به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حوزه عمومی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «حوزه عمومی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن خدادی*، جواد جمالی، جهان رزقی شیرسوار

    حوزه عمومی، مکانی برای گفت وگو و نقد قدرت است که نخستین بار توسط یورگن هابرماس، به صورت تئوریک مطرح گردید. از دیدگاه وی پیشینه این موضوع در غرب، به سالن ها، قهوه خانه ها و مکان های عمومی برمی گردد. این موضوع در ایران معاصر نیز به مانند غرب دارای یک پیشینه تاریخی است. به گونه ای که این مکان ها و علی الخصوص، قهوه خانه ها، در ایران عهد قاجار، همواره به مثابه حوزه ای برای نقد قدرت و شکل گیری و تداوم جنبش مشروطه خواهی مطرح بوده است. در کنار قهوه خانه ها، یکی از مکان هایی که به مثابه یک حوزه عمومی در ایران این دوره (عهد قاجار) مطرح بوده و عمدتا از سوی پژوهشگران نادیده گرفته شده است، حمام های عمومی است. این پژوهش با در نظر گرفتن موضوع فوق درصدد است تا به این پرسش پاسخ دهد، که حمام های عمومی چگونه به مثابه یک «حوزه عمومی» در ایران دوره قاجار نقش آفرینی می نمودند؟ یافته های پژوهش حاکی از این است که حمام های عمومی در ایران عهد قاجار، ورای تطهیر و نظافت، عملکردی به مثابه یک نهاد اجتماعی و به صورت یک حوزه عمومی بودند که بسیاری از اخبار و اطلاعات در آن ردوبدل و مورد کنکاش و نقد و گفت وگو قرار می گرفت. روش تحقیق در این پژوهش نیز، توصیفی- تحلیلی است و داده ها عمدتا از مقالات و کتبی مرتبط، تهیه شده است.

    کلید واژگان: حمام عمومی, قاجار, حوزه عمومی, نقد و گفت‎وگو, ایران
    Hasan Khodadi *, Javad Jamali, Jahan Rezgi Shirsavar

    The public sphere is a place for discussion and critique of power, which was first proposed theoretically by Jürgen Habermas. From his point of view, the background of this issue in the West goes back to salons, coffee houses and public places. This issue has a historical background in contemporary Iran as well as in the West. In such a way that these places and coffeehouses in particular, in Iran during the Qajar era, have always been considered as an area for criticism of power and the formation and continuation of the constitutionalist movement. Next to the coffeehouses, one of the places that has been mentioned as a public domain in Iran during this period (Qajar period) and has been mostly ignored by the researchers, is the public baths. Considering the above issue, this research tries to answer this question, how did public baths play a role as a "public area" in Qajar period Iran? The findings of the research indicate that public baths in Iran during the Qajar era, beyond purification and cleanliness, functioned as a social institution and as a public domain where many news and information were exchanged and discussed.

    Keywords: Public Bath, Qajar, Public Space, Criticism, Discussion, Iran
  • مهدی عزیزی*، علی عابدی رنانی، علی اسمعیلی اردکانی

    شبکه های اجتماعی مجازی در زندگی امروز بشر دارای اهمیت و نقش بسیار تعیین کننده ای هستند. این رسانه ها با توجه به شرایط فنی و امکان کنشگری که برای مخاطبین خود بوجود می آورند، قابلیت ایجاد فرصت و تهدید را بصورت همزمان برای کاربران خود ایجاد می کنند. در ایران سیاست فیلترینگ همواره مورد نقدهای جدی قرار گرفته است. این پژوهش کاربردی با توجه به اهمیت نقش اخلاق در سیاستگذاری که می تواند ضمن سهولت پذیرش توسط مردم باعث کم هزینه تر شدن سیاستگذاری گردد به بررسی توجیه پذیری اخلاقی فیلترینگ در شبکه های اجتماعی می پردازد. روش گردآوری داده های این پژوهش تلفیقی از روش کتابخانه ای و میدانی است. مطابق یافته های این پژوهش اکثریت مطلق مخاطبین، سیاست فیلترینگ را اخلاقی نمی دانند. مطابق نظر مخاطبین، فیلترینگ در محورهای ذیل با موازین اخلاقی در تعارض است: عدم توجیه و اقناع سازی مردم، تضییع حق فردی و کرامت انسانی، آسیب به منافع مردم، بی نتیجه و غیر کاربردی بودن، زمینه سازی تخلف و فساد، بی عدالتی در دسترسی به امکانات فضای مجازی، غیرمنصفانه بودن و تضعیف صداقت و شفافیت. در نهایت نیز پیشنهادهای کاربردی برای کاهش تبعات فیلترینگ ارائه می شود.

    کلید واژگان: توجیه پذیری اخلاقی, حوزه عمومی, شبکه های اجتماعی, فیلترینگ, عقل عمومی
    Mehdi Azizi *, Ali Abedi Renani, Ali Ismaili Ardakani
    Introduction

    Virtual social networks play a crucial role in contemporary human life, offering numerous capabilities at a low cost. These platforms create technical features and possibilities of action, thus providing both opportunities and threats to their users. The policy of filtering social media has been implementing for over two decades in Iran. However, it has faced significant criticism. As an applied inquiry, the current study explored the ethical justification of filtering social media, emphasizing the importance of ethics in policymaking. Ethical considerations can actually make policies more acceptable to the public and less costly to implement. In this respect, the study aimed to investigate the ethical justification of social media restrictions from the user’s perspective, and to provide solutions for increasing acceptance of filtering policies and mitigating their adverse consequences. The study sought to answer the following question: What are the reactions and moral perspectives of social media users in Iran regarding filtering policy?

    Literature Review:

    There are several studies concerned with the social media control. For instance, Segura (2018) focused on how the current use of social media, particularly Facebook, functions as a community for public dialogue, which can be considered a key component of human rights. She argues that the public sphere relies on civic participation, but content moderation policies by platform owners disrupt this concept. Rosa (2022) contends that democratic political concepts are implicitly or explicitly based on an efficient arena for the formation of public opinion within a relevant media space. Therefore, social network policies must establish a reliable connection with the processes of public will formation. Spinello (2006) analyzed the costs, damages, and ethical issues of the Internet and cyberspace. He opposes direct government intervention, arguing that institutions such as schools, families, kindergartens, and libraries should replace the government in controlling immoral content. In his M.A. thesis, MovahhedAmjad (2013) examined the issue of filtering from the perspective of Islamic jurisprudence and Sharia. According to him, the necessity of filtering is relative, being appropriate for some but not for others. In an article titled “Filtering and the Problem of Ethical Conflict,” Shahriari and Rahmati (2016) explored the duties of users and the government regarding filtering. They discussed several key dichotomies such as protecting privacy vs. doing good to others, or punishing wrongdoers vs. not punishing the innocent.

    Materials and Methods

    The study used the library research and fieldwork to collect the data. A descriptive method was employed for the library research, while interviews were used for fieldwork activities. The relevant data was collected through semistructured interviews with active users of social media. To formulate the interview questions, evidence was gathered from the speeches and interviews by highranking proponents of filtering in the country. The content was categorized into six criteria: belief, political security, societal security, public morality and modesty, economic security, and law and order. Each criterion was then assigned a main question in the interview, with the questions being largely standardized. Initially, interviewees were asked about their personal characteristics, including age, marital status, education, and internet usage. Following this, approximately 14 questions were posed based on the six criteria. Theoretical saturation was achieved after conducting 25 interviews. Then, the data was analyzed using a qualitative and inductive approach.Concerning the theoretical framework, the study used liberal theories of public justification that favor public reason, along with the idea of the common good advocated by communutarism. To avoid bias, the research took into account two important perspectives on mandatory laws. The first emphasizes individual rights and the necessity of justification before coercion, a viewpoint represented by liberals who advocate for common reason. The second perspective is rooted in communutarism, which prioritizes the common good and asserts that the government can limit certain individual rights to secure or preserve the common good. The ethicality of filtering media content is based on the theory of common good endorsed by communutarism, while considering it unethical aligns with the liberal idea of common reason.

    Results and Discussion :

    In the fieldwork phase, indepth interviews were conducted with several students from Allameh Tabataba’i University. According to the results, the vast majority of respondents did not consider the filtering policy to be ethical, based on the modern ethical approach that assesses the morality of actions by their correctness. Regarding the impact of providing filtering evidence to users, some respondents reported a slight influence on their opinions, which highlights the role and effect of persuasion. The respondents identified several points of conflict between ethical standards and filtering, including the lack of justification and persuasion, violation of individual rights and human dignity, harm to personal interests, ineffectiveness and impracticality, potential for violation and corruption, inequitable access to cyberspace resources, unfairness, and a weakening of integrity and transparency.

    Conclusion

    Based on the results and discussion, the study concluded with several practical suggestions to mitigate the consequences of filtering. It emphasized the need for a systematic educational program to familiarize users with cyberspace, focusing on education and training. Building a culture among users is seen as essential, alongside using limited and smart filtering methods. The study also recommended that control of cyberspace be handed over to families, and suggested shifting the government’s perspective from a threatoriented approach to social media to one that focuses on opportunities. Additionally, authorities should adhere to the same restrictions placed on messengers, and there should be transparency regarding profit motives in filtering, such as rents from selling filter breakers. The interests and livelihood of users in cyberspace should be considered, and a longterm plan needs to be developed to create highquality and secure indigenous messaging platforms.

    Keywords: Ethical Justifiability, Public Sphere, Social Media, Filtering, Public Reason
  • اکرم عباس نیا، محبوبه پاک نیا*، نسرین مصفا
    با ظهور اینترنت و گسترش ابزارهای مبتنی بر آن، اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی امیدهای زیادی را برای بازیابی مفهوم حوزه عمومی هابرماس در رسانه های جدید مطرح کردند. به دنبال پژوهش های انجام شده، دو دسته نتیجه قابل ذکر است: نخست آن دسته از مطالعاتی که بر امکان شکل گیری حوزه عمومی در فضای مجازی تاکید دارند و دسته دوم مطالعاتی که بر عدم امکان شکل گیری حوزه عمومی در فضای مجازی صحه گذاشتند. اما رویکرد سومی نیز وجود دارد که به امکان مهندسی حوزه عمومی مجازی اذعان می دارد. در این مقاله با تاکید بر رویکرد سوم تلاش می کنیم چگونگی تاثیر حوزه عمومی مجازی بر مشارکت سیاسی را مورد بررسی قرار دهیم. نتایج به دست آمده این فرضیه را تقویت می کند که بهره مندی از حوزه عمومی مجازی می تواند در تقویت مشارکت سیاسی موثر باشد.
    کلید واژگان: رسانه های اجتماعی, حوزه عمومی, مهندسی اجتماعی, مشارکت سیاسی, هابرماس
    Akram Abbasniya, Mahbobe Paknia *, Nasrin Mossafa
    With the advent of the Internet and the proliferation of tools based on it, social scientists have raised high hopes for a return to the concept of the Habermas public sphere in new media. The main question for this group of thinkers was, did the Habermas public sphere take on a new life on social media? Following the studies and researches, two categories of results can be mentioned: First, there are studies that emphasize the possibility of forming a public sphere in cyberspace. The second is the research that confirmed the impossibility of forming a public sphere in cyberspace. But a third approach has developed that,  Emphasizing the third approach, we try to examine how the virtual public sphere affects political participation .In this study, while considering these three approaches, with emphasis on the third approach, The purpose of this research is to answer the question of how the virtual public sphere affects the category of political participation. The results obtained in the conducted surveys strengthen the hypothesis that benefiting from the virtual public sphere can be effective in strengthening political participation.
    Keywords: political participation, Habermas, Public Sphere, Social Engineering, Social media
  • حسن فارسی جوکار*، مصطفی ملکوتیان

    هدف:

     با توجه به اهمیت و جایگاه شهروندان در تحولات سیاسی و اجتماعی از یک سو و ظهور نوع جدیدی از شهروندی؛ یعنی نت زیست و شکل گیری جامعه مجازی به عنوان واقعیتی انکار ناپذیر از سوی دیگر، این پژوهش به بررسی رابطه نت زیست ها و تحولات سیاسی اجتماعی با تمرکز بر نقش آن ها در زمینه سازی تحولات در مصر و تونس پرداخته و توجه دادن به جایگاه نت زیست ها در تحولات آتی کشورهای منطقه خاورمیانه را مد نظر قرار می دهد.

    روش:

     این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی است و ضمن استفاده از منابع کتابخانه ای، اسناد و اطلاعات مرتبط وب سایت ها و گزارش های اختصاصی، پایگاه های اطلاعاتی را گرد آوری و بررسی نموده است.

    یافته ها

    بررسی ها حاکی از آن است که با توجه به شرایط سیاسی - اجتماعی جوامع و کشورهای عربی به ویژه دولت های مصر و تونس، نت زیست ها به عنوان پیامد گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور جوامع مجازی کوچک و بزرگ، نقش موثری در شکل گیری تحولات سیاسیی - اجتماعی در این کشورها داشته اند و مهم ترین مرحله نقش آفرینی آن ها، شکل دادن به حوزه عمومی برخط بوده است.

    نتیجه گیری

    در شرایطی که کشورهای مصر و تونس در سایه حکومت های توتالیتر با مشکلات متعدد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند، ولی به واسطه جوامع مدنی ضعیف ، تا سال های سال تغییر و تحولی در این کشورها پیش بینی نمی شد، اما نقش آفرینی نت زیست ها بر بستر فناوری اطلاعات شرایط را به گونه ای رقم زد تا کنشگران قرن بیست و یکم با ذهنی باز، ضمن تشکیل حوزه های عمومی مبتنی بر واقعیات جامعه به طرح مسایل و مشکلات پرداخته، با اشتراک گذاری دردها ، ایجاد هم افزایی و داو سیاسی در مقابل نظام های بسته، اندک سالار و حوزه عمومی مصنوعی آن ها که برآمده از رسانه های حکومتی بود، شرایط شکل گیری حرکت انقلابی و تحولات سیاسی اجتماعی را فراهم نمایند.

    کلید واژگان: بیداری اسلامی, مصر, تونس, نت زیست, حوزه عمومی
    Hasan Farsi Joukar *, Mostafa Malakoutian
    Objective

    Considering the importance and position of citizens in political and social developments on the one hand and the emergence of a new type of citizenship, i.e., netizen, and the formation of virtual society as an undeniable reality on the other hand, this study examines the relationship between netizens and socio-political developments focusing on their role in setting the stage for developments in Egypt and Tunisia. It also pays attention to the place of living things in the future developments in the Middle East.

    Method

    This research is based on descriptive and analytical methods and while using library resources, documents and related information of websites and dedicated reports, has collected and reviewed databases.

    Findings

    Studies show that according to the socio-political conditions of Arab societies and countries, especially the governments of Egypt and Tunisia, the status of Netizens, as a result of the development of information and communication technology and the emergence of small and large virtual communities, have played an effective role in shaping change. They have had socio-political issues in these countries and the most important stage of their role-playing has been the formation of the online public sphere.

    Conclusion

    In a situation where Egypt and Tunisia were struggling with various political, social and economic problems in the shadow of totalitarian governments, but due to weak civil societies, change in these countries was not foreseen for years; But the role-playing of netizens in the context of information technology has created the conditions for 21st century activists to open up with open-minded public spheres based on the facts of society, sharing pain, creating synergies, and political debate. The closed, authoritarian regimes and their artificial public sphere, which emerged from the state media, provided the conditions for the formation of the revolutionary movement and socio-political developments.

    Keywords: Netizen, Public Speher, Egypt, Tunisia
  • شادی مکی، نازنین ملکیان*، نوروز هاشم زهی
    نقش فضای مجازی در قانونگذاری با رویکرد به حوزه عمومی به این معنا است که نیازها، ارزش ها و هنجارهای شهروندان در تقنین قوانین با رویکرد به فضای مجازی چه مقدار تجلی می یابد. قانونگذاران چه مقدار از فضای مجازی که ظهور و بروز خواسته های شهروندان است در راستای قانونگذاری استفاده می کنند؟ برای این منظور از روش کیفی گرنددتیوری استفاده شد. جامعه آماری نمایندگان مجلس و حجم نمونه با توجه به اشباع داده ها و اشباع نظری تعداد 45 مصاحبه می باشد که با استفاده از نرم افزار اطلس تی آی تحلیل انجام شده است. ابتدا از متن مصاحبه محورهای باز استخراج و از این محورهای باز هشت شاخص احصا میانی شد که این شاخص ها نیز به دو شاخص کلان تسریع کننده در استفاده از فضای مجازی با محورهای آگاهی شبکه، بازیابی اطلاعات، انتشار اطلاعات و هماهنگی و در شاخص بازدارندگی نیز محورهای عدم زیرساخت ها، ناتوانی در استفاده، هجمه تبلیغاتی و نگاه یکسویه است. نظر به خلاء سایت رسمی و تعاملی نمایندگان مجلس، با کدگذاری جدید مصاحبه ها، خواسته های نمایندگان از مرکز فناوری مجلس واکاوی مجدد شد که ایجاد سایت برای ارتباطات سازمانی، کسب اطلاعات از مطالبات شهروندی در قالب نظرسنجی، ارتباط با شهروندان و نخبگان و حوزه انتخابیه از سخنان نمایندگان احصا شده است.نتیجه اینکه با عنایت به عوامل بازدارنده، تنها راه ایجاد ارتباط رسمی در فضای مجازی به مانند تمامی کشورهای مترقی، داشتن فضای مجازی رسمی با رویکرد قانون سپاری است.
    کلید واژگان: فضای مجازی, قانونگذاری, حوزه عمومی, شبکه های اجتماعی, رسانه های نوین
    SHADI MACKI, Nazanin Malekian *, Norouz Hashem Zehi
    The role of cyberspace in legislation with an approach to the public sphere means how much the needs, values and norms of citizens are reflected in the legislation of laws with an approach to cyberspace. Regarding the fact that cyberspace is the place for emergence and representation of citizens' demands, how much do legislators make use of the cyberspace in order to legislate? For this purpose, the qualitative method of grounded theory was used to conduct this research. The statistical population is parliament members and according to data saturation and theoretical saturation the sample size is 45 interviews that have been analyzed using ATLAS.ti software. First, open axes were extracted from the interviews and eight intermediate indices were calculated. These indicators were categorized in the two major indexes. The index of accelerating the use of cyberspace with the axes of network awareness, information retrieval, information dissemination and coordination, and the deterrence index with the axes of lack of infrastructure, inability to use, propaganda attack and one-sided view. Due to lack of the official and interactive website of the parliament members, through new coding of the interviews, the requests of the parliament members from the Technology Center of the Parliament were re-examined to create a site for organizational communication, obtaining information on citizenship demands in the form of polls as well as communicating with citizens and elites. The result showed that, the only way to establish formal communication in cyberspace, is to have a formal cyberspace with a law-making approach.
    Keywords: Cyberspace, legislation, Public Sphere, Social Networks, Modern Media
  • حسین رفیع*، سروش رزمی

    اینترنت به مثابه یک حوزه عمومی، دگرگونی های ژرفی در اشکال مشارکت سیاسی ایجاد کرده که صاحب نظران از آن تحت عنوان ظهور فرم های پست مدرن مشارکت سیاسی یاد می کنند. بسیاری از مسایل جوامع مدرن در ذیل مسایل بدخیم قرار دارند که در این میان، پیامدهای سیاسی و اجتماعی شبکه های مجازی از جمله مسایل پیچیده در هندسه جوامع نوین است. حال این موضوع مطرح است که شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک مسئله بدخیم چه تاثیری بر سپهر سیاسی کشور دارد؟ از آنجا که برای رویارویی با مسایل بدخیم، اتخاذ رویکردهای سنتی و اقتدارگرایانه به شکست خواهد انجامید، لذا باید استراتژی های دیگری اتخاذ نمود. این نوشته می کوشد تاثیرهای چندجانبه شبکه های مجازی در فضای سیاسی کشور را مورد بررسی قرار داده و نشان دهد که نحوه مدیریت نهادهای دولتی و رسمی کشور باید در چه چارچوبی باشد. تصمیم های مبتنی بر مشارکت و تلاش برای فهم عمیق از مقوله تکنولوژی، می تواند فضای مثبتی را برای ظهور قابلیت های نوین جامعه ایران فراهم سازد.

    کلید واژگان: جامعه مجازی, حوزه عمومی, ذی نفعان رسمی, شبکه های اجتماعی, مسائل بدخیم
    Hossein Rafie *, Soroush Razmi

    The Internet, as a public sphere, has created profound transformations in the forms of political participation that political scientists refer to as the emergence of post-modernist forms of Political participation. Many of the problems of modern societies are characterized by wicked issues, among which the political and social implications of social networks are the complex issues in the context of modern societies. Now, what is the effect of virtual networks as a wicked issue on the political sphere of Iran? Because in order to deal with wicked issues, the adoption of traditional approaches will fail, so other strategies will have to be adopted to deal with such problems. This article examines the multifaceted effects of social networks in the political atmosphere of Iran and shows the framework in which the management of government and official institutions of Iran should be. Decisions based on participation and striving for a deep understanding of technology can provide a positive environment for the emergence of new capabilities of Iranian society.

    Keywords: Virtual Society, public sphere, Official Beneficiaries, Social networks, Wicked Problems
  • قاسم گیلانی فر، محمد جعفری هرندی*

    موضوع مقاله سازوکارهای نظارتی از منظر حقوق عمومی در حکومت اسلامی است. پرسش اصلی مقاله ناظر به بازخوانی نظریات امام خمینی و آیت الله خامنه ای درباب نقش و اهمیت نظارت در حکومت اسلامی است. فرضیه مقاله این ست که امر به معروف و نهی از منکر صرفا در حوزه اخلاق فردی قرار نداشته، بلکه منزلت نهادی نظارتی در حوزه عمومی مدینه (پولیس) در حکومت اسلامی دارد که سازوکارهای نظارتی را برای شهروندان فراهم می کند. مقاله به این جمع بندی رسیده که امر به معروف و نهی از منکر نه تنها دارای منزلت نهادی و برسازنده مکانیسم های نظارتی است بلکه می تواند در حقوق عمومی بدیلی برای بحث های متناظرش در الگوهای غربی باشد و پتانسیل بسیار قدرتمندی دارد که اندیشمندان می توانند در حقوق عمومی و تیوری های قدرت به آن تکیه کنند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی_تحلیلی است.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, حکومت اسلامی, حوزه عمومی
    Ghasem Gilanifar, Mohammad Jafari Harandi *

    The subject of the article is regulatory mechanisms from the perspective of public law in the Islamic government. The main question of the article is to re-read the views of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei on the role and importance of supervision in the Islamic government. The hypothesis of the article is that enjoining the good and forbidding the evil, It is not just in the realm of individual morality, Rather, it has a regulatory institutional position in the public sphere of Medina (police) in the Islamic government. Which provides regulatory mechanisms for citizens. The article concludes that enjoining what is good and forbidding what is evil not only has an institutional status and constructs regulatory mechanisms, but can also be an alternative in public law to its corresponding debates in Western models, and has great potential that thinkers can have in public law and power theories to refer to it. The data were provided by documentary and the research method was descriptive-analytical.

    Keywords: enjoining the good, forbidding the evil, Khomeini, Khamenei, Islamic Government, Public Sphere
  • رضا میرزاد، مقصود رنجبر*، محمدحسین اسدی داود آبادی

    در این پژوهش سعی بر آن است تا نقش روشنفکران دوران مشروطه در شکل گیری حوزه عمومی را بررسی کرده و به ایران پرسش پاسخ دهد که چرا روشنفکران ایرانی نتوانسته اند فرهنگ گفت وگوی، انتقادی را به عنوان مقدمه ای برای دموکراسی در ایران به پدیده ای همگانی به تعبیرها بر ماس تبدیل کنند؟ یافته های این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی، توصیفی و با بهره گیری از گردآوری کتابخانه ای به این نتیجه رسیده است که سرشت خودکامه حکومت در ایران قدرت قدرتمندان در به کرسی نشاندن آرای خود، تسلط مداری و پرداختن به فرعیات و ظواهر به جای اصل و بنیان توسط روشنفکران این دوره تاریخی (مشروطه) مانع از آن شد تا فرهنگ گفت وگو، انتقادی مقدمه همگانی برای دمکراسی در ایران شود.

    کلید واژگان: حوزه عمومی, دموکراسی, روشنفکر
    Reza Mirzad, Maghsoud Ranjbar *, MohammadHossein Asadi Davoodabadi

    This study tries to examine the role of intellectuals of the constitutional era in the formation of the public sphere and to answer the question of why Iranian intellectuals have not been able to turn a critical dialogue culture as a prelude to democracy in Iran into a public phenomenon. ? Findings of this study Using analytical, descriptive method and using library collection, it has been concluded that the authoritarian nature of government in Iran, the power of the powerful to dominate their votes, dominance and addressing the subordinates and appearances instead of the principle and foundation by intellectuals. This historical (constitutional) period prevented the culture of dialogue from becoming a critical prelude to democracy in Iran.

    Keywords: Public Sphere, Democracy, intellectual
  • حمید بهلولی *

    مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی در صدد ارائه تفسیری نظری از چیستی، چگونگی و چرایی ایجاد و رشد فساد در جوامع در حال توسعه و مرور مقایسه ای کشور های در حال توسعه که از فساد سازمان یا فته در رنج هستند از منظر سیاستگذاری عمومی می باشد.این نوشتار تلاش دارد با استفاده از زبان نیمه اکادمیک که برای اکثر مدیران، دانشجویان و مردم عادی قابل فهم و استفاده باشد، ضمن نشان دادن اهمیت جایگاه حوزه عمومی در حفاظت از جوامع انسانی در مقابل فساد، و با مقایسه کشورهای کم فساد و پر فساد بر روی یافته هایی که در فرآیند ایجاد فساد موثرند انگشت بنهد و زمینه ساز یافتن راهی برای خروج از بحران فساد رو به گسترش در کشور باشد. فساد پدیده اجتماعی پیچیده با ابعاد چند وجهی است که ریشه در سازوکار حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیستی داشته و در جریان یک چرخه معیوب این حوزه ها را بصورت متقابل متاثر می کند و خویش را بازافزایی می نماید. از منظر دانش سیاستگذاری عمومی می توان فساد در حوزه عمومی را نتیجه حکمرانی بد و اضمحلال و لاغری حوزه عمومی از جهتی و ایجاد فساد سیاستی از جهت دیگر دانست . فربهی و فراخی حوزه عمومی که از تطابق جامعه با حاکمیت ایجاد می شود (Habermas,1962) از مهمترین نتایج توسعه یافتگی و از معنی دارترین علایم حکمروایی خوب است و حمایت، حفاظت و توسعه حوزه عمومی ارتباط وثیقی با نهادینه شدن سیاستگذاری عقلایی و مشارکت عمومی درفرایند توسعه پایداردارد. حوزه عمومی فراخ امکان ایجاد و توسعه سرمایه و دارایی های حوزه عمومی چون افکار عمومی ، رسانه های عمومی ، منابع عمومی و بیت المال ، احساس مسئولیت عمومی، نظم عمومی، سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی را فراهم می نماید و پایداری توسعه درکشور معنی و مفهوم واقعی پیدا می کند. دروجه مقابل کوچک کردن، لاغر کردن و اضمحلال حوزه عمومی از طریق جداکردن جامعه و نظام سیاسی از همدیگر عامل و رکن اساسی در ایجاد و تشدید فساد سیستمیک و ساختاری می باشد. با جداشدگی جامعه از حاکمیت و اضمحلال حوزه عمومی، فرآیند تبدیل حاکمیت به حاکمیت بد، با ایجاد جدا شدگی و فاصله ما بین سه عنصر اختیار ، مسئولیت و پاسخگویی که خطوط اصلی ساختار حوزه عمومی را شکل می دهند ودر غیاب نقش نظارت جامعه تشدید می شود. این مقاله ضمن اشاره به جریانهای زمینه ای موثر در ایجاد سلامت یا فساد اجتماعی، تاثیر دو جریان ایدئولوژی و منافع را به اجمال بررسی می کند و در مورد پژوهی ایران، جریان ایدئولوژی رستگاری منبعث از بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران حاوی مشخصات ، عدالت گرایانه، مساوات گرایانه و اگالیتاریانیستی، جمع گرایانه، اخلاق کرایانه و در نهایت آخرت گرایانه و سعادت طلبانه را ضد فساد و جهت جریان منافع در کشور را فساد خیز تحلیل می کند. این نوشتار ضمن مقایسه کشورهای کم فساد و پر فساد، سطح، میزان و نوع فساد در کشورها را با سطح توسعه یافتگی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی آنها هم راستا می بیند و عوامل فراخی حوزه عمومی همچون میزان سرمایه عمومی، سر مایه اجتماعی، شاخص های تولید ناخالص ملی و در آمد سرانه ، سطح مشارکت اجتماعی و اثربخشی آموزش عمومی، نظام رفاه اجتماعی و سلامت و امثالهم را در این مسیر تعیین کننده تلقی می کند. در پایان این مقاله تاکید می کند که راه کنترل فساد افتادن در دام سیاست های هیجانی که خود عامل تشدید کننده فساد می باشند نیست و و مسیر خروج از شرایط فساد را حرکت به سمت توسعه پایدار با فراهم کردن فلسفه پشتیبان و مبانی نظری بومی توسعه پذیر، سیاستگذاری معقول، عزم ملی و آگاهی بخشی اجتماعی و از مسیرفربه کردن، فراخنایی و عزت بخشیدن به حوزه عمومی می داند و لاغری حوزه عمومی را موجب ایجاد تبعاتی چون نقصان و ضعف نظام نظری و مهارت های سیاستگذاری و ایجاد فساد سیاستی و تقلیل حق و مشارکت و جایگاه منابع عمومی وتلاشی مثلث اختیار، مسئولیت و پاسخگویی و در نهایت تقلیل جایگاه نظارت عمومی و کاهش قدرت و وسعت صدای مردم و رشد فساد می داند.

    کلید واژگان: حوزه عمومی, فساد, توسعه پایدار, حکمرانی, سیاست هیجانی, ایدئولوژی رستگاری, سرمایه عمومی
    hamid Bohloli *

    This paper is designed to advance the theory of public sphere and its impact on the development of corruption control. Firstly, the role of public sphere in fostering anti-corruption institutions was tested by the theory based on Habermas (1989) and Parsons (1995). In particular, the concept of the public sphere was expanded to examine collective factors rather than individual attributes in administrative corruption. Secondly, the ranking of selected countries in the Corruption Perceptions Index (2017) was compared in terms of achieving sustainable development goals. The study also aimed to investigate the trend of corruption in developing countries by examining the values applied at the socio-economical levels of the target countries. The paper argues that the style of governance is the main cause of corruption in the developing countries rather than individual-centric approach.

    Keywords: Public Sphere, Corruption, Sustainable Development, Governance, Thrill Policy, Salvation Ideology, Public Capital
  • محمدرضا مایلی*، جهانبخش خانجانی
    در سال 1376 جامعه ایران شاهد فصل تازه ای از زندگی و حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود بود. موج اصلاح طلبی و لزوم تقویت جامعه مدنی به صورت گسترده ای به گفتمانی مبدل شد که تاثیراتش را برای سالیان بعد از خود نیز گذاشت. این گفتمان در افکار عمومی، رسانه های چاپی و دیجیتالی، محافل گوناگون، پاتوق ها و مراکز دانشگاهی گسترش یافت و دامنه آن زندگی روزمره را نیز در برگرفت. گسترش چنین گفتمانی شرایط و فضایی را ایجاد کرد که می توانیم ادعا کنیم حاصل آن رشد و توسعه حوزه عمومی در فاصله سال های 1376 تا 1384 است. مولفه های متعددی در تحقق چنین شرایط و فضایی موثر بودند که از آن جمله می توان به تحولات اقتصادی و اجتماعی دوره سازندگی، ویژگی های دولت تجددخواه و اصلاح طلب هفتم و از همه مهم تر ورود طبقه متوسط جدید به عرصه عمومی و سیاسی جامعه اشاره کرد. با طرح اندیشه ها و خواسته های طبقه متوسط بحث آزادی و حقوق مدنی« برساخت» شد و بر سایر شعارهای ارائه شده از بعد از انقلاب غلبه یافت و اساس همه این بحث ها بر لزوم توسعه حوزه عمومی برای ارتقای مشارکت های مردم در اداره جامعه بود. تاثیرگذاری طبقه متوسط جدید اگرچه با واسطه برخی دیگر از شرایط است، در این دوره تاریخی و با بهره گیری از داده های به دست آمده از روند رشد و توسعه طبقه متوسط و نقش کارگزاران و نخبگان این طبقه در توسعه مصادیق حوزه عمومی، نشان از تاثیر مثبت در این فرایند دارد.
    کلید واژگان: برساخت, جامعه مدنی, حوزه عمومی, طبقه متوسط جدید
    Mohammad Reza Mayeli *, Jahanbakhsh Khanjani
    In 1376 Iran witnessed a new chapter of life and social life, the political and economic. Wave necessary initiatives to strengthen civil society discourse became widely that also had its effects for years after. This discourse in print media and digital various circles, hangouts and university centers spread and range of daily life spared either. Groups such discourse agreement creates an atmosphere that we can claim that resulted in the growth and development of the public sphere is between 1376 to 1384.pointed society.involved.
    Keywords: The new middle class, public sphere, the development of civil society
  • ارسلان قربانی، محسن کشوریان آزاد *
    این مقاله به بررسی جنبش های اجتماعی خاورمیانه در سال 2011 از منظر نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت می پردازد و در پی آن است تا نشان دهد که چگونه نظریه انتقادی متاثر از مکتب فرانکفورت قادر به تحلیل مسائل نظام بین الملل ازجمله جنبش های اجتماعی منطقه ی خاورمیانه می باشد. بنابراین با به کارگیری و کاربست اصول، مفروضه ها و مفاهیم این نظریه تلاش می شود به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت چگونه می تواند جنبش های اجتماعی خاورمیانه را تحلیل کند؟ به سخن دیگر آیا می توان نظریه انتقادی را به عنوان چارچوب مفهومی و نظری برای تحلیل خیزش های مردمی خاورمیانه به کار برد؟ فرضیه ای که در پاسخ به این پرسش مطرح می شود عبارت است از اینکه؛ نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت با تاکید بر مفاهیمی همچون تغییرپذیری و دگرگونی از طریق عمل انسانی، آگاهی بشر و نقش سوژه اجتماعی، رهایی، کاهش نابرابری، برقراری عدالت، بهبود زندگی اجتماعی، محرومیت و گفتگو در عرصه عمومی برای نیل به هدف؛ که همه این عوامل مستلزم کنش انقلابی است، می تواند الگوی تحلیلی مناسبی برای جنبش های اجتماعی خاورمیانه باشد. نوع تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی است و با توجه به ماهیت و نوع موضوع مورد مطالعه، گردآوری اطلاعات از روش های گوناگون و به طور کلی بر مبنای روش اسنادی صورت پذیرفته و تجزیه و تحلیل یافته ها نیز عمدتا با شیوه تحلیل کیفی انجام پذیرفته است.
    کلید واژگان: جنبش اجتماعی, نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت, تحولات 2011 خاورمیانه, حوزه عمومی, تغییر پذیری, نقش سوژه اجتماعی
    Arsalan Ghorbani, Mohsen Keshvarian Azad *
    This article studies the Middle East social movements in 2011 according to Critical Theory of the Frankfurt, seeking to demonstrate how Critical Theoryof the Frankfurt School is able to analyze the issues of the international system, including Middle East social movements. Making use of principles, assumptions and concepts of this theory, we attempt to address this basic question as to how Critical Theory of the Frankfurt School can analyze the Middle East social movements. In other words, is it possible to employ Critical Theory as a conceptual and theoretical framework in analyzing civil uprisings in Middle East? An assumption which is taken into account to address this inquiry involves: Is Critical Theory of any avail in being a proper analytical model for social movements in Middle East, regarding the fact that Critical Theory of the Frankfurt School emphasizes on concepts such as variability and transformation by virtue of human action, human knowledge and role of the social subject, liberty, diminishing inequality, upholding justice, improving the social life, deprivation, and public dialogue as to achieve the goal, all of which require revolutionary action. The type of this study is descriptive-analytical. Considering the nature and type of the study, information is compiled through several ways, generally speaking, based on library and internet method. Results are mainly obtained using qualitative analysis.
    Keywords: Social Movements, Critical Theory of the Frankfurt School, Middle East Upheavals in 2011, Public domain, variability, The role of the social subject
  • سینا عصاره نژاد دزفولی
    با گسترش شبکه های اجتماعی مجازی و از طرف دیگر، نیاز به وجود فضایی برای گفتگو و مبادله ی نظرات افراد جوامع که مقدمه بالا رفتن میزان فهم آن ها از وقایع است، در ذهن بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی این تصور به وجود آمد که از این شبکه ها می توان به عنوان زیر بنایی برای شکل گیری فضایی سالم برای گفتگو استفاده نمود؛ بنابراین بسیاری از اندیشمندان با پیش فرض گرفتن اینکه این شبکه ها، همان مکان مطلوب برای شکل گیری فضای گفتگو بین افراد جامعه است، به بیان اندیشه های مبتنی بر آن پرداختند. این در حالی است که می توان بر روی اصل این مطلب که آیا این شبکه ها، توانایی بستر بودن برای گفتگو را دارند یا خیر، اندیشید که در تحقیقات علمی جایی بس خالی دارد. هابرماس یکی از اندیشمندانی است که در نظریه حوزه عمومی خود به «گفتگو» و شرایط تحقق آن به عنوان دو اصل اساسی این نظریه پرداخته است. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی با استفاده از منطق نظریه حوزه عمومی هابرماس درصدد پاسخ به این سوال است که آیا اساسا شبکه های اجتماعی مجازی توانایی بستر بودن برای شکل گیری حوزه عمومی را دارند یا خیر؟ و به طور مختصر به این نتیجه رسیده که شبکه های اجتماعی مجازی در حالت آرمانی، تماما می توانند با مولفه های حوزه عمومی منطبق باشند و اگر اکنون چنین نیست، دلایلی غیر از علل ماهوی شبکه های اجتماعی مجازی دارد.
    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی مجازی, هابرماس, حوزه عمومی
    Sina Assarenezhad Dezfouli
    Following the expansion of social media and the need for dialog between members of society which is a way to develop their knowledge about contemporary events, many social scientists considered these virtual networks as favorable atmosphere to form communications. While the above assumption was adapted by scientists to explained their theories, less literature has been allocated to analyze accuracy of the basics of the assumption. Habermas is among those scientists who form their public sphere theory based on two “conversation” and “its prerequisites” pillars. This paper studied whether social media can provide essentials to form public sphere based on Habermas’ theory. At last, the writer concluded current features of social media fit to those of public sphere yet some lacks are not due to the nature of so-called social networks.
    Keywords: Virtual Social Networks, Habermas, Public Sphere
  • علی ملکی
    انقلاب اسلامی مرجعیت دوباره دین را در حوزه های مختلف زندگی، از جمله دولت مطرح کرد، ولی تبیین مناسب رابطه دین و دولت در قالب الگوهای رسمی و غیررسمی، قرین موفقیت نبوده و چالش های نظری و عملی به دنبال داشته است. هدف این مقاله، ارائه راهکاری برای تبیین رابطه دین و دولت از طریق کنش ارتباطی در حوزه عمومی و از طریق دموکراسی گفت وگویی به‏دور از سلطه قدرت و ثروت است تا در کاربست آن عقلانیت های مختلف از یکه تازی در عرصه دولت بپرهیزند. این نوشتار با رویکرد تحلیلی به تبیین نظریه انتقادی مبتنی بر کنش ارتباطی می پردازد و گفت وگو در حوزه عمومی را پیشنهاد می کند تا گفت وگوی دین و دولت در امور مبهم، از طریق رضایت و اقناع عمومی باشد.
    کلید واژگان: رابطه دین و دولت, جمهوری اسلامی, نظریه انتقادی, کنش ارتباطی, حوزه عمومی
    Ali Maleki
    The Islamic revolution stated the renewed authority of religion in various domains of life including government while the appropriate declaration of relationship between religion and government within the formal and informal patterns has not been successful and it has been along with theoretical and practical challenges. The aim of this article is the presentation of a strategy towards the interaction between the religion and government via thecorrelational action in the public domain as well as the interactive democracy away from the domination of authority and wealth. Through the analytical approach, the article states the critical theory on the basis of the communicative action and suggests the exchange of idea in the public domain to provide the interaction between religion and government in regard with the ambiguous and complicated affairs along with the public satisfaction.
    Keywords: relationship between religion, government, Islamic Republic of Iran critical theory, correlational action, public domain
  • مانا دشتگلی هاشمی*، هادی خانیکی، تهمینه شاوردی
    در این مقاله، رویدادها و مصادیق تاریخی ای که در فاصله جنبش مشروطه تا انتخابات دهم ریاست جمهوری، مبین تشکیل یا عدم تشکیل کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی بوده اند، روایت و سپس بر اساس مطالعه تطبیقی بر مبنای «جبری بولی» مقایسه شده اند. این پژوهش با هدف شناخت بیشتر و بهتر جامعه ایران و شناسایی فراز و فرودهایی که جامعه ایرانی از مشروطه تاکنون در مسیر دستیابی به دموکراسی بر پایه کنش ارتباطی، حوزه عمومی و جامعه مدنی طی کرده است، می کوشد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که رابطه میان کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی چگونه تبیین می شود. بر این اساس ابتدا مروری نظری بر مفاهیم یادشده بر مبنای آرای آرنت، هابرماس، گرامشی، لیپست، دوبنوا و بشیریه صورت گرفته و شاخص ها و معرف هایی برای این مفاهیم استخراج شده است. سپس به واسطه این معرف ها، وضعیت کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی در پنج بازه تاریخی (از مشروطه تا انتخابات دهم ریاست جمهوری) روایت و تحلیل شده است. تحلیل روایت هر مقطع، بر اساس مصادیق حضور یا غیاب هر مفهوم، به صورت صفر (شدت کم) و یک (شدت زیاد) در جدول «بولی» برای هر مقطع تاریخی قرار داده شده و رابطه میان مفاهیم بررسی شده است. بر اساس یافته ها می توان ادعا کرد که از مشروطه تاکنون، علی رغم تلاش ها و اقداماتی که از سوی جامعه، نخبگان و بخشی از دولت یا حاکمیت صورت گرفته است، جز در مواردی معدود، سه مفهوم کنش ارتباطی، حوزه عمومی و جامعه مدنی از قوت چندانی برخوردار نیست و در دوره های مختلف تاریخی، نبود یکی از این سه شرط لازم ناکافی، مانع از تحقق دموکراسی در ایران شده است. بازه تاریخی مربوط به ملی شدن نفت، در میان این پنج برش تاریخی، تنها مقطع تاریخی است که تلاش ایرانیان برای دستیابی به دموکراسی، به واسطه حضور کنش ارتباطی، حوزه عمومی و جامعه مدنی به نتیجه رسیده است و پیامدش یعنی دموکراسی را ممکن کرده است. همچنین در مقطع مشروطیت، مصادیق تاریخی که مبین حضور کنش ارتباطی و حوزه عمومی بودند و در دوران اصلاحات، مصادیق تاریخی که مبین حضور حوزه عمومی و جامعه مدنی هستند، در مقایسه با مصادیقی که غیاب این مفاهیم را نمایندگی می کنند، غلبه دارند. اما در دوران انقلاب و نیز انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و دولت برآمده از آن، مصادیقی که غیاب مفاهیم کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی را نمایندگی می کنند، بر مصادیقی که حضور آنها را نمایندگی می کنند، غلبه دارد.
    کلید واژگان: کنش ارتباطی, حوزه عمومی, جامعه مدنی, دموکراسی, تاریخ ایران
    Mana Dashtegoli Hashemi*, Hadi Khaniki, Tahmineh Shahvardi
    In this article¡ historical events and cases happening from the constitutional movement to the tenth presidential election of Iran¡ suggesting formation or non-formation of communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy¡ have been narrated and compared in a comparative study based on Boolean algebras. This study aimed at better understanding of Iranian society and identifying ups and downs that Iranian society has passed on the road to democracy regarding to communicative action¡ the public sphere and civil society since constitutional revolution until now¡ and tries to answer this question that how the relationship between communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy can be explained? Accordingly¡ the theoretical concepts of the research were reviewed and extracted from views of Arendt¡ Habermas¡ Gramsci¡ Lipset¡ Alain de Benoist and Bashiriyeh to get indices and indicators for these concepts. Then according to these indicators the situation of the communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy in five historical periods (since the constitutional movement to the tenth presidential election) were narrated and analyzed. During the narrative analysis of each period of time based on the presence and absence of each concept exemplar¡ zero (low intensity) and one (high intensity) were placed in Boolean table for each historical juncture and the relationship between these concepts were studied. Based on the findings it can be argued that despite the attempts and measures done by society¡ elites and part of state or government¡ three concepts of communicative action¡ public sphere and civil society were not so strong except in a few cases. Therefore¡ in different historical periods¡ lack of one of these three insufficient conditions impeded realization of democracy in Iran. Among these five historical periods¡ historic period of nationalization of oil is the only time that Iranian attempts to reach to the democracy has got a fruit and made democracy possible¡ thanks to the communicative action¡ public sphere and civil society. During the constitutional movement the historical cases that had traces of presence of communicative action or public sphere and during the reform era historical cases that referred to civil society and public sphere are more than the events that lack these concepts. But in the revolution and tenth presidential election of Iran the historical cases referring to communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy were less than events referring to these concepts.
    Keywords: Communicative Action, Public Sphere, Civil Society, Democracy, Iran History
  • مهدی بوستانی*، کمال پولادی
    نظریه حوزه عمومی هابرماس هسته اصلی فلسفه اجتماعی او به شمار می رود. هابرماس برای توصیف مدل نظری خود از سه حوزه کمک گرفته و آن را با انواع شناخت، رسانه و علم مخصوص به هر یک پیوند می دهد. این مقاله از نقطه عزیمت هابرماس یعنی حوزه عمومی شروع کرده و پس از بررسی و تحلیل سه حوزه کرامت انسانی، گفتگو و عقلانیت، که عناصر تشکیل دهنده حوزه عمومی هابرماس را شکل می دهد، مفاهیمی از قبیل جهان زیست و سیستم و کنش ارتباطی و وضعیت کلامی ایده آل را در زمره زیر مجموعه سه حوزه یاد شده توضیح می دهد و در نهایت مدلی پویا از حوزه عمومی ارایه می دهد. به نظر هابرماس گفتگو، عقلانیت و کرامت انسانی باعث شکل گیری منطقی در عرصه تعاملات حوزه عمومی می شود. به طور کلی حوزه عمومی در جایی تشکیل می شود که سه ویژگی که در بالا ذکر شد وجود داشته باشد. حوزه عمومی عرصه فکر، گفتگو، استدلال و زبان است. حوزه عمومی نمودی است از اصول رابطه متقابل و مباحثه انتقادی و فضایی است برای تفاهم از طریق مباحثه عمومی و همچنین فضایی است برای برابری، عقلانیت و درک متقابل، استدلال مبتنی بر تبادل گفتاری.
    کلید واژگان: حوزه عمومی, جهان زیست, سیستم, کنش ارتباطی, وضعیت کلامی ایده آل, افکار عمومی
  • جهانبخش خانجانی، محمدرضا مایلی

     برای فیلسوفان روشنگری ایده خرد با عمومیت و استدلال پیوند خورده بود. خرد ، عمومی است بدان معنی که هیچ اقتداری بهتر از استدلال را به رسمیت نمی شناسد و استفاده ازخرد عمومی باید روشنگری را به ارمغان آورد. حوزه عمومی به عنوان فضای گفتمانی شناخته می شود که در آن تمام قدرتها و حقایق در محکمه عقل گذاشته  می شود. بیشتر از هر فیلسوفی دیگری ؛کانت بر پیوند خرد و عمومیت تاکید داشت. فیلسوف آلمانی هگل و متفکر انگلیسی استوارت میل درباره رشد نقش سیاسی حوزه عمومی نیز بحث نموده اند. در ابتدای قرن بیستم دموکراسی برای اکثر اروپاییان شناخته شده بود. پیش نیاز این نظام تثبیت حوزه عمومی بود. در دوره جنگ های اول و دوم جهانی، چپ گرایان و محافظه کاران مشترکا در ایده دموکراسی و حوزه عمومی شک داشتند. درعین حال مسیله ارتباط میان دموکراسی و حوزه عمومی در مرکز جنگ سرد باقی ماند. ایده حوزه عمومی در چنین شرایط و فضایی انتقادی؛ بازکشف شد.دراین فضای اندیشه و واقعیت به نقش طبقه متوسط -که به زعم بسیاری ازمتفکران جامعه شناس سیاسی حاملان اصلی توسعه هستند -نیز در کنار لزوم گسترش حوزه عمومی برای تحقق وتعمیق دموکراسی وتوسعه سیاسی توجه گردید .این مقاله مروری تاریخی نظری بر کشف و بازکشف حوزه عمومی است با تاکید بر نقش طبقه متوسط در توسعه و بسط  حوزه عمومی.

    کلید واژگان: دموکراسی, حوزه عمومی, روشنگری, دموکراسی مشورتی

    For the philosophers of the Enlightenment, the idea of reason was inextricably tied to publicity and public argument. Reason is public in the sense that it does not recognize any authority other than the better argument, and its public use must be free to bring about a process of enlightenment. The "public sphere" was understood as a sphere for critical discourse, placing all established powers and truths on the tribunal of reason. More than any other philosopher, Kant emphasized the internal connection between reason and publicity. The German philosopher, Hegel, and British thinker, Stewart Mill also had reservations about the growing political role of public sphere. During the first decades of the twentieth century, democracy was introduced in most European countries. An important prerequisite for this was the establishment of public sphere. Well into the interwar period, the political left and the conservative elite shared a skeptical view of democracy. The question of democracy and public sphere therefore remained central to the Cold War era. The idea of the public sphere was rediscovered and elaborated in such new, socially critical atmosphere. In this environment, the role of middle-class also has been noticed along with the necessity of public sphere development for realization and deepening of democracy as well as political development. This paper is an historical and theoretical overview of the discovery and re-discovery of the public sphere with emphasizing of the middle class role in developing public sphere.

    Keywords: democracy, Public Sphere, enlightenment, Deliberative Democracy
  • علیرضا باقری ده آبادی، علی اکبر فرهنگی*، محمد سلطانی فر، افسانه مظفری
    گذشته بوده است، همچنان مرکزیت خود را در کانون مباحث اجتماعی و سیاسی حفظ کرده است. با گذشت بیش از شصت سال از تاریخ برنامه ریزی در ایران و آزمون وخطاهای متعدد، در سال 1382 سند چشم انداز بیست ساله که جایگاه ایران را در افق 1404 نشان می داد، تصویب و ابلاغ شد. متاسفانه به رغم جایگاه رفیع این سند که پس از قانون اساسی مهم ترین سند بالادستی کشور محسوب می شود و همچنین تاکیدات مکرر مقامات عالی نظام، آن طور که انتظار می رفت توفیقی جهت تبدیل شدن به یک گفتمان در عرصه عمومی پیدا نکرد. در این پژوهش، نمونه ای هدفمند از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد مصاحبه عمیق از نوع نیمه ساختاریافته و اکتشافی قرار گرفتند و با توجه به روش تحقیق داده بنیاد، مفاهیم به دست آمده پس از انجام فرایند کدگذاری های سه گانه (باز، محوری و انتخابی) بررسی و تحلیل شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که الگوی ارتباطات آیینی به دلیل قابلیت های ذاتی و کارکردی آن و همچنین تناسب با زمینه های داخلی ازجمله بستر تاریخی و فرهنگی موجود در ایران، از ظرفیت های مناسبی برای ترویج گفتمان توسعه در حوزه عمومی برخوردار است که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت و در جهت توسعه، بهره گیری مطلوبی به عمل نیامده است. لذا این پژوهش باهدف ایجاد قابلیت به منظور بهره گیری موثر از ارتباطات آیینی در طرح های مهم اجتماعی ازجمله توسعه، صورت گرفته است.
    کلید واژگان: توسعه ایران, چشم انداز 20 ساله, ایران 1404, حوزه عمومی, ارتباطات آیینی, گفتمان توسعه
    Ali Akbar Farhangi *, Mohammad Soltanifar
    Although the issue of development and modernization in Iran has been influenced by different historical and political trends and developments in the last hundred years, as the debate has maintained, it plays a central role at the heart of political and social dialogue. After more than sixty years of planning and multiple trials and errors, the Vision 2025 document was finally adopted and notified. Unfortunately, despite the high status of this document, which is the country's most senior document only second to the Constitution, and extensive, frequent debates among high-level officials, it has not yet put on a public discourse. In this study, targeted samples were selected from members of the Expediency Council. Then, they were interviewed in deep semi-structured and exploration. Finally, according to the grounded theory methodology, concepts obtained after three encodings processes (open, axial, and selective) were analyzed. The findings of this research indicate that because of the inherent capabilities and coordination of the internal areas, including the historical and cultural context in Iran, ritual communication pattern is an appropriate capability in promoting the development discourse in the public sphere. Therefore, this study was conducted in order to make effective use of ritual communications capabilities in socially important projects such as development
    Keywords: The development of Iran's 20, year perspective, Iran 1404, the public sphere, ritual communications, development discourse
  • فرهاد بیانی، فاطمه گلابی*، پروین علیپور
    در این مقاله، تلفیق در آرای هابرماس مورد بررسی قرار گرفته است. در اندیشه های فلسفی و اجتماعی هابرماس تلفیق نظری در سه موضع اتفاق می افتد: تلفیق میان ذهن و عین، تلفیق میان عاملیت و ساختار و سرانجام تلفیق میان دو نوع دموکراسی مشورتی و قانونی. تلفیق عاملیت و ساختار در اندیشه هابرماس خود در دو سطح رخ می دهد: نخست تولید و بازتولید زیست جهان، حوزه عمومی و جامعه مدنی از طریق کنش ارتباطی و دوم تلفیق میان زیست جهان و نظام. تلفیق در سطوح میان ذهن، عین و عامل و ساختار از نوع تلفیق میان «زیست جهان، حوزه عمومی و جامعه مدنی» دارای ویژگی تولید و بازتولید است، در حالی که تلفیق در سطح «زیست جهان» و «نظام» و «دموکراسی مشورتی» و «دموکراسی قانونی» دارای خصلت کارکرد متقابل دو سوی تلفیق برای یکدیگر است. اندیشه تلفیقی هابرماس نقش پررنگ تری به عاملیت می دهد تا ساختار و همچنین خواهان افزایش نیروی بخش های غیررسمی جامعه در مقابل بخش های رسمی است. هابرماس در تمایز میان زیست جهان و نظام، آنها را بیش ازحد جدا و متمایز می داند. با اینکه تمایز این دو بخش به لحاظ نظری برای فهم و تبیین ضروری به نظر می رسد، در جهان اجتماعی واقعی قرابت و مشابهت زیادی میان آنها دیده می شود.
    کلید واژگان: عاملیت, ساختار, زیست جهان, نظام, حوزه عمومی, کنش ارتباطی, تلفیق نظری
    Farhad Bayani, Fatemeh Golabi*, Parvin Alipour
    In this article, we study incorporation in the ideas of Habermas. In philosophical and social thoughts of Habermas, theoretical incorporation takes place in three situations: incorporation between subjectivity and objectivity, between agency and structure, and finally, between deliberative democracy and constitutional democracy. The incorporation of agency and structure occurs at two levels. The first level is production and reproduction of life world, public sphere and civil society by communicative action and the second level is incorporation of life world and system. Combining the levels of subjectivity and objectivity as well as agency and structure is characterized by production and reproduction, while incorporating the life-world, "system", "deliberative democracy" and "constitutional democracy" is characterized by interoperability. These combinations allow a more prominent role to agency structure and also increase the capability of informal sectors compared to formal sectors in society.
    Keywords: agency, structure, Life World, system, communicative action, theoretical incorporation
  • رضا التیامی نیا، علی حسینی، محمودرضا علیمی
    محققان مختلف تاثیر فناوری های اطلاعاتی ارتباطی و سایت های شبکه های اجتماعی را بر روی بسیج توده ها و حرکت های جمعی که در طی سالهای گذشته درخاورمیانه شاهد آن بوده ایم تحلیل کرده اند. مسئله مهم این است که چقدر نقش آنها در تحولات سیاسی کنونی جهان عرب تعیین کننده بوده است. وائل قونیم خالق صفحه فیس بوک در یک مصاحبه با سی ان ان می گوید که اگر شما می خواهید یک جامعه را آزاد کنید تنها به آنها دسترسی اینترنتی بدهید.پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که رسانه های ارتباطی به طور عام و اینترنت و وبلاگها به طور خاص، چه تاثیری در شکل گیری و تداوم تحولات سیاسی و بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا داشته اند. فرضیه اصلی پژوهش حاضر این است که امروزه، پیدایش جنبشهای نوین اجتماعی و تحولات سیاسی شمال افریقا و خاورمیانه(2011) پیوند اشکاری با کارکردهای نوین رسانه ها و شبکه های اجتماعی (اینترنت، وبلاگها،توئیتر، فیس بوک و..) و بحران مشروعیت و ناکارامدی نظامهای سیاسی دولتهای اقتدارطلب و تمامیت خواه عربی دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی خاورمیانه و شمال آفریقا داشته اند. در این تحولات، بخش اعظم محتوای تولید شده توسط نیروهای معترض و انقلابی، با استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی صورت گرفت. فناوری های جدید ارتباطی، با مرزهای رسمی مقابله نمودند و یک صدای آلترناتیو به جای رسانه های سنتی رسمی دول عربی، که تنها سیاست ها و دیدگاه های رسمی دول عربی را منعکس می کنند، فراهم آوردند. روش به کار گرفته شده در این تحقیق، کیفی و از نوع توصیفی–تحلیلی، با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و اسنادی است.
    کلید واژگان: رسانه, عقلانیت ارتباطی, حوزه عمومی, اینترنت, وبلاگها, تحولات سیاسی
    Reza Elteyamneya, Ali Hoseini, Mahmoud Alimi
    Deferent scholars have analyzed the effects of informational and communications technologies and websites of the social networks on mass mobilization and collective movements in the middle east during the past years. The main problem is that how much is decisive or effective theirs role in the recent political developments of Arab world. -wael ghonim، creator of Facebook page in a personal interview with c. n. n said that if you want free or set free a society، only give them internet access. This research is going to answer to this main question that communication media in general، and internet and blogs in especially، what effect do they had in formation (shaping) and continuation of political developments and Islamic awakening in the countries of middle east and north of Africa. The main assumption (hypothesize) of this research is that today، emerge or rise of social modern movements and political developments of middle east and north of Africa (2011) have clear connection to the modern function of media and social networks (internet، blogs، tweeter، Facebook،…) and crisis of legitimacy and deficiency of malfunctions of political systems of Arab authoritarian state. Findings of this research show that media and social networks had crucial role in the political developments of middle east and north of Africa. In this developments، main part of produced content by protest and revolutionary forces، has been done by using internet and social networks. Modern communication technologies counter to (defy) official borders and provided an alternative voice in place of official traditional media of Arab state that only reflect the official views of Arab governments. The employed method in this research is qualitative method and is deceptive –analytical with using of the documental and library resources
    Keywords: Media, communicational rationality, public sphere, internet, blogs
  • آرمان زارعی زارعی*
    تجدید حیات مذهبی معاصر نه تنها این واقعیت را آشکار ساخته که در شرایط معاصر مذهب خوب یا بد جایگاه جدید و برجسته ای در سیاستهای داخلی و بین المللی در سرتاسر جهان کسب کرده و دیگر محتوایی جدا شده از حوزه سیاسی و عمومی نیست، بلکه نظریه سکولاریزاسیون را نیز به چالش کشیده و توجه جامعه شناسان و اندیشمندان اجتماعی را به خود جلب کرده است. یورگن هابرماس نیز با طرح مفهوم پست سکولاریسم تلاش می کند مسئله مذهب و نقش آن در حوزه سیاسی و عمومی جوامع لیبرال دمکراتیک کنونی را به بحث بگذارد و به درکی از این مسئله دست یابد که مومنان مذهبی چگونه می توانند به طور کامل در سیاستهای لیبرال دمکراتیک جوامع کثرت گرای مدرن مشارکت کنند. مقاله حاضر درصدد است ضمن اشاره به زمینه های جامعه شناختی که توجه هابرماس را به مسئله مذهب جلب کرده اند، آراء او درباره نقش مذهب در حوزه عمومی و تفاوت های استدلال او با متفکران لیبرال و به طور خاص جان رالز را به بحث بگذارد.
    کلید واژگان: مذهب, حوزه عمومی, پست سکولاریسم, سکولاریزاسیون, هابرماس, رالز
    Arman Zarei*
    Contemporary religious revitalization not only has revealed that in the present circumstances، whether good or not، religion has gained a new position in the domestic and international politics all over the world but also it has challenged secularization theory and has attracted sociologists and social thinkers. By raising the concept of post-secularism، Jurgen Habermas tries to discuss religion and its role in the political and public sphere of present liberal democratic societies and reach an understanding that how religious people can participate completely in the liberal democratic politics of modern pluralist societies. This article tries to discuss his ideas about the role of religion in the public sphere and the differences between Habermas and liberal thinkers، particularly John Rawls.
    Keywords: religion, public sphere, post, secularism, secularization, Habermass, Rawls
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال