جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "rêverie" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «rêverie» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
فراواقع گرایی یا سورریالیسم دارای اصولی مشابه و مشترک با مبانی عرفان است که این اشتراک در اندیشه های برخی از عارفان ظهور چشمگیرتری یافته است و فخرالدین عراقی شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم ایرانی از آن جمله است که تاکنون از این دیدگاه به نظم و نثر او نگریسته نشده و در قالب نقد ادبی جدید مورد مطالعه و مقایسه قرار نگرفته است. در این مقاله که از نوع کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی است، پس از خوانشی جدید از رابطه عرفان با سورریالیسم موارد اشتراک آنها در آثار عراقی ترسیم و دنبال می شود. او پیرو مکتب جمال است که به زیبایی و عشق اصالت می دهد و عنصر خیال را مرز فراواقعیت و زیبایی آفرین می داند، با گریز از عقل به کشف و شهود روی می آورد و از دنیای درون شبیه به ضمیر ناخودآگاه سخن می گوید و با شطح و الهام از دنیای خیال بهره می گیرد که در حقیقت تصویرهایی سورریالیستی ارایه می دهد. در این پژوهش آموزه های عرفانی فخرالدین عراقی قابل مقایسه با این مکتب نشان داده می شود.
کلید واژگان: فراواقع گرایی, عرفان, عقل گریزی, شطحیات, عشق, خیالSurrealism has principles similar to the principles of mysticism, which have become more prominent in the minds of some mystics, and Fakhreddin al-Iraqi, a great seventh-century Iranian poet and mystic, has never seen his poetry and prose from this perspective. And has not been studied and compared in the form of new literary criticism. In this article, which is a library and descriptive-analytical method, after a new reading of the relationship between mysticism and surrealism, their commonalities in Iraqi works are drawn and followed. He had a school of beauty is beauty and love originality and cross-border element of imagination to reality and beauty entrepreneur knows, The escape from reason to intuition turns and speaks to the unconscious inner world like Shat'h and inspiration from the world of fantasy with interest that, in fact, offers a surrealistic images and in this study is comparable to the school ofFakher Iraqi al-Din Mysticism teachings is shown.
Keywords: Surrealism, mysticism, Wisdom escape, Shatahiat, love, Reverie -
خیال پردازی مفهومی چند بعدی است که در ارتباط مستقیم با دنیای ذهنی خالق یک اثر ادبی قرار دارد ، از این رو در حوزه نقد آثار ادبی از دریچه نقد مضمونی نقش مهمی دارد زیرا برای مطالعه آثار ادبی از ورای مفهوم خیال پردازی می بایست تصاویر خیال پردازانه و رابطه شان با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. درک و مطالعه خیال پردازی و تصاویر آن یکی از کلیدهای اصلی ورود به دنیای سیدونی گابریل کولت نویسنده فرانسوی است زیرا این نویسنده مفهوم خیال پردازی را در آثار خود به مفاهیم دیگر همچون توصیف شخصیت ها و جایگاه هر یک از آنان در سیر روایی داستان پیوند می زند. این موضوع در سه اثر سیدو، پیچک های تاک و گندم نارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خیال پردازی و تصاویر خیال پردازانه در رابطه مستقیم با توصیفات ارایه شده از شخصیت های زن در هر سه اثر قرار دارد. در مقاله حاضر با استفاده از رویکرد نقد مضمونی و از ورای روش توصیفی- تحلیلی یانیک رش که بیشتر بر جزییاتی نظیر جایگاه رنگ ها و انرژی شان در توصیف فیزیکی شخصیت ها استوار است به بررسی مفهوم خیال پردازی در آثار کولت خواهیم پرداخت. از این رو توصیفات صورت گرفته از شخصیت های زن در سه اثر سیدو، پیچک های تاک و گندم نارس را مورد مطالعه قرار داده و توصیفات ظاهری، روحیات و اندیشه ی این شخصیت ها و همچنین جایگاه رنگ و اهمیت واژگان رنگ ها در توصیف خلقیات و ظاهر شخصیت های زن را بررسی خواهیم کرد.
کلید واژگان: کولت, خیال پردازی, زنانگی, شخصیت های زن, توصیفLa rêverie est un enjeu majeur dans l’étude des œuvres littéraires car la rêverie reflète le monde imaginaire d’un écrivain. Ainsi les rêveries se trouvent –elles au cœur de la critique thématique qui les analyse en cherchant les récurrences significatives. De la sorte, nous pourrions supposer que chaque écrivain projette ses rêveries dans son œuvre et en fait la matière première de sa création littéraire. Les rêveries sont une notion clé pour comprendre l’univers littéraire de Colette : cet écrivain établit une corrélation entre ses rêveries et les éléments de la trame romanesque particulièrement la description des personnages. Cela étant, dans le cadre de cet article, nous nous proposons d’analyser ces rêveries dans Sido, Les Vrilles de la Vigne et le Blé en herbe dans une vision thématique en nous appuyant surtout sur les propos de Resch qui privilégie essentiellement les détails corporels. Dans cette optique, nous nous intéressons à la description physique des personnages féminins afin de montrer comment cette description contribue à la mise en œuvre de l’univers littéraire de Colette. Ainsi notre étude porte-t-elle sur la description physique et mentale des personnages féminins et également sur la portée du vocabulaire des couleurs dans cette description.
Keywords: Colette, rêverie, féminité, personnages féminins, Description -
برای پی بردن به این مطلب که چگونه ژان ژک روسو، در بطن بدبختی و در وضعیت یک تبعیدی، در اثر خود، رویاپردازی هایگردشگرتنها، خوشبختی را می یابد و آزادی را دوباره به دست می آورد، از طریق پدیدارشناسی تخیل، به مطالعه ی فرایند و جاذبه های رویاپردازی ای می پردازیم که رویاپرداز را در وضعیت آگاهی از آرامش نگه می دارد.
رویاپردازی روسویی حاصل تنهایی، حاصل آمیزش بیرون و درون، احساسات و روان است. این رویاپردازی قوه ی محرکی درونی است که جنبش دیده شده، شنیده شده و یا حس شده به هر طریقی، آن را حفظ می کند. برخی چیزها و مناظر آغاز رویاپردازی را میسر و تداوم و جذابیت آن را تضمین می کنند: هر آنچه مربوط به گیاهان و آب باشد.
وضعیت وحشتناکی که دیگران روسو را در آن قرار داده اند، به جای اینکه استقلالش را از او بگیرد، او را به فردی تبدیل می کند که، با گریز به رویاپردازی از طریق تخیل، احساس و خاطره، می تواند استقلال خود را کاملا̋ مطالبه کند. رویاپردازی، سعادتی که در آن تنها خویشتن حکمفرماست، زمان سومی است که زمان دوم یعنی زمان اسارت اجتماعی را محو می کند و به وضعیتی اولیه بازمی گردد که در آن احساس هستی تمام فضای درون من را فرامی گیرد. رویاپردازی به خویشتن هستی فطری و طبیعی خود را بازمی گرداند و به احساس وحدت با سراسر عالم منتهی می شود.کلید واژگان: رویاپردازی, آگاهی, طبیعت, تخیل, احساسRecherches en Langue et Littérature Françaises, Volume:10 Issue: 17, Fall and Winter 2016, PP 209 -224Pour apercevoir comment Jean-Jacques Rousseau, au sein du malheur et dans une situation de proscrit, découvre le bonheur et reconquiert sa liberté dans ses Rêveries du promeneur solitaire, nous étudions, par la phénoménologie de limagination, les intérêts et le processus dune rêverie qui maintient le rêveur dans une conscience de tranquillité.
La rêverie rousseauiste est un produit de la solitude, un produit mixte de lextérieur et de lintérieur, des sensations et de lâme. Cest une impulsion intérieure que le mouvement vu, entendu, perçu, dune façon ou dune autre, maintient. Certains objets et aspects du paysage favorisent la naissance de la rêverie, en assurent la continuité et le charme : tout ce qui tient à la végétation et leau.
Laffolante situation où les autres ont mis Rousseau, au lieu de le dépouiller de son indépendance, le change en une personne qui, sévadant par limagination, la sensibilité et la mémoire dans la rêverie, peut réclamer totalement son indépendance. État de bonheur où le moi seul dirige le mouvement, la rêverie est un troisième temps qui efface le deuxième temps, celui de la servitude sociale et qui retourne à un premier état où le sentiment de lexistence occupe tout lespace intérieur du moi. Elle rend au moi son être naturel et mène à une sensation unifiante et globale de lunivers entier.Keywords: Rêverie, conscience, nature, imagination, sensation -
دراین مقاله مجموعه داستان سه قطره خون صادق هدایت را مورد مطالعه قرار می گیرد. هدایت که نویسنده ای در حاشیه جامعه به نظر می رسد، جزء نویسندگان مدرن ایرانی شناخته شده است. در این تحقیق به مطالعه تصاویر عنصر خاک در سه قطره خون هدایت می پردازیم که به فراوانی در رویاپردازی های شخصیت های این اثر دیده می شوند. دراین مقاله، نشان خواهیم داد که چگونه نگاه و تخیل نویسنده منجر به رویا پردازی هایی تابع این عنصر شده و به خلق تصاویری انجامیده که بیانگر روحیات درونی شخصیت های داستان می باشند و با مطالعه تخیل نویسنده از طریق تصاویر بوجود آمده و رویا پردازی موجود بر روی عنصر خاک، تمایلات ناخودآگاه و رویا پردازی های را که مدام در خودآگاه نویسنده آشکار می شود، مورد مطالعه قرار خواهیم داد. برای دستیابی به این هدف، از روش نقد باشلار بهره خواهیم برد ، بر این اساس، تصاویر ادبی بر روی عنصر خاک راهگشای شناخت تخیل هدایت خواهند بود. هدف مطالعه، تصاویری است که برخاسته از نوعی تشویش و نگرانی نزد این نویسنده می باشد با مطالعه این تصاویر نشان خواهیم داد که چگونه تخیل نویسنده دست به رویاپردازی هایی می زند تا با حس نگرانی و ترس از مرگ مقابله کند.کلید واژگان: هدایت, باشلار, رویاپردازی, خاک, سختی, خمیر, نرمیHedayat, dont luvre Trois gouttes de Sang est analysé dans cet article est lun des principaux écrivains modernes iraniens mais en marge de la société. Létude de nombreux exemples dimages terrestres qui soffrent à nous en abondance dans les rêveries des personnages de Hedayat, nous montre, comment le regard de lauteur peut donner corps à des rêveries touchant lintimité de la matière terrestre. Le présent article propose donc létude de limagination de lécrivain à travers les images matérialisées de limagination "terrestre" par létude des pulsions inconscientes, les forces oniriques qui sépanchent sans cesse dans la vie consciente de lauteur. Pour atteindre cet objectif, nous recourrons à la méthode danalyse des images proposées par Bachelard et à travers les images littéraires de la Terre, nous cherchons à découvrir une action éminente de limagination de Hedayat. Nous étudierons les images montrant langoisse et la peur chez cet écrivain. Nous montrerons ainsi comment Hedayat essaie de maîtriser sa peur grâce à son imagination.Keywords: Hedayat, Bachelard, Rêverie, Terre, Dureté, Pâte, Mollesse
-
دراین مقاله سعی خواهیم کردسه قطره خون صادق هدایت و ضد اخلاق ژید را مورد مطالعه قرار دهیم. ما به مطالعهتصاویری می پردازیم که در سه قطره خون و ضداخلاق برخاسته از نوعی تشویش و نگرانی نزد نویسندگان این دو اثر است. دراین مقاله به بررسی سه قطره خون صادق هدایت و ضد اخلاق آندره ژید خواهیم پرداخت، تا با مطالعه تصاویری که در این دو اثر، برخاسته از نوعی تشویش و نگرانی نزد نویسندگان این دو رمان است نشان دهیم چگونه تخیل دو نویسنده منجر به رویاپردازی هایی برای مقابله با حس نگرانی و ترس از مرگ می شود و به خلق تصاویری می انجامد که بیانگر روحیات درونی شخصیتهای دو داستان می باشند. تمایلات ناخودآگاه و رویاپردازیی هایی را که مدام در خودآگاه دو نویسنده آشکار می شوند، مورد مطالعه قرار خواهیم داد. برای دستیابی به این هدف، از روش نقد ژیلبر دوران بهره خواهیم برد، بر این اساس دسته بندی تصاویر ادبی در منظومه های تخیلی، راهگشای شناخت تخیل هدایت و ژید خواهند بود. از این طریق گرایش تخیل دو نویسنده را مشخص خواهیم کرد.کلید واژگان: ژید, رویاپردازی, ژیلبردوران, تصویر, هدایتIn the present paper, it is tried to study the Collection of Stories written by Sadegh Hedayt entitled Three Drops of Blood and Gides Immoralist (Anti-Morality). We analyze the images in Three Drops of Blood and The Immoralist emerged from the authors anxiety and worry. We demonstrate that how these two authors imagination has led to fantasize for overcoming worry and fear of death and creation of images that reflect the internal characters of these two stories. The unconscious desires and fantasies that are revealed in these two authors consciousness will be studied. The procedure of Gilbert Durands criticism is employed for achieving this objective. According to this, we will show how the imagination of the two authors leads to the reverie, the classification of the literary images in imaginary long poems will be lead to realizing Hedayats and Gides imagination. We will find the imaginative tendency of these two authors imagination.Keywords: Gid, Reverie, Durand, Image, Hedayat
-
دراین مقاله سعی خواهیم کرد رمان ضداخلاق آندره ژید، نویسنده نامدار قرن بیست فرانسه را مورد مطالعه قرار دهیم. در این تحقیق به مطالعه تصاویر عنصر خاک در ضداخلاق ژید می پردازیم که به فراوانی در رویاپردازی های شخصیت اصلی این اثر دیده می شوند. خاک عنصر برگزیده تخیل ژید در این اثر میباشد. هدف از این تحقیق بررسی نگاه و تخیل نویسنده در رویاپردازی های که تابع این عنصراند، می باشد. این تصاویر بیانگر روحیات درونی شخصیت اصلی داستان است. برای این پژوهش از تصاویری در اثر کمک خواهیم گرفت که تابع این عنصر هستند و به نظر می رسد که شاهدی بر دوگانگی بینش ژید می باشند. در این مقاله به بررسی تخیل ژید، تحت تاثیررویاپردازی های او بر روی این عنصر، می پردازیم. برای دستیابی به این هدف، از روش نقد باشلار بهره خواهیم برد ، بر این اساس تصاویر ادبی بر روی عنصر خاک راهگشای شناخت تخیل ژید خواهند بود.کلید واژگان: ژید, باشلار, رویاپردازی, خاک, سختی, خمیر, نرمیThis paper tends to investigate Immorality written by Andre Gide, famous French writer of the 20th century. This research studies imagines of soil element in the Immorality which is seen frequently in reverie of characters in this book. We show how authors point of view and imagination result in speculations subject to this element, creating images to show internal spiritualities of characters in this fiction. This paper tends to study imagination of the writer through his reveries and created images on soil element. There are some images used in this work subject to the above element and it is evidence on dualistic vision of Gide. This paper studies unconscious tendencies and the reveries appeared frequently in writers consciousness. Toward this goal, we use Gaston Bachelard's literary criticism approach. Based on this, literary images on soil element let us recognize speculation of Gide.Keywords: Gide, Bachelard, reverie, soil, hardness, paste, softness
-
Cette étude se situe dans la continuité de l’approche thématique, tout en essayant d’éclairer la question de la représentation de la nature chez Colette par un regard neuf sur sa poétique. Nous avons donc tenté de dégager les différents aspects de ce concept et les différents thèmes concernés qui dominent Sido, le texte de notre étude. Nous avons vu que ce texte se caractérise par une forte autorité exercée par la nature comme sa matière principale. Cette analyse essentiellement thématique de la nature est délibérément orientée selon une perspective qui vise à étudier ce qui se joue là du point de vue de la trajectoire de l’auteur. Colette nous semble avoir créé ce que l’on pourrait appeler le style de la sensualité. Le paysage, entendu comme «attitude créatrice proche de la rêverie», telle que la définit Gaston Bachelard, figure un prisme à travers lequel l’auteur tente de cerner le monde et de saisir sa propre identité. Enfin, en développant une poétique descriptive selon la logique de la dynamique de l’espace, nous avons vu si les caractéristiques atmosphériques sont-elles dotées d’un rôle de révélateur.
Keywords: Colette, Sido, Nature, critique thématique, rêverie, espace -
واژه "رمان خانوادگی " به بازسازی داستان زندگی یک فرد از طریق رویا پردازی اشاره دارد که در آن شخص سیر تحولات داستان را بر اساس دلخواه خود نه بر اساس واقعیت به پیش می برد. لیکن مقوله رمان خانوادگی صرفا در قالب تخیل و رویا پردازی خلاصه نمی شود و در آن ارتباط تخیل با داستان زندگی فرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در مقاله حاضر که به مطالعه تخیل براساس الگوی رمان خانوادگی در داستانهای خود زندگینامه ای خانم انی ارنو می پردازد سعی شده است رویاهای دوران کودکی و نوجوانی نویسنده مورد بررسی قرار گیرد. در مرحله بعدی نشان خواهیم داد چگونه تغییر طبقه اجتماعی نزد ارنو منجر به ایجاد کشمکش های روانی شده است که با ظهور تخیلاتی بر مبنای الگوی رمان خانوادگی در دوران کودکی و نوجوانی نویسنده مشخص می شوند. این تخیلات یک مکانیسم تدافعی در مواجهه با فرودستی اجتماعی و بهترین وسیله برای بازسازی هویت نویسنده است.
کلید واژگان: رمان خانوادگی, آنی ارنو, بازسازی, کودکLe terme ‘‘Roman familial’’ désigne à la fois un fantasme et un travail de reconstruction de l’histoire d’un sujet. Mais le roman familial ne peut être analysé uniquement que comme l’activité fantasmatique d’un sujet. L’intégralité de son sens doit être appréhendée en référence à l’histoire de l’individu et de sa famille qui le produisent. Le présent article basé sur l’étude de la fonction de la rêverie sur le modèle du roman familial dans le récit autobiographique tel qu’il est pratiqué par Annie Ernaux, analyse cette forme d’imagination non écrite, dans l’ordre purement psychique qui se présente comme un roman d’avant la lettre ou une fiction à l’état naissant chez la romancière-enfant. L’analyse nous conduira dans un deuxième temps à montrer en quoi un changement de classe chez Ernaux entraîne des conflits psychologiques qui provoquent dans son cas des conflits intérieurs. Ces conflits se caractérisent en particulier par le développement d’une activité fantasmatique, sur le modèle du roman familial, chez la romancière- enfant, qui constitue un mécanisme de défense contre l’infériorité sociale et un moyen privilégié censé reconstruire son identité.
Keywords: Roman, Rêverie, Autobiographie, Réalité, Changement De Classe, Névrose De Classe, Infériorité, Identité Reconstruite
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.