به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ibrahim nasrallah » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ibrahim nasrallah» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید سواری*

    تداخلت الاجناس الادبیه فی العصر الحدیث، وخاصه علی اعتاب انتقاء القصیده المعاصره التقنیات السردیه بحیث وظف الشعراء فی شعرهم التقنیات السردیه من اجل الجمال الادبی بالإضافه إلی ربطها بالدلاله. وفی هذا المنحی، تطرق البحث إلی قصیده إبراهیم نصرالله النثریه، وعالج نتاج توظیفه التقنیات السردیه، وتناول سبب عدم خروجه من نطاق الشعر وقصیده النثر رغم توظیفه التقنیات السردیه، هادفا إلی الوقوف علی تداخل شعره مع التقنیات السردیه بالإضافه إلی استلالها تبیینا لاهدافها جمالا ودلاله، منتهجا المنهج الوصفی_التحلیلی، معتمدا علی تداخل الاجناس الادبیه باعتبار تداخل القصیده مع الفنون السردیه. وتوصل البحث إلی ان نص الشاعر الشعری قد یکون نصا إبداعیا یتجاوز حدود الاجناس الادبیه، ولا یعد متشکلا من جنس فنی واحد صاف مغلق علی نفسه وإنه نص مفتوح علی فضاءات اجناسیه مختلفه وهو شعر مفتوح علی مختلف انواع النثر ومفتوح علی الغناییه والدرامیه والقصصیه، یتوالد من بنیات نصوص اخری بحیث یعود سبب دمج الجانب الذاتی والبعد الموضوعی معا إلی انتماء شعر إبراهیم نصر الله إلی القضیه الفلسطینیه کما وسع من انفتاح نصه الشعری واستغله للفضاءات الاجناسیه ولهذا یعد نتاج استخدام الشاعر للتقنیات والفنون السردیه ضمن دمج الجانب الغنایی بالجانب الموضوعی، وإخراجه إلی الجوانب الموضوعیه بحیث یتسم النمط الموضوعی الاهم للشاعر بالقضیه الفلسطینیه لان التقنیات السردیه کانت للشاعر آلیه وادوات جمالیه لربطها بالجانب الجمالی والدلالی لقصیده الشاعر ولیس لتقلیل مستوی قصیده النثر، ولهذا تمکن الشاعر من تزکیه الدلالات بها. وفی هذا المنحی تجاوب شعر الشاعر بین العناصر البناییه السردیه، وخضع إلی اکثر من تقنیه واسلوب للتعبیر عن رویته وافکاره وحالته الشعوریه، وکان اسلوبه عباره عن انفتاح ادبی من حیث الجمال والمعنی لکثیر من سد الفراغات والثغرات المعنویه، وتکثیفا لنقل اللوحات السردیه من اجل انفتاح النص الشعری إلی رویه العالم.

    کلید واژگان: التقنیات السردیه, تداخل الاجناس, قصیده النثر, إبراهیم نصرالله}
    Saeid Savari*

    Literary genres in the contemporary period, especially since the use of narrative techniques by contemporary poets, have got intertwined, and poets have used narrative techniques for aesthetic purposes and connecting them with meaning in poetry. With regard to this, this study examines the contemporary prose-odes of Ibrahim Nasrallah and the interaction between contemporary poetry and narrative techniques in order to analyze their aesthetic and semantic features. The study adopts a descriptive-analytical framework in order to both extract narrative techniques from contemporary prose odes and explain why the poet does not depart from the structure of poetry and prose odes despite the use of story-telling techniques. It finds that the mixture of real and emotional dimensions in Ibrahim Nasrallah’s poetry is due to the Palestine case which forms the main real part of his poetry. The poet's narrative techniques are aesthetic devices to communicate the aesthetic and semantic dimensions of his odes. In this regard, the poet’s poetry responded to narrative elements, built upon several techniques and methods that express his vision, ideas, and emotional state. His style consists of literary aesthetic and semantic development in order to cover spaces, contexts, and semantic gaps, as well as a dense plurality of transferring images and narrative profiles in order to expand the poetic text towards worldview.

    Keywords: Narrative Techniques, overlap genres, Prose Poem, Ibrahim Nasrallah}
  • آرمان محمدی*، محمدرضا بیگی
    الملخصنتفحص قصاید إبراهیم نصرالله، الشاعر الفلسطینی العبقری الفحل، بمنهج وصفی-تحلیلی ، بالاعتماد علی الاسالیب البنیویه الدلالیه، لنتعرف علی هذا المهم کیف استفاد من قدره المحاور الثلاثه البنیه الفوقیه و البنیه العمیقه والبناء الفوقی باعتبارها سلاسات الجمال الرییسیه بغیه بیان المواقف ومشاعره تجاه فلسطین وانعکاس مفاهیم المقاومه والنضال؟ و ایضا کیف میزت هذه السلالات لغه وفحوی شعره؟ تشیر نتایج الدراسه إلی ان نصرالله، فی مستوی البنیه الفوقیه من اجل الهروب من الحیاه الیومیه ورکود اللغه التقلیدیه ، استعمل نسبیا مکونات واسالیب فنیه وبلاغیه وترکیبات معجمیه جدیده لإبراز الکلام وخلق الخلفیات الجمالیه. تشیر قراءه الهیکلیه العمیقه إلی ان الموضوعات الرییسیه لقصایده هی فلسطین و معاناه الشعب الفلسطینی وحزنه ، والمقاومه ، والنضال ، والامل فی الحریه. ، و اخیرا البنیه الفوقیه الدلالیه هی إحدی الادوات التی لقد استخدمها عن هدفیه و عن وعی لیجعل الاعمال شاعریا و یزداد من اثرایه ، ولیستفرز المخاطب ان یفکر ویبین المعنی بشکل افضل.الکلمات المفتاحیه: الجمالیات، سلالات البناء الدلالی ، الشعر الفلسطینی، إبراهیم نصرالله.
    کلید واژگان: الجمالیات, سلالات البناء الدلالی, الشعر الفلسطینی, إبراهیم نصرالله}
    Arman Mohamadi *, Mohamadreza Beigi
    In this study, we want to discuss analytical method and relying on structural and semantic aspects of empowering palestinian poet lyrics nasrallah , To understand how the beautymaker axes the superstructure, and the construction of deep thoughts and emotions to induce resistance towards Palestine and reflect the concept is used? And how these axes is distinct language and content of his poetry. The results show that the surface structure to avoid recession fades nasrallah in ordinary language, the art techniques, rhetoric and composition to highlight new vocabulary word is used and has provided beauty of poetry. The readings also showed deep structure is based on his poems Palestine, Palestinian suffering and human tragedy, resistance, defiance and hope for the freedom to form. The construction of meaning is one of the tools that conscious poet richness of poetry, to contemplate forcing the audience and instill a sense it is used.Keywords: aesthetic, structural-semantic axes, resistance poetry, Ibrahim Nasrallah.
    Keywords: Aesthetic, structural-semantic axes, Resistance poetry, Ibrahim Nasrallah}
  • علاء حموزی، رضا ناظمیان*
    إن المنهج السیمیایی العاملی لغریماس یرکز علی العلاقات بین العوامل فی النص لتحدید اطراف الصراع وما یساعدها وما یعارضها والدوافع المحفزه لنشوء الصراع والتنقیب عن دلالاته فی البنی العمیقه للنص. لقد استشرف الروایی إبراهیم نصرالله الخطر المستقبلی علی مصیر الإنسان فی صراعه مع من یشابهه فضلا عمن یخالفه فی روایته "حرب الکلب الثانیه" واستخدم الکثیر من الاسالیب التجریبیه وتقنیاتها لتصویر الحروب المختلفه فی الروایه والتناص إحدی التقنیات التی وظفها الکاتب مواکبا الصراع البشری المستمر علی مر التاریخ. فجاءت هذه الدراسه بمنهج وصفی تحلیلی معتمده المنهج السیمیایی وفق نظریه العوامل لغریماس للکشف عن اشکال التناص الدینی والادبی فی الروایه وکیفیه توظیف الکاتب لهما وإنتاج الدلاله السیمیاییه وبیان مواطن الابتکار فی المعالجه وتطبیق آلیات اشتغال النموذج العاملی والمربع السیمیایی فی تحلیل التعالق السیمیایی. ومن نتایج الدراسه ان التناص کان مضمونیا حواریا خارجیا وداخلیا معلنا ومخفیا باسلوب وتقنیه ومعالجه جدیده مبالغه فی العنف والتوحش.
    کلید واژگان: التناص, إبراهیم نصرالله, حرب الکلب الثانیه, السیمیائیه, غریماس}
    Alaa Hmoozee, Reza Nazemian *
    Grimmas' semiotic approach focuses on the relationships between the actant in the text to identify the poles of conflict and what helps them and what opposes them, the motives that motivate the emergence of the conflict.The novelist Ibrahim Nasrallah foresaw the future danger to the fate of man in his conflict with those who are similar to him as well as those who disagree with him, in his novel " The Second War Of The Dog, and he used a lot of emperical methods and techniques, and intertextuality was one of the techniques employed by the writer keeping pace with the continuous human conflict throughout history.This study came with a descriptive analytical approach adopted the semiotic approach according to the theory of factors of Grimas, to reveal the forms of religious and literary intertextuality in the novel and how the writer employs them to produce semiotic connotations, and to indicate the areas of innovation in treatment, and the application of mechanisms of work of the actantial model and the semiotic square in analyzing the semiotic relationship between the narrative structures selected from the novel with the story of the two sons of Adam at the religious level, Brecht's play "The Rule and the Exception" is on a literary level. Some of the results of the study is that intertextuality was substantive, dialogical, external and internal, declared and hidden, and evoked the ideas, actants, connotations and contents, in a new style, technique and treatment, exaggerated violence and savagery
    Keywords: intertextuality, Ibrahim Nasrallah, The Second War of The Dog, Semiotics, Grimas}
  • فرامرز میرزائی*، عیسی متقی زاده، احمد عارفی

    إن إبراهیم نصر الله، الروایی الفلسطینی، فی روایته المسماه بحرب الکلب الثانیه، یعالج الصعوبات التی یعانی منها الشعب الفلسطینی باسلوب فانتازی مستفیدا من الطاقات اللغویه. إذن، یجدر نص هذه الروایه بالتحلیل النحوی والبلاغی للکشف عن جمالیه استخدام اسلوب الاستفهام الذی یعد بانواعه المختلفه من اهم الاسالیب الإنشاییه المستخدمه فی تحریک عواطف المخاطب، وإضفاء الجمالیه علی النص، والتاثیر الاکثر فی نفس المخاطب، لتمکین المعنی فی ذهنه. لقد رغب الادباء فی استخدام هذا الاسلوب فی اعمالهم الادبیه؛ لکونه ذا معنی مجازی اوسع من الاسالیب الاخری. یهدف هذا المقال إلی الکشف عن الاغراض البلاغیه الکامنه فی اسلوب الاستفهام وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، معتمدا علی الاسلوبیه الإحصاییه لیجیب عن مدی التناسق بین ادوات الاستفهام ومستویات اللغه الرواییه الثلاثه: السردیه، والوصفیه والحواریه، وإبراز اهم ما فی هذا الاسلوب من جمالیه لإفاده المعنی إلی المتلقی. واهم ما وصل إلیه هذا المقال ان الراوی استخدم اسلوب الاستفهام فی الغالب فی مستوی الحوار؛ لان الشخصیات الرواییه تتجادل لوقوعها فی حیره ناتجه عن وجود الاشباه والشبیهات والشک فی الوصول إلی الحقیقه والتمییز بین الاصل وهذه الشبیهات، ثم اکثر من استخدام هذا الاسلوب فی غرضی النفی والإنکار؛ لانهما یتناسبان والفضاء الروایی المتشایم الذی یسود الروایه لیظهر الانتهازیه السیاسیه والاقتصادیه والثقافیه لشخصیات رواییه تمثل جیلا جدیدا لا یعملون إلا لتحقیق مصالحهم الخاصه دون مصالح المجتمع الفلسطینی العامه.

    کلید واژگان: الجمالیه, اسلوب الاستفهام, إبراهیم نصر الله, حرب الکلب الثانیه}
    Faramarz Mirzaei *, Esa Motagizadeh, Ahmad Arefi

    In his narrative text entitled “The Second War of the Dog”, the Palestinian novelist, Ibrahim Nasrallah, has reviewed the Palestinian people’s hardships in an imaginative way and used language forces to reveal those hardships. The text of this novel deserves syntactic and rhetorical analyses due to the aesthetic revelation of its questioning style, which, together with its varied types, accounts for the most important questioning styles utilized for arousing the audience's emotions, improving aesthetics of the text, further impressing the audience, and strengthening the meanings in their minds. Therefore, men of letters have constantly wanted to employ this style in their literary works because of its wider range of inferred virtual meanings compared to other styles. Using a descriptive-analytical method based on statistical stylistics, this study sought to reveal the hidden rhetorical meanings of its questioning style and assess the extent of fit between its question tools and three levels of language, i.e., storytelling, description, and dialogue, as well as expressing the most important aesthetic aspects of this style for conveying meaning to the audience. One of the major results of this research was that the narrator had often employed a questioning style at the level of dialogue since the characters of the novel often used to dispute for being surprised by the existence of similaritis and doubts and not being able to distinguish between them and reach the truth. This style was found to be mostly used for conveying the two meanings of negation and denial since they so well fit with the pessimism atmosphere prevailing in the novel as they could reveal the political, economic, and cultural opportunism of the novel's characters depicting a new generation that worked only for its own interests, regardless of the public interest of Palestine.

    Keywords: Aesthetics, Interrogation style, Ibrahim Nasrallah, The Second War of the Dog}
  • محمدنبی احمدی*، ادریس محمدی
    رمان شرفه العار، روایتگر زندگی شخصیت هایی با سرمایه ها و استعدادهای ذاتی و اکتسابی متفاوت است که در میدان مشترک تولید فرهنگی بر اساس خصلت و سرمایه ای که در اختیار دارند، در کنار هم یا در نفطه مقابل هم، به رقابت و ایفای نقش می پردازند تا در فضای اجتماعی به منزلتی نمادین دست یابند. روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی، با تکیه بر مفاهیم جامعه شناختی بوردیو است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که شخصیت های رمان شرفه العار از حیث مالکیت سرمایه فرهنگی و اقتصادی ضعیف هستند و تنها منار است که از تحصیلات دانشگاهی، مطالعه و حضور در اماکن فرهنگی از سرمایه فرهنگی نسبتا مناسبی برخوردار است و این سرمایه را با اشتغال، به سرمایه اقتصادی زیادی تبدیل می کند؛ اما در بازتولید سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین شهرت، با بحران داغ ننگ روبه رو می شود. گفتمان کژآیین از نظر مالکیت بر سرمایه اجتماعی و نمادین، به شدت غنی است؛ به طوری که امین و سالم در اکثر کنش های خویش، نگران قضاوت شدن از سوی اطرافیان و همسایگان هستند و با بازتولید سرمایه های منفی بی اعتمادی، خیانت و خشونت و بر اساس قاعده مشروعیت «قتل برای دفاع از حیثیت»، در مسیر سیر صعودی منار (قهرمان زن) قرار می گیرند و او را از میدان حذف می کنند تا سرمایه به نفع امین و عمو سالم، نمایندگان گفتمان کژآیین، به دستاورد معنوی «حیثیت و غیرت» تبدیل شود.
    کلید واژگان: جامعه شناسی, نظریه بوردیو, شرفه العار, ابراهیم نصرالله}
    Mohammadnabi Ahmadi *, Edris Mohamadi
    The novel Sharafat al-Aar narrates the lives of characters with different inherent and acquired capitals and talents who compete and play together in the common field of cultural production based on their character and capitals, or on the opposite side. They play a role to achieve a symbolic status in the social space. The nature of this research method is descriptive-analytical, relying on Bourdieu's sociological concepts. Findings show that the discourse of debauchery is weak in terms of ownership of cultural capital and very rich in terms of social and symbolic capital. Negative social capital in this discourse becomes actions that reproduce betrayal and violence, and the true discourse of religion, despite its intellectual character, achieving social status and the acceptable richness of cultural and economic capital, Faced with a hot crisis of stigma, the “murder for the defense of dignity” rule is removed from the scene under the rule of legitimacy.
    Keywords: sociology, Bourdieu Theory, Sharafat al-Aar, Ibrahim Nasrallah}
  • اقدس بهزادی بور*، انسیه خزعلی

    یطمح هذا البحث إلی فحص رمزیه المراه فی الکاریکاتیر والروایه المقاومه وصولا إلی استجلاء مظاهر التداخل بین الفنین من زوایا متشابهه ووجوه مختلفه. وینهض البحث منهجیا علی وصف المضمون وتحلیله، انطلاقا من مبادی المدرسه الامریکیه فی الادب المقارن التی تضیء علی اهمیه دراسه العلاقات بین الادب والفنون، فی محاوله فک الرموز الدلالیه للمراه فی الکاریکاتیر والروایه، متخذا من عدد من رسوم ناجی العلی الکاریکاتیریه وروایه زیتون الشوارع انموذجین له. فرسوم "ناجی العلی" مشفوعه بعلاقه الادب والفن بنوعیه؛ فیها مشاهد مرفقه بالعبارات، وصور قد غلبت علیها الابعاد الدلالیه المقروءه. ومن جانب آخر نجد روایه (زیتون الشوارع) ل"إبراهیم نصر الله" مشبعه بالمشاهد الکاریکاتیریه الرمزیه التی انتزعتها من الکاریکاتیر. تسربت الصوره الرمزیه لدی الاثنین إلی الشخصیات بل الشخوص ایضا ومنها شخصیه المراه التی وظفها "العلی" لترمز إلی الوطن والمقاومه فی هاله من القدسیه والکمالیه، وحملها "نصر الله" الواقعیه والریالیه المره، لتمثل الارض المغتصبه والواقع المعاش للفلسطینی اللاجی، والتی تشیر إلی دلالات مشترکه مع کاریکاتیرات "العلی". یبدو ان ناجی العلی قد تسلح بالشفافیه والرمز السهل للمراه واستطاع بنجاح إیصال المدلول ونقل الفکره المطلوبه للمتلقی نقلا سریعا موثرا بتوظیف رموز اقل تعقیدا. بینما فی زیتون الشوارع فالرمز غیر صریح ذو ابعاد دلالیه مختلفه، یبرز نصر الله جوانبها شییا فشییا حتی نهایه الروایه، طامحا إلی ان یترک اثرا طویل الامد علی المتلقی. ایضا لدی الاثنین تتماهی المراه الرمزیه مع المراه الفلسطینیه، وتمثل نموذجا اجتماعیا للفلسطینیه المضطهده.

    کلید واژگان: الرمزیه, المراه, الکاریکاتیر, ناجی العلی, إبراهیم نصر الله}
    Aqdas behzadipour, Ensieh khazali*

    What is worth noting about Naji Ali’s caricature is that the two types of interconnections between literature and art are evident in these works, because the scenes and illustrated images are often associated with multiple expressions. The Images also have semantic and readable dimensions. In the novel, "Zaytoun al-Shawarah" (Ibrahim NasrAllah) we find that in his descriptions, satire and symbolic expressions are vastly used. The author, who innovatively recreates and uses these borrowed caricature images all over the novel, signifies his creative thinking. The cryptic symbols of both authors are not merely summarized in the description of the scenes but in the symbolic characters of the two works, for example, the character of a woman as a symbol which also appears. Hence, Naji Ali symbolizes the home of the woman, with an idealistic view and she represents Palestinian stability and he portrays the character of a woman as a sacred person. This is while Abraham NasrAllah imposes bitter realism and naturalism on the character of his work to symbolize the occupied land, and he reflects the reality of the life of the Palestinian refugee. In the symbolization of the character of a woman, occasionally common symbols in Ebrahim NasrAllah's novel and the caricatures of Naji Alis are found and sometimes these symbols contradict each other. This research employs a narrative analysis method in the analysis of personality. It also relies on describing.

    Keywords: symbol, woman, caricature, Naji Ali, Ibrahim NasrAllah}
  • عزت ملاابراهیمی*، محمدحسن جلیلی

    ابراهیم نصرالله یکی از شخصیت های متعهد و برجسته ادبیات مقاومت فلسطین است که به مدد شگردهای هنری و بلاغت تصویر، روشنگر تجربه های انسانی می شود و روایتی از عشق و مبارزه، رنج و اندوه، پایداری، امید و هر آنچه را که بر انسان فلسطینی می گذرد در اختیار مخاطب آثارش قرار می دهد. وی در این راستا از ظرفیت های بالقوه زبان و ادبیات برای تاویل پذیری و جانداری شعر بهره برده تا به نیاز مخاطب خویش پاسخ دهد. این پژوهش، به روش توصیفی، تحلیلی و آماری با تکیه بر تصاویر بلاغی به بررسی دیوان «الاعمال الشعریه» نصرالله می پردازد تا به این مهم دست یابد که تصویرپردازی در اشعار این شاعر، چگونه در راستای انتقال اندیشه های وی به مخاطب به کار رفته است؟ بررسی حاکی از این است که ابراهیم نصرالله، آگاهانه از طیف گسترده ای از تصاویر در راستای زیباسازی شعر و در نتیجه القای اندیشه ها و عواطف خود نسبت به مردم دردمند فلسطین بهره برده است. تصویرپردازی در اشعار وی بازنمود قدرت معناآفرینی و خیال پردازی شاعر در انتقال عواطف نسبت به فلسطین و در خدمت ارزش های والای انسانی و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتر در مخاطب است، از همین رو به رونق و زیبایی بلاغی و محتوایی شعر وی انجامیده است.

    کلید واژگان: شعر فلسطین, جلوه های تصویری, دیوان الاعمال الشعریه, ابراهیم نصرالله}
    Ezzat Molla Ebrahimi *

    The Study of the Rhetorical Aspects of the Image in the Collection of 'al-'Amal al-Sha'riya "by Ibrahim NasrallahAbstract:Ibrahim Nasrallah is one of the prominent personalities of the Palestinian Resistance Literature who, through the arts and rhetoric of the image illustrate human experiences and a narrative of love and struggle, suffering and grief, perseverance, hope and all that The Palestinian man goes to the audience for his works. In this regard, he has used the potential of language and literature to interpret and adapt poetry to meet the needs of his audience. This research, in a descriptive, analytical, and statistical manner, presents a rhetorical study of Nasrallahi's "al-'Alma-al-Sha'ri'a", which explains how the influence of the poet's poems on how to transfer his thoughts to the audience has been made? It's worth considering that Ibrahim Nasrallah has consciously benefited from a wide range of images in order to beautify the poetry and thus induce his thoughts and affections towards the Palestinian people. His portrayal of poetry reflects the power of the poet's semantic and imaginative transfer of emotions toward Palestine and serves the supreme human values and, as a result, has a greater influence on the audience, thereby leading to the rhetorical and rhetorical beauty of his poetry. .Key words: Palestinian Poetry, Visual Effects, Collection of al-'a'mal al-Sha'ri'a, Ibrahim Nasrallah.

    Keywords: Palestinian Poetry, Visual Effects, Collection of al-'a'mal al-Sha'ri'a, Ibrahim Nasrallah}
  • محمدرضا شیرخانی، مسلم خزلی*

    پسامدرن، یکی از مکاتب مهم و پرطرفدار ادبیات داستانی معاصر است که با تحولات گسترده در زندگی انسان قرن بیستم ظهور یافت. فراداستان نوعی از انواع رمان های پسامدرن است که در آغاز دهه ی هفتاد میلادی به دنیای ادبیات معرفی شد و نویسندگان بسیاری به این شیوه ی روایی نوین روی آوردند. این شیوه نه تنها به ادبیات غرب محدود نشد، بلکه بسیاری از نویسندگان عرب هم به این شگرد داستان نویسی متمایل گردیدند. رمان حرب الکلب الثانیه، از رمان های مشهور عربی است که در آن، ابراهیم  نصرالله از شیوه ی روایی متمایزی استفاده کرده، جنبه ی تخیلی و فانتزی به آن داده و تصویری از انسان سیری ناپذیر و قدرت طلب معاصر را ترسیم کرده است. این نوشتار می کوشد با شیوه ی توصیفی-تحلیلی، به بررسی مولفه های فراداستان در این رمان پرداخته و به این پرسش پاسخ دهد که آیا رمان حرب الکلب الثانیه فراداستانی اصیل است و در نهایت به این نتیجه می رسد که نصرالله با به کارگیری اشکال مختلف اتصال کوتاه، از جمله حضور نویسنده و خواننده در متن داستان، اشاره به شگرد داستان نویسی این رمان و با بازیگوشی های چاپی و نوشتاری و پایان بندی آزاد، ساختگی بودن و داستان وارگی این رمان را برجسته نموده و ضمن پیوند میان دو جهان بیرون و درون داستان، مرز واقعیت و متن را مشخص نموده است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, رمان عربی, فراداستان, ابراهیم نصرالله, حرب الکلب الثانیه}
    Mohamadreza Shirkhani, Moslem Khezeli *
    Introduction

    Fiction literature is constantly changing, and various schools have emerged in this field. The novel is the most prominent type of fiction and the product of a new era that has been accompanied by a wide range of progress and innovation in social, cultural and economic fields. Fiction literature evolved under the influence of this multidirectional growth. According to the requirements of each period, various literary schools emerged in the field of fiction. At the beginning of the eighteenth century, due to certain social and cultural conditions, realistic novels gained more attention. They focused on people and issues such as poverty, misery, jealousy and suffering and considered the reality of the matter and observation of accurate details regardless of innovation and imagination. With economic progress, cultural growth, and the emergence of modernism at the beginning of the twentieth century, however, novelists shifted from socialism and simple expression to individualism, attention to man himself and his mind, and complex and difficult language. Therefore, the writers of modern novels abandoned the common traditional language because they saw pleasure in unconventional expressions. After the world wars and the growth of population as well as the complexity of man’s life, modernist ideas became monotonous. So, with the advent of postmodernism and the requirements of the new age, a revision of modernist thoughts and lifestyles became necessary, and postmodern writers creativel started writing new works with different plots, narrative styles and writing techniques against normative rules. Meta-fiction is a type of postmodern story that is very different from pre-modern novels. Its most important feature is a conscious acknowledgment of the fabrication of the story. The postmodern current gradually entered the Arabic language and literature, and many Arab novelists such as Najib Mahfouz, Zakaria Tamer, Amjad Nasser and Majid Tobia turned to this new style of storytelling and wrote original postmodern works. Ibrahim Nasrallah, a well-known Jordanian writer with a Palestinian origin, is one of the authors whose postmodern background is evident in some of his works, such as "Barari al-Hammi", "The Child of Al-Muhamah" and the novel Harb al-Kalb al-Thani. This novel won the Arab Booker Prize in 2018 as a work that has fantasy and imaginative themes and narrates a full-fledged world war known as the Second Dog War. This article seeks to examine the storytelling technique of Ibrahim Nasrallah in this novel, to criticize its meta-fiction features, and to explore the purpose of using this storytelling technique.

    Methodology

    This study is done in a descriptive and analytical manner based on library references. First, by enumerating the features of meta-fictions and explaining the structure of such novels, some meta-fictional features in the novel Harb al-Kalb al-Thani are examined. As a definition for meta-fiction novels, meta-fictions, unlike pre-modern novels that tried to depict the external and real world, do not reflect the real world. In fact, they consciously draw the reader's attention to their artificiality. Exposing industry and mocking precautions of fiction are the most important features of meta-fictions, which raises ontological questions about the relationship between the world of the text and the world outside the text (i.e., the worlds of the writer and the reader) (Waugh, 1996: 4).

    Results, Discussion and Conclusion

    The results of the novel analysis are as follows: - The novel Harb al-Kalb al-Thani is a genuine meta-story that has the main components of a meta-fiction. - The author has used meta-fiction techniques of short connection, multiple ending and printed and written playfulness to connect the text and the reality. He has also created a short connection in this novel by entering the text, assigning a role to the audience, using literary criticism terms and referring to the method of storytelling. - The author of the novel shows the reader that the novel has been made using meta-fictional techniques and reminds him/her that he/she is studying a pure story. The events of the story and the characters are imaginary and do not exist in the real world. - By entering himself and the reader to the story, the author denies the god-like authority of himself. Also, by creating a free ending, he has culminated the uncertainty that is visible in the whole structure of the novel, giving the reader the ability to make many different interpretations and to contribute to the creation of the story. The author emphasizes the novel's visual and physical dimension and the storytelling in general through printed and written playfulness in the text. He shows that the novel is a collection of printed words; the words and characters that flow from his mind. With this narrative style, he puts his audience between imagination and reality, hegemony and extravagance. He depicts the destructive competitive sense of humanity in the 21st century. By avoiding mere realism, he conveys his messages in the text of the novel in such a way as to challenge the reader's mind.

    Keywords: Fictional literature, Arabic novel, Metafiction, Ibrahim Nasrallah, Harb al-Kulb al-Thani}
  • اعظم محمودی*

    نقد جامعه شناختی ادبیات، از شیوه های نوین نقد ادبی است که شکل گیری آن به صورت روشمند و علمی به آغاز قرن نوزدهم میلادی بازمی گردد. به عقیده صاحب نظران عرصه جامعه شناسی ادبیات، هر اثر ادبی بیان هنرمندانه وقایع اجتماعی زمانه خویش است. در این شیوه نقد، ساختار و محتوای اثر ادبی و ارتباط آن با شرایط محیط اجتماعی و سیاسی، جهان بینی و نگرش پدیدآورنده اثر؛ و چگونگی انعکاس تصویر جامعه در جهان تخیلی و هنری او بررسی می شود. پست مدرنیسم نیز یکی از رویکردهای جدید قرن معاصر است که بر حوزه معنایی وسیعی؛ ازجمله هنر و ادبیات، فرهنگ و سیاست، و اقتصاد دلالت دارد و بیانگر مرحله جدیدی از تحولات تاریخ بشری است. این پژوهش سعی دارد به بررسی اجتماعی- سیاسی قصیده فضیحه الثعلب اثر ابراهیم نصرالله یکی از برجسته ترین شاعران و نویسندگان مقاومت فلسطینی بپردازد و وجوه پست مدرنیسم ایدیولوژیک را در آن ارزیابی کند. شیوه پژوهش توصیفی و روش تحلیل اطلاعات کیفی است. یافته ها نشان می دهد شاعر گرچه از لحاظ جنبه های صوری و تکنیکی؛ از تمهیدات و شگردهایی بهره برده است که شعر او را در زمره آثار پست مدرنیستی قرار می دهد ولی ازنظر محتوایی و معنایی با تکیه بر نگرش ایدیولوژیک خویش از برخی قواعد پست مدرنیسم عدول کرده و از آن در خدمت اشاعه باورهای عقیدتی خود بهره برده است. ابراهیم نصرالله در این قصیده کوشیده است تا در عین آفرینش یک اثر ادبی در قالب و صورتی نو، از چارچوب باورهای خویش خارج نشود و با برجسته ساختن ابعاد گوناگون ماهیت استکباری آمریکا از تفکر امپریالیستی این کشور انتقاد کند

    کلید واژگان: نقد جامعه شناختی, پست مدرنیسم, ایدئولوژی, ابراهیم نصرالله, فضیحه الثعلب}
    Azam Mahmoodi *

    Sociological criticism of literature is one of the new methods of literary criticism, the systematic and scientific formation of which dates back to the beginning of the nineteenth century. According to the experts in the field of sociology of literature, each literary work is an artistic expression of the social events of its time. In this method of criticism, the structure and content of the literary work and its relationship with the conditions of the social and political environment, the worldview and attitude of the author of the work, and how the image of society is reflected in his fictional and artistic world are examined. Postmodernism is also one of the new approaches of the contemporary century, which implies a broad semantic sphere, including art and literature, culture, politics, and economics, and represents a new phase of developments in human history. This research tried to study the socio-political ode of the Fadhihat al-Thalab by Ibrahim Nasrallah, one of the most prominent poets and writers of the Palestinian resistance, and to evaluate the aspects of ideological postmodernism in it. The research method is descriptive and the data analysis method is qualitative. The results showed that although the poet has used the formalities and techniques in terms of formal and technical aspects that make his poetry one of the postmodernist works, but in terms of content and semantics, relying on his ideological attitude, he has strayed from some rules of postmodernism and has used them for spreading his beliefs. In this ode, Ibrahim Nasrallah has tried not to leave the framework of his beliefs while creating a literary work in a new form. Thus, by highlighting the various aspects of American arrogance, he has criticized the imperialist thinking of this country.

    Keywords: Sociological Criticism, Postmodernism, Ideology, Ibrahim Nasrallah, Fadhihat al-Thalab}
  • شکوه سادات حسینی*، فاطمه قاسم محمد

    رمان به عنوان یکی از دست آوردهای مدرنیته در فرهنگ، توانسته است ابزار بیان ادبی مناسبی برای ساکنان فرهنگ های گوناگون باشد تا رویدادهای پیرامون خود را در فضایی متخیل و با زبانی استعاری بازنمایی کنند. مضمون رمان حرب الکلب الثانیه (جنگ دوم سگ) نوشته ابراهیم نصرالله، برنده جایزه بوکر عربی (2016) توحش مدرن است. نویسنده آینده بشریت را براساس تغییرات اجتماعی ای که در سده های اخیر در جهان رخ داده، به شکلی عجیب در رمان بازسازی نموده و در فرآیندی شالوده شکنانه همه چیز را به عکس خود تبدیل نموده است. نوشتار حاضر، رمان جنگ دوم سگ را به روش توصیفی-تحلیلی و از منظر نقد شالوده شکنانه مورد بررسی قرار داده و از طریق تقابل های دوگانه در درونمایه های رمان به طرح ایدیولوژیک متن و مضمون اصلی آن رسیده است. مهم ترین تقابلی که در این رمان مطرح شده تقابل همانندسازی/تمایز است. رخدادهای اکنون رمان در روندی تناقض آمیز، به سرعت پیش می رود و در آینده ای نه چندان دور تمامی نظم حاکم را بر هم ریخته، بشریت را به قهقرا می کشد. طرح واره ایدیولوژیک متن مبتنی بر گفتمان قدرت است که در خلال داستان فروشکسته و نابود می شود و ساختار کلی جهان برساخته نویسنده را نیز در هم می شکند.

    کلید واژگان: حرب الکلب الثانیه, ابراهیم نصرالله, تقابل های دوگانه, شالوده شکنی, رمان عربی}
    Shokooh Hosseini *, Fatemeh Ghasemmohammad

    As one of the achievements of modernity in culture, the novel has been able to be a suitable literary expression tool for the inhabitants of different cultures to represent the events around them in an imaginary space with metaphorical language. Ibrahim Nasrallah (Palestinian Author) won the 2018 Booker Prize for this novel: “Harb al-Kalb al-Taniyah” (The Second Dog war). This novel focuses on the human capacity for savagery. The strange events that take place in the novel are symbolic of the social changes that have taken place in recent centuries around the world, and provide us with an insight into the future of humanity. The novel uses the science fiction genre or magical realism to narrate its plot. The story line addresses the social anomalies and savagery of buying and selling human souls and the destruction of human and moral values, not only in the Arab world but also globally. In this paper, the novel is examined from the perspective of deconstructive critique using the descriptive-analytical method. Accordingly, after a preliminary presentation of the novel and constructivist theory, the conflicts within the novel are identified and analyzed.

    Keywords: “Harb al-Kalb al-Taniyah”, Ibrahim Nasrallah, conflicts, deconstruction, .Arabic Novel}
  • فرامرز میرزائی*، احمد عارفی، عیسی متقی زاده

    إن الترکیب النحوی فی النص تنظمه تلک الفکره التی تکون الرویه الفنیه للنص الادبی، فلایمکن الوصول إلیها إلا بإدراک المعانی النحویه المستنبطه منه. ای إذا طغت علی النص رویه تشاومیه فیغطی علیه ما یلایمها من الترکیب النحوی. وهذا ما نجده فی روایه «حرب الکلب الثانیه» لإبراهیم نصرالله  الفلسطینی، فقد سادت علی هذه الروایه السیاسیه، الرویه التشاومیه، لان اکثر شخصیاتها الرواییه سلبیه انتهازیه جدا، خاصه بطل الروایه «راشد» الذی یتجاوز کل القیم الاخلاقیه والاجتماعیه فی سبیل تحقیق مصالحه الخاصه حیث یعارض تلک القیم الثوریه التی کان یناضل لاجلها فینفیها نفیا قاطعا لیتحول من سجین إلی سجان، ویشارک ببراعه مع الضابط شقیق سلام زوجه راشد فی الاتجار بالبشر. هذا النفی للقیم ورفضها یناسب اسلوب النفی لغویا. فجاء هذا الاسلوب اکثر استخداما فی الروایه من الاسالیب النحویه الاخری لیتناسب مع الرویه التشاومیه السایده علی الروایه وفی مستویات اللغه الثلاثه للروایه: السرد، والحوار، والوصف. فلهذه الرویه التشاومیه حاز اسلوب النفی فیها مکانه عالیه، خاصه فی قضیه الاشباه (الشبیهات) التی کثرت وجودها فی الروایه بشکل مکثف، حیث یصبح من الصعب التمییز بین اصل الاشیاء وبین شبیهاتها رغم الفروق الکثیره فی ماهیتهما. فیهدف المقال إلی دراسه جمالیه اسلوب النفی لیجیب عن مدی التناسق بین ادوات النفی والرویه التشاومیه مع مستویات اللغه الرواییه الثلاثه بتتبع للمنهج الوصفی - التحلیلی مستمدا من الاسلوبیه الإحصاییه، لیصل إلی ان الراوی استخدم اسلوب النفی فی هذه الروایه  1759 مره وبنسبتها المیویه 52%؛ وهذا متلایم مع الرویه التشاومیه السایده علی الروایه والناتجه عن فساد السلطه الفلسطینیه المستبده، لان فی الروایه شخصیات انتهازیه تعمل اعمالا سلبیه لتحقیق مصالحها، خاصه بطل الروایه راشد الذی تتمیز شخصیته بانها سلبیه جدا، مما یودی الی ان تتغیر شخصیته من الإیجابیه، إلی السلبیه والانتهازیه.

    کلید واژگان: الجمالیه, اسلوب النفی, السردانیه العربیه, إبراهیم نصرالله, حرب الکلب الثانیه}
    Faramarz Mirzaei*, Ahmad Arefi, Eisa Mottaghi Zadeh

    Indeed, the thought that forms the artistic egation in Syntax to Negation of Revolutionary Values: Aesthetic Analysis of Negation in The Second Dog War
    view of the literary text organizes the syntactic composition in the text, so the only way to reach that thought is to understand the syntactic meanings derived from the syntactic composition. That is, whenever the view of pessimism prevails over the text, the meanings derived from the syntactic composition appropriate to that view prevail over the text. We observe this in the novel "The Second Dog War" by Palestinian novelist Ibrahim Nasrallah, which is dominated by pessimism, because the characters in the novel are very negative and opportunistic, In particular, the protagonist of the novel, Rashed, who transcends all moral and social values in the pursuit of her own interests, in such a way that she fights against the revolutionary values she fought for in the past, So she rejects all those values to the point that with the help of the officer, she changes from a prisoner to a jailer and cooperates with the officer with full skill in trading with humans. This denial of values and their rejection linguistically fits the style of denial So, this style has been used more in this novel than other syntactic styles in order to fit the pessimistic view of the novel and the three levels of language, including Narration, dialogue, and description. It is because of this pessimistic view that the style of negation has a high status in the novel, especially in the matter of similarities, which are becoming more and more present in the novel, to the extent that the distinction between the original things and their similarities despite their differences in nature, it becomes very difficult. This article seeks to examine the aesthetics of the negation style in order to reveal the appropriateness between the negation tools and the pessimistic view along with the three linguistic levels using analytical descriptive methods with the help of statistical style to conclude that the narrator in this novel, The negative style has been used 1759 times, thus 52%, which is quite commensurate with the prevailing pessimistic view of the novel and the resulting corruption of oppressive Palestinian systems, because in the novel there are negative opportunistic characters who do negative things in the way of realization. They benefit, especially the protagonist of The Novel Rashed, whose character is completely negative, to the point that he turns his positive character into an opportunistic negative character.

    Keywords: Aesthetics, Negative Style, Arabic Narratoligy, Ibrahim Nasrallah, The Second Dog War}
  • عزت ملا ابراهیمی، غلامعباس رضایی هفتادر، شهریار نیازی، محمدحسن جلیلی*
    تلاش برای ارائه اثری کم نظیر، بارزترین شاخصه ابراهیم نصرالله است که خوانشگر را با خود همراه ساخته و به تامل در اشعاری وا می دارد که بن مایه آن را فلسطین تشکیل می دهد؛ گریز از هنجار یکی از ابزارهایی است که وی آگاهانه برای دست یابی به این هدف به کار بسته است. این پژوهش، با تکیه بر فراهنجارهای زبانی که همان خارج شدن از قواعد حاکم بر زبان معیار است، به بررسی مجموعه شعر «حطب اخضر» ابراهیم نصرالله می پردازد تا به این مهم دست یابد که بهره گیری از شگرد هنری و فراهنجارهای زبانی، چگونه زبان شعری وی را در این مجموعه متمایز ساخته است که بتواند بسیار آگاهانه و در راستای القای اندیشه ها وعواطف خود نسبت به مردم دردمند فلسطین آنرا بکار گیرد وهنرمندانه دردهای آنها رابیان نماید. بررسی حاکی از این است که ابراهیم نصرالله برای گریز از روزمرگی زبان متعارف، از انواع برجسته سازی بهره برده که در این میان توجه چشمگیر وی به مولفه های هنجارگریزی معنایی بر قدرت معناآفرینی شاعر در ارائه اندیشه ها و عواطف خویش نسبت به فلسطین تاکید می کند. ترکیب های واژگانی تازه و بهره گیری از بعد دیداری نوشتار نیز بر ذهن خلاق وی در تجسم سازی معنا دلالت دارد و دراین راستا توانسته است مفاهیم موردنظر خود را با کاربرد ادبی عبارت به خوانشگر منتقل نماید و در مجموعه «حطب اخضر» برجسته سازی و آفرینش معانی نو با تکیه بر ابزارهای زبانی به پویایی سخن و ارتقای سطح ادبی انجامیده و ضمن طولانی ساختن زمان درک معنا توسط خوانشگر، ذهن او را از دریافت سطحی نگر دور و درگیر کنکاشی ژرف برای درک لایه های زیرین معنا می سازد که در این راستا هنجارگریزی معنایی نقش سازنده تری ایفا می کند و در نهایت به تاثیرگذاری بیشتر بر خوانشگر می انجامد.
    کلید واژگان: برجستهسازیهای زبانی, مولفههای فراهنجاری, مجموعه شعر حطب اخضر, ابراهیم نصرالله}
    Ezat Mollaebrahimi, Gholamabbass Rezayee Haftador, Shahryar Niazi, Mohammad Hasan Jalili *
    The most prominent literary characteristic of Ibrahim Nasrallah is the fact that he attempts to make unique works which attract readers and make them reflect on his poetry which has Palestine as its main theme; deviation from literary norms is considered as one of the tools consciously used by him to reach this goal. This study examines his poetry collection Green Wood in order to highlight the way his utilization of artistic methods and linguistic deviation, i.e. leaving the rules of standard language, provides him with a distinct poetic language which is able to consciously convey his ideas and feelings about Palestinians and express their pains artistically. The findings demonstrate that Nasrallah uses various ways to deviate from the common language in order to foreground his text. Reading the poems in the aforementioned collection affirms the fact that metaphor and hyperbaton are used by the poet more often than simile, synesthesia, and paradox and this shows his considerable attention to semantic deviation—a technique which he frequently uses in his works. This focus on semantic deviation demonstrates his power to create meanings for his ideas and feelings about Palestine and to present these thoughts and emotions to the reader. Furthermore, using new collocations and visual aspects of writing imply the power of his creative thought to visualize the meanings and transfer his concepts to the reader. Thus, in Green Wood, foregrounding and creation of new meanings by relying on linguistic tools lead to creation of dynamic speech and improvement of the literary value of the work; and while it makes the process of understanding of meaning lengthy, it makes readers distant from superficial understanding and involves them in a deep exploration for understanding substrata of meaning. So, semantic deviation plays a constructive role in this respect and as it has great influence on the reader.
    Keywords: Linguistic foregrounding, Linguistic deviation, Poetry collection, Green Wood, Ibrahim Nasrallah}
  • احمد رضا صاعدی
    ابراهیم نصرالله شاعر و داستان نویس معاصر فلسطین را می توان در پرداخت ادبیات مقاومت و ضد استعماری نویسنده ایی شاخص و صاحب سبک دانست. یکی از مهم ترین آثار وی در ادبیات داستانی رمان «شرفه الهذیان» است. اهمیت این رمان را می توان در این امر خلاصه کرد که نویسنده توانسته است در قالب ادبیات پسامدرن و با بهره گیری از مهم ترین وقایع دنیای معاصر مانند: سقوط برج های تجارت جهانی، اشغال عراق، شهادت محمد الدوره، ریاست جمهوری جورج بوش و تلفیق تصاویر و عکس های کاملا واقعی از رخدادهای قرن، گفتمان آمریکایی مدعی دموکراسی و حقوق بشر، نوید دهنده دهکده جهانی و عصر نو را با نگاهی پسااستعماری و همسو با نظریه پردازان و منتقدان پسااستعمار مانند «ادوارد سعید» به چالش بکشد و پسامد آن را چیزی جز افزایش گستره نفوذ آمریکا در قالب استعمار نو نداند. ابراهیم نصرالله تنها راه حل کاربردی برای برون رفت و رهایی از سیطره امپریالیسم جهانی را افزایش آگاهی و هشیاری در بین اقشار مختلف و تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی عنوان می کند.
    بنابراین؛ در این مقاله سعی شده است گفتمان انتقادی و ضد استعماری ابراهیم نصرالله در رمان «شرفه الهذیان» مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
    کلید واژگان: ابراهیم نصرالله, رمان شرفه الهذیان, استعمار, نظریه پسا استعماری, مقاومت}
    Ahmad Reza Saedi
    Ibrahim Nasrallah, a contemporary Palestinian poet and novelist can be considered a famous and owner of a style writer in anti-colonial and resistance literature. One of his most important works in fiction is "Alhzyan progress" novel. The importance of this novel is due to the author success in challenging the American discourse on democracy and human rights claims, promising a new era of global village with a post-colonial view in line with theorists and critics such as "Edward Said" . He asserts that the result is nothing but increasing the sphere of influence of America in the dominant neo-colonialism postmodern literature and by taking advantage of the most important contemporary events such as Collapse of the World Trade Center, Occupation of Iraq, the death of Muhammad al-Doura, George Bush Presidency and combining the real images of the events of the century and some texts. Ibrahim Nasrallah, referes to increasing awareness among people and strengthening the morale of resistance as the only practical solution to exit and escape from a world dominated by imperialism. This paper attempts to explore and analyze the critical and anti-colonial discourse in Ibrahim Nasrallah's novel "Alhzyan progress”.
    Keywords: Ibrahim Nasrallah, the novel Alhzyan progress, colonial, post, colonial discourse}
  • حسن سرباز، سید حسن آریادوست
    ابراهیم نصرالله، یکی از رمان نویسان و شاعران برجسته ی ادبیات معاصر است که در هر دو زمینه ی شعر و رمان، صاحب قلم و پرآوازه است. وی از رمان نویسان نوگرای معاصر عرب است که در آثار خود با استفاده از اسالیب و شیوه های نوین رمان نویسی به بیان دردها و رنج های ملت فلسطین می پردازد. رمان «طیور الحذر» اولین شاهکار نصرالله در مجموعه ی شش جلدی «الملهاه الفلسطینیه» و یکی از نمونه های برجسته ی ادبیات داستانی معاصر عربی است.یکی از ویژگی های مضمونی و ساختاری رمان «طیور الحذر» به-کارگیری انواع میراث به ویژه، میراث دینی در آن است. ابراهیم نصرالله در این رمان با شیوه های مختلف، ازجمله بازخوانی شخصیت های قرآنی از میراث دینی استفاده کرده است. شخصیت های میراثی بازخوانی شده در «طیور الحذر» غالبا شخصیت های دینی و قرآنی هستند. نصرالله با استفاده از به کارگیری میراث دینی و بازخوانی شخصیت های قرآنی به تحلیل عوامل و حوادثی می پردازد که باعث اسارت و آوارگی انسان فلسطینی شده اند. مفهوم احتیاط و عبرت گرفتن، محور تمامی حوادث و حکایات رمان است که نصرالله با درآمیختن آن با مفاهیم موروثی در یک قالب کمدی، اندیشه و افکار خود را بیان می کند. در این پژوهش، تلاش شده است که با استفاده از روش توصیفی و شیوه ی تحلیل محتوا بازتاب شخصیت های قرآنی و شیوه ی به-کارگیری آن ها در رمان «طیور الحذر» ابراهیم نصرالله بررسی شود
    کلید واژگان: ابراهیم نصرالله, الملهاه الفلسطینیه, طیور الحذر, شخصیت های قرآنی}
    Hassan Sarbaz, Seyed Hassan Aryadoust
    Ibrahim Nasrallah is one of the renowned and prolific novelists and poets of contemporary Arabic literature who have been pioneer in both the fields. Nasrallah is one among modern novelist who in his work, through modern novel methods, highlights the pain and suffering of the Palestinians. The novel “Birds of Caution” is Nasrallah's first masterpiece of his six-volume collection "Palestinian Comedy", and is one of the outstanding examples of the contemporary Arabic fiction. In this novel, Nasrallah has revisited Quranic and religious characters. One of the structural and contextual features of "Birds of Caution" is the application of numerous heritages, specifically the religious heritage. Using this feature, he examines factors and events that led to the enslavement and displacement of the Palestinians. The concepts of caution and learning from other's misfortune are foundations of incidents and anecdotes in the novel where Nasrallah by merging them with hereditary concepts in the form of a comedy, expresses his thought. In the present study, the authors attempt to examine the indications and use of Quranic figures in the novel “Birds of Caution”.
    Keywords: Ibrahim Nasrallah, Palestinian Comedy, Birds of Caution, Quranic Characters}
  • جواد اصغری
    «ابراهیم نصرالله» یکی از داستان نویسان برجسته فلسطینی می باشد که در کشورما ناشناخته است. آثار داستانی این نویسنده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، شامل «طیور الحذر»، «طفلالممحاه»، «اعراس آمنه»، «مجرد 2 فقط» و «حارس المدینه الضائعه» می باشد. ابراهیم نصرالله در این آثار داستانی، از شیوه های روایی گوناگون و متنوعی چون رئالیسم جادویی، تکنیک چند آوایی، جریان سیال ذهن و کودک روایتگر سود جسته و از داستان نویسان مشهور جهان مانند ژوزه ساراماگو و میلان کوندرا الگوبرداری کرده است. میان برخی آثار او و آثار نویسندگان عرب هم طرازش نوعی «بینامتنی» دیده می شود.
    کلید واژگان: ابراهیم نصرالله, فلسطین, زبان شاعرانه, جریان سیال ذهن}
    Javad Asghari
    This article tries to introduce Ibrahim Nasrallah one of the prominent Palestinian novelists along with his pivotal works. Nasrallah’s works which have been taken into consideration in the present research include “Birds of Caution”, “Baby of Eraser”, “Amene’s Brides”, “Only 2” and “The Watchman of Lost City”. In his works, Nasrallah has used various anecdotal methods such as magical realism, multi-anecdotal techniques; stream of consciousness by taking world’s famous novelists such as Saramago and Kotedra as his role models. We selected five above works of Nasrallah for introduction and literary analysis. In the literature written about Palestine and its events seems to be the best contemporary Arabic literary works. The method in this research is brief sign to themes of these novels then surveys the aesthetics sides and technical power point of this works.
    Keywords: Ibrahim Nasrallah, Palestinian novel, Magic realism, Stream of consciousness, Polyphonic novel}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال