جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نوگرایی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نوگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تحولاتی که در غرب با عنوان نوگرایی در عرصه های مختلف رخ داد، پیامدهایی در دیگر نقاط جهان داشته است. افغانستان نیز به اندازه خود از دامنه این امواج در دوره های مختلف اثر پذیرفت. ریشه داربودن سنت ها در افغانستان و برون زابودن تحولات جدید، رویاروی ارزش های نوگرایانه با سنت های دیرپا و ریشه دار در بستر ناهموار فرهنگی جامعه افغانستان را در پی داشت. این نوشتار به دنبال پاسخ این پرسش است که دیالکتیک سنت و نوگرایی در اندیشه سیاسی افغانستان در جریان سلطنت امان الله در سال های 1919 تا 1929 چه نتایجی داشته و چه جریان هایی پیرامون آن شکل گرفته است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح می شود که اندیشه سیاسی نوگرایی در افغانستان بدون ارتباط با سنت، خود را مطرح و اجرایی کرده است و کشمکش فکری در میان طرفداران سنت و نوگرایی انجام نشده است. اصل در میان جریان های تاثیر گذار بر طرد و حذف بوده است نه گفت وگو و کشمکش فکری سازنده و موثر. روش پژوهش در این نوشتار، روش کیفی تاریخی است. اطلاعات مورد نیاز به صورت کتابخانه ای و مطالعه اندیشه متفکران این دوره گردآوری شده است و با استفاده از روش هرمنوتیک اسکینر یافته ها بررسی شده است. یافته های این نوشتار نشان می دهد که در این دوره کشمکش فکری موثر در میان دو جریان روشنفکری و سنت گرا صورت نگرفت. نوگرایان اندیشه سیاسی خود را بدون گفت وگو و کشمکش سازنده با سنت گرایان مطرح کردند. نگاه غالب میان این جریان ها، نگاهی آشتی ناپذیر و دشمنی بود. در نتیجه الگوی بومی شکل نگرفت و جامعه افغانستان به صورت دوپاره باقی ماند، بخش سنتی و بخش نوگرا.
کلید واژگان: نوگرایی, دیالکتیک, دشمنی, سنت, افغانستانIntroductionThe years 1919 to 1929 in Afghanistan witnessed a clash between deep-rooted traditions and the alluring, yet disturbing forces of modernity. The developments that took place in the West under the name of modernity in different areas of the life left significant consequences on other parts of the world and Afghanistan was also affected by the scope of these waves in different periods. The deep roots of traditions in Afghanistan and the senselessness of new developments have led to the confrontation of modern values with long-standing and deep-rooted traditions in the uneven cultural context of Afghan society. The penetration of modernity into Afghanistan, which took place through political and cultural elites, commercial and cultural exchange with the West, brought complex and numerous consequences. In a country with a rich cultural background and deep-rooted traditions, this confrontation has been accompanied by challenges and contradictions that have manifested in various political, social, economic and cultural fields.The central values of modernity, such as rationality, individualism, secularism are against the traditional values of the Afghan society, traditions based on religion, ethnicity, collectivism and obedience to hierarchical structures. This conflict has led to tensions and resistances against the developments of modernity, especially among the religious and traditional strata of the society.
Research question:
What are the results of the dialectic of tradition and modernity in Afghanistan's political thought and what currents have emerged around it?Research hypothesis: The introduction and implementation of modern political thought in Afghanistan has not been able to be effectively integrated with existing traditional values and practices. This lack of integration has created a sharp gap between the modernist and traditionalist segments of Afghan society and has prevented the development of a coherent and sustainable political model.
Methodology and theoretical framework:
Qualitative method and a descriptive-analytical approach are used in this article. The data analysis has been conducted using Quentin Skinner's hermeneutic method.
Results and discussionThe period of Amanullah Khan's rule (1929-1919) in Afghanistan witnessed a deep confrontation between tradition and modernity. Amanullah Khan, who was influenced by the modernist ideas of the West, started extensive reforms in various fields. The approval of the constitution, separation of powers, and attention to education, press freedom and women's rights are among the important achievements of this period. Reforms in Afghanistan faced serious challenges due to several factors, including neglect of national and religious values, obvious imitation of Western models, focus on superficial improvements and acceleration in the implementation of changes.Ignoring the deeply rooted national and religious values of the society created a deep gap between the people and the reform programs. Many of the proposed changes were seen as a threat to tradition and angered the masses and conservative factions. Attempting to modernize only with inspiration from western models, without considering the unique cultural and social context of Afghanistan, created a sense of alienation and resistance among the people. This uncritical imitation turned the reforms into external impositions and not internal developments that the people would consider as their own.Focusing too much on the appearances of progress, such as modern infrastructure and Western institutions, was not enough without bringing about deeper changes at the intellectual and cultural level. This superficial approach cannot communicate with people’s real needs and values and involve them meaningfully.The high speed of implementation of reforms, regardless of traditional values and beliefs, aroused the conservative forces. The lack of gradual transition and consensus building led to significant backsliding and social unrest. The lack of constructive and scientific dialogue between modernists and traditionalists fueled the escalation of tensions and conflicts. Finally, this confrontation led to the coup of Habibullah Kalkani and the overthrow of Amanullah Khan. With the closure of the constitutional case, Afghanistan once again fell into the abyss of traditionalism and isolation. This retreat demonstrated the difficulty of reconciling rapid modernization with deeply rooted traditions and left Afghanistan at a crossroads.
ConclusionThe research findings show that there was no effective intellectual debate between traditionalists and intellectuals during this period. The modernists presented their political thoughts without constructive dialogue and debate with traditionalists. The dominant view between these currents was hostile, and as a result, the internal model was not formed and the Afghan society remained in two parts, the traditionalists and the modernist. In Afghanistan, unlike countries in the region such as Iran and Türkiye, constitutionalism and modernism were not in the form of a comprehensive social thought, but rather as a topic of discussion in small intellectual groups that did not go beyond the circle of the court and courtiers and did not penetrate among the elites of the society. The conflict between tradition and modernity played a major role in the failure of modernism in this period. Since the modernists sought to create rapid socio-cultural and political changes and failed to transform the idea of constitutionalism into a social discourse, the deep-rooted traditions of the Afghan society resisted such sudden changes. The lack of deep intellectual debate between the proponents of tradition and modernists of the Hegelian dialectic type and even the dialogue and debate based on the Habermasian dialectic caused the failure of the constitutionalism process in this period. The type of confrontation between tradition and modernity in this era was superficial, hostile and antagonistic and its violent result not only led to the failure of constitutionalism and Amani's reforms, rather it led to the failure of his government and as a result, the case of modernists and constitutionalists was closed in the country for a long time.
Keywords: Modernity, Dialectic, Antagonism, Tradition, Afghanistan -
جهان اسلام از حدود 200 سال پیش پس از مواجهه با تمدن غربی و مشاهده رشد و پیشرفت آنها و همچنین آگاهی از میزان عقب ماندگی خود، واکنش های متعددی را نشان داده است. این واکنش ها هر یک ضمن اینکه بر مبانی استوار بودند، درصدد عبور از عقب ماندگی و رسیدن به توسعه و شکوفایی هستند. از منظر توالی تاریخی، در ابتدا جریان فکری نوگرا شکل گرفت که ضمن اصالت دادن به «سنت اسلامی»، سعی داشت آن را در زمینه «مدرنیته غربی» بازسازی کند. رفاعه طهطاوی و خیرالدین تونسی از نمونه های این جریان بودند. تناقض موجود میان دوگانه سنت اسلامی و مدرنیته غربی، واکنش هایی به دنبال داشت. تجددگرایی، نمود این واکنش بود که درواقع برای رهایی از عقب ماندگی به سمت مدرنیته غربی گرایش یافت. تجددگرا اصالت را به تمدن غربی می داد و سنت اسلامی را رد و طرد می کرد. ملکم خان و علی عبدالرازق، نمونه این جریان بودند. این جریان نیز با بحران پذیرش در میان جوامع مسلمان روبه رو بود. در واکنش به این بحران، جریان سنت گرایی شکل می گیرد که برعکس، اصالت را به سنت می دهد و به طرد و رد مدرنیته می پردازد. سید قطب در میان اهل سنت و امام خمینی(ره) در میان تشیع، از بانیان این تفکر بودند که علم مقاومت در برابر غرب و تمام مظاهر آن برداشتند. در این پژوهش، ضمن تحلیل این سه جریان با رویکرد پارادایمی، به تبیین مواجهه اندیشه مقاومت در برابر سلطه غرب می پردازیم.
کلید واژگان: مقاومت, نوگرایی, تجددگرایی, سنت گرایی, غرب, عقب ماندگیSince about 200 years ago, the Islamic world has shown many reactions after encountering the western civilization and observing their growth and progress, as well as being aware of its backwardness. Each of these reactions, while being based on the basics, are trying to overcome backwardness and reach development and prosperity. From the point of view of the historical sequence, at the beginning, the modernist thought flow was formed, which, while giving authenticity to the "Islamic tradition", tried to reconstruct it in the land of "Western modernity"; Rafa Tahtawi, Khairuddin Tounsi were examples of this movement. The contradiction between the duality of Islamic tradition and Western modernity caused reactions. Modernism was the manifestation of this reaction, which actually turned towards western modernity to get rid of backwardness. The modernist gave originality to the western civilization and rejected the Islamic tradition. Malkam Khan and Ali Abdul Razaq were the manifestation of this current. This stream also faced a crisis of acceptance among Muslim communities. In response to this crisis, the flow of traditionalism is formed, which, on the contrary, gives authenticity to tradition and rejects modernity. Seyyed Qutb among the Sunnis and Imam Khomeini (RA) among the Shiites were among the founders of this thought, who took the flag of resistance against the West and all its manifestations. In this research, while analyzing these three currents with a paradigmatic approach, we explain the confrontation of the thought of resistance against the domination of the West.
Keywords: resistance, modernism, traditionalism, West, backwardness -
استعمار و پیامدهای آن، افزون بر ایجاد تغییر در ساختارها و مرزبندی های سیاسی، نقشه فرهنگی و اجتماعی جهان را نیز دگرگون ساخته است، اما اولویت مبارزه با استعمار، اغلب پرداختن به مسایل سیاسی است، و بحث پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن کمتر به میان آمده است. برخی تحلیلگران و اندیشمندان بر فواید استعمار و انتقال پیشرفت های مدنی و فناوری از اروپا و در نتیجه ارتقای سطح زندگی در کشورهای استعمارزده و برخی دیگر به ویژه به خطرپذیری همسان سازی های فرهنگی با غرب و تاثیر آن بر ساختارهای اجتماعی مستعمره ها اشاره کرده و استعمار را نکوهش کرده اند. با وجود مشابهت های اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور الجزایر و مراکش، علل پیامدهای متفاوت استعمار فرانسه در این دو کشور چگونه تبیین شدنی است؟ در فرضیه استدلال می شود که دو عامل ویژگی جغرافیایی و پیشینه تمدنی، سبب بروز وضعیت های متفاوتی برای الجزایر و مراکش در رویارویی با استعمار فرانسه شده اند. امروزه که اثربخشی تضادهای جهانی سازی- در ادامه استعمار و همانند آن- الگوها و ساختارهای اجتماعی- فرهنگی کشورهای در حال توسعه را دستخوش تغییر می کند، و همانند دوران استعمار این پرسش پیش می آید که با در نظر گرفتن دو دیدگاه متضاد موافق و مخالف، چگونه می توان در مورد دیروز استعمار و امروز جهانی شدن به قضاوت درستی دست یافت. در این مقاله، ضمن بهره گیری از چارچوب مفهومی جهانی سازی و نوگرایی و نظریه پسااستعماری، با رویکردی موردی مقایسه ای و استفاده از روش تحلیل رویدادهای تاریخی و تحلیل مفهومی اسناد دولتی مانند قانون اساسی، تاثیر استعمار در مراکش (حمایت شده) و الجزایر (مستعمره) ارزیابی خواهد شد تا نشان داده شود که چگونه دو رویکرد متفاوت استعماری از سوی فرانسه در این دو کشور، به پیدایش واکنش هایی متضاد در آنها منجر شده است.کلید واژگان: استعمار فرانسه, الجزایر, مراکش, نوگرایی, جهانی سازیThe impact of French colonization in Africa has been subject to scholarly debates for a long time. Some have cast light on the advantages of colonization by emphasizing the transfer of civic and technology improvements as well as the improvement in living standards. In contrast, critics have been concerned with the occurrence of cultural assimilation with the West and its effects on the colonies’ social structures. The contradictions of modernism over the non-occidental countries, particularly the ones that have been colonized, are akin to what one can find in today’s controversy over the implications of globalization on the developing countries ‘cultural patterns and structures. Hence, the contradictions of colonialization vis-à-vis globalization, as well as the interaction between the two, are chosen as the core concepts of this article. In order to expand the discussion, the impacts of the globalization process on two former parts of France, i.e., Morocco (as a protectorate) and Algeria (as a colony), are compared in detail. By this comparison, this research demonstrates the different consequences of colonization considering the domestic elements such as geography and social structures which provided different conditions for the mentioned countries in confronting the French colonization. These conditions will be investigated within the framework of globalization, modernism and post-colonialism, followed by adopting a comparative analysis and implementing the content analysis method. This aims to underscore French colonization’s influence on shaping the current understanding concerning modernism and globalism.Keywords: French Colonization, Algeria, modernisme, Globalization, Morocco
-
با توجه به اینکه جامعه ایران در برخورد با نوسازی و نوگرایی در ابعاد مختلف با آمادگی ومطابق با نیازهای اساسی اش روبرو نشده است، لذا آهنگ تغییرات در ابعاد های مختلف به شکل هماهنگ و موزون پیش نرفته است. هم چنین این امر منجر به ایجاد شکاف نسلی(نسل اولی ها و نسل دومی ها) در جامعه بیجار شده است. این اختلاف و شکاف نسلی بر سبک زندگی والدین و فرزندان نیز تاثیر گذاشته بود.از این رو، تحقیق حاضر با هدف تاثیر نوگرایی و نوسازی بر سبک زندگی والدین و فرزندان در استان کردستان به انجام رسیده است. در این پژوهش از نظریه های لرنر، مک کله لند، اسمیت و اینکلس، شارما و ترنر، بوردیو و گافمن استفاده شده است. روش تحقیق علی_ مقایسه ای است. جامعه آماری شامل والدین و فرزندان بیجاری است،(فرزندانی که با والدین خود زندگی می کنند) که البته والدین در بازه سنی 40 تا 60 سال و فرزندان در بازه سنی 15 تا 30 سال مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای انتخاب نمونه های مورد مطالعه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردید. تعداد نمونه ها معادل 768 نفر برآورد گردید. از پرسشنامه محقق ساخته داده ها گردآوری شد. روایی و پایایی ابزار اندازه گیری مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار Amos ،و مدل معادلات ساختاری روابط بین متغیرها آزمون شد. نتایج نشان داد، نوگرایی و نوسازی بر سبک زندگی با توجه به نقش نسل (والدین و فرزندان) تاثیر گذار بوده است.
کلید واژگان: سبک زندگی, نسل, نوگرایی, نوسازی, بیجار, توسعهGiven that the Iranian society in dealing with modernization and modernity in various dimensions has not been prepared and in accordance with its basic needs, so the pace of change in various dimensions has not progressed in a harmonious and balanced way. It has also led to a generation gap (the first generation and the second generation) in Bijar society. This generational difference had also affected the lifestyle of parents and children. Therefore, the present study was conducted with the aim of the effect of modernization and modernization on the lifestyle of parents and children in Kurdistan province. In this study, the theories of Lerner, McClelland, Smith and Incles, Sharma and Turner, Bourdieu and Goffman have been used. The research method is causal-comparative. The statistical population includes parents and children of homeless people (children living with their parents), of course, parents in the age range of 40 to 60 years and children in the age range of 15 to 30 years. Multi-stage cluster random sampling method was used to select the studied samples. The number of samples was estimated to be 768. Data were collected from a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the measuring instrument were confirmed. The relationships between the variables were tested using Amos software and structural equation modeling. The results showed that modernity and modernization have affected the lifestyle according to the role of generation (parents and children).
Keywords: Lifestyle, generation, modernity, Modernization, Bijar, Development -
امپراطوری عثمانی و شهر استانبول در سال های مقارن با شکل گیری جریان مشروطیت یکی از ممهمترین کانون های تاثیر گذاری برافکار ایرانیان در انتقال مدرنیته و نوگرایی بود. زیرا به دلایل گوناگون ایرانیان در عصر ناصری و مظفری در استانبول به فعالیت های اقتصادی و فرهنگی مشغول بوده و با انتشار روزنامه اختر به گسترش فکر مشروطه خواهی و تضعیف نظام استبدادی پرداختند. از سوی دیگر برخی از رجال ایرانی با الگو قرار دادن برخی از اصلاح گران عثمانی سعی در ایجاد نوعی نظام سیاسی و فکری در ایران داشتند. تلاش های میرزا حسین خان سپهسالار در ایجاد نظامی قانونمند و متمایل به غرب در راستای این تاثیر پذیری بود.کانون روشنفکری استابول نیز نقش زیادی در این ارتباط فکری - فرهنگی داشت. گرچه رواج واژه مشروطه در نتیجه اقتباس ایرانیان از روشنفکران عثمانی بود اما مشروطه ای که در ایران رخ داد به لحاظ عمق و اثرگذاری بسیار متفاوت از سایر مناطق همجوار خود بود. در مقاله حاضر نگارنده تلاش دارد تا با تکیه بر گزارش ها، اسناد و منابع به تجزیه و تحلیل تاثیر گذاری کانون استانبول بر ایجاد فکر مشروطه و نوگرایی در ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.کلید واژگان: مشروطه, روشنفکران, نوگرایی, سپهسالار, عثمانی, استانبولThe Ottoman Empire and the city of Istanbul during the years of the formation of Constitutionalism in Iran were one of centers with most effective impacts on the thoughts of Iranians in the process of transfer of modernity and modernism. For various reasons, Iranians, during the era of Nasser al-Din Shah and Muzzafa al-Din Shah, were engaged in economic and cultural activities in Istanbul and through publication of the Akhtar Newspaper spread the idea of constitutionalism and undermined the despotic system. On the other hand, some Iranian figures, following some of the Ottoman reformists, tried to establish a new political and intellectual system in Iran. The attempts of Mirza Hossein Khan Sepahsalar for the establishment of a West-oriented law-abiding system was under such impacts. The Istanbul Intellectual Center played an important role in this intellectual-cultural relationship. Although the concept of constitutionalism was introduced in Iran due to the impact of Ottoman intellectuals on Iranian thinkers, the constitutionalism that occurred in Iran was much deeper and effective compared to the adjacent regions. Attempts have been made in this paper to study the impacts of the Istanbul Center on the introduction of the idea of constitutionalism and modernism in Iran. The necessary data were collected from documents, books, reports and other sources.Keywords: Constitutionalism, Intellectuals, Modernism, Sepahsalar, Ottoman Empire, Istanbul
-
در سده نوزدهم میلادی که کشورهای اروپایی با سرعت درحال ترقی و پیشرفت بودند، روسیه نیز که مناطق گسترده ای از آسیای مرکزی و قفقاز را ضمیمه خاک خود کرده و به یک امپراتوری گسترده تبدیل شده بود برای پیوستن به شمار این کشورها تلاش می کرد. در این دوره، در سراسر جهان اسلام یک سیر نوخواهی و اصلاح طلبی به راه افتاده بود که مسلمانان زیر سلطه امپراتوری روسیه تزاری نیز که زیر انواع فشارهای استیلاگرایانه و نیز جریان روسی سازی و مسیحی گردانی قرار داشتند متاثر از این جو نوظهور برای نو شدن حیات اجتماعی شان به تکاپو برانگیخته شدند. اسماعیل بیک گاسپرینسکی (1914-1851) از اندیشمندان متفکر مسلمان روسیه بود که جنبش های جدید جاری در روسیه را از نزدیک می دید و تحت تاثیر این جنبش ها و همچنین ارتباط و آگاهی از تحولاتی که نوشدگی در حیاط اروپاییان ایجاد کرده بود و با آگاهی از عقب ماندگی مسلمانان از سایر دنیا تلاش می کرد تا با ایده های اصلاحی خود، راه حلی برای نجات و حفظ هویت ملی و دینی و نوسازی جامعه مسلمانان ارائه دهد. پرسش اصلی این نوشتار این است که اندیشه های گاسپرینسکی چه مولفه های مهمی داشت و بر حیات مسلمانان روسیه چه تاثیری گذاشته است؟ در این نوشتار نشان داده می شود که گاسپرینسکی با اقدام های نوگرایانه چون چاپ نشریه و ارائه اصول جدید آموزشی و ایجاد مدرسه های نوین به سبک اروپا و برگزاری کنگره های مسلمانان روسیه، توانست راه را برای مسلمانان نوگرای روسیه هموار کند و به نوعی سبب ایجاد جنبشی به نام جدیدی در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی شد.کلید واژگان: اسماعیل گاسپرینسکی, اندیشه, جدیدی, مسلمانان روسیه, نوگراییIn the nineteenth century, the European countries were developing and progressing rapidly. Russia had turned into a vast empire striving to join the European countries. In this period, the Islamic world was undergoing a process of modernity and reformation. Russian Muslims were under subjugation and Russianization and Christianization were enforced in their society. They attempted to modernize their social life. Ismail Gasprinski (1851-1914) was a Muslim intellectual thinkers, who being aware of backwardness of Muslims compared to the rest of the world, and with his reformist ideas, tried to offer solutions to save his religious and national identity and at the same time modernize his society. The present paper answers the following question: What are the main components of Ismail Gasprinskis thoughts and what was its influence on Russian Muslims? This paper underscores that Gasprinski with his modern endeavors like publishing periodicals, presenting modern pedagogical principles, building modern schools based on European models, and holding conferences for Muslims in Russia, paved the way for Russian Muslim modernists. In a way, he caused a movement called Jadidiye in Caucasia and Central Asia.Keywords: Ismail Gasprinski, Jadidieh, Modernization, Russian Muslims, Thought
-
پژوهشنامه انقلاب اسلامی، پیاپی 18 (بهار 1395)، صص 119 -132مناسبات تحول خواهی در ایران و تبیین رابطه آن با وقوع انقلاب اسلامی از مسائل مهم تحلیلی در حوزه انقلاب ایران است. قبل از وقوع انقلاب، دو جریان نوگرایی ملی و بومی در عصر صفوی و تجدد خواهی غربی و مدرن در دوران قاجار و پهلوی حاکمیت یافتند. اما ظهور انقلاب ایران به تثبیت و حاکمیت جریان و پارادایمی نوین تحت عنوان الگوی اصالت گرای اسلامی انجامید. این مدل که به نوعی نتیجه چالش میان معتقدان دو جریان قبلی بود با تکیه بر مبانی وحیانی و اقتباس از برخی مولفه ها حاکم بر فرهنگ مدرن بشری تلاشی جدید در جهت ایجاد الگوی نوین و کارآمد در حوزه نوگرایی در تاریخ ایران معاصر نمود. بر این اساس سوال اصلی مقاله حاضر این است که چه رابطه ای میان موضوع تحول خواهی در ایران و وقوع انقلاب وجود دارد و جریان نوگرایانه این انقلاب با چه قبول و ردی نسبت به دیگر جریان ها بروز و ظهور می یابد. فرض بر این است که الگوی انقلاب اسلامی، الگوی تلفیقی و در عین حال با مولفه های خاص و در عین حال منحصر بفرد از دیگر مدل های تحول خواهی در ایران بوده است؛ فارغ از باور معمول در این حوزه که صرفا انقلاب ایران را جمع میان دو مقوله سنت و تجدد می دانند. بیان روند تاریخی چرائی شکل گیری جریان و پارادایم اصالت گرا و ترسیم معقول و دقیق از تلاش این الگو جهت تلفیق میان ادبیات گفتمانی دیگر جریانات نوگرایانه به همراه توصیف و توضیح مولفه های خاص و متمایز همین جریان از جنبه های نوآورانه این تقریر است.کلید واژگان: نوگرایی, تجدد, اصالت گرا, ایران, انقلاب اسلامیChanging relations in Iran and making clear relationship between this by occuring Islamic revloution is important analytical subjects in iranian revloution area . National modernization flowing in Safavie era and western modernization flowing in Qajar era had governed in iran . but Iranian revloution advent accomplished to stabilization and governing new paradigme under title Islamic genuine model. This model had been result of challenging between two previous flowing believers . This model by leaning on inspiration bombastic and borrowing some of compiled governed on modern humanity civilization is new struggle to create new and efficient model in modernity area and in contemporary iranian historic . In basis the major question of this article is that what relationship is exist between modernization in iran subject and revloution advent and revloution modernity flowing with ones accept and refuse compared with others modernity flowing . Our presumption is that Islamic revloution model is one mixed model by peculiar and individualistic compiled in front of others modernity models in iran , free from reguler thinking in this area that think iranian revloution is only adding between two custom and modernity subject . The description of forming historical genuine pradigme and exact drawing from efforts this model to mix between others talking modernity literature flowing by description of peculiar and distinguished complied of this flowing , is new aspect of this utterance .Keywords: modernization, changing, genuine, Iran, islamic revolution
-
در این نوشتار تاثیرات نوگرایی بر زنان و نهاد خانواده در روسیه امروز بررسی می شود. مقایسه خانواده مدرن و خانواده سنتی در جامعه روسیه و چگونگی ورود نوگرایی به روسیه و همچنین شکل نفوذ و تاثیرگذاری آن بر زنان به شناخت بهتر وضعیت کنونی زنان در روسیه کمک می کند. نوگرایی بر جامعه روسیه به صورت کلی و بر خانواده به صورت ویژه تاثیرات مثبت و منفی فراوانی گذاشته است. دریافت آگاهانه نکات مثبت و مقابله با پیامدهای منفی نوگرایی بدون اطلاع کامل به ابعاد این موضوع امکان پذیر نیست. در این نوشتار تلاش شده است که تحلیلی جامع از پیامدهای مثبت و منفی نوگرایی بر زنان و خانواده های روس ارائه شده و راهکارهایی برای مقابله با پیامدهای احتمالی منفی این پدیده ارائه شود.کلید واژگان: آسیب شناسی, خانواده, روسیه, زن, نوگراییThis paper investigates the impacts of modernization on women and consequently the family in Russia today. The comparison of the modern family with the traditional family in Russian society and how the modernism entered to Russia and its influence method on Russian women helps to better understanding of the current situation of the women in Russia. Modernism has had many positive and negative effects on Russian society in general, and on the family in particular. Consciously understanding the positive aspects of modernism and opposition to its negative aspects is not possible without surrounded to this subject. Therefore, this paper tries to analysis the positive and negative consequences of modernization on Russian women and families and to propose some solutions for opposition with its possible negative consequences.Keywords: women, Family, modernism, Russia, Pathology
-
از دغدغه های جدی اندیشمندان جهان اسلام در طول یکصد سال اخیر، برقراری نسبت سنت و تجدد بوده است که بی تردید اساس اندیشه آیت الله مرتضی مطهری نیز پاسخی به این نسبت است. تحقیق حاضر بر این فرض بنا نهاده شده است که استاد مطهری در زمینه تجدد، سعی در بازسازی سنت دارد؛ لذا در نیل به اهداف مزبور تلاش شده است زوایای پنهان اندیشه سیاسی مذهبی ایشان، بر اساس الگوی جستاری اسپریگنز، در قالب مشکل شناسی، دلیل شناسی، آرمان شناسی و راه حل شناسی با روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، تجزیه و تحلیل شود. مطالعات و بررسی مقاله نشان می دهد استاد مطهری یکی از مهم ترین شخصیت های فکری نوگرا در ایران معاصر است که تلاش ارزنده ای در بازسازی سنت اسلامی ایرانی در زمینه تجدد انجام داده است. به زعم نگارنده فهم تلاش نظری وی می تواند الگوی مناسبی برای تداوم رویکرد نوگرایی در اندیشه اسلامی ارائه نماید.
کلید واژگان: سنت, تجدد, اندیشه سیاسی, نوگرایی, بازسازی سنت, مطهریOne of the major concerns of the scholars of the world of Islam during the recent 100 years has been the establishment of a relationship between tradition and modernity and definitely، the foundation of the thought of Ayatollah Motahhari has been the respond to this relationship. The present research would be on the basis of this hypothesis that Motahhari has made an effort to renovate the tradition in regard with modernity. Consequently، in order to achieve the aforementioned goals، it has been endeavored to analyze the hidden aspects of his political-religious thought on the basis of Springens pattern within the frame of pathology، recognition of reason، ideology، and detection of the right path through the descriptive-analytical method. The studies of the article illustrate that Motahhari is considered as the most important modernist characters in the contemporary Iran thanks to making precious effort towards the renovation of Iranian Islamic tradition pertaining to modernity. The theoretical endeavor of him could present an appropriate pattern towards the persistence of modernity approach in the Islamic thought.Keywords: Tradition, modernity, Political Thought, modernism, renovation of tradition, Motahhari -
اسلام و سیاست همیشه دو مفهوم مکمل و همراه هم بوده اند و هیچ یک از جریان های اسلامی نمی توانند گفتمان هایی غیرسیاسی باشند. مقاله حاضر با استفاده از تقسیم بندی وبر، نیبوهر و والیس در مورد جنبش های مذهبی، در صدد است تقسیم بندی جریان های اسلامی و رابطه خاص آنها با سیاست را مشخص کند و با تمسک به مفاهیمی چون عقل، خشونت و ایدئولوژی نشان دهد که نوعی کثرت و تنوع فکری، ارزشی و کارکردی در میان جریان های اسلامی مختلف در مورد کارکرد سیاسی مذهب وجود داشته و یک نگاه مطلق، ذات انگارانه و یکپارچه درباره اسلام سیاسی، تلقی نادرست از این پدیده است و درواقع ما با گفتمان های های متفاوت اسلامی روبه رو هستیم. درعین حال رابطه این جریان ها با مفاهیم مدرن سیاسی در بستر زمان به جای یک پیشرفت خطی، دچار نوعی وضعیت غیرخطی بوده و در شرایط نوین جهان اسلام هرچند از نوعی تکثر به مانند جامعه مسیحیت غربی برخوردار است، اما نتوانسته است گذاری قطعی به یک وضعیت باثبات را به لحاظ گفتمان دینی طی کند و همچنان رقابت و تضاد شدیدی بین گفتمان های اسلامی برای سلطه بر جامعه وجود دارد.
کلید واژگان: جنبش های مذهبی, گفتمان های اسلامی, بنیادگرایی, سنت گرایی, نوگراییIslam and politics have been always two intertwined and complementary concepts and no Islamic current could be a representative of a non-political discourse. Drawing upon the categorization developed by Weber, Niebuhr and Wallis in regard to religious movements, this article tries to define relation between Islamic currents and politics. It also uses concepts such as wisdom, violence and ideology to show the intellectual, value and functional diversity among different Islamic currents regarding the political function of religion, thereby an absolute, essentialist and integrationist view on political Islam is an incorrect interpretation of this phenomenon, and in fact, we are facing different Islamic discourses. Meanwhile relation between these currents and modern political concepts has proceeded in a non-linear manner rather than a linear one over time. Although, in new circumstances, the Islamic world like Western Christian societies has consented to a kind of diversity, it has not been able to transition to a stable state in terms of religious discourse and there is still a harsh competition among Islamic discourses for dominating the society.Keywords: Religious Movements, Islamic Discourses, Fundamentalism, Tradition, Modernism -
نوشتار پیش رو تلاشی است در تفسیر و بازخوانی برخی از آثار میرزا آقاخان کرمانی به مثابه یکی از چهره های برجسته نسل نخست روشنفکری ایران. پرسش آن است که او چگونه به سنت می نگرد و با چه رویکردی با ابعاد گوناگون سنت متکثر در ایران روبه رو می شود؟ در پاسخ به این پرسش با خوانش برخی آثار او شیوه مواجهه او با سنت مورد بازبینی و تحلیل قرار خواهد گرفت. با مراجعه به گوشه هایی از نوشته های آقاخان کرمانی نشان داده خواهد شد که علی رغم این تصور که او روشنفکری ضدسنت قلمداد می شود، به سنت یا دست کم وجوهی از آن دلبسته است. او با برخوردی گزینشی با سنت مواجه می شود و البته در جهتی معکوس سنت مداران، در پی آن است که بخش هایی از میراث گذشته که با حرکت ایران به سوی تجدد در تناقض است را به پرسش بگیرد. بررسی نقاط قوت و ضعف دیدگاه های آقاخان کرمانی پیرامون سنت از این منظر واجد اهمیت است که او روشنفکری است نوگرا که در تلاش برای گشودن راه تجدد در ایران، بحران درافتادن با میراث قدیم را در اندیشه، در مسیر زندگی و در مرگ خویش منعکس کرده است. این مقاله به صورت توصیفی تحلیلی و مبتنی بر جمع آوری اسنادی و داده های ثانوی است.
کلید واژگان: سنت, تجدد, روشنفکر, نوگرایی, سنت گراییThis article is an attempt to reread and interpret some of the works by Mirza Agha Khan Kermani، one of the prominent figures of the first generation of Iranian intellectuals. The main question is how he perceives Iranian tradition and what approach he takes to the pluralist and multidimensional tradition in Iran. In reply to this question، his way of dealing with tradition will be discussed and analyzed through his writings. With reference to some of his works، it will be shown that despite the common idea about him as an intellectual who rejects tradition، he is attached to some aspects of it. He takes a selective approach to tradition، and in the opposite direction to traditionalist intellectuals، intends to challenge and question some dimensions of Iranian tradition which is in contrast with modernization of Iran. However، in many cases، both his praise and criticism of tradition are rather superficial، rhetorical، and ideological، and his thought is unable to penetrate deep into Iranian tradition. The study of the strengths and weaknesses of his opinion in terms of tradition can be constructive، since Agha Khan Kermani is a modernist intellectual whose thought، whose life and even death reflect the crisis of encounter with the legacy of the past in Iran.Keywords: Modernity, Tradition, Intellectual, Modernism, Traditionalism -
ازآنجاکه بنیان های فلسفی تجدد، از نظر ماهوی هیچ گونه سازگاری با گفتمان سنت و فلسفه شرقی ندارد، ورود آن همراه با دیگر مظاهر تجدد به سایر جوامع به ویژه در کشورهای اسلامی به تضادهای اساسی منجر شده است. این امر در آغاز با استعمار همراه بود. توسعه نیافتگی جوامع شرقی نیز به تداوم سلطه پذیری و عقب ماندگی شان انجامید و مقاومت هایی از سوی نخبگان و مردم این جوامع، به منظور مقابله با این پدیده ها صورت گرفت که در نهایت به ایجاد تحولات اساسی و شکل گیری نیروهای اجتماعی جدید منجر شد. در ایران به ویژه پس از انقلاب مشروطه 1285 ه. ش، درحالی که مقابله جریان روشنفکری برای حل معضلات، از طریق اخذ تمدن جدید بوده، اما بیشترین رویارویی از سوی متفکران دینی صورت گرفت که خود به سه دسته شریعت مداران، عدالت محوران و جریان نوپای نوگرایی دینی تقسیم می شوند. در این مقاله به نحوه شکل گیری جریان اخیر یعنی «نوگرایی دینی» و مواجهه آن با تجدد پس از انقلاب مشروطه که سرآغاز پیدایش تضادهای بنیادین و شکاف های اجتماعی جدید در ایران است، خواهیم پرداخت که تا به امروز نیز از مسائل اساسی جامعه و نیروهای فکری و سیاسی به شمار می روندکلید واژگان: انقلاب مشروطه, نوگرایی, شریعت مداری, عدالت محوری, نوگرایی دینی
-
عوامل و متغیرهای متعدد در سه سطح فردی، ملی و بین المللی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاثیر می گذارند. از اینرو، یکی از منابع تعیین کننده سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ویژگی ها و خصوصیات جامعه و کشور ایران می باشد، به گونه ای که درک و فهم ماهیت و رفتار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مستلزم شناخت خصوصیات ملی و جامعه ایران است. منابع ملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، تمام ویژگی ها و خصوصیات غیر حکومتی، جامعه، ملت و کشور ایران است که شامل متغیرهای جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی می شود. هدف این مقاله واکاوی چگونگی تاثیرگذاری عوامل و عناصر جامعه ای (Societal) ایران بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. در واقع، هدف پاسخگویی به این پرسش اساسی است که خاصه های ملی و جامعه ای ایران چه تاثیری بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارند؟
کلید واژگان: بیگانه ستیزی, نوگرایی, طبقات اجتماعی, مدل توسعهThis article strive to examine and explaine National sources of the Foreign policy of the Islamic Republic of Iran. Cultural, historical, geographic, ideological, social, and economic variables, as societal sources, will lead to the continuation of some behaviours in Iran’s Foreign policy. The author argues that to better understand Iran’s Foreign policy, one must pay attention to the above variables. Then in order to acquire more profound understanding of Iran’s Foreign policy, it would not be wise to separate domestic and Foreign policy of the Islamic Republic of Iran because the Islamic identity and the values governing the Iranian society are the very significant factors determining the Iranian foreign policy. -
شکل گیری ذهنیت عقب ماندگی در ایران و پاسخ بدان، از زمان انقلاب مشروطه و حتی قبل از آن، از زمان شکست ایرانیان در جنگ با روس ها، به یکی از دغدغه های بزرگ جامعه و نیروهای فکری و سیاسی آن بدل گردید. پاسخ های متفاوت و متعارض هر یک به این مساله که برای نخستین بار در تدوین قانون اساسی و استقرار نهادهای مدرن چون پارلمان، پس از انقلاب 1285، سرباز نمود، به آشفتگی های بسیاری دامن زد و مانع پیشرفت کشور گردید. روشنفکران که برای نخستین بار از طریق آشنایی با دنیای جدید، سبب شکل گیری ذهنیت عقب ماندگی ایران در مقایسه با غرب شدند، با طرح و اجرای مسائل جدید پس از مشروطیت، جامعه ایران را به قطب های مختلف فکری بدل ساختند که به رویارویی هایی چون سنت و تجدد و حتی میان تجددخواهان انجامید. روشنفکران ایرانی قبل از انقلاب مشروطه، از طریق رهبری فکری جامعه و نیروهای سیاسی، وارد عرصه عمل شده و سپس با انقلاب مشروطه، رهبری سیاسی جامعه را به دست گرفتند و بعدها با تشکیل دولت پهلوی در صدد مدرن سازی کشور برآمدند. آنها در سه دسته عمده مطابق با الگوهای غربی روشنفکری قابل تشخیص می باشند: لیبرال دموکراسی، سوسیال دموکراسی و مارکسیسم. سوال مهم در این مقاله در خصوص نحوه ظهور رهبری فکری و عملی روشنفکران در قبل و بعد از انقلاب مشروطه و تفاوت میان هر سه گرایش یاد شده در باب پاسخ به مساله عقب ماندگی است که به چالش های هویتی بزرگی در جامعه ایران منجر گردیده است.
کلید واژگان: انقلاب مشروطه, نوگرایی, روشنفکران, لیبرال دموکراسی, سوسیال دموکراسی, مارکسیسم, ترقی خواهی, قانون خواهی, سکولاریسم, آزادی, سنت گرایی و دینThe problm of Irans backwardness preoccupied the minds of intellectuals and political forces. Since Irans failure from Russia while different domestic and external factors caused to defeat, different and even contending views concerning Irans backwardness played a key role in these failures. These diverse and contending views which arised at first in compilation of laws and establishment of civic and political institutions, after the constitutional revolution, caused a major challenge between tradition and modernity. In this regard, different intellectual trends which appeared immediately after the constitutional revolution and kept their structure till present, can be categorized in three items including: consisting liberal democracy, social democracy and Marxism. This article examines these categories and explains their response to the issue of modernity and backwardness.
Keywords: Constitutional Revolution, Modernism, Intelectual, Libral Democracy, Social Democracy, Communism, Developmentarism, Welfare State, Constitutionalism, Secularism, Freedom, Religion Tradition -
از منظر اقتصاد سیاسی در جمهوری اسلامی ایران تغییرات مهمی، متفاوت از ماهیت و محتوای انقلاب اسلامی، در حوزه های مختلف صورت گرفته است. این تغییرات طی چهارده دوره، از نوگرایی به بنیادگرایی و سنت گرایی در حوزه فرهنگ و ایدئولوژی، از سرمایه داری صنعتی و جهت گیری بورژوایی در اقتصاد به سرما یه داری تجاری و جهت گیری خرده بورژوایی، و در حوزه سیاسی از دموکراسی لیبرال و کثرت گرایی سیاسی به نوعی دموکراسی توده ای، تئوکراسی و پوپولیسم، صورت گرفته است. مقاله حاضر می کوشد روند شکل گیری جریان های فکری را در پیوند با رویکردهای اقتصادی و ایجاد جناح های سیاسی و بلوک های قدرت، بررسی نماید (رابطه ایده ها با منافع و مواضع سیاسی) و با توجه به ماهیت گفتمان و گروه ها و جابجایی آنها در هرم قدرت، امکان یا عدم امکان تحقق توسعه و دموکراسی در ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.
کلید واژگان: ایران, توسعه, دموکراسی, نوگرایی, بنیادگرایی, بورژوازی, خرده بورژوازی, اسلام, جمهوری اسلامی -
نوگرایی در شیوه های تغییر اسلامی از مسائل بسیار مهم در اندیشه اسلامی است. مهم ترین اولویت های نوگرایی در شیوه های تغییر عبارتند از: ارائه جای گزین های اسلامی، نوسازی شیوه های تغییر اسلامی، آزادی ها و حقوق، اختلاف، روابط و گفت وگو، دموکراسی، تکثر و ارتباط با دیگران، ارتباط با غرب و اسلامی کردن شناخت.
در دهه هشتاد، اندیشه اسلامی به بالندگی شگرفی دست یافت و به توازن دوباره رسید. زمینه های بروز اندیشه اسلامی جدید را روبه رو شدن با مسئله دولت، خیزش های جهان اسلام، شکل گیری نهادهای تحقیقی درباره عرصه های معرفتی اندیشه اسلامی، نشریات تخصصی در حوزه اندیشه اسلامی و بروز نسل تازه ای از اندیشوران مسلمان تشکیل می دهد. فقه و اصول، قرآن و تفسیر، اندیشه اسلامی اندیشه انقلابی اسلامی مهم ترین زمینه های فرهنگی اندیشه اسلامی را تشکیل می دهند. پیوند با زمانه، حرکت به سوی نوگرایی، بازنگری و نقد، آینده اندیشی و اعتدال و میانه روی مهم ترین شاخصه های اندیشه اسلامی جدید هستند. همچنین حقوق بشر و آزادی های عمومی، حکومت، دولت و فقه سیاسی، شناخت اسلامی، اجتهاد در فقه و نوگرایی در فرهنگ و ایده تمدن اسلامی معاصر، مهم ترین مسائل و چالش های اندیشه اسلامی جدید را تشکیل می دهند.
کلید واژگان: نوگرایی, اسلام گرایی, اندیشه اسلامی, اندیشه اسلامی جدیدModernism in the Islamic methods of change is among the most important issues in the Islamic thought. The most important priorities of modernism in the methods of change are proposing Islamic alternatives, renovating Islamic methods of change, freedoms, and rights, difference, interrelationships and dialogue, democracy, plurality and relationship with others, relationship with the West and Islamization of knowledge. Islamic thought thrived outstandingly in the 80s and attained balance once more. Facing with the problem of state, movements in the Islamic world, the formation of research institutes about the epistemological domains of Islamic thought, special journals in the field of Islamic thought, and the emergence of a new generation of Muslim thinkers form the foundation of the emergence of new Islamic thought. Fighh [jurisprudence] and Osul [The Principles], the Quran and Tafsir [interpretation], and the Islamic thought behind the Islamic revolution constitute the most important cultural grounds of the Islamic thought. The most important features of the new Islamic thought include relationship with the time, movement toward modernism, review and critique, forethought, and moderation. In addition, human rights, public freedoms, government, state, political Fighh, Islamic knowledge, Ijtihad in Fighh and modernism in the contemporary Islamic culture and civilization are the most important challenges of the new Islamic thought. -
تلاش یکصد و اندی سال اخیر روشنفکران برای هویت یابی و شناخت هویت ایرانی به ظاهر پراکنده و گاه متضاد یا در تناقض با هم قرار می گیرند. اما واقعیت این است که روشنفکران جامعه ی ما هر یک، لایه ای از لایه های مختلف هویت ایرانی را بازنمایی کردند. اگر با نگاه شناخت شناسانه به بحث توجه کنیم، از سه رهیافت موجود در مطالعه ی هویت، یعنی، گفتمانی، دیالکتیکی و تکاملی، تنها رهیافت تکاملی ما را به شناخت بهتر کوشش روشنفکران می رساند. در این رهیافت، تلاش روشنفکران بیش تر مکمل هم بوده است تا ناقض یکدیگر. از این منظر توجه به فرایند و منحنی تحول فکری روشنفکران ایرانی می تواند راه کارهای برون رفت در آینده را بهتر بازگشایی نماید.
کلید واژگان: روشنفکری, نوگرایی, هویت, شناخت شناسی, رهیافت گفتمانی, رهیافت دیالکتیکی, رهیافت تکاملیThe attempts at defining identity and recognizing the true Iranian identity have remained disorderly during the last one hundred years. But the fact of the matter is that the Iranian intellectuals were able to reveal the different underlying layers of Iranian identity. Moreover, if we regard them from a cognitive look and consider them from the three chief ways of examining identity, i.e. dialogic, dialectic, and evolutionary, the only method which can prove most useful is the evolutionary one. In the evolutionary method, the attempts made by the intellectuals were mostly complementary rather than contradictory. From this perspective, an understanding of the process of change in Iranian intellectualism can help us find better ways for the future.
Keywords: Intellectualism, Modernism, Identity, Cognition, Dialogic, Dialectic, Evolutionary
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.