war cry, Ashura, Resistance, stability, Themes}
  • ابوالحسن امین مقدسی، محمدعلی آذرشب، کلثوم تنها *
    سیدحیدر حلی یکی از شاعران معاصر شیعی عراق در عرصه شعر دینی است. وی در این گونه شعری، توانسته میان فضیلت های اهل بیت(علیهم السلام) و اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی حاکم بر روزگار خویش، پیوندی استوار برقرار کند. وی با تاثیر پذیری از قرآن کریم و احادیث شریف، با رویکردی غالبا حماسی و عاطفه ای نیرومند و متعادل، سیمای اهل بیت(ع) را به زیباترین شکل به تصویر کشیده است. او با فراخوانی شخصیت هایی دینی ای چون امام علی(ع) و امام حسین(ع) آنان را از چهارچوب تاریخی خارج ساخته و معانی جدید برگرفته از وقایع معاصر جامعه خویش را بر تن این شخصیت ها کرده و مشکلات و دشواری های موجود در جامعه اسلامی را بیان کرده و با اسلوبی شیوا، مردم را به بصیرت و آگاهی و پایداری و مبارزه برضد استبداد و استعمار فرا خوانده است. بهره مندی از آموزه های حسینی و قهرمانان عاشورا در راستای قیام مردم برضد استبداد و استغاثه به امام زمان(ع) و به کارگیری ساختارهای خطابی استوار و موسیقی متناسب با مفهوم اشعار و بهره مندی از اسلوب های ادبی و تصاویر هنری پویا و متحرک، از ویژگی های بارز شعر اوست.
    کلید واژگان: سیدحیدر حلی, شعر دینی, فراخوانی شخصیت ها, اهل بیت(ع), عاشورا, اسلوب های ادبی}
    Abolhasan Amin Moghaddasi, Mohammad Ali Azarshab, Kulthoom Tanha *
    Seyyed Heydar Helliis one of the Iraqi Shiite contemporary poets who is known for his religious poems. In this kind of poetry, he has been able to establish a solid link between the virtues of Ahl al-Bayt (PBUT) and the ruling political, social, and cultural conditions of his living period. Under the influence of Holy Quran and honorable hadiths, he has portrayed beautifully the Ahl al-Bayt (PBUT) through a mostly epic approach and a powerful and balanced emotion. Recalling some religious figures such as Imam Ali and Imam Hussein (PBUT), he tries to introduce them, out of the historical framework, being clothed by the new meanings retrieved from contemporary events of the society he himself lives in and to express the difficulties of the Islamic community. He also invites, using an expressive language, people to be aware and insightful and resist against tyranny and colonialism. Having the benefits of Imam Hussein's teachings and other heroes of Ashura in the course of the people uprising against tyranny, being supplicated to Imam Mahdi (PBUH), using consistent oratorical structures and the music matched by the concept of the poems, and utilizing literary modes and dynamic artistic images are f the features make his poetry distinguished.
    Keywords: Seyyed Heydar Helli, Religious Poetry, Recalling the Characters, Ahl al-Bayt (PBUT), Ashura, Literary Modes}
  • سید مهدی نوری کیذقانی *، فرشته زارعی
    جبل عامل، منطقه ای است در جنوب لبنان، مشرف بر دریای مدیترانه که تا حدود فلسطین امتداد دارد و شامل شهرهای صور، صیدا، بنت جبیل، نبطیه و...است. ساکنان جبل عامل، شیعه هستند و اشتراکات دینی و اعتقادی زیادی با مردم ایران دارند و ازآنجاکه آنها نیز مانند ایرانیان، زیر سلطه استعمار و تجاوزات دشمنان قرار داشته اند، شباهت های زیادی میان اشعار عاشورایی شاعران دو منطقه وجود دارد. در ایران، سرنگونی نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی، فصلی جدید در شعر عاشورایی معاصر گشود و جریانی نو در سرایش آثار مذهبی و عاشورایی پدید آورد که تنوع و گستردگی آن، در هیچ دورانی وجود نداشته است. از سوی دیگر، در جبل عامل نیز حضور استعمارگران و تجاوزات پی درپی رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم لبنان در برابر آنها، سبب شده است تا شاعران، بیش ازپیش به شعر عاشورایی بپردازند. در این مقاله، سعی شده است که مهم ترین مضامین مشترک عاشورایی در شعر معاصر دو سرزمین، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: عاشورا, شعر معاصر, ایران, جبل عامل}
    Seyyed Madi Nori Keyzegani *, Fereshteh Zarei
    Jabal Amel is a region in the Southern Lebanon, near the Mediterranean Sea, extending as far as Palestine. It includes the cities of Sour, Sidon, Bint Jbeil, Nabatieh. The inhabitants of Jabal Amel are Shiites and share many religious beliefs with Iranians. Therefore, there are many similarities in Ashoura poetry of Jabal Amel and Iran. In Iran, the fall of the monarchy and the victory of the Islamic republic opened a new chapter in contemporary Ashura poetry and created a new trend in the composing of religious, Ashoura poetry, the diversity and expansion of which was unprecedented. On the other hand, the presence of colonizers, the frequent invansions of the Zionist regime, and the resistence of Lebanese people against them in Jabal Amel have led poets to work on Ashura poetry more than before. This study tries to study and analyze the main common Ashura themes in contemporary poetry of the two regions.
    Keywords: Ashura, Contemporary poetry, Iran, Jabal Amel}
  • محمودرضا توکلی محمدی*، محسن قربانی
    بررسی تطبیقی مراثی و اشعار عاشورایی شاعران عرب زبان و فارسی زبان، در میان پژوهشگران و ادیبان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این زمینه، عمده ترین ویژگی محتوایی مراثی عاشورایی، بیان مظلومیت امام حسینع، سختی ها و مصیبت های کربلا و گریه محوربودن آن است . شریف رضی، شاعر عرب زبان قرن چهارم هجری (359406) و محتشم کاشانی، شاعر فارسی زبان قرن دهم هجری (905996)، هر دو از شاعران شیعی و دارای اشتراکاتی قابل توجه در زمینه مراثی حسینی و اشعار عاشورایی هستند. مقاله حاضر سعی بر آن دارد تا به روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی تحلیلی، به بررسی مراثی این دو شاعر در مورد امام حسینع و تطبیق وجوه همانندی و ناهمانندی در مضامین مشترک رثای آنها بپردازد. روش تحقیق در این مقاله، براساس بررسی تشابه و تفاوت درون مایه های مشترک مرثیه های عاشورایی دو شاعر است. در نهایت، نتایج به دست آمده در زمینه شباهت ها و تفاوت های مضامین شعری دو شاعر، به صورت جدول ارائه شده است.
    کلید واژگان: امام حسین(ع), مرثیه, عاشورا, شریف رضی, محتشم کاشانی}
    Mahmood Reza Tavakoli Mohammadi *, Mohsen Ghorbani
    To study the implications of various elegies for Imam Hussein in the poetry of Arabs and non-Arabs is of great importance to many researchers of comparative literature. In this context, the main feature of the elegies is addressing the sufferings of Imam Hussein, and crying upon his pains. Sharif Razi, a poets of Arabic literature in the fourth century AH, and Mohtasham Kashani, a poets of Persian literature in the tenth century, are among Shiite poets who share characteristics regarding elegies on Imam Hussein. This study tries to compare and contrast the elegies of these poets through a descriptive-analytical method.the results are represented in charts.
    Keywords: Imam Hussein, Elegies, Ashura, Sharif Razi, Mohtasham Kashani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال