به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « baroudi » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «baroudi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد کارخانه*، اسماعیل نادری، نعمان اونق

    موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری در ادبیات هر ملتی است. در این میان ادبیات برخی ملت ها چون ادبیات فارسی و عربی از عناصر موسیقایی یکسانی در اشعارشان برخوردارند. در این پژوهش، سعی بر آن است تا با تکیه بر این عنصر، اشعار دو شاعر برجسته و معاصر عربی و ایرانی محمود سامی البارودی و ملک الشعرای بهار تحلیل و بررسی شوند، تا نحوه بکارگیری عوامل موسیقی ساز در اشعار این دو شاعر آشکار شود. برای رسیدن به این مقصود موسیقی اشعار آن ها از دو جنبه مهم: موسیقی بیرونی (وزن، قافیه وردیف) و موسیقی درونی (جناس و سجع و تکرار با زیرشاخه واج آرایی و تکرار لفظ و تکرار هجا همچنین رد العجز علی الصدر و طرد و عکس) بررسی شده است. با این فرضیه که هر دو شاعر توانسته اند با استفاده از ابزارهای موسیقی ساز نغمه های دلنشینی را بر تارهای شعرشان تصنیف نمایند. نتایج این بررسی نشان می دهد شباهت زیادی میان این دو شاعر مشهود است.

    کلید واژگان: بارودی, بهار, موسیقی, شاعران معاصر, قالب شعری}
    Javad Karkhaneh*, Ismail Naderi, Noman Onagh

    Music is one of the most prominent poetic elements in the literature of any nation. Meanwhile, the literature of some nations such as Persian and Arabic literature have the same musical elements in their poems. In this study, we try to analyze the poems of two prominent and contemporary Arabic and Iranian poets, Mahmoud Sami Al-Baroudi and Malek Al-Shoarai Bahar to reveal the use of music-making factors in the poems of these two poets. To achieve this goal, the music of their poems is examined from two important aspects: external music (weight, rhyme and row) and internal music (Jenas, repetition with the sub-branch of phonology, repetition of the word and repetition of syllables, as well as Rad Al-Ajaz Ala Al-Sadr and Sadr). By this hypothesis, both poets have been able to compose sweet songs on their strings using musical instruments. The results of this study show that there are many similarities between these two poets.

    Keywords: Baroudi, Bahar, poetry, music, Diversity, contemporary poets, Poetry Format}
  • سید فضل الله میرقادری*، داوود نجاتی، عفت مردانی
    سرایش شعر، زاییده روح تلطیف یافته شاعر است و از ضمیر ناخودآگاه او سرچشمه می گیرد. این آفرینش هنری، از دیرباز، در کام بشر شیرین آمد و به ستایش و تمجید آن پرداخت. از این پس، شاعر که خود را در اوج منزلت ادبی و هنری می یابد، مغرور می شود و خود نیز، سر تعظیم بر آستان هنرش فرود می آورد و زانوی خاکساری بر درگاهش می ساید و زبان به تسبیح و تعظیم اشعار خویش می گشاید. از آنجا که جلوه های این خودستایی شاعرانه در اشعار بارودی، از پیشگامان شعر معاصر عرب، نمود چشمگیری یافته است؛ این پژوهش می کوشد تا با روش توصیفی- تحلیلی، به واکاوی این پدیده و اسباب گرایش به آن در دیوان شاعر بپردازد و نمودهای هنری خودشیفتگی و جنبه های نوآوری آن را تشریح نماید. عوامل تاثیرگذار در خودشیفتگی بارودی را باید در تربیت و بلندپروازی شاعر، اشتغال او در منصب نظامی و پیشگامی کلاسیسم جست وجو کرد که نمودهای آن، در فخر به نوگرایی و احیای سنت شعر، مباهات به نیروی بیان و موهبت شعری و رجحان منزلت شعری خود بر دیگر شاعران تجلی یافته است.
    کلید واژگان: شعر معاصر عرب, کلاسیسم, بارودی, خودشیفتگی}
    Seyyed Fazlollah Mirghaderi *, Davood Nejati, Effat Mardani
    Composing poetry originates from the refined soul of the poet and his subconscious mind. This artistic creation, since ancient times, has been of appeal and praise for mankind. A poet who finds himself at the pinnacle of art and literature becomes proud enough to kneel down to praise the glory of his art. This poetic Narcissism is remarkable in Baroudi's poetry, the pioneer of contemporary Arabic poetry. In this regard, the present study applies a descriptive-analytical method to analyze the phenomenon in his poems through identifying and explaining the artistic expressions of Narcissism there. The factors influencing Baroudi's Narcissism should be sought in his trainings, ambitions, career in military positions, and pursuit of the classical school. These features are manifested in his words and utterances with which he boasts about his modernism, reviving the poetic tradition, power of expression, gift of poetry, and supeiority of his poetry to that of others.
    Keywords: Contemporary Arabic poetry, Classical school, Narcissism, Baroudi}
  • صادق فتحی دهکردی *، عبیر جادری
    یعد البارودی رائد الشعر الحدیث وباعث النهضه الادبیه التی رفعت شعار الدعوه إلی إحیاء التراث الشعری القدیم وإعاده مجده من جدید بحیث اصبحت فی ما بعد، مدرسه ممیزه لها اتباع اثروا الادب العربی بإبداعاتهم ورفعوا من شانه بنتاجاتهم. إنه صب جل اهتمامه فی التغنی بآمال الامه ومعالجه واقعها، فهو بحق شاعر کلاسیکی بکل ما تعنیه الکلمه.
    إلا انه استطاع بموهبته الشعریه ان یتغلب بین فینه واخری علی هذا الطابع التقلیدی الذی قلما کان الشعر فیه یعبر عن إحساس منفعل او شعور اصیل، فاستطاع ان یصوبه إلی اتجاه الشعر النفسی والذاتی، فتمثلت هذه النزعات الذاتیه فی شعرالبارودی فی نزوعه إلی الطبیعه خاصه وتراوحت تجلیات الذات بین مشاعر الحب والحزن والحنین والغربه عنده.
    حاول المقال ان یتناول تلک اللمسات الرومنسیه فی دیوانه الذی کان یراه ترجمان حیاته، علی ضوء المنهج الوصفی - التحلیلی فینتزع تلک الخیوط السحریه محاولا تقدیمها علی نسج رومنسی یلامس الروح ویداعب الوجدان ومن النتائج التی توصلنا إلی ها ان الشاعر حاول التعبیر عن ذاتیاته عبر ترسیم مشاعر الحزن والوحده والغربه فی المنفی وتوظیف عنصر اللیل فی بث الشجون والاحزان بالإضافه إلی التعبیر عن ارق العواطف وهو الحب إما بالتغزل بالمراه وإما باتخاذ الوطن هیکلا للحب.
    کلید واژگان: الرومنسیه, الکلاسیکیه, محمود سامی البارودی, الشعر}
    Sadeq Fathi Dehkordi *, Abir Jaderi
    Mahmoud Sami Al-Barodi is one of pioneers of modern Arabic poetry and one of leaders of literary movement that his purpose was to revive the old poetical inheritance and to return the literature to its e honorable past. It was the school converting to prominent and unique one ,later. He attempted to compose wishes and to show the realities of society in his poetry. He must really be considered as the poet with classic style. He had all characteristics that the classical poet has to engage in political , social and cultural issues of the society. Although this approach prevents from attending to feelings , internal affections and its expressing in his poetries. This approach can be seen in his collected poetry whether the description of nature or love , sadness, and eagerness to homeland. This study seeks to reveal such characteristics in his collected poetry on the basis of descriptive-analytic method.
    Keywords: romanticism, classicism, Al, Baroudi, poems}
  • مجید صادقی مزیدی
    یمتاز العصر الحدیث بانه قرن البعث والنهوض الادبی والسیاسی فی الامه المصریه والإیرانیه، کانت ثمره هذا البعث ظهور شعراء متذمرین ارادوا للشعر افقا لمصالح الناس والمجتمع؛ فمن ابرزهم محمود سامی البارودی وملک الشعراء بهار. یحاول هذا البحث جاهدا إلقاء الضوء علی الالفاظ الشعریه المشترکه لدیهما. فمن اهمها: الفاظ الطبیعه، والفاظ الإیقاظ والثوره، والفاظ الحزن، والفاظ الوحده والالفاظ السیاسیه.
    کرس الشاعران جهودهما فی استعمال الالفاظ الثورویه والتحریضیه والالفاظ السیاسیه المحضه والمفردات الداله علی ها، ولکنه یکثر البارودی من الجمل الفعلیه ویوکد ملک الشعراء بهار علی الفاظ الحمیه واستدعاء الشخصیات التاریخیه. وفی جانب آخر قداتخذ الشاعران مجموعه من الالفاظ الوحدانیه الصریحه وغیر الصریحه الداله علی ها وصرحا بکثره الضمیر الجمعی باعتباره حاملا إراده التغییر بالاتحاد والوحده. کما انحرف الشاعران بالفاظ الطبیعه من المعنی الحقیقی إلی المعنی المجازی، ورمزا بها إلی الاغراض السیاسیه والاجتماعیه. اضف إلی ذلک ان الالفاظ الحزینه قداصبحت لدیهما تعبیرا صادقا عن إحساس مریر بالیاس ولده الشعور بعدمیه جدوی المستقبل وکان ذلک إثر الغدره واغترابهما الوطنی.
    تنهج هذه المقاله الدراسه الوصفیه وتحلیل الفحوی کما تستدعی طبیعه الموضوع وغایته ان تستکشف الالفاظ المختلفه حقیقیا او مجازیا فی الاشعار السیاسیه والاجتماعیه للشاعرین لتبین اهمیه هذه الالفاظ.
    کلید واژگان: الادب الحدیث, الالفاظ الشعریه, الادب الحدیث, محمود سامی البارودی, ملک الشعراء بهار, الالفاظ الشعریه}
    Majid Sadeghi Mazidi
    One of the common features of two nations, Iran and Egypt, in the contemporary era is literary and political awakening that has led to the emergence of committed poets who have always followed the interests of the people and society. Among the most prominent of such poets are Egyptian poet Mahmoud Sami el-Baroudi and Iraian poet Mohammad-Taqi Bahar. They can be the most prominent Mahmoud Sami Al-Baroudi and Bahar noted. This article aims to explore common vocabulary used by the two poets. The most important items include: vocabularies of nature, political awakening, grief and unity.Both poets use revolutionary, motivating, and pure and non-pure political rhetoric effectively. Mahmoud Sami el-Baroudi uses more verbal sentences whereas Mohammad-Taqi Bahar focuses on the vocabulary of national spirit and the invoking of historical figures. Furthermore, both poets deploy direct and indirect vocabularies of unification in the form of plural pronouns to lead the society toward empathy and unity. The two poets also use nature vocabulary in metaphorical terms or as symbols in political and social poetry. Grief vocabulary in the poems of the two poets manifests itself through truthful expressions associated with a sense of bitterness and despair about the future.
    Keywords: Contemporary literature, Mahmoud Sami el, Baroudi, Mohammad, Taqi Bahar, poetic vocabulary}
  • حسین میرزایی نیا، نعمان انق *

    نحاول فی هذا المقال ان نکشف حقیقه معارضات البارودی، وذلک بسبب ان کثیرا من النقاد والادباء یختلفون حولها، فمنهم من یعتقد انها تقلید للشعراء القدماء، ومنهم من یری ان الشاعر اتی بجدید فی هذه المعارضات ولیس فی ها شئ من التقلید. ولهذا حاولنا ان نبین حقیقه هذه المعارضات بدراستها، وتکلمنا فی البدایه عن منهج البارودی الشعری، ثم اوردنا تعریف مصطلح المعارضه وشروطها، ثم تکلمنا عن معارضاته وقمنا بالموازنه بین إحدی معارضاته لقصیده ابی فراس الحمدانی لنبین کیفیه معارضته للشعراء القدماء، واشرنا ایضا إلی بعض الخصائص العامه فی معارضاته، حتی دخلنا فی دراسه معارضات الشاعر من حیث التقلید والتجدید وحاولنا ان نکشف عن مدی تفوق البارودی فی معارضاته دارسین عنصرین اساسین من عناصر الإبداع فی طبیعه العمل الشعری هما: المعنی والصوره. وتبین لنا فی النهایه ان البارودی لم تذب شخصیته فی معارضاته ذوبانا تاما، بل قد حاول فی معظم الاحیان ان یتخذ من القصیده التی یعارضها مجرد مصدر إلهام تنفتح به تجاربه الشعوریه.

    کلید واژگان: البارودی, المعارضات, التقلید, التجدید, المعنی, الصوره}
    Hossein Mirzaee Nia, Neman Onegh

    In this article, we have tried to clear the concept of Baroudi’s poetical oppositions. Because there are some disagreements among many critics about the fact of his poetical oppositions as some believe that it is a pure imitation of past poets while some others believe that it made an innovation in his poetical oppositions. So we are going to find the fact of his poetical oppositions. In this respect and to discover the truth, odes with which he opposed past poets were studied and at first his poetic style was dealt. And then we expressed the most important features of his poetical oppositions. Finally, we compared one of his poetical oppositions with Abouforas's poems to determine his style in poetical oppositions with past generations. With these introductions, we analyzed his oppositions in imitation and creation and tried to characterize his success level in poetical oppositions with emphasis on two key elements of literary action: “form and “content”. At the end of this study it was concluded that Baroudi has kept his own poetical style and characteristic in his poetical oppositions and that most of the time the ode with which he opposed were the only sources of inspiration for the flourishing of his poetic experiences.

    Keywords: Baroudi, Poetical Oppositions, Imitation, Innovation, Content, Structure}
  • جواد رنجبر*، سجاد عربی
    بینامتنی یکی از رویکرد های نقد ادبی جدید است که روابط بین متون را مورد بررسی قرار می دهد. این نظریه را که ژولیا کریستوا بین سالهای 1966 تا 1967در ضمن مباحث نقدی خود مطرح نمود، امروزه در ادب عربی به نام «تناص» شناخته می شود. بر اساس این نظریه، متن پایدار وجود ندارد و هر متنی حاصل تعامل با متون قدیم یا معاصر خود است و یا به عبارتی دیگر، هر متنی، بینامتنی است. محمود سامی بارودی پیشوای شعر معاصر عربی با روی آوری به متون کلاسیک عربی بویژه شعر جاهلی، باعث ظهور نهضت ادبی معاصر عربی در شعر شد و توانست شعر عربی را از رکود طولانی آن رهایی بخشد. این روی آوری و توجه، باعث شکل گیری انواع و اشکال بینامتنی در اشعار وی گشته است که در همه موارد به شکل آگاهانه صورت پذیرفته استبراین اساس، بارودی در همه هسته های اصلی شعر اعم از درون مایه، واژه و سبک شعری از شاعران جاهلی تاثیر پذیرفته است. بین این دو متن هر سه نوع روابط بینامتنی وجود دارد، اما بیشتر آن ها از نوع نفی متوازی یا «امتصاص» بوده است؛ به گونه ای که بارودی از شعر جاهلی دفاع کرده و شعرخویش را همسو با آن قرار داده است که در برخی موارد با نوآوری هایی از سوی وی نیز همراه بوده است.در این مقاله سعی شده است تا در قالب نظریه نقدی «بینامتنی» ضمن تبیین و تفسیر روابط بینامتنی اشعار بارودی با شعر دوره جاهلی، میزان تاثیر این اشعار در شعر بارودی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: بینامتنی (تناقص), بارودی, شعر جاهلی}
    D. Ranjbar*, Sajad Arabi
    Intertextuality is one of the new criticism approaches which studies the relationships between texts. This new approach entirely changed the attitudes toward texts. According to this theory there is no constant text. Texts are the result of some former works or the works that are contemporary whit them. Mahmud Sami Barudi who is the leader of modern Arabic poetry with his going toward Arab classic texts especially poetry of Jaheli, caused modern Arabic poetry revolution in the view point of intertextuality, his going toward poetries of the age of ignorance and ancient Arabic valuable texts, has a beautiful and unique form and confirms this theory that Barudi with his going toward Arabic classic texts, could revive Arabic poetry. When the reader look at these two poetries would found that the claim of Baruodi poetries intertextuality whit the poetry of the jaheli is true.. According to his intertextuality criterions are in the appendin of parallel negation.
    Keywords: intertextuality, Baroudi, poetry of Jaheli}
  • صادق فتحی دهکردی، مجتبی گروسی
    یعتبر محمود سامی البارودی الشاعر الذائع الصیت المصری من رواد التجدید فی الشعر العربی الحدیث والذی احیی الشعر العربی بعد ما فقد قوه الإبداع و الابتکارفی العصرین المملوکی و العثمانی، و اعاد إلیه جماله و طراوته السابقین. و بما ان الشاعر خضع منذ طفولته لتعالیم دینیه و قرآنیه و کان یری ان من واجب الشعر التهذیب الاخلاقی للإنسان و المجتمع لذا حاول فی اشعاره ان ینشر بین الناس اصول العقائد و فروعها و کذلک القیم الدینیه الاخلاقیه و الاجتماعیه بما فی ها الوفاء بالعهد، حفظ السر، الدعاء، التقوی، الزهد، التوبه، الکرم، الشجاعه و... فنراه یستخدم التناص القرآنی و الروائی کافضل طریق للوصول إلی هذا الهدف المنشود.
    یحاول هذه المقاله ان یعالج بعضا من هذه الاصول والقیم مشیرا إلی التناص المستخدم فی الابیات قرآنیا کان او روائیا.
    کلید واژگان: الشعر, البارودی, التناص, الدین, القیم}
    Sadegh Fathi Dehkordi, Mojtaba Garousi
    Mahmoud sami baroudi, a celebrated Egyptian poet wasa pioneer of innovation. He could bring back the beauty and freshness to the Arabic poetry. Since he was brought up in a religious family and since he considered moral refinement as an output of literature, he tried to teach principles of Islam in his poetry and to propagate social, religious, and moral values among people such as: romise fulfillment, virtue, orayer, trustworthiness, liberality, bravery, and so on. Thispaper will try to discusssomeof thesevaluesin thepoet sworks.
    Keywords: ion, value, poetry, baroudi, Intertext}
  • محمود شکیب، عبدالاحد غیبی
    شاعران نوکلاسیک مصر نخستین شاعرانی بودند که توانستند در دوره نهضت ادب عربی شعر را از آفاتی که در عصر انحطاط گریبان گیر آن بود رهایی بخشیده و آن را در مسیر اصلی حرکت خود قرار دهند. در این مقاله سعی برآن شده است تا سه شاعر مشهور نوکلاسیک (بارودی و شوقی و حافظ ابراهیم) که نشانه های نوگرایی و تجدید در شعر ایشان بیش از دیگر شاعران این مکتب نمود پیدا کرده است مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.
    این شاعران راه را بر آرایه های متکلفانه «بدیعی» بستند و از دیگر سوی، مجال را برای جولان ابزارهای «بیانی»، باز نگاه داشتند و در عین اهتمام به متانت الفاظ و قوالب به پیروی از ادبای بزرگ دوره های شکوفایی و زرین ادب عربی، از دست یازیدن به تجربه سبکی نوین و یا پرداختن به اغراضی تازه و نوپدید پروایی به خود راه ندادند.
    کلید واژگان: نوکلاسی سیزم, نوگرایی, بارودی, شوقی, حافظ ابراهیم}
    Mahmoud Shakib, Abdulahad Gheibi
    The Egyptian Neoclassic poets were the first poets who could save poetry from the calamities befallen them during the age of decadence and put it back on the right course once more. In this article attempt is made to analyze the poetry of three well known Neoclassic poets, namely, Baroudi, Shawqi, and Hafez Ibrahim. Traces of modernism is more evident in their works than their contemporaries.
    While using the classical Arabic system of meter and rhyme, and also forms, the poets wrote to express new ideas and feelings unknown to the classicists.
    Keywords: Modernism, Neoclassic, Egypt, Baroudi, Shoghi, Hafez Ibrahim}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال