به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "بهائیت" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «بهائیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی محمودی چراتی، امامعلی شعبانی*، رمضان صیقل، سید علی اکبر عباسپور

    سرمایه گذاری برای ایجاد موسسات آموزشی و در راس آن تاسیس مدارس برای کودکان و نوجوانان از اهتمام ویژه ای در منظومه فکری رهبران فرقه بهایی برخوردار بوده است. حال پژوهش با طرح این پرسش اساسی که دلایل و زمینه های سیاسی-فرقه ای تاسیس و توسعه مدارس بهایی در تاریخ معاصر ایران کدام است؟ دریافته است که بهاییت به عنوان تشکیلات سیاسی به دلایل مختلفی چون توصیه رهبران، تبلیغ آیین، همسوسازی فکری جامعه ایرانی، آموزش نسلی جامعه بهایی، حراست از تفکرات مذهبی و سیاسی فرقه، ایجاد و یا تقویت اتحاد و همبستگی بین بهاییان، جذب غیربهاییان از مدرس و معلم تا دانش آموز، تبلیغ سیاسی با برجسته انگاری نقش بهاییان در فرآیند اصلاحات به خصوص در آموزش و پرورش نوین ایران و در نهایت مقابله با بینش انتقادی نسبت به فرقه بهاییت، تاسیس و توسعه مدارس را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این تعاملات با حکومتها و برخورداری از حمایتهای خارجی در این مساله موثر بوده است.

    کلید واژگان: بهائیت, مدارس, تاسیس, دلائل و زمینه ها
    Mahdi Mahmoodicherati, Emamali Shabani *, Ramezan Seyghal, Seyed AliAkbar Abbaspour

    Educational investment and spending a lot of money to establish educational institutions and, above all, the establishment of schools for children and adolescents has been a special concern in the intellectual system of national and local leaders of the Baha'i sect. In this regard, the focus of its leaders was on classical and school education and due to the great impact on the community of children and adolescents. Therefore, the construction and expansion of schools, attracting material and spiritual support of the Baha'i community and even government elements, attracting efficient teachers, preparing lessons and trainings related to the Baha'i religion has been a special concern in order to propagate and scientific enhancement of its followers against suspicions or propaganda of dissidents . Now, the research with the help of written and oral documents, in a descriptive-analytical method and with the basic question of what the reasons and political-religious contexts for the establishment and development of Bahai schools are in the contemporary history of Iran, Found that The Bahaism as a religious and political organization for various reasons such as the advice of cult leaders, propagation of religion, intellectual alignment of Iranian society, generational education of the Bahai community, protection of religious and political thought of Baha'i adolescents and youth, creating or strengthening unity and solidarity among thinkers And Baha'i teachers, attracting non-Baha'is from teachers to students, political propaganda by highlighting the role of Baha'is in the reform process, especially in modern education in Iran, and finally countering the anti-Baha'i vision, has put the establishment and development of schools his agenda. In addition, interactions with governments and foreign support have been effective in this regard

    Keywords: Baha'i schools, establishment, development, Reasons, political-religious backgrounds, the contemporary history of Iran
  • مهدی محمودی چراتی، امامعلی شعبانی*

    هدف:

     تاسیس و توسعه ده ها مدرسه بهایی در مقاطع مختلف تحصیلی از مشخصه های تاریخ معاصر ایران است. مدارسی که فارغ از تحلیل سیاسی، نمی تواند در آموزش وپرورش نوین ایران نادیده گرفته شود. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال اساسی است که چه دلایل و زمینه های آموزشی در توسعه مدارس بهایی ایران معاصر موثر بوده است؟

    روش شناسی پژوهش: 

    این پژوهش با رویکرد توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که جاذبه ها و نوآوری های آموزشی از جمله در برنامه ریزی آموزشی، فوق برنامه ها، کادر آموزشی و نیز اداری، رابطه استاد و شاگردی، موفقیت فارغ التحصیلان این گونه مدارس در آزمون های رسمی و نیز در ورود به مراکز تحصیلات عالی داخلی و خارجی، سیاست نظارتی، تحصیل دختران، تحصیل فرزندان چهره های شاخص، جاذبه های کالبدی- محیطی و نیز برخورداری از تسهیلات آموزشی و شرایط جامعه ایرانی اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی، در کنار موج ملی و جهانی در عرصه آموزشی در این امر دخیل بوده است.

    نتیجه گیری

    مدارس بهایی ایران معاصر که با انگیزه های سیاسی- فرقه ای تاسیس شدند- علاوه بر بسترها و زمینه های موجود- با استفاده از ابتکارات و نوآوری های آموزشی، در استقبال عمومی و در نتیجه رشد و گسترش این نهادهای آموزشی موثر بودند. یافته های پژوهش امروزه می تواند علاوه بر رمزگشایی از فعالیت های این فرقه و نیز رویکرد ابزاری آن و در نتیجه بهره برداری در پژوهش های سیاسی- تاریخی، جهت پژوهشگران و متخصصان عرصه تعلیم و تربیت مفید باشد.

    کلید واژگان: بهائیت, مدارس, نهادهای آموزشی, تاریخ معاصر ایران
    Mahdi Mahmoodi Cherati, Emamali Shabani *
    Purpose

    The establishment and development of numerous Baha'i schools at various levels of education is a feature of contemporary Iranian history. Schools that, except of political analysis, can not be ignored in modern Iranian education. The present study seeks to answer the fundamental question of what reasons and educational backgrounds have been effective in the establishment and development of Baha'i schools in contemporary Iran?

    Research Methodology

    This research has been done with a descriptive-analytical approach and using library resources.

    Findings

    The research findings indicate that educational attractions and innovations, including in educational planning, extracurriculars, teaching and administrative staff, teacher-student relationship, the success of graduates of such schools in formal exams and in entering domestic and foreign higher education centers, Control policy, the education of girls, the education of the children of prominent figures, physical-environmental attractions, in addition the educational facilities and conditions of Iranian society in the late Qajar and early Pahlavi era, along with the national and global movement in the field of education have been involved in this matter.

    Conclusion

    The Baha'i schools of contemporary Iran, which were established with political-sectarian motives - in addition to the existing contexts - by using educational innovations, were effective in public acceptance and as a result, in the growth and expansion of these educational institutions.These days the Research findings can be Useful for researchers and specialists in the field of education; in addition to deciphering the activities of this sect and its misusing approach.

    Keywords: Baha'is, schools, educational institutions, establishment, development, contemporary history of Iran
  • رضا قریبی، معصومه قره داغی*، فرهاد زیویار، عادل پیغامی

    برخلاف اشکال اولیه استعمار، در شکل جدید وابستگی، دو نیروی داخلی در کنار یک نیروی خارجی مثلثی را می آفرینند که در فرایند گسترش و تعمیق وابستگی سهیم اند. یعنی علاوه بر شرکت های چند ملیتی که از پشتوانه دولت های سرمایه داری بهره می برند(نیروی خارجی)، دولت پیرامونی و سرمایه داری محلی(نیروهای داخلی) نیز در خدمت تحقق وابستگی یک کشور به مراکز سرمایه داری هستند. در این راستا، پژوهش حاضر با تاکید بر دوره پهلوی دوم، به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا بهاییان در فرآیند تحکیم و تثبت سرمایه داری وابسته در ایران اثرگذار بوده اند؟ در پاسخ به این پرسش، مقاله حاضر قصد دارد به روابط یکی از مهم ترین این نیروها (یعنی فرقه بهاییت در قالب شرکت امنا به عنوان بخش مهمی از سرمایه داری محلی این دوره) و دولت پهلوی دوم و شرکت-های چندملیتی بپردازد. نویسندگان این مقاله برآنند که تعامل میان این سه بازیگر باعث تعمیق هر چه بیشتر وابستگی به نظام بین الملل و قدرتهای مرکز نظام سرمایه داری شد. تبیین روابط این مثلث در ایران عصر پهلوی دوم هدف پیش روی این مقاله است. در این راستا، این پژوهش، چارچوب نظری «توسعه وابسته» کاردوزو و فالتو را برمی گزیند.

    کلید واژگان: توسعه وابسته, بهائیت, شرکت امنا, ایالات متحده, حکومت پهلوی
    Reza Gharibi, Masomeh Gharadaghi *, Farhad Ziviyar, Adel Paighami

    Contrary to the primary forms of colonization, in the new form of dependency, two internal forces along with an external force create a triangular which are involved in expanding and developing the dependency. That is in addition to multinational companies backed by capitalist governments (external force), the local capitalism and the periphery government (internal forces) also help the realization of the dependency of a country on capitalist centers. In this regard, the present study, by emphasizing the second Pahlavi period (Mohammad Reza Shah), intends to answer the following question: “Have Baha'is affected the strength and consolidation of dependent capitalism?” to answer the question, the present study intends to examine the relationship between one of the most important forces (Bahá'í Faith in form of a Omana company as an important part of local capitalism in the mentioned period) and the second Pahlavi government and multinational companies. Researchers of the study argue that the interaction between these three factors deepened the dependency on the international system and the powers of the capitalist center. Explaining the relationship of this triangular in Iran during the second Pahlavi period is the purpose of the present study. Meantime, in the present study the theoretical framework of “dependent development” by Cardoso and Faletto has been selected.

    Keywords: dependent development, Bahá'í Faith, Omana company, United States, Pahlavi government
  • عبدالکاظم مجتبی زاده

    تمدن نظمی است که در نتیجه آن خلاقیت فرهنگی امکان و جریان پیدا می کند. تمدن اسلامی که بر اساس قرآن و سنت پیامبر (ص) بنیان گذاشته شده از زمان شکل گیری تاریخ پرفراز و فرودی را طی نموده است. در کنار علل شکوه و عظمت این تمدن، عواملی نیز موجب تضعیف و عقب ماندگی آن شده اند. فرقه گرایی در میان مسلمانان از جمله عوامل عقب ماندگی تمدن اسلامی بوده است. هدف این پژوهش بررسی و تبیین نقش فرقه بهاییت در انحطاط تمدن اسلامی است. این پژوهش با روش مطالعه تفسیری از نوع کیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و سایت های معتبر به انجام رسیده است. بر اساس یافته های این پژوهش، فرقه بهاییت از طریق ایجاد تفرقه و اختلاف در میان مسلمانان، برپایی منازعات سیاسی و اجتماعی، همکاری با قدرت های استعماری علیه ملل اسلامی و همراهی با تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین های اسلامی، نقش موثری در تضعیف و عقب ماندگی تمدن اسلامی ایفا نموده است.

    کلید واژگان: تمدن اسلامی, فرقه گرایی, بهائیت, انحطاط, عقب ماندگی
    abdalkazem mojtabazadeh

    Civilization is an order, which causes that cultural creativity, becomes possible and current. Islamic civilization, which based on the Qur'an and the Sunnah of the Prophet (PBUH), has gone through up and down since its formation. In addition to the causes of the glory and grandeur of this civilization, factors have also weakened and lagged behind it. Sectarianism among Muslims has been one of the causes of the backwardness of Islamic civilization. The purpose of this study is to investigate and explain the role of the Baha'i sect in the decline of Islamic civilization. This research has done by qualitative interpretive study method, using library resources and reputable sites. According to the findings of this study, the Baha'i sect, by creating divisions and differences among Muslims, waging political and social conflicts, cooperating with the colonial powers against Islamic nations, and accompanying the formation of the Israeli regime in Islamic lands, has played an effective role in weakening and retreating of the survival of Islamic civilization.

    Keywords: Islamic civilization, sectarianism, Baha'i – degeneration, backwardness
  • محمدرضا مولایی*، یعقوب توکلی

    پژوهش در خصوص ظهور رضاخان در عرصه سیاسی و متعاقب آن گسترش فعالیت بهائیت در ایران، که به عنوان دو موضوع متداخل در تاریخ سیاسی ایران مطرح است، می تواند در مسیر مطالعه سیاست های استعماری انگلستان، راهگشای مناسبی در سیر مطالعاتی کارکرد جریان بهائیت در ایران باشد. این پژوهش با هدف بازنمایی نقش بهائیان در به قدرت رسیدن رضاخان و روند فعالیت های این فرقه در زمان رضاشاه انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد انگلستان،پس از انقلاب 1917م روسیه، پایان جنگ جهانی اول و شکست قرارداد 1919م، به منظور گسترش نقش خود در ایران، سناریویی را با کمک عوامل خود و از جمله بهائیان به اجرا درآورد که کمترین نتیجه آن، اسارت پنجاه وسه ساله فرهنگ و سیاست ایران در دست سلسله پهلوی بود. همچنین نتایج  نشان داد که بهائیان چه قبل و چه بعد از کودتای سوم اسفند 1299، بازیگران فعالی بوده اند که از این خوان گسترده انگلستان در ایران بهره ها بردند و عرصه فرهنگ، سیاست و دیانت جامعه ایرانی را اسیر کینه ها، حسادت ها و ماموریت های استعماری خود ساختند.

    کلید واژگان: انگلستان, ایران, بهائیت, رضاشاه
    Mohammad Reza Molaei *, Yaghoub Tavakoli

    In a historical and political analysis about Iran, to Baha'is role in the rise to power of Reza Khan has been less discussion. Research about the conditions of achieve to power of Reza khan in the political arena and then expand Baha'i in Iran, as two overlapping issue in Iran's political history, can be a good start in the course of study of the Baha'i faith in Iran, and represent how the Baha'is influence in political and cultural structure of in Iran. Unfortunately, most studies on the role of Baha'is in the Pahlavi era, in the reign of Mohammad Reza Shah were done. And these studies have been done about the reign of Reza Shah less. Perhaps one of the reasons a major role during the reign of Mohammad Reza Shah was a Baha'i. This study aimed to represent the Baha'is cooperation in Iran's path to power of Reza Khan and the expansion of the activities carried out during the reign of Reza Shah. The results show that the government of Great Britain, after the 1917 revolution in Russia, at the end of the First World War and the defeat of the 1919 agreement, to expand its role in Iran, the execution of a scenario with the help of its proxies, including the Baha'is, the lowest outcome, destruction fifty-three-year-old Iranian culture and politics during the Pahlavi regime rule. Also, the results showed that the Baha'is both before and after the coup of February 1921, as the actors who took advantage of British influence in Iran, and the realm of culture, politics and religion hatred captured Iranian society , jealous and their colonial and mission. Results of this research can open the door to further studies in this field.

    Keywords: Reza Shah, the Baha'i, the UK, Iran
  • سید مرتضی هزاوه ای*، فریده باوریان
    جریان روشنفکری دینی از نظر فکری ادامه ی سیر تحول جریان روشنفکری در ایران می باشد که نگرشی متفاوت از نسل های پیشین خود نسبت به دین ایجاد کرد. این واژه ی به عنوان یکی از اصطلاحات رایج، همواره مطالعات فکری، تاریخی و سیاسی-اجتماعی معاصر ایران را به چالش کشیده است و امکان نادیده گرفتن آن به لحاظ جامعه شناختی-تاریخی در سیر تحولات جریان روشنفکری وجود ندارد. این مقوله که از پدیده های نسبتا نوظهور و منحصر به فرد اجتماعی است، باتوجه به اصول فکری و بسترهای پیدایش، توجه بسیاری از متفکران سیاسی معاصر را به خود جلب کرده است. با توجه به این امر، پژوهش حاضر با شیوه ای توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از روش کتابخانه ای با طرح این سوال که «مهمترین اصول فکری-ایدئولوژیکی و بسترهای سیاسی-اجتماعی پیدایش جریان روشنفکری دینی در تاریخ معاصر ایران کدامند؟» در پی بررسی این اصول و بسترها می باشد. براساس فرضیه ی مقدماتی پیوند دین و علم، تطبیق ایدئولوژی های جدید با دین، توجه به دین در اصلاح امور اجتماعی، تاکید بر پوزیتویسم مهمترین اصول فکری، و تقابل جدی با اندیشه ها و جهان بینی های غیردینی یا ضد دینی، تاثیر نهادهای دوگانه ی سنتی و مدرن و تمایل سنت گرایان دینی به تغییرات جدید در دین از مهمترین بسترهای سیاسی-اجتماعی پیدایش این جریان بوده است.
    کلید واژگان: روشنفکری دینی, پوزیتویسم, بهائیت, ایدئولوژی, مدرنیته
    morteza hazavei*, farideh bavarian
    It is considered intellectual subject and intellectual trend from the major issues of political sociology, which means it has several stages over the past two centuries. This elite group that has formed in most cases, one of the most disparate groups, it has been effective in the history of Iran's developments as a social trend. Has always challenged Iran's contemporary intellectual studies, the term "religious intellectual"as one of the common terminology. Therefore there is no sociological possibility of ignoring it in the course of developments in the intellectual trend. Religious intellectual is one of the phenomena of a relatively new and unique social, which has attracted the attention of many contemporary political thinkers, according to the principles of thought and its foundation contexts. In this article, the authors; based on the new approach of religious intellectualism to religion and community issues,the relation between religion and science, adapting new ideologies to religion, attention to religion in the reform of social affairs, a critical look at tradition and modernity and the emphasis on positivism,has formed the most important principles of this trend.The factors influencing their formation have been, serious confrontation with non-religious or anti-religious thoughts and worldviews such as the ideas of leftist intellectuals, the trend of Baha'is and claimants for reforming religious thoughts, the impact of traditional and modern dual institutions such as social and family origins,educational and social institutions,the lack of faith and the desire of religious traditionalists to change and change in religion and entering the modern world and etc.
    Keywords: Religious intellectual, positivism, Baha'i, ideology, modernity.
  • عبدالمطلب عبدالله
    مطالعات انقلاب اسلامی ایران در دانشگاه های آمریکا مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است. تحولات سیاسی اجتماعی سه دهه گذشته خاورمیانه و جهان اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و موج بیداری اسلامی بر اهمیت مطالعات این حوزه افزوده است. مقاله حاضر بخشی از مطالعات جامعی است که با هدف تحلیل و بررسی برجسته ترین دانشگاه ها و مراکز فعال در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در ایالات متحده آمریکا و مهم ترین فعالیت های صورت گرفته در این کشور است. نتایج نشان می دهد می توان از طیف گسترده ای از پژوهشگران دانشگاهی علمی و بی طرف تا پژوهشگران طرفدار بهایی و یهودی، سلطنت طلب-های مقیم امریکا، ایرانیان فراری که شامل طیف گسترده ای از ضدانقلاب و مخالفین نظام جمهوری اسلامی شامل چپ گراها، جریان فتنه، سکولارها و... در این دانشگاه ها اشاره کرد. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی _ تحلیلی است.
    کلید واژگان: مطالعات انقلاب اسلامی, دانشگاه های آمریکا, ایرانشناسی, بهائیت, حقوق بشر, اسلام شناسی
    Abdolmotaleb Abdollah
    Studies about the Islamic Revolution of Iran in American Universities coincided with the victory of the Islamic Revolution in Iran. Social and political developments in the Middle East and the Muslim world, three decades after the Islamic Revolution and the wave of Islamic awakening has increased the importance of this research area. This article is part of a comprehensive study aimes at analyzing the most prominent universities and research centers in the field of Islamic Revolution of Iran in the United States of America and the activities conducted in this country. The results show the wide range of researchers are academic and independent, but some of them who study the Bahai and Jewish pro-monarchist living in America, Iranians at large, which includes a wide range of counter-revolution and the regime's opponents, including leftists, the intrigue, and secularists. Methodology of this study is descriptive-analytic.
    Keywords: Islamic revolution studies, American universities, Iranology, BahaI, human rights, Islamology
  • زاهد غفاری هشجین، حمید اکار
    مقاله حاضر به بررسی عملکرد و مواضع فرهنگی فرقه بهائیت در تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه جنگ نرم می پردازد. روش مورد استفاده در این مقاله، تحلیل اسنادی بوده و منابع و مراجع موجود قابل دسترس مرتبط با موضوع، مورد مراجعه قرار گرفته است. یافته های این مقاله حاصل پاسخ این سوال اصلی است که فرقه بهائیت چه مواضع و عملکرد فرهنگی در تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه جنگ نرم داشته است؟ نتیجه پژوهش نشان می دهد که فرقه بهائیت با وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی مخالف بوده و در نتیجه به تقابل با آن در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته است. تقابل بهائیت با نظام در عرصه فرهنگی جلوه ای آشکار و گسترده داشته است. به کار گیری انواع رسانه در امور تبلیغاتی و فرهنگی، نمونه بارز چنین تقابلی بوده است. مظلوم نمایی و استمداد از مجامع بین المللی، همکاری با رسانه های بیگانه، تبلیغات گسترده فرهنگی و شیوه های جذب بهائیت، به کارگیری فضای مجازی و تحرکات فرهنگی بهائیان فراری وابسته به رژیم شاه از جمله شواهد جنگ نرم این فرقه علیه جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر است. اوج این گونه فعالیت های فرقه بهائیت در خدمت ناتوی فرهنگی بیگانگان علیه جمهوری اسلامی در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 به وضوح قابل مشاهده است.
    کلید واژگان: بهائیت, جمهوری اسلامی, جنگ نرم, ناتوی فرهنگی, رسانه و فضای مجازی
    Dr Zahed Ghaffari Hashtjin, Hamid Akar
    The present article seeks to analyze the role and the positions of Baha’ism in opposition with Islamic Republic of Iran in the field of soft war. The methodology used in this research is document analysis and the accessible sources and references related to this subject have been closely studied. The main question addressed in this article is what are the cultural performance and the positions of Baha’ism in opposition with Islamic Republic of Iran in the field of soft war? The results of the study show that Baha’ism has opposed the Islamic Revolution and the establishment of the Islamic Republic of Iran, and it has always tried to oppose it in political, economic and cultural fields. The opposition of Baha’ism with the Islamic Republic of Iran has been quite evident in the cultural field; for this purpose it has utilized different media in propagandist and cultural issues. Feigning being oppressed, canvassing support from International communities, cooperation with foreign media, widespread cultural propaganda, utilizing virtual space, and the cultural activities of Baha’i refugees formerly supported by Shah regime, are among the main evidences of the soft war of this sect against the Islamic Republic of Iran in the last two decades. These activities evidently reached its zenith in the Iranian 2002presidential elections and its ensuing events.
    Keywords: Bahaism, Islamic Republic of Iran, soft war, cultural NATO, media, virtual space
  • مسلم محمدی
    فرقه بهائیت از نظر باورهای اعتقادی در گستره توحید، نبوت و معاد، عملا خلاف آن چیزی را معتقدند که باور مشترک تمام فرق اسلامی است، تا جایی که برای رهبران خود، مقام نبوت و رسالت قائل بوده و دین اسلام را دین نسخ شده و پایان یافته ای می دانند.
    نفوذ این فرقه، پس از شکست فکری از علمای عصر قاجار و اعدام علی محمد باب کاهش یافت، ولی پس از به حکومت رسیدن محمدرضا پهلوی و به خصوص در دهه های سی تا پنجاه، به مناصب اساسی در حکومت و دربار دست یافتند و با حمایت دولت های استعماری، روش های مختلف اسلام ستیزی را پیش گرفتند.
    نقش روحانیت و مراجع آگاه، به خصوص آیت الله بروجردی و پس از ایشان، امام خمینی(ره) در مبارزه فکری و قانونی با این فرقه، بسیاری از اهداف مشترک حکومت و بهائیت را خنثی کرد.
    کلید واژگان: بهائیت, حکومت پهلوی, روحانیت, آیت الله بروجردی, امام خمینی(ره)
    Moslem Mohammadi
    Bahaiiat's sect holds beliefs contrary to what other Islamic denominations believe specially about monotheism, prophecy and the Day of Judgment. They have gone to such extremes as prophecy and messenger-ship for their leaders. They also believe that Islam is an expired and extinct religion. They influence declined following their intellectual defeat from scholars in Qajar era and execution of Ali Mohammad Baab. However, after Mohammad Reza acceded to power and especially during s to s they achieved major positions in government and Pahlavi's court. Receiving support from colonial powers, they started anti-Islam activities using various methods. Cleric's and religious authorities’ role especially Ayatollah Boroojerdi and then Imam Khomeini, in intellectual and legal battle against this sect neutralized many of the joint objectives of the government and Bahais.
  • وحید سینایی، لیلا چمن خواه
    گسترش نقش ها و تنوع کارویژه های دولت- ملت های معاصر در قرن بیستم خواه نا خواه گروه های قومی، نژادی، دینی و زبانی را در معرض سیاست ها و رویکردهای آنها قرار می دهد. بنابراین شناخت دولت به عنوان مهم ترین نهاد تنظیم کننده این سیاست ها گام اول در مطالعه این گروه هاست. از سوی دیگر، اقلیت ها برخلاف آنچه که در ظاهر ممکن است به نظر برسد، گروه های اجتماعی منفعل نبوده، با اتخاذ استراتژی های مختلف که ملهم از منابع فکری و آموزه های آنهاست، در تنظیم سیاست اقلیت نقش دارند. در ایران تحت تاثیر سیاست ها و رویکردهای غیردینی رسمی به مقول? اقلیت های دینی در فاصل? سال های 1332 تا 1357، زمینه برای نقش آفرینی و فعالیت بهاییان آماده شد.
    کلید واژگان: رژیم پهلوی, بهائیت, سکولاریسم, تمرکز گرایی, تکوین دولت مطلقه و رفتار اقلیت
    Vahid Sinaee, Leila Chamankhah
    Minority groups; including ethnicities, religious communities, and racial groups have been subjected state policies and strategies as a result of the extending and diversifying the modern nation-states. To study the State, as the most important body of formulating these policies is the first step toward the study of the minority question. On the other hand, minorities are not "passive social entities" and can share in shaping the official policies, improving view point of political elites toward minorities and even affecting minority politics. During the 1953-1979, in Iran "Minority Politics" has been changed dramatically. At this time, three different trends have met: Secularism of the State resulting in applying more limitations for religious tendencies and then activation of Bahaism in various fields of the society like economy, education, cultural issues, etc, Centralization of Power, which was an effort conducted by the court to marginalize the antagonist tendencies like Leftists and religious organizations and finally Minority Behavior have shaped the official policies toward Bahaism. As a conclusion, the interaction of Bahaism and Pahlavi regime followed a "compromise and consent paradigm" which was a new in sort.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال