به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عدالت اجتماعی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « عدالت اجتماعی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • بهرنگ طاهری، محمد توحیدفام*، سید مصطفی ابطحی
    عدالت اجتماعی مطالبه ای دیرین در تاریخ معاصر ایران بوده که از زمان انقلاب مشروطه و ذیل گفتمان چپ وارد فرهنگ سیاسی ایران شد. در دوره پهلوی دوم، عدالت خواهی با روندهای سیاسی به شدت درهم آمیخت و پیوندهای عمیقی با مسئله مشروعیت سیاسی یافت. این امر منجر به مشروعیت زدایی از رژیم مستقر با رویکرد عدالت خواهانه و بهره گیری از سیاست عدالت به مثابه یک منبع جامعه شناختی مشروعیت در نظام جایگزین گردید. در مقاله پیش رو، روند تاریخی مذکور با رویکرد جامعه شناختی و به روش توصیفی تحلیلی مورد واکاوی قرار می گیرد. مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که سیاست عدالت توزیعی و جهت گیری شده به سمت فرودستان چگونه به یکی از مهمترین منابع مشروعیت در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که سیاست مذکور برساخته انحصاری جمهوری اسلامی نیست، بلکه محصول یک روند تاریخی است که غالب نیروهای سیاسی ایران معاصر در ایجاد آن نقش داشته اند. جمهوری اسلامی ایران بواسطه پایگاه گسترده خود از زمان تاسیس در میان اقشار آسیب پذیر، امکان بهره گیری مطلوب از این منبع مشروعیت بخش را داشته است. واکاوی پیوند مشروعیت سیاسی و عدالت اجتماعی به مثابه یک امر تاریخی، از دوران پیش تا پس از انقلاب، هدف اساسی پژوهش حاضر است.
    کلید واژگان: مشروعیت سیاسی, مشروعیت یابی, عدالت, عدالت اجتماعی, جمهوری اسلامی ایران}
    Behrang Taheri, Mohammad Tohidfam *, Seyed Mostafa Abtahi
    Social justice has been a long-standing demand in Iran's contemporary history, which entered Iran's political culture since the constitutional revolution and under the left discourse. During the second Pahlavi period, the desire for justice was strongly intertwined with political trends and found deep connections with the issue of political legitimacy. This led to the delegitimization of the established regime with a justice-seeking approach and the use of justice policy as a sociological source of legitimacy in the alternative system. In the following article, the mentioned historical process is analyzed with a sociological approach and descriptive and analytical method. The article aims to answer the question that how the distributive justice policy directed towards the poor, became one of the most important sources of legitimacy in the Islamic Republic of Iran. The findings of the research indicate that the aforementioned policy is not the exclusive creation of the Islamic Republic, but rather the product of a historical process that the majority of contemporary Iranian political forces have played a role in creating it. The Islamic Republic of Iran has had the opportunity to take advantage of this legitimizing source due to its wide base among the lower classes since its establishment.Analyzing the link between political legitimacy and social justice as a historical matter, from before to after the revolution, is the main goal of this research.
    Keywords: Political Legitimacy, Legitimation, Justice, Social Justice, Islamic Republic Of Iran}
  • محمد رادمرد*، محمود الهیاری بیک، امین خوش بیان سروستانی، علی آذری مقدم
    اهمیت یافتن توسعه در ایران پس از پدیدار شدن نظم نوین صنعتی در غرب، دست آویزی شد تا مناقشه بر سر چگونگی مواجهه ایران با پدیده توسعه اقتصادی بالا گیرد. در تاریخ معاصر ایران نخبگان غرب گرا علت عقب ماندگی ایران را پیروی نکردن از شیوه هایی دانسته اند که غرب از رهگذر آن به توسعه رسید. از این رو بخصوص در دوره پهلوی برنامه ریزی توسعه با رویکردی غرب محور در پی رفع این عقب ماندگی ها اجرا شد. بی شک تحقق انقلاب اسلامی را می توان به عنوان مواجهه ای با این سبک از مدرنیزاسیون دانست. امری که انتقادات جدی برخی متفکران را در پی داشت. سیدمرتضی آوینی که این مقاله به بررسی اندیشه وی پیرامون اقتصاد توسعه می پردازد، از جمله همین اندیشمندان است. پژوهش حاضر در پی بررسی این پرسش است که اندیشه آوینی در باب توسعه گرایی بر چه مولفه هایی استوار است؟ یافته های پژوهش موید آن است که آوینی ضمن همراهی با برخی اندیشه های سلبی پساتوسعه گرایان به نقد توسعه غربی پرداخته است. هرچند وی پا را از رویکرد پساتوسعه فراتر می گذارد و تحت تاثیر اندیشه های انقلاب اسلامی و مبتنی بر مولفه ها و ارزش های اسلامی و بومی همچون هویت مذهبی و عدالت اسلامی، به ارائه نسخه بدیلی از توسعه (پیشرفت همراه با معنویت) می پردازد؛ تا بدین صورت از نظر ایجابی به مهمترین دغدغه خود در زمینه مقوله پیشرفت پاسخ دهد. روش این مقاله گراندد تئوری و شیوه گردآوری داده ها بر اساس روش کتابخانه ای خواهد بود.
    کلید واژگان: پساتوسعه, سیدمرتضی آوینی, بدیل های توسعه, جهان سوم, هویت, عدالت اجتماعی, پیشرفت همراه با معنویت}
    Mohammad Radmard *, Mahmood Allahyari Beyk, Amir Khoshbayan Sarvestani, Ali Azari Moqaddam
    It became significant in finding development in Iran after the emergence of the new industrial order in the West that leads to a debate on how Iran should confront the phenomenon of high economic development. In contemporary Iranian history, Western-oriented elites have attributed Iran's backwardness to not following the methods that the West used to achieve development. Therefore, especially during the Pahlavi era, development planning with a Western-centric approach was implemented to address this backwardness. Undoubtedly, the realization of the Islamic Revolution can be considered as a confrontation with this style of modernization, which has led to serious criticisms from some thinkers. The present study examines the Sayyid Mortaza Avini’s thoughts on development economics, who is one of these intellectuals. This paper aims to investigate the question of ‘What components Avini's thought on development is based on?’ The findings indicated that Avini has criticized Western development while also aligning with some post-development thinkers. Although he goes beyond the post-development approach and, influenced by the ideas of the Islamic Revolution and based on Islamic and indigenous elements such as religious identity and Islamic justice, he presents an alternative version of development (progress accompanied by spirituality). This way, he addresses his most important concern regarding the issue of progress positively. The method of this article will be grounded theory and data collection based on library research.
    Keywords: Post-development, Sayyid Mortaza Avini, development alternatives, Third World, Islamic Revolution, Identity, Social Justice}
  • حامد علیزاده*، علی محسنی
    عدالت اجتماعی یکی از دلالت های مفهوم عدالت است که منظور از آن تخصیص «منصفانه ی» منابع دریک جامعه است.به این معنا قانون باید به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی و رسمی دست یابد و باید توزیع منصفانه منابع و برابر فرصت ها را تضمین کند،مبحث مقاله فرارو، تامل در باب ابعاد عدالت اجتماعی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای است. در این راستا،پژوهش این پرسش را مطرح می کندکه عدالت اجتماعی دردیدگاه مقام معظم رهبری چگونه صورت بندی می شود؟ذیل این پرسش کلان،پرسش های جزئی تر هم مطرح می شود.مقاله با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام شده وفرضیه اصلی مقاله این است که حضرت آیت الله خامنه ای،با رویکردی تلفیقی از جنبه های نظری و عملی،مفهومی از عدالت اجتماعی ارائه می دهدکه برای سیاستگذاری،جنبش عدالت پژوهی وتحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران کاربرد دارد.یافته های پژوهش،نشان می دهد که عدالت اجتماعی درنظرگاه آیت الله خامنه ای،به معنای تقسیم صحیح فرصت ها،توزیع یکسان منابع و برابری افراددر مقابل قانون است،نظریه پردازی درباره عدالت اجتماعی را لازم می‎داند، پیشرفت را در چارچوب عدالت اجتماعی مطرح کرده و خواستار توزیع بدون تبعیض منابع میان اقشار و مناطق گوناگون کشور است. وانگهی، مقام معظم رهبری، موانع و آسیب هایی را برای عدالت اجتماعی ترسیم می کنند که می تواند به رفع فقر، کاهش شکاف طبقاتی، رفاه و پیشرفت جامعه ای توام با عدل منجر شود.
    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, نظریه داده بنیاد, کدگذاری, عدالت اجتماعی, رفع فقر, پیشرفت}
    HAMED ALIZADEH *, ALI MOHSENI
    Explaining the dimensions of social justice in the intellectual system of Ayatollah KhameneiAbstractSocial justice is one of the implications of the concept of justice, which means the "fair" allocation of resources in a society. In this sense, the law must achieve an acceptable level of real and formal justice and must guarantee the fair distribution of resources and equal opportunities.The topic of the next article is reflection on the dimensions of social justice in the intellectual system of Ayatollah Khamenei. In this regard, the research raises the question of how social justice is formulated in the view of the Supreme Leader. Below this big question, more detailed questions are raised. The article was carried out using quantitative and qualitative content analysis method and the main hypothesis of the article is that Ayatollah Khamenei, with a combined approach of theoretical and practical aspects, presents a concept of social justice that is useful for policy making, the justice movement and the realization of goals. The Islamic Republic of Iran is used.The findings of the research show that social justice in the opinion of Ayatollah Khamenei means the correct distribution of opportunities, the equal distribution of resources and the equality of people before the law, he considers it necessary to theorize about social justice, progress in the framework of social justice He raised and demanded a non-discriminatory distribution of resources among different strata and regions of the country. Wanghi, the Supreme Leader, outlines the obstacles and damages for social justice that can lead to the elimination of poverty, reduction of class gap, prosperity and progress of a just society.Wanghi, the Supreme Leader, outlines the obstacles and damages for social justice that can lead to the elimination of poverty, reduction of class gap, prosperity and progress of a just society. Wanghi, the Supreme Leader, outlines the obstacles and damages for social justice that can lead to the elimination of poverty, reduction of class gap, prosperity and progress of a just society.
    Keywords: Ayatollah Khamenei, foundation data theory, Coding, Social Justice, Poverty alleviation, Progress}
  • رامین مددلو*

    عدالت اجتماعی یکی از مفاهیم سازنده فرهنگ سیاسی جامعه ایران است و غفلت از آن می تواند به ایجاد فاصله میان ذهنیت جامعه، نخبگان و سیاستمداران در باب سیاست ورزی مقبول ایرانی منجر شود. با توجه به نقش مردم در معناسازی از عدالت اجتماعی از نظر والزر، در این پژوهش تلاش شد به این پرسش پاسخ داده شود که آیا می توان از نظریه برابری پیچیده جهت فهم عدالت اجتماعی از منظر ایرانیان بهره برد؟ به منظور پاسخ به آن از نظریه همروی به عنوان روش تطبیق نظریه (متن) بر جامعه (زمینه) بهره گرفته شد و تلاش برای پاسخ به پرسش های انتقادی طرح شده به بازطراحی نظریه برابری پیچیده تحت عنوان سیاست عدالت محور منجر گردید. سیاست عدالت محور با تمرکز بر جامعه ایران اسلامی و خیر اجتماعی قدرت سیاسی بر آن است که قدرت سیاسی با سایر خیرهای اجتماعی دارای عرصه مشترک است، فهم ها در اندیشه یک فرد دارای سرمنشاهای مجزا از یکدیگر نیست، فهم کامل معناسازی اجتماعی از قدرت سیاسی آن هنگام میسر است که میان متن و زمینه همراهی ایجاد کنیم و نیز در یک جامعه، از قدرت سیاسی ممکن است معانی اجتماعی متعددی ساخته شود.

    کلید واژگان: ایران, برابری پیچیده, عدالت اجتماعی, قدرت سیاسی, نظریه همروی, والزر}
    ramin madadlou*

    Social Justice is one of the concepts that make up the political culture of Iranian society, and neglecting it can lead to a gap between the mentality of society, elites, and politicians regarding acceptable Iranian politics. Considering the role of the people in making sense of justice according to Walzer, in this research, an attempt was made to answer the question of whether it is possible to use the theory of complex equality to understand political justice from the perspective of Iranians. To answer it, the theory of confluence was used as a method of applying the theory (text) to society (context) and the attempt to answer the critical questions raised led to the redesign of the theory of complex equality under the title of justice-oriented politics. A justice-oriented politics with a focus on the Iranian Islamic society and the social good of political power is that political power has a common field with other social goods, understandings in the thought of a person do not have separate origins from each other, a complete understanding of social meaning-making is possible from political power. It is to create a connection between the text and the context, and also in a society, political power may have many social meanings.

    Keywords: Complex equality, Confluence ttheory, Iran, Michael Walzer, Political justice, Political power}
  • زهرا دادگرفرد، سروش فتحی*، زهرا زارع، پروین داداندیش

    هدف مقاله حاضر بررسی آسیب شناسانه سیاستگذاری‏های کلان در خصوص زنان سرپرست خانوار است. مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که سیاستگذاری‏های پس از انقلاب در ارتباط با زنان سرپرست خانوار، از نظر آسیب شناسی چگونه است؟ فرضیه مقاله  می گوید سیاستگذاری در این حوزه مبتنی بر عدالت اجتماعی، توانمندسازی زنان و تبعیض مثبت است با این حال در حوزه هایی همچون کم توجهی به سیاستگذاری فرهنگی، عدم تعریف واحد و نبود یک رویکرد همه جانبه گرایانه و موازی کاری نهادی دارای آسیب می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد سیاستگذاری ‏ها در طول نیم قرن اخیر، در راستای ارائه حمایت‏های موثر، به خصوص در عرصه اقتصادی روشن و صریح بوده‏اند، با این وجود، در پنج بعد قابل آسیب‏شناسی هستند و به نظر می‏رسد که به مثابه مولفه‏ای مهم در کند شدن روند توانمندسازی و یا اجرای عدالت اجتماعی نقش بازی کرده ‏اند. فقدان یک تعریف واحد از زنان سرپرست خانوار، عدم رهیافت همه‏ جانبه گرایانه و یا دیرهنگام به مسئله توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تاکید بر سیاست‏های اقتصادی و کم‏توجهی به سیاستگذاری‏های فرهنگی؛ تعدد و تکرار قوانین و ایجاد نهادهای موازی‏کار؛ عدم اجرا و یا تاخیر در اجرای قوانین و مقررات مصوب در این آسیب‏شناسی شناخته‏ شده ‏اند. به نظر می‏رسد برای بهبود وضعیت توانمندی‏سازی هر چه بیشتر زنان سرپرست خانوار و اجرای موثرتر عدالت در ارتباط با آنها، نیاز است که بخشی از سیاستگذاری‏ها تصحیح و یا مورد بازبینی قرار گیرند. روش این مقاله روش توصیفی-تحلیلی است.

    کلید واژگان: زنان سرپرست خانوار, آسیب‏شناسی, سیاستگذاری کلان, عدالت اجتماعی, توانمندسازی زنان}
    Zahra Dadgarfard, Soroush Fathi *, Zahra Zare, Parveen Dadandish

    The purpose of this article is to analyze the macro-policies regarding women heads of the household. The article seeks to answer the question, what is the pathology of post-revolutionary policies related to women heads of households? The hypothesis of the article says that policy-making in this area is based on social justice, women's empowerment and positive discrimination, however, in areas such as lack of attention to cultural policy-making, the lack of a single definition and the absence of an all-round approach and parallel institutional work, there is a disadvantage. is. The results of the research show that during the last half century, policies have been clear and explicit in order to provide effective support, especially in the economic field, however, they can be identified in five dimensions and it seems It turns out that they have played a role as an important component in slowing down the process of empowerment or the implementation of social justice. Lack of a single definition of female heads of household, lack of comprehensive or late approach to the issue of empowering female heads of household, emphasis on economic policies and little attention to cultural policies; The multiplicity and repetition of laws and the creation of parallel institutions; Non-implementation or delay in the implementation of approved laws and regulations are known in this pathology. It seems that in order to improve the empowerment of female heads of households and more effectively implement justice in relation to them, it is necessary to correct or revise some of the policies. This article is compiled by descriptive-analytical method.

    Keywords: women head of household, Pathology, macro policy making, Social Justice, Women's empowerment}
  • رحمت عباس تبار*، رومین رزقی
    هدف

    با پیروزی انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و بر اساس ایدئولوژی اسلام شیعی، نگاه به موضوع عدالت به مثابه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در راس برنامه های این نظام قرار گرفت. در واقع، انقلاب اسلامی به مثابه حرکتی احیاگرانه و تمدن ساز که در پی تحقق جامعه ای مطابق با ارزش های اسلامی بود، به انگاره ها و مفاهیم کلیدی و جامعه ساز، همچون عدالت، توجه ویژه ای کرد تا بتواند با بازتفسیر آن، بنیاد جامعه ای نو را پی افکند. لذا مسئله اصلی در این پژوهش معنایابی گفتمان عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران می باشد.

    روش شناسی پژوهش: 

    برای تحلیل داده های نظری در این مقاله از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و تلاش شد تا نظریه عدالت اجتماعی را در ساحت اجرایی جمهوری اسلامی تبیین نماید.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاکی از آن است که مسئله عدالت از حیث نظر و عمل در دولت های مختلف کاملا متفاوت بوده به گونه ای که در برخی دولت ها، اجرای عدالت به اهداف عالیه انقلاب اسلامی نزدیکتر بوده اما در زمان دولت های دیگر، فاصله معناداری یافته است.

    نتیجه گیری

    به رغم آن که شعار عدالت اجتماعی و اجرای آن از سیاست های اصلی و محوری دولت های بعد از انقلاب بوده، مسئله عدالت در کارنامه جمهوری اسلامی ایران تا به امروز وضعیت خوبی نداشته است، به گونه ای که چالش ها همچنان بازتولید می شود و کشور ما در چهار دهه گذشته با مشکلات نظری و عملی زیادی روبه رو گردیده است .

    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, گفتمان, شکاف طبقاتی, تورم, معنایابی}
  • علیرضا سجادیه*، محمدصادق تراب زاده جهرمی، حسین سرآبادانی تفرشی، علی مصطفوی ثانی
    هدف

    مقاله حاضر بدنبال آن است که از مسیر بازخوانی و بازاندیشی اندیشه شش متفکر محوری انقلاب اسلامی (امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید صدر، شهید بهشتی، شهید مطهریرحمه الله علیهم و مقام معظم رهبری) بتواند صورت بندی نظری مسنجم پیرامون عدالت اجتماعی ارائه کند و از رهگذر تولید یک نظریه اسلامی در باب عدالت تا حد زیادی از تشتت در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و اقدامات گوناگون و بعضا متناقض دولت های مختلف جمهوری اسلامی با شعار و پرچم عدالت جلوگیری نماید.

    روش شناسی پژوهش:

     بدین منظور با بهره گیری از روش فراتحلیل، ابعاد و اضلاع نظریه اسلامی عدالت اجتماعی پایه ریزی شده است.

    یافته ها

    صورت بندی به دست آمده از برآیند اندیشه متفکران مذکور، عدالت را به «قوام و توازن» تعریف کرده است که خود را در 3 رکن اصلی «حکمرانی سیاسی»، «پیوندهای اجتماعی» و «تبادلات اقتصادی» تجلی می دهد.

    نتیجه گیری

    جاری شدن عدالت در ارکان فوق جامعه ای را تصویرپردازی می کند که در آن «استقرار ولایت سیاسی الهی»، «انسجام اجتماعی» و «معیشت متوازن» حاکمیت دارد. بنابراین هر نوع سیاست گذاری و مداخله اجتماعی باید حافظ و تقویت کننده ارکان اصلی و محوری جامعه عادلانه باشد. این نظریه در شکل تفصیلی خود می تواند منطقی برای طراحی، اجرا و ارزیابی سیاست های بین المللی، ملی و محلی قرار گیرد.

    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, قوام و توازن, نظریه اسلامی عدالت, ولایت, انسجام اجتماعی}
  • سید سعید موسوی، مجید توسلی رکن آبادی*، کیهان برزگر
    موضوع مقاله حاضر، بررسی نظریه دولت در ایران بعد از انقلاب و امکان سنجی تیوریک آن با نظریه «جماعت‏گرایانه» است. به عبارت دیگر، بررسی جایگاه و نقش دولت در مکتب فکری جماعت گرایی با کاربست آن در ایران پس از انقلاب موضوعی است که این مقاله قصد بررسی آن را دارد. سیوال اصلی این پژوهش این است که دولت جمهوری اسلامی با شاخصه‏های خاص از جمله نظریه ولایت فقیه، تا چه میزان با تیوری جماعت‏گرایانه انطباق دارد؟ فرضیه اصلی تحقیق این است که دولت عصر جمهوری اسلامی با تاکید بر شاخص‏هایی همچون آزادی، عدالت اجتماعی و تلاش برای هدایت انسان ایرانی به سوی خیر، با نظریه مذکور از دولت همخوانی دارد. جماعت گرایان معتقد به اندیشه دولت کمال گرا هستند که متضمن هدایت اخلاقی افراد در چارچوب سنت های فرهنگی اجتماع خود می‏باشند. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که دولت در عصر جمهوری اسلامی با شاخص‏هایی همچون اعتقاد به خاستگاه‏ غیرفردی، فضیلت‏گرایی و در پیش‏گرفتن سیاست‏های معطوف به خیر عمومی و عدالت اجتماعی در چارچوب تیوری جماعت‏گرایانه حرکت کرده است. روش تحقیق در این پژوهش کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است و داده‏ها به شیوه کتابخانه‏ای و از طریق فیش‏برداری از منابع مختلف گردآوری شده‏اند.
    کلید واژگان: جماعت گرایی, ایران, انقلاب, دولت, عدالت اجتماعی}
    Seyed Saeed Mousavi, Majid Tavasoli Roknabadi *, Kayhan Barzegar
    The subject of this article is the investigation of the theory of the state in Iran after the revolution and its theoretical feasibility with the "collectivist" theory. In other words, examining the position and role of the state in the collectivism school of thought with its application in Iran after the revolution is the subject that this article intends to investigate. The main question of this research is to what extent the government of the Islamic Republic of Iran conforms to the collectivist theory with certain characteristics, including the theory of religious authority. The main hypothesis of the research is that the government of the era of the Islamic Republic, emphasizing indicators such as freedom, social justice and trying to guide Iranian people to good, is consistent with the aforementioned theory of the government. Congregationalists believe in the idea of a perfectionist state, which implies the moral guidance of individuals within the framework of the cultural traditions of their community. The results of the research show that the government in the era of the Islamic Republic has moved with indicators such as belief in non-individual origin, virtuousness and in pursuing policies aimed at public good and social justice within the framework of collectivist theory. . The research method in this qualitative study is descriptive-analytical, and the data was collected in a library manner and through sampling from various sources.
    Keywords: Collectivism, Iran, Revolution, Government, Social Justice}
  • فاطمه جعفریان، علیرضا سلطانی*، مجتبی مقصودی، مرتضی نبوی
    عدالت در طول تاریخ در اندیشه مکاتب و فیلسوفان گوناگون معانی متفاوتی داشته است این تحقیق با تطبیق دومفهوم ازعدالت یعنی عدالت اجتماعی رالز و عدالت نیولیبرالی فریدمن و هایک با شعارها و عملکرد دولت احمدی می خواهد با روش تحلیلی و توصیفی به این سیوال پاسخ دهد که آیا دولت های نهم و دهم که با شعار تامین عدالت اجتماعی روی کار آمدند توانستند در نهایت به اهداف خود رسیده و عدالت اجتماعی را بر قرار سازند؟ فرضیه این پژوهش این است که در نهایت علی رغم شعار عدالت اجتماعی در نهایت احمدی نژاد نیز همانند دولت های پیشین خود به سیاست های نیولیبرالی ادامه داده داده و نتوانسته به شعار عدالت اجتماعی جامه عمل بپوشاند. آنچه که با توجه به بررسی سیاستها و آمارها مشخص شد این است که هرچند سیاست هایی مقطعی و کم اثر همچون مسکن مهر در راستای عدالت اجتماعی به کار گرفته شد اما در نهایت این سیاستها به دلیل ضعف کارشناسی‏ و عدم تلاش برای تغییر ریل اقتصادی نتوانستند اهداف این دولت را محقق سازند و اگرچه در بعضی سالها به شکلی مقطعی شاخص هایی چون ضریب جینی را تغییر دادند اما در نهایت دولت دهم با شاخص های منفی از نظر عدالت اجتماعی به کار خود پایان داد
    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, نئولیبرالیسم, احمدی نژاد, اقتصاد سیاسی, تعدیل اقتصادی}
    Fatemeh Jafariyan, Alireza Soltani *, Mojtaba Maghsoudi, Morteza Nabavi
    Throughout history, justice has had different meanings in the thought of various schools and philosophers. This research, by applying two concepts of justice, i.e. Rawls's social justice and Friedman's and Hayek's neoliberal justice, with the slogans and performance of the Ahmadi government, wants to answer this question with an analytical and descriptive method. The 9th and 10th governments that came to work with the slogan of providing social justice, were they able to finally achieve their goals and establish social justice? The hypothesis of this research is that in the end, despite the slogan of social justice, Ahmadinejad, like his previous governments, continued with neoliberal policies and failed to fulfill the slogan of social justice. What was determined by examining the policies and statistics is that although partial and low-impact policies such as Mehr housing were used in the direction of social justice, in the end these policies failed to achieve their goals due to the weakness of expertise and the lack of efforts to change the economic track. make this government a reality and although in some years they temporarily changed indicators such as the Gini coefficient, in the end the 10th government ended its work with negative indicators in terms of social justice
    Keywords: Social Justice, neoliberalism, Ahmadinejad, Political Economy, economic adjustment}
  • فاطمه جعفریان*، علیرضا سلطانی
    رقابت های انتخاباتی سال 92 در شرایطی آغاز شد که بهم ریختگی شرایط اقتصادی تحت تاثیر سیاست های دولت دهم سبب بالا رفتن نرخ ارز، افزایش نابرابری ها وتورم افسارگسیخته شده بود در چنین شرایطی دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید آغاز شد هدف پژوهش پیش رو بررسی تحلیلی و توصیفی سیاستهای اقتصادی و اجتماعی در دوران هشت ساله ریاست جمهوری حسن روحانی از منظر تحقق عدالت اجتماعی است آنچه که پژوهش پیش رو در بررسی خود به آن رسیده است نشان می دهد که این دولت اگر چه در دوره اول خود با تکیه بر رویکرد غرب گرایانه موفقیت های موقتی داشته است اما در نهایت به دلیل بی عملی و تکیه زیاد برغرب همان مسیر دولت احمدی نژاد را دنبال نموده و تحت تاثیر رویکردهای نیولیبرالیستی حاکم بر اقتصاد ایران نه تنها نتوانست به نابرابری های اجتماعی پایان دهد بلکه به این نابرابری ها افزود. این تحقیق از ابتدا در تلاش است به این سیوال پاسخ دهد که رویکردها و شرایط اقتصادی در دولت روحانی چه تاثیری بر حوزه عدالت اجتماعی در جامعه ایران داشته است و این فرضیه را دنبال نموده که غلبه رویکردهای نیولیبرالیستی بر سیاست های اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی را دردولت اول روحانی با چالش مواجه ساخت علاوه بر این تشدید تحریم های اقتصادی و ضعف مدیریت اقتصادی در دوره دوم دولت شرایط عدالت اجتماعی را با مشکل بزرگتری روبرو ساخت
    کلید واژگان: عدالت اجتماعی ‏‏, اقتصاد سیاسی, برجام, دولت روحانی}
    Fatemeh Jafariyan *, Alireza Soltani
    The election contests of 1992 started in a situation where the chaos of the economic conditions under the influence of the policies of the tenth government caused the exchange rate to rise, the inequality increased and inflation was rampant. Analytical and descriptive economic and social policies during the eight-year presidency of Hassan Rouhani from the point of view of the realization of social justice, what the research has reached in its investigation shows that this government, although in its first period, relied on the western approach Garianeh has had temporary successes, but in the end, due to inaction and relying too much on the West, he followed the same path as the Ahmadinejad government, and under the influence of the neoliberal approaches governing Iran's economy, he not only failed to end social inequalities, but also increased these inequalities. From the beginning, this research is trying to answer the question that the approaches and economic conditions in Rouhani's government have had an impact on the field of social justice in Iranian society, and it has followed the hypothesis that the predominance of neoliberal approaches over economic policies will lead to the realization of social justice. In the first Rouhani government, he faced the challenge, in addition to the intensification of economic sanctions and the weakness of economic management, in the second term of the government, the conditions of social justice faced a bigger problem.
    Keywords: Social justice, policy economic, JCPOA, Rouhani's government}
  • قاسم محسنی مری*، سلیمان عباسی

    مفهوم آزادی و عدالت اجتماعی از مفاهیمی آرمانی اند که جایگاه ویژه در زیست اجتماعی دارند و آدمیان خواهان تعیین آن در عرصه فردی و اجتماعی هستند. دراین جهت مفهوم احقاق حق از عناصر عدالت اجتماعی بوده که با فراگیری در جامعه، افراد به حقوق شایسته خود دست می یابند. آزادی هم به عنوان حقوق آدمی با بودگی عدالت قابل تحقق است. براین اساس عدالت اجتماعی اقتضای ایجاد اجتماع مدنی و تعیین قواعد که تفاهم افراد در اجتماع است به عنوان صفت قواعد، وضع، اجرا و مجریان قواعد برای تنظیم مناسبات اجتماعی برای محدود کردن آزادی برای تامین مصالح و منافع همگان می باشد. این پژوهه با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی براساس منابع کتابخانه ای درپی صورت بندی چگونگی رابطه عدالت اجتماعی و آزادی در گفتمان های متعدد و نهج البلاغه و تبیین امکان تحقق توامان این دو مفهوم در زیست اجتماعی در این گفتمان ها است. ناهمسانی روی آوری گفتمان ها درباره پیوند میان آزادی و عدالت اجتماعی، از یافته های جستار حاضر است. براین اساس برخی رایشان به اولویت آزادی و گروهی به عدالت اجتماعی است، حال آن نهج البلاغه همکنشی و هم حضوری این مفاهیم را در عرصه اجتماعی روا دانسته است.

    کلید واژگان: آزادی, حقوق, تکلیف, عدالت اجتماعی, نهج البلاغه}

    The concept of freedom and social justice is one of the ideal concepts that have a special place in social life and people want to define it in the individual and social arena. It seems that the concept of entitlement is one of the elements of social justice that by learning in the society, people get their deserved rights. Freedom as a human right can be realized with justice. Therefore, the basis of social justice is the necessity of creating a civil society and determining the rules that are the understanding of people in the society as the attribute of rules, establishing, implementing and enforcing rules to regulate social relations to limit freedom to provide interests and interests of all. This study, with the descriptive-analytical research method based on library sources, seeks to formulate the relationship between social justice and freedom in various discourses and Nahj al-Balagheh and to explain the possibility of the realization of these two concepts in social life in these discourses. The way of approaching the discourses about the conflict between freedom and social justice is not the same. Some of them vote for the priority of freedom and some of them for social justice, but Nahj al-Balagheh considered interaction and presence of these concepts to be valid in the social arena.

    Keywords: freedom, Rights, responsibility, Social Justice, Nahj Al-Balagha}
  • زهرا فیاض بخش*، علی مطهری، علی لاریجانی
    عدالت اجتماعی، از جمله مقولاتی است که همواره با تفکرات اصیل بشر همراه بوده و با وجود همه اختلاف آراء در این بحث، غالبا از ارزش معنوی برخوردار بوده است. دیدگاه شهید مطهری در مساله عدالت، مبتنی بر نظریه فطرت ایشان است که هم در حوزه حقوق و فقه و هم در بحث فلسفه سیاست تاثیرگذار است. طبق این دیدگاه، دستورهای اسلام تابع حسن و قبح واقعی بوده و حق و عدالت واقعیت دارند، لذا می توان مبانی حقوقی اسلامی را به دست آورد. دو امر باعث ایجاد علاقه بین حق و ذی حق است: علیت غایی (که باعث ایجاد حق بالقوه شده و ریشه حقوق طبیعی مساوی بین افراد است) و علیت فاعلی (که باعث ایجاد حق بالفعل شده و ریشه حقوق اکتسابی متفاوت در افراد است). ابتناء عدالت اجتماعی بر فطرت، زمینه طرح مقولاتی نظیر عدالت جهانی و عدالت بین نسلی را نیز فراهم کرده است. از نکات ارزشمند نظریه عدالت فطری در میان آراء متکثر فلاسفه، نظم معقولی است که به اندیشه مدینه فاضله می دهد و نقطه کانونی آن، پیشرفت جامعه از دو جنبه مادی و معنوی، و بسترسازی تحقق استعدادهای فطری فرد و جامعه است که این امر با فراهم کردن زمینه مسابقه و امکانات عادلانه برای رقابت آزادانه افراد در جهت بروز استعدادهای ذاتی شان محقق می گردد. در این مقاله، نظریه عدالت مبتنی بر فطرت مورد واکاوی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, فطرت, حقوق طبیعی و اکتسابی, حکومت مطلوب, شهید مطهری}
    Zahra Fayaz Bakhsh *, Ali Mutahhari, Ali Larijani
    Social justice is among the concepts that have always been accompanied by the original thoughts of humanity. Despite all the differences of opinion in this matter, it has been endowed with spiritual value. Ayatollah Mutahhari's perspective on justice is based on his theory of human nature (fitrah), which influenced his approach to various fields, including law, jurisprudence and political philosophy. According to his attitude, Islamic rules are based on rational goodness and badness. Consequently, right and justice are real. In fact, this attitude demonstrates the foundations of Islamic law. Two things create connection between right and possessor of right: ultimate causality (which creates potential rights and the root of natural equal rights among individuals) and effective causality (which creates actual rights and the root of different acquired rights in individuals). The reliance of social justice on fitrah has also provided the grounds for raising issues such as global justice and inter-generational justice. Among the valuable points of the theory of natural justice, which have been discussed by prominent philosophers, is the idea of a Utopia city in which natural justice is a central point, i.e. is the cause of society's progression in both material and spiritual aspects by providing the groundwork for the realization of natural talents of the individual and society. In other words, natural justice provides a fair competition ground and opportunities for all members of society to freely compete in developing their inherent talents. In this article, the theory of justice based on fitrah is examined.
    Keywords: Social Justice, human nature (fitrah), natural, acquired rights, virtuous government, Ayatollah Mutahhari}
  • فاطمه باقری*، محمد رضا مایلی، محمد علی خسروی، علی اکبر امینی

    چکیدهاین مقاله با هدف بررسی اندیشه سیاسی نسل چهارم انقلاب اسلامی ایران نسبت به آرمان های اولیه انقلاب یعنی استقلال- آزادی و عدالت اجتماعی نگاشته شده است.یکی از اندیشمندانی که در مورد نسل ها اندیشه ورزی های فروانی کرده است کارل مانهایم می باشد که ما در این مقاله از چارچوب نظری وی استفاده کرده ایم.روش مورد استفاده دراین پژوهش پیمایش است. جامعه آماری ما جوانان 18 تا 29 سال شهر شیراز در سال 1399 میباشد که از بین این جوانان 400 نفر را به عنوان نمونه آماری انتخاب کرده و از آنان نظر سنجی انجام شده است. نتایج فرضیات این پژوهش نشان می دهد که نگرش نسل چهارم انقلاب در مورد آزادی این است که آزادی یعنی اینکه افراد در فکر و بیان آزاد باشند و همچنین آزادی در شغل و پوشش داشته باشند. استقلال برای آنها چندان در اولویت قرار ندارد و بیشتر خواستار عدالت اجتماعی هستند.

    کلید واژگان: نسل چهارم انقلاب, آرمان های انقلاب, استقلال, آزادی, عدالت اجتماعی}
    Fatemeh Bagheri *, Mohammadreza Mayeli, Mohammadali Khosravi, Aliakbar Amini

    This article aimed at investigating the political perspectives of the 4th generation of Islamic Republic of Iran revolution toward initial ideals of the revolution which were independency, freedom and social justice. The present study was a survey research. The population of this study were 18 to 29 years old youths of Shiraz city in 2020, which 400 individuals were used from them as the statistical population. This study was a survey research This research use from Manhaim though .he did alot of speak about generation gap . the result of hypotheses of the present study showed that the perspective of the 4th generation of the revolution about freedom is that the individuals should be free in thoughts and expressing those thoughts, and should have freedom in choosing jobs and the way of clothing. independency was not their priority and they were looking for social justice.keywords: 4th generation of the revolution, ideals of the revolution, independency, freedom, social justice.

    Keywords: 4th generation of the revolution, ideals of the revolution, Independency, freedom, Social Justice}
  • محسن جلیلوند*، راضیه هاشمی

     امنیت در همه ابعاد آن یکی از مهمترین وظایف دولت ها از گذشته تاکنون بوده است. در سده بیست و یکم اهمیت و جنبه های امینت همانند امنیت سایبری و روانی بیش از گذشته شده است. بعد امنیت اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است چرا که خاستگاه ابعاد دیگر امنیت در یک جامعه شناخته می شود. بالطبع در نگرش امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مقوله امنیت تاکید شده است. هدف محوری این پژوهش واکاوی ابعاد امنیت اجتماعی در آرا امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. با توجه به بنیان های هستی شناختی و انسان شناختی  امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می توان گفت که در ارا امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری چه در سطح کلان و چه در سطح خرد به امنیت اجتماعی پرداخته شده است. چنانکه در ابعاد کلان می توان به احساس امینت در جامعه، عدالت آموزشی، وفاق و مشارکت همگانی، همزمانی بعد درونی (معنوی) امنیت با بعد عینی و مادی، عدالت اجتماعی و احساس برابری در بین شهروندان اشاره کرد. در سطح خرد می توان عناصری همانند کاهش قوانین تبعیض آمیز، مبارزه به شکاف طبقاتی و اجتماعی، رسیدگی همه جانبه اقتصادی، آموزشی و... به محرومین جامعه، انتخابات، نظارت بر عملکرد نهادها و مدیران، مبارزه با فساد اداری و...مورد تاکید قرار داد. 

    کلید واژگان: امام خمینی (ره), مقام معظم رهبری, امنیت, امنیت اجتماعی, عدالت اجتماعی}
    Mohsen Jalilvand *, Razieh Hashemi

    Security in all its dimensions has been one of the most important obl i g a ti o n s for governments of the past to the present. In the 21st century, the im p o rt a n ce and aspects of security, such as cyber and psychological security, have b ec ome more important than ever. The social security dimension has been particularly important since it is the origin of other dimensions of sec u r ity in a society. Obviously, Imam Khomeini and Supreme Leader emphasized on security. The main purpose of this research is to analyze the dimensions of social security in the opinion of Imam Khomeini and of Supreme Leader. G i v en the ontological and anthropological foundations of Imam Khomeini a n d the Supreme Leader, Imam Khomeini and the Supreme Leader have co n s i d e r ed social security at both the macro and micro levels. At the macro level, we c an mention the sense of security in society, educational justice, public co n s e n sus and participation, the coherence of the (spiritual) inner dimension of security with the objective and material dimension, social justice and a sense of equality among citizens. At the micro level, we can include elements such as reducing discriminatory laws, combating class and social divisions, ad d r e ssing economic, educational of destitute community, elections, monitoring the performance of institutions and managers, combating corruption.

    Keywords: Imam Khomeini, supreme leader, Security, Social security, Social Justice}
  • وحید فرهادی فر، ایرج رنجبر*
    نسبت سنجی « توسعه انسانی » و « ثبات سیاسی » در ایران بعد از انقلاب ، مساله اصلی این مقاله را تشکیل می د هد. در ادبیات توسعه ، عموما از ثبات سیاسی به عنوان متغیری مستقل و پیش شرط برای گذار به توسعه در ابعاد مختلف یاد می شود. به زعم نگارندگان این مقاله ،گرچه توسعه فرایندی چند بعدی و دیالکتیک است ، با این حال ، به تاسی از چارچوب نظری سن آمارتیاسن توسعه جز با محوریت « انسان » و برای « انسان » متحقق نخواهد شد. ازاین رو ، « ثبات سیاسی » درجایگاه متغیری میانجی قرار میگیرد ؛ بدین معنی ، ثبات سیاسی درگرو تحقق « توسعه ی انسانی» وتوسعه وابسته ی به نهادمندی و تعمیق ثبات درساخت سیاسی یک جامعه و انتقال مسالمت آمیز مناصب درچارچوبی مبتنی بر رضایت عمومی است. یافته های تحقیق حاکی از این است که مانع اصلی گذار به توسعه ی همه جانبه در ایران بعد از انقلاب شکنندگی ثبات سیاسی به ویژه در ساحت ذهنی زیست-جهان ایرانی می باشد و تحقق ثبات سیاسی و پایداری آن وابسته ی به توزیع منابع به سود توانمندی و «توسعه ی انسانی» است. اطلاعات لازم برای سنجش فرضیه از طریق روش اسنادی «گردآوری» و اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل و تفسیری مورد «داوری» قرار گرفته است.
    کلید واژگان: توسعه, توسعه انسانی, سرمایه اجتماعی, عدالت اجتماعی}
    Vahid Farhadifar, Iraj Ranjbar *
    The "proportionality" of "human development" and "political stability" in Iran after the revolution of the original issues formed the articles. However, according to the theoretical framework of the Amartya age, the age of development will not be achieved except with the focus on "man" and for "man". Hence, "political stability" is in the position of a mediating variable; Development and dependence on institutionalization and deepening of stability in the political structure of a society and the peaceful transfer of positions within a framework based on public consent. The findings of the study indicate that the main reason for the transition to comprehensive development in post-revolutionary Iran is the fragility of political stability, especially in the field of Iranian bio-world mentality. The information required to evaluate the hypothesis has been "judged" through the "collected" documentation method and the collected information using analytical and interpretive methods.
    Keywords: development, Human Development, Social capital, Social Justice}
  • بابک علی اصغر زاده، فرامرز عطریان*، غلامحسین مسعود
    از لحاط نظری و فلسفه سیاسی - اجتماعی فدرالیسم امروز در نقد و تقابل با جوامع ملوک الطوایفی فیودالی ریشه ندارد ، بلکه بر دیدگاه پست مدرنیستی جوامع موزاییکی متشکل نژادها و قومیت ها و ملیتهای مختلف و به رسمیت شناسی حقوق متفاوت برای بخشهای مختلف مبتنی است. این نوعی بازگشت به تعریف جامعه بر مبنای نژاد و ملیت و قومیت افراد است و ازینرو به معنی دقیق کلمه خواست و گرایشی ارتجاعی است. از نظر عملی- سیاسی شعار و خواست فدرالیسم در چند دهه اخیر بعد از فروپاشی شوروی و با تجزیه برخی کشورهای اروپای شرقی (نمونه یوگسلاوی و چکسلواکی) و همچنین جدایی برخی از جمهوریهای سابق شوروی بر مبنای قومیت و نژاد (گرجستان و قرقیزستان و آذربایجان و...) مطرح شد. این تجزیه کشورهای بلوک شوروی خود بازتاب نوعی بازگشت به هویت و تعصبات ملی- قومی - نژادی - مذهبی و بجلو رانده شدن جنبشها و جریانات افراطی ناسیونالیستی و قومی ومذهبی در شرایط بعد از فروپاشی بلوک شوروی بود که در بخشهای دیگر دنیا و مشخصا در آفریقا و خاورمیانه در شکل جنگهای خونین بین مذاهب و اقوام و نژادهای مختلف بروز پیدا میکرد.
    کلید واژگان: فدرالیسم, عدالت اجتماعی, نظام حقوقی, دولت, حکمرانی}
    Babak Ali Asgarzadeh, Faramarz Atrian *, Gholamhosein Masoud
    From a theoretical and socio-political point of view, federalism today is not rooted in criticism of feudal sectarian monarchies, but is based on the postmodernist view of mosaic societies of different races, ethnicities and nationalities, and the recognition of different rights for different sections. This is a kind of return to the definition of society based on the race, nationality and ethnicity of individuals, and therefore in the strict sense of the word, it is a reactionary desire and tendency. Practically-politically, the slogan and demand of federalism in the last few decades after the collapse of the Soviet Union and with the disintegration of some Eastern European countries (for example, Yugoslavia and Czechoslovakia) …) Was raised. This disintegration of the Soviet bloc countries reflected a kind of return to national-ethnic-racial-religious-identity and prejudices and the suppression of nationalist, ethnic and religious extremist movements and currents in the aftermath of the collapse of the Soviet bloc in other parts of the world, especially in Africa and The Middle East took the form of bloody wars between different religions, ethnicities and races
    Keywords: Federalism, Social Justice, Legal system, Government, Governance}
  • اصغر عالمیان، مسعود راعی*، غلامحسین مسعود
    انقلاب اسلامی ایران، نهضتی مردمی اسلامی است که اهداف مهمی را برای پیشرفت انسان و جامعه دنبال می کند. گرایش به تبعیض طبقاتی می تواند هستی پذیری برخی از مقاصد متعالی جمهوری اسلامی را با چالش مواجه کند. تمایل به تجمل گرایی، در لایه هایی از صاحبان قدرت، می تواند نوعی از حکمرانی غیر علوی را به نمایش گذارد و مشی غیر الهی و غیر مردمی این سبک از رفتار قادر است مشکلاتی را در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایجاد کند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و بررسی دیدگاه ها، سعی در بازشناسی آسیب های گرایش به تبعیض طبقاتی دارد. ارایه تعریفی مشخص از اشرافیت و کاوش راهی برای رفع این آفت و اجتناب از آن؛ از گذرگاه فرهنگ سازی عمومی، توسعه نظارت مردمی و رسانه ای و جایگیری عنصر ساده زیستی، به عنوان یکی از مولفه های اصلی برای حضور در سمتهای جمهوری اسلامی، از جمله اهداف این پژوهش است. ضعف عملکرد نهادهای متولی ازجمله قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه و نهادهای حاکم و همچنین دخالت افراد ذینفوذ و جناح های سیاسی در امر برخورد با تبعیض طبقاتی و اکتفای صرف به سخنرانی، از مهمترین علل رشد تبعیض طبقاتی در جمهوری اسلامی است.
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی, تبعیض طبقاتی, عدالت اجتماعی, فساد, امنیت ملی}
    Asghar Alemian, Masoud Raei *, Gholamhossein Masoud
    The Islamic Revolution is a public-Islamic movement that follows important goals for the progress of man and society. The tendency toward class discrimination can challenge the entity of some supreme purposes of the Islamic Republic. The inclination to luxury orientation among some layers of authorities can demonstrate a type of non-Alavi ruling and the non-divine and non-popular policy of this behavior style can create some problems for the realization of the Islamic Revolution’s objectives. The present study aims to recognize the harms of the tendency toward class discrimination using a descriptive-analytical method and reviewing the available opinions. Provision of a specific definition of aristocracy and exploration of a way to obviate and avoid this defect through a public culturalization and development of the public and media supervision as well as the infusing the element of simple lifestyle as one of the main components to get any position in the Islamic Republic, are among the objectives of the present study. The weak performance of the responsible institutions, such as the legislature, the executive, the judiciary, and the governing institutions, as well as the involvement of influential people and political factions in fighting against class discrimination, and mere reliance on speeches, are among the most important causes of the growth of class discrimination in the Islamic Republic.
    Keywords: Islamic Republic, class discrimination, Social Justice, Corruption, National Security}
  • محمد امین ناجی*، مهدی منفرد، علی الله بداشتی
    حرکت اصلاحی امام خمینی در قرن بیستم به پشتیبانی بیداری مردمی ایران، بزرگ ترین انقلاب دینی در عصر خود به حساب می آید. در مقارنه این انقلاب دینی، حرکتی الهیاتی در منطقه آمریکای لاتین شکل گرفت، مبارزه با ظلم عمومی در جامعه آمریکایی لاتین، بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی، استثمار و استعمار ملت ها توسط امپریالیسم بین الملل، مهمترین نقاطی بود که کلیسای انقلابی آمریکای لاتین برای نهضت خود هدف گذاری کرده بود، اما نتوانست اهداف حرکت خود را در برقراری عدالت اجتماعی و رفع فقر و ظلم در جامعه پیاده کند. در جواب سوال پژوهش (وجوه اشتراک و افتراق کلیسای انقلابی آمریکای لاتین و کلام اجتماعی نهضت امام خمینی در کارکرد اجتماعی دین کدام اند؟) این فرضیه مطرح است که مهم ترین هدف نهضت امام خمینی رساندن انسان به سعادت واقعی و تنها راهبرد رسیدن به آن را ایجاد قسط و بسط عدالت در جامعه توحیدی شناخته می شود.اما نهضت کشیشان انقلابی آمریکای لاتین علیرغم هم سویی در اهداف نهایی و راهبرد های عملیاتی به دلیل عدم اعتقاد به بسط عدالت در بستر جامعه توحیدی و اعتقاد به اشتراک مکتبی با مارکسیسم و احزاب ملی گرا نتوانسته مقدمات بیداری انسانی را در منطقه آمریکای لاتین فراهم کند. اعتقاد به دو مولفه مردم سالاری دینی و ولایت فقیه، راهبردی مهم به نام جمهوری اسلامی را برای مردم ایران رقم زد که متالهان کلیسای انقلابی می توانند خلاء های خود را در بستر این راهبرد جبران کنند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به روش تحلیل محتوا بوده و بر اساس منابع کتابخانه ای انجام شده است.
    کلید واژگان: کارکرد اجتماعی دین, کلیسای انقلابی, آمریکای لاتین, امام خمینی(ره), کلام اجتماعی, عدالت اجتماعی}
    Mohammad Naji *, Mahdi Monfared, Ali Allah Badashti
    Imam Khomeini's reformative movement in the twentieth century with the support of theIranian awakening is considered the most significant religious revolution of its time. Inthe face of this spiritual revolution, formed a theological movement in the Latin Americanregion. The struggle against public oppression in Latin American society, social and economicinjustice, the exploitation and colonisation of nations by international imperialism werethe essential aim of the Latin American Revolutionary Church for its movement. But it failedto implement the goals of its action in establishing social justice and eradicating poverty andoppression in society. The present study primary question is ‘What are the commonalities anddifferences between the Latin American Revolutionary Church and the social theology ofthe Imam Khomeini movement in the social function of religion?’ The hypothesis is themost critical goal of Imam Khomeini's movement is to bring man to true happiness, andthe only strategy to achieve it is creating justice in a monotheistic society. Despitealigning with its ultimate goals and operational plans, the Latin American RevolutionaryPriests Movement has failed to produce the grounds for a human awakening in the LatinAmerican region due to its disbelief in the expansion of justice in the context ofmonotheistic society and its school subscription with Marxism and Nationalist parties.Belief in the two components of religious democracy and Vilayat-e Faqih formed a vitalstrategy called the Islamic Republic for Iranian people that the followers of theRevolutionary Church can fill their vacancy through this strategy. The present study, witha descriptive-analytical method and based on library resources, has been done.
    Keywords: Social Function of Religion, Revolutionary Church, Latin America, Imam Khomeini, Social Theology, Social Justice}
  • احمد واعظی

    موضوع این نوشتار، طرح دیدگاهی جدید در باب عدالت پژوهی، تحت عنوان «نظریه ی ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسنده ی عدالت» است. مساله ی اصلی این است که برخی از تقریرهای موجود درباره ی عدالت اجتماعی، به تقلیل گرایی انجامیده و با تمرکز بر وجه کاربردی عدالت و غفلت از وجوه بنیادین آن، نوعی کژتابی در فهم از عدالت را رقم زده اند؛ نظریه ی مختار این پژوهش درصدد است تا ضمن برشمردن نقص رهیافت های محدودنگر و تقلیل گرا به عدالت و مبنای ارزشمندی و الزام آوری آن، بر ضرورت توجه به مباحث پایه و بنیادین عدالت در نظریه پردازی در عرصه عدالت اجتماعی تاکید نموده و «فراگیربودن ارزش اخلاقی عدالت» و «ذاتی بودن و خودبسنده بودن عدالت» را اثبات نماید. در این مقاله ارکان سه گانه ی این نظریه، شامل: «رکن مفهومی»، «رکن ارزشی» و «رکن موضوعی» منقح گردیده و لوازم و پیامدهای آن مورد تامل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق می تواند تسهیل گر تدوین کلان نظریه ی عدالت اجتماعی باشد.‏

    کلید واژگان: عدالت, نتیجه گرایی, رویه گرایی, نفع انگاری, عدالت توزیعی, عدالت اجتماعی, ارزشمندی اخلاقی, ارزش ذاتی, ارزشمندی مطلق}
    Ahmad Vaezi

    This article proposes a new account of justice under the theory of global and self-sufficient moral value of justice. The main problem is that some formulations of social justice end up in reductionism, and by focusing on the pragmatic dimension of justice and neglecting its fundamental aspects, they lead to a confusion in understanding justice. My account enumerates the flaws of the narrow reductionist approaches to justice and the grand of its value and requirement, emphasizing the need for an acknowledgement of fundamental issues of justice in an account of social justice to establish that the moral value of justice is global and justice is intrinsic and self-sufficient. This article refines the three tenets of this theory; that is, the conceptual tenet, the axiological tenet, and the thematic tenet, considering its implications. The results of this research can pave the path for the formulation of a grand theory of social justice.

    Keywords: Justice, consequentialism, proceduralism, Utilitarianism, Distributive Justice, social justice, Moral value, intrinsic value, absolute value}
  • تبیین اعتماد سیاسی ایرانیان به مثابه سرمایه سیاسی (فرا تحلیل پژوهش های موجود)
    اکبر ذوالفقاری*، عاطفه جعفری دولت آبادی
    زمینه و هدف
    اعتماد سیاسی به رابطه مردم و دولت می پردازد که یکی از عوامل ضروری برای اداره امور بهتر کشور، رشد و توسعه بیشتر و تامین نیازهای مردم است. پژوهش حاضر قصد دارد با روش فراتحلیل به این پرسش پاسخ دهد که درمجموع چه متغیرهایی بر اعتماد سیاسی اثرگذار بوده و به چه میزان آن را تبیین نموده اند.
    روش
    مکانیسم اجرای پژوهش فراتحلیل-کمی است. هدف این روش، انسجام بخشی، مرور نظام مند و یکدست سازی مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. جامعه آماری آن 18 پژوهش که 13 نمونه سند پژوهشی باهدف ترکیب و شناسایی میزان تاثیر آن انتخاب شدند.
    یافته ها
    یافته های تحلیلی پژوهش حاکی از این است که اعتماد سیاسی به عنوان متغیر وابسته اصلی تاثیرپذیر از حکمرانی (0.290= Effect size)، عدالت (0.321= Effect size)، سرمایه اجتماعی (0.378= Effect size)، دین داری (0.435= Effect size)، رضایت اجتماعی (0.212= Effect size)، سرمایه سیاسی (0.263= Effect size)، آنومی (0.288= Effect size)، تبعیض (0.375= Effect size)، امنیت (0.347= Effect size) و شبکه اجتماعی (0.311= Effect size) بوده و درمجموع متغیرهای فوق توانسته اند 0.327 =Effect size، 8.481= Z و 0.004= sig از اعتماد سیاسی را تبیین نماید.
    نتیجه
    نتایج نشان می دهد اعتماد سیاسی به میزان بسیار زیادی فاصله اجتماعی میان نهادهای حکومتی و شهروندان را کاهش داده و ارتباط بسیار موثری در روابط بین مردم، حکومت، نهادها و گروه های واسطه بین مردم و حکومت دارد. بر اساس نتایج، وضعیت اعتماد سیاسی در حد متوسط بوده و به این ترتیب که اعتماد سیاسی در سطح بالا (32 درصد)، متوسط (38 درصد) و پایین (30 درصد) است.
    کلید واژگان: اعتماد سیاسی, سرمایه سیاسی, حکمرانی خوب, دین داری, عدالت اجتماعی}
    Explaining the Political Trust of Iranians as Political Capital (Meta-Analysis of Existing Researches)
    Akbar Zolfaghari *, Atefeh Jafari Dolat Abadi
    Background and Aim
    Political trust affects the relationship between the people and the state, which is one of the essential factors for managing the country's better affairs, developing and expanding, and meeting the needs of the people. The present research intends to answer the question in a meta-analysis method that, in general, what variables affect the political trust and how it is explained.
    Method
    The quantitative meta-analysis is a mechanism for implementing research. The purpose of this approach is to integrate, systematically review and harmonize studies in a certain field of research. The statistical population of this study was 18 studies, 13 samples of research document were selected to identify its impact.
    Findings
    Findings of the research indicate that political trust is considered as the main and dependent influential variable of governance (Effect size-0.290), justice (Effect size-0.321), social capital (Effect size - 0.378), religiosity (Effect size-0.435), social satisfaction (Effect size-0.212), political capital (Effect size-0.263), anomy (Effective Size-0.288), discrimination (Effect size-0.375), security (Effect size-0.347) and social network (Effect size-0.311) ). In sum, the above variables were able to explain political trust by Effect size-0.327, Z-8.481 and sig-0.004.
    Conclusion
    The results show that political trust greatly reduces the social distance between government institutions and citizens and has a very strong relationship with the people, government, institutions and intermediary groups between the people and the government. According to the results of the research, the level of political trust is moderate. The level of political trust is high (32%), medium (38%) and low (30%).
    Keywords: political trust, political capital, Good Governance, Religiosity, Social Justice}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال