به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « independence » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «independence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سحر حسین زاده *، بتول واعظ

    داستان «هستی» و «ماشو در مه» با مخاطب داستانی نوجوان، دربردارنده انواع مختلفی از کنش های زبانی هستند که هر یک می-تواند هدفی متفاوت را در ژرف ساخت خود داشته باشد. بررسی هر یک از این داستان ها با رویکرد نظریه کنش گفتار جان. آ. سرل نشان می دهد که جملات زبانی در عین داشتن معنایی ظاهری، می توانند معنایی دیگر در ژرف ساخت خود داشته باشند. دستیابی به هر یک از این معانی ثانویه، مستلزم توجه به بافت موقعیتی داستان و شرایط گوینده در هنگام ادای جملات است. جان.آ. سرل پس از بررسی هر یک از گزاره های نظریه آستین در خصوص مفهوم ثانویه کلام، به پنج گزاره متفاوت می رسد. طبق نظریه او، کلام می تواند پنج معنای ثانویه در خود داشته باشد: 1) کنش اظهاری، 2)کنش ترغیبی، 3)کنش عاطفی، 4)کنش اعلامی و 5) کنش تعهدی. پژوهش حاضر چگونگی ارتباط میان کارگفت های کلامی جان. آ. سرل و کیفیت رشدی کودکان و نوجوانان را نشان می دهد. با تطبیق این نظریه بر کارگفت های زبانی دو داستان به این نتیجه رسیدیم که: 1) در داستان «هستی» تمام کارگفت های کلامی نهاده جان. آ. سرل بازنمایی می شود و کنش اظهاری بیشترین بسامد را دارد. 2) در داستان «ماشو در مه» نیز تمام کنش های اظهاری، عاطفی، ترغیبی، تعهدی و اعلامی به کار رفته اند و کنش اظهاری بیشترین کاربرد را دارد. 3) بازنمایی کاربرد این کارگفت های کلامی چگونگی تحقق مولفه های یک رشد سالم در کودکان و نوجوانان را نشان داده است. در داستان هستی، همواره رخدادهایی مشابه با وقایع زیسته مخاطبان اثر، به چشم می خورد که نویسنده در قالب گفتار و عملکرد شخصیت-های داستان، آن ها را بازنمایی می کند؛ این بازنمایی بیانگر موانعی در برابر شکل گیری هویت کودک و رشد سالم او است. در مقابل، داستان ماشو در مه نیز رخدادی مشابه و غیرنو را به تصویر می کشد که بیانگر تلاش شخصیت های داستانی در جهت دست یابی به هدفی یکسان و تاکید بر احتیاجات افراد در مسیر رشد فردی است.

    کلید واژگان: هستی, ماشو در مه, تشرف کودک و نوجوان, استقلال طلبی, رشد کودک و نوجوان, جان. آ. سرل, کنش گفتار}

    The stories "Hasti" and "Mashu in meh" with a teenage narrative audience contain different types of language actions, each of which can have a different purpose in its deep structure. Examining each of these stories with the approach of John's speech act theory. A. Searle shows that linguistic sentences, while having an external meaning, can have another meaning in their deep structure. Achieving each of these secondary meanings requires paying attention to the situational context of the story and the speaker's circumstances while delivering the sentences. John A. After examining each of the statements of Austin's theory regarding the secondary meaning of the word, Searle arrives at five different statements. According to his theory, words can have five secondary meanings: 1) declarative action, 2) persuasive action, 3) emotional action, 4) declarative action and 5) obligatory action. The current research on the relationship between John's verbal work. A. It shows the growth quality of children and teenagers. By applying this theory to the linguistic works of two stories, we came to the conclusion that 1) in the story "Being", all the verbal works of John. A. Serel is represented and the declarative action has the highest frequency 2) in the story "Masho Dar Meh", all the declarative, emotional, persuasive, commitment and declarative actions are used and the declarative action is the most used 3) Representation of the application of these verbal tasks has shown how to realize the components of a healthy development in children and adolescents. In the story of existence, there are always events similar to the lived events of the audience of the work, which the author represents in the form of speech and actions of the characters of the story; This representation represents obstacles against the formation of the child's identity and his healthy development. On the other hand, the story of Masho in the fog also portrays a similar and not new event, which expresses the efforts of the characters in the story to achieve the same goal and emphasize the needs of people in the path of personal growth.

    Keywords: Existence, Mashu In The Fog, Child, Adolescent Supervision, Independence, Adolescent Growth, John. A. Searle, Speech Act}
  • مهدی رامشینی، فریبرز حسینجانزاده سرستی*، محمد شایگان مهر

    لکل من مظفر النواب وسید اشرف الدین الحسینی الملقب ب«نسیم شمال»، میول ونزعات وطنیه وتحرریه، فهما یستخدمان التکتیکات نفسها لحمایه الوطن ومحاربه الاستعمار والطغیان. یعیش کلاهما فی عصر یتشابه فیه المناخ السیاسی والاجتماعی والادبی فی بلدیهما إلی حد بعید. إنهما یعتبران الادب وسیله لتنویر المجتمع ویستخدمانه لهذا الغرض. مظفر النواب، شاعر عراقی، کان له دور مهم فی دعوه الامه العربیه والإسلامیه لمحاربه الاستبداد والاستعمار والقمع ومحاربه الاجانب، وکذلک الشاعر الإیرانی الساخر سید اشرف الدین حسینی وفی هذه الدراسه سنناقش دور الاثنین فی إیقاظ الناس ومواجهه الظلم والاستعمار. یحدد الوضع السیاسی والاجتماعی والاقتصادی لای بلد إلی حد کبیر اسلوب وطریقه الکاتب والشاعر، ویعتبر شعر وادب ای امه صوره معکوسه للوضع السیاسی والاجتماعی والاقتصادی والثقافی للمجتمع. بالنظر إلی قصایدهما نجد الاجواء التی عاشا فیها کلاهما إنهما یحبان ابناء وطنهما ویطالبانهم بالوعی والیقظه والمسوولیه. لکل منهما افکاره ورویته الخاصه للعالم، والمفتاح لتغلغل کلماتهما هو معرفه الذوق الادبی للشعب والتعبیر عن قضایا ومشاکل الجماهیر.

    کلید واژگان: الوطن, الشعب, الیقظه, الاستقلال, الحریه}
    Mahdi Ramshini, Fariborz Hossein Janzadeh Sarasti *, Mohammad Shaygan Mehr

    Muthaffar Al-Nawab and Seyed Ashrafedin Hosseini, nicknamed North Breeze (Nasim e Shomal), have patriotic and libertarian tendencies and enjoy almost the same tactics to support the homeland and fight against colonialism and tyranny. Both live in an age where the political, social, and literary atmosphere of their countries are very similar. They consider literature as a means of enlightening society and apply it for this very purpose, and used poetry, music, and aesthetic elements to convey their message to their audiences. They both love their compatriots and have awareness, awakening, and responsibility. Each has his own worldview and thoughts, and the secret of their penetrating words is recognizing the literary taste of their compatriots and expressing the issues and problems of the masses. The two are constantly pursuing their ideal community; a society that is free from oppression and discrimination and encourages everyone to achieve it, and does not tolerate oppression and discrimination against human beings, and acts to eradicate it with their thoughts and pens.

    Keywords: homeland, people, awakening, Independence, freedom}
  • لیلا عدل پرور*، زینب رحمانیان
    حضور کشورهای بیگانه در برخی از کشورهای شبه قاره هند و ایرانی موجب موضع گیری قشرهای مختلف مردم، مقابل رفتار ظالمانه آنان شد. شاعران ملتزم و متعهد نیز در اشعارشان با سلاح قلم به مبارزه علیه استعمارگران برخاستند. در این میان نقش شاعران آزاداندیشی چون اقبال لاهوری و فرخی یزدی چشم گیر بود، هر دو شاعر با تحولات سیاسی و اجتماعی در کشور خود مواجه بودند و در اشعارشان برای بیداری مردم از خواب غفلت فریاد اعتراض برآوردند. آن ها با استعانت از عواطف و احساسات ملی مردم، مبارزه ای سخت با استعمار را آغاز کرده، با سرودن اشعار انتقادی، تنفر خود را از دخالت و حضور بیگانگان نشان دادند. در این مقاله سعی بر این است با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی تطبیقی اشعار ضد استعماری اقبال لاهوری و فرخی یزدی پرداخته شود و دیدگاه های مشترک آن ها درباره استعمار گران بیان شود. دریافته های پژوهش بیانگر این است که هر دو شاعر از مضامین یکسانی برای بیان اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر خود استفاده کرده اند.
    کلید واژگان: اقبال لاهوری, فرخی یزدی, استعمار ستیزی, بازیابی هویت ملی}
    Leila Adlparvar *, Zeinab Rahmaneian
    The presence of foreign countries in some countries of the Indo-Iranian continent made different strata of people take a stand against their oppressive behavior. Committed poets also fought against the colonialists in their poems with the   weapon of the pen. Meanwhile, the role of free-thinking poets such as Iqbal Lahori and Farrokhi Yazdi was remarkable. Both poets faced political and social changes in their country and protested in their poems to wake people up. Using people’s national emotions and feelings, they began a fierce struggle against colonialism and, by composing poems of protest, they showed their hatred of foreign  interference and presence. In this article, using a descriptive-analytical approach, an attempt is made to comparatively study the anti-colonial poems of Iqbal Lahori and Farrokhi Yazdi and to express their common views about colonialists. The findings of the research indicate that both poets have used similar themes to express the political and social situation of their time.
    Keywords: Iqbal Lahori, Farrokhi Yazdi, anti-colonialism, National Identity Restoration, Independence, Self-Sufficiency}
  • حجت عابدی*، ابوالقاسم فاطمی جهرمی، محمدرضا عنانی سراب

    این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر تطابق سبک های یادگیری شناختی (Cognitive Learning Styles) با بازخورد اصلاحی نوشتاری (Written Corrective Feedback) بر یادگیری حروف تعریف معین و نامعین در زبان انگلیسی انجام گرفت. برای این منظور، با استفاده از یک طرح پیش آزمون و پس آزمون فوری و باتاخیر، 75 فراگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (English as a Foreign Language) سطح ماقبل میانی به چهار گروه آزمایش مستقیم-FD، آزمایش غیرمستقیم-FI، مقایسه غیرمستقیم-FD و مقایسه مستقیم-FI تقسیم شدند. در مورد جمع آوری داده ها، از چندین ابزار در مراحل مختلف مطالعه به شرح زیر استفاده شد: آزمون تعیین سطح آکسفورد (Oxford Placement Test)، آزمون اشکال تعبیه شده گروهی (Group Embedded Figures Test)، آزمون ترجیحی بازخورد اصلاحی نوشتاری (Written Corrective Feedback Preference Test)، آزمون روایی (Narrative Test) و آزمون تصحیح خطا (Error Correction Test). از آزمون های تعیین سطح آکسفورد، اشکال تعبیه شده گروهی و بازخورد اصلاحی نوشتاری برای تقسیم دانشجویان به گروه های مختلف استفاده شد، در حالی که آزمون های روایی و تصحیح خطا به عنوان معیارهای یادگیری بکار گرفته شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و یافتن تفاوت های احتمالی بین گروه ها، آزمون تحلیل کواریانس اجرا شد. نتایج نشان داد که گروه های آزمایش در پس آزمون فوری و باتاخیر، از گروه های مقایسه در آزمون های روایی و تصحیح خطا بهتر عمل کردند، و این نشان می دهد که سبک های یادگیری شناختی فراگیران در صورت سازگاری با نوع بازخورد می تواند تاثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری را بهبود ببخشد. بر اساس این یافته ها، چند کاربرد همراه با موضوعاتی برای تحقیقات آتی در حیطه بازخورد اصلاحی نوشتاری و سبک های یادگیری شناختی پیشنهاد شد.

    کلید واژگان: بازخورد اصلاحی نوشتاری, بازخورد اصلاحی نوشتاری مستقیم, بازخورد اصلاحی نوشتاری غیرمستقیم, سبک های یادگیری شناختی, وابستگی, استقلال میدانی}
    Hojjat Abedi *, Seyed Abolghasem Fatemi Jahromi, MohammadReza Anani Sarab

    This study aimed to explore the extent to which matching cognitive learning styles (CLS) with written corrective feedback (WCF) can enhance the feedback efficacy in learning the English definite/indefinite article system. To this end, using a pre-test, immediate and delayed post-tests design, 75 pre-intermediate EFL learners were assigned to four groups: experimental direct-FD, experimental indirect-FI, comparison indirect-FD, and comparison direct-FI. As for data collection, several instruments were used in different stages of the study as follows: Oxford Placement Test (OPT), Group Embedded Figures Test (GEFT), WCF Preference Test, Narrative Tasks, and Error Correction Test. OPT, GEFT, and WCF Preference Test were used to assign the students to different groups, whereas Narrative Tasks and Error Correction Test were used as measures of learning gains. To analyze the data, ANCOVA was run to find any potential differences between the groups. The results revealed that the experimental groups outperformed the comparison groups in both narrative and error correction immediate and delayed post-tests, suggesting that the cognitive learning styles of learners can contribute to the efficacy of direct and indirect types of WCF if they are in harmony with each other. Based upon these findings, a number of implications along with new avenues of research at the intersection of WCF and CLS are suggested.

    Keywords: Written corrective feedback, direct written corrective feedback, indirect written corrective feedback, cognitive learning styles, field dependence, independence}
  • Ahmadreza Eghtesadi Roudi

    One of the topics which preoccupied the language teaching circles for a while is the Focus-on-form (FOF) instruction. Many English teachers and researchers praised it as if it were the miracle method they had always been searching for and many research projects have tried to prove it is more effective than meaning-focused (MF) instruction and some researches also attributed the effectiveness of FOF instruction to the way it is performed and the personality factors of learners and teachers. This study aimed to investigate the effectiveness of FOF and MF instruction in EFL settings and especially for elementary learners which are in a more crucial need of developing a grammatical competence in the foreign language and further to investigate the role of the cognitive style of field-dependence/independence in the effectiveness of both kinds of instruction. The results of the study confirm the previous research which has shown the effectiveness of FOF over MF instruction. The results further indicate that field-independent learners can benefit more from both FOF and meaning-focused instruction, and there is no interaction between the cognitive style of FD/FI and FOF/MF instruction.

    Keywords: focus on form, focus on meaning, cognitive style of field-dependence, independence, elementary level}
  • ابراهیم ظاهری عبدوند *
    کارآفرینی، در محیط هایی گسترش می یابد که ارزش ها و باورهای آن محیط، متناسب با فرهنگ کارآفرینی باشند. بنابراین، شناخت فرهنگ کار و کارآفرینی در محیط ها و در میان اقوام مختلف، امری ضروری است. ضرب المثل ها، می توانند در این زمینه بسیار موثر باشند؛ زیرا تجلی گاه ارزش ها و باورهای هر قومی هستند و نگرش های آنان را به امور مختلف مانند فرهنگ کار و کارآفرینی نشان می دهند. هدف این پژوهش، بررسی فرهنگ کار و کارآفرینی، بر اساس ضرب المثل ها در فرهنگ بختیاری، با روش تحلیل محتواست. سخت کوشی، مسئولیت پذیری، مراقبت، تقدیرگرایی، نگرش جنسیتی به کار، خلاقیت، قانون مندی و عقل گرایی، از جمله مولفه های فرهنگ کار در فرهنگ بختیاری هستند. نتایج پژوهش نشان می دهد، از طریق ضرب المثل ها در فرهنگ بختیاری، این ارزش ها و باورها در مورد کار و کارآفرینی، نهادینه می شود که انسان باید در انجام کارها، پشتکار و سخت کوشی داشته، مسئولیت پذیر باشد. بر اساس مهارت عمل کند و کارها را به صورت گروهی انجام دهد. در ضمن، داشتن ثروت، به عنوان یک ارزش مطرح است. این نگرش ها، با فرهنگ کارآفرینی همخوانی دارند؛ اما نگرش مثبت به تقدیرگرایی، توجه به پایگاه انتسابی و نگرش منفی به خلاقیت و کار زنان، از جمله موارد ضعف فرهنگ کار و کارآفرینی در ضرب المثل های بختیاری هستند که با مولفه های کارآفرینی همخوانی ندارند.
    کلید واژگان: فرهنگ بختیاری, ضرب المثل, کارآفرینی, مسئولیت پذیری, استقلال}
    Ebrahim Zaheri Abdovand *
    Entrepreneurship develops in environments where the values and beliefs of the environment are appropriate to the culture of entrepreneurship. Therefore, it is essential to recognize the culture of work and entrepreneurship within different ethnic groups. Proverbs can be very effective in this regard because they are the manifestation of the values and beliefs of each ethnic group and their attitudes towards different issues, such as work culture and entrepreneurship. By adopting the method of content analysis, the purpose of this study was to explore the culture of work and entrepreneurship based on counterfeits in Bakhtiari culture. Compassion, responsibility, care, fidelity, gender, creativity, legality and rationalism are the elements of the culture of work in Bakhtiari culture. The results of the study show that, by the multiplicity of examples of Bakhtiari culture, these values and beliefs about work and entrepreneurship are institutionalized, that one must be responsible for the conduct, perseverance and hard working. These attitudes are in line with the entrepreneurial culture, but the positive attitude towards fanaticism, the focus on the point of reference and the negative attitude towards women's creativity and work, including weaknesses in the culture of work and entrepreneurship are found in the proverbs of Bakhtiari, which do not correspond to the entrepreneurial components.
    Keywords: Bakhtiari culture, proverb, entrepreneurship, responsibility, independence}
  • علی نجفی ایوکی *، اعظم صدری
    یکی از مهم ترین اسطوره هایی که با بارمعنایی رستاخیز و خیزش دوباره در شعر معاصر عربی حضوری چشمگیر دارد و حجم انبوهی از دفترهای شعری شاعران را به خود اختصاص داده، اسطوره اوزیریس مصری است. سمیح القاسم شاعر معاصر فلسطین (1939-2014) از جمله شاعرانی است که در سه مرحله به این اسطوره توجهی نشان داده است به گونه ای که با مرحله سه گانه الگوی سفر تک اسطوره قهرمان «جوزف کمبل» نظریه پرداز مشهور آمریکایی قابل تطبیق و اعمال است. سه مرحله ای که شاعر از اسطوره یادشده الهام گرفته در سه سروده «علیقلعهالامبراطور»،«حواری هالعار» و «اوزیریسالجدید» تجلی پیدا کرده است که به ترتیب با مرحله سه گانه الگوی «عزیمت»، «تشرف» و «بازگشت» همخوانی دارد. در پرتو این شناخت، پژوهش حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی ضمن بررسی چگونگی حضور شخصیت اسطوره ای اوزیریس و شیوه های فراخوانی و به کارگیری آن را در شعر شاعر، میزان پایبندی وی به الگوی مورد نظر را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. برداشت این است که سمیح القاسم شاعری متعهد و پایبند به سرزمین مادری است که باتوجه به نگاه خاص خود و نیاز جامعه معاصر، با بیانی نمادین، اسطورها وزیریس را همانند انگاری و باز آفرینی کرده است.
    کلید واژگان: سمیح القاسم, اسطوره, اوزیریس, جوزف کمبل, فلسطین, اشغال}
    Ali Najafiivaki *, Azam Sadry
    One of the myths associated with the meaning of resurrection and rebirth is the Egyptian myth of Osiris. It has a prominent presence in contemporary Arabic poetry, and a massive bulk of poetry has been dedicated to it. The Palestinian poet Samih al-Qasim (1939-2014) is among those who have shown interest in three stages to this myth that are adaptable to the triple stages ofthe journey of the sole hero that is the myth model of Joseph Compbell, the famous American theoretician. The three stages that the poet is inspired byin the mentioned myth are manifested in three the poems of "Over the Emperor Fortress", "Hvaryh Alar" and "Osiris aljadidi". These stages are consistent with thethree stages of "departure", "initiation" and "return". In the light of this recognition and using a descriptive-analytic method, this study seeks to examine and analyze the mythical character of Osiris, the way it is applied by the poet, and his adherence to the corresponding model. It is concluded that Samih al-Qasim is a poet committed to his motherland, who has recreated the myth of Osiris with a symbolic expression by considering his own specials outlooks and the needs of the contemporary society.
    Keywords: Samih al-Qasim, Myth, Osiris, Joseph Compbell, Palestine, Independence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال