به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « representation » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «representation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدصابر خاقانی نژاد، امیر سعید مولودی، شیوا یزدانی*

    در این مطالعه سعی شد با کمک  زبان شناسی پیکره ای و اصول تحلیل گفتمان انتقادی، نحوه نمود ادیان بزرگ در گفتمان آمریکایی مشخص شود. برای این کار از مجموعه انگلیسی معاصر آمریکایی و چارچوب استراتژی گفتمانی ون دایک (2004) استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشترین استفاده از استراتژی واژگانی سازی بود. همچنین مشخص شد که از این راهبرد گفتمانی برای انتقال معانی مثبت یا منفی خاصی در ذهن مخاطب در رابطه با نظام های مذهبی و اعتقادی مختلف استفاده شده است. بر این اساس، مشخض شد که دین اسلام بسیار سیاسی شده است در حالی که بودیسم کمترین حضور در جامعه سیاسی را داشت. مسیحیت نیز سیاسی شده بود، اما بیشتر از نظر مسائل و رویدادهای دینی و تاریخی- مذهبی. تغییرات در بازنمایی ایدئولوژیک یهودیت کاملا محسوس بوده است. در نهایت، مشخص شد که الحاد در مجموعه انگلیسی معاصر آمریکایی به عنوان یک سیستم اعتقادی طولانی نمایان شده است و دانشمندان برجسته، افراد موفق و جامعه دگرباشان جنسی بدان روی آورده اند.

    کلید واژگان: زبان شناسی پیکره ای, مجموعه انگلیسی معاصر آمریکایی, تحلیل گفتمان انتقادی های مذهبی, نمود ادیان بزرگ, گفتمان آمریکایی}
    Mohammad Saber Khaghaninejad, Amirsaeid Moloodi, Shiva Yazdani *

    This study outlines how the aid of both corpus-based sociolinguistics and principles of Critical Discourse Analysis (CDA) can help expose the subtle value-laden ideological representations of major religious orientations in American discourse. To do this, COCA (Corpus of Contemporary American English) and Van Dijk’s Discursive Strategy Framework (2004) were employed. Results indicated that the most highly used strategy was Lexicalization. It was further revealed that this discursive strategy was utilized to convey certain positive or negative connotations in the audience’s mind regarding different religious and belief systems. Accordingly, the most politicized religion was Islam, while Buddhism was the least politicized one. Its representation was also not as ideologically-loaded compared to other belief systems. Christianity was politicized, too, but mostly in terms of religious and historical-religious issues and events. Shifts in ideological representation of Judaism have been completely palpable. Finally, atheism has been depicted in COCA as a long-running belief system highly attributed to bona fide scientists, progressive-minded people, and the LGBTQ community.

    Keywords: Corpus-Based Sociolinguistics, Corpus Of Contemporary American English, Critical Discourse Analysis, Religious Orientations, Representation, American Discourse}
  • عنایت هوشمند، حدائق رضایی*، عادل رفیعی
    هدف از پژوهش حاضر استخراج، بررسی و تحلیل سازوکارهای بازنمایی زیست بوم در اشعار عامیانه ممسنی با رویکردی گفتمانی-شناختی است. به این منظور، پیکره ای مشتمل بر 268 بیت از اشعار این گونه با مضمون زیست بوم از طریق منابع مکتوب موجود و نیز مصاحبه با گویشوران شناسایی، استخراج و دسته بندی شد و مبنای انجام این پژوهش قرارگرفت. سپس، هشت سازوکار گفتمانی-شناختی (ایدئولوژی، قالب ها، استعاره ها، ارزیابی ها، هویت ها، باورها، محو سازی و برجسته سازی) موجود در آن ها بر اساس انگاره های زبان شناسی زیست محیطی تجزیه و تحلیل شدند. بر مبنای یافته های پژوهش، همه انواع 8 سازوکار مورد بررسی در زبان شناسی زیست محیطی در داده ها وجود دارد. در این میان، استعاره مفهومی با بیش از 38 درصد پربسامد ترین سازوکار در میان همه سازوکارها بود. این امر نشان می دهد این گونه زبانی به شدت استعاری است. یافته ها همچنین نشان داد سازوکارهای مورد اشاره برای بازنمایی عناصر مثبت طبیعت بیشتر از عناصر منفی آن به کار رفته اند. از میان سازوکارهای به کاررفته، برجسته سازی در همه موارد  تقویت کننده و محوسازی در همه موارد اثر تخریبی داشته است. یافته های این پژوهش بیان گر آن است که  فرهنگ، سبک زندگی و پیشینه تاریخی و قومی در بازنمایی طبیعت در گونه لری ممسنی نقش برجسته ای بر عهده دارد.
    کلید واژگان: سازوکارهای گفتمانی-شناختی, زبان شناسی زیست محیطی, بازنمایی, ادبیات عامیانه, گونه لری ممسنی}
    Enayat Hooshmand, Hadaegh Rezaei *, Adel Rafiei
    One of the most important problems facing humans today is ecological crisis. Ecolinguistics is a relatively new branch of linguistics aiming at studying the relationship between language and environment. Together with other branches of science, ecolinguistics tries to have a role in solving the crisis.    Ecolinguistics, or Language Ecology was introduced in 1972 by Einar Haugen as "the study of interactions between any given language and its environment" (Haugen, 2001, p.57). A different type of link between language and ecology was established in 1990 when Michael Halliday, stressed the connection between language on one hand and growthism, classism and speciesism on the other, admonishing applied linguistics not to ignore the role of their object of study in the growth of environmental problems (Fill, 2001:43).   The aim of this study is to investigate the mechanisms of the representation of ecology in folk poems of Mamasani variety of Lori within a discursive- cognitive approach based on Stibbe's (2015) model. Stibbe proposes eight forms of stories, namely: ideologies, framings, metaphors, evaluations, identities, convictions, erasure and salience. The collected data were analyzed through Stibbe's ecolinguistic framework and within the limitations and objectives of critical discourse studies.      This research intends to answer the following questions using ecolinguistics: (1) which mechanisms are used to represent the ecology in folk poems of Mamasani variety of Lori? (2) How much are the positive or negative (constructive or distructive) impacts on minds and functions of informants about environment?
    Keywords: discursive-cognitive mechanisms, Ecolinguistics, folk literature, Mamasani variety of Lori, Representation}
  • توحید آوریده، مسعود فرهمندفر*
    هدف نوشتار حاضر بررسی انتقادی دو نمایشنامه  کمبوجیه (1569) اثر توماس پرستن و صوفی (1641) اثر جان دنهام بر مبنای آرای ادوارد سعید است. با بررسی این دو اثر، که تا به امروز در کشور ما به آن ها پرداخته نشده و به نوعی ناشناخته اند، می توان گفتمان غالب سیاسی و فرهنگی انگلستان را در دوران رنسانس تحلیل کرد، دورانی که سرآغاز سیاست های توسعه طلبانه این کشور به شمار می آید. پرستن و دنهام نیز مانند اکثر نویسندگان زمان خود، با کلیشه سازی از شرق و مردم آن به دیگری سازی روی آوردند زیرا دانش شان از شرق عینی و بی واسطه نبود و صرفا بازتولید تصویرسازی های کلیشه ای متن های پیشین (به ویژه سفرنامه ها) بوده است؛ آنان با معرفی نادرست شرق به عموم مردم، آگاهانه یا ناآگاهانه با گفتمان سیاسی و فرهنگی برتری جویانه کشور خود همراه شدند. این نوع دیگری سازی ها در فرهنگ و ادبیات ذهن مردم را برای توسعه طلبی و استعمارگری آماده می ساخت. با بهره گیری ازخوانش کنترپوانی (چندنوایی) که ادوارد سعید معرفی کرده است می توانیم به رابطه آثار ادبی با دینامیسم قدرت پی ببریم.
    کلید واژگان: شرق شناسی, بازنمایی, کلیشه سازی, خوانش کنترپوانی (چندنوایی), ادوارد سعید, توماس پرستن, جان دنهام}
    Tohid Avarideh, Masoud Farahmandfar*
    The purpose of this article is to critically examine two plays, namely Cambises (1569) by Thomas Preston and The Sophy (1641) by John Denham, through the lens of Edward Said’s theoretical framework. These works, although relatively unfamiliar in our country, offer valuable insights into the prevailing political and cultural discourse of Renaissance England, during which the nation's expansionist policies were beginning to form. In line with the prevailing tendencies among writers of their era, Preston and Denham, whether deliberately or indeliberately, practiced Stereotyping and Othering, because their knowledge of the East was neither objective nor direct; it was merely a reproduction of the stereotypical images in previous texts. Through misrepresenting the East and its people, their works became a part of the broader political and cultural discourse of their country, reflecting a thirst for superiority. It is crucial to recognize that such cultural misrepresentations played a significant role in shaping public sentiments, laying the groundwork for expansionism and colonialism. Through a contrapuntal reading of these dramatic works, we can uncover the intricate relationship between cultural artifacts and the underlying power dynamics at play, which provides us with a nuanced understanding of their impact.
    Keywords: Orientalism, Representation, Stereotyping, Contrapuntal reading, Edward Said, Thomas Preston, John Denham}
  • جواد نظری مقدم*

    بسیاری از عقاید و باورهای جامعه در دین ریشه دارد. چگونگی بازتاب دین در جامعه و فرهنگ یکی از موضوعات جالب توجه در حوزه جامعه‏ شناسی دین است. نظام باورها و ارزش‏ های جامعه در ادبیات و فرهنگ شفاهی جامعه بازتاب پیدا می ‏کند. ضرب‏ المثل ها به عنوان یکی از مهم ترین عناصر ادبیات شفاهی می توانند بازتابی از باورها و نگرش های حاکم بر جامعه باشند. در این مطالعه تلاش شد تا با بررسی مثل های گیلکی تصویری نسبتا روشن از چگونگی بازنمایی دین و ابعاد آن در ادبیات عامه گیلان ارائه شود. این مطالعه یک بررسی توصیفی تحلیلی است که در آن ضمن تحلیل محتوای تعداد 4562 ضرب ‏المثل حوزه شرق و غرب و مرکز گیلان، تعداد 209 ضرب ‏المثل مرتبط با موضوع دین برگزیده شده است. داده‏ ها براساس محتوا و مفاهیم در قالب چند مقوله مورد دسته‏ بندی قرار گرفت. با تکیه بر یافته ‏های تحقیق می ‏توان گفت بازتاب ابعاد چهارگانه اعتقادی (43%)، مناسکی و آیین ‏ها و آداب و رسوم (24%)، اخلاقی (16%) و شریعتی (16%) در مثل ‏ها نشان می ‏دهد در فرهنگ عامه گیلان در کنار توجه به ظواهر دینی و شعائر و مناسک، بر جنبه‏ های اعتقادی و نقش کارکردگرایانه دین در جامعه و نهادینه شدن روح دین داری و اخلاق دینی در جامعه توجه و تاکید می ‏شود.

    کلید واژگان: فرهنگ عامه, دین عامیانه, ضرب المثل, گیلکی, بازنمایی}
    Javad Nazarimoghaddam*

    Many ideas and beliefs in a society are rooted in religion. How religion is reflected in society and culture is one of the interesting topics in the field of sociology of religion. The system of beliefs and values of the society is reflected in the literature and oral culture of the society. Proverbs, as one of the most important elements of oral literature, can be a reflection of the beliefs and attitudes of the society. In this study, an attempt was made to provide a relatively clear picture of how religion and its dimensions are represented in the popular literature of Gilan by examining Gilaki proverbs. This study was a descriptive and analytical study in which, while analyzing the content of 4562 proverbs in the East and West areas and the center of Gilan, 209 proverbs related to religion were selected. The data was categorized into several categories based on content and concepts. Based on the findings of the research, it can be said that the reflection of the four dimensions of belief (43%), rites and rituals and customs (24%), morality (16%) and Shariat (16%) are shown in the parables. It shows that in the popular culture of Gilan, besides paying attention to religious phenomena and rites and rituals, attention and emphasis is placed on the religious aspects and the functionalist role of religion in the society and the institutionalization of the spirit of religiosity and religious ethics in the society.

    Keywords: Popular culture, folk religion, proverb, Gilki, representation}
  • تجلیات الحجاج الاستدلالی المباشر فی خطابات السید حسن نصرالله (عام 2000 م حتی 2003 م انموذجا)
    حسین مهتدی*، مهدی حسن شمص، مها خیر بک ناصر

    إن الاستدال هو من آلیات الإقناع لکل خطیب وترتبط عملیه الاستدلال ارتباطا وثیقا باللغه ویستعمل الاستدلال المباشر فی القضایا التی لا یمنع من استعماله فیها ای مانع، ویعد اوضح؛ ویستعمل الاستدلال المباشر فی کل مجال لا نلجا فیه  إلی استعمال الاستدلال غیر المباشر. الاستدلال المباشر له ثلاث طرائق، هی: الاستقراء، والقیاس، والتمثیل. یهدف الخطاب السیاسی إلی الإقناع، ولذلک یحاول الخطیب ان یقدم افکاره بربط منطقی قائم علی منظومه فکریه تحمل کثیرا من المفاهیم والدلالات التی تساعد الفرد علی فهم جوانب الواقع السیاسی والاجتماعی. فقد اعتمد الباحثون فی دراستهم هذه علی المنهج الوصفی والتحلیلی إذ یقوم علی استقراء انواع الاستدلال المباشر فی خطب السید حسن نصرالله  ومن ثم تحلیلها وتبیین اغراضها. یتطرق هذا البحث إلی ثلاثه محاور: حضور الاستدلال الاستقرائی فی خطب السید نصر الله، وحضور الاستدلال القیاسی فی خطبه ثم دراسه الاستدلال التمثیلی فیها. اظهرت دراسه خطاب السید نصر الله انه استخدم منهجا علمیا فی مقاربته الاحداث فی لبنان والمنطقه، یقوم علی الاستدلال من خلال استقراء الوقائع، وترتیبها وتنظیمها، ثم یقیس علیها قیاسا منطقیا، من مقدمه اولی، ومقدمه ثانیه، ونتیجه القیاس؛ اما الاستدلال التمثیلی، فینطلق من امثله متشابهه، لکشف الحقائق، وتنمیه المعارف وإظهار العلاقه بین العله والمعلول؛ ویهدف السید حسن نصر الله حین ینطلق من المسلمات الی إعطاء مقدمات صحیحه للوصول الی نتائج صحیحه، وغایته فی ذلک إظهار اهمیه المقاومه فی لبنان، وفلسطین، ودور العدو الصهیونی والامریکی فی الهیمنه علی المنطقه، واثر الشهاده فی العمل المقاوم، والارتباط بالنهج المحمدی الحسینی، ویستشرف المستقبل بتداعیاته، لینبه الامه، ویبث فیها روح التفاول، ویدعوها الی مقاومه کل ظالم لحقوقها.

    کلید واژگان: تحلیل الخطاب, الاستدلال, الاستقراء, القیاس, التمثیل, السید حسن نصرالله}
    The manifestations of the direct inferential argument in the speeches of Sayed Hassan Nasrallah (2000 AD until 2003 AD as a model)
    Hossein Mohtadi *, Mahdi Hassan Shams, Maha Kher Bak Naser

    Inference is one of the mechanisms of persuasion for every preacher. The process of inference is closely related to the language. Direct inference is used in cases where there is no impediment to its use, and it is clearer;  Direct inference is used in every field in which we do not resort to the use of indirect inference.  Direct inference has three methods induction, analogy, and representation.  Political discourse aims at persuasion, so the preacher tries to present his ideas with a logical link based on an intellectual system that carries many concepts and connotations that help the individual understand aspects of the political and social reality.  Nasrallah is the production of a distinctive resistance speech from what is common since the beginning of his resistance work on the Lebanese scene, a speech that jumps over the elements of division to arouse the nation’s audience, directing its thinking towards the main issue, which is Palestine and the issue of conflict with the Zionist enemy. This article seeks to answer the following questions: How did Sayed Nasrallah employ direct reasoning in his speeches?  And how did the direct reasoning that Sayed Nasrallah relied on affect the public’s persuasion? Based on these questions, this study relies on the descriptive and analytical approach to study direct inference in the speeches of Sayed Hassan Nasrallah from the year 2000 AD to 2003 AD.  This research deals with three axes: the presence of inductive reasoning in Sayed Nasrallah's speech, the presence of standard inference in his speech, and then the study of representative inference in it.  I received these letters from the “Revival of the Resisting Heritage Society”, an association concerned with documenting the speech of Sayed Nasrallah, and books and articles that talk about this speech, and the center of this society is Beirut, and it was established in 2008, by virtue of license 1234.This article aims to reveal the argumentative structure in Sayed Nasrallah's speech, and the purposes and objectives that Sayed Nasrallah wanted to highlight in order to create an intellectual renaissance based on awareness of religious, political, social and national values.  The main findings of this article are:  The study of Sayed Nasrallah’s speech showed that he used a scientific approach in his approach to events in Lebanon and the region, based on inference by extrapolating the facts, arranging and organizing them, and then making a logical analogy with them, from a first premise, a second premise, and the result of the measurement;  As for representative inference, it proceeds from similar examples, to reveal facts, develop knowledge and show the relationship between cause and effect;  Sayed Hassan Nasrallah, when starting from the postulates, aims to give correct premises to reach correct results, and his goal in this is to show the importance of the resistance in Lebanon and Palestine, and the role of the Zionist and American enemy in hegemony over the region, and the impact of martyrdom on the work of resistance, and the connection with the Muhammadan-Husseini approach.  The future with its repercussions, to alert the nation, instill in it a spirit of optimism, and call it to resist every oppressor of its rights.- Sayed Nasrallah employed the method of inference types, to reach logical conclusions, and he has the ability to discover the overlap between situations, and the ability to think about possibilities and follow logical sequences, in order to derive results;  Since the beginning of the speech, Sayed Nasrallah assumes a specific result, and declares it clearly through his enumeration of the research points in the speech.  In this presentation, he narrates the facts surrounding the recipient, from his audience and on the regional and international arena, he cites these facts, then measures the events on the basis of logic or on the events of the past, up to the result he aims at from the beginning, so whoever hears the speech feels that he is a partner in making the logical result,  By linking events together, and seeing the course of things;  This shows the ability of Sayed Nasrallah to create successful communication with the recipient, through the interaction of this audience, and his conviction of the results that Sayed Nasrallah is reaching.- Sayed Nasrallah always focuses in his speech on Palestine, the Qiblah (the direction) and the axis. He describes and analyzes the reality, and measures against previous events, to come up with the position required by the nation;The uprising in Palestine continues despite the great sacrifices, and despite the failure of the Arabs in the media, financially and morally.- SayedHassan Nasrallah extrapolates the facts in Lebanon and the region, and measures against them, by linking them to the past, in order to consider the past, and to understand history that helps determine the correct position in the present and the future, or through mathematical logic based on analogy, which is divided into a major premise.  a small introduction, and a conclusion;  As for representation, which is the third element of inference, Sayed Hassan Nasrallah moves from representation between two separate cases, revealing similarities between them, to reach a new concept that helps solve the issues at hand.- The syllogism based on a major premise and a minor premise and a result was mentioned in the words of Sayed Nasrallah, and more than an analogy of the present to the past. He calls for taking lessons from the past, to unite in the present and the future behind the project of liberating land and man in Palestine, Lebanon and the region;  It is a discourse that carries in itself the elements of stability in positions, and works to establish the principles and premises, raise the feeling of spiritual, heritage and social belonging, and confirm that what the Palestinian people do, as well as the resistance in Lebanon, is an act of will and awareness of the nature of the conflict, the basic issue represented in Palestine, and the nature of the conflict  Arab Israeli.

    Keywords: Discourse Analysis, Inference, Induction, Analogy, Representation, Sayed Hassan Nasrallah}
  • زهرا اسمعیل یان آذری، نرگس اسکویی*، حسین داداشی
    بازنمایی ایدئولوژی جنسیتی، نشان دادن جهان جنسیتی مولف (باورها، رسوم و سنت ها، کنش های رفتاری مورد انتظار از هر دو جنس، توزیع قدرت میان دو جنس) یا از جایگاه موافق همسو با گفتمان قاهر جامعه یا از دیدگاهی انتقادی در متن است. مسئله اصلی این تحقیق، تحلیل بازنمایی ایدئولوژی جنسیتی در لایه های سبکی مرثیه های شخصی شاعران زن و مرد پارسی گو است. بازنمایی فردیت (خود) شاعر در مرثیه های شخصی، امکان انواع مطالعات هویت شناختی مولف، نظیر جنسیت را در این گونه ادبی به دست داده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی (توصیفی-آماری-تحلیل قیاسی) استفاده شد و مبنای نظری تحقیق، سبک شناسی لایه ای بوده است. از انجام این تحقیق در سه لایه واژگانی، نحوی و بلاغی، نتایج زیر حاصل شد: زنان با رمزگان مبین تسلیم و رضا، جملات کوتاه و گسسته و ابزارهای بلاغی حسی و عاطفی، مفاهیم پذیرش سرنوشت، درونی شدن نقش و جایگاه جنسیتی و نیز مظلومیت و فرودستی بیشتری را در سوگ سروده های خود، همسو با گفتنان غالب جامعه، بازتاب داده اند. ایدئولوژی بازنمایی شده در مراثی شخصی مردان، حاکی از اعتراض مقتدرانه و آمرانگی فرادستانه است. در مقایسه با هیجانات عاطفی زنانه که در کنش های گفتاری اظهاری و عاطفی و جملات کوتاه و گسسته مراثی آنان پیداست، مردان با جملات طولانی پیوسته، کنش های گفتاری ترغیبی و ابزارهای بلاغی بیشتر، تاملات منطقی بیشتری را انعکاس داده اند. با تغییرات اجتماعی و فرهنگی، از میزان فروتنی و تسلیم منعکس شده در سوگ سروده های زنان کاسته شده است.
    کلید واژگان: بازنمایی, ایدئولوژی جنسیتی, مراثی شخصی فارسی, سبک شناسی لایه ای, تحلیل گفتمان}
    Zahra Esmailiyan Azari, Narges Oskouie *, Hosein Dadashi
    The representation of gender ideology is to show the author's gender world (beliefs, customs and traditions, behavioral acts expected from both sexes, distribution of power between the two sexes) either from a position of agreement with the dominant discourse of the society or from a critical point of view in the text. The main objective of this research is the analysis of the representation of gender ideology in the stylistic layers of the personal elegies of Persian-speaking male and female poets. The representation of poet's individuality (self) in personal elegies makes it feasible to study author's identity, for instance in terms of gender. This study was conducted via a combined research method (descriptive-statistical-comparative analysis), employing layered stylistics as the theoretical basis. The following results were obtained from this research (in three lexical, syntactic and rhetorical layers). Symbols indicating submission and satisfaction, short and discrete sentences and emotional and sensory rhetorical devices are   used more often in the elegiac writing of female author to reflect the concepts of acceptance of fate, internalization of gender role and status, as well as oppression and inferiority, in line with the dominant discourse. The ideology represented in the personal elegies of male authors indicates authoritative protest and overbearing authoritarianism. Compared to women's emotional emotions that can be found in their declarative and emotional speech acts and short and discrete elegiac sentences, men have reflected more logical reflections with long continuous sentences, persuasive speech acts and more rhetorical tools.
    Keywords: representation, gender ideology, Persian personal elegies, Layered Stylistics, discourse analysis}
  • بهمن حیدری*، کورش صابری
    چکیدهساخت معنا چیزی نیست که در خلا رخ دهد، بلکه گویشوران زبان های مختلف با ساخت معنا و رمزگذاری کلمات زبان همواره با مخاطبین خود ارتباط برقرار می کنند و مخاطبین نیز بر اساس معنایی که از واژگان دریافت می کنند آن ها را رمزگشایی می کنند. نگارندگان قصد دارند تا با بررسی رمزگان زبان کردی به کار رفته در سریال تلویزیونی «نون.خ» به بازنمایی کردها با استفاده از نظرات کاربران فضاهای مجازی از منظر بازیگر نقش اول سریال با نام نورالدین خانزاده که وانمود می کند فردی کردزبان است، با لهجه فارسی کردستانی صحبت می کند و نیز خانواده وی که به فارسی کرمانشاهی صحبت می کنند پرداخته و نشان دهند که در این سریال تصویر کردها چگونه به نمایش درآمده است. داده ها از نظرات کاربران در فضای مجازی گردآوری و از منظر نشانه شناسی فرهنگی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. یافته ها نشان داد که زبان بازیگر نقش اول این سریال و خانواده وی، بازنمایی واقعی زبان مردمان مناطق کردنشین نبوده، بلکه لهجه هایی ساختگی اند که بازیگران سریال آن را به کار می بردند. همچنین در بازنمایی پوشاک نیز طراحی مناسبی از لباس کرد ارائه نشده است و نجابت زن کرد که در قالب فردی زمخت و مردانه وار به تصویر کشیده شده است نیز به خوبی نمایش داده نشده است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی فرهنگی, بازنمایی, زبان کردی, سریال تلویزیونی}
    Bahman Heidari *, Kourosh Saberi
    Creating meaning is not something that happens in a vacuum, but the speakers of different languages always communicate with their audience by creating meaning and encoding the words of the language, and the audience decodes them based on the meaning they receive from the words. By examining the Kurdish language codes used in the TV series "Nun.Kh", the authors intend to represent the Kurds by using the opinions of the users of virtual spaces from the perspective of the main actor of the series named Nuruddin Khanzadeh, who pretends to be a Kurdish speaker. He speaks with a Kurdish Farsi accent, and his family who speak Kermanshahi Farsi will show how the image of the Kurds is shown in this series. The data was collected from the opinions of users in the virtual space and analyzed from the perspective of cultural semiotics. The findings showed that the language of the main actor of this series and his family was not a real representation of the language of the Kurdish people, but fake dialects used by the actors of the series. Also, in the representation of clothing, proper design of Kurdish clothing is not presented, and the decency of a Kurdish woman, who is portrayed as a rough and masculine person, is not well represented.
    Keywords: Cultural semiotics, representation, Kurdish language, television series}
  • محمد خسروی شکیب*

    تاریخ بیهقی یکی از متون تاریخی است که ابوالفضل بیهقی آن را نوشته است. این کتاب دربردارنده اطلاعات دقیق و درستی از دوره غزنویان است. «خیشخانه هرات» یکی از حکایت های موجود در این کتاب است که به چگونگی ارتباط سلطان محمود با فرزندش مسعود می پردازد. کاربست نظریه «کنش متقابل نمادین» در این حکایت موجب می شود تا با بررسی ارتباطات کلامی و غیرکلامی میان شخصیت ها، شناخت و درک دقیق تری از اوضاع و احوال دربار غزنوی و زندگی روزمره آنها، در اختیار مخاطب قرار گیرد. نظریه «کنش متقابل نمادین» با تاکید بر موضوع نمایش و تظاهر، ظرفیت های جدیدی را در حوزه تعاملات و ارتباطات انسانی معرفی می کند. پیش فرض این است که وجود متغیرهایی مانند «نمایش دروغین»، «ایدیال سازی»، «رازآمیزی»، «تبانی تیمی»، «تزویر»، «چندخویشی»، «حفظ کنترل نمایشی»، «کنش و واکنش» در حکایت یادشده، کاربست نظریه «کنش متقابل نمادین» را باورپذیر می کند. تحلیل این متغیرهای جزوی در «خیشخانه هرات» می تواند نمادی از یک واقعیت فراگیر و کلان جامعه شناختی تلقی شود که نشان دهنده فضای ناپایدار فرهنگی و اجتماعی و همچنین پنهان کاری و رازآمیزی، تفتیش، تظاهر، بی انسجامی و بی اعتمادی بسیار در دوره و دربار غزنویان است. در این مقاله با تحلیل کیفی و توصیفی تلاش می شود تا نشانه های جامعه شناختی موجود در این حکایت بررسی شود.

    کلید واژگان: خیشخانه هرات, کنش متقابل نمادین, نمایش, خود}
    Mohammad Khosravishakib *

    Tarikh Beyhaqi contains accurate information about the Ghaznavid period. ‘Khishkhaneh Herat’ is one of the anecdotes in this book, which deals with how Sultan Mahmud relates to his son Masood. The application of the theory of symbolic interaction to the verbal and non-verbal connections between the characters provides a more accurate understanding of the situation of the Ghaznavid court and their daily lives. The premise is that variables such as false representation, idealization, mystery, team collusion, hypocrisy, multi-kinship, maintaining dramatic control, and action and reaction in this anecdote make the application of the theory of symbolic interaction convincing. The analysis of these partial variables in Khishkhaneh Herat indicates an all-encompassing and macro-sociological reality and shows the unstable cultural atmosphere as well as secrecy, inspection, pretense, incoherence, and extreme distrust in the period.

    Keywords: Khishkhaneh Herat, symbolic interaction, Representation, self}
  • محمد هاتفی*

    ترجمه بیناوجهی و بینانشانه ای از بصری به کلامی، به طور سنتی، از دوره یونان، اکفراسیس نامیده شده است. با نظر به توسع انواع انتقال معنی از طریق ترجمه، اکفراسیس نیز تنوع و گستردگی یافته و امروزه انتقال معنی از بازنمود کلامی به بصری را نیز شامل می شود. پژوهش های موجود ترجمه بینانشانه ای کلامی-بصری را از منظر تفاوت ماهوی میان گسسته و پیوسته بودن دو نظام نشانه ای و یا از منظر تفاوت در رمزگان نگریسته اند. مساله اصلی در این پژوهش این است که تولید کننده هر کدام از متن ها چگونه معنا را بازنمایی نموده و انتقال می دهد. در مقاله حاضر با رویکرد نشانه شناسی اجتماعی، مبتنی بر زبانشناسی نقشگرای هلیدی و گرامر بصری کرس و لیوون (2006)، اکفراسیس نقاشی خط از مهدی زمانی با عنوان «تقدیر» -که برگردان یک متن شعری (هنر کلامی) است- بررسی شده است. فرضیه تحقیق این است که بازنمایی و انتقال معنا در هر کدام از متن مبدا و مقصد با تکیه به گرامر خاص هر کدام و با بهره گیری از ظرفیت های سطوح فرانقشی رخ می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد در برگردان از متن کلامی به بصری، معنی نه به صورت تطابقی بلکه به صورت سازواره ای از گرامر کلامی به بصری ترجمه شده و فرانقش های سه گانه به صورت غیرتطابقی به یکدیگر ترجمه شده اند. ترجمه فرانقش منطقی، دامنه استعاری ترجمه را در متن مقصد افزایش داده است.

    کلید واژگان: ترجمه بیناوجهی, اکفراسیس, نقشگرایی, متن کلامی, متن بصری}
    Mohammad Hatefi *

    In this research, based on socio-semiotic approach, an ekphrastic painting titled Destiny by Mehdi Zamani analyzed. the so called ekphrasis is a calligraphy painted as a representation of a poem by Rumi. The research method is functionalist visual grammar of Kress and Leeuwen (2006). For analyzing the verbal text (initial text), I used the Functional Linguistics of Halliday (1976, 2014). The results of the research show that in the ekphrastic representation, the meaning is not translated adaptively but as a structure and a metafunctional translation. The three metafunctions are translated non-adaptively to each other. Therefore, what the verbal text represents, for example, in the form of logical metafunction, is expressed by a different metafunction in the ekphrastic text; i. e. in an ideational or interactional metafunction. The complexity of logical metafunction has increased the metaphorical aspect of ekphrastic representation in the target text. The results show that a significant part of the meaning of the verbal text is represented beyond the self-awareness of the producer of the target text. Finally, the results demonstrate that contrary to intertextuality, which expands the borders of the "signified", the ekphrastic representation has expanded the borders of the "signifier".

    Keywords: Ekphrasis, Mahdi Zamani, Intersemiotics, Calligraphy, Verbal Text, Visual Text, Representation}
  • خیام عباسی*

    فرض بنیانی پژوهش این است که با آغاز مدرنیزاسیون در زمان پهلوی اول و تشدید آن در زمان پهلوی دوم، تضاد میان سنت و مدرنیسم و تاثیر مدرنیته بر قشر زنان در جامعه بیشتر شد و بخشی از این تضاد در آثار ادبی داستان ایرانی بازنمایی شده است. پرسش پژوهش این است که: زن ایرانی در سال های منتهی به انقلاب سال 1357ه.ش. و هم زمان با آن، تغییرات اجتماعی و مدرن شدن خود و جامعه را چگونه زیسته و تجربه کرده است؟ و این تجربه چگونه در داستان فارسی بازنمایی شده است؟. پارادایم مورد استفاده در این مطالعه، کیفی، روش اجرا کیفی و انتخاب نمونه، هدفمند است. داستان بلند «ترلان» با این فرض به عنوان یک نمونه نمایا برای بررسی انتخاب شده است که مولفه هایی از تجربه زیسته فمینیستی را بازنمایی می کند. در این پژوهش برای بررسی موضوع از چند رویکرد فمینیستی جامعه شناختی استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که هر چند تضاد میان جامعه سنتی با جامعه مدرن و تاثیر مدرنیزاسیون سرمایه دارانه بر روبناهایی چون حقوق فردگرایانه و برابری خواهانه، خانواده، ادبیات، زنان و فمینیسم ایرانی در نمونه مورد مطالعه بازنمایی شده اما این بازنمایی ساختار محکم و نمود شفافی ندارد.

    کلید واژگان: داستان فارسی, ترلان, فمینیسم ایرانی, بازنمایی, فریبا وفی}
    Khayyam Abbasi *

    The basic assumption of the research is that with the beginning of modernization in the first Pahlavi era and its intensification in the second Pahlavi era, the contradiction between tradition and modernism and the impact of modernity on women in society increased and some of this contradiction is represented in Iranian literary works. The research question is: Iranian women in the years leading up to the revolution of 1979. and at the same time, how did he live and experience the social changes and modernization of himself and society? and how is this experience represented in Persian fiction?. The paradigm used in this study is qualitative, the implementation method is qualitative and the sample selection is purposeful. Tarlān's long story has been selected as a representative example, considering the presence of feminist representational elements in it. Several feminist sociological approaches have been used to examine the assumption and the main question of the research. The results show that although the contradiction between traditional and modern society and the impact of capitalist modernization on superstructures such as individualistic and egalitarian rights, family, literature, women and Iranian feminism are represented in the sample, but this representation of strong structure and manifestation It is not transparent.

    Keywords: Persian fiction, Tarlān, Iranian feminism, Representation, Fariba Wafi}
  • کوروش امرایی، علی فتح الهی *، قاسم صحرایی
    زمینه و هدف

     عین القضات همدانی (525-492ه.ق) در کتاب تمهیدات، براساس برداشتها و دریافتهای شخصی خود، تاویلات گسترده و عمیقی از مطالب عرفانی، دینی و قرآنی بکتابت آورده است. نگاه هستی شناسانه عین القضات براساس اصطلاح تمثل، مفهوم پیدا میکند. هدف این مقاله تقسیم بندی مفهوم تمثل از نگاه عین القضات است.

    روش مطالعه

     نگارندگان در این نوشتار، با بهره گیری از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و بصورت توصیفی- تحلیلی، به انجام پژوهش پرداخته اند.

    یافته ها

    هستی شناسی عین القضات گاه منتج به وجودشناسی حضرت محمد و ابلیس میشود؛ بگونه ایی که بدون وجود آنها، هستی نامفهوم میشود. تجسم، تشبیه، وحدت وجود، تجلی الهی و مانند آنها دسته بندی حاصل از این نگاه هستی شناسانه و گاه وجودشناسانه عین القضات است.

    نتیجه گیری

     عین القضات در تبیین اصطلاح تمثل کاملا ریزبین و جزیی نگر بوده است. وی اصطلاح تمثل را بصورت غیرمستقیم به زیرمجموعه های تجسیم، تشبیه، وحدت وجود و تجلی و مانند آنها تفکیک کرده است.

    کلید واژگان: عین القضات همدانی, تمهیدات, هرمنوتیک, هستی شناسی, تمثل و انواع آن}
    Korosh Amraee, Ali Fatehalahi, Ghasem Sahraei
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Eyn al-Ghozzat Hamedani (492-525 AH) in his book Tamhidat, based on his personal perceptions and perceptions, has made extensive and deep interpretations of mystical, religious and Quranic content. The ontological view of the same judges finds meaning based on the term allegory. The purpose of this article is to divide the concept of representation from the point of view of Eyn al-Ghozzat Hamedani.

    METHODOLOGY

    In this article, the authors have done research using descriptive-analytical method of collecting library information.

    FINDINGS

    The ontology of the Eyn al-Ghozzat sometimes leads to the ontology of Prophet Muhammad and the devil; In a way, without them, existence becomes incomprehensible. The embodiment, the simile, the unity of existence, the divine manifestation and the like, is the classification resulting from this ontological and sometimes ontological view of the same Eyn al-Ghozzat.

    CONCLUSION

    The Eyn al-Ghozzat have been very meticulous in explaining the term allegory. He has indirectly divided the term allegory into subsets of embodiment, simile, unity of existence and manifestation, and the like.

    Keywords: Eyn al-Ghozzat Hamedani, arrangements, hermeneutics, ontology, representation, its types}
  • آیلین فیروزیان پور اصفهانی*، رضا قنبری عبدالملکی

    رمان اجتماعی انتقادی سیاحت‏نامه ابراهیم‏بیگ اثری است که نویسنده آن با استفاده از غرب خودی‏سازی‏شده، به انتقاد از جامعه خود و نهادهای سیاسی و مذهبی آن پرداخته است. در این گفتمان، تقابل ایران و غرب تلاشی برای ازبین بردن شکاف میان خود و دیگری، از طریق معکوس کردن نقش آنان و عجیب و غریب نشان دادن «خود» بیش از «دیگری» است. جستار حاضر با شناسایی شیوه‏ها و راهبردهای گفتمانی‏شده بازنمایی ایدیولوژی در داستان مزبور، می‏کوشد به دو سوال بنیادین پاسخ گوید: الف) راهبردهای گفتمانی چگونه به انتقال ایدیولوژی نویسنده می‏پردازند؟ ب) معکوس‏سازی گفتمانی که نتیجه فرایند خودی‏سازی غرب است، در داستان به چه نحو نمود یافته است؟ هدف این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، بررسی بازنمایی غرب در رمان ابراهیم‏بیگ از منظر مربع ایدیولوژیک ون‏دایک است. دستاورد اصلی پژوهش بیانگر آن است که تصویر غرب در گفتمان مراغه‏ای، به‏عنوان یک روشنفکر تجددخواه، نماینده تصویر کلیشه‏ای که در روان ایرانیان از این پدیده وجود دارد، نیست. وی در گفتمان خود، با استفاده از استراتژی کلی قطبی‏سازی، بر نقاط قوت غرب به مثابه گروه خودی، تاکید کرده و نقاط ضعف حاکمان ایران به‏عنوان گروه غیرخودی را برجسته‏تر بازنمایی کرده است. نویسنده در توصیف گروه «خودی» با کاربست راهبردهایی چون قطب‏بندی، مقایسه، دلالت ضمنی، دراماتیزه ‏کردن و کنایه، روحیه آزادگی، وارستگی و سخت‏کوشی آنان را در متن القا می‏کند و در بازنمایی گروه «غیر‏خودی»، با بهره‏گیری از راهبردهایی چون توصیف کنشگر، اغراق، و بازی با اعداد، ویژگی‏هایی همچون طمع‏ورزی، بیدادگری، واپس‏گرایی، و فریبکاری را به مخاطب نشان می‏دهد.

    کلید واژگان: ایدئولوژی, ون دایک, مربع ایدئولوژیک, سیاحت نامه ابراهیم بیگ, بازنمایی, گفتمان}
    Ailin Firoozian Pouresfahani*, Reza Ghanbari Abdolmaleki

    The socio-critical novel of Ibrahim Beg’s travelogue is a work in which the author criticizes his own society and its political and religious constitutions through Western domestication. In this discourse, the confrontation between Iran and the West is an attempt to bridge the gap between Us and Them by reversing their roles and reflecting Us more bizarre than Them.This paper tries to answer two basic questions by identifying the discourse methods and strategies of ideological representation in this novel: (a)How do discourse strategies convey the author's ideology? (b)How is the reversal of the discourse, which is the result of the process of Western domestication, manifested? The aim of this descriptive-analytical article is to investigate the representation of the West in this novel from the perspective of Van Dijk ideological square. The salient achievement of the research is that the image of the West in the Maragheh discourse, as a modernist intellectual author, does not depict the stereotypical image that may exist in Iranians’ mind about this phenomenon. In his discourse, he generally applies polarization strategy to accentuated the West positives as Us and highlighted the Iranian government negatives as Them. For describing Us, the author uses ideological strategies such as comparison, implicit, dramatization and irony in order to reflect the spirit of freedom, loyalty and hard diligent in the text. For representing Them, he applies the strategies such as actor description, hyperbole, and number game to demonstrate the characteristics of greed, tyranny, regression, and deception to his audience.

    Keywords: Van Djik, Ideological Square, Ibrahim Beg's Travelogue, Representation, Ideology}
  • سید رحیم موسوی نیا*
    هدف این مقاله بررسی نحوه ی بازنمایی فرایند روان زخم و پیامدهای آن در داستان کوتاه «منظره ای با اتوی چدنی» نوشته ی هاروکی موراکامی است. از نظر کروت روان زخم زمانی روی می دهد که رویداد آسیب زا یک لحظه دیرتر و قبل از درک آگاهانه تجربه شود. در حقیقت ذهن آن رویداد را در لحظه تجربه می کند، اما درک نمی کند. درک رویداد آسیب زا تنها در زمان و مکان دیگر و پس از تحمیل های مکرر و ناخودآگاه خاطره ی آن میسر می گردد. روان زخم سازوکار تجربه ی ذهن را نقض می کند و گویی خویشتن فرد را می شکافد و به دو نیم تقسیم می کند: نیمه ی قبل از روان زخم و نیمه ی بعد از آن. واکنش افراد مختلف به روان زخم متفاوت است، اما به زعم ژیژک هر نوع رویارویی با رویداد آسیب زا به نتیجه ی واحدی منجر می گردد که همانا خلق سوژه ی پساترومایی است. سوژه ی پساترومایی سوژه ی جدیدی است که با گذشته ی خود بیگانه است. موراکامی در داستان کوتاه مذکور با استفاده از نمادها و جابه جایی زمانی و مکانی به بازنمایی مهمترین فرایند روان زخم و پیامد فقدان انگیزه برای زندگی می پردازد.
    کلید واژگان: روان زخم, بازنمایی, سوژه ی پساترومایی, نماد, هاروکی موراکامی}
    Sayyed Rahim Moosavinia *
    This study is concerned with interrogating the short story of "Landscape with Flatiron" by Haruki Murakami in the context of trauma theory and identifying the ways of representing the process and consequences of trauma. For Caruth trauma occurs when the traumatic event is experienced a moment too late, before the self can realize it. Indeed it is experienced, but not understood. Traumatic event is fully comprehended in connection with another place and in another time and through repetitious imposition of its memory. Trauma deviates the mechanism of experiencing and effects an incision in the self, splitting the psyche into two halves: before and after trauma. Different people show various reactions to trauma, but Žižek believes that any confrontation with traumatic events ends into the birth of posttraumatic subject. Posttraumatic subject is a new subject who is a stranger. In "Landscape with Flatiron" Murakami represents the process of trauma through symbolism and displacement. He also represents the consequence of trauma by depicting posttraumatic subjects concerned with death.
    Keywords: trauma, Representation, Posttraumatic Subjec, Symbol, Haruki Murakami}
  • مسعود آلگونه جونقانی*

    محاکات به مثابه یکی از دیدگاه های بنیادین درباره سرشت هنر و ادبیات، از عهد یونان باستان تا قرن هجدهم میلادی همواره در فلسفه هنر نظریه ای مسلط به شمار می رفته است. در دوره معاصر نیز اندیشمندانی نظیر اویرباخ، ژرار و نیز پیروان مکتب شیکاگو هر یک از منظری خاص قرایت تازه ای از آن به دست داده اند. با این همه، محاکات اساسا به عنوان نظریه ای ضدفرمالیستی محسوب می شود که به سبب پای بندی به اصل ارجاع، وضع امور جهان واقع در کانون توجهات آن قرار دارد. براساس این تلقی، نظریه محاکات متضمن آن است که صدق و کذب آثار هنری/ ادبی را براساس اصل تطابق و توجه به کارکرد ارجاعی زبان در آثار هنری بررسی کند. به همین دلیل است که محاکات در نظام فکری افلاطون منتهی به موضع ضد هنری او می شود. به هر روی، پژوهش حاضر از بطن سنت محاکاتی در فلسفه هنر برآمده و با تکیه بر اصول موضوعه نظریه محاکات کوشیده است تا ضمن بررسی خاستگاه های این دیدگاه، استدلال هایی اقامه کند که به موجب آن تقلید چنانچه متوجه فرم و نه موضوع محاکات باشد، این نظریه قابلیت آن را دارد که در خوانشی نو به مثابه درآمدی بر نظریه فرمالیستی و نه الزاما نظریه ای بدیل یا رقیب با آن درآید. در این پژوهش، روشن می شود که محاکات در معنای خاص آن، در مرتبه نخست مستلزم انتزاع فرم وضع امور است. فرم انتزاع شده در مرتبه دوم براساس ماده هنری (که در هنر کلامی زبان و نشانه های آن است) از نو پیکره بندی می شود و صورت جدیدی پیدا می کند. به این منوال، صدق و کذب اثر هنری در این صورت نه از طریق ارجاع بیرون متنی به جهان خارج که از طریق بررسی نظام درونی اثر ممکن است؛ موضوعی که مستلزم قول به خودبسندگی اثر هنری که از آموزه های بنیادین فرمالیسم است نیز تواند بود.

    کلید واژگان: نظریه محاکات (میمسیس), بازنمایی, اصل ارجاع, جهان های ممکن, فرم و موضوع محاکات}
    Masoud Algooneh Juneghani*

    Mimesis, as one of the fundamental views on the nature of art and literature, has always been a dominant theory in the philosophy of art from ancient Greece to the eighteenth century. In the contemporary period, thinkers such as Auerbach, Gerard, and followers of the Chicago School - each from a particular perspective - have given a new reading of it. However, mimesis is essentially an anti-formalist theory that focuses on the state of affairs in the real world due to its adherence to the principle of reference. Accordingly, the theory of imitation implies the examination of the truth and falsity of works of art based on the principle of conformity and attention to the referential function of language. This is why mimesis in Plato's system of thought leads to his anti-artistic stance. However, the present study has emerged from the heart of the tradition of imitation in the philosophy of art. Relying on the principles of the theory of mimesis, it has tried to examine the origins of this view and make arguments according to which mimesis, in case it addresses the form and not the subject of mimesis, has the potential to become, in a new reading, an introduction to formalist theory and not necessarily an alternative or competing theory. In this research, it becomes clear that mimesis in its specific meaning, in the first place, requires the abstraction of the form of affairs. In the second place, the abstracted form is reconfigured and takes on a new form based on the artistic matter (which, in verbal art, is language and its signs). In this way, the truth and falsity of the work of art in this case is possible not by referring the extra-text or the outside world but by examining the internal system of the work. This entails the self-sufficiency of the work of art, which is one of the fundamental traits of formalism.

    Keywords: Mimesis, representation, refrentiality principle, possible world, form, object of mimesis}
  • محمد غفاری*، ملیکا رمزی
    مسیله چیستی «واقعیت» و چگونگی بازنمایی آن در آثار هنری و ادبی از دیرباز یکی از مهم ترین دغدغه های هنرآفرینان و نظریه پردازان بوده است. اوج آن اواسط سده نوزدهم بود که به دنبال تحولات علمی و اجتماعی، از جمله اختراع دوربین عکاسی، نقاشان و نویسندگان اروپایی با صراحت و جدیت بیشتری به این موضوع پرداختند که حاصل آن شکل گیری جنبش «ریالیسم» (واقع نمایی) با هدف ثبت دقیق و عینی نگرانه واقعیت خارجی، به ویژه واقعیت‎های جامعه و وضع طبقه های پایین، بود. فیلم مرد عوضی ساخته آلفرد هیچکاک (1957) فیلمی داستانی بر اساس روی دادی واقعی و شامل بسیاری از مضمون های ریالیسم است. ادعای خود کارگردان این بوده که فیلم او «مستند» و بازنماینده حقیقت است، بدون هیچ دخلی و تصرفی. پس از شرح تطبیقی و موجز مفهوم های «واقعیت» و «واقعیت نمایی» در فلسفه و سینما، پژوهش حاضر این فیلم را بر اساس نظریه آندره بازن درباره سینمای ریالیستی تحلیل می کند تا نشان دهد که، به رغم ادعای فیلم ساز و وجود برخی ویژگی های واقع نمایانه، آیا در نهایت می توان این فیلم را اثری ریالیستی در شمار آورد یا نه. تحلیل این فیلم نشان می دهد که مرد عوضی نه فقط عاری از جنبه های ذهن محور نیست، بلکه طبق گزارش های موجود چندان هم به ماجرای واقعی وفادار نبوده است و با تعریف بازن از ریالیسم مطابقت نمی کند. پژوهش حاضر، به این ترتیب، به این بحث می رسد که، با فرض وجود مستقل واقعیت عینی بیرونی، آیا اصولا بازنمایی وفادارانه و بی طرفانه آن در رسانه های هنری، از جمله سینما و ادبیات، ممکن است یا خیر.
    کلید واژگان: رئالیسم (واقع نمایی), بازنمایی, ذهن محوری, عینی نگری, آندره بازن, مرد عوضی}
    Mohammad Ghaffary *, Melika Ramzi
    The issue of “reality” and its representation in artistic works has been one of the major concerns of artists and theorists since classical times, which came to its climax in the mid-nineteenth century when following scientific advances and social changes, including the invention of photography, European painters and writers treated the issue more directly and precisely. This resulted in the formation of a movement named “Realism,” which aimed at recording external reality accurately and objectively, especially social reality and the condition of the lower classes. Alfred Hitchcock’s The Wrong Man (1957) is a narrative movie based on a true story and containing several Realist elements. The director claimed that it was a “documentary” faithfully representing truth, without any directorial interference. After a brief comparative account of the concepts of “reality” and “realism” in philosophy and cinema, the present study, adopting André Bazin’s theory of realism in the cinema, investigates the realistic dimensions of this movie to see whether, despite the filmmaker’s claim and the presence of certain realistic features, it can be ultimately regarded as a realistic work or not. The analysis of the movie shows that not only does The Wrong Man have subjective aspects, but it has not also been greatly faithful to the true incident and, thus, it does not correspond to Bazin’s conception. This discussion eventually leads to the question of whether, given the autonomous, external existence of objective reality, it is possible to represent it faithfully and impartially in artistic media.
    Keywords: realism, representation, subjectivity, objectivity, André, Bazin, The Wrong Man}
  • اعظم رضایی، کامران احمد گلی*

    طبق منطق گفتمانی فوکو، انسان در شکل گیری گفتمان نقش آغازکننده ندارد و مخیر و صاحب اراده محسوب نمی شود، بلکه سوژه ای است که هویت، شغل و جایگاهش در جامعه به دست گفتمان های گوناگون و روابط قدرت و ضوابط آن گفتمان ها شکل می گیرد و تعیین می شود. از نگاه ادوارد سعید، «شرق شناسی» گفتمانی است که در آن شرق شناسان، طبق ضوابط و روابط قدرت موجود در این گفتمان و همسو با مقاصد سلطه جویانه آن، تصویری سطحی، کلیشه ای و انحرافی از خاورزمین ارایه می دهند. ادوارد براون و جورج کرزن دو ایران شناس همعصر بودند که در بسیاری از جنبه های زندگی با هم نقاط اشتراک داشتند؛ ازاین رو، هردو باید تحت تاثیر گفتمان امپریالیستی حاکم در دوره ویکتوریا در خدمت این گفتمان و در راستای اهداف استعماری آن قلم می‎زدند. اما این انتظار درباره براون برآورده نمی شود. او درست در نقطه مقابل کرزن قرار دارد و از سیاست های ددمنشانه افرادی چون کرزن انتقاد می کند. وجود شرق شناسان نادری چون براون، که در دل گفتمان حاکم زندگی می کردند، ولی تحت تاثیر آن قرار نگرفتند و حتی به مقابله با آن برخاستند، تعریف شرق شناسی را، به مثابه پدیده ای صرفا گفتمانی، با چالش جدی مواجه می کند. در این مقاله، سعی شده است با ارایه زندگی نامه این دو مستشرق و عواملی که باعث شد آنها در سفرنامه ها و دیگر نوشته هایشان دو رویکرد کاملا متفاوت درباب ایران در پیش بگیرند، تکیه ادوارد سعید بر منطق گفتمانی فوکو و میزان کارآمدی آن در تعریف و تحلیل شاخه مطالعاتی شرق شناسی بررسی می شود. این بررسی نشان می دهد که نمی توان فعالیت ها و نوشته های مستشرقانی چون براون را، که با انسان دوستی و خیرخواهی از حقوق ملت ایران دفاع کردند، براساس نظریه گفتمان فوکو، که متعلق به سنت ضدانسان گرایانه نیچه است، تحلیل کرد.

    کلید واژگان: سعید, شرق شناسی, فوکو, گفتمان, کرزن, براون, زندگی نامه, سفرنامه, بازنمایی, ایران}
    Azam Rezaei, Kamran Ahmadgoli*

    Foucault’s discourse theory implies that man is not the origin of a discourse since he is not considered to be a creature of will and decision, but a mere "subject" whose identity, profession and position in the society are formed by different discourses and the power relations and rules of those discourses. In Edward Said’s view, Orientalism is a discourse with colonizing imperatives under the dictates of which and in accordance with its rules, power relations and colonizing purpose, orientalists present a superficial, stereotypical and distorted picture of the Orient. Edward Brown and George Nathaniel Curzon are contemporaneous orientalists who have common grounds in some important aspects of life. Hence, it is expected that both be under the influence of the dominant imperialist discourse of the Victorian age and write in line with its colonizing purpose. However, this expectation is not realized about Brown. He is diametrically opposed to Curzon and criticizes his bestial policies toward Iran. Rare orientalists like Brown, who live in the heart of the dominant discourse but are not affected by it and even go against it, pose a big challenge to the definition of Orientalism as merely a discourse. The present study is an attempt to evaluate Said’s reliance on Foucault’s discourse theory and its efficacy in his definition and analysis of Orientalism as a discourse by presenting the biographies of these two Iranologists and the reasons why they took completely different approaches to Iran in their travelogues and other writings. This evaluation shows that it is impossible to analyze the activities and writings of those orientalists like Brown, who defend Iranians' rights humanistically and benevolently, based on Foucault's discourse theory which belongs to Nietzsche's anti-humanistic tradition.

    Keywords: Foucault, discourse, Said, Orientalism, Curzon, Brown, biography, travelogue, representation, Iran}
  • Hassen Zriba *

    Based on David Gauntlett’s Web 2.0 approach of media audiences, this article argues that while Islamophobic discourses may be hegemonic in the British media in general, and the online media in particular, counter-Islamophobic ones have real potentials to subvert the anti-Muslims hegemony in contemporary Britain. Online media users, both as producers and consumers of mass-mediated representations, are empowered to blur the boundaries between the real and the virtual spaces in the construction of different conceptions of their own identities as well as of those of the others. To this end, comparatively, the comments of the users of two YouTube videos are analyzed and critically appraised to identify how they prosumed the different representations of Muslim communities of/in Britain. It is suggested that YouTube users contribute, from their respective subject positions, to the construction of diverse conceptualizations of their own identities and those of others as well. Their prosumed representations both entrench and defy a hierarchy of Islamophobic and Islamophallic images of Islam and Muslims in contemporary multicultural Britain.

    Keywords: Discourse, Islamophobia, “Prosumers”, representation, Web 2.0}
  • یاسمین بوخلخال

    پراکندگی فرهنگی در نتیجه آسیب‌های جمعی، مسئله بازنمایی را به عنوان وسیله‌ای برای شناسایی در تعارض تداعی می‌کند. در دوره انقلاب فکری، زبان در هسته اصلی مسئله قرار دارد، زیرا گفتار، نفی سکوت و خاموشی است. مسیله، روش مناسب برای بیان و بازیابی گذشته، فرهنگ و هویت شخص در محدوده مذاکرات سازندگان تاریخی یا بازسازندگان قرار می‌گیرد. در حالی که برخی از آنها، از جمله نوگی وثونگ نوشتن به زبان‌های ملی و قومی را به خاطر مردم خود پیشنهاد می‌کند، برخی دیگر مانند چینوا آچهبه نوشتن به زبان سلطه‌گر را برای نمایش و اثبات فرهنگ افراد تحت سلطه از طریق ایجاد یک گفتمان بین‌المللی ترجیح می‌دهد. با این حال، دیدگاه اخیر همچنین خواستار زبان جدیدی است که با استفاده از خودسازی زبان، بدون پس‌زمینه منفی باشد. سرود سلیمان اثر تونی موریسون برای نشان دادن اهمیت خودسازی زبان، قابل مطالعه است. موریسون نوعی فرار را فرض می‌کند، فراری معنوی که در زبان گنجانده شده است. میلک‌من، قهرمان داستان، هویتی دارد که از نظر فضایی تقسیم شده است، همانطور که هومی‌باوا به آن برچسب می‌زند. در حالی که هویت او باید با واقعیت اجتماعی‌اش مطابقت داشته باشد، میلک‌من در تاثیرات بعدی هویت فرهنگی گیر کرده است. در نتیجه، برای اینکه واقعیت تکه تکه شده خود را کنار هم بگذارد، باید به سرچشمه خود پرواز کند. در طول سفر، او از طریق یک ترانه رمزگذاری شده به نام سرود سلیمان در مورد گذشته یاد می‌کند. اگرچه اشعار بیشتر به زبان انگلیسی است ولی همراه با لهجه‌های آفریقایی سروده شده است، پس ترانه بی‌معنی به نظر می‌رسد در حالی که دارای مفاهیم فرهنگی است. بنابراین، زبان در چارچوب خاصی استفاده می‌شود که آن را قادر می‌سازد با مدلول کنار بیاید.

    کلید واژگان: بازنمایی, خودسازی زبان, بازسازی فرهنگی, هویت, معرفت شناسی}
    Yassmine Boukhalkhal

    Cultural fragmentation as a result of collective trauma evokes the question of representation as a means of identification during conflict. In the period of intellectual revolution, language lies at the core of the problem since speaking is the negation of silence and silencing. The question of the appropriate way to express and reclaim one’s past, culture, and identity falls within the scope of historical constructors/ re-constructors’ negotiations. While some of them, including Ngũgĩ wa Thiongʼo, suggest writing in national and ethnic languages for the sake of their people, others like Chinua Achebe prefer writing in the dominator’s language to display and prove the culture of the dominated through creating an international discourse. However, the latter standpoint calls also for a New Language that is guilt-free using language appropriation. Toni Morrison’s Song of Solomon is worth pointing at work to illustrate the significance of language appropriation. Morrison assumes a kind of escape, a spiritual one, embedded in language. Milkman, the protagonist, has an identity that is split spatially as Homi Bhabha labels that. While his identity must just match his social reality, Milkman is stuck in the after effects of cultural identification. As a result, in order to piece together his fragmented reality, he must fly back to his origins. During his journey, he learns about the past through an encoded song, Song of Solomon. Although the lyrics are mostly written in English in addition to some African dialects, the song sounds like nonsense while it bears cultural connotations. Thus, language is used within a specific context that makes it able to cope with the signified.

    Keywords: Representation, Language Appropriation, Cultural Reconstruction, Identity, Epistemology}
  • یلنا ولادیمیراونا استیپانیان*

    در مقاله حاضر به موضوع ارتباط و تعامل میان ادبیات و هنرهای تجسمی پرداخته می شود. نثر و نظم، هر دو از روش های خاصی برای تصویرسازی و تجسم جهان و انسان بهره می گیرند. در آنها مواردی چون توصیف رنگ و نور، شرایط محیط و فضای پیرامون که خاص یک نویسنده است؛ عناصر اکفراسیس و توصیف هنری، شیوه های به تصویر کشیدن شخصیت، فنون توصیف منظره و فضای داخلی و موارد دیگر از جایگاه و اهمیت زیادی برخوردار است. با مطالعه و تحلیل رمان «جن زدگان» داستایفسکی (1872-1871م.) می توان به این نتیجه رسید که شیوه های تجسمی داستایفسکی کاملا نمادین هستند. در بخشی از اثر، اپیزودی از نوع کاملا اکفراسیس (توصیف هنری) وجود دارد (خواب ستاوروگین در مورد عصر طلایی که از تابلو نقاشی کلوید لورین الهام گرفته شده است)، که نشان دهنده انسان شناسی نویسنده است. فضای پیچیده حاکم بر رمان نشان دهنده تلاقی مسیرهای زندگی شخصیت های این اثر است. از سوی دیگر، اشاره به رنگ ها بر غنای محتوای اثر افزوده است: برای مثال، ترکیب نمادین رنگ های سبز و قرمز که بارها در متن تکرار شده است. تحلیل پرتره شخصیت های این رمان نشان می دهد که حتی در این سطح هم، شخصیت ها و قهرمان های این اثر داستایفسکی، معمای پر رمز و رازی هستند که در نقطه مرکز نیروهای مخالف هم قرار دارند. در نتیجه، رمان «جن زدگان» را می توان به عنوان نمونه بارز هنر «نقاشی کلامی» و تلاش نویسنده در یافتن فنون و شیوه های نوآورانه در توصیف و به تصویر کشیدن جهان و انسان دانست.

    کلید واژگان: داستایفسکی, رمان «جن زدگان», کلام, تجسم, تصویرسازی, پرتره و تصویر شخصیت ها, منظره, نماد}
    Елена Владимировна Степанян*

    This article examines the problem of the interaction between literature and fine art. Both prose and poetry have the idiosyncratic power of visualizing the image of the world and man. Significant mention of color and light, the state of the air; the organization of space characteristic of this author; ecstatic inclusions; ways to portray a character; techniques for creating a landscape, interior, and etc. Dostoevsky’s representational devices are profoundly symbolic, which is confirmed by the analysis of his novel Demons (1871-1872) showing the presence of a complete ekphrastic episode (Stavrogin’s dream of the Golden age inspired by Claude Lorrain’s painting) characterizing the anthropology of the writer. The elaborately structured space of the novel reflects the intercrossing of the characters’ life paths. References to colors are substantive — for example, the token combination of green and red, which repeatedly appears in the text. An analysis of the descriptions of portraits in the novel allows to conclude that on this level, likewise, a character transpires as a focus of contending forces. Thus, The Demons proves to be a strong example of both literary pictorial art and the writer’s search for innovative approaches to depicting the world and man.

    Keywords: Dostoevsky, Demons, Literature, Representation, Visualization, Portrait, Scenery, Symbol}
  • غزاله حاجی حسن عارضی*، فرزانه کریمیان

    شهروز غیب گو اثر کمتر شناخته شده رنه ژان کلو نویسنده و نقاش است که به نظر می رسد تا حد بسیاری از نگاه نقد ادبی مغفول مانده است. در این اثر که از معدود رمان های غیرایرانی است که شهر تهران را پس زمینه وقوع رویدادهای خویش کرده است عنصر فرش جایگاه ویژه ای دارد. این امر چه در بافت روایی داستان و چه در محتوای آن به روشنی به چشم می خورد. تا آن جا که می توان فرش را پای ثابت تمام فضای بازنمایی شده در این اثر دانست. تلاش ما در پژوهش حاضر بر این بوده است که با استفاده از نقد جغرافیایی برتران وستفال و از رهگذر مطالعه نقش فرش در این اثر، به امکانات معنایی که حضور این عنصر در اثر به ارمغان آورده است، دست یابیم. بدین منظور ابتدا وجه خارجی بازنمایی فرش را در این رمان بررسی کرده ایم و در ادامه به مطالعه حضور فرش در رمان و نقش آن در بازنمایی دیگر فضاهای تخیلی پرداخته ایم. در نهایت کوشیده ایم به شکلی که فرش به جهان بازنمایی شده در این اثر می دهد، دست یابیم.

    کلید واژگان: نقدجغرافیایی برتران وستفال, فرش, اکفرازیس, حالت رنگینه ای, میان فضا, فضای ارجاعی, بازنمایی د, رآمیختگی چندمکانی, سیاحت لامکانی, شکل جهان داستانی}
    azaleh Haji Hassan Arezi*, Farzaneh Karimian

    Charhouz le voyant, écrit par l’auteur-peintre R.-J. Clot, ouvrage assez inconnu du monde des lettres, est l'un des rares romans non-iraniens qui aient dépeint la ville de Téhéran. Outre le cadre spatial original de ce roman, ce qui le rendrait encore digne d'intérêt critique, est le rôle indéniable du tapis, que ce soit au niveau narratif qu'à celui du contenu; au point que cet objet constitue le leitmotiv spatial de Charhouz le voyant.  Dans ce travail de recherche, nous avons essayé de trouver les fonctions principales du tapis et les possibilités sémantiques qui résultent de chacune d’elles. Pour ce faire, nous nous sommes servies de la géocritique de Bertrand Westphal comme méthode de recherche. Dans un premier temps, nous nous sommes penchées sur les caractéristiques représentationnelles du tapis (visuelles pour la plupart), c'est ce que nous avons étudié sous la rubrique d'ekphrasis. Dans une deuxième étape, nous nous sommes intéressées plus précisément au tapis en tant qu'émetteur d'espaces fictionnels et avons mesuré le degré de conformité de chacun avec le référent géographique et en dernier lieu, nous avons essayé de retracer la forme du monde de fiction que le tapis est chargé de donner à toute cette œuvre.

    Keywords: Géocritique de Bertrand Westphal, tapis, ekphrasis, air chromatique, référent, représentation, la forme du monde romanesque}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال