به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "hajj" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «hajj» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نورسعید آسا، فرشته سادات اتفاق فر*، مهدی گلجان

    حج یکی از مهم ترین فرایض اسلامی تلقی می شود که دارای ابعاد پیچیده فردی و اجتماعی بوده و از جایگاه ویژه ای در فرهنگ و تمدن اسلامی برخوردار است. قرن های متمادی مسلمانان از سراسر جهان برای ادای فریضه حج هر ساله به مکه می روند و این اجتماع بزرگ اسلامی همه ساله به شکلی باشکوه و عظیم برگزار می شود و عظمت آن باعث توجه بسیاری اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به این مراسم مذهبی مسلمانان شده است. علی شریعتی هم بعنوان یک روشنفکر مسلمان در نظام فکری و الگوی اسلام شناسی خود جایگاه ویژه ای به حج داده است. اهمیت دیدگاه های شریعتی درباره حج در ویژگی منحصر به فرد آن یعنی سیطره رویکرد ایدیولوژیک در تفسیر کلیت حج و همچنین اجزاء و مراحل انجام حج نهفته است. بی شک شریعتی به عنوان یک روشنفکر دینی با گرایشات ایدیولوژیک سعی کرده تا روایتی مبتنی بر الگوی ایدیولوژیک اسلامی خود ارایه دهد که در آن ابعاد اجتماعی و سیاسی و طبقاتی حج نسبت به ابعاد فردی و معنوی آن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و ابعاد فردی و معنوی حج را هم نوعی خودسازی انقلابی در مسیر ساختن انسانی موحد و معترض در عرصه ظلم ستیزی تلقی می کند. نگاه سیاسی شریعتی به حج باعث شده تا حج از یک فریضه عبادی به یک اجتماع بزرگ سیاسی تبدیل شود که می تواند عامل همبستگی مسلمانان سیاسی و مذهبی جهان هم تلقی شود.

    کلید واژگان: حج, ایدئولوژی, سیاست, دین, فرهنگ اسلامی
    Nursaid Asa, Fereshteh Sadat Ettefaghfar *, Mahdi Goljan

    Hajj is considered as one of the most important Islamic duties which has complex individual and social dimensions and has a special place in Islamic culture and civilization. For centuries, Muslims from all over the world have traveled to Mecca every year to perform the Hajj, and this great Islamic gathering is held every year in a magnificent and grand manner, and its greatness has attracted the attention of many Muslim and non-Muslim thinkers to this Muslim religious ceremony. Ali Shariati, as a Muslim intellectual, has given a special place to Hajj in his system of thought and Islamic model. The importance of Shari'a views on Hajj lies in its unique feature, namely the dominance of the ideological approach in interpreting the whole of Hajj as well as the components and stages of performing Hajj. Undoubtedly, Shariati, as a religious intellectual with ideological tendencies, has tried to present a narrative based on his Islamic ideological model in which the social, political and class dimensions of Hajj are more important than its individual and spiritual dimensions, and the individual and spiritual dimensions of Hajj. It is also considered as a kind of revolutionary self-construction in the direction of making a united and protesting human being in the field of oppression. Shariati's political view of the Hajj has transformed the Hajj from a ritual of worship into a large political community that can also be seen as a factor in the solidarity of the world's political and religious Muslims.

    Keywords: Hajj, Ideology, Politics, religion, Islamic Culture
  • سید رضا مهدی نژاد

    حج به عنوان آیین دینی جامع و دارای ویژگی های منحصربه فرد، ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در تمدن اسلامی داشته و دارد. در منظومه فکری مقام معظم نمونه جامعه » رهبری حج دارای جایگاه ویژه ای است؛ به گونه ای که ایشان حج را می دانند. این تشبیه و تمثیل خاص، این « اسلامی برتر و تمدن نوین اسلامی پرسش را مطرح می کند که چه نسبتی بین این دو وجود دارد. به بیان دیگر، چه ویژگی ها و مولفه هایی در حج وجود دارد که چنین ظرفیت و قابلیتی را بدان می بخشد؟ در نوشتار حاضر تلاش شده است با کاوش در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای و با روش توصیفی و تحلیلی، به پرسش فوق پاسخ داده شود. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که در میان ویژگی های متعدد حج، سه ویژگی اساسی جامعیت، انسجام بخشی و غیریت سازی نقش بسیار مهمی در تمدن سازی دارند. مهم ترین ویژگی مشترک حج و تمدن نوین اسلامی، جامعیت و تقارن ابعاد مادی و معنوی این دو است. تجلی معنویت در عالی ترین شکل آن، در کنار ابعاد و منافع مادی حج، آن را به نمونه ای از جامعه آرمانی اسلامی تبدیل کرده است. در کنار این ویژگی، انسجام بخشی حج که در تمام اجزای حج جریان دارد و غیریت سازی که به طور خاص در برایت متجلی می شود، به علاوه ویژگی های متعدد دیگر، ظرفیت تمدنی بالایی به حج بخشیده است.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, حج, تمدن نوین اسلامی, جامعیت, انسجام بخشی, غیرت سازی
    Sayyed Reza Mahdinejad

    Hajj, as a comprehensive religious rite with unique characteristics, had a high capacity to play a role in Islamic civilization and has it now. Hajj has a special place in the intellectual system of the Supreme Leader. He considers Hajj to be “an example of a superior Islamic society and a new Islamic civilization.” This particular analogy raises the question about the relationship between these two phenomena. In other words, what are the characteristics and components of Hajj that give it such a capacity? Exploring the thought of Ayatollah Khamenei and using a descriptive-analytical method, the article attempts to answer those question. The findings of this study indicate that among the innumerous features of Hajj, the three basic characteristics of comprehensiveness, shaping cohesion and otherness play a very important role in making civilization. The most important common feature of Hajj and modern Islamic civilization is the comprehensiveness and symmetry of the material and spiritual dimensions of the two. The manifestation of spirituality in its highest form, along with the material dimensions and benefits of Hajj, has made it an example of an ideal Islamic society. In addition to this feature and many other features, the cohesiveness of Hajj, which is present in all components of Hajj, and the otherness, which is especially manifested in hating enemies of Islam (Barat), have given Hajj a high capacity of civilization.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Hajj, Modern Islamic Civilization, comprehensiveness, Cohesiveness, Otherness
  • محمد ترک زاده، حسین الهی، محمدعلی علیزاده*

    عقاید شیخیه در اصول و فروع دین و احکام شرع برگرفته از آیات قرآن، سنت پیامبر و اخبار و احادیث ایمه است. در این تحقیق به بررسی ساختار و جایگاه تاریخی و اعتقادی شیخیه با تاکید بر حجگزاری پرداخته شده است. این تحقیق از حیث هدف نظری و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان داد شیخیه شیعیانی هستند که در جزء و کل مسایل سعی در تبعیت از امامان داشته و جز فرمایش آن ها به چیزی از یافته های عقول ناقصه و قیاس ها و سلیقه های شخصی اشخاص عادی در دین خدا اعتماد نمی نمایند. شیخیه اصول دین را منحصر در چهار اصل توحید، نبوت، امامت و تولی و تبری می دانند. شیخیه معاد و عدل را اصول دین می دانند ولی معتقدند اعتقاد به خدا و رسول ضرورتا مستلزم اعتقاد به قرآن بوده و از جمله تعلیمات آن عدل و معاد است. یافته های تحقیق گویای آن است که فرقه شیخیه یکی از انشعابات جدید شیعه است که بر اساس اعتقادات خاص شیخ احمد احسایی به وجود آمد. وی در مسایل کلامی مختلفی، از جمله معاد جسمانی، معراج پیامبر ، شیون ایمه و هورقلیا، به باورهایی معتقد شد که مخالفت عالمان و فقیهان امامیه را برانگیخت و صدور حکم تکفیر خود و طرد پیروانش را باعث گردید.

    کلید واژگان: شیخیه, حج گزاری, شیخیه کرمان, شیخ احمد احسائی
    Mohammad Torkzadeh, Hosein Elahi, MOHAMMAD ALI ALIZADE *

    Its name is derived from the founder of this sect. This profession was created by Sheikh Ahmad Ehsaei in the thirteenth century. After the death of the second leader of the Sheikh, Seyyed Kazem Rashti, the Sheikh suffered a crisis of marginalization and there was a dispute between his students and he split within himself. One of the students of Seyyed Kazem Rashti, Haj Mohammad Karim Khan Kerman was the son of Ibrahim Khan Zahr al-Dawla. His father was Prince Ghajri and the ruler of Kerman. According to the description of one of the doctrinal principles of the Sheikh, the fourth pillar, and since he belonged to the ruling family, he created the Sheikh of Kerman. Several factors were influential in the formation of the Sheikh in Kerman, including the accumulation of material and spiritual power in its founder and the lack of seminary and jurisprudence that had weakened the ideology of the people of that land. After Haj Mohammad Karim Khan, the leadership of Sheikh Kerman was transferred to his children. They also taught and developed the principles and beliefs of the Sheikh and wrote numerous books and treatises in this field. In this research, which has been done in the form of a library, the issue of the Sheikh of Kerman and their method of performing Hajj is examined, and this method is in accordance with the verses of the Qur'an, the Sunnah of the Prophet and the news and hadiths of the Imams.

    Keywords: Sheikhieh, Hajj, Sheikhieh Kerman, Sheikh Ahmad Ehsaei
  • حسین میرسعیدی، حسین احمری*، محمدرضا کاظمی گلوردی

    نیابت در حج از همان قرون اولیه دوره اسلامی مورد بحث و استدلال در شرایط مختلف قرار گرفته است. نیابت در مفهوم فقهی به معنی قایم مقام شدن برای فرد دیگری برای انجام عمل خاصی است و از این منظر با وکالت شباهت دارد که مفهوم حلال گشتن تصرف یا نفوذ تصرف نیز در آن جاری است. از نظر فقهی نایب در حج بایستی نیت نایب شدن را داشته باشد و منوب عنه را نیتا تعیین کرده باشد. اگر نایب پس از احرام و دخول به حرم فوت نماید، حج برای وی و منوب عنه جایز است و نایب مستحق تمام مال الاجاره خواهد بود. قاعده بر این اساس است که نیابت از دونفر در یک سال جایز نیست؛ اما این قاعده دو استثنا دارد: اول نیابت در حج و دوم پیش آمدن شرایط قهری. نتیجه اینکه در حالتی که فرد عاجز باشد، نیابت در ابعاض حج از جانب وی مجزی است. اما اگر بعد از به پایان رسیدن فریضه حج چیزی از اجرت باقی مانده باشد، برای خود نایب است. و اگر اجرت برای تکمیل حج کم باشد، تکمیل آن بر منوب عنه واجب نیست، مگر اینکه در قرارداد به آن اشاره شده باشد. فلذا مقاله حاضر با در نظر گرفتن موضوعات فوق با روشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع فقهی و روایات در میان فقهای امامیه و اهل سنت به احکام، شرایط نایب و منوب عنه در خصوص انجام فریضه حج در موارد خاص، قهری و... خواهد پرداخت.

    کلید واژگان: حج, احکام نیابت, نایب, منوب عنه, عربستان
    Hosein Mirsaeedi, Hosein Ahmari*, Mohammadreza Kazemi Golvardi

    Representation in Hajj has been discussed and argued in various contexts since the early centuries of the Islamic period. In the jurisprudential sense, representation means becoming a substitute for another person to perform a certain action, and from this point of view, it is similar to power of attorney, which also includes the concept of making possession lawful or influencing possession. According to jurisprudence, the deputy in Hajj should have the intention of becoming the deputy and the intention of the curse should be determined by the intention. If the vicegerent dies after entering ihram and entering the shrine, Hajj is permissible for him and the vicegerent, and the vicegerent will be entitled to all the rent. The rule is that it is not permissible to represent two people in one year; But this rule has two exceptions: first, representation in Hajj and second, the occurrence of coercive conditions. The result is that in case of incapacity of the person, representation in the dimensions of Hajj is separate from him. But if there is anything left from the reward after the end of the Hajj, it is a vicegerent for himself. And if the reward for completing Hajj is low, it is not obligatory to complete it on the basis of the curse, unless it is mentioned in the contract. Therefore, the present article, taking into account the above issues in a descriptive-analytical manner and relying on jurisprudential sources and narrations among Imami and Sunni jurists to the rulings, deputy and subordinate conditions regarding performing Hajj in special cases, compulsory and. .. will pay.

    Keywords: Hajj, the rules of representation, vicegerent, subordinate
  • ایرج گلدوزیان، حمیدرضا ملک محمدی، محمد باقری کمار علیا
    کنوانسیون جهانی مبارزه علیه فساد به عنوان اولین سند معتبر بین المللی ودارای ضمانت اجرا درخصوص پیشگیری ازفساد، گامی بلند برای نیل به حقوق و آزادی های بنیادین بشری تلقی می شود. حقوق و اصولی که در متن این سند از سوی تدوین کنندگان مورد تاکید قرار گرفته؛ آرمان بزرگ همه طرفداران حقوق بشر و همه خردمندانی است که از پیامدهای تلخ فساد در ابعادمختلف زندگی بشرآگاهی دارند. با توجه به تاکید این کنوانسیون بر شفافیت در مدیریت منابع مالی، هدف این پژوهش آن است که چالش ها و مشکلات موجود در مدیریت منابع مالی دستگاه های فرهنگی (سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت) را در این رابطه مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی صورت گرفته و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکت کنندگان جمع آوری شده است. یافته ها حاکی از وجود ابهامات و عدم شفافیت های متعددی در قوانین و آیین نامه ها و بخش نامه های سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه می باشد که می تواند بسترساز بروز فساد در بخش های مختلف این سازمان ها باشد.
    کلید واژگان: فساد, کنوانسیون مریدا, مدیریت منابع مالی, سازمان حج و زیارت, سازمان اوقاف و امور خیریه
    Iraj Golduziyan, Hamidreza Malekmohammadi, Mohammad Bagheri Komarolia
    The International Convention Against Corruption as the first international document which tries to guarantee the prevention of corruption may be considered as a long step to founding protect the human rights and his fundamental freedoms. The rights and principles emphasized by the founding fathers of the convention may be considered as the ideal of all proponants of the human rights and all those who are aware of the desolate effects of corruption on human life. This study is conducted within the framework of qualitative approach. The required data gathered by Semi-structured interviews and informal conversations with Samples which were selected using purposive sampling method and consisted of 15 experts including university professors and experts familiar with the culture and cultural agencies as well as managers from the public sector. Then, the data analyzed using a content analysis method (qualitative data analysis). This study indicates that the ambiguity and lack of trasparency in laws and regulations in cultural sector agencies such as Iran's Hajj and Pilgrimage Organization, and Iran's Endowment and Charity Affair Organization, could pave the way to corruption in various organizations of the sector.
    Keywords: corruption, International convention against corruption, Financial resource management, Hajj, pilgrimage organization, Endowments, charity affair organization
  • عنایت الله یزدانی
    اصولا بحران ها و چالش های هر جامعه بر استراتژی ها، سیاست ها، روندها و جریان های حاکم بر آن کشور و نیز مدیریت آن جامعه تاثیر دارد. عربستان سعودی به عنوان یک جامعه سنتی به دلایل گوناگونی با یکسری از بحران ها روبه روست که به طور قطع بر سیاست های رژیم آل سعود و کارآمدی و مدیریت آن و نیز روندهای حاکم و تعاملات آن با محیط پیرامونی اثرگذار هستند. در حقیقت باید گفت نوع نظام سیاسی و ساخت غیردموکراتیک حاکم بر جامعه عربستان و نیز ساختار قدرت در آن و سازوکارهای سنتی پدرسالارانه در این کشور، سبب ساز مجموعه ای از بحران های گوناگون شده است که با تاثیر منفی بر توان و کارآمدی رژیم آل سعود، سبب بروز حوادث فاجعه انگیزی همچون حادثه منا در سال 1436 و ناتوانی در مدیریت موثر آن شده اند. پرسش این مقاله آن است که: بحران های جامعه عربستان چه تاثیری بر بروز فاجعه منا و مدیریت آن داشته است؟ بررسی ها نشان می دهد بحران ها و چالش های موجود در جامعه عربستان، موجب ناکارآمدی دولت این کشور در ممانعت از بروز این فاجعه و به ویژه مدیریت آن شده است.
    کلید واژگان: رژیم آل سعود, فاجعه منا, بحران, مدیریت بحران, عربستان و حج
    Enayatollah Yazdani
    Basically the crises and challenges in each community affect the strategies, policies and procedures that govern the country and manage the society. Saudi Arabia, as a traditional community, because of a variety of reasons faces a series of crises, which are certainly effective on the policies of the Saudi regime, the effectiveness of its management, the prevalent trends as well as its interactions with the foreign environment. In fact, the type of the political system and the non-democratic structure governing the Saudi society, and also the traditional patriarchal power structure and mechanisms in the country have resulted in a series of crises, which have adversely affected the ability and effectiveness of the Saudi regime, causing catastrophic events such the incident of Mina in 2015 and the inability to manage it effectively. This article seeks to determine the effects of the crises in the Saudi society on the disaster of Mina and its management. The study shows that the crises and challenges in Saudi society have led to the ineffectiveness of the government in preventing the occurrence of the disaster and in particular its management.
    Keywords: Saudi regime, Mina disaster, crisis, crisis management, Saudi Arabia, Hajj
  • یعقوب توکلی، محسن محمدی *

    هرچند جهان اسلام همواره با دیالکتیک عوامل اتحادبخش و تفرقه افکن مواجه بوده است ولی هر بار عناصر اتحادبخش در سطح وسیعی بروز کرده اند, زمینه اتحاد فراهم شده است. این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که اسلام از چه ظرفیت های درونی جهت تعامل و گفتگو برخوردار است. در این بین حج به عنوان عبادتی جهانشمول که هر ساله مسلمانانی را از سرتاسر جهان در قالب برقراری مناسکی یکسان در زمان و مکانی یکسان گردهم جمع می کند مورد توجه قرار گرفته است تا ظرفیت های آن در برقراری و تقویت تعامل و گفتگو در جهان اسلام بررسی شود. حج با تقویت هویت تمدنی و تمرکز بر دشمن مشترک ظرفیت برقراری تعامل و گفتگوی سیاسی جهان اسلام را دارد. از طرف دیگر تقویت هویت دینی و سرمایه اجتماعی در حج ارتباطات مسلمانان را تقویت می کند. جمعی بودن و ساختارشکن بودن مناسک حج، مناسکی تعامل بخش را ایجاد می کند. افزون بر این فضای اخلاقی و زمینه تعامل اقتصادی در حج در راستای گسترش تعامل و گفتگو در جهان اسلام قابل تحلیل است.

    کلید واژگان: حج, گفتگوی سیاسی, گفتگو, هم گرایی فقهی, هم گرایی اخلاقی, تعامل اقتصادی
    Yaqoob Tawakkoli, Mohsen Mohammadi *

    However, the Muslim world has always been faced with the Unifying and divisive factors But each time the unifying elements are widely emerged, and field of unity is provided. This article seeks to answer the question of: what are the Islam's internal capacities for interaction and dialogue? In the meantime the hajj is considered as a universal worship that gathers Muslims together from around the world each year in the same worship, at the same time and from the same place to be checked the capacities to establish and strengthen of interaction and dialogue in the Muslim world. Hajj has the capacity of making interact and political dialogue among the Islamic worlds with strengthen civilization identity and focusing on a common enemy. On the other hand strengthen of religious identity and social capital in Hajj boosting Muslim Community. Being Collectivity and deconstruction in the rites of Hajj, creates the interactional ritual. Moreover, moral sphere and the field of economic interaction in Hajj can be analyzed in order to expand the interaction and dialogue in the Muslim world.

    Keywords: Hajj, political dialogue, dialogue, legal convergence, ethical convergence, economic interaction
  • محسن محمدی*، غلامرضا بهروز لک
    امام خمینی با نگرش های سیاسی و اجتماعی به حج، مسلمانان را متوجه ظرفیت آن در بیداری اسلامی کرد. ایشان در پیام های خود به مناسبت حج، روح بیداری اسلامی را مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه نمودند. از نظر امام خمینی، حج، فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است.
    کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینی
    Mohsen Mohammadi*, Gholamreza Behrouzlak
    With his political and social attitudes towards Hajj, Imam Khomeini (PBUH) attracted Muslim's attention to its capacities in Islamic awakening. In his messages on the occasion of Hajj, he introduced struggle with colonialism and arrogance as the spirit of Islamic awakening and notified Muslims of the forgotten political and social functions in Islamic movement and giving dignity to Muslims. From Imam Khomeini's (PBUH) point of view, hajj is an environment to learn about and clarify Islam and issues of the Islamic world and voicing disgust at the pagans are in line with giving identity and consolidate the world of Islam against atheists and arrogance as Muslim's common enemy.
    Keywords: Hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini (PBUH), colonialism, political Islam, religious revivalism
  • محسن محمدی، محمدهادی فلاح زاده
    امام خمینی با پیام و سخنرانی در ایام حج سعی کرد روح بیداری اسلامی را در مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه کنند. از نظر امام خمینی، حج فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است. افزون بر این، حج با تقویت هویت تمدنی و رنگ باختن ملیت ها هم بستگی مسلمانان را در سطح جهان اسلام ارتقا می دهد. امام خمینی از مناسک اخلاقی و عرفانی حج، تفسیری کاملا سیاسی و انقلابی ارائه می کنند. افزون بر این، حج زمینه بسیار مناسبی برای صدور بیداری اسلامی است و ایمان و اخلاقی که در پرتو مناسک حج ایجاد می شود، عرفانی را تداعی می کند که حماسه ای جاودان بیافریند.
    کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینی
    Mohsen Muhammadi, Muhammad Hadi Fallahzadeh
    With his speeches and messages in hajj days, Imam Khomeini tried to introduce Islamic Awakening as the spirit of war against colonization and global arrogance and attract Muslim's attention to political and social functions of hajj to offer Muslims dignity and inspire them to start an Islamic movement. In his opinion, hajj is an atmosphere to gain knowledge about Islam and to enlighten people about Islam and issues of the Islamic world. "Disassociation with pagans" is to give identity and unity to Islamic world against pagans and colonial powers as the common enemies of Muslims. Through reinforcing civilization identity and removing ethnic discrimination and racism, hajj also increases Muslim's unity throughout the Islamic world. Imam Khomeini offers a completely political and revolutionary interpretation of ethical and spiritual rites of hajj. In addition Hajj is a very suitable opportunity to expand Islamic awakening. The faith and ethics created during hajj reflect a spirituality that can create an eternal epic.
    Keywords: hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini, colonial powers, political Islam, religious revivalism
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال