به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « magic realism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «magic realism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرگس باقری*، محمدنبی تولایی

    اصطلاح «روان زخم» برای اشاره به موقعیتی به کار می رود که در آن روان شخص به دلیل رویدادی آسیب زا صدمه ببیند. واکنش افراد به امر آسیب زا ممکن است برون ریزی، یا درونی سازی باشد. در فرآیند برون ریزی، فرد نشانه هایی از اختلالات روانی همچون کابوس به نمایش می گذارد، ولی در درونی سازی، فرد رنج های روحی را در جهان درون خود پنهان می کند و با ساخت یک روایت فتیش، رنج ها را به محیطی دیگر انتقال می دهد. با توجه به ماهیت روان زخم، بیمار قادر نیست آن را به امر نمادین تبدیل کند و این مشکل روانی تنها از روی نشانه هایش در فرد قابل شناسایی است، درحالی که روان شناسان معتقدند تنها راه درمان روان زخم، تبدیل شدن به امر نمادین است. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی بازنمایی روان زخم در رمان دلفین مرده نوشته حسن بهرامی است. بهرامی با بهره گیری از تکنیک رئالیسم جادویی و ترکیب نامحسوس آن با ویژگی های روان زخم، از این چالش با موفقیت گذر کرده است. او با ترکیب افسانه های بومی و روان زخم و بهره گیری از ماهیت دوگانه آنها در کنار هم، پیوندی محکم و نامحسوس میان این دو مقوله ایجاد کرده و روان زخم شخصیت را به نمایش گذاشته است. این پژوهش اثبات می کند که رئالیسم جادویی تکنیکی درخور برای نگارش رمان های روان کاوانه جهت نمادین کردن روان زخم افراد است.

    کلید واژگان: اسلاوی ژیژک, دلفین مرده, روان زخم, رئالیسم جادویی}
    Narges Bagheri*, MohammadNabi Tavallaei

    The term “trauma” is used to refer to a situation in which a person’s psyche is harmed by a traumatic event. Žižek argues that trauma is the result of unexpected intrusion of the Real (event) into the Symbolic (symbolization) and acquires meaning in the structure of the Deferred Action. People’s reaction to any traumas is acting out or working through. In the acting out process, the patient displays sign of mental disorders like nightmares, yet in the working through, the patient hides mental suffering in the subconscious and fantasies and transfers the sufferings to another place by means of creating a fetish narration. Regarding the psychological nature of the trauma, the patient is unable to convert it into the Symbolic, and this psychological problem can be recognized only by its symptoms in the person. However, psychologists believe that the only treatment for trauma is to change it to the Symbolic. This study aims to investigate the way of representing trauma in the novel The Dead Dolphin by Hassan Bahrami. The findings show that he has successfully overcome this challenge by utilizing magic realism and its imperceptible combination with trauma features. Through combining local myths with trauma and taking advantage of their dual and contradictory nature, Bahrami has created a strong link between trauma and magic realism and portrayed the character’s trauma. This study proves that magic realism is a proper technique for writing psychoanalytic novels to represent and symbolize people’s trauma.

    Keywords: Slavoj Žižek, Hassan Bahrami, The Dead Dolphin, Trauma, Magic Realism}
  • طیبه سیفی*، محبوبه سلاجقه تذرجی

    ریالیسم جادویی، شیوه نوینی در حوزه ادبیات داستانی است که نویسنده در آن وهم و خیال را با رخدادهای واقعی چنان ماهرانه در هم می آمیزد که شخصیت های واقعی و فراواقعی برای خواننده طبیعی و باورپذیر جلوه کند. ازجمله رمان های ریالیسم جادویی می توان به رمان الرجع البعید فواد تکرلی نویسنده معاصر عراق و طوبا و معنای شب اثر شهرنوش پارسی پور رمان نویس معاصر ایرانی اشاره کرد. . الرجع البعید به وقایع خونین عراق سال 1962م می پردازد که با کودتای ضد سلطنتی ارتش و پایان رژیم پادشاهی همراه بوده است. رمان پارسی پور هم  با اوج انقلاب مشروطه در ایران و حوادث بعد از آن تا انقلاب بهمن 57 همزمان می باشد. ازآنجاکه این رمان ها محصول فضای پر از خفقان عراق و ایران است، نویسندگان آن ها با تلفیق واقعیت با خیال و حذف مرز میان آن ها سبک ریالیسم جادویی را برای بیان دیدگاه خود برگزیده اند؛ لذا هدف پژوهش حاضر آن است که به روش توصیفی - تحلیلی مولفه های ریالیسم جادویی را در این رمان ها استخراج و دلیل کاربرد آن ها را مورد بررسی قرار دهد تا ضمن معرفی دو اثر مهم ادبیات داستانی عراق و ایران، شگردهای این نویسندگان در تلفیق عناصر خیالی با واقعیت های خارجی جهت تبیین و انتقال اهداف و اندیشه های خاصشان کشف و معرفی شوند. یافته های پژوهش نشان می دهد که تکرلی و پارسی پور در این رمان ها با کمک مولفه های ریالیسم جادویی، در کنار قوه خیال خود و نگاه واقع گرایانه، واقعیت اجتماعی عصر و جامعه خویش را نشان دادند و با این تلفیق، دغدغه هایشان را برای خواننده به شکلی هنرمندانه به تصویر کشیده اند و در عین حال این مسایل و واقعیت ها در آثارشان بسیار عادی و طبیعی جلوه می کنند و بی نیاز از هرگونه تفسیر و تحلیل هستند.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, فواد تکرلی, شهرزاد پارسی پور, الرجع البعید, طوبا و معنای شب}
    Tayyebeh Seyfi*, Mahbobeh Salajegheh

    Magic realism is referred to a new type of fiction erasure in which the writer skillfully mixes elements  such as illusion and imagination with real events,  so that the unreal  character will resemble  the  real and natural ones for the readers. Alrajaolbaeed, written by Foad Takarli, and Tuba and the Meaning of Night, written by Shahrnoush Parsipour, the Iranian contemporary novelist, are two examples of magic realism works. Since these novels are the productions of the fearful ambiance between Iraq and Iran, their writers have mixed the reality with imagination and eliminated the border in between, choosing magic realism to express their attitude. Thus, the present study borrowed an analytical-descriptive method to scrutinize the magic components in these novels. It aimed to introduce two prominent works of fiction literature of Iraq and Iran. The skill and techniques used in these novels represented concepts and purposes by combining the imaginary components with the outside realities. The finding of this research indicate that Takarli and Parsipur   have used the components of magic realism in these novels along with their imaginative power and realistic outlook to illustrated the social realities of their society. Through this passion, they have skillfully illustrated their concerns for the reader and presented these events naturally and simply.

    Keywords: Magic realism, Foad Takarli, Shahrnoush Parsipur, Alrajaolbaeed, Tuba, the Meaning of Night}
  • اکرم رجبی، رقیه صدرایی*، عبدالحسین فرزاد
    خاستگاه سبک ریالیسم جادویی، ادبیات آمریکای لاتین است. این شیوه داستان نویسی، تنها به این منطقه از جهان اختصاص نیافت و به ادبیات داستانی سایر کشورها از جمله ایران نیز راه پیدا کرد و آثار متعددی در این حوزه ارایه شد. اینکه به کارگیری سبک حاضر در ادبیات داستانی ایران تقلید محض است یا منطبق با رفتار فرهنگی و رشد اطلاعات ادبی متناسب سازی شده، جای تامل دارد. به همین روی، بررسی مولفه های تشکیل دهنده آثار در کفه تطبیق، می تواند موثر در این بازیابی باشد. در این پژوهش، به بررسی تطبیقی مولفه های ریالیسم جادویی در رمان های قلمرو این عالم و قرن روشنفکری آلخو کارپانتیه و روزگار سپری شده مردم سالخورده محمود دولت آبادی با روش توصیفی تحلیلی پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد که هر دو نویسنده در به کارگیری سبک ریالیسم جادویی بن مایه های مشترکی دارند که تنها در مصادیق با هم متفاوت هستند. در عین حال، بن مایه های منحصربه فرد نیز در آثار هر دو دیده می شود. بررسی ها نشان می دهد شرایط اقلیمی، اقتصادی و اجتماعی هر دو نویسنده، در کیفیت خلق اثر و به کارگیری سبک ریالیسم جادویی تاثیرگذار بوده است.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, رئالیسم جادویی, آلخو کارپانتیه, محمود دولت آبادی, آمریکای لاتین}
    Akram Rajabi, Ruqayyah Sadraie *, Abdolhosein Farzad
    The origin of the magical realism style is the Latin American literature. This style of writing was not limited to such a region of the world, and it has become the subject of fiction literature from other countries including Iran. It is a reflection of the use of the style in the fictional literature of Iran, pure imitation or in accordance with cultural behavior and the development of adaptive literary information. Therefore, the analysis of the components of the effects in the matching can be effective in this recovery. In this research, a comparative study of the components of magical realism in novels of Carpentier and Dowlatabadi, has been studied through descriptive-analytic method. The findings show that both authors use common magic realism style that are different in the only examples. At the same time, unique materials are also featured in the works. Studies show that the climate, economic and social conditions of both writers have influenced the quality of creation and the use of the style of magical realism.
    Keywords: Adaptive literature, Magic Realism, Alejo Carpentier, Mahmoud Dowlatabadi, Latin America}
  • اکرم رجبی، رقیه صدرایی*، عبدالحسین فرزاد

    اسطوره ها در خلق آثار ادبی، به ویژه رمان، نقش بزرگی ایفا می کنند. رمان های «قلمرو این عالم» و «قرن روشنفکری» آلخو کارپاتیه و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» محمود دولت آبادی، از جمله رمان هایی هستند که در سبک و سیاق ریالیسم جادویی، ترکیبی از دنیای واقعی و وهمی و اساطیری ایجاد کرده است. در زیر لایه واقع گرا و تاریخی این رمان ها، ژرف ساخت دنیای اساطیری، حضوری جدی و مداوم دارد. بر همین اساس، هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی اسطوره ها در سه رمان مذکور است. آلخو کارپانتیه و محمود دولت آبادی نویسندگانی از دو ملت متفاوت با دو زبان متفاوت اند که روابط تاریخی میان آن ها برقرار نبوده است. در دوران معاصر هم این دو نویسنده شناخت و آگاهی از یکدیگر نداشتند که از آثار، اندیشه ها، جریانات و گونه ها، سبک و ساختار داستان نویسی یکدیگر تاثیر و تاثری گرفته باشند. به همین دلیل، در مقاله حاضر با روش تحلیلی- توصیفی در چارچوب رویکرد ادبیات تطبیقی مکتب آمریکایی کنش ها و مفاهیم بنیادین اسطوره ها در لایه های پنهان این سه رمان بررسی و تحلیل می شود.

    کلید واژگان: رمان, رئالیسم, رئالیسم جادویی, رستاخیز, اهریمن}
    Akram Rajabi, Roqiyeh Sadraei *, Abdolhossein Farzad

    Myths play a major role in the creation of literary works, especially novels. "The Kingdom of this World" and " Age of Enlightenment " (El Siglo de las Luces) by Alejandro Carpathian and Mahmoud Dowlat Abadi's "Gone are the days of the Elderly" are among the novels that have created a combination of real, imaginary and mythical worlds in the style of magical realism. Under the realistic and historical layer of these novels, the framework of the mythical world has a serious and continuous presence. Accordingly, the main purpose of this article is a comparative study of myths in the three novels. Alejo Carpentier and Mahmoud Dowlat Abadi are writers from two different nations with two different languages ​​between whom there is no historical relationship. In contemporary times, these two writers did not know each other and were not influenced by each other's works, ideas, currents and genres, style and structure of storytelling. That’s why the fundamental actions and concepts of myths in the hidden layers of these three novels are studied and analyzed in the present article and the method is analytical – descriptive in the framework of the American School of Comparative Literature approach.

    Keywords: novel, realism, Magic realism, Resurrection (Day), Devil}
  • شکوه سادات حسینی*، زهرا محمود آبادی

    إن تدفق التکنولوجیا إلی حیاه الإنسان فی العصور المتطوره والوتیره المتسارعه لظواهر ما بعد الحداثه فی الآونه الاخیره جعل التساول عن الهویه والانتماء الفردی واحدا من اصعب التحدیات التی تواجه ها القضایا الاجتماعیه فی النصف الثانی من القرن العشرین. وإبراهیم نصر الله الکاتب الفلسطینی الشهیر، تمکن من الولوج إلی هذا الموضوع من خلال الادب وبنظره جدیده. فقد وظف عنصر الخیال فی حقل الواقعیه السحریه، فصور مستقبل البشر فی ظل الرغبه المتنامیه للمحاکاه وصناعه النظایر؛ الظاهره التی تجلت فی مظاهر مختلفه ووسیعه وسببت فی إزاحه الانتماءات الفردیه. وما هذه الروایه إلا تحذیر من ظهور هذا المفهوم المستعار الذی إن کتب له الاستمرار فی الجوانب الحقیقیه للحیاه الإنسانیه فمن شانه ان یشعل فتیل حروب ونزاعات من نوع جدید، ویفرض العنف المدمر علی المجتمعات البشریه. وقد تطرقت هذه الورقه إلی اجواء الواقعیه السحریه فیما تسرده روایه حرب الکلب الثانیه عن الهویه الفردیه، مستخدما المنهج الوصفی-التحلیلی، لیدرس ازمه الانتماء الفردی فی حرکه المرء من سلوک فردی محض إلی کارثه إنسانیه مدمره.

    کلید واژگان: الهویه, الانتماء الفردی, السردانیه العربیه, الواقعیه السحریه, إبراهیم نصر الله, حرب الکلب الثانیه}
    Dr. Shokooh Alsadat Hosseini*, Zahra Mahmodabadi

    Identity is the most challenging subject in the modern world due to the flood of technology in the second half of the twentieth century, coupled with other post-modernist phenomena which have impacted our lives. Ibrahim Nasrollah, the renowned Palestinian author, in a novel titled: Harb al-Kalb al-Thaniah (The Second Dog War) has addressed this challenge through literature. In this novel, he has depicted the future of human life through an imaginary world, using magical realism. The basic concept of the novel is “Simulation”. This phenomenon enters the world of the story and spreads among the people. Day by day the people become more and more like each other and step by step, the fraudulence, violence and conflict in society increase and begin to take over. Through magic realism and using the descriptive –analytical approach to the novel, this paper seeks to study this process as an individual action leads to great human disaster.

    Keywords: Individual Identity, Arabic Novel, Magic Realism, Ibrahim Nasrollah, Harb al-Kalb al-Thaniah}
  • عبدالله الخیر*

    تستکشف هذه المقاله طبیعه التقنیات السردیه والاسالیب الحدیثه التی اعتمدها الکاتب عبد الرحمن منیف (1933-2004) فی روایته "مدن الملح". دلاله تلک التقنیات والاسالیب لناحیه ان هذه الروایه تعتبر من النصوص البترولیه المهمه فی الادب العربی ما بعد الکولونیالی الذی یتصدی للخطاب الغربی عموما والامیرکی تحدیدا. فقد کانت هذه الروایه موضوع جدالات عمیقه لناحیه تصنیفها الادبی، ولکن البحث الموضوعی المعمق یبرهن بشکل واضح علی ان "مدن الملح" هی روایه واقعیه سحریه، بترولیه، ما بعد کولونیالیه تتصدی للتاثیرات السلبیه الاجتماعیه والاقتصادیه والسیاسیه لاکتشاف واستغلال النفط علی مجتمعات الجزیره العربیه ولهذه الغایه سوف تلقی هذه المقاله الضوء علی الاسالیب والادوات السردیه التی استخدمها منیف لإیصال رسالته ما بعد الکولونیالیه المعاکسه من خلال اعتماد مناهج واتجاهات سردیه حدیثه کالواقعیه السحریه ومن خلال استخدام تقنیات سردیه خاصه، کتشکیل الشخصیات باعتماد المجتمع ککل بطلا للروایه ومن خلال اعتماده تقنیه تعدد الاصوات بهدف عرض وجهات نظر متنوعه للاحداث من قبل الکاتب وبذلک یکون منیف قد قدم نوعا رواییا مبتکرا فی الادب العربی ونادرا علی المستوی العالمی، حیث إن القلیل جدا من الاعمال الادبیه العربیه والعالمیه تصدی لموضوع النفط الذی اصبح یعتبر من المحرمات بفعل الضغوط الامیرکیه السیاسیه والثقافیه المانعه للتطرق لهذه المساله الحساسه. من ناحیه اخری وبغیه شرح الطبقات والمستویات والتشفیرات المتعدده المضمنه بدقه فی "مدن الملح"، فإن هذه المقاله سوف تعتمد نظریه إدوارد سعید المعروفه باسم  القراءه المطابقه کمنهجیه علمیه للبحث بهدف وضع الروایه فی مکانها الاجتماعی - السیاسی المناسب وکذلک سوف تعتمد علی مفاهیم الواقعیه السحریه ل"ستیفن سلیمون" ولا بد من التنویه بانها سوف تتطرق إلی کیفیه تجسید منیف لمفهوم التضمین، بحسب نظریه "تزفیتان تودوروف" النقدیه السردیه لشرح کیفیه إدخال منیف قصصا صغری ضمن السرد العام بهدف إلقاء الضوء علی نقطه معینه تخدم الغایه الکلیه للروایه وبالطبع یساهم وضع عمل منیف فی موقعه الادبی الصحیح فی تاسیس نوع من التفاهم الحضاری المتبادل بین الشرق والغرب من خلال الحوار الثقافی الحالی والمستقبلی فی عالم حیث النضال والمقاومه ضد الهیمنه والامبریالیه والحروب العدوانیه هی المحرکات الاساسیه التی تولد ازمات عالمیه والکثیر من الکوارث والمآسی مرارا وتکرارا وخصوصا فی منطقه غرب آسیا.

    کلید واژگان: الروایه البترولیه, الواقعیه السحریه, ما بعد الاستعمار, التقنیات السردیه, السردانیه العربیه}
    Abdallah El Kheir*

    This article explores the nature of the narrative techniques adopted by the writer "Abd al-Rahman Munif" in his novel Cities of Salt، and the significance of these techniques in terms of the fact that this novel is considered one of the important petroleum texts in post-colonial Arabic literature that deals with Western postcolonial discourse in general and the American discourse in particular. This novel has been the subject of profound debates in terms of its literary classification، but in-depth objective research proves that Cities of Salt is a magical، petroleum، post-colonial novel that addresses the negative social، economic and political impacts of oil discovery on the societies of the Arabian Peninsula. To this end، this article will shed light on the narrative tools that Munif used to communicate his post-colonial contradictory message through modern narration techniques such as magic realism، character formation، and multiple voices with the aim of presenting various perspectives of events by the author. In this way، Munif has presented an innovative narrative genre in Arab literature and a rare work on the international level، as very few Arab and international literary works have addressed the issue of oil، which has become considered as a taboo due to the American political pressure to prevent this sensitive issue from being discussed. On the other hand، in order to accurately explain the multiple layers، levels، and encodings embedded in Cities of Salt، this article will adopt Edward Said's theory known as contrapuntal reading، as a scientific methodology of research، with the aim of placing the novel in its appropriate socio-political place. This article will also build on concepts of magic realism by Stephen Slemon. It should also be noted that this article will touch on how Munif embodied the concept of inclusion، according to Todorov's narrative criticism theory، to explain how Munif incorporated minor stories into the general narration with the aim of shedding light on a specific point that serves the overall purpose of the narration. And of course، putting a work in its proper literary position contributes to establishing a kind of civilized mutual understanding between East and West through the current and future cultural dialogue، in a world where the struggle and resistance against hegemony، imperialism and aggressive wars are the main engines that generate global crises and many disasters and tragedies again and again، especially in the West Asia region.

    Keywords: the petroleum novel, magic realism, post-colonialism, Abd al-Rahman Munif, Cities of Salt, narrative techniques, Arabic Narratology}
  • رقیه صدرایی*

    ریالیسم جادویی، به عنوان سبکی جدید و متاثر از غرب به ویژه آمریکای لاتین، به ادبیات جهان عرضه شد؛ اما این شیوه داستان نویسی تنها به این منطقه از جهان اختصاص ندارد، بلکه در ادبیات داستانی سایر کشورها ازجمله ایران نیز مشاهده می شود. بر همین اساس، سوال اصلی مقاله حاضر این است که مولفه های ریالیسم جادویی در زمان های «قرن روشنفکری» از آلخو کارپانتیه به عنوان یکی از پیشگامان این سبک از منطقه آمریکای لاتین و اثر محمود دولت آبادی به نام «روزگار سپری شده مردم سالخورده» چیست؟ هدف اصلی این پژوهش نیز تحلیل تطبیقی مولفه های مشترک ریالیسم جادویی در آثار منتخب این دو نویسنده است که با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است. نتیجه حاصل از بررسی آثار موردنظر دو نویسنده در این پژوهش نشان می دهد، هر دو هم بن مایه های مشترکی از سبک ریالیسم جادویی داشته و به کاربرده اند و هم در آثار خود بن مایه های منحصربه فرد خود را آورده اند؛ اما ماهیت و شکل این مولفه ها علیرغم شباهت و طبقه بندی یکسان، دارای ویژگی های منحصربه فردی است که از عقاید و باورهای بومی، فرهنگی و محیط زندگی نویسنده نشات می گیرد. همچنین، موجودات، حیوانات و عناصر فراطبیعی و عجیب وغریب این دو نویسنده باهم تفاوت های محسوسی دارد. دولت آبادی در هرزه نگاری و یا فضاسازی های تعفن بار، عفیف تراز کارپانتیه است.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, آلخو کارپانتیه, محمود دولت آبادی}
    Roghayeh Sadraei *

    Magical realism, as a new style influenced by the West, especially Latin America, was introduced to world literature, but this fiction style is not only devoted to this region of the world, but also in the fiction literature of other countries, including Iran. Accordingly, the main questions in this thesis are that what are the components of magical realism in the novels of «Ei reino de este mundo" and" le siecle des lumieres" from Aljo Carpentier as one of the pioneers of this style from the Latin American region and the valuable work by Mahmoud Dowlatabadi, entitled"Rūzgār-i siparī shudah-ʼi mardum-i sālkhūrdah"? What are the factors influencing the material of these novels? The main purpose of this research is the comparative analysis of the components of magical realism in the selected works of these two writers which has been done by analytical-descriptive method.  The result of this thesis shows that magical realism both in Latin America and in Iran has a passion for fans that have used this monument in their works. The two authors of the study, which have been studied in this study, both have used and applied the same types of magical realism style as their own unique works in their works. But the nature and form of these components, despite the similarity and classification of the same, have unique characteristics that derive from the native, cultural and living beliefs of the author. Also, the creatures, animals, and the supernatural and strange elements of these two writers have different perceptions. The state of affairs in spelling or spellbound spaces is more unpopular than the carpentry.

    Keywords: realism, Magic realism, Alejo Carpentier, Mahmoud Dowlatabadi, Latin America}
  • داود نجاتی، احمد رضا صاعدی *
    قضیه الهویه من الإشکالات الحدیثه التی تکتسب اهمیتها المتزایده، وتساهم بشکل حاسم فی صوغ الوحده الوطنیه. فهی منظومه من المعطیات المادیه، والمعنویه التی یعیشها الافراد، والمجتمعات. ومع ان الدینامیه التنمویه التی یشهدها العالم؛ تطرح تحدیات منوعه امام المجتمع البشری، فإعاده تعریف الهویه بما یتلاءم مع هذه التطورات، هی الحاجه الماسه للثقافه المعاصره. اما الروایه فلم تغب عن هذا الفضاء المتنامی، فادت دورا محوریا فی مجال رصد الاحداث الیومیه ومتغیراتها. فالواقعیه السحریه، اسلوب روائی بدیع یحمل مشروعا اجتماعیا سیاسیا ثقافیا جوهره الاسترجاع إلی الذات والتاکید علی الهویه. هذا وان الهویه تشکل المحور المرکزی فی روایه «حارث المیاه» لهدی برکات، بصفتها من ابرز کتاب الواقعیه السحریه فی الروایه اللبنانیه المعاصره. وتسعی هذه الدراسه، وفق منهج وصفی- تحلیلی، إلی ان تکشف عن اهمیه تیمه الهویه ودورها الفاعل فی بنیه العمل السردی، کما ترمی إلی تحدید ملامح الهویه وتحدیاتها من الاستلاب والاسترداد وتبیین العلاقه بینها وبین القضایا المصیریه المحیطه بشخصیه البطل فی هذا الروایه. ینتهی البحث إلی ان استلاب هویه البطل فی روایه حارث المیاه هو نتاج لعوامل متشابکه منها ما یتعلق بعدمیه البطل امام الصیروره الزمنیه، وانعدامیه الإحساس بالفضاء المکانی، والضیاع الذاتی والخوف الهستیری فی خضم الحروب. فالشخصیه الرئیسه فی هذه الروایه، التی تصل إلی حافه الانهیار والسقوط إثر الدمارات الروحیه فی دوامه الحروب الاهلیه، تسعی لاقتراح معنی جدید لهویتها، فهی تربط وتنسج الماضی مع الحاضر، باستعانه الذاکره واللاشعور الجمعی، وتبحث عن اصالتها المفقوده فی دهالیز تاریخ لبنان.
    کلید واژگان: الهویه, الحرب الاهلیه, الواقعیه السحریه, حارث المیاه, هدی برکات}
    Davood Nejati, Ahmadreza Saedi *
    Identity is among the new expressions that gained importance which has a key role in the national integrity. This issue refers to a set of social, spiritual and material achievements with which the individuals and communities live. Considering the fact that the world is facing the growth that raises a variety of issues in front of human society, redefining identity that has been compatible with improvements is the basic need of the contemporary culture. Hence, the novel has not been away from this growing trend and played a key role in studies and observing daily events and its parameters. Magic realism is considered a new narration technique which carries social, political and cultural plan whose basis is identity and returning to itself. Since identity is the central focus of the novel, The Tiller of Waters, by Huda Barakat, one of the most prominent writers of magic realism of contemporary Lebanon. This resrch, through descriptive-analytical approach, tries to deal with the word identity and its structural role in the narrative stracture, identifying the features of identity, crisis and its recall and the relationship between them, and the crucial proportions around the hero of story. The research concludes that the Identity crisis in The Tiller of Waters, is the result of different factos, including surrender and disappear of the hero of the story against the passage of time, lack of feeling against place, prrish and his hysterical fear during the war. The main character of the story who, due to internal pressures caused by the civil war in Lebanon, Seek a new meaning for its identity, has collapsed, using the collective unconscious of humanity, knits past with present and searched his lost originality in the history of Lebanon.
    Keywords: Identity, Civil War, Magic Realism, The Tiller of Waters, Huda Barakat}
  • داوود نجاتی*، احمد رضا صاعدی *، محمد خاقانی
    گونه های داستان نویسی نوین در غرب، در ادبیات داستانی امروز عربی نمود چشمگیری داشته است. از جمله آن ها، «رئالیسم جادویی» است. رئالیسم جادویی بر گونه ای از روایت رئالیستی اطلاق می گردد که از یک سو به یک داستان واقع گرا شباهت دارد؛ از سویی دیگر، وقوع رویدادهایی شگفت، اثر را از گستره واقع گرایی خارج می سازد. بنابراین، رئالیسم جادویی، روایتی واقع گراست که در بافتی سحرآمیز و جادویی رخ می دهد. ربیع جابر، رمان نویس معاصر لبنانی، از معروف ترین نویسندگان ادبیات عربی است که این نوع داستانی در آثارش تاثیر فراوان داشته است. رمان تقریر میلیس که به روایت جنگ داخلی لبنان و ریشه های اجتماعی، سیاسی و روانی آن می پردازد؛ یکی از شاخص ترین آثار داستانی ربیع جابر در حوزه رئالیسم جادویی است. در این پژوهش، پس از تعریف و تبیین مفاهیم رئالیسم جادویی، رمان «تقریر میلیس» ربیع جابر با روش توصیفی-تحلیلی، بر اساس مولفه های این گونه داستانی تحلیل گردیده و تاثیر این شگردها بر فرم و محتوای رمان مشخص شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از آن است که جابر در این رمان از تمهیدها و تکنیک های گوناگونی چون بزرگ نمایی واقعیت، دهشت و توجیه ناپذیری برخی وقایع، راوی های مرده، آفرینش جهان های بدیل و غیر عقلانی، خموشی نویسنده و توصیفات اکسپرسیونیستی در آفرینش اثر خود بهره گرفته است تا تلخ ترین زوایای حیات اجتماعی را برای خواننده نمایان سازد.
    کلید واژگان: ادبیات داستانی, رئالیسم جادویی, رمان تقریر میلیس, ربیع جابر}
    Davood Nejati, Ahmadreza Saedi, Mohammad Khaqani
    Techniques of writing fictions in the West have had significant effects on the Arabic fiction today. Among them, the technique of "magical realism" is noteworthy. It refers to a type of narrative realism which, on one hand, resembles a realistic story and, on the other hand, is excluded from the realm of realism by the extraordinary events that occur. Therefore, magical realism is a realistic narrative which occurs in magic patterns. Rabie Jaber, a Lebanese contemporary novelist, is among the most famous writers in the Arabic literature who uses this technique widely in his stories. The novel Mehlis Report narrates Lebanon Civil War and its social, political and psychological roots. One of his most prominent works is in the field of magical realism. In this study, after the concept of magical realism is defined, an analytical method is used to analyze the novel Mehlis Report by Rabie Jaber based on fictional elements. Then, the effects of these elements on the form and content of the novel are specifie. The research results indicate that, in this novel, Jaber has used diverse procedures and techniques such as magical phenomena, magnification of reality, unjustifiability of some events, dead narrators, creation of alternative and irrational worlds, authorial reticence, and expressionist descriptions. These elements are used to reveal the bitter aspects of social life.
    Keywords: Fiction, Magic realism, Mehlis Report, Rabie Jaber}
  • آذر دانشگر*
    «رئالیسم جادویی» یا «واقع گرایی جادویی» شیوه ای نو در داستان نویسی معاصر است که در آن، عنصر واقعیت و خیال درهم می آمیزد و اثری فوق انسانی را رقم می زند. در این گونه داستان ها عنصر واقعیت و خیال به گونه ای با هم ادغام می شود که به صورت طبیعی و باورپذیر برای مخاطب خود می شود. رئالیسم جادویی زیرمجموعه مکتب رئالیسم است و نمی توان آن را یک مکتب مستقل دانست؛ چراکه چارچوب مستقل و تازه ای ندارد و بسیاری از عناصر داستان های رئال را با خود به همراه دارد. مقاله پیش رو، ابتدا به بررسی مبانی رئالیسم جادویی همراه با دیدگاه منتقدان و صاحب نظران ادبی اشاره کرده است و در ادامه به بررسی ویژگی ها و مولفه های رئالیسم جادویی در رمان «پریباد» نوشته محمدعلی علومی پرداخته است. در رمان پریباد، حضور عناصر وهمی و خیالی همچون پری، دیو، بال درآوردن انسان، بارش خون و محو شدن شهر و... داستان را در زمره آثار رئالیسم جادویی قرار داده است.
    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, داستان نویسی نو, وهم و خیال, پریباد, محمدعلی علومی}
    Azar Daneshgar*
    The elements of reality and fantasy are combined to create a superhuman work in magic realism, as a new style of contemporary fiction. In such stories, the elements of reality and fantasy are merged in a way that make the story natural and credible to the audience. Magic realism is a subset of realism and cannot be considered as an independent school; because it has no independent and new framework and includes most of the components of realistic fiction. Examining the principles of magic realism, it has been tried, in present paper, to mention the views of literary experts and critics initially, and then, to study the features and components of magic realism in "Paribād ", a novel by Mohammad Ali Oloumi. The presence of imaginative and fantastic elements such as fairies, demons, winged humans, blood rain, and disappearance of cities puts the story of Paribād in the category of magic realism.
    Keywords: Magic Realism, Modern Fiction, Fantasy, Paribād, Mohammad Ali Oloumi}
  • رضا ناظمیان*، یسرا شادمان
    إن الواقعیه السحریه تعنی فی ابسط تعاریفها الجمع والمزج بین الواقع والسحر والخیال ای اللاواقع والماوراء. فهی عملیه مزج وتداخل بین العالمین الواقعی واللاواقعی. وقد ظهر هذا الاتجاه فی روایات بعض الکتاب العرب منهم عبدالرحمن منیف حیث وظف هذا الاتجاه فی بعض روایاته منها خماسیه «مدن الملح» التی یتناولها هذا المقال بالدرس والتحلیل، وذلک باستخدام المنهج الوصفی – التحلیلی. فمن عناصر الواقعیه السحریه وملامحها فی خماسیه «مدن الملح» یمکن الإشاره إلی السحر، والوهم والخیال، والاسطوره والرمز، والازدواجیه، وصمت الکاتب، وعدم انحیازه تجاه الاحداث الخارقه للطبیعه والعاده. وهی القضایا ذاتها التی ستخضع للبحث فی هذه المقاله وکذلک کیفیه استخدام هذه العناصر فی الروایه ودور هذا التیار الروائی فی سرد احداث الروایه «مدن الملح». ویمکن القول بان الروائی عبدالرحمن منیف إلی جانب تصویر القضایا الواقعیه، استخدم العناصر السحریه والخیالیه فی خماسیه «مدن الملح» استخداما ناجحا بحیث اولا لایفاجیء القاریء عندما یواجه الاحداث اللاواقعیه بل یقبلها ویصدقها لان المولف یقف موقف الانحیاد تجاه الاحداث الخارقه للعاده، فلا یفاجیء ولا یتعجب، کما لا یبادر إلی تبریر او شرح ما یقع من دقائق غیر طبیعیه. وهذا الموقف من قبل المولف یساعد القاریء فی قبول القصه واحداثها الخارقه للطبیعه. وثانیا ینجح الکاتب من خلال استخدام هذا التیار الروائی ان یعبر عن خلجات نفسه وینظر إلی القضایا السیاسیه والاجتماعیه والاقتصادیه للمجتمعات العربیه نظره نقدیه عن طریق استخدام تقنیات مختلفه کمزج عناصر الواقع والسحر والخیال وخرق الحدود بین العالم الواقعی واللاواقعی، وکذلک وصف الاحداث والشخصیات وصفا دقیقا جزئیا.
    کلید واژگان: الروایه العربیه المعاصره, عبدالرحمن منیف, الواقعیه السحریه, مدن الملح}
    Reza Nazemian *, Yosra Shadman
    The simplest definition that can be applied to magic realism is the accumulation of reality with magic, wander, hallucination and beyond. What it implies is that magical events happen in reality in a way that makes them look like being a part of reality.Lots of writers in Arabic countries found that area really appealing. Abdul Rahman Monif in novel like “maden Al Malah” has chosen the style of magic realism.Considering magic realism, thought, magic, illusion, hallucination, symbol, sign, Sufis and Sufism, paradoxes, critical trends, writer‘s silence and his partiality towards magical occurrences are among its element that Has been studied in this article by Analytical descriptive method.This novel has been benefited from sociological influence, political issues, cultural backgrounds and critical views. Additionally Abdul Rahman Monif was impartial toward all unrealistic events around his and he does not any judgments. And In the magical realism fiction style, the author does not react to unrealistic and imaginary incidents and he does not even provide any explanations. So the reader believes in and accepts all unrealistic incidents. Also the author has succeeded with combination of magic with reality to express what goes on inside about Political and social and economic theorems with a cash approach.
    Keywords: Arabic fiction, Abdul Rahman Monif, Magic realism, maden Al Malah}
  • علیرضا شوهانی، فرشته ملکی
    اصطلاح رئالیسم جادویی یا واقع گرایی جادویی، شیوه نوینی در داستان نویسی معاصر است که در آن عناصر واقعیت و خیال درهم می آمیزند. حاصل این تلفیق، اثری است که به هیچ کدام از عناصر اولیه سازنده اش شبیه نیست. در این شیوه، آمیزش دو عنصر واقعیت و خیال چنان استادانه انجام می گیرد که تمامی حوادث غیر واقعی و خیالی در بستر داستان، کاملا حقیقی و طبیعی جلوه می کنند؛ به گونه ای که خواننده به سادگی آن ها را می پذیرد. بر اساس یافته های پژوهش، روانی پور و گراس تلاش کرده اند با روبه رو کردن خواننده با دنیایی ناآشنا، بین خواننده و داستان فاصله اندازند و برای این منظور، از زوایای دید متعدد بهره جسته اند. شخصیت های دو اثر، دوگانه اند؛ یعنی از جهان واقعی به جهان تخیلی و بالعکس سیر می کنند. هر دو نویسنده، مشکلات سیاسی – اجتماعی جامعه خود را مبنای خلق رمان های خود قرار داده و شیوه رئالیسم جادویی را برای آفرینش داستان های خود به کار برده اند. رمان اهل غرق از نظر به کارگیری عناصر سحر و جادو و وهم و خیال پررنگ تر است و رمان طبل حلبی، نمونه های بیشتری از مولفه های دوگانگی و سکوت اختیاری داراست.
    کلید واژگان: رمان, رئالیسم جادویی, اهل غرق, طبل حلبی}
    Alireza Shovhani, Fereshteh Maleki
    Magic Realism is novice approach in contemporary narration in which reality and image are intermingled. The result of such combination is the literary work which doesn’t resemble to the primary elements. Here, mingling of imagination and reality are so expertly done that all of unreal and imaginative events of story are naturally actualized, so much that the readers easily accept them. Regarding to the findings of study, Ravanipoor and Grass have tried to face the readers to unfamiliar world make distance between reader and story, therefore, they have used the different point of views. The characters of two works are polar, it means they pass from the real world to the imaginative one or vice versa. Both writers have considered the social-poetical issues of their societies in their novels, hence they have used magic realism. The novel of From Drowning is merely used the elements of magic and secrets and The Tin Drum has used the polar features of voluntary silence.
    Keywords: Magic Realism, From Drowning, The Tin Drum}
  • روح الله نصیری، سید محمد جلیل مصطفوی روضاتی
    رئالیسم جادویی از شیوه ها یا سبک های خاص در داستان نویسی معاصر است که نویسنده با باورپذیر کردن وقایع شگفت، خیالی و عناصر جادویی، خواننده را در فضایی رازگونه و باورپذیر، به سیر وامی دارد. بهره گیری از سبک رئالیسم جادویی بویژه در سرزمین های در حال توسعه به سبب موقعیت های ویژه سیاسی، تاریخی و اجتماعی آن ها در دهه های اخیر رواج یافته است. برخی از ویژگی های رئالیسم جادویی در داستان های کوتاه نجیب محفوظ قابل بررسی است. در این نوشتار به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی داستان های کوتاه نجیب محفوظ بر اساس مولفه های رئالیسم جادویی پرداخته شد. هدف مقاله نشان دادن این نکته است که نجیب محفوظ میان نمادها و عناصر جادویی با تاریخ معاصر اعراب؛ بویژه سرزمین مصر از یک سو و با نیمرخ روانی شخصیت های داستان از سوی دیگر چگونه پیوند برقرار کرده است. این تحقیق از این منظر حائز اهمیت است که در داستان های مورد نظر با استفاده از عناصری چون نمادها، غافل گیری و حوادث ناگهانی، امور شگفت انگیز و باورهای عجیب، و همچنین خواب و رویا، به جنبه های روانی شخصیت های داستانی و نیز تاریخ معاصر اعراب توجهی خاص نشان داده شده است. شکست اعراب از اسرائیل، خفقان سیاسی جوامع عرب، و نیز ناآگاهی ملی اعراب (بویژه مصریان) و کشمکش درونی شخصیت ها و تلاش برای گریز از مجازات از جمله مواردی است که با بهره گیری از مولفه های جادویی به شکلی محسوس در کانون توجه نجیب محفوظ بوده است.
    کلید واژگان: داستان کوتاه عرب, رئالیسم جادویی, نجیب محفوظ}
    Rohollah Nasiri, Seyyed Mohammad Jalil Mostafavi Rozati
    Magic realism is one of the new methods of writing and a literary style in contemporary stories in which authors make wonderful, fantasy, and magical events and elements reliable and have readers to travel in the mysterious and believable space of stories. Using magic realism, particularly in developing countries, is becoming a common practice because of their political, historical, and social situations in recent time. Some of the features of magic realism in some of Naguib Mahfouz’s short stories can be investigated. In the present study, through a descriptive-analytical method, is to investigate Naguib Mahfouz’s short stories based on components of magic realism. The aim of the study is to show that Naguib Mahfouz links magic symbols and elements with Arabs’ contemporary history, especially Egypt on the one hand, and with the psychological profile of characters. The present study is significant because in the selected stories, psychological aspects of fictional characters and Arabs’ contemporary history have been significantly paid attention to using elements such as symbols, surprise ending, sudden events, the wonderful and strange beliefs, as well as dreams and visions. Arabs defeat by Israel, the political repression of the Arab communities, as well as national ignorance of the Arabs (especially Egypt), the inner conflicts of the characters, and their efforts to escape punishment were among cases carefully considered by Mahfouz through elements of magic realism.
    Keywords: Short story, Magic realism, Naguib Mahfouz}
  • سمیه شیخ زاده*، غلامحسین شریفی ولدانی، سید مرتضی هاشمی باباحیدری، محمود براتی خوانساری
    جنگ، به سبب هیجانات و حوادث پیش بینی ناپذیر، ذاتا پدیده ای پرشور و بحث برانگیز است. جاذبه هایی که در بیان ابعاد معنوی و رویدادهای ماورائی جنگ وجود دارد، پای بسیاری از نویسندگان را به این عرصه گشوده است. با این حال، پیوند مساله جنگ با مبانی اعتقادی مردم ایران، ورود به این ساحت را اندکی دشوار نموده و بهره گیری از شیوه های روایی ویژه ای را ضروری می نماید. در میان سبک های ادبی، رئالیسم جادویی به سبب درهم آمیزی خیال و واقعیت، می تواند به عنوان راهکار مناسبی برای خروج از این مسئله مطرح گردد.
    در این مقاله برآنیم تا ضمن بیان اجمالی ویژگی های آثار رئالیسم جادویی، با تحلیل و بررسی دو داستان کوتاه ماه زده و عود عاس سبز، ردپای این مکتب را در آثار داستانی دفاع مقدس دنبال کنیم تا روشن گردد که این شیوه تا چه اندازه می تواند در خلق آثاری از این دست کارآمد باشد.
    ضرورت این مسئله ناشی از آن است که عدم بهره گیری از شگرد های مختلف داستان نویسی، می تواند آثار حوزه دفاع مقدس را به ورطه تکرار کشانده و آنها را از رقابت با جریان های موازی ادبیات داستانی باز دارد.
    کلید واژگان: دفاع مقدس, رئالیسم جادویی, داستان کوتاه, مجید قیصری}
    Somayeh Sheikhzadeh*, Gholamhossein Sharifi Voldani, Seyed Morteza Hashemi Babaheidari, Mahmoud Barati Khansari
    Subject to excitements, strength and weakness and unpredictable accidents, war is instinctively enthusiastic and controversial. Due to this important factor, a large number of writers and authors have chosen war as their subject matter. However, closeness of war and ideological bases of Iranians makes it difficult to investigate the field, and necessitates special narrative methods. Magic Realism is one of styles that can be effective in showing the spiritual dimensions and spectacular events of war through mixing reality and dream.
    Two holy defense short stories, “The Lunatic” and “Ood-e Aass-e Sabz”, written by Majid Gheisary, are evaluated here to see how this method can be applicable in creating fictional works of holy defense. It is necessary to mention that not using different styles of story writing can lead holy defense works of fiction to repetitiveness and approximate the parallel flow of narrative literature.
    Keywords: Holy defense, Magic realism, Short story, Majid Gheisari}
  • حسن سرباز، چنور محمدی

    ریالیسم جادویی، یکی از شاخه های مکتب واقعگرایی است که در آن عناصر سحر و جادو و وهم و خیال چنان با عناصر واقعی آمیخته می شوند که تشخیص آنها به آسانی ممکن نیست و حقایق و جزییات زندگی در آن با ترکیب دو عنصر واقعیت و خیال طوری بیان می شوند که حوادث خیالی، حقیقی و طبیعی جلوه می کنند و خواننده به آسانی حوادث و کنش های فراواقعی را می پذیرد. ریالیسم جادویی دارای مولفه های مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از: دوگانگی، رازگونگی، استحاله، عینیت، سکوت اختیاری و صدا و بو. این سبک داستان نویسی با نام آمریکای لاتین و گاهی با نام خاورزمین شناخته شده، اما در نهایت به یک سبک جهانی بدل شده و نویسندگان ادبیات ملل مختلف جهان آن را در آثار داستانی خود به کار گرفته اند. در ادبیات کردی نیز برخی از نویسندگان و رمان نویسان این سبک ادبی را برای آثار خود برگزیدهاند. یکی از برجسته ترین این رمان نویسان بختیار علی، شاعر و رمان نویس سرشناس کردستان عراق است که در واقع پرچم دار این سبک ادبی در ادبیات کردی به حساب می آید. مهمترین اثر بختیار علی که می توان برخی از مولفه های ریالیسم جادویی را در آن یافت، رمان ییواره ی په روانه است که در آن با بهره گیری از این سبک ادبی به بیان درد و رنج ملت کرد و جستجوی هویت گمشده ی آنها و معضلات و مشکلاتی که جامعه ی سنتی کردی با آنها مواجه است، پرداخته است. در این پژوهش تلاش می شود با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مهم ترین مولفه های ریالیسم جادویی، در رمان ییواره ی په روانه بختیار علی بررسی شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که بختیار علی این مولفه ها را در قالب دوگانگی و تقابل جهان خیالی و واقعی، رازگونگی پرواز پروانه ها در جای جای رمان به ویژه در روز اعدام پروانه، استحاله پروانه به گرد و غبار، کشمکش پروانه برسر دنیای خیالی، عینیت در غبار شدن پروانه ها و صدا و بو در صدای مرگ و بوی خون به کار برده است.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, مولفه های رئالیسم جادویی, بختیار علی, ئیوارهی په روانه}
    Hasan Sarbaz, Chnour Mohamadi

    Magic Realism is a mode of literary realism in which elements of magic and fantasy are mixed with everyday facts, so that it is sometimes impossible to know fction from fact. In this mode of writing, fantastic and supernatural events are presented in a way that the reader accepts them a natural and real. As a school of writing, it has a few elements which include binary opposition, mystery, metamorphosis, objectifcation, willing silence, sound and smell. Sometimes attributed to Latin America or the Middle East, Magic Realism is now a universal literary mode practiced by many author from around the globe. Among these authors is Iraqi Kurdish Bakhtiar Ali who is indeed the forerunner of this style of writing in Kurdish. Ali’s most characteristic novel in this mode is Parwane's Evening in which the author deals with Kurdish people’s sufferings, their search for their lost identity and the problems in traditional Kurdish society. Tis study is an attempt to apply a descriptive-analytical methodology to identify the typically magical realist elements in Ali’s novel. Te results of the study show that these elements are embodied as fact/fction bipolar, mysterious flight of the butterflies, especially on the day Perwane is executed, metamorphosis of Perwane into dust, the struggle of Perwane over the unreal world, objectifcation in the metamorphosis of the butterflies, and the use of sound and smell for death and blood respectively.

    Keywords: Magic Realism, elements of magic realism, Bakhtial Ali, Parwane&#039, s Evening}
  • شیرزاد طایفی*، محسن رحیمی

    «ریالیسم جادویی» یکی از عمده ترین گرایش های جهانی در ادبیات داستانی معاصر است؛ سبکی نسبتا نوین که در آن نویسنده از شاخصه هایی همچون «وهم و خیال» و «عناصر ماوراء طبیعی» مدد می گیرد و در بستر خیال، چنان ماهرانه آن ها را به کار می گیرد که شخصیت ها و رخداد های داستان برای طیف مختلف مخاطبان طبیعی و باورپذیر می نماید. «بختیار علی» نویسنده شناخته شده و نظریه پرداز ادبیات کردی است که اغلب آثار داستانی خود را با محوریت این ژانر ادبی به رشته تحریر درآورده است. از موفق ترین رمان های او، آخرین انار دنیا است که به چندین زبان دنیا، از جمله فارسی ترجمه شده است. در مقاله پیش رو تلاش کرده ایم به روش استقرایی تحلیلی و تکیه بر داده های کتابخانه ای و اسنادی، با محوریت مطالعه موردی، از منظر ریالیسم جادویی و با نظرداشت مولفه های آن، مانند وهم و خیال، همزیستی مسالمت آمیز، اسطوره و دوگانگی، این رمان را مورد بررسی قرار دهیم. با این خوانش جدید، ضمن دست یابی به تفسیری نسبتا روشن از رمان و چگونگی بازتاب ویژگی های برجسته ریالیسم جادویی در آن، به این نتیجه می رسیم که مولفه «بهره گیری از اسطوره»، نمود بارزتری نسبت به سایر مولفه های این ژانر در رمان دارد.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, آخرین انار دنیا, بختیار علی, اسطوره, خیال}
    Shirzad Tayefi *, Mohsen Rahimi

    As one of the most important global trends in contemporary fiction, "Magic Realism" is a relatively new genre in which the author makes use of such elements as "fantasy" and "supernatural elements" in the context of imagination to masterfully make the characters seem true to life and believable to the reader. Bachtyar Ali, a well-known Kurdish writer and literary theorist often creates his works in this mode. The Last pomegranate of the world, one of his most successful novels, has been translated into several languages including Farsi. This paper is a case study attempt to investigate such elements of magic realism as fantasy, peaceful coexistence, myth, and duality in The Last Pomegranate of the World using an inductive-analytical method, relying on library data and documents. With this new reading perspective t, not only is a more clear interpretation of the novel presented through the elements of magic realism but also a more highlighted use of myth than the other elements of magic realism is discovered through the novel.

    Keywords: Magic Realism, The Las Pomegranate of the World, Bachtyar Ali, Myth, Fantasy}
  • هیوا وەیسی*، محه ممه دزاهید سه عیدی ته بار، عه تا ئەڵماسی

    تیکه ڵاویی راستییه کانی ژیان له گه ڵ داب ونه ریته کان، بڕواکان و خه یاڵ په روه رییه له ڕاده به ده رەکانی خه ڵکانی ناوچه ی کاراییب که یامیته یه که له بیر و بڕوای کۆیله ره شه کانی یه فریقا له گه ڵ نه ریتی سوورپیسته کانی به ر له کۆلمپ، هۆکاری سه رهه ڵدانی شیوازی نووسینی ریالیزمی جادوویی بوو. به ڵام سه ره ڕای پاڵدانی یه م ریبازه به یەمریکای لاتین و گابریه ل گارسیا مارکیزی کولو مبیاییه وه ، ناتوانریت یه م شیوازه نووسینه به ته نیا تایبه ت به یه م ناوچه یه بزانین، چونکوو سووچگه لیک له ره چه ڵه که سه ره تاییه کانی یه م شیوازه نووسینه ، ده بیت له یه ده بیاتی رۆژهه ڵات، یه ده بیاتی خۆماڵی و ناوچه یی ییراندا بپشکنین. به م پییه رۆمانی دواهه مین هه ناری دونیا، یه کی له پڕۆفیشناڵترین رۆمانگه لی کوردییه که به ختیار عه لی هه وڵی داوه له چوارچیوه ی ریالیزمی جادووییدا پیشکه شی بکات. له م رووه وه یه م نووسینه ده یهه وی چۆنیه تی به کارهینانی تیکنیکه کانی شیوازی نووسینی ریالیزمی جادوویی له م رۆمانه دا، بخاته به ر ره خنه و لیکۆڵینه وه . تویژینه وه له دۆزراوه سه ره تاییه کاندا پیشان ده دات که یه م رۆمانه نووسراوه یه که که زۆربه ی هه ره زۆری تایبه تمه ندیگه لی ریالیزمی جادوویی تیدایه و نووسه ر به هه موو شاره زاییه وه و به دوور له هه ر چه شنه دادوه ری و هه ڵویستگیرییه که وه ، راستییه بایه خدار و قووڵەکانی کۆمه ڵگای خۆیی له دۆخیکی خه یاڵی و نایاشنادا ده ربڕیوه ، به چه شنیک که خوینه ر له لیک جیاکردنه وه ی دونیای راسته قینه و دونیای خه یاڵیدا تووشی گومان و دوودڵی ده بیت و له م نیوه نده دا، به رجه وەند و دیمه نگه لیکی نویمان بۆ ده کاته وه که له ویدا ژیانیکی مرۆیی یایدیال و هیوابه خش و به دوور له ده مارگیری و دوگماتیکگه لی ملهوڕانه و فاشیستیانه وینا کراوه .

    کلید واژگان: ریالیزمی جادوویی, رۆمان, به ختیار عه لی, دواهه مین هه ناری دونیا}
    Hiwa Weisi *, Mohammad Zahed Saeditabar, Ata Almasi

    Combining the realities of life with traditions, beliefs and extreme daydreaming of people of Caribe area, which was a mixture of African black slaves’ beliefs with the Indian traditions before Coulomb, leaded to the rising of Realism Style. Although this style of writing is mostly attributed to Latin America and Colombian writer, Gabriel Garcia Marquez, one can’t claim that this style of writing belongs only to this area, since we can trace this style of writing in Eastern literature such as local and native literature of Iran territory too. In this line, the novel of “The Last Pomegranate” written by Kurdish famous writer, Baxtiar Ali, is one of the professional Kurdish novels whose writer tried to write it in Magic Realism style. This study tries to investigate and analyze the employment of magic realism techniques in this novel. The findings revealed that the writer has employed most indexes and features of magic realism in the novel elequently. The writer has pictured the realities of his own societies in an unfamiliar and magic space and place so eloquently that the reader cast himself/herself in doubt of what is real and what is unreal and magic. In addition, the writer opens new perspectives to us, where a humane and ideal life deprived of cruel and racial prejudice is pictured.

    Keywords: Magic Realism, Novel, Baxtiar Ali, the Las Pomegranate}
  • زینب صابر، نادر شایگان فر
    در مقاله حاضر، تاثیرپذیری رمان «طوبا و معنای شب» اثر «شهرنوش پارسی پور» از رمان «صد سال تنهایی» اثر «گابریل گارسیا مارکز» با نگاهی تطبیقی- انتقادی مورد تامل قرار می گیرد. مواجهه و جدال میان سنت و مدرنیته را می توان یکی از مهم ترین درون مایه های مشترک بین این دو رمان دانست. این نوشتار می کوشد تا چگونگی رابطه گفتمانی و بینامتنی این دو رمان را از طریق خوانشی محتوایی و با تاکید بر درون مایه های مشترک این دو اثر نمایان سازد. همچنین سعی بر این است تا با تکیه بر صداها و همهمه های موجود در رمان، نحوه مواجهه این دو اثر با دنیای جدید را نشان دهد و تبیین نماید که مولفان این دو اثر، چگونه با درهم آمیزی واقعیت و توهم، جهان فیزیکی و متافیزیکی و مرگ و زندگی به گفت وگوی با دنیای مدرن پرداخته اند.
    در این مقاله پس از یک مطالعه تطبیقی، همچنین بر آنیم تا از منظری انتقادی به وجوه موجود در دو رمان، با توجه به دو گفتمان سنت و مدرنیته التفات کرده و نشان دهیم چگونه پارسی پور در روایت خود دچار گسست و دوپارگی شده است؛ به نحوی که «طوبا و معنای شب» هرگز به صلابت و پیچیدگی «صد سال تنهایی» نیست و به همین دلیل در به کار بردن عناصری چون طنز، باورپذیری شخصیت ها و همبستگی معنادار اتفاقات داستان، تاحدودی ناتوان است. همچنین شاهد آنیم که واکنش به بیگانگان در «صد سال تنهایی» به طور واضح انتقادی، اعتراضی و صریح است، در حالی که «طوبا و معنای شب» موضع گیری مغشوش، سردرگم و تاحدودی منفعلانه دارد.
    کلید واژگان: صد سال تنهایی, طوبا و معنای شب, رئالیسم جادویی, سنت, مدرنیته و طنز}
    Zeynab Saber, Nader Shayegan Far
    In this paper¡ the influence of One Hundred Years of Solitude by Gabriel García Márquez on Touba and the Meaning of Night by Shahrnush Parsipur is discussed through a comparative-critical approach. In these two novels¡ confrontation and conflict between tradition and modernity is one of the most significant themes. So¡ this paper tries to depict the discursive and inter-textual connection between the above mentioned novels based on their similar content and themes. It also aims at demonstrating the way these two work confront the modern world based on the voices in the novels¡ explaining how the authors of these two novels¡ had a dialogue with modern world through a fusion of reality and illusion¡ physical and metaphysical world; and death and life. After a comparative study¡ this paper aims at revealing different aspects in these two novels regarding the discourse of tradition and modernity¡ according to a critical approach. It will be revealed how Parsipur’s narration suffers from the lack of integrity and coherence¡ in a way that “Touba and the meaning of night” doesn’t have the same firmness and complexity of One Hundred Years of Solitude. As a result¡ it couldn’t make proper use of elements like irony¡ credibility of characters and significant correlation of the events. In One Hundred Years of Solitude¡ the reaction to the foreigners is evidently critical¡ explicit¡ and contradictory. While¡ in Touba and the Meaning of Night¡ this reaction is chaotic¡ confused and somehow passive.
    Keywords: One Hundred Years of Solitude, Touba, the Meaning of Night, Magic Realism, Tradition, Modernity, Irony}
  • مهدی ممتحن ایران لک
    رئالیسم جادویی یکی از شیوه های داستان نویسی مدرن است که در آن، تمامی حوادث غیرواقعی و خیالی در بستر داستان، کاملا حقیقی و طبیعی جلوه می کنند؛ به گونه ای که خواننده به سادگی می پذیرد. در همین رابطه به نظر می رسد دو رمان سرزمین گوجه های سبز اثر هرتا مولر و صدسال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز با مفاهیم و مبانی رئالیسم جادویی پدید آمده اند. هدف، بازخوانی جایگاه رئالیسم جادویی در این دو رمان است. همچنین چگونگی تلفیق این دو عنصر در دو رمان یادشده، مسئله مقاله است. مولر و مارکز هر دو، رمان هایشان را به شیوه رئالیسم جادویی نوشته اند اما وجوه تمایز و تفاوت این دو رمان، از شباهت های آنها بیشتر است. سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که رئالیسم جادویی به عنوان یک روش رمان نویسی مدرن تا چه میزان در سرزمین گوجه های سبز و صدسال تنهایی نمود یافته است؟ یافته های مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به دست آمده، این فرضیه را به اثبات می رساند که هرتا مولر در سرزمین گوجه های سبز سعی کرده است رابطه سیاست و جامعه را با رئالیسم جادویی بازخوانی کند حال آنکه مارکز تعامل و تضاد سنت و مدرنیسم را در صدسال تنهایی بازنویسی می کند. سبک رئالیسم جادویی در دو رمان یادشده، مفاهیم و معانی و ساختارهای مشترکی را نشان می دهد که اولویت آنها ملی و محلی نبوده بلکه مخاطب آنها جهانی است.
    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, سرزمین گوجه های سبز, صد سال تنهایی, ادبیات تطبیقی, سیاست, ادبیات}
    Mehdi Momtahen Iran Lak
    Magic realism is one of the modern narrative techniques in which all imaginary and unreal events appear wholly natural and factual all throughout the story so that they are readily admitted by the reader. Thereupon, Herta Müller’s The Land of Green Plums and Gabriel Garcia Marquez’s One Hundred Years of Solitude seem to be authored on the grounds and principles of magic realism. The present article is, in fact, a recitation of magic realism’s position in above-mentioned novels. Moreover, investigation of the manner in which the two elements are integrated in the two novels constitutes the problem of the article. Müller and Marquez both employ magic realism in their fiction, but the divergence between the two is more considerable than their points of convergence. The question that comes to mind in this regard is, “How far has magic realism, as a modern narrative technique, been reflected in The Land of Green Plums and One Hundred Years of Solitude?” Using descriptive-analytic approach, results of this article confirm the hypothesis that Herta Müller has made attempts to recite the relationship between politics and society by means of magic realism, while Marquez, in his One Hundred Years of Solitude, rewrites the interaction and conflict between conventionalism and modernism. Worthy of consideration is, also, the point that both writers call out loudly the peoples’ responsibility toward their peripheral events in the real/unreal cosmos of the novel.
    Keywords: Magic realism, The Land of Green Plums, One Hundred Years of Solitude, comparative literature, politics, literature}
  • جواد اصغری
    «ابراهیم نصرالله» یکی از داستان نویسان برجسته فلسطینی می باشد که در کشورما ناشناخته است. آثار داستانی این نویسنده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، شامل «طیور الحذر»، «طفلالممحاه»، «اعراس آمنه»، «مجرد 2 فقط» و «حارس المدینه الضائعه» می باشد. ابراهیم نصرالله در این آثار داستانی، از شیوه های روایی گوناگون و متنوعی چون رئالیسم جادویی، تکنیک چند آوایی، جریان سیال ذهن و کودک روایتگر سود جسته و از داستان نویسان مشهور جهان مانند ژوزه ساراماگو و میلان کوندرا الگوبرداری کرده است. میان برخی آثار او و آثار نویسندگان عرب هم طرازش نوعی «بینامتنی» دیده می شود.
    کلید واژگان: ابراهیم نصرالله, فلسطین, زبان شاعرانه, جریان سیال ذهن}
    Javad Asghari
    This article tries to introduce Ibrahim Nasrallah one of the prominent Palestinian novelists along with his pivotal works. Nasrallah’s works which have been taken into consideration in the present research include “Birds of Caution”, “Baby of Eraser”, “Amene’s Brides”, “Only 2” and “The Watchman of Lost City”. In his works, Nasrallah has used various anecdotal methods such as magical realism, multi-anecdotal techniques; stream of consciousness by taking world’s famous novelists such as Saramago and Kotedra as his role models. We selected five above works of Nasrallah for introduction and literary analysis. In the literature written about Palestine and its events seems to be the best contemporary Arabic literary works. The method in this research is brief sign to themes of these novels then surveys the aesthetics sides and technical power point of this works.
    Keywords: Ibrahim Nasrallah, Palestinian novel, Magic realism, Stream of consciousness, Polyphonic novel}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال