به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « fairy tales » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «fairy tales» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عاتکه رسمی*، سکینه رسمی

    قصه های سیندرلا یکی از محبوب ترین انواع قصه های پریان است که تا به امروز شناخته شده است. این قصه ها نه تنها در فرهنگ غربی بلکه در سطح جهانی به داستان های سنتی تبدیل شده اند که دایما حفظ و تکرار می شوند، در حالی که به طور مداوم تغییرات و بازخوانی های جدید بر روی آنها انجام می شود. نظریه های متعددی در مورد منشا افسانه ها وجود دارد، هرچند که هیچ یک از آنها به صورت قاطع قابل رد یا پذیرش نیست. اولین قصه سیندرلا که برای ما شناخته شده است، سیندرلای چینی «یه شین» (Yeh-hsien) است که قدمت آن در اروپا به قرن نهم میلادی می رسد. قصه «گویچک فاطما» نیز یکی دیگر از معروف ترین قصه های سیندرلا است که در آذربایجان ایران شهرتی تام دارد. با توجه به اینکه بن مایه های این دو قصه تقریبا همسان هستند، این مقاله به شیوه توصیفی و تحلیلی بدین سوال که نمادها و نمودهای «مادر مثالی» در قصه های «گویچک فاطما» و «یه شین» چیست، پاسخ می گوید. در این قصه ها، کهن الگوی مادر مثالی در دو چهره سازنده و مخرب دیده می شود. نمادهای این کهن الگو که در قصه «گویچک فاطما»متنوع تر از قصه «یه شین» است، در سیمای مادر واقعی، نامادری، پیرزن جادوگر و دیگر عناصر طبیعت چون گاو، چشمه، باد، زمین،و عناصر دست ساز بشری چون تنور دیده می شود و در قصه «یه شین» تنها در سیمای مادر واقعی، نامادری، ماهی و زمین نمود دارد

    کلید واژگان: کهن الگو, «مادر مثالی», «یه شین», «گویچک فاطما», یونگ
  • فردین حسین پناهی*

    «قصه های پریان» از گونه های معروف روایی و ادبی جهان محسوب می شوند. گستردگی جهانی این قصه ها چنان است که رسیدن به قطعیتی متقن و جامع درباره خاستگاه قصه های پریان را با چالش ها و دشواری های بسیاری همراه کرده است، چنان که دیدگاه های مطرح در این زمینه نیز با چالش ها و خلل های متعددی روبه رو هستند. رواج گسترده این قصه ها در فرهنگ های هندواروپایی، و وجود الگوها، عناصر و کارکردهای روایی مشابه در این قصه ها نیز مسایل دیگری است که ضرورت پژوهش برای تبیین خاستگاه های تاریخی و روایی قصه های پریان را نشان می دهد. در این مقاله به منظور واکاوی خاستگاه های روایی و تاریخی شکل گیری قصه های پریان؛ مسیله رواج و انتشار باستانی این قصه ها در فرهنگ های هندواروپایی؛ کارکردهای آیینی و معرفتی این قصه ها در این فرهنگ ها، و ارتباط آن با بنیان های فرهنگی و آیینی اقوام هندواروپایی، با تکیه بر شواهد روایی، آیینی و اسطوره شناختی، به بررسی و تحلیل خاستگاه های شکل گیری قصه های پریان می پردازیم. نتایج پژوهش نشان می دهد که خاستگاه اولیه شکل گیری قصه های پریان به «هزاره دوم پیش از میلاد»؛ یعنی به دوره مواجهه اقوام هندواروپایی در ایران، آسیای صغیر و اروپا با فرهنگ ها و آیین های بومی سرزمین های مقصد مهاجرتشان بازمی گردد، چنان که نظام روایی و معرفت شناختی مشترکی در این قصه ها دیده می شود که کارکردی آموزشی تربیتی با رویکرد سیاسی ایدیولوژیک برای مخاطبانشان داشته اند و در ارتباط با نوع مخاطب خردسال یا بزرگ سال نیز شکل و کارکرد روایی و فرهنگی خاص خود را داشته اند و استمرار بلندمدت و باستانی این قصه ها نیز منشا شکل گیری روایت هایی چون برون همسری بوده است.

    کلید واژگان: قصه های پریان, خاستگاه روایی, فرهنگ های هندواروپایی, ایدئولوژی, کارکرد آموزشی تربیتی
    Fardin Hosseinpanahi*

    "Fairy tales" are considered one of the popular narrative and literary genres in the world. The global spread of these stories is such that reaching a convinced and comprehensive theory about the origin of fairy tales has been associated with many challenges and difficulties, as well as the views expressed in this field also face many challenges and problems. The widespread popularity of these stories in Indo-European cultures, and the existence of similar narrative patterns, elements and functions in these stories are other issues that show the necessity of research to explain the narrative and historical origins of fairy tales. In this article, in order to analyze the narrative and historical origins of the formation of fairy tales; the problem of the ancient spread and dissemination of these stories in Indo-European cultures; ritual and epistemic functions of these stories in these cultures and its connection with the cultural and ritual foundations of the Indo-European peoples, relying on the narrative, ritual and mythological evidence, we investigate and analyze the origins of the formation of fairy tales. The results of the research show that the primary origin of the formation of fairy tales goes to "the second millennium BC"; That is, it goes back to the period of confrontation between the Indo-European peoples in Iran, Asia Minor and Europe with the native cultures and rituals of the lands they migrated to, as a common narrative and epistemological system can be seen in these stories, which had an educational function with a political-ideological approach for their audience and in connection with the young or adult audience, they have had their own special narrative and cultural form and function. Also, the long-term and ancient continuation of these stories has been the source of the formation of some narratives such as exogamy.

    Keywords: Fairy tales, narrative origin, Indo-European cultures, ideology, educational function
  • سمیه سادات طباطبایی*

    «دختر پوستین‏پوش» نام تیپی است که در آن دختری از آزار پدر می‏گریزد. او برای گریز راه چاره‏ای می‏جوید و چاره را در پوستینی می‏ یابد که از سر تا به پایش را بپوشاند. این تیپ که در فهرست آرنه تامپسون با شماره 510B کلاسه شده و «پوست الاغ» نام دارد در طبقه ‏بندی قصه‏ های ایرانی «خاکسترنشین» و در طبقه ‏بندی قصه‏ های عربی «پیراهنی مانند آفتاب، پیراهنی مانند ماه و پیراهنی مانند ستارگان» نام دارد. از آنجا که تیپ یادشده چندان میان پژوهشگران ادبیات مردمی ایران‏زمین شناخته ‏شده نیست جستار پیش‏رو می‏کوشد آن را شناسانده و افزون براین با بهره ‏گیری از مجموعه آثاری که در آن قصه‏ های مردمی ایران و نیز سرزمین‏های مصر، عربستان، مراکش، سودان، فلسطین، عراق و اردن گرد آمده، روایت‏های ایرانی و عربی‏اش را بررسد تا دریابد این روایت‏ها را به چند دسته می‏توان تقسیم کرد. بررسی‏های انجام ‏گرفته نشان می‏دهد که برمبنای راه چاره دختر برای گریز از خان‏ومان پدری می‏توان روایت‏های این تیپ را به سه دسته تقسیم کرد: 1. 510B. دختر پنهان‏ شده در شیء؛ 2. 510B. دختر پوستین‏ پوش/آدمک چوبی؛ 3. 510B. دختر و برادرش. علاوه براین پژوهش حاضر با تکیه بر الگوی فرامتنی پراپ درپی یافتن باورها و آیین‏های سازنده «دختر پوستین‏ پوش» است. اسطوره و آیین‏ های یافت‏شده در کیش زروان‏‏ و مزداپرستی را می‏توان خاستگاهی برای این تیپ در قصه ‏های ایرانی دانست، چراکه از آمیزش اهورامزدا با مادر، خواهر و دختر خود یاد کرده و «خویدوده» را کنشی آیینی و سپند می‏داند.

    کلید واژگان: قصه پریان, تیپ دختر پوستین پوش, تیپ510B, آدمک چوبی, چلچراغ طلا, قهرمان قربانی و قهرمان جست وجوگر, الگوی فرامتنی پراپ
    Somayyeh Al-Sadat Tabatabaie*

    Girl in a Fur Coat is the name of a motif in which a girl escapes her father's harassment. She is looking for a way to escape and find the solution in a skin that covers her from head to toe. This motif, which is classified in the Arne-Thompson list under number 510B, is called "donkey skin". In the classification of Iranian tales, it is called "Cinderella" and in the classification of Arabic tales it is called "shirt like the sun, shirt like the moon and shirt like the stars". This article tries to introduce the mentioned type because it is not well-known among Iranian researchers of folk literature. In addition, by using the collection of works in which the folk tales of Iran as well as the lands of Egypt, Saudi Arabia, Morocco, Sudan, Palestine, Iraq and Jordan are gathered, the Iranian and Arabic narratives are analyzed. To this aim, these narrations can be divided into several categories. Studies show that based on the girl's solution to escape from her father's house, the narrations of this motif can be divided into three categories: 1-510B: The girl hidden in the object; 2-510B: Girl in a fur coat / wooden mannequin; 3-510B: The girl and her brother. Also, this research, based on Propp's hypertext model, seeks to find the beliefs and customs that make up the "fur-clad girl". Myths and customs found in Zurvanism and Zoroastrianism can be considered as the origin for this type in Iranian stories, because it mentions the intercourse of Ahura Mazda with his mother, sister and daughter, and considers "xᵛaētuuadaθa" a ritual and sacred act.

    Keywords: Fairy tales, type of a girl in a fur coat, Cinderella, Donkey skin motif, type 510B, wooden doll, gold candlestick, seeker-hero, victim-hero, function, myth & religion, Propp hypertext pattern
  • فردین حسین پناهی*

    وحدت و انسجام روایی و داستانی از ویژگی هایی است که از دیرباز به عنوان یکی از مولفه های مهم در نگاه به روایت های حماسی مطرح بوده است. حماسه های ایرانی به ویژه با توجه به متاخربودن زمان نگارش آن ها در مقایسه با حماسه های هندی و یونانی، گاه ساختاری اپیزودیک دارند و درخلال سلسله داستان ها، اپیزودهایی بدون ارتباط منسجم با داستان های پیش و پس خود آمده است، چنان که در ساختار کلان اثر حماسی نمی گنجند و به لحاظ ساختاری، روایت هایی فرعی هستند که به زنجیره ی خطی روایت حماسی افزوده شده اند. با توجه به بسامد این ویژگی در روایت های حماسی ایرانی، شناخت الگوهای روایی و اسطوره ای حاکم بر داستان های اپیزودیک از ضروریات پژوهش در این حوزه است. براین اساس با بررسی دو اثر شاهنامه و بهمن نامه یازده داستان اپیزودیک استخراج شده است؛ سپس با استخراج کمینه های روایی این داستان ها، تببین ساختار روایی آن ها، تحلیل ژرف ساخت اسطوره ای و بررسی چگونگی پیوند یافتن آن ها با ساختار کلان اثر در جریان تکوین روایت حماسی، در پی تبیین الگوهای روایی و اسطوره ای حاکم بر داستان های اپیزودیک در روایت های حماسی هستیم. نتایج تحقیق بیانگر تفاوت های قابل توجه خاستگاه ها و ساختارهای روایی و اسطوره ای این اپیزودها با ساختار کلان روایت های حماسی و ارتباط آن ها با قصه های پریان است.

    کلید واژگان: حماسه, وحدت, داستان های اپیزودیک, اسطوره, قصه های پریان
    Fardin Hosseinpanahi *
    introduction

    Structural unity is an essential element in epic narration, as the epic work has a beginning, middle, and end to reach its ultimate goal. This essence has been considered since the time of Aristotle. In Persian epics, despite the dominance of cohesive plot over the narration of each story, in the macro-structure fashioning the collection of stories within a work, in some cases we come across episodic stories lacking a clear causal relation with the stories before and after them. In such cases, we encounter narratives in multiple levels. This particular form of narration is the ground for the core discussion in Ferdowsi's Shahname. While some scholars assert that Shahnameh is episodic and structurally incoherent, others admit to a coherent structure, disregarding the idea that its episodic nature has spawn the structure to break. The episodic nature of such stories as “Rostam and Sohrab” and “Bijan and Manijeh” has long been considered by scholars, but apart from these two, there are other episodic stories in Shahnameh. In addition, in other Persian epics, despite being more integrated in structure (and, of course, more abridged) than Shahnameh, episodic stories could still be unmasked. Unveiling these episodes is possible through carefully distinguishing between the “pattern fashioning the episodes” and the “macro and recurrent pattern fashioning the structure of the work.” These pieces also lose the coherent connection with what comes before and after them in the narrative line of the work; consequently, they are deemed sub-episodic narratives. This can indicate the structural difference between the stories of this ilk and other epic stories. The recurrence of such a characteristic in Persian epic narratives leads us to explore what this feature is and discover why. The questions that arise in this regard could be answered adopting a critical approach: What is the essence of the structure of episodic narratives? What mythological archetypes shape the structure of these pieces? How is the process of embedding them within the macro and integrated structure of epic narratives? And, how do they relate to the macro-structure fashioning epic narratives? In order to achieve reliable results, and of course to keep the paper at a reasonable length, the two important epics of Shahnameh and Bahmannameh have been selected as the excerpt in this study.

    materials and methods

    Eleven episodic stories have been gleaned through a thorough examination of the two works of Shahnameh and Bahmannameh. The titles are as follows: Rostam and Tahmineh, Akvan Div, Bijan and Manijeh, Shapoor and Mehrak's daughter, Bahram Gur and four sisters, Bahram Gur and Barzin's daughters, Bahram Gur and the daughter of an old jeweler, Bahram Choobin in the palace of the woman of magic, Bahman meets a fairy, Barzin Azar and daughter of Borasp, Rostam of Tur and daughter of khan of China. With an all-inclusive perspective toward the totality of the narrative of these stories, as well as the functions and elements that make up their structure, the recurrent narrative minima in the structure of the stories are extracted as follows: (1) disappearance of a creature, (2) giving reports, (3) receiving reports, (4) prohibition, (5) violation of prohibition, (6) mediation, (7) absence (departure of the hero), (8) deformation, (9) Deception (Evil), (10) Conflict (Battle), (11) Elimination of Evil, (12) Marriage (Wedding), (13) Return. These minima are the recurrent and reduced elements in the structure of such stories that cannot be further broken down with respect to the structure, act as materials and codes in the structure of the mythological narrative, and play a fundamental role in the formation, permutation, and conveyance of the mythological narrative. Such a characteristic, on the one hand, is the tool to convey and articulate myth in various forms, and on the other hand, due to the stability of these codes (despite the variety of superstructures and forms), it is possible to investigate the mythological deep-structures, as well as evolution of structures. In the structure of the episodic stories under study, the chain of narrative minima corresponds to the same sequence of thirteen extracted minima; in other words, certain minima with the same sequence are repeated in the structure of episodic stories. Although the number of these minima is not the same in all stories or all the supposed minima are not included in one story, their sequence has been preserved and each minimum is in its supposed place within the story structure, elucidating the distinct structure of episodic stories in epic narratives. This structure owns its distinctive characteristics that make it significantly different from the macro-structure fashioning epic narratives in terms of the type and structural position of narrative minima. For instance, the initial change in episodic stories that leads to movement in the story world occurs with the “disappearance of a creature (usually a horse and sometimes a bird of prey).” The function of “evil” in these stories is almost identical to that of “deception” and, unlike the function of “evil” in epic stories, it is not grounded on conflict. Moreover, unlike epic narratives, the element of “conflict or battle” in these stories is not based on war and fierce rivalry, and instead issues such as love, affection and female attraction play a significant role. These elements mark the existence of patterns and deep-structures that are not analogous to the macro-structure of epic in episodic stories, therefore leading to a break with the structure of epic narrative. The recurrence of a similar structure in these pieces also signposts the existence of a unique deep-structure in them that could lead our way to narrative origins that are not the same as the narrative origin of “epic”.

    discussion and results

    The scrutiny of mythological deep-structure of the eleven episodic stories in this paper (based on the extractive structure) shows that all of these episodic pieces hinge on the structure of fairy tales. The remarkable recurrence of episodes based on fairy tales within epic narratives, and their structural and deep-structure incongruity with the macro-structure of epic narratives, reveals the existence of a particular narrative style or tradition for fairy tales dating back to a farther past than Ferdowsi’s and other epic poets of the Islamic era. On the other hand, the remarkable differences between the deep-structure and superstructure of these episodes denote the great antiquity of mythological deep-structures, as in terms of the roles, characteristics, and actions of fairies, they maintain considerable connections with the traditions related to the goddesses of fertility and viridity. Despite the replacement of rituals like Zoroastrianism with these ancient rituals (and even ritual enmity with fairies in Zoroastrianism), the narrative form of fairy tales continued to evolve along with the evolution of epic narratives until the later periods of Iranian epic narration. However, due to the demonic reading of fairies in Zoroastrianism, the visible manifestation of fairy tales turned out to be more latent in the formal literature of the Sassanid era, and this has been effective in disguising the pattern of fairy tales from superstructure to deep-structure of episodic stories. The mythological root, antiquity, global spread, and the attractiveness of fairy tales among the masses, are the reasons these stories have stood the test of time among Persian narrative traditions. Since the main source of fairy tales in epic narratives has been folk tales, they have usually entered epic works through oral and popular narratives generation to generation, far from the direct intrusion of the ruling ideologies and power structures. The reason explaining the episodic nature of fairy tales within the macro-structure of epics is on the one hand the informal current of narration of these stories, and on the other hand the essential difference between the structure and deep-structure of fairy tales and the deep-structure based on heroic familiarization in epic stories. Despite the noticeable dissimilarities between the structure of episodic stories and the macro-structure of epic narratives, but given the importance of structural unity and cohesion in the of epic narratives, epic narrators within oral and generation-to-generation narration, in order to link these stories with the archetypal and conventional structure in epic stories, they have used the connecting elements that act as a link between “episodic stories” and the “macro-structure of the work.” These connecting elements embody some elements of heroic familiarization or elements of the dragon-slaying myth; nonetheless, the inclusion of such elements and the episodic nature of these stories, together with their lack of structural connection with the macro-structure of the epic are evident, all remarking the essential difference between fairy tales and epic stories.

    Keywords: Epic, Unity, Episodic Stories, myth, Fairy Tales
  • طاهر لاوژه*

    متون عرفانی و قصه های پریان غالبا در حوزه ادبیات تعلیمی و تمثیلی اند و نقش نماد در تحلیل کارکرد بلاغی و اندیشگانی این آثار، برجسته است. نمادپردازی علاوه بر آنکه شگردی موثر برای ادبیت بخشی به متون ادبی است، ابزاری دقیق برای سنجش محتوایی این آثار نیز محسوب می شود و مهم ترین و در عین حال موثرترین شیوه بیان مباحث متون رمزی است. بررسی کارکرد نماد در تحلیل مفاهیم صریح و محتوای پنهان حکایت های حدیقه، داستان های مثنوی و قصه های پریان هدف اصلی این پژوهش است. کیفیت استفاده از شیوه های نمادپردازی در جهت استنباط معانی این آثار به درک بهتر اهمیت نمادگرایی برای تاویل کلام در داستان های عرفانی و قصه های پریان منجر می شود. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، اهمیت نماد را در تفسیر و تاویل مفاهیم این آثار بررسی می کند. سپس از طریق مقایسه برخی نمونه ها، نشان می دهد که شناخت ویژگی ها و کارکردهای نماد در تحلیل محتوای متون مورد اشاره تا چه اندازه برای کشف لایه های مکتوم مضامین آن ها موثر است. نتیجه این است که استفاده از نماد در متون عرفانی، اغلب برای روشن شدن مفاهیم باطنی در ذهن خواننده است و حال آنکه در قصه های پریان، ابهام آفرینی در معنا به قصد بلوغ فکری مخاطب، هدف غایی محسوب می شود. این آثار با تفسیرهای صحیح خواننده، اصالت و تازگی خود را در خوانش های مکرر حفظ می کنند و چنین کیفیتی آن ها را به متنی باز، با قابلیت تاویل های گوناگون تبدیل می کند.

    کلید واژگان: نماد, حکایت های حدیقه, داستان های مثنوی, قصه های پریان, تفسیر و تاویل
    Taher Lavzheh *

    The mystical texts and fairy tales are often in the field of educational and allegorical literature, and the role of symbols is very significant in the study and analysis of the rhetorical function and contemplation of these works. Symbolism is not only an effective technique in making literary texts but also an accurate device in the evaluation of the contents of these works as well as the most important method to express coded texts. The main purpose of the present research is to examine the function of symbols in explicit concepts and hidden contents of Hediqah's tales, Masnavi's stories, and fairy tales. The quality of using symbolic methods to infer the meanings of these works can lead to a better understanding of the significance of symbolism for the interpretation and paraphrasing of the speech in Iranian mystical stories and fairy tales in western literature. This article first examines the significance of the symbol in interpreting and paraphrasing the concepts of these works using an analytical descriptive method. Then through comparing and contrasting some samples, it attempts to show to what extent knowing features and functions of the symbol is effective in discovering hidden layers of their themes. The conclusion is that the use of the function of the symbol in Islamic, mystical texts is to clarify the inner concepts in the reader's mind, while in fairy tales the ultimate goal in creating ambiguity in meaning is to mature the audience’s mind. With the reader's correct interpretations, these works retain their originality, and such quality turns them into an open-ended text with a variety of interpretative capabilities.

    Keywords: symbol, Hadiqah's Tales, Masnavi's Stories, Fairy Tales, Interpretation, Paraphrasing
  • Gulnara Mohtarovna Nurtdinova *, Dilyara Marsovna Sadykova
    The article is presenting the results of the Tatar realia research. The authors have calculated the semantic distance coefficient (SDC) for one of the semantic fields of the Tatar realia “Fairy tales’ heroes”. It makes up 11.8, which shows that on average to explain the meanings of Tatar realia, we need approximately 12 words.  This figure states the difference in perceiving world picture between Tatar and English peoples. The method of research is based on the statement proved by the linguists of Voronezh University (Russia). They believe the more words we need to explain the word meaning the less common concepts the pair languages have. We also compared the SDC for the other fields of the Tatar realia. For the field “Family” it makes up 8.57, for the field “Animals” it is 6.5, for the field “Religion” it is 12.44, for the field “Measures” t is 11.7, for the field “Food” it is 9.93, for the field “Household objects” it is 8.2. Thus, the numbers show in which fields we have fewer common concepts to avoid misunderstanding.
    Keywords: Linguistics, Fairy Tales, Vocabulary, Lexical Gaps, Semantic Field
  • سمانه قدرت آبادی، کریم حیاتی آشتیانی*

    مقاله حاضر، پس از ارایه مقدمه‌ای از چگونگی پیدایش ریالیسم جادویی، ابتدا در آمریکای لاتین و سپس در اروپا، در پاسخ به سوال‌هایی همچون اینکه این سبک چه ویژگی‌های دارد یا چرا در رمان‌های ماری ایندیای، ماوراءالطبیعه در کنار واقعیات روزمره قرار می‌گیرد و هدف از تغییر افسانه‌ها و اسطوره‌ها در آثار وی چیست، به روش توصیفی‌تحلیلی، سه عامل مهم تشکلیل‌دهنده ریالیسم جادویی را بررسی می‌کند. ابتدا، نقش افسانه‌های پریان را در این نوع ادبیات مشخص می‌شود و فرایندی که خواننده با موجودات فراطبیعی انس می‌گیرد. در قسمت دوم به نقش اسطوره‌ها و به‌کارگیری آن‌ها برای تغییر فرهنگ و باورهای انسانی می‌پردازد و قسمت آخر به مولفه سوم ریالیسم جادویی یعنی فانتستیک اختصاص می‌یابد. پس از اشاره‌ای به انواع معانی آن و تفاوت‌هایش با ادبیات «شگرف»، به نقش آن در آثار این نویسنده فرانسوی و آنچه که در فضایی از تردید در ذهن خواننده اتفاق می‌افتد پرداخته خواهد شد. در این پژوهش که هدف اصلی آن بررسی این سه مولفه است، همچنین نشان داده خواهد شد چگونه نویسنده پیام‌هایی را که از طریق افسانه‌های پریان، اسطوره‌ها و متن فانتستیک انتقال می‌یابد در جهت شکستن الگوهای مردانه و فراهم آوردن استقلال زنان تغییر می‌دهد تا خوانشی جدید از آن‌ها به‌وجود آورد.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, افسانه های پریان, اسطوره, فانتستیک, ماری ایندیای
    Samaneh Ghodratabadi, Karim Hayati Ashtiani*

    Providing an introduction to the formation of magical realism, first in Latin America and then in Europe, in response to questions regarding the characteristics of this movement, the reasons for the supernatural elements at the same level as the realities and the objective of the changes in the tales fairies and myths, we comparatively and analytically explored three main factors of magical realism in the Ndiayian's novels. First, we determined the role of fairy tales in this kind of literature and the process by which the reader becomes familiar with supernatural creatures. In the second part, we discuss the role of myths and their use in changing human cultures and beliefs. The third part is devoted to the third factor, namely the Fantastic. After discussing different definitions of this word and its differences with the Marvelous, we study its role in this French writer's work and explore what goes on in the reader's mind when doubting. In this article, whose main objective is to study these three factors, we also demonstrate how the author modifies messages transmitted through fairy tales and the fantastic to subvert paternal models and gives women independence to establish a new reading.

    Keywords: Magical Realism, Fairy Tales, Myth, Fantasy, Marie NDiaye
  • معصومه یاسمی فر، مسعود سپهوندی*، محمد خسروی شکیب

    روان کاوان و روان شناسان مکاتب گوناگون، قصه های پریان را برای مقاصد روان کاوانه خویش تجزیه و تحلیل کردند. برونو بتلهایم از شاگردان مکتب فروید می کوشد نشان دهد که قصه های پریان چگونه با کمک صورت های خیالی، فرایند رشد سالم انسان را شکل می دهند و گذراندن مراحل این رشد را برای کودک جالب، باورپذیر و مفید می سازند. قصه «آهوی شل» با بیانی نمادین به کودک کمک می کند که چگونه با دو احساس متضاد عشق و نفرت نسبت به پدر و مادر، کنار بیاید و تصویر چهره مهربان پدر و مادر برای او حفظ شود. ترک خانه از سوی دو کودک به معنای این است که فردیت و استقلال ذهنی و روانی مستلزم ترک محیط خانه است. فرار از دست دیو، نمادی است از اینکه کودک خطرهای زمان بلوغ را به صورت موجودات آزاردهنده خیالی می بیند. خواهر و برادر نمادی هستند از اینکه انسان باید گرایش های متضاد انسانی و حیوانی را در درون خود یکپارچه کند تا به رشد واقعی دست یابد. بلعیدن خواهر از سوی نهنگ نشان دهنده یک مرگ غیر واقعی برای رسیدن به هستی برتر است. پیش فرض مقاله این است که «جایگزین سازی»، «اصلاح و تلطیف کشمکش ها و تعارض های عمیق روانی»، «فردیت و استقلال هویتی»، «برون افکنی روانی»، «یکپارچه سازی شخصیت»، «نظم پذیری ذهنی، روانی و اجتماعی» و «پرورش تخیل» از مهم ترین کارکردهایی است که می توان از قصه «آهوی شل» انتظار داشت. به این ترتیب قصه های پریان توانایی آن را دارند که مشکلات اساسی فرایند بلوغ کودکان را به شکلی مخیل و با بیانی غیرمستقیم مطرح و در نهایت، حل کنند.

    کلید واژگان: قصه های پریان, روان کاوی, فرایند رشد و بلوغ, قصه آهوی شل, بتلهایم
    Masoume YasamiFar, Masood Sepahvandi*, Mohammad KhosraviShakib

    Psychoanalysts and psychologists of different schools have analyzed fairy tales for psychoanalytic purposes. Bruno Bettelheim, a Freudian thinker, seeks to show how fairy tales, using imaginary faces, shape the process of healthy human development and make the process of development interesting and acceptable for the child. The Limped Deer tale helps children figuratively to learn how to manage the two conflicting feelings of love and hatred toward their parents and to preserve the image of the loving parents. In the story, when children leave home, it means that self-care and individualism require leaving home. Running away from the demon is a symbol of the child's conceptualization of the dangers of adolescence as imaginatively disturbing creatures. Siblings are symbols of the need to assimilate conflicting human and animal tendencies within themselves to achieve real development. The whale swallowing the sister represents an unreal death to reach a higher existence. "Replacement", "adjustment and modernization of deep psychological conflicts", "individuality and identity independence", "psychological extraversion", "personality integration", "mental, psychological and social order", "the cultivation of the imagination" are all the most important functions which are extracted from the Limped Deer. Therefore, it is concluded that fairy tales can address the fundamental problems of the child's maturity process figuratively and resolve them in an imaginative and indirect way.

    Keywords: Fairy tales, psychoanalysis, profess of development, maturity, Limped Deer, Belthleham
  • پولک اصلان خانی، سیدمسعود سلامی*

    افسانه ها که از ارکان مهم ادبیات همه اقوام در سراسر دنیا به شمار می روند، با زبانی سمبولیک و در قالب داستان هایی خارق العاده ارزش های اجتماعی و فرهنگی ملت ها را به تصویر می کشند و بدین ترتیب از منابع مهم تحقیق در زمینه های اجتماعی و فرهنگی محسوب شوند. با بررسی تطبیقی قصه ها از یک سو می توان به اندیشه و تفکری که پایه و اساس آن هاست پی برد و از سوی دیگر مسائل مشترک اقوام و ملل سراسر دنیا را روشن کرد. از مهم ترین و برجسته ترین انواع افسانه، افسانه های جادویی یا قصه های پریان هستند که حوادث و رویدادهای خارق العاده و ماورای طبیعی را در جهانی غیر واقعی و خیالی به تصویر می کشند. از آنجا که دوگانگی از ارکان مهم افسانه های جادویی و از موتیف های اصلی قصه های پریان محسوب می شود، لذا بررسی تطبیقی این عنصر و نیز نقش قهرمان در تقابل خیر و شر در افسانه های ایرانی و آلمانی، جهت روشن کردن تشابهات و تفاوت های دو فرهنگ، از اهداف مهم تحقیق پیش رو است.

    کلید واژگان: قصه پریان, دوگانگی, قهرمان, تشابهات و تفاوت های فرهنگی
    Poolak Aslankhani, Seyed Masoud Salami *

    Myth, which is one of the major building blocks of literature throughout the world, portrays through symbolic language exquisite stories of social and cultural values of the nations, and is considered as significant sources of social and cultural research. By comparative analysis of tales, the thought and the bases of them are recognized from one hand and it is feasible to find the common grounds of nations throughout the world on the other. Magical tales and fairy tales are among the most important and marvelous myths which present extraordinary and metaphysical incidents in unreal and imaginary worlds. Since duality is a vital basis of magical myths and is among major motives in fairy tales, the aim of this study is to comparatively analyze this factor and also the role of the protagonist in confrontation with vice and virtue in Germanic and Iranian myths to highlight the similarities and differences of the two cultures.

    Keywords: fairy tales, duality, protagonist, cultural similarities, differences
  • عبدالله حسن زاده میر علی *، سمیه میکده
    در دوره معاصر نقد ادبی کانون توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است و آثار ادبی از دیدگاه های مختلفی بررسی می شود.پیشرفت های نقد ادبی، منجر به ایجاد مکتب ساخت گرایی با الهام از نظریات زبان شناسانه "فردینان دوسوسور" گردید. ریخت شناسی یکی از انواع رویکردهای نقد ادبی است که در آن محقق می کوشد روابط متقابل بین واحدهای ساختاری را بررسی و تجزیه و تحلیل کند. در نتیجه بتواند به یکی از مهمترین اهداف پژوهش یعنی تعیین چارچوب علمی برای داستان دست یابد. این شیوه تحلیلی از دهه های نخست قرن بیستم با "ریخت شناسی قصه های پریان " پراپ آغاز شد. روش کار پراپ این گونه بود که او هر قصه را به قسمت های کوچک تقسیم و با یکدیگر مقایسه می کرد. سپس آن ها را براساس ماهیت این قصه ها و روابط متقابل شان با یکدیگر و با کل قصه توصیف می کرد. این پژوهش بر آن است که "باب بازجست کار دمنه"از کتاب کلیله و دمنه را براساس نظریه ولادیمیر پراپ، ریخت شناس روس واکاوی کند.
    کلید واژگان: نقد ادبی, ریخت شناسی, قصه های پریان, ولادیمیرپراپ, کلیله و دمنه
    Dr. Abdollah Hassanzadeh Mirali*, Somayyeh Meykadeh
    In contemporary literary criticism has been the focus of many scholars and literary works are studied from different perspectives. Developments in literary criticism, leading to the creation of linguistic school structuralism inspired by the theories of "Ferdinand de Saussure" was. Morphology of a variety of approaches to literary criticism where researchers attempt to study and analyze the interaction between structural units. The result can be one of the most important objectives of the study is to determine the scientific framework for the story. The analysis Began of the first decades of the twentieth century With "Morphology of Fairy Tales" Propp. Methods Prop So he divided the story into small pieces and was compared with each other. Then they will be based on the nature of the story and described mutual relations with each other and with the whole story. This study is the story of the book KalilawaDimna According to Vladimir Propp, Morphology Analysis of the Russians.
    Keywords: Criticism, Vladymyrprap, Fairy tales, Morphology, Kalilawa Dimna
  • سید مظهر ابراهیمی، سید احمد پارسا
    عنوان این مقاله «ریخت شناسی قصه های پریان در زبان کردی» است. تعیین ساختار این قصه ها، تعیین میزان تفاوت ها و اشتراکات ساختاری آن ها با پژوهش ولادیمیر پراپ و کمک به شناخت بهتر قصه ها در دیگر زبان های ایرانی، از اهداف آن است . روش پژوهش، توصیفی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و بر اساس الگوی ولادیمیر پراپ در ریخت شناسی قصه های پریان، تجزیه و تحلیل شده است. پس از بررسی ساختاری 155 قصه، سی و یک خویشکاری، هفت حوزه عملیات، نه گونه وضعیت آغازین و هجده نوع ترکیب حرکتی تعیین شد. نتیجه، نشان می دهد که الگوی پراپ، بر قصه های پریان در زبان کردی کاملا منطبق است و ساختار نهایی آن ها محدود به همان سی و یک خویشکاری پیشنهادی وی می باشد. آنچه قصه های پریان در زبان کردی را از نمونه های مشابه تحت بررسی پراپ متفاوت می سازد، شیوه های مختلف شکل گیری برخی از خویشکاری هاست که البته این اختلافات، ساختار جدید و متفاوتی را به وجود نمی آورد.
    کلید واژگان: ریخت شناسی, قصه پریان, قصه های کردی, ولادیمیر پراپ
    Seyed Mazhar Ebrahimi, Seyyed Ahmad Parsa
    The topic of this study is "The Morphology of Fairy Tales in Kurdish Language". The purposes of the present study are to determine the structure of these tales and the scale of differences and commons comparison with Vladimir Propp's study and to know better about other Iranian languages. The way in which this study has been carried out is descriptive, the data has been gathered in library method and analysed based on Propp's pattern in morphology of fairy tales. After surveying the structure of 155 tales, there were determined thirty-one functions, seven domains of operations, nine types of prime situations and eighteen types of movement combinations. The result shows that Propp's patterns are the same as patterns in Kurdish language fairy tales and that their final structures are restricted to the same thirty-one functions offered by Propp. What differenciates fairy tales in Kurdish language from similar samples surveying by Propp is the different methods of forming some some of the functions, and certainly these differences do not supply new and different structures.
    Keywords: morphology, Fairy tales, Kurdish tales, Vladimir Propp
  • فرزانه مظفریان*
    قصه های پریان، بخشی از قصه های عامیانه اند که سرشار از رویدادهای شگفت انگیزند. با تامل در این قصه ها می توان از اندیشه ها و باورهایی که ریشه در ناخودآگاه آدمی دارند و در ژرفای فرهنگ ملت ها، جایگاهی بس رفیع دارند، پرده برداشت. از جمله این باورها، اسطوره های گیاهی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای، قصه های پریان ایرانی را از «فرهنگ افسانه های مردم ایران» که در طبقه بندی «آرنه تامپسون» جزء قصه های سحر و جادویی به شماره 300 749 قرار می گیرند، بررسی می کند و به شیوه توصیفی تحلیلی، اجزای سازای این قصه ها را آشکار می نماید و به دنبال آن، اندیشه قداست گیاهان و حضور قهرمان های گیاهی که نوع تغییر شکل یافته خدایان نباتی و باروری اند، تحلیل می شود. بسامد فراوان باور به درخت حاجت و روایات مربوط به آن، ظهور پریان و انسان هایی از طریق درخت و گیاه، بیانگر حضور پررنگ قداست گیاهان و پیوند نهانی انسان و گیاه در افسانه های پریان ایرانی است.
    کلید واژگان: قصه های پریان, اسطوره, خدایان نباتی, درخت, گیاهان
    Farzaneh Mozafarian*
    Fairy Tales are a part of popular tales that are full of great and wonderment events. We can unlock thoughts and beliefs which are rooted in human unconscious and have a sublime status in nations’ cultures by reflecting on these tales. Herbal myths are among these beliefs. The article reviews Iran fairy tales from “Dictionary of Iranian Myths” book which are classified in magic and witchery stories No. 300 to 749 in Aarne–Thompson classification system with library method; and it also unlocks constructive elements of these tales with descriptive-analytic method; after these, we analyze the thought of plants’ holiness and presence of herbal heroes which are a various form of herbal and productivity gods. High frequency of believing in wish tree and its related stories, emergence of fairies and humans through trees and plants shows effective presence of plants’ holiness and hidden link of human and plant in Iranian fairy tales.
    Keywords: Fairy Tales, Myth, Herbal Gods, Tree, Plants
  • عفت نقابی، کلثوم قربانی
    هفت پیکر نظامی از دل انگیزترین منظومه های ادبیات غنایی فارسی است که از منظر ساختارگرایی شباهت های بسیاری به قصه های پریان دارد. نگارندگان تحلیل شباهت ها و اختلاف های ساختاری قصه شاه سیاه پوشان با ساختار قصه های پریان را بر اساس خویش کاری ها، تقابل و دوگانگی آن ها، شخصیت های ثابت یا متغیر و توالی و نظم منطقی ساختار روایت انجام داده اند. با بررسی نتایج حاصل به اثبات می رسد که این اثر افسانه ای با الگویی که پراپ از قصه های پریان نشان می دهد، همچنین با ساختار روایت این قصه ها تا حدود زیادی مطابقت دارد؛ زیرا از سی و یک خویش کاری قصه های پریان بیست و اندی از آن ها در قصه روز شنبه هفت پیکر دیده می شود و نیز این قصه نظم و توالی مورد نظر پراپ را داراست. این نظم و توالی به دلیل وجود نظام تقابلی و دوتایی در کل روایت شکل گرفته است.
    کلید واژگان: هفت پیکر نظامی, قصه ی شاه سیاهپوشان, ولادیمیر پراپ, ساختارگرایی, قصه پریان
    Nezami's Haftpeykar is one of the beautiful tales of lyrical verse that has many similarities to fairy tales from structuralist viewpoint. The authors analyze structural similarities and differences based on dutifulnesses, their interaction and dichotomy, fixed or variable characters and the logical sequence of narrative structure. The results demonstrate that this tale conforms to Propp's model and also narrative structure of fairy tales because shahe siyahpushan consists of about twenty dutifulnesses out of thirty-one dutifulnesses of fairy tales and the order and sequence of the story is the same as Propp’s model. The order and sequence of the whole narrative is based on opposition.
    Keywords: Nezami's Haftpeykar, shahe siyahpushan tale, Propp, Structuralism, fairy tales
  • افسانه وارسته فر

    برنو بتلهایم در کتاب «روان کاوی افسانه های پریان»، تفسیری روان کاوانه از این افسانه ها ارایه می دهد. این کتاب به محض انتشار در غرب، مخاطبانی بسیار پیدا کرد. بتلهایم در این اثر، با الهام از فروید، به تحلیل روان کاوانه عناصر افسانه ها پرداخته، نشان می دهد که چگونه این داستان ها به حل مشکلات کودکی و رشد شخصیت کودک کمک می کند.در این مقاله نویسنده از نگاه جامعه شناس، سعی دارد تا نشان دهد، در زمانی که جامعه درکی از کودکی نداشته است، نمی توانسته برای کودک افسانه و داستان بسراید؛ نیز نشان دهد تفسیر روان کاوانه کودکی مربوط به جامعه مدرن می شود، حال آن که این افسانه ها در جوامع ماقبل مدرن پدید آمده است.

    کلید واژگان: افسانه های شاه و پری, روان کاوی, کودکی, شخصیت, جامعه
    Afsaneh Varasteh far

    Berno Betelheim in “Psychoanalysis of fairy tales “provides a psychoanalytic interpretation of the fairy tales. This book immediately after publishing in the West received a wide range of readers. Inspired by Freud, Berno Betelheim in this work, psychoanalyses the elements of the tales, demonstrates how these tales help to solve childhood problems, and facilitates the growth of child’s character. In this article, attempt is made to use a sociological approach to show that at a time when the society did not have an understanding of childhood, it was not feasible to tell stories and fairy tales for children. Also, a psychoanalytic interpretation of childhood belongs to a modern society whereas these tales appeared well before the modern times.

    Keywords: Fairy tales, Psychoanalysis, Childhood, character, Society
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال