به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the iranian » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the iranian» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مقصود فراستخواه*، مهشید رضوی رضوانی، سید علی حسینی المدنی
    هدف تحقیق حاضر، بررسی و تدوین الگوی شخصیتی نه‏گانه ایرانی می باشد.این پژوهش در رویکرد کیفی اکتشافی و با روش نظریه برپایه نسخه سیستماتیک (اشتراوس و کوربین) انجام شده است. جامعه تحقیق را 45 نفر از مراجعه‏کنندگان به موسسه آموزشی و فرهنگی تشکیل داده‏اند که با روش نمونه‏گیری نظری هدفمند و دردسترس انتخاب شده‏اند. داده‏های حاصل از «مصاحبه عمیق و نیمه‏ساختمند» با روش کیفی مقوله‏بندی نظام‏مند تحلیل شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج پژوهش در قالب مدل پارادیمی شامل موجبات (تحصیلات والدین، سبک زندگی، الگوی تربیتی)، رویدادها و موقعیت‏ها (شغلی، خانوادگی، سلامت، مشارکت اجتماعی)، زمینه‏ها (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی)، راهبردها (زیادی در شناخت، کاستی در شناخت، مخدوش در شناخت، زیادی در جرات و شجاعت، کاستی در جرات و شجاعت، مخدوش در جرات و شجاعت زیادی در عزت نفس، کاستی در عزت نفس، مخدوش در عزت نفس) و پیامدها در رسیدن به نه نقطه مکانی، نه الگوی شخصیتی افراد ایرانی در هر موقعیت می‏باشد که ناشی از راهبردهای مختلف سه قوه و مرکز ادراکی در انسان است. چنانچه هر فردی بتواند به تعادل و اعتدال در هر سه قوه دست یابد به واقع کوشش او برای تحقق عدالت در رفتار او محقق میشود
    کلید واژگان: شخصیت فرهنگی, تیپ های شخصیت, انیاگرام, نه گانه ایرانی, روان سنجی, اعتبار یابی, روایی}
    Maghsood Ferasatkhah *, Mahshid Razavi Rezvani, Seyed Ali Hoseini Olmadani
    The aim of the present study is to investigate and compile nine Iranian personality models. The research community consists of 45 people who referred to the educational and cultural institute who were selected by purposeful and accessible theoretical sampling method. Data obtained from "in-depth and semi-structured interviews" were analyzed using a qualitative systematic categorization method. In order to analyze the data, open, axial and selective coding methods were used. Research results in the form of a paradigm model including causes (parents' education, lifestyle, educational pattern), events and situations (job, family, health, social participation), contexts (economic, political, cultural, social), strategies ( Too much in cognition, too little in cognition, too much in cognition, too much in boldness, too little in courage, too much in dare and too much courage in self-esteem, too little in self-esteem, too much in self-esteem) and the consequences of reaching nine Spatial point is the nine personality patterns of Iranians in any situation, which is the result of different strategies of the three powers and the center of perception in human beings. If every person can achieve balance and moderation in all three powers, his effort to achieve justice in his behavior will be realized.
    Keywords: Cultural personality, Personality Types, eniagrams, nine Iranian, Psychometrics, Validation, Validity}
  • علی حیدری*

    الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت بعنوان ترسیم گر اهم مبانی و آرمان‏ های پیشرفت و افق مطلوب کشور در نیم قرن آتی، ابلاغ گردیده است و هم اکنون این سند بالادستی در فرایند تضارب آراء و تعاطی افکار قرار گرفته است تا عندالاقتضاء تکمیل شده و ارتقاء یافته و ابلاغ شود. ازآنجاکه در ایران معاصر تجارب تدوین و اجرای احکام و اسناد بالادستی نظیر قانون اساسی، فرمان هشت ماده ای امام (ره)، برنامه‎ های توسعه پنجگانه، سیاست‏ های کلی نظام و سند چشم انداز بیست ساله وجود دارد که کمابیش توفیقات نسبی در تحقق آنها وجود داشته است؛ هدف این پژوهش آسیب ‏شناسی و کالبدشکافی فاصله معناداری است که بین ظرفیت ‎های بالفعل و بالقوه تمدن اسلامی ایرانی و دست یافته ‏های آنها تا مطلوبات و حتی مقدورات، مشاهده می‏ گردد و به این سوال پاسخ داده می ‏شود که نقش "عامل انسانی" بعنوان یکی از علل و عوامل اصلی عدم تحقق کامل احکام و اسناد بالادستی موصوف چیست و الزامات و اقتضایات مربوط به عامل انسانی را در مسیر تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کدامند. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش تحقیق آن مطالعه اسنادی است. براساس یافته های تحقیق؛ برای حصول اطمینان از تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بایستی به مردم (لشکریان پیشرفت) برای ایجاد زمینه مشارکت و همراهی با مداخلات اصلاحی و توسعه ‎ای توجه نمود و براین اساس پیشنهاد می ‏شود برای ایجاد آرامش خاطر و اطمینان بخشی آنان نسبت به آینده، یک نظام رفاه و تامین ‎اجتماعی چندلایه را سامان داد.

    کلید واژگان: اسلامی ایرانی, پیشرفت, بایستگی‏ های انسانی, تامین اجتماعی چندلایه, تکافل اجتماعی}
    Ali Heidary *

    The basic Islamic-Iranian model of progress had been announced as a depiction of the most important principles and ideals of progress and the desired horizon of the country in the next half century, and now this upstream document was completed, upgraded and communicated in the process of conflicting opinions as needed. Since in contemporary Iran, there were experiences of compiling and implementing upstream documents such as the constitution, the eight-article decree of Imam Khomeini, the five years development plans, the country general policies and the 20-year vision document, which were more or less relative successes; The aim of this study was pathology of significant gap between the actual and potential capacities of Islamic-Iranian civilization achievements and the possible desired, And the question was answered what is the role of "human factor" as one of the main causes and factors of non-fulfillment of the above documents and what are the requirements related to human factor in the realization of Islamic-Iranian model of progress. This is an applied research in terms of purpose and its research method was documentary study. Based on research findings; To ensure the realization of the Islamic-Iranian model of progress, we must pay attention to the people (Progress Divisions) to create the ground for participation and cooperation with reform and development interventions. Accordingly, it was suggested that a multi-layered welfare and social security system was established to create peace of mind and reassurance for the future.

    Keywords: Islamic-Iranian, Progress, Human Requirements, Multi-Layered Social Security System, Social Takaful}
  • رضا باقری*، الینا سادات چاوشی
    پیشین حضور آفریقاییان در ایران (به‌ویژه جنوب ایران) به بیش از دو قرن پیش بازمی‌گردد که برای اولین و در قالب برده از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وارد ایران شدند. در طول این دو قرن حضور و به‌واسطه مهاجرت اجباری، فرایند شکل‌گیری یا تغییر هویت آنها با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است که به‌طور خاص می‌توان در سه مرحله و با عنوان «برده»، «آزاد» و «ایرانی» از آنها نام برد. با وجود این فرازوفرودها و برخلاف تجربه دهشتناک بردگان آفریقایی در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی، آفریقایی‌تباران در ایران تجربه نسبتا مسالمت‌آمیزی داشتند. این تجربه که در نوع خود بسیار کم‌نظیر و حایز اهمیت است، متاسفانه کمتر بررسی و تحلیل علمی شده است. تجربه زیست مسالمت‌آمیز میان آفریقایی‌تباران و ایرانیان به ‌اندازه‌ای خوشایند بوده است که بسیاری از آفریقایی‌تباران خود را با افتخار «ایرانی» نامیده و حتی برخی از آنها انتساب یا تعلق خاطر به دیگر هویت‌های نژادی یا قومیتی (مانند آفریقایی، تانزانیایی یا زنگباری) را رد کردند. تحقیق حاضر، با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی حاضر (رقیق شدن محدودیت‌ها و موانع مکانی و زمانی و در نتیجه سهل شدن امکان ارتباط با سرزمین آبا و اجدادی و تاثیرات آن در هویت)، به بررسی میزان تعلق خاطر ایرانیان آفریقایی‌تبار به هویت ملی، قومی و فرهنگی آنها پس از دو قرن حضور در ایران می‌پردازد. بررسی میزان تاثیرگذاری مولفه‌های هویت‌سازی مانند ملیت و تابعیت، دین، فرهنگ و قومیت در این تحقیق مورد تاکید خاص قرار گرفته است.
    کلید واژگان: دین, قومیت, ملیت, هویت اجتماعی, هویت آفریقایی-ایرانی}
    Reza Bagheri *, Elina Chavoshi
    The presence of Africans in Iran (especially in southern provinces of Iran) goes back to more than two centuries ago when for the first time as a slave from some Persian Gulf Arabic countries such as Oman brought to Iran. In these centuries, their social identity formation process (as forging slaves and later on as immigrants and citizens) has been subject to some challenges and faced with many ups and downs. More specifically, their social identity formation and transformation can be categorized to three phases; slave, free and Iranian. Despite these ups and downs, their identity transformation, specifically in today Iran, has been less studied. This paper, drawing on 46 semi-structured interviews with Afro-Iranians in 4 rural and urban areas in southern Iran, explores different meanings and variations of their ‘Iranian’ identity focusing on the importance of nationality and ethnicity in their social identity negotiation. This paper suggests that ‘Iranian’ national identity in the opinion of Afro-Iranians is more based on the civic basis rather than racial or ethnic markers which make almost all participants to feel and prefer to belong to Iranian national identity.
    Keywords: Afro-Iranian, Social Identity, Ethnicity, Nationality}
  • جلیل دارا*، سید مهدی حسینی فائق
    بنیادگرایی یهودی به عنوان گونه ای از انواع بنیادگرایی دینی در عین داشتن مشابهت با دیگر انواع بنیادگرایی، مقومات خاص خود را دارد. تفاسیر متفاوت از منابع دینی و تاریخی موجب شکل گیری نحله های مختلفی از بنیادگرایی یهودی شده که اگر بخواهیم شاخصی برای دسته بندی این گونه ها ارائه دهیم بهترین شاخص توجه به اصل "تبعید" یا "بازگشت" است. از منظر بنیادگرایان این که در دوران تبعید به سر می بریم یا دوران بازگشت، احکام و مقتضیات خاص خود را دارد و برهمین اساس سه گونه ی اصلی بنیادگرایی قابل ذکر است: بنیادگرایی منفعل، بنیادگرایی عملگرا و بنیادگرایان موعودباور. بنیادگرایان یهودی در عین تقسیم به نحله ها و گروه های مختلف، اهداف غایی یکسانی دارند و تفاوت گونه های یادشده، از حیث ابزار، روش و تشخیص ظرف زمانی و مکانی است. البته علاوه بر مولفه های درون دینی، هم سویی یا مخالفت با جریانات سیاسی، نقش آفرینی سیاست های رژیم صهیونیستی و نیز توجه به اتخاذ مواضع عمل گرایانه برخی از این گروه ها به خوبی می تواندسته بندی ها و چرایی برخی مواضع را در انواع مختلف بنیادگرایی تبیین کند.
    کلید واژگان: بنیادگرایی, تبعید و بازگشت, بنیادگرایی منفعل, بنیادگرایی عملگرا, بنیادگرایی موعود باور}
    Mahdi Hosaini
    Jewish fundamentalism, as a kind of a variety of religious fundamentalism, has its own specifics, while having similarities to other forms of fundamentalism. Different interpretations of religious and historical sources have led to the formation of various forms of Jewish fundamentalism, which, if we want to provide an indicator for categorizing these species, is the best indicator of the "exile" or "return" principle. From the perspective of the fundamentalists that we are in exile or the time of return, we have our own rules and requirements, and on this basis we can mention three fundamental types of fundamentalism: passive fundamentalism, pragmatic fundamentalism, and promised believing fundamentalism. The Jewish fundamentalists, while dividing into different groups, have the same ultimate goals, and the difference between the aforementioned species is a tool, method, and time-space detection. Of course, in addition to the intra-religious components, the alignment or opposition to political movements, the role played by the policies of the Zionist regime, and also the attention to the adoption of pragmatic positions of some of these groups, one can well categorize and why certain positions in different types of fundamentalism Explaining.
    Keywords: Social Capital, Islamic schools, 1979 Iranian, Revolution, cooperation norm}
  • حسین ظریف منش، محمد عزیزی، فرزاد آزادی، علی اصغر بیک بیلندی
    بعد نیروی انسانی یکی از حساس ترین موضوعات حوزه دفاعی- امنیتی است ، از میان عوامل اثرگذار این حوزه، نیروی انسانی بر سایر عوامل طبیعی و فیزیکی پیشی گرفته اندیشمندان اعتقاد دارند، انسان محور توسعه است و نیروی انسانی در هر سازمان کلید اصلی دستیابی به اهداف تلقی می شود ،امروزه نیروی انسانی یکی از شاخصه های مهم ارزیابی میزان قدرت و توانایی کشورها بوده و از اهمیت خاصی برخورداراست.
    لذا هدف اصلی این مقاله، "تبیین نقش نیروی انسانی در الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت در حوزه دفاعی- امنیتی می باشد نوع تحقیق، از نوع کاربردی- توسعه ای است و روش تحقیق از نوع پیماشی، توصیفی، تحلیلی است. همچنین این تحقیق برمبنای نوع داده های موردنیاز، به صورت یک تحقیق آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 243 نفر از صاحب نظران و فعالان حوزه‎های دفاعی- امنیتی و علمی کشور بوده و حجم نمونه برابر محاسبات 69 نفر تعیین گردیده است نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر این است که نیروی انسانی به عنوان یکی از ابعاد اصلی و تاثیرگذار در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در حوزه دفاعی- امنیتی بوده و جامعه پاسخ دهنده معتقدند که مولفه های (ویژگی ، بهره وری و حجم) به بعد نیروی انسانی مرتبط هستند و مولفه ویژگی با 4 شاخص، حجم با 3 شاخص، بهره وری با 3 شاخص مولفه ها و شاخص های آن را تشکیل می دهند.
    کلید واژگان: الگو, اسلامی ایرانی, نیروی انسانی, دفاع, امنیت}
    H Zarifmanesh, M Azizi, F Azadi, A.A Bigbilandi
    Human resource is one of the most sensitive security issues. Among the influential factors in the Iranian-Islamic model of progress, Human and physical force has exceeded other natural factors.
    Thinkers believe؛ Human is the axis of development and Human force in each organization are the key to achieving goals. Today, Manpower is one of the important indicators of the assessment of power and ability of countries and it's very important. So the main purpose of this article is Explaining the role of human power in the Iranian-Islamic model of progress in the area of defense-security. Type of research is applied. Research Methodology is mixed method with Survey method and Analytical method. Statistical community of this study were 243 experts in the field of defense, security and science of the country. The sample population is 69 people.
    The results of this research show that Human strength has been one of the main dimensions of the Islamic-Iranian pattern of development in the area of defense-security. the respondent community believe that Characteristics, productivity, and volume components are related to human resources (Feature component with 4 indicators, Volume with 3 indicators and Productivity with 3 indicators)
    Keywords: model, Islamic-Iranian, Human force, defense, Security}
  • Dr. Mohammad Hossein Jamshidi, Davood Sabzi
    During the modification of humanistic knowledge and universalism, Islamic revolution of Iran was a new change according to the humanistic, exalted as well as value-based foundations and it presented the exalted and humanistic values to human. Considering the universal threats, preservation and the survival of Islamic revolution and its values is considered a significant issue for the present society. In this regard, the main question of the present writing is connected to the way of protecting revolution and its values as well as tryout towards its advancement.The answer is that, this action is dependent on possessing a theoretical wisdom and supportive ideas relying on the value-based principles of Islamic revolution. Theorizing in this regard should be on the basis of the most fundamental values of Islamic revolution (Unitarianism, humanism, universalism, being in favor of ordinary people, idealism, perfect nature of human, vigilance and uprising in favor of God, sovereignty, self-esteem, fighting against injustice) to provide the ground for the perseverance and survival of Islamic revolution values as well as re-blossoming Islamic-Iranian civilization.
    Keywords: Islamic revolution of Iran, theorizing, values, Islamism, Being Iranian}
  • سید حسین ابطحی، هانیه آرزمجو
    اگر بناست که اسلام و ایران عزت و رونق سابق خود را بازیابند و از پیشگامان مسیر توسعه در دنیا باشند، لازم است که تاسی از الگوهای غربی را کنار گذاشته، به تناسب زیرساختهای فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی خاص کشور و آموزه های اسلامی، به ایجاد الگویی جدید برای پیشرفت و توسعه اقدام کنیم و این الگو، راهگشای دستیابی به هدف والای ما؛ یعنی رسیدن انسان به ایده آل الهی نامحدود و مسئولیت آفرین شود. در این مجال تلاش شده است پس از بیان اهمیت و تبیین مفهوم الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و اهمیت توجه به حوزه زندگی فردی در این الگو، با به کارگیری رویکرد چارچوب منطقی، مسیر دستیابی به اهداف مورد نظر در حوزه زندگی فردی، مشخص و شیوه ای اجرایی برای پیاده سازی الگو پیشنهاد شود. در نهایت، شاخصهایی برای اندازه گیری میزان دستیابی به اهداف تعیین شده تا بتواند ابزاری مناسب برای نشان دادن نقشه راه دستیابی به اهداف و همچنین میزان دستیابی به این اهداف باشد. در این پژوهش از نظرات خبرگان حوزه های مختلف برای شناسایی شاخصها در سه بعد عقلانیت، معنویت و عدالت استفاده شد که در نهایت، منجر به استخراج 108 شاخص شد. سپس با به کارگیری پرسشنامه بسته، این شاخصها مورد بازنگری و ارزیابی مجدد قرار گرفتند و با روش آماری مقایسه میانگین ها، 54 شاخص برای ارزیابی میزان دستیابی به اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انتخاب شدند.
    کلید واژگان: الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت, شاخصهای الگوی پیشرفت, رویکرد چارچوب منطقی}
    Seyyed Hossein Abtahi, Haniyeh Arazmju
    If Islam and Iran were to restore the dignity that they had before, and to be pioneers in the path towards development, they would have to refrain from following the Western models, designing a new model for progress and development according to specific cultural, social, and geographical infrastructures in the country and the Islamic teachings, and using this model as a tool to contribute to our supreme cause, namely that of achieving a divine ideal which is unlimited and calling. This article tries to determine the path towards achieving the objectives intended and pursued in personal life, and to suggest a practical method for implementing the Iranian-Islamic model of progress after explaining how important the model is and the way it is important to pay heed to personal life in this model by using the logical framework approach. Finally, indicators have been determined to measure the extent to which the objectives can be accessed, which are aimed at showing the road map to how and how much to achieve the objectives. This research uses the views held by the elites in different areas in order to identify the indicators in three dimensions: Rationality, spirituality, and justice, finally led to the extraction of 108 indicators. Then, these indicators were rethought and reevaluated using questionnaires. Also, 54 indicators were selected to evaluate the extent to which the objectives of the Iranian-Islamic model of progress can be, or have been, achieved.
    Keywords: the Iranian, Islamic model of progress, indicators of the model of progress, logical rationality approach}
  • محمود جعفرپور
    تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت به عنوان الگویی بومی و منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی، مدتی است که به عنوان یک دغدغه اساسی، مورد توجه اندیشمندان کشور قرار گرفته است. تدوین این الگو، بی شک نیازمند رعایت بایسته ها و الزاماتی است که بدون توجه به آنها، فرایند تدوین الگو به نتیجه مطلوب رهنمون نخواهد شد. بر این اساس در مقاله حاضر، بایسته ها و الزامات موثر بر تدوین الگو به دو دسته کلی عام و خاص تقسیم شده است. مقصود از بایسته ها و الزامات عام، مواردی است که در تمام حوزه های تدوین الگو، توجه به آنها ضروری است و در واقع از عمومیت برخوردار می باشند.
    بر این اساس اولین مولفه عام مورد بحث در مقاله، «فرهنگ و مدیریت فرهنگی» است؛ در مدیریت فرهنگی، اساس مدیریت بر مبنای توجه به فرهنگ است و هدف نهایی هر نوع تغییر و تحولی، بهبود کیفی نظام اعتقادات، باورها و ارزش-های متعلق به فرهنگ آن جامعه است. از آنجا که انسان برای رسیدن به رشد و پیشرفت، نیازمند در اختیار داشتن شناخت دقیقی از خود است، دومین مولفه مورد مطالعه، «هویت؛ شناخت، بازسازی و تقویت آن» است. سومین مولفه مورد مطالعه، «استقلال و استقلال طلبی» است که می توان از آن به خوداتکایی نیز تعبیر نمود. چهارمین مولفه مورد مطالعه، «تولید علم» می باشد که در آن راه های رسیدن به دانش بومی مورد بررسی قرار گرفته است و پنجمین مولفه نیز «عدالت» می باشد که به تبیین جایگاه و نسبت آن با الگوی پیشرفت، پرداخته شده است.
    کلید واژگان: الگو, الگوی اسلامی, ایرانی, مولفه عام, پیشرفت}
    Mahmud Jafarpur
    Achieving an optimal model of progress requires that a change take place in areas related to thought in three fields, namely anthropology, epistemology; and ontology. It follows that this should be considered as well in determining and explaining the different areas of the Iranian-Islamic model of progress because transition from the status quo to an optimal one is what is meant by modeling. It is exactly at this point where different groups and thoughts are invariably trying to create a status based on value-based concepts by producing images of the optimal status so it can be a drive for those addressed in that direction. Having conceptualized and understood the dimensions of the Iranian-Islamic model of progress, this article studies the concept of culture and also studies and criticizes the cultural indicators presented by UNESCO and used in the United States to determine the cultural indicators and explain the implications that can have an effect on designing them. Using the general and specific characteristics intended for an indicator, the cultural indicators defined by the country’s Supreme Council of Cultural Revolution, were assessed within the framework of the Iranian-Islamic model of progress, with the defects in each being described. The assessments showed that disregarding spirituality as a key dimension in the area of cultural development and culture constitutes as the most important defect involved in the aspects defined by Supreme Council of Cultural Revolution. The other defects detected were immeasurability and generality of a few of the aspects and parameters.
    Keywords: culture, cultural development, indicator, the Iranian, Islamic model of progress}
  • ولی الله نقی پورفر، محمود جعفرپور *

    بی شک تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، نیازمند در نظر گرفتن مولفه هایی است که بدون توجه به آنها، فرایند تدوین الگو به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. این مقاله به مولفه های موثر بر تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در حوزه مطالعات سازمانی پرداخته است. نخستین مولفه، «بازتعریف مفاهیم سازمانی» است؛ زیرا در دانش سازمانی مورد نیاز کشور در چارچوب الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، نه مهندسی مجدد مفاهیم غربی به حل مسائل سازمان های کشور کمک خواهد کرد و نه مهندسی معکوس. لذا ضروری است بسیاری از مفاهیم در حوزه های مختلف مطالعات سازمان و مدیریت، از جمله: حوزه ساختار و طراحی سازمان، مدیریت منابع انسانی و مدیریت رفتار سازمانی، بازتعریف شوند. دومین مولفه، «تبیین اصول مدیریت اسلامی در سازمان» است. مدیریت اسلامی با توجه به اهداف، ماموریتها و رسالت اصلی خود، تفاوتهایی با سایر انواع مدیریت دارد و از این رو، تبیین اصول آن در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت کاملا ضروری است. سومین مولفه مورد مطالعه نیز «مدیریت فرهنگ کار و سازمان» است. در این مولفه بر این مهم تاکید شده که اسلامی بودن در مطالعات فرهنگ سازمانی، تاکید بر فرهنگ کار است و از این رو، به تبیین جایگاه و نسبت آن با الگوی پیشرفت، پرداخته شده است.

    کلید واژگان: الگو, پیشرفت, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت, مولفه, مدیریت, سازمان}
    Valiollah Naghipurfar, Mahmud Jafarpur

    Undoubtedly, formulating the Iranian-Islamic model of progress requires that parameters be taken into account, without which the process of formulating the model will never lead to an optimal result. This article has addressed the parameters that can have an effect on formulating the Iranian-Islamic model of progress in the domain of organizational studies. The first parameter is “redefining organizational concepts”, because-in the organizational knowledge that the country needs to acquire within the framework of the Iranian-Islamic model of progress- neither will the reengineering of the Western concepts, nor reverse engineering contribute to the solving of the problems faced by the country’s organizations Therefore it is necessary that many of the concepts in different areas of organizational studies be redefined including structuring and designing the organization, management resource human and management of organizational behavior. The second parameter is “the explanation of Islamic management principles” in the organization. There are some differences between Islamic managementin terms of its missions, objectives, and calling- and other management systems, a fact that makes the explanation of its principles in the Iranian-Islamic model of progress necessary. The third parameter under study is “work and corporate culture management”. This parameter emphasizes that Islamization in corporate culture studies underlines work culture. So, it sets to explain the place where it stands and its relation with the model of progress.

    Keywords: model, progress, the Iranian, Islamic model of progress, parameter, management, organization}
  • محبوبه حبیبی بدرآبادی
    در دهه های پایانی قرن بیستم، مفهوم توسعه اجتماعی به نحوی خاص و به عنوان یکی از ملزومات توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفت. در این راستا، برنامه های متعددی برای کمک به کشورها در دستیابی به توسعه اجتماعی تدوین و شاخصهای گوناگونی برای ارزیابی عملکرد کشورها در این خصوص تبیین شد. اما اغلب این شاخصها و برنامه ها به وسیله نظریه پردازان غربی و بر اساس اصول و ارزشهای این دسته از جوامع تعیین شده است و به همین دلیل، برای جامعه اسلامی - ایرانی ما کارایی لازم را ندارد؛ زیرا تعیین غایت مطلوب هر جامعه و سیر تکامل قابل قبول برای آن، بدون توجه به فرهنگ و ارزشهای آن جامعه، امکان پذیر نیست. بر این اساس، در این مقاله با بهره گیری از مفهوم مدینه فاضله در اندیشه فلاسفه بزرگ مسلمان همچون: فارابی، ابن سینا و صدرالمتالهین، ضمن ارائه تصویری از جامعه مطلوب اسلامی، شاخصهایی برای حرکت جامعه در این مسیر ارائه شده است.
    کلید واژگان: توسعه اجتماعی, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت, فلسفه اسلامی, توسعه پایدار}
    Mahbubeh Habibi Badrabadi
    In the ending decades of the twentieth Century, the concept of social development was considered as one of the prerequisites forد sustainable development in a specific manner. For this purpose, various programs were held for helping countries achieve sustainable development, as well as various measures were explained for accessing countries’ performance in this regard. But, often these measures and programs have been determined by Western theorists on the basis of the values possessed by this group of societies. On this basis, while presenting a picture of the optimal Islamic society, the present article has provided measures for how the society can move forward in this path, by using the concept of Utopia (Madineh Fadzele) in the thought system of great Moslem philosophers like Farabi, Avi Cenna, and Sadr-ol-Mote’allehin.
    Keywords: social development, the Iranian, Islamic model of progress, Islamic philosophy, sustainable development}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال