به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the world » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the world» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه بهار*
    این پژوهش کوشیده تا با بررسی روایت آرش کمانگیر به واکاوی کنشگری او در پرتاب تیر که برای نجات بوم زیست انجام شد، بپردازد و نشان دهد که این کنش چگونه نظام بازپردازی جهان را رقم زده است. کنش اسطوره‏ای که در این گفتمان تجلی می‏یابد حاصل ترکیب کنش و خرد است که گویای ماندگاری کنش است. کنش آرش، کنشی با ویژگی بی کرانگی است که به صورت فراکنش درآمده است، حد و مرز و زمان و مکان ندارد و تا همیشه جاری است و همچنان در گستره زمانی در حال شکل‏گیری است. خرد شکل گرفته در این کنش نیز محصول تعامل با پدیده‏های جهان هستی است که باید آن را هستایش یعنی آیش1 به همراه هستی در جهت بازآفرینی نامید که موید این باور است که تکامل روایی مدیون توانش قهرمانانه و خرد است که در هستایش تجلی یافته و مجموعه این پدیدار روایی کنش اسطوره را رقم زده که درنهایت باعث بروز فراکنشی با همه ویژگی‏های اگزیستانسیالیستی یا بی کرانگی شده که اثر آن تا امروز باقی است.
    کلید واژگان: آرش, جهان ‏زیسته, کنش و فراکنش, کنش اسطوره, خرد فردی و جمعی}
    FATEMEH BAHAR *
    This research has tried to examine the narrative of Arash Kamangir to analyze his activism in throwing arrows to save the environment and to show how this action has shaped the world's reparation system. Action - the myth that manifests in this discourse is the result of the combination of action and wisdom, which shows the permanence of action. Arash's action is an action with the characteristic of infinity, which has become a transaction, has no limits and boundaries, time and space, and is ongoing forever and is still being formed in the span of time. The wisdom formed in this action is also the product of interaction with the phenomena of the universe, which should be called its existence, that is, fallow along with existence in the direction of re-creation, which confirms the belief that the evolution of the narrative owes its heroic power and wisdom, which is manifested in its existence and The collection of this phenomenon has established the narrative of action-myth, which finally caused the emergence of a process with all the existentialist or infinite characteristics, the effect of which remains until today.
    Keywords: Arash, Living World, Action, Transaction, Action-Myth, Individual, Collective Wisdom}
  • Jegr Hussein, Maryam Ebadi Asayesh *, Seyed Majid Shooshtari

    This article sketches the application of Wendy B. Faris’s primary features of narrative techniques in magical realist fiction in the selected novels The War of Don Emmanuel's Nether Parts (1990) by the British novelist Louis de Bernières and I Stared at the Night of the City (2008) by Kurdish novelist Bakhtiyar Ali, while keeping an eye on Chanady’s and Hegerfeldt’s perspectives where relevant. The focus is on the authors' use of Faris's features; namely the phenomenal world, unsettling doubts, merging-realms, irreducible elements and disruptions of time, space and identity, to depict their war-torn communities. These novelists have manipulated these characteristics from their diverse viewpoints. Despite their different cultural backgrounds and intellectual perspectives, both novelists attempt to convey a sense of reality by exploring the enigmatic nature of human behaviour and psychology, politics, and life in general. In this study, the researchers aim to elucidate the significance of these features in the selected novels to demonstrate the dilemma of war-stricken communities. Essentially, the researchers seek to unravel how these literary elements help in representing the complex and multifaceted nature of societies grappling with the impacts of conflict. The authors' manipulation of Faris's features becomes a lens through which they examine and articulate the intricate realities of war-stricken communities in their respective works.

    Keywords: Phenomenal World, Unsettling Doubts, Merging-Realms, Irreducible Element, Disruptions Of Time, Disruptions Of Space}
  • شهرام مرادی، علی محمدی*
    ساختار نظریه آمیختگی مفهومی بر این پایه استوار است که فرایند معناپردازی از ترکیب و آمیزش ساخت های مفهومی به دست می آید. در این فرایند فضاهای ذهنی درون داد شکل می گیرند، نگاشت بین فضاها رخ می‎دهد و در نتیجه فرافکنی گزینشی بین فضاها، یک فضای جدید به نام فضای آمیخته شکل می‎گیرد که حاصل آن چیزی فراتر از مجموع بخش‎های سازنده است. در این مقاله به بررسی فضاهای ذهنی مربوط به واژه رند در شعر حافظ پرداخته می‎شود. هدف اصلی این مقاله روشن نمودن این مساله است که چگونه در شعر حافظ شخصیت رند با تمام ویژگی ها و صفات منفی که در جهان خارج دارد، تبدیل به یک شخصیت متعالی و انسان کاملی می‎شود که شایستگی ولایت و رهبری دارد. دست آوردهای پژوهش بیان‎گر این است که حافظ با استفاده از فضاهای ذهنی در مورد رند و آمیزش آن ها شخصیتی را خلق کرده است که با وجود داشتن صفات واقعی از یک رند، نمونه انسان متعالی و کامل است. حافظ با استفاده از فضاهای متفاوت، جهان ممکنی را ایجاد می‎کند که در این جهان اندیشه‎ای، خواننده درک و فهمی همسو با ذهنیات حافظ دارد و تضادهای موجود در مورد رند برای او قابل پذیرش خواهد بود.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, آمیختگی مفهومی, جهان متن, رند, حافظ}
    Shahram Moradi, Ali Mohammadi *
    The theoretical structure of conceptual blending is based on the idea that the process of meaning construction arises from the combination and fusion of conceptual structures. In this process, inner mental spaces are formed, mappings between these spaces occur, and as a result of selective blending between these spaces, a new space called blended space emerges, which is more than the sum of its constituent parts. This article examines the mental spaces related to the term "rend" in Hafez's poetry. The main goal of this article is to clarify how the character of "rend" in Hafez's poetry transforms into an elevated and perfect human being with all the negative characteristics associated with it in the external world, deserving of authority and leadership. The research findings indicate that Hafez has created a character by using mental spaces and blending them regarding "rend", which, despite possessing the real qualities of a "rend
    Keywords: Cognitive Linguistics, Conceptual Blending, textual world, rend, Hafez}
  • آموزش زبان ارتباطی (CLT) برای بیش از چهار دهه روش غالب برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در کشورهای عرب زبان بوده است. با این حال، در سال های اخیر انتقادات و بحث هایی در رابطه با اثربخشی این رویکرد و تاثیر آن بر نتایج یادگیری مطرح شده است. مطالعه اکتشافی حاضر این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار داد که شامل 206 دانشجوی دانشگاه از لبنان و اردن بود. یک پرسشنامه آنلاین شامل چهار بخش از طریق Google Forms در بهار 2023 برای جمع آوری پاسخ های دانش آموزان اجرا شد. برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، پایایی همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. سپس از آمار توصیفی و استنباطی برای پاسخگویی به سوالات تحقیق از جمله آزمون t نمونه های مستقل و آزمون U Mann-Whitney استفاده شد. یافته های این مطالعه نشان داد که CLT همچنان به ایجاد تنش در بین مربیان و دانشجویان عرب ادامه می دهد. در نتیجه، این مطالعه راه حل هایی را برای سازگاری CLT با نیازهای زبان آموزان غیربومی در این عصر چندزبانه و در هم آمیخته جهانی پیشنهاد می کند.

    کلید واژگان: جهان عرب, رویکرد ارتباطی, انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی, آموزش, صلاحیت دستوری}
    Maha Sourani *, Faisal Abdulfattah, Inaad Sayer

    The Communicative Approach to Language Teaching (CLT) has been the dominant method for teaching English as a Foreign Language (EFL) in Arabic-speaking countries for over four decades. However, in recent years, there have been criticisms and debates regarding the effectiveness of this approach and its impact on learning outcomes. An exploratory study investigated this further, involving 206 university students from Lebanon and Jordan. An online questionnaire consisting of four sections was administered via Google Forms in the spring of 2023 to gather the students' responses. To ensure the reliability of the questionnaire, the internal consistency reliability was calculated using Cronbach's Alpha coefficient. Descriptive and inferential statistics were then employed to address the research questions, including independent samples t-test and the Mann-Whitney U test. The study's findings revealed that CLT continues to cause tautness amongst instructors and Arab students alike. In conclusion, this study suggests ways in which CLT can be acclimatized to the needs of non-native learners in this poly-lingual and universally interlaced era.

    Keywords: Arab World, communicative approach, EFL, Education, grammatical competence}
  • لعیا متین پارسا، علی سلامی*

    ویلیام بلیک - شاعر نامدار رمانتیک- مدت هاست که در میان منتقدان و نویسندگان بوم گرا، شاعری ناسازگار با محیط زیست و مشکلات مربوط به چالش های آن محسوب می شود و بسیاری از پیروان و حامیان محیط زیست ادعا کرده اند که او را نمی توان شاعری آگاه و علاقه مند به مسایل و مشکلات زیست محیطی دانست. درعین حال منتقدان دیگری نیز وجود دارند که کوشش می کنند برخی از بازنمایی ها و توصیفات منفی ویلیام بلیک از طبیعت و محیط زیست انسان را دست کاری کرده و یا نادیده بگیرند و نشان بدهند که او را می توان در خوانش های انتقادی زیست محیطی دوره حاضر ثبت کرد. مقاله حاضر بر دو مفهوم فلسفی اصلی «همانندی» و «درون روانگی» امانویل سویدنبرگ -فیلسوف سویدی- متمرکز است تا با استفاده از این دو معنا و مفهوم فلسفی، همبستگی و ارتباط طولانی مدت موجود میان نوع بشر و جایگاه و دیدگاه او نسبت به طبیعت در برگزیده سروده های ویلیام بلیک را کشف کند. سروده های منتخب بررسی شده در این نوشتار شامل قسمت هایی از «سرود اورشلیم»؛ «اورشلیم، ظهور آلبیون بزرگ» و «میلتون» است. بررسی این ایدیولوژی بوم گرا و خدامحور در منتخب آثار این شاعر بر پایه مفاهیم فلسفی سویدنبرگ وجود قوه آگاهی را تایید می کند که به نظر می رسد در پیشی گرفتن از آفریدگار و شکاف ظاهری ایجاد شده در آفرینش مهارت دارد، بنابراین رویکرد کمی سازی در خصوص طبیعت را واژگون می کند و ماهیت مستقل کیفیت هایی مانند هستی و آفرینش را بازیابی می کند و این گونه دیدگاه جدیدی در خوانش آثار این شاعر ارایه می شود.

    کلید واژگان: نظریه ی انتقادی بوم گرا, درون روانگی, همانندی, دنیای معنوی, ایدئولوژی خدامحور}
    Laiya Matin Parsa, Ali Salami *
    Introduction

     William Blake's long-lasting connection with Swedenborg has long been reflected by many researchers and it is impossible to examine the poet's works within the scope of ecological criticism without considering the importance of the Swedish philosopher in the formation of the poet's mentality. With infrequent exception, every foremost revision of William Blake's works embraces reference of the inspirations of Emanuel Swedenborg's theological books.

    Background of the Study:

     There are some of the leaders of Eco-Romanticism such as Jonathan Bate and Karl Kroeber who fundamentally evade considering Blake an eco-conscious poet in the Romantic era. At the same time there are other critics who try to manipulate and ignore some of Blake`s negative representations of nature and show that he can be enlisted in Eco Critical readings of the present era. One of them is James McKusick who reads Blake`s Golgonooza as an “Ecotopia” of “human scale technology”; he advises the interested reader to read Jerusalem plates 18 and 19 as a caution against one of the most important ecological problems of the current era, the pollution (McKusick 102-05). There have also been some Blakean supporters who have tried to enter Blake into the ecological discussions of the present era and have attempted to raise Blake`s ecological concerns against those vast conventions that simply recognize him as a poet who sacrifices nature in favor of systematic imagination. Imagining Nature by Kevin Hutchings is an astonishing example which hopefully strives “to delineate an alternative, distinctively Blakean view of the relationship between humanity and nature” (Hutchings 3). Based on the aforementioned points, an Eco Critical reading of Blake’s selected poems has been done in this article considering Swedenborg`s “Correspondence” and “Influx”. Selected poems include The Hymn Jerusalem, parts of Jerusalem, The Emanation of the Giant Albion and parts of Milton.

    Methodology

    The art practitioner in the Romantic realm wishes to design all surrounding phenomena to pass through whole. It is widely believed that nature possesses its own self-governing language and all its features function regularly and it also has got a symbolic value, which makes it closer to the structures and peculiarities of unwritten language.  Swedenborg`s two conceptions of 'Influx' and 'Correspondence' have been believed to generate an accord between the surrounding natural world and the Man and he thought that there must be a genuine action of mind on our brain. The idea of ‘Correspondence’ seems to have a long history and it becomes an essential means to comprehend the cosmos and the essence of Man`s creation in Swedenborg`s thought. The reason that they are called correspondences is that they are entirely reactive and represent what they portray. There is an independent language spoken by natural elements and this conveys a symbolic asset which makes Man keep a closer contact to the structures and peculiarities of their surrounding environment. As was mentioned before ‘Correspondence’ acts as a universal principle and it is definitely dynamic so it involves causality. The true indication of this causal relation is named as ‘Influx’.

    Conclusion

    The author of this article concludes that the traditional eco-friendly metaphysics affirms the spiritual experience of plants and animals in nature after the environmental critical reading of selected parts of Blake's poems and suggests that it is possible to use nature itself to restore the consciousness of humans in the face of nature and all creatures and as a result, it is applicable to explore the deep ecological thought in Swedenborg's ancient concepts as well as Blake`s selected poetry.

    Keywords: Correspondence, Ecocriticism, Influx, God-centered ideology, Spiritual World}
  • جمال محمدی*، ایوب احمدیان
    زینوی به ته م اثری ادبی، در ژانر رمان تاریخی است که وقایع یک برهه تاریخی خاص از جامعه کردستان را روایت می کند. هدف این پژوهش، خوانش این اثر به منظور فهم آن مقطع تاریخی از دریچه چگونگی مداخله نیروهای هژمونیک در زیست جهان سوژه کرد است. روش تحلیل متن، خوانش لوکاچی است و رمان «زینوی به ته م» با معیار نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، این اثر ادبی با اتکا به برخی تمهیدات محتوایی مانند: تقدیرگرایی، اسطوره سازی، طبیعت گرایی رمانتیک و نمادپردازی که از زیست جهان مردم معمولی آن برهه تاریخی برگرفته است، درصدد نشان دادن فهمی انتقادی از نقش ساختارهای سلطه در برساخت زیست جهان سوژه کرد است؛ اما به سبب پایبند نبودن به قواعد ریالیستی حاکم بر ژانر رمان تاریخی، گاهی به دام فروکاست گرایی می افتد و با ساده سازی آنتاگونیسم های اجتماعی در قالب دوگرایی خیر و شر، اسیر همان اسطوره هایی می شود که خود درصدد نقد آنها بوده است. رمان به بازتولید اسطوره هایی کمک می کند که بر وضعیت متناقض تاریخی سرپوش نهاده اند.
    کلید واژگان: زیست جهان, اسطوره سازی, آنتاگونیسم, لوکاچ, زینوی به ته م, سوژه کرد}
    Jamal Mohammadi *, Ayoub Ahmadian
    Zinwe Betem is a historical novel that narrates the events of a specific historical period of Kurdish society. The purpose of this research is to present a  Lukacsian reading of this work to understand that historical period through the lens of how hegemonic forces intervened in the life-world of the Kurdish subjects. The theoretical foundations are based on Lukacs' themes of dialectics, totality, mediation, and realism. The applied method is Lukacsian reading, and Zinwe Betem was selected with a purposeful sampling criterion, which means that this novel contains rich images and narratives of an epoch in which the three aspects of "master-servant relations", "royalty-centered authoritarian modernism" and "left-wing idealism" play fundamental roles in shaping the life of ordinary people in a dialectic of complicity and opposition. The results show that this novel, relying on some thematic arrangements (such as fatalism, myth-making, romantic naturalism, and symbolism) taken from the life-world of ordinary people in that historical epoch, tries to provide a critical understanding of the role of dominant structures in the construction of the Kurdish subjects’ life-world. However, due to non-adherence to the realist rules governing the historical novel genre, it sometimes falls into the trap of reductionism, and by simplifying social antagonisms in the form of the dualism of good and evil, it becomes a captive of the same myths that it seeks to criticize. The novel helps to reproduce the myths that cover up the contradictory historical situation.
    Keywords: Life-world, Mystification, Antagonism, Lukacs, Zinwe Betem, Kurdish Subject}
  • فرخ لطیف نژاد رودسری*
    هدف از پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، بررسی نوع نگرش و میزان باور امام علی (ع) در خطبه 108نهج البلاغه و چگونگی رسیدن به پیوستگی متنی و جهان معرفت شناختی از طریق فرایند های شناختی افزایش و انطباق در نظریهشناختی جهان های متن پل ورث است که متن را در سه بعد جهان گفتمان، جهان متن و جهان زیرشمول بر رسی می کند. پژوهش کنونی در پی پاسخ به این سوالات است که امام در خطبه یادشده از چه نوع متنی استفاده کرده و به کدامیک از جهان های سه گانه زیر شمول توجه بیشتری نشان داده و چگونه از آنها برای اقناع مخاطب و القای پیام استفاده کرده اند. سوال آخر اینکه چه فرایندهایی در ترکیب جهان های سه گانه خطبه دخالت دارند. یافته ها نشان داد که در «جهان متن» خطبه مذکور به دلیل داشتن ماهیت تعاملی از سه نوع متن توصیفی- گفتمانی و ابزاری استفاده شده است. سه جهان زیر شمول اشاری، نگرشی و معرفتی در متن به کار رفته است؛جهان اشاری و مکانی بازه زمانی و مکانی گسترده ای از خلقت آدم تا عصر امام و از عالم ملک تا ملکوت را در بر می گیرد. از جهان های نگرشی بیشتر به جهان هدف توجه شده، اما جهان زیر شمول معرفتی که برجسته تر از جهان های دیگر است، با استعاراتی ساخته می شود که زیر ساخت های آن الهام گرفته از استعارات قرآن مجید است که طی فرایند «افزایش» نظام شبکه ای استعاری می سازند که در آن رابطه بنی امیه- مردم در تقابل با رابطه پیامبر و امام-مردم با نگاشت های استعاری گرگ- گوسفند و پزشک- بیمار بیان می شوند. همچنین، فرایند «انطباق» در جملات مرکب نقش توصیفی، توضیحی یا تبیینی دارد.
    کلید واژگان: شعرشناسی شناختی, نهج البلاغه, پل ورث, جهان های زیر شمول, افزایش, انطباق}
    Farrokh Latifnejad Roodsari *
    The main purpose of current study, which is conducted through a descriptive-analytic method, is representation of belief and epistemic sub-world in Emam Ali’s khotbe-ye- 108(108th Peech) Based on Paul Werth’s Text worlds theory. It consider text in three dimensions; Text worlds, Discourse worlds, Sub-worlds. Author and reader intract In Text worlds through of text. Discourse worlds deal with situation and sub-worlds determine producer’s believes and approachs. Sub-worlds be devided to Diectic sub-worlds, Attitudinal sub-worlds and Epistemic sub-worlds. Current study want to answer these questions:Which kind of text use in this text, which Sub- worlds is predominate in text, how does is combined together three worlds. Achievements demonstrate usage of descriptive- discoursive and Instructive text that are suitable for interaction in ceremony. All of sub-worlds has used in speech, but Epistemic sub-worlds are outstanding. They are represented by a metaphoric system through of Incrementation. Incrementation reveal main Mapping in which relationship between the government and the people is encounter Emam and people’s one. Government-people’s relationship is represented by a binary oppositions; Wolf-sheep and Emam- people’s frindship is showed by doctor- sick’s one.
    Keywords: cognitive poetics, Werth, text world, sub-worlds worlds, Accommodation, Nahj-al-balagheh}
  • مقاله حاضر کتاب The Heart Goes Last </em>(2015) اثر اتوود را از دیدگاه اکو انتقادی تحلیل می کند. دغدغه اصلی بوم نقد ایجاد رابطه نزدیک بین زبان طبیعت و زبان ادبی است. به همین ترتیب، گرگوری گارارد راه های جدیدی را بین انسان و محیط زیست در حوزه های فرهنگی در سال 2016 توضیح داد، اگرچه سه موج به سمت این رویکرد در دهه 2000 وجود داشت. به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد جهان طبیعی نه تنها برای بحران زیست محیطی فعلی بلکه برای بلایای احتمالی در آینده بسیار مهم است. به این ترتیب، مردم در بسیاری از بخش های زندگی خود رویای طبیعت را می بینند که در رمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این رویاها تمایل درونی افراد را به محیط خود به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی نشان می دهد. جدای از طبیعت، فجایع قابل قبولی را در زندگی انسان به دنبال خواهد داشت. در همین حال، اتوود طبیعت را به عنوان نگرانی برای نگرانی های اکولوژیکی جهانی توصیف کرده است. نقش اکوسفر جدای از مفید بودن حیوانات در این مقاله نیز مورد تحلیل قرار می گیرد. از این رو، در نظر گرفتن تاثیرگذارترین عوامل بوم شناسی به خوانندگان کمک می کند تا جهان را بهتر بشناسند و احتمالا تلاش خواهند کرد رویکرد نظری را عملی کنند.

    کلید واژگان: حیوانات, رویا, اکوسفر, آزادی, جهان طبیعی}
    Fatemeh Golpaygani, Roya Yaghoubi, Mohammad Motiee

    The current paper analyzes Atwood’s The Heart Goes Last (2015) from an eco-critical viewpoint. The main concern of eco-criticism is to make a close relationship between the language of nature and literary language. Likewise, Gregory Garrard explained new ways between humans and the environment in the area of cultural spheres in 2016, though there were three waves toward this approach in the 2000s. It is significant to get more information about the natural world not only for the current environmental crisis but also for possible disasters in the future. As such, people would dream of nature in many parts of their life that will be discussed in the novel. These dreams show inner desire of people for their environment as an inevitable part of life. Apart from that, separation from nature will lead to plausible disasters in human life. Meanwhile, Atwood has described nature as a concern for global ecological concerns. The role of the ecosphere aside from the usefulness of animals would be analyzed in this paper as well. Hence, considering the most influential factors of ecology will help readers better recognize the world and will likely attempt to put the theoretical approach into practice.

    Keywords: Animals, Dream, Ecosphere, Freedom, Natural World}
  • سید سعید رضا منتظری*، وحید پزشکی

    آیین جین از ادیان کهن هند به شمار می رود که دیدگاه غیرخداباوری در بین مکاتب و باورهای هندی داشته و توانسته در سرزمین هند جایگاه ویژه ای به خود اختصاص دهد. یکی از باورهای مهم این دین، اعتقاد به تیرتهنکره است که پرستش و سرسپردگی به تعالیم آنان در نجات روح از بند اسارت سمساره موثر است. ظهور تیرتهنکره ها بر پایه یک نظم و هنجار کیهانی بی آغاز و انجام است و بر اساس ترکیبات خاص کرمه ای و معرفت روحی شان که در زندگانی های پیشین خود به دست آورده اند، در این مرتبه زاده شده و در پایان با مرگ خود به رهایی مطلق از بند سمساره می رسند. در پژوهش پیش رو با تحلیل منابع به روش کتابخانه ای، به ظهور تیرتهنکره ها در جهان هستی (زمین و از جمله در جهان های دیگر) پرداخته و در ادامه، بررسی روحی و کرمه ای کالبدهای پیشین و کنونی تیرتهنکره ها و چگونگی دستیابی ایشان به رهایی مورد مداقه قرار گرفته است پژوهش حاضر جغرافیای ظهور تیرتهنکره ها در جهان هستی و ارتباط آن با وضعیت روحی کرمه ای یک فرد برای رسیدن به این جایگاه را نشان می دهد. بررسی کلی بیانگر آن است که نگاهی جبرانگارانه در ارتباط با ارواحی که سرانجام بدین مقام دست می یابند، وجود دارد.

    کلید واژگان: تیرتهنکره, جهان میانه, مهاویده کشتره, بهرته کشتره}
    Sayyes Saeid Reza Montazery *, Vahid Pezeshki

    Jain religion is one of the ancient religions of India which has had an atheistic view among Indian schools and beliefs and has been able to occupy a special place in the land of India. One of the important beliefs of this religion is the belief in the Tirtankara which suggests that worship and submission to their teachings is effective in saving the soul from the bondage of Samsara. Tirtankaras can appear in the Middle World Based on a cosmic order and norm without beginning and end, and based on their special Karma compositions and special spiritual knowledge in their previous lives in this rate: And after a period of austerity and spiritual purification in their last material body, they reach this position and, in the end, with their death, they reach absolute liberation from the bondage of Samsara. In the present study, by analyzing the sources, the emergence of Tirtankara in the universe (Earth and including other worlds) has been studied and psychological study of the past and present bodies of Tirtankara and how they achieve liberation from other parts of the research. The present study shows that a kind of deterministic view has overshadowed the whole world history of Jain in connection with the emergence of certain spirits in the body of Tirtankara.

    Keywords: tirtankara, middle world, mahavidya. ksatra}
  • زینب طلایی*، حبیب الله عباسی

    خوانش میراث کهن فارسی و به ویژه روایت های تاریخی در پرتو نظریه های شناختی مانند نظریه جهان متن، امری بایسته است؛ زیرا رویکردهای علمی جدید، فضایی برای شناخت دقیق و کشف زوایای پنهان متون فراهم می کند. در این جستار با روش تحلیلی- توصیفی نظریه جهان متن را در بررسی ساخت روایی جلد نخست تاریخ جهانگشای جوینی به کار بستیم و به این نتیجه رسیدیم که فراوانی گزاره های توصیف شخصیت ها نسبت به گزاره های توصیف صحنه ها بیشتر است. همچنین به علت کم بودن جهان های زیرشمول اشاره ای، خواننده چندان در فضاهای زمانی و مکانی متفاوت در یک روایت سیر نمی کند. جهان های متنی را که به لحاظ متغیرهای زمانی و مکانی از جهان متن اولیه متمایزند، تجربه و مفهوم سازی نمی کند و در نهایت اشاره گرهای زمانی نسبت به اشاره گرهای مکانی در این متن دقیق تر نیست. جهان های زیرشمول نگرشی و معرفت شناختی به دلیل عدم تغییر زاویه دید توسط راوی در تاریخ جهانگشای کم است و بیشتر روایت ها از زبان جوینی گزارش می شود.

    کلید واژگان: تاریخ جهانگشای جوینی, زبان شناسی شناختی, نظریه جهان متن, جهان گفتمان, جهان زیرشمول}
    Zeinab Talaei *, Habibollah Abbasi

    The reading of ancient Persian heritage, and especially historical narratives based on cognitive theories such as Text World Theory is necessary, because new scientific approaches provide space for accurate identification and discovery of the hidden layers of texts. In this study, with the analytic-descriptive method, we applied the Text World Theory in the analysis and study of the narrative construction of the first volume of the Tarikh Jahangooshay-e- Jowayni and figured out that the propositions related to Character descriptions are more than preposition related to scenes description also because the Deictic sub-worlds are less, so the reader does not travel much in the different, temporal and spatial spaces in a narrative, and thus does not experience and conceptualize the text worlds that differ from the original text world in terms of temporal and spatial variables. Temporal pointers are no more accurate than space pointers. The Attitudinal sub-worlds and epistemic sub-worlds are scarce, and one of the reasons for this is the narrator's unchanging viewpoint. Jowayni reports narrations more than characters.

    Keywords: Tarikh Jahangooshay-e- Jowayn, Cognitive linguistics, text world theory, discourse world, Sub-world}
  • ابوالفضل حری*

    پوفسور آی. ای. ریچاردز از چهره های تاثیرگذار در نقد و نظریه ادبی سده بیستم است که در سخنرانی به وجوه معنایی منظومه کوتاه شکسپیر و بیان چند مصراع از منطق الطیر عطار درباره ققنوس اشاره می کند. همین اشاره مختصر، نگارنده را برآن داشت تا در این مقاله به وجوه شباهت و تمایز میان دو اثر عطار و شکسپیر در توجه به مضمون سیر و سلوک عارفانه بپردازد. شیوه اصلی پژوهش حاضر مبتنی بر تحلیل کیفی محتوای دو اثر و همچنین مضمون شناسی تطبیقی است.  شعر شکسپیر درباره مجلس عزایی است که پرندگان برای دو عاشق و معشوق یعنی قمری و ققنوس تدارک دیده اند که به تازگی درگذشته اند. عامل پیوند شعر شکسپیر به سنت عرفان فارسی، نوعی معرفت عرفانی است که از طریق کشف و شهود به دست می آید و نه از رهگذر آگاهی و استدلال منطقی. مهم ترین وجه شباهت میان دو اثر، یکی شدن سی مرغ در منظومه عطار و قمری با ققنوس در شعر شکسپیر است. مهم ترین وجه تمایز نیز این است که مرغان در منظومه عطار، سیر و سلوکی عارفانه را برای وصال با سیمرغ آغاز می کنند، اما در شعر شکسپیر، نه سیر و سلوک، بلکه عشق پاک و افلاطونی میان ققنوس و قمری در جریان است. دیگر اینکه هر دو اثر به مفهوم خرد توجه نشان می دهند: خرد از این سیر و سلوک و از این یگانگی و فناپذیری عاشق و معشوق، حیرت می کند. با این همه، مهم ترین وجه مشترک این است که هم سی مرغ و هم قمری و ققنوس برای آنکه بقا و دوام یابند، باید فنا شوند: سی مرغ، بقای خود را در سیمرغ؛ و قمری و ققنوس بقای خود را در ققنوس تازه تولدیافته می بینند. در نهایت، وحدت وجود در عرفان اسلامی با عشق افلاطونی تناظر و همسانی کلی پیدا می کند: هر دو از عالم محسوس درمی گذرند و به جهان مثالی وارد می شوند.

    کلید واژگان: ققنوس, سیمرغ, عالم محسوس, عالم مثال, معرفت عرفانی}
    Abolfazl Horri *

    Richards believes that the phoenix in Attar's poetry is a guide for the soul's return to God. The present study discusses how accurate Richard’s words about Shakespeare's poetry are. Shakespeare's poem is about a mourning gathering where birds have prepared for two lovers and their beloved, turtle-dove and the phoenix, which have recently passed away. What connects Shakespeare's poetry to the tradition of Persian mysticism is a type of mystical knowledge that comes through discovery and intuition, not through conscious awareness and logical reasoning. The most important similarity between the two works is the merging of the phoenix in Attar's poem and the turtle with the phoenix in Shakespeare's poetry. The most important difference is that in Attar's poem, the birds embark on a mystical journey to unite with the phoenix, but in Shakespeare's poetry, it is not a journey or spiritual practice, but rather pure and platonic love between the phoenix and turtle. Another point is that both works pay attention to the concept of reason: reason is amazed by this mystical journey and the unity and indescribability of the lover and the beloved. However, the most common point is that both the phoenix and turtle and the Simurgh must perish in order to achieve immortality. The turtle and the phoenix see their survival in the newly-born phoenix. In the end, the unity of existence in Islamic mysticism corresponds and resembles Platonic love: both transcend the sensory world and enter the ideal world.

    Keywords: Phoenix, Simurgh, Sensory world, Ideal world, Mystical knowledge}
  • آیت شوکتی*، نرگس جابری نسب، محمدمهدی حاتمی

    مدرنیسم و موانع اطلاق صفت مدرن به قالب غزلچکیدهشعر امروز با توجه به تحول و دگرگونی های عظیم سه دهه ی اخیر، دچار دگرگونی های گسترده ای شده است. با این که قالب غزل، راه خود را پیدا کرد و با تغییر ماهیت، توانست دنیاهای تازه ای را تجربه کند و غزل معاصر به عنوان برجسته ترین قالب شعری، خوش درخشید، هدف نیما، شکستن نظام های عروضی و تغییر هویت زبانی و محتوایی شعر بود؛ در حالی که غزل معاصر، فقط توانست بخشی از پیشنهادهای نیما ازجمله بحث شکستن روایت (عدم ساختار خطی و روایی بر غزل) را تجربه کند. نگارندگان در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات بینرشته ای کتابخانه ای ادبیات و فلسفه به این نتیجه دست یافتهاند که صرف دغدغه های درونی شعر و نزدیکی آن به دغدغه های شعر معاصر و داشتن زبان ساده و صمیمی، وسعت واژگانی و عناصر آشنا نمی توان آن را مدرن شمرد. قالب های شعر سنتی برای شعر مدرن، مناسب نیستند. چون محدود، پیشبینی پذیر و آفاقی اند. درمقابل، شعر مدرن، نامحدود، پیش بینی ناپذیر و انفسی است. پس غزلی را می توان مدرن (نوگرا) گفت که با بهره گیری از همه ی نشانه ها، کاملا از گذشته قطع علاقه کند. غزلی که هم به گذشته انعطاف داشته باشد و هم بخشی از مدرنیسم را تایید کند، غزل مدرن محسوب نمی شود و باید در بحث نوآوری از آن سخن گفت.

    کلید واژگان: جهان مدرن, مدرنیسم, غزل مدرن, نوآوری, نوگرایی}
    Ayat Shokati *, Narges Jaberi Nasab, MohammadMehdi Hatami

    Today's poetry has undergone extensive changes due to the huge transformations of the last three decades. Even though the sonnet has found its own way through changing its nature and has, hence, been able to experience new worlds to the extent that the contemporary sonnet shines brilliantly as the most prominent form of poetry, Nima's goal was to break away from the prosody systems and change the linguistic and contextual identity of the poem. Indeed, the contemporary ghazal has only been successful in applying some of Nima's desired changes, such as breaking the narrative (lack of linear and narrative structure of the ghazal). Using a descriptive-analytical method based on interdisciplinary library studies of literature and philosophy, authors of this article have reached the conclusion that attributes like having contemporary poetic concerns, using a simple and intimate language, benefitting from vast vocabulary and introducing familiar elements are not enough to call ghazal “modern”. In other words, traditional poetry forms are not suitable for modern poetry because they are limited, predictable and universal. On the contrary, modern poetry is unlimited, unpredictable and subjective. So, a ghazal can be said to be modern (modern) if it completely loses interest in the past. A sonnet which is even remotely connected to the past and simultaneously introduces modernistic concerns, should not be considered as a modern sonnet; it should, rather, be discussed as innovative.

    Keywords: modern world, Modernism, modern sonnet, Innovation, modernity}
  • مریم کسائی، رحمان ذبیحی*، محمدتقی جهانی

    این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و مسیله اصلی آن نقد و تحلیل آرای جهان شناختی ناصرخسرو و جست وجو در سرچشمه های آن است. از نگاه ناصرخسرو هستی به دو بخش عالم روحانی و جسمانی تقسیم می شود و مراتبی از بالا به پایین دارد. مراتب ابداع، عقل کلی و نفس کلی در جهان روحانی واقع شده است. عالم جسمانی شش مرتبه هیولی، طبیعت کلی، جسم، افلاک، طبایع و موالید دارد. آفرینش هدفمند است و ازطریق ابداع صورت می گیرد. از امر حق، عقل کلی و از عقل کلی، نفس کلی پدید می آید که مدبر عالم و واسطه انتقال فواید عقل کلی بر مراتب فرودین است. هیولی سایه نفس کلی است و ازنظر نفس کلی در سایه خود، طبیعت کلی پدید می آید. جسم جوهری دارای درازا، پهنا و ژرفاست. افلاک و اجرام نیز دست افزارهای نفس کلی در خلق عالم فرودین و تدبیر آن به شمار می آید. چهار عنصر خاک، آب، باد و آتش ارکان را تشکیل می دهند و از ترکیب آنها با طبایع چهارگانه، موالید ثلاثه پدید می آید. انسان آخرین مرتبه هستی و یاریگر نفس کلی در رسیدن به عالم عقل است و سعادت او در گرو تعالیم ناطق و امام، و تلاش دیگر مراتب کیش اسماعیلی است. ریشه برخی از باورهای جهان شناسانه ناصرخسرو را باید در آرای حکمای یونان و آثار متفکران اسماعیلی مانند ابویعقوب سجستانی و حمیدالدین کرمانی جست وجو کرد.

    کلید واژگان: ناصرخسرو, جهان شناسی, جهان روحانی, جهان جسمانی, مراتب وجود}
    Maryam Kasaee, Rahman Zabihi *, Mohammadtaqi Jahani

    The main issue of this study, which was conducted with a descriptive-analytical method, was the critique and analysis of Naser Khosrow's cosmological ideas and the search for its origins. In Naser Khosrow’s view, the world, which consists of top-down levels, is divided into two main parts: the spiritual world and the physical world. The levels of innovation, general intellect, and general soul are located in the spiritual world, while the physical world is comprised of the six levels of hyle, general nature, body, planets, the fourfold natures, and the birth. The creation is purposeful and occurs through innovation. From the matter of truth arises the general intellect and from the general intellect arises the general soul, which is the mastermind of the universe and mediator of the transmission of the benefits of the general intellect to the lower levels. The hyle is the shadow of the general soul and from the view point of the general soul, in its shadow, the general nature emerges. The body is a substance, which has length, width, and depth. The planets and the celestial bodies are also the instruments of the general soul in the creation of the lower level universe and its governance. The fourfold elements of soil, water, wind, and fire establish the pillars and from their composition with the fourfold natures emerges the ternate of births. Human being is the last stage of existence and the aid of the general soul in reaching to the world of intellect and his (man’s) contentment is dependent on the teachings of Nātiq and Imam with the efforts of other levels of the Ismaili religion, which has a high position in the world system. The roots of some of Naser Khosrow's cosmological beliefs can be traced to the Greek scholars’ views and the works of Ismaili thinkers, such as Abu Ya'qub Sajestani and Hamid al-Din Kermani.

    Keywords: Naser Khosrow, Cosmology, Spiritual World, Physical World, Levels of Existence}
  • رادمان رسولی مهربانی*، مونا بابایی

    هدف از پژوهش پیش رو آشکار کردن این بوده است که قول علی، شاعری از بلغارهای ولگا در سرودن منظومه قصه یوسف از بحر المحبه فی اسرار الموده و الستین الجامع للطایف البساتین بهره برده است. در مرحله بعد روشن کردن شیوه استفاده و اقتباس وی از این دو اثر بوده است. در پی دستیابی به این هدف، از رویکرد مکتب فرانسه در ادبیات تطبیقی استفاده شده، که بر تاثیر و تاثر مستقیم مبتنی است. مدعای پژوهش آن است که قصه یوسف علی در پیرنگ روایی (و حتی روایتهای فرعی) با بحرالمحبه و الستین الجامع شباهت بسیار و تفاوت اندکی دارد. افزون بر این در شیوه بیان و ترتیب جزییات داستانی نیز بعضا کاملا مشابه با آن دو اثر است. در چند موضع غیرداستانی نیز مشخص است که شاعر از آن دو اثر اقتباس کرده است. جز اینها در چندین مورد علاوه بر شباهت در شیوه بیان با الستین الجامع، واژگان فارسی آن کتاب را هم در اثر خود به کار گرفته است. علی چنانکه خود نقل کرده فارسی و عربی هم می دانسته است. مجموعا به نظر می رسد علی هر دو اثر را پیش چشم داشته و در مواضع اختلاف معمولا روایتهای هر دو را جمع و منظوم کرده و البته گاه فقط یک روایت را برگزیده است. هر جا هم که موقعیت مناسبی وجود داشته گفت وگوهای عاطفی و توصیفها را تفصیل داده است.

    کلید واژگان: قصه یوسف, تاثیرگذاری بحر المحبه, تاثیرگذاری الستین الجامع, ادبیات تطبیقی در قصه حضرت یوسف (ع), ادبیات فارسی در بالکان}
    Radman Rasooli Mehrabani*, Mona Babayi

    This research aimed to demonstrate that Ali, a Muslim Volga Bulgar poet, drew inspiration from Bahr al-Mahabbah fi Asrar al-Mavaddah and al-Settin al-Jame' le-Lataif al-Basatin (or Qissa-I Yusuf) in composing Qissa’i Yusuf (The Story of Joseph). Then, the author's writing style and method of adaptation of the two works were analyzed. In so doing, the French School of Comparative Literature, which is based on direct effect, was utilized. This study asserts that Ali's Qissa’i Yusuf has many similarities with and few differences from Bahr al-Mahabbah and al-Settin al-Jame' in the plot narrative (and even sub-narratives). Moreover, some parts are entirely similar to the two said works in expression and the arrangement of story details. In some non-fictional aspects, he has also adapted the two works. In some instances, in addition to similarity with al-Settin al-Jame' in expression, Ali has used its Persian words in his book. Ali has also pointed out that he was proficient in Persian and Arabic. In general, it seems that Ali has considered the two works and, in disagreements, has gathered and versified the narratives of the two works together, and at times has selected a more detailed narrative, and wherever appropriate, he has elaborated on emotional dialogues and descriptions.

    Keywords: Volga Bulgar, persianate world, Qol Ghali, the story of Joseph, Qissa’i Yusuf}
  • مینا کامبین*

    در اوستا دو دنیای مینوی و مادی قابل تشخیص است. دنیای مینوی شامل هستندگان مقدسی است که اهوره مزدا، امشاسپندان و ایزدان را شامل می شوند و از میان آنها اهوره مزدا در راس و آشکارا تواناتر از سایرین است. درست پس از اهوره مزدا سپندمینو بسیار نزدیک به اهوره مزدا ظاهر می شود. انگره مینو نیز به صورت همزاد اما در تقابل با سپندمینو است. دنیای مادی نیز شامل شخصیت هایی است که زردشت در راس آنها قرار می گیرد. زردشت والاترین شخصیت زمینی است و جم و اژی دهاک در مقابل یکدیگر در دنیای زمینی جزو شخصیت های شناخته شده اوستایی اند. به نظر می رسد که در شخصیت زردشت الگویی آسمانی دیده می شود که بر پایه الگوی شخصیت اهوره مزدا ساخته شده و همین موضوع در مورد سپندمینو و انگره مینو با جم و اژی دهاک دیده می شود. هدف از این مقاله بررسی این شخصیت ها و یافتن شباهت های آنها برای اثبات وجود الگویی مینوی در شخصیت های مادی اوستاست. بدین منظور ابتدا ویژگی های اهوره مزدا، زردشت، سپند مینو و انگره مینو، جم و اژی دهاک بررسی شده، سپس شباهت های آنها استخراج می شود. در پایان خواهیم دید که این شخصیت های زمینی در اوستا از الگویی آسمانی و مینوی پیروی می کنند. داده های این پژوهش به صورت کتابخانه ای گردآوری و از روش توصیفی-تحلیلی برای تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری استفاده شده و اساس پژوهش بر شواهد اوستایی قرار گرفته اما در مورد جم و اژی دهاک از شاهنامه نیز کمک گرفته شده است.

    کلید واژگان: دنیای مینو, دنیای گیتی, زردشت, جمشید, ضحاک, اوستا, شاهنامه}
    Mina Kambin *

    In the Avesta, two worlds can be distinguished, material and spiritual. The spiritual world includes sacred beings, Ahuramazda, Amshaspands and Yazatas. Ahuramazda is at the top and obviously more powerful than the others. Just after Ahuramazda, Spǝnta mainiiu appears very close to Ahuramazda. Angra mainiiu is also related but opposite to Spǝnta mainiiu. On the other hand, the material world also includes characters that Zoroaster is at the head. Zoroaster is the highest material personality. Jam and Aži Dahāka are the well-known Avestan figures among the material world. It seems that a heavenly pattern can be seen in Zoroaster's character which has made based on Ahuramazda's character And the same issue can be seen in the case of Spǝnta mainiiu and Angra mainiiu with Jam and Aži Dahāka. The purpose of this article is to study these characters and find their similarities to prove the existence of a spiritual pattern in their material characters. For this purpose, first, the characteristics of Ahuramazda, Zoroaster, Spǝnta mainiiu and Angra mainiiu, Jam and Aži Dahāka are examined , then their similarities are extracted. In the end, we will see that these material characters follow a heavenly and spiritual pattern in the Avesta. Descriptive-analytical method has been used for analysis and conclusion in this research. This research is based on Avestan evidence but help has also been taken from the Shahnameh in the case of Jam and Aji Dahāka.

    Keywords: Jamshid, Zahak, Zoroaster, Avesta, Shahnameh, spiritual world, material world}
  • روشنک آذری*
    جملات شرطی چهاردهمین مورد از جهانی های زبان و قابل ارزیابی در چارچوب های رده شناختی اند. هدف از این پژوهش توصیفی-کمی، بررسی جملات شرطی زبان پهلوی ساخته شده با افعال دستگاه گذشته و بررسی نوع جهان ممکن آن بر اساس زمان دستوری بند شرط است. پیکره پژوهش کتاب های زند بهمن یسن، گزیده های زادسپرم و روایت پهلوی بود. بررسی آماری بر کتاب روایت پهلوی با حدود 250 جمله شرطی انجام شد و برای پیکره آماری، 160 جمله مشخص گردید. براساس آمار بدست آمده از پیکره تحلیل، زمان دستوری بند شرط در 85% موارد بر دستگاه حال و 15% باقیمانده در دستگاه گذشته ساخته شده بود. تحلیل معنایی نشان داد در زبان پهلوی، اگر زمان دستوری در بند شرط و جواب شرط گذشته باشد، گرایش زیادی برای حقیقی بودن جهان ممکن آن جمله شرطی وجود دارد. این نتیجه با برآیند پژوهش بقایی و نغزگوی کهن(1397) برای جملات شرطی زبان فارسی معاصر،بر اساس رده شناسی دکلرک و رید، همخوانی داشت. در ساخت جملات شرطی پهلوی بر دستگاه گذشته، علاوه بر فعل ماضی شرطی نامحقق، ماضی ساده و ماضی نقلی، فعل غیرشخصی، جمله اسمیه و اسم مصدرکاربرد داشت. در این پژوهش کاربرد فعل ماضی شرطی نامحقق در ساختار چند جمله مرکب با وجه اخباری نیز مشاهده شد.
    کلید واژگان: زبان پهلوی, جملات شرطی, جهان ممکن, زمان دستوری, رده شناسی}
    Roshanak Azari *
    Conditional sentences are recognized as one of the Universals of Language and have been studied according to the language typologies. This article reviews grammatical tenses applied in the formation of Pahlavi conditional sentences, derived from Zand-ī Vohuman Yasn, Zātsparam, and Rivāyat-ī Pahlavi. This descriptive-quantitative analysis intends to prove the tendency between the possible world of conditional sentences with their applied grammatical tenses. 13 conditional sentences were located in the two first mentioned books and were suitable for the verb structure study. 160 sentences out of the 250 conditional sentences in Rivāyat-ī Pahlavi were chosen for the statistical survey.  85% of the subordinated clauses had verbs from the present system and 15% from the past system. The semantical analysis showed that in the Pahlavi language if the grammatical tenses in both clauses were made on the past system, the possible world would be factual in most cases. This result accords with Baqayi and Naqzgoo-Kohan's research outcome (2019), which was based on Declerck and Reed’s typology for New Persian conditional sentences. This study showed an abundant variety in the formation of conditional sentences aided by present and past tenses, nominal and, gerund forms. The Pahlavi unfulfilled conditional past tense was observed in the formation of other complex sentences, with indicative moods.
    Keywords: Pahlavi language, conditional sentences, possible world, grammatical tense, Typology}
  • مسعود آلگونه جونقانی*

    محاکات به مثابه یکی از دیدگاه های بنیادین درباره سرشت هنر و ادبیات، از عهد یونان باستان تا قرن هجدهم میلادی همواره در فلسفه هنر نظریه ای مسلط به شمار می رفته است. در دوره معاصر نیز اندیشمندانی نظیر اویرباخ، ژرار و نیز پیروان مکتب شیکاگو هر یک از منظری خاص قرایت تازه ای از آن به دست داده اند. با این همه، محاکات اساسا به عنوان نظریه ای ضدفرمالیستی محسوب می شود که به سبب پای بندی به اصل ارجاع، وضع امور جهان واقع در کانون توجهات آن قرار دارد. براساس این تلقی، نظریه محاکات متضمن آن است که صدق و کذب آثار هنری/ ادبی را براساس اصل تطابق و توجه به کارکرد ارجاعی زبان در آثار هنری بررسی کند. به همین دلیل است که محاکات در نظام فکری افلاطون منتهی به موضع ضد هنری او می شود. به هر روی، پژوهش حاضر از بطن سنت محاکاتی در فلسفه هنر برآمده و با تکیه بر اصول موضوعه نظریه محاکات کوشیده است تا ضمن بررسی خاستگاه های این دیدگاه، استدلال هایی اقامه کند که به موجب آن تقلید چنانچه متوجه فرم و نه موضوع محاکات باشد، این نظریه قابلیت آن را دارد که در خوانشی نو به مثابه درآمدی بر نظریه فرمالیستی و نه الزاما نظریه ای بدیل یا رقیب با آن درآید. در این پژوهش، روشن می شود که محاکات در معنای خاص آن، در مرتبه نخست مستلزم انتزاع فرم وضع امور است. فرم انتزاع شده در مرتبه دوم براساس ماده هنری (که در هنر کلامی زبان و نشانه های آن است) از نو پیکره بندی می شود و صورت جدیدی پیدا می کند. به این منوال، صدق و کذب اثر هنری در این صورت نه از طریق ارجاع بیرون متنی به جهان خارج که از طریق بررسی نظام درونی اثر ممکن است؛ موضوعی که مستلزم قول به خودبسندگی اثر هنری که از آموزه های بنیادین فرمالیسم است نیز تواند بود.

    کلید واژگان: نظریه محاکات (میمسیس), بازنمایی, اصل ارجاع, جهان های ممکن, فرم و موضوع محاکات}
    Masoud Algooneh Juneghani*

    Mimesis, as one of the fundamental views on the nature of art and literature, has always been a dominant theory in the philosophy of art from ancient Greece to the eighteenth century. In the contemporary period, thinkers such as Auerbach, Gerard, and followers of the Chicago School - each from a particular perspective - have given a new reading of it. However, mimesis is essentially an anti-formalist theory that focuses on the state of affairs in the real world due to its adherence to the principle of reference. Accordingly, the theory of imitation implies the examination of the truth and falsity of works of art based on the principle of conformity and attention to the referential function of language. This is why mimesis in Plato's system of thought leads to his anti-artistic stance. However, the present study has emerged from the heart of the tradition of imitation in the philosophy of art. Relying on the principles of the theory of mimesis, it has tried to examine the origins of this view and make arguments according to which mimesis, in case it addresses the form and not the subject of mimesis, has the potential to become, in a new reading, an introduction to formalist theory and not necessarily an alternative or competing theory. In this research, it becomes clear that mimesis in its specific meaning, in the first place, requires the abstraction of the form of affairs. In the second place, the abstracted form is reconfigured and takes on a new form based on the artistic matter (which, in verbal art, is language and its signs). In this way, the truth and falsity of the work of art in this case is possible not by referring the extra-text or the outside world but by examining the internal system of the work. This entails the self-sufficiency of the work of art, which is one of the fundamental traits of formalism.

    Keywords: Mimesis, representation, refrentiality principle, possible world, form, object of mimesis}
  • مسعود آلگونه جونقانی*

    پژوهش حاضر بر آن است تا با طرح جهان ادبی به مثابه جهان ممکن، ضمن قول به خودبسندگی اثر ادبی، بدیلی در برابر آن دسته از نظریاتی به دست دهد که اثر ادبی را بازتاب وضع امور در جهان واقع تلقی می کنند. به همین سبب، پس از طرح بحثی در باب خودبسندگی اثر ادبی که به واسطه نیروهای درون سو شکل می گیرد، موضوع بافت گرایی را از موضع کلان فرهنگی، پدیدارشناختی و زبان شناختی می کاود. این پژوهش، به لحاظ روشی، تلفیقی از رویکردهای پدیدارشناختی و زبان شناختی را در بررسی بافت ادبی به کار می بندد تا اصول موضوعه جهان ممکن ادبی را در پرتو موضوعاتی مانند صورت های سمبلیک، تمامیت، ناهمسانی معناشناختی، ناممکن محتمل، منطق درونی اثر و خوانش نشانه شناختی تبیین کند. در این بررسی مشخص می شود که در معناشناسی جهان ممکن ادبی، نظریه هماهنگی صدق در قیاس با نظریه تطابق صدق کارایی بیشتری دارد و جهان ادبی، ضمن تعلیق کارکرد ارجاعی متن، شکل گیری معنا را نه از طریق ارجاع به وضعیت امور در جهان خارج که از طریق انتظام درونی اثر ممکن می سازد.

    کلید واژگان: جهان ممکن, خودبسندگی, بافت گرایی, نظریه هماهنگی و تطابق صدق, کارکرد ارجاعی}
    Masoud Algooneh Juneghani*

    Introducing the literary world as a possible world, while emphasizing its self-sufficiency, the present study aims to provide an alternative to those theories that consider the literary work as a reflection of the state of the affairs in the real world. Accordingly, having discussied the self-sufficiency of a literary work configured through its internal forces, the research explores the subject of contextualism from a macro-cultural, phenomenological, and linguistic point of view. This research methodologically uses a combination of phenomenological and linguistic approaches in the study of literary context to apply the principles of the possible literary world in the light of topics such as symbolic forms, wholeness, semantic heterogeneity, probable impossibility, internal logic of the work and semiotic reading. In this study, it is found that in the semantics of the possible literary world, the theory of coherence of truth is more effective than the theory of conformity of truth, and the literary world, while suspending the referential function of the text, is better understood based on its internal ordering.

    Keywords: possible world, self-sufficiency, contexturalism, correspondence, consistency theory of truth, referential function}
  • آرزو احمدبیگی، قربانعلی ابراهیمی*، شهرزاد نیازی
    کهن الگوی «جهان» از جمله قدیمی ترین تصاویری است که از ابتدای شعر فارسی در شعر برخی شاعران وجود داشته و تا اواخر قرن هشتم بازتاب یافته است. تصویری که ناصرخسرو در ارتباط خود با جهان ترسیم کرده ، عمدتا حایز صفات ناپسندی همچون ناسازگاری و دشمنی و کینه جویی و... بوده است. وی از جمله شاعرانی است که با چشم انداز تعلیمی و با هدف برحذر داشتن انسان از دلبستگی به جهان و گوشزد کردن آفات و خطرات آن، به وفور از این کهن الگو در شعر خود بهره می برد و از طریق «امر به معروف» و تمرکز بر «نهی از منکر» صفات منفی جهان را به نمایش می گذارد و آن ها را در ساختار تخیلات و منظومه فکری تعلیمی خود به کار می گیرد. این مقاله بر آن است تا با بهره گیری از آراء ژیلبر دوران، نظریه پرداز و انسان شناس مشهور فرانسوی، در زمینه ساختار تخیلات، نشان دهد بین مفهوم روان شناختی گذر زمان و نزدیک شدن به مرگ و واکنش شاعر در مهار زمان، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد و آفرینش تصاویر تعلیمی از سوی شاعر، اساسا نوعی جدال برای کنترل زمان و رهایی از مرگ و ترس ناشی از آن است و بسامد این گونه تصاویر در دیوان ناصرخسرو، اثبات کننده این موضوع است که ترس از گذر زمان در وجود شاعر رخنه کرده و منجر به خلق ایماژهایی شده که اغلب به صورت پند و اندرز در کلامش آمده است. نکته ای که در نظریه دوران مغفول مانده و این مقاله به آن توجه داشته، تبیین و تحلیل جنسیت مونث در شکل گیری تصویر کهن الگوی جهان بوده است.
    کلید واژگان: شعر تعلیمی, کهن الگو, جهان, ناصرخسرو قبادیانی, ژیلبر دوران}
    Arezoo Ahmadbeigi, Ghorban Ali Ebrahimi *, Shahrzad Niazi
    The archetype of "the World" is one of the oldest images existed in the poetry of some poets since the beginning of Persian poetry and it has been reflected until the end of the eighth century AH. The image that Naser Khosrow has depicted in his relationship with the world contained unappealing traits such as incompatibility, enmity, hatred, and so on. Naser Khosro is amongst the poets having a didactic viewpoint with the aim of warning man's attachment to the universe, its pests and dangers. He has frequently used this archetype in his poetry and focused on "commanding to the virtues" and "Prohibition the vices." He has also indicated the negative traits of the world and in shaping the structure of one's imagination and educational thinking system. This article aims at applying Gilbert Doran’s theoretical views (the famous French theorist and anthropologist) of the imaginative structure in Naser Khosro's Divan. The research intends to indicate that there is a direct and close relationship among issues such as the concept of time, death, and the poet’s reaction to controlling time. The creation of didactic images by the poet is basically a struggle to control time and get rid of death and its resulting fear. The frequency of such images in Naser Khosro’s Divan approve that fear of time passage has penetrated the poet's mind, led him to create images which have often been in the form of advice; the point that has been overlooked in the theory of the age. This article intends to explain and analyze the female gender in the formation of archetype of "the world" the universe.
    Keywords: didactic poem, Archetype, The world, Naser Khosrow Ghobadiani, Gilbert Doran}
  • بهناز وهابیان، مسعود دهقان*، ابراهیم بدخشان، اکرم کرانی
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی عناصر جهان های متن در داستان «قضیه داستان باستانی یا رومان تاریخی»، اثر هدایت، بوده که اثری هدفمند در راستای توصیف وضعیت اسفناک جامعه موجود است. این جستار با اتخاذ چارچوب انگاره جهان های متن ورث (1999) در تلاش است که عناصر سازنده جهان های متن را در داستان مذکور شناسایی و آن ها را بر اساس لایه های سه گانه معنایی جهان گفتمان، جهان متن و جهان های زیرشمول در این انگاره واکاوی نماید. بررسی ها نشان داد که نویسنده از عنصر «زمان» برای ایجاد تعلیق در داستان استفاده کرده و مدام داستان را در زمان های متفاوت به جریان می اندازد تا مخاطب خود را در تعلیق نگه دارد. این در حالی است که شخصیت ها، مکان ها و اشیاء کاملا مشخص هستند و تعلیقی در آن ها دیده نمی شود. نتایج نشان داد که گزاره های نقش گستر به کاررفته در جهان متن این داستان عموما توصیفی اند، زیرا نویسنده باید برای القای تصویر، توصیف کند و خواننده نیز برای برقراری ارتباط با داستان باید تصویرسازی کند. همچنین، از نظر جهان های زیر شمول نیز در این داستان، اشاره مکانی چندان پررنگ نیست و در عوض نویسنده بیشتر بر زمان تاکید دارد. یافته ها نشان داد که با بهره گیری از انگاره جهان های متن می توان به ابعاد و لایه های پنهان داستان دست یافت.
    کلید واژگان: رویکرد شناختی, جهان گفتمان, عناصر جهان ساز, گزاره های نقش گستر, جهان های زیرشمول}
    Behnaz Vahabian, Masoud Dehghan *, Ebrahim Badakhshan, Akram Korani
    The present study aims to study the elements of the worlds of text in the story The ancient story or historical novel by Hedayat. This study was conducted using Text World Theory (1999) to identify the elements of the worlds of text based on three semantic layers of the discourse world, text world, and sub worlds. The results revealed that the writer has used the element of "time" to create suspension and narrates the story at different times so as to keep the audience in suspension, despite the fact that characters, places, and objects are completely clear and no suspension is observed; also demonstrated that role-advancing propositions used in the text world of this story are mainly descriptive since the writer must describe in order to induce the image and the addressee must illustrate for the purpose of communication. Also, in terms of the sub worlds, the locative hint is not so bold; instead, the writer focuses on the time. Findings showed that we can analyze hidden aspects and layers using the model of the worlds of a text.
    Keywords: cognitive approach, discourse world, world-building elements, plot-advancing propositions, sub-worlds}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال