جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "iran's islamic revolution" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «iran's islamic revolution» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
انقلاب اسلامی ایران به عنوان پدیده ای نادر که منجر به تحولاتی عمیق گردیده، بارها مورد تفسیر متعدد قرار گرفته است.این انقلاب به دلیل عدم تعهد به شرق و غرب و مطرح ساختن جمهوری اسلامی به عنوان شکلی از حکومت برای اولین بار در سطح جهان، دو اردوگاه سوسیالیسم و لیبرالیسم را با چالش مواجه ساخت.مردم سالاری دینی، عدالت و ولایت فقیه از جمله نظام های معنایی و عناصر گفتمان انقلاب اسلامی ایران بود که به موازات تحولات داخلی، زمینه ساز روندی از رخدادها و تحولات در سطح جهان و به خصوص جوامع اسلامی شد.این انقلاب بیشترین اثر را در تعالی گفتمان سیاسی شیعه به دنبال داشته و موجب تحول آن از حالت سکون به حالت پویا شده است.گر چه این انقلاب، همه کشورهای اسلامی را متاثر کرد، اما مهمترین آنها، عراق کشور مهم شیعه نشین در جهان اسلام بود.این مقاله، به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر گفتمان سیاسی شیعه کشور عراق پرداخته و برای اینکار از ترکیب روش گفتمان و نظریه پخش به عنوان یک مدل تحلیلی برای انقلاب اسلامی استفاده شده است.تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر گفتمان سیاسی شیعه درعراق، در زمان صدام، گفتمان مقاومت بود. ولی بعد از سقوط او، در ابتدا به دلیل از بین رفتن دشمن اصلی، گفتمان مقاومت نیز دچار چالش شد. ولی تحت هدایت و رهبری مرجعیت و نبود سرکوب شدید صدام، دوباره دالهای گفتمان سیاسی شیعه در یک زنجیره هم ارزی مناسب، براساس نیازها و شرایط زمانه مفصل بندی شده و دو خرده گفتمان مقاومت،علیه تروریسم و اشغالگر خارجی ایجاد شد
کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, گفتمان سیاسی شیعه, گفتمان مقاومت, عراقIran's Islamic Revolution as a rare phenomenon that led to deep changes has been interpreted many times. This revolution challenged the two camps of socialism and liberalism due to the lack of commitment to the East and the West and the introduction of the Islamic Republic as a form of government for the first time in the world. Religious democracy, justice and religious authority were among the semantic systems and discourse elements of Iran's Islamic Revolution, which, along with internal developments, became the basis for a trend of events and developments at the world level, especially in Islamic societies. This revolution has had the greatest effect on the advancement of Shia political discourse and has caused its transformation from a static state to a dynamic state. Although this revolution affected all Islamic countries, the most important of them was Iraq, an important Shiite country in the Islamic world. This article examines the impact of the Islamic Revolution on the Shia political discourse in Iraq, and for this purpose, the combination of the discourse method of Lacla and Moff and the diffusion theory has been used as an analytical model for the Islamic Revolution. The impact of Iran's Islamic Revolution on the Shiite political discourse in Iraq during Saddam's time was the discourse of resistance. But after his fall, initially due to the disappearance of the main enemy, the discourse of resistance was also challenged. But under the guidance and leadership of authority and the absence of Saddam's severe repression
Keywords: Iran's Islamic Revolution, Shia Political Discourse, Resistance Discourse, Iraq -
جمهوری آذربایجان با توجه به دارا بودن جمعیت 85 درصدی از شیعیان و همچنین به دلیل قرار گرفتن در همسایگی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های زیادی برای نفوذ گفتمان اسلام سیاسی شیعی در خود دارد. درواقع، پس از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان، مسلمانان این کشور به رغم سلطه هفتاد ساله نظام کمونیستی شوروی، دین اسلام را به عنوان عامل اساسی در شکل دهی به هویت خویش حفظ کردند؛ اما با توجه به استقرار حکومت های سکولار در این جمهوری، جریان های اسلامی تاکنون نتوانسته اند الگوی مناسبی برای تطبیق ارزش های اسلامی و ملی خود ارائه دهند؛ بنابراین در آذربایجان تقابل گفتمان های مختلف برای الگوسازی مناسبات سیاسی مشاهده می شود؛ بنابراین پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که تقابل گفتمان اسلام سیاسی شیعی به ویژه گفتمان متاثر از انقلاب اسلامی ایران و گفتمان نوعثمانی گرایی ترکیه در جمهوری آذربایجان چگونه است؟ پژوهش حاضر مبتنی بر چهارچوب نظری گفتمان و کاربست روش کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است. فرض پژوهش آن است که نوعی تقابل غیرمستقیم بین دو گفتمان مذکور در آذربایجان وجود دارد. نگارندگان گفتمان اسلام سیاسی شیعی را به دلایل متعدد به عنوان گفتمانی اصیل در آذربایجان و گفتمان نوعثمانی گرایی را به عنوان گفتمان رقیب مفروض می دانند. به سبب دولت سکولار آذربایجان و ممانعت آن از ترویج گفتمان اسلام سیاسی شیعی، گفتمان نوعثمانی گرایی با دال مرکزی اسلام لیبرال، با حمایت دولت آذربایجان در حال گسترش است.کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, تقابل گفتمانی, جمهوری آذربایجان, گفتمان اسلام سیاسی شیعی, گفتمان نوعثمانی گراییJournal of Fundamental and Applied Studies of the Islamic World, Volume:6 Issue: 19, 2024, PP 167 -203The collapse of the Soviet Union and the independence of its republics had significant effects on the policies of the neighboring countries in various political, cultural, economic and social fields, so that each of the neighbors tried to establish deep relations with these countries based on their interests. In this regard, the Republic of Azerbaijan, as one of the newly independent countries, due to its geopolitical, geoeconomic and geocultural position, was able to attract the attention of countries such as Iran and Turkey in order to strengthen their relations with the government and people of Azerbaijan. Due to the establishment of secular governments in the Republic of Azerbaijan, Islamic movements have not yet been able to provide a suitable model for adapting their Islamic and national values. Therefore, the Republic of Azerbaijan is witnessing the confrontation of different discourses to model political relations. This research seeks to answer the main question, what is the contrast between the discourse of Shia political Islam, especially the discourse influenced by the Islamic Revolution of Iran, and the discourse of Turkish neo-Ottomanism in the Republic of Azerbaijan? The current research is based on the theoretical framework of the discourse and the application of the descriptive-analytical qualitative method. Considering that Shiite political Islam and Ottomanism each have elements and components of the same discourse, they can be analyzed in the form of discourse analysis. Discourse analysis can be considered as the discovery of apparent and hidden meanings in discourse streams that appear in different linguistic and meta-linguistic forms. The findings show that the discourse of Shia political Islam is an authentic discourse in the Republic of Azerbaijan and the discourse of Ottomanism is considered as a rival discourse. Thus, as we have stated, each discourse has a central sign and floating signs that make it cohesive. The central sign of Shia political Islam discourse is velayat al-faqih. Also, the floating signifiers of this discourse can be considered as republic and government, rule of law, justice, independence, freedom, anti-tyranny. On the other hand, the central signifier of the discourse of Ottomanism can be considered as liberal political Islam. This type of Islamism entered Turkey's political arena with the victory of the Justice and Development Party in the parliamentary elections of 2002. Liberal political Islam believes that the majority of Islamic rulings are in the field of individual rulings and issues, and Islam does not have a plan for political and social management, and only a small part of it is in the field of government. Liberal political Islam believes in the secularity of the Turkish government, but opposes the removal of religious symbols from public places, such as banning women's hijab in public places. They are not trying to establish an Islamic government. In fact, they have a kind of conservative Islam. Also, nationalism, secular government, democracy and balanced relationship with East and West are the floating signifiers of the discourse of neo-Ottomanism. Considering that the political system of the Republic of Azerbaijan is secular on the one hand, and on the other hand, it is considered the second Shia country in the world, the Islamic Republic tried to support the Shia people of Azerbaijan and finally strengthen its relations with the Republic of Azerbaijan. In this regard, it also took extensive measures, but the government of Azerbaijan, by changing its foreign policy approach, turned towards the Zionist regime, the West, and Turkey, and also narrowed the space for Shiite Islamists and tried to suppress them. For example, the Islamic Party in the Republic of Azerbaijan, despite the cancellation of its activity license by the government and the arrest of its leaders, has always shown that it has a high level of mobilization ability and enjoys relatively wide support. Therefore, it is considered a significant threat to the government and as a result, it plays an important role in the political life of this country. At the same time, Turkey is promoting and promoting its liberal political Islam model in Azerbaijan with the tendencies of neo-Ottomanism. The influence of the secular reading of Islamism and the religious tolerance of Ottomanism is growing among the young generation and Muslim intellectuals. Despite the restrictions placed on the Shiite parties, the government of Azerbaijan has not imposed any ban on the activities of secular Islamism in Turkey and on the contrary has officially supported them. In fact, this movement has kept itself away from any political confrontation and has pretended that it is not seeking to overthrow the political structure of Azerbaijan. In general, it can be said that there is a kind of indirect confrontation between these two political-Shia-Islam discourses based on velayat-faqih and the liberal political Islam of Ottomanism in the Republic of Azerbaijan.Keywords: Iran's Islamic Revolution, Confrontation, Dekhtmani, Republic Of Azerbaijan, Shia Political Greeting Discourse, Discourse, Ottomanism
-
با فروپاشی شوروی سابق، نظام تک قطبی به رهبری آمریکا در سطح بین الملل مطرح شد. سیاست های خارجی آمریکا از گسترش پایگاه های نظامی در مناطق مختلف، مداخله در جنگ های داخلی، منطقه ای و نیابتی و غیره را نشان می دهد. شکل گیری قدرت های نوظهور مانند چین و روسیه، شکست های پی در پی در کشورهای منطقه غرب آسیا و همچنین ناتوانی در تقابل با ایران به عنوان کشور تاثیرگذار سیاسی و امنیتی در منطقه، زمینه ساز افول قدرت آمریکا در سطح بین الملل شده است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است و در آن به افول آمریکا در منطقه غرب آسیا و نقش انقلاب اسلامی در اندیشه دفاعی امام خامنه ای پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پس از انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری تئوری مقاومت و تقابل با سیاست های سلطه طلبانه آمریکا از سوی ایران را بیان نمودند و این سیاست در ایران اسلامی اجرایی گشت و جمهوری اسلامی برای وسعت بخشیدن به نظریه مقاومت کوشید. نقش امام و مقام معظم رهبری اسلامی در شکل پذیری نظریه مقاومت و همگرایی مردم با آن نقش بی بدیل و بنیادی بود و موجبات افول قدرتی آمریکا را در سطح منطقه و بین الملل شکل داد.کلید واژگان: افول آمریکا, اندیشه دفاعی, امام خامنه ای, انقلاب اسلامی ایران, غرب آسیاWith the collapse of the former Soviet Union, a unipolar system led by the United States was formed at the international level. In this period of time, American foreign policies developed from the expansion of military bases in different regions, intervention in civil, regional and proxy wars, etc. The formation of emerging powers such as China and Russia, successive failures in the countries of the West Asian region, as well as the inability to confront Iran as an influential political and security country in the region, became the grounds for the decline of American power at the international level. This research is a descriptive-analytical study and the data collection method is library. In this research, we will discuss the decline of America in the West Asian region and the role of the Islamic Revolution in the defense thought of Imam Khamenei. The findings of the research show that after the Islamic revolution, the Supreme Leader expressed the theory of resistance and opposition to the hegemonic policies of America from Iran, and this policy was implemented in Islamic Iran. In this regard, the Islamic Republic tried to expand the theory of resistance. The Imam and the Supreme Leader played an irreplaceable and fundamental role in shaping the theory of resistance and people's convergence with it, and ultimately they shaped the causes of the decline of American power at the regional and international level.Keywords: America's decline, defense thought, Imam Khamenei, Iran's Islamic Revolution, West Asia
-
انقلاب ها از جمله پیچیده ترین پدیده های بشری اند. اگرچه در چارچوب مدل سازی های نظری تلاش می شود تا حدالامکان به شکل ساده تری توضیح داده شوند. تاکنون دسته بندی های مختلفی از انقلاب ها ارایه شده است. یکی تقسیم بندی ساده و دوگانه ای که در بررسی تحولات انقلابی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته، دسته بندی سامویل هانتینگتون از انقلاب هاست. او در یک نگاه کلی انقلاب ها را به دو دسته شرقی و غربی تقسیم می کند و برای هر یک ویژگی هایی برمی شمارد و ویژگی های این دو دسته انقلاب ها را در مقابل یکدیگر قرار می دهد. بر این اساس سوال این پژوهش از این قرار است؛ انقلاب اسلامی در کدام دسته از این دوگانه قرار می گیرد و این الگوبندی تاچه حد در تحلیل انقلاب اسلامی کارآمد است؟ فرضیه ای که این پژوهش به بررسی آن می پردازد ضمن تاکید بر نزدیکی انقلاب ایران به مدل غربی انقلاب ها و تفاوت های نسبتا بنیادین آن با مدل انقلاب های شرقی، نقدهایی به این الگوبندی در تحلیل انقلاب اسلامی وارد می داند. برای بررسی این فرضیه، گردآوری داده ها به شکل کتابخانه ای خواهد بود و از روش مقایسه ای-تاریخی بهره خواهیم برد.کلید واژگان: انقلاب اسلامی, الگوی شرقی انقلاب, الگوی غربی انقلاب, ماهیت رژیم, نزاع های انقلابیAlthough theoretical modeling seeks to explain revolutions as possible as simple, they are amongst the most complicated human phenomena. Despite common features in terms of the beginning, procedure, and outcomes, revolutions differ considerably. Considering the similarities and differences between revolutions leads to understanding the contextual and intellectual characteristics, the agents, and the kind of mass activism in revolutions. There have been various divisions about revolutions. Samuel Huntington’s simple division about revolutions, i.e. the Western and the Eastern, has been paid attention to in reviewing Iran`s Islamic Revolution. He divides revolutions into two general types based on some particular characteristics. In which category does the Islamic revolution fall into this duality and how efficient is this modeling in formulating and analyzing the Islamic revolution? To respond to the question, the paper hypothesizes that Iran`s Islamic Revolution shows similarities to the Western type and fundamental differences with the Eastern type. Although in this analysis, the authors also criticize this modeling in the analysis of the Islamic Revolution. To explain the hypothesis, the paper conducts a comparative-historical method for analyzing the library-based data of the research.Keywords: Iran`s Islamic revolution, Western model of revolution, Eastern model of revolution, The nature of the regime, Revolutionary conflicts
-
تهدیدات ژیوپلیتیکی نوعی از تهدیدات هستند که بر اساس مولفه ها و واقعیت های ژیوپلیتیکی موجود، امنیت و منافع ملی کشورها مورد تهدید قرار می گیرند. در این میان، ج.ا.ایران با توجه به هویت و ژیوپلیتیک خاص خود، در گام اول انقلاب اسلامی در موارد متعددی مورد تهدید و حتی تجاوز قرار گرفته است؛ اما در نهایت علی رغم فراز و نشیب های سیاسی، اقتصادی و نظامی-امنیتی توانسته تهدیدات شکل گرفته را دفع و حتی برخی از آنها را به فرصت تبدیل نماید و در راستای شکل دهی به نظم ژیوپلیتیک منطقه ای مورد نظر خود گام های موثری بردارد. اما اینک در شروع گام دوم انقلاب اسلامی، پا به پای پیشرفت ها و موفقیت های به دست آمده در عرصه های داخلی و بین المللی، دشمنی دشمنان هویتی و قدرتی نمایان تر، عرصه های تهدید گسترده تر و افق رویارویی روشن تر شده است. وضعیت و شرایط کنونی و چشم انداز پیش رو در گام دوم انقلاب اسلامی، ضرورت شناخت تهدیدات ژیوپلیتیکی منطقه ای بر ضد ج.ا.ایران را دو چندان نموده است. از این رو، در این پژوهش با روش تجزیه و تحلیل کیفی روند تحولات نظم ژیوپلیتیک منطقه جنوب غرب آسیا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در ادامه، بر اساس روش GT مقوله های اصلی متن استخراج، تهدیدات موجود و در حال شکل گیری بر علیه موجودیت ج.ا.ایران و وجود انقلاب اسلامی، تبیین و بر اساس مدل نظام مند استراوس-کوربین، راهبرد های موثر برای مقابله با تهدیدات ژیوپلیتیکی ارایه گردیده است.کلید واژگان: تحولات ژئوپلیتیک جنوب غرب آسیا, گام دوم انقلاب اسلامی ایرانStrategic Environmental Journal of the Islamic Republic of Iran, Volume:6 Issue: 4, 2023, PP 127 -152Geopolitical threats are a type of threats that threaten the security and national interests of countries based on existing geopolitical factors and realities. In the meantime, due to its own identity and geopolitics, the Republic of Iran has been threatened and even violated in many cases in the first step of the Islamic Revolution. But in the end, despite the political, economic and military-security ups and downs, he was able to repel the threats and even turn some of them into opportunities and take effective steps in the direction of shaping the desired regional geopolitical order. But now, at the beginning of the second step of the Islamic Revolution, step by step with the progress and successes achieved in the domestic and international arenas, the enmity of the enemies of identity and power has become more visible, the fields of threats have become wider and the horizon of confrontation has become clearer. The current situation and conditions and the prospects ahead in the second step of the Islamic revolution have doubled the need to recognize the regional geopolitical threats against Iran. Therefore, in this research, the trend of the evolution of the geopolitical order in the Southwest Asia region has been investigated and analyzed with the method of qualitative analysis, and further, based on the GT method, the main categories of text extraction, existing and emerging threats against the existence J.A. Iran and the existence of the Islamic Revolution, explained and based on the Strauss-Corbin systematic model, effective strategies to deal with geopolitical threats have been presented.Ukraine's military doctrine is changing from "defensive to deterrence and becoming offensive." Russia's military doctrine has changed from "offensive to defensive" in some areas.Keywords: Systematic explanation, geopolitical developments, Southwest Asia, the second step, Iran's Islamic revolution
-
دولت های انقلابی بعد از پیروزی به دلیل آن که ارزش ها و هنجارهای حاکم در عرصه داخلی و خارجی را ناعادلانه می دانند خواهان تغییر وضع موجود در عرصه داخلی و خارجی و جایگزینی آن با ارزش های جدید هستند. انقلاب اسلامی ایران نیز از این امر کلی مستثنا نبوده است. ازاین رو انقلابیون ایران از همان آغاز به مخالفت با هنجارهای موجود پرداختند و خواستار جایگزینی آن با هنجارهای اسلامی شدند. نویسندگان این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای، درصدد پاسخ گویی به چرایی مخالفت رهبران انقلاب اسلامی ایران با هنجارهای حاکم بر نظام بین الملل هستند و در پاسخ این فرضیه را مطرح می سازند که نگرش مذهبی رهبران انقلاب به نظام بین الملل سبب گردید آن ها عناصر تشکیل دهنده نظام بین الملل موجود و ارزش های آن را به چالش بکشند و خواستار جایگزینی آن ها با ارزش ها و هنجارهای اسلامی شوند. چراکه این ارزش ها مبتنی بر ارزش های غربی و غیردینی هستند. همچنین مروجان این ارزش ها نیز از اعتبار لازم برخوردار نیستند و آن ها هدف آن ها از طرح این مسایل تحت فشار قرار دادن کشورهای آزادی خواه است.
کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, نظام بین الملل, دیپلماسی, حقوق بین الملل, هنجارهاRevolutionary states challenged the values and norms governing the conduct of foreign after the victory because of unfair and Undesirable. They want to change the status quo in domestic and international arena and replace it with values that are favorable and fair. Iran's Islamic Revolution is also not excluded from this total. Thus, they began to opposed the existing values and norms and demanded that they be replaced by Islamic norms. The authors of this article, using descriptive-analytical method and library resources, seek to answer why the leaders of the Islamic Revolution of Iran oppose the norms governing the international system and in response to the hypothesis that the religious attitude of the revolutionary leaders to the international system They challenged the constituent elements of the existing international system and its values and demanded their replacement with Islamic values and norms. Because these values are based on Western and non-religious values. Also, the promoters of these values do not have the necessary credibility, and their purpose in raising these issues is to put pressure on other countries.
Keywords: Iran's Islamic Revolution, international system, Diplomacy, international law, Norms -
با دقت در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به تاکید و توجه ایشان به موضوع تمدن نوین اسلامی می توان پی برد. ازاین رو، دغدغه ایشان نسبت به آینده نظام جمهوری اسلامی ایران، لزوم توجه و تلاش پژوهشگران در حوزه تمدن نوین اسلامی را آشکار می سازد. الگوسازی شیوه زندگی شخصیت های تاثیرگذار جامعه تحت عنوان «مکتب»، یکی از مهم ترین اقدامات در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی می باشد؛ زیرا وجود شخصیت های نمونه، به عنوان محرکی برای نگرش ها نقش مهمی در تربیت و سازندگی افراد جامعه دارد. در همین راستا، الگوی شخصیتی شهید سلیمانی که گستره ای فراتر از مرزهای ایران دارد، پایه گزار مکتبی شد که توسط امام خامنه ای (مدظله العالی) به «مکتب حاج قاسم» نام گذاری گردید. این مقاله ضمن بررسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی درصدد پاسخگویی به این سوال است که مهم ترین مولفه های مکتب شهید سلیمانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی کدم اند؟ طبق فرضیه پژوهش، شهید سلیمانی به عنوان الگویی متعالی از یک شخصیت تاثیرگذار دارای ویژگی های برجسته ای همسو با ارکان شکل گیری تمدن نوین اسلامی می باشد که «اخلاص» به عنوان مهم ترین ویژگی در کنار «وحدت گرایی» و «حفظ منافع ملی»، سه مولفه اصلی این مکتب را شامل می شوند. پژوهش به روش تحلیل موضوعی بوده و برای جمع آوری داده ها از شیوه کتابخانه ای استفاده شده است.کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, شهید سلیمانی, نیروی قدس, مکتب حاج قاسم, تمدن نوین اسلامیThe emphasis of the Supreme Leader on the issue of Modern Islamic Civilization could be understand in the Lectures. Therefore, his concern for the future of the Islamic Republic of Iran reveals the need for the attention and efforts of researchers in the field of Modern Islamic Civilization. Modeling the lifestyle of influential personalities of the society under the name of "school" is one of the most important measures for the formation of a new Modern Islamic Civilization. Because the existence of exemplary personalities, as a stimulus for attitudes, plays an important role in educating and making human beings in society. In this regard, the personality model of Martyr Soleimani, which extends beyond the borders of Iran, became the founder of a school that was named "Haj Qassem School" by Imam Khamenei. This article, while examining the personality dimensions of Martyr Soleimani, seeks to answer the question: what are the most important components of the Martyr Soleimani School in order to achieve a modern Islamic civilization? According to the research hypothesis, martyr Soleimani as a transcendent model of an influential personality has prominent features in line with the pillars of the formation of Modern Islamic Civilization. That "Sincerity" as the most important feature along with "Unitarianism" and "Protection of National Interests", there are three main components of this school. The research is a thematic analysis method and library methods has been used to data collection.Keywords: Iran's Islamic Revolution, Martyr Soleimani, Quds Force, Haj Qassem School, modern Islamic civilization
-
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انقلاب اسلامی ایران و شکل گیری محور مقاومت در هویت بخشی جمهوری اسلامی به حزب الله لبنان است.؟ فرضیه اصلی این است که هویت اسلامی و شیعی انقلاب ایران با دارا بودن مولفه های قدرت نرم خود توانسته باعث هویت بخشی به جنبش شیعی حزب الله لبنان با تاکید بر روحیه شهادت طلبی، دین محوری، نمادگرایی شیعه، اعتقاد به ولایت فقیه، مبارزه با نظام سلطه در ابعاد منطقه ای گردد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مشخصه های فرهنگی، شیعی، سیاسی و جغرافیایی موجب توسعه هویت بخشی انقلاب اسلامی ایران به جنبش حزب الله لبنان گردیده است.
کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, محور مقاومت, هویت, حزب الله لبنان, انقلاب های شیعیThe purpose of the present research is to study the relationship between Iran’s Islamic Revolution and the formation of the Axis of Resistance in giving identity to Lebanon’s Hizbullāh. The main hypothesis is that the Islamic and Shi’ite identity of Iran’s Revolution having some criteria such as soft power could have give identity to the Shi’ite movement of Lebanon’s Hizbullāh and emphasize on the spirit of seeking martyrdom, religion-centeredness, Shi’ite symbolism, belief in Wilāt-i Faqīh, and battle against the hegemony in regional aspects. The method of study was descriptive analysis and the results showed that the cultural, Shi’ite, political, and geographical features have expanded the identity that Iran’s Islamic Revolution has given to Lebanon’s Hizbullāh.
Keywords: Iran’s Islamic Revolution, Axis of Resistance, Identity, Lebanon’s Hizbullāh, Shi’ite Revolutions -
به دنبال انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران و تسلط متعاقب آن بر گفتمان اسلام سیاسی و همچنین تاثیر آن بر جامعه پاکستان، زمینه ای برای گسترش وهابیت و تفکر ضد شیعی در پاکستان به دلیل عدم موفقیت دولت اسلام آباد در مدیریت رفتارهای واکنشی گروه های سلفی افراطی و همچنین مشارکت آنان در اختلافات داخلی زمینه ساز بروز چنین تفکراتی گردید. در نتیجه، توطیه ها و تهدیدات ناشی از افراط گرایی سلفی در پاکستان منجر به ظهور یک هویت ایدیولوژیک که رویارویی با انقلاب اسلامی قرار داشت شد. در پاسخ به سوال درباره ریشه اصلی تهدیدات امنیتی و توطیه های امنیتی گروه های افراطی پاکستان، باید گفت تلاش گروه های سلفی رادیکال برای ساختن یک هویت افراطی بر مبنای دیگر سازی باعث شده تا هویت مقابله ای علیه آن ایجاد گردد. این تحقیق ابتدا به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر واکنش گروه های افراطی در جامعه پاکستان می پردازد. سپس، تاثیر عواملی مانند فقر، بی ثباتی سیاسی، مدارس مذهبی بر رشد و ایجاد افراط گرایی در پاکستان بررسی خواهد شد. بخش سوم به تهدیدات و توطیه های امنیتی گروه های افراطی پاکستان پرداخته است.
کلید واژگان: گروه های افراطی, انقلاب اسلامی ایران, پاکستان, گروه های رادیکال سلفیIn the wake of the 1979 Islamic Revolution in Iran and the ensuing dominance of political Islam discourse and its impact on Pakistani society, the ground was prepared for the spread of Wahhabism and anti-Shiism in that country due to the failure of the Islamabad government to manage the reactive conduct of extremist Salafist groups as well as its engagement in internal disputes. Consequently, plots and threats from Salafist extremism in Pakistan led to the emergence of a confrontational ideological identity against the Islamic Revolution. In response to the question about the main root of Pakistani extremist groups’ security threats and plots against the Islamic Revolution, the hypnosis of this paper is that efforts made by radical Salafist groups for constructing an extremist identity based on authorization triggered the confrontational identity formation against Iran’s Islamic Revolution. This research will first analyze the impact of the Islamic Revolution’s influence on the reaction of extremist groups in Pakistani society. Then, it will study the impact of such factors as poverty, political instability, religious schools and regional machinations on the growth and creation of extremism in Pakistan. The third section will explain Pakistani extremist groups’ security threats and plots targeting the Islamic Revolution.
Keywords: Confrontational identity, Extremist groups, Iran’s Islamic Revolution, Pakistan, Salafist radical groups -
«انقلاب اسلامی ایران چرا و چگونه به پیروزی رسید؟» این سوالی است که دهه های متمادی و در زمان حاضر نیز مطرح بوده و پژوهشگران مختلف به دنبال پاسخی به آن برآمده اند. تاکنون رویکردها و نسل های متفاوتی از نظریات انقلاب اسلامی ایران متولد شده اند که به تبیین های متفاوتی در این زمینه پرداخته اند. این پژوهش تمرکز خود را بر بررسی و تحلیل مقالات منتشر شده در 4 فصلنامه علمی - پژوهشی حوزه انقلاب اسلامی منتشر شده در ایران یعنی فصلنامه پژوهش های انقلاب اسلامی، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی و فصلنامه پژوهش نامه انقلاب اسلامی از ابتدای انتشار تا پایان سال 1396 قرار داده است. هدف این پژوهش آن است که با بررسی مقالات منتشر شده دریابد که پژوهشگران ایرانی چه دلایلی را برای چرایی و چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران برشمرده و پژوهشگران تولید کننده این ادبیات دارای چه ویژگی هایی هستند؟ در واقع فرا تحلیل مطالعات حوزه چرایی و چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دو بخش دانش پژوهشی و ویژگی های پژوهش گران، تمرکز اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می دهد.کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, مطالعات انقلاب اسلامی, ایران, پژوهش گران, مقالات"Why and how did the Islamic Revolution of Iran win?" This is a question that has been discussed for many decades and nowadays, and various scholars have sought to answer it. So far, different approaches and generations of views about the Islamic Revolution have been born and different explanations have been given in this regard. This research focuses on the study and analysis of articles published in the four scientific journals of the Islamic Revolution in Iran, namely, the Quarterly Journal of the Islamic Revolution, the Quarterly Journal of Islamic Revolution Approaches, Quarterly Journal of the Islamic Revolution Studies, and the Quarterly of the Islamic Revolution's Research from the beginning to the end of the publications of 2018 year. The purpose of this study is to review the published articles and find out what Iranian scholars have identified as to why and how the Islamic Revolution of Iran won, and what are the characteristics of the researchers who have produced this literature? In fact, the main focus of the present study is the transformation of the field studies and how the victory of the Islamic Revolution in Iran in two areas of research knowledge and characteristics of researchers.Keywords: Iran’s Islamic Revolution, Islamic Revolution Studies, Iran, Researchers, articles
-
تحلیل گفتمان به چگونگی شکل گیری و تثبیت و متلاشی شدن گفتمان ها می پردازد. رویکرد گفتمانی لاکلاو و موفه یکی از شیوه های تحلیل گفتمان است. دموکراسی کثرت گرای رادیکال مهم ترین راه حل و ایده این دو فیلسوف برای رفع نابرابری های اجتماعی است. در این نوشتار با استفاده از مفهوم دموکراسی کثرت گرای رادیکال به تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی ایران پرداختیم و نشان دادیم که انقلاب مشروطه آغاز روند دموکراسی خواهی در ایران بوده و بعد از آن به تدریج بلوک های موقت دموکراسی خواهی در ایران شکل گرفت که یکی از آنها گفتمان انقلاب اسلامی بود. در این بلوک موقت گفتمان های مختلف مخالف گفتمان پهلوی گرد آمدند. این گفتمان ها با ایجاد یک زنجیره هم ارزی وحدت و استقلال گفتمانی خود را حفظ کردند. با تثبیت معانی این گفتمان و متلاشی شدن گفتمان پهلوی، زنجیره هم ارزی جای خود را به منطق تفاوت و تخاصم داد که سبب نزاع گفتمانی و مسلط شدن گفتمان اسلامی در حوزه اجتماع گفتمان حکومتی ایران شد. در پی این اتفاق گفتمان جمهوری اسلامی شکل گرفت.کلید واژگان: دموکراسی کثرت گرای رادیکال, انقلاب اسلامی, لاکلاو, موفهDiscourse is a concept of multidisciplinary and interdisciplinary and is the most complex concepts of our time. For Laclau and Mouffe, discourse is signs that articulated around a nodal point. Discourse is a tool that gives meaning to the universe. Iran's Islamic Revolution is one of the most controversial contemporary world's revolution. Scholars have different ideas about how to shape and occurrence of this revolution have provided. In this article we attend to with concept of Radical Pluralism Democracy of laclau and Moufee studies Iran's Islamic Revolution. Constitutional Revolution as a democratic revolution was the beginning of democracy in Iran. Since then, temporary block against forms of domination and oppression have shaped and activities and Islamic Revolution is one of the temporary blocks for democracy in Iran. In this temporary block, opposition gathered in different discourses. Discourses in this temporary block, by creating a chain of equivalence could maintain their unity and independence. By fixing meanings of the Islamic Revolution and the collapse of the Pahlavi discourse, chain of equivalence replaced by the antagonism that cause conflict and political discourse of the Iranian government in the field of social discourse. Pluralist Radical democracy created numerous subjectivity position and at the same time, each subject to continuous calls to the position of subjectivity. Chain of equivalence is crystallizing subject temporarily in the position of subjectivity but discursive conflict and Antagonism creates new Articulations. Islamic Revolution discourse after the collapse of the Pahlavi was experiencing internal conflict. Temporary block was formed by the equivalence chain was dismantled by the conflict. Islamic discourse was dominant in the discourse community. With Islamists dominating the discourse of the Islamic Republic was formed. In this block, discursive struggle is underway. This is Laclau and Mouffe's idea about the community and societyKeywords: Iran's Islamic Revolution, Laclau, Mouffe
-
انقلاب اسلامی ایران نتیجه فوران نیروهای نهفته در بستر سیاسی- اجتماعی ایران است که دستکم از دوران مشروطیت انباشت خود را آغاز کرده بود. این انقلاب بدون رهبری بی بدیل و فرهمند امام به نتیجه نمیرسید. نوشتار پیشرو در پی ارزیابی و واکاوی مبانی رهبری و مدیریت امام بر جریان انقلاب اسلامی و دگرسازی و خصومت سازی آن با گفتمان های رقیب، لیبرال (ملی- مذهبی) و چپ است. بر پایه فرضیه موجود، کیفیت کاربست عناصر سیاسی، اجتماعی و گفتمانی در اندیشه و عمل سیاسی امام به گونه ای بوده که توانسته در سایه به حاشیهرانی گفتمان های هماورد و برجسته سازی گفتمان خودی، بیشترین حد از قابلیت دسترسی و اعتبار را برای آن فراهم آورده و گفتمان سیاسی اسلامگرا، همخوان با خوانش ایشان را بهعنوان گفتمان هژمون در جریان انقلاب اسلامی معرفی نماید. بر این پایه، گفتمان امام در فرآیند انقلاب اسلامی در امر بسیج سیاسی مردم و تحقق انقلاب از گفتمان نخبه گرای گروه ها و روشنفکران نهضت ملی و چپ، به دلیل استحکام گفتمانی و تطبیق با شرایط اجتماعی و گرایش های فکری و عقیدتی مردم و سابقه تاریخی و وجود نهادهای قدرتمند مذهبی نقش بارزتری را ایفا کرده است.کلید واژگان: گفتمان سیاسی, بسیج سیاسی, انقلاب اسلامی ایران, امام خمینیThe Islamic revolution of Iran is the result of the abruption of the hidden forces in Irans sociopolitical base that started its stack since the constitutions era. This revolution would not get its results without Imam Khomeinis un-substitutive leadership. This writing is about to investigate the bases of leadership and management of Imam Khomeini on the Islamic revolution and its other-making and antagonism with the adversary discourses, liberal (national- religious) and left. According to the hypothesis, the quality of using the social, political and discursive elements in Imam Khomeinis political thought and practice was so that could in the shade of the marginalizing other discourses and prominenting its discourse gain the most availability and reliability, and also, introduce the Islamist discourse as the hegemon discourse in the Islamic revolution process. As a result, Imam Khomeinis discourse in the Islamic revolution and in the process of the peoples political mobilization and the realization of the revolution from the elitist groups and the elites of the national and left movement has played an important role because of its political solidarity, accordance with the social conditions, the thought and creed tendencies of the people and their historical background and the existence of the powerful and religious institutions.Keywords: Political Discourse, Political Mobilization, Iran's Islamic Revolution, Imam Khomeini
-
تاکید بر اهمیت دولت- ملت و عواملی مبنی بر ویژگیهای خاص یک ملت با عنوان ملیگرایی، از جمله مقولاتی است که در اندیشهی سیاسی دچار تحول شده است و میتوان گفت در این زمینه واژهی ملت از یک مفهوم ساده، که به مردمی در یک سرزمین اطلاق میشد، به یک مفهوم سیاسی؛ و ملیگرایی به مثابه یک ایدیولوژی برای بیان ویژگیهای مخصوص به ملتها، تغییر یافته است. ملیگرایی و یا همان احساسات ناسیونالیستی از دیدگاه ملل مختلف، تبعات مثبت و منفی با خود به همراه داشته است. در پژوهش حاضر، به تبیین رابطهی تقابل و یا تعامل میان دو جریان فکری ملیگرایی و اسلامگرایی پرداخته شده است. با وجود پیشینهی قوی ملی گرایی در ایران، وجود عواملی چون؛ وقوع انقلاب اسلامی، رهبری مذهبی امام خمینی و برجسته بودن عامل مذهب و اسلامگرایی پس از انقلاب اسلامی ،57سبب کمرنگ شدن نقش ملیگرایی در وجه منفی آن گردیده است. در نهایت فرض بر این است، که با وجود عدم تقابل صرف میان این دو جریان فکری و پذیرش ناسیونالیسم مثبت، متعادل و غیرافراطی؛ همچنین تاکید بر اصل وحدت امتها به جای ملیگرایی در اندیشه های اسلامی و اهمیت امت که مطلوب جامعه اسلامی است ؛ از انترناسیونالیسم اسلامی به مثابه ایدیولوژی موافق با آموزه های اسلامی، استقبال میشود
کلید واژگان: ملی گرایی, اسلام گرایی, انترناسیونالیسم اسلامی, انقلاب اسلامی ایرانConcentration on the importance of “Nation-State” as a notion and the characteristics of a nation that can be seen in Nationalism has long been changed in political thought. it can be argued that nation has changed to a political term and nationalism describes different aspects of the nations.Nationalism or the nationalist sentiment is associated with positive and negative consequences. In this study, lights shed on the explanation of the contradiction or interaction between the ideology of nationalism and Islamism? Despite strong background of Nationalism in Iran, factors such as the Islamic Revolution, religious leadership Imam Khomeini and emphasis on Islam and Islamism after the Islamic Revolution emphasis on Islam and Islamism after the Finally, it is assumed that despite contradictions between the two, a positive, balanced version of nationalism is approved in Islam and Islamic internationalism is in accordance with Islamic teachings.
Keywords: Nationalism, Islamism, Islamic Internationalism, Iran's Islamic Revolution -
قدرت انقلاب ایران نه به خاطر قدرت نظامی یا اقتصادی آن، بلکه به خاطر وجه فرهنگی و معنوی آن است. انقلاب اسلامی ایران یک مصداق از مصادیق گفتمان معنویت خواهی در سیاست یا حضور دین در سیاست است که امروزه نمود عملی این خواسته و تکرار آن را در قیامهای کشورهای مسلمان که به نام بیداری اسلامی خوانده می شود، شاهد هستیم. این مطالبه در کشورهای اسلامی از راه قهر و زور به آنها منتقل نشده است، بلکه این همان قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران است که ریشه در اعتقادات اسلامی مشترک همه مسلمانها دارد و به صورت غیرمستقیم در این کشورها باعث خیزشهای اسلامی شده است و همچنان ادامه دارد. این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران در چه ویژگی هایی از آن نهفته است و چگونه در انقلابهای منطقه عربی و شمال آفریقا نمود یافته است. فرضیه ای که در این رابطه مطرح می شود، عبارت است از: «قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران در ایدئولوژی اسلامی آن و تبلیغ حضور معنویت در سیاست نهفته است که در انقلاب ایران توسط امام خمینی کشف و به دنیا اعلام شد و با شروع این جنبشها در کشورهای اسلامی این قدرت توسط مردم این کشورها فهم و تبدیل به موج بیداری اسلامی شد و ظهور آن را در شعارها و اقدامات عملی انقلابیون در این کشورها می توان مشاهده کرد». این فرضیه بر پایه چارچوب نظری صدور فرهنگی انقلاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کلید واژگان: نظریه فرهنگی انقلاب, قدرت نرم, انقلاب اسلامی, بیداری اسلامیThe power of Islamic Revolution in Iran is not because of its military or economic power, but because of its cultural and spiritual aspect of the revolution. Iran's Islamic Revolution is an example of a true spiritual discourse in politics or the presence of religion in politics that we can see nowadays some of its effects in the Muslim countries uprisings that is called the Islamic Awakening. This idea has not transferred to them by coercion and force, but this is the soft power of Islamic Revolution of Iran that spilled over in these countries and rooted in common Islamic beliefs of all Muslims. The question of this article is:" what are the main characteristics of the Islamic Revolution’s soft power and how it reflects in the Arab region and North Africa". The hypothesis of the article is: "Islamic Revolution's soft power relies on the Islamic ideology and preaching of presence spirituality in politics which recognized by Imam Khomeini. This power on the brink of these movements understood by the people of these countries and caused waves of Islamic awakening. The appearance of Iran’s soft power can be witnessed in the rise of revolutionary slogans and practical actions in these countries. This hypothesis will be evaluated based on the theoretical framework of the Theory of Cultural Export of Revolution.Keywords: Soft Power, Theory of Cultural Export of Revolution, Soft Power, Iran's Islamic Revolution, Islamic Awakening
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.