به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hobbes » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hobbes» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهنام جودی *

    در این مقاله به معرفی و ارزیابی کتاب دمکراسی و دعواهای اخلاقی نوشته رابرت بی. تلیس می پردازیم. تلیس معتقد است در بحران دموکراسی معاصر، که نوعی وضع طبیعی هابزی است، به جای دیدگاه های معمول فیلسوفان سیاسی که دموکراسی را نشئت گرفته از مجموعه ای از تعهدات اخلاقی می دانند، شرایط کنونی نشان می دهد که شهروندان بر سرهمین اصول اجماعی ندارند و این امر منجر به دعواهای اخلاقی شده است. ازهمین رو، تلیس به جای ورود به مباحث اخلاقی، سیاستی دموکراتیک را پیشنهاد می کند که برگرفته از اصول معرفتی - معرفت شناسی عامیانه - است. تلیس در سنت لیبرال دموکراسی می اندیشد؛ اما روش و پاسخ او به بحران دموکراسی معاصر، متاثر از تامس هابز است. هرچند، مانند هابز دولت مطلقه را راه حل بحران نمی داند؛ بلکه، تلیس دموکراسی گفتگویی را پیشنهاد می کند که در آن دولت موظف به ارتقاء معرفتی، نه اخلاقی، شهروندان است که همچنان راه حلی هابزی برای وضع طبیعی است. ترجمه فارسی این اثر نیز دارای نکاتی است که به آن ها اشاره کرده ایم.

    کلید واژگان: سیاست, وضع طبیعی, بحران دموکراسی, معرفت شناسی عامیانه, هابز, اخلاق}
    Behnam Joudi *

    This article reviews the book Democracy and Moral Conflict Written by Robert B. Talisse. Talisse in the crisis of democracy, which is a Hobbesian natural state, offered the alternative to the standard views of democratic political philosophers who believe that the democracy derived from some decidedly moral commitment. But he argued, there is good reason to think that, under current conditions, these values among citizens are essentially controversial. By contrast, the case for democratic politics which he proposed in this book draws from principles that are epistemic rather than moral and he called it folk epistemology. Talisse is a liberal democratic philosopher, but his method and solution to this crisis is Hobbesian, the separation of ethics and politics. However, he did not propose 'absolute state', but 'dialogical democracy'. Hence, a dialogical democracy requires the state to pursue the cultivation of certain epistemic capabilities among its citizens. Talisse's alternative is Hobbesian: New Leviathan.

    Keywords: Folk Epistemology, Ethics, Natural State, Hobbes, Democracy, Crisis, Politics}
  • فاطمه رستمی*، زینب میرزاجانی
    سلاجقه روم یا سلاجقه آناتولی به مجموعه سلاطین معروف سلجوقی گفته می شود که زمان سلیمان بن قتلمش از سوی ملکشاه بر سرزمین های آنسوی روم و آناتولی دست یافتند و پس از سقوط سلجوقیان ایران تا مدت ها در شمال غرب قلمرو ایران حکمرانی کردند. تلاقی این سلسله با مغولان در سال 629 و تحت تابعیت ایلخانان قرار گرفتن از جمله مباحث اصلی مقاله پیش روست. دستاورد این پژوهش نشان می دهد از منظر نظریه سیاسی توماس هابز ایلخانان با تکیه بر حکومت استبدادی توانستند بر سلجوقیان روم غلبه کنند. علاوه بر آن تقابل و تعامل میان ایلخانان و سلجوقیان با رویکرد نقدگرایانه هابز قابل ارزیابی است. پژوهش حاضر در صدد است تا با روش تحلیلی و تبیینی به واکاوی نظریه دولت و قدرت هابز به بررسی کنش و تعامل دو سویه ایلخانان و سلجوقیان آناتولی بپردازد.دستاورد این پژوهش نشان می دهد از منظر نظریه سیاسی توماس هابز ایلخانان با تکیه بر حکومت استبدادی توانستند بر سلجوقیان روم غلبه کنند. علاوه بر آن تقابل و تعامل میان ایلخانان و سلجوقیان با رویکرد نقدگرایانه هابز قابل ارزیابی است. پژوهش حاضر در صدد است تا با روش تحلیلی و تبیینی به واکاوی نظریه دولت و قدرت هابز به بررسی کنش و تعامل دو سویه ایلخانان و سلجوقیان آناتولی بپردازد.
    کلید واژگان: ایلخانان, سلجوقیان آناتولی, هابز, قدرت, سیاسی}
    Fatemeh Rostami *, Zienab Mirzajani
    Roman Seljuk or Anatolian Seljuk refers to the group of famous Seljuk sultans who, during the time of Suleiman bin Qatlamesh, gained the lands beyond Rome and Anatolia from Malik Shah, and after the fall of the Seljuks of Iran, they ruled in the northwest of Iran for a long time. The meeting of this dynasty with the Mongols in 629 and coming under the citizenship of Ilkhans is one of the main topics of this article. The results of this research show that from the perspective of Thomas Hobbs's political theory, Ilkhans were able to overcome the Roman Seljuks by relying on autocratic rule. In addition, the confrontation and interaction between Ilkhans and Seljuks can be evaluated with Hobbes's critical approach. The current research aims to investigate Hobbes's theory of government and power with an analytical and explanatory method, to examine the action and interaction of the Ilkhans and Seljuks of Anatolia.In addition, the confrontation and interaction between Ilkhans and Seljuks can be evaluated with Hobbes's critical approach. The current research aims to investigate Hobbes's theory of government and power with an analytical and explanatory method, to examine the action and interaction of the Ilkhans and Seljuks of Anatolia.
    Keywords: Ilkhanate, Anatolian, Seljuks, Hobbes, Political Power}
  • Khashayar Bourbouri, Hosseinali Nowzari *, Reza Shirzadi

    Since the immemorial time, the concept of freedom is one of the fundamental concepts which have had numerous effects on human lives. Many people suffered countless tortures or were jailed and sent to exile or even lost their lives due to freedom. Nevertheless, freedom can be considered to imply having volition and autonomy in practice and doing things; in a way that no one would force anyone to do anything which is not his desired action. Thus, freedom implies having the ability to do or refuse to do something. Generally speaking, freedom can be regarded as a general law which dominates the whole domain of life. Thomas Hobbes and John Locke are two main theoreticians of social contract who offered different views of the notion of freedom. The study of the view of these two theoreticians of freedom is necessary because one of them is the father of the idea of totalitarianism while the other is the founding father of liberalism. The current research is conducted using descriptive and analytic method and assays the ideas of these two philosophers concerning the notion of freedom within the context of their works.

    Keywords: Hobbes, Locke, freedom, State of Nature, Lex Naturalis or Natural Law}
  • سید رضا شاکری*

    این مقاله با پرسش از امنیت در فلسفه سیاسی‏‏ هابز به این مهم ‏می ‏پردازد که چرا قدرت و امنیت در دولت مدرن با هم پیوند داشته و از نقش فضیلت ‏مندانه انسان در ‏تامین‏ و گسترش امنیت در جامعه غفلت شده است. به بیان دیگر ناامنی در دوران معاصر و به‏ خصوص در پی ‏شکل ‏گیری‏ تجربه‏ های جهانی از لویاتان به مثابه تنها ساختار مشروع و ‏موثر‏ قدرت در جوامع و مناسبات ‏بین‏ المللی‏، بیش از آن که ناشی از منازعات قدرت در میان دولت‏ ها باشد، ریشه در نوع ‏‏انسان ‏شناسی ‏‏هابز دارد که خود مبانی نظری و تاسیسی دولت مدرن محسوب ‏می‏ گردد. این پژوهش با بهره ‏مندی از نظریه بازسازی انتقادی که بر محور منطق درونی ‏‏انسان‏ شناسی ‏‏هابز پیش ‏می‏ رود، ‏می‏ کوشد منابع ناامن‏ کننده و مولد ناامنی را در نوع دیدگاه‏‏ هابز از انسان معرفی و شناسایی کند. نتیجه این پژوهش نشان ‏می ‏دهد که انسان‏ شناسی‏‏ هابز به عنوان پایه نظری ساختار دولت مدرن امروزی، انسان را موجودی ذاتا خطرناک، نگران، خودخواه و در عین حال مشروع و موجه در رسیدن به همه خواسته ‏هایش ‏می‏ داند. این نوع ‏‏انسان‏ شناسی ‏‏منبع اصلی تولید ناامنی محسوب شده که پیامدها و آثارش در لویاتان بروز ‏می‏ کند.

    کلید واژگان: هابز, وضع طبیعی, وضع مدنی, ناامنی, انسان‏ شناسی, بازشناسی انتقادی}
    Seyed Reza Shakeri *

    By asking about security in Hobbes's political philosophy, this article addresses why power and security are intertwined in the modern state and the virtuous role of human beings in providing and promoting security in society has been neglected. In other words, insecurity in the contemporary era, and especially in the wake of the formation of global experiences of Leviathan as the only legitimate and effective power structure in societies and international relations, rather than resulting from power struggles between states are rooted in Hobbes's anthropology, which is itself the theoretical foundation of the modern state. Using this theory of critical reconstruction based on Hobbes's internal logic of anthropology, this study tries to introduce insecure and insecure sources in Hobbes's view of human beings and Identity. The results of this study show that Hobbes's anthropology, as the theoretical basis of the structure of today's modern state, makes man an inherently dangerous, anxious, selfish, and at the same time legitimate and justified being in achieving all his desires. This type of anthropology is the main source of insecurity production, the consequences and effects of which are reflected in Leviathan.

    Keywords: Hobbes, Natural Status, civil status, Insecurity, Anthropology, Critical Recognition}
  • مصطفی انصافی*، شجاع احمدوند

    در قرن بیستم با انتشار آثار ماکس وبر، اشمیت، لوویت، ووگلین و بلومنبرگ، علاقه‌ وافری برای کاوش در ریشه‌های الهیاتی مدرنیته و اندیشه سیاسی مدرن به وجود آمده بود و در همین راستا بسیاری از متون برجسته دوران اوان مدرنیته، موضوع تفسیر مجدد قرار گرفت. در این مقاله تلاش می‌شود تا ذیل پرداختن به بنیان‌های الهیاتی فیگور «کاته‌خون»، که برای نخستین بار در دومین نامه پولس به مسیحیان تسالونیکی از آن نام برده شده بود، اهمیت این مفهوم در تاریخ اندیشه سیاسی آشکار گردد. مفروض اصلی مقاله این است که اندیشه سیاسی مدرن همواره ریشه در الهیات مسیحی داشته و با سکولارسازی ایده‌های الهیاتی در تلاش برای ایجاد مشروعیت برای خود بوده است. در این میان تحت تاثیر کارل اشمیت و قرایت خاص و اقتدارگرایانه وی از مفهوم کاته‌خون، اغلب الهیات سیاسی را به معنای انسداد پروژه رهایی‌بخشی می‌دانند؛ اما آگامبن با اتکا به قرایت والتر بنیامین از الهیات سیاسی، با تفسیر مفهوم کاته‌خون ذیل مفهوم رستگاری، خوانشی رهایی‌بخش و رادیکال از این مفهوم ارایه می‌دهد که مسیر را برای صورت‌بندی دموکراتیک از الهیات سیاسی فراهم می‌کند.

    کلید واژگان: کاته خون, الهیات سیاسی, مدرنیته, هابز, اشمیت و آگامبن}
    mostafa ensafi*, Shoja Ahmadvand

    In the twentieth century, with the publication of the works of Max Weber, Schmitt, Löwith, Voegelin, and Blumenberg, there was a great deal of interest in exploring the theological roots of modernity and modern political thought, and many of the leading texts of the early modern period were reinterpreted. This article seeks to highlight the importance of this concept in the history of political thought by addressing the theological foundations of the figure of "Katechon", first mentioned in Paul's Second Epistle to the Thessalonians. The main premise of the article is that modern political thought has always been rooted in Christian theology and has sought to legitimize itself by secularizing theological ideas. In the meantime, under the influence of Karl Schmitt and his particular and authoritarian reading of the concept of Katechon, political theology is often seen as blocking the project of liberation, but thinkers such as Agamben interpret the concept of Katechon under the concept of salvation. It paves the way for the democratic formulation of political theology.

    Keywords: katechon, Political theology, Hobbes, Schmitt, Agamben}
  • شروین مقیمی زنجانی

    فلسفه مدرن به یک معنای بسیار مهم، خصم فلسفه قدمایی بود و برای پیروزی در این نبرد می‌بایست دایره عمل خود را از حدود «شناخت» امر خوب و امر بد، به سطح وسیع‌تر «چگونگی رسیدن به» امر خوب و پرهیز از امر بد، بسط می‌داد. فلسفه مدرن و به تبع آن، فلسفه سیاسی مدرن لاجرم می‌بایست زمینه را برای یقینیاتی جدید فراهم می‌آورد و این کوشش برای غلبه بر الهیات-سیاسی وحیانی پیش از او، به عنوان جدی‌ترین چالش بر سر راه تجدد، امری ضروری محسوب می‌شد. بدین ترتیب فلسفه سیاسی جدید، وظیفه طراحی و تدوین این الهیات جدید را که متضمن موضوعات جدیدی برای یقین انسان‌ها بود، موضوعاتی که قرار بود جای موضوعات قدیمی را در ساحت عقل سلیم بگیرد، بر عهده گرفت. ما در این مقاله برآنیم تا تاملات سه تن از مهم ترین فیلسوفان سیاسی مدرن اولیه را از منظر کوشششان برای تدوین الهیات مورد بحث، از نظر بگذرانیم. به زعم ما هر یک از این سه، وجهی از این الهیات را بسط دادند که در نهایت به پشتوانه‌ای اقناعی برای رژیم‌های لیبرال‌دموکراتیک تبدیل شد. «ماکیاولی» بر ضعیف‌شدن انسان به واسطه تبعیت از اخلاق مسیحی و تن‌ دردادن به اصل رستگاری نفس به عنوان وهمی که راه را بر رستگاری میهن بسته است، تاکید نمود. «هابز» بر بلایایی مثل جنگ و کشتار و ناامنی از یکسو و واماندن از رفاه و برآوردن امیال طبیعی بدن که رفته رفته قرار بود ذیل مفهوم خوشی، جای سعادت را در معنای قدمایی آن بگیرد، متمرکز شد. و در نهایت «اسپینوزا» در رساله الهیاتی- سیاسی که می‌توان از آن با عنوان انجیل لیبرال-دموکراسی سخن گفت، بر رد مداخله الهیات وحیانی در امر سیاست و تاکید بر حق طبیعی انسانی به مثابه یک ضرورت طبیعی تاکید نمود.

    کلید واژگان: لیبرال دموکراسی, الهیات سیاسی, ماکیاولی, هابز و اسپینوزا}
    Shervin Moghimi Zanjani

    The question of “what is the good?” was the main characteristic of the Socratic political philosophy. However, the modern political philosophy had to pass this question and like its enemy (namely revealed theology) present a definite and tangible definition of “the good”. In other words, they had to show that philosophy, in addition to being the authoritative source of knowledge, can and must be the basis for promoting human life and a guide for attaining the good in practice. The role of Machiavelli, Hobbes, and Spinoza from this point of view is so prominent. It seems that the good they defended, was the true origin of the values of a liberal democratic regime. These philosophers recognized that the necessity of the dogmatic definition of the good necessitates a theological-rhetorical expression to persuade the addresses. Therefore, without comprehending this theological-rhetorical backbone, the values of a liberal democratic regime cannot be understood completely. The modern political philosophy, on other hand, is the forbear of modern political science that its main subject is behavior and action of the citizens in a liberal democratic regime. Therefore, we can say that modern political science cannot be comprehended completely without contemplating on the ambivalent effort of these philosophers: on the one hand, their theological defense of the liberal democratic values, and on the other hand, their defense of a new scientific politics distinguished radically from ancient political knowledge.

    Keywords: Political theology, liberal democracy, Modern politics, Machiavelli, Hobbes, Spinoza}
  • محمدجواد رنجکش*، سعیده سادات گرامیان

    عموما در دیرینه شناسی نظریه یا مکتب ریالیسم،به هابز، ماکیاول یا در متون کلاسیک به کاتیلیای هندی،مکتب شون دزو در چین و در آراء اسلامی به ابن مقفع استناد می شود.ضرورت طرح چنین آرای و اندیشه هایی را می توان در ضروریات دهه 1930 و 1940 در پی وقوع دو جنگ بزرگ جهانی جستجو کرد.آن زمان که درپی، ناکامی اندیشه های آرمانگرایانه در جلوگیری از جنگ ه ا ومنازعات، نیاز محافل آکادمیک به دیدگاهی نوین و مبتنی بر واقعیت ها احساس میشد.این مقاله در تلاش است تا با بازخوانی آثار متعدد توماس هابز،تفاسیر واقع گرایانه از توماس هابز را اصلاح کند. این بدان معنی است که هابز به آن اندازه که غالبا تصور میشود به درک واقع گرایانه از روابط بین الملل، نزدیک نیست. با توجه به تصور هابز از انسان و وضعیت طبیعی، شکل گیری لویاتان و قانون طبیعت، می توان استدلال نمود که درک هابز از روابط بین الملل همیشه هم تعارض آمیز نبوده و امکان تنظیم منافع متناقض وجود دارد؛تفسیری که منجر به امکان اتحاد و همکاری در روابط بین الملل می شود.انگاره این نوشتار آن است که برایند نوشتارهای هابز حاکی از آن است که هابز نه صرفا ریالیست،که خردگرا نیز می باشد.روش این نوشتار مبتنی بر روش اسنادی و کتابخانه ای و تحلیل متن می باشد.

    کلید واژگان: هابز, دولت, رئالیسم, خردگرایی}
    Mohammad Javad Ranjkesh *, Saeede Sadat Geramian

    In the paleontology of the theory or school of realism, ،thomas Hobbes, Machiavelli, or in classical texts, the Indian Catilia, the Sean Dezoo school in China, and in Islamic thought, Ibn Muqaffa are generally cited. 1930 and 1940 followed the outbreak of the two great world wars. At a time when, following the failure of idealistic ideas to prevent wars and conflicts, the need for academic circles to have a new and fact-based perspective was felt. Correct realistic interpretations of Thomas Hobbes by rereading numerous works by Thomas Hobbes. This means that Hobbes is not as close to a realistic understanding of international relations as is often thought. Given Hobbes 'conception of man and the natural state, the formation of Leviathan, and the law of nature, it can be argued that Hobbes' understanding of international relations is not always conflicting and that there is a possibility of regulating conflicting interests, an interpretation that leads to unity and cooperation. In international relations. The idea of ​​this paper is that the result of Hobbes's writings is that Hobbes is not only a realist, but also a rationalist. The method of this writing is based on documentary and library methods and text analysis.

    Keywords: Hobbes, state, person, rationalism, realism}
  • کامیار صفایی، سید علیرضا حسینی بهشتی*

    مفهوم «حاکمیت» از مفاهیم کلیدی فلسفه سیاسی مدرن است. این مفهوم که نخستین بار «ژان بدن» و «تامس هابز» در عصر مدرن آن را به گونه‌ای نظام‌مند تبیین کرده اند، دلالت بر معانی‌ای همچون قدرت مطلق و مشروع بر وضع قانون دارد. نگره غالب در اندیشه سیاسی، به سبب همین پیشگامی بدن و هابز در تبیین معنای حاکمیت، این مفهوم را مفهومی ابداعی می‌داند که در عصر مدرن کشف شده است. تحقیق حاضر اما درصدد است تا نشان دهد که مفهوم حاکمیت، برآمده از یکی از مفاهیم محوری الهیات مسیحی، یعنی مفهوم «داوری» است و نظام‌مند شدن آن توسط بدن و هابز به معنای ابداع آن در مقام مفهومی کاملا مدرن نیست. برای این منظور، مقاله حاضر به جست وجوی معنای واژه داوری در عهد عتیق و عهد جدید پرداخته و می کوشد تا بر مبنای تفاسیر برجسته از کتاب مقدس نشان دهد که این مفهوم در الهیات مسیحی واجد سه معنای نسبتا متمایز، اما در عین حال درهم تنیده است. این سه معنا عبارتند از: «قانون گذاری»، «داوری در معنای قضایی و حقوقی» و «حاکمیت» که آمیزه ای پیچیده از این هر سه معنا، با ویژگی های مفهوم حاکمیت در معنای مدرن کلمه مطابقت دارد. از این رو و از طریق بسط معانی واژه داوری و تطبیق آن با مفهوم حاکمیت در عصر مدرن نزد ژان بدن و تامس هابز، نوشتار حاضر در پی آن است که نشان دهد مفهوم حاکمیت برآمده از مفهوم الهیاتی داوری است و بنابراین شکل گیری مفهوم حاکمیت در معنای مدرن کلمه را نه در گسست با سنت مسیحی، بلکه باید در امتداد آن دانست.

    کلید واژگان: داوری, حاکمیت, عهد جدید, هابز, بدن}
    kamyar safaei, Saiedalireza Hosseinibeheshti*

    The concept of "sovereignty" is one of the key concepts of modern political philosophy. This concept, systematically explained for the first time in the modern age by Jean Bodin and Thomas Hobbes, implies the meanings like absolute and legitimate power over the legislation process. The prevailing attitude in political thought, due to the very pioneering of Bodin and Hobbes in explaining the meaning of sovereignty, views this concept as an innovative concept which is discovered in the modern age. This article tries to demonstrate, however, the concept of sovereignty is raised from Christian theology and one of its main topics: The concept of "judgement". Therefore, the systematization of the term "sovereignty" by Bodin and Hobbes never means that they invented this concept as a wholly modern one. For this purpose, this article searches for the meaning of the term "judgement" in the Old Testament and the New Testament, and, on the basis of the prominent commentaries of the Scriptures, seeks to show that this concept has three relatively distinct but intertwined meanings. These three meanings are "Legislation", "Judgement in legal and judicial sense" and "Sovereignty", all of which accords with the features of the notion of sovereignty in the modern sense of the word. Consequently, it can be said that, the formation of modern sovereignty has not happened in discontinuity with Christian theology, but in continuity with it.

    Keywords: Judgment, Sovereignty, New Testament, Hobbes, Bodin}
  • شروین مقیمی زنجانی*
    جریان غالب در تفسیر فلسفه سیاسی روسو، جریانی است که می کوشد فهم روسو را به فهم «تمایز جوهری» او از هابز و لاک منوط کند. بدین ترتیب فهم ایده شهروندی مدرن که با فلسفه سیاسی روسو وارد مرحله ای اساسی شد نیز اغلب بر همین منوال، یعنی با تاکید بر «تمایز جوهری» میان ایده شهروندی نزد هابز و روسو به انجام می رسد. اما پیچیدگی و چندلایگی فلسفه سیاسی روسو نباید موجب شود که از پیوند محکم و اساسی آن با طرح نوینی که هابز درانداخت، غفلت ورزیم. در واقع روسو درست به مانند اسلاف مدرن خویش با این حکم موافقت کرد که انسان بنا به طبیعت خویش، موجودی غیرسیاسی است و اینکه تحلیل وضع بشر را باید از ایده فرد آغاز کرد. هدف از این مقاله کوشش برای نشان دادن این امر است که فهم فلسفه سیاسی روسو و به تبع آن فهم ایده شهروندی نزد روسو، بیشتر از آنکه در پرتو آن «تمایز جوهری» امکان پذیر باشد، در ذیل بسط ایده هابز و به یک معنا رادیکال کردن آن ایده قابل فهم است. ما می خواهیم نشان دهیم که ایده فرد صاحب حق در فلسفه سیاسی روسو، همان مبنایی است که اجازه نمی دهد تمایز میان فلسفه او و هابز چندان «جوهری» باشد. بر همین اساس آنچه روسو را از هابز و لاک و لاجرم شهروند روسویی را از شهروندی هابزی و لاکی متمایز می کند، بسط مقدمات هابزی و به یک معنا رادیکال کردن مبانی مدرنیستی فلسفه سیاسی هابز است که به درکی از شهروندی نزد روسو منتهی شد که اکنون در مقام طبیعت ثانوی انسان مدرن خودنمایی می کند.
    کلید واژگان: ایده فرد, روسو, شهروندی, فلسفه سیاسی, وضع طبیعی, هابز}
    Shervin Moghimi Zanjani *
    The mainstream approach in interpreting the Rousseau's political philosophy is one that stipulates the understanding of Rousseau to the understanding of his "essential distinction" from Hobbes and Lock. Therefore in this approach, the understanding of the modern idea of citizenship which underwent a fundamental evolution through Rousseau's philosophy is dependent on the understanding of that "essential distinction". But we should not ignore the tight relationship between the Rousseau's political philosophy and Hobbes's new political design, in spite of its complexity and multilayered character. In fact Rousseau just like his modern predecessors confirms that human being in naturally apolitical and that for analyzing human condition we must begin with the idea of "individual". In this article, our purpose is to show that the understanding of Rousseau's political philosophy and thereby understanding of the idea of citizenship in Rousseau's thought is comprehensible more through the development and the radicalization of Hobbes's idea of the individual than through the "essential distinction". According to our reasoning the idea of "the individual possessed unconditional right in the state of nature" as the foundation of the new approach to politics is just the same idea hinders us to take this "distinction" into account as an "essential" one. Therefore what distinguishes Rousseauian citizenship from Hobbesian citizenship is the development and the radicalization of Hobbesian premises and leading to the conception of citizenship turned into second nature of the modern man.
    Keywords: Rousseau, Hobbes, Citizenship, idea of individual, stste of nature, political philosophy}
  • حسین علائی، جعفر براتی*

    هدف تحقیق حاضر بررسی نقش هابز در شکل گیری مبانی نظری دولت مدرن است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که هابز با توجیه دولت مطلقه، در واقع برخی از عناصر دولت مدرن را نیز توجیه نمود. اختیارات مطلق حاکم به جهت برقراری نظم و جلوگیری از آشوب از دیدگاه هابز، به دولت مطلق منجر می گردد که در آن هیچ گونه قدرت رقیبی در برابر پادشاه به جهت محدودیت اختیارات او وجود ندارد. بنابراین، نظریه هابز در توجیه عقلانی دولت مطلقه، برخی از عناصر دولت مدرن را در خود دارد. مشروعیت انحصاری حکومت در استفاده از زور، مطلق بودن حاکمیت، انقیاد کلیسا در برابر حاکم مدنی، آزادی و برابری طبیعی افراد جامعه و مشروعیت حکومت بر رضایت اتباع از مهم ترین موارد تاثیرگذاری هابز بر دولت مدرن است.

    کلید واژگان: دولت مدرن, دولت مطلقه, هابز, قرارداد اجتماعی}
    Hossein Alaee, Jafar Barati *

    The purpose of the present study is to review the role of Hobbes on the formation of the theoretical principles of the modern state. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that by justifying the absolute state, Hobbes indeed justified some elements of the modern state too. In Hobbes' view, the absolute authority of a leader for establishing order and preventing chaos leads to an absolute state in which there is no competitive power in front of a king to limit his authority. Therefore, the theory of Hobbes for the rational justification of the absolute state, involves some elements of the modern state. The exclusive legitimacy of the government in using force, totalitarianism, the churches' obedience to the civil ruler, natural freedom and equality of people in society, and the state legitimacy over the satisfaction of citizens are among some important impacts of Hobbes on the modern state.

    Keywords: Modern State, Absolute State, Hobbes, Social Contract}
  • زهره موسوی فر *

    مهم ترین هدف سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین المللی است. اما هیچ یک از ارکان سازمان ملل مفهوم صلح را تعریف ننموده اند. افزودن عبارت امنیت بین المللی نیز کمکی به تعریف صلح نکرده است. این مقاله علاوه بر مطالعه مفهوم صلح به بررسی فلسفه سیاسی صلح از دیدگاه هایزوکانت می پردازد. هابز با نگاه بد بینانه خود، صلح را امری ساختگی دانست. دیدگاهی که منشا رئالیسم سیاسی گردید و به سیاست عملی دامن زد. سیاست عملی با نادیده گرفتن عدالت کیفری برای قربانیان نقض حقوق بشر بر صلح تاکید می کندو مرتکبان جرایم بین المللی را بی کیفر می گذارد.اما کانت با فلسفه اخلاق گرایانه خود صلح پایدار را حاصل احترام به حقوق بشر تلقی کرد. اندیشه ای که در لیبرالیسم سیاسی متبلور شد و عملکرد سازمان ملل را از جستجوی صلح منفی به تلاش برای تحقق صلح مثبت از طریق عدالت کیفری برای جوامع قربانی نقض گسترده حقوق بشر معطوف نمود.رویکردی که حاصل ان ایجاد محاکم کیفری بین المللی و دیوان کیفری بین المللی بود.این امر بیانگر آن است که آینده حقوق بین الملل با ارتقا حقوق بشر پیوندناگسستنی دارد.

    کلید واژگان: صلح, عدالت کیفری بین المللی, هابز, کانت, سیاست عملی}
    zohreh Mosavifar *

    The addition of the term "international security" has also not helped to define peace. In addition to the concept of peace, this paper examines the political philosophy of peace from the point of view of Hobbes and kant. Hobbes, in his pessimistic look considered peace as a fake. A view that led to political realism and to realpolitik.Realpolitik emphasis the imposition of criminal justice for victims of human rights violation and do not punish perpetrators of international crimes. But Kant pursued a lasting peace with his moral philosophy as a result of respect for human rights. The notion that crystallized political liberalism and the UN's search for negative peace in efforts to achieve positive peace through criminal justice for the victim societies of widespread human rights violation.The function that led to the establishment of international criminal tribunals and international criminal court.This suggests that future of international law inextricably linked to the promotion of human rights.

    Keywords: Peace, International Criminal Justice, Hobbes, Kant, Realpolitik‎}
  • حسن قاسمی *، ابوالفضل شکوری
    مسئله حاکمیت در دین، محل مناظرات طولانی بوده است که با پیگیری تفاسیر این مفهوم در متون مقدس، آرای مختلفی را می توان دید. «توماس هابز»، نظریه پرداز حاکمیت در اوایل دوره مدرن با تفسیر کتاب مقدس و بر اساس روش شناسی علمی خود، نقش بسزایی در تدقیق رابطه دو حوزه حاکمیت و دین داشته است. این مقاله، تحول در مفهوم حقوق طبیعی را همچون پل واسط میان حاکمیت و دین در نظریه هابز برجسته می کند و با تطبیق این مفهوم در تفسیری که هابز از کتاب مقدس دارد، مدعی است که هابز، مولفه اصلی نظریه خود یعنی قرارداد اجتماعی را در خوانش متن مقدس گنجانده و آن را به نفع مرجعیت یک حاکم مقتدر که در پی صلح و امنیت فرد و به طور کلی حفظ حقوق طبیعی فرد است، تفسیر می کند.
    کلید واژگان: حاکمیت, هابز, کتاب مقدس, حقوق طبیعی و تفسیر}
    Hassan Ghasemi *, Aboulfazl Shakouri
    Sovereignty issue has been the topic of long debates where the follow-up of interpretations of this concept in scripture has led to a variety of votes. Thomas Hobbes, the sovereignty theorist, has had a pivotal role in clarifying the relationship between Sovereignty and religion in the early era of modernism by interpreting Scripture based on his scientific method. This article highlights the transformation in the concept of natural rights as a bridge between sovereignty and religion in Hobbes's theory. In addition, this study corresponds to this concept with Hobbes's interpretation of Scripture and, thereby, it is claimed that Hobbes has embedded the main component of his theory, which is social contract, in reading the Scripture. Then, Hobbes interprets it in favor of a powerful ruling authority who is seeking for individual's peace and security and also the maintaining the individual's natural rights at large.
    Keywords: sovereignty, Hobbes, Scripture, natural right, interpretation}
  • شروین مقیمی زنجانی *
    فهم انگاره شهروندی مدرن عمدتا با تکیه بر رهیافت های تاریخی-اجتماعی و بعضا حقوقی صورت می گیرد و در این میان سهم رهیافت فلسفی به مقوله ی شهروندی در معنای جدید آن، چندان پررنگ نیست. در این مقاله از منظر بحث در فلسفه سیاسی مدرن، خاستگاه های اساسی تلقی مدرنیستی از مقوله ی شهروندی را با تمرکز بر آراء تامس هابز بررسی می کنیم. به زعم نگارنده فلسفه سیاسی هابز واجد دلالت ها و تضمنات بنیادینی برای انگاره شهروندی مدرن است. آنچه در کانون این دلالت ها و معانی می تواند مقوم استدلال ما مبنی بر نقش بنیان گذار برای هابز در بحث از شهروندی مدرن باشد، دو اصل اساسی است: نخست ایده «فرد»؛ ایده ای که به عنوان یکی از مهم ترین نقاط گسست فلسفه سیاسی جدید از قدیم، تکیه گاه اصلی انگاره هایی چون شهروندی در قاموس مدرنیستی آن محسوب می شود. دوم تبدیل شدن قانون طبیعی به حقوق طبیعی، یا به عبارتی، تبعیت قانون طبیعی از حقوق طبیعی که به بنیادگذاری دولت مدرن بر اساس فردگرایی پیش گفته منتهی شد. اگر بتوان ایده «فرد صاحب حق بی قید و شرط در وضع طبیعی» را به عنوان مبنای تلقی جدید از سیاست منظور کرد، آن گاه هابز به عنوان طراح اصلی این ایده در دوره مدرن، به نوعی بنیادگذار شهروندی مدرن نیز هست.
    کلید واژگان: هابز, شهروندی, فرد, حق طبیعی, قانون طبیعی}
    Shervin Moghimi Zanjani *
    The understanding of the modern notion of citizenship is mostly based on the sociohistorical and partly legal approaches and the contribution of the philosophical approach is not as considerable as we think it deserves. We attempt in this article to take the Hobbesian roots of the modernist notion of citizenship into consideration from philosophical point of view. We think that Hobbes's political philosophy has the fundamental implications for the new notion of citizenship.These implications are so fundamental that we may speak about Thomas Hobbes as the founder of the modern idea of citizenship. It seems that there are two principles on which he grounded his status as the founder of the modern idea of citizenship:The first is the idea of "individual"; it is one of the most important rupture points that separate the new political philosophy from the pre-modern one and meanwhile the substantial backrest of the some new notions such as the modern citizenship. And the second is replacing the natural law by the natural right or subordinating the natural law to the natural right. This transfiguration led to the individual-based modern state. In this article, we will show that if we can suppose the idea of "the individual possessed unconditional right in the state of nature" as the foundation of the new approach to politics, then we can call Thomas Hobbes as the founder of modern citizenship because he was the original designer of this type of individuality from the political point of view.
    Keywords: Hobbes, citizenship, Individual, natural right, natural law}
  • محمدعلی توانا، نفیسه الله دادی
    «لویاتان» از نخستین متون فلسفه سیاسی مدرن است که می کوشد وضع مدنی قانونمند مبتنی بر جامعه بازاری و دولت بورژوایی را جایگزین وضع طبیعی سازد که در آن جنگ همه علیه همه برقرار است. حال این پرسش طرح می گردد: آیا وضع مدنی هابز عاری از خشونت است (پرسش)؟ به نظر می رسد گذار از وضع طبیعی به وضع مدنی نه تنها پایان خشونت نیست، بلکه در کنار خشونت کنشگرانه آشکار، گونه های پنهان تر خشونت همچون خشونت کنش پذیرانه و نمادین نیز تقویت می گردد (فرضیه). مقاله حاضر به منظور فهم و تحلیل گونه های خشونت در وضع مدنی هابز از چارچوب نظری «اسلاوی ژیژک» بهره می برد (چارچوب نظری). به نظر می رسد منشا خشونت کنش گرانه، کنش پذیرانه و نمادین در وضع مدنی هابز را در چند عامل می توان جست وجو کرد: نخست اینکه هراس اجتماعی که از ذات شرور بشر متاثر شده است، همچنان در وضع مدنی تداوم می یابد؛ دوم اینکه در وضع مدنی هابز، شخص حاکم که دارای اقتدار برتر (حاکمیت مطلق) است، مستثناست؛ سوم اینکه شخص حاکم برای مهار خشونت افسارگسیخته وضع طبیعی به نیروی قانون، عرف و اخلاق متوسل می گردد که خود طردکننده، سرکوبگر و محدودیت ساز است. به بیان ساده، بخشی از شهروندان را به نفع بخشی دیگر طرد، سرکوب یا محدود می سازد (یافته ها). مقاله حاضر از روش هرمنوتیک متن - مولف محور بهره می برد (روش).
    کلید واژگان: لویاتان, هابز, خشونت, وضع مدنی, وضع طبیعی}
    Mohammad Ali Tavana
    Leviathan is one of the first modern political philosophy texts, which attempt to replace regular civil state of market society and the bourgeois state with the state of nature in which is war of all against each other. Now, the question is: Is civil state of Hobbes is free of violence? It seems that the transition from the state of nature to the civil state is not end of violence, but besides the obvious activist violence, it reinforces more hidden forms of violence including action-accepting and symbolic violence (Hypothesis). This article, in order to understanding and analyzing the types of violence in the civil state of Hobbes, uses the theoretical framework of Slavoj Zizek (theoretical framework). It seems that the origin of activist violence, action-accepting and symbolic in Hobbes's civil state can be found on several factors; The first is that the social phobia that is affected by the evil nature of human still continues in civil state. Second, in the civil state of Hobbes, the governor that has superior authority (sovereignty) is the exception. Third, the ruler for containing the unleashed violence of nature of state, resorts to the force of law, common law and morality, which itself is repulse, repression and Constraint. In other words, it makes a part of citizens in favor of other part, exclusion, repression or limit (the findings). The present article uses Text- author centered hermeneutic method (method).
    Keywords: Leviathan, Hobbes, violence, civil state, state of nature (status Quo)}
  • نفیسه الله دادی *، محمدعلی توانا
    با نگاه واشکافی تبارشناختی به دو جمله نمادین زیر از جامعه طبیعی هابز مبنی بر «جنگ همه بر ضد همه» و «انسان گرگ انسان است»، چکیده پیام این مقاله در پاسخ بدین سوال شکل گرفته است: آیا جنبه های پنهان خشونت را می توان در وضع طبیعی هابز جستجو نمود؟ سرچشمه خشونت در وضع طبیعی هابز کجاست؟ انسان یا جامعه؟ (پرسش). نوشتار حاضر به منظور تحلیل گونه های خشونت در وضع طبیعی هابز از مبنای نظری اسلاوی ژیژک بهره می برد که بر خشونت سه وجهی (خشونت آشکار، خشونت پنهان و خشونت غیرقابل نمادین) که در مجموع شامل شش نوع است، تاکید می گذارد (مبنای نظری). با ابتناء بر نگاه ژیژک به نظر می رسد وضع طبیعی هابز بیش از هر چیز با خشونت کنشگرانه، کنش پذیرانه و نمادین توام می باشد. آن چه به چنین خشونت هایی دامن می زند از یک سو ریشه در ذات شرور بشر دارد که سبب استمرار ترس در جامعه می گردد (وضعیت ترس دائم) و از سوی دیگر نیز فقدان اقتدار برتر است که بتواند علل خشونت را مهار نماید (یافته ها). مقاله حاضر از روش هرمنوتیک متن محور بهره می برد (روش).
    کلید واژگان: هابز, لویاتان, وضع طبیعی, خشونت, ترس}
    Nafiseh Allahdadi *, Mohammad Ali Tavana
    Focusing on Hobbes’s description of human natural condition as "war against all" and "man is the wolf of man", this paper aims to answer the following main questions: Are there hidden aspects of violence in Hobbes's natural state? Where is the source of violence in Hobbes's natural state? Man or community? (Questions) The present paper uses the theoretical basis of Slavoj Zizek to analyze the forms of violence in natural state of Hobbes, which emphasizes upon tri-dimensional violence (apparent violence, hidden violence and non-symbolic violence), which in total consists of six types (theoretical basis). Hobbes's natural state of affairs is more than anything else associated with action and symbolic violence. What contributes to such violence rooted, on the one hand, in the nature of human evil that causes ongoing fear in society (the state of constant fear), and on the other hand, the lack of supreme authority that can control the causes of violence (the findings).The present study uses the text-based hermeneutic method (method).
    Keywords: Hobbes, Leviathan, Natural State, Violence, Fear}
  • محمد کمالی گوکی*، حجت زمانی راد

    هابز و لاک به عنوان دو اندیشمند انگلیسی قرن هفدهم میلادی، تاثیرات عمیقی بر جریان اندیشه سیاسی گذاشتند تا آنجا که می توان آن ها را از جمله موسسین فلسفه سیاسی لیبرالیسم که اکنون یکی از فراگیرترین مکاتب سیاسی است- و بنیان گذارن نظام دولت - ملت فعلی جهان دانست که تحقیق در اندیشه ی آن دو را ضروری می سازد. هابز و لاک هم از نظر فلسفی و هم از نظر اندیشه سیاسی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند: هردو تجربه گرا و هر دو از اصحاب قرارداد اجتماعی اند. با این حال، اگرچه این دو در یک برهه ی تاریخی می زیسته اند و اگرچه به یک شیوه به تحلیل نظام سیاسی بر مبنای نظریه قرارداد اجتماعی پرداخته اند؛ اما نظام سیاسی پیشنهادی آن ها که برآمده از یک قرارداد اجتماعی بود؛ تفاوت زیادی دارد. دولت هابزی، حکومتی اقتدارگراست اما نظام سیاسی لاک، حکومتی مردمی با سویه های دموکراتیک است. سوال مقاله ی حاضر این است که دلیل چنین اختلافی در تحلیل دولت توسط هابز و لاک چیست؟ پاسخ به این پرسش در قالب رهیافت پارادایمی به اندیشه سیاسی و با روش تحلیل محتوا و تکیه بر آثار اصلی هابز و لاک انجام می شود.

    کلید واژگان: پارادیم, دولت, هابز, لاک, انسان شناسی, معرفت شناسی}
    Mohammad Kamali Gouki *, Hojjat Zamani Rad

    Hobbes and Locke as the seventeenth century English philosopher put profound impact on the political thought, As far as they can, including the founders of the political philosophy of liberalism -that is now one of the most pervasive political doctrines- And the founders of the of nation-states current world system knew that the researching on the thought them make necessary. Hobbes and Locke, both in the philosophical and political thought are very similar to each other: both the empiricist and are of the companions social contract. However, though the two lived in a historical period and although it is a way to analyze a political system based on social contract theory, But the political system which was born out of a social contract, is very different. State of the Hobbes, is authoritarian government, but Locke's state is democratic political system, with popular aspects. The question of this paper is the reasons for differences in such analyze from State of the Hobbes and Locke? Asked in a paradigm framework of political thought and with content analysis method based on original works of Hobbes and Locke Is performed.

    Keywords: Paradigm, State, Hobbes, Locke, Anthropology, Epistemology}
  • سید رضاشاکری
    امنیت در نظام هی معرفت دینی و فلسفه سیاسی کلاسیک در عصر باستان، فی نفسه مسئله نبوده است. در واقع، امنیت درونی انسان ماقبل تجدد، ریشه در تقدیری داشت که آدمی آن را خارج از دسترس خود می دید. آدمیان در فضی آرام دینی می زیستند و یمان داشتند که مقدرات خداوند در ناموس طبیعت و اعتدال نهفته در امور هستی، زیست بشر و امنیت درونی او را معین کرده است. فلسفه رواقی که بعدها به جریان فلسفی افلاطون و ارسطو و نیز به تفکر فلسفی مسیحی پیوند خورد، بر همین اساس بنا شده بود؛ اما فلسفه سیاسی جدید که مبنی دولت مدرن به شمار می رود، امنیت و قدرت را در کانون توجه خود قرار داده است.
    Sayyed Reza Shakeri
    In the Ancient period religious knowledge system and classic political philosophy didnt in itself focus on security. Inward security in the pre-modern era, in fact, was rooted in the fatality that unavailable for the human being. They were lived in the spiritual atmosphere and believed in the divine destiny that flow over in the natural law and latent harmony in the universe in which definite his/her life and inward security. The Stoic philosophy, in addition, was based upon this order which linked to the Plato's and Aristotle's and Christianity philosophy, the later. In stead of the past, modern political philosophy that constructed the modern state was paying more attention on power and security.Here the purpose is reviewing what and how the transition occurred in the history of political thoughts and for doing it, it is necessary to definite how the men converted. Author by exploring how the modern mankind emerged in the west and explanting the characteristics of him/her is trying to form into the existence and evaluation of the political theory by referring to the two important thinkers: Machiavelli and Hobbes. Resulting that men by denying the gifted and destined order felt alone, and inevitably insecurity and unsafely made more important than. So security made way as the fireplace of the modern age.
    Keywords: Modern Political Theory, Security, Power, Machiavelli, Hobbes}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال