به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اصول گرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اصول گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • افشین حبیب زاده کلی*، رضا اکبری نوری، سید خدایار مرتضوی اصل
    دوگانه مفهومی خیر و حق از اساسی ترین موضوعات اندیشه سیاسی بوده چنانکه یکی از شالوده های مباحث نظری درباره دموکراسی خواهی و حکومت قانون است. تقدم و تاخر این دو مفهوم نسبت به یکدیگر نیز از موضوعات اختلافی بین فلاسفه سیاسی حتی مدرنی چون کانت و رالز بوده است. در این مقاله سعی شده تا هم نگاه غالب گفتمانهای جمهوری اسلامی به این دو مفهوم بررسی و تحلیل شود، و هم درصورت وجود یک یا هردو آنها در این گفتمانها ، تقدم و تاخر آنها نیز بررسی شود. لذا با مفروض گرفتن اهمیت این دو مفهوم در نگاه به امر سیاسی، در این مقاله تلاش می شود تا بیابیم : بازتاب این دوگانه در گفتمان های سیاسی مسلط در جمهوری اسلامی چگونه بوده است؟ آیا می توان ردی از این دوگانه را در نظام معانی درون-گفتمانی و تقابل های میان-گفتمانی در حوزه سیاسی پس از انقلاب اسلامی ایران پیدا کرد؟ روش تحلیل این مقاله مبتنی بر نظریه گفتمان است . در چارچوب نظری نیز ضمن اشاره به مباحث مفهومی درباره دوگانه خیر و حق، تاکید بیشتر را بر نظریه عدالت به مثابه انصاف جان رالز گذاشته ایم که ضمن تلاش برای ارایه ترکیبی میان مقولات حق و خیر، تقدم منطقی را بر حق قرار می دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد که دو گفتمان مسلط اصلاح طلبی/اصول گرایی و اسلاف گفتمانی آنها در دوره جمهوری اسلامی اساسا رویکردهایی خیرمحور دارند و معطوف به غایتی آرمانی بوده اند.
    کلید واژگان: دوگانه حق و خیر, انقلاب اسلامی, تحلیل گفتان, اصلاح طبی, اصول گرایی}
    Afshin Habibzadeh *, Reza Akbari Nouri, Khodaiar Mortezavi
    The conceptual duality of good and right is one of the most basic issues of political thought,. The superiority and inferiority of these two concepts to each other has been a matter of dispute between even modern political philosophers such as Kant and Rawls. In this article, an attempt has been made to check and analyze the dominant view of the discourses of the Islamic Republic on these two concepts, and if there is one or both of them in these discourses, their precedence and backwardness are also examined. Therefore, by assuming the importance of these two concepts in looking of the political , in this article, we try to find out: How has this duality been reflected in the dominant political discourses in the Islamic Republic? Is it possible to find traces of this duality in the system of intra-discourse meanings and inter-discourse confrontations in the political field after the Islamic Revolution of Iran? The analysis method of this article is based on discourse theory. In the theoretical framework, while referring to the conceptual discussions about the duality of good and right, we have put more emphasis on John Rawls's theory of justice as fairness, which, while trying to present a combination between the categories of right and good, places logical precedence over right. The findings of the research show that the two dominant discourses of reformism/ principalism and their predecessors in the period of the Islamic Republic basically have benevolent approaches and were aimed at an idealistic goal.
    Keywords: Duality of right, good, Islamic Revolution, speech analysis, medical reform, fundamentalism}
  • محمدباقر مکرمی پور، فرزانه دشتی، بیژن میرزایی

    پژوهش حاضر باهدف بررسی عناصر اصلی گفتمان دولت پس از انقلاب اسلامی ایران انجام‌گرفته و برای تبیین عناصر اصلی گفتمان از رهیافت گفتمان لاکلایو و موف و به‌صورت توصیفی از کتاب ها و مقالات پژوهشی استفاده‌شده است. ازآنجاکه هر گفتمان دارای دال‌هایی است یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که گفتمان اصلاح طلبی دال هایی همچون آزادی، قانون گرایی، دموکراسی دینی، حقوق بشر و داشتن روابط عادلانه و آزاد با همه جهان را حول دال مرکزی مردم شکل دادند. در مقابل اصول گرایان با افزودن دال هایی چون عدالت، امنیت، ارزش‌ها، تهاجم فرهنگی و... حول دال مرکزی ولایت، نظام معنایی خود را شکل داده‌اند.

    کلید واژگان: اصلاح طلبی, اصول گرایی, گفتمان, ارنستو لاکلائو و شانتال موف}
    Mohammadbagher Mokaramipour, Farzaneh Dashti, Bijan Mirzaei

    The present research was conducted with the aim of investigating the main elements of the discourse of the government after the Islamic Revolution of Iran, and to explain the main elements of the discourse, Laclau and Mouffe's discourse approach and descriptive books and research articles were used. Since every discourse has signifiers, the findings of the research show that the reformist discourse forms signs such as freedom, legalism, religious democracy, human rights, and having fair and free relations with the whole world around the central signifier of the people. They gave. On the other hand, fundamentalists have formed their semantic system by adding signs such as justice, security, values, cultural invasion, etc. around the central sign of the province.

    Keywords: Reformism, fundamentalism, discourse, Ernesto Laclau, Chantal Mouffe}
  • علی محمدشریفی، معصومه رشاد *، محمد توحیدفام

    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌‌ای گرایش‌‌های سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به رویکرد نهادی دوره‌‌های ششم و هفتم می‌‌باشد. پرسش اصلی این است که گرایش‌‌های سیاسی نمایندگان مجلس دوره‌‌های ششم و هفتم در چارچوب توسعه سیاسی چه اشتراک و افتراق‌‌هایی دارند؟ پژوهش بر این فرضیه استوار است که متغیرهای گفتمان اصول‌‌گرایی براساس توسعه سیاسی مبتنی بر پیروی از اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی، جامعیت حضور دین در صحنه سیاست و استکبارستیزی، پافشاری بر اصول، اهداف و آرمان‌‌های اولیه انقلاب، استمرار بخشیدن به تحقیق اندیشه و آرمان‌‌های امام خمینی می‌‌باشد. نتایج نشان داد که در چارچوب وظایف قانونگذاری و نظارت نهاد مجلس، علی‌‌رغم تفاوت رویکردی و کارکردی نسبت به موضوع سیاسی، گرایش‌‌های سیاسی نمایندگان دوره‌‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بر عملکرد آن در چارچوب توسعه سیاسی بوده و زمینه آشنایی با نخبگان سیاسی ایران را فراهم می‌‌کند.

    کلید واژگان: گرایش های سیاسی, اصلاح طلبی, اصول گرایی, مجلس شورای اسلامی, توسعه سیاسی, نمایندگان مجلس}
    Ali Mohammad Sharifi, Masoumeh Reshad *, Mohammad Tohidfam

    The purpose of the present study is to comparatively analyze the political tendencies of the representatives of the Islamic Consultative Assembly (Iranian Parliament) with regard to the institutional approach in the 6th and 7th terms. The main question is: what are the commonalities and differences between the political tendencies of the Iranian parliament representatives in the 6th and 7th terms in the framework of political development? The research relies on the hypothesis that the variables of the principlist discourse are based on political development following the progressive principle of Wilāyat-e Faqih and Iranian Constitution, the comprehensiveness of religion in the realm of politics and anti-hegemony, persistence on the basic principles, purposes, and goals of the Islamic Revolution, and continual realization of the ideas and ideals of Imām Khomeyni. The results showed that despite the difference between the representatives’ approach and function with respect to politics, within legislation and supervision duties, their political tendencies in the 6th and 7th terms of the Islamic Consultative Assembly have been towards performance in political development and so it has prepared the ground for familiarity with Iran’s political elites.

    Keywords: Political Tendencies, Reformism, Principlism, Islamic Consultative Assembly, Political Development, Parliament Representatives}
  • حامد مهربان اینچه برون*، سمیرا اکبری، قدرت احمدیان

    جهانی شدن، کشورهای در حال توسعه را با چالش های بسیاری مواجه کرده است. یکی از بنیادی ترین این چالش ها مسئله ثبات سیاسی می باشد. با توجه به ارزش ها و هنجارهای حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران، حکومت های مختلف با گفتمان های توسعه سیاسی، عدالت و اعتدال، شیوه های خاصی را در رویارویی با آن برگزیده اند. سوال اصلی این است که تاثیر جهانی شدن بر ثبات سیاسی کشور طی دوره های اصلاحات، اصول گرایی و اعتدال گرایی چه بوده است؟ پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی انجام شده و از نوع همبستگی می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شده است که در آن از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تک و چند متغیره از نوع هم زمان یا توام (اینتر) بهره گرفته شده است. نتایج و یافته های پژوهش حاکی از آن است که جهانی شدن با ثبات سیاسی رابطه معناداری دارد. شاخص ترکیبی جهانی شدن تقریبا 51 درصد از تغییرات ثبات سیاسی را تبیین نموده است. با توجه به مقادیر بتا ابعاد سیاسی و اجتماعی جهانی شدن به ترتیب بیشترین تاثیر منفی و بعد اقتصادی تاثیر مثبت بر روی ثبات سیاسی داشته است.

    کلید واژگان: اصلاحات, اصول گرایی, اعتدال گرایی, ثبات سیاسی, جمهوری اسلامی ایران, جهانی شدن, دولت, ریاست جمهوری, شاخص کوف}
    Hamed Mehrabaninchehbroun *, Samira Akbari, Ghudrat Ahmadian

    The various dimensions of globalization, especially in developing countries, have posed many challenges at the micro, intermediate and macro levels. One of the most fundamental of these challenges is the issue of political stability. Considering the values and norms governing the system of the Islamic Republic of Iran, reformist, principled and moderate governments with discourses of political development, justice and moderation have chosen special methods to deal with it. Accordingly, the main question is what has been the impact of globalization on the political stability of the country during the periods of reform, Conservatives and moderation? The research method is descriptive and correlational. The collected data were analyzed using SPSS software version 22. The results of the study indicate that the independent variable of globalization has a significant relationship with the dependent variable of political stability. The Combined Globalization Index explains approximately 51% of the changes in political stability. Given the beta values, the political and social dimensions of globalization have had the most negative impact and the economic dimension has had a positive impact on political stability, respectively.

    Keywords: Globalization, Governments of Conservatives, Governments of Moderation, Governments of Reform, I.R.Iran, political stability}
  • ناهید همتی نژاد *، منصور انصاری

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تحولات مفهومی امر انقلابی در گفتمان اصلاح طلبی انجام گرفت. برای تبیین معنادار رابطه میان امر انقلابی گری و اصلاح طلبی، از رهیافت نظری لاکلایو و موف استفاده گردید. با رحلت امام خمینی، گفتمان جمهوری اسلامی که با دال های اسلام و جمهوریت مفصل بندی می شد، راه برای برداشت ها و تفاسیر متفاوت باز شد که نتیجه آن، شکل گیری دو طیف سیاسی رقیب با عنوان «اصلاح طلب» و «اصول گرا» بود. گفتمان اصلاح طلبی، شعارهای انقلاب اسلامی همچون آزادی، مردم سالاری، قانون گرایی، دموکراسی دینی، حقوق بشر و... را در خود جای داد و با این تفکر که نیاز جامعه ایرانی، داشتن روابط عادلانه و آزاد با همه جهان است، رویکردهای جدیدی را در خود پذیرا گردید. این گفتمان، حول دال مرکزی مردم سالاری و دال‌های شناور جامعه مدنی، توسعه سیاسی، قانون گرایی، آزادی و تساهل شکل گرفت و نظام معنایی را شکل داد که بر اساس آن سعی نمود ساختار معنایی گفتمان اصول گرایان را در هم شکند. در مقابل، اصول گرایان سعی کردند با ایجاد مفصل بندی جدید و افزودن دال هایی چون عدالت، امنیت، ارزش‌ها، تهاجم فرهنگی و... حول دال مرکزی ولایت، نظام معنایی خود را شکل داده و دال مرکزی اصلاح طلبان و دال های شناور آن را ساختارشکنی نمایند. گفتمان اصلاح طلبی امکان های زیادی برای تحول در جامعه ایجاد کرد، اما نتوانست در مقابل موانع شکل‌گرفته پیروز شود. هرچند در گفتمان اصلاح طلبی، تغییراتی در عناصر انقلاب اسلامی شکل گرفت، اما این بدان معنا نبوده که امر انقلابی به‌کل از بین رفته است، بلکه بدان معناست که گفتمان اصلاح طلبی به ‌جای تاکید بر مولفه هایی همچون عدالت محوری، به عناصری همچون مردم سالاری، آزادی، توسعه سیاسی و قانون مداری توجه نموده است. درواقع می توان گفت که امر انقلابی در گفتمان اصلاح طلبی برساخته شده است و تولیدکنندگان گفتمان اصلاح طلبی همواره نقشی تاثیرگذار در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی داشته است.

    کلید واژگان: امر انقلابی, اصلاح, گفتمان اصلاح طلبی, اصول گرایی, لاکلایو و موف}
    Nahid Hematinejad, Mansour Ansari

    This paper has been developed to study conceptual transformations of the revolutionary in reformist discourse. For meaningful clarification of the relationship between the revolutionary and reformist discourse, we have resorted to Laclau and Mouffe’s theoretical approach. After the demise of Imam Khomeini, Islamic Revolution’s discourse - which had been articulated with signifiers of Islam and republicanism - experienced a new chance for presentation of different understandings and interpretations resulting in the emergence of two political rival spectrums of “Reformist Camp” and “Principlist Camp”. The reformist discourse encompassed such revolutionary slogans as freedom, democracy, legal positivism, religious democracy, human rights, etc. The reformist discourse adopted a new approach, claiming that the Iranian society needed fair and free relations with the rest of the world. The discourse was formed around the central signifier of democracy and floating signifiers of civil society, political development, legal positivism, freedom and moderation. Constituting a system of meaning, the reformist discourse tried to break apart the principlist discourse. On the contrary, the principlists created a new articulation and added new signifiers such as justice, security, values, cultural invasion, etc. to constitute their system of meaning around the central signifier of Vilayat or Islamic guardianship to dismantle the structure of reformists’ central signifier and floating signifiers. Reformist discourse created many chances for change in the society but failed to overcome the erected obstacles. Some changes occurred in Islamic Revolution elements as a result of the reformist discourse but it did not mean the revolutionary was totally wiped off. Rather, it means that reformist discourse paid attention to such factors as democracy, freedom, political development, and legal positivism instead of emphasis on such factors as justice. Indeed, it can be argued that the revolutionary is a product of reformist discourse and creators of the reformist discourse have always played an influential role in the political structure of the Islamic Republic of Iran after the victory of Islamic Revolution in 1979.

    Keywords: The revolutionary, reformation, reformist discourse, Principlist discourse, Laclau, Mouffe}
  • مریم گمشاد

    در این پژوهش اظهارات و تبلیغات نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران با تحلیل گفتمان بررسی شده است. تحلیل گفتمان در این تحقیق نشان داد که در گفتمان اعتدال و اصلاحات نوعی تحول شکل گرفته و این گفتمان همانند دوره قبل با استفاده از اعتبار و دسترسی گفتمانی به تثبیت مجدد این گفتمان در عرصه سیاسی ایران کمک کرد. نظام معنایی گفتمان اعتدال و اصلاحات با بیان مفاهیمی مثل برجام، حقوق زنان، عملکرد مثبت مجلس ششم، آزادی، قانون‌گرایی، رونق اقتصادی به دنبال پیشروی مسیر انتخابات 1392 و در مقابل گفتمان اصول‌گرایی قرار گرفته است. این گفتمان در جذب و بهره‌گیری عناصر گفتمانی توانست عام‌گرایی ایجاد کند و با ساختارشکنی گفتمان قبلی و با برخورداری از قدرت گفتمانی تسلط هژمونیک این گفتمان را فراهم کند. گفتمان اصول‌گرایی در این دوره در مقابل گفتمان اعتدال، اصلاحات و عقلانیت غیریت‌سازی شده است. ایتلاف اصول‌گرایان در این دوره از عناصر پیشرفت گفتمانی اصول‌گرایی نسبت به انتخابات قبلی است. توجه به مفاهیم گفتمان انقلاب اسلامی، معیشت، پیشرفت، امنیت، اقتصاد مقاومتی در کنار دال ولایت ترسیم شده است.

    کلید واژگان: گفتمان لاکلا و موف, انقلاب اسلامی, اصول گرایی, اصلاحات و اعتدال}
    Maryam Gamshad

    In this study, the statements and propaganda of the candidates of the tenth election of the Islamic Consultative Assembly of Iran have been examined by discourse analysis. Discourse analysis in this study showed that a kind of change has taken place in the discourse of moderation and reform, and this discourse, as in the previous period, helped to re-establish this discourse in the Iranian political arena by using the validity and access of discourse. The semantic system of the discourse of moderation and reform, by expressing concepts such as Barjam, women's rights, the positive performance of the sixth parliament, freedom, legalism, and economic prosperity, has followed the path of the 1992 elections and is opposed to the discourse of fundamentalism. This discourse was able to create populism in absorbing and using the elements of discourse, and by deconstructing the previous discourse and having the power of discourse, it was able to provide the monic dominance of this discourse. The discourse of fundamentalism in this period has been alienated from the discourse of moderation, reform and rationality. The coalition of fundamentalists in this period is one of the elements of the progress of the discourse of fundamentalism compared to the previous elections. Attention to the concepts of the Islamic Revolution discourse, livelihood, progress, security, resistance economy has been drawn alongside the sign of the province.

    Keywords: Laclau Moff discourse, Islamic revolution, fundamentalism, reform, moderation}
  • حسین تفضلی*، رضا محمدیان، سید اسمعیل حسینی گلی
    دولت محمود احمدی نژاد، نهمین و دهمین دولت در جمهوری اسلامی ایران است که با رویکرد احیای اصول و آرمان های انقلاب اسلامی بر سر کار می آید. هدف تحقیق حاضر ارایه تحلیلی متفاوت از مفهوم توسعه سیاسی در گفتمان احمدی نژاد است که در تقابل با مفهوم توسعه سیاسی به معنای غربی آن، الزاماتی چون تشکیل تمدن اسلامی با محوریت نظام جمهوری اسلامی و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی در سطح نظام بین المللی را به همراه دارد. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی، به این پرسش اساسی می پردازد که مفهوم توسعه سیاسی در اندیشه اصول گرای احمدی نژاد به چه معنا می باشد. این تحقیق با تشریح گفتمان اصول گرایی بر احزاب و سازمان های مردم نهاد و توجه به نقش مردم در رسیدن به اهداف انقلاب، به تبیین جدیدی از مفهوم توسعه سیاسی می پردازد. تبیینی که تشکیل تمدن اسلامی به محوریت نظام جمهوری اسلامی و برقراری عدل اسلامی در سراسر جهان هستی را نقطه محوری این مفهوم در گفتمان فکری احمدی نژاد می داند.
    کلید واژگان: محمود احمدی نژاد, توسعه سیاسی, آرمان گرای اصول محور, استکبار جهانی, تمدن اسلامی, دولت بهار, اصول گرایی}
    Hossein Tafazoli *, Reza Mohammadain, Seyed Ismail Hosseini Goli
    MahmūdAhmadī Nizhād is the head of the 9th and 10th government in the Islamic Republic of Iran who launched his work with an approach to revive the principles and ideals of the Islamic Revolution. The purpose of the present study is to represent a distinct analysis of the concept of political development in the discourse of MahmūdAhmadī Nizhād that in contrast with the western conception of political development, is accompanied with some requirements such as establishing Islamic civilization by the Islamic Republic Government and improving Islamic culture and civilization in the international level. Using descriptive analysis, this study deals with the main research question that: what does the concept of political development mean in in the priciplist idea of MahmūdAhmadī Nizhād? This research delves deep into the principlist discourse of the parties and democratic organizations as well as the role of people in achieving the goals of the revolution and then represents a new interpretation of the concept of political development. This interpretation recognizes the establishment of Islamic civilization and justice by the Islamic Republic of Iran throughout the world as the center of this concept in the intellectual discourse of MahmūdAhmadī Nizhād.
    Keywords: MahmūdAhmadī Nizhād, political development, Principalist Idealist, Global Arrogance (U.S.A), Islamic civilization, Bahār Government, Principlism (Fundamentalism)}
  • کریم قاسمی، محمدرضا اقارب پرست*، اسماعیل شفیعی
    هدف پژوهش حاضر مقایسه مواضع سیاسی دو رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی ایران بود. در این راستا و با روش توصیفی- تاریخی و با استمداد از نظریه گفتمان لاکلا و موفه به عنوان چارچوب نظری پژوهش، دیدگاه های سیاسی دو رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی مورد واکاوی و مقایسه قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آنست که هویت ها، غیریت ها و رقابت ها در منظومه فکری اصولگرایان، حول مفهوم بنیادینی به نام «ولایت» شکل می گیرد و آنها متاثر از این بینش، به مشروعیت از بالا و یک سیستم سیاسی نسبتا بسته اعتقاد دارند اما متاثر از اینکه در منظومه فکری اصلاح طلبان، «مردم» نقش دال مرکزی را بازی می کنند، آنها به مشروعیت از پایین و یک سیستم سیاسی باز معتقدند و هر کدام از این رویکردها به منظور هژمون کردن خود در عرصه سیاسی، تلاش در برجسته سازی نظام معنایی خود و بالتبع ساختارشکنی و به حاشیه راندن نظام معنایی رقیب دارند.
    کلید واژگان: اصول گرایی, اصلاح طلبی, ولایت, مردم, مواضع سیاسی}
    Karim Ghasemi, Mohammadraza Aghareb Parast *, Esmaeil Shafiee
    The purpose of the present study is to compare the policies of two political approaches in the Islamic Republic of Iran known as conservatism and reformism. To this aim, using the descriptive-historical method and Laclau and Mouffe’s discourse theory as the theoretical framework of the study, it was attempted to comparatively delve deep into the policies of conservatism and reformism in Iran. The results indicate that the identities and competitions in the intellectual framework of conservatism rely upon a fundamental concept known as “Willayat” (guardianship) so under the influence of this perception, they believe in the legitimacy of the establishment and a rather conservative political system. However, in the intellectual system of reformism, “people” have a central role as the reformists believe in the legitimacy of people and an open political system. Each of the above approaches attempt to have hegemony in the political realm, highlight their meaningful system, deconstruct, and marginalize their rival.
    Keywords: Conservatism, Reformism, Willayat (Guardianship), people, Politics}
  • حسین مسعودنیا، محمودرضا رهبرقاضی*، مریم قربانی

    بررسی نگرش سیاسی شهروندان مسئله ای است که در جامعه ما از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چراکه نگرش ها مقدمه شکل گیری رفتارها و کنش های افراد هستند. ازسوی دیگر، موضوع اهمیت یافتن هویت های ملی و قومی در عصر جهانی شدن، مهم ترین موضوع جامعه شناسی سیاسی در محسوب می شود. در این راستا، به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند بر روی نگرش سیاسی افراد تاثیرگذار باشد، هویت های ملی و قومی افراد می باشد. با توجه به اینکه تاکنون داده مستند تجربی در این خصوص ارائه نشده است، سنجش هرچند اجمالی این موضوع ضروری به نظر می رسد. با توجه به این امر، هدف این پژوهش بررسی تاثیر هویت های ملی و قومی بر روی نگرش سیاسی افراد می باشد. جامعه آماری این پژوهش شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی است که در حدود 398 نفر از افراد ساکن در این شهرستان با روش نمونه گیری سهمیه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا منطبق با نظریات مید میان هویت ملی و هویتی قومی، نه تضاد، بلکه نوعی ارتباط مثبت وجود دارد که بالاتر رفتن هر کدام از آنها با تقویت هویت دیگر همراه است. ثانیا هرچند این دو نوع هویت، انطباق خوبی باهم دارند، اما تاثیرات آنها بر روی نگرش سیاسی شهروندان متفاوت می باشد. در این راستا، یافته ها حاکی از آن است درحالیکه افزایش هویت ملی باعث گرایش شهروندان به اصول گرایی می شود، اما هویت قومی احتمال تمایل افراد به گروه های سیاسی اصلاح طلب در جامعه مذکور را تقویت می نماید.

    کلید واژگان: هویت ملی, هویت قومی, اصول گرایی, اصلاح طلبی, نگرش سیاسی, شهرستان خوی}
    Hossein Masoudnia, Mahmoudreza Rahbarghazi *, Maryam Ghorbani

    Investigating the political attitude of citizens is an issue that has a special place in our society; Attitudes are the basis for the formation of behaviors and actions of individuals. On the other hand, the issue of the importance of finding national and ethnic identities in the age of globalization is the most important issue in political sociology. In this regard, it seems that one of the factors that can influence people's political attitude is their national and ethnic identities. Given that experimental data has not been provided in this regard, it is necessary to measure the overview of this issue.The purpose of this study is to investigate the effect of national and ethnic identities on the political attitudes of individuals. The statistical population of this research is Khoy city in West Azarbaijan province, which was studied by 398 inhabitants of this city by quota sampling method. The results of the research show that, firstly, according to the Mead views, there is a difference between national identity and ethnic identities, not contradictions, but rather a positive relationship, each of which goes up by reinforcing another's identity. Secondly, although these two types of identities are well-matched, their effects on the political attitudes of citizens are different. In this regard, the findings suggest that while increasing national identity tends to bring citizens closer to fundamentalism, ethnic identity reinforces the likelihood of individuals turning into reformist political groups in the community.

    Keywords: national identity, political attitude, ethnic identity, fundamentalism, reformism, khoy city}
  • میر ابراهیم صدیق *، احمد حبیبی، گارینه کشیشیان سیرکی

    در این مقاله تلاش می‌شود دال مرکزی گفتمان اصلاح طلبی و اصول‌گرایی با توجه به رویکرد مجلس ششم و هفتم بررسی و مقایسه شود. بر این اساس پرسش اصلی عبارت است از: دال مرکزی و دال‌های شناور گفتمان‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در مجالس ششم و هفتم چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟ دال مرکزی گفتمان اصلاحات بر اساس توسعه سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، آزادی، گسترش نهادهای مدنی و تشکل‌های سیاسی، تکثیر مطبوعات و رسانه‌ها و تنش‌زدایی و توسعه روابط در عرصه بین‌الملل بوده در حالی که دال مرکزی گفتمان اصول‌گرایی مبتنی بر پیروی از اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی، جامعیت حضور دین در صحنه سیاست و استکبارستیزی، پافشاری بر اصول و اهداف و آرمان‌های اولیه انقلاب، استمرار بخشیدن تحقیق اندیشه و آرمان‌های امام خمینی (ره) می‌باشد که هر یک از گفتمان‌ها با جهان‌بینی و دال مرکزی خود بر ساختار سیاسی ایران موثر بوده‌اند. فرضیه حاضر بر اساس داده‌ها و یافته‌های مقاله که بر اساس روش تحقیق مقایسه‌ای و چارچوب نظری تحلیل گفتمان است و داده‌ها نیز از روش کتابخانه‌ای و اسنادی بدست آمده‌اند، تایید شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که گفتمان اصلاح‌طلبی چه گفتمان اصول‌گرایی ظرفیت نظریه‌پردازی کارآمد، پیچیده و به روز کردن ساختارها و نهادها و اصلاح مدیریتی و رفتاری از خود بروز ندهند، در دسترس بودن و اعتبار آن آسیب می‌بیند.

    کلید واژگان: گفتمان, اصلاحات, اصول گرایی, جهان بینی, دال مرکزی, مجلس}
    mirebrahim seddigh *, Ahmad Habibi, Garineh keshishyan Siraki

    This article tries to examine and compare the central signifier of the reformist and fundamentalist discourse according to the approach of the sixth and seventh parliaments. Accordingly, the main question is: What are the similarities and differences between the central sign and the floating signs of the fundamentalist and reformist discourses in the sixth and seventh assemblies? The central signifier of the reform discourse is based on constitutional political development, freedom, the expansion of civil institutions and political organizations, the proliferation of the press and media, and the de-escalation and development of relations in the international arena, while the central signifier is the fundamentalist discourse based on progressive Velayat-e-Faqih and the Constitution, the comprehensiveness of the presence of religion in the arena of politics and anti-arrogance, insistence on the principles and goals and the initial ideals of the revolution, With their worldview and central signifier, they have been influential in the political structure of Iran. The present hypothesis was confirmed based on the data and findings of the article, which is based on the comparative research method and the theoretical framework of discourse analysis, and the data were obtained from the library and documentary method. The findings of this study show that the reformist discourse, which is the principled discourse, does not show the capacity for efficient, complex and up-to-date theorizing of structures and institutions, and managerial and behavioral reform, and its availability and credibility are damaged.

    Keywords: Discourse, reformism, fundamentalism, Ideology, central signifier, parliament}
  • سعید آجورلو*، مجید توسلی رکن آبادی، عباس ملکی، صادق زیباکلام
    در این مقاله تاثیر گفتمان های سیاست داخلی بر عملکرد جریان های سیاسی در مذاکرات هسته ای بررسی خواهد شد. فرضیه نویسنده مقاله این است که اعتقاد گفتمان اصلاح طلبی به تنش زدایی و توسعه سیاسی موجب شده تا این گفتمان مخالف چالش برای پیشرفت در فناوری هسته ای باشند. در مقابل، اصول -گرایان انرژی هسته ای را نماد مقابله و مقاومت مقابل غرب می دانند. اعتدال گرایان نیز به واسطه اعتقاد به توسعه اقتصادی و همکاری با نظام جهانی، موافق اعتماد سازی با غرب برای حل مساله هسته ای هستند. ضمن اینکه آرایش نیروهای سیاسی داخل نظام بر اساس اعتقاد به برجام یا مخالفت با برجام سنجیده می شود. به منظور آزمون فرضیه مزبور، ضمن مرور برخی تیوری ها، ابعاد اندیشه های جناح های اصلی سیاست ایران بر اساس نظریه گفتمان بررسی خواهد شد و سپس، عملکرد آنها در زمینه مذاکرات هسته ای ارزیابی خواهد شد. مناقشه هسته ای ایران موجب پیوند سیاست داخلی و سیاست خارجی گردید به نحوی که فراز و نشیب این پرونده موجب تغییرات در آرایش نیروهای سیاسی داخلی نظام شد. برخی از اصولگرایان را به اعتدال گرایان نزدیک کرد و موجب شد شکاف بزرگی میان اصولگرایان شکل بگیرد.
    کلید واژگان: گفتمان, اصلاح طلبی, اصول گرایی, اعتدال, مذاکرات هسته ای, پرونده هسته ای ایران}
    Saeid Ajorlo *, Majid Tavasoli Roknabadi, Abbas Maleki, Sadeq Zibakalam
    In this paper, the influence of domestic policy discourses on the performance of political currents in nuclear negotiations will be examined. The hypothesis of the author's article is that the belief in reformist discourse has led to détente and political development that this discourse opposes the challenge to advance in nuclear technology. On the contrary, fundamentalists perceive nuclear energy as a symbol of opposition and resistance to the West. Moderates are also in favor of building trust with the West to resolve the nuclear issue by believing in economic development and cooperation with the global system. Meanwhile, the composition of the political forces within the system is measured based on belief in the outcome or opposition to the achievement. In order to test the hypothesis, while reviewing some theories, the dimensions of the ideas of the main factions of Iran's politics will be examined on the basis of discourse theory, and then their performance in the context of nuclear negotiations will be evaluated. Iran's nuclear dispute led to a link between domestic politics and foreign policy, so that the ups and downs of this case caused changes in the arrangement of the internal political forces of the system. Some of the principals approached the moderates and led to a large gap between fundamentalists. The nuclear dispute created major gaps in Iranian politics. From the distance between the clergy and the principals until the close proximity of Dr. Vahili and Dr. Larijani to the moderation spectrum.
    Keywords: Discourse, Reformism, principle, Moderation, Negotiations, Iran's Nuclear Case}
  • محمدباقر خرمشاد، مهدی بشارت
    هم زمان با ورود تجدد به ایران بحث درباره نوع مواجهه با آن در میان جریان های فکری _ سیاسی و اندیشمندان ایرانی آغاز گردید. این رویارویی اهل فکر و اندیشه را به تفکر و تعمق واداشته است و راه حل هایی نیز از جانب آنان برای مواجهه با آن ارائه شده است. جریان فکری _ سیاسی اصول گرایی به عنوان یکی از گفتمان های تاثیرگذار در پهنه سپهر سیاسی ایران معاصر با اتخاذ رویکردی خاص به این مواجهه در پی معنادهی و مفصل بندی دال های انقلاب اسلامی برای هژمونیک شدن گفتمان خود است. نوع مواجهه این جریان با سنت و تجدد بر اساس اندیشه های آیت الله مصباح عبارت است از اخذ دستاوردهای دوران تجدد در حوزه هایی که در تعارض با ارزش های دینی نیست و تولید علوم اسلامی در چارچوب احکام ثابت و متغیر اسلام و بر اساس عنصر زمان و مکان برای پاسخ گویی به پرسش های دوران معاصر در حوزه هایی که مدرنیته در تعارض با دین است. بر این اساس این جریان حول دال مرکزی اسلام با تاکید بر ولایت فقیه، مردم سالاری دینی، تهاجم فرهنگی، علم دینی و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت سعی در ارائه قرائتی بومی و اسلامی از دال های انقلاب اسلامی دارد.
    کلید واژگان: گفتمان, جریان شناسی, اصول گرایی, آیت الله مصباح یزدی, سنت و تجدد}
  • سید جلال دهقانی فیروز آبادی، مهدی عطایی
    موضوع هسته ای به عنوان مهم ترین مساله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته، عرصه رقابت گفتمان های مختلف در این حوزه بوده است. هریک از سه دولت اصلاحات، اصول گرا و اعتدال گرا رویه های متفاوتی را در قبال موضوع هسته ای در پیش گرفته اند. برای فهم چرایی این چرخش ها در سیاست هسته ای دولت های مختلف، نیازمند آن هستیم که این تغییرات را به لایه های عمیق تر گفتمانی و نظام های معنایی ارجاع دهیم. از این رو، مقاله حاضر با استفاده از نظریه گفتمان لاکلا و موف، چارچوب نظری را فراهم آورده است که به تبیین عناصر و دقایق گفتمان ناظر بر موضوع هسته ای در دولت احمدی نژاد و کشمکش ها و رقابت های هژمونیک میان این گفتمان و گفتمان های رقیب می پردازد. از این رو،گفتمان هسته ای دولت احمدی نژاد را مبتنی بر این چهارچوب نظری، از طریق بررسی گفتارهای هسته ای او تحلیل می کنیم. سوال اصلی پژوهش آن است که نظام معنایی و گفتمان هسته ای حاکم بر دولت احمدی نژاد چیست و چه عواملی هژمونی و افول این گفتمان را فراهم آوردند؟ تحلیل گفتمان هسته ای دولت احمدی نژاد نشان می دهد که این گفتمان با دال مرکزی «مقاومت و تحمیل»، به جهت برخورداری از عوامل سیاسی بیشتر، فعال تر و منسجم تر، به کارگیری فرآیندهای طرد و برجسته سازی، میزان دسترسی بالا و اعتبار بیشتر نسبت به سایر گفتمان های رقیب، توانست هژمونیک شود؛ اما خصلت ناپایدار سازه های گفتمانی منجر به ظهور ناسازهایی در گفتمان هسته ای دولت احمدی نژاد شد که زمینه ظهور و هژمونی گفتمان هسته ای دولت اعتدال را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فراهم کرد.
    کلید واژگان: نظریه گفتمان, گفتمان هسته ای, اصول گرایی, مقاومت و تحمیل, هژمونی}
    Jalal Dehggani, Mahdi Ataie
    Iran’s nuclear program has been the most important issue for its foreign policy during the last decade. This article tries to apply discourse analysis, as a research framework, to Iran’s nuclear policy during Ahmadinejad’s government. The authors explore main political discourse shape Iranian foreign policy and nuclear activity behavior during the last few years. Analysis of nuclear discourse of Ahmadinejad’s government shows that this discourse could become hegemonic by using effective interaction as its master signifier, more coherent and active political elements, use of exclusive and foregrounding processes, higher availability and reliability in comparison with other competing discourses. Finally, the article examines the reasons of the decline of Ahmadinejad's government nuclear discourse.
    Keywords: discourse thery, nuclear discourse, Fundamentalism, resistance, impose, hegemony}
  • محمدرضا مولایی
    با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش ایران به اتخاذ نگرش اصول گرایانه در عرصه های پر تنش بین المللی که میدان کارزار برای دستیابی به منافع ملی، براساس نگرش های عموما مادی گرایانه است، چالش های مختلفی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرد. حضرت امام برای برون رفت از مشکلاتی که در عرصه های داخلی و خارجی به وجود آمده بود، با استفاده از نظام معرفتی و روش اجتهادی خویش، با تاکید بر لزوم توجه به نقش متغیرهای «زمان» و «مکان» در استنباط احکام مربوط به حوزه عمل سیاسی، تلاش برای حفظ دولت اسلامی را با طرح رویکرد «حفظ نظام»، از باب لزوم تمهید مقدمات برای تحقق اهداف و منویات شارع مقدس اسلام، ضروری دانستند. اتخاذ راهبرد حفظ نظام جمهوری اسلامی، زمینه ارتقای توانمندی نظام در مدیریت محیط داخلی و خارجی و مقابله با چالش های ایجاد شده را فراهم و امکان عملیاتی شدن هوشمندانه اصول گرایی دولت اسلامی را در وضعیت های متفاوت، متناسب با شرایط زمانی و مکانی به وجود آورد
    کلید واژگان: سیاست خارجی, منافع ملی, اصول گرایی, مصلحت, حفظ نظام}
    Muhammad Reza Molaee
    With the victory of Islamic revolution, Iran's inclination toward the application of principlist attitudes in tension filled international arenas as a battlefield to secure national interests based on usually material attitudes created different challenges for Islamic republic of Iran. To resolve problems that occurred in domestic and foreign arenas, Imam Khomeini considered efforts to preserve Islamic state essential applying his epistemological system and method of ijtihad [the process of making a legal decision by independent interpretation of the legal sources, the Qur’an and the Sunnah] with an emphasis on the role of variables of "time" and "place" in inferring rulings related to political actions. For this end, he proposed "system preservation" attitude as an instance for the necessity of preparing any requirement to implement God's intentions as the founder of Islamic sharia [Islamic law]. The application of "system preservation" strategy to preserve Islamic republic of Iran paved the way to increase Iran's management capabilities both in domestic and international arenas and to confront the challenges. It also helped intelligently implement Islamic state's principlist attitudes in different conditions according to time and place.
    Keywords: foreign policy, national interests, principlism, expedience, system preservation}
  • سید جلال دهقانی فیروزآبادی، وحید نوری
    با آغاز دوران اصول گرایی در جمهوری اسلامی، رویکرد گفتاری و رفتاری ایران در عرصه سیاست خارجی متحول گشت. سوال اصلی مقاله پیش روی آن است که علت تغیر در رویکرد سیاست خارجی اصول گرایان چیست؟ به عنوان فرضیه اصلی استدلال می شود که احساس ناامنی هستی شناختی منجر به صورت بندی مجدد منابع هویت ساز سیاست خارجی و در نتیجه تغییر در رویکرد اصول گرایان به عرصه خارجی شده است. این مقاله همچنین به واکاوی دیپلماسی هسته ای اصول گرایان به عنوان مهمترین جلوه این تغییر رویکرد می پردازد.
    کلید واژگان: منبع هویت ساز, امنیت هستی شناختی, اصول گرایی, دیپلماسی هسته ای}
    Seyed Jalal Dehghani Firoozabadi, Vahid Noori
    By outset of principality era in Islamic republic, speech acts and behavior of iran in foreign policy has been changed. The main question of article is: what is the cause of change in foreign policy of principality administration? Authors, as their main hypothesis, argue that the feeling of ontological insecurity has caused reconfiguration of identity resources, foreign policy and change in principality approach toward foreign arena. Authors describe the nuke diplomacy of principality as the most important aspect of their approach.
    Keywords: identity making resource, ontological security, principality, nuke diplomacy}
  • بهاره سازمند، اطهره ترک تبریزی
    رویکرد سازه انگاری از ابتدای دهه 1990 میلادی به دنبال ناکامی نظریه های خردگرایانه حاکم بر روابط بین الملل به ویژه واقع گرایی که تنها بر منافع مادی و قدرت تاکید دارند، برای تحلیل سیاست بین الملل و سیاست خارجی مطرح شده و طی یک دهه گذشته به یکی از رویکردهای عمده در حوزه سیاست بین الملل و سیاست خارجی تبدیل شده است. مهم ترین گزاره های این رویکرد عبارتند از اهمیت ساختارهای هنجاری و فکری در کنار ساختارهای مادی، اهمیت هنجارهای بین المللی و داخلی در شکل بخشیدن به هویت دولت ها و اینکه منافع بر اساس هویت ها شکل می گیرد و رفتار سیاست خارجی کنشگران را تعیین می کند. با توجه به تاکید محوری دولت نهم بر موضوع عدالت، این دولت با عنوان دوران اصول گرای عدالت محور روی کار آمد. در این دولت شاهد اهمیت اصولی مانند بازگشت به آرمان های اولیه انقلاب اسلامی (با ابعادی انقلابی، اسلامی و فراملی)، حمایت از جنبش های آزادی بخش و انقلابی، عدالت طلبی و... هستیم. در همین راستا این پرسش به ذهن متبادر می شود که تا چه اندازه می توان از رویکرد سازه انگاری برای تحلیل سیاست خارجی دولت نهم استفاده کرد؟
    کلید واژگان: سیاست خارجی, اصول گرایی, عدالت طلبی, سازه انگاری, دولت نهم}
    Bahareh Sazmand, Athareh Tork Tabrizi
    With the removal of the theoretical shortage of the rational main stream theories such as realism that emphasize on material and power benefits, constructivism appears from the beginning of the 1990s. The Constructivism known as a new perspective in international relations and foreign policy. This approach contains important axioms such as importance of rational and normative structures beside material structures, importance of international and internal norms that form identity of states. Considering to this point, with the victory of Ahmadinejad in the ninth election's presidency, he emphasis on the justice and his government named Osoulgara (fundationalits). Thus, the ninth government of the Republic Islamic of Iran paid attention to the principles such as return to the primary ideals of the Islamic revolution, aid to the revolutionary movements and notice to justice. In this regard, the question is that whether we can use of constructivism to analysis the foreign policy of the ninth government of the Republic Islamic of Iran or not?In the other words, can constructivism be suitable instrument for analysis of this period of the foreign policy of Republic Islamic of Iran? The hypothesis is that in attention to the theoretical factors of constructivism; this approach can be suitable theory for analysis the foreign policy of Islamic Republic of Iran in that period.
  • سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، فیروزه رادفر
    جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی، و در چارچوب اصل دعوت، صدور انقلاب را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است؛ به گونه ای که صدور انقلاب به صورت یک اصل و هدف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی درآمده است. با وجود این، صدور انقلاب در دوره های مختلف سیاست خارجی ایران معنا و مفهوم مختلفی یافته و از الگو ها و ابزارهای متفاوتی سود برده است؛ به طوری که می توان از الگوهای مختلف صدور انقلاب اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی سخن گفت. در این مقاله استدلال می شود که الگوی غالب صدور انقلاب در سیاست خارجی دولت نهم، ایجاد و معرفی دولت عدل اسلامی در قالب جمهوری اسلامی ایران است. هژمونی گفتمان اصول گرایی عدالت محور در سیاست خارجی دولت نهم، تحولات سیاسی و اقتصادی در جامعه داخلی، تحولات عراق و تضعیف موقعیت امریکا در این کشور، جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه، عوامل تعیین کننده اتخاذ این الگوی صدور انقلاب در سیاست خارجی دولت نهم است.
    کلید واژگان: گفتمان, اصول گرایی, صدور انقلاب, الهام بخشی, حکومت اسلامی, عدالت طلبی, دولت نهم}
    Dr. Seyyed Jalal Dehqani, Firaozeh Radfar
    As a political system emanated from the Islamic Revolution, and in the framework of the principle of call to the right, the Islamic Republic of Iran has laid exporting revolution in the agenda of its foreign policy. So exporting revolution is considered a principle and goal in the foreign policy of the Islamic Republic. However, exporting revolution has found different meanings in different stages of Iranian foreign policy benefiting from various patterns and means. Thus it is possible to talk about different patterns of exporting revolution in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. The present article demonstrates that the dominant pattern of exporting revolution in the foreign policy of the 9th administration is establishment and presentation of Islamic just government in the framework of the Islamic Republic of Iran. The hegemony of conservative justice-seeking discourse in the foreign policy of the 9th administration, politico – economic developments in Iranian society, developments in Iraq, and undermining the U.S position in this country, the 33 day Lebanese war, and the 22 day war of Ghaza are among the determining factors of adopting such a pattern of exporting revolution in the foreign policy of the 9th administration.
  • احمدرضا شاه علی
    در این مقاله با استفاده از نظریات نشانه شناختی ساختگرا در حوزه سیاست تلاش شده تا واژه مردم به عنوان یک نشانه در جریان فکری سیاسی اصولگرایی تعریف شده و حدود و ویژگی های آن مشخص شود. به همین منظور ابتدا ساختار درونی نشانه و سپس جایگاه نشانه در کلیت نظام زبان از دید فردینانددو سوسور، زبان شناس سوئیسی بررسی و تشریح شده است. در ادامه دیدگاه رولان بارت در زمینه چگونگی کارکرد نشانه ها، دو مفهوم معنای صریح و معنای ضمنی و مفهوم اسطوره و ارتباط آن با دلالت ضمنی تشریح شده است. سپس با ارجاع به مباحث نظری فوق، جریان سیاسی فکری اصول گرایی جریان به عنوان متن مورد تحلیل نشانه شناختی قرار گرفته است. به همین منظور رابطه بین دو جزء نشانه های اصول گرایی (دال و مدلول) و رابطه نشانه های این نظام با یکدیگر تشریح شده است. در ادامه دلالت های واژه مردم از یک منظر نشانه شناختی مورد بررسی قرار گرفته و مدلول های مختلف آن در بافت ها و متن های متفاوت بیان شده است. در همین راستا نشانه هایی همچون اسلام و قوانین الهی، ولایت فقیه و رابطه جانشینی آن با حکومت دموکراتیک یا سکولاریستی غربی در کلام صاحبنظران اصول گرا مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: مردم, اصول گرایی, حکومت, ولایت فقیه, سکولاریسم, دموکراسی, اسلام}
    Ahmad Reza Shah-Ali
    In this paper, using the structuralist theories for the study of symbolism in the field of politics, it has been sought to define and delineate the term “people” as a symbol within the politico-intellectual framework of principlism. Therefore, I have first studied and explained the position of symbols in the whole system of language from the viewpoint of the Swiss linguist Ferdinand de Saussure. Then I have explained the ideas of RolanBart concerning the functional mechanism of symbols, the two concepts of explicit and implicit meanings and the concept of myth and its relation with implicit indication. Then, referring to the above theoretical arguments, the politico-intellectual trend of principlism has been made subject to a symbolistic analysis as text. Therefore, the relation between two components of the symbols of principlism (i.e. indicator and meaning) and the relation of the symbols of this system with each other have been explained. Then themeanings of the term “people” have been studied from a symbolistic perspective and its various meanings in different textures and texts have been explained. In view of this, symbols such as Islam, divine codes,guardianship of jurisprudent and the relation of its substitution with Western style democratic or secularist governments in the words of principlist political thinkers, especially Ayatollah Mesbah Yazdi, have been examined.
  • سید جلال دهقانی
    سیاست خارجی از آن حیث که به تنظیم مناسبات بازیگر در عرصه روابط خارجی اش دلالت دارد، حوزه ای متفاوت از سیاست داخلی ارزیابی می شود؛ به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگران اقتضای ماهیت این حوزه از سیاست را نوعی عدم قطعیت می دانند که از پذیرش اصول گرایی سرباز می زند. نویسنده در مقاله حاضر با رویکردی متفاوت به سیاست خارجی می پردازد و تلاش دارد رویکرد اصولگرا در عرصه سیاست خارجی را تبیین و تایید کند. برای این منظور، نویسنده ضمن تعریف سیاست خارجی در ایران، به شناسایی ادوار مختلف تحول تاریخی آن از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان حاضر پرداخته و در این چشم انداز تاریخی نسبت به انتخاب مقطع دولت آقای احمدی نژاد به عنوان یک مطالعه موردی برای ارائه مصادیق اصول گرایی همت گمارده است.تلاش نویسنده در این مقاله معطوف به شناخت ارکانی است که می توانند نقش «اصول» را در عرصه سیاست خارجی ایفا کنند. لذا تاکید به گزاره های بنیادین در حوزه اسلامیت، ایرانیت و آرمان های انقلابی، اولویت یافته و نویسنده به بازتعریف این ارکان متناسب با فضای سیاست خارجی اقدام کرده است.
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, عدالت, سیاست خارجی, اصول گرایی, احمدی نژاد}
    Dr. S. Jalal Dehghani
    Since foreign policy deals with the regulation of the relations of the actor in the field of foreign relations, it is distinguished from that of domestic policy. That is why a great number of analysts consider indeterminacy as a necessary requirement of the nature of this political field, thus refraining from submission to conservatism. Adopting a different approach to foreign policy, the author in the present article attempts to explain and confirm the conservatism approach in the field of foreign policy. To achieve this goal, the author defines the foreign policy in Iran and introduces different stages of its historical development ranging from the victory of the Islamic Revolution upto now. In the historical process of this development, the administration of president Ahmadi Nizhad is studied as a case study of conservatism. The author attempts in the article to identify the foundations playing the role of principles in the arena of foreign policy. Thus, the article focuses on the basic propositions concerning Islam, Iran, and revolutionary ideals. The author also tries to redefine these elements corresponding to foreign policy.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال