به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حوزه‏ های علمیه » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حوزه‏ های علمیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد مهدی حاجیلوئی محب*، رقیه خلیلی
    (زمینه پژوهش:) انقلاب اسلامی ایران، بزرگ ترین اتفاق و تحول قرن اخیر بوده که به دلیل خاستگاه، نوع شکل گیری و قوام؛ ارزش ها و آرمان های مخصوص به خود را داشته که اشاعه آن ها وظیفه همه نهادهای مرتبط با نظام اسلامی است. چنان که حوزه های علمیه، از خاستگاه های انقلاب بوده و در این زمینه نقشی اساسی دارند. (
    روش و هدف
    ) کاوش حاضر، با روشی توصیفی تحلیلی و با چارچوب نظریه پخش، به دنبال تبیین نقش حوزه های علمیه در گسترش ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است. (
    یافته ها
    ) نظام ارتباطی سه گانه «حوزه های علمیه؛ انقلاب اسلامی؛ ارزش ها» در قالب عوامل و انواع پخش، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و ضمن بررسی واژگان مرتبط، چهار شاخصه انقلاب اسلامی تبیین گردید: «استقلال و آزادی؛ مردمی بودن؛ فراگیری؛ دفاع از مستضعفان جهان». به دلیل خاستگاه انقلاب اسلامی و ارتباط عمیق حوزه های علمیه و روحانیت با مردم، گسترش ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی، نیازمند استمرار نقش آفرینی حوزه های علمیه است. (
    نتایج
    ) کاوش ها نشان داد که تداوم نقش آفرینی، در گرو الزامات شناختی، رفتاری و ابزاری ویژه ای بوده و طرح ریزی در سه ساحت مواجهه حوزه با «خود، مردم و بیگانگان» ضروری است. در بعد درونی حوزه، «آگاهی به مسایل روز، نوآوری و آینده نگری» و «تعلیم و تربیت طلاب اندیش مند و ولایت مدار» ضروری بوده و در ساحت بیرونی، «مردم گرایی»، «نقش آفرینی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی» و «پاسداشت شعایر اسلامی و انقلابی» و نیز، «استکبار ستیزی و نفی سلطه بیگانگان» مورد توجه قرار می گیرد. (نوآوری:) تبیین رابطه حوزه های علمیه در زمینه گسترش ارزش های انقلاب اسلامی، با نگاهی آینده نگر و در قالب نظریه پخش، از نوآوری های پژوهش حاضر تلقی می گردد.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, حوزه های علمیه, ارزشها, آرمانها, نظریه پخش}
    Mohammad Mahdi Hajilouei Moheb *, Roghaye Khalili
    (Field of research:) The Islamic Revolution of Iran was the biggest event and transformation of the last century, which due to its origin, type of formation and consistency; It has its own values and ideals, the spreading of which is the duty of all institutions related to the Islamic system. As the seminaries are one of the origins of the revolution and have a fundamental role in this field.(Method and
    purpose
    ) The present study, with a descriptive analytical method and with the framework of diffusion theory, seeks to explain the role of seminaries in spreading the values and ideals of the Islamic Revolution.(
    Findings
    ) The threefold communication system of "theological fields; Islamic Revolution; "values" in the form of broadcasting factors and types were examined and analyzed, and while examining related words, four indicators of the Islamic revolution were explained: "independence and freedom; being popular; inclusiveness; Defending the oppressed of the world". Due to the origin of the Islamic Revolution and the deep connection between the seminaries and the clergy with the people, the expansion of the values and ideals of the Islamic Revolution requires the continuation of the role of the seminaries.(
    Results
    ) The researches showed that the continuity of role-playing depends on special cognitive, behavioral and instrumental requirements and it is necessary to plan in the three fields of encountering the domain with "self, people and strangers". In the internal dimension of the field, "awareness of current issues, innovation and foresight" and "education and training of thoughtful and province-oriented students" are necessary, and in the external field, "populism", "creating a cultural role, political and social" and "protecting Islamic and revolutionary rituals" as well as "anti-arrogance and negation of foreign domination" are taken into consideration.
    Keywords: Islamic Revolution, Seminaries, values, Ideals, Diffusion Theory}
  • مجتبی درودی*، رضا ابروش، عزت الله معتمد

    حوزه های علمیه در ایجاد و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی از نقش قابل اعتنایی برخوردار هستند. به این جهت دشمنان انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف خود درصددند حوزه های علمیه را به عامل زوال و فنای انقلاب مبدل نمایند. از این رو با ایجاد و بهره مندی از پیشران های آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه زمینه انحطاط و افول انقلاب از درون حوزه های علمیه را دنبال می نمایند. در این پژوهش با مصاحبه از صاحب نظران حوزوی و روش تحلیل مضامین، پیشران های آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه سنجیده شده اند. پیشران های آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه که در این پژوهش شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته اند عبارتند از: تضعیف منزلت اجتماعی، استحاله ارزش ها و مبانی انقلاب اسلامی، ناکارآمدسازی حوزه های علمیه در مدیریت مسایل اجتماعی، تقویت جبهه ها و جریان های مخالف در حوزه های علمیه، ابهام افزایی، فقدان هوش راهبردی و گسترش و ترویج واپس گرایی در حوزه های علمیه.

    کلید واژگان: پیشران, آنتی تز انقلاب, حوزه های علمیه, عوامل درون زا, مسئولیت اجتماعی}
    Mojtaba Droudi*, Reza Abravesh, Ezzatollah Motamed

    Theological seminaries have a significant role in creating and maintaining the values of the Islamic Revolution. For this reason, the enemies of the Islamic Revolution, in order to advance their goals, sought to turn the seminaries into the cause of the decline and destruction of the Revolution. Therefore, by creating and using the driving forces of the antithesis of the Islamic Revolution in the seminaries, they intend to degenerate and decline the revolution from within the seminaries. In this study, the antithesis of the Islamic Revolution in theological seminaries have been measured by interviewing seminary experts and the method of content analysis. The antithesis drivers of the Islamic Revolution in the seminaries that have been identified and analyzed in this study are: weakening social status, transforming values and principles of the Islamic Revolution, causing seminaries` disability in the management of social issues, strengthening opposing currents in seminaries, increasing ambiguity, lack of strategic intelligence and expanding and promoting reactionary in seminaries.

    Keywords: Drivers, Antithesis of Revolution, Seminaries, Endogenous Factors, Social Responsibility}
  • حسن دهقان ده جمالی*، سیدحسن آقایی فیروزآبادی

    تجاوز گسترده عراق به ایران به سرسپردگی استکبار جهانی که در31شهریور1359، آغاز شد و به مدت 8 سال ادامه یافت، طولانی ترین و بی سابقه ترین جنگ متعارف قرن حاضر به شمار می رود، دشمن باهدف هدم نظام مقدس جمهوری اسلامی تجاوز همه جانبه خود را عملی نمود. حضور آگاهانه و با بصیرت مراجع عظام ،روحانیت و حوزه های علمیه در کنار آحاد امت اسلامی برای دفاع از تمامیت نظام ، با فرماندهی بی بدیل امام و اطاعت محض از ایشان ، توطئه ها و نقشه های مذبوحانه آنان را خنثی کرد.این مقاله بخشی از نقش موثر مراجع عظام و حوزه های علمیه را در دفاع مقدس و چگونگی بهره گیری از آن را در جنگ احتمالی آینده(با تاکید بر جنگ نرم) با روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی اسناد و مدارک به صورت کتابخانه ای تبیین نموده است. تاریخ از هشت سال جنگ برای ایران، شرف و آزادگی و مقاومت و ایمان به خدا را در صفحات خود ثبت کرد،نتایج به دست آمده این مطلب را اثبات  می کند همچنان که مراجع عظام و حوزه های علمیه نقش موثر در دفاع مقدس داشته اند، با توجه به اهداف و ابزارهای  جدید دشمن، بدیهی است در جنگ آینده نقش موثرتری نسبت به گذشته باید ایفا نمایند.

    کلید واژگان: مراجع عظام, دفاع مقدس, حوزه های علمیه, جنگ آینده, جنگ نرم}
    H Deh Jamali *, S.H Aghaei Firoozabadi.

    The Islamic Revolution of Iran was shaped by the widespread activities of the clergy after years of years, and the war that began less than 20 months after the revolution was a serious threat to it, with the Ba'ath military attack, the country's territorial integrity was compromised, all the various strata In the imposed war, they participated in the defense; theMaraje Ezam, scholars, clergymen and scholars of the howzeh with their presence on the fronts, along with other classes, including farmers, tribes, workers, employees, students, students and ... proudly They performed their religious duty toward Islam and Islamic Iran. They had a great deal of enthusiasm for acting on the battlefield right against false accolades and were present in various arenas. Just as during the holy defense, the clergy, for its intrinsic duty, was at the forefront of the arena of war, today it is also for defense From the values and aspirations of the Islamic Republic's holy system, it is at the forefront of the soft warfare and it performs a task, so the presence of the ulama and the Maraje Ezam of imitation in the battle line with the warriors proved that they are always in all the scenes and moments alongside the various strata of the people. And they will take it. The main purpose of this research is to explain the role of the Maraje Ezam and howzeh in the sacred defense and to use it in the possible future war with an emphasis on soft war. Its main question is that what the role of the Maraje Ezam and the constituencies in the sacred defense played and How to use it in the possible future war, especially the soft war of the enemy. This research, which is a applied-development type, has been carried out using a combination of specialized libraries, questionnaires and interviews with experts. Accordingly, in the context of the future war, it can be said that since that war has a lot of complexity, it benefits from highly advanced technology in all aspects of national power and most importantly in an asymmetric environment, relying on key competencies and superior superiority of the organization. The Islamic Revolution is imperative. Cordiality, faith, spirituality, insight, unconventional culture of Ashura and Mahdavi are among the most important factors that put Islamic warriors at a higher level against the enemy that relied on military technologies. In other words, the difference in power A dramatic military, with spirituality and martyrdom, is compensated. In the future, the ambiguous scene, the probability of a massive wave of destruction and destruction, surprise, and the speed of extraordinary action that leads to shock and shock, and as a result of hesitation, slackness, disappointment with the continuation of the struggle and fear of failure on the weaker front, is natural. Due to the fact that the Islamic Republic is on the front of God, it does not have a meaning to defeat, besides, the defense in Islam is divine. Therefore, despair, leanness and failure in his place in the hope of divine help and death are replaced by testimony, fauz Eternal, helplessness, and weakness, will give way to the power of continuity with the Almighty. That is why we believe that spirituality and reliance on God are the satisfaction of all the mental and intellectual ghosts and the power of decision-making and sustainability of the Islamic Front.

    Keywords: Maraje Ezam, Howzeh, Holy Defense future war}
  • محمد بیدگلی، صادق زیبا کلام*
    به رغم بنیادهای متباین دین و دولت، با برآمدن صفویه به عنوان نخستین دولت ملی در ایران که به پیوند دین و دولت منجر گردید، بنیادهای سلطنت از مشروعیتی دینی برخوردار گشتند و روحانیت و علمای شیعه نیز در این جایگاه از نقشی بنیادین در ترویج فرهنگ تشیع، بسترسازی برای عمل به قوانین و احکام فقهی شیعه، احیای امر به معروف و نهی از منکر، تامین مصالح عامه و دفاع از حقوق مردم و سرانجام تعمیق و بسط مباحث علمی در تمامی حوزه های علمی و تمدن عظیم ایرانی اسلامی مشارکت نمودند؛ تا جایی که روحانیت توانست با تاسیس نهاد مرجعیت به نیرویی سیاسی تبدیل گردد. علیرغم پیوندهای تنش زای این دین و سلطنت، اما این نیروی سیاسی با منشا مشروعیت مجزا از سلطنت تا دوره ی قاجاریه کارویژه های خود را در حوزه ی عمومی-سیاسی ایران تداوم بخشید؛ اما با انقلاب مشروطه و نقش فعالی که درآن ایفا نمود به بازخوانی در گفتمان تجدد اسلامی کمک شایانی نمود؛ تا جایی که از طریق ایجاد چالش در نظام سلطنتی در انقلاب بعدی ایران و در قالب گفتمان بازگشت به خویشتن اسلامی، خود به تنهایی دست به نوسازی انقلابی زد. مقاله حاضر با نگاهی اجمالی به نقش نهاد مرجعیت و روحانیت شیعه در گفتمان مشروطه خواهی ایران از طریق روش اسنادی پرداخته است.
    کلید واژگان: انقلاب مشروطه, روحانیت, مذهب تشیع, حوزه های علمیه, نهاد مرجعیت}
    Mohammad Bidgoli
    In spite of the foundational foundations of religion and state, with the advent of the Safavid dynasty as the first national government in Iran that led to the interconnection of religion and state, the foundations of the monarchy enjoyed religious legitimacy, and the clerics and scholars of Shia also play a fundamental role in promoting the Shia culture , The foundation for the practice of Shia jurisprudential laws and regulations, the restoration of good faith and the prohibition of denial, the provision of public goods and the defense of the rights of the people, and finally the deepening and expansion of scientific discussions in all major Islamic and Islamic civilizations; Where the clergy could become the political force by establishing the authority of authority. Despite the tensions of this religion and the monarchy, this political force, with the origin of legitimacy from monarchy to Qajar period, continued its work in the public-political sphere of Iran, but with the constitutional revolution and the active role played by it, it was revisited in the discourse of Islamic renewal By providing a revolutionary modernization, alone, by creating a challenge to the royal system in the next Iranian revolution and in the form of a discourse returning to Islamic self. The present article gives an overview of the role of Shiite authority and clerics in the constitutionalist discourse of Iran through the documentary method.
    Keywords: Constitutional Revolution, Clergy, Shia Religion, Seminary, Foundation of Authority}
  • علی دارابی*

    حوزه‏ های علمیه امروزه سازمان‏های نظام ‏وارند که برای آموزش و ترویج علوم برخاسته از قرآن کریم و احادیث و روایات پیامبر اکرم و امامان معصوم(ع) شکل گرفته ‏اند. ظهور انقلاب اسلامی با محوریت حوزه های علمیه و تشکیل نظامی بر اساس مبانی دینی، از یک سو زمینه گشوده ‏شدن افق هایی نو فراروی فقه شیعه و از سوی دیگر زمینه ‏ساز نگرش نظام مند به دین و تولید و گسترش دانش های نوی دینی همچون فقه رسانه را در عصر انقلاب اسلامی مطرح کرد که تا امروز در حیات و بالندگی تفکر اسلامی موثر بوده است. فقه رسانه دانشی است که از طریق استنباط از منابع معتبر دینی به پرسش هایی از مسایل رسانه‏ ها پاسخی فقهی می دهد و در چارچوب ارزش ها و نظام دینی، به احکام مربوط به عمل انسان در نظام رسانه‏ای می‏پردازد. نوشتار حاضر می‏کوشد با بهره ‎گیری از روش توصیفی- تحلیلی نقش و کارکرد روحانیت و حوزه ‏های علمیه را در اهتمام به فقه رسانه و بایدها و نبایدهای آن در عصر هژمونی رسانه‏ های فضای مجازی تحلیل و بازشناسی نماید.

    کلید واژگان: حوزه‏ های علمیه, دین, فقه رسانه و فضای مجازی}
    Ali Darabi *

    Today, Seminaries are systematic that formats for training and promoting sciences derived from the Holy Quran and the hadiths and traditions of the Prophet and the infallible Imams. The emergence of the Islamic Revolution by centering the seminaries and formation of a system on the basis of Religious foundations brought up the field of opening new horizons to Shi'i jurisprudence on one hand, and made the fields of systematic views toward religion and production and improvement of new religious knowledge such as Media Fiqh on the other hand that have been effective in the life and maturity of Islamic thought. Media Fiqh is a knowledge that has Jurisprudential response to Media’s problems through inference from authentic religious sources and in the framework of values and religious system, deals with orders on human action in Media system. The present writing tries to take advantage from descriptive-analytical method, analyzes and recognizes the role and function of the clergy and seminaries in effort of Media Fiqh and its Do's and Don'ts in the age of Hegemony of cyber Media.

    Keywords: Seminary, Religion, Media, Cyberspace Fiqh}
  • ملیحه نیکروش رستمی، علی اکبر جعفری
    از آنجایی که در عصر حاضر، توانمندی در بهره مندی از قدرت نرم برای کشورها و بازیگران سیاسی مهم تلقی می شود، توجه به زمینه ها و بسترهای افزایش قدرت نرم حائز اهمیت می باشد. یکی از منابع فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه، تشیع و وجود علمای شیعه است. به عبارتی دیگر، وجود مذهب تشیع در مناطق پیرامونی کشور ایران و وجود علمای دینی نیز یکی از ظرفیت های مناسبی است که زمینه های تاثیرگذاری ایران را افزایش می دهد. وجود مذهب تشیع، علمای دینی وحوزه های علمیه فعال نیز زمینه های کنشگری ایران را در کشورهای اسلامی و علی الخصوص عراق جدید فراهم می آورد و همین عوامل زمینه های همبستگی، تعامل چندجانبه و گسترش روابط سیاسی و فرهنگی را به همراه دارد.. به هر روی، این مقاله خواهان پاسخ به سوال زیر است؛ مراجع مذهبی و عالمان دینی کشور عراق از چه نقشی در ارتقاء میزان قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در این کشور برخوردارند؟ فرضیه اصلی عبارت است از اینکه دیدگاه مثبت مراجع مذهبی در کشور عراق و مخصوصا شخص آیت الله سیستانی نسبت به ایران و روابط مستمر با جمهوری اسلامی ایران، با توجه به جایگاه والای این اشخاص در جامعه عراق از نقشی مثبت در افزایش میزان قدرت نرم ایران در این کشور برخوردار است.
    کلید واژگان: عراق جدید, قدرت نرم, مراجع تقلید, جمهوری اسلامی ایران, حوزه های علمیه}
    Malihe Nikravesh*
    Since enjoying with soft power is currently important for states and political actors, considering the contexts of rising soft power will be crucial. One of the sources of Iran’s soft power in islamic countries and middle east is Shiism and shia scholars. In other words, the presence of shiism and religious scholars around Iran will increase the influence of Iran. In fact, the presence of shiism, religious scholars and active religious schools pave the way of Iran’s activity and maneuvering in islamic countries especially new Iraq. Such factors will bring about solidarity, multilateral relations and prolongation of political- cultural relations as well. Nevertheless, the current paper is trying to analyze the role of Iraqi local religious scholars on expansion of Iran’s soft power. The main hypothesis emphasizes upon the positive attitudes of Iraqi domiciled religious scholars especially Ayatollah Sistani about Iran as well as stable relations with Iran and their prestigious status within Iraq’s society which will increase the levels of Iran’s soft power in Iraq.
    Keywords: New Iraq, soft power, Religious Scholars, clerics, Islamic Republic of Iran, Religious Schools}
  • سعید خلیل اویج
    مسلمانان اسلاو جنوبی، با وجود خاطرات فرح انگیز از میراث افتخارآمیز علمی خود و بزرگان پرشمار تاریخ منطقه ی بالکان که تمام جهان اسلامی بدان ها می بالد، هرگز مغلوب و مقهور هجمه های مدرنیسم نمی شدند مگر زمانی که مبانی اصلی علم آن ها عمیقا مورد تعرض، واقع و مفهوم جدیدی از علم محقق می گشت که تمام سنت متقدم عقلانی را با بدعت مساوی بداند و به تبع آن، ارزش عالمان سابق را از بین برده و آثارشان را از میراث علمی آن مردم حذف نماید. بدین جهت، اتریش مجارستان بی درنگ ایده ی ضرورت دنیوی سازی و به اصطلاح به روزسازی نظام آموزشی مسلمانان دین مدار را مطرح نمود. روشنفکران از میان مسلمین اسلاو جنوبی هم، در پایان قرن نوزده و آغاز سده ی بیستم، با شعار ضرورت پیشرفت، مردم خود را به سمت حوزه ی معرفتی جدید علم مدرن هدایت نمودند. برخی از مسلمانان، که در فرهنگ دینی خود نهاد علم را همیشه مقدس می شمردند، با غفلت از زمینه های معرفتی و استعدادهای فرهنگی علم تجربی ای که آن را مایه ی تعالی غرب می دانستند، در انتقال سریع و عجولانه ی نتایج آن علم سطح وسیعی از جامعه ی خود سهیم شدند. آن ها تنها راه حفظ اسلام را در این دیدند که نشان بدهند پیام دینی اسلام هیچ ناسازگاری ای با علم جدید ندارد و لذا جریان های متعدد و متنوع نوگرایانه ی دینی، هر کدام اسلام و آموزه های الهی و مقدس آن را در قالب نظام های معرفتی جدیدی تفسیر می کردند که بسیاری از مبانی آن نظام ها، حضور عناصر علمی، انسان شناختی و اجتماعی سیاسی وحیانی را در چهارچوب های شناختی خود تحمل نمی کردند. این که آموزش اسلامی اسلاوهای جنوبی، در آغاز سده ی بیستم، به دلایل گوناگونی وارد یک دوره ی بانشاط خود شد غیر قابل انکار است. لیکن، آن چه که باید زیر ذره بین تحقیق قرار گیرد میزان موفقیت نیروی روحانیت است در این که در متن اصلاحات سریع مدارس علمیه، متعهد به مبانی اصیل حوزه ی معرفتی اسلام بماند و نه آن که پیشرفت را، لزوما، با مدرنیسم برابر انگارد.
    کلید واژگان: اسلام, بالکان, حوزه های علمیه, عالمان برجسته ی اسلاو جنوبی, نظام آموزش دینی سنتی و مدرن}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال