به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « constructivism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « constructivism » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • معین کاظمی فر *، غلامحسین غلامحسین زاده
    زمینه و هدف

    فیلسوفان ساختگرا بر این عقیده اند که مکاشفه های عارف محل بروز و تجلی پیش زمینه های ذهنی وی -از جمله امیال و آرزوهای او- میباشند. اگر با این نگاه به مکاشفات روزبهان در کتاب کشف الاسرار بنگریم، با در کنار هم گذاشتن شواهد خواهیم دید که یکی از برجسته ترین امیال و آرزوهای روزبهان که در مکاشفاتش بروز یافته «میل به پیامبربودگی» است و منظور از آن، تکرار شدن تجربه پیامبری در مورد خودش بر اساس الگوی نبوت پیامبر اسلام (ص) است.

    روش مطالعه

    این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی و در چهارچوب نظری ساختگرایی، که یکی از مهمترین رویکرد های مطالعات عرفانی است، به انجام رسیده است. این مقاله کوشیده است بر پایه تحلیل محتوای کتاب کشف الاسرار که حاوی گزارشهای روزبهان از تجارب عرفانیش است، نشان دهد که چگونه وی خود را بمثابه فردی میبیند که از مرتبه صوفیان و اولیای بزرگ عرفان اسلامی گذر کرده و جایگاهش از پیامبران پیش از پیامبر اسلام (ص) نیز فراتر رفته و به مرتبه ای رسیده است که تجربیات پیامبر اسلام (ص) در مورد او تکرار میشود و خداوند با او، آنگونه که با پیامبر اسلام (ص) رفتار کرده، رفتار میکند.

    یافته ها

    این همسانی و همشانی با پیامبر اسلام در دست کم هشت مورد خود را در کتاب کشف الاسرار روزبهان نشان میدهد؛ از جمله آنکه روزبهان میگوید وی «معشوق» خداوند گشته و خداوند با «زبان فارسی» با وی سخن میگوید و خود را دریافت کننده «وحی» میخواند و از تجربه «معراج» خود سخن به میان می آورد.

    نتیجه گیری

    در این شواهد متنی در کنار مضمون یکی از نخستین مکاشفه هایش، که در آن از خداوند خطاب پیامبری میشنود، خطوط اصلی آنچه بدان «میل به پیامبربودگی» میگوییم نمایان میشود.

    کلید واژگان: تجربه عرفانی, تحلیل متن, ساختگرایی, پیامبربودگی, روزبهان, کشف الاسرار}
    M. Kazemifar*, Gh.H. Gholamhosseinzadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Constructivist philosophers are of the opinion that the revelations of a mystic are the manifestation of his mental background - including his desires and wishes. If we look at Rouzbihan's revelations in the book Kashf al-Asrar with this perspective, by putting the evidence together, we will see that one of the most prominent desires and wishes of Rozbahan that appeared in his revelations is "the desire to be a prophet" and what it means is to repeat the experience of being a prophet based on the model of the prophet hood of the Prophet of Islam (PBUH).

    METHODOLOGY

    This research was done with the library research method and in the theoretical framework of constructivism, which is one of the most important approaches to mystical studies. Based on the analysis of the content of the book Kashf al-Asrar, which contains Rouzbihan's accounts of his mystical experiences, this article has tried to show how he sees himself as a person who has passed the rank of Sufis and the great saints of Islamic mysticism and his status has surpassed that of the prophets before the Prophet of Islam (PBUH) and has reached a stage where the experiences of the Prophet of Islam (PBUH) are repeated about him and God treats him as he treated the Prophet of Islam (PBUH). .

    FINDINGS

    This similarity and equality with the Prophet of Islam shows itself in at least eight cases in Rouzbihan's Kashf al-Asrar book, among which Rouzbihan says that he became the "beloved" of God and that God speaks to him in the "Persian language". And he calls himself the recipient of "revelation" and talks about his "ascension" experience.

    CONCLUSION

    These textual evidences, along with the theme of one of his first revelations in which he hears a prophetic address from God, reveal the main lines of what we call "desire to be a prophet".

    Keywords: mystical experience, text analysis, constructivism, being a prophet, Rouzbihan, Kashf al-Asrar}
  • معین کاظمی فر*

    از روزبهان بقلی عارف نامدار قرن ششم و هفتم هجری کتابی ارجمند به نام کشف الاسرار به جا مانده که سراسر آن به گزارش مکاشفه هایش از سنین کودکی تا پایان زندگی اختصاص یافته است. این کتاب بدیع، مشحون از تصاویر و صحنه های خارق العاده از تجربه های شهودی دیدار با خداوند، فرشتگان، پیامبران، اولیا و... است. روزبهان در این مکاشفه ها مکررا پیامبران و فرشتگان و اولیا را در چهره «عروس» دیده است. از دیگرسو، با بررسی آثار غیر مکاشفه ای روزبهان این نکته روشن می شود که در این آثار نیز روزبهان از استعاره «عروس» بهره فراوان برده است. این مقاله تلاشی است برای توضیح ارتباط بین این دو پدیده، و برای این مقصود از نظریه ساختگرایی در حوزه مطالعات عرفان کمک گرفته است. ادعای بنیادین نظریه ساختگرایی این است که مکاشفه های یک عارف را ذهنیت و عناصر زبانی او صورت بندی می کنند. به عبارتی دیگر از نظر ساختگرایان آنچه عارف در مکاشفاتش تجربه می کند می تواند محصول تجسم همان استعاره هایی باشد که در کلامش وجود داشته است. اگر این دیدگاه را بپذیریم، تصویر عروس در مکاشفات روزبهان برآمده از کلان استعاره ای است که در کلامش وجود داشته است و در آثاری مثل عبهرالعاشقین و شرح شطحیات آنها را بروز داده است.

    کلید واژگان: روزبهان, تجربه عرفانی, مکاشفه, ایماژ(تصویر), استعاره}
    Moein Kazemifar *

    One of the main images in Ruzbihan's works, especially in his two main books, namely Abhar al-Asheqin, and the Sharh-e Shathiaat is the image of the "bride". On the other hand, Ruzbihan, in his revelations that he reports in the book Kashf al-Asrar, frequently sees God, the prophets and the angels, and himself in the face of the bride. This article tries to explain the connection between these two phenomena, i.e. the frequent existence of the image of the bride in the language of Ruzbihan in his theoretical books on the one hand and the seeing of the bride in his mystical experiences on the other hand based on the theory of constructivism. The theory of constructivism in mystical studies expresses the idea that the mystical experiences of a mystic are formulated by his mind and language, and no mystical experience is made independently of the mystic's previous mental and linguistic models and patterns. The mystic, therefore, experiences in his mystical experiences what has already been placed in the realm of his mind and his language. From this perspective, it can be said that knowing the key metaphors and images of the language of a mystic is the key to understanding why he experiences such revelations.

    Keywords: Ruzbihan, Mystical experience, constructivism, Conceptual metaphor}
  • حسن سامع نصایح، اسماعیل شفیعی سروستانی*، نفیسه واعظ

    این مقاله می کوشد تاثیر وهابیت و اقدامات واگرایانه کشور عربستان بر روابط ایران و پاکستان در فاصله زمانی 1991 تا 2018 را بررسی کند. این مقاله با به کارگیری مدل سیاست خارجی مبتنی بر سازه انگاری، سعی کرده است به این سوال پاسخ دهد که ساختارهای فکری و عقیدتی حاکم بر سیاست خارجی عربستان، چه تاثیری بر روابط ایران و پاکستان به دنبال داشته است. فرضیه ای که در این تحقیق اثبات خواهد شد، عبارت از این است که فعالیت های واگرایانه سعودی ها و روابط نزدیک پاکستان با عربستان و سرمایه گذاری های کلان ریاض در حوزه دینی پاکستان، روابط تهران و اسلام آباد را دچار تنش کرده است. این مقاله برای آزمون فرضیه خود از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کرده است و با بهره برداری از منابع کتابخانه ای و اینترنتی نشان می دهد که هدف اصلی عربستان سعودی، مقابله با نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، گسترش شیعه هراسی و ایران هراسی، حمایت از جریانات بنیادگرای وهابی و درنهایت جلوگیری از گسترش روابط ایران و پاکستان است.

    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, عربستان سعودی, پاکستان, شیعه, وهابیت, سازه انگاری}
    Hassan Samenasayeh, Esmaeil Shafiee Sarvestani, Nfiseh Vaez
    Introduction

     The Tension in relations between the two influential Islamic countries, Iran and Saudi Arabia, have affected relations between Iran and the Islamic world, including Pakistan's neighboring Islamic State. Between 1991 and 2018, the Saudi actions, which stemmed from the influence of the country's norms, ideas and beliefs on foreign policy, had a negative impact on relations between Iran and its important eastern neighbor. Saudi Arabia that perfecting the leadership of the Islamic world, inspired by the teachings of Wahhabism and its anti-Shiite rhetoric, has diverted relations between Iran and Pakistan. Supporting Salafi groups and currents inside Pakistan and financially feeding the Iranian opposition in Balochistan have been major policies of the Saudis for the past thirty years.Relations between Iran and Pakistan are very important for our country's foreign policy and how we can have a close relationship with that country, despite the many problems. Identifying one of the main causes of divergence and disruption in Iran-Pakistan relations is one of the main goals of the present study. Foreign policy agents and decision makers can be informed of the various dimensions of the impact of Saudi Arabia's actions on Pakistan and Iran 's behavior towards each other, using the findings of the article. This research also puts the production of necessary literature for academics at the forefront of its goals. Using constructivism theory, this paper seeks to answer the question of how the intellectual and ideological structures that govern Saudi foreign policy have affected Iran-Pakistan relations. 

    Research methodology

     The research method in the present study is analytical-descriptive. Depending on the nature and type of subject matter being studied, information is collected using library-documentary tools. Accordingly, in order to analyze the extracted information and evaluate the hypothesis and finally answer the research question, in the method of qualitative analysis, library examples have been used as a criterion and criterion for evaluation. The data used in this study are qualitative and these data can be converted to a smaller number, so they are analyzed in the same way that they were collected. In this qualitative data, most of the objectives were to describe the subject. The present study is also a cross-sectional study and covers the period 1991 to 2018. During this period, due to the collapse of the Soviet Union and the spread of Islamic fundamentalism in the world, relations between neighboring countries in the Middle East and Southwest Asia have undergone fundamental changes.

    Discussion 

    One of the areas where Iran and Saudi Arabia are at loggerheads over these issues and seek to expand their influence is the subcontinent and Pakistan. After the collapse of the Soviet Union, Saudi aid to Central Asian countries and its connection with the region is provided through Pakistan. The two countries are also working together to resolve the Afghan crisis. During the Afghan war, when Pakistan was in dire need of Saudi aid, the monarchy widely supported Pakistan. Saudi religious associations and circles entered Pakistan with the motive of promoting and helping Afghan Mujahideen and immigrants, as well as assisting religious groups inside Pakistan (Mohammad Sharifi, 2004: 223).Saudi religious circles have focused their major investments on establishing schools and mosques. These schools entertained the teachings of traditional Islamic thought by Ibn Taymiyyah, Muhammad ibn Abd al-Wahhab, and Shah Wali Allah. Inside Pakistan, Saudi-influenced schools supported Saudi Arabia's militant stance against Iran. Due to the increasing power of such schools, the wave of violence and opposition to Iranian-backed revolutionary Islamists has intensified. In fact, Saudi Arabia stepped in in the early 1980s to counter Iran's influence on Pakistani Shiites. (Abbas,2010:56)The Saudi government, along with Pakistan, provided financial and military support to the Taliban movement. Saudi Arabia had two main motives in support of the Taliban: First, Saudi Arabia considers itself the center of the Islamic world and considers helping Muslims a kind of religious duty. The second motive was to compete with Iran's growing influence in Afghanistan and Central Asia and to isolate Iran, which considers itself the center of the Islamic world (Massoudnia & Najafi, 2011: 106) .

    Conclusion

     All in all, the Saudi government's identity-building foundations, which have been formed in interaction with the Shiite government of Iran, have led the country to pursue a counter-revolutionary policy toward Iran since the early 1980s. Saudi Arabia's identity is at odds with the role Iran plays in these areas. The most important point of Iran's confrontation with Saudi Arabia is in the field of the Islamic world. In this regard, Iran has challenged the identity, political and religious legitimacy of the Saudi government. Hence, Saudi Arabia opposes any move by Iran in the region.According to the current events in West Asia, efforts to spread sectarianism in the region will not be out of the question. The spread of sectarianism as a tool is that Saudi Arabia is directly spread through the schools, Deobandi supporter of Wahhabism, and the financial support and arms from the group, the cult-oriented in combating the influence of the Shiites in the region led by Iran.The issue of sectarianism and the spiritual influence of the Iranian revolution in Pakistan strengthened radical forces in Pakistan. Following this issue, the Arab countries and Pakistan also stimulate the Iranian minority. This factor has made Tehran very sensitive to sectarian issues. As a significant population of Sunnis lives in Iran's border provinces and is somewhat ethnically and culturally diverse, Iran's sensitivity to the issue has increased. Saudi Arabia and Pakistan's influence on Iranian Sunnis has expanded in recent years. On the other hand, the revival of the Baloch nationalist movement in Pakistan since 2004 has become a source of threat to the country's internal security and Iran's national security.Saudi Arabia is seeking to form a coalition with Pakistan and is trying to have a strategic ally in the shadow of the United States to continue its rule without the support of the people in the region. Riyadh is also trying to turn Pakistan into a backyard to use its shared borders with Iran to counter its anti-Iranian plans.Pakistani officials are somewhat confused about the choice between Iran and Saudi Arabia. Despite the need for Saudi financial aid, Pakistan cannot ignore Iran's strategic position in the region. They want to have a smooth relationship with Iran, which is economically, security-wise and anthropologically important for Islamabad, but Al-Saud does not. Another important factor in Islamabad's approach is the crossing of the rope between Saudi Arabia and Iran, following the sharp differences between the two countries. In such a situation, Pakistani officials have visited Iran and are trying to improve bilateral relations by playing a neutral mediating role. 

    Keywords: Islamic Republic of Iran, Saudi Arabia, Pakistan, Constructivism}
  • ثریا پناهی *

    موضوع دستور زبان فارسی از جمله موضوعات درخور توجه کارشناسان این حوزه اعم از زبان‌شناسان و دستوریان بوده است. بحث دستور جامع هم از مباحث پرطرفداری است که در این مقاله، به موضوع تهیه و تدوین آن و این که چرا تاکنون شاهد تالیف چنین اثری نبوده‌ایم، پرداخته می‌شود تا با طرح موضوع و سوال‌ها و بررسی برخی نکات، شاید انگیزه‌ای برای تهیه این اثر ضروری ایجاد شود و برای سوال‌های تقریبا بی‌جواب مانده نگارنده، درباره رویکرد دستور جامع و تهیه و تدوین آن پاسخی یافت شود. مقاله شامل 6 بخش به شرح زیر است که به روش کتابخانه‌ای پژوهش و ارایه شده است: طرح مسئله و سوال‌ها، مفاهیم دستور و دستور جامع، پیشینه، بررسی رویکردهای آموزشی (تجویزی) و توصیفی درتالیفات دستوری و مشکلات و راه حل‌ها و در بخش ششم یا نتیجه‌گیری، مناسب ترین راه حل پیشنهاد می‌گردد.

    کلید واژگان: دستور سنتی, دستور جامع, زبان فارسی, زبان شناسی زایشی, ساختگرایی, نقشگرایی}
    soraya panahi *

    The subject of Persian grammar has been one of the topics of interest to experts in this field, including linguists and grammarians. The discussion of comprehensive grammar is also one of the most popular topics in this article, the subject of its preparation and compilation and why we have not witnessed the writing of such a work so far. Create and find answers to the author's almost unanswered questions about the comprehensive grammar approach and its preparation. The article consists of 6 sections, which are presented in the method of research libraries: problem-solving and questions, concepts of grammar and comprehensive grammar, background, review of educational (prescriptive) and descriptive approaches in grammatical writings and problems and solutions, and in the section Sixth or conclusion, the most appropriate solution is suggested.

    Keywords: Traditional grammar, Comprehensive recipe, Farsi language, Reproductive linguistics, Constructivism, Role-playing}
  • هدی پیر، ناهید اکبری*، حسین پارسایی

    یعد سنایی احد اهم رواد الشعراء الاجتماعیین فی تاریخ الادب الفارسی، یمتاز باسلوب خاص فی الحقبه التی عاصرها. ومن اهم مبادراته الادبیه، إدخال التصوف والعرفان فی الشعر الفارسی. فقد اثار اهتمامه بالمجتمع ولاسیما موقفه الخاص تجاه عالم الکون، خطابا جدیدا فی مجال الشعر والادب الفارسیین. وتحلیل الخطاب باعتباره مقاربه جدیده فی القراءات النقدیه للنصوص، یعد من اهم الموضوعات فی مجال المعرفه اللغویه وعلم اللسانیات ومن منطلق هذا العلم، یتم تحلیل وإعاده قراءه النصوص ایا  کان موضوعه. تری نظریه جولدمن الاساسیه للبنیه التطوریه ان هناک خطوتین یجب اتخاذهما فی تحلیل عمل بارز؛ فی المرحله الاولی، التلقی یجب فهم العمل فی بنیته، وفی مرحله الوصف، یجب وضع هیکل العمل فی بنیته الاجتماعیه. یحاول المقال من خلال المنهج الوصفی التحلیلی بتحلیل الخطاب الصوفی فی حدبقه سنایی وفق نظریه "لوسین جولدمن"  البنیویه التطوریه علی مستویین وهما "التلقی" و"الوصف". فی مرحله "التلقی"، یتبین من خلال وصف المکونات الدینیه لسنایی فی شکل وحده بنیویه ذات مغزی، ان سنایی یخلق طریقه جدیده لمنهج الخطاب بعیدا عن التحیزات الدینیه. وفی مرحله "الوصف"، یتم تحلیل العمل الادبی، من حیث الظروف السیاسیه والاجتماعیه والفکریه والثقافیه والمذهبیه. فاظهرت نتایج الدراسه ان سنایی کان بصدد اکتشاف خطاب جدید لإصلاح مجتمعه وازدهاره وتطوره بالشکل الذی یناسبه.

    کلید واژگان: سنائی, الحدیقه, الخطاب, البنیویه, جلدمن}
    Hoda Pir, Nahid Akbari *, Hossein Parsaei

    Sanaei is one of the leading social poets, with his own style and epoch makers in Farsi literature. His most important innovation was introducing mysticism into Farsi poetry. His attention to his surrounding society and his specific attitude to the universe emerged a new discourse in the field of Farsi poetry and literature. Discourse analysis as a new approach in critical reading of texts, is one of the most important discussions in linguistics which analyzes and re-reads texts from the perspective of this approach. The basic idea in Goldmann’s formative constructivism is that the study of a distinguished work needs two stages: perception and description. In the first stage of perception stage, the work has to be understood in its structure. In the second stage of explanation, the work structure has to be situated in its social structure. The present study aims at the study mystic discourse in Sanaei’s Hadiqa al-haqiqa (The Garden of the Truth) based on developmental constructivism of “Lucien Goldmann” through descriptive-analytical method in two levels of perception and explanation. In “perception” stage it is shown through describing Sanaei’s belief elements in a holistic format with meaningful structure that Sanaei creates a new method of discourse system that is far from belief prejudices. Descriptive stage studies the structure of this literary work including it political, social, mental, cultural and theological conditions. The results revealed that Sanaei tries to explore a novel discourse for the modification, felicity and redemption of his society.

    Keywords: Sanai, Hadiqa al-haqiqa (The Garden of the Truth), Discourse, Constructivism, Goldmann}
  • مسعود فرهمندفر*، عبدالرسول شاکری

    وقتی چارچوب نظری مدونی در زمینه تاریخ نگاری ادبیات فارسی و جود ندارد، قدم نخست می تواند این باشد که از تجارب کشورهای پیشرفته تر بهره ببریم؛ سنت تذکره نویسی در ایران قوی بوده است ولی تاریخ نویسی ادبیات، از منظری انتقادی و به شکلی روش مند، چندان پیشینه دار نیست. اما در اروپا (به ویژه در سال های 1980) تلاش های گسترده ای شده است تا چارچوب های نظری و انتقادی تازه ای ارایه شود. نمونه ای شاخص از این تلاش ها در مجله علمی تخصصی New Literary History [تاریخ ادبی جدید] دیده می شود. با تحلیل آماری مقاله های این مجله می توان دریافت که چه رویکردهایی، در چه دوره هایی، غالب بوده اند. آنچه به طور کلی دیده می شود نوعی «چرخش پارادایم » در نظریه تاریخ نگاری ادبی ، به سمت برساخته انگاری روایی و تاریخ گرایی نوین است. 

    کلید واژگان: تاریخ ادبی, تاریخ نگاری, برساخته انگاری, تاریخ گرایی نوین}
    Masoud Farahmand*, Abdorrasoul Shakeri

    Since no well-defined theoretical framework exists for Persian literary historiography, a scholar‘s reference to Western theoretical frameworks regarding this issue is inevitable. Although writing historical memorandums (known also as Tadhkirah) is an ingrained literary tradition in Persian literature, writing literary histories through a set of critical perspectives has rarely been practiced. However, in Western literatures, there have been copious attempts, especially in the 1980s, to offer new critical frameworks for writing literary history and literary historiography. In New Literary History, a series of considerable articles have been published regarding literary history and literary historiography. A statistical analysis of these articles can help the present study distinguish the dominant approaches and the durability of their critical success in proposing a critical framework for composing literary history and literary historiography. After reviewing and analyzing these articles, the study identifies a paradigm shift towards narrative constructivism and new historicism as new frameworks for composing literary history and literary historiography.

    Keywords: Literary History, Historiography, Constructivism, NewHistoricism}
  • سعیده عرفان راد، علی محمد فضیلت فر *، پرویز مفتون

    علیرغم تحقیقات گسترده ی نظری و تجربی در حوزه ی گرامر، تدریس این بخش همچنان سنتی باقی مانده و فراخوان های زیادی مبنی بر تلاش به استفاده از رویکردهای کاربرد-محوری وجود دارد که بتوانند خلا موجود بین نظریات و روش های عملی را پر کنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به مقایسه ی تاثیر دو چهارچوب آموزشی ، یعنی آموزش نظری-نظام مند (STI)، برگرفته از عقاید ویگاتسکی و معرفی شده توسط گل پرین، و یادگیری اکتشافی (DL)، برگرفته از عقاید پیاژه و معرفی شده توسط برونر، بر یادگیری سیستم زمان-نمود انگلیسی میپردازد. به این منظور 71 زبان آموز ایرانی سطح متوسط بین 12 تا 19 سال، در قالب سه گروه به روش های STI، DL و روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. از این افراد یک آزمون پیش آزمون و دو آزمون پس آزمون اخذ شد که شامل سوالاتی برای ارزیابی دانش پذیرنده و دانش تولید کننده ی آنها میشد. نتایج آزمون های آنالیز واریانس و آنالیز واریانس اندازه گیری های تکرار شده نشان داد که همه ی گروه ها در تمام بخشهای تست در پس آزمون اول به طور معناداری پیشرفت کردند. این نتیجه بیانگر این موضوع است که هرسه نوع آموزش در کوتاه مدت میتواند موثر باشد. اما نتایج پس ازمون تاخیری حاکی از وجود تفاوت معناداری میان گروه ها بود و نشان داد که در دراز مدت روش سنتی روش ناکارآمدی به حساب می آید و STI بر DL برتری داد . این یافته ها میتواند کاربردهای گوناگونی برای تولید کنندگان محتوای درسی و برنامه های آموزش معلمین در به کارگیری آموزه های روش های نوین تر مثل STI داشته باشد. این آموزه ها شامل ارائه نظام مند فرم های زبانی با استفاده از ابزارهای واقعی و بیان شفاهی است.

    کلید واژگان: گلپرین, گرامر شناختی, نظریه اجتماعی-فرهنگی, ساخت گرایی, یادگیری اکتشافی هدایت شده}
    Saeedeh Erfanrad, Ali Mohammad Fazilatfar *, Parviz Maftoon

    Although there is a myriad of theoretical and pedagogical research studies into L2 grammar, the instruction in this area remains traditional and there have been calls for more usage-based approaches that can fill the gap between theory and practice. Accordingly, this quasi-experimental compared the effects of two pedagogical frameworks, namely Systemic-Theoretical Instruction (STI), derived from Vygotsky’s ideas and proposed by Gal’perin and discovery learning (DL), derived from Piaget’s ideas mainly proposed by Bruner, on learning English tense-aspect system. To this end, 71 Iranian low-intermediate EFL learners, aged 12 to 19, were instructed in three groups through STI, DL (experimental) and traditional method (comparison). They took a pretest, a posttest and a delayed posttest consisting of grammar tests checking their receptive and productive grammar knowledge. Results of one‐way repeated‐measures analyses of ANOVA revealed that all groups improved significantly in both the entire test and its subcomponents in the immediate posttest, suggesting that the three kinds of form-focused intervention were efficient in creating immediate progress. However, significant differences were identified among the groups in the delayed posttest accounting for the inadequacy of traditional method of instruction in the long run, and for the superiority of STI over DL. These findings can have significant implications for materials developers and teacher education programs in considering the tenets of more innovative approaches such as STI through systematic representations of target language features by taking advantage of materialized tools and verbalization in teaching.

    Keywords: Gal’perin, Cognitive Grammar, Sociocultural theory, constructivism, Guided Discovery Learning}
  • بهزاد برهان*، علیرضا حاجیان نژاد
    غایت و مقصد سلوک در عرفان اسلامی، فنا و در عرفان بودایی، نیرواناست. رسیدن به هر دو مقصد، از راه زدودن صفات و خواهش های نفسانی است. شباهت های فنا و نیروانا آن قدر هست که گاه مفهومی مشترک قلمداد می شوند. فنا و نیروانا تجربه هایی عرفانی هستند و با نظریه های رایج در پژوهش های تجارب عرفانی نیز مطالعه می شوند. یکی از این نظریه ها، ساخت گرایی است که تجارب عرفانی را پردازش شده و سامان یافته از باورها و انتظاراتی می داند که عارف با خود به تجربه می آورد. در نگاه ساخت گرا، عارف در حالی به تجربه عرفانی پا می گذارد که از آموزه ها و مفاهیم سنتی دین و آیینش زمینه مند شده است و ازآنجاکه آموزه ها و مفاهیم سنتی ادیان و مذاهب از اساس با هم متفاوت اند، تجربه های عرفانی عارفان آنها نیز نمی تواند یکسان باشد. در این مقاله، زمینه مندی های عارفان اسلامی و بودایی را در تجربه فنا و نیروانا از دریچه ساخت گرایی بررسیده ایم. ما استدلال می کنیم که تفاوت عقاید و آموزه های این دو آیین، مسیر سلوک و طریقت عارفانش را از اساس متفاوت ترسیم می کند و این دو مسیر ازاساس متفاوت، به مقصد واحدی نمی رسند؛ بنابراین، فنا و نیروانا یکسان نخواهند بود. این مقاله با گفتار مختصری در تجربه عرفانی  و معرفی اجمالی نظریه های ساخت گرایی و ذات گرایی آغاز می شود، سپس با بحثی در آموزه های اصلی عرفان اسلامی و بودایی برای رسیدن به فنا و نیروانا ادامه می یابد و در آخر، با قیاس این آموزه ها و بیان نتیجه استدلال تمام می شود.
    کلید واژگان: ساخت گرایی, استیون کتز, تجربه عرفانی, عرفان بودایی, عرفان اسلامی, فنا, نیروانا}
    Behzad Borhan *, Alireza Hajian Nejad
    The ultimate goal and the destination of the mystical path in Islam is Fana, and in Buddhism is Nirvana. Reaching to both destinations is through elimination of desires. There are so many similarities between Fana and Nirvana that sometimes they are considered as identical concepts. Fana and Nirvana are mystical experiences and can also be studied through the lens of theories on mystical experiences. One of these theories is Constructivism, which believes mystical experiences are processed through and organized by beliefs and expectations that the mystic brings to the experience. In the Constructivist view, the mystic goes through mystical experience, while he is contextualized with the established doctrines and concepts of his religion, and since established doctrines and concepts of various religions are profoundly different, mystical experiences could not be the same. In this article, we attempt to study Fana and Nirvana through the lens of Constructivism. We argue that the difference between these two faiths is drawing their mystics’ mystical path genuinely different inasmuch as these paths would not end up in the same destination, and thus, Fanā and Nirvana are profoundly different. This article begins with a brief explanation of mystical experience and a short introduction on Constructivism and Essentialism; then continues by describing some principal doctrines on Fanā and Nirvana and recommended instructions to reach them, and finally ends with a comparison of these teachings and conclusion of the argument.
    Keywords: Constructivism, Steven T. Katz, Mystical Experience, Buddhism, Sufism, Fana, Nirvana}
  • محمدرضا فتحی*

    یکی از رویکردها در آموزش نوین استفاده از نظریه های جدید یادگیری در تدریس می باشد. نظریه پردازان یادگیری نظریه های گوناگونی ارایه نموده اند. یکی از جدیدترین آنها نظریه سازنده گرایی است که یک تغییر پارادایم در معرفت شناسی و نظریه های یادگیری قلمداد می شود. طبق این دیدگاه فلسفی - روان شناختی، واقعیت و معنی به طور فعال توسط خود افراد و در ذهن آنها ساخته می شود، و افراد بیشتر آنچه را که یاد می گیرند، خود می سازند. اصول اساسی سازنده گرایی به نظریه های یادگیری جان دیویی، ژان پیاژه و جروم برونر، و ویگوتسکی بر می گردد. یکی از بانفوذ ترین نظریه های سازنده گرا که توسط ویگوتسکی ارایه شده است، سازنده گرایی اجتماعی است. امروزه سازنده گرایی به عنوان یک نیروی با نفوذ و قوی در اصلاح فرایند یاددهی- یادگیری مطرح است. هدف این مقاله تشریح دلالت های این نظریه برای تدریس و یادگیری بود. در این راستا پس از مرور مبانی نظری پژوهش، نظریه یادگیری سازنده گرایی اجتماعی بررسی و تشریح شد. یافته نشان داد، این نظریه دلالتهای زیادی برای تدریس یادگیرنده - محور دارد. در نتیجه ویژگیهای کلاس درس سازنده نگر، راهبرد های تدریس مبتنی برآن، نقش معلمان و دانش آموزان درآن مشخص گردید. نتایج نشان داد این نظریه مزایای بالایی داشته و برای همه جنبه های زندگی آموزشگاهی، فرصتهایی فراهم می کند.

    کلید واژگان: یادگیری, سازنده گرایی, نظریه سازنده گرایی, سازنده گرایی اجتماعی, کلاس سازنده نگر}
    MohammadReza Fathi *

    One of the approaches in modern education is the use of new learning theories in teaching. Learning theorists have proposed various theories. One of the newest is constructivism theory, which is a paradigm shift in epistemology and learning theories. According to the philosophical-psychological view, reality and meaning are actively constructed by individuals themselves and in their minds, and most people make what they learn. The basic tenets of constructivism refer to the learning theories of John Dewey, Jean Piaget and Jerome Bruner, and Vigotsky. One of the most influential constructivist theories put forward by Vigotsky is social constructivism. Today, constructivism is emerging as a powerful and influential force in refining the teaching-learning process. The purpose of this article is to explain the implications of this theory for teaching and learning. In this regard, after reviewing the theoretical foundations of research, the theory of social constructivism learning was reviewed and described. The findings indicated that this theory has many implications for learner-centered teaching. Consequently, the characteristics of the constructivist classroom, its teaching strategies, the role of teachers and students were identified. The results show that this theory has high benefits and provides opportunities for all aspects of school life.

    Keywords: Learning, Constructivism, constructivism theory, social constructivism, constructivist class}
  • Ramin Vaezi, Akbar Afghari *, Ahmadreza Lotfi
    In an effort to examine EFL students’ and teachers’ perceptions about the role of implementing flipped teaching in the university context, a mixed-method research approach was employed. To this end, 80 male and female Iranian advanced EFL learners majoring in English translation, literature, and English teaching and 204 Iranian EFL instructors were selected. They answered the flipped teaching questionnaires, then ten percent of the participants (8 students and 20 teachers) volunteered for follow-up qualitative data collection procedures (i.e., the interview) to let the researchers produce more profound responses to the related concepts of the study. Then, the data collected from the questionnaires were coded and analyzed. Also, the qualitative analysis of the research was done using the interview transcripts to support the quantitative analysis results of the research. It included content analysis requiring the examination of the participations' interviews transcripts. The findings of the quantitative part revealed that a majority of students held positive perceptions about engagement, effectiveness, attitudes, and positive affect through flipped instruction constructs in the flipped teaching class. University instructors also had an inclination towards implementing flipped teaching on the whole for the constructs named language improvement, attitudes about flipped instruction, better education through flipped instruction, and difficulty of implementing flipped instruction. The qualitative investigation confirmed the previously-stated results to a great extent in that the EFL students and instructors generally preferred employing flipped teaching and they had positive perceptions about the role of this approach.
    Keywords: Blended Learning, Constructivism, Flipped Teaching, Students’ Perceptions, Teachers’ Perceptions}
  • غلامرضا پیروز، عفت سادات غفوری *
    سازنده گرایی به عنوان نظریه ای نوین در حوزه ی فلسفه ی تعلیم و یادگیری، قابلیت تحلیل و بررسی متن های تعلیمی و عرفانی را داراست. طبق این نظریه، انسان ها در درک و یادگیری مفاهیم و واقعیت ها به نحو بارزی سهیم هستند. بنابر این دیدگاه، انسان ها درک و فهم و دانش تازه ی خود را از راه تعامل بین آنچه از قبل می دانند، با اندیشه ها، رویدادها و فعالیت هایی که با آن ها روبرو می شوند، می سازند. در این مقاله، تلاش شده است، دو منظومه ی منطق الطیر و مصیبت نامه ی عطار نیشابوری، بر اساس شیوه های سازنده ی تعالیم عرفانی، ضمن تمرکز بر تعالیم راهنما بررسی شود. مهم ترین نتایج برآمده از این پژوهش، حاکی از انطباق بارز مولفه های این نظریه در این دو منظومه است که در آن دو، عطار در رابطه ی تربیتی مراد و مرید در پی تبیین فرایند سلوک عارفانه با رهبری مراد و رسیدن به یک دگردیسی شخصیتی است. همچنین انگیزش درونی سالکان، فعال بودن و مشارکت بحث گروهی، در مسیر سفر قرار گرفتن و شناخت موقعیتی، فرآیند تسهیل و روش های یادگیری اکتشافی ، از بارزترین مولفه هایی است که در این آثار قابل درک و دریافت است.
    کلید واژگان: برونر, سازنده گرایی, عطار نیشابوری, منطق الطیر, مصیبت نامه, ویگوتسکی}
    G. Pirouz, E. Ghafouri
    Constructivism as a new theory in philosophy of teaching and learning can be applied to analyze didactic and mystical texts. According to this theory, people are prominently involved in understanding and learning concepts and facts. According to this view, human beings construct their understanding and new knowledge through interaction with what they already know, and ideas, events and activities that confront them. In this paper, Attar's mystical teachings in Mantiq-ut-Tayr and Mosibat-Nama are analyzed based on constructive theory. It is concluded that in the educational relationship of the teacher and the disciple, Attar wants to define the mystical path in order to reach personal transformation. The internal motivation of the disciple, active participation in group discussions, the travel route and cognitive processes, facilitating discovery and learning methods are the most important factors found in these works.
    Keywords: Bruner, constructivism, Attar, Mantiq-ut-Tayr, Mosibat-Nama, Vygotsky}
  • عفت سادات غفوری، غلامرضا پیروز، سیاوش حق جو، سهیلا هاشمی
    عنصر گفت وگو در حوزه ادبیات، ظرفیت و افق تازه ای برای خوانش متون به دست داده است. عطار با بهره گیری از این عنصر، در رابطه تربیتی مراد و مرید، در پی تبیین فرایند سیر و سلوک عارفانه با رهبری مراد و رسیدن به یک دگردیسی شخصیتی است. همسو با آن در تعلیم و تربیت نیز نوعی تعامل کلامی و فکری بین مربی و متربی در جهت رسانیدن او به کمال فکری و شخصیتی وجود دارد. بنابراین همانندی های درخور تاملی، برای ایجاد یک تعامل مدبرانه بین سیر و سلوک عارفانه و تعلیم و تربیت به چشم می خورد. این مقاله با نگاهی نو، در صدد است تا در حوزه ادب عرفانی بدین عنصر بپردازد و با بازخوانی رابطه مراد و مرید بر اساس نظریه سازنده گرایی، همخوانی روایت عطار از سیر پرندگان به سوی سیمرغ را بررسی و تحلیل نماید. در ساختار این داستان تمثیلی، ضمن تمرکز بر مساله گفت وگو، به عنوان عنصر کانونی و انسجام بخش، کارکردهای این نظریه مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین پیشبرد این اثر با تکیه بر گفت وگو است که موجب برجسته شدن، درک دیگری، مشارکت و سازماندهی گروهی می شود.
    کلید واژگان: منطق الطیر, تعلیم, سازنده گرایی, گفت وگو, ویگوتسکی}
    Effat Sadat Ghafouri, Gholamreza Pirouz, Siavash Haghjoo, Soheila Hashemi
    Dialogue has opened a new horizon for reading texts in literature. By using dialogue, Attār of Nishapur has tried to explain the relationship between master and devotee, so to interpret spiritual journey (Suluk) and transformation of personality. Also, in education there is a kind of verbal and intelligible interaction between master and devotee that helps to reach the devotee to intelligible and personal perfection. So, it seems that we can find some reasonable interactions between spiritual journey (Suluk) and education in analyzing the relationship between master and devotee. Based on theory of constructivism, the present article attempts to re-read the relationship between them and to analyze the story regarding the journey of the birds towards Simorq. We focus on the dialogue as an element that provides coherence, and consider the functions of this theory. Emphasizing on dialogue helps to know the importance of the other, as well as organizing and partnership.
    Keywords: Mantiq, u, Tayr, Education, Constructivism, Dialogue, Vygotsky}
  • Hamed Ghaemi, Ali Reza Nasserian
    Constructivism, the cognitive meaning making theory, is still of interest among academics. It plays an important role in translation competence of translation studies students. However, few studies have been conducted to reveal a significant relationship between these two. The purpose of this study is to examine the relationship between the translation competence and constructivist classroom environment. A sample of 300 translation studies students were selected randomly. Two used instruments were Constructivist Translation Classroom Environment Survey (CTLES) and Translation Competence Questionnaire(TCQ). The results showed that the higher the students of translation studies constructivist classroom environment (CCE), the higher their translation competence (TC). Accordingly, there is a significant positive relationship between the students TC and CCE.
    Keywords: Translation competence, constructivism, strategic competence, psycho-physiological competence, extra-linguistic competence, classroom environment, translation studies}
  • علی محرابی*

    موضوع این مقاله حول هویت و مساله هویت جنسی در رمان، و برداشتی است که پژوهشگران این حوزه از منظر جنسیتی به رمان فارسی ارائه داده اند. از رویکردهای نظری ذات گرایانه و برساخت گرایانه و روش تحلیل محتوای کیفی به گونه ای مقایسه ای برای سنجش تفسیر پژوهشگران از نوع جهت گیری جنسیتی نویسندگان در بازنمایی واقعیت جامعه ی زمان خود استفاده شده است. جامعه آماری دربر گیرنده ی یک کتاب، هفت مقاله و دو پایان نامه می شود و حاصل آنکه پرداختن به چگونگی طرح مسائل زنان در قالب رمان هنوز چندان جدی گرفته نشده است، بعلاوه زنان پژوهشگر بیشتر در صدد یافتن شواهدی در رمان های زنان دال بر وزیدن نسیم تغییر بر نگرش های سنتی جنسیتی برآمده اند و مردان را فاقد تجربه کافی برای بازنمایی مسائل زنان از طریق رمان دانسته اند.

    کلید واژگان: هویت, واقعیت, جنسیت, زن, رمان, ذات گرایی, برساخت گرایی}
    Ali Mehrabi*

    This article aims at investigating the issues of gender identity in novel, and the way scholars appreciate it from a gender perspective in the Persian novel. Theoretical essentialist and constrctivistic approaches were used along qualitative content analysis in a comparative manner to measure the scholars ’interpretation of gender orientation of writers in the representation of social reality of their era. The statistical population consisted of a book, seven articles and two dissertations. Women were found in the novels evidence of change upon traditional gender attitudes and would see the men as lacking enough experience to represent women’s issues through the novel. Notwithstanding the equal number of scholars in terms of gender, more serious work has been done in the form of books and articles by women and most important explanation about processes, events and figures were: class status, class conflict, personal characteristics, gender, and relationships of the characters and writers with the totalistic tradition and individualistic modernity and efforts toward coping with changes and overcoming the personal unconscious as a collective heritage caused by the emergence of new life styles in a battle with the traditions and manifestation of this failure in the novel, emphasizing the intellectual division of labor in the field of thought in the name of popular feminine fiction for women, its relationship with gender, the Islamic Revolution and international condition. The main focus of most researchers is a critique of the public domain from a gender-oriented perspective which is getting closer to a gender constructivism approach.

    Keywords: Reality, gender, novel, Essentialism, Constructivism}
  • الدکتور الجمعی محمود بولعراس، الدکتور محمد خاقانی إصفهانی، الدکتوره آمال فرفار
    نستعرض هذا البحث مبادئ تعلیم اللغه العربیه مع إمکانیه تطبیق المقاربات الغربیه الحدیثه فی ذلک بدء بتتبع تاریخی لها، حیث تجاوز التعلیم فی ها حدود المعلومات المقدمه عن قواعد اللغه إلی اکتسابها ممارسه واستثمارا ومشارکه وتفاعلا وتواصلا، وینتهی بنا البحث إلی المقاربه التواصلیه التی من بین رکائزها المنظور الحرکی القائم علی اللغه المستخدمه فعلا وتوسیعه لقاعه الدرس لتشمل الفضاء الاجتماعی بدلا من الصف الدراسی، ومن ثم نرید ان نصل بالقارئ إلی الإلمام بمبادئ هذه المقاربات الغربیه فی تعلیم اللغه؛ حیث ما تزال الابحاث العربیه تفتقد إلی هذه الحلقات فی الدرس التعلیمی للغه العربیه، والتی للاسف مازالت لم تبرح مکانها التقلیدی.
    کلید واژگان: تعلیم اللغه العربیه, النحو التعلیمی, المدرسه البنویه, المدرسه التولیدیه التحویلیه, مدرسه اللسانیات الاجتماعیه التداولیه}
    Dr. Djemai Mahmood Boulaares, Dr. Mohammad Khaqani Isfahani, Dr. Amal Fafar
    The purpose of this paper is to review the principles of teaching Arabic according to contemporary approaches of teaching second and foreign languages in the West. It explores the possibility of benefitting from these approaches to enrich Arabic teaching practice. The paper follows the evolution of language teaching approaches from basing instruction on syntactic knowledge up to acquiring the ability to use the language collaboratively, interactively, and communicatively. It closely examines the communicative approach, particularly one of its components, the interaction perspective. This perspective focuses on using authentic language, not only within the confines of the classroom, but also in social settings.
    Keywords: Teaching Arabic Language, Teaching Syntax, Structuralism, Generative, transformational grammar, Social, constructivism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال