به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "معرفت" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «معرفت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سینا امینی زاده*

    یکی از ارکان مورد ادعا جهت توانمندی نظام سیاسی، وجود احزاب است. حال سوال اساسی این است آیا بستر معرفتی مشخصی برای ایجاد احزاب در ایران وجود دارد؟ برای تحلیل سطوح معرفتی از اسناد بالادستی احزاب (منتخب) و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با فعالان حزبی در قالب تحلیل مضمون استفاده شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند از احزاب ثبت شده در وزارت کشور صورت گرفته است. نتایج پژوهش گویای تشابه در استفاده از منابع معرفتی در احزاب دارد؛ اما سهم مرجع معرفتی در میان احزاب ایران با محوریت معرفت شهودی است که موجب شکل گیری فضایی می شود که بیشترین مختصات رمانتیسیم سیاسی را در عرصه سیاسی و اجتماعی را دارد.

    کلید واژگان: احزاب, جامعه روحانبت مبارز, حزب جمهوری اسلامی, حزب کارگزاران, حزب موتلفه, رمانتیسیم سیاسی, شهود, معرفت, نهضت آزادی
    Sina Aminizadeh*

    One of the elements claimed for the strength of a country's political system is the existence of political parties. It is acceptable for parties to act with a secular worldview because there is a kind of political worldview convergence between the party and party activists in these societies, in other words, the basis and thought of the existence of the party and its structures are well designed, which has party behavior at levels. implements culture. Are the epistemic resources of Iranian parties the same as the epistemic resources of modern (western) parties? If they are the same, what is the contribution of each knowledge? The answers to the above questions need to be analyzed at the epistemological level. To analyze the level of knowledge, party documents (selected) and semi-structured interviews with party activists have been used in the form of thematic analysis. Purposive sampling has been done from the parties registered in the Ministry of Interior. The results of the research show similarities in The use of epistemic sources (homologous) in parties and the political space of romanticism has every epistemic reference among the parties and the space of political romanticism. This phenomenon itself is caused by the centrality of intuitive knowledge at the high theoretical level of party formation and political activism. which causes the intensification of the atmosphere of political romanticism in its political and social proposal, which is the opposite of the existence of the fact that the atmosphere of romance is also based on intuitive epistemological references.

    Keywords: Party, Knowledge, Intuition, Political Romanticism, Party Mutalfa, Party Kargozaran, Patry Jomhori Eslami, Nehzat Azadi, Jammeh Rohanyyat Mobarez
  • طیبه محمدی کیا*
    فارابی را بنیان گذار فلسفه در جهان اسلام می دانند. وی گفتمانی آمیخته از عقل یونانی، نقل اسلامی و خرد ایرانی ارایه نمود. این نوشتار واکاوی مولفه های ایرانی این گفتمان را موضوع تامل قرار داده است. در واقع کوشش نوشتار شناسایی چندوچون حضور و امتداد حکمت ایرانی در اندیشه معلم ثانی است. به باور ما، فارابی ایرانی اندیشی را در هستی شناسی، شناخت شناسی و سیاست اندیشی ویژه اش دنبال کرده است. پژوهش در تلاش برای مشابه یابی این سه مولفه گفتمان سیاسی فارابی در گفتمان خرد سیاسی ایرانی  است. در این میان می توان هستی شناسی را معادل سلسله فرشتگان به مثابه عامل پیوستگی آسمان و زمین، شناخت شناسی را در مرتبه بلند خرد و سیاست اندیشی را در جایگاه برجسته شاه آرمانی در اندیشه ایرانی سراغ گرفت. بازشناسی و بازخوانی مایه های ایرانی اندیشه سیاسی فارابی با بهره گیری از چارچوب نظری تبار شناسی  و در سه بخش هستی شناسی، شناخت شناسی و سیاست اندیشی به نگارش درآمده است.
    کلید واژگان: فارابی, فلسفه, حکمت ایرانی, معرفت, سیاست
    Tayebeh Mohammadi Kia *
    Farabi is considered the founder of philosophy in the Islamic world. This Iranian philosopher not only entered of Greek reason into the field of Muslim knowledge, but also entered the Iranian politics to the Islamic political system. In fact, Farabi's political thought has various sources. We should consider him as the inheritor of the presence of Platonic philosophy, Aristotelian reason, Iranian wisdom, Islamic knowledge, and Shiite teachings of his time. The aim of this study is recognizing and analyzing the presence and extension of Iranian wisdom in Farabi's political thought. Farabi describes thinking in the field of Iranian wisdom in ontology, epistemology, society and politics. His ontology is linked to Iranian wisdom by following the example of the series of angels and the connection of heaven and earth, and in the field of social life, it is an ideal format for his utopia. Furthermore, Farabi's epistemology, which ultimately leads to the supremacy of fantasy, has its roots in Iranian light based Imagination; The wisdom bridges the light of knowledge and awareness between the earth and the sky. In his thought, politics should establish a connection between the sky and the seal of God with the royal throne and the people of the society. These three components have Iranian origins.
    He considered Farabi's political thought in the style of royal governance and undeniable examples of Iranian wisdom.
    Keywords: Farabi, philosophy, Iranian Wisdom, Politics
  • ابراهیم عباسی*، مهرسا مجدی

    کشور ایران پیچیدگی ها، خصوصیات و شرایط خاصی دارد که از آن جمله می توان به وجود قدرتمندی ارزش های دینی سنت ها و باز تولید ارزش های دینی در عصر جهانی شدن اشاره کرد. به همین دلیل اکثر متفکران از چالش سنت و تجدد، انقطاع و گسست در گفتمان مدرنیته در ایران سخن می گویند. دیدگاه های روشنفکران کنونی ایران را از بعد عرفی شدن می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود یعنی افکار و اندیشه های دنیاگرایی و افکار و اندیشه های دنیا پرستی. گفتمان روشنفکران دنیاگرا بیانگر، هماهنگی دین و دنیا ، تحقق آموزه های دنیوی اسلام، انفکاک بین دنیا و دنیا، نگرش کارکردی به دین، خصوصی کردن عرصه دین، اخلاقی و سیاسی و نگرش چند سطحی یا لایه ای به اسلام می باشد. البته باید گفت که نگرش و گفتمان روشنفکران در باب عرفی شدن ایران با اشکالات ساختاری مواجه است. با این توضیح که از یک سو با توجه به ظرفیت و پتانسیل دین از ایران هرگونه تحول مرتبط با دین باشد. عرفی شدن بسترها و خاستگاه های متناسب خود را می طلبد که در ایران با توجه به قدرت دین عناصر ذهنی ایرانیان و... شکل نمی گیرد. عرفی شدن دین در ایران فاقد پشتوانه های فلسفی، فکری، دینی و اجتماعی مستحکمی است. تحولات اجتماعی، سیاسی و... بیانگر تحول از کارکردهای حکومت دینی با توجه به تشکیل حکومت دینی و ورود آموزه های دینی به عرصه سیاست و اجرا می باشد. دین گفتمان غالب در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین فردی و اجتماعی است. و تمامی لایه های معرفتی، الگوی رفتاری و کرداری، ذهنی و آفاقی ایرانیان دینی است.

    کلید واژگان: ایران, عرفی شدن, معرفت, روشنفکران, جهانی شدن
    Ebrahim Abassi *, Mehrsa Majdi

    Iran has particular complexities, characteristics and certain condi-tion, including strong religious tradition and reproduction of religious values in the globalization era. Therefore, the majority of intellectuals talk about the challenge between tradition and modernity and a gap in the discourse of modernity in Iran. The viewpoints of recent Iranian intellectuals could be categorized in two groups after secularization in Iran: mundane thoughts and worldly thoughts. The discourse of worl-dly intellectuals shows the harmony between religion and world, func-tional attitudes toward religion, the privatization of religion and multi-level attitude towards Islam. The attitude of intellectuals toward secul-arization has structural problems. The secularization needs approp-riate conditions that don’t shape because of religion’s power and min-dset of Iranians. The secularization has suffered from the lack of strong philosophical, religious and social backgrounds. Social and political development indicate a change in the functions of theocracy because of introduction of religious doctrines to the field of politics and execution. Religion is dominant discourse in social, political, personal, cultural and economic sphere. Moreover, it has shaped behavioral, behavioral, mental, and occult pattern of religious Iranians and their all episteme-ological layers.

    Keywords: Iran, Secularization, Epistemology, Intellectuals, globalization
  • مریم پناهی، محمود صادق زاده، هادی حیدری نیا

    هدف این مقاله بررسی سیمای خرد در خمسه حکیم نظامی گنجه ای است. خرد و عقل از مهم ترین عناصر مفهومی و واژگانی در ادب فارسی است که دامنه کاربرد آن در نظم و نثر در طول دوران گسترش یافته و در نحله های فکری و فلسفی، حکمت و عرفان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری گردیده است. مفهوم اصطلاح عقل و مشتقات آن در فرهنگ و اندیشه ایرانی پیوسته محل اختلاف بوده و چون غالبا با فلسفه یونانی و کلام اسلامی و اندیشه های صوفیانه در آمیخته است؛ مفاهیم متعددی از آن برداشت گردیده است. نظامی به تبع نظرگاه خود به خرد دیدگاه دو گانه ای دارد. از یک سو به ستایش عقل و خرد پرداخته و جایگاه عقل را در هدایت انسان ممتاز می داند و از سوی دیگر با توجه به دیدگاه عرفانی و وابستگی به شریعت عقل برای رسیدن به معرفت و شناخت حضرت حق راه به جایی نمی برد و در این زمینه خرد را چندان مورد اعتماد نمی داند. با توجه به این دوگانگی، در این جستار به جایگاه خرد و عقل در جهان بینی عرفانی و کلامی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق از دیدگاه نظامی پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: خرد, عرفان, معرفت, نظامی
    Maryam Panahi, Mahmoud Sadeghzadeh, Hadi Heidarinia

    The purpose of this article is to examine the image of wisdom in Khamsa Hakim Nizami Ganjai. Wisdom and intellect are among the most important conceptual and lexical elements in Persian literature, whose range of use in poetry and prose has expanded throughout the era and has undergone many changes and transformations in intellectual and philosophical ways, wisdom and mysticism. The concept of the term 'Aql' and its derivatives in Iranian culture and thought has been a constant source of controversy, and because it is often mixed with Greek philosophy, Islamic words, and Sufi thoughts; Several concepts have been taken from it. Nizami has a dual view of wisdom according to his point of view. On the one hand, he praises reason and wisdom and considers the place of reason to be privileged in the guidance of man, and on the other hand, according to the mystical point of view and dependence on the Sharia, reason does not lead to the knowledge and recognition of the Holy Prophet, and in this context, wisdom does not consider it very reliable. Considering this duality, in this essay, the place of wisdom and reason in the mystical and theological worldview and the reasons for its inability to recognize the truth from a military point of view will be discussed.

    Keywords: Wisdom, mysticism, knowledge, military
  • حمیدرضا معمری، خدایار مرتضوی*
    هدف پژوهش حاضر تبیین نوع نگاه افلاطون به جهان زندگی و حیات است، آنجا که این فیلسوف با اتکاء به اصولی ثابت، صحبت از غایت حیات می کند و به زبان استادش سقراط، سخن می گوید و سعادت را به عنوان غایت الغایات مطرح می کند. سوال اصلی پژوهش این است که آیا میان اندیشه سیاسی و اندیشه اخلاقی افلاطون ارتباطی وجود دارد؟ نقطه ی اشتراک این ارتباط چیست؟ روش پژوهش تفسیری انتقادی بوده و نتایج نشان داد همانطور که اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی کلاسیک، پیوندی عمیق دارند، مفهوم سعادت به خصوص در اخلاق غایت محور کلاسیک، نیز حلقه وصل اخلاق و سیاست است.
    کلید واژگان: افلاطون, سعادت, فضیلت, معرفت, اخلاق, سیاست, سقراط
    Hamidreza Moameri, Khodayar Mortazavi *
    The purpose of the present study is to explain Plato’s perspective to the world of living and life, as this philosopher relying on some fixed principles, speaks about the purpose of life and in his master’s words, introduces human felicity as Ghayat al-Ghayat (the goal of goals). The main research question is if there is a relationship between Plato’s political and moral ideology and what is their commonality? The method of this research is interpretive-analytical and the results showed that as there is a deep relationship between morality and politics in classic political philosophy, felicity especially in the classic theological morality, interrelates politics and morality together.
    Keywords: Plato, Felicity, virtue, Insight, Morality, Politics, Socrates
  • ابراهیم عباسی*، مهرسا مجدی

    کشور ایران پیچیدگی ها، خصوصیات و شرایط خاصی دارد که از آن جمله می توان به وجود قدرتمندی ارزش های دینی سنت ها و باز تولید ارزش های دینی در عصر جهانی شدن اشاره کرد. به همین دلیل اکثر متفکران از چالش سنت و تجدد، انقطاع و گسست در گفتمان مدرنیته در ایران سخن می گویند. دیدگاه های روشنفکران کنونی ایران را از بعد عرفی شدن می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود یعنی افکار و اندیشه های دنیاگرایی و افکار و اندیشه های دنیا پرستی. گفتمان روشنفکران دنیاگرا بیانگر، هماهنگی دین و دنیا ، تحقق آموزه های دنیوی اسلام، انفکاک بین دنیا و دنیا، نگرش کارکردی به دین، خصوصی کردن عرصه دین، اخلاقی و سیاسی و نگرش چند سطحی یا لایه ای به اسلام می باشد. البته باید گفت که نگرش و گفتمان روشنفکران در باب عرفی شدن ایران با اشکالات ساختاری مواجه است. با این توضیح که از یک سو با توجه به ظرفیت و پتانسیل دین از ایران هرگونه تحول مرتبط با دین باشد. عرفی شدن بسترها و خاستگاه های متناسب خود را می طلبد که در ایران با توجه به قدرت دین عناصر ذهنی ایرانیان و... شکل نمی گیرد. عرفی شدن دین در ایران فاقد پشتوانه های فلسفی، فکری، دینی و اجتماعی مستحکمی است. تحولات اجتماعی، سیاسی و... بیانگر تحول از کارکردهای حکومت دینی با توجه به تشکیل حکومت دینی و ورود آموزه های دینی به عرصه سیاست و اجرا می باشد. دین گفتمان غالب در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین فردی و اجتماعی است. و تمامی لایه های معرفتی، الگوی رفتاری و کرداری، ذهنی و آفاقی ایرانیان دینی است.

    کلید واژگان: ایران, عرفی شدن, معرفت, روشنفکران, جهانی شدن
    Ebrahim Abbassi*, Mehrsa Majdi

    Iran has particular complexities, characteristics and certain condi-tion, including strong religious tradition and reproduction of religious values in the globalization era. Therefore, the majority of intellectuals talk about the challenge between tradition and modernity and a gap in the discourse of modernity in Iran. The viewpoints of recent Iranian intellectuals could be categorized in two groups after secularization in Iran: mundane thoughts and worldly thoughts. The discourse of worl-dly intellectuals shows the harmony between religion and world, func-tional attitudes toward religion, the privatization of religion and multi-level attitude towards Islam. The attitude of intellectuals toward secul-arization has structural problems. The secularization needs approp-riate conditions that don’t shape because of religion’s power and min-dset of Iranians. The secularization has suffered from the lack of strong philosophical, religious and social backgrounds. Social and political development indicate a change in the functions of theocracy because of introduction of religious doctrines to the field of politics and execution. Religion is dominant discourse in social, political, personal, cultural and economic sphere. Moreover, it has shaped behavioral, behavioral, mental, and occult pattern of religious Iranians and their all episteme-ological layers.

    Keywords: Iran, Secularization, Epistemology, Intellectuals, globalization
  • محمدحسین جمشیدی، داود سبزی

    امام خمینی از محققان، فقیهان، متکلمان و اندیشمندانی است که با تحقیق و پژوهش در عرصه‌های گوناگون روشمندانه برخورد کرده است. از آنجایی که سیاست با موضوعیت انسان به تمام ابعاد هدایتی او نظر دارد لذا آثار امام خمینی از تکثر روشی برخوردار است و اندیشه سیاسی امام خمینی به لحاظ روش‌شناسی امری چند بعدی و مبتنی بر تمام منابع و ابزارهای معرفتی مورد نظر اوست. از این رو پرسش این نوشتار بیان چیستی روش‌شناسی امام خمینی+ در اندیشه سیاسی است. با بررسی آثار امام خمینی+ می‌توان دریافت که روش‌های برهانی فلسفی، جدلی کلامی، استنباطی فقهی، اخلاقی، تفسیری و تاریخی برای امام حایز اهمیت است. به گونه‌ای که ادراک صحیح اندیشه سیاسی امام خمینی+ راهی جز شناخت این روش‌ها در آثار او و چگونگی کاربرد آنها نمی‌باشد.

    کلید واژگان: امام خمینی, روش, روش شناسی, اندیشه سیاسی, معرفت
    MuhammadHussein Jamshidi, Davood Sabzi

    Imam Khomeini (PBUH) is among the researchers, jurisprudents, theologians and scholars who have taken a methodic approach to research in different arenas. Since politics with human as its subject matter considers all aspects of his guidance, Imam Khomeini's (PBUH) works have plural methods. Methodologically speaking, Imam Khomeini's (PBUH) political thought is of multiple aspects and based on all epistemological resources and tools he takes into accounts. Therefore the main inquiry of this article is to explain Imam Khomeini's (PBUH) in his political thought. Studying his works, we can figure out that philosophical, theological and polemical arguments, jurisprudential deduction as well as ethical, interpretive and historical methods are so important that there is no way to have a proper understanding of Imam Khomeini's (PBUH) political thought but through learning these methods and how they are applied.

    Keywords: Imam Khomeini, method, methodology, political thought, knowledge
  • محمدرضا کریمی والا
    بی تردید، معیار معرفت و شناخت که تحلیل و ارزیابی آگاهی های انسان، مبتنی بر آن است در سامان یابی نگرش انسان به هستی و ترسیم نظام فکری خاص و پردازش ایده ها و الگوها، سیره ها و خط مشی ها، هنجارها و بینش ها، نقش محوری دارد. ازاین رو، ردیابی و کشف ملاک معرفت و شناخت در نظریه های ارائه شده برای ساحت های گوناگون بشری در تحلیل و ارزیابی آنها بسیار ضروری و در احراز وجه تمایز، امتیاز و قضاوت در سودمندی نظامهای حقوقی و سیاسی، بالاترین رتبه را داراست.
    در این تحقیق، مساله اصلی، تنقیح جایگاه حقیقی مردم از طریق نمایاندن معیار واقعی معرفت است تا ضمن ارزیابی و نقد معیار معرفت در اندیشه سیاسی غرب، محک معرفت حقیقی و راه های وصول به آن با محوریت آموزه های قرآن احراز شده، جایگاه سیاسی مردم، متاثر از این دو نظام فکری، تحلیل گردد.
    کلید واژگان: معرفت, اسلام, تفکر سیاسی غرب, حقیقت ازلی, مالکیت بالذات, سوفیسم
    Muhammad Reza Karimi Wala
    No doubt, knowledge or cognition serving as a criterion on which the analysis and evaluation of human consciousness are based has a pivotal role in forming man’s view of the existence, in illustrating man’s particular system of thought as well as in processing ideas, paradigms, policies and strategies, norms, and insights. Hence, it seems very essential to trace and discover the criterion of knowledge in the proposed theories about various human realms, a criterion that occupies a highest position when it is used as a yardstick for making a distinction between legal and political systems, and a judgment on their efficiency.In this article, the main issue is to make clear the real position of people by showing the real criterion of knowledge. This, in turn, makes it possible to evaluate and criticize the criterion of knowledge in the political thought of the West, thus providing us with a test of true knowledge and the ways to attain it in accordance with the Qur’anic teachings, on the one hand, and to analyze the political position of people influenced by these two systems of thought on the other.
    Keywords: knowledge, Islam, western political thought, eternal truth, possession by, itself, Sufism
  • سید باقر سادات حسینی، محمدولی علیئی
    نظریه سرمایه فرهنگی، نوعی نگاه جدید و موسع به مفهوم سرمایه است که آن را از چنبره محدوده های تجاری و اقتصادی بیرون کشیده، به اشکال دیگری در عرصه های اجتماعی و فرهنگی توسعه می دهد. این نظریه اولین بار توسط پیر بوردیو در سال 1964 مطرح شد. اما شکل گیری آن را بایستی در پیشینه های جامعه شناسی کلاسیک و در افکار اندیشمندانی چون: مارکس، دورکیم، وبر و زیمل جستجو کرد. تعاریف متنوعی از سوی صاحب نظران در این موضوع ارائه شده است که هر کدام از زاویه ای و دیدگاهی خاص به این مقوله اشاره کرده اند. از نگاه بوردیو، سرمایه فرهنگی دارای سه بعد تجسدی، عینیت یافته و نهادینه شده است. چیستی سرمایه فرهنگی و تعیین ابعاد مولفه ها وشاخصهای آن، به اقتضا و تناسب هر جامعه، میزان و معیاری برای سنجش وضعیت و کیفیت فرهنگ آن جامعه بوده، زمینه ای برای شناسایی و دستیابی به راه های ارتقای آن است. لذا بررسی چیستی سرمایه فرهنگی بسیجیان اقدامی است در جهت سنجش، تعمیم و ارتقای سرمایه فرهنگی بسیجیان در جامعه.
    مطالعه و بررسی چیستی سرمایه فرهنگی بسیجیان بایستی با توجه به مباحث جامعه شناسی فرهنگ و با تاکید بر ریشه ها و ویژگی های فرهنگ و تفکر بسیجی در قالب ابعاد مولفه ها و شاخصه های آن بومی شود. از این نگاه، سرمایه فرهنگی بسیجیان دارای دو بعد معنوی و مادی است که هر یک از این ابعاد دارای مولفه ها و شاخصه های مربوط به خود بوده، با این مشخصات سرمایه فرهنگی بسیجیان تعریف می شود.
    کلید واژگان: سرمایه فرهنگی, بسیجیان, معرفت, اعتقادات, ارزشها, منش و دانش
    Seyyed Bagher Sadathossein, Mohammad Vali Alii
    The theory of cultural capital is a developed and novel way of looking at the concept of capital, which forces it out of economical and commercial constraints, extending it to other forms in social and cultural areas. It was initially introduced by Pierre Bourdieu in 1964. However, the way it was evolved has to be sought in the backgrounds of classical sociology as well as in the thoughts of thinkers like Marx, Durkheim, Weber, and Simmel. Various definitions have been offered by scholars, each of whom has made a reference to this issue from a different angle. From Bourdieu’s viewpoint, cultural capital involves three dimentions, namely, embodied, objectified, and institutionalized. The whatness of cultural capital, and the way its components and parameters are determined as appropriate and in accordancewith any society, is a criteria for measuring the quality of culture in that society, which can be used as a base for identifying the way it can be promoted. So, addressing what Basij’s cultural capital is, is a step that cab be taken to measure, extend and promote Basijis’ cultural capital in the society. The study of the whatness of Basijis’ cultural capital should become indigenous taking into account the arguments in the sociology of culture, as well as by focusing on the origins and features of Basiji culture and thinking in terms of its dimensions and parameters. Taking the same viewpoint, one can conclude that Basijis’ cultural capital involves spiritual and material dimensions, each of which covers its own respective components and parameters. This will help define Basijis’ cultural capital.
    Keywords: communications, representation, media, narration, national identity
  • فریبرز محرم خانی
    عادل ضاهر یکی از متفکران برجسته عرب و از نام های ناآشنا در ایران است. او مانند سایر فیلسوفان مدرن عقل را بر هر منبع دیگری مقدم می انگارد ضاهر با تقسیم عقل به دو بخش نظری و عملی کار آن را علاوه بر تعیین ابزار، تعیین غایات نیز می داند. به عبارت دیگر وی هم به عقلانیت معطوف به هدف و هم به عقلانیت معطوف به ارزش اعتقاد دارد.
    از ویژگی های مهم این اندیشمند آن است که وی تفکر فلسفی را جدا از اجتماع انسانی و به عنوان یک حرفه تلقی نمی کند. بلکه برای آن رسالت نقد و تغییر حیات جمعی قائل است. او معتقد است اگر هسته اصلی دین به درستی درک شود، صحت عقیده کسانی که به رابطه ضروری و منطقی میان دین و حیات دنیا باور دارند مشخص می گردد.
    در این مقاله بر اساس روش متاتئوری چارچوب های اصلی تفکر این نویسنده لبنانی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عقل, معرفت, اخلاق, سیاست, دین
    Fariborz Moharramkhani
    Adel Daher is one of the sophisticated Arab intellectuals who is unknown in Iran. Like any modern philosopher, he considers intellect as the first means of identification. Dividing intellect into two parts of theoretical and practical, he believes that besides identifying the means to attain goals (teleos), intellect also serves to determine the very goals. In other words, he believes in goal-oriented rationality as well as value-oriented rationality.He does not think of philosophical thought as a profession, detached from human community; rather, he considers it as bearing the task of criticizing and modification of social life. He believes that if the core of religion is truly understood, then it becomes clear that those who believe in the necessity of the relation between religion and worldly mundane life are false. The present paper studies the main theoretical framework of this Lebanese thinker’s views based on a metatheoretical approach.
  • حمید پارسانیا
    همان گونه که، روش معرفتی هوسرل، دیدگاه تفهمی دیلتای، نگرش پوزیتویستی به علم، دیالکتیک مارکس و هگل، فلسفه پراگماتیستی ویلیام جمیز، منطق اکتشاف علمی پوپر، روش انتقادی بسکار؛ هر یک، روش شناسی خاص خود را در عرصه علوم اجتماعی به دنبال می آورند، رئالیسم فلسفی دنیای اسلام با مرجعیت و اعتباری که برای سه منبع معرفتی، حس، عقل و وحی، قائل است، بدون شک، روش شناسی متناسب با خود را در عرصه علوم اجتماعی در پی خواهد داشت. و این روش شناسی، دانش متناسب با خود را تولید می کند. آن چه به اجمال، درباره خصوصیات این دانش می توان گفت این است که اولا: ضمن پذیرفتن و قبول ابعاد تجربی دانش اجتماعی، آن را به معانی و گزاره های آزمون پذیر، محدود نمی گرداند و ثانیا: با حفظ هویت جهان شناختی دانش اجتماعی، رویکرد انتقادی آن را نه با استناد به فهم عرفی که هویتی تاریخی و صرفا فرهنگی دارد بلکه با استفاده از دو منبع، یعنی عقل عملی و وحی، حفظ می نماید.
    خصوصیات مزبور از جمله تعینات نوعی دانش اجتماعی هستند که به دلیل بهره مندی از وحی اسلامی و روش شناسی مناسب با آن، می توان آن را دانش اجتماعی اسلامی نامید.
    کلید واژگان: معرفت, علم, روش شناسی, پوزیتویسم, پدیدار شناسی, مردم نگاری, رئالیسم انتقادی, هرمنیوتیک, عقل نظری و عملی, وحی, شهود
    Hamid Parsania
    As Edmund Husserl’s epistemological method, Wilhelm Dilthey’s Verstehen approach, positivistic approaches to science, Karl Marx’s and GWF Hegel’s dialectics, William James’ pragmatic philosophy, Karl Popper’s Logic of Scientific Discovery, and Roy Bhaskar’s critical approach each bring their own particular methodology to the realm of social sciences, the philosophical realism of the Islamic world, too, with the authority and credibility it allocates to the three sources, sense, reason, and revelation, will undoubtedly present its own specific methodology to the field of social sciences. This methodology will, in turn, create its own specific knowledge. A brief account of the specifications of this knowledge is that (1) though it accepts the empiricist aspects of social sciences, it does not limit them to experimental propositions; (2) admitting the cosmological identity of social sciences, it maintains their critical approach not through reference to common sense conceptions _ which have a historical and merely cultural identity _ but through the two sources, practical reason and revelation. The above specifications are the characteristics of a kind of social science which can be called Islamic social science because of its benefiting from Islamic revelation and an appropriate methodology.
  • مهدی رهبری
    تا کنون از منظرهای گوناگونی به مساله هویت نگریسته شده و جنبه های مختلف آن از توضیح و تبیین گرفته تا بررسی رابطه آن با متغیر های دیگر و بالعکس مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. اما دیدگاه های جدید در حوزه های مختلف علوم اجتماعی، به طرح مسائلی پرداخته اند که تجدید نظر اساسی در همه علوم و مفاهیم را سبب گشته اند. از جمله این نو آوری ها در دهه های اخیر، بررسی رابطه میان معرفت با مفاهیمی چون قدرت است که خود زمینه ساز طرح مسائل مختلفی گردیده که می توان از آن به «انقلاب شناختی» تعبیر نمود. طرح مسائل جدید در حوزه معرفت، گرچه تاثیر خویش را بر شاخه های مختلف دانش می گذارد اما می توان از چنین دستاوردی در خصوص هویت نیز استفاده نمود و به یکی از معما های آن یعنی نحوه ظهور هویت در شکل واحد و یکپارچه و یا چندگانه و متکثر پرداخت. در این باره گرچه نمی توان پاسخ صریحی ارائه نمود اما رابطه میان معرفت یا ساختار دانش با هویت، زمینه ساز اصلی ظهور هویت در اشکال فوق بوده که بررسی آن با توجه به دیدگاه های جدید ممکن خواهد بود.
    کلید واژگان: هویت, معرفت, قدرت, گفتمان اقتدارگرا, گفتمان توتالیتر, گفتمان دمکراتیک
  • مهدی رهبری
    پرسش از رابطه میان هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر با جامعه باز و متکثر و یا نحوه ارتباط میان معرفت و قدرت پرسشی اساسی است. مقاله حاضر با هدف آزمون رابطه میان رویکرد هرمنوتیکی گادامر با قدرت سیاسی بر این فرض اساسی بنا شده که میان معرفت و قدرت در هر عصری پیوندی متقابل برقرار بوده که در ایجاد و بقای یکدیگر موثرند. همچنین در مقابل باور برخی متفکران و فلاسفه سیاسی همچون ریچارد رورتی که معتقدند از میان اشکال مختلف قدرت و نظام های سیاسی، پلورالیسم و دموکراسی تنها نظام سیاسی مطلوب محسوب گشته که در طول تاریخ کارآمدی آن به اثبات رسیده و از این رو به خاطر نتایج عملی آن که همانا چرخش مداوم قدرت و آزادی و تحقق بهتر عدالت است نیازمند توجیه نظری و معرفتی نیز نمی باشد)رورتی، (1382، این مقاله بالعکس درصدد آزمون این نظریه است که هیچ نظام سیاسی بدون پایه های معرفتی وجود نداشته و می بایست برای دموکراسی و کثرت گرایی نیز بنیان معرفتی مناسبی جستجو نمود.
    کلید واژگان: هرمنوتیک, معرفت, قدرت, هرمنوتیک فلسفی, کثرت گرایی, تفهم, حقیقت, گفتگو, امتزاج افقها
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال