به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Golshiri » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Golshiri » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مجید هوشنگی*، مهدیه طهماسبی

    محوریت نقد روان کاوانه، تعامل میان حوزه هنر، به‏ویژه ادبیات با موضوعات روان کاوی است که در این روش، سوژه متن به بستری برای شناخت نشانه‏ها، ریشه‏ها و عوامل روان‏نژندی در سه محور مولف، متن (ساختار و شخصیت‏ها) و مخاطب است؛ و در مواردی نادر به روش عبور از بحران و ابزاری برای روان‏درمانگری تبدیل خواهد شد. در این حوزه، مقوله اضطراب و وسواس از موضوعات مهمی است که در روان شناسی با رویکردهای شناختی متفاوتی بدان پرداخته‏ شده است و می‏تواند یکی از موضوعات کاربردی در تحلیل متن‏محورانه آثار ادبی قرار گیرد. از سویی، آثار گلشیری به سبب آگاهی او از دانش روان شناسی و کاربست آگاهانه تکنیک‏ها و شاخصه‏های مهم آن در پردازش و تقویت شخصیت، از ظرفیت بالایی در جهت تحلیل روان کاوانه برخوردار است. لذا این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مقوله اضطراب در مجموعه داستان نمازخانه کوچک من پرداخته و نتیجه گرفته است که ریشه اضطراب‏ در شخصیت‏های این داستان‏ها، ترس از وقوع یک حادثه ناگوار در آینده است و شخصیت ها اغلب به پاسخ ابتدایی اجتناب و گریز از موقعیت و مکانیسم‏های دفاعی ابتدایی روی می‏آورند. اکثر شخصیت‏ها در مواجهه با اضطراب، مبتلا به افسردگی، خشم و انزوا شده که در نشانه‏های رفتاری متعددی چون مصرف الکل، بی‏خوابی و بی‏قراری، پرخاش کردن و جیغ و فریاد کردن این بحران را بازنمایی خواهند کرد. درمجموع می‏توان اضطراب و افسردگی را در این مجموعه به عنوان وجه غالب در نظر داشت.

    کلید واژگان: روان کاوی, نقد روان کاوانه, اضطراب, گلشیری, نمازخانه کوچک من}
    Majid Houshangi*, Mahdiyeh Tahmasebi

    The centrality of psychoanalytic criticism is the interaction between the field of art, especially literature, with psychoanalytic subjects, in this method, the subject of the text becomes a platform for recognizing the signs, roots and factors of psychosis in the three axes of the author, the text (structure and characters) and the audience; And in rare cases, it will become a method of overcoming crisis and a tool for psychotherapy. In this field, the category of anxiety and obsession is one of the important topics that have been discussed in psychology with different cognitive approaches, and it can be one of the practical topics in the text-oriented analysis of literary works. On the other hand, Golshiri's works have a high capacity for psychoanalytical analysis due to his knowledge of psychology and the conscious application of its techniques and important features in processing and strengthening personality. Therefore, this research has investigated the category of anxiety in the collection of stories " Namazkhaneye Kochake Man " with a descriptive-analytical method and has concluded that the root of anxiety in the characters of these stories is the fear of an accident. Unfortunate is in the future and the characters often turn to the basic response of avoiding the situation and basic defense mechanisms. Most of the characters are suffering from depression, anger and isolation in the face of anxiety, which will represent this crisis in various behavioral signs such as alcohol consumption, insomnia and restlessness, aggression and screaming. In general, anxiety and depression can be considered as the dominant aspect in this collection.

    Keywords: Psychoanalysis, psychoanalytic criticism, anxiety, Golshiri, Namazkhaneye Kochake Man}
  • مهتاب توکلی، بهرام پروین*
    استقطبت التیارات الحداثیه فی إیران اهتمام المنظرین لیس فقط فی مجال العلم والمعرفه بل ایضا فی الادب وتاتی ذلک بسبب جهودهم فی التعرف علی اسباب تخلف إیران وإیجاد الحلول المناسبه للخروج من هذا الوضع. وفی هذا المجال یمکن ملاحظه ثلاثه مواقف حول الحداثه فی الادب: فریق یری ان الحداثه غربیه تماما ولا جدوی منها، وفریق آخر یعتبرها مقبوله نظرا لاصولها الغربیه، وفریق ثالث یحافظ علی التوازن بین التقلید والحداثه. ویعتبر هوشنک کلشیری الذی یتمتع بمعرفه کبیره فی مجال الادب وتاریخ إیران القدیم، احد ممثلی الجماعه الاخیره. یهدف هذا البحث ان یبین کیف قام کلشیری، باعتباره کاتبا حداثیا وتقلیدیا فی نفس الوقت، بالجمع بین اسالیب السرد الحدیثه والقدیمه دون المساس ببنیه الروایه وقد اعطی اهمیه خاصه لمکانه العناصر التقلیدیه فی الادب المعاصر. تم استخدام المنهج المکتبی فی البحث حیث قمنا بتحلیل وصفی لعناصر التقلید والحداثه فی روایه "مرایا ذات ابواب". اظهرت نتایج الدراسه ان استخدام السرد فی النصوص الکلاسیکیه، البراغماتیه والقصه القصیره التمثیلیه وتوظیف اللغه کجانب تقلیدی، هی بعض طرق السرد القدیمه فی قصص کلشیری، ومحاوله الجمع بین مکونات التقلید والحداثه تظهر اهتمامه الخاص بمکانه التراث فی الادب.
    کلید واژگان: التقلید, الحداثه, الکتابه الروائیه الحدیثه, کلشیری, مرایا ذات ابواب}
    MAHTAB TAVAKOLI, Bahram Parvin *
    AbstractModernization movements, to identify the reasons for Iran's backwardness and finding appropriate solutions to get out of this situation, not only in the realm of science and knowledge but also in literature, attracted the attention of theorists. In this regard, three views on modernity in literature can be observed: one group believes that modernity is completely Western and ineffective, the second group considers it acceptable due to its Western origin, and the third group maintains a balance between tradition and modernity.Houshang Golshiri, who has extensive knowledge in Persian literature and history, is one of the representatives of the third group. This research aims to demonstrate how Golshiri, as a modern and at the same time traditional writer, has depicted the integration of modern and traditional storytelling methods without damaging the structure of the story and has given special importance to traditional elements in contemporary literature. The study was conducted using a library method and descriptive analysis to examine the components of tradition and modernity in the novel "The Mirrored Pain." The results and investigations indicate that the use of narrative in classical texts, pragmatism, the use of short allegorical narrative, and the use of language as a traditional aspect are some of the old narrative methods in Golshiri's stories, and the combination of traditional and modern components together indicates his special attention to the place of tradition in literature
    Keywords: tradition, modernism, Modern Storytelling, Golshiri, The Painful Mirrors}
  • نسترن شهبازی*، حسین بیات
    توجه روایت شناسان به گونه ای از زاویه دید ما-راوی که قابل تقلیل به انواع دیگر روایت نباشد، ریشه در مطالعات میان رشته ای دارد که در آن ها تلاش شده است اثبات گردد اساسا روایتگری به صورت جمعی امکان پذیر است. یکی از ژانرهایی که می تواند بستر کارآمدی برای به کارگیری این شیوه باشد، خاطره گویی به صورت جمعی است. ژانر خاطره با پیروی از الگوی کارکرد ذهن پرداخته می شود و برای باورپذیر شدن روایت، نویسنده حتی خطاهای رایج در فرآیند تداعی معانی در ذهن را نیز شبیه سازی می کند. از سوی دیگر خاطره جمعی که از زبان راوی جمعی روایت می شود، از ظرفیت های منحصر به فردی مثل غلبه بر محدودیت اول شخص مفرد (به شکل کلاسیک) و محصور نبودن در زمان و مکان بهره می برد. این پژوهش با خوانش داستان شرحی بر قصیده جملیه که روایتی در ژانر خاطره با روایتگری جمعی است، نشان می دهد گلشیری چگونه امکانات این دو مقوله را در تلفیق با یک دیگر در داستانی واحد به کار برده و چگونه با افزودن لحن کهن گرایانه و طنزگون، سبکی نوآورانه در ما-روایت ایجاد کرده است که از طرفی موید راوی جمعی باشد و عاملی برای فاصله گذاری قرار گیرد و از طرف دیگر جهت گیری نویسنده را در قبال سوژه مرکزی داستان که تصویری آیینی-شبه مذهبی است، نشان دهد.
    کلید واژگان: ما-راوی, شرحی بر قصیده جملیه, گلشیری, خاطره جمعی, روایت جمعی}
    Nastaran Shahbazi *, Hossein Bayat
    Narration experts'attention to a type of aspect of we-narrator which can not be decreased to other types of narration has its root in mid-field studies trying to prove that group narration is basically plausible. One of the genres which can be an efficient bed for using such an approach is telling memories as a group. Following the pattern of mind function, the genre of memory is formed and simulating the common mistakes faced in realization of the narration, the author makes the narration believable. In addition, collective memory narrated by a group narrator benefits exclusive features including overcoming the classical limitation of first singular and not being limited to time and place. Reading the story of a description for ghaside jomliye which is a narration of group narration genre,the present study shows how Golshiri used the features of these two maghule in combination with each other in one story and how he created a new approach in we-narration by in a humorous and archaic tune in a way that on the one side shows the group narrator and a factor for distancing and on the other side it shows the author's direction facing the central subject of the story which is a semi-religolious-ritual reflection.
    Keywords: We-Narrator, Sharhi Bar Ghaside-ye Jamalie, Golshiri, Collective Memory, Collective Narrative}
  • سینا بشیری*، قدرت الله طاهری
    پس از رواج خردگرایی و عقلانیت در رنسانس در آثار ادبی مختلف، اهمیت مفاهیم شعر و شاعرانگی روز به روز کاسته شد و هرگونه خردگریزی و «جنون» در چهارچوب آسایشگاه ها محبوس شد. نویسندگان مدرن نومید از نتایج و ثمرات خردگرایی غربی به جنبه های معنایی و ذهنی و غیرصوری شاعرانگی در ادبیات داستانی مایل شدند تا هم به مقابله با خرد حاکم بپردازند و هم فریاد اعتراض «جنون» دربند و مطرود را در قالب داستان مدرن نمایندگی کنند. از دیدگاه نظریه پردازان مدرن، «شاعرانگی» در تعریف تازه خود عموما با علاقه مندی به انتزاع و خردگریزی و نفی معیارهای رایج و متعارف در ادبیات همراه بود. در این مقاله کوشیدیم مفهوم «شاعرانگی» و نسبت آن با «جنون» را از طریق مولفه های سبکی داستان های مدرن در رمان «شازده احتجاب» نشان دهیم. یافته های تحقیق نشان می دهند که در رمان «شازده احتجاب» گلشیری، «شاعرانگی» از طریق مولفه هایی چون روایت گریزی، ابهام، زمان پریشی و توجه به ساخت استعاری جملات و عناصری چون «جنون» و «مرگ»، روایت داستان را از حالت متعارف خارج می کند و علاوه بر شاعرانه ساختن متن و فضای داستان، نسبتی معنادار و اعتراضی با نفی خردگرایی و توجه به «جنون» در دوران مدرن به وجود می آورد.
    کلید واژگان: داستان مدرن, گلشیری, شازده احتجاب, شاعرانگی, جنون}
    Sina Bashiri *, Ghodratollah Taheri
    After the spread of rationalism and rationality in the Renaissance, the importance of the concepts of poetry and poeticism in various literary works decreased day by day and any irrationality and "madness" was confined within the sanatoriums. Desperate for the results of western rationalism, modern writers tended to look at the semantic, subjective, and non-figurative aspects of poetry in fiction in order to both confront the prevailing wisdom and represent the outcry of "madness" in the form of modern fiction. From the point of view of modern theorists, "poetry" in its new definition was generally associated with an interest in abstraction and irrationality and the rejection of common standards in literature. In this article, we have tried to show the concept of "poetry" and its relation to "madness" through the stylistic components of modern stories in the novel "Shazdeh-Ehtejab". Findings show that in Golshiri's novel "Shazdeh Ehtejab", "poetry" through components such as anti-narrative, ambiguity, nonlinear timing, and attention to the metaphorical construction of sentences and elements such as "madness" and "death", takes the narrative out of the ordinary and in addition to making the text and atmosphere of the story poetic, it creates a meaningful and protesting relationship with the negation of rationalism and attention to "madness" in the modern era.
    Keywords: Modern Story, Golshiri, Shazdeh Ehtejab, Poetry, Madness}
  • زینب شیخ حسینی*
    ژنت معتقد است متون مختلف برگرفته از آثار پیش از خود هستند. او روابط بین متون مختلف را به پنج دسته بینامتنیت، سرمتنیت، پیرا متنیت، فرامتنیت و بیش متنیت تقسیم می کند. از آنجا که یکی از موضوعات مهم در ادبیات تطبیقی میزان اثرپذیری یا اثرگذاری ادبی است و ژنت نیز در نظریه ترامتنیت خود به دنبال تاثیرپذیری متون از یکدیگر است. می توان گفت ترامتنیت با ادبیات تطبیقی ارتباط دارند.خون آشام ها افسانه های اروپایی هستند که مخاطبان نوجوان زیادی را به خود جذب کرده اند و گلشیری برای اولین بار آنها را وارد داستانی ایرانی کرده است. در این تحقیق با استفاده از شیوه تحلیل محتوا به بررسی خون آشام استفنی مه یر و گلشیری بر اساس روابط ترامتنی خواهیم پرداخت تا به این سوالات پاسخ دهیم که در مجموعه خون آشام گلشیری انتقال متن اولیه به متن ثانویه چگونه صورت گرفته است و گلشیری از کدام عناصر ترامتنی در اثر خود استفاده کرده-است؟ مناسبات فرهنگی چه تاثیری بر متن ثانویه گذاشته است؟گلشیری در اثر خود از عناصر بینامتنیت، سرمتنیت، پیرامتنیت و بیش متنیت بهره برده است و مناسبات فرهنگی ایران باعث تغییراتی در داستان شده است که از آن طرحی خلاقانه ساخته است.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, ترامتنیت, خون آشام, گلشیری, مه یر, ژنت}
    Zeinab Sheikhhosseini *
    Genette believes that different texts have taken from earlier works. He divides the relations between texts into five categories Intertextualitie, Architextualite, Paratextualite, Metatextualite, and Hypertextualite. Since the most important issues in comparative literature is literary effectiveness and Genet in transtextuality theory seeks the influence of texts to each other. It can be said that transtextuality are relate to comparative literature. Vampires are European legends that have attracted teenage audience and Golshiri has introduced them to Iranian fiction for the first time. In this research, using the content analysis method, we want to examine Meyer and Golshiri's vampire according transtextuality relations, in order to answer following questions: how the primary text was transferred to the secondary text in Golshiri vampire and Golshiri has used from Which transtextuality elements in his works? What effect cultural relations has been on the secondary text? In his works, Golshiri has used the Intertextualitie, Architextualite, Paratextualite and hypertextualite, and Iranian cultural relations have caused changes in the story,
    Keywords: Comparative literature, Transtextualitie, vampire, Golshiri, Meyer, Genette}
  • رضا قنبری عبدالملکی*

    پژوهش حاضر با بهره گیری از مولفه ها و راهبردهای گفتمانی راجر فاولر، به دنبال آشکار ساختن ایدیولوژی نویسنده و کنش گران اجتماعی رمان آینه های دردار است. فاولر در نظریه گفتمانی خود، برای ساختار متن در زمینه های روساخت و ژرف ساخت اهمیت خاصی قایل است. از این رو جستار حاضر کوشیده است تا با توجه به آرای وی، از طریق تحلیل روساخت رمان یاد شده، به فهم ژرف ساخت آن دست یابد. در پیوند با این امر، پرسش اصلی پژوهش آن است که هوشنگ گلشیری در روساخت اثر خود، چه راهبردهایی به کار برده است تا بدان وسیله ژرف ساخت متن را به نمایش بگذارد؟ روش این پژوهش از نوع کیفی است و برای توصیف و ارزیابی داده ها از رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده های این مطالعه حاکی از آن است که برجسته سازی و حاشیه رانی ، سازوکار حاکم بر کردار ها و رفتارهای گفتمان رمان است. نویسنده با کاربست راهبردهایی چون ارجاع ضمیر، ایجاد تعلیق، ایجاد ابهام، وجه نمایی، فاعلی سازی، جملات امری و پرسشی، تغییر جایگاه ارکان جمله، حذف برخی عناصر زبانی، زمان پریشی، و مجهول سازی توانسته است ایدیولوژی کمونیست های مهاجر ایرانی را به نمایش بگذارد. بیشترین بسامد راهبردهای گفتمانی، مربوط به مولفه ارجاع ضمیر و کمترین بسامد به تغییر جایگاه ارکان جمله تعلق دارد. گفتنی است که راهبردهای گفتمانی فوق الذکر، مهم ترین ویژگی های روساخت رمان گلشیری به شمار می آیند.

    کلید واژگان: فاولر, گلشیری, تحلیل گفتمان انتقادی, آینه های دردار, روساخت}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki*

    The present study has been carried out by applying the components and discourse strategies of Roger Fowler in order to reveal the ideology of the author and the social actors of the novel of Mirrors with Doors. In his discourse theory, Fowler pays special attention to the structure of the text in the fields of superstructure and deep structure. Therefore, the present paper has tried to gain a deep understanding of its construction through the analysis of the superstructure of the novel of mirrors, according to Fowler's views. In this regard, the main question of this research is to seek the strategies Houshang Golshiri used in the superstructure of his work in order to show the depth of the text. The method of this research is qualitative borrowing a descriptive-analytical approach to describe and evaluate the data. The results indicated that Glorification and Marginalization are the governing mechanism of novel discourse practices and behaviors. Using the following strategies, the author has been able to demonstrate the ideology of the Iranian immigrant communists: Discourse functions of pronoun reference, suspension, ambiguity, modality, activation, question sentences, changing the position of sentence elements, removing some linguistic elements, and anachronism. The most frequent discourse strategy is related to the component of pronoun reference and the least frequent is related to changing the position of sentence elements. It should be noted that the above-mentioned discourse strategies are the most important features of Golshiri's novel superstructure.

    Keywords: Fowler, Golshiri, critical discourse analysis, Mirrors with Doors, superstructure}
  • عناصر گروتسک و مدرن گرایی در رمان شازده احتجاب گلشیری
    سید اسماعیل قافله باشی*، فرشته سادات حسینی

    پایبندی به فرم و شگرد در داستان، استخوان بندی اندیشه های گلشیری را تشکیل می دهد. او به دنبال نمایش حرکت و پویایی در ادبیات، به سنت شکنی دست زد و داستان را به ابزاری برای شناخت خود و دیگران مبدل ساخت و با این دیدگاه در رمان شازده احتجاب به جستجو در اعماق و نفوذ در لایه های پنهان ذهن شخصیت ها و کشف و شناخت خود و دیگران و بیان حقایق جامعه با استفاده از برهم زدن ترتیب و توالی پیوسته زمان پرداخت و با بهره گیری از ژانر گروتسک، چشم خوانندگانش را به روی حقایقی گشود که در زندگی روزمره در مواجهه با واقعیت به ورطه فراموشی سپرده شده بود. نویسندگان در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شگرد های مدرن در این رمان پرداخته و به این نتیجه دست یافته اند که شازده احتجاب توانسته مدرن گرایی نویسنده اش را به نمایش درآورد و به دلیل مشخصه های عدول از هنجارهای عادی و پذیرفته شده، مسخ شدگی، برانگیختن خنده تلخ و نفرت آور، جان بخشی به اشیاء، تصویر دیوانگی در معنای رمانتیک، ترسیم فضاهای تاریک، رعب آور، تشریح شکنجه های هولناک و نشان دادن مرگ تلخ با بهره گیری از استعاره و مجاز، تصویرگر وقایع روی داده برای چهار نسل از یک سلسله در ژانر گروتسک باشد.

    کلید واژگان: داستان فارسی, هوشنگ گلشیری, شازده احتجاب, گروتسک, مدرن گرایی}
    Golshiri's Modernism in the Novel Prince Ehtejab Using Grotesque Elements
    Seyd Esmaeil Ghafelebashi *, Fereshte Sadat Hosseini

    Adherence to form and technique in the story constitutes the framework of Golshiri’s ideas. To demonstrate the movement and dynamism in the literature, he broke with tradition and turned the story into a means for knowing himself and others. Following the mentioned perspective, the novel Prince Ehtejab seeks to explore the depths and penetrates the hidden layers of the characters’ minds, discovers and knows oneself and others, and expresses the realities of society by disrupting the continuous order and sequence of time. Moreover, he used the grotesque genre to open his readers’ eyes to truths overlooked in everyday life in the face of reality. In this article, authors have studied modern techniques in this novel using analytical and library research methods and revealed that the novel Prince Ehtejab has been able to indicate the author to be a modernist. Furthermore, given the characteristics of deviation from accepted norms, metamorphosis, induction of a bitter and odious laughter, personification, depiction of madness in a romantic sense, depiction of dark and terrifying locations, description of horrific tortures, and presentation of a bitter death using metaphor and trope, he has illustrated the events occurred to four generations of an ancestry using the grotesque genre.

    Keywords: Literary Genre, grotesque, Golshiri, Prince Ehtejab, Modern literature}
  • فواد مولودی*، محمد هدایتی
    در مقاله حاضر هم‎عرضی فرم رمان کریستین و کید از هوشنگ گلشیری، با ساخت اجتماعی سازنده آگاهی در دوران آن بررسی می‎شود. رمان، در نگاه نخست، اثری شخصی و شدیدا فرمالیستی و صناعت‎مند به نظر می‎آید و انگار باب هرگونه تحلیل جامعه‎شناختی به روی آن بسته است؛ اما این مقاله، در جهتی وارونه، در پی آن است تا خصلت ذاتا اجتماعی فرم این رمان را نشان دهد. این مقاله هم وفاداری به روش‎شناسی لوکاچ است، هم تلاشی است برای حرکت دادن اندیشه او به جانب رمان مدرنیستی. در اینجا سخنی از «محتوای اثر ادبی» و «محتوای اجتماعی» به میان نمی‎آید و تمام بحث مبتنی بر «فرم» است. بخش نظری، صورت‎بندی تاریخی اندیشه لوکاچ بر مبنای پنج اثر اصلی او در باب جامعه‎شناسی ادبیات است. در طرح این بحث نظری و تاریخی، تلاش بر آن بوده است تا نسبتی «درونی» با آنچه در بخش نقد رمان آمده است برقرار باشد؛ در ادامه، ساخت اجتماعی در زمانه نگارش رمان کریستین و کید بر مبنای مسیله «مواجهه با غرب» صورت‎بندی شده است؛ در رویارویی با این مسیله، سه گروه اجتماعی از هم تفکیک گردیده است: دو گروه غرب‎گرا و غرب‎ستیز که با رویکردی «ذات‎گرایانه» به مسیله نگریسته‎اند؛ و گروه سوم که کوشیده است از این دوگانه‎سازی رها شود و خصلت «پیشامدی» مسیله را پیش چشم بدارد. تبیین چگونگی پیوند فرم این رمان با ساخت آگاهی گروه سوم، هدف این مقاله بوده و این نتیجه حاصل شده است: کلیت فرم، برآمده از ترکیب مولفه‎های «فرایند شناخت، اکنونیت، تکه تکگی، وجه انشایی، تعلیق، و دیالکتیک جذب/دفع» است؛ و این فرم، هم‎عرض با ساخت اصلی آگاهی در گروه سوم است که این مسیله را «گشوده»، «اکنونی»، «متکثر»، «موضوع شناخت» و «در فرایند» می‎دانستند.
    کلید واژگان: فرم, ساخت اجتماعی, لوکاچ, کریستین و کید, گلشیری}
    Foad Mowloudi *, Mohammad Hedayati
    In this article, we try to examine the parallel between the form of Houshang Golshiri’s novel Christine and Kid and the social construction of consciousness in its time. At first glance, the novel seems to be a personal account that cannot be sociologically analyzed; however, this article seeks to show the inherently social nature of this novel’s form. The theoretical part is the historical formulation of Lukács’ thought based on his five major works on the sociology of literature. The article tries to show that the social construction of consciousness at the time of writing Christine and Kid was centered around the issue of “the encounter with the West”; In terms of this issue, we have distinguished three social groups in Iranian intellectual society: on the one hand, pro-Western and anti-Western groups, that have dealt with the issue through an “essentialist” approach, and, on the other, a third group that has tried to discard this dualism and consider the “contingent” nature of the issue. The purpose of this article is to explain how the form of this novel is connected with the construction of the consciousness of the third group. The findings show that the form in this novel is shaped by the combination and interplay of several components: the process of knowledge, contemporaneity, interruptions, compositional aspect, suspension and the dialectic of reception and rejection. Moreover, this form is in line with the main construction of consciousness in the third group, which considered the issue as “open,” “present,” “plural,” “subject of cognition,” and “in process.” Extended Abstract1.IntroductionThe present article studies the relationship between form and the social construction of consciousness in Houshang Golshiri’s novel Christine and Kid. While the novel appears to be a personal, formalist work, defying any kind of sociological analysis, attempt has been made to examine the inherently social nature of the novel’s form. Throughout the article, both in the theoretical and practical sections, the focus of discussion is on the ‘form’ rather than the ‘literary content’ or the ‘social content’ of the novel. 2.Theoretical FrameworkThe historical formation of Lukács’ ideas in the present article shows that he focuses on form, which, according to him, is the composition that directs how a work of art is received. Mimesis is based on the selection, assessment and formation of elements of reality, represented in form. The present article draws on Lukács’ ideas in this regard to study Golshiri’s Christine and Kid. 3.MethodologyThe present study adopts the qualitative methodology and is a case study of a literary work. It is based on Lukács’ methodology in the sociology of the novel and attempt has been made to analyze the relationship between this literary form and the social construction of consciousness. 4.Discussion and AnalysisIn Christine and Kid, the East/West dichotomy, as one of the most fundamental issues in the structure of the contemporary Iranian society, has been dealt with. A Lukácsian study of the novel reveals that there is a consistency between the form of the novel and the social construction of consciousness. 5.Conclusion The form of Golshiri’s Christine and Kid is made up of some major elements: the process of understanding ‘the other/the Western’ and consequently ‘the self/the Eastern’; the development of form in the present time based on the development of the present moment; the development of characters in the process of the development of ‘events’; the fragmentation of events, characters and ideas; and the endless suspension in ‘attracting/repelling’ the other and the self. The form of this novel is consistent with the construction of consciousness in the third group in dealing with the ‘issue of the West’.  In other words, the form of this novel, in its totality, reveals the construction of the third group and challenges the Western/anti-Western dichotomy. Select BibliographyAmanat, A. 1400 [2021].Tarikh-e Iran-e Modern. M. Hafez (trans.). Tehran: Faragard.Ashouri, D. 1387 [2008]. “Houshyari-e Tarikhi.” In: id. Ma va Moderniyat. Tehran: Serat: 13-43.Lukács, G. 1373 [1994]. Pajouheshi dar Realism-e Oroupayi. A. Akbari (trans.). Tehran: Elmi va Farhangi.Lukács, G.1377 [1998]. Tarikh va Agahi-e Tabaqati: Pajouheshi dar Dialektik-e Marksisti. M. J. Pouyandeh (trans.). Tehran: Nasl-e Qalam.Lukács, G.1380 [2001]. Nazaryeh-ye Roman. H. Mortazavi (trans.). Tehran: Qesseh.Lukács, G.1388 [2009]. Roman-e Tarikhi. Sh. Behyan (trans.). Tehran: Akhtaran.Lukács, G.1397 [2018]. Jan va Sourat. R. Rezaee (trans.). Tehran: Mahi.Nabavi, N. 1388 [2009]. Roshanfekran va Dolat dar Iran: Siasat-e Goftar va Tangna-ye Esalat. H. Fesharaki (trans.). Tehran: Shirazeh.Shadman, F. 1382 [2003]. Taskhir-e Tamaddon-e Farangi. Tehran: Gam-e Noe.Ziaebrahimi, R. 1397 [2018]. Paydayesh-e Nasionalism-e Irani: Nejad va Siasat-e Bijasazi. H. Afshar (trans.). Tehran: Markaz.
    Keywords: form, Social Construction, Lukács, Christine, Kid, Golshiri}
  • رضا قنبری عبدالملکی*، آیلین فیروزیان پوراصفهانی
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل سبک گفتمان داستان «دهلیز» اثر هوشنگ گلشیری، کاربرد زبان را در این متن بر مبنای دستور نقش گرای نظام مند مورد مطالعه قرار داده است. پرسش اصلی در این جستار، آن است که عناصر زبانی داستان در بازنمود واقعیت های سیاسی و اجتماعی عصر تا چه حد موفق بوده اند؟ نگارندگان برای دست یابی به پاسخ این پرسش، متن داستان را با توجه به فرانقش های مطرح در نظریه هلیدی مورد بررسی قرار داده تا نشان دهند که تصاویر ذهنی گلشیری از واقعیت چگونه در زبان نوشته او رمزگذاری شده اند. در داستان مورد بحث، 239 فرایند فعلی مشاهده شد که نگارندگان همه آن ها را بر اساس الگوی تحلیل دستور نقش گرا مورد بررسی قرار دادند، اما به دلیل محدودیت حجم مقاله، صرفا به ذکر چند نمونه شاخص از هر فرایند اکتفا شد. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. بدین نحو که در ابتدا همه افعال موجود در متن استخراج و بسامد فرایندهای به کاررفته در آن ها مشخص گردید؛ سپس مطابق روش هلیدی به گروه بندی و تحلیل آن ها پرداخته شد. در میان فرانقش های سه گانه، تمرکز مقاله حاضر بر فرانقش های اندیشگانی و متنی است. یافته های پژوهش بیان گر کاربست بیشتر فرایندهای مادی، رفتاری و رابطه ای و بسامد کمتر فرایندهای وجودی، ذهنی و کلامی است. فرکانس بالای فرایند مادی در داستان، مناسبت آن را با بافت تاریخی جامعه عصر گلشیری منعکس می سازد که هم زمان بوده است با رشد تفکر سرمایه داری و توسعه صنعت در ایران. همچنین این فرایند نشان‏ می دهد که نویسنده در گفتمان خود در پی ملموس نشان دادن نگرشش نسبت به اوضاع سیاسی جامعه است. در مقایسه با فرایند مادی، فرایندهای ذهنی از بسامدی کمتر برخوردارند که حاکی از آن است که نویسنده احساسات و ویژگی های ذهنی خود و مشارکین گفتمان را کمتر وارد داستان نموده است. کاربرد فراوان وجه اخباری و افعال ماضی عواملی هستند که باعث پیدایش میزان قطعیت بالایی در گفتمان شده اند.
    کلید واژگان: هلیدی, گلشیری, دهلیز, فرانقش اندیشگانی, نظام گذرایی}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki *, Ailin Firoozianpooresfahani
    The present study analyzed Houshang Golshiri’s discourse style in his short story of "Dehliz (=Atrium)", and the use of language in this text considering systemic functional grammar. The main question in this paper is: To what extent have the linguistic elements of the story been successful in representing political and social realities? In order to answer this question, the authors examined the text of the story according to the metafunctions to reveal how Golshiri's mental images of reality were coded in the language of his writing. In this story, 239 processes have been found and examined based on Halliday’s model, but due to limitations, only a few examples of each process are mentioned. The method of this research is descriptive-analytical. In this way, all verbs in the text have been extracted and the frequencies of the processes were identified. Then they were grouped and analyzed according to Halliday’s method. Among the three metafunctions, the focus of this article is on ideational and textual metafunctions. The findings demonstrate that material, behavioral and relational processes have mostly been applied and existential, mental and verbal processes have rarely been used. The high frequency of the material process in the story reflects its relevance to the historical context of Golshiri-era society, which coincided with the growth of capitalistic thought and the development of industry in Iran. Also, it shows that in his realistic discourse, the writer seeks to represent his attitude toward the political situation of the society. Compared to the material processes, mental processes have less frequency. It indicates that the writer has seldom involved his own and his discourse addressees’ feelings, and mental characteristics in the discourse of this short story. The processes and texture of the text fit together. The high frequency of use of past tense is a factor that has increased the degree of certainty in discourse.
    Keywords: Halliday, Golshiri, Atrium, ideational process, transitivity system}
  • عیسی سلیمانی، محمدحسین جواری*

    مهاجرت مفهوم و کنش مدرنی نیست، اما نگرش به آن در سده بیستم، بویژه پس از نیمه دوم آن بانگریستن به وضعیت انسان معاصر و خودآگاهی اش عوض شده است، وگرنه، مهاجرت از همان آغاز آفرینش وجود داشته و چه بسیار کسان که هجرت کرده اند (از اشخاصی بزرگ همچون حضرت ابراهیم و پیامبر اسلام و یارانش، و یا مهاجرت برخی اقوام در زمان جنگ ها). اما آنچه که در این میان، نگاه کوندرا و گلشیری را متمایز می کند، نگاه این دو به مهاجران در غربت (نگاه گلشیری در آینه های دردار) و برگرداندن آن ها به کشورشان (نگاه کوندرا در بی خبری) است، تا فرق اساسی بین خود و هم میهنان و حتی نزدیکان شان را ببینند. در این میان گلشیری مهاجران ایرانی را در غربت توصیف می کند و کوندرا مهاجران را به پراگ برمی گرداند؛ دو چیزی تقریبا متفاوت، اما هر دو راجع به مهاجرت و مهاجران و تغییر آن ها در این فرایند که سرانجام به دو نتیجه متفاوت منجر می شوند.

    کلید واژگان: مهاجرت, بی خبری, زبان, کوندرا, گلشیری, آینه های دردار}
    Issa Soleymani, MohammadHossein Djavari *

    “Migration” is not a modern concept or phenomenon; however, due to the modern  situation and self-consciousness of humans, the outlook toward it has changed in the twentieth century and especially in its second half.  Otherwise, migration and migrators have existed from the very beginning of creation ( great people such as Prophet Abraham and Prophet Mohammed and his disciples, or the large number of refugees during wartime are some examples). However, what here makes Kundera and Golshiri's view of the concept of migration different is the way they illustrate the alienation of the migrators  (Golshiri 's view in Mirrors with Doors) and their return to their countries (Kundera's view in Ignorance ), grasping the distinction between themselves and their compatriots and even their kin. Golshiri depicts Iranian immigrants living abroad and Kundera takes immigrants to Prague; notwithstanding these differences, both authors have written about migration, immigrants, and the transformations which occur in this process , finally leading to two different conclusions.

    Keywords: migration, ignorance, Language, Kundera, Golshiri, Mirrors with Doors}
  • سید اسماعیل قافله باشی*، فرشته السادات حسینی
    پا یبندی به فرم و شگرد در داستان، استخوان بندی اندیشه های گلشیری را تشکیل می دهد. او به دنبال نمایش حرکت و پویایی در ادبیات، به سنت شکنی دست زد و داستان را به ابزاری برای شناخت خود و دیگران مبدل ساخت و با این دیدگاه در رمان شازده احتجاب به جستجو در اعماق و نفوذ در لایه های پنهان ذهن شخصیت ها و کشف و شناخت خود و دیگران و بیان حقایق جامعه با استفاده از برهم زدن ترتیب و توالی پیوسته زمان پرداخت و با بهره گیری از ژانر گروتسک، چشم خوانندگانش را به روی حقایقی گشود که در زندگی روزمره در مواجهه با واقعیت به ورطه فراموشی سپرده شده بود. نویسندگان در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شگرد های مدرن در این رمان پرداخته و به این نتیجه دست یافته اند که شازده احتجاب توانسته مدرن گرایی نویسنده اش را به نمایش درآورد و به دلیل مشخصه های عدول از هنجارهای عادی و پذیرفته شده، مسخ شدگی، برانگیختن خنده تلخ و نفرت آور، جان بخشی به اشیاء، تصویر دیوانگی در معنای رمانتیک، ترسیم فضاهای تاریک، رعب آور، تشریح شکنجه های هولناک و نشان دادن مرگ تلخ با بهره گیری از استعاره و مجاز، تصویرگر وقایع روی داده برای چهار نسل از یک سلسله در ژانر گروتسک باشد.
    کلید واژگان: داستان فارسی, هوشنگ گلشیری, شازده احتجاب, گروتسک, مدرن گرایی}
    Seyd Smaeil Ghafelebashi *, Fereshte Sadat Hosseini
    Adherence to form and technique in the story constitutes the framework of Golshiri’s ideas. To demonstrate the movement and dynamism in the literature, he broke with tradition and turned the story into a means for knowing himself and others. Following the mentioned perspective, the novel Prince Ehtejab seeks to explore the depths and penetrates the hidden layers of the characters’ minds, discovers and knows oneself and others, and expresses the realities of society by disrupting the continuous order and sequence of time. Moreover, he used the grotesque genre to open his readers’ eyes to truths overlooked in everyday life in the face of reality. In this article, authors have studied modern techniques in this novel using analytical and library research methods and revealed that the novel Prince Ehtejab has been able to indicate the author to be a modernist. Furthermore, given the characteristics of deviation from accepted norms, metamorphosis, induction of a bitter and odious laughter, personification, depiction of madness in a romantic sense, depiction of dark and terrifying locations, description of horrific tortures, and presentation of a bitter death using metaphor and trope, he has illustrated the events occurred to four generations of an ancestry using the grotesque genre.
    Keywords: Literary Genre, grotesque, Golshiri, Prince Ehtejab, Modern literature}
  • علیرضا پورشبانان*، مهدی عبدی

    ادبیات نمایشی و داستانی از دیرباز با یکدیگر پیوند داشته اند؛ داستان به عنوان وسیله بیان رویدادهای زندگی و نمایش ابزار ارتباط با جهان پیرامون، همواره در ارتباط با یکدیگر، ضمن برآورده کردن برخی از مهم ترین نیازهای انسان، امکانات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند و روند رو به گسترش آن همچنان هم ادامه دارد. امروزه نمایش از ظرفیت های ادبیات داستانی و داستان از برخی ویژگی های درام استفاده می کند. با این وصف در این پژوهش سعی می‏ شود با تمرکز بر سی ‏و شش وضعیت نمایشی ژرژ پولتی، دو اثر «پیچک» از گراتزیا دلددا و« کریستین و کید» از هوشنگ گلشیری بررسی شده و به روش توصیفی تحلیلی چگونگی خلق ظرفیت‎های نمایشی دو اثر از طریق وجوه اشتراک محتوا نشان داده شود. یافته های پژوهش نشان می دهد هرچند این دو اثر در دو مکتب با مختصات متفاوت شکل گرفته‏ اند؛ اما با درونمایه مشترک عشق و روابط انسانی و عاطفی، از وضعیت های نمایشی مرتبط با این درونمایه برخوردارند؛ چنانکه گلشیری با توجه به بعد فردی روابط و دلددا با تمرکز بر بستر اجتماعی شکل‎گیری و رشد شخصیت ها، موفق به خلق موقعیت‎های نمایشی در آثار خود شده‎اند.

    کلید واژگان: ادبیات, نمایش, گلشیری, دلدا, درونمایه., ژرژ پولتی}
    Alireza Pourshabanan*, Mehdi Abdi

    Dramatic and fictional literature has long been inextricably linked since language emerged as a means of communication; storytelling as a means of expressing life events and drama as a means of communicating with the world around us, have always met the most important human needs in relation to each other, and in the course of their lives, their tools and capabilities have been shared and expanded to the present. Today, the drama uses some of the features and capabilities of fiction literature and fiction literature for some drama. However, in this study we try to focus on some of the dramatic situation that Georges Poletti has identified in Thirty-Six cases to study works “Ivy” by Deledda and ²Christine and Kidd² by Hooshang Golshiri in a descriptive-analytic method to show how content subscriptions have created the dramatic capacity in two works. Accordingly, the findings of the study show that although the works of these two authors have been formed in two different schools with different coordinates, but they share the dramatic situation associated with a common theme of love and attention to human and emotional relationships. Due to Golshiri by focusing on individual dimension of relationships and deledda by focusing on the social context of the formation and development of the characters, have succeeded in creating dramatic situation in thier work

    Keywords: Literature, Drama, Golshiri, Deledda, theme., Georges Polti}
  • حمید عبداللهیان*، سمیرا شفیعی، عاطفه زندی

    یکی از رویکردهایی که در نقد داستان از منظر زبان شناختی بسیار متحول شده، نظریه راجر فالر است. این نظریه آمیزه ای از نظریات دستورزبان گشتاری چامسکی و زبان شناسی نقش گرای هالیدی است. ازآنجاکه داستان «خانه روشنان» گلشیری به شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده و فالر نیز معتقد است، در چنین داستان هایی، روساخت به فهم ژرف ساخت کمک می کند، در مقاله حاضر، با روش توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه ای و با رویکرد زبان شناختی برمبنای نظریه زبان شناختی فالر، داستان «خانه روشنان» تحلیل شده است. نتایج این تحقیق حاکی است نوع گشتار و شیوه جریان سیال در این اثر باعث به هم‎ریختگی ساختار نحوی جملات، عدم پیروی از قواعد دستوری، تکرار مرجع ضمایر، ایجاد ضرباهنگ و موسیقی در کلام، کاربرد تضادهای تداعی گر و تکرارهای مبتنی بر تاکید، سردرگمی مخاطبان، و ایجاد تعلیق و تعویق در کلام می شود. شخصیت اصلی این اثر، کنشگر و راویان جمع، همگی، منفعل و حسی ادراکی اند. گویی، نباید کلامی ضدایدیولوژی غالب متن بر زبان رانند که باعث برهم خوردن فضای تک صدای متن شود. گلشیری در این اثر نیز خواسته مانند بقیه آثارش به مشکلات جامعه نقب بزند و قضاوت های مداخله جویانه اش را در متن حاکم کند. از حیث نگاه به متن، نویسنده گاه از منظر بیرونی به متن پرداخته و خود را قادر به فهم ادراکات اشخاص داستان ندانسته و گاه از منظر درونی متن را کاویده و گرایش های شناختی خود را با متن همگام کرده است. از حیث بازنمود گفتار و اندیشه نیز این اثر هم از گفتار باواسطه (مستقیم آزاد) استفاده کرده است و هم از گفتار بدون واسطه و مستقیم. هردوی این شیوه ها توانسته تا حد امکان مکنونات درونی و کلامی شخصیت های اصلی و فرعی را بازنماید.

    کلید واژگان: گفتمان, متن, راجر فالر, گلشیری, «خانه روشنان»}
    Hamid Abdollahian *, Samira Shafiee, Atefeh Zandi

    One of the approaches to the criticism of fiction that has changed a lot from a linguistic point of view is Roger Fowler’s linguistic theory. This theory is a mixture of Chomsky’s transformational grammar and Halliday’s functional linguistics theories. The story of Golshiri’s “Khaneh-ye-Roshanan” was written in the mode of stream of consciousness, and Fowler believed that in such stories, the surface structure helps to understand the deep structure. The present paper analyzed the story of “Khaneh-ye-Roshanan” based on Fowler’s linguistic approach using the descriptive-analytical method along with library research tools. The results of the study indicate that the types of transformations and the mode of stream of consciousness in this work cause shifts in syntactic structure of sentences, non-compliance with grammatical rules, repetition of pronoun references, creation of rhythm and music in speech, application of associative contrasts, repetitions based on emphasis, confusion in the readers’ minds, and creation of suspension and postponement in speech. The main characters of this work, the actor and alternating narrators, are all passive and sensory-perceptive. It is as if they should not utter a word against the dominant ideology of the text, which would disrupt its monotonous atmosphere. In this work, like the rest of his works, Golshiri wanted to delve into the problems of society and to dominate his interventionist judgments in the text. In terms of looking at the text, the author sometimes dealt with the text from an external perspective and did not consider himself to be able to understand the perceptions of the characters in the story, while he sometimes explored the text from an internal perspective and assimilated his cognitive tendencies into the text. In terms of representation of speech and thought, both direct and indirect speech were used in this work. Both methods could reveal as much as possible the internal and verbal secrets of the main and secondary characters.

    Keywords: Discourse, Text, Roger Fowler, Golshiri, Khaneh-ye-Roshanan}
  • Sayyed Rahim Moosavinia *, Arash Azarpanah, Manouchehr Joukar
    Houshang Golshiri is among the Iranian leading creative and imaginative fiction writers who managed to open up new horizons in Iranian fiction. Hence he could be claimed to be an innovative avant-garde short story writer with unique stylistic characteristics. Although inspired by fiction writers such as Alavi, Sadeqi, Golestan and Saedi in the techniques of narration, Golshiri nonetheless stands out among his Iranian peers in creating the sense of indeterminacy, discovery, and the adequate use of polyphonic narration. Thus, he may justifiably be called a well-established paragon of the relevant views and techniques employed by the preceding generations. On the other hand, Golshiri's style in writing short stories (in terms of polyphony), itself based on Bakhtin's dialogical heteroglossia and uncertainty, seems to be worthy of investigating from post-modernist and phenomenological points of view. The present paper uses such a framework to analyze a corpus of eleven short stories written by Golshiri. It is an attempt to show a postmodernist tinge through the presence of narrative indeterminacy and contextual polyphony based on Bakhtin’s ideas. Then through indeterminacy and polyphony Golshiri’s narratives are shown to reach discovery. This will lead the author and the reader to realize discovery and anagnorisis about the main theme throughout the story.
    Keywords: Golshiri, short story, polyphony, indeterminacy, discovery}
  • مریم جلالی
    کتاب «شازده احتجاب» به قلم هوشنگ گلشیری توجه بسیاری از تحلیلگران ادبی و منتقدان را به سوی خود جلب کرده و در این رابطه مقاله های متعددی در نشریات علمی- پژوهشی به چاپ رسیده و دو کفه خوانش تحلیلگر و تحلیل، بدنه نقدهای ارائه شده را تشکیل داده است. بررسی زوایای مختلف این اثر از منظر نقد و نظریه های ادبی، علاوه بر ایجاد آشنایی مفید با دیدگاه های متنوع و مرتبط، قابلیت های این کتاب را در اجرا و پذیرش مباحث نظری نمایان ساخته است. در بررسی های ادبی، مطالعه دقیق متن منتخب و منابع مرتبط با آن ضروریست و زمانی تحلیل سودمند خواهد بود که مبتنی بر اصول علمی دقیق باشد. با توجه به این امر، هفت مقاله علمی- پژوهشی مرتبط با شازده احتجاب با موضوعیت واحد، سطح علمی برابر و همگونی تقریبی محتوا، انتخاب و عملکرد پژوهشگران در این حوزه ارزیابی شده است. بررسی فرم، ساختار و محتوای مقاله های منتخب در حوزه این پژوهش قرار دارد که با هدف نقدپژوهی و تبیین نقاط قوت و ضعف احتمالی موجود انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد در فرم و ساختار اکثر مقاله ها ضعف های قابل ملاحظه ای وجود دارد و نقطه قوت این مقالات در تحلیل های محتوایی است. یافته ها نشان می دهد در فرم و ساختار اکثر مقاله ها ضعف های قابل ملاحظه ای وجود دارد و نقطه قوت این مقالات در تحلیل های محتوایی است. به علاوه برخی مقالات شایستگی های نوشتار علمی- پژوهشی را نداشته اند. ضروری است که مسئولان نشریات، خصوصا داوران در رویکردها و عملکردهای خویش بازنگری داشته باشند.
    کلید واژگان: نقدپژوهی, شازده احتجاب, مقاله علمی پژوهشی}
    M.Jalai
    Prominent literary texts have the ability to accept criticism and comprehensive studies, and it can open many windows to researchers for further studies. According to many analysts and literary critics the book "Shazdeh Ehtejab" by Golshiri has attracted a lot of attention of critics. Many articles on this subject have been published in scientific research-based journals. Some of them have also investigated the relationship among the different types of the analyses made. The analyses highlighted this work from the perspective of literary criticism and the relevant theories. In the present study we selected seven articles and based on their scientific level and their approximate content homogeneity, an attempt was made to study them. The form, structure and the content of the papers were the matter of concern. The analyses indicated that the papers possess some weaknesses in term of their form and content analyses. The only strong point of the papers is the way they have approached the subject and the content of the book. The result of the study also showed that some of the selected papers do not deserve to be considered as researched-based articles. It can be highly recommended to the editors of the journals and particularly their commentators to feel more responsibility in their jobs. In this regard, the articles in “Naghde Adabi” magazine have less research-oriented approach and those in “Shenakht” magazine possess more research-based one.
    Keywords: Shazdeh Ehtejab, Form, content analysis, Literary criticism, Golshiri}
  • احمد خیالی خطیبی*، زهره یوسفی

    از همان آغاز نگارش و ظهور تفکر و اندیشه، این دو در هم تاثیر و تاثر داشتند که با توجه به زمانها و مکانها، متفاوت و مختلف بوده و هست. این امر در ایران نیز کم و بیش جاری و ساری است  و شاید بتوان گفت در صد و اندی سال اخیر بیشتر مشهود گردیده و اخیرا تحت عنوان جریانهای فکری جاافتاده است. بی شک در این میان، نثر جایگاه خاص خود را دارد که نویسندگان ایرانی با بهره گیری از اندیشه های خود و همچنین دیگر نویسندگان داخل و خارج جریانهای مختلف فکری، که از هر نظر متنوع و گوناگون می باشد، زمینه ی بروز افکار خود را پایه ریزی نموده و رشد و نمو داده اند و اندیشه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره را در همان قالب فکری و به سبک داستان تعقیب نموده اند، در میان این  نویسندگان مورد نظر هوشنگ گلشیری جایگاه ویژه خود را دارد که در نظر گرفتن جوانب فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی موثر و متاثر او با اشاره ی کوتاهی به موقعیت های اجتماعی و سیاسی و فکری دوران قبل از او و زمان او به بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای داستانهای او با توجه به رویکردهای فکری معاصر خواهیم پرداخت ، و مشخص خواهد شد او نیز به شدت تحت تاثیر آن جریانها بوده و همچنین او خواهد تاثیر گذار بوده است .

    کلید واژگان: ادبیات, نثر, گلشیری, جریانهای فکری, معاصر}
    Ahmad Khiyali Khatibi *, Zohreh Yousefi

    Since the beginning of writing and with emerging thinking in the human society,e especially in humanity sciences, the writing and thinking were intracting in different manners in various places and times. Also , this was a bit common in Iran. It could be said that this was observed for these recent hundred years and has been recently established as the thinking trends. Clearly , the way for emerging their own thoughts by using their thoughts. Additionally , they followed the political, social and cultural thoughts through the thinking frameworks through of story styles. Among the authors, Hosshang Golshiri was Specially credited. With regarding the social , Political and cultural aspects interacting on each other and with a gesture on the political, social positions of the previous periods, his stories will be analyzed in terms of the contemporary thinking  approaches.It will be clarified that he was strongly influenced by the trends while also he himself  was influencing on the trends.

    Keywords: Literature, Prose, Golshiri, Thinking trends, Contemporary}
  • محمد ابراهیم عباسی، ناهید شاهوردیان
    آنچه نوع ادبی فانتاستیک را از دیگر انواع ادبی متمایز می سازد، ابهام در نتیجه گیری و دوگانگی برداشت بین یک علت طبیعی و یک علت ماوراءطبیعی در یک اثر می باشد که باعث نوعی وهم در ذهن خواننده می شود. در یک داستان فانتاستیک انتقال جنبه وهم انگیز اثر، پیش از آنکه به محتوای داستان مرتبط باشد، به چگونگی روایت آن بستگی دارد. بر همین اساس، چارچوب ساختاری داستان، جایگاه راوی، زاویه دید و سبک نوشتار نقش اساسی را در میزان و چگونگی انتقال اثر فانتاستیک ایفا می کنند و صد البته مضمون انتخابی هم به کمک این مهم خواهد آمد. در این مقاله تطبیقی، پژوهشگران سعی نموده اند تا با مقابله ی دو داستان کوتاه زهره جزیره اثر پروسپر مریمه نویسنده قرن نوزده فرانسه و معصوم اول اثر هوشنگ گلشیری نویسنده معاصر ایران، به بررسی شباهتهای این دو داستان از بعد ساختاری، سبکی و مضمونی بپردازند. این مقایسه این امکان را فراهم می آورد تا مولفه های روایی که این دو داستان از دو ادبیات و عصر مختلف را بهم نزدیک نموده و در یک ژانر ادبی قرار میدهند بررسی شود.
    کلید واژگان: فانتاستیک, شیوه های روایتگری, مریمه, گلشیری, زهره جزیره, معصوم اول}
    Mohammad Ebrahim Abbasi, Nahid Shahverdiani
    What distinguishes fantasy from other genres is ambiguity in and dualism between natural and supernatural causalities in a story، which creates confusion and hesitation in the mind of the reader. In a fantastic story، conveying the effect of fantasy depends more on the narrative mode than on theme. For this reason، the structure of the story، the narrative mode، the narrative point of view and the author’s style play a major role in how the element of fantasy is conveyed. Of course، theme plays an important role as well. In this comparative study، we have tried to examine the similarities between the two short stories La Venus d''Ille and The First innocent in terms of structure، style and theme. The former was written by Mérimée، who was a French short story writer in the 19th century، and the latter by Golshiri، an Iranian writer in the 20th century. This study gives us the opportunity to study the interdependencies – in terms of narrative structure- which have connected these two stories from two different ages and two different literary forms، classifying them in the same literary genre.
    Keywords: Fantasy, narrative strategies, Mérimée, Golshiri, La Venus d\'Ille, The ýFirst innocent}
  • فاطمه جعفری کمانگر*، مجتبی دماوندی
    نویسندگان داستان های مدرن برای رهایی از نا هنجاری های تمدن جدید به دنیای درون و ذهن که بس گسترده تر از دنیای بیرون است روی می آورند و به جای نمایش جدال های بیرونی و اجتماعی افراد داستانی، انعکاس دنیای درون و محتویات ذهنی شخصیت ها را مورد توجه قرار می دهند. واضح است که با گسترش روان شناسی و دریافت عمق و پیچیدگی روان انسان ها، ورود به دنیای ذهنیات با همان تکنیک های سابق داستان نویسی امکان پذیر نبوده است؛ بنابراین نویسندگان مدرن برای کشف و آشکارسازی ضمیر پنهان شخصیت ها به ابداع شگردهای جدیدی در داستان نویسی دست می یازند. این مقاله به روش کتابخانه ای نوشته شده است و با توجه به یافته های جدید درباب ماهیت ذهن و تکنیک های موجود برای انعکاس این یافته ها، یکی از نخستین آثار مدرن ذهن گرای فارسی، یعنی رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری، را مورد بررسی قرار می دهد. مطابق این پژوهش، ذهنیت گرایی رمان شازده احتجاب بر دو محور خاطره و خیال بنا شده و در نتیجه منطق داستان برمبنای این دو محور پایه ریزی شده است. برای دستیابی به این مهم نویسنده از انواع تکنیک های انعکاس ذهن که با به کارگرفتن آن ها خواننده مستقیما با عملکردهای ذهنی شخصیت مواجه می شود استفاده می کند تا منطق ذهن گرای رمان را به بهترین وجه به نمایش بگذارد. این امر البته پیچیدگی رمان را نیز در پی دارد؛ پیچیدگی ای که باوجود تصور بسیاری از خوانندگان تعمد نویسنده نیست، بلکه در نتیجه نزدیک سازی ساختار رمان به ساختار ذهن به دست آمده است که با درک درست این ساختار می توان بر دشواری های موجود در این رمان فائق آمد.
    کلید واژگان: شازده احتجاب, ذهن گرایی, خاطره, تخیل}
    Fatemeh Jafari Kamangar*, Mojtaba Damavandi
    The authors of modern stories for the deliverance from the deformity of the new civilization attend the inner world, which is more expanded than the external world. They disregard specific philosophies in art and life and try to display the subjective and psychological personalities. Moreover, instead of revealing social objective challenges of the characters, they aim at displaying the contents of the mind’s inner world. However, to describe the inner world and the mind with the same writing methods used formerly is not possible. Modern writers in order to show the twisted layers of the mind and its world have tried to introduce new ways of narration and story writing. Of course, using such methods may cause some complexity in the novel, but the writer does that deliberately to bring the structure of his novel close to the structure of the mind.This article is a library research highlighting the nature of the mind and presenting one of the first Persian modern subjective novelsShazdeEhtejab by HushangGolshiri. It attempts to discuss how this novel shows the hidden world of the characters and investigates in depth the basic techniques that reveal the mind and the innerworld of the characters.
    Keywords: ShazdeEhtejab, Golshiri, mentality, memento, fancy}
  • Allahshokr ASSADOLLAHI*, Mahdi AFKHAMINIA, Roya KHADJIR

    Le Nouveau Roman, né des controverses d’après-guerre, joue un rôle novateur dans la littérature française des années 1960-1970. Les auteurs bouleversent les codes narratifs traditionnels et portent leur attention sur les techniques de l'écriture et de la narration.Ce courant dépasse les frontières et gagne une dimension internationale. Le « Nouveau Roman aura eu en tout cas, dit Robbe-Grillet, le mérite de faire prendre conscience à un public assez large [...] d'une évolution générale du genre ». A la suite des situations sociopolitiques nouvelles, ce mode d’expression nouvelle s’est introduit en Iran dans les années 1962, l’époque où certains écrivains sont prêts à recevoir de nouvelles formes d’écriture en s’orientant vers un nouvel horizon d’attente. Vu qu’ils veulent changer les règles traditionnelles de la littérature persane, ils créent des œuvres d’après le Nouveau Roman français, surtout du point de vue de structure et de forme. Dans cet article, nous nous proposons une étude sur les convergences et les divergences entre le Nouveau Roman à l’iranienne et à la française dont les représentants indéniables sont respectivement Houshang Golshiri avec son Shâzdeh Ehtedjâb, et Alain Robbe-Grillet avec les Gommes en tant qu’une des œuvres principales du Nouveau Roman français.

    Keywords: Nouveau Roman français, Nouveau Roman à l’iranienne, convergences, divergences, Robbe-Grillet, Golshiri}
  • دکترقهرمان شیری
    «آینه های دردار» (1371)، پس از انتشار، واکنش های مختلفی در میان مولفان و منتقدان برانگیخت. سویه ای از این واکنش ها، متعلق به کسانی بود که صرفا به ایرادگیری و انکار ارزش های اثر پرداختند تا به آن حد که گویی در کل اثر، حتی یک نکته مثبت هم وجود نداشته است؛نقد درویشیان، براهنی و مهدی قریب از این دسته است اما البته با تفاوت هایی. براهنی با محمل تراشی از تئوری های رمان، استدلال گرانه نقد می کند و گاه به جنبه های مثبت هم اشارات کوتاهی دارد ولی مثل همیشه، کشدار و پر طول و تفصیل می نویسد. نقد درویشیان، با ایده های ایده آلیستی و ایدئولوژیک نوشته شده است و به طور تمام عیار، متکی بر وسواس های سیاسی در محتویات و وفاداری به معیارهای سنتی در داستان نویسی است و به همین سبب، توام با عصبانیت و تعصب است. در این میان لحن قریب، اگر چه بسیار آرام وتوام با انعطاف است، استدلال ها و استنادات او عمق چندانی ندارد و اغلب آنها را می توان به سادگی رد کرد. در سویه دیگر، موافقان و معتقدان به گلشیری قرار دارند که سبک داستان نوسی او را در مجموع، برخوردار از بدعت و بارآوری بسیار و سازه های ساختاری آن را نیز مطلوب و مبرا از هرگونه عیب قلمداد می کنند و در این میان، آینه های دردار نیز نمونه کامل عیاری از نمط عالی داستان نویسی محسوب می شود که «حرمت ریشه ها» را «در آینه خلق هنری «پاس داشته است. اما مخالفان بر این باور هستند که آینه های دردار، تصویری «مجازی «و «مغشوش و مخدوش «از ما ارائه می دهد. نقد فرج سرکوهی، و شهریار وقفی پور، نمونه ای از این نقدهای مثبت است.
    کلید واژگان: آینه های دردار, گلشیری, نقد, داستان فارسی}
    Dr Ghahreman Shiri
    After its publication, "Mirrors With Doors" (1371) aroused different reactions from writers and critics. Some of these reactions came from those who just settled to criticize and deny the work's values to the extent that as if there is no positive point in the whole work. Darvishiyan, Barahani and Gharib are among these critics. Drawing on the theories of novel, Barahani criticizes reasonably and sometimes has some quick references to the positive aspects. Darvishiyan's criticizes ideologically and idealistically and relies heavily on political obsessions regarding content and on loyalty to traditional criteria in story writing, hence prejudiced and fanatical. Although Gharib's tone is mild and flexible, his reasoning is shallow. Supporters of Gholshiri, such as Faraj Sarekoohi and Shahriyar Vaghfipoors, on the other hand, recognize his style as innovative and flawless in structure, and consider "Mirrors With Doors" as a perfect example of story writing. The opposing critics believe that it presents an "unreal" and "confused" image of us
    Keywords: Mirrors With Doors, Golshiri, Criticism, Persian stories}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال