به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "initiation" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «initiation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هادی دهقانی یزدلی*

    اسطوره‏ها و آیین‏ها از عناصر بنیادین زیست و فرهنگ بشری‏اند که آرزوها و هراس‏های آدمی را بازتاب می‏دهند. مواجهه با مرگ و مرگ‏آگاهی یکی از بنیادی‏ترین درون‏مایه‏های اسطوره‏ای و آیین‏های آن است. از برجسته‏ترین قالب‏هایی که می‏تواند محملی برای درون‏مایه‏های اسطوره‏‏ای و آیینی ازجمله مرگ‏آگاهی قرار گیرد، روایت‏های داستانی معاصر است. نوشتار حاضر براساس رویکرد اسطوره‏شناسی، با روشی توصیفی ‏تفسیری و با هدف آشکارگی تاثیر درون‏مایه مواجهه با مرگ و رسیدن به مرگ‏آگاهی، که از خلال آیین پاگشایی شکل می‏گیرد، به بررسی ساختار و ژرف‏ساخت داستان «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان می‏پردازد. داستان «فال خون»، برای برجسته ‏کردن درون‏مایه مرگ‏آگاهی، آشکارا براساس ساختار پاگشایی: جدایی، رازآموزی و رازآموختگی شکل می‏گیرد. شخصیت اصلی داستان که سربازی نوآموز است، در ماموریت خود با پدیدار و روی‏دادهای گوناگونی در رسیدن به مقصد خویش روبه‏رو می‏شود. این رخ‏دادها زمینه‏ای را فراهم می‏کنند تا سرباز نوآموز دشوارترین و نهایی‏ترین آزمون‏ خویش را پشت سر بگذارد. دشوارترین آزمون شخصیت اصلی داستان «فال خون»، رسیدن به مرگ‏آگاهی و پذیرفتن مرگ به سان جزیی از هستی خویش است. این درون‏مایه که از دغدغه‏های نخستین و همیشگی بشر بوده است، در داستان «فال خون» در کنار عناصر اسطوره‏ای همچون کوه، درخت، عدد، گاو، نام و کلبه می‏نشیند تا به روایت داستانی مدرن، رنگ اسطوره‏ای و آیینی کهن ببخشد. بدین‏ترتیب، هنر، ادبیات و اندیشه‏های مدرن امروزی نه‏تنها از سویه‏های اسطوره‏ای و آیینی کهن نمی‏توانند جدا شوند، بلکه این سویه‏ها با درآمیختن با تاملات همیشگی آدمی، ازجمله مرگ‏آگاهی، زمینه غنا و پرتوشگی روایت‏های داستانی امروزین را مهیا می سازند.

    کلید واژگان: مرگ آگاهی, پاگشایی, فال خون, اسطوره, آیین
    Hadi Dehghani Yazdeli*

    Myths and rituals are fundamental elements of human life and culture, reflecting people's desires and fears. The confrontation with death and the consciousness of death is one of the most fundamental themes of mythology and its rituals. Contemporary narratives are one of the most prominent formats that can be used as vehicles for mythological and ritual themes, including death consciousness. This article is based on the mythological approach, using a descriptive-interpretive method and aiming to reveal the inner effect of confronting death and reaching the consciousness of death formed by the ritual of initiation, in order to examine the structure and depth of the story "Fal -e Khoon" by Dawood Ghaffarzadegan. the story "Fal -e Khoon", which highlights the theme of death consciousness, is obviously based on the structure of initiation; Expulsion, mystery learning and mystery education. The main character of the story, a budding soldier, is confronted with various phenomena and events on his mission to achieve his goal. These events form the basis for the rookie to pass his most difficult and final test. The most difficult test of the main character in the story is to become aware of death and to accept death as part of one's existence. This theme, which was one of the first and constant concerns of mankind, is juxtaposed in the story with mythological elements such as mountains, trees, numbers, cows, names and huts, so that it gives a mythical tinge to a modern story and conveys an ancient ritual. In this way, modern art, literature, and ideas cannot only be separated from ancient mythological and ritual strains; ; Rather, these strains, by blending with human's constant reflections, such as death, provide the context for the richness and brilliance of today's narratives.

    Keywords: Death awareness, initiation, Fal -e Khoon, myth, ritual
  • معصومه محلوجی زاده مهابادی، حمیدرضا شایگان فر*، مهرانگیز اوحدی

    آیین های آشناسازی (تشرف) که فرد را برای گذار از یک مرحله زندگی و ورود به مرحله دیگر آماده می کنند؛ همه اسطوره شناختی اند. این آیین ها شامل ابعاد جسمانی و روحی و روانی می شود و با آداب و رسومی همراه است که قصد دارد به فرد کمک کند تا با نقش و مسیولیت تازه خود در اجتماع کنار بیاید. در تمامی ادیان، رسوم مختلفی برای مرحله گذار وجود دارد؛ که در راستای رشد فردی یا پذیرش موقعیت جدید است. این جستار که مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و با شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده، به تحلیل آیین های آشناسازی (تشرف) در فرهنگ های مختلف می پردازد. با بررسی انواع مراسم مذکور از قبیل بلوغ، سفر، مرگ روحانی، قربانی و... در اوستا و مقایسه آن ها با نمونه های جهانی مشخص شد، مراحل گذار در تمامی مسلک ها و مشرب های دینی و غیردینی وجود دارد و تحلیل آن ها بیان کننده نکات مشترک با دیگر فرهنگ هاست

    کلید واژگان: آشناسازی, ولادت مجدد, جوزف کمپبل, اساطیر
    Masoomeh Mahlooji Mahabadi, Hamidreza Shayeganfar *, Mehrangiz Owhadi

    Initiation rituals that prepare individual to move from one stage of life to the next, are all mythological. Initiation includes physical, mental and psychological dimensions and is associated with rituals that intend to help the individual to cope with his new responsibility in society. In all religions there are different rituals for the stage of initiation, which are in line with individual growth or acceptance of a new position. This research, which is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner, analyzes the initiation rituals of different cultures. By examining the mentioned types of ceremonies such as puberty, travel, spiritual death, sacrifice, etc., in Avesta and comparing them with world examples, it was determined that the stages of transition exist in all religious and non-religious professions and drinks and their analysis shows common points with other cultures.

    Keywords: Initiation, regeneration, Joseph Campbell, Myths
  • علی فرزانه قصرالدشتی*، محمود رضایی دشت ارژنه، فرخ حاجیانی
    خاندان رستم در حماسه های ایرانی پیوند بسیاری با جادو−درمان گری و شمنیسم دارد. احتمال می رود این خاندان یکی از «انجمن های اخوت آریایی» پر نفوذ در ایران بوده باشد. در این انجمن ها فرد پیش از شمن یا پهلوان شدن تشرف می یافته و علاوه بر جنگ جویی، توانایی ارتباط با جهان زیرین یا جهان مردگان را برای ارتباط با ارواح مردگان و درمان بیماری به دست می آورد. دو داستان درباره رستم در حماسه های ملی ایران با دو مفهوم تشرف و سفر به جهان زیرین یا جهان مردگان در رابطه است. نخست داستان «ببر بیان» که مقام تشرف رستم به انجمن های شمنی−جنگ جویی است و دیگر هفت خان رستم که نمودی از سفر به جهان زیرین است. در این مقاله به بررسی نشانه های آیین های شمنی در این دو داستان پرداخته شده و در نهایت مشخص می شود که هفت خان رستم بر خلاف هفت خان اسفندیار مقام تشرف او نیست؛ بلکه روایتی از سفر شمن به جهان ارواح برای بازگرداندن روح بیمار است.
    کلید واژگان: رستم, ببر بیان, هفت خان رستم, تشرف, شمنیسم
    Ali Farzane Qasrodashti *, Mahmoud Rezaei Dasht Arzhaneh, Farrokh Hajiyani
    Rostam’s family is very much associated with magic-healing and shamanism in Iranian epics. It is possible that this family belonged to one of the most influential Aryan brotherhood associations in Iran. In these associations, each person performed initiation rituals before entering and in addition to fighting, he acquired the ability to communicate with the underworld to communicate with the spirits and cure diseases. Two stories about Rostam in the national epics of Iran are related to the two concepts of initiation and traveling to the underworld. The first is the story of ''Babr-e Bayan'', which is Rostam's initiation in the shamanic and militancy associations, and the second is the story of ''Haft Khan Rostam'', which is an aspect of a journey to the underworld. In this article, we have examined the signs of shamanic rituals in these two stories. Eventually, it becomes clear that ''Haft Khan Rostam'', unlike ''Haft Khan Esfandiar'', is not his initiation; rather, it is a narration of the shaman traveling to the spirits world to recapture the sick soul.
    Keywords: Rostam, Babr-e Bayan, Haft-Khan Rostam, Initiation, Shamanism
  • Masoomeh Estaji *, Meisam Mirzaei Shojakhanlou
    This study explored the representation of the Initiation, Response, Feedback (IRF) cycle in English as a Foreign Language (EFL) classroom. Video recordings have been used to collect data from 10 classes, which were managed by 8 L2 teachers. In total, 900 minutes of video recordings with 784 triadic patterns were collected. Using Conversation Analysis (CA), the findings demonstrated that the IRFs in classroom interactions were disclosed in various ways. The coding system revealed that the teachers generally used authentic and focused questions. In the F stage, the teachers used elaboration, scaffolding, correction, and refusal strategies. The F stage was also a rich juncture for local contingencies as the teachers’ productions were contingent on the students’ responses. Likewise, uptake and scaffolding have been important elements in the IRF patterns. The analysis suggests that the third stage can create an ad-hoc co-constructive classroom interaction and provide L2 learners with various learning opportunities.
    Keywords: Classroom discourse, feedback, initiation, IRF, response, teacher student interaction
  • علی فرزانه قصرالدشتی، محمود رضایی دشت ارژنه، فرخ حاجیانی

    الیاده معتقد است یکی از بن‌مایه‌های اصلی حماسه‌ها، سفرهای آیینی پهلوانان است. از سوی دیگر ایران یکی از تاثیرگذارترین جوامع در آیین‌های شمنی به شمار می‌رود و نمودهای شمنی در حماسه‌های ایرانی بسیار دیده می‌شود. هفت‌خان اسفندیار یکی از نمونه‌های پیوند حماسه‌های ایرانی و آیین‌های شمنی است که بن‌مایه‌های سفرهای آیینی را دربردارد. در این داستان گرگسار نشانه‌ای از شمن راهنمای نوآموز بوده و داستان‌های هفت‌خان نمود رازآموزی و تشرف، ورود پهلوان رازآموخته به انجمن‌ها و سفر او به جهان زیرین برای بازگرداندن روح خواهران می‌باشد. در این مقاله کوشش می شود با بررسی تطبیقی داستان‌های هفت‌خان با آیین‌های گذر شمنی، نمودهای آیین‌های تشرف در این داستان بررسی تا مشخص شود چرا هفت‌خان اسفندیار مقام تشرف اوست. همچنین در مقاله نشان داده خواهد شد که اسفندیار در خان سوم به تشرف رسیده و داستان‌های پس از آن نمود سفر فرد تشرف‌یافته به جهان مردگان برای بازگرداندن روح می‌باشد؛ وظیفه‌ای در جوامع کهن به عهده شمن‌ها بوده است.

    کلید واژگان: اسفندیار, هفت خان, تشرف, شمنیسم, سفر به جهان مردگان
    Ali Farzane Qasrodashti, mahmood rezaei dasht arjaneh, Farrokh Hajiani

    Eliade believes the ritual travels of heroes is one of the main themes of epics. On the other hand, Iran is one of the most influential societies in shamanic rituals and shamanic manifestations are seen in many Iranian epics. Esfandiar's Haftankhan is one of the examples of the connection between Iranian epics and shamanic rituals which includes the basics of ritual travel. In this story, Gogsar is a symbol of the novice guide shaman and the stories of Haftkhan are symbols of initiation, the arrival of the learned hero in the associations and his journey to the dead's world to bring back the souls of the sisters. In this article, an attempt is made to compare the manifestations of the initiation ritual in this story by comparatively checking the stories of Esfandiar's Haftkhan with the shamanic passage rites and show why this story is his initiation. The article will also show that Esfandiar in the third stage passed the rites of initiation successfully. And the stories that follow are a description of his journey to the underworld to restore the soul. This task was performed by shamans in ancient societis.

    Keywords: Esfandiar, Haftkhan, Initiation, Shamanism, journey to the dead's world
  • مختار ابراهیمی*
    اسطوره شناسی بیش از آن که شیوه ای در بررسی و تحلیل داستان ها و آیین های باستانی باشد، گونه ای مکتب فکری است که هستی و حضور انسان اسطوره ای را در متون توضیح می دهد، متونی که تا امروز نشانه هایی از آیین های اسطوره ای را در خود حفظ کرده اند. این که این نشانه ها کدامند و چگونه به سفر قهرمان اشاره می کنند، پرسش اصلی این مقاله است. آوازها و سروده های بختیاری در راستای فرهنگ ایرانی در طول حیات خود راهی دراز طی کرده اند تا امروز به دست ما رسیده اند. رازآموزی و تشرف آیینی که در پژوهش های اسطوره شناسان بزرگی مانند میرچا الیاده و جوزف کمپبل طرح شده اند، در آوازهای بختیاری با تفاوت هایی درخور تامل، خود را نشان می دهند. در دیدگاه این دو اسطوره پژوه، رازآموزی از نظمی ساختاری حکایت می کند، در حالی که در خرده روایت های سروده های بختیاری چنین نظمی آشکار نیست بلکه پژوهشگر باید نشانه های پراکنده رازآموزی و سفر قهرمان عاشق را دریابد و در کنار هم بچیند. وضعیت وجودی و تجربه زیسته عاشق در آوازهای خنیاگر بختیاری پیوسته دچار تعلیق و بی سرانجامی است و این تعلیق که گویی از ضمیر ناخودآگاه جمعی سرچشمه می گیرد، دغدغه اصلی قهرمان است. در این مقاله آوازها و سروده هایی که قابلیت و ظرفیت نقد اسطوره شناختی داشتند مورد تحلیل قرار گرفتند، اغلب این آوازها سروده بهمن علاءالدین هستند جز چند مورد که بهمن علاء الدین آن ها را از فولکلور بختیاری گرفته است.
    کلید واژگان: آوازهای بختیاری, رازآموزی و تشرف آیینی, اسطوره, تعلیق قهرمان
    Mokhtar Ebrahimi *
    Mythology appears to be a kind of intellectual school which explains the existence and the presence of mythological of humans in the text rather than a method for the study of ancient rituals and stories. Regarding, those texts which have maintained the signs of mythological rituals until now. What those signs are and how they refer to the hero seem to be the main question of this article. Bakhtiari songs have passed their own long lives throughout the Iranian culture and then we have gained them; Recognition of the secret achieving and initiation of ritual explained by Mircea Eliade and Joseph Campbell, are represented in traditional songs of Bakhtiari with reasoned differences. According to these researchers, recognition of secret introduces structural organizations, while they are not obvious in micronarratives of Bakhtiari songs; therefore, scattered signs of recognition of secret and hero in love’s travel should be recognized and gathered by the researcher.  Thus, the existential situation and experiences of the lover is suspended and endless and this suspension which has rooted in collective subconscious is the main concern of the hero. In this article, some examples of Bakhtiari songs in the works of Masud Bakhtiari have been interpreted based on their capacity of mythological narratives. Most of the songs belong to Masud Bakhtiari himself and a few of them have been taken from Bakhtiari folklore by Masud Bakhtiari.
    Keywords: Bakhtiari Songs, Recognition of Secrets, Initiation, Mythology, Suspension of Hero
  • جبار نصیری*، اسحاق طغیانی

    مراسم پاگشایی یا آیین رازآموزی که در زیر مجموعه الگوی اسطوره قهرمان قرار می گیرد. در بردارنده مجموعه ای از آیین ها و فنون است که هدف غایی آن آشنا ساختن انسان با امر قدسی و موجودات برتر است. یکی از این مراسم و آیین ها ، آشناسازی سن بلوغ در میان اقوام مختلف است که در زیر ساخت ، دارای ساختاری مشابه و یکسان است ، ساختاری که برمبنای آن میرچا الیاده الگوی جهان شمول را برای آشناسازی سن بلوغ در میان آیین ها، مناسک و سایر متون ارایه می دهد. از این دیدگاه به نظر می رسد داستان حماسی برزونامه، اثر عطاء بن یعقوب ناکوک رازی، از لحاظ زیرساخت و پیرنگ روایی، روایتگر مراسم آشناسازی سن بلوغ باشد . بدین گونه که برزو ، نوآموز این حماسه ، با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آیین های آشناسازی سن بلوغ، در میان طبقه جنگاوران پذیرفته می شود.

    کلید واژگان: آشناسازی, حماسه, برزونامه, الیاده, ساختار

    Rites and symbols of initiation and the mysteries of birth and rebirth are one of the subcatagoreis of the herochr('39')s  mythological model, contains a collection of rituals and techniques whose ultimate purpose is to acquaint humans with the sacred things and superior beings.One of these rituals is the familiarization of the age of puberty among different ethnic groups, which more or less have the same structure. Based on these common structures, Mircea Eliadeh proposes a universal pattern for the familiarization of the age of puberty among the rituals, ceremonies and other texts. From this perspective, the epic of Bourzonameh, the work of Ata bin Jacob Nakuk Razi, seems to be the narrative of the age of puberty ritual, in terms of plot and deep structure.  In his way, Borzou, the novice in this epic, is accepted by the warrior class after his success in the passing of the age of puberty rituals.

    Keywords: initiation, epic, Bourzonameh, Eliadeh, structure
  • خدیجه بهرامی رهنما*
    جوزف کمبل تحت تاثیر آرای یونگ، الگوی «سفر قهرمان» را در نقد ادبی مطرح ساخت. او معتقد است که اسطوره ها و قصه های کهن دارای ساختاری واحد هستند که این ساختار، کم و بیش در داستان ها قابل سنجش است. او، در این ساختار سه مرحله جدایی، تشرف و بازگشت را برای سفر نمادین قهرمان قایل گشته است که آن را می توان، در منظومه فرامرزنامه مورد بررسی قرار داد. جستار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و در چارچوب نقد ادبی ضمن تحلیل مساله سفر قهرمان، به بررسی و تبیین نمادهای اسطوره یی و روان شناسی اجزای سازنده منظومه فرامرزنامه پرداخته است. این پژوهش، به لحاظ پرداخت به ضمیر انسان های دوران باستان و با بهره گیری کامل از نمادها، نمونه یی از الگوی سفر قهرمان کمبل را، با اندک تفاوتی در ساختار مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق بیان گر آن است که فرامرز، کهن الگوی قهرمان است و با شنیدن ندای دعوت، داوطلبانه عازم هندوستان شد تا به خویشتن که غایت نهایی سلوک است، دست یابد. او در بخش عزیمت با نمایندگان نمادین یاریگری چون؛ رستم و بیژن مواجه گشت. سپس فرامرز در مرحله تشرف با غلبه بر دو شیر، دو مار اژدهاسان و دیو دو سر به عنوان نگهبانان آستانه و دیدار با خدابانوان، گام در جاده آزمون-ها گذاشت. سپس، فرامرز با عبور از مناسک گذار و رهایی از سلطه مادر به خدایگانی دست یافت، و درنهایت توانست، برکت نهایی را برای مردم جادوستان به ارمغان آورد.
    کلید واژگان: جوزف کمبل, فرامرزنامه, سفر قهرمان, عزیمت, تشرف
    Khadijeh Bahrami Rahnama *
    Joseph Campbell influenced by Jung, raised the pattern of "Hero's Journey" in literary criticism. He believes that ancient myths and stories have one structure that the structure is more or less quantifiable in stories.In this structure, he give the three, separation, initiation, return steps for the symbolic hero’s trip that it can be examined in Faramarzname epopee. This article by analytical method and in literary criticism attempts for reviewing and explanation of the symbols of mythical and psychological constructive components of Faramarzname epopee in the context of the analysis of the Hero's Journey.The study, to be paid to the antiquity human mind and taking full advantage of the symbols, examined the Campbell's Hero's Journey pattern example with a slightly different structure.The results indicated that the archetype "Faramarz" is the hero’s pattern which traveled to India voluntarily by hearing the voice of the invitation to achieved themselves that is the ultimate goal.He was encountered in the departure with assist symbolic representatives such as Rostam and Bijan. , Talking wolf, Ebullient snake, thirty thousand rhinos, nooshdar and Kidd Hindi which are his inside Shadows .Then, with the passage of rites of passage and freedom from domination mother achieved to Lordship and finally he could brought ultimate blessing for magic people.
    Keywords: Joseph Campbell, Faramarzname, Hero's Journey, Departure, Initiation
  • سمیه الفت فصیح، علی اکبر احمدی دارانی، تیمور مال میر
    در میان متون ادب فارسی، ده منظومه به نام های ویس و رامین، اثر فخرالدین اسعد گرگانی، خسرو و شیرین، هفت پیکر، شرف نامه و اقبال نامه نظامی گنجه ای، گل و نوروز و همای و همایون خواجوی کرمانی، جمشید و خورشید سلمان ساوجی، بهرام و گل اندام از امین الدین صافی و همای نامه وجود دارد که دارای ویژگی های نوع ادبی رمانس اند. اختلاف زمانی در روایت رمانس های منظوم و گستردگی جغرافیایی این منظومه ها، روساخت آنها را متنوع ساخته است. این تنوع و تفاوت در شیوه روایت رمانس ها، چند ساختار را در آنها ایجاد کرده است؛ اما ساختار اصلی آنها مبتنی بر آیین آشناسازی یا پاگشایی قهرمانی است؛ پاگشایی و آیین های تشرف، بر مجموعه ای از مراسم و مناسک و آموزش های شفاهی دلالت دارد که هدفشان ایجاد تغییر و تحولی بنیادین و تعیین کننده در وضعیت دینی و اجتماعی آن فردی است که مشرف یا پاگشا می شود. در این مقاله، بر اساس الگوی ساختارگرایی لوی استروس، کمینه های روایی رمانس های منظوم فارسی را استخراج و ساختار آنها را بررسی کرده ایم. یافته های این پژوهش نشان می دهد استفاده از ساختار پاگشایی در روایت رمانس های منظوم فارسی، به دلیل اهمیت ازدواج برون خانواده ای در ژرف ساخت این داستان هاست که بر پایه تقابل سفر قهرمان به سرزمین بیگانه و بازگشت او به زادگاه خویش، تقابل خواسته قهرمان و دست یابی به خواسته، تقابل نبرد قهرمان و پیروزی او و در نهایت، تقابل سرزمین پدری و سرزمین معشوق شکل گرفته است.
    کلید واژگان: رمانس منظوم, ساختارگرایی, آیین پاگشایی, کمینه روایی, ژرف ساخت
    Somayeh Olfat Fasih, Ali Akbar Ahmadi Darani*, Teymoor Malmir

    Among the literary texts of Persian, there are ten poems called Vis and Ramin by Fakhruddin Ass'ad Gurgani; Khosrow and Shirin, Haft paykar, Sharafnameh and Eghbalnameh by Nezami Ganjavi; Gol and Nowrooz, Homay and Homayoun Khwaju Kermani; Jamshid and Khorshid by Salman Savoji; Bahram and Golandam by Amin al-Din Safi and Homayname which has features of the literary type of romance. In this paper, based on the model of Claude Lévi-Strauss structuralism, we extracted the minima of the narrative of Persian verse romances and studied their structure.
    In the narrative structure of Persian verse romances, the common minima have always been repeated. The first step for understanding deep-structure the stories is to explain the structure of their narrative. Based on the existence of dual oppositions in the structure of these romances, the main elements of the structure of stories can be extracted. These elements are Mytheme that stories structure based on them. From the stroke of the stories mentioned above, six narrative minima can be extracted: 1) The hero sees science and martial arts. 2) The hero, loves a beautiful girl. 3) The hero travels to gain the demands. 4) The hero for gaining demands, tests or quests. 5) The hero receives a reward. 6) The hero returns to his homeland. As Strauss extracted the Mythemes on a sentence scale, these elements are also in the form of a sentence, which can generally be summarized in single words; the elements of "education, love, travel, test, reward, return."
    According to the aforementioned minerals, the main structure of the Persian verse romances is based on the initiation or the achievement of the championship. Initiation and traditions of encouragement and passing on a series of ceremonies and rituals and oral education, the purpose of which is to create a fundamental and decisive transformation in the religious and social status of a person who is mysterious, overlooked or strangled. In Persian verse romances, the hero with a motive that is generally sought after by a beloved goes away from home and takes a long journey with all kinds of hardships; Tests are difficult to survive and eventually return home with victory over enemies and obtaining desires. These propositions are the structural elements that illuminate the original structure of the romances based on the pattern of pagan rituals. In this template, the hero goes away from the community, while at the same time differs from his previous state of affairs, in order to achieve perfection and change his religious and social status. The findings of this research show that the use of an initiation structure in the narration of Persian verse romances is due to the importance of extra-family marriages in deep-structure these stories.
    Keywords: Verse romances, Structuralism, Initiation, Narrative minima, Deep-structure
  • تیمور مالمیر *، فردین حسین پناهی
    درباره داستان سیاوش، بیش از داستان های دیگر شاهنامه بحث شده است؛ اما همچنان بحث و جدل درباره ساختار و ژرف ساخت آن ادامه دارد، به ویژه آنکه باید به ژرف ساختی از داستان دست یافت که بتواند ساختارهای متعدد را تبیین کند. در این مقاله کوشش شده است ساختار کلان داستان سیاوش در ژرف ساخت های گوناگون تبیین شود تا از طریق آن، جایگاه و نسبت شخصیت های سیاوش، کیخسرو و فرود در طرح بزرگ داستان تحلیل شود. نتایج تحقیق، نقش تعیین کننده چهار ژرف ساخت را در تکوین و روایت داستان سیاوش نشان می دهد. از میان آنها ژرف ساخت مبتنی بر اسطوره نمونه نخستین انسان از بنیادی ترین ژرف ساخت ها در ساختار کلان داستان سیاوش است که در تکوین ژرف ساخت های دیگر نیز نقش اساسی دارد. هر یک از این ژرف ساخت ها با ساختارهای متعدد، جایگاه تاثیرگذاری در شکل گیری ساختار کلان داستان داشته اند. همه ساختارهای منشعب از این ژرف ساخت ها به گونه ای در هم تنیده شده اند که به پیچیدگی ساختار داستان سیاوش انجامیده است.
    کلید واژگان: سیاوش, نمونه نخستین انسان, آشناسازی, آیین های باروری, اژدهاکشی
    Teymor Malmir *, Fardin Hosein Panahi
    The story of Siavash in Shahnameh has been discussed more than any stories. Researchers continually have discussed the structure and deep-structure of this story. Especially they have tried to find a deep-structure in the story of Siavash that can explain the multiple structures in this story. In this article we are going to explain the major structure of the story of Siavash based on his diverse deep-structures so that we can able to explain the position and relation of Siavash, Kaykhosrow and Forud in the big scheme of the story of Siavash. The results show the determinant role of four deep-structures in genesis and narrative of the story of Siavash. Among them, the myth of First Prototype of Human is the fundamental deep-structure in the major structure of Siavash story and it plays a key role in genesis of other deep-structures in the big structure of this story. Each of these deep-structures, with their multiple structures, have effective function in shaping of major structure of the story of Siavash. All structures branching from these deep-structures are so interrelated that caused the complexity of structure of the story of Siavash.
    Keywords: Siavash, First Prototype of Human, Initiation, Fertility Rituals, Dragon Killing
  • رحمان ذبیحی، پروین پیکانی
    جوزف کمپبل با ارائه کهن الگوی سفر قهرمان، کوشیده است نشان دهد که سفر قهرمانان در آثار روایی ملت های مختلف، غالبا از الگوی واحدی تبعیت می کند. به عقیده او این الگو از سه بخش جدایی، تشرف و بازگشت تشکیل شده است. در پژوهش حاضر میزان تطابق سفر داراب در داراب نامه طرسوسی، با این الگو بررسی شده است. پیکی داراب را به سفر دعوت می کند. در ابتدا در اجابت دعوت، تعلل می ورزد، سپس سفر را آغاز می کند. با فائق آمدن بر نگهبانان آستان نخستین، وارد جاده آزمون می شود و بر موانع آن غلبه می کند. سپس با زن وسوسه گر مواجه می شود و سرانجام با خدابانو ازدواج می کند. وی در آشتی با پدر موفق است و به برکت نهایی می رسد. اگرچه او در ابتدا از بازگشت امتناع می کند، در نهایت به وطن باز می گردد و از نگهبانان آستان بازگشت عبور می کند و با غلبه بر مشکلات پیش رو، ارباب دو جهان می شود. هرچند بخش های اندکی از الگوی کمپبل در این داستان وجود ندارد، نتایج پژوهش گویای تطابق این سفر بر الگوی یاد شده است.
    کلید واژگان: داراب نامه طرسوسی, کهن الگوی سفر قهرمان, جدایی, تشرف, بازگشت
    Rahman Zabihi, Parvin Peikani
    By presenting the archetype of hero's journey, Joseph Campbell has tried to show that this archetype has a common pattern in narrative texts of different nations. He believes that the archetype has three parts: departure, initiation and return. The present article, studies the way in which the journey of Darab (in Darab Nama of Tarsusi) with the archetype of hero’s journey correspond. Piki invites Darab to journey and at first, Darab delays in responding his request, but then, he begins his journey. After overcoming the guards of ‘the first gate’, he enters ‘the road of examination’ and prevails upon obstacles. Then, he comes face to face with the tempter woman and finally marries Khodabanoo. Darab is successful in making peace with his father and reaches final blessing (barakat). Despite his refusal at first, finally he returns to his homeland and triumphs over the guards of ‘the return gate’, and after overcoming the difficulties, he becomes the master of two worlds. Even though some of the patterns presented by Campbell are not present in the story, but the results show that the journey of Darab corresponds with his overall pattern.
    Keywords: Darab Nama of Tarsusi, The Archetype of Hero's Journey, Departure, Initiation, Return
  • سارا چالاک، ایوب مرادی
    اسطوره ها برخاسته از کردارها و باورهایی هستند که روزگاری برای انسان ها مقدس بوده و با حیات دنیوی و روحانی شان ارتباط جدایی ناپذیر داشته اند. این اعمال و اعتقادات طی سده ها و هزاره ها در فرهنگ های مختلف به اشکال گوناگون حفظ شده اند و گاه به صورت اصلی و گاه با از دست دادن معنای نخستین خود و یافتن معنایی جدید، در آثار ادبی بازتاب یافته اند. کتاب اسرارالتوحید یکی از متون عرفانی است که برخی از اعتقادات اسطوره‏ای در آن منعکس شده و منبع خوبی برای یافتن این گونه باورها است. در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با توجه به آرای اسطوره پژوهانی چون میرچا الیاده، کارل گوستاو یونگ، و جیمز فریزر برخی از این تفکرات و رفتارها از جمله موضوعاتی چون تشرف، افسون های شباهت و مجاورت، پیر، عدد هفت، ستردن مو، و نماد حلقه در این اثر بررسی شده اند.
    کلید واژگان: اسطوره, اسرارالتوحید, تشرف, پیر, افسون
    Sara Chalak, Ayyub Moradi
    Myths are rooted in deeds and beliefs that once were sacred to man and had an indispensible relationship with his material and spiritual life. These deeds and beliefs can be found in various cultures in the passage of time; sometimes they were preserved their original form and sometimes later they have been transformed and reflected in literary books. We can find some of mythical beliefs and deeds in Asrar al-Tawhid (The Mysteries of Unification), a work of 12th century Persian literature about the Sufi mystic Abū-Sa'īd Abul-Khayr. Indeed, it is a good source to follow them. By using descriptive and analytic method and regarding to the ideas entertained by myth scholars, like Carl Gustav Jung, James George Frazer and Mircea Eliade, the present article tries to study the subjects of number seven, old man, and incantation, symbol of circle, initiation and cleaning hair in Asrar al-Tawhid.
    Keywords: Myth, Asrar al-Tawhid, Old Man, Incantation, Initiation
  • تیمور مالمیر، ناصر محبی
    اسطوره ها نیرومند و پایدار هستند، می توانند با تغییر شکل در سخت ترین شرایط نیز به حیات خود ادامه دهند و در قالبی دیگر زنده و فعال بر جای بمانند. بسیاری از مسائل تصوف نظیر آداب و رسوم، قصه ها و داستان های متون ادبی عرفانی، از اسطوره گرفته شده اند یا اسطوره در آنها به گونه ای تاثیر نهاده است. وجود اساطیر کهن در برخی آداب صوفیه، نشانه سازواری و انسجام این اندیشه ها با تعالیم صوفیه است. به منظور تبیین سازواری اسطوره با مباحث عرفانی، کارکرد و شیوه های تداوم آن را در متون عرفانی زبان فارسی تا پایان قرن هشتم بررسی کرده ایم. نتیجه این پژوهش نشان می دهد اندیشه های اسطوره ای؛ نظیر نجات بخشی، اشه و تقدس عناصر آب و آتش، متناسب با چارچوب اندیشه های عرفانی، در قالب کرامات صوفیان به حیات خود ادامه داده اند. ساختار کتب مقامات عرفا نیز مبتنی بر اسطوره نجات بخشی است. آیین های آشناسازی نیز به صورت گذر آزمونی صوفیان از آب یا آتش و در قالب کرامت جابه جا شده است. اهمیت پیر، قطب و ابدال نیز شکلی از جابه جایی اسطوره در قالب کرامات است.
    کلید واژگان: جابه جایی اسطوره, کرامت, متون عرفانی, آشناسازی, اشه, نجات بخشی
    Myths are powerful and stable. They can survive in the toughest conditions by changing their shape and remain alive and active keeping their dynamicity. Much of the issues in mysticism, such as customs, tales, stories and gnostic literature, have either emanated from myth or affected by it in other ways. The existence of ancient myths in some Sufi's traditions is a sign of wholesomeness and integrity of these ideas with the teachings of Sufism. To explain the coherence of myth and mysticism, we have reviewed the functions of myth and the ways it has continued in Persian mystical texts up to the end of the eighth century. The results of this study show that mythical thoughts such as salvation, Asha, and the holiness of water and fire as sacred elements has continued to exist according to context of mystical ideas and in the form of mystics`"Keramas"(Miracles).The structure of the mystics`"Magamas" books is also based on the myth of salvation. Initiation rites have been replaced in form of testing pass of mystics through the water or over the fire and in framework of Keramas. The importance of the characters such as Sage, Ghotb and the Abdal is also a form of displacement of myth in the form of Keramas.
    Keywords: Displacement of Myth, Keramas, Mystical Texts, Initiation, Asha, Salvation
  • سید مظهر ابراهیمی
    در دو دهه اخیر توجه به نظریه های ادبی و انطباق آن ها با متون ادب پارسی، شتاب بیشتری به خود گرفته است. یکی از این نظریات، نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ (1895-1970) است که تاکنون پایان نامه ها و مقالات علمی - پژوهشی زیادی بر اساس آن نوشته شده است. این مقاله، به بررسی بیست و یک مقاله علمی - پژوهشی چاپ شده در فاصله سال های 1389 تا 1393، به عنوان پر بسامدترین سال های به کارگیری الگوی ولادیمیر پراپ در ایران، می پردازد. نتیجه بررسی ها نشان می دهد از مجموع این مقالات، تنها پنج مقاله در انطباق الگوی پراپ با متون ادب داستانی پارسی درست عمل کرده اند و در مابقی آن ها ناهمخوانی هایی با این الگو دیده می شود که نتایج به دست آمده را کم و بیش تحت تاثیر قرار داده است. این ناهمخوانی ها شامل مواردی چون در نظر گرفتن وضعیت آغازین به عنوان خویشکاری، اشتباه در تعیین خویشکاری ها، عدم توجه به ترکیب حرکت ها و اشتباه در تعیین حرکت های این متون است.
    کلید واژگان: ریخت شناسی, ادب داستانی فارسی, ولادیمیر پراپ, وضعیت آغازین, خویشکاری, حرکت
    Mazhar Ebrahimi*
    It is hastily aligning to the study of literary theories and comparing them with Persian literature. One of these theories is Vladmir Propp's morphology theory (1970-1895) by which many theses and the scientific studies have been compsed.The study tries to examine twenty one scientific essays which have been published since 1389 to 1393 as the most frequent years of applying Vladmir Propp's model in Iran.The results show that there are only five essays have adapted Vladmir Propp's model from all of essays and the left essays were not adapted with it,which has influenced on the received results.Such inconvenience include the cases initiation, such as self-managing, the fault of assigning self-managling, dont considering the combined movements and the faults of assigning movements in the texts.
    Keywords: Morphology, Perian Literary Tales, Vladmir Propp, Initiation, Self, managing, Movement
  • Masoud Rahimi Domakani, Azizullah Mirzaei
    Critical pedagogy (CP), as a poststructuralist educational movement, challenges the asymmetrical, power-over nature of classroom discourse and seeks to accommodate multivocality in the classroom and in the society. This study probed the discourse architecture of EFL classrooms in Iran. Specifically, it aimed to explore to what extent Iranian EFL classrooms have stepped away from the teacher-dominant initiation-response-follow-up (IRF) discourse structure and welcomed CP-oriented dialogism and multivocality. To this end, a number of EFL classrooms in Isfahan and Shahrekord (Iran) were observed, and the running classroom discourse was audio-recorded, transcribed, and analyzed. The results showed that discourse-construction opportunities were distributed unevenly in favor of teachers regarded as the sole authority in the classroom. Student-regulated symmetrical talks were seldom evidenced in the classrooms. The findings further demonstrated that the power-over IRF discourse architecture, despite its communicative inadequacies, still seems to be dominant in EFL classrooms in Iran. Finally, it is suggested that L2 practitioners should move towards transforming the status quo, include more elements of CP into L2 classrooms, and invest in dialogism and multivocality as essential mechanisms to de-silence the students.
    Keywords: critical pedagogy (CP), initiation, response, follow, up (IRF) discourse architecture, dialogism, multivocality, transmission, oriented pedagogy
  • فرزاد قائمی
    موجودات شرور در اساطیر ایرانی، یاران اهریمن اند، از شاخص ترین موجودات شرور در اساطیر ایرانی، دیوان اند. در این جستار، تحلیل جدیدی از این موجودات ارائه می شود که مبتنی بر تطبیق آنها با خدایان شاخدار در فرهنگهای کهن آسیا و اروپای باستان و ارائه نظریه ای جدید پیرامون خاستگاه دیوان است. در این جستار، از جمله ویژگی های برجسته مشترک بین این دو، موارد ذیل استخراج شده است: ارتباط با خدای خورشید، استحاله این خدایان باستانی در عصر غلبه تفکر دینی به شیطان و اهریمن، سیه چردگی و شاخداری (ریخت شناسی)، ارتباط با خدایان موسوم به گاو نر و ارتباط با مرگ و دنیای تاریک زیر زمین و سنتهای قربانی و مردم اوباری این خدایان. تعلق این خدایان به فرهنگهای عصر رب النوع پرستی باعث شده، در فرهنگهای توحیدی، «نبرد» با این خدایان و دیوان، به مثابه اژدهاکشی، تبدیل به آزمون واره ای برای تشرف قهرمانان شده، خویشکاری آنها این شده که به عنوان مانع در برابر آفریدگان نیکوی اورمزد ایجاد چالش کنند تا قهرمان را در مسیر تکامل قرار دهند. قهرمان با حمایت الهی فره بر موجودات مجهز به جادو غالب شده، با غلبه و گذر از دژها و قلعه های آنها، به جاودانگی می رسد
    کلید واژگان: دیوان, خدایان شاخدار, قهرمان, تشرف, فره, جادو
    Farzad Ghaemi
    Introduction
    The Horned god is an early 20th-century syncretic term for a horned or antlered anthropomorphic god with pseudohistorical origins. These Gods represents the male Gods of the religion''s ditheistic، the other part being the female Goddess or Mother Goddess. the deity is always shown with either horns or antlers upon his head، in this way emphasizing «the union of the divine and the animal»، the latter of which includes humanity. Methode: The Horned God has been explored within several Archaeological theory، mythological، psychological، historical، cognitive nature، anthropology، and so on. The Horned God has become a recurrent theme in fantasy literature. Evil creatures in Iranian mythology، evil (Ahryman) companions، the most prominent being the villain in Iranian mythology، demons (Divān) are. In this paper، a new analysis of this existing presentation، which is based on comparing them with horned deities in ancient cultures of Asia and ancient Europe and provide a new theory about what is the origin of the Persian demons?
    Results And Discussion
    In this paper، the analytical comparison between demons and deities Horned، this result was compared between the two sides shared the following parameters: relevance Horned deities and demons with the sun god at the age of religious thought turns naughty and as a result، the deities ancient Horned devil and his followers converted. Black and Horned demons and deities of the Horned (morphology)، communication with the gods known as bull، dark world of underground and traditions associated with death and sacrifice and cannibalism legend terrible gods.
    Conclusion
    Horned deities belong to the cultures of the era of the goddess worship. This has led، in monotheistic culture، «battle» with horned deities and demons، dragon-killer has the same function، this conflict has become a test for the initiation heroes are hard، they function as a barrier against creatures that God created well the challenge to the hero in the course of their evolution. Hero with divine support charisma (Farreh or manna s) on creatures with Magic won، defeating the locks and pass the initiation، is immortality.
    Keywords: Demons, Horned deities, heroes, initiation, charisma, magic
  • مریم حسینی*، نسیرین شکیبی ممتاز
    یکی از مهم ترین مراحل در سفر قهرمان مطابق نظر ژوزف کمپبل (1904-1987) در اسطوره ها، افسانه ها و قصه های عامیانه مرحله جدایی است. جدایی به طور معمول با دعوتی غیبی یا ندایی روحانی یا دیدن خوابی که حجمی از نمادهای کهن الگویی را در خود دارد پدید می آید. خواندن و تقاضای پدر، پیر یا پیامبر، یا دریافت ندای هاتف غیبی، شیفتگی بر تصویر یا نقاشی ای از دختری زیبارو که گاهی پری زاده نیز هست یا عشق به ثروت و قدرت، بسیاری اوقات دلایل سفر آیینی قهرمان در داستان ها را رقم می زند. در این مقاله درکنار برشمردن نمونه های گوناگون دعوت در داستان ها، به بررسی دلایل روان شناختی آنها می پردازیم. ازنظر زیگموند فروید (1856-1939) و به تبع او یکی از شاگردانش، برونو بتلهایم (1903-1990)، نقصان و کمبود یا آرزو و میلی در روان قهرمان داستان موجب حرکت و سفر او می شود که با گذر از این مرحله، قهرمان شرف رسیدن به مرحله تشرف را پیدا می کند. فروید و رانک این تحول را مربوط به دوره نخست زندگی فرد می دانند؛ درحالی که موضوع اتحاد خودآگاهی و ناخودآگاهی در آرای کارل گوستاو یونگ مربوط به نیمه دوم زندگی قهرمان است و جوزف کمپبل هم به تبع یونگ بر آن صحه می نهد.
    کلید واژگان: قهرمان, دعوت, تشرف و آشناسازی, فروید, یونگ
    Maryam Hoseini*, Nasrin Shakibi Momtaz
    One ofthe important stages in the journey of the heroes in myths, legends or folk and fairy tales, according to Joseph Campbell, is separation. The separation usually happens with a secret call, a vocation or a dream, which includes some archetypal symbols. The summon or requestof a Prophet, a master or a father, or falling in love with an image of a beautiful girl who sometimes happens to be a fairy, along with yearning for wealth or power are oftenthe reasons of this ritualistic journey of the hero in the stories.In this article, besides surveying the different “callings”in the stories their psychologicalcauses are discussed.According to Sigmund Freud and his student Bruno Bettelheim, some defects or desires make the hero to start the journey and on passing this stage he has the honor to reach the stage of initiation. Freud and Rank believe this development happens in the first period of the individual’s life, whereas the unity of the conscious and the unconscious for Jung belongs to the second stage of the hero’s life, which is also confirmed by Campbell.
    Keywords: Hero, vocation, initiation, Freud, Jung
  • حیدرعلی امینی*، مسیح الله نعمتی، شهلا شریفی
    در گفت وگوهای روزمره گاهی اتفاق می افتد که سخنگو به دلایلی در قسمتی از مکالمه اش مکث می کند و یا حرف و کلمه ای را تکرار می کند و یا وقفه ای در سخنانش ایجاد می کند. این رفتارها که نوع خاصی از تصحیح به شمار می رود، ترمیم نام دارد. تحقیق حاضر در جست وجوی مشخص نمودن انواع ترمیم ها و جایگاه آنها در توالی نوبت ها در گفت وگوهای روزمره زبان فارسی و نیز مشخص نمودن بسامد وقوع هر یک از انواع ترمیم ها و همچنین آغازگرهای واژگانی و غیر واژگانی همراه آنهاست. این تحقیق شامل 254 جمله یا عبارت دارای عنصر قابل ترمیم است که طی یک ماه در سال 1392 از محیط های متفاوت و در موضوعات مختلف جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان داد که به طور کلی، ترمیم ها و جایگاه های انواع ترمیم در گفت وگوهای روزمره زبان فارسی با آنچه «شگلاف و همکاران» (1977) در مورد زبان انگلیسی بیان کرده اند، یکسان است. همچنین مشخص شد که بسامد کاربرد خودترمیمی خودآغازی نسبت به سایر انواع ترمیم در مکالمات فارسی زبانان بیشتر است.
    کلید واژگان: ترمیم, تصحیح خطا, آغازگرهای واژگانی, آغازگرهای غیرواژگانی, مکالمه کاوی
    Heydar Ali Amini*, Masih Allah Nemati, Shahla Sharifi
    Sometimes speakers pause in a part of their speech or repeat one of their saying or word in daily conversations due to some reason or even interrupt their speech. These behaviors which are a specific kind of correction are named self-repair. The study identifies different kinds of self-repairs and their status in succession of alternations in Persian daily conversations and real occurrence frequency of every one of self-repairs and also their concomitant Lexical-initiations and Non-lexical-initiations. The study involves 254 sentences or phrases which have repairable elements and have been collected from different environments and with different subjects during one month of 1392/2013. Findings show that self-repairs and their status in Persian daily conversations are similar with results claimed by “Shegloff and colleagues” (1977) about English Language. It is also shown that the frequency of self-initiated self-repair is more than other kinds of self-repair in Persian daily conversation.
    Keywords: Self, Repair, Error Correction, Lexical, Initiation, Non, Lexical, Initiation, Conversation, Analyzing
  • منصور مهرنگار، راضیه چیتی، ابراهیم خدایار، اصغر فهیمی فر
    دگردیسی از مهم ترین عناصر ادبیات، به ویژه ادبیات حماسی و اسطوره ای، به شمار می رود. یکی از انواع آن، «دگردیسی تشرفی» است که در شاهنامه جلوه های مختلفی دارد. داستان «اندر آزمون کردن شاه آفریدون پسران را به ناشناس» جلوه بارزی از این نوع دگردیسی است که در آن، فریدون به هیئت «اژدها» درمی آید. در این مقاله این داستان از منظر ادبیات تطبیقی و پیوند شعر و نگارگری تحلیل می شود. مصورسازی دگردیسی تشرفی، ازخلاقانه ترین الهامات تصویری برگرفته از متن شاهنامه است که در این پژوهش به تحلیل نگاره هایی از روایت یاد شده می پردازیم. به منظور تحلیل متون تصویری منتخب، پس از اشاره به متن کلامی روایت و چرایی دگردیسی موقتی فریدون به اژدها، به تحلیلریخت شناسانه نگاره ها در مکتب های مختلف نگارگری و نیز بررسی دخل وتصرف نگارگر در انتقال روایت از نظام کلامی به تصویری اشاره شده است. روش انجام پژوهش، روش توصیفی تحلیلی و پژوهش بینارشته ای در قلمرو ادبیات تطبیقی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که دگردیسی در نگاره های منتخب، دارای کارکرد آزمونی و درجهت تشرف به مقام شهریاری، مردانگی و همسرداری با درون مایه اژدهاکشی صورت پذیرفته و جلوه پیوند آیین تشرف و دگردیسی است که با نشانه هایی در نگاره مبنی بر مجازی بودن اژدها و برگزاری آیین تشرف نیز قابل اثبات است، اما درک دگردیسی تنها با رجوع به پیش متن کلامی ممکن است.
    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, آزمون, اژدها, تشرف, دگردیسی, نگاره, فریدون, ترانشانه ای, ادبیات تطبیقی
    Mansour Mehrnegar, Raziyeh Chiti, Ebrahim Khodayar, Asghar Fahimifar
    Metamorphosis is one of the important literary elements especially in mythological and epic literature. One of these forms is initiative metamorphosis which is highlighted differently in Shahnama. The story of “King Fereydoon putting his sons on trial” is a distinguished example of this kind in which Fereydoon is transformed into a dragon. The current paper analyzes this story from a comparative literature perspective, i.e. poetic conjunction and painting. Illustration of metamorphosis initiation is one of the outstanding examples of creative design based on Shahnama. In order to analyze the selected figurative content, after focusing on the verbal narrative text and the reason why Fereydoon is temporarily transformed into a dragon, the paper examines the visual contexts of morphological analysis in different schools of painting as well as the interference of painters in transferring the verbal context into visual ones. This essay deals with the paintings through a trans-semiotic approach, and the methodology is based on descriptive-analytic and comparative approaches as well as data collected from libraries. The result indicates that the metamorphosis in the proposed paintings have a trial effect to reach the status of kingship, chivalry, and marriage. They are reflected in the theme of dragon-killing as a representation of initiation ritual which is illustrated by the symbols of imaginary dragon as well as the ritual itself. However, the metamorphosis is understood by verbal pre-texts alone.
    Keywords: Shahnama, trial, dragon, initiation, metamorphosis, comparative literature, Fereydoon
  • یائو لامبر کونان*
    بازنمود درخت در متون شفاهی روایی (اسطوره ها، افسانه ها و حکایتها) عمیقا به مسایل قوم شناختی همچون محیط، عقاید و سنتها مرتبط است. مقاله حاضر نشان خواهد داد که درخت در متون شفاهی آفریقا ماهیتی حمایت کننده و مقدس دارد و بیانگر مرگ و رستاخیز نیز هست. علاوه بر این کارکردها، درخت در نوعی بی سرزمینی قرار دارد و مرزی است بین دو دنیا: دنیای انسانها و «دنیای دیگر»، یعنی دنیای نیروهای فراطبیعی. درخت، سمبل فرهنگ و طبیعت، سمبل گذر از سادگی به پیچیدگی و وسیله ای برای شناخت انسان از محیط و جامعه خود می باشد. بنابراین درخت با مفهوم انسان در ارتباط است.
    کلید واژگان: حکایتهای آفریقایی, درخت, نماد, انسان و جامعه
    Yao Lambert Konan*
    La représentation de l’arbre dans les textes oraux narratifs (mythes, légendes et contes) est liée étroitement au contexte ethnographique (milieu naturel, croyances, traditions et institutions). Cette étude a, ainsi, montré et confirmé que l’arbre est protecteur, nourricier et sacré. Au-delà de ces fonctions, ce végétal se trouve à la frontière des mondes, dans une sorte de "no man’s land" entre l’espace des hommes et "l’autre monde", celui des forces surnaturelles ou encore celui des Esprits. Symbole de la culture et de la nature, symbole par excellence du passage du simple au complexe, de l’unique à la multiplicité, l’arbre se révèle initiatique, car représentant pour le néophyte, mort et résurrection. Ainsi, est-il lié à l’aventure humaine.
    Keywords: Africain, arbre, fonctionnalité, symbolisation, initiation
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال