جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "teenager novel" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «teenager novel» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
آگاهی به ویژگی برساختگی زبان، تمرکز بشر بر ماهیت علوم و معرفتهای بشری و نقد و واکاوی آن ها در قالب Meta Post, Anti، فروریزی فراروایتها و فراروی از الگوها و قواعد تثبیتشده، بسترساز شکلگیری فراداستان، بهمثابه روایت هستیشناختی انسان پسامدرن، شد؛ داستانی در پیکره ادبیات/ رمان پسامدرن که با شگردها و سازکارهای مختلف، سیمای نویسنده و عمل نوشتن و روایتگری را آشکار و برجسته میکند. جستار حاضر با توجه به همسانی و سنخیت ماهیت فراداستان (شالوده شکنی، بازی، تعلیق، عدم قطعیت و ثبات) با زیست نوجوان که فینفسه در موقعیت آستانهای است و بیشتر و دقیقتر از هر دوره سنی، ویژگیهای نامبرده را تجربه و زندگی میکند، به واکاوی و تحلیل سه رمان نوجوان، امپراتور کلمات از احمد اکبرپور، وقتی مژی گم شد از حمیدرضا شاهآبادی و ادسون آرانتس و دو ناسیمنتو و خرگوش هیمالیاییاش از جمشید خانیان میپردازد. سه رمان نوجوان در دو سطح چارچوبشکنی فراداستانی در سطح نویسنده و جهان داستان بازخوانی و تحلیل شد. پژوهش حاضر با تکیه بر آشکارسازی شگردهای نوشتن داستان، مشارکت نویسنده راوی کاراکتر مخاطب، الگوی روایت روایت، گفت وگوی سه سویه، فراداستان تاریخنگارانه و بینامتنیت نشان میدهد که چگونه مولفه های نامبرده داستان را در بستری از بیاطمینانی مداوم، تعلیق و دگرگونی پیش میبرند و پایانبندی هایی همچون بازنویسی کامل داستان، عقب نشینی نویسنده از موضع فکری خود و اعتراف نویسنده به عجز و ناتوانی خویش را سبب میشوند.
کلید واژگان: پسامدرن, فراداستان, روایت, رمان نوجوانAwareness of the nature of language construction, human focus on the nature of human sciences and knowledge and their critique and analysis in the form of Meta Post, Anti, the collapse of metanarratives and the transcendence of established patterns and rules paved the way for the formation of metanarratives as ontological narrative of postmodern man.considering the similarity and homogeneity of the nature of metanarrative, Deconstruction, play, suspension, uncertainty, stability, etc., the present article explores and analyzes three teenager novels of "The Emperor of Words" by Ahmad Akbarpour, "When Moji Was Lost" by Hamid Reza Shahabadi, and " Edson Arantes do Nascimento and His Himalayan Rabbit" by Jamshid Khanian with the life of a teenager who is himself in a threshold position and experiences and lives the mentioned characteristics more and more accurately than any age period. Three teenager novels were reread and analyzed on two levels, meta-narrative frame-breaking at the level of the author and the world of fiction. Relying on revealing the techniques of story writing, author-narrator-character-audience participation, the narrative pattern of narration, three-way dialogue, historiographical and intertextuality meta narrative shows that how these components advance the story in a context of constant uncertainty, suspense, and transformation that leads to endings such as a complete rewriting of the story, the author retreating from his or her intellectual position and author acknowledging his/her disability and helplessness.
Keywords: postmodern, meta-narratives, Narration, teenager novel -
داستان هایی که برای نوجوانان نگاشته می شود، یکی از منابع قابل ارجاع برای آنهاست تا چارچوب های پذیرفته شده جامعه را بهتر درک کنند. این آثار می تواند توانایی تصمیم گیری آن ها برای حل چالش های ورود به دوره جوانی و بزرگسالی را افزایش دهد تا به آسیب های احتمالی دچار نشوند. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از تحلیل گفتمان اجتماعی دیوید هوارث و نظریه نمایشی اروینگ گافمن، رمان امپراتور کلمات نوشته احمد اکبرپور را تحلیل و بررسی می کند. انتخاب نظریه های مربوط به حوزه تحلیل گفتمان اجتماعی و جامعه شناسی به این دلیل است که بتوان جایگاهی را که نویسنده برای نوجوانان در جامعه قایل است و آن را در قالب داستانی برای آنان تعریف می کند، به درستی بررسی کرد. یافته های پژوهش نشان می دهد نویسنده رمان، بزرگسالان را به واسطه آگاهی و تجربه بیشتر، نسبت به نوجوان، مجاز می داند تا بدون نیاز به توضیح روشن، مسیر را برای او تعیین کنند اما برای پیروی از این مسیر، جلب اعتماد نوجوان را با سپردن تصمیمات و آزادی های جزیی و نظرخواهی از او، لازم می داند. در این رمان کلید ارتباط میان این دو گروه سنی در دست بزرگسالان قرار دارد و رفتار نوجوانان کاملا وابسته به رفتار بزرگ ترها است. همچنین نوجوان را یک کارگزار آزاد و مستقل نمی بیند که بتواند برای بهبود شرایط خود نقشی موثر ایفا کند.
کلید واژگان: ارتباط نوجوانان و بزرگسالان, احمد اکبرپور, امپراتور کلمات, رمان نوجوان, ساختار و کارگزارStories that are told to teenagers are one of the referable resources for them to better understand the accepted frames of society .These works can also increase their decision-making ability to solve the challenges of entering youth and adulthood. This research is a descriptive-analytical research using David Howarth`s social discourse analysis and Erving Goffman`s theory, analyzes and examines the novel by the Eperatoore Kalamat by Ahmad Akbarpour. Selecting theories about social and sociological discourse analysis is why it is possible to properly analyze the position a writer holds for adolescents. In the opinion of the author of the novel, because adults have more awareness and experience than adolescents are allowed to set paths for teenagers. But in order to follow this path, it is necessary to gain the trust of the teenager by giving him partial decisions and asking him for opinion. These novel describe teenage problems with older adults and adult mistakes in treating teenagers, but they know the key to the communication between these two age groups in the hands of adults and the behavior of teenagers completely dependent on the behavior of older people around them.
Keywords: Ahmad Akbarpour, Empratoore Kalamat, Relationship between teens, adults, Structure, Agent, Teenager Novel -
بینش دووجهی/ تفکر دوسویه گی یکی از بنیادی ترین بن مایه های اسطوره ای است که در ادبیات و روایت های داستانی بازآفرینی و بازتولید می شود. در آگاهی اسطوره ای فاصله ی زمانی و مکانی امور، اشیاء و پدیدار ازبین می رود، عناصر ناهمگون و متضاد و همه ی تمایزات و تقابل ها به گونه ای درون فضا- مکان و زمان اسطوره ای و مقدس توزیع، مفصل بندی و معنا می شوند. جستار حاضر با تکیه بر بینش دووجهی/ دوتایی به تحلیل و مفصل بندی مفاهیم، پدیده ها و بن مایه های اسطوره ای در رمان سنجاب ماهی عزیز از فریبا دیندار می پردازد. زیرساخت دووجهی در همه ی مفاهیم و پدیده های داستان، درهم تنیده و موازی پیش می رود. نینا دختر نوجوانی است که با دشواری های سن بلوغ درگیر است: تجربه ی توامان جهان کودکی و ورود به جهان بزرگسالی، تجربه ی مرگ آیینی/ فرایند آیین گذار و تولد دوباره و پیوستگی معنای زندگی خویش با مرگ پدر؛ همه ی این دوسویه گی ها در لایه لایه ی دو زمان خطی(تقویمی و واقعی) و زمان حلقوی (اسطوره ای و بی کران) و مکان ملموس زندگی نینا و مکان ماندالاگونه ی او پیش می رود. این پژوهش نشان می دهد که چگونه نینا در فرایند نامه نگاری به شخصی ناشناس/ آقای ماهی از تضادها، تناقض ها و درگیری های درونی اش می گذرد و در رسیدن به فردیت و وحدت، هم به بلوغ جسمانی می رسد و هم با پذیرش مرگ پدر، به آرامش و بلوغ روحی و اجتماعی دست می یابد. واژه های کلیدی: آیین گذار، بینش دووجهی، تفکر اسطوره ای، رمان نوجوان، سنجاب ماهی عزیز.
کلید واژگان: تفکر اسطوره ای, بینش دووجهی, آیین گذار, رمان نوجوان, سنجاب ماهی عزیزThe presence of myth at the center of events and affairs, human’s need to connect with holy endless time and place and the media role of myth for human’s connection to cosmological end and totality results in reproduction, reconstruction, and recreation of thought, vision and mythological motifs. washed away and all heterogeneous and contradictory and all distinctions and conflicts in some way are distributed, articulated, and signified in mythical and holy space-place and time. The present article depending on two-sided/ dual vision deals with analysis and articulation of terms, phenomena, and mythical motifs in Fariba Dindar’s “Dear Squirrelfish” novel. This contradictory and dual living is rooted in Nina’s thought, main character of the story. Nina recognizes and calls herself a ‘squirrelfish’. She has a dual living, like squirrel and fish. This idea moves on, interwoven and parallel, in all the terms and phenomena’s of the story. She is a teenager girl who is involved with difficulties of puberty. The simultaneous experience of childhood world and entering adulthood world, the experience of ritual death/ the process of rites of passage and reborn, and the continuity of meaning of one’s own life with father’s death and all this dualities goes on in all layers of two linear times (calendar and real) and circular time (mythical and endless) and Nina’s tangible living place and her mandala-like space. This research indicates that how Nina by sheltering in her holy place (a lake and a tree called Cherney) and connecting to magical time and eternal present, in the process of letter-writing to an unknown person called Mr. Fish passes her inner conflicts, contradictions, and involvements and in reaching individuality and unity, reaches physical maturity also by accepting father’s death finds serenity and spiritual and social maturity
Keywords: Mythical Thought, Dual Vision, Rites of Passage, Teenager Novel, Dear Squirrelfish
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.