به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "carpet" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «carpet» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی carpet در مقالات مجلات علمی
  • محمد افروغ، بهاره براتی

    بخش بسیار مهمی از هویت ایرانیان ریشه در تمدن اسلامی این کشور دارد و هویت اسلامی نام می گیرد که در قالب عناصر، اندیشه ها، آموزه ها و باورهای اسلامی، عرفانی و شیعی تجلی می کند. هنر قالی بافی از جمله هنرهای بومی و کاربردی است که با بهره گیری از نمادها، مفاهیم و مضامین اسلامی و به ویژه جهان بینی مذهب تشیع نظیر تجلی بهشت و عناصر وابسته به آن (صحنه باغ و درختان، نقوش گیاهی و نباتی)، آموزه های دینی (آیات و احادیث قدسی و نبوی)، روایات تصویری (عیادت امام علی(ع) از بیمار، معراج پیامبر)، صحنه عاشورا، اذکار و ادعیه منسوب به شیعه در قالب کتیبه و نوشتار (دعای نادعلیا، زیارت نامه عاشورا)، به خوبی نماینده هویت اسلامی است. این مقاله با انتخاب پانزده تخته قالی دستبافت که دارای نمادها، مفاهیم و مضامین اسلامی و شیعی است، هویت اسلامی و عناصر وابسته به آن را، در قالی ایرانی جستجو، بررسی و تحلیل می نماید.

    کلید واژگان: فرهنگ و هویت اسلامی, عناصر و مفاهیم اسلامی[شیعی], قالی و قالی بافی, بهشت, باغ, ماهی, شمایل های تصویری مذهبی
    Mohammad Afrough *, Bahareh Barati

    Certainly, an important part of Iranian identity is rooted in Islamic Civilization and Islamic identity be manifested and appeared in the elements, ideas, teachings and beliefs of Islam and Shiite. Carpeting art is one of the native and applied arts that with using of the symbols, concepts and Islamic themes, especially Shiite worldview, including epiphany of the heaven and its elements (trees in the garden scene, and vegetable and plant motifs), religious teachings (holy and prophetic verses and sayings), visual narratives (visiting Imam Ali (aS) from patients, the Prophet's Ascension), the scene of Ashura, visual icons of Prophet and imams (aS), invocations and prayers attributed to Shia in inscriptions and literature (Nadeali prayer, Ziarat-e-Ashura), as well as is the representative of the Islamic identity. This article with selecting fifteen carpets which have icons, concepts and themes of Shiite and Islam, analyzes the Islamic identity and its associated elements in these Iranian carpets.

    Keywords: Culture, Islamic identity, Shiite, Carpet, Religious images, Hearen, Garden
  • محمد افروغ

    هنرهای سنتی ایران یکی از بسترهای شناخت هویت ایرانی است و قالی ایرانی که از آن به هنر ملی یاد می‌شود یکی از عناصر هویت ملی و شناسنامه فرهنگی و تمدنی کشورمان محسوب می‌شود که امروزه در جامعه جهانی جایگاه و پایگاه ارزنده‌ای در عرصه شناخت ایران و سند هویت ایرانی دارد. نظر به این‌که هویت ایرانی، عناصر و مقوله‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد، لذا برخی از این عناصر و مضامین به‌صورت نمادهای تصویری در قالی دستبافت ایرانی وجود دارد که اشاره به هویت ایرانی دارد. عناصر و نمادهای تصویری که همان نقوش و محتوای زمینه قالی دستبافت را شامل می‌شوند، در یک طبقه‌بندی کلی و به‌صورت یافته‌های این پژوهش عبارتند از نمادهای گیاهی و درختی شامل درخت (سرو، زندگی)، نقشمایه بته جقه، گل نیلوفر (شاه عباسی) و باغ ایرانی؛ نمادهای جانوری انسانی و حیوانی شامل: نقش بهرام گور، نقش هوشنگ شاه، نقش داریوش در تخت جمشید، نقش شیر، نقش طاووس، نقش سیمرغ و بز کوهی؛ و نمادهای ابنیه و بناهای باستانی که شامل بنای تخت جمشید و حجاری‌های هخامنشی و بنای طاق کسری می‌شود. این نقوش و مضامین تصویری شاخصی که در قالی‌بافی ایرانی بر هویت ملی تاکید می‌ورزند، در حقیقت از داستان‌ها، باورها، آیین‌ها و اسطوره‌های ایرانی و ملی نظیر شاهنامه و... به پهنه قالی کوچ کرده‌اند.
    روش پژوهش این مقاله، روش تاریخی و تحلیل محتوا بوده و ابزار و شیوه‌های گردآوری اطلاعات، به‌صورت کتابخانه‌ای، جستجوی میدانی و گردآوری تصویری نمونه‌هایی از قالی‌های دستبافت در موزه‌ها می‌باشد.

    کلید واژگان: هویت ملی, هنر ملی, قالی (فرش), اسطوره, نقش, طرح
    Mohammad Afrough *

    Traditional Iranian art of Iranian identity is one of the substrates. And Persian carpets from which to learn the art of being one of the most prominent components of the national symbols, And historically most significant element of national identity and cultural Vshnasnamh our civilization is that today the international community The knowledge base and valuable place in Iran and the Iranian identity is. According to the Iranian identity, and the elements are in different categories, So some of these elements as symbols and themes in visual hand-woven Persian carpets are the identity and nationality is Iranian. Visual elements and symbols of the same designs and content areas include hand-woven carpets, In a general classification and the findings of the symbols are plants and trees: Trees (cypress, live), the bush Jqh mutif، lotus flowers (Shah Abbasi) and gardens (Persian), and symbols of animal (human or animal) that include: The role of Bahram Gur, Houshang's role, the role of Darius at Persepolis, the lion, the peacock, of Phoenix, antelope, and symbols of ancient monuments Which include: the construction of Persepolis and Achaemenian carvings, fractional Arch monument. These motifs and themes in visual indicator that the Iranian Carpet over stress national identity, In fact, the stories, beliefs, rituals and myths such as the Shahnameh and Iranian national… To have migrated across the carpet.

    Keywords: National identity, national art, carpet, the myth, the plan
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال