به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تجربه زیسته » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تجربه زیسته» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قدرت قاسمی پور*، منوچهر جوکار، زینب طاهریان

    تجربه زیسته اصطلاحی گسترده، مناقشه‏ برانگیز و گاه مبهم است که در علوم مختلف مورد توجه پژوهشگران بوده است. در حوزه مطالعات ادبی با آن که گاه جسته و گریخته اشاراتی به این مفهوم دیده می شود، اما تا کنون به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. بررسی تجربه زیسته و نقش آن در فرایند خلاقیت ادبی، در تببین مفاهیم شاعرانه بسیار اهمیت دارد، زیرا هم برای درک بهتر شعر راه گشاست و هم می تواند معیاری برای بررسی موفقیت و یا عدم موفقیت یک شعر یا دوره ادبی در اختیار ما قرار دهد. علاوه بر این مشترک بودن تجربه زیسته خواننده و شاعر، می تواند به درک بیشتر و هم ذات پنداری خواننده با شعر کمک کند که همین امر راه را برای نقد خواننده محور از منظر تجربه زیسته، نیز هموار می کند. در این پژوهش با روش تحلیلی انتقادی سعی شده است مفهوم تجربه زیسته و گونه‏ های آن تبیین شود؛ سپس برای فهم دقیق تر نقش تجربه زیسته در فرایند خلاقیت ادبی، الگویی نظام مند برای آن تعریف و ترسیم شود. در همین راستا تجربه زیسته به انواعی ازقبیل تجربه زیسته شخصی، تجربه زیسته خاص و تجربه زیسته عام تقسیم شده است که هرکدام زیرمجموعه هایی دارد. یافته‏ های این پژوهش علاوه بر تببین مفهوم تجربه زیسته و نقش آن در فرایند خلاقیت ادبی، نشان می‏دهد که تجربه زیسته یکی از عناصر بنیادین آثار ادبی و به ویژه شعر است که توجه به آن می‏تواند برای درک هستی شعر، چگونگی شکل‏ گیری آن، منابع الهام شاعران و... موثر باشد.

    کلید واژگان: تجربه زیسته, تجربه های شخصی, تجربه های خاص, تجربه های عام}
    Ghodrat Ghasemipour*, Manoochehr Joukar, Zeinab Taherian

    Lived experience is a broad, controversial, and sometimes ambiguous term that has been used by researchers in various fields of study. While there are occasional references to this concept in literary studies, it has not yet been seriously considered by researchers. The study of lived experience and its role in the process of literary creativity is very important in explaining poetic concepts; for it is a way to better understand poetry and, moreover, can provide a criterion for examining the success or failure of a poem or literary period; moreover, the shared experience of the reader and the poet can help to better understand poetry, paving the way for reader-centered criticism from the perspective of lived experience. In this study, an attempt was made to explain the concept of experience through the Lived analytical-critical method and its modes. Then, to better understand the role of lived experience in the process of literary creativity, a systematic model for it should be defined and drawn. In this context, lived experience is divided into types such as personal lived experience, specific lived experience, and general lived experience, each of which has subcategories. The findings of this study not only explain the concept of lived experience and its role in the process of literary creativity, but also show that lived experience is one of the basic elements of literary works, especially poetry, which can contribute to the understanding of the existence of poetry, its formation, the sources of inspiration of poets, etc.

    Keywords: Lived experience, personal experiences, special experiences, general experiences}
  • لیلی کافی، کیان سهیل*، کیهان بهمنی، نیوشا احمدی

    پژوهش حاضر برای اولین بار آراء و نظریات آنتونیو داماسیو متفکر و فیلسوف برجسته ی معاصر در حوزه ی نقش حس ها در ادراک و آگاهی را در شخصیت لوژین در رمان دفاع (دفاع لوژین) مطالعه می کند تا ضمن بررسی وجوه بازنمایی درد نشان دهد چگونه درد می تواند بر تجربه-ی زیسته ی فرد اثر بگذارد و نقش درد در ساخت "خود" و بازساخت "آگاهی" چه می تواند باشد. موضوع درد در آثار نابوکوف از منظر کارکرد منفی آن در پژوهش های قبلی دیده شده است اما در این مطالعه، درد با رویکردی پدیدارشناسانه و با تاکید بر نقش خاطره و آگاهی بررسی می شود تا کارکرد مثبتی که می توان برای آن متصور بود تشریح شود. شخصیت لوژین به اذعان منتقدین، یکی از بی نظیرترین شخصیت های نابوکوف است که از وجوه مختلف، قابلیت بررسی و مطالعه را دارد. در این تحقیق، این شخصیت را با نگاهی پدیدارشناسانه (بدور از هر گونه پیش فرض) و فقط با اتکاء به متن اثر و جزییات نهفته در آن مورد مطالعه قرار می دهیم تارابطه ی تنگاتنگ حس، شناخت، آگاهی و تاثیر آن بر عملکرد حیاتی فرد برای بقاء در جسم و روان را تبیین کنیم. این پژوهش نشان می دهد چگونه نوع زیست آدمی از تجربه ی درد می تواند او را به سوی عدم ببرد یا به کمک آگاهی و خاطره به سوی بقاء. مقوله ی حس، خاطره، ادراک و آگاهی موضوعی است که در آثار ناباکوف قابلیت بحث و بررسی بسیاری دارد و لذا این مطالعه می تواند راهگشای پژوهشگران علاقه مند به این حوزه و آثار این نویسنده باشد تا نمود این نگرش را در دیگر آثار او نیز مورد مداقه قرار دهند.

    کلید واژگان: درد, خاطره, آگاهی, دفاع, لوژین, نابوکوف, تجربه زیسته}
    Leili Kafi, Kian Soheil *, Keihan Bahmani, Newsha Ahmadi
    Introduction

    Pain as a positive phenomenon is rare in literary studies, especially in those related to Nabokov. This research, for the first time, discusses ideas of Damasio on emotions and consciousness and applies it to the character of Luzhin through close reading of the text to show how the individual’s lived experiences are vital in his formation of consciousness and survival.

    Background

    Brian Boyd in his extensive biography of Nabokov contends, “In creating Luzhin, Nabokov uses his eye for psychological quirks common to us all but rarely attended to” (323). He believes Nabokov creates vivid worlds out of details that can place readers “wherever his imagination sends the shots” (324). Masing compares Luzhin with Gogol’s Bashmakhin of “The Overcoat” to conclude both are fascinated with abstract patterns, having no defense against the chills of life. Farmasi considers patterns of consciousness to be easily observable in The Defense as it engages the reader with Luzhin’s consciousness through representations of his experiences and perceptions. She believes Luzhin’s story can be read as “an allegory of the relationship between narrative patterns and experience” (40). Kalay discusses the complicated character of Luzhin and considers his escape from reality as a force to death. Boyd, in his essay on role of senses, writes: we are always embedded in experiences and Nabokov depicts them artistically multidimensional

     Methodology and Argument:

    Antonio Damasio, the prominent contemporary neuroscientist, in The feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness, focuses on emotions and consciousness. He believes consciousness and emotions are inseparable, as are embodied and embedded. Hence, emotions are not just the by-product of consciousness; but are also influential in its formation. He divides ‘self in three types of proto-self (reflection of body’s internal state), core-self (a sense of ownership to emotions) and autobiographical self (integration of memories, emotions and personal experiences into a coherent narrative). By “self” being updated, consciousness is formed in three levels of proto, core and extended. He concludes that self is not fixed and is in constant change based on experiences. Therefore, the extended consciousness which is formed in this way is able to help the individual to survive.Luzhin is presented in three interwoven phases: his childhood in which he “flinches from life's pinpricks and jagged edges (Boyd RY 326), the genius of his early youth and the final years when he is disappointed to have survived and commits suicide. Nabokov introduces a fatal pattern into his life by depicting him as a locked genius who has difficulty communicating and is driven to seclusion. For years he has just chess in mind; so, his definition of self is limited to proto-self. He lacks experiences which he needs for his core self or his autobiographical self to bestow on him identity and meaning. Based on Damasio, there grows a big gap between Luzhin and his emotions, so his “self” is not able to update itself, leading to a true formation of deep or extended consciousness.

    Conclusion

    The character of Luzhin is studied based on the ideas of Damasio to find how emotions and consciousness work. The analysis shows when man limits the array of experiences, he is depriving himself of knowing his emotions. These emotions can update one’s self, which in turn can form one’s core consciousness. Luzhin locks himself in his loneliness and runs to the black and white world of chess. Unable to have sincere communications, he prefers to get hold of the chess board rather than managing his being. If experiences are escaped, there would remain no way out as these is no consciousness or memory at hand.

    Keywords: pain, Memory, consciousness, Defense, Luzhin, Nabokov, lived experience}
  • سید رضا میراحمدی*، علی اکبر نورسیده، رقیه پوربایرام الوارس
    نشانه - معناشناسی با پشت سرنهادن نشانه شناسی ساخت گرا، گر  متضمن تحولاتی مهم از جمله پرداختن به موضوعاتی چون تن، ادراک، احساس و حضور گردید و به تدریج به دورنمایی پدیدار شناختی گرایش پیدا کرد. درک و تجربه حسی جهان با تنی حساس که نقش ادراک و تولید معنا را بر عهده دارد از موارد مورد اهتمام این گرایش است. در این حالت  فرایند معناسازی باز و سیال است و ما را با حضوری مواجه می سازد که احساس، ادراک و تجربه زیستی او منشا تولیدات زبانی قرار می گیرد. در همین راستا، شعری کوتاه از آدونیس شاعر سوری (1930) تحت عنوان «المیذنه / گلدسته» انتخاب گردید تا تجربه زیسته شاعر، استحاله احساسات به معنا و نقش سوژه و ابژه در تحقق معنای تجربه شده بررسی شود. رویکرد این پژوهش، تحلیل تجربه زیستی شاعر با ابزار پدیدارشناسی است و قلمرو کشف شهود شاعر، متعلق به دال ها و نشانه های موجود در بستر نشانه های حسی-ادراکی گفتمان است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ما در این گفتمان با گفتمان شوشی مواجه هستیم و مسیله شوش متضمن مواجهه با پدیدار شناسی است و به نظر می رسد پدیدارشناسی نشانه های قصیده آدونیس بیانگر منفک بودن معنا و تجربه به عنوان دو فرایند مجزا ، اما درعین حال هم سویی آنها است. یعنی از نشانه ها، معنا و از معنا، تجربه و جهان زیسته شاعر آشکار می شود که نوعی حس غربت و دلتنگی است. همچنین آنچه به معنا هویت می دهد جهت و زاویه دیدی است که آدونیس به عنوان گفته پرداز به صحنه اصلی گفتمان می دهد تا واقعه سرکوب سنت با محوریت گلدسته و پایان آن با دودکش محقق گردد و تصویری ممکن از صحنه پدیدار شناختی به وجود می آورد
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, هوسرل, احساس و ادراک, تجربه زیسته, آدونیس, گلدسته}
    Sayyed Reza Mirahmadi *, Aliakbar Noresideh, Roghayeh Poorbairam
    After passing through the stage of structuralism, semiotics laid the groundwork for issues such as body, perception, feeling, and presence, and gradually shifted to a phenomenological perspective. In other words, the process of meaning-making is open and fluid, and confronts us with a presence whose biological senses, perceptions, and experiences are the source of linguistic production. Accordingly, the main foundations of meaning are sensory-perceptual perceptions that, through a physical and sensitive presence, convey their lived experience through languag. Therefore, in this study, a short poem by the Syrian poet Adonis (1930) entitled "Al-mezana" was selected and studied by descriptive-analytical method. The approach of this research is phenomenology and its tool is semiotics. The purpose of this study is to investigate the poet's life experience and how emotions are transformed into meaning and the role of subject and object in realizing the meaning of experience. Phenomenological analysis of Adonis's poem "The Al-mezana / minaret" shows thatThe phenomenology of the signs mentioned in Adonis's ode shows that meaning and experience are two separate processes that are  aligned with each other. Another important point in obtaining the meaning and experience of individualization is the direction that Adonis, as the narrator, gives to the main stage in order for the event of discourse to occur. Adonis has provided the source of the production of the signification of the forgetfulness of Eastern culture from the point of view of the weeping minaret and the end with the chimney. Thus, from the point of view of how phenomena begin, end, and are chosen, the narrator's view is taken, and as a result, a possible image of the phenomenological scene is created
    Keywords: Phenomeology, Husserl, Lived Experience, feeling, perception, Adonis, Al-mezana}
  • ابوالفضل حری*
    این مقاله نشان می دهد چگونه ایزاک دینسن در مقام شهرزاد دانمارکی هنر قصه گویی را از پیوند زدن تجربیات زیسته زندگی واقعی خود با دو سنت قصه گویی اروپایی و آفریقایی حاصل کرده، و چگونه در سه دوره مختلف زندگی خود، چونان شهرزاد قصه گو عمل کرده است. در شهرزاد کودک، به قصه های پدربزرگ گوش سپرده؛ در شهرزاد آفریقایی، دینسن به آفریقا سفر کرده؛ و در شهرزاد دانمارکی، دینسن، حاصل تجربیات خود را برای شکل دادن به هویت هنری و خلق قصه های جهانی به هم آمیخته است. این مقاله می کوشد از ارتباط میان دوره های سه گانه زندگی دینسن با آثار وی سخن بگوید. برای تبیین مباحث نظری قصه گویی، به مقاله کلاسیک والتر بنیامین اشاره، و بحث می شود قصه گویی دینسن چه ویژگی هایی دارد. برای تبیین این ویژگی ها، داستان کوتاه «لوح سفید»، نیز بررسی می شود. از جمله یافته این است که دینس از سنت قصه گویی اروپایی و آفریقایی به مثابه کاتالیزور کمک گرفته است. کوتاه اینکه، اگر شهرزاد هزار و یک شب را قصه گوی در حضر می دانند، دینسن را قصه گوی در سفر می شناسند.
    کلید واژگان: دینسن, شهرزاد, قصه گویی, خویش داستان, تجربه زیسته}
    Abolfazl Horri *
    This essay shows how Isak Dinesen, as Danish Shahrazad, has used the art of storytelling, combining her lived experiences with European and African traditions of oral storytelling in her works in different periods. As an enthusiastic child, Dinesen has listened to the tales told by her grandfather. As the second, Dinesen has travelled to Africa. As the third, she has mixed the Eastern and Western tales to form her artistic identity and her world literature. This article justifies the connection between the three periods of Dinesen's life and his works to show how she has gained her place as a storyteller. As for the theoretical framework, a mention is made of W. Benjamin's classic article and its relation to the characteristics of Dinesen's storytelling. To explain these features, “The Blank Page” is examined briefly. One finding is that Dinesen has used the European and African storytelling traditions as a catalyst. In short, if Shahrzad is considered a storyteller in presence, Dinesen is considered a traveling storyteller.
    Keywords: Dinesen, Shahrazad, storytelling, Autobiography, Lived Experience}
  • مرضیه معتمدی محمدآبادی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان از آموزش مجازی درس کارورزی در همه گیری کووید19 بود. این پژوهش بارویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه یافت. ملاک انتخاب دانشجویان، داشتن تجربه صرفا مجازی از کارورزی بود به این ترتیب دانشجویانی که کارورزی 1 و 2 را به صورت مجازی پشت سر گذاشتند و هیچ تجربه ای از آموزش حضوری در کارورزی را نداشتند، انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی صورت پذیرفت. جهت اطمینان از اعتبار پژوهش از راهبرد مرور همتا استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از وجود دو مضمون کلی چالش ها و فرصت های آموزش مجازی کارورزی در تجربه زیسته دانشجومعلمان بود این چالش ها عبارتند از فراهم نبودن زیرساخت ها، مشکلات برنامه درسی و مشکلات سازمانی که باعث شده دانشجویان نتوانند شایستگی های درس کارورزی و شایستگی های تدریس را کسب کنند. در عین حال آموزش مجازی کارورزی فرصت هایی همچون رفع محدودیت زمانی، افزایش دسترسی به محتوا و توسعه سواد فناوری دانشجویان را به دنبال داشته است. با توجه به نتایج حاصل، تاکید بر محاسن آموزش مجازی و تدارک پشتیبانی های لازم جهت تعدیل چالش-های کارورزی مجازی ضرورت دارد.

    کلید واژگان: تجربه زیسته, آموزش مجازی, کارورزی, دانشجومعلم, کووید19}
    Marziyeh Motamedi Mohammadabadi *

    The aim of the present study was to investigate the lived experiences of student-teachers of virtual training of internships in Covid19 epidemic. This research was performed qualitatively and phenomenological. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with 18 student-teachers of Farhangian University of Isfahan. Purposeful sampling was continued until data saturation was achieved. The criterion for selecting students was to have a purely virtual internship experience. Thus, students who had completed internships 1 and 2 virtually and had no experience of in-app training in internships were selected. Data analysis was performed using the seven-step Colaizzi method. Peer review strategy was used to ensure the validity of the research. The results showed that there were two general themes of challenges and opportunities of virtual internship training in the lived experience of students and teachers. These challenges include lack of infrastructure, curriculum problems and organizational problems that have made students ineligible. Acquire internships and teaching skills. At the same time, virtual internship training has provided opportunities such as removing time constraints, increasing access to content, and developing students' technological literacy. According to the results, it is necessary to emphasize the benefits of e-learning and provide the necessary support to mitigate the challenges of virtual internships.

    Keywords: experience, Virtual Education, internship, student-teacher, COVID-19}
  • محمود محمدی

    این مقاله به تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از زندگی دینی می پردازد. بررسی تجربیات زیسته دانشجویان از زندگی دینی ،اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران فرهنگی قرار می دهد. این اطلاعات می‌تواند به مدیران و سیاستگذاران فرهنگی و تربیتی در طراحی برنامه‌های فرهنگی کمک کند. روش پژوهش در این مقاله از نوع روش های کیفی است. جامعه آماری همه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر البرز است. نمونه آماری بر اساس نمونه گیری هدفدار 29 نفر از دانشجویان رشته علوم اجتماعی تعیین شدند. در جمع آوری داده ها از روش مصاحبه روایی استفاده شد و شیوه تحلیل ، روش تحلیل پدیدار شناسی است. پس از جمع آوری تجربیات روایت شده دانشجویان از زندگی دینی، اظهارات مهم دانشجویان از زندگی دینی مشخص شدند. از اظهارات مهمی که دانشجویان از زندگی دینی بیان کرده اند 5مضمون اصلی استخراج شد. در پایان روایتهای دانشجویان بر اساس 5 مضمون اصلی، احساس حضور خداوند در زندگی، آرامش و امنیت، راه و رسم زندگی، عمل به قواعد و قوانین دین ، رعایت اخلاق، توصیف شدند.

    کلید واژگان: تجربه زیسته, زندگی دینی, دانشجویان, دانشگاه فرهنگیان, پدیدار شناسی}
    mahmoud mohammadi

    This article deals with the lived experiences of the religious life of Farhangian University students. Students' experiences of religious life provide valuable information to cultural and educational administrators of the university. This information can help cultural and educational administrators in designing university cultural programs. The research method in this article is qualitative methods. The statistical population is all students of Farhangian University of Alborz. The statistical sample was determined based on a purposive sampling of 29 social science students. In data collection, the method of narrative interview was used and the method of analysis is phenomenological analysis. After collecting students' experiences of religious life, the important statements of students about religious life were identified. 5 main themes were extracted from the important statements made by students about religious life. At the end of the students' narratives were analyzed based on 5 main themes, the feeling of God's presence in life, peace and security, the way of life, following the rules and regulations of religion, and observing ethics.

    Keywords: Lived experiences, Religious life, Student, Farhangian University, Phenomenology}
  • سید رضا شاکری*، محمد کمالی زاده

    با نگاهی فلسفی و نظری می‌توان دو رویکرد فکری را در شعر قیصر امین‌پور شناسایی و تحلیل کرد؛ شعر متقدم و شعر متاخر. مسئله این پژوهش این است که فرایند شکل‌گیری این دو نوع را در نسبت با تحولات زمینه‌ای توضیح دهد و تفاوت‌های آن دو را از منظر دگرگونی و تحول فکری و روحی شاعر تبیین کند. شاعر در شعر متقدم از شرایط فکری و سیاسی و پیرامونی تاثیر گرفته و محوریت تولید شعر و ذهن شاعر اندیشه‌ها و باورهای عمدتا دینی و انقلابی است که شعرهایی را با درونمایه‌های خاص تولید می‌کند. در شعر متاخر امین‌پور تجربه زیسته جای ذهن را گرفته و شعرهایی با محوریت و محتوای موقعیت‌های انسانی در زندگی تولید می‌گردد. مبنای نظری این پژوهش مفهوم تجربه زیسته در نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که قیصر امین‌پور شاعری در متن تحولات اجتماعی، فکری و سیاسی جامعه خویش و جهان بزرگتر مشترک بشری قرار دارد و یک فرایند تکاملی را در شاعرانگی از سر می‌گذراند و به زبان و جهان تازه‌ای از ابعاد شعر دست می‌یابد.

    کلید واژگان: :شعر متقدم, شعر متاخر, ذهن, تجربه زیسته, قیصر امین پور, موقعیت یابی, ویلهلم دیلتای}
    Seyyed Reza Shakeri *, Mohammad Kamalizadeh

    From a philosophical and theoretical point of view, two intellectual approaches can be identified and analyzed in Qeysar Aminpour poetry; Early Poetry and Late Poetry.The aim of this research is to show the fulfillment of formation of these two types in relation to contextual developments and to explain the differences between the two from the perspective of intellectual and spiritual evolution of the poet.In earlier poetry, the poet is influenced by intellectual, political, and environmental conditions, and the focus of poetry production and the poet's mind is mainly religious and revolutionary ideas and beliefs that produce poems with specific themes.In Aminpour's recent poetry, lived experience takes the place of the mind and poems are produced with the focus and content of human situations in life.The theoretical basis of this research is the concept of lived experience in Wilhelm Deltay's theory of humanities, which has been used by literary scholars to study the poems of many poets.The findings of this study show that Qeysar Aminpour is a poet influenced by the social, intellectual and political developments of his society and larger common human world, and goes through the evolutionary process in poetry and achieves a new language and world of poetry dimensions.

    Keywords: Early Poetry, Late Poetry, Mind, Lived Experience, Qeysar Aminpour, Positioning, Wilhelm Deltay}
  • منصور پیرانی*
    روانشناسی مثبت گرا با تکیه بر فضیلت ها و قابلیت ها، توانمندی انسان را تقویت می کند و در پی آن است که با شناخت و طبقه بندی قابلیت ها و فضیلت ها، و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در بهره گیری از نیروهای نهفته درون و بیرونش بهتر یاری کند. خردورزی، عدالت طلبی، خوش بینی، تعالی، شادمانی، امید، شجاعت و... شاخص هایی هستند که روانشناسی مثبت گرا در تعمیم و تثبیت آن ها می کوشد. تعمیم و گسترش فضیلت ها از یک سو موجب ظهور و بروز ایدیال های زندگی انسان و از سوی دیگر باعث تحدید و حتی زوال رذیلت ها در عرصه حیات وی می شود. هدف مقاله حاضر بازخوانی متون کهن ادبی از منظر علوم شناختی است. به این منظور حکایت های اسرارالتوحید را که بازتاب زندگی و حالات ابوسعید ابوالخیر است، برمبنای پاره ای مفاهیم روانشناسی مثبت گرا و به روش توصیفی- تحلیلی بررسی می کنیم . بینش ناشی از معرفت کمال جویانه، گذشته از اینکه حس نوع دوستی، سخاوت، امید، شادی، تعالی و بسیاری فضایل دیگر را در نهاد انسان برمی انگیزد، موجب دگرگونگی جهان بینی و رفتار انسان شده، به زندگی او معنا می بخشد و با ایجاد گرایش مثبت در همه جوانب حیات، سبب پرهیز از بداندیشی ، بدمنشی، سستی، کج خلقی و قضاوت های ناروا می شود. مطالعه متون ادبی که محصول تجارب زیسته جامعه ایرانی است، می تواند روند تقویت این مسئله مهم را تسریع کند و پایه های ساختار اجتماعی را قوام بخشد.
    کلید واژگان: اسرارالتوحید, تجربه زیسته, روان شناسی مثبت گرا, زندگی ایده آل, فضیلت و قابلیت}
    Mansoor Pirani *
    In the hectic life of modern man, the components of the new age such as density of communications; technology and scientific breakthroughs; acceleration of life concerns; escalation of intellectual conflicts, doubts, economic problems; complexities of digital life; alienation from spirituality; breakout of various diseases caused by mental pressures, poverty, ignorance, inequality, and the like have resulted in individuals’ insufficient attention to wellbeing of their soul and psyche, and have made them trapped in frustration and depression. In such circumstances, virtues such as hope, happiness, empathy, altruism and wisdom regain their value and meaning; as the common belief in the Iranians’ collective wisdom is: The sons of Adam are limbs of each other  having been created of one essence When the calamity of the time afflicts one limb the other limbs cannot remain at rest If thou has no sympathy for the troubles of others thou art unworthy to be called by the name of man (Sa’di, 1971, p. 47)   Positive psychology, at the subjective level, is about valuable subjective experiences including well-being, contentment, and satisfaction (with the past); hope and optimism (about the future); and engagement and happiness (with the present). At individual level, it focuses on positive individual traits, namely the capacity for love and occupation, courage, personal skill, aesthetic sensibility, perseverance, forgiveness, originality, future mindfulness, spirituality, and wisdom. At social level, it is about the civic virtues and institutions that move individuals toward better citizenship, namely responsibility, nurturance, altruism, civility, moderation, tolerance, and work ethics. Accordingly, Seligman classifies positive excitements into three categories of the past, presence and future. Fortunately, in the realm of Iranian literature, we have unique or unparalleled texts representing the presence of positive psychology in Persian literature and culture. Israr al-Tawhid is a literary collection containing the sayings, manners and life of Abusa'id Abu al-Khair. The book Asrar al-Tawhid is not just a biography of Abusa'id, but one of the most prominent sources in the history of Iranian mysticism and one of the most important documents in the social history of this land. With no exaggerations, many of the anecdotes, behaviors and thoughts in the book could be compared with virtues presented in modern positive psychology. As reflected in the book, Abusa'id held the view that mysticism should be truly experienced and enacted rather than merely defined and described (Zarrinkoob, 1971, p. 63). Probably that’s the reason why there exists no written manuscript authored by him. The basic concepts of Abusa'id’s worldview are positive thinking, optimism about the creator, kindness with God's creatures, selflessness, sincerity, altruism, self-satisfaction, transcendence and perfection; for each of which ample evidence could be found in Israr al-Tawhid’s anecdotes. The same concepts could also be found in what positive psychologists call virtues and capabilities. The Sufism adopted by Abusa'id is a bright, optimistic, hopeful, happy and joyful one; the same concepts that positivist psychology seeks to explicate and establish. “At the heart of his teachings there is no place for pessimism and denial of life, and he always looks to the bright side of life”. Abusa'id has an optimistic view to the universe, the humans, and all the phenomena of creation. There is no predilection or preference in his thoughts and his life. In his view, Muslims, Christians, Jews, religious and non-religious individuals are all creation of God. Of all the numerous paths that lead to God, he considers the best way to be “bringing peace and tranquility to the people” (Israr al-Tawhid, p. 329). Abusa'id maintains that all personal and social problems originate from human duplicity and hypocrisy; the continuation of which has caused fundamental tragic catastrophes in human history. He believes that pretense or insincerity ruins human essence and human communities, and suggests promotion and dissemination of sincerity and purity as the panacea. In his view, bringing peace (or happiness) to the heart of believers (or others) could bring tranquility and this tranquility stimulates happiness in humans; which in turn results in wellbeing of soul and psyche at both personal and social levels.  Abusa'id’s Sufism, and in fact his lived experience, and essential concepts entrenched in  Israr al-Tawhid’s anecdotes like purity, optimism, altruism, hope, vigor, and transcendence are the topics underscored in the schools of psychology for individuals’ prosperous life.
    Keywords: Asraar al-Tawhid, Positive psychology, Happiness, Virtues, abilities, Existence experience}
  • محمود محمدی*
    از عصری که در آن قرار داریم با عنوان عصر اطلاعات و ارتباطات نام می برند. امروزه مهمترین ابزار دسترسی به اطلاعات و ارتباطات تلفن همراه است.جوانان و بخصوص دانشجویان یکی از گروه های اصلی استفاده کننده از گوشی های همراه هستند.بررسی تجارب زیسته این گروه از افراد جامعه میتواند بازنمای دقیقتری از نحوه مصرف این وسیله اثر گذار را در اختیار برنامه ریزان فرهنگی و تربیتی قرار دهد.دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از گروه هایی هستند که استفاده از تلفن همراه در میان انها متداول و رایج است.این مقاله تلاش کرده است به تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در استفاده از گوشی همراه بپردازد.روش پژوهش در این مقاله از نوع روش های کیفی است.جامعه اماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز هستند و نمونه آماری تحقیق 40 دانشجوی دختر و پسر رشته های تاریخ و علوم اجتماعی این دانشگاه تعیین شدند.روش جمع اوری روایتها روش مصاحبه روایی و روش تحلیل روایتها،روایت پژوهی بوده است.پس از جمع اوری تجربیات زیسته دانشجویان از استفاده از گوشی همراه، به کد گذاری،مقوله بندی و مضمون سازی پرداخته شد.از بررسی روایتها، 10 مقوله و 5 مضمون اصلی استخراج شد و تلاش شده است روایتهای دانشجویان بر اساس پنج مضمون اصلی استخراج شده تحلیل شود.پنج مضمون اصلی استخراج شده از روایتها : مفید و کارامد،مضر و مخرب،همراه سرگرم کننده،احساس دوگانه،تکنولوژی ضروری ارتباطی،بازنمای تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز در استفاده از گوشی همراه هستند.
    کلید واژگان: تجربه زیسته, دانشجویان, گوشی همراه, دانشگاه فرهنگیان}
    Mahmoud Mohammadi *
    The period we are in is called the age of information and communication. Today, the most important tool for accessing information and communication is the mobile phone. Young people, especially students, are one of the main groups using mobile phones. Examining the lived experiences of this group of people in the community can be illustrated Exactly how to use this effective device to provide cultural and educational planners. Farhangian University students are also one of the groups among whom the use of mobile phones is common. This article has tried to address the lived experiences of Farhangian University students in using mobile phones. The research method in this article is qualitative methods. The statistical population of the study is students of Farhangian University of Alborz and A statistical sample of 40 male and female students majoring in history and social sciences at the university was determined. The method of collecting narratives has been the method of narrative interview and the method of analyzing narratives. After summarizing the students' lived experiences of using mobile phones, coding, categorization and thematicization were discussed. From the narrations, 10 categories and 5 main themes were extracted and Attempts have been made to analyze students' narratives based on the five main themes extracted. The five main themes extracted from the narratives are: useful and efficient, harmful and destructive, with fun, dual feeling, essential communication technology, representing the lived experiences of the students of Farhangian University of Alborz in using mobile phones.
    Keywords: Lived experiences, Student, Mobile phone, Farhangian University}
  • سوسن جبری*، فرزانه هدایتی زاده

    روایت تجربه زیسته نویسنده، چه تاثیری بر شکل گیری ماهیت عناصر روایت دارد؟ هدف این پژوهش شناخت تاثیر تجربه زیسته بر شکل گیری ماهیت عناصر روایی است. برای مطالعه موردی، من زنده ام برگزیده شد که روایت تجربه دوران اسارت نویسنده است. شیوه پژوهش، متن پژوهی است. یافته ها نشان می دهند که؛ روایت از آن جا که برآمده از تجربه زیسته نویسنده است، توانسته به خوبی از عهده پردازش پیچیده و عمیق عناصر روایی برآید و نویسنده را از کاربرد شگردهای داستان پردازی بی نیاز کند. شخصیت های داستان نه برساخته خیال، بلکه انسان های واقعی هستند. عنصر حقیقت مانندی در بالاترین حد تاثیرگذاری است. گزینش زاویه دید اول شخص راوی قهرمان در انتقال دلهره های هولناک آمیخته به امید نقش اساسی دارد. شهرهای جنگ زده، جبهه ها، اردوگاه اسیران صحنه واقعی رخدادها هستند. گفتگو ها و تلاش برای دستیابی به اخبار جنگ بخش چشمگیری از حوادث هستند. چالش های پیوسته و سهمگین شخصیت ها در مرز مرگ و زندگی، جریانی مدام از کشمکش های درونی، بیرونی، ذهنی، جسمانی و عاطفی پرقدرت آفریده وگره افکنی ها و بحران ها و تعلیق پرتوانی را شکل داده و رخدادهای پیش بینی ناپذیر پیرنگ را استوار و سرشار از کشمکش، تعلیق و پویایی کرده و خواننده را در دلهره مداومی نگاه می دارد. در نتیجه؛ این یافته ها، تاثیر عمیق و بنیادین محاکات تجربه زیسته بر شکل گیری ماهیت عناصر روایی را آشکار می کند.

    کلید واژگان: روایت شناسی, تجربه زیسته, دفاع مقدس, من زنده ام, محاکات}
    Soussan Jabri *, Farzane Hedayatizadeh

    War and captives subject influence on Elements Story of Manzendeam. The results indicated that the theme of Manzendeam based on the narrator's belief that she have to defense of the country. The events of the novel linked with the historical events. Novels full of internal, external, mental, physical and emotional conflicts. Unpredictable events full the plot. Conflicts have fundamental role in the plot structure and create most difficult challenges in the middle of life and death The events in war and captives are naturally suspension. Crisis are coming and continue each other every moment. War have been transformed the characters to the ideal mans. Then it represent them as the symbol of Iranian warriors of land. First-person pint of view is remarkably unable to transfer of complex emotions, full of terrible fear with hope and certainty of salvation. The scene display the towns in war, Bombardments and terrible torture. Plot is full of events. Captives dialogues’ bringing news of the war are motivated empathy and stability in captivity and include the bulk of the novel. As a result, can say: The elements story of Manzendeam create with the nature of war and captivity not by creative mind of the writer.

    Keywords: narratology, life experience, capture, Manzendeam. Imitation}
  • شایا قاسم پوری*، مرتضی بابک معین

    اساسا می توان دو نگاه به جهان را ازهم تمیز داد: یکی نگاهی که در نشانه شناسی کلاسیک روایی شاهد آن هستیم که جهان را به مثابه «متن» یا «گفتمان روایی» درنظر می گیرد و از این رو به رمزگشایی از آن می پردازد و دیگر نگاهی که جهان را نه به منزله «متن»، بلکه به مثابه «تجربه زیسته» می پندارد. درخصوص نگاه اول باید گفت ما جهان را همچون برگی از کتابی تلقی می کنیم که در آن نشانه هایی که باید مورد خوانش قرار دهیم، ثبت شده اند. لذا فهم جهان برابر است با رمزگشایی از آن اشکال آشکار شده ای که، چه کلامی و چه غیرکلامی، همچون متن هایی تلقی می شوند که گویی «می خواهند چیزی بگویند». اما برعکس براساس نظام دوم، جهان را نه «خوانش»، بلکه «حس» می کنیم. در این مقاله، ضمن تجزیه و تحلیل این دو نگاه هستی در جهان و تاکید بر تمایز آن ها در تعامل شخصیت ها با جهان پیرامون، برآنیم به این پرسش بنیادین جواب دهیم که چگونه می توان بین این دو نگاه و نظام های معنایی تعاملی لاندوفسکی ارتباط برقرار کرد.

    کلید واژگان: متن, روایت, خوانش جهان, تجربه زیسته, معنا, لاندوفسکی}
    Shaya Ghassempouri *, Morteza Babak Moin

    We can consider two sets of views on the world: first the one from the the classical structural semiotics which considers the world as a “text” or as a “narrative discourse” and second the view which is based on the lived experience. These two sets of views on the world have each a specific design regime. In the first case we can say that we consider the world as page of a book on which we can find the hidden meanings, therefor to understand the world means to discover these hidden signs. On the contrary, based on the second regime we do not read the world anymore, but we feel it. In this article besides explaining about these two processes of meaning production and their relationship with the regimes of meanings suggested by Eric Landowski, we analyze the behavior of some main characters of the novels and in their interactions with their surrounding and the world.

    Keywords: text, narrative, lived experience, Meaning, Landowski}
  • نگین بی نظیر*
    وجود اصیل/ دازاین، انسان تنها و فردیت یافته ای است که با انتخاب های خویش، هم خود را از وجود غیر اصیل و غوطه ورشدن در جماعت توده ای (کیرکگور)، گله ای (نیچه) و داسمنی (هیدگر) رها می کند و هم امکان ها و موقعیت های بسیاری را در برابر الزام، حتمیت و ضرورت برای خویش به وجود می آورد. امکان هایی که او را از رویدادگی های زندگی جدا می سازد و رو به تعالی به حرکت درمی آورد. موقعیت های مرزی/ بحرانی نظیر درد، رنج، یاس، شکست، ترس، سفر، پیری، مرگ و... بهترین وضعیت برای مواجهه با خویشتن و مرزهای وجودی است؛ موقعیت های شکننده ای که با فروریختن شاکله های ذهنی، طرح واره های تثبیت شده و تجربه های بسته بندی شده، امکان جهش و درکی انفسی و سوبژکتیو را محقق می سازد. جستار حاضر از منظر مفاهیم کلیدی فلسفه اگزیستانسیالیسم (وجود اصیل، فردیت، انتخاب، امکان، تجربه زیسته، حرکت، موقعیت مرزی، سفر و مواجهه با مرگ) به تحلیل و واکاوی الگوی سفر- زندگی شمس پرنده می پردازد و با واکاوی در منقولات و شیوه زیست شمس تبیین می کند که چگونه شمس با انتخابی آگاهانه، سفر را به مثابه زندگی، تجربه و زیست می کند، در این تجربه درونی و جهان شخصی (سارتر) خود را از روزمرگی و میان مایگی می کند و با آگاهی و شناخت انفسی و سوبژکتیو، پیوسته رو به امر متعالی و نامتناهی در حرکت است. سفر بهترین امکان برای گمنام و ناشناس ماندن شمس، عدم تقید به قالب ها و شاکله های تکراری و عمومی و تجربه موقعیت مرزی است. یکی از مهم ترین موقعیت های مرزی که در سفر امکان مواجهه با آن بیشتر است، درک حضور مرگ به عنوان بنیادی ترین امکان دازاین است. شمس در حرکت به سوی مرگ، هم توسع وجودی می یابد، هم مشتاق مرگ می شود و هم در مشاهده ناپایداری امکانات و امور تناهی هستی، ایمانش به حقیقت مطلق، متقن تر و محکم تر می گردد.
    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, فردیت, تجربه زیسته, سفر, شمس تبریزی}
    Negin Binazir *
    Dasein is a lonely, individualized human who releases himself from both inauthentic being and immersion in mass crowd (Kierkegaard), horde (Nietzsche) and Das Man (Heidegger) with his own choices, and prepares many possibilities and situations against requirement, certainty, and necessity for himself too; the possibilities that separate him from happenings of life and move him towards transcendence. Boundary/crisis situations like pain, suffering, despair, failure, fright, journey, ageing, death, and so on are the best conditions for confronting the self and existential borders; fragile situations which by disintegrating fixed mindsets, established schemes, and packed experiences pave the way for taking a leap towards self-understanding. The present article explores the life-journey model of flying Shams considering existentialist philosophy key concepts (authentic self, individuality, choice, possibility, lived experience, movement, boundary situation, journey, and death). By analyzing quotations and manner of living of Shams, it explicates the ways by which Shams experiences and lives the journey as life, with a conscious choice, and in this inner experience and personal world (Sartre) breaks himself off from everydayness and mediocrity and moves continuously towards the transcendent and infinite with consciousness, self-knowledge, and subjectivity. Journey is the best option for Shams to remain anonymous, non-adherent to repetitive and public norms and forms, and to experience boundary situation. One of the most important boundary situations, which is more likely to encounter during a journey, is understanding the death presence as the most fundamental option of Dasein. In moving towards death, Shams experiences existential development, desires death, and also by observing the instability of possibilities and finite affairs of existence his faith to absolute truth becomes harder and firmer.
    Keywords: Existentialism, Individuality, Lived Experience, journey, Shams Tabrizi}
  • ملوک دانشمند، شعیری حمیدرضا *، رویا لطافتی، مهرگان نظامی زاده

    پدیدارشناسی در حوزه علوم انسانی اهمیت رو به رشدی داشته است. طبق گفته هوسرل، پدیدارشناسی، شیوه فکری است که بازگشت به خود چیزها را می طلبد. از آنجاکه پدیدارشناسی در بنیان نشانه شناسی مدرن نیز ظهور کرده است، برآنیم که تعریفی از آن ارائه داده و مفاهیم کلیدی اش و نیز تاثیری که بر رویکرد نشانه-پدیدارشناختی در ترجمه ادبی دارد را مورد بررسی قرار دهیم. این رویکرد با تکیه بر پدیدارشناسی، عناصری نظیر التفات، ادراک، تن، حضور و احساسات را در بطن حوزه ترجمه وارد می سازد. در این جستار، در وهله اول بنیان نظری و ارتباط آن با ترجمه را مورد مطالعه قرار می دهیم و سپس کاربست پذیری عملی این نظریات را در ترجمه بررسی می کنیم. به عنوان پیکره تحقیق، ترجمه فارسی ارائه شده توسط دانشجویان ارشد ترجمه شناسی فرانسه دانشگاه الزهرا از نثر کوتاهی تحت عنوان مردمان سلامت اثر ژیل آرشامبول (1979) را با رویکری تحلیلی-کیفی مورد واکاوی قرار می دهیم. این جستار بر آن است تا با تحلیل کیفی ترجمه ها خودآگاهی مترجمان را نسبت به عناصر پدیدارشناختی متن افزایش داده و در نتیجه این امر کنش خوانش، درک و تفسیر متن، سه مرحله اصلی ترجمه که کنش هایی شناختی بوده و به این واسطه سوژه ای زنده و مدرک در بطن خود دارند را بهبود بخشد.

    کلید واژگان: ترجمه ادبی, نشانه شناسی, پدیدارشناسی, ادراک, تن, تجربه زیسته}
    Molouk Daneshmand, Hamid reza Shairi*, Roya Letafati, Mehrgan Nezamizadeh

    La phénoménologie trouve aujourd’hui une place importante dans le domaine des sciences humaines. Il s’agit, comme l’indiquait Husserl, d’un mode de pensée qui exige un retour aux choses elles-mêmes. La phénoménologie se figure même à la base de la sémiotique moderne d’où l’intérêt d’en présenter ici la définition, les concepts fondamentaux et son apport à l’approche sémio-phénoménologique de la traduction littéraire. L’approche, dite sémio-phénoménologique, fait intégrer les éléments phénoménologiques tels l’intentionnalité, la perception, le corps et les émotions au sein de la traduction. Dans cette recherche, au premier abord, le fondement théorique sera étudié et son rapport avec la traduction sera mis en lumière. Ensuite, dans un deuxième temps, cette perspective théorique sera appliquée à Gens bien-portants, une prose écrite par Gilles Archambault, parue dans le recueil Stupeur (1979), et sa traduction persane, faite par les étudiants au niveau de Master de la traductologie française à l’université Al-Zahra. L’analyse qualitative des traductions est censée d’attirer l’attention du traducteur sur les points phénoménologiques d’un texte et par conséquent, cherche à améliorer l’acte de lire, comprendre et interpréter ; les étapes principales de processus de la traduction qui, étant toutes les activités cognitives, présupposent un sujet vivant et percevant à leur base.

    Keywords: traduction littéraire, sémiotique, phénoménologie, perception, corps propre, expérience vécue}
  • ابراهیم کنعانی*

    نشانه شناسی تجربه، برآیند چرخش نشانه شناسی به سوی دورنمایی پدیدارشناختی است. در این رویکرد، شاهد شکل گیری نظام معنایی تطبیق هستیم. در نظام تطبیق، کنش ها و ارزش های بیرونی و تملکی جای خود را به ارزش-های درونی، شوشی، لحظه ای، عاطفی و ادراکی- حسی می دهند. در نظام مزبور کنش گر در پی فتح جهان نیست، بلکه به دنبال همایی با جهان و یا به نوعی اهلی کردن و درونی کردن کنش و ارزش ها جهت ارتباطی نزدیک و درونی شده با آن ها است. بنابراین باید نظام کنشی جایگزین نظام شوشی شود تا شرایط تطبیق فراهم گردد. این روند چگونه تحقق می یابد؟ براساس این، پرسش بنیادین مقاله پیش رو این است که در گفتمان مورد بحث، چگونه و در چه شرایطی این ارزش ها شکل می گیرند. همچنین چگونه می توان آن ها را در خدمت استعلا و توسعه فرهنگی قرار داد. درواقع هدف از مقاله پیش رو، بررسی شرایط تطبیق و تحقق نظام نشانه شناسی تجربه بر مبنای یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی است. فرضیه اصلی ما در پژوهش حاضر این است که در گفتمان مورد بحث، عناصر درگیر در تعامل با کسب توانش ادراکی - حسی و در فرایندی جسمانه ای توانسته اند به تطبیقی متقابل دست یابند. درنتیجه چنین تطبیقی است که معناها و ارزش ها توسعه می یابند و به استعلا می رسند. گفتمان مورد نظر توانسته شرایط و الزامات تحقق نظام معنایی تطبیق را تبیین کند.

    کلید واژگان: نشانه شناسی تجربه, تطبیق, ادراکی- حسی, تجربه زیسته, یک عاشقانه آرام}
    Ebrahim Kanani*

    The semiotics of experience is the outcome of a semiological turn toward a phenomenological perspective. This approach brings along a comparative semantic system. In the comparative system, actions as well as external and possessory values are substituted with the internal, passive, transient, emotional, and perceptual-sensory ones. In this system, the actant does not seek to conquer the world; rather, s/he is in search of harmony with the world. In other words, s/he tries to domesticate and internalize the actions and values to establish a close and internalized relationship with them. Therefore, the actantial system needs to be replaced with the passive one to make comparison possible. The main questions of this article are to determine how and under what conditions these values are formed, and how they can be utilized for cultural transcendence and development. In fact, the present article aims to examine the conditions of comparison as well as the realization of the semiotic system of experience in Nader Ebrahimi's A Quiet Romance</em>. The main hypothesis was that the involved elements reach a state of mutual comparison through a corporal process, and interaction with perceptual-sensory competence. Such a comparison will lead to the development of meanings and values. This study managed to explain the necessary conditions and requirements for establishing a semantic system of "comparison".

    Keywords: Semiotics of experience, Comparative, Perceptual-sensory, lived experience, A Quiet Romance}
  • مرتضی بابک معین *
    از نقطه نظر نشانه شناسی کلاسیک ساختارگرا، «امر زیسته تجربی» به مثابه یک داده پیشانشانه ای به حساب می آید؛ یعنی آنچه از منظر ساز و کارهای دلالتی، متنی غریب می آید و از همین روی، قابلیت تجزیه و تحلیل ندارد. درحالی که نشانه شناسی کلاسیک ساختارگرا به «گفتمان روایی» بها داده است؛ یعنی آنچه امر زیسته تجربی را «حکایت» می کند و در عین اینکه به آن جلوه «متنی» می دهد، آن را برای یک نشانه شناس تجزیه و تحلیل می کند. این مسئله، توجیه کننده شعار اصلی گریماس است: «خارج از متن هیچ رستگاری وجود ندارد». برعکس، ما معتقدیم اینجا صحبت از دو فرایند متفاوت تولید معنا است که الزاما یکی، دیگری را نقض نمی کند. درواقع اینجا با دو نظام متفاوت نگاه به جهان مواجه می شویم که هرکدام نظام معنایی خود را دارند. مقاله حاضر ضمن معرفی مثال های متفاوت از حوزه های متفاوت، خصوصا حوزه ادبیات، بر آن است تا نشان دهد «تجربه زیسته» (امر زیسته تجربی) و «گفتمان روایت»، هر دو می توانند تجزیه و تحلیل نشانه شناختی شوند؛ زیرا هر یک بیان کننده دو فرآیند متفاوت تولید معنا هستند.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, تجربه زیسته, روایت, معنا, نظام نگاه به جهان}
    Mortaza ? Babak ?moin *
    From the view point of the classical structural semiotics, the "empirical experience" is considered as a pre-semiotic alien to any signification of the world, and it's based from there, by nature, below the threshold of the analyzable. While structuralist semioticism has given "narrative discourse", that is, what conveys the empirical life to "narrate", and while giving it a "textual" effect, this makes it susceptible to be the subject of the analysis of a semiotician, which justifies the great slogan of Greimas "out of the text point of salvation".
    On the contrary, we have the opinion that these are two processes of meaning production that the one does not necessarily exclude the other. As a result, we have two sets of views on the world that each have a specific design regime. By giving examples of a variety of domains, and more particularly of literature, the purpose of this series is to demonstrate that the "empirical experience", as well as the "discourse of the narration "both relate to the rejection and semiotic analysis.
    Keywords: Semiotics, Lived Experience, Narrative, Meaning, System of Viewing the World}
  • مرتضی بابک معین
    از سالهای 1960 به بعد تصویر نشانه شناسی فرانسه تصویری بسته و به شدت منجمد شده می باشد، تصویر دانشی ساختگرا که به شکلی انحصاری صرفا بر روی داده هایی جدا از زندگی و واقعیت های تجارب زیسته کار می کند. در واقع، نشانه شناسی روایی کلایسک با جدا کردن متن از واقعیت جهان زیسته تمام اعتبار و ارزش را تنها و تنها به گفته می دهد، گفته ای بریده از بافت، که در آن سوژه ها جدا از «تاریخ» شان مورد نظر قرار می گیرند، و ابژه ها خالی از «جوهره» و همچنین معنا خالی از «حضور». پس از گذشت چندین دهه نشانه شناسی با چرخش به سوی دورنمای پدیدارشناسی تصویر دیگری به خود می گیرد، چرخشی که ابعاد گمشده ی معنا را به آن بازمی گرداند، ابعادی که به مسئله «حضور» ادراک شده ی «دیگری» و جهان ماده ی حسی ربط دارند. در واقع این چرخش پدیدارشناختی نشانه شناسی را به سوی شکل گیری «نشانه شناسی تجربه» سوق می دهد، نشانه شناسی که در بطن آن مسئله برگشت به واقعیت، تجارب زیسته و پراتیک و اعمال روزمره مطرح می شود. هدف این مقاله این است نشان دهد چگونه این دورنمای تازه واین چرخش پدیدارشناختی خوانش گفتمان های متفاوت خصوصا گفتمان های تبلیغاتی را با گذر از گفته ومتن کاغذی به تجارب زیسته، و از بازنمود تا حضور و واقعیت تغییر داده است.
    کلید واژگان: حضور, امر حسی, تجربه زیسته, پدیدارشناسی, گفتمان تبلیغاتی}
    Morteza Babak Moin
    L’image de la sémiotique française s’est figée, à partir des années 1960, comme celle d’une discipline formelle travaillant exclusivement sur des artefacts séparés de la vie et de la réalité de l’expérience vécue. En effet, la sémiotique classique narrative coupant le texte de la réalité du monde vécu, donne toutes les valeurs à l’énoncé, extrait de leur contexte, où les sujets sont exclus de leur histoire, les objets vidés de leur substance et effets de sens sans présence. Pourtant cinquante ans ont passé et la discipline offre un autre visage en s’inspirant des origines phénoménologiques qui font paraitre au sein de la sémiotique les dimensions perdues du sens, celles qui dépendent de la «présence» même – immédiate, éprouvée – de l’autre, des textes, de la matière sensible. A vrai dire, cette inspiration oriente cette discipline vers la constitution d’une sémiotique de l’expérience, où il s’agit d’un retour à la réalité, aux expériences vécues et aux pratiques quotidiennes. Cet article a pour l’objectif de montrer comment cette nouvelle perspective a changé la lecture des discours notamment publicitaires en nous faisant passer de l’univers du visible à celui du sensible, de la surface du papier à l’expérience vécue, de la représentation à la présence et à la réalité.
    Keywords: Présence, sensible, phénoménologie, expérience vécue, discours publicitaires}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال