جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "islamic state" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic state» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
خشونت در قالب کنش و واکنش فردی و گروهی برای مستولی کردن تفکرات و خواسته های خود و کنار زدن دیگری امری برخواسته از زمینه ها و علل مختلف می باشد و گروه ها و جنبش ها برای دستیبابی به اهداف خود گاهی اوقات دست به خشونت می زنند. خشونت در میان جنبش اسلامی خصوصا جنبش سلفی برجسته تر است؛ آنها هنگام کسب و حفظ قدرت از خشونت به نحو عریان و گسترده ای استفاده کرده اند به نحوی که می توان گفت خشونت در گروه های سلفی امری ذاتی است از این رو این مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش است که خشونت در گروه های سلفی اسلامی چه کارکردی داشته و آنها از خشونت برای دستیابی به چه اهدافی استفاده کرده اند؟ مقاله حاضر بر این فرض استوار است که گروه های سلفی از خشونت به عنوان ابزاری برای هویت بخشی و مشروعیت دادن به اقدامات خود استفاده نموده اند؛ این مقاله تلاش دارد با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی ایده اصلی خود را تبیین نماید. بر این اساس برای نشان دادن جایگاه هویت در خشونت گروه های سلفی ابتدا به بررسی منظومه فکری اندیشمندان گروه های سلفی در زمینه خشونت و آن گاه نقش خشونت در هویت بخشی گروه های سلفی می پردازد.
کلید واژگان: هویت, خشونت, بنیادگرایی اسلامی, سلفیه, حکومت اسلامی, کفر, جهاد.Violence in the form of individual and group action and reaction to dominate one's own thoughts and desires and ignore others is a matter arising from different contexts and causes, and groups and movements sometimes resort to violence to achieve their goals. Violence among the Islamic movement, especially the Salafist movement, is more prominent; When gaining and maintaining power, they have used violence in a naked and extensive way, so that it can be said that violence in Salafi groups is an inherent thing, therefore this article aims to answer the question that violence in the group What was the function of Islamic Salafis and what goals did they use violence to achieve? The current article is based on the assumption that Salafist groups have used violence as a tool to give identity and legitimize their actions; This article tries to explain its main idea using analytical and descriptive method. Based on this, in order to show the place of identity in the violence of Salafi groups, it first examines the intellectual system of Salafi groups' thinkers in the field of violence and then the role of violence in the identification of Salafi groups.
Keywords: Identity, Violence, Islamic Fundamentalism, Salafism, Islamic State, Disbelief, Jihad -
از منظر آیت الله خامنه ای یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است؛ اما هنوز در معنای حقیقی شکل نگرفته است؛ زیرا چالش ها و آسیب هایی، فراروی تحقق دولت اسلامی است که یکی از این آسیب ها مربوط به کارگزاران نظام اسلامی است. کارگزاران از ارکان اصلی دولت اسلامی می باشند و رفتار نامطلوب کارگزاران می تواند آسیب جدی به نظام و دولت اسلامی وارد نماید. بر این اساس، آسیب شناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از تاثیرگذارترین صاحب نظران مسلمان شیعه می تواند الگوی نظری و عملی برای عملکرد کارگزاران باشد و از سوی دیگر ایشان، رهبر جامعه ایران هستند و نظرات ایشان، نسبت به هر فرد دیگری می تواند در امور مربوط به دولت تاثیرگذار باشد. بنابراین این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر آیت الله خامنه ای، چه آسیب هایی در خصوص کارگزاران منجر به تعویق تحقق دولت اسلامی شده است؟ یافته های این پژوهش نشان داد، آسیب های کارگزاران که تحقق دولت اسلامی را به تعویق انداخته، شامل پیروی از هوای نفس، یاس و ناامیدی، ترجیح رضایت مردم به جای رضایت خدا، تحجر و مقدس نمایی، تجددگرایی افراطی، غفلت از مسائل فرهنگی، تجمل گرایی، سکولاریسم، فساد، خلف وعده به مردم، عدالت گریزی، قانون گریزی، سلطه جویی، جناح گرایی افراطی، تفرقه افکنی و وابستگی به بیگانگان است و راهکار ایشان برای رفع این آسیب ها، الگو گیری از دولت نبوی و علوی است.
کلید واژگان: دولت, دولت اسلامی, آسیب, کارگزاران, آیت الله خامنه ایIntroductionAfter the victory of the Islamic Revolution in February 1978, the Islamic Republic was founded on two core principles: divine sovereignty and popular sovereignty. One of the most important ideals of the Revolution was to establish an Islamic state that would implement the laws and rules of Islam. Such a state would not only manage the everyday affairs of the people but also guide society towards spiritual perfection and closeness to God. However, despite the efforts made over the years, a true Islamic state has yet to be fully realized. This is largely due to various challenges and the damage faced by the Islamic State, one of which is linked to its agents. It is thus essential to identify the vices in the personal and behavioral characteristics of agents. These agents are essential pillars of the Islamic state, playing a vital role in the political system’s stability and efficiency, and in achieving the government’s objectives. Throughout history, however, the agents have faced numerous challenges and vices that have threatened not only their individual and collective lives but also the survival and continuity of the political system itself. Religious teachings consistently emphasize the importance of the health and competence of agents of the Islamic state, warning that the mismanagement of such officials is one of the key factors in the collapse of political systems. In this context, Ayatollah Khamenei’s insights into the vices of agents are particularly valuable. As both the leading Shia thinker in the Islamic world and the Supreme Leader of Iranian society, his views are crucial in identifying the vices of the state officials and offering solutions for preventing or addressing them. In this line, the present study intended to identify and analyze the vices of agents of the Islamic system, which in turn have contributed to the delay in the realization of the Islamic state. Relying on Ayatollah Khamenei’s views, the study aimed to address the following question: What vices have been inflicted upon agents that have led to the delay in the realization of the Islamic state?
Materials and MethodsThe current study employed a qualitative content analysis method. The data was collected from various sources, including books, articles, and the Official Website of the Office for the Preservation and Publication of the Works of the Grand Ayatollah Sayyid Ali Khamenei (www. khamenei. ir).
Results and DiscussionFrom Ayatollah Khamenei’s perspective, the most significant challenges and vices experienced by agents that could delay the realization of the Islamic state include the following: the whims of the self, despair and hopelessness, prioritization of people’s satisfaction over God’s, dogmatism and sanctification, extreme modernism, neglect of cultural issues, indulgence in luxury, secularism, corruption, broken promises to the people, evasion of justice and the law, dominance, extreme factionalism, divisiveness, and dependence on foreign influences. According to Ayatollah Khamenei, the most important vices are the evasion of justice and indulgence in luxury. To remedy the vices, he proposed to follow the model set by the Prophetic (Nabawi) and the Alevi government.
ConclusionIf state officials lack integrity and competence, the resulting damage will permeate Islamic society, leading it astray from the right path. Therefore, the negative characteristics among agents of the Islamic State may cause serious and irreparable damage to the system, delaying or even preventing the realization of the Islamic State. Ayatollah Khamenei’s views on the shortcomings and vices of state officials and the methods to prevent or address them provide valuable guidelines. These insights can help ensure the moral integrity of agents and contribute to the realization of the Islamic state.
Keywords: State, Islamic State, Damage, Agents, Ayatollah Khamenei -
انقلاب اسلامی امری در حال صیرورت است و فرایند تکاملی آن شامل مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی می شود. جریان حلقه های میانی مفهومی نوین است که به نقش آفرینی عمومی مردم در عرصه سیاسی اجتماعی اشاره دارد. مسئله پژوهش حاضر ناظر بر ماهیت و سازمان دهی حلقه های میانی در تحقق اهداف مردم سالار دینی است. در این مسیر با مصاحبه با خبرگان و تحلیل داده ها در نرم افزار MAXQDA این نتیجه حاصل شد که کارکرد مهم آن، پیوند گذشته با آینده، پیوند وضع موجود با آرمان ها و پیوند انقلاب اسلامی با تمدن نوین اسلامی است و اینکه هدایت و برنامه ریزی اجتماعی تمامی حرکت های عمومی در جامعه را بر مبنای هم افزایی و خودسازماندهی راهبری خواهد کرد.
کلید واژگان: انقلاب اسلامی, جامعه اسلامی, حلقه های میانی, دولت اسلامی, مقام معظم رهبری, مکس کیوداIn Iran's political sociology, the Islamic revolution is a continuous thing, in progress and not finished. The evolutionary process of the Islamic revolution includes five stages. Islamic revolution, Islamic system, Islamic state, Islamic society and new Islamic civilization are these stages. Exactly the spirit of the general will of the people can be seen in all these steps Different groups of people play a role in Islamic society, Islamic state and Islamic civilization. Organization of people requires sociological theories. The flow of middle circles is a new concept that refers to the general role of people in the social political arena. In order to strengthen the structure of the Islamic society of Iran, in the second step, it is necessary to pay serious attention to the middle circle as the main driver of the future in Iran. The problem is, basically, what is the sociological nature of this concept and organization for today's Iranian society. Therefore, the present article is trying to provide a detailed understanding of the flow of middle circles, the theoretical foundations of this concept are mentioned, the definition of this concept is also mentioned, and the features, functions, relationship with aligned structures are discussed, and finally, the appropriate political system It is presented with the flow of intermediate loops for better understanding. corresponding to it Interviews were conducted with experts and faculty members, and the data was analyzed with the help of MAXQDA software, and it was concluded that its important function is to link the past with the future, link the current situation with ideals, and link the Islamic Revolution with the new Islamic civilization; And guiding and social planning of all public movements in the society is the responsibility of the middle circles and It will lead this task based on synergy and self-organization of the people themselves.
Keywords: Islamic revolution, Islamic society, Islamic state, MAXQDA, Seyyed Ali Khamenei, The flow of middle circles -
هدف پژوهش حاضر این است تا نقش و جایگاه تقیه را در روابط خارجی دولت اسلامی با سایر دولت ها با بررسی آراء و دیدگاه های آیت الله خامنه ای به بحث بگذارد. در همین راستا، پرسش این است که بر مبنای دیدگاه های فقهی-سیاسی آیت الله خامنه ای، تقیه چه نقشی در تنظیم روابط خارجی دولت اسلامی با سایر کشورها بر عهده دارد؟ فرضیه این است: تقیه به دلیل پنهان کردن ابزارهای دولت اسلامی، مصون ماندن از تحرکات دشمنان و همچنین تجهیز نظام اسلامی به سازوکارهای مبتنی بر تدبیر و دوراندیشی نقش مهمی در عبور از برخی شرایط دشوار تاریخی ایفا خواهد کرد. ضمن اینکه نتایج تحقیق موید آن است که تقیه اگرچه از منظر احکام فقهی، نوعی انفعال در شرایط خاص است، اما این انفعال در عرصه سیاست و از جمله روابط خارجی می تواند نوعی استراتژی مبتنی بر صبر، تجهیز منابع و ابزارها و در پیش گرفتن یک برنامه عملیاتی در آینده نیز تلقی شود. بنابراین آثار آن در ایجاد بازدارندگی برای دولت اسلامی، دور ماندن از شرایط هزینه آور و همچنین ایجاد آرامش و فرصتی برای دوراندیشی در دولت اسلامی است. در پژوهش حاضر از روش توصیفی و تحلیلی و ابزار کتابخانه ای استفاده شده است.
کلید واژگان: تقیه, دولت اسلامی, آیت الله خامنه ای, روابط خارجیThe purpose of the present study is to discuss the role and position of taqiyyah in the external relations of the Islamic state with other governments by examining the opinions and views of Ayatollah Khamenei. In this regard, the question is, based on the jurisprudential-political views of Ayatollah Khamenei, what role does Taqiyyah have in regulating the external relations of the Islamic State with other countries? The hypothesis is: Taqiyyah will play an important role in overcoming some difficult historical conditions due to hiding the tools of the Islamic State, remaining immune from the movements of the enemies, and also equipping the Islamic system with mechanisms based on planning and foresight. In addition, the results of the research confirm that taqiyyah, although from the point of view of jurisprudence, is a form of passivity in certain circumstances, but this passivity in the field of politics, including foreign relations, can be a strategy based on patience, equipping resources and tools and taking It can also be considered as an action plan in the future. Therefore, its effects are in creating deterrence for the Islamic State, staying away from costly conditions, and also creating peace and an opportunity for foresight in the Islamic State. Descriptive and analytical methods and library tools have been used in this research.
Keywords: Taqiyya, Islamic state, Ayatollah Khamenei, Foreign Relations -
«استقلال خواهی» در روابط بین الملل، یکی از مهم ترین چالش های اساسی دولت های مستقل در دوره های مختلف، بوده است. هدف پژوهش حاضر نیز با توجه به اهمیت این موضوع بررسی راهبردهای قرآنی در مواجهه با چالش های استقلال سیاسی دولت های اسلامی است. مقاله حاضر این سوال را مطرح می کند که راهبردهای قرآنی در مواجهه با چالش های استقلال سیاسی دولت های اسلامی از منظر مقام معظم رهبری چیست؟(سوال). فرضیه مقاله با استفاده از روش تحلیلی اسنادی (روش) چنین صورت بندی شده است: «از نظر مقام معظم رهبری، توجه به مبانی و ارزش های اسلامی، آگاهی و هوشیاری ملت های اسلامی، مصلحت نگری، عزت طلبی و حکمت نگری؛ وحدت گرایی امت اسلام، عدم اعتماد به ستمگران، استکبارستیزی، عدم وابستگی به بیگانگان، تقویت روابط سیاسی دول اسلامی، ایجاد نیروی دفاعی مشترک اسلامی، مهم ترین راهبردها برای غلبه بر چالش های استقلال سیاسی دولت های اسلامی است» (فرضیه). در صورت عملیاتی شدن این راهبردها توسط دول اسلامی، آثار آن در شبکه برون دادهای نظری و عملی در سیاست گذاری ها و سیاست خارجی دولت های اسلامی ظاهر خواهد شد.
کلید واژگان: راهبردها, استقلال سیاسی, دولت اسلامی, خودآگاهی, عزت طلبیIndependence-seeking" in international relations has been one of the most important challenges of independent states in different periods. This article poses the question of what are the Quranic strategies in facing the challenges of political independence of Islamic states from the perspective of the Supreme Leader? (Question). The hypothesis of the article is formulated as follows using the documentary analytical method (method): “in the opinion of the Supreme Leader, attention to Islamic principles and values, awareness and vigilance of Islamic nations, expediency, dignity and wisdom; Unitarianism of the Islamic Ummah, lack of trust in oppressors, anti-arrogance, non-dependence on foreigners, strengthening of political relations between Islamic states, creation of a joint Islamic defense force, are the most important strategies to overcome the challenges of political independence of Islamic states” (hypothesis). If these strategies are implemented by the Islamic states, their effects will appear in the network of theoretical and practical outputs in the policy-making and foreign policy of Islamic states.
Keywords: Strategies, political independence, Islamic State, Self-awareness, dignity-seeking -
Among the Muslim thinkers, Mirza Naʾini has a considerable role in explaining the Islamic government and state-making as well as the constitutionalist movement. The main question of this study is as follows: “How was the semantic network and Islamic state-making in the constitutional era?” To answer that question, we must say that Mirza Naʾini starts his discussion on the government from its necessity and maintains that people are the foundation of any government. He has attempted to use the foundations of the Shiite jurisprudence and explain the concepts such as politics, constitutional law, law, assembly, freedom and equality to prepare the ground for the public order in the constitutionalism era. Naʾini, like other Shiite thinkers, maintains that the desirable government is that of the impeccable Imams, but he believes in constitutional government and establishment of a state on its basis due to necessity in the Occultation Period. The semantic and conceptual network of Naʾini’s state is based on the Shiite thought, and wherever the society (constitutional revolution) departed from this network, leaning towards the semantic network outside its homeland (i.e. the western constitutionalism), the movement failed.
Keywords: constitutional government, Islamic state, Naʾini, constitutional movement, public order, state-making -
مهم ترین شرط تحقق دولت اسلامی ابتنای نظام تقنین دولت اسلامی بر اصول و معیارهای دینی است. بحث از معیار دینی بودن قانون دولت اسلامی دیرینه ای نه چندان طولانی از عصر مشروطه تا به امروز داشته و با پرسش اساسی ضرورت و چیستی معیار دینی بودن قانون اسلامی عجین شده است. این پژوهش، در پی پاسخ به این پرسش، تلاش می کند با کنکاش در اندیشه های مطرح این حوزه و نقد و ارزیابی آنها، به پاسخی در خور نظام اسلامی دست یابد. این پاسخ مبتنی بر پیش فرض نظام وارگی اندیشه اسلامی، امکان سنجی عمل به فتوای فقیه حاکم و شمول و گستردگی آن نسبت به سایر دیدگاه های مطرح در این زمینه، با بهره مندی از روش تحلیلی انتقادی به تصویر کشیده می شود. بر این اساس فتاوای صادره از فقیه حاکم به دلیل شرایط، موقعیت و گستره موضوعی مورد ابتلا در مقام فتوا نزدیک ترین فتوا به مصالح عمومی و در نتیجه کارآمدترین در مقام عمل در نظام تقنین دولت اسلامی است.
کلید واژگان: نظام تقنین, دولت اسلامی, ترخیص, مصلحت, فتواThe most important condition for an Islamic state lies in the correspondence of the legal system of the Islamic state with religious principles and standards. This debate has been going on for a long time, from the Mashrooteh era to the present day, and it has been intertwined with the basic question of the necessity and whatness of the norm for perceiving the religious quality of the Islamic law. This research, using the analytical-critical method and intending to answer the question, tries to reach an answer befitting the Islamic system by delving into the ideas of this field and criticizing and evaluating them. This answer is based on the presupposition of the systematicity of Islamic thought, the feasibility of acting on the ruling jurist's fatwa, and its comprehensiveness and breadth compared to other pertaining viewpoints. Therefore, the fatwas issued by the ruling jurist with regard to conditions, place and subjective extension is the closest fatwa to the public interest and, thereof, the most applicable one for Islamic state`s legislation.
Keywords: Legal System, Islamic State, Clearance, Expediency, Fatwa -
شبکه های مالی وابسته به داعش تلاش های خود را برای نفوذ به وفاداران، به ویژه پسرهای جوان داعش، در اردوگاه الهول دوچندان کرده اند. تهدید امنیتی ناشی از اردوگاه گسترده الهول، در شمال شرق سوریه، به عنوان یک مرکز جذب نیروهای داعش، برای خردسالان یک خطر امنیتی است. همچنین، به دلیل تلاش های شبکه های وابسته به داعش برای نفوذ به بازداشت شدگان برای تکمیل صفوف خود، به علاوه وجود یک گره مالی کلیدی برای پولشویی و تحریک به شورش در این اردوگاه، همچنان یک نگرانی عمده امنیتی است. جوانان، در هر دو اردوگاه الهول و روژ، تحت تاثیر زنان تندرو داعش، که همچنان برای ادامه فعالیت های خود سرمایه گذاری می کند، در معرض تلقین، آموزش و سوءاستفاده قرار دارند.. نظارت ICSVE بر شبکه های مالی مرتبط با داعش، در 4 ماه گذشته (نوامبر 2022 تا فوریه 2023)، نشان می دهد که این نهادها افزایش سرمایه گذاری ناشی از درآمد قاچاق را برای زنان و جوانان حامی داعش، و همچنین برای قاچاق پسران جوان از این کمپ ها در اولویت خود قرار داده اند. یافته های این مقاله گویای آن است که شبکه های تامین مالی جمعی در ابتدا در تلگرام ظاهر می شوند، اما از پلتفرم های دیگر نیز استفاده می کنند، و برخی از تراکنش های مالی حتی با استفاده از بانک های اروپایی، برخی دیگر از طریق ارزهای دیجیتال و به صورت مخفی و حتی به صورت آشکار نیز انجام می شوند.
کلید واژگان: اردوگاه الهول, شمال شرقی سوریه, داعش, دولت اسلامی, تامین مالی جمعی, قاچاقThe security threat posed by the sprawling Al-Hol camp in N.E. Syria remains a major security concern as an IS recruiting hub for minors as well as a key financial node for laundering funds to fuel its insurgency and because of the IS-affiliated networks’ attempts at exfiltrating detainees to replenish its ranks. Youth in both camps al Hol and Roj have been being exposed to IS indoctrination, training, and abuse under the influence of hardline IS women who crowdfund to keep their activities going. ICSVE' monitoring of the IS-linked financial networks of the past 4 months (November 2022- February 2023) suggest that these entities have prioritized raising smuggling capital for critically ill pro IS women detainees and youth as well as for smuggling young boys out of Camp al Hol before they can be taken to rehabilitation centers where they will be separated and protected from this malevolent IS influence. The crowdfunding networks appear on Telegram primarily, but make use of other platforms as well and some financial transactions take place in plain view even using European banks, others by cryptocurrency and in a hidden manner.
Keywords: Camp Al-Hol, N.E. Syria, ISIS, Islamic state, Crowdfunding, Smuggling -
مقاله حاضر به تحلیل مضمون پیش شرط ها و استلزامات دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(حفظه الله) می پردازد. (مساله) در این مقاله چیستی پیش شرط ها و استلزامات دولت اسلامی در اندیشه معظم له، با روش کیفی تحلیل مضمون و به کارگیری نرم افزار MAXQDA بررسی شده است. (روش) ایجاد دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (حفظه الله)، دارای جایگاهی مهم و کلیدی می باشد. در اندیشه ی تمدنی مقام معظم رهبری دولت اسلامی ابزاری برای تحقق حیات طیبه می باشد که در آن پیشرفت های مادی و معنوی در جامعه محقق خواهد شد. اینکه از نظر مقام معظم رهبری (حفظه الله) استلزامات تحقق دولت مطلوب اسلامی چیست و چه پیش شرط هایی برای ایجاد چنین دولت مطلوبی ضرورت دارد نیازمند بررسی و پژوهش می باشد. با توجه به بررسی سخنان مقام معظم رهبری (حفظه الله) درباره ماهیت، ضرورت، هدف و منابع و مبانی نظری تحقق دولت اسلامی در کشور، پیش شرط های لازم در تحقق دولت اسلامی را می توان نتیجه گرفت. معظم له معتقد هستند جهت تحقق دولت اسلامی که لازمه ی ایجاد حیات طیبه در جامعه می باشد، هم استلزامات ساختاری و بنیادی و هم استلزامات کارگزاری متناسب با منابع اسلامی استخراج گردیده و به کار گرفته شوند.(یافته ها)
کلید واژگان: مقام معظم رهبری, پیش شرط ها, استلزامات, تحلیل مضمون, دولت اسلامیThe present paper seeks to analyze the content of the preconditions and implications of the Islamic State in the thought of the Supreme Leader (Habosh Allah). (Issue) In this article, what are the preconditions and implications of the Islamic state in the great thought of Islam, by the qualitative method of analysis and application of MAXQDA software. (Methodology) The creation of an Islamic state in the thought of the Supreme Leader (Habosh Allah) has a key position. In the thought of civilization, the Supreme Leader of the Islamic State is an instrument for the realization of Tibet's life, in which material and spiritual advances will be realized in society. In the view of the Supreme Leader (Hafsah Allah), the imperatives of the realization of the Islamic state and the prerequisites for the establishment of such a desirable state requires research and research. Considering the views of the Supreme Leader (Habosh Allah) on the nature, necessity, purpose and resources and the theoretical foundations for the realization of the Islamic State in the country, the prerequisites for the realization of the Islamic State can be concluded. In order to realize the Islamic state which is necessary for the creation of life in society, the Supreme Leader believes that both structural and fundamental implications and brokerage requirements are appropriate for Islamic resources. (Findings)
Keywords: Supreme Leader, preconditions, Implications, Subject Analysis, Islamic state -
پژوهش مذکور درصدد فراهم آوردن بستری تازه در جهت شناخت و پاسخ دهی به نسبیت سنجی عاملیت ساختار و کارگزار در تحقق دولتسازی اسلامی مبتنی بر رویکرد ساختار کارگزار و با تکیه بر اندیشه امام خامنه ای(مدظله العالی) میباشد.با بررسی اجمالی سیر تطوری نظریات ساختار کارگزار در علوم سیاسی و انتخاب نظریه ساختیابی آنتونی گیدنز به نظر میرسد در تشکیل دولت اسلامی به معنای مرحله سوم از فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی به سوی تمدن اسلامی از منظر امام خامنه ای(مدظله العالی) باید به هر دو وجه ساختار و کارگزار توجه نمود. از منظر معظم له ساختارهای کلان نظام اسلامی که در مرحله دوم از حرکت فرآیندی انقلاب طرح ریزی و منجر به تدوین قانون اساسی گردیده است، با روند تکامل یافته ی امروز مشکل نداشته و بهترین ساختار مورد نیاز برای پیشبرد امور می باشد. لکن علی رغم پیشرفت های شگفت آور و افتخارات چشمگیر که با وجود مشکلات و موانع طاقت فرسا که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن ها اشاره گردیده است ، هنوز دولت مطلوب اسلامی به نحوی که به صورت حداکثری با آرمانهای انقلاب اسلامی همسو باشد تشکیل نگردیده است. آنچه که امروز در حرکت انقلاب و تشکیل دولت اسلامی باید مورد مداقه قرار گیرد ایجاد تحول معنوی و معرفتی در جهت اسلامی شدن روش و منش کارگزاران می باشد که اساسی ترین مانع در تشکیل دولت اسلامی است، البته وجود نگاه نقادانه به ساختارهای خرد کشور در راستای تحقق دولت اسلامی تسریع بخش و تسهیل کننده این حرکت کلان خواهد بود.کلید واژگان: انقلاب, ساختار, کارگزار, امام خامنه ای(مدظله العالی), دولت اسلامیThe mentioned research seeks to provide a new context for recognizing and responding to the relativism of structure and agent agency in the realization of Islamic state-building based on the agent structure approach and relying on the thought of Imam Khamenei . Summary The evolution of theories of agent structure in political science and the choice of AnthonyGiddens' theory of construction In the formation of the Islamic state, meaning the third stage of the process of achieving the goals of the Islamic Revolution towards Islamic civilization from Imam Khamenei's point of view, both The structure and the agent paid attention. From His Holiness's point of view, the macro-structures of the Islamic system, which in the second stage of the revolutionary process were designed and led to the drafting of the constitution, have no problem with today's evolved process and are the best structure needed to move things forward. But in spite of the remarkable progress and remarkable honors which, in spite of the overwhelming difficulties and obstacles mentioned in the statement of the second step of the revolution, the desired Islamic state has not yet been formed in a manner which is maximally in line with the ideals of the IslamicRevolution. Is. What should be considered today in the movement of the revolution and the formation of the Islamicstate is to create a spiritual and epistemological transformation in order to Islamize the method and character of the agents, which is the main obstacle in the formation of the Islamic stateKeywords: revolution, structure, Agent, Imam Khamenei, Islamic state
-
اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای به عنوان یک رویکرد پیشگام فکری و نظری در تاریخ سیاسی و فقاهت تشیع از ابعاد مختلفی حایز توجه و بررسی ویژه است. در این اندیشه سیاسی متعالی، حکومت اسلامی به عنوان یک گفتمان مسلط قابل تبیین و درک است. در واقع، در مفهوم سازی حکیمانه آیت الله خامنه ای از نقش و جایگاه حکومت اسلامی مولفه های مهمی مانند جایگاه و منشا حاکمیت، جایگاه رهبری و جایگاه دولت بسیار مهم ارزیابی شده و توجه به ابعاد مختلف هر کدام از آنها می تواند تصویر روشن تری ارایه نماید. با توجه به اهمیت جایگاه حکومت اسلامی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای، در مقاله حاضر تلاش گردیده با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با توجه به چارچوب نظری ضرورت حکومت اسلامی ابعاد مختلف موضوع مورد واکاوی قرار گیرد. در واقع، سوال اساسی مقاله این است که حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای چگونه قابل تبیین میباشد؟ در پاسخ، توضیح داده خواهد شد که حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای با سه موضوع محوری جایگاه حاکمیت، نقش رهبری و جایگاه دولت قابل شرح و تبیین است.کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, حکومت اسلامی, دولت اسلامی, رهبریAyatollah Khamenei's political thought as a pioneering intellectual and theoretical approach in the political history and jurisprudence of Shia is of special interest and investigation from various dimensions. In this sublime political thought, the Islamic government can be explained and understood as a dominant discourse. In fact, in Ayatollah Khamenei's wise conceptualization of the role and position of the Islamic government, important components such as the position and origin of sovereignty, the position of leadership, and the position of the government have been evaluated as very important, and paying attention to the different dimensions of each of them can give an image Provide more clarity. Considering the importance of the position of the Islamic government in the intellectual system of Ayatollah Khamenei, in this article, an attempt has been made to analyze the different dimensions of the subject by using the descriptive-analytical method and according to the theoretical framework of the necessity of the Islamic government. In fact, the basic question of the article is how can the Islamic government be explained in the political thought of Ayatollah Khamenei? In response, it will be explained that the Islamic government can be explained in the political thought of Ayatollah Khamenei with three central issues: the position of sovereignty, the role of leadership and the position of the state.Keywords: Ayatollah Khamenei, Islamic Government, Islamic state, leadership
-
پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهم ترین حوادث تاریخ معاصر ایران است که هم از جهت مبارزات عملی و هم از جهت نظری اهمیت بسیار دارد. یکی از علمای طرفدار این انقلاب، آیت الله خامنه ای است که علاوه بر مبارزه عملی علیه حکومت طاغوت پهلوی، در باره انقلاب اسلامی نیز نظریه منسجمی ارایه کرده است. دیدگاه های سیاسی ایشان از جنبه های گوناگون بررسی و ارزیابی شده است، ولی در این پژوهش با استفاده از مدل نظری اسپریگنز، اندیشه سیاسی وی از منظر بحران در چهار مرحله، مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است. جامعه متنی پژوهش شامل کلیه سخنرانی ها و مکتوبات ایشان در حوزه ی مورد مطالعه بوده است که از طریق بررسی کتابخانه ای و هم چنین مراجعه به سایت، دیدگاه های ایشان توصیف و تحلیل شده است. نوشتار حاضر در صدد پاسخ به این سوال اصلی است که بر اساس دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای، راه حل تحقق دولت اسلامی چیست؟ یافته ها نشان می دهد نسخه اصلی حل مشکلات اساسی کشور از منظر ایشان، تحقق «دولت جوان حزب اللهی» است. دولتی که کارگزاران مستقر در آن اعم از روسای قوا و وزرا و معاونان و سایر مدیران و کارگزاران، آماده و با نشاط، دارای بینش و منش اسلامی از جمله روحیه ی جهادی، تقوا، کارآمدی، عدالت خواهی، خدمت گزاری و... باشند.کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, اسپریگنز, دولت اسلامی, دولت جوان حزب اللهیThe victory of the Islamic Revolution is one of the most important events in the contemporary history of Iran, which is very important both in terms of practical and theoretical struggles. One of the pro-revolutionary scholars is Ayatollah Khamenei, who, in addition to the practical struggle against the Pahlavi dictatorship, has also offered a coherent theory of the Islamic Revolution. His political views have been studied and evaluated from various aspects, but in this study, using Springs' theoretical model, his political thought has been studied and explained from the perspective of crisis in four stages. The textual community of the research includes all his lectures and writings in the field of study, which have been described and analyzed through a library review as well as a visit to the site. The present article seeks to answer the main question that according to Ayatollah Khamenei, what is the solution to the realization of the Islamic State? The findings show that the main version of solving the basic problems of the country from his point of view is the realization of the "young government of Hezbollah". A government in which the agents stationed, including the heads of forces, ministers, deputies, and other managers and agents, are ready and cheerful, with Islamic insight and character, including the spirit of jihad, piety, efficiency, justice, service, and so on. To be.Keywords: Ayatollah Khamenei, Spriggens, Islamic State, Hezbollah's Young Government
-
درحال حاضر بین وضعیت موجود و مطلوب تمدن اسلامی شکافی است که متفکران، رهبران و کنشگران سیاسی را برآن داشته است تا تمامی تلاش خود را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و دولت سازی لازمه آنکه در بیانیه گام ترسیم شده است به کار گیرند. برای دستیابی به این مهم راهبردهای متعددی ممکن است به کار گرفته شود. این پژوهش تلاشی است برای پاسخ دادن به این پرسش: چه راهبردی می تواند سریع تر، وضع موجود دولت اسلامی را به وضع مطلوب نزدیک سازد؟ و آزمون این ادعا که با اتخاذ راهبرد بهینه سازی توان سیاسی فرصت هایی در اختیار قرار می گیرد که می تواند نیل به وضعیت مطلوب را تسریع نماید.این پژوهش به روش سوات (swot) انجام شده و یافته های پژوهش نشان می دهد بهینه سازی توان سیاسی ناشی از بکارگیری مجموعه ای از توانمندی های بومی می تواند شرایط دگرگونی وضع موجود و دستیابی به بسترهای دولت سازی مطلوب اسلامی را فراهم آورد.
کلید واژگان: : بهینه سازی, توان سیاسی, دولت اسلامی, گام دوم انقلابAt present, there is a gap between the current and the desired state of Islamic civilization, which has led thinkers, leaders and political activists to make every effort to create a new Islamic civilization and the necessary state-building outlined in the Step Statement. Numerous strategies may be used to achieve this. This study is an attempt to answer the question: What strategy can bring the current situation of the Islamic State closer to the desired situation more quickly? And test the claim that by adopting a strategy of optimizing political power, opportunities are provided that can accelerate the achievement of the desired situation. This research has been done by swat method and the research findings show that the optimization of political power resulting from the use of a set of indigenous capabilities can provide the conditions for changing the status quo and achieving the desired Islamic state-building context.
Keywords: Optimization, Political Power, Islamic State, The Second Step of the Revolution, Supreme Leader -
نوسلفیه یکی از جریانات کلامی دوران معاصر است که ضمن تحفظ بر اصول سلفی گری، با نقد سلفیه، به دنبال جرح و تعدیل برخی از مبانی آن است. نوسلفی ها با عبور از باورهای جزمی سلفی گری و ارایه برداشت های نو و متفاوت از جریان های درون پارادایمی اسلامی اهل سنت، دیدگاه های معتدل تری از اسلام بنیادگرا را به نمایش گذاشتند. آنها در برابر سلفیان جدید (جهادی-تکفیری) درپی آنند تا با احیای توحید و از روش های اعتدال گرایانه تری همچون دعوت و کادرسازی و تعلیم و تربیت جامعه، به حکومت اسلامی برسند. بر اساس دیدگاه افرادی چون مرحوم فیرحی، بابی سعید، سمیر امقر، کری گلین و... از نوسلفیه به جریانی غیرعقلانی و متمایل به خشونت افراطی و نظامی گری تعبیر می شود؛ اما این پژوهش با تاکید بر نظرات مودودی و قرضاوی، داعیه داران گفتمان نوسلفی، تلاش دارد تا نشان دهد بر خلاف تعبیرات رایج از نوسلفیه، این جریان از گفتمانی عقلانی تر و اعتدالی تر نسبت به دیگر جریانات سلفی برخوردار است. براین اساس باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که چه شاخصه هایی موجب تمایز جریان نوسلفیه از دیگر سلفیان معاصر می شود؟ برای دست یابی به این مهم از روش تحلیلی-توصیفی متن محور بهره گرفته شده و گردآوری داده ها بر اساس شیوه کتابخانه ای و از طریق فیش برداری از کتب مرجع و مقالات علمی-پژوهشی صورت گرفته است.
کلید واژگان: نوسلفیه, توحید, حکومت اسلامی, جهادی- تکفیری, اتباعNeo-Salafism is one of the theological currents of the contemporary era which, while preserving the principles of Salafism, seeks to injure and modify some of its principles by criticizing Salafism. The neo-Salafis, by transcending the dogmatic beliefs of Salafism and presenting new and different interpretations of the currents within the Sunni Islamic paradigm, demonstrated a more moderate view of fundamentalist Islam. They against new kind of Salafism (Jihadi - Takfiris) seek to achieve Islamic rule by reviving monotheism and using more moderate methods such as inviting and cadre building and educating to the society. According to the views of people such as the late Farihi, Babi Saeed, Samir Amqar, Kerry Glin, etc., Noselfieh is interpreted as an irrational current and prone to extremist violence and militarism. The title of claimants of the neo-Salafi discourse seeks to show that, contrary to popular interpretations of neo-Salafism, this current has a more rational and moderate discourse than other Salafi currents.
Keywords: neo-Salafism, Islamic State, Tohid, jihad -
جوامع برای پیشرفت همه جانبه خود در سطوح داخلی و خارجی شان، به نظامی کارآمد نیاز دارند تا بتوانند نقش رهبری و راهبری فرآیند پیشرفت و تعالی آن جامعه را برعهده گیرند. کارآمدی از مسایل حیاتی انقلاب اسلامی بوده وتحقق همه جانبه اهداف والای انقلاب اسلامی و ارتباط کارآمدی با مشروعیت، بیانگر اهمیت آن می باشد. هم چنین انقلاب اسلامی ایران یک دگرگونی وصیرورت عمیق اسلامی است،که این حرکت هدف دار وپیوسته تحول عمیق اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی واجتماعی فرد وجامعه انسانی، تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی را سبب می شود. حوزه کارآمدی، فاقد یک تیوری جامع، بومی و مورد توافق است و هر یک از دیدگاه های موجود کوشیده است بر مبنای شواهد تجربی محدود یا داده های آماری خاص، نسبتی میان واقعیت و کارآمدی برقرار سازد. لذا در این مقاله با ابتنا به نظریه فرایندی بودن انقلاب اسلامی ایران، به این پرسش اساسی پاسخ داده می شود که «الگوی شاخص های کارآمدی انقلاب اسلامی چیست؟» برای پاسخ به این پرسش از روش توصیفی تحلیلی و برای گردآوری داده ها از ابزار فیش برداری از منابع مختلف برای ارایه الگو بهره گرفته شد. این الگو با تفکیک مراحل انقلاب اسلامی؛ اهداف انقلاب اسلامی مبتنی بر نظام ارزشی خود را در کنار امکانات و موانع قرار داده و سطوح مختلف اندیشه و بینش، کارگزاران، ساختارها و رفتارها را از هم جدا نموده است تا در کنار جامع بینی در ارزیابی، همه عناصر و سطوح که می بایست مورد نظر باشد به صورت ترکیبی اشاره شود.
کلید واژگان: کارآمدی, شاخص های کارآمدی, انقلاب اسلامی, نظام اسلامی, دولت اسلامیCountries need an efficient system for their comprehensive development at the national and international levels in order to take the lead in the process of development of that society, and efficiency is related to legitimacy. Accordingly, efficiency has been one of the vital issues of the Islamic Revolution. Also, the Islamic Revolution of Iran is a purposeful and continuous movement that causes a deep change in the belief, moral, cultural, political and social of the individual and human society, until the achievement of a new Islamic civilization. The efficiency of the Islamic Revolution lacks a comprehensive, indigenous and agreed theory, and each of the existing views has tried to establish a relation between reality and efficiency based on limited empirical evidence or specific statistical data. Therefore, in this article, based on the process of the Islamic Revolution of Iran, the basic question is answered: "What is the model of efficiency indicators of the Islamic Revolution?" To answer this question, descriptive-analytical method was used and to collect data, fish-taking tools from different sources were used to provide the model. This model by separating the stages of the Islamic Revolution; The goals of the Islamic Revolution, based on its value system, have placed themselves next to possibilities and obstacles, and have separated the different levels of thought and vision, agents, structures and behaviors. All the elements and surfaces that should be mentioned should be mentioned.
Keywords: Efficiency, efficiency indicators, Islamic Revolution, Islamic system, Islamic state -
دولت اسلامی سیاست خارجی را در چارچوب منفعتگرایی متلازم و به صورت چندسطحی دنبال میکند؛ به طوری که بر اساس خصیصه ذاتی تلازم، تامین بهینه منافع خود را به ویژه در بخش منافع معنوی، در گرو تحقق منافع مشروع سایر ملتها به شکل عادلانه میداند. گستره فراگیر منفعتگرایی، توان محدود دولت و پیچیدگیهای موجود در عرصه سیاست خارجی، پیگیری بهینه این راهبرد را با مشکل مواجه کرده و تزاحمات گوناگونی را پیش روی کارگزاران سیاست خارجی قرار میدهد و این سوال اساسی را مطرح میکند که دولت اسلامی برای رهایی از تزاحم، منفعتگرایی متلازم را در چه سطوحی دنبال میکند؟ این پژوهش در پاسخ به این سوال، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، این انگاره را مطرح میکند که سیاست خارجی دولت اسلامی بر اساس الگوی سطحبندی ارزش-محور، چهار سطح راهبردی جامعه بشری، امت اسلامی، جامعه ایمانی و سطح حفظ نظام را در سیاست خارجی تعریف میکند که با حفظ اولویت، بستر تکاپوهای دولت در حوزه منفعتگرایی متلازم در سیاست خارجی قرار میگیرد.
کلید واژگان: سطوح راهبردی, دولت اسلامی, سیاست خارجی, منافع دولت اسلامی, حکومت اسلامیIslamic state, in general, pursuits its foreign policy in the framework of mutual multi-leveled interests. The essential characteristic of this approach requires the Islamic state to take its interests, particularly its intellectual interests as dependent on the consideration of legitimate interests of other nations, in a fair manner. The wide scope of this so-called form of utilitarianism, the limited capability of the government, and the existing complexities in the arena of foreign policy, have caused the optimal pursuit of this approach to face difficulties and have posed different challenges to the foreign policies of the Iranian agents and put forward the question that what levels of mutual utilitarianism the Islamic state should look for in order to get rid of the challenges and conflicts. To answer this question, the research sets forth the idea that, according to the value-based leveling model, the foreign policy of the Islamic state can define four strategic levels which consist in human society, Muslim community, faith community, and the level of preserving the system of government in foreign policy which, in order of priority, can provide a context in which the state can make efforts in line with its foreign policy to ensure mutual interests in its international relations.
Keywords: strategic levels, Islamic state, foreign policy, interests of the Islamic state, Islamic government -
دولت اسلامی سیاست خارجی را در چارچوب منفعت گرایی متعالی و در بستر حقیقت دنبال می کند، به طوری که براساس خصیصه ذاتی تلازم، تامین بهینه منافع خود را به ویژه در بخش منافع معنوی، در گرو تحقق منافع مشروع سایر ملت ها به شکل عادلانه می داند. هدف پژوهش حاضر، بررسی روش یا روش هایی است که تحقق این راهبرد را امکان پذیر کرده و در یک سطح، به لحاظ ماهوی با بنیان های فکری دولت اسلامی همخوان باشد و در سطح دیگر، بتواند به بهترین شکل ممکن، تحقق راهبرد منفعت گرایی را تسهیل کند. با توجه به چند لایه بودن روابط در حیطه جهانی، این سوال اساسی مطرح می شود که دولت اسلامی براساس کدام راهبرد بنیادین می تواند منفعت گرایی متعالی را در سیاست خارجی عینیت ببخشد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نشان داد که جهان بینی توحیدی دولت اسلامی و هدف گذاری ارزش محورانه آن، راهبرد همکاری همبسته و هدفمند را بهترین طریقی می داند که می توان بر مبنای آن، راهبرد منفعت گرایی متعالی را در بستر نوع دوستی و مبتنی بر رویکرد تکامل بخشی و همبستگی متقابل تحقق بخشید.کلید واژگان: همکاری, دولت اسلامی, سیاست خارجی, همبستگی, منفعت گراییThe Islamic State is following Foreign policy in the context of transcendental interests; As it is considered Based on intrinsic properties Which is the achievement of its interests Especially in the field of spiritual interests Depending on the legitimate and just interests of other states. Achieving this strategy t is necessary to use a method or methods that are essentially compatible with the intellectual foundations of the Islamic State and be able to facilitate the achievement of interests. with regards to The multi-layered nature of global relationships the fundamental question is that How can the Islamic State realize its strategy of interests?. This article argues that The monotheistic worldview of the Islamic State introduces purposeful cooperation As the best method On the basis of which, Which can Based on that, to facilitate the achievement of interests in the context of altruism And based on the approach of evolution and mutual solidarity.Keywords: Cooperation, Islamic state, foreign policy, Solidarity, Utilitarianism
-
بیشینهسازی قدرت برای زیست در ساحت بین الملل از مسایل مهم دولت اسلامی است. پژوهش پیش رو با طرح این پرسش که ظرفیت فقه سیاسی در گسترش و تعمیق مرزهای راهبردی دولت اسلامی چیست، در تلاش است با توسعه مفهوم مرز و سرحدات دولت اسلامی از خط مرزی به نقطه راهبردی انگاره مرزهای راهبردی دولت اسلامی را تاسیس و در جستوجویی فقهی، گسترش و تعمیق این مرزها را پیگیری نماید تا منافع و مصالح این دولت تامین شود. مرز، اعتباری است که با اغراض ایدیولوژیکی و استراتژیکی، انواع حوزه نفوذ دولت را به وجود میآورد. این تحقیق از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی بوده و یافتههای آن نشان میدهد مرز راهبردی بر اساس راهبرد کلان دولتها در جهت تامین منافع فراملی شکل میگیرد؛ تقابل منفعتها و مصلحتها، حضور دولت در عمق استراتژیک خود را ضروری میسازد. احکام فقه سیاسی ظرفیت متنوعی برای گسترش و تعمیق مرزهای راهبردی دارد. تالیف قلوب و شرایط حاکم در هم کاریها و معاهدات دولت اسلامی، مهمترین این ظرفیتها محسوب میشود.
کلید واژگان: فقه سیاسی, دولت اسلامی, مرز راهبردی, عمق استراتژیکMaximizing the power which enables the Islamic state to exist, cooperate and interact with other nations at the international level is considered a critical issue by the Islamic state. The present research, having presented the question that ‘what capacity is there for the political jurisprudence to develop and strengthen the strategic frontiers of the Islamic state’, seeks to extend and establish the concept of frontier and territory of the Islamic state to include not only its own frontiers but also its strategic frontiers. In addition, it explores in jurisprudential resources the legal possibility of extending and strengthening these frontiers in order to guarantee the interests of this state. Frontier, as an abstraction, can help to bring into existence different sorts of the state’s spheres of influence which, in turn, enables the state to achieve its ideological and strategic ends. Drawing upon descriptive-analytic method, the findings of the research show that the strategic frontier is formed and determined in line with the states’ overall strategy in meeting their transnational interests. Conflict of interests necessitates the Islamic state to have and extend its strategic depth. Rulings in the Islamic political jurisprudence are of various capacities to extend and strengthen strategic frontiers. Such things as ‘ta’lif-e qulÙb’, i.e. uniting the hearts (for attracting people to Islam), and the governing conditions and the treaties of the Islamic state are considered to be the most important of these capacities.
Keywords: political jurisprudence, Islamic state, strategic frontier, strategic depth -
دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش، گروهی سلفی-تکفیری است. این گروه در عراق و سوریه اقدام به مبارزه مسلحانه برای تشکیل دولت سلفی کرد. داعش اما به عرصه رسانه توجه فراوانی داشت. برخلاف بسیاری از گروه های تروریستی که علاقه ای به فعالیتهای رسانه ای ندارد. داعش به این موضوع علاقه مند بود. داعش در ابتدا نشریه دابق را توزیع می نمود. پس از شکست دابق، نشریه جدیدی به نام رومیه را به چاپ رساند که دارای نسخه فارسی نیز بود. این مقاله بر همین اساس تلاش دارد تا براساس تحلیل محتوای کیفی مقوله دولت اسلامی را در تیترهای چهار شماره نخست رومیه مورد مطالعه قرار دهد. دولت اسلامی دلالت بر آرمان احیای خلافت و سیره صحابه دارد. علت اهمیت این چهارشماره را نیز باید در این موضوع دانست که این چهار شماره در دورانی توزیع شده است که خلافت داعش همچنان پابرجا بوده و داعش به مثابه یک دولت عمل می کرده است.کلید واژگان: ارشاد, دابق, داعش, دولت اسلامی, رسانه, رومیهThe Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) is a Salafi-Takfiri group. The group waged an armed struggle in Iraq and Syria to form a Salafi government. ISIL, however, paid a lot of attention to the media. Unlike many terrorist groups that are not interested in media activities. ISIL was interested in this issue. ISIL initially distributed Dabaq. After the defeat of Dabaq, he published a new publication called Rumiyeh, which also had a Persian version. Accordingly, this article tries to study the category of Islamic state in the headlines of the first four issues of Romans based on the qualitative content analysis. The Islamic State implies the ideal of reviving the Caliphate and the way of life of the Companions. The reason for the importance of these four numbers should also be considered in the fact that these four numbers were distributed at a time when the caliphate of ISIL was still in place and ISIL acted as a government.Keywords: Irshad, Dabaq, ISIL, Islamic state, Media, Rumiyah
-
نیاز به حکومت در جامعه، امری است که از گذشته دور تا به امروز، کمتر مورد تردید متفکران سیاسی بوده است. یکی از اهداف بعثت پیامبران بیان ضرورت حکومت و چگونگی اداره جامعه بوده است.البته از منظر قرآن انسان خود باید راه سعادت خویش را بپیماید که این نیز نیازمند داشتن آزادی و اختیار است. ازاین رو پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که واکاوی اختیار انسانی در ایجاد تحقق حداکثری حکومت اسلامی از دیدگاه قرآن چیست؟ یافته های تحقیق نشان می دهد که اختیار انسانی از دیدگاه قرآن بهترین مدل برای ایجاد حکومت را مدل دین حداکثری می داند، یعنی سرپرستی همه عرصه ها را باید به دین سپرد. ازاین رو، شایسته است برای استیفای برخی حقوق مردم از نظر قرآن، به آرای مردم که تبلور اختیار انسانی است، رجوع کرد. در این مقاله با استفاده از رویکرد تحلیلی و تفسیری به واکاوی اختیار انسانی در ایجاد تحقق حداکثری حکومت اسلامی از دیدگاه قرآن می پردازیم.کلید واژگان: اختیار انسان, آرای مردم, حکومت اسلامی, دین حداکثری, قرآن کریمPolitical Quartely, Volume:50 Issue: 4, 2020, PP 1127 -1142The need for government in society has been less skeptical of political thinkers than in the past. One of the goals of the Prophet's mission has been to express the necessity of government and how society is run. From the perspective of man, of course, one must pursue his own way of happiness, which also requires freedom and great freedom. The present study therefore answers the question that what is the purpose of analyzing the human authority in maximizing the realization of Islamic rule from the Qur'an's point of view? The findings of the study show that human authority from the perspective of the Qur'an considers the best model for the establishment of the state as the model of maximal religion, that is to say, the supervision of all spheres should be given to religion. Therefore, it is appropriate to refer to the votes of the people who are crystallized as human beings in order to assert some of the rights of the people in the Qur'an. In this article, we use an analytical-interpretive approach to analyze human authority in the creation of the maximum realization of Islamic rule from the Qur'an's perspective.Keywords: Man's Will, Islamic state, People's Opinion, Holy Quran, Religious Maxim
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.