به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادبیات عرب » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ادبیات عرب » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • علی مصطفی نژاد، مهین حاجی زاده، عبدالاحد غیبی، عبدالله کریم زاده

    امروزه تکنولوژی های دیجیتالی، نفوذ گسترده ای در زندگی روزمره ما پیدا کرده و کنش های ارتباطی و عادت های متن خوانی و متن سازی ما را بازتعریف کرده اند. بر این اساس، ضرورت تغییر نقش ادبیات و گفتمان ادبی، در فضای رسانه ای معاصر ایران و جهان عرب، احساس شده و گام هایی نیز در این جهت برداشته شده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف مقایسه تجربه ادبیات دیجیتال ایران و عرب، به بررسی نمونه هایی از شعر و رمان دیجیتال در ایران و جهان عرب و شباهت ها و تفاوت های شکلی و محتوایی آن ها پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که علی رغم پیشی گرفتن تاریخی شعرا و نویسندگان دیجیتال ایرانی از عرب ها، شکاف دیجیتالی چشمگیری با کشورهای عربی وجود دارد. از سوی دیگر، باوجود شکاف زیاد بین ادبیات دیجیتال عرب و غرب، آثار و تالیفات قابل توجهی در برخی کشورهای عربی تولید شده است. این آثار ضمن اینکه فرایندهای خلق مشارکتی یا جمعی را فعالانه تر دنبال می کنند، از نظر زیبایی شناسی و خلاقیت های شکلی و محتوایی نیز قابل اعتنا هستند.

    کلید واژگان: ادبیات دیجیتال, زیبایی شناسی دیجیتال, ادبیات ایران, ادبیات عرب}
    Ali Mostafanejad, Mahin Hajizadeh, Abdolahad Gheibi, Abdollah Karimzadeh

    Nowadays, digital technologies have strongly influenced all aspects of our daily life via redefining our communicative practices and habits of text reading and textualizing. Accordingly, a need to change the role of literature and literary discourse in the contemporary media space of Iran and the Arab world has been felt and steps have been taken in this respect. By adopting a descriptive-analytical method, the present study sets out to make a scholarly account addressing the experience of Iranian and Arabic digital literature, exploring certain works produced by them comparatively, and discuss their degree of aesthetic creativity in terms of form and content. As the findings revealed, despite the historical precedence of Iranian digital poets and writers over Arabs, there is a significant digital division between Iran and Arab countries. Although the Arab countries are highly distant from digital literature of the West, they have produced aesthetically more creative literary works, compared to Iran. These works more actively follow the processes of participatory or collective creation, and being aesthetically creative in form and content.

    Keywords: Digital Literature, Digital aesthetic, Iranian literature, Arab literature}
  • سید مهدی رحمتی*، فردین جمشیدی مهر، مریم محبتی
    نزول معجزه خاتم در جغرافیای عربی، بستر تلاش حداکثری دین پژوهان و اهل تفسیر در دریافت لطایف معنایی قرآن کریم با ابزار ادبیات عرب را فراهم آورد. کوششی که در تمام عرصه های هدایتی کلام وحی با گستره ی اعتقادات، احکام، اخلاق و مسایل فردی و اجتماعی نمود یافته است. پژوهش کتابخانه ای حاضر که به شیوه ی توصیفی تحلیلی سامان یافته با بررسی تفسیر «روح المعانی» به عنوان یکی از تفاسیر ارزشمند سده های متاخر اسلام با رویکرد جامع و جلوه های ادبی ویژه، این مهم را در مورد مطالعاتی آیات متضمن تحقیر دنبال کرده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که تحقیر اسلوبی غیر قابل انکار در قرآن کریم بوده که با جهت گیری و اهدافی چند به کار گرفته شده است. کاربرد حداکثری و هدفمند سیاق و پیوند آن با اسالیب معنابخش مفردات قرآنی، مهم ترین شیوه ای است که نگارنده روح المعانی در تبیین آیات دربردارنده ی تحقیر بکار برده است. این رویکرد پراکنده در تفسیر آلوسی از این قرار است: کاربرد ما موصول بجای من، یادکرد اسم ظاهر بجای ضمیر، استفاده از اسم اشاره دلالت کننده بر نزدیک، نکره آوردن اسم، کاربست معنادار حرف جر من، ذکر حرف زاید ما، خروج استفهام از معنای حقیقی به معانی مجازی، خروج فعل امر به معانی مجازی و ابهام و پیچش معنایی بجای ایضاح و بیان.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, ادبیات عرب, آلوسی, تحقیر, روح المعانی}
    Sayedmahi Rahmati *, Fardin Jamshidi Mehr, Maryam Mohabbati
    The revelation of the Holy Quran in Arabic geography provided the platform for the efforts of religious scholars and commentators to understand the nuances of meaning of the Holy Quran with the tools of Arabic literature. An effort that has been manifested in all areas of the guidance of the Word of Revelation with the range of beliefs, rules, ethics and personal and social issues.The current library research, which is organized in a descriptive-analytical way, by examining the interpretation of "Ruh al-Ma'ani" as one of the valuable interpretations of the later centuries of Islam with a comprehensive approach and special literary effects, this is important in the study of verses. followed with contempt.The findings of the research indicate that humiliation is an undeniable style in the Quran that has been used with several orientations and goals. The maximum and purposeful use of the context and its connection with the meaning-giving styles of Quranic vocabulary is the most important method used by the author of Ruh al-Ma'ani in explaining the verses containing contempt.This fragmented approach is as follows: the use of our relative instead of me, the mention of the noun zahir instead of the pronoun, the use of a noun indicating nearness, the use of nouns, the meaningful use of the first person, the mention of the redundant word us, leaving the interrogative out of The real meaning to figurative meanings, the exit of the verb to figurative meanings and ambiguity and twisting of meaning instead of explanation and expression.
    Keywords: Tafsir of the Qur'an, Arabic Literature, Alusi, Taqhir, Ruh Al-Mani}
  • سید مهدی رحمتی *، فاطمه حاجی اکبری

    طلوع معجزه ی سخن گونه قرآن کریم در سرزمین عربی، زمینه ساز نقش آفرینی ادبیات عرب در دریافت زوایا و لطایف معنایی قرآن، و تلاش حداکثری دین پژوهان و اهل تفسیر در این عرصه شده است. پژوهش کتابخانه ای حاضر که به شیوه ی توصیفی_تحلیلی سامان یافته با بررسی تفسیر «غرایب القرآن و رغایب الفرقان» به عنوان یکی از تفاسیر اشاری ارزشمند سده های میانی اسلام با رویکرد جامع و جلوه های ادبی ویژه، این مهم را دنبال کرده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که توانایی مولف در حوزه ی ادبیات عرب او را در دریافت معانی دقیق و گاه بدیع از قرآن یاری رسانده است. در نظر گرفتن ریشه، اشتقاق، تصریف، واژه گزینی، حسن تعبیر و تفاوت نهادن میان کلمات به ظاهر همگون، تبیین وجوه اعرابی آیات با تسلط بر اسناد پشتیبان ادب عرب و ارایه ی تبیینی گاه متفاوت با اولویت بخشی به ادبیات قرآنی، و آشکار سازی اسلوب و نظم فاخر قرآن کریم در دو ساحت فصاحت و بلاغت از مهم ترین ویژگی های ادبی این تفسیر است. همچنین بحث اختصاصی «وقف» و ارتباط آن با ادبیات عرب و جنبه های موسیقیایی زبان با محوریت «نبر و تنغیم» نیز مسیر نوینی است که به طور آشکار در این میراث تفسیری پیموده شده و با پیوند راه ادبیات و تفسیر قرآن، دریافت و ابلاغ معنا را برای مفسر و قرآن پژوهان هموارتر نموده است.

    کلید واژگان: قرآن, ادبیات عرب, وقف و ابتدا, نیشابوری}
    Sayedmahi Rahmati *, fatemeh hajiakbari

    The emergence of the miracle of the Holy Qur'an in the Arabic land has laid the groundwork for the role of Arab literature in understanding the angles and nuances of the meaning of the Qur'an, and demands the maximum efforts of religious scholars and commentators in this field. The current library research, which is organized in a descriptive-analytical way, examines the interpretation of "Gharaib al-Qur'an and Raghaib al-Furqan" as one of the valuable allusive interpretations of the middle centuries of Islam with a comprehensive approach and special literary effects. The findings of the research indicate that the author's ability in the field of Arabic literature has helped him in receiving precise and sometimes innovative meanings from the Qur'an. Considering the origin, derivation, interpretation, choice of words, good interpretation and differentiating between apparently similar words, explaining the Arabic aspects of the verses by mastering the supporting documents of Arab literature and presenting sometimes different explanations with priority given to Quranic literature, and Revealing the noble style and order of the Holy Quran in the two areas of eloquence and eloquence are the most important literary features of this commentary. Also, the special discussion of "waqf" and its connection with Arabic literature and the musical aspects of the language with the focus on "nabar and tanghim" is also a new path that has been clearly followed in this interpretive heritage. It connects the path of literature and interpretation of the Qur'an to understanding it and has made the communication of the meaning smoother for commentators and Quran scholars.

    Keywords: Qur'an, Arabic literature, endowment, beginning, Nishaburi}
  • زهره اخوان مقدم*، علی محمدی وحدت

    هر واژه در کتاب لغت دارای معنا یا معانی خاصی است ولی وقتی همین واژه در متن قرار می گیرد معنای دقیق خود را پیدا می کند و از این رو بهترین راه برای تعیین معنای واژه، توجه به قراین کلام و بافت و سیاق است. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی در صدد ارایه تعریف دقیقی برای سیاق و بیان آثار کارکردی آن در تبیین واژگان قرآن بوده و به نتایج زیر نایل شده است: سیاق، هرگونه دلیل دیگری است که در فضای الفاظ و عباراتی که می خواهیم آن ها را بفهمیم قرار دارد و به لفظی و معنوی ، پیوسته و گسسته تقسیم می شود و دارای این کارکردهاست: عدم امکان معنای الفاظ بدون کمک سیاق؛ ارایه معنای واژه دقیقتر از معنای ارایه شده توسط اهل لغت؛ تعیین معنای لفظ مشترک در آیه ؛ تبیین فرق یا فروق بین الفاظ به ظاهر مترادف؛ تشخیص حذف و محذوف در آیات؛ تعیین نقش دستوری واژه در متن؛ تعیین مصداق واژه های مشترک معنوی؛ تعیین وجه واژه های دارای وجوه متعدد؛ ترجیح و تعیین یکی از قرایت های مرتبط با واژه ها؛ قبول یا رد روایت های تفسیری مرتبط با معنای واژه ها ، تعیین معنای واژگان اضداد در آیات ؛ کشف اعجاز لغوی قرآن؛ تعیین معنای صحیح واژه های ناظر بر احکام فقهی.

    کلید واژگان: مفردات قرآن, ادبیات عرب, سیاق, اعجاز, ترادف}
    Zohreh Akhavan Moghadam *, Ali Mohammadi

    Each word has a specific meaning or meaning in the dictionary, but when the same word is placed in the text, it finds its exact meaning, and therefore the best way to determine the meaning of the word is to pay attention to the verses of the word and the texture and the context. This research, through descriptive analytical method, seeks to provide a precise definition for the sykes and express its functional effects in explaining the words of the Qur'an and has achieved the following results Siaq is any other reason that is located in the space of words and phrases that we want to understand and is divided into verbal and spiritual, continuous and discrete and has these functions. : The impossibility of meaning of words without the help of siaq, providing the meaning of the word more precisely than the meaning provided by the people of the word, determining the meaning of the common word in the verse, explaining the difference or downing between seemingly synonymous words, recognizing the elimination and content in the verses, determining the grammatical role of the word in the text, determining the instance of common spiritual words, determining the meaning of words with multiple aspects, preferring and determining one of the readings related to words, accepting or rejecting interpretive narratives related to the meaning Words, determining the meaning of the words of annijds in verses, discovering the lexical miracle of the Qur'an, determining the correct meaning of words ...

    Keywords: Singularities of the Qur'an, Arabic Literature, Siaq Miracles}
  • جهانگیر امیری*، شیوا صادقی، نورالدین پروین
    زندان سروده، در ماهیت خویش شرح رنج و اندوه و دلتنگی های یک شاعر دربند است، اما این گونه غنایی نزد ابراهیم مقادمه شاعر، مبارز و شهید فلسطینی همچون دیگر روشنفکران این دیار سوای از انعکاس رنج و اندوه، شعری انگیزاننده است که با برانگیختن شور مبارزه و مقاومت در وجود انسان مظلوم فلسطینی دریچه ای از امید به روی او می گشاید و به افق روشن آزادی و پیروزی رهنمون می سازد. در پژوهش حاضر برآنیم باروشی توصیفی- تحلیلی به خوانش زندان سروده های این شاعر پایداری بر اساس مولفه های سبک شناختی لایه ای بپردازیم تا به این مهم دست یابیم که ابراهیم مقادمه به عنوان شاعری متعهد چگونه از ماهیت و توانمندی لایه های زبانی در راستای القای مفهوم مبارزه طلبی و ایستادگی بهره برده است؟ تحلیل سبک شناختی اشعار ابراهیم مقادمه، بر کارآمدی مولفه های سبک شناختی لایه ای در جهت درک بهتر لایه های زیرین معنا در متون ادبی صحه می گذارد؛ بدین صورت که کاربرد فراوان بحر رمل نشانگر توجه شاعر به اوزان خفیف و ملایم و فراهم ساختن فضایی آرام است که آرامشی درونی را به خواننده القاء کند. در لایه واژگانی تساوی واژگان حسی و انتزاعی و در لایه نحوی، هم سویی جملات خبری و انشایی، میل به تجسم واقعیت و در عین حال القای احساسات یک مبارز را آشکار می سازند. در لایه بلاغی تصویرپردازی های حسی به حسی بیش از هر ابزاری بازنمود رنج و اندوه یک اسیر فلسطینی را برعهده گرفته اند و در لایه ایدئولوژیکی، اشعار مقادمه ایمان راسخ یک مبارز دربند، به ثمربخش بودن پایداری و پیروزی نهایی حق را به تصویر کشیده است.
    کلید واژگان: ادبیات عرب, شعر پایداری, سبک شناسی لایه ای, زندان سروده, ابراهیم مقادمه}
    Jahangir Amiri *, Shiva Sadeghi, Nouroddin Parvin
    Prison poem is a poetic text that describes the sufferings of a poet. However, for Ibrahim Moqadami, a Palestinian martyred poet, like other intellectual, this type of poetry is not only a reflection of sufferings and grief’s but also an inspired citation of the passion of resistance and the struggle of oppressed Palestinians to open the doors to hope, freedom and victory. This research is a descriptive-analytical study that aims at the fertility of the prison poems of the poet based on the elements of layer stylistics and seeks to realize how this committed poet has used the capacity of layer linguistic resources to deal with the concepts of struggle and perseverance. The study confirms the layer effectiveness of stylistic components to better understand the underlying layers of meaning in literary texts. The wide use of Bahr-e Ramal in his poems denotes the attention of the poet to gentle rhythms so as to provide the reader with an atmosphere of peace and relaxation. At the lexical level, abstract and concrete items are equally used. At the syntactic level, statements and imperatives are parallel, which serves to embody the truth and impart the feelings of a combatant. Rhetorically speaking, the sensory images in the poet’s text excellently reflect the sufferings of a Palestinian captive. Ideologically speaking, however, his poems depict the firm faith of a jailed combatant who believes in the effectiveness of resistance and the victory that follows.
    Keywords: Layer stylistics, Arabic literature, Poetry of resistance, Prison poem, Ibrahim Moqadami}
  • محمد محمودی*، محمد جعفری، محمد شایگان مهر
    صاحب فردی دانشمند و دانش دوست بود، به طوری که در علوم مختلف صاحبنظر بوده است. او شاگردانی را تربیت کرد که بعدا هر کدام به نوبه خود استادی بزرگ در علوم مختلف شدند. صاحب اگرچه ایرانی و فارسی زبان بود، ولی ادبیات عرب را کامل فرا گرفت به نحوی که هم به زبان عربی سخن می گفت و هم به زبان عربی کتابت می نمود. علاقه وافری به یادگیری زبان عربی داشت و سعی می کرد که دیگران هم به این زبان تکلم کنند. صاحب همانگونه که به شعر و ادبیات عرب توجه کامل داشت، ذوق و رغبت بسیاری نیز به شعر و ادبیات فارسی نشان می داد. صاحب نه تنها ممدوح شعرای تازی  گوی بوده بلکه شعرای فارسی گوی نیز او را مدح می گفتند. در این نوشتار سعی شده شخصیت و نقش فعالانه او در کسب علم و بکارگیری صحیح آن به وجه احسن و همچنین خدمات ارزنده وی به ادب عربی و فارسی، برای کسانی که به علوم عربی و فارسی آشنایی داشته و مشتاق علم اندوزی و خدمت هستند معرفی شود.
    کلید واژگان: صاحب بن عباد, تاثیر, ادبیات عرب, علم, زبان فارسی}
  • فاطمه قجری*، عنایت الله فاتحی نژاد
    خیر الدین زرکلی شخصیتی چند بعدی است که در طول زندگی خود و به گواهی کتاب ها و آثاری که از وی بر جای مانده، در عرصه های مختلف سیاسی، ادبی، تاریخی و اجتماعی فعالیت داشته است. مهم ترین اثر وی «الاعلام» در شرح احوال بزرگان و مشاهیر(از روزگاران کهن تا دوران معاصر) از چنان شهرتی برخوردار است که بقیه جوانب زندگی وی به خصوص فعالیت های او در عرصه شعر و ادب و روزنامه نگاری را تحت الشعاع قرار داده است. وی ادیب، روزنامه نگار و شاعری با چندین اثر ادبی و نیز دیوان شعری است که هر کدام در جای خود دارای اهمیت هستند. بنابراین معرفی جایگاه ادبی وی در ادبیات معاصر عربی و در میان معاصرانش و نیز بررسی آثار ادبی و نیز مضامین شعری او از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است. این مقاله که به روش توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و دیجیتالی نگاشته شده است، به شرح زندگی و آثار خیر الدین زرکلی در زمان حیات و پس از مرگ وی پرداخته است.
    کلید واژگان: زرکلی, تاریخ معاصر عرب, ادبیات عرب}
  • محمدحسن معصومی، مجید فتوحی*

    هجو در ادبیات، شعر یا نثری است که ضد مدح باشد و برای مقاصد شخصی به کار رود. لحنی گزنده، صریح و گاه توهین آمیز دارد؛ اما اگر برای بیان دردهای اجتماعی- سیاسی به کار رود، با زبانی ملایم تر سروده می شود. هجو بر پایه نقد گزنده و دردانگیز بنا می شود و گاهی به سر حد دشنام یا ریشخند مسخره آمیز و دردآور می انجامد؛ هرگونه تکیه و تاکید بر زشتی های وجود یک چیز- خواه به ادعا و خواه به حقیقت- هجو است. هجویه یا هجونامه نیز، شعر یا نثری است که بر پایه هجو و دشنام کسی باشد. با توجه به تعریف ادبی هجو و تفاوتی که منتقدان ادبیات بین هجو و فحاشی قائل اند، می توان تمام هرزه سرایی ها و ناسزاگویی های رکیک را که به لکه دار شدن حیثیت و آبروی افراد منجر می شود، از قلمرو هجو خارج کرد. در این پژوهش تلاش شده است تا با روش تحلیل محتوا به بررسی هجو در زبان عربی و فارسی و تاثیر آن بر زبان عربی به ویژه در هجو بشار بن برد پرداخته شود.

    کلید واژگان: هجو, هزل, طنز, ادبیات عرب, بشار بن برد}
    Mohammad Hassan Masoumi, Majid Fotoohi *

    Satire in literature means a piece of poem or prose which stands against eulogy and meets personal purposes. It bears a caustic, explicit and sometimes insulting tone, but if it is to express the socio-political pains, it employs a softer language. Satire is constructed based on caustic and painful criticism, and sometimes, it is led to sarcasm and painful insult. Any form of emphasis on ugly aspects of a phenomenon, whether voluntary or involuntary, is a satire. Satire is a piece of prose or poetry which tends to ridicule or insult somebody. Due to the literary definition of satire and the difference the critics considered between satire and abusiveness, dissolute and indecent writings – which disgrace people - can be excluded from satiric ones. In this study, the authors have tried to analyze satire in Arabic and Persian language and its impact on Arabic, especially on Bashār ibn Burd

    Keywords: Satire, Facetious saying, Comedy, Arabic literature, Bashār ibn Burd}
  • محمدحسن امرایی*، غلامعباس رضایی هفتادر
    فراخوانی اسطوره ها نقش برجسته ای در تعمیق و غنای ادبیات ملل مختلف ازجمله عرب ها داشته است. اسطوره ایرانی «زرتشت» یکی از این اسطوره هاست که در شعر کلاسیک عرب غالبا وجود ندارد؛ اما برخی شاعران معاصر عرب با الهام از فریدریش نیچه (1844-1900م)، شاعر و فیلسوف آلمانی، در چارچوب «قناع» و ماسک اسطوره «زرتشت»، درپی دستیابی به عنصری برای مبارزات سیاسی- اجتماعی و بیداری ملت هایشان با شعار ابرانسان بوده اند تا خیزشی مردمی دربرابر اهریمن ظلم و فساد مستکبران معاصر به پا دارند. هدف این مقاله علاوه بر اثبات حضور یا فقدان اسطوره ایرانی زرتشت، مقایسه و تحلیل تطبیقی این اسطوره در شعر شاعران مدرن و کلاسیک عرب است تا نشان دهد اندیشه نمادین شاعران کلاسیک و مدرن عرب درباره این شخصیت دینی چگونه بوده و رویکرد آنان در بازآفرینی این اسطوره چیست. دستاورد این پژوهش که براساس روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، نشان می دهد که در ادب قدیم عرب، اغلب به سبب جنبه های مذهبی و دفاع از اسلام دربرابر زرتشتیسم، از این اسطوره ایرانی یادی نشده است؛ بلکه فقط اشاراتی اندک به مجوس و آیین های ایرانیان پیش از اسلام در شعر این دوره مشاهده می شود. درمقابل، زرتشت در شعر معاصر عربی، از هیئت منجی قومی و پیامبر دینی به شمایل سفیر سیاسی در میان ملت های عربی درآمده که رهایی بخش انسان معاصر از دردها و رنج های اجتماعی است. این موضوع نشان از آگاهی شاعران معاصر عرب از اسطوره های کهن ایرانی و علاقه آنان به فرهنگ گذشته ایران باستان دارد.
    کلید واژگان: اسطوره, ادبیات عرب, زرتشت, زرثوشتر, چنین گفت زرتشت, فریدریش نیچه, ادبیات تطبیقی}
    Mohammadhassan Amraei *, G.A. Rezaee Haftadar
    The Calling myths have prominent role to deepen and enrich the literature of different nations including Arabs Iranian myth, "Zoroaster", one of the myths That there is not often in classical Arabic poetry. But some contemporary Arab poets inspired by Friedrich Nietzsche (1844 - 1900), German poet and philosopher, In the framework of "Qna" and the mask of the Zoroastrian myth, Seeking element for social and political struggles In the wake of people with superhuman slogan Thereby uprising Against the evil tyranny and corruption of contemporary oppressors .the Purpose of this article is a comparative study of the Zoroastrian myth In ancient and contemporary Arab poetry To show what is the symbolic thought of this Arabic poets About this archetype? And basically for what purpose, each of these poets has been used of this Myth in their poem? Achievement of this study that is written Based on the Descriptive analysis method shows that in the old Arab literature, it is very hard to find a Poet that mentioned the myth of "Zarathustra" in his poem. And only observed a few references to the Magi and the religion of Pre-Islamic Persian in The poetry of this period. In contrast, in contemporary Arabic literature, Zoroaster has come in the formation of a national savior in to the form of a political ambassador that emancipated the Contemporary human of the Political Pains and suffering.
    Keywords: Myth, Arab poets, Zoroaster, Zara}
  • محمود شهبازی*، حسین کازرانی، محمد کازرانی

    ادبیات‌ تطبیقی تاریخ روابط ادبی بین المللی است. پژوهشگر ادبیات تطبیقی مانند کسی است که در سرحد قلمرو زبان ملی به کمین می‌نشیند تا تمام داد وستدهای فکری و فرهنگی میان دو یا چند ملت را ثبت و بررسی کند. با اطلاع از آثار ادبی جهان و مقایسه آنها با یکدیگر می توان افق نگاه و اندیشه گسترده‌تری به دست آورد. مطالعه پیوند ادبیات ایران و جهان عرب و بررسی جنبه‌های گوناگون آن، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های ادبیات تطبیقی است. در این پژوهش با هدف بررسی شرایط اجتماعی در آثار این دو ادیب و کشف شباهت‌های آن دو در آرای اجتماعی آنان، پس از نگاه کوتاهی به بحث ادبیات تطبیقی و مروری بر زندگی مصطفی لطفی‌المنفلوطی و پروین اعتصامی و نیز بررسی اوضاع اجتماعی دوران زندگی آن دو به مطالعه تطبیقی دیدگاه اجتماعی آن دو پرداخته می‌شود. نگاه به مسایل زنان، تشاوم و بدبینی، سیاست و در نهایت مسئله فقر، از جمله همسانی‌های این دوست. ان دو برای زن شان و منزلتی بالا قایل هستند و نسبت به روزگار و مسایل سیاسی و اجتماعی، نوعی بدبینی انکار نشدنی دارند و در زمینه سیاست، هموازه پرچمدار مخالفت با ظلم و زورگویی حاکمان‌اند و پیوسته مبارزه با فقر در آثار آنان نمود دارد.

    کلید واژگان: ادبیات نطبیقی, دیدگاه اجتماعی, ادبیات عرب, ادبیات فارسی, مصطفی لطفی المنفلوطی, پروین اعتصامی}
    Mahmoud Shahbazi, Hossien Kazerani, Mohammad Kazerani

    Comparative literature is history of international literature relations. Scholar of comparative literature is like someone who sits in ambush on the border of the territory of the national language to record and review all intellectual and cultural exchange between two or more nations. With the knowledge of the works of world literature and comparing them with each other, we can achieve to a broader horizon of the look and thought. The study of Linking between literature of Iran and the Arab world and its various aspects, is one of the most important branches of comparative literature. In this research, to investigate the social conditions in the two Scholar’s works and discover some similarities to two in their social views, after a brief discussion about comparative literature, and an overview of the life of Mustafa Lotfy Al-Manfluty and Parvin and also investigating of social conditions during their life, we will study comparative their Social visions. Among the similarities between the two are: Look to women's issues, cynicism, politics and finally, the problem of poverty. They are allowed Sublime dignity for women and they have an undeniable pessimism to the time and the political and social issues and in the field of politics. Finally, they are always standard-bearer in opposition to the oppression and tyranny of rulers and continually emerge anti-poverty in their works.

    Keywords: Comparative literature, Social perspective, Arabic literature, Persianliterature, Mustafa Lut fi Al-Manfluty, Parvin Etsami}
  • محمد جواد فلاحی، هوشنگ رزمدیده، جمشید باقرزاده
    ژان دویی لافونتن شاعر و نویسنده فرانسوی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های ادبی جهان در عصر خویش و پس از آن به شمار می رود. منتقدان و پژوهشگران آثار ادبی، وی را یکی از بزرگ ترین فابل نویس های جهان می دانند، که اهداف تعلیمی - تربیتی آثار او نظر بسیاری از ادیبان نام آشنای جهان را به خود جلب کرده است. شوقی شاعر اخلاق مدار ادبیات عرب صاحب آثار تربیتی - تعلیمی است که از لحاظ ادبی سرچشمه درخشانی از آثار پر معنای ادبیات عرب به شمار می آیند. دیوان شوقی شامل فابل هایی است که شوقی آن ها را به هدف تعلیم افراد جامعه، اشاعه اخلاقیات، میهن پرستی و حفظ ارزش ها و اعتراض به اوضاع سیاسی حاکم بر عصر سروده است. در این مقاله به بررسی فابل های دو ادیب نامی و بزرگ و میزان تاثیرپذیری شوقی از ادیب فرانسوی لافونتن می پردازیم. این جستار بر اساس بررسی برخی آثار لافونتن و شوقی که می توان در آن نمونه هایی از تاثیرپذیری ادیب مصری از لافونتن را دریافت به عمل آمده است.
    کلید واژگان: احمد شوقی, ادبیات عرب, ادبیات فرانسه, فابل, ژان دویی لافونتن}
    Mohammad Javad Fallahi, Houshang Razmdideh, Jamshid Baqerzadeh
    Jean de La Fontaine – the French poet and author – is one of the most effective literal characters in the world in his era. The literary critics and the researchers know him as one of the greatest fable writers in the world with the aim of educational and instructive works. Ahmad Showqi – the Arab behaviorist poet – who owns many educational and instructive works, is known as a brilliant poet. His Divan contains the fables which were created with educational aims for people, to transmit the behaviors, patriotism and protecting the social values. The present article studies some of these two literary men’s fables.
    Keywords: Ahmad Showqi, Arab literature, French literature, fable, Jean de La Fontaine}
  • سید حسین موسوی نژاد، فریبرز حسین جان زاده *

    در این مقاله بنا داریم مشاهیر ایران در ابیات عرب را معرفی کنیم. برای این مهم به بررسی ادوار تاریخ ادبیات پرداختیم و روشن شد که سهم ایرانیان در تبلور ادبیات عربی چشمگیر است. اسلام با ورود به ایران طرفدارانی پیدا کرد، و اختلاط اعراب با ایرانیان باعث شد تا فرهنگ دو کشور بر یکدیگر تاثیر بگذارد. این تاثیر در دوره اموی کم رنگ تر است چون حکومت اموی همواره نژاد عرب را بر غیر عرب به خصوص ایرانیان ترجیح می داد و همین باعث شد که ایرانیان کم تر در این دوره وارد حوزه ادبی شوند. ولی اختلاط شدید و رفعت مقام ایرانیان در دوره عباسی در ظهور چهره های مذهبی، ادبی و علمی سهم شایسته ای دارد. در این مقاله با برخی مشاهیر که بیش تر چهره های ادبی هستند آشنا می شویم و با نگاهی تطبیقی به بررسی آثار آن ها می پردازیم.

    کلید واژگان: اعراب, ایرانیان, شعرا, اموی, عباسی, ادبیات عرب}
    Seyed Hossein Mousavi Nejad, Fariborz Hosynjanzadeh

    Here I want to introduce Iranian celebrities in Arabic literatures. In order to achieve this purpose, I study periods of literature history and finally it was found that Iranian contribution in formation of Arabic literature was impressive. By entrance of Islam to Iran, many followers turned to it. And the association of Arabs and Iranian people caused the mutual influence on both countries culture. This influence is less visible in Umayyad caliphate. Because Umayyad caliphate, prefer Arabs to non-Arabs especially Iranian people. And this preference causes less contribution of Iranian in literature domain in that period. This humiliation finally led to down fall of Umayyad. After revolution of Abu-Muslim Khorasani, the ground for Umayyad downfall and formation of Abbasid caliphate was provided. Abbasid begin their insurrection by accepting Ahl-Al-Bayt and enjoy the total support of Iranian. This matter had beneficial consequences for Iranian; they gain important positions in Abbasid caliphate. This high contribution and elation in their position had a great effect on emergence of religious, literary and scientific faces. In this study we will be familiar with some of these celebrities which most of them are literary people.

    Keywords: Arab, Iranians, poets, umayyad, abbasian, Arabs literature}
  • محمد شایگان مهر، جعفر عموزاد مهدیرجی
    نوستالژی غم غربت و دوری از وطن است که بر پایه آن شاعر یا نویسنده در سروده ها و نوشته های خویش، گذشته های را که در نظر دارد، حسرت آمیز و دردآلود ترسیم می کند. در این پژوهش، نوستالژی در دیوان دو شاعر عرب و ایرانی، محمد درویش و قیصر امین پور مقایسه و بررسی شده است. نخست، جایگاه نوستالژی بررسی و مختصری از زندگی نامه درویش و امین پور آمده است، سپس به ویژگی های ادبی، فرهنگی و محیطی عصر دو شاعر و شعر آن ها اشاره گردیده، با روش توصیفی- تطبیقی، به مقایسه نوستالژی و شیوه تصویرسازی آن بر مبنای نقد تطبیقی مکتب آمریکایی پرداخته شده است تا بدین وسیله به دریافت عمیقی از تاثرات شعری این دو شاعر در زمینه مرگ و زندگی بر پایه متن شعری هر یک دست یافته شود.
    آن چه حاصل این تحقیق است، این است که درک هر دو شاعر از دوران جنگ و بحران وطن و همچنین بیماری قلبی که هر دو شاعر در اواخر عمر خود از آن رنج می بردند، از عوامل تحول شعری مرتبط با مرگ و زندگی و بازگشت به خویشتن در شعرهای این دوست و دیگر این که، حیات شعری امین پور و درویش، سه دوره انقلابی و حماسی، رمانتیک و دوره درونگرایی یا انعکاسی را در بر دارد.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, ادبیات عرب, ادبیات فارسی, نوستالژی, مرگ, زندگی, قیصر امین پور, محمود درویش}
  • یحیی معروف*
    قرآن و متون ادبی عرب، نگاهی همه جانبه به قلب و مترادف هایش دارند. پرسش اساسی این است که آیا مقصود از قلب در این متون، همان قلب موجود در سینه است یا منظور، مغز است و قلب در معنای مجازی به کار رفته است؟ این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش از منظر قرآن کریم و اکتشافات جدید علمی است تا ثابت نماید که لفظ «قلب» در قرآن و ادبیات عرب نه «مجازی» بل «حقیقی» به کار رفته است. شگفت آن که دانشمندان در سه دهه اخیر ثابت کردهاند که قلب حدود چهل هزار سلول عصبی دارد که اطلاعات را ذخیره می کنند وبه مغز فرمان می دهند. بنابراین، گفتار قرآن و ادب عرب درباره قلب به عنوان جایگاه عشق، هدایت، آرامش، دانش، اسرار، شجاعت، قساوت، گمراهی، کینه و غیره به خوبی قابل اثبات است.
    کلید واژگان: قلب, مغز, حقیقت, مجاز, قرآن, ادبیات عرب}
    Yahya Maerof*
    The holy Quran and texts of Arabic literatures have wider and multi-dimensional outlook the heart and its synonyms. The main question is whether heart in these texts, is same which beat inside a human body or it used for mind, and or for any other virtual meaning? This article tries to respond to some of the queries that heart mentioned in the holy Quran and other Arabic literatures is not imagery rather has been used correctly. Interesting point in this arena is that thinkers during the last three decades have approved that human heart consists of about 40000 nervous tissues that store information and send the necessary command to the brain. Therefore, Quranic description and other Arabic literature about heart as a place of love, guidance, relaxation, knowledge, secrets, heroism, truth, brutality, etc are well approved.
    Keywords: Memory, Heart, Truth, Imagery, Quran, Arabic literature}
  • حیدر محلاتی
    ادبیات عربی در اندلس و شمال آفریقا در نیمه نخست سده چهارم هجری با حضور ابن هانی اندلسی (326 362 ه) شاعر بزرگ این خطه با تحولی شگرف روبه رو شد. اشعار سترگ وشکوهمند این قصیده سرای توانا ناقدان فراوانی را به چالش فراخواند وبازار نقد ونقادی را پر رونق ساخت. نگارنده مقاله برآن است تانظر ودیدگاه های ناقدان شعرابن هانی را مورد بررسی وتحلیل قرار دهد واز مجموعه این نگاه های نقادانه،شیوه ها وسیر تحول نقد ادبی در زبان وادبیات عربی را به دست دهد.
    کلید واژگان: ابن هانی اندلسی, شعر اندلس, نقد شعر, ادبیات عرب}
    Dr. Heidar Mahallati
    The presence of Ibn Hāni-al-Andalusi (326-362 AH) gave a tremendous impetus to Arabic literature in Andalus and North Africa in the first half of the fourth century. The impressive and delicate poetry of this talented poet called for the attention of a great many critics, hence giving a push to the enterprise of critics and criticism.The present article concerns analysis of the critics of Ibn Hāni, leading on to the approaches and historical development of literary criticism in Arabic language and literature.
  • حسان عرب و حسان عجم
    مهدی نیک منش
    بدون شک بزرگترین شخصیت تاریخ جهان عرب پیامبر اکرم (ص) است. اگر نام «پیامبر» و واژه «شعر» را به عنوان یکی از تجلیات ادب - در دو راس مثلثی قرار دهیم، بدون تردید راس سوم این مثلث را نام حسان بن ثالث انصاری پر خواهد کرد. در تاریخ ادبیات عرب، نام وی با نام پیامبر گره خورده است. در ادبیات ما نیز علاوه بر حضور فرهنگ اسلامی و تجلی ستایش پیامبر، خاقانی شروانی چکامه های بسیاری از دیوان خود را به مدح رسول اکرم (ص) اختصاص داده است و خود را «نائب حسان» «ثانی حسان» و «حسان عجم» خوانده است. ...
    کلید واژگان: ادبیات عرب, ادبیات فارسی, حسان بن ثابت انصاری, خاقانی شروانی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال