به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « magic » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «magic» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی رضایی*، اسما حسینی

    پژوهش در زمینه آیین‏ ها به دلیل اینکه هویت افراد هر جامعه در آن ‏ها نهفته، بااهمیت و ضروری است. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به بررسی جادو، اشعار و اوراد در آیین‏ های زار، عزایم‏ نشینی، کندو، نون‏پوش و تابه ‏گرمک پرداخته‏ خواهد شد. جادو یکی از عناصر برجسته ‏ای است که در این آیین ‏ها دیده می ‏شود. بر این اساس، آیین ‏ها از دیدگاه‏ جرج جیمز فریزر بررسی می ‏شود. نتایج نشان می‏ دهد، فقط درمان آیین نون‏پوش با جادوی مجاورت انجام می ‏شود، در سایر آیین ‏ها جادوی مشابهت دیده می‏ شود. علاوه بر این، اشعار و اورادی در آیین ‏ها خوانده می ‏شود که در درمان بیماری ‏ها موثر است. کارکرد نهایی این آیین ‏های درمانی دور کردن نیروهای اهریمنی یا شر، تسکین روح و شفای بیماران با کمک جادو، اوراد و اشعار است.

    کلید واژگان: استان بوشهر, آیین زار, آیین عزایم نشینی, آیین کندو, آیین نون پوش, آیین تابه گرمک, جادو, اوراد و اشعار}
    Mehdi Rezaei*, Asma Hosseini

    Research in the field of rituals is important and necessary because the identity of the people of a society lies in them. In this research, using a descriptive-analytical method, to investigate magic, poems and rituals in rituals, Zar, Azaim -Nashini, Kondo, Nonposh and Tabe Garmak were studied. Magic is one of the prominent elements that can be seen in these rituals. Accordingly, the rituals are examined from the point of view of George James Frazer. The results show that only the treatment of the Nun-Posh ritual is done with the magic of proximity, in other rituals, the magic of similarity is observed. In addition, poems and verses are recited in rituals that are effective in treating diseases.

    Keywords: Bushehr province, Zar, Azaim –Nashini, Kondo, Nonpush, Tabeh-Garmak, magic, rituals, poems}
  • معصومه سام خانیانی، جمیله اخیانی*

    باور به خواص پنهان و مرموز عناصر هستی، در پزشکی و جادوگری روزگاران کهن، نقش ویژه ای داشته است. باورمندان به این دانش، خواص عناصر هستی (از اعضای بدن جانوران گرفته تا حروف و اعداد) و تاثیر آنها را بر پدیده ها و موجودات جهان شناسایی می کردند و از این یافته ها در کارهای گوناگونی مانند پزشکی، طالع بینی، تعبیر خواب، هواشناسی، کیمیاگری، جادو، طلسمات و... بهره می بردند. این باورها بر جهان بینی و زندگی معمول مردم نیز چیرگی داشته است؛ به گونه ای که نشانه های آن را می توان در تاروپود داستان های برجای مانده از آن دوران دید. رازوارگی برخی از داستان های اساطیری پارسی نیز در دل برخی از این باورها نهفته است. ماجراهایی مانند سیمرغ و اعمال جادویی و درمانی او، نبرد رستم با دیو سپید، کنش های جادویی کیخسرو و... در شاهنامه ازجمله داستان های اساطیری است که باورهای مربوط به این دانش در آنها بازتاب چشمگیری داشته است. در مقاله حاضر با رویکردی تازه و براساس متن های موازی داستان های اساطیری و تمثیلی، چند داستان و روایت اسطوره ای و تمثیلی در دو بخش پزشکی عامه و جادوگری بررسی می شود؛ این متن ها عبارت است از: نزهت نامه علایی، عجایب المخلوقات، جواهرنامه نظامی و الابنیه عن حقایق الادویه که درباره خواص پنهان اشیا اطلاعاتی دارند. در این آثار، مسایل پزشکی عامه و جادوگری با توجه به این باورها در چهار گروه «جانداران»، «گیاهان»، «سنگ ها/ فلزات» و «صدا/ آواز» بررسی و تحلیل می شود و ریشه برخی از این باورها نشان داده خواهد شد.

    کلید واژگان: دانش خواص, اسطوره, تمثیل, جادو, پزشکی عامه, متن موازی}
    Masumeh Samkhaniani, Jamileh Akhyani *

    One of the most common motives for ancient magic and medicine was the belief in mysterious properties of the universe element. Believers of this knowledge would investigate the universe’s elements (from animal body parts to numbers and letters), their properties, and their effects on universe creatures and phenomena. They used their findings in various fields such as medicine, fortune-telling, dream interpretation, weather forecasting, Alchemy, magic, and talisman. These beliefs were also manifested in ordinary people’s life and ideology which is traceable in the context of their contemporary stories. The mysterious nature of some of the Persian stories can be also attributed to this knowledge. Adventures such as Simorgh and his magical and therapeutic actions, Rostam's battle with Div-e Sepid, Key Khosrow's magical actions, etc. are among the mythological stories in Shahnameh, in which the beliefs related to this knowledge have had a significant reflection. In the present study, we shed new light on the topic based on parallel texts, along with mythological and allegorical stories such as Nozhat Nameh Alaei, Ajayeb almakhluqat, Javaher Nameh Nezami and AlAbniyeh an Haqaqeyeq AlAdviyeh. These works contain information about the mysterious properties of elements. From this point of view, literary works written in two genres of magic and common medicine were analyzed in relation to four categories of animals, plants, stones/metals, and noises/voices. We also tried to show the roots of some of these magical, scientific, and folklore practices.

    Keywords: Knowledge of traits, Myth, Allegory, Magic, common medicine, parallel texts}
  • فریبا عظیم زاده جوادی*، رحمان مشتاق مهر، حسین صدقی
    حماسه ملی ایران در برگیرنده باورها و سنت های دینی و اجتماعی روزگاران کهن‎تری است که بستر وقوع حوادث داستانی آن بوده و به طور استطرادی در ضمن بیان داستان‎ها مطرح شده است. از جمله اعتقاد به تاثیر ستارگان و صور فلکی در ظهور رویدادها که به نوعی دنیای مادی را به عالم ماوراءالطبیعه پیوند می دهد. همچنین توسل به نیروهای فراطبیعی نظیر سحر و جادو راهی بود تا آدمی به کمک آن بر عجز خویش در برابر مقدرات فایق آید. برخی از شعایر و مناسک آیینی مزدیسنا در این اثر جلوه گر شده است که جزوی از فرهنگ و معتقدات عامه آن روزگار به شمار می آید. احکام کیفری و شیوه‎های رایج مجازات ها در آن دوران، مقوله دیگری است که به عنوان رفتاری اجتماعی با این اثر ادبی و حماسی پیوند خورده است. در این مقاله که به شیوه کتابخانه ای فراهم آمده، موضوعات مطرح شده در حد امکان مورد بحث قرار گرفته است.
    کلید واژگان: شاهنامه, فرهنگ عامه, کیهان باوری, جادو, آیین مزدیسنا, احکام کیفری}
    Fariba Azimzadeh Javadi *, Rahman Moshtaghmehr, Hosein Sedghi
    The national epic of Iran includes the religious and social beliefs and traditions of older times, which are the context of the occurrence of its narrative events and have been extensively presented while telling stories. Including the belief in the influence of stars and constellations on the emergence of events that somehow connect the material world to the supernatural world. Also, resorting to supernatural forces such as magic was a way for a person to overcome his helplessness against destinies. Some of Mazdayasna's rituals and rituals are reflected in this work, which is part of the popular culture and beliefs of that time. Criminal sentences and common methods of punishment at that time is another category that is linked to this literary and epic work as social behavior. In this article, which is provided in a library style, the issues raised are discussed as much as possible.
    Keywords: Shahnameh, Popular Culture, cosmology, Magic, Mazdayasna Religion (Zoroastrianism), Criminal Sentences}
  • شهرام آزادیان*، بندیکت اشتپلر
    زمینه و هدف

     ادای منظوم و ادای منثور دو متن کهن به زبان نورس باستان هستند که مهمترین منبع در شناخت اسطوره های اسکاندیناوی بشمار میروند. محققان اسطوره شناس به برخی شباهتهای بنمایه ای ادا و شاهنامه (از جمله ماجرای پسرکشی) اشاره کرده اند؛ البته شباهت بنمایه ها در این متنهای اسطوره ای بسیار گسترده تر از این نمونه است و با بررسی دقیقتر و مطالعه تطبیقی ادا و شاهنامه میتوان به فهرست این شباهتها اضافه کرد.

    روش مطالعه

     این مقاله پژوهشی است نظری که با استفاده از روش‌ تحلیلی-توصیفی و همچنین مطالعه تطبیقی، الگوهای مشابه میان برخی داستانهای ادا و شاهنامه را نشان میدهد.

    یافته ها

     این مقاله با تکیه بر داستانهای عاشقانه در ادا و شاهنامه نشان میدهد که در این حوزه نیز شباهتهای چشمگیری میان دو متن میتوان یافت؛ این بنمایه های مشترک از آغاز رابطه عاشقانه تا ازدواج و خصوصا مسیری که برای رسیدن به مرحله وصال و ازدواج طی میشود بچشم میخورد.

    نتیجه گیری

     داستان عاشقانه «فریر و گرد» از نظر نوع شروع رابطه با زال و رودابه و از نظر طی مراحل سه گانه برای جلب رضایت معشوق (یعنی وعده مال و ثروت، تهدید، و جادو و افسون) به داستانهایی از قبیل زال و رودابه، ازدواج پسران فریدون، کیکاووس و سودابه، و بعدتر سیاوش و سودابه شبیه است. چنانکه مثلا الگوی «مناظره» برای اثبات خرد نیز در زال و رودابه و سویبدگ و منگلود عینا دیده میشود. در هر حال بنظر میرسد همین مطالعه تطبیقی را میتوان در سطح داستانهای دیگر ادا و شاهنامه نیز انجام داده و مشترکات دیگری نیز بدست آورد.

    کلید واژگان: ادا, شاهنامه, حاکم و پهلوان عاشق, تطمیع, تهدید, جادو}
    Shahram Freedom *, Benedict Steppeler
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Poetic recitation and prose recitation are two ancient texts in the ancient Norse language that are the most important source in understanding Scandinavian myths. Mythological scholars have pointed out some basic similarities between Ida and Shahnameh (including the story of the murder of a boy); Of course, the similarity of the themes in these mythological texts is much broader than this example, and with a more detailed study and comparative study of Ada and Shahnameh, we can add to the list of these similarities.

    METHODOLOGY

     This article is a theoretical research that shows the similar patterns between some of the stories of Ida and Shahnameh using analytical-descriptive method as well as comparative study.

    FINDINGS

     This article, relying on love stories in Ada and Shahnameh, shows that in this area, significant similarities can be found between the two texts; I enjoy these commonalities from the beginning of a romantic relationship to marriage, and especially the path that is taken to reach the stage of reunion and marriage.

    CONCLUSION

     The love story of "Freer and Gerd" in terms of the type of beginning of the relationship with Zal and Rudabeh and in terms of the three stages to satisfy the beloved (ie the promise of wealth, threats, and magic and sorcery) to stories such as Zal and Rudabeh, The marriage of the sons of Fereydoun, Kikavous and Soodabeh, and later Siavash and Soodabeh is similar. For example, the pattern of "debate" to prove wisdom can be seen in Zal, Rudabeh, Swibdeg and Manglood. In any case, it seems that the same comparative study can be done at the level of other stories of Shah and Shahnameh and other commonalities can be obtained.

    Keywords: Ada, Shahnameh, ruler, hero of love, bribery, threat, magic}
  • عمران صادقی*، بیژن ظهیری ناو، مهدی رستمی

    اسطوره یکی از مهم ترین موضوعات بشر است که در سراسر فضای زندگی او جریان دارد. اسطوره امری پویاست و بازتاب این پویایی در تمام کارهای بشر به ویژه ادبیات جلوه گر است. ادبیات کودکان و نوجوانان نیز از این تاثیر برکنار نیست. گستره ی این بازتاب به ویژه در گونه ی فانتزی آشکارتر است. در این پژوهش در ابتدا تعریفی مختصر از اسطوره ارایه داده شده است؛ آن گاه ویژگی های بینش اسطوره ای بررسی شده و سپس درباره ی ویژگی های عناصر اسطوره ای و شیوه ی به کارگیری آن در داستان های منتخب کودکان و نوجوانان بحث شده است. جنبه های بررسی شده در این مقاله عبارتند از: ویژگی های انسان گیاهی، شخصیت های اساطیری مانند غول و پری، جادو، پیکرگردانی و آنیمیسم. بررسی این پژوهش نشان داد استفاده از عناصر اسطوره ای برای نویسنده ی داستان فانتزی یک هدف نیست؛ بلکه یک وسیله ی بسیار کارآمد است. او می تواند با این عناصر، دنیایی نو و سرشار از شگفتی را برای مخاطب خلق کند. زیرا کودک اسطوره زی است و هنوز لایه های ناخودآگاه ذهن او با جهان اسطوره ای و پیوندهای آن در ارتباط است؛ پس بیشترین لذت را از داستان خواهد برد.

    کلید واژگان: ادبیات کودکان, اسطوره, آنیمیسم, جادو, فانتزی}
    Emran Sadeghi *, BIJAN ZAHIRINAV, MAHDI ROSTAMI
    Introduction

      Myth is one of the original sources of children's stories. Every child's imagination contains all the experiences that human beings have had in their history. The scope of this reflection is especially evident in the fantasy genre. Fantasy also has an essential affinity with myth. The direction of both implies something beyond reality. Myth should be considered as a Minoan story, the origin of which is usually unknown, and is a description of a natural action, belief, institution, or phenomenon that is inextricably linked to religious mirrors and beliefs. In children's stories, elements of myth and fantasy are widely used. 

    Method

    The present study aims to investigate the connection between the fantasy stories of children and adolescents with myths in a descriptive-analytical way by studying the fantasy stories of the eighties. In our opinion, these aspects are the origin of fantasy stories. The aspects studied in this article are: plant-human characteristics, mythical characters such as giants and fairies, magic, the archetype of the hero's journey and sculpting, and animism. The stories studied in this research have been selected from the authors of the field of children and adolescent literature. DiscussionUsing mythical elements is not a goal for a fantasy writer, it is a very effective tool. With these elements, he can create a new world full of surprises for the audience. Because the child is a myth and the subconscious layers of his mind are still connected to the mythical world and its connections; So he will enjoy the story the most.The story of 6,000-year-old Green Man by Fariba Kalhor is based on the ideas of plant-human myths. This story is a description of a green human life that is six millennia old. He has been the companion of many people and scientists. Even the title of the eleventh chapter of the book is human-plant. The six-thousand-year-old green man, like the legend of Gil the Lost, seeks the mystery of immortality.Another story in which human-plant features are evident is the famous pea story of Qasemonia. This story is rooted in the Persian myth of the plant growing from tears. In chickpea stories, which have been rewritten based on ancient stories, we encounter the birth of a plant from human eyes.The story of the grove fairy by Hossein Fattahi uses mythical characters such as the fairy. In creating the unreal characters of the story, in addition to the capacities of those characters, the author has also paid attention to their mythological aspects, such as pigeons and crows. The important point is that the author pays attention to the ecology of the southern region. The author has chosen the characters of his story from the birds and plants of the same area. The grove fairy, who is one of the most important characters in the story, is originally a palm tree.   Animals are often used in children's stories; As we saw in this story or in the story of autumn on the train, written by Mohammad Kazem Mazinani, part of the story is based on the relationship of the child's character with animals.     The magic object expresses one of the most important human needs. Many fantasy stories are based on the pattern of the magical object, and we will confine ourselves to the story of the three magical whistles. In this story, too, the child character of the story takes refuge in a magical whistle in the face of danger and insecurity.The fantasy world is also a world of wonders. Some of these creations are in the form of animal-shaped sculptures in fantasy stories. The two stories of the boy who became a crow by Mohammad Kazem Mazinani and the wolves do not cry are written by Mohammad Reza Yousefi based on metamorphosis. Rebellion against oneself and against one's false traits can be the basis for writing a beautiful educational story. To do this, the author has resorted to symbolism, the wolf is a symbol of the ugly and predatory aspect of man.A large part of the texts produced for children and adolescents deal with the issue of animism in different forms, which, in addition to representing the mythical mentality of their creators and their audiences, in addition to poems, poems, anecdotes and poems. Are also important from an aesthetic point of view. The animation of objects is very evident in the story of autumn on the train. 

    Conclusion

    Mythology is the source of inspiration for children's stories. Because every child in his imagination provides the seeds of all the experiences that human beings have gone through in their history. The child discovers fire like a primitive human. There is no way that the early man walked and the child did not walk in his childhood world and his games. The subconscious layers of the child's mind are still connected to the mythical world and its connections, and therefore the poet and writer of children and adolescents in the moment of composing poetry for them, especially poetry in which the dominance of consciousness is less, inevitably Myths take refuge in their mentality and communicate with that audience through that part of their mind.   Many aspects of mythic insight are influential in children's stories, especially children's fantasy stories. But in the meantime, mythical characters, the re-creation of mythical stories, the archetype of the hero's journey, and animism have an undeniable effect. Applying myth to a fantasy writer is not a goal but a very effective tool. Using mythological elements, he can create a new world full of surprises for the audience. It can be said that any story that has benefited the most from the myth has been more welcomed by children and teenagers.    The space that pervades fantasy stories is highly dependent on mythological elements, especially animism and discernment. Diagnosis in fantasy stories is not cross-sectional; It can be seen throughout the text of the story. As it turns the story into a whole. The use of these recognitions has helped a lot in instilling a special fantasy space that is an expression of wonder.

    Keywords: Children's literature, fantasy, myth, magic, Archetype}
  • مهدی خلیفه، قربانعلی ابراهیمی*، مهرداد چترایی عزیزآبادی
    هدف و زمینه

    هزار و یک شب یکی از متون کهن و کلاسیک فارسی است که بلحاظ گستردگی محتوایی و اشارات آن به مفاهیم ساده و درعینحال عمیقی که در طول تاریخ دغدغه بشر بوده اند، تا به امروز محل بحث و بررسی بوده است. تنوع محتوایی و مفهومی این اثر، زمینه ساز گسترده ترین بحثهای ادبی، الاهیاتی، فلسفی و نمادشناسانه از این اثر شده است. اما یکی از مفاهیمی که شاید چندانکه شایسته پردازش بوده، مورد اقبال قرار نگرفته، مسئله دگردیسی انسان بر اساس جادو و در راستای بلاگردانی در این اثر سترگ است. هدف مقاله حاضر بررسی نقش و کارکرد عنصر جادو و ارتباط آن با بلاگردانی در داستانهای هزار و یک شب است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با رویکردی توصیفی -تحلیلی و با استفاده از روش گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای انجام پذیرفته است.

    یافته ها

    مفهوم جادو از دیرباز در ادبیات روایی و اساطیر ملتها جایگاه ویژه ای داشته است. در این داستانها، بویژه گونه هایی که بشکلی سراپا خیالی، ایده دگردیسی انسانها را طرح می افکنند، رهیافتی بسوی ظرفیتهای غنی خیال پردازی در تقابل با پدیده های طبیعی قابل تصور است.

    نتیجه گیری

    در داستانهای هزار و یک شب حضور پررنگ مفهوم جادو سبب ایجاد تعلیقات داستانی و بعضا گره گشاییهایی بوده است. همچنین روند ساختاری مفاهیمی از قبیل جادو و بلاگردانی در هزار و یک شب بیش از آنکه این مفاهیم را در ساخت اسطوره ای معنا کند، آنها را در تاثیرات متقابل بر جهان اسطوره نشان میدهد.
     

    کلید واژگان: جادو, بلاگردانی, هزار و یک شب, دگردیسی, اسطوره, افسانه}
    Mehdi Khalife, GhorbanAli Ebrahimi, Mehrdad Chatraei Azizabadi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One Thousand and One Nights is one of the ancient and classical Persian texts that in terms of its breadth of content and its references to simple yet profound concepts that have been of concern to human beings throughout history, has been the subject of discussion to this day. The content and conceptual diversity of this work has given rise to the most extensive literary, theological, philosophical and symbolic discussions of this work. But one of the concepts that may not have been well received is the issue of human metamorphosis based on magic and in order to turn in this great work. The purpose of this article is to investigate the role and function of the element of magic and its relationship with rotation in the stories of One Thousand and One Nights.

    METHODOLOGY

    This research has been done with a descriptive-analytical approach and using the library data collection method.

    FINDINGS

    The concept of magic has long had a special place in the narrative literature and mythology of nations. In these stories, especially the ones that project the idea of ​​human metamorphosis in a completely imaginary way, an approach to the rich capacities of imagination in opposition to natural phenomena is conceivable.

    CONCLUSION

    In the stories of One Thousand and One Nights, the strong presence of the concept of magic has caused narrative suspensions and sometimes unravelings. Also, the structural process of concepts such as magic and wandering in One Thousand and One Nights shows them in their interaction with the world of myth, rather than meaning them in the construction of myths.

    Keywords: magic, Crystallization, thousand, one nights, metamorphosis, myth}
  • مریم حقی*، فرشته محجوب

    گره و مسایل مربوط به آن که در زمره بحث برانگیز ترین مباحث جادو است، کاربرد زیادی در فرهنگ عامه دارد و در دانش میتولوژی (شناخت افسانه و اساطیر ملل) نیز به آن پرداخته شده است. جادوی گره یکی از انواع جادوهای هومیوپاتیک (تقلیدی) است و می توان آن را به دو گونه جادوی مثبت و جادوی منفی تقسیم کرد. مهم ترین و پربسامدترین کارکردهای جادوی گره، شفابخشی، بخت گشایی، بارداری، باران خواهی، قطع شدن باران، پیدا کردن گمشده، بستن زبان بدخواه، بستن داماد و... است. شناخت و بررسی جادوی گره به منزله بخشی از فرهنگ عامه، موجبات آشنایی ما با عقاید، افکار و روحیات عامه را فراهم می آورد. جامعه آماری این مقاله، کشور ایران و روش تحقیق کتابخانه ای و مراجعه به کتاب های فرهنگ عامه است. در این مقاله سعی شده است با رویکرد توصیفی ​تحلیلی مهم ترین کاربردهای جادوی گره در فرهنگ عامه مردم ایران دسته بندی، توصیف و ارزیابی شوند.

    کلید واژگان: گره, فرهنگ عامه, آداب و رسوم, خرافات, سحر و جادو}
    Maryam Haghi*, Fereshte Mahjoub

    Knots and related issues, which are among the most controversial topics in magic, are widely used in folklore culture and have been addressed in mythology. Knot magic is one of the types of homeopathic (imitation) magic and it can be divided into two types of positive magic and negative magic. The most important and frequent functions of magic knot are healing, marriage, pregnancy, asking for rain, stopping the rain, finding the lost, closing the malicious tongue, closing the groom, and so on. Recognizing and exploring the magic of the knot as part of the popular culture familiarize us with popular beliefs, thoughts, and spirits. The statistical population of this article is Iran and the method is library research and reference to popular cultural books. In this article, an attempt has been made to classify, describe, and evaluate the most important applications of knot magic in the folklore culture of the Iranian people with a descriptive-analytical approach.

    Keywords: Knots, folklore, customs, superstitions, magic}
  • محمدرضا میری*

    مابعدالطبیعه در شاهنامه، در یکی از چشم‌اندازها، به شکل جدال نیروهای خیر (ایزدی) و نیروهای شر (اهریمنی) پدیدار شده است. از همین روست که در اغلب داستانهای شاهنامه رد پای یکی از این نیروها به شکلی آشکار دیده میشود. نیروهای اهریمنی، که موضوع بحث حاضر است، در شاهنامه عبارتند از: اهریمن، ابلیس، دیو، جادو (جادوگر) و اژدها. اغلب این پدیده‌ها با اتکا به نیروی مافوق بشری بضرورت میتوانند تغیر شکل داده و خود را به شکلی دیگر و عموما دلخواه (ازقبیل زن فریبا) دربیاورند و به فریب دادن و بیراه کردن شخصیتهای قصه بپردازند. همه این پدیده‌ها با همه قوت و قدرتی که دارند، سرانجام بردست پهلوانی، که بی‌بهره از نیروهای ایزدی و خیر نیست، از بین میروند و جهان، تا تظاهر بعدی این نیروها، در صلحی نسبی بسرمیبرد. نکته قابل توجه این است که هرچه از آغاز شاهنامه بسمت بخشهای تاریخی (پایان شاهنامه) پیش میرویم، تغییری نسبتا مهم در نوع نیروهای اهریمنی بوجود میآید؛ مثلا در بخش‌ تاریخی، برخلاف بخشهای اساطیری و پهلوانی، خبری از دیو و اهریمن و ابلیس نیست و اژدها، و بعضا جادوگر، نماینده کامل نیروهای اهریمنی شده است.

    کلید واژگان: مابعدالطبیعه, شاهنامه, اهریمن, دیو, ابلیس, اژدها, جادو}
    MohammadReza Miri*

    Metaphysics has appeared in the Shahnameh, in one of the perspectives, in the form of a conflict between the forces of good (Divine) and the forces of evil (the devil). That is why in most of the stories of Shahnameh, the footprints of one of these forces are clearly visible. The demonic forces that are the subject of the present discussion in the Shahnameh are: the devil, the satan, the demon, the sorcerer, and the dragon. Most of these phenomena can be transformed by relying on the superhuman force and transforming themselves into another and generally desirable form (such as a deceitful woman) and deceiving and misleading the characters in the story. All these phenomena, with all their strength and power, will eventually be destroyed by the hero, who is not without the help of the divine and good forces, and the world will live in relative peace until the next manifestation of these forces. It is noteworthy that as we move from the beginning of the Shahnameh to the historical parts (the end of the Shahnameh), there is a relatively significant change in the type of demonic forces. , for example, In the historical section unlike the mythological and heroic sections, there is no mention of demons, devils, or the daemon, and the dragon, and sometimes the sorcerer, has become the perfect representative of the demonic forces.

    Keywords: metaphysics, Shahnameh, devil, demon, dragon, magic}
  • حورا حبیبی، محمد مهدی نادری*، ابوالفضل ابراهیمی اوزینه

    پژوهش حاضر درصدد بررسی تطبیقی سحر از منظر سوره های قرآن از جمله «اعراف شعراء و طه» با تاکید بر مکتب سوریآلیسم می باشد. اگر چه سحر از پایه های اعتقادی همه ادیان است اما قرآن ضمن تاکید نگاه ویژه به آن داشته است. و در ادبیات عرفانی نیز سحر را از نتایج بارز مجاهده، ریاضت های عرفانی و تمرکز بر ضمیر ناخودآگاه سوریالیسمی می داند. روش پژوهش حاضر به طریق توصیفی تحلیلی می باشد که با ذکر نمونه هایی از قرآن و تشابه آن در مکتب سوریآلیسم  نتایج نشان می دهد 1.سحر و جادو در آیه های قرآن و سوریآلیستی زمینه مناسبی برای ادعا پروری محسوب می شوند.2.فرهنگ سحر و جادو در ادبیات قرآنی و عرفانی ارتباط تنگاتنگ با عوالم غیبی ودرونی دارند. هدف پژوهش حاضر نگرش تطبیقی و ارایه طرحی نظامند به سحر و جادو از دیدگاه قرآن و مکتب سوریآلیسم است .

    کلید واژگان: سحر, قرآن, اعراف, شعراء, سورئآلیسم}
    Houra Habibi, Mohammadmahdi Naderi *, Abolfazl Ebrahimiozineh

    In this study, we conducted a comparative study of magic from »Quran«: »Araf , Shoara , Taha» verses’ points of view by focusing on surrealism and  Although magic is the basis of all divine religions, »Quran« highlights its importance and possess specific perspective. In mystic literature, magic is an obvious consequence of austerity and hard work on mysticism and concentrating on surrealistic subconscious. This study used analytical-descriptive method along with mentioning to some samples from »Quran« and their resembalance to surrealism. Results showe's that: 1- magics, in both »Quran« and Surrealist, are considered as context that fosters people to some allegations,         2- culture of magic has an interweaving relationship with oracular and internal worlds. This study aimed at comparing both approaches and also providing systematic plan for implication of magic from »Quran« and surrealistic points of view.

    Keywords: Magic, Araf, Shoara, Taha, Surrealism}
  • زهرا غلامی*، محمد فولادی
    یکی از بن مایه هایی که در متون حماسی و روایات نقالی عنصری ثابت و پرکاربرد به شمار می رود، یافتن داروهایی است که خاصیت ماورایی و شفابخش دارند و پیرامون این جستجو رویدادهای بسیاری روی می دهد. در حماسه ها گیاهان و میوه های عجیبی هستند که خواص جادویی دارند. همچنین مرهم های جادویی و شفابخشی که از گیاهان، اجزای بدن دیوان (شاخ دیو، مغز سر دیو، دل و جگر دیو)، روغن اژدها و یا پر سیمرغ به دست می آیند و به طور معجزه آسایی موجب تندرستی و بهبود زخم ها می شوند و نیز معجون های جادویی، مهره های جادویی، چشمه های شفابخش، درمان با دعا و افسون و نظرکرده شدن از جمله موارد جادودرمانی در روایات حماسی و نقالی هستند. پیران، عابدان، اولیا، شاهان، پهلوانان، سیمرغ، زال و جادوگران، از جمله درمانگران یا جادوپزشکانی هستند که شیوه های درمانشان در طومارهای نقالی بازتاب یافته است. این پژوهش بر آن است که به اختصار درمانگری و داروهای جادویی و شفابخش را در طومارهای نقالی به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی نماید.
    کلید واژگان: دارو, درمانگری, جادو, شفابخشی, طومارهای نقالی}
    Zahra Gholami *, Mohamad Fouladi
    One of the motives considered a constant and the most applied element in epic texts and the storyteller’s scrolls, is searching for medicines that are supernatural and healing, and that many events are happening around this search. In epics there are strange plants and fruits that have magical properties. Also, there are magical and healing balms that come from herbs, demons' body parts (including horn, brain, heart and liver), the dragon oil or the feather of Simurgh, and they miraculously heal wounds. Magic potions, magic beads, healing mineral springs, healing through prayers and enchantment and, becoming blessed are among the magic items in epic narratives and storyteller’s scrolls. The saints, the devout, the spiritual guides, the kings, the heroes, Simurgh, Zal (Rostam’s father), and the magicians are among the therapists or witch doctorswhose practices of treatment are reflected in the storyteller’s scrolls. This article aims to do a briefly descriptive-analytical study on the therapies, magical and healing medications in narrators’ scrolls
    Keywords: Medicine, Therapy, Magic, Healing property, the Scrolls of storytelling}
  • زینب رحمانیان*
    مردم شناسی دانش شناخت مردم، فرهنگ و تاریخ زندگی آن هاست که دارای زیر شاخه های متعددی است. از جمله می توان به مردم شناسی دینی اشاره کرد. قلمرو مطالعات مردم شناسی دینی، اعتقادات جوامع مختلف درباره ماوراء الطبیعیه و نحوه پیدایش آن هاست. سحر و جادو نیز بخش مهمی از نظام عملکرد اعتقادی اقوام را می سازد. رمان اهل غرق که با شهرت گسترده خود، منیرو روانی پور را در زمره نویسندگان شهیر ایران قرار داد از قصه های عامیانه ایرانی است که ریشه در عقاید و باورهای دیرین مردم خود دارد. قصه مردمانی که در مقابل نیروی ناشناخته ماوراءالطبیعه، ناگریز دست به دامان رفتارهای جادویی متقابل شدند. براساس پژوهش انجام یافته این رفتارها در ایران باستان و ادیان ابتدایی رواج داشته است طوری که جادو را به دو مقوله جادوی سیاه و جادوی سفید تقسیم بندی نمودند. اولی مطرود و ناپسند و دومی مقبول و مورد تایید بود. در این جستار ابتدا به تعریف و ویژگی های ابزار جادویی منطبق با مردم شناسی دینی پرداخته شده و سپس شواهد متنی ارائه گردیده است. یافته ها نشان می دهند؛ برای مقابله با جادوی سیاه شخصیت های جادویی همچون «آبی ها، بوسلمه، دی زنگرو، والاحضرت» از ابزارهای مختلفی همچون: «جادو، طلسم، نمک، اسپند» استفاده شده است.
    کلید واژگان: جادو, طلسم, پری, اهل غرق, رفتارهای جادویی}
    Zeynab Rahmanian *
    Anthropology is the knowledge of people, their culture and their life history, which have many subcategories. It is necessary to mention the religious anthropology that is one of them. The field of religious anthropology is the belief of different societies about supernatural and their emergence. Magic also forms an important part of the religious belief system. The novel of From Drowning , with its  widespread fame, was written by  Monir Ravanipoor who is one of the great Iranian writers in  the folk tales of Iran that is rooted in the ancient beliefs and the beliefs of  people.  They are the stories of people who inevitably engage in magical behaviors in the face of an unknown metaphysical force. According to research conducted in ancient Iran and primitive religions, these behaviors were divided into two categories: black magic and white magic. The former was despicable and obscene, and the latter acceptable and approved. This article first deals with the definition and characteristics of magical tools consistent with religious anthropology, and then provide the textual evidence. The findings show that various tools such as "magic, spell, salt, spandex" have been used to counter the black magic of magical characters such as "Blue, Boosalame, Disengro, and Majesty" are of the mgical tools such as Magic, Talisman, Salt and Sepand.
    Keywords: Magic, Talismans, From Drowning, Magical Behaviors}
  • مریم حمید زاده*، مریم آقایی بجستانی، محمد روحانی مقدم
    سحر چیزی است، که ماخذ آن لطیف و دقیق می باشد به طوری که با چشم عادی دیده نمی شود و از طرق عادی منشاء آن را نمی توان یافت. انگیزه انتخاب این موضوع در میان دیگر موضوعات این است که برخی از مردم به دلایل مختلفی از جمله: نازل کردن شیاطین برای کشف گم شده ها، ایجاد اختلاف بین زن و شوهر و تسخیر نمودن جن و ملائکه و... به سحر روی می آورند. از سوی دیگر قرآن کریم به صراحت به مسئله سحر پرداخته و تجلی این آیات را در اشعار عارف نامی مولانا جلال الدین بلخی می یابیم. نظر به این که هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی «سحر از منظر فقه و مولانا» می باشد، نخست مفهوم سحر از نظر لغوی و فقهی و سپس دیدگاه مولانا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و بهره نهایی مقاله مبین آن است که سحر فی الجمله حرام و نظر مولانا نیز بر این امر استوار می باشد.
    کلید واژگان: سحر, فقه, مولانا, مثنوی}
    Maryam Hamidzadeh*, Maryam Aghaei Bejestani, Mohammad Roohanimoghadam
    The magic is something with a subtle source, which is not seen with eye, and its source cannot be found in a normal way. The magic has a variety of forms that have harmful and non-harmful effects. The wizards use the latter one to deceive people. The motive for choosing this topic among other ones is that some people resort to the magic for different reasons such as: outbreaking demons for the discovery of the lost, confliction between the couples, and conquering the fairies and angels, etc. On the other hand, some verses of the Holy Quran expressly address the magic, and we find the manifestation of these verses in the poems of Mawlana Jalal-ud-Din Balkhi-Rumi. Since the main purpose of the present study was to examine "the magic from the perspectives of jurisprudence and Mawlana", first, the concept of magic was investigated on the basis of both literal and juridical terms and the perspective of Mawlana. The final result of this study showed that the magic is forbidden, and Mowlana's view is based on this result.
    Keywords: magic, jurisprudence, Mawlana, Masnavi}
  • سوسن جبری، سحر یوسفی
    قصه های عامه یکی از محبوب ترین انواع ادب شفاهی و بستری مناسب برای مطالعه فرهنگ هر ملت است. این قصه ها دربردارنده عناصر جادویی است که از گذشته های دور، جزئی از باورهای رایج در میان مردم بوده است. عناصر جادویی قصه ها را می توان به سه گروه شخصیت های دارنده قدرت جادویی، اشیای دارنده قدرت جادویی و کلام جادویی تقسیم کرد. ترتیب بسامد و فراوانی این عناصر در قصه ها عبارت اند از: اشیای برساخته بشر، عناصر طبیعت، جادوگران، اشیای خیالی، موجودات خیالی، کلام جادویی، موجودات پیکرگردان، حیوانات جادوگر و شیطان. یافته ها نشان می دهند که عناصر جادویی در 89% جامعه آماری، در قصه های دربردارنده کهن الگوی سفر دیده می شوند. عناصر جادویی در روساخت قصه ها، در تحلیل عمیق تر خود با خویشکاری های انگاره های کهن الگویی در ژرف ساخت قصه در پیوند هستند. کارکرد دوگانه دارندگان قدرت جادویی سبب شده است عناصر جادویی دارای خویشکاری دوگانه کهن الگویی، رهایی بخش و خطرناک باشند که جادوی سفید و جادوی سیاه نام گرفته است. بدین سبب در قصه ها انگاره کهن الگویی سایه با خویشکاری خطرناک و جادوی سیاه، نقش درگیرکردن قهرمان با چالش ها را به عهده دارد و انگاره کهن الگویی پیرخرد با خویشکاری یاری گری و جادوی سفید، نقش رهانندگی قهرمان از چالش ها را به عهده گرفته است.
    کلید واژگان: عناصر جادویی, انگاره های کهن الگویی, پیرخرد, سایه, قهرمان, قصه های ایرانی}
    Sousan Jabri, Sahar Yousefi
    Folklore Fictions such as mystery and legends contain magical elements which have been considered since further past years among people. Whereas the metaphysical beliefs provide the psyche calm, they have approved their places despite of scientific progress. Folklore Fictions are one of the most popular features of folkloric culture which has provided the suitable bed for the collective consciousness of a nation. This study approaches two layers including; deep-structure and surface structure of fiction simultaneously. The different forms of magic appear in the surface structure, while the deep structure refers to the critical method of archetype. The findings show that 89% of magical elements appear in the fictions containing the archetype of hero’s journey. Such fictions overlap with the archetypal elements .There are either white or black magic due to archetypal heroes in such fictions, their connections are as if that shadow or the black magic make conflict for the hero and the archetype of old wisdom or white magic guide the hero, in order to remove problems. Their functions are diabolical. The different forms of magic make the elements of fiction which are respectively frequent like: the magical objects, the natural elements, the human personality, the imaginative elements and creatures, the semi-human creatures, the surrounding elements of human, the pseudo-animals, semi-animals, and Satan.
    Keywords: Magic, Archetype, Old Wisdom, Shadow, Iranian Fiction}
  • نجمه کهزادپور*، معصومه باقری
    پیروان دین زرتشت از گذشته های دور در تفسیر و ترجمه متون دینی همت گماشته اند. بخش هایی از این تلاش که امروزه در دسترس است، ترجمه و تفسیری به زبان پهلوی از اوستاست که زند نامیده می شود. متن زند گرچه تقریبا ترجمه واژه به واژه از اوستا ارائه می دهد، ولی گاه برداشت شخصی و تفسیرموبدان را نیز نشان می دهد. آنچه به عنوان تفسیر برآن افزوده شده، خالی از ابهام نیست وگاه حتی فهم آن ناممکن می شود. از آنجا که وندیداد دربرگیرنده مطالبی درباره اعمال دینی و شرایع زرتشتی است، برای موبدان زندنویس آشناتر از بخش های دیگر اوستا بوده است؛ از این رو زند وندیداد را می توان کامل تر و دقیق تر از زند سایر بخش های اوستا دانست. متن زند فرگرد هفدهم وندیداد که درباره آداب چیدن مو و ناخن است و حاوی مطالب فقهی بسیاری است، به نسبت زند قسمت های دیگر اوستا، ترجمه بهتری از اوستا به دست می دهد. در این فرگرد، دستور داده می شود که مو و ناخن چیده شده از مردان اهلو، آب، آتش و برسم دور برده شود و دفن گردد. در هنگام انجام اعمال آیینی، چیدن و دفن کردن مو و ناخن، آنها را به مرغ اشوزوشته پیشکش می کنند که هم چون جادوی سفید عمل کرده و آدمیان را از عواقب جادوی سیاه دیوان مازنی درامان نگاه دارد و دیوان مازنی نتوانند از اجزای جداشده از بدن شخص علیه خودش استفاده نمایند و در نهایت شخص از گزند جادو و جادوگر در امان خواهد ماند. موبدان در تفسیر این فرگرد، از خواندن دعاهایی چون ا شم وهو و اهونور، حتی سروش باژ هنگام دفن مو و ناخن سخن گفته اند، که می توان این دعاها را وردهای جادوی سفید نامید.
    کلید واژگان: اوستا, زند, وندیداد, فرگرد هفدهم, جادو, مو, ناخن}
    Najmeh Kahzadpour*, Masoumeh Bagheri
    The followers of Zoroastrianism have ever tried to interpret and translate religious texts. Parts of these attempts available today is a Pahlavi translation and interpretation from Avesta, called Zand, which, although approximately presents a word-for-word translation, at times, it reflects religious priest's personal inferences. The part added to it as interpretation is unclear and at times even impossible to understand. Since Vandidad includes Zoroastrian religious exercises, it has been more familiar to the Zand writing priests than other parts of Avesta. As a result, Zand of Vandidad could be known as more complete and definite than other parts of Avesta. The Zand of the seventeenth Fargard which is about clipping hair and nails includes many juridical subjects and provides a better translation of Avesta compared with Zand of other parts. In this Fargard, it is ordered that the clipped hair and nails be taken and buried away from holy men, water, fire and Barsom. The clipped hair and nail are dedicated to the bird Ashouzushta in order not to fall in the hands of Mazandaran Devils that may use them against the owner who will finally remain safe from magician's harm. In interpreting this Fargard, priests have talked about reading Ashamvahu and Ahunawar prayers and even Soroushbazh while burying hair and nails.
    Keywords: Avesta, Zand, Vandidad, Seventeenth Fargard, Magic, Hair, Nail}
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش)
    از پیش گامان عرفان نظری در جهان اسلام، حکیم ترمذی است؛ محدث، فقیه، و مفسر ایرانی سده سوم قمری/ نهم میلادی که در میان عامه مسلمانان از یک سو، با اثر مشهور حدیثی اش، نوادر الاصول، و از سوی دیگر، همچون یک صوفی و حکیم شناخته می شود. با تکیه بر آثار پرشمار باقی مانده از وی، می توان دریافت که خواسته است شیوه های سلوک معنوی رایج در ایران باستان و تمدن های همسایه را با تکیه بر منابع اسلامی، نظریه مند و بومی سازی کند. در این میان، یکی از ویژگی های بارز نظریه پردازی های عرفانی وی، استناد فراوان به قرآنکریم است؛ چنان که می توان گفت میزان تکیه اش بر قرآن،کم وبیش با میزان توجهش به روایات برابری می کند. ظاهرا اثر وی در تفسیر قرآن برجای نمانده است؛ با این حال، آثار مختلفش متضمن بحث های گسترده تفسیری است. مبانی نظریه تفسیری حکیم ترمذی، نگرش های قرآن شناختی، روشی که وی برای تفسیر قرآنپی گرفته است، نوآوری های روش شناختی و تفسیری، و تحلیل های زبان شناسانه او از مفردات قرآن در آثار برجای مانده اش، تاکنون کمتر کاویده شده اند. این مطالعه گامی نخست به منظور بازشناسی نظریه تفسیری حکیم ترمذی است و در آن، رویکرد کلی وی به تفسیر قرآن کریم و بایسته ها و روش های آن کاویده خواهد شد.
    کلید واژگان: فلسفه تاویل, زبان نمادین دین, تاریخ تفسیر, تاریخ علم اسلامی, نظریه تکامل معرفت دینی}
    Hamed Khani (Farhang Mehrvash)
    Hakim Tirmizi- Hadith Scholar, Jurist, and Quran commentator in the 3rd century A.H (9th century AD)- is one of pioneers of theoretical mysticism ('Irfan) in the Islamic World. He is celebrated among the majority Sunni Muslims by his famous work on Hadith called Nawādir al-Usūl, while he is famous among Muslim scholars as a prominent mystic and theosophist. It could be understood by studying his diverse books and essays that he had tried to localize and theorize the ancient Iranian and non-Iranian spiritual methods of conduct on the basis of Islamic sources of morality (i.e. Quran and Hadith). Although most of Islamic scholars incline to rely on the Hadith as their main reference for their moral and theological doctrines, he treats the Quran as an important source of moral conduct and refers to it as a source of his doctrines approximately equal to his references to Hadiths. Apparently his glossary on Quran has not been remained. However we can find his commentary notes everywhere in his works. His hermeneutical thought, his noteworthy recommendations for some problematic verses, his innovative methods of interpretation, and his semi-linguistic analysis of some Quranic words has been seldom reviewed. This study aims to be the first step in the field.
    Keywords: Hermeneutics, Religious Symbolism, History of Islamic Tafsir, History of Islamic Science, Theosophy (Hikma), Magic, the Evolution of Religious Thought}
  • مصطفی خدایاری*، زکیه دهنمکی

    هزار و یکشب سرشار از افسانه و افسون است.افسانه‎هایی که در این کتاب از پی هم می‎گذرند،اتفاقات و حوادثی را در بطن خود می‎پرورانند اگر چه در دنیای خود طبیعی و عادی هستند، اما به آسانی در باور ما نمی‎گنجد. ما با آنها مانوس نیستیم و تنها آنها را به حساب مافوق طبیعی بودن می‎گذاریم. سحر و جادو در هزار و یکشب جایگاه ویژه‎ای دارد، نه هر کس، تنها دو دسته از افراد آنها را به کار می‎بردند.افراد خوب و افراد بد! در داستان‎های هزار و یکشب عمدتا زنان ساحرند و افسونگر. دنیای هزار و یکشب دنیای انسان‎هایی است که با دیوان و پریان زندگی می‎کنند و چون یارای برابری در مقابل آنان را ندارند سحر و جادو را در برابر ناملایمات، برای آنان و گاه برای همجنسان خود به کار می‎گیرند. آنچه که در ذهن ما پذیرفتن وجود سحر و جادو را کمی‎آسان‎تر نموده است، تایید این مساله در کتاب آسمانی ماست.قرآن کریم،در برخی از آیات، سحر و جادو را ممکن دانسته و صد البته جادو و جادوگری را منع نموده است. اما در هزار و یک شب، سحر و جادوگری امری مانوس است. در این مقاله سحر و جادو در هزار و یکشبو  قرآن، به ویژه آیه «102» سوره بقره،به گونه‎ای مبسوط تر با رهیافتی توصیفی -  تحلیلی با بهره‎گیری از روش اسنادی و کتابخانه‎ای در قالب مقاله علمی ‎پژوهشی مقایسه و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: سحر و جادو, طلسم, زنان, قرآن کریم, ادبیات, هزار و یکشب}
    Mostafa Khodayari *, Zakiye Dehnamaki

    One Thousand and One Nights</em> is full of fiction and magic. The fictitious episodes of the book depict the events that despite their being normal and usual in the world in which they happen, they are not simply believable. They are weird for us because we consider them as supernatural. Magic and witchcraft are really significant in One Thousand and One Nights</em>, for rather than everybody, only two groups of people exercise them, i.e. the good and the bad, and the wizards and the charmers are mainly women. The world of One Thousand and One Nights </em>is the one in which the common people live with the ogres and the fairies, and because they cannot react against them equally, they exercise magic and witchcraft to fight back the evils, the disasters and even the other common people. Now what makes us to believe in magic and witchcraft is nothing but our Holy Quran asserting them. Some verses in Holy Quran admit the possibility of magic and witchcraft while disallow people exercising them. However, exercising magic and witchcraft is common and familiar in One Thousand and One Nights</em>. The present research is to compare and contrast the magic and witchcraft in One thousand and One Nights and the Holy Quran, where the focus is verse 102 of Al-Baqara Chapter.

    Keywords: magic, witchcraft, spell, Holy Quran, Literature, One Thousand, One Nights}
  • فروغ صهبا، حسین پریزاد
    آموزه های اخلاقی و تعلیمی یکی از گسترده ترین مفاهیم و مقاصد شعر فارسی است و شاعران برای تایید، تثبیت و پروراندن این آموزه ها از پشتوانه های مختلفی بهره برده اند. هدف این مقاله بررسی کارکردهای تعلیمی باورهای اسطوره ای در مثنوی معنوی است که در دو حوزه باورها و موجودات اسطوره ای، چگونگی بهره گیری مولوی از آن ها و ویژگی ها و نحوه کاربردشان در راستای ادبیات تعلیمی بررسی شده است. در مثنوی مولوی، عرصه اسطوره در راستای مقاصد تعلیمی و اخلاقی بسیار گسترده است. مولوی از ویژگی های رفتارها و باورهای اسطوره ای مانند جادو و انواع آن، کوبیدن بر طبل هنگام ماه گرفتگی و... برای تبیین گزاره هایی مانند نکوهش نفس و دنیادوستی و پرهیز از فریب خوردن از آن ها و بیدار شدن از خواب غفلت استفاده کرده است. در حوزه موجودات اسطوره ای نیز جن و پری و غول از پربسامدترین موجودات در مثنوی محسوب می شوند که مولوی از آن ها نیز در راستای اهداف تعلیمی و برای بیان گزاره های اخلاقی مانند اعتماد نکردن به هر چیز و دعوت به هوشیاری و ضرورت تقویت بینش درونی بهره گرفته است. بهره برداری تعلیمی از اسطوره ها علاوه بر عمق و ژرفا بخشیدن به این اثر، آن را از یکنواختی موجود در متون اخلاقی و تعلیمی نجات می دهد. ذهنیت تعلیمی مولوی توانسته است که از این حوزه فکری بشر در راستای مقاصد تعلیمی با خلاقیت و مهارت بهره ببرد.
    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, اسطوره, آیین, جادو, مثنوی مولوی}
    Expressing moral and didactic teachings is one of the wildly intends and purposes in the Persian poetry. Poets with regard to this have verified, consolidated and developed moral and didactic teachings by using various backings. The aim of the present article is to study the functions of myth believes in the Mathnavi Manavi. This has been done by using analytic – descriptive method in two areas of Beliefs and mythical creatures. How Molavi has used them, their characteristics and the way of applying them in line with didactic literature have been investigated.in Mathnavi Manavi , the field of myth in the line with didactic and moral goals is very widespread. Behaviors and beliefs concerning magic myth and its variants, banging on drums during a lunar eclipse and ...are put within the field of beliefs. Molavi made use of their characteristics in explaining the propositions such as self-blame, worldliness; avoid deceiving from them and awaking from negligence. In the field of mythical creatures fairy and giant are among the most frequently used creatures in Mathnavi. Molavi has used them in line with didactic goals and expressing moral propositions such as invitation to consciousness and the necessity of strengthen internal insight. Didactic explication of myth not only deepens this piece of literary work but also relieves it from monotonous nature of didactic text types. Molavi’s didactic mentality causes this field of human thought to be used in line with didactic goals creatively.
    Keywords: didactic literature, Myth, ritual, magic, Mathnavi}
  • فرزاد قائمی
    موجودات شرور در اساطیر ایرانی، یاران اهریمن اند، از شاخص ترین موجودات شرور در اساطیر ایرانی، دیوان اند. در این جستار، تحلیل جدیدی از این موجودات ارائه می شود که مبتنی بر تطبیق آنها با خدایان شاخدار در فرهنگهای کهن آسیا و اروپای باستان و ارائه نظریه ای جدید پیرامون خاستگاه دیوان است. در این جستار، از جمله ویژگی های برجسته مشترک بین این دو، موارد ذیل استخراج شده است: ارتباط با خدای خورشید، استحاله این خدایان باستانی در عصر غلبه تفکر دینی به شیطان و اهریمن، سیه چردگی و شاخداری (ریخت شناسی)، ارتباط با خدایان موسوم به گاو نر و ارتباط با مرگ و دنیای تاریک زیر زمین و سنتهای قربانی و مردم اوباری این خدایان. تعلق این خدایان به فرهنگهای عصر رب النوع پرستی باعث شده، در فرهنگهای توحیدی، «نبرد» با این خدایان و دیوان، به مثابه اژدهاکشی، تبدیل به آزمون واره ای برای تشرف قهرمانان شده، خویشکاری آنها این شده که به عنوان مانع در برابر آفریدگان نیکوی اورمزد ایجاد چالش کنند تا قهرمان را در مسیر تکامل قرار دهند. قهرمان با حمایت الهی فره بر موجودات مجهز به جادو غالب شده، با غلبه و گذر از دژها و قلعه های آنها، به جاودانگی می رسد
    کلید واژگان: دیوان, خدایان شاخدار, قهرمان, تشرف, فره, جادو}
    Farzad Ghaemi
    Introduction
    The Horned god is an early 20th-century syncretic term for a horned or antlered anthropomorphic god with pseudohistorical origins. These Gods represents the male Gods of the religion''s ditheistic، the other part being the female Goddess or Mother Goddess. the deity is always shown with either horns or antlers upon his head، in this way emphasizing «the union of the divine and the animal»، the latter of which includes humanity. Methode: The Horned God has been explored within several Archaeological theory، mythological، psychological، historical، cognitive nature، anthropology، and so on. The Horned God has become a recurrent theme in fantasy literature. Evil creatures in Iranian mythology، evil (Ahryman) companions، the most prominent being the villain in Iranian mythology، demons (Divān) are. In this paper، a new analysis of this existing presentation، which is based on comparing them with horned deities in ancient cultures of Asia and ancient Europe and provide a new theory about what is the origin of the Persian demons?
    Results And Discussion
    In this paper، the analytical comparison between demons and deities Horned، this result was compared between the two sides shared the following parameters: relevance Horned deities and demons with the sun god at the age of religious thought turns naughty and as a result، the deities ancient Horned devil and his followers converted. Black and Horned demons and deities of the Horned (morphology)، communication with the gods known as bull، dark world of underground and traditions associated with death and sacrifice and cannibalism legend terrible gods.
    Conclusion
    Horned deities belong to the cultures of the era of the goddess worship. This has led، in monotheistic culture، «battle» with horned deities and demons، dragon-killer has the same function، this conflict has become a test for the initiation heroes are hard، they function as a barrier against creatures that God created well the challenge to the hero in the course of their evolution. Hero with divine support charisma (Farreh or manna s) on creatures with Magic won، defeating the locks and pass the initiation، is immortality.
    Keywords: Demons, Horned deities, heroes, initiation, charisma, magic}
  • محمد نوید بازرگان، زهرا فرج نژاد فرهنگ
    هم چنان که مبالغه یکی از شرط های گریزناپذیر توصیف صحنه های میدان های جنگیست، خلاف آمد عادات یا خوارق عادات، نیز یکی از ارکان اصلی شعر حماسی بشمار می رود. خوارق عادات در این مقاله، شامل نیروهای آسمانی، نیروهای زمینی، عوامل انسانی و امور جادوییست و در شاهنامه فردوسی و چند اثر حماسه مذهبی، از جمله؛ حمله حیدری باذل مشهدی، حمله حیدری راجی کرمانی، خاوران نامه و علی نامه، بررسی شده است. مضامین این عنصر جدایی ناپذیر حماسه، در شاهنامه فردوسی که به تاثیر از فرهنگ باستانی ایران سروده شده، پررنگ تر از مضامین مشابه در حماسه های مذهبیست. بسامد نیروهای آسمانی در حماسه های مذهبی، بیش تر از شاهنامه فردوسی، و برعکس بسامد نیروهای زمینی، عوامل انسانی و امور جادویی در شاهنامه بیش تر از حماسه های مذهبی ست.
    کلید واژگان: جبرئیل, سیمرغ, جادو, دیو, طلسم}
    Mohammad Navid Bazargan, Zahra Faraj Nezhad Farhnag
    As exaggeration is one of the inevitable devices in describing the warfare scenes, unlike habits or supernatural habits are the integral pillars of epic poetry. Supernatural habits in this paper consist of heavenly forces, earthly forces, human factors and magical affairs studied in Shahnameh and in several religious epics such as Heydari attacks of Bazel Mashhadi, Heydari attacks of Raji Kermani, Khavarannameh and Alinameh. The themes of this epic device are more pronounced in Shahnameh which was composed under the influence of the ancient culture of Iran than its counterparts in religious epics and in reverse, the frequency of earthly forces, human factors and magical affairs in Shahnameh are more striking.
    Keywords: Gabriel, Simorgh, magic, demon, spell}
  • موسی پرنیان*، عطا الماسی، محمدزاهد سیدی تبار

    داستان ها و افسانه های کردی بازتاب زندگی پرتلاش و آرمان های انسان هایی است که در روزگاران سخت و شرایط بسیار دشوار برای زنده ماندن و ادامه زندگی مقاومت کرده اند. شیوه و قالب قصه های پریان بسیار شبیه گونه روایی موجود در رئالیسم جادویی است چرا که تخیل موجود در قصه که از مولفه های مشترک رئالیسم جادویی و قصه های پریان است، باعث گسست علی و معلولی در روایت داستان می شود و همین امر موجبات به وجود آمدن نقاط مشترکی از جمله: شکستن مرز میان واقعیت و فراواقعیت و اتحاد این دو، بروز رفتارها و رخ دادهای شگفت انگیز، شناخت واقعیت های تاریخی و اجتماعی و...میان قصه های پریان و متون رئالیسم جادویی می شود، به گونه ایی که در آن فراواقعیت و آنچه در اصطلاح رئالیسم جادویی به عنوان «جادو» از آن نام می برند در گستره بی کران واقعیت قرار می گیرد و امری قطعی و حتمی تصور می شود، بنابراین قصه های پریان به خاطر ساختار داستانی اش عرصه مناسبی برای رخ دادها و پدیده های شگفت انگیزی است که آنها را با فراواقعیت گره زده اند و از این طریق همانندی و شباهتی را میان این متون(قصه های پریان) با سبک نوین رئالیسم جادویی نمایش داده است. از این رو در این نوشتار برآن است تاشباهت ها و تفاوت های موجود میان اقسانه ها و قصه های کردی(چیروک) را با سبک رئالیسم جادویی بررسی کند.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, افسانه های کردی, چیروک, واقعیت, جادو}
    Mousa Parnian *, Ata Almasi, Mohammad Zahed Seyedy Tabar

    Kurdish Stories and Fictions are the reflections of a life of hardships
    and The ideals of people who have suffered a lot to survive their lives. The style of Kurdish Chirok (Fiction) is much like The narrative style found in magical realism since The imagination existing in The Fiction which is The common Feature between fiction and magical realism results in the break of causation chain in The narration of The Stories. This feature gives two common styles features such as removing The border between reality and imagination which in turn results in strange events, recognition of social and historical realities in fictions and magical realism.
    In that condition what is called"magic" in magic realism is located in the unlimited scope of reality representing a concrete concept. So, fiction could be a good place for strange event that have been linked to extra- reality this feature relaty fiction to new style of magical realism. The purpose of This  study is  to  investigate the  similarties  and  differences between Kurdish chiroks(fictions) and the new style of magical realism.

    Keywords: magical realism, Kurdish fiction, Chirok, Real, Magic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال