به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « voice » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «voice» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد فقیری*، فاطمه مدرسی، علی فاطمیان
    زمینه و هدف

    سبک شناسی نقشگرا به نقش و کاربرد واژه و بند توجه دارد و سبک شناسی انتقادی به مناسبات قدرت در متن میپردازد. مساله مقاله حاضر کشف میزان تقلیدی بودن روضه خلد در خصوص مقوله ی زمان و وجه با گلستان است. هدف کلی کشف مساله تقلیدی بودن روضه خلد است و اهداف عینی آن مقایسه میزان بسامد دو اثر در مقوله زمان و وجه، مقایسه صدای دستوری و سبک روایی آن دو میباشد. نظریه پژوهش نیز نقشگرایی هالیدی و دستور سنتی است.

    روش مطالعه

    نوع تحقیق کاربردی، روش آن کمی کیفی و متغیرهای آن شامل 31 متغیر نقش بینا فردی میباشد. واحد نمونه و تحلیل جمله بوده و داده ها با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شده است.

    یافته ها

    یافته های این تحقیق نشان میدهد که گلستان با 77% و روضه خلد با 76% در وجه خبری دارای تشابه معنیداری در این متغیر میباشند. همچنین گلستان در مقوله زمان گذشته: 45%، حال: 49 %، امر 5% و آینده 1% و روضه خلد به ترتیب دارای 51%، 43%، 6% و 0% می باشد.

    نتیجه گیری

    شواهد آماری نشان می دهد که روضه خلد به لحاظ نوع نگرش، تعامل با هستی، صدای دستوری و سبک روایی بسیار تحت تاثیر گلستان است. همچنین صدای دستوری هر دو خبری و گزارشی است و هر دو از موضعی خنثی به روابط قدرت برخودارند.

    کلید واژگان: سبک, زمان, وجه, قدرت, صدا}
    Mohammad Faghiri*, Fateme Modarresi, Ali Fatemian
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Functional stylistics pays attention to the role and use of words and clauses, and critical stylistics deals with power relations in the text. The issue of the present article is to find out the extent to which the Rowze Khold is imitative regarding the category of tense and mood to Golestan. The general goal is to discover the problem of imitation of Rowze Khold, and to compare the frequency of tense and mood, the grammatical voice and narrative style of the two. The theory of the research is Halliday` functionalism and traditional grammar.

    METHODOLOGY

    The type of research is applied, its method is quantitative and qualitative, and its variables include 31 interpersonal role variables. The sample and analysis unit is the clause and the data was selected by systematic sampling method.

    FINDINGS

    The findings of this research shows that Golestan with 77% and Rowze Khold with 76% have a significant similarity in declarative mood. In addition, Golestan has got 45% past, 49% present, imperative 5% and future tense 1% and in Rowze Khold 51%, 43%, 6% and 0% in turn.

    CONCLUSION

    The statistical evidence shows that Rowze Khold is highly influenced by Golestan in terms of attitude, interaction with existence, grammatical voice and narrative style. In addition, the grammatical voice of the two works is declarative and both are neutral to power relations.

    Keywords: Style, Tense, Mood, Power, Voice}
  • مهسا پهلوان زاده فینی، محمد دبیرمقدم*

    در پژوهش حاضر، مساله جهت مجهول در زبان فارسی در رویکرد کمینه گرای بوورز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این رویکرد از تازه ترین تعدیل های شکل گرفته در چارچوب برنامه کمینه گرا است که در آن کاستی های موجود در نظریات پیشین از میان رفته و مهم ترین دستاورد آن ارائه ترتیب جهانی ادغام است؛ ترتیبی که به زعم بوورز با کمک آن می توان فرایند ادغام در زبان های گوناگون را سامان بخشید. در این مقاله با استناد به داده های زبانی مستخرج از «پیکره وابستگی نحوی زبان فارسی»، ضمن نشان دادن چگونگی عملکرد این ترتیب جهانی، به بررسی بخشی از پیکره با برچسب «جمله مجهول» پرداختیم. همچنین، با به کارگیری چارچوب نظری متاخر بوورز که در زبان فارسی نیز راهگشاست، به تحلیل ساخت های غیرمجهولی پرداختیم که در پیکره با عنوان جمله مجهول حضور یافته اند. تعیین جایگاه نحوی گروه های اسمی باتوجه به نقش های معنایی متمایز آنها، مشخص نمودن جایگاه عبارت کنادی در جملات مجهول، بررسی مقوله سور شناور و ایجاد تمایز در شیوه ادغام جملات اسنادی و جملات مجهول در زبان فارسی حاصل تحلیل های این پژوهش در چارچوب برنامه کمینه گرا هستند.

    کلید واژگان: ترتیب جهانی ادغام, جهت فعل, ساخت مجهول, نقش معنایی}
    Mahsa Pahlevanzadefini, Mohammad Dabirmoghaddam *

    In the present study, the subject of “passive voice in Persian language” has been analyzed and studied in a minimalist approach Bowers (2010; 2018). This approach is one of the latest adjustments made in the framework of the minimalist program, in which the shortcomings of the previous theories have been eliminated and the most important achievement is to provide the universal order of merge; An arrangement that, according to Bowers, can be used to organize the merge process in different languages. In this article, with reference to the linguistic data extracted from “the corpus of syntactic dependency of Persian language”, while showing how this universal order of merge works; we will examine a part of the corpus with the label “passive sentences”. Also, by using Bowers’ latest theoretical framework, which is also effective in Persian, we analyze the active constructions that are present in the corpus as a passive sentence. Determining the syntactic position of noun phrases according to their distinct semantic roles, the position of by-phrase in passive sentences, examining the floating quantifier category and differentiating in the way of merging of predicate sentences and passive sentences in Persian are the results of this research in the framework of the minimalist program.

    Keywords: Universal Order of Merge, Voice, Passive, Semantic role}
  • رضا محمدی*، اعظم شمس الدینی فرد، فاطمه سیستانی

    یجب البحث عن الاسس النظریه للسردیات المعاصره فی الشکلیات الروسیه وکذلک فی وجهات النظر البنیویه لباحثین مثل دو سوسور. لذلک، دخلت السردیات کعلم مستقل إلی الساحه فی النصف الثانی من القرن العشرین، وتمکن علماوها مثل جیرارد جینیت من بناء الاسس النظریه لعلم السرد الجدید من خلال توسیع آراء اسلافهم من اللغویین. لقد تمکنوا من تمییز خمس مقولات محوریه عن بعضها البعض فی تحلیل الاعمال الرواییه، وهی: النظم والاستمراریه والتکرار والوجه والنبره. فی ابسط تعریف لها، تعد "النبره" فی الروایه هی نفسها طریقه السرد التی تتضمن عنصرین مهمین هما "الزمان" و "المکان". تحاول هذه المقاله تحلیل عنصر "النبره" فی الروایه بالمنهج الوصفی التحلیلی. والمثال الذی قمنا باختیاره فی هذا البحث هو روایه "مذکرات کلب عراقی" والتی تم تحلیلها بناء علی نظریه جیرارد جینیت. وتشیر نتایج هذا البحث إلی ان النبره المستخدمه فی هذه الروایه، علی مستوی المکان، هی نبره "الاستبطان"، کما ان نبره الروایه هی "الاسترجاع الفنی" علی مستوی الزمان.

    کلید واژگان: السردیات البنیویه, الروایه العربیه, النبره, مذکرات کلب عراقی}
    Reza Mohammadi*, Azam Shamsoddini, Fateme Sistani

    The theoretical bases of contemporary narratology are arguably rooted in Russian formalism and in Ferdinand de Saussure’s structural linguistics. Narratology, accordingly, emerged as an independent field of study in the second half of the 20th century, and narratologists such as Gérard Genette articulated the theoretical foundations of narratology. They propounded five key categories used particularly in the analysis of novel: order, continuity, frequency, mood, and voice. Voice, in the analysis of novel, is coterminous with narration which contains two important aspects: “time” and “place”. This study, adopting a descriptive-analytical framework, examines different aspects of voice in Memoirs of an Iraqi Dog based on Genette’s ideas. The study finds that the form of voice used in novel is an internal one at the level of place and futuristic at temporal level.

    Keywords: structuralist narratology, Arabic novel, voice, Memoirs of an Iraqi Dog}
  • آزاده قوامی، اشرف چگینی*

    نقد پسااستعماری رویکردی مهم در حوزه مطالعات فرهنگی و ادبی است. اسپیواک1 بنیانگذار نظریه فرودست پسااستعماری، با مطالعه روش های استعمار نو و استثمار داخلی و تاثیر آن بر جوامع جهان سوم، به معرفی شیوه ها و عواقب و عوارض آن پرداخته است. اسپیواک معتقد است حفظ و اشاعه سنت ها و تعصبات پنهان و آشکار قومی و جنسیتی در نظام دیرپای مردسالاری، یکی از شیوه های مهم و متداول سلطه گران داخلی به منظور عقب مانده نگه داشتن جوامع ستم دیده محسوب می گردد. وی یکی از معدود متفکرانی است که به اهمیت حضور روشنفکران در زندگی فروستان تاکید می ورزد. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، داستان عرس الزین، اثر طیب صالح، نویسنده بومی نویس سودان، به عنوان متن پسااستعماری، براساس برخی نظریات اسپیواک درباره فرودستان، بررسی می گردد. صالح داستان مورد نظر را در آستانه سال های نخستین استقلال وشکوفایی نسبی کشور سودان، ساخته و پرداخته است. به همین سبب در این مقاله سعی بر آن است تا اثبات گردد صالح می کوشد چگونگی نقش موثر صدا و عاملیت روستاییان را در بیداری و شکل گیری جنبش های آزادی بخش در میان گروه خاص فرودستان به تصویر کشد. نتایج نشان می دهد صالح در خاتمه داستان با دیدی خوشبینانه و قابل تامل و با ارایه تمثیلی نمادین، برقراری ارتباط اخلاقی را  در جامعه فرضی روستای اش، امکان پذیر جلوه می دهد.

    کلید واژگان: طیب صالح, عرس الزین, اسپیواک, هویت, صدا, عاملیت}
    Azadeh Ghavami, Ashraf Chegini *

    Postcolonial critique is one of the important approaches in the field of cultural and literary studies. Spivak, the founder of the post-colonial inferiority theory, by studying the methods of neo-colonialism and internal exploitation and its impact on the societies of the third world, introduced its methods and consequences. Spivak believes that preserving and spreading hidden and open ethnic and gender traditions and prejudices in the long-standing system of patriarchy is one of the most important and common methods of domestic rulers in order to keep oppressed societies backward. Spivak is one of the few thinkers who emphasizes the importance of the presence of intellectuals in the lives of the poor. In this research, using a descriptive-analytical method, the story of Urs al-Zein, written by Tayyab Saleh, a native writer of Sudan, is examined as a post-colonial text, based on some of Spivak's ideas about inferiorities. Saleh has created and narrated the story in question on the threshold of the first years of independence and relative prosperity of the country of Sudan. For this reason, in this article, an attempt is made to prove that Saleh, in addition to reflecting the needs and problems of the rural society, is positively influenced by this historical and political situation, and describes the process of the gradual growth of the individual and social identity of the indigenous and intellectual characters of the story, and Saleh tries to depict the effective role of their voice and agency in the awakening and formation of liberation movements among the special group of Farudostan. According to Spivak's theories that the formation of a collective thinking that has the ability to transform the views of the subjugated and lead to the establishment of a moral relationship in oppressed societies is a difficult matter and requires a lot of time, Saleh ends the story with a vision, optimistic and reflective and by presenting a symbolic allegory, it makes possible the establishment of this moral relationship in the hypothetical community of his village.

    Keywords: Tayeb Saleh, Urs-al-Zein, Spivak, Identity, Voice, Agency}
  • وحیده ابوالحسنی زاده*، اسما ایزدی

    زمان آغاز واک‌ فاصله زمانی بین رهش همخوان‌های انسدادی و آغاز تکانه‌های حنجره هنگام تولید واکه بعد یا همخوان رسای بعد از آن است. در این پژوهش زمان آغاز واک‌ به‌عنوان یکی از مهم‏ترین سرنخ‌های صوت شناختی واکداری انسدادی زبان فارسی در جایگاه آغازه کلمات در کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ترمیم‌شده بررسی می‏شود. بدین‏منظور از دو گروه 6 نفره با میانگین سنی 11 سال، گروهی شامل دو پسر و چهار دختر دارای شکاف کام و لب ترمیم‌شده و گروهی که هیچ نوع ناهنجاری در مجرای گفتار خود نداشتند (سالم) شامل دو پسر و چهار دختر، خواسته شد کلمات با ساختار CVC را که متشکل از همخوان‌های انسدادی آغازه و پایانه یکسان و واکه‌های زبان فارسی بودند پس از پژوهشگران تکرار کنند. کلمات موردنظر توسط میکروفون شور ضبط شد، سپس با استفاده از نرم‌افزار پرت مقدار زمان آغاز واک در هر یک از همخوان‌های انسدادی اندازه‌گیری شد و نتایج به‌دست‌آمده بین دو گروه شرکت‌کننده موردمقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای بیماری، جنسیت، واک‌داری و محل تولید همخوان‌های انسدادی تاثیر معناداری بر زمان آغاز واک این همخوان‌ها دارند. زمان آغاز واک در کودکان سالم کم‌تر از کودکان بیمار بود و پسرها همخوان‌ها را با زمان آغاز واک کم‌تری نسبت‌به دخترها تولید می‌کردند. به‌علاوه، همخوان‌های بی‌واک با زمان آغاز واک بیشتری نسبت‌به همخوان‌های واک‌دار تولید می‌شدند و با حرکت از سمت لب‌ها به سمت انتهای مجرای گفتار زمان آغاز واک در همخوان‌ها افزایش پیدا کرد.

    کلید واژگان: شکاف کام ولب, جنسیت, واک داری, همخوان های انسدادی}
    Vahideh Abolhasani Zadeh*, Asma Izadi Bidani

    Voice onset time (VOT) is the time between release of a stop consonant and pulses in larynx while making a following vowel or sonorant. In this research VOT is one of the most important acoustic distinctive features in recognition of voicing of Persian plosives, produced by repaired cleft lip and palate (RCLP) children in the onset of words. So, two groups of six participants with average age of 11, a group of two RCLP boys and four RCLP girls and a group of clients (two boys and four girls), were asked to repeat CVC framed words after the researchers, each word was consisted of one of the plosives in the onset and offset of the pattern and one of the Persian vowels in the center. The words were recorded using a Shure microphone and then they were analyzed using PRAAT software. The VOT of plosives was measured and compared between two groups of participants. The results indicate that DISABILITY, GENDER, VOICE, and PLACE OF ARTICULATION OF PLOSIVES affect mean VOT of them. The mean VOT of plosives in clients was less than RCLPs and boys produced plosives with shorter mean VOT comparing to girls. The mean VOT of voiceless plosives was more than that of voiced ones. Moreover, moving from bilabial to velar plosives the mean VOT increased.

    Introduction

    Speech is the process of making phonemes which transfers the meaning to the listener. It is also a useful tool for human beings to communicate with each other. The act of speaking needs adaptation between articulators. Speech disorder is a word used to mention a condition which affects the production of sounds. The size of vocal tract can also affect the quality of sounds. Cleft lip and palate, a kind of innate disorder in vocal tract, causes changes in the process of speech production. There are two types of cleft palate, cleft of the primary palate, alveolus and upper lip, and cleft of secondary palate, hard palate and uvula. Cleft lip is also divided into two types, unilateral cleft lip and bilateral cleft lip. A person may suffer from one of the mentioned disorders, in other conditions people may suffer from some or all of them (kummer, 2014, p. 26, 40, 43; Saudler, 2004, pp. 390-394). Type and the amount of severity of the mentioned disorders may cause difference in the speech of people who suffer from them (Rezaei et al. 2014). Research questions: The present study aims to measure voice onset time (VOT) in speech of children with repaired cleft lip and palate and compare them with normal peers in order to check if there is a difference between these groups with DISABILITY, GENDER, VOICE, and PLACE OF ARTICULATION OF PLOSIVES as factors.

    Literature Review 

    Recent studies showed that any disorder in speech causes disability in communication (Amiri shouki et al. 2015). Studying the speech of children with cleft lip and palate proves the mentioned point and showed that speech of these children is different from speech of normal clients(Moren et al., 2017) and children who have repaired cleft lip and palate has more phonetic problems comparing to normals (Deepthi & Pushpavathi, 2017). In another study by Casal et al (2002) it was proved that there was a significant difference between people with cleft lip and palate comparing to normal peers. Hypernasality is another disorder faced by children with cleft lip and palate (Derakhshandeh & Poorjavad, 2012). Voice onset time, length of time that passes between the release of a stop consonant and the onset of voicing which is the most important acoustic distinctive feature in recognition of voicing of Persian plosives, will be affected by different factors, one of these factors is disability (Yanagida et al., 2014; Lane et al., 1994; khouw & Ciocca, 2007). In a researche done by Roohparvar et al. (2010) on hearing aideds and another research done by Bechet et al. (2008) on people with cleft lip and palate it was proved that plosives produced by participants with mentioned disabilities have longer mean VOT comparing to normals. Another factor which affects VOT is place of articulation of plosives, moving from lips to the back of vocal tract the mean VOT of plosives increases Fischer and M. Goberman, 2010; Klatt, 1975; Morris, Mc Crea, and Herring, 2007; Theodore et al., 2009; Oh, 2011; Thornburgh and Ryalls, 1998; Ferenc Bunta et al., 2016; Rezaei et al. 2013; Salehi et al. 2013). The other factor affecting VOT is vowel context, plosives that are produced before high vowels have longer mean VOT (Fischer & M. Goberman, 2010; Klatt, 1975; Morris et al., 2007; Oh, 2011; Sudarshan et al., 2014; Bijankhan & Nourbakhsh, 2009; Rezaei et al. 2013). Gender is another factor affecting VOT Which was proved by Thornburgh & Ryalls (1998); Whiteside et al.,)2004(; Roohparvar et al. (2010); Bigankhan & Nourbakhsh (2009); Whiteside & Marshal (2001); Morris et al. (2007). Next factor affecting VOT is Voicing of plosives (Whiteside & Marshal, 2001).

    Methodology 

    Two groups of 12 children (2 boys and 4 girls with repaired unilateral cleft lip and cleft of primary palate (RCLP) who took part in language therapy classes for 144 hours and 2 boys and 4 girls as normal peers with no mental or physical problems) with average age of 11 took part in this study as volunteers and could leave it when they wanted to. They were asked to repeat CVC framed words with one of the Persian plosives [p, b, t, d, k, g] in the onset and coda and a vowel [a, e, o, ɒ, i, u] in the center of each word, [pap]، [pep]، [pop]، [pɒp]، [pup], [pip] are examples of the mentioned words. The total number of words was 432 and they were all recorded in an acoustic room using a shure microphone. Then PRAAT software was used to analyze the sounds and the boundaries between vowels and consonants and text greed were made for each word. After that PRAAT script was used to measure VOT of plosives. Repeated measure ANOVA test in SPSS software was used to compare mean VOT of plosives in both groups of participants according to mentioned factors, DISABILITY, GENDER, VOICE, and PLACE OF ARTICULATION OF PLOSIVEs.

    Results 

    The results revealed that DISABILITY, GENDER, VOICE, and PLACE OF ARTICULATION OF PLOSIVES affect mean VOT of them. Results of Post Hoc Bonferroni test showed that mean VOT of plosives in normal children was 19.319 ms less that mean VOT of them while they were produced by RCLPs. Moreover, girls produce plosives with longer mean VOT comparing to boys, the mean difference between them is 16,500 ms. This test also showed that the mean VOT of voiceless plosives is 47.361 ms less than mean VOT of voiced ones. By moving from lips to the back of vocal tract the mean VOT of plosives increase. The difference between mean VOT of bilabial plosives with alveolar and velar ones are 15.448 ms and 25.063 ms respectively and the difference between mean VOT of alveolar and palatals is 9.615ms. It is also important to mention that there is interaction between GENDER and VOICE. The results of Post Hoc Bonferroni test show that Boys produce voice less plosives with longer mean VOT comparing to girls, the mean difference between these genders is 29.582 ms. But, the results are not the same about voice plosives. The mean VOT of plosives produced by boys is 3.472 ms more than the mean VOT of them while they are produced by girls.

    Conclusion

    Regarding the aim of the present study, the effect of cleft lip and palate on VOT of plosives, the results showed that VOT of plosives in RCLP children is different from that of normal. As it was proved, the mean VOT of normals is less than the mean VOT of RCLPs. The results also showed that boy produce plosives with shorter mean VOT comparing to girls and voiceless plosives were produced with longer mean VOT comparing to voiced ones. Moving from lips to back of the tongue, mean VOT of plosives with different places of articulation increases. The mentioned results can be useful for language therapists who work with RCLP children as this research is the first study on Persian plosives with DISABILITY, GENDER, VOICE, and PLACE OF ARTICULATION OF PLOSIVES as factors. So, language therapists can use them in different stages of their teaching methods in order to help people with cleft lip and palate while comparing patients’ type of disability, their gender and their age.

    Keywords: Cleft lip, palate, Gender, Voice, Plosives}
  • در این مطالعه، در سایه اتخاذ رویکردی مبتنی بر آرا باختین، حضور مترجم در سه ترجمه فارسی داستان مردگان بررسی شد. این حضور در سه سطح تحلیل شد. ابتدا، با استناد به توصیه هرمانز، ترجمه ها فارغ از متن اصلی برای یافتن حضور ملموس مترجم مطالعه شدند. سپس، با توجه به تاکید ماندی مبنی بر لزوم مقایسه سبک شناختی ترجمه و متن اصلی، ترجمه ها از منظر شیوه روایت داستان که گفتمان غیرمستقیم آزاد است با متن اصلی مقایسه شدند. بررسی ها در این سطح حاکی از دو نوع تغییر در صداهایی بود که از متن اصلی شنیده می شد: کم شدن صدای شخصیت ها به واسطه قدرت بخشیدن به صدای راوی، و کم شدن صدای راوی به واسطه قدرت بخشیدن به صدای شخصیت ها. این تغییرات به نوبه خود نشان از حضور مترجم در متن است. به علاوه، تحلیل ها در این سطح به فرضیه می مبنی بر گرایش ترجمه به کم کردن صداهای متن اصلی صحه گذاشت. در این مطالعه، به منظور بررسی هر چه دقیق تر حضور مترجم، سطح سومی از تحلیل نیز در نظر گرفته شد تا به واسطه آن ترجمه ها با یکدیگر مقایسه شوند و از این طریق حضور مترجم اول در ترجمه های بعدی بررسی شود. این حضور از نوع سوم از منظر مفاهیم باختینی «گفتگو»، «چندزبانی» و «همانندسازی» توجیه و تبیین شد. همچنین، در این مطالعه با تکیه بر مفهوم باختینی «اصالت» همانندسازی های مترجمان مورد بحث قرار گرفت.

    کلید واژگان: دیدگاه باختین, گفتمان غیرمستقیم آزاد, حضور مترجم, صدا}
    Zohreh Gharaei *

    This study investigated the translator’s presence in three Persian translations of The Dead according to the Bakhtinian approach. To this effect, the presence is traced at three levels. First, following Hermans’ advice, the translations were analyzed apart from the source text for the noticeable presence of the translator. Second, following Munday’s advice, a stylistic analysis was conducted focusing on the features of free indirect discourse in both the source and translated texts. In light of this analysis, the author identified two types of alterations in the interaction of the source voices indicating the presence of translators: suppressing the characters' voice through empowering the narrator’s voice and suppressing the voice of the narrator by empowering the characters’ voice. The analysis at this level added one more piece of evidence to May’s hypothesis regarding the tendency of translators toward reducing the voices. To have a thorough examination of the translator’s presence, a third level of analysis was also added at which translations were compared with one another to look into the presence of the antecedent translator in the work of the following one. The author justifies this last kind of presence building on the Bakhtinian concepts of dialogism, heteroglossia, and assimilation. The use of the Bakhtinian perspective for justifying what goes on in translation is extended in this study to include the notion of originality and, thereby, wise assimilations on the part of translators were reflected on.

    Keywords: Bakhtinian perspective, free indirect discourse, Translator’s presence, voice}
  • سیما ایمانی، مسعود خوش سلیقه*

    در ایران، دوبله متداول ترین روش برای عرضه محصولات دیداری شنیداری خارجی به مخاطبان تلویزیون و سینماست. همچنین، سامانه های اینترنتی متعدد اشتراک و هم رسانی فیلم و سریال های خارجی با ارایه نسخه دوبله شده غیر رسمی این محصولات، مخاطبان بسیاری را با خود همراه ساخته اند. بنابراین، با توجه به خیل عظیم مخاطبان دوبله ضرورت پژوهش های بومی مرتبط با دوبله بیش از پیش برجسته می شود. هدف پژوهش اکتشافی حاضر بررسی ملاحظات و معیارهای انتخاب صدا و صداپیشه در دوبله فیلم و سریال های خارجی در ایران است. بر این اساس، نظرات هفت دوبلور و مدیر دوبلاژ حرفه ای، طی برگزاری چند مصاحبه حضوری با ایشان، به صورت کیفی جمع آوری و با استفاده از شیوه نظریه داده بنیاد تحلیل شد. درنهایت یافته ها به چهار دسته عمده انتخاب دوبلور براساس شخصیت پردازی کاراکتر، ویژگی های هنرپیشه، نوع نقش و صلاحدید مدیر دوبلاژ تقسیم شد. همچنین، راهکارهای عملی مدیران دوبلاژ در مواجه با لهجه شامل حذف لهجه، تغییر در دستور زبان، استفاده از واژگان متفاوت، زیرنویس و درنهایت استفاده از زبان ساختگی بود.

    کلید واژگان: ترجمه دیداری شنیداری, دوبله فارسی, صدا, صداپیشه, مدیر دوبلاژ, فیلم و سریال خارجی}
    Sima Imani, Masood Khoshsaligheh*

    Dubbing is the dominant medium of broadcasting foreign audiovisual products in Iran. In addition, various Iranian streaming services and film-sharing websites use dubbed AV products to increase their audience and client base. Considering the vast audience of dubbed products in Iran, the necessity to conduct Persian-language and local culture-based research on dubbing is imperative. Therefore, the present exploratory study aimed to investigate the considerations in selecting the voice and voice actors in the Persian dubbing of foreign films and series. Accordingly, the views of seven professional dubbing directors and voice actors were collected through several sessions of in-depth interviews. The collected qualitative data were analyzed using grounded theory procedures. In the end, the obtained data were divided into four main categories of selection according to the character’s specifications and characterization, the actor’s physical features, the role, and the dubbing director’s experiential considerations. Furthermore, the practical strategies of dubbing directors in dealing with the issue of accents were explored. The first solution was neutralizing the accent, but in case the accent played an important role in the characterization or plot development, manipulating the grammar, shift in word choice, subtitling, and using pseudo-language were the compensating strategies to represent the accent verbally.

    Keywords: Audiovisual translation, Persian dubbing, Voice, Voice actor, Dubbing director, Foreign films, series}
  • وحیده ابوالحسنی زاده*، اسما ایزدی بیدانی
    شکاف کام و لب نوعی ناهنجاری مادرزادی در سقف دهان و لب بالا است و موجب ایجاد اختلال در دستگاه گفتار می شود. نوشتار پیش رو با هدف بررسی فضای واکه ای در کودکان دارای شکاف کام و لب ترمیم شده و کودکان دارای مجرای گفتار طبیعی با توجه به متغیرهای بیماری و واک داری، واکه های زبان فارسی را در کلماتی با الگوی CVC بررسی کرده است. این کلمات به وسیله دوازده شرکت کننده (شش کودک دارای شکاف کام و لب ترمیم شده و شش کودک سالم) خوانده شد و با استفاده از نرم افزار پرت ضبط شد؛ سپس، مقادیر بسامد سازه های اول و دوم اندازه گیری و تجزیه و تحلیل آماری شد. نتایج نشان داد که بیماری بر بسامد سازه اول واکه های [æ, e, u] و بسامد سازه دوم واکه های [æ, ɒ, o, u] و واک داری بر بسامد سازه اول واکه های [æ] و [e] تاثیر معناداری دارد؛ همچنین نتایج نشان داد که فضای واکه ای در کودکان بیمار پیشین تر و افتاده تر از فضای واکه ای در کودکان سالم است و فضای واکه ای در محیط واک دار متفاوت از محیط بی واک است.
    کلید واژگان: بسامد سازه اول, بسامد سازه دوم, فضای واکه ای, شکاف کام و لب, واک داری}
    Vahideh Abolhasanizadeh *, Asma Izadi Bidani
    Cleft lip and palate is an innate malformation in a person’s palate and upper lip which causes disorder in vocal tract. The present article aims to study vowel space in children with repaired cleft lip and palate and compare it to their normal peers with disability and voice as factors. So, Persian vowels were studied in CVC framed words. These words were produced by 12 participants, 6 children with repaired cleft lip and palate and 6 normal children, and were recorded using PRAAT software. Then, first and second formants were measured and after that the data was analyzed statistically. The results revealed that the effect of disability on first formant of vowels [æ, e, u], and second formant of vowels [æ, ɒ, o, u] is significantly different. The results also showed that the effect of voice on first formant of vowels [æ, e] is significantly different. Moreover, it was proved that the vowel space in children with cleft lip and palate is in lower place and near to the lips comparing to the vowel space in children with normal vocal tracts and vowel space in voiced context is different from voiceless context.
    Keywords: First formant, second formants, Vowel space, Cleft lip, palate, voice}
  • هدی دیوسر*، خورشید امیر سلیمانی

    تفکر مباحثه محور مسیری را برای فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می گشاید تا افکار خود را درقالب بحث ابرازکنند، بتوانند مخاطب موردنظر را به طور موثر متقاعدکنند و برای طرزتفکرشان دلیل ارایه دهند که درنتیجه، به تجلی صدای فردی می انجامد. در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش تفکر مباحثه محور بر تقویت ابراز عقیده در مهارت نگارش گروهی از فراگیران دختر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی با سطح متوسط مهارت زبانی پرداخته شده است. به این منظور، 22 زبان آموز براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای اطمینان از همگن بودن شرکت کنندگان ازنظر سطح بسندگی زبانی، از آزمون تعیین سطح آکسفورد استفاده شد. گروه آزمایش براساس الگوی آموزش مباحثه محور الکساندر (2008) درقالب بحث تحلیلی درخصوص هشت موضوع بحث برانگیز درطول ده جلسه تحت آموزش قرارگرفت. ازطرف دیگر، از گروه گواه خواسته شد تا در فعالیت های کلاس نگارش عادی شرکت کنند. برای اندازه گیری ابراز عقیده، مقیاس ارزیابی میزان ابراز عقیده هلمز-پارک و استپلتون (2003) مورد استفاده قرارگرفت. یافته ها نشان داد که آموزش مباحثه محور، بحث منطقی، استدلال درست و ارزیابی منطقی و به تبع آن، تجلی صدای فردی را ازطریق ابزارهای زبانی و بلاغی برمی انگیزد.

    کلید واژگان: تفکر گفت وگومحور, فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی, آموزش, ابراز عقیده, نگارش}
    Hoda Divsar *, Khorshid Amirsoleimani

    Dialogical thinking paves the way for EFL learners to express their thoughts in discussion, be able to convince the intended audience effectively, and provide reasons for the way they think, which consequently leads to the manifestation of individual voice. This study examined the effect of teaching dialogical thinking on the development of voice in the writing skill of a group of intermediate female EFL learners. To this end, twenty-two EFL learners were selected randomly and were assigned to two groups, namely experimental and control groups. Oxford Placement Test was administered to ensure the participants’ homogeneity in terms of their language proficiency level. The experimental group received treatment on the dialogical thinking based on Alexander’s (2008) dialogical teaching model in the form of analytical discussions on eight controversial topics in ten sessions. On the other hand, the control group was asked to take part in the routine written classroom activities. To measure the expression of voice, Helms-Park and Stapleton’s (2003) Voice Intensity Rating Scale (VIRS) was used. The findings revealed that dialogical pedagogy stimulated logical arguments, sound reasoning, and sensible evaluations, and consequently, led to the manifestation of the individual voice via linguistic and rhetorical devices.

    Keywords: Dialogical thinking, EFL, instruction, Voice, Writing}
  • شیوا کیوان پناه*، نفیسه خاکباز

    علیرغم اینکه که مطالعات چشمگیری در زمینه تجزیه و تحلیل صدا و حضور نویسنده در نگارش های استدلالی انجام گردیده، هنوز در خصوص تاثیر آموزش بر این حضور تحقیقات کافی صورت نپذیرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل مارتین و وایت و الگوی تعاملی هایلند در شکل گیری صدا و حضور نویسنده و تعامل بین نویسنده و خواننده پرداخته است. برای این منظور، یک گروه کنترل و دو گروه تحقیق در مطالعه شرکت کردند. گروه های تحقیق در مورد عناصر تشکیل دهنده موضع نویسنده و تعامل با خواننده بر اساس دو مدل متفاوت آموزش داده شدند. تغییرات در استفاده از عناصر بین گروه های تحقیق و کنترل پس از آموزش بررسی گردید. زبان آموزانی که از تاثیر صدا و حضور نویسنده بر اساس مدل مارتین و وایت آگاه گردیدند، از موضع گیری تعاملی و تدافعی بیشتری در نگارش آیلتس استفاده کردند و تعامل قابل تو جهی با خواننده داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند به مربیان کمک کند تا آگاهی زبان آموزان را از چگونگی حضور نویسنده در نوشتار بطور موثری ارتقا داده تا نوشتار های تعاملی متقاعده کننده ای را ارایه دهند.

    کلید واژگان: نگارش استدلالی, نگارش آیلتس, صدا و حضور نویسنده, آموزش}
    Shiva Keivanpanah *, Nafiseh Khakbaz

    While a growing body of research has attempted to analyze how voice is deployed in argumentative writing, much work remains to be done in instructing voice elements. Therefore, the present study examined the effect of instruction based on Martin and White’s (2005) Engagement framework and Hyland’s (2008) interactional model on voice construction. To this end, a control group (20) and two treatment groups (40) were selected. The treatment groups received sessions of teaching voice elements, each based on a different model. The gain score analysis and the SPANOVA were employed to analyze the change in the use of voice elements between the treatment groups and the control group after the treatment. The results indicated that EFL learners could benefit from instruction in both treatment groups. However, learners who were aware of voice based on the Engagement framework could construct more considerable defensive voice in making an argument challenging. Findings from this study could provide implications for teaching by broadening instructors’ knowledge of voice to cultivate learners’ awareness of voice and help them to employ it effectively in IELTS writing task 2. 

    Keywords: argumentative writing, academic IELTS task 2, Voice, instructing voice}
  • Somaye Sharify, Nasser Maleki *

    The present study intends to examine the reconstruction of truth through unreliable narration in Julian Barnes’ The Sense of an Ending (2011). In the process of seeking a fiction in which the narrator is manipulated by the authorial voice to self-refutation, it finds Barnes’ fiction to the purpose. As such, we contend that Barnes resorts to unreliable voices to make his readers suspect the truth of his narrative. In addition to the unreliability of the narrator, the reader is also aware of a cunning voice that is not present in the fiction as the voice commenting on the narrator’s words, but as a scheming intelligence distorting the narrator’s integral sequence of events. This study wants to argue that such a voice can itself be established within the novel as unreliable. To this end, a narratological analysis will be conducted in two stages. The first will focus on the level of the story, mainly on the position of the narrator, to suggest that the narrator gives us three main reasons to doubt his reliability: his age, dementia, and addiction to alcohol.  The second stage is going to concentrate on the level of the text to examine the role of the implied author. It will ultimately show that the implied author is an unreliable voice that further twists the narrator’s accounts.

    Keywords: Unreliable Narrator, Implied Author, Narration, Voice, Readerly, Writerly}
  • مهدی دریائی*، پروانه عادل زاده، کامران پاشایی فخری

    بررسی داستان معصوم اول، اثر هوشنگ گلشیری با روش تحقیق ساختاری، با استفاده از آرای روایی ژنت در مولفه ی زمان نشان داد نقل رخدادها در متن روایی تفاوت اندکی با سطح داستانی دارد. متن جز در سه رخ داد زمان پریشی چندانی ندارد و دارای نظم تقویمی است. برد زمان پریشی به سمت گذشته ی نزدیک و در چند مورد به سمت گذشته ی دور، دامنه ی زمان پریشی مشمول بر زمان اندکی است. متن برخوردار از شتاب مثبت است. بسامدها از نوع مفرد، مکرر و بازگو است. در مولفه ی وجه، نویسنده برای استفاده از فاصله، از گفتار مستقیم، گفتار غیر مستقیم، گفتار غیر مستقیم آزاد و سخن روایت شده بهره برده است. راوی برخوردار از نقش های ارتباطی، گواهی دهنده و ایدئولوژیک می باشد. کانون های صفر، کانون درونی از انواع ثابت، متغیر و چندگانه و کانون خارجی مطابق طبقه بندی ژنت در روایت موجود است. در مولفه ی صدا، مولف، در روایت درون داستانی از نوع اول شخص، من ضمنی، من عینی و من قهرمان و همچنین دوم شخص و در روایت برون داستانی از دانای کل نمایشی بهره برده است

    کلید واژگان: زمان دستوری, وجه, صدا, ژرار ژنت, معصوم اول هوشنگ گلشیری, روایت شناسی ساختارگرا}
    Parvaneh Adelzadeh, Mahdi Aaryaei*, Kamran Aashaei Aakhri

    Concerning the time component in the review of the story indicated that the quality of the events narrated in the text is slightly different from the fictional level and the text except in three phenomena have no other time disparity and it is in chronological order. This time disparity is toward immediate past and in some cases is toward distant past and scope of the disparity is also subject to the short period of time. Time allocated in the narrative text comparing to time spent for the events in the story is shorter and the text has a positive acceleration. The Frequencies are singular, repeated and echoed. The narrator enjoys the communicative, approval and ideological roles.. Considering the voice component, the author applied the first person, implicit I, objective I, I champion and also second-person in the narration within the story and in telling the story he has used the omniscient dramatic narration.

    Keywords: time, mood, voice, Gerard Genette, The first Immaculate- Houshang Golshiri, Structural Narratology}
  • Zahra Mofazali Fard *, Farzaneh Farahzad
    In modern literature, polyphony is a sort of recital which involves a variety of voices and standpoints. This plurality of independent voices was introduced by the Russian philosopher Mikhail Bakhtin. This study sought to look into how the notion of polyphony based on the character(s)' voices in Faulkner‟s novel entitled The Sound and the Fury are transmitted to the target reader This novel plus the two Per- sian translations were thus selected. Accordingly, the character(s)' voices and dialogues in the English novel and its Persian translations were used to identify the substantial divergences in the priorities of the two sides (i.e., the author‟s aims and the translated texts). Considering the topic, the theoretical framework of the study fell into two parts: the Bakhtinian reading of polyphony and hermeneutics. To do so, the grammatical interpretation through Schleiermacher's views as the hermeneutical method was selected. Having applied the grammatical interpretation, the researchers were able to analyze the data thoroughly. An analysis of the original text and the two Persian translations revealed that the translation of the character(s)' voices or events was the most frequent strategy applied in one of the translated texts, whereas in the second translation, the concept of Bakhtinian reading of polyphony was not precisely preserved.
    Keywords: Bakhtinian reading, Hermeneutics, Persian translations, polyphony, voice}
  • Farzaneh Khodabandeh *, Ahmad Kasir

    This study reports on the way nonnative Iranian writers make use of verbs in the discussion section/chapter of their master theses in the field of English Language Teaching. Although verbs have been studied extensively in academic writing, there has been little attention given to the verbs in the discussion of theses written by English Foreign Language (EFL) students. To fill this gap, sixty M.A. theses were purposively selected and analyzed. These theses were first categorized based on the research approach they had employed. There were three broad categories of quantitative, qualitative, and mixed method theses. The verbs in these theses were analyzed with reference to their reporting and nonreporting status. Then, other linguistic features; namely, tense, aspect, and voice were examined. Descriptive statistics was exploited to reveal differences among the theses representing each research approach. The findings indicated that there are no differences between the theses written within the three research approaches regarding the verbs used, except for the use of progressive aspect for the reporting verbs in the qualitative theses and the use of passive voice for the nonreporting verbs in the mixed methods theses. Suggestions for further studies on the issue and a number of implications are given at the end of this study.

    Keywords: aspect, Reporting, Nonreporting Verbs, Research Approach, Thesis, tense, Voice}
  • مریم رامین نیا*
    «داستان شخصی که در عهد داوود (ع) شب و روز دعا می کرد که مرا روزی حلال ده بی رنج»درظاهر، داستانی نمادین است که مولوی در پایان داستان، از رمزها پرده برمی دارد و سخن آخر را مانند یک راوی مولف محور بیان می کند. کیفیت گفت وگوها و روند منطقی آنها و نیز لایه های درونی و بیرونی بخش های داستان گویای آن است که در پس این داستان نمادین، هدف دیگری نیز نهفته است که آن را باید از متن بیرون کشید. پرسش اصلی پژوهش این است که اگر هدف مولوی از این داستان رسیدن به یک نتیجه اخلاقی مشخص (کشتن نفس) است، پس آن گفت وگوهای درازدامن در باب «جهد و توکل» برای چه بود. پاسخ احتمالی ممکن است این باشد که این داستان به ظاهر یکپارچه دو بخش دارد که در بخش اول، مسئله جهد و توکل مطرح می شود و بی آنکه به نتیجه مشخصی برسد پایان می یابد؛ این امر گویای همنشینی مفاهیم جهد و توکل در بافت داستان است. در بخش دوم، موضوع نفس و مبارزه با آن مطرح می شود تا به این آموزه اخلاقی برسد که «گاو نفس را باید کشت».
    کلید واژگان: مثنوی, روایت, جهد و توکل, هم زیستی, صدا}
    Maryam Ramin Nia *
    The story of "a person who, in the time of the David (AS), always prayed: O'God! Give me legit aliment without endeavor", is a symbolic story at the end of which Mowlavi reveals the mysteries and expresses the epilogue as an author-centered narrator. In this case, there is no argument, but the quality of the dialogue and the internal and external layers of the story suggest that there is another purpose behind this symbolic story. The main question is that: If Rumi's goal in this story was to achieve a definite moral outcome (killing the soul), then why have the continuous dialogues about "Jahd" and "Tawakkul" been expressed? The possible answer may be that this seemingly unified story has two parts. In the first section, the issues of "Jahd" and "Tawakkul" are presented without reaching a definite conclusion that suggests that the two concepts co-exist in the context of the story. The second section argues about the subject of the soul and struggling with it to reach to the moral teaching that “the cow of the soul (nafs) must be killed”.
    Keywords: Masnavi, Narrative, Jahd (Endeavor), Tawakkul (Reliance on God), coexistence, voice}
  • مزدک انوشه، گوهر شریفی
    در بیش از دو دهه گذشته، این فرضیه که گروه فعلی متشکل از دو فرافکن گروه فعلی کوچک یا گروه جهت و گروه فعل واژگانی است، فرضیه پذیرفته شده ای در میان زبان شناسان چامسکیایی محسوب می شود؛ اما پژوهش های اخیر درباره ساختار گروه فعلی، براساس فرضیه گروه فعل کوچک شکافته، هسته جهت را متفاوت از هسته فعل کوچک و گروه فعلی را متشکل از سه فرافکن می دانند که عبارت اند از: گروه فعلی کوچک، گروه جهت و گروه فعل واژگانی. در این تحلیل، فعل کوچک، فعل ساز است و نوع رویداد را نشان می دهد. جهت، موضوع بیرونی را معرفی می کند و هسته گروه فعل واژگانی، ریشه ای بی مقوله است. تعامل تکواژ سببی و فعل سبک در ساخت های سببی مرکب و حضور موضوع بیرونی در ساخت های دارای فعل سبک، نمونه مواردی هستند که طرح دولایه ای گروه فعلی را در زبان فارسی به چالش می کشند. پژوهش حاضر با ارائه شواهدی از ساخت های سببی در زبان فارسی نشان می دهد که گروه فعلی، سه لایه ای بوده و هسته جهت و فعل کوچک به طور مستقل و متفاوت از یکدیگر در گروه فعلی ایفای نقش می کنند.
    کلید واژگان: گروه فعل کوچک شکافته, فعل کوچک, جهت, موضوع بیرونی, ساخت سببی}
    Mazdak Anushe, Gohar Sharifi
    In more than two decades, the conclusion that any verb phrase is made up of two projections, vP or voiceP and VP, has become standard among Chomskyan linguists. Recent studies, using split-vP hypothesis, however, suggest that VP can be decomposed into three layers: vP, voiceP and VP. In this hypothesis, voice is different from v: v represents the type of event, such as the causative event. On the other hand, voice introduces the external argument. VP is a projection in which the head is an acategorial root which can be categorized via its movement to v. Interaction of the causative morpheme and light verbs, in addition to introducing the external argument in complex predicates, in Persian, are some examples that challenge the bipartite verb phrase. This research aims to show, by studying causative constructions, that Persian verb phrases are tripartite, in which voice and v are different and independent.
    Keywords: split-vP hypothesis, v, voice, external argument, causative construction}
  • معصومه محمدی *، سیدعلی اصغر میر باقری فرد، سیده مریم روضاتیان
    علم بلاغت، یکی از مهم ترین علوم ادبی است که قواعد و اصول آن برای تبیین و توضیح فصاحت و بلاغت کلام به کار می رود؛ و علم معانی، یکی از شاخه های اصلی بلاغت است که کلام را از نظر معانی ثانوی و موافقت آن با حال و مقام می سنجد. نخستین کتاب های بلاغی به زبان عربی نگاشته شد و همواره مورد توجه علمای بلاغت فارسی بوده است. پایبندی اهل بلاغت فارسی به تعاریف و قواعد بلاغت عربی و بی توجهی به تفاوت ها و ویژگی های کلام در زبان فارسی، باعث بروز اشتباهاتی در منابع بلاغی شده، تاجایی که برخی قواعد و اصطلاحات مطرح شده در این کتاب ها، در زبان فارسی کاربرد ندارد و بیشتر مثال ها، عربی است. یکی از مباحثی که در علم معانی با نام «انشای طلبی» بررسی می شود، مبحث نداست. تعریف و جایگاه ندا در فارسی و عربی متفاوت است درحالی که مباحث مربوط به آن بدون در نظر گرفتن وجوه تفاوت و اختلاف، وارد بلاغت فارسی شده است. تبیین وجوه اختلاف مبحث ندا در بلاغت فارسی و عربی، یکی از مباحثی است که نشان می دهد بازنگری منابع بلاغی فارسی و تقسیم کلام در علم معانی ضرورت دارد. در این مقاله، با نقد مبحث ندا در حوزه علم معانی، کوشش می شود جایگاه آن، باتوجه به ویژگی های دستوری و معنایی تبیین شود. نتایج این تحقیق می تواند در اصلاح و بازنگری علم معانی فارسی و نقد مباحث تقسیم کلام نیز به کار گرفته شود.
    کلید واژگان: بلاغت, معانی, انشا, ندا, بلاغت فارسی, بلاغت عربی}
    Masoome Mohammadi *, Ali Asghar Mirbagherifard, Seyyedeh Maryam Rowzatian
    Rhetoric is one of the most important literary sciences whose rules and principles are used to explain the eloquence and rhetoric of the word. Semantics is one of the main disciplines of rhetoric that measures the word in terms of its secondary meanings and its compatibility with the condition and position. The first rhetorical books were written in Arabic and the Persian rhetoricians have always benefited from them. Their adherence to the rules and definitions of Arabic rhetoric and their neglect of the differences and features of speech in Persian language have resulted in mistakes in rhetorical sources, to the extent that some of the terms and rules have been presented in these books are not used in Persian and most of the examples are in Arabic. One of the topics discussed in semantics, under the title of "Insha-ye-Talabi" (it is when the speaker wants something from the audience), is about voice. The definition and also the position of voice in Arabic Language are different from what in Persian, while the related discussions have been entered in Persian rhetoric regardless to the differences. The explanation of these differences between Persian and Arabic rhetoric in discussions about voice makes the review of Persian rhetorical sources and the division of speech in semantics necessary. It has been tried, in present paper, to present an analytic criticism of the position of voice due to its syntactic and semantic features in Persian rhetoric. The results can be used in adjustment of Persian semantics and criticism of speech division discussions.
    Keywords: Rhetoric, Semantics, Composition, voice, Persian rhetoric, Arabic rhetoric}
  • Abdollah Mohsenzadeh, Seyed Foad Ebrahimi *
    This study aims to investigate the semantic and syntactic features of verbs used in the introduction section of Applied Linguistics research articles published in Iranian and international journals. A corpus of 20 research article introductions (10 from each journal) was used. The corpus was analysed for the syntactic features (tense, aspect and voice) and semantic meaning of verbs. The findings showed that in both groups of introductions, the common tenses were the present and past, rather than future. In introductions published in the international journal, the present tense was used more often than in those published in the Iranian journal, whereas past tense was used twice as frequently in Iranian journal introductions. Regarding the aspect of verbs, the simple aspect was common in both groups of introductions, but more frequent in Iranian journal introductions. The perfect aspect was more common in international journal introductions. Concerning voice, the active voice was predominant in both groups of introductions. Semantically, verbs with mental, activity, communication and existence meanings were common in both groups. The semantic meanings of verbs were not significantly different in the two groups of introductions. The findings of this study can have implications for novice, non-native writers in Applied Linguistics in helping them design and write more appropriate research article introductions.
    Keywords: verb, tense, aspect, voice, semantic meaning, syntactic analysis}
  • N. Rahimi, A. Akbari
    In this study, all the verbs used in Qabusnameh are investigated with regard to their structure and grammatical categories such as tense, voice, mood, and aspect. Qabusnameh is one of the important literary works in the fifth century A.H. (11th century A.D.). As the text belongs to nearly one thousand years ago, this research also sheds light on the properties of the verb which have changed, or disappeared over time.
    Keywords: Qabusnameh, tense, voice, mood, aspect}
  • Mohammad Amiryousefi*
    Previous studies have mainly focused on homework in courses such as math and physics with little attention to homework in EFL (English as a foreign language) classes. The main purpose of the study reported in this paper was to give a voice to both EFL teachers and learners with regard to English homework. To this end, 8 EFL teachers and 19 EFL learners took part in a semi-structured interview first. Then, based on their responses to the interview questions and a comprehensive review of the literature, a questionnaire was developed and validated to investigate EFL learners’ and teachers’ perspectives on different aspects of English homework. The questionnaire was finally completed by 283 EFL learners and 46 English teachers from two famous English institutions in Iran. Results revealed that English homework can help EFL learners with their language learning apart from enabling them to improve their reading, writing, vocabulary, and grammar. However, the homework assignments that are currently being used are not very interesting and do not help EFL learners improve all their English skills. The majority of EFL learners usually finish their homework in a hurry just before class begins; others do not spend the time that their teachers require them to spend on doing homework. English teachers should, therefore, design homework based on their students’ needs and interests as well as resort to employing modern opportunities such as online resources and self-access centers.
    Keywords: homework, out, of, class learning, voice, needs, interest}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال