جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "syria" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «syria» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
شاعران متعهد و مردمی، این را رسالت خود می دانند که مشکلات و مسائل مختلف اجتماعی را در آینه اشعار خویش منعکس نمایند. این سرایندگان اغلب خود رنج و درد ناشی از جنگ، استعمار، استبداد، خفقان، سرکوب و فضای بسته سیاسی را تجربه کرده اند و در جهت بیداری و ترغیب مردم، دست به قلم برده اند. پژوهش پیش رو که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، در پی آن بوده است تا جلوه هایی از انتقاد اجتماعی سیاسی در سروده های مهدی اخوان ثالث (از ایران) و محمد الماغوط (از سوریه) را بررسی کرده و از این منظر وجوه تشابه و تمایز هر یک را نسبت به موضوع یاد شده در معرض نگاه خواننده قرار دهد. آنچه از جستجوی انجام شده به دست آمد به طور اختصار عبارت از آن است که: شاعران این تحقیق، انتقاد از انسداد سیاسی و عدم وجود آزادی، انتقاد از بی تدبیری و بی کفایتی حاکمان، انتقاد از غفلت زدگی و بی دردی مردم، انتقاد از سستی مبارزان، انتقاد از جنگ طلبی و... را در دستور کار خود قرار داده و بازتاب داده اند. اخوان ثالث و ماغوط درصدد آن بوده اند تا با برانگیختن احساسات ملی و کهن، نیز، مردم را از غفلت و روزمرگی رهانده و نسبت به افتخارات گذشته شان آگاهی داده، باشد که هویت از دست رفته را بازیافته و بدان در جهت رسیدن به یک جامعه آرمانی حیاتی دوباره بخشند.
کلید واژگان: انتقاد اجتماعی سیاسی, شعر معاصر, ایران, سوریه, اخوان ثالث, ماغوط.Committed and popular poets consider it their mission to reflect various social problems and issues in the mirror of their poems. These singers have often experienced the suffering and pain caused by war, colonialism, tyranny, suffocation, repression, and a closed political atmosphere, and have written in order to awaken and encourage people. The present research, which was carried out in a descriptive-analytical way, sought to examine the manifestations of socio-political criticism in the poems of Mahdi AkhawanSales (from Iran) and Mohammad Al-Maghout (from Syria) and from this point of view, the similarities and differences expose each of them to the reader's view. What was obtained from the search in brief is that: the poets of this research criticize the political obstruction and the lack of freedom, criticize the imprudence and incompetence of the rulers, criticize the neglect and callousness of the people, criticize the laziness of the fighters, criticize the They have put belligerence etc. on their agenda and reflected on it. The AkhavanSales and Maghout have been trying to free the people from neglect and everyday life by rousing national and ancient feelings, and to make them aware of their past honors, to recover their lost identity and to realize that - in the direction of achieving an ideal society - Give life again.
Keywords: Criticism, Socio-Political, Contemporary Poetry, Iran, Syria, Akhavansales, Maghout -
بررسی و مقایسه محتوای کتاب های درسی نزد ملل و فرهنگ های گوناگون، از موضوعاتی است که در قلمرو ادبیات تطبیقی قرار میگیرد. وطن و هویت ملی از مضامینی است که همواره مورد توجه نهاد آموزش و پرورش بوده و در کتابهای درسی کشور های مختلف به شکلهای گوناگون بدان پرداخته شده است. پژوهش حاضر بر آن است تا بر اساس مکتب آمریکایی، به بررسی تطبیقی مفهوم وطن و هویت ملی در کتابهای فارسی ایران و کتابهای العربیه سوریه در مقطع ابتدایی بپردازد. آثار مورد بررسی، شش کتاب فارسی و شش کتاب عربی، بر اساس آخرین تغییرات کتب آموزشی در ایران و سوریه است. یافته ها در این بررسی تطبیقی نشان می دهد که در کتابهای فارسی دوره ابتدایی، هویت دینی و مذهبی و مولفههای وطن اسلامی بسامد بالایی دارد. در حالی که در کتابهای العربیه، ستایش زبان و خط عربی از سویی و نپرداختن به مولفههای دینی و مذهبی از سوی دیگر، جلب توجه میکند. در کتابهای هر دو کشور، ستایش رزمندگان و شهدای راه وطن و معرفی جاذبه های طبیعی، جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی دیده میشود. کمتوجهی نسبت به هویت قومی از موارد مشترک در کتابهای دو کشور است.کلید واژگان: وطن, ایران, سوریه, مقطع ابتدایی, کتاب های فارسی, کتاب های العربیهOne of the issues that is worthy of investigation in the field of comparative literature is the content of textbooks and how they deal with different issues faced by students. Homeland and national identity are the topics that have always been considered in education and the textbooks of different countries have paid attention to them in various ways. The current research intends to study the concept of homeland and national identity in the Farsi and Al-Arabiya textbooks of Iran and Syria based on the American school of thought in comparative literature. The studied books are six Persian language and six Arabic language textbooks updated due to the latest changes in the textbooks of Iran and Syria. The findings from comparing the main elements of homeland in Iran indicate that, in Farsi textbooks for primary schools, the highest importance is given to the elements of religious identity and Islamic homeland. On the contrary, in Al-Arabiya textbooks, paying attention to the Arabic language and writing and not paying attention to religious elements are striking. Praising the combatants and martyrs of the homeland, introducing the natural attractions, geographical, historical, and cultural heritages, and paying less attention to ethnic identity are common points in the textbooks of both countriesKeywords: Homeland, Primary School Education, Iran, Syria, Farsi Textbooks, Al-Arabiya Textbooks
-
لزوم بررسی بازنمایی زنان در ادبیات معاصر یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در جریان شناسی فضای فعلی حوزه ادبیات داستانی است. در دهه اخیر، به دلیل تحول در ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع و بالا رفتن سطح آگاهی زنان، نویسندگان زن با دیدگاه انتقادی به بیان جایگاه و نقش اجتماعی زنان پرداختند و خواستار تغییر بنیادین در نگرش مردم و بازنگری در تفاسیر مردسالارنه از متون ادبی شده اند. این جستار می کوشد با روش توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی رمان «الدوامه»، قمر کیلانی نویسنده معاصر سوری، به بررسی و مقایسه هویت زنان سنتی و مدرن در این اثر بپردازد. از این بررسی چنین استنباط می شود، در رمان الدوامه بعد زنان مدرن در مقابل زنان سنتی، پررنگ تر به تصویر کشیده شده و کیلانی در انتخاب اسامی زنان رمانش به تناسب با این دو بعد هویتی توجه داشته است. همچنین زنان سنتی این رمان محدود به وظایف و نقش های مادری و همسری بوده و محکوم به پایبندی و سازش در برابر نظام مردسالار و تابعیت از سنن مرسوم، هستند و در مقابل زن مدرن رمان، زنی آگاه، تحصیل کرده و امروزی است که هویت وی با اموری چون اشتغال، استقلال، آزاداندیشی، گسستن قوانین سنتی ازدواج و الگوسازی... پیوند می خورد.
کلید واژگان: سنت, مدرنیته, قمر کیلانی, الدوامه, زن سنتی و مدرنThe need to examine the representation of women in contemporary literature is one of the most important and debatable issues in the current context of the field of fiction. In the last decade, due to changes in the social, cultural and societal structure of societies and the rise of women's awareness, women writers have expressed a critical view of the social status and role of women and called for a fundamental change in public attitudes and revision of patriarchal interpretations of Literary texts. This article tries to study and compare the identities of traditional and modern women in this work with a descriptive-analytical method, while introducing the novel "Al-Dawameh" by Qamar Kilani, a contemporary Syrian writer. From this study, it can be deduced that in the book AlDawameh, the dimension of modern women is more vividly portrayed than traditional women, and Kilani has paid attention to the choice of women's names in his novel in accordance with these two dimensions of identity. Also, the traditional women of this novel are limited to the duties and roles of mother and wife and are doomed to adherence and compromise against the patriarchal system and citizenship of the traditional traditions. In contrast, the modern woman of the novel is a knowledgeable, educated and modern woman. His identity is linked to issues such as employment, independence, open-mindedness, breaking the traditional rules of marriage and modeling.
Keywords: Syria, Fiction, Qamar Kilani, Al-Dawameh, Women'sTradition, Modernity -
نالت قضیه الإستعمار حیزا کبیرا من الفضاء الفکری لدی شعوب الشرق المستعمر، ولدی الشعراء الذین کانوا علی الدوام المحرضین للثوره من الناحیه الفکریه والداعمین لحرکات التغییر. وباختلاف شکل الاستعمار واسالیبه، کان للشعراء اسالیبهم المختلفه فی مواجهه هذه الظاهره. تحاول هذه الدراسه رصد مواجهه الشعراء الإیرانیین والسوریین لظاهره الاستعمار، وتتخذ من الشاعر الإیرانی محمد تقی بهار، والشاعر السوری بدوی الجبل انموذجین، وتتبع هذه الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی، ضمن المدرسه الامریکیه فی الادب المقارن. ومن النتایج المتوخاه من هذه الدراسه، نجد ان هناک تقاربا کبیرا فی التوجه الفکری لدی الشاعرین، فی إعطاء الاولویه لمساله مواجهه الاستعمار، وإظهار سلبیاته، والتحریض ضده، ورفض سلبیه الجماهیر، ونشر ثقافه الدوله وحقوق الشعب. إلا انه یبقی لکل شاعر خصوصیته واسلوبه المتمیز الذی یختلف به عن الآخر، فالشاعر" بهار" اعتمد فی مواجهته علی الاسلوب المباشر الصریح، بلغه مفصله واضحه، وبتکثیف لغوی عال، متکیا علی لون الشعر الحدیث وما یقدمه من حریه فی التوضیح والتعبیر. بینما اتکا "بدوی"علی منهج الشعر الکلاسیکی، ملتزما شروطه؛ مرکزا علی شعریه النص بوزنه وقافیته وموسیقاه.کلید واژگان: استعمار, ادب المقاومه, إیران, سوریه, محمد تقی بهار, بدوی الجبلThe issue of colonialism gained a large part of the intellectual space among the colonized eastern people and among the poets who were always the intellectual instigator of the revolution and the supporter of movements for change. With the different forms and methods of colonialism, the poets had their different methods in confronting this phenomenon. This study attempts to monitor the Iranian and Syrian poets' confrontation with the phenomenon of colonialism, and takes from the Iranian poet Mohammad Taqi Bahar and the Syrian poet Badawi Al Jabal as two examples. This study follows the analytical, descriptive and historical method. Among the expected results of this study, we find that there is a great convergence in the intellectual orientation of the poets, in giving priority to the issue of confronting colonialism, showing its negative aspects, and calling for new concepts, the most important of which are freedom, advancement and union, and spreading the culture of the state and people’s rights. However, each poet has his own peculiarity and style that differs from the other. Bahar relied on his confrontation on the direct and frank method, in a clear and detailed language, and with a high linguistic intensification, relying on the color of modern poetry and the freedom it offers of clarification and expression. While Al Badawi moved between the direct and indirect poetic style within the classical poetry method, adhering to its conditions, focusing on the poetry of the text with its rhythmic, rhyme and music.Keywords: Confrontation, Colonialism, Resistance, Mohammad Taqi Bahar, Badawi Al Jabal, Syria, Iran
-
محمد ماغوط شاعر معاصر سوری یکی از پیشگامان شعر سپید در ادبیات عرب به شمار می رود. او در بسیاری از دیوان های شعری خود از تناقض و تضاد به عنوان یک ویژگی سبک شناختی و دینامیکی بهره جسته، و باعث شده است که شعرش از یکنواختی و جمود خارج شود، و پویایی قابل توجهی به دست آورد. زیرا با واژگان و صور شعری غیرمنتظره، حساسیت خواننده را برانگیخته، و او را هرلحظه شگفت زده می کند. این تقابل ها یکی از مهم ترین شگردهای فنی در شعر محمد ماغوط محسوب می شود. او در جمع دوگانه ها تبحر خاصی داشته، و آن را به شکل هنرمندانه ای در خدمت مضامین شعری خود درآورده است. وجود این پدیده در شعر او را باید در شخصیت متناقضش جستجو کرد، که خود نیز بدان اقرار نموده است: «من این چنین هستم..این سرشت من است و نمی توانم آن را تغییر دهم». کاربست تقابل های دوگانه ی مفهومی در شعر ماغوط بازتاب تجربه ای است که شاعر آن را زیسته، و توانسته است ماهیت خود و جهان هستی را با همه تناقض هایش به تصویر کشد، لذا به جهت تبلور تقابل های دوگانه مفهومی در شعر ماغوط که متاثر از شخصیت متناقض او است، پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی توصیفی به دنبال بررسی این مقوله در سه دفتر شعری (غم در مهتاب، اتاقی با میلیون ها دیوار، و شادی حرفه من نیست) است. مهم ترین یافته تحقیق این است که تقابل های دوگانه های مفهومی در شعر ماغوط برای بیان دیدگاه های فکری، سیاسی و ایدیولوژیکی او به کار گرفته است، و شاعر با جمع تقابل ها و استفاده از این شگرد، فضای شعر خود را از منظر مفهومی و زیباشناختی برای خواننده قابل تامل کرده است. با توجه به بسامد بالای متناقض نماها می توان این شگرد را از ویژگی های سبکی شعر او نیز برشمرد که در شعر کمتر شاعر معاصری می توان آن را یافت.کلید واژگان: : شعر معاصر عرب, تحلیل گفتمان, تقابل های دوگانه مفهومی, محمد ماغوطMohammad Maghout, a contemporary Syrian poet, is one of the very pioneers of blank verse poetry in Arabic literature. Opposition and contradiction can be traced as a stylistic and dynamic feature of his many poems, making them not boring or dull. Marked lexicon and poetic forms, rendered in a subtle way make the readers amazing and sensitive. As a result of this dual contrast Mohammad Maghout stays outstanding in the realm of Arabic poetry, leading to his contradictory personality. He says “This is my nature, the essence I’m unable to change.” This dual conceptuality is depicted in the way the poet has experienced in real life, hence, a contradiction in his identity and universe. In this study, it was tried to examine this unique duality of Mohammad Maghout poetry in a descriptive and analytic approach. Through pinpointing his three main works (Sadness in the Moonlight, A Room with Millions of Walls, and Happiness Is Not My Profession), it was concluded that Mohammad Maghout has resorted to dual conceptuality to show his political and ideological issues. So, he has tried to tackle the readers’ minds and lead them to environmental aesthetic of his poems. This unprecedented frequent use of contradictions defines a new style in Arabic poetry that is unique to Mohammad Maghout.Keywords: Arab Contemporary Poetry, Conceptual Duality, Mohammad Maghout, Discourse analysis, Syria
-
تحولات سیاسی جهان عرب در دهه های شصت و هفتاد قرن بیستم وبه طور مشخص شکست اعراب در جنگ ژوئن 1967روحیه یاس و ناامیدی را برای نویسندگان عرب به ارمغان آورد. جرج سالم داستان نویس معاصر سوری از سویی تحت تاثیر از ادبیات غرب به ارائه افکار و اندیشه های اگزیستانسیالیستی در نوشته هایش پرداخت. ارائه موفق این مفاهیم در مجموعه ی داستانی «گفتگوی ناشنوایان» ضمن تبیین جایگاه ویژه ی نویسنده در نگارش داستان با رویکرد فلسفی-انسان مدار، ضرورت پرداختن به این اثر را نشان می دهد مقاله حاضر می کوشد با بررسی تحلیلی- توصیفی این اثر و از رهگذر رابطه های درون متنی و فضای داستان ها به واکاوی نمودهای فلسفه وجودگرایی در این مجموعه که نمونه ای از تاثیرپذیری داستان های دهه هفتاد سوریه از تفکرات وجودگرایی است، بپردازد. براساس یافته های پژوهش، سالم در اثر یاد شده به تاثیر از تفکرات وجودگرایی به طرح و بیان مفاهیمی چون تنهایی، رهاشدگی، مرگ، گناه، احساس مسئولیت، وضعیت بشری و تعالی انسان می پردازد و انسان را موجود تنها و جدا افتاده ای نشان می دهد که به تنهایی به سوی سرنوشت در حرکت است. دیگران با درک نکردن و گاهی خصومت با وی موجب مرگ روحی انسان گشته و او را به لبه پرتگاه نیستی سوق می دهند ولی با همه ی این ها، نویسنده به مانند سارتر انسان را در برابر بشر مسئول می داند.
کلید واژگان: داستان, سوریه, جرج سالم, وجودگرایی, گفتگوی ناشنوایانThe despair, shame and sadness following the political evolutions in the Arab world in 1960s and 1970s, and particularly the Arab defeat in the June 1967 war strongly affected the Arab writers.George Salem, a contemporary Syrian novelist, is on the one hand, influenced by these conditions and on the other hand,impressed by West literature as he frequently presents existentialistic ideas in his writings. His success in incorporating these concepts in the “Dialogue of the Deaf” explains the author’s special ability in writing stories with a philosophical and anthropomorphist orientation as well as the necessity of analyzing this book as an example of existentialist literature.Employing a descriptive-analytical approach, the present research is an attemptto investigate intertextual relations in the text and the atmosphere of the stories in order to extract examples of the manifestation of existentialism philosophy. The results of the study of this collection which is a good example of the tendency toward existentialism among Syrian writers in 1970s shows how Salem deals with concepts such as loneliness,abandonment, death, guilt, responsibility, human condition and human transcendence. The author describes human as an isolated being following the fate on his own. In these stories, others contribute to the death of the human spiritby driving him to the brink of abyss. This is due to a lack of understanding and sometimes because of hostility. But despite all of that, the author considers like Sartre that man is responsible against human.Keywords: Story, Syria, George Salem, Existentialism, Dialogue of the Deaf -
این مقاله به بررسی و مقایسه داستان نویسی نادر ابراهیمی و لینا کیلانی نویسنده بنام سوری، در حوزه ادبیات کودک می پردازد. خلاصه دو داستان «آدم وقتی حرف می زند، چه شکلی می شود؟» از نادر ابراهیمی و «ثوب الدمیه سلمی»(لباس عروسکی به نام سلمی) از لینا کیلانی شرح شده و بر اساس معیارهای طرح شده مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر از رساله کارشناسی ارشد استخراج شده که طی آن تمام داستان های دو نویسنده بررسی شده اند و نتایج مقاله برگرفته از تمام آثار داستانی آن ها می باشد؛ اما به ضرورت حجم محدود مقاله، فقط یکی از داستان های هر کدام از نویسندگان در این نوشته بررسی شده تا بیانگر روش پژوهش باشند.
کلید واژگان: ادبیات کودکان, ادبیات تطبیقی, ایران, سوریه, نادر ابراهیمی, لینا کیلانیThis paper studies and compares the methods of story writing of Nader Ebrahimi and Lina Kilani، the wellknown Syrian writer، in children literature. In the following، this paper explains the abstracts of two stories from Nader Ebrahimi and Lina Kilani (when someone talks، how will be their shape? – cloth of a doll called Selmi respectively) and criticize them based on the mentioned standards. It is noteworthy that this paper derived from a master''s degree dissertation investigating all stories written by both writers، and the results of the paper adopted from all their works. Due to the scope of it، this paper only investigates one work of each writer.Keywords: Children Literature, Children Fiction, Comparative Literature, Iran, Syria, Nader Ebrahimi, Lina Kilani -
إن القصه القصیره من الاجناس الادبیه التی اتخذت مکانه سامیه فی نفوس الناس وهم یقبلون علی القصص القصیره فی هذه السنوات؛ لان القصص القصیره تلائم روح العصر والزمان بسبب انشغالهم. والبحث حول هذا الجنس الادبی من المهام التی یجب ان تدرس علی اساس اهمیتها. ترمی هذه المقاله دراسه القصه القصیره وکیفیه تطورها فی سوریا من سنه 1931 إلی سنه 1947م وهذه السنوات هی بدایه القصه القصیره فی سوریا، وکذلک ترمی دراسه تجارب ومجموعات عدد من القاصین المعروفین کعلی خلقی، ومحمدالنجار، ومظفرسلطان، ولیاندیرانی وغیرهم من القاصین، کما تلقی الضوء علی نشاه القصه السوریه وتاریخ سوریا والحرکه الادبیه فی ها وسمات هذه المرحله واحوال القصه وهمومها الذاتیه والاجتماعیه فی هذه الفتره.
کلید واژگان: الادب, القصه, القصه القصیره, سوریاThe present article is an attempt to review the Syrian Short Storyfrom the period between 1931 to 1947 and its development. Syrian Short Stories in this period are affected by cultural, political and historical events.Keywords: Literature, story, Short story, Syria -
بررسی همسانی ها و تفاوت های ادبیات عربی و فارسی، هم چنین تاثیرپذیری این دو ادبیات از یکدیگر همواره دستمایه ی بسیاری از پژوهش های حوزه ی ادبیات تطبیقی بوده است.
از آنجا که در دهه های اخیر ارتباط این دو ادبیات کاهش چشمگیری یافته است، به نظر می رسد توجه به اشتراکات فرهنگی این دو، از یک سو، و نیز تاثیری که از غرب به عنوان خاستگاه نقد ادبی نوین گرفته اند، از سوی دیگر، زمینه را برای بررسی نمونه های نقد عملی در حوزه های مختلف فراهم آورد و خلا ناشی از فقدان یا کمبود ارتباط مستقیم میان ادبیات عربی و فارسی را پر کند.
در این بررسی ها هم چنین تفاوت دیدگاه ایرانی و عربی و نیز اختلاف نظر در برداشت از نظریات غربی و نمود آن در آثار نویسندگان ایرانی و عرب، می تواند در نوع نگاه منتقدانه به این دو حوزه موثر باشد.
در پژوهش حاضر شماری از نقدهای عملی صورت گرفته در ایران و سوریه، به عنوان بخشی از حوزه ی گسترده ی ادبیات عربی، در ادبیات داستانی (به ویژه داستان کوتاه) به منظور آشنایی با شباهت ها و تفاوت های نگاه منتقدان هر دو حوزه به نقد ادبیات داستانی بررسی شده است و میزان موفقیت هر کدام از منتقدان با توجه به نوع پرداختن به داستان کوتاه و روند آن در ایران و سوریه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کلید واژگان: ادبیات داستانی (ایران و سوریه), داستان کوتاه, نقد ادبی, نقد عملیExamination of the similarities and differencesbetween Persian and Arabic literature and the impact of these two on each other has been the subject of numerous researches in comparative literature. Since in recent decades the connection between Persian and Arabic literature has weakened considerably, it seems that focusing on the cultural similarities between them on the one hand, and the impact of the west as the origin of modern literary criticism upon them on the other hand, paves the wayfor the investigation of practical critiques in different fields; this can fill the gap that has appeared due to the lack of direct connection between Persian and Arabic literature. The differences in the viewpoints of Persian and Arabic literature as well as their different interpretations of western theories and the reflection of these interpretations in the works of Iranian and Arabic writers can affect the type of critical inquiry in these two fields. The present study examines a number of practical critiques of Arabic fiction (especially short story, as a branch of the vast field of Arabic literature)written in Iran and Syria,in order to identify the similarities and differences in the attitudes of the critics in both fields. Moreover, it explores the degree of their success in investigating short story and its development in Iran and Syria.Keywords: fiction (Iran, Syria), short story, literary criticism, practical critique -
إن التاریخ کان ولا یزال، الماده الخصبه التی یستخدمها الکتاب المسرحیون فی تالیف مسرحیاتهم، ومن البدیهی ان اللجوء إلی التاریخ یمثل نزوعا طبیعیا وعفویا فی المجتمعات الإنسانیه التی تجد فی احداثه وظواهره مصدرا للآلام والافراح والنجاح والإخفاق، والانبعاث والانحطاط. ولعل توجه الامم نحو التاریخ یتجلی بوضوح اکثر، إبان فترات المحن والازمات، حیث یشعر افراد المجتمع ان العامل التاریخی یودی إلی وحده انتمائهم ولم شعثهم.
وکانت نشاه المسرح فی البلدین سوریه وإیران مقترنه بالاحداث التاریخیه، حیث تعرف کتاب البلدین علی المسرحیات الغربیه واقتبسوا منها، وقاموا بإضفاء احداث او شخصیات من تاریخهم القومی وتراثهم الوطنی علی ها، فابدعوا مسرحیات تاریخیه، وهذه المقاله تحاول إلقاء الضوء علی المسرحیه التاریخیه بین الادبین الفارسی والسوری ومدی تطور هذا الجنس الادبی فی کلا الادبین، وإبراز کیفیه استلهام الکتاب المسرحیین فی کلیهما من التاریخ، للتعبیر عن قضایا المجتمع الهامه التی سادت کلا البلدین.
وتقوم ایضا بدراسه اوجه التشابه والاختلاف، بین المسرحیه التاریخیه فی سوریه وبین نظیرتها فی إیران استنادا إلی المدرسه الامریکیه والسلافیه فی الادب المقارن، وبما ان هناک لم تکن بین هذین الادبین صلات تاریخیه او علاقه تاثیر وتاثر، قامت المقاله بالبحث عن خلفیات کامنه فی الواقع الاقتصادی والاجتماعی للشعبین، واستخرجت اوجه التشابه والاختلاف بین هذین الادبین.
کلید واژگان: الادب, المسرحیه, إیران, التاریخ, سوریا, _ المقارنهWriter of drama profited from the history in compilation of their dramas (up to the present), and this is self-evident that inclination to the history in societies of human is natural, that we find in events and incidents of history, a great source for pains and incommodities and happiness and falling and brightness. Perhaps inclination of nations to the history to make apparent rather in period of crisis and hardness as people of nation feels that the historical factor causes to alliance of their relationship.This article studies historical drama between the Syrian and Persian Literatures. It aims at showing the extent of development of this literary genre in the two literatures and how history has been an inspiration for the playwrights in their attempt to reflect on the important issues that have shaped the society in the two countries.Also this paper try to study similarity and difference points between the historical drama in Syria and her resemblance (Iran), relying to American and Slafia school in the comparative literature, whereas have not historical relations or effect and impression in both of literatures, this article consider hidden events in the economic and social actuality in the both nations.Keywords: Iran, Literature, History, Syria, Drama, Comparative -
عصر ما، عصر سیطره ی دغذغه های ذهنی بر روان انسان است که منجر به ایجاد انفعال و بروز حالات عاطفی گوناگونی از قبیل یاس و امید، مهر و کین، شادی و اندوه و شگفتی شده است. به همان اندازه که شخصیت انسان ها با یکدیگر تفاوت دارد، کیفیت بروز این عواطف نیز متفاوت است. این حالات که بیانگر ویژگی های درونی و روانی شخص است در شعر و ادبیات به طرز نمایان تری انعکاس یافته است.
از این رو شعر شاملو و ماغوط، که یکی در ایران و دیگری در سوریه به عنوان سرآمدان شعر سپید یا منثور شناخته شده اند مملو از فضاهایی است که زمینه های عاطفی و روان شناختی آثار این دو را تشکیل داده است. شعر این دو شاعر را می توان به جهت نگرش فکری، گونه ی ادبی و سبک نگارش مورد بررسی و تطبیق قرار داد.
این مقاله ضمن بررسی زمینه های عاطفی مشترک اشعار این دو شاعر، به این نتیجه نایل شده است که موضوعاتی نظیر عشق و زن، تنهایی و غربت، یاس و امید، مرگ و اندوه محور تفکرات و سروده های عاطفی آنان بوده است.
کلید واژگان: شاملو, ماغوط, زمینه های عاطفی, شعر سپید, روان شناختی, سوریه, گونه ادبیThe present era is the era of the domination of mental concerns for human beings which results in different emotions such as depression and disappointment، hope، kindness، happiness، despair and excitement. The ways these emotions appear in different people are as different as their characters. The qualities of these emotions are also different in different people. These conditions are the expressions of the inner and mental characteristics and they have been reflected in poetry and literature. The poetry of Shamloo in Iran and the poetry of Maqut in Syria who are known as the pioneers of blank verse are full of themes which includes their emotional and psychological status. The present article studies their similarities in this regard.Keywords: Shamloo, Maqut, Emotions, Blank Verse, Syria, Iran, Psychological -
إن القصه القصیره من الاجناس الادبیه التی اتخذت مانه سامیه فی نفوس الناس ک و هم یقبلون علی القصص القصیره فی هذه السنوات لان القصص القصیره تلائم روح العصر و الزمان بسبب انشغالهم. و البحث حول هذا الجنس الادبی من المهام التی یجب ان تدرس علی اساس اهمیتها.ترمی هذه المقاله دراسه القصه القصیره و کیفیه تطورها فی سوریا من سنه 1931 الی سنه 1947المیلادی و هذه السنوات هی بدایه القصه القصیره فی سوریا وکذل ک ترمی دراسه تجارب و مجموعات عدد من القاصین المعروفین کعلی خلقی،و محمد النجار،و مظفر سلطان، و لیان دیرانی و غیرهم من القاصین، کما تلقی الضوء علی نشاه القصه السوریه و تاریخ سوریا و الحرکه الادبیه فی ها و سمات هذه المرحله و احوال القصه و همومها الذاتیه و الإجتماعیه فی هذه الفتره.
کلید واژگان: الادب, القصه, القصه القصیره, سوریاThe present article is an attempt to review the Syrian Short Storyfrom the period between 1931 to 1947 and its development. Syrian Short Stories in this period are affected by cultural, political and historical events.Keywords: Literature, Story, short story, Syria -
در ادبیات به طور عام و در ادبیات ایران و سوریه به طور خاص، غالبا شخصیت واقعی موجود زن در جامعه ترسیم شده؛ و از آنجا که همیشه ادبیات آینه تمام نمای زندگی واقعی و واقعیت اجتماع است، می توان از این مقوله ها دریافت که زن در جامعه نقش مهم و کلیدی دارد و اینکه آیا در جامعه ایران و سوریه به زن چنین بهایی داده شده است یا نه، خود جای بحث است. آنچه مسلم است، نتیجه حاصل از این تحقیق که برگرفته از رمان النعنع البری از انیسه « زن » عبود در سوریه و دیوان پروین اعتصامی و افکار او در ایران است، این است که به عنوان مادر، معمولا سنگ صبور و مرکز مهر و عطوفت خانواده، و در بسیاری از موارد، سپر بلای فرزندان خود است.
اما زن به عنوان یک همسر، متاسفانه جایگاه قاب لتوجهی ندارد و مردان در این جوامع، همیشه خود را سرآمد و فرمانده و ب هنوعی، ارباب همسر خود می دانند و به این ترتیب، شخصیت زنان را تحقیر می کنند. البته حضور زن در محافل علمی و عرصه های مختلف فعالیت های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقریبا کمرنگ است و آنچه بیشتر مشاهده می شود، دربین نسل جوان است که متاسفانه این حضور، حضوری متاثر از فرهنگ های غربی است، یعنی بیش از آنکه به علم و دانش اهمیت داده شود، در چنین محافلی به مسائل جانبی، ازجمله بدحجابی و غر بزدگی گرایش و سوق داده می شوند.کلید واژگان: زن, رمان, مادر, همسر, ایران, سوریهWoman has been pictured in literature generally and in Iran and Syria literature specifically. Since literature has always been the complete mirror of real life and society, thus it can be inferred that woman plays a vital and important role in the society. The present article is the outcome of the novel Al Nana Al Barri from Ensiyeh Abboud in Syria and the complete works of Parvin Etesami and her thoughts in Iran. Woman does not have a considerable position as a wife and men always consider themselves as the lord of their wives thus they humiliate their wives characteristics.Keywords: woman, novel, mother, Wife, Iran, Syria
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.