به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عقل » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عقل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسحق سلطانی

    آزادی مثبت به واسطه تاکید بر عقل به عنوان وجه قوام بعد عالی وجود انسان، در وهله نخست در معرض شناخت به مثابه مفهومی دارای قرابت با مبانی انسان شناسی اسلامی قرار دارد. از این رو ضرورت دارد علاوه بر ارائه یکپارچه و دقیق از این مفهوم، به نقد مبنایی آن بر اساس رویکرد اسلامی پرداخت. در این نوشتار مبتنی بر تفسیر روشی متن محور، پس از ارائه چیستی مفهوم آزادی مثبت، با تکیه بر مبانی قرآنی علامه طباطبائی به نقد و ارزیابی آن پرداخته می شود. در این مفهوم عقل، عنصر اساسی است که ضرورت بخش اتصاف انسان به آزادی بوده و در صورت قرار گرفتن در محور انتظام بخشی حیات اجتماعی، امکان بهره مندی از آزادی را برای انسان فراهم می آورد. این در صورتی است که مبنای اتصاف به آزادی در قرآن کریم خلافت الهی انسان است که تنها با حاکمیت یافتن حق در عرصه حیات اجتماعی امکان بهره مندی از آزادی برای انسان پدید می آورد. ارائه درکی استقلالی از انسان با تکیه بر عقل و همچنین عدم تفکیک عقل در مقام اثبات و ثبوت از جمله عواملی هستند که موجب انحراف این مفهوم از حقیقت آزادی می شوند.

    کلید واژگان: مبانی قرآنی, آزادی مثبت, عقل, علامه طباطبائی, تفسیر المیزان}
    Eshagh Soltani

    Positive freedom, by emphasizing reason as an aspect of the consistency of the higher dimension of human existence, is primarily exposed to cognition as a concept closely related to the principles of Islamic anthropology. Therefore, in addition to providing a comprehensive and accurate presentation of this concept, it is necessary to critique its basis based on an Islamic approach. In this article, based on a text-based interpretation, after presenting the concept of positive freedom, it is criticized and evaluated based on the Quranic principles of Allameh Tabatabai. In this sense, reason is the basic element that is necessary for human beings to attain freedom, and if they are at the center of the regulation of social life, it will enable human beings to enjoy freedom. This is if the basis of attaining freedom in the Holy Qur'an is the divine caliphate of man, which only with the rule of law in the field of social life, it is possible for man to enjoy freedom. Providing an independent understanding of man by relying on reason, as well as the lack of separation of reason in the position of proof and proof are among the factors that cause this concept to deviate from the truth of freedom. Philosophers who believe in positive freedom by emphasizing reason are shaping a human being independent of God Almighty. This is in the case that man's attribution of freedom is basically rooted in his divine caliphate. Therefore, human freedom is due to the fact that he has the right to rule and exercise his will secondarily, and not independently. As a result, the development of an independent understanding of human beings means distancing oneself from the real basis that prepares freedom for human beings. The Holy Qur'an also explicitly outlines the agents and obstacles to freedom by designing the element of "truth" as the circuit of freedom. Therefore, any factor that seeks to plan, establish and maintain the rule of law over society is an agent of freedom, and any factor that seeks to oppose the right and damage its rule is considered an obstacle to freedom. Hence, religion, government based on the axis of innocence and popular control can be proposed as agents of freedom and the devil, tyranny and the public and dissidents as the main obstacles to freedom.

    Keywords: Quranic Foundations, Positive Freedom, Intellect, Allameh Tabataba'i, Tafsir Al-Mizan}
  • سید مهدی سلطانی رنانی*
    از جمله فیلسوفان و اندیشمندان معاصر جهان اسلام که دغدغه فراوانی نسبت به علم دینی داشته است و در اندیشه های علمی خویش بدان موضوع توجه ویژه نشان داده،آیت الله جوادی آملی است. ایشان قائل به معناداری و امکان تحقق علم دینی است و با اتخاذ رویکرد ایجابی و نیز تکیه بر مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی، معتقد به این مساله است و هستی پذیری علم دینی را امکان پذیر می داند. از نظر ایشان اگر نتیجه تفسیر قول خدا، علم اسلامی است، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی به شمار می آید. نیز، ارتباط حقیقی علم و دین در گرو معلوم کردن جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی می باشد. در این نظر، عقل، به همراه قرآن و سنت و همانند آن ها، تامین کننده معرفت دینی خواهد بود که هرگز در مواجهه با دین قرار نگرفته و از دایره و شمولیت معرفت دینی خارج نمی باشد. بدین جهت در این نگاه، علم کاملا دینی شده و علم غیردینی وجود نخواهد داشت. این مقاله با رویکرد اسنادی و به روش توصیفی- تحلیلی بر آن است که به تحلیل مفهوم علم دینی و شاخصه های آن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی بپردازد و نقش و جایگاه آن را در اسلامی کردن علوم نمایان سازد.
    کلید واژگان: دین, علم, علم و دین, علم دینی, عقل, آیت الله جوادی آملی}
    Sayedmahdi Soltanirenani *
    Ayatollah Javadi Amoli is one of the contemporary philosophers and thinkers of the Islamic world who has been very concerned about religious science and has shown special attention to it in his scientific thoughts. He believes in the significance and possibility of the realization of religious science, and by adopting a positive approach and also relying on various topics of the tradition of Islamic thought, he believes in this issue and believes that the existence of religious science is possible.According to him, if the result of interpretation of God's word is Islamic science, then interpretation of God's action is also considered Islamic science. Also, the real relationship between science and religion depends on finding out the place of reason in the geometry of religious knowledge. In this opinion, the intellect, together with the Qur'an and the Sunnah and similar to them, will be the provider of religious knowledge that has never been confronted with religion and is not out of the circle and inclusion of religious knowledge. Therefore, in this view, science has become completely religious and non-religious science will not exist.
    Keywords: Religion, Science, Science, Religion, Religious Science, Intellect, Ayatollah Javadi Amoli}
  • حسن رضایی هفتادر*، صفر نصیریان
    با ظهور اومانیسم و توسعه آن در غرب، جوامع انسانی هر روز بیش از پیش، از ارزش های اعتقادی فاصله گرفتند و این امر به تقلیل ساحت های دین منجر شد. در این میان سید احمد خان هندی، به تقلید از غرب، برای اولین بار در دنیای اسلام، از تقلیل ساحت های اعتقادی دین سخن گفت. وی بر اساس مشرب معتزلی خود، تنها کلیات اصول اعتقادی توحید، نبوت و معاد را می پذیرد و نسبت به جزییات این مسایل که در قرآن و سنت آمده، اعتقادی ندارد. با توجه به این که دیدگاه های سید احمد خان، چالش هایی را در مجامع علمی اسلامی، به ویژه جامعه علمی ایران، بر جای گذاشته است، مقاله حاضر در صدد است تا با روش توصیفی-تحلیلی و به دو شیوه برون دینی و درون دینی، به بررسی و نقد آن ها بپردازد. طبق بررسی انجام شده، دیدگاه های وی، در پنج محور قابل بررسی و نقد است: تمثیلی بودن داستان حضرت آدم (ع) و عناصر آن، مثل فرشتگان و شیطان؛ احتمال خطای پیامبران در امور عادی و دیدگاه های شخصی شان به ویژه در ارتباط با مسایل اجتماعی؛ مبتنی بودن وحی پیامبران بر ادراک عقلی و تجربی؛ عادی بودن معجزه پیامبران؛ ادراک ناپذیری بهشت و جهنم.
    کلید واژگان: ساحت, دین, اعتقاد, تقلیل گرایی, عقل, تجربه, سید احمد خان}
    Hasan Rezaee Haftador *, Safar Nasiriyan
    With the advent and development of Humanism in the West, human societies have increasingly moved away from religious values, and this has led to the reduction of religion domains. In this regard, Sayyid Aḥmad Khān Hindī imitated the West and for the first time in the Islamic world suggested the reduction of the doctrinal domains of religion. Relying on his Mu‘tazila roots,  he only acknowledges the general principles of monotheism, prophethood, and resurrection, and does not believe in the details of these principles that are provided in the Qur’ān and sunna. As Sayyid Aḥmad Khān’s views have led to some challenges in the Islamic scientific circles, especially the scientific community of Iran, the article at hand aims to analyze and criticize his views using a descriptive-analytical approach and intra-religious and inter-religious methods. Based on the analyses made, his viewpoints can be examined in five directions: allegorical nature of Adam’s (a) story and its elements such as angels and Devil; susceptibility of prophets to making mistakes in ordinary issues and personal viewpoints, especially in relation to social issues; consideration of intellectual and experiential bases for revelations that were made onto prophets; consideration of prophets’ miracles as normal acts; and consideration of Paradise and Hell as incomprehensible.
    Keywords: domain, religion, belief, reductionism, intellect, experience, Sayyid Aḥmad Khān}
  • رضا غلامی*
    دست یابی به یک عقلانیت اجتماعی قوی و کارآمد، یکی از دغدغه های مهم متفکران مسلمان، به ویژه هم زمان با بلوغ عصر مدرن بوده است. مساله ی اصلی این است که چگونه می توان از لابه لای نگاه های انتزاعی و تک ساحته به عقل و عقل گرایی میان فیلسوفان و متکلمان اسلامی که در ساحت عمل، به طور عمده در قامت حکمت عملی بروز و ظهور یافته است، به عقلانیتی دست یافت که در عین برخورداری از وجاهت دینی، بتواند ضمن پیوند با عقل ابزاری و به تبع آن دانش تجربی، قدرت مادی-معنوی عالم اسلامی را به صورت توامان برای جبران عقب ماندگی ها و رقابت با تمدن جدید غرب ارتقاء بخشد؟ برای این منظور، مباحثی کلی در پیشینه ی پژوهشی این عرصه مشاهده می شود، اما هیچ کدام از این مباحث کلی نتوانسته به صورت روشن، نظریه ای را جهت ظهور یک عقلانیت اجتماعی کارآمد ارایه کند. پژوهش حاضر، با استنباطی تازه از متون دینی و با توجه به مذاق دین در عرصه ی کاربرد عقل ابزاری و محاسباتی، و همچنین دانش عرفی در ساحت حیات فردی و اجتماعی، تلاش نموده تا با ارایه ی مفهومی تازه از عقلانیت، پنجره ی تازه ای را به روی این بحث مهم باز کند. روش پژوهش، استدلالی- استنتاجی است و البته در بررسی متون دینی از روش اجتهادی نیز بهره گیری شده است. چارچوب نظری مباحث، به طور عمده مبتنی بر نگرش صدرایی به هستی و انسان شکل گرفته است؛ هرچند در حوزه ی عمل، از رویکرد صدرایی نیز عبور شده است. ازجمله ثمرات این بحث می توان به کمک موثر به شکل گیری علوم انسانی اسلامی و به تبع آن، هموارسازی مباحث نظری حول احیاء تمدن اسلامی اشاره کرد؛ هرچند در کوتاه مدت نیز به حل مسایل حکم رانی از منظر عقلانیت اسلامی نیز کمک خواهد کرد.
    کلید واژگان: عقل, عقلانیت, حکمت عملی, دانش, اندیشه سیاسی, سیستم های اجتماعی, تمدن}
    Reza Gholami *
    The pursuit of an effective social rationality is a significant preoccupation for Muslim intellectuals, especially in the wake of the modern era. The central inquiry revolves around the means to attain rationality while navigating the abstract and unidimensional perspectives on reason and rationalism held by Muslim philosophers and theologians, which finds expression in practical wisdom. This pursuit embodies a rationality that not only maintains religious authenticity but also establishes connections with instrumental reason and empirical science. Such a rationality aims to bolster the material and spiritual prowess of the Islamic world, compensating for past inactivity and failures in competing with the modern Western civilization. There are already general studies of this topic, but has clearly presented a theory of an efficient social rationality. This study explores novel interpretations of religious texts and leverages religious sensibilities to apply instrumental and calculative rationality, along with common-sense scientific approaches, to individual and societal contexts. By doing so, it presents a fresh understanding of rationality within a distinct theoretical framework, offering a unique perspective on this significant subject matter. The research methodology employed in this study is argumentative-deductive, and the method of ijtihad is utilized to analyze religious texts. The theoretical framework primarily draws inspiration from Mulla Sadra's perspective on existence and the nature of human beings, while also expanding beyond the confines of the Sadraean approach in practical terms. One implication of this research is its significant contribution to the development of Islamic human sciences and, by extension, facilitating theoretical discussions on the revival of Islamic civilization. Moreover, in the short term, it can assist in addressing governance issues through the lens of Islamic rationality.
    Keywords: Islamic rationality, practical wisdom, Political thought, social systems, civilization}
  • امیر قربان پور لفمجانی*، حمید قربان پور لفمجانی، عبدالحسین خسروپناه
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفهوم عقل در نظریه عقلانی هیجانی آلبرت الیس و مقایسه و نقد آن بر اساس دیدگاه اسلامی انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی است که طبق آن ابتدا با مرور منابع موجود، مبانی نظریه الیس شناسایی و سپس مفهوم عقل در این نظریه شناسایی و مطرح شد و در ادامه از منظر منابع دینی بررسی و نقد شد. یافته ها نشان داد برخلاف الیس که به عقل پراگماتیستی معتقد است و آن را ابزاری برای سنجش سود و زیان ظاهری و محسوس و این جهانی می داند، از منظر دین عقل یک قوه تشحیصی است که در دو سطح نظری و عملی، نمود دارد. به تعبیری دیگر عقل، دو مولفه اساسی دارد یکی مولفه شناختی که کارکرد آن شناخت و تشخیص مصلحت و مفسده و خیر و شر است. مولفه دیگر، انگیزشی است که عبارت است از نوعی گرایش به انجام دادن خوبی و منع و بازداری از زشتی و رفتارهای نامطلوب.
    کلید واژگان: عقل, الیس, اسلام, پراگماتیزم}
    Amir Qorbanpoor Lafmejani *, Hamid Qorbanpoor Lafmejani, Abdolhosain Khosropanah
    The present research was conducted with the aim of identifying the concept of reason in Albert Ellis's rational-emotional theory and comparing and criticizing it based on the Islamic perspective. The present research method is descriptive and analytical according to which, first by reviewing the available sources, the basics of Ellis's theory were identified, and then the concept of reason in this theory was identified and presented, and then it was examined and criticized from the perspective of religious sources. The findings showed that, contrary to Ellis, who believes in pragmatic reason and considers it a tool to measure apparent and tangible profit and loss in this world, from the point of view of religion, reason is a diagnostic power that manifests itself on both theoretical and practical levels. In other words, intellect has two basic components, one is cognitive component, whose function is to recognize and recognize expediency and corruption, good and evil. Another component is motivation, which consists of a kind of tendency to do good and prevent ugliness and undesirable behaviors.
    Keywords: reason, Ellis, Islam, Pragmatism}
  • مرتضی مولائی*
    نسبت بین عقلانیت و رویدادهایی چون دفاع مقدس از جمله پرسش‏های اساسی در اندیشه و فلسفه سیاسی به ویژه در عصر جدید به شمار می آید. یقینا عمل سیاسی مبتنی بر عقلانیت همواره به عنوان یکی از مقومات جامعه، در حیات گذشته و امروز بشر مورد توجه متفکران سیاسی قرار داشته و دارد. از ابتدای وقوع انقلاب اسلامی، برخی تلاش داشته و دارند پیروزی های شکل گرفته به ویژه در مقطع جنگ را مساوی با نوعی تندروی و رادیکالیسم و نیز مغایر با عقلانیت، معنا کنند. در این میان امام خامنه ای (مدظله العالی)  به عنوان یک حکیم و دانشمند جهان اسلام، معتقدند دفاع مقدس از ابتد ا تا انتها یکی از «عقلانی ترین و مد برانه ترین حرکات ملت ایران» بوده است. برای شناخت این گزاره، باید به این پرسش که الگوی عقل در دفاع مقدس در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) چیست؟ پاسخ گفت. این تحقیق از نوع کاربردی و با رویکرد آمیخته است که به روش کتابخانه ای و با تحلیل محتوا و نظریه پردازی داده بنیاد به صورت کمی و کیفی انجام گرفته است. براساس منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) عقل در دفاع مقدس در ابعاد و مولفه های ارکان (خرد جمعی، اعتماد به امداد الهی، رعایت اصول تصمیم گیری و...)، مبانی و جهت‏سازها (قرآن، احادیث اهل بیت، ولایت فقیه، آموزه های دینی و...)، موانع و چالش ها (استکبار، ضعف ایمان، غرور، اختلاف و...)، اهداف (تقویت روحیه، انسجام، آرامش به مردم و...) دستیابی به وحدت فرماندهی، پرهیز از غرور، تنبیه متجاوز، ورود به خاک عراق و ابتکار و خلاقیت را تسهیل می کند.
    کلید واژگان: الگو, عقل, دفاع مقدس, انقلاب اسلامی, امام خمینی}
    Morteza Molaee *
    The relationship between rationality and events such as holy defense is one of the basic questions in political thought and philosophy, especially in the new era. Certainly, political action based on rationality and events as foundations of society has always been on the focus of political thinkers from past to present. Since the beginning of the Islamic revolution, some people have been trying to interpret the victories, especially during the war, as equivalent to a kind of extremism and radicalism, as well as contrary to rationality. In the meantime, Imam Khamenei (Madazla Al-Aali) as a sage and scientist of the Islamic world, believes that the holy defense from the beginning to the end was one of the "most rational and resourceful movements of the Iranian nation". The present article tries to show the function of reason in the brilliant passage of the Iranian nation from the era of holy defense. The necessary data has been extracted through library and document study and analyzed by descriptive-analytical method.
    Keywords: Reason, Sacred Defense, Islamic Revolution, Imam Khamenei}
  • فرخنده نصیری، عباس احمدی سعدی*
    عقل از دیدگاه غزالی عبارت است از:« وصفی که انسان را از بهایم جدا می سازد، علمی که در کودکی به وجود آمده و قوه تمییز دارد، علمی که از تجربه به دست می آید، علمی که انسان با دست یافتن به آن عاقبت هر عملی را پیش بینی می کند» و آن را بر«نظری و عملی، دنیوی و اخروی، غریزی و اکتسابی» منقسم می کند.خواجه نصیر عقل را قوه استدلال دانسته ، در اندیشه خواجه نصیر «عقل» بهترین معیار شناخت و دریافت حقیقت معرفی شده و از تقدس برخوردار است و بر دو نوع «عملی و نظری» می باشد. که نوع «عملی» آن بیش تر کارکرد دارد. اما در اندیشه امام غزالی «عقل» گاه به طور طبیعی در انسان وجود دارد و برخی به واسطه عمل انسان و از طریق مجاهدت به دست می آید. براساس اندیشه غزالی از سه طریق می توانیم به شناخت و معرفت موضوعاتی برسیم که نیاز به شناخت دارند: اولی مسایلی که فقط با عقل شناخته می شوند و قسم دوم موضوعاتی که با شرع شناخته می شوند و قسم سوم مسایلی که هم با شرع و هم با عقل می توان به معرفت رسید. غزالی و خواجه نصیر هر دو معتقد بر تعادل و سازگاری میان عقل و نقل بوده، روش خواجه در مقام اثبات در دو دسته کلی روش نقلی و روش عقلی قرار دارد.
    کلید واژگان: عقل, عقل نظری و عملی, امام محمد غزالی, خواجه نصیر طوسی}
    Farkhonde Nasiri, Abass Ahmadi Sadi *
    Al-Ghazali's definition of "intellect" is of four kinds: a description that gives a person privilege and separates him from the Baha'is, a science that arises in a child who has a discriminating power, and a science that comes from experience, and a science That man predicts every action with the attainment of perfection, he offers various divisions: "theoretical and practical", "worldly and otherworldly", "instinctual and acquired" Al-Ghazali considers the highest human powers and The pro-Sharia force has considered that Khajeh Nasir also defines "intellect" in the general sense as the power of reasoning and divides intellect into "theoretical and practical". In his thought, "intellect" is the highest power of the soul and "rational knowledge" is the highest stage of cognition, and "rationality" is the basis of all human characteristics. The great Ghazali and Khajeh Nasirpay.Keywords: concept of intellect, types of intellect, Imam Ghazali, Khajeh Nasir.Keywords: concept of intellect, types of intellect, Imam Ghazali, Khajeh Nasir
    Keywords: concept of intellect, types of intellect, Imam Ghazali, Khajeh Nasir}
  • سیده زهره تقی خانی*، محسن رحیم اووف
    در دوران زندگی ابن سینا فلسفه و حکمت یونانی در جهان اسلام رواج یافته بود و عقاید فلسفی بسیاری از فلاسفه اسلامی در راستای هماهنگی و سازش میان عقل و فلسفه شکل گرفت. بنابراین نظام فلسفی ابن سینا آمیزه ای از مهمترین عناصر بنیادی فلسفه مشایی - ارسطویی و برخی از عناصر مشخص جهان بینی نوافلاطونی در پیوند با جهان بینی اسلامی است. در واقع باید گفت که ابوعلی سینا برخلاف برخی از فلاسفه، تمامی آراء فیلسوفان یونان را قبول نداشته و تنها فیلسوفی بود که برای «تنظیم نظام فکری مستقلی» تلاش کرد. بر همین اساس بررسی اندیشه سیاسی این دانشمند مسلمان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. این مقاله درصدد است جایگاه عقل و دین یا همان تعالیم وحیانی را در اندیشه سیاسی ابن سینا مورد بررسی و پژوهش قرار دهد. لذا در پاسخ به سیوال پژوهش بایستی گفت از آنجا که اندیشه سیاسی ابن سینا در راستای تببین نبوت تمرکز یافته و پیامبر تنها کسی است که می تواند موسس یک جامعه مطلوب باشد، از طرفی نیز وی به لحاظ استعداد طبیعی و فطرت به عقل فعال متصل است لذا سیاست از نظر ابن سینا همواره از زاویه شریعت تحلیل شده است. در واقع هدف اصلی ابن سینا در اندیشه سیاسی بیشتر شرعی کردن و دینی کردن سیاست بود. بنابراین در این مقاله تلاش بر این است که جایگاه عقل و دین در نظام اندیشه سیاسی ابن سینا با روش توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای مورد بررسی و کاوش قرار گیرد.
    کلید واژگان: عقل, دین, اندیشه سیاسی اسلام, ابوعلی سینا}
    Seyedeh Zohreh Taghikhani *, Mohsen Rahim Ovf
    This article seeks to study and research the place of reason and religion or the same revelatory teachings in Ibn Sina's political thought. Therefore, in answer to the research question, it should be said that since Ibn Sina's political thought is focused on explaining prophecy and the Prophet is the only one who can be the founder of a desirable society, on the other hand, he is connected to the active intellect in terms of natural talent and nature. Therefore, according to Ibn Sina, politics has always been analyzed from the perspective of Sharia. In fact, Ibn Sina's main goal in political thought was to make politics more religious and religious. Therefore, in this article, an attempt is made to study and explore the place of reason and religion in Ibn Sina's political thought system by descriptive method and using library resources and works left by this Muslim scientist.Therefore, in this article, an attempt is made to study and explore the place of reason and religion in Ibn Sina's political thought system by descriptive method and using library resources and works left by this Muslim scientist.
    Keywords: reason, religion, political thought of Islam, Abu Ali Sina}
  • بهزاد نگهداری، حمید ضرابی*، کورش استوار سنگری
    از عقل به اعتبارهای گوناگون تقسیمات مختلف ارایه شده است. برای فهم شایسته تر«عقل در قانون گذاری» بررسی تقسیم هایی که با قانون گذاری مرتبط اند، ضروری است.کارویژه عقل، ایجاد «شناخت» است؛ در این مقاله بر پایه «شناخت»، تقسیمات عقل در قانون گذاری ذکر شده است.سوال پژوهش این است که «هریک از تقسیم های ارایه شده از عقل چه ارتباطی با قانون گذاری دارند؟» در این راستا فرضیه مقاله بر این گزاره استوار است که«هریک از تقسیمات ارایه شده از عقل یکی از جنبه های قانون گذاری را پوشش می دهد.» نتیجه اینکه قانون گذاری از مقولات عقل عملی،فلسفی،تجربی،جمعی،هنجاری و عرفی است که در برخی نظام های قانون گذاری (مانند نظام قانون گذاری اسلامی) متاثر از عقل قدسی و زدوده شده از عقل فردی است. این تحقیق با روش تحلیلی- توصیفی،علاوه بر بررسی ماهیت این تقسیم ها، شاید برای نخستین بار به تبیین رابطه این تقسیمات با قانون گذاری پرداخته است.
    کلید واژگان: عقل, قانون گذاری, عقل نظری, عقل قدسی}
    Behzad Negahdari, Hamid Zarrabi *, Kourosh Ostovarsangary
  • مقایسه نگرش کانت و مطهری در خصوص مفهوم حق و تکلیف
    محمداسماعیل لطفی دیبا، سید خدایار مرتضوی اصل*، سید مصطفی تقوی مقدم، فرید خاتمی

    در باب سرشت، ماهیت و همچنین کارکرد مفاهیمی همچون «حق» و «تکلیف» در طول تاریخ تاملات نظری زیادی صورت گرفته است. این دو مفهوم در بطن معنایی خود نشانی از اجتماعی بودن بشر دارند. هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی رویکرد کانت و مطهری در باب نسبت حق و تکلیف است. حاصل این بررسی که با روش هرمنوتیک مولف محور انجام یافت نشان می دهد که هر دو متفکر در زمینه های تاریخی نسبتا مشابهی یعنی دوره روشنگری و انقلاب اسلامی ایران مباحثی قابل تامل مرتبط با حق و تکلیف در آرای خود انعکاس داده اند. کانت تلاش می کند تا با اتکا برعقل خودبنیاد و بسط مفهوم عقلانیت و اولویت دادن به مقوله حق، مسیله تکلیف را نیز تعریف کند، اما مطهری با بهره گیری از دو نیروی عقل و آموزه های دینی این دو مقوله را به شکل توامان و متوازن مطرح می کند. با این حال، دستاوردهای کانت در زمینه تعریف مقولاتی چون آزادیبه مثابه حق و نسبت آن با امر مطلق زمینه ای مهم است که بسیاری از متفکران غربی و شرقی ازجمله مطهری از آن تاثیر پذیرفته اند.

    کلید واژگان: حق, تکلیف, آزادی, عقل, الاهیات, کانت و مطهری}
    Comparison of Kant and Motahhari's views on the concept of right and duty
    MOHAMMADEsmaeil Lotfi Diba, Seyed Khodayar Mortazavi Asl *, Seyed Mostafa Taghavi Moghadam, Farid Khatami

    There have been many theoretical reflections on the nature, nature, and function of concepts such as "right" and "duty." These two concepts in their semantic heart indicate human sociality. The purpose of this article is a comparative study of Kant and Motahhari's approach to the relationship between right and duty. The result of this study, which was carried out by the author-centered hermeneutic method, shows that both thinkers have reflected in their opinions in relatively similar historical contexts, namely the Enlightenment period and the Islamic Revolution of Iran, related to rights and duties. Kant tries to define the issue of duty by relying on self-founded reason and developing the concept of rationality and giving priority to the category of right, but Motahhari uses the two forces of reason and religious teachings to combine these two categories simultaneously. And raises a balanced. However, Kant's achievements in defining categories such as freedom as right and its relation to the Absolute are important contexts that have influenced many Western and Eastern thinkers, including Motahhari.

    Keywords: Right, duty, freedom, Intellect, Theology, Kant, Motahhari}
  • حمید پارسانیا، قاسم جعفرزاده*
    پژوهش حاضر برای قدم برداشتن در مسیر تولید علوم انسانی و اجتماعی مبتنی بر حکمت متعالیه، مناسبات عاملیت و ساختار را بر اساس رویکرد حکمت متعالیه بررسی می کند. در این راستا ابتدا مبانی اندیشه ملاصدرا از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، اتحاد نفس و بدن، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس و صیرورت نفس انسانی و اتحاد عاقل و معقول و عامل و معمول به فراخور ظرفیت تحقیق بیان می شود. سپس نحوه تاریخی بودن نفس و عقل انسان در کسب و فهم معانی اعتباری و اعتبارات اجتماعی بررسی شد و در نهایت تاثیر این نوع عقلانیت در علوم اجتماعی از جمله؛ در تقسیم بندی علوم و نحوه استقلال علوم انسانی و اجتماعی از علوم طبیعی و تجربی، نحوه مکانیسم تولید معانی حقیقی و اعتباری، تشکیل فرهنگ و نوع مواجهه با عالم، تشکیل و تکوین جامعه و کنش های اجتماعی و نحوه هویت بخشی اعتباریات اجتماعی عقل عملی در رفتار فردی و ساختار اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
    کلید واژگان: ملاصدرا, حکمت متعالیه, عقل, نفس, علوم انسانی, علوم اجتماعی, معنا و مفهوم}
    Hamid Parsania, Qasem Jafarzadeh *
    The present study is a step towards the production of humanities and social sciences based on transcendental philosophy. Examines the relations of agency and structure based on the approach of transcendental philosophy. In this regard, first the foundations of Mulla Sadra's thought including the originality of existence, doubt of existence, substantial motion, union of soul and body, physicality of occurrence and spirituality of survival of soul and the emergence of human soul, and union of rational, rational, agent and ordinary are expressed according to the capacity of research. Then, the historical nature of the human soul and intellect in acquiring and understanding the meanings of credit and social credits was examined. Finally, the impact of this type of rationality on the social sciences, including; in the division of sciences and the independence of humanities and social sciences from natural and experimental sciences, how the mechanism of producing real and credit meanings, formation of culture and type of encounter with the world, formation and formation of society and social actions and how the social credentials of practical reason were identified in individual behavior and social structure.
    Keywords: Mulla Sadra, Transcendental Philosophy, intellect, soul, humanities, Social sciences, Meaning, Concept}
  • سعید صفی شلمزاری*، مهدی طاهری

    دست یابی به قطعیت، حجیت، صحت استناد و انتساب به شارع در دانش های فقهی، تنها از مسیر مراجعه به منابع فقه به عنوان منبع جوشش تفکر و تفقه میسر و ممکن خواهد بود. «قرآن» و «سنت» دو منبع اصلی فقه و فقه سیاسی قلمداد گردیده و حجیت سنت در فقه سیاسی؛ هرچند تابعی از حجیت قرآن قلمداد می شود، اما سنت را به دلیل تبیین و تفصیل قرآن کریم، باید غنی ترین منبع فقه سیاسی به شمار آورد. اجماع در فقه سیاسی شیعه تنها در صورتی می تواند به عنوان منبع صدور حکم و الزام سیاسی باشد که کاشف از قول معصوم باشد. ادراکات بدیهی و قطعی عقل در فقه سیاسی تشیع حجت بوده و سایر تاملات عقلانی به معیار و ملاک معارف قطعی وحیانی مورد توجه فقهای شیعه بوده است. جایگاه عرف، بیش تر در تشخیص موضوعات و مصلحت به عنوان تطبیق بر مصادیق در فقه سیاسی کاربرد دارد، اما به عنوان منبعی مستقل به شمار نمی آید. قراردادهای اجتماعی در صورتی که مستنبط از منابع اصیل دینی باشند، در واقع بازگشت به کتاب و سنت داشته و دیدگاه قرارداد اجتماعی غربی، قرابتی با فقه سیاسی شیعه ندارد.

    کلید واژگان: فقه سیاسی, سنت, اجماع, عقل, عرف, قرارداد (قراردادهای اجتماعی)}
    saeed safiShalamzari *, mahdi taheri

    Certitude, authority and authenticity in citing a document in support of legal matters can be obtained by referring to the sources in Islamic jurisprudence as the main source for starting deliberation on jurisprudential issues. The Qur’Án and the Sunnah (of the Prophet Muhammad) are believed to be the two main sources for Islamic jurisprudence and political jurisprudence. The authority of the Sunnah in political jurisprudence, though it is based on the authority of the Qur’Án, has to be considered as the richest source for deducing judgements in political jurisprudence as it serves to explain and expound the QurÞÁnic doctrines. Consensus (ijmÁÝ ) in ShiÝi political jurisprudence can be taken as both a source for issuing judgments and political obligation only when it serves as an instrument to discover the Sunnah. The self-evident and definite perceptions of the intellect in the ShiÝi political jurisprudence are the authority and other rational deliberations have attracted the attention of the ShiÝi jurisprudents as they correspond with the definite revealed teachings which are themselves a criterion. Custom (Ýurf ) is more used in recognizing the subjects of political jurisprudence, and expedience is applied as an instrument to diagnose the referents of the political subjects. However, it is not taken as an independent source. Social contracts, if deduced from the genuine religious sources, is, in fact, a return to the Holy Qur’Án and the Sunnah and the theory of Western social contract is of no resemblance or relevance to the ShiÝi political jurisprudence.

    Keywords: (political jurisprudence, the Sunnah, consensus, intellect, custom, contract (social contracts}
  • محمدصادق نصرت پناه*، محمد مهدی سیفی
    این مقاله درصدد است که با تکیه بر آرای علامه طباطبایی، به بررسی مفهوم و شاخص های کرامت ذاتی انسان بپردازد و نشان دهد که این موضوع مبنای طرح آزادی در فلسفه سیاسی ایشان است. به همین منظور با استفاده از روش تفسیری متن گرای اشتراوس و از طریق رجوع کتابخانه ای به آثار مکتوب علامه طباطبایی، ضمن اشاره به مفهوم کرامت ذاتی، شاخص هایی که براساس آن انسان دارای کرامت ذاتی شده است، برمی شمرده شده و روابط میان این شاخص ها احصا می شود. سپس با مبنا قرار دادن کرامت ذاتی، به تعریف آزادی پرداخته شده و انواع آن در جامعه استنتاج می شود. بر این اساس مشخص می شود که کرامت ذاتی در اندیشه علامه طباطبایی که عبارت است از کرامتی که در جریان تکوین و آفرینش انسان مطرح بوده و مربوط به مقام انسانیت است و در تمام افراد انسانی به صورت بالقوه وجود دارد دارای جایگاه ممتازی است و «شرافت ذاتی وجود»، «خلقت ممتاز انسانی»، «محوریت انسان برای سایر آفریده ها»، «فطرت»، «عقل»، «علم»، «قلب»، «اختیار»، «پذیرش امانت الهی» و «خلافت انسان» البته با نظم رتبی خاص ، به عنوان شاخص های کرامت ذاتی انسان در اندیشه ایشان مطرح می شود. همچنین برمبنای تعریف و شاخص های کرامت ذاتی، این نتیجه به دست می آید که آزادی جزء بدیهیات زندگی فردی و اجتماعی است و هیچ موضوع عملی ای به جز قیود عملی تشکیل اجتماع نمی تواند آن را محدود کند. بر همین اساس آزادی تفکر نیز منتج از کرامت ذاتی و متاثر از شاخص های آن بوده و کرامت ذاتی مبنای اصلی در هویت بخشی به آزادی در حیات اجتماعی است.
    کلید واژگان: آزادی, اختیار, خلقت ممتاز, عقل, علامه طباطبایی, کرامت ذاتی, فطرت}
    Mohammad Sadiq Nosratpanah *, Mohamaad Mahdi Seyfi
    The Article with a focus on the Opinion of Allameh Tabatabaee seeking to concept and features of human dignity. Therefore, based on “methodological hermeneutics” method and refers to librarian resources of Allameh Tabatabaee, define the concept of human dignity. Then fits to this concept refers to features of human dignity in Allameh Tabatabaee’s though. After that trying to show relations between this features. Conclusion based on Allameh Tabatabaee’s thought illustrate concept of human dignity is: “kind of dignity that is common between humans and proposed in creation process based on human nature”. Finally features of human dignity refers to Allameh Tabatabaee’s thought are: “inherent dignity”, “prominent of human creation”, “Centrality of human for other creatures”, “nature”, “wisdom”, “knowledge”, “free will”, “Acceptance of a divine trust”, “Human caliphate” that regulate in systematic rules that shown in conclusion of this article. So this features are evidence that prove being of human dignity in Allameh Tabatabaee’s thought.
    Keywords: human dignity, allameh tabatabaee, inherent dignity, prominent of human creation, nature, wisdom, free will}
  • وحید ملکشاهی نژاد*، رسول چیگل

    روشنفکران به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های تاثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران مطرح می باشد. در دوران قاجار نیز این گروه توانستند در تحولات سیاسی - اجتماعی نقش مهمی را یفا کنند هر چند در این راه با موانعی مواجه بودند. سوال اصلی مقاله این گونه مطرح شده است که نقش روشنفکران نسل اول و دوم در تحولات ایران عصر قاجار چگونه بوده است؟ فرضیه اصلی نیز این گونه مطرح شده است که در تحولات ایران در عصر قاجار، روشنفکران با استفاده از عنصر عقل و تلاش برای آگاهی بخش به توده های مختلف مردم، توانستند خود را به عنوان یکی از گروه های تاثیرگذار در جامعه مطرح کنند. عناصر اصلی تاثیرگذار در حرکتهای روشنفکری در این دوره، شامل مفاهیم اساسی «تلقی از خود و دیگری، پرسش از انحطاط و عقب ماندگی»، «اخذ تمدن از غرب»، «جدایی دین از سیاست و عرصه عمومی»، «نخبه گرایی»، «ضرورت دولت مقتدر و آمر» و «ناسیونالیسم» است. روشنفکران در این دوره، به مثابه گروه های مرجع گفتمان تجدد آمرانه و نیز اثرگذارترین گروه استراتژیک این دوره در شکل گیری نهادی و گفتمانی نخستین دولت مدرن در ایران نقش برجسته ای داشته اند. نوع روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: روشنفکری, روشنفکران نسل اول, روشنفکران نسل دوم, عصر قاجار, عقل}
    Vahid Malekshahinezhad *, Rasol Chigol

    Intellectuals are considered as one of the most influential groups in the political and social developments of Iranian society. During the Qajar era, this group was able to play an important role in political-social developments, although they faced obstacles in this way. The main question of the article is that what was the role of the intellectuals of the first and second generation in the developments of Iran during the Qajar era? The main hypothesis is that in the developments of Iran in the Qajar era, the intellectuals were able to present themselves as one of the influential groups in the society by using the element of reason and trying to raise awareness among different masses of people. The main influential elements in the intellectual movements in this period, including the basic concepts of "conception of self and other, the question of degeneration and backwardness", "taking civilization from the West", "separation of religion from politics and public arena", "elitism", "The necessity of a powerful and commanding government" and "nationalism". Intellectuals in this period, as the reference groups of authoritarian modernism discourse and also the most effective strategic group of this period, have played a prominent role in the institutional and discursive formation of the first modern government in Iran. The type of research method is descriptive-analytical and based on library studies.

    Keywords: Intellectualism, intellectuals of the first generation, intellectuals of the second generation, Qajar Era, Intellect}
  • مهدی فرمانیان*، شعبانعلی خان صنمی، مصطفی سلطانی
    فهم معنای قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید پیامبر اکرم (ص) همواره از زوایای گوناگون مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است. برخی در رابطه با نقش عقل در فهم معنا و مفهوم متن قرآن راه افراط در پیش گرفته و همانند مجسمه و حنابله عقل را تعطیل و تمسک به ظاهر را در فهم قرآن حجت دانسته اند و گروهی دیگر از جمله برخی نومعتزله راه تفریط پیموده و با بشری خواندن وحی، بر آن شدند تا قرآن را با عقل بشری محک زنند. سوال پیش رو این است که علامه طباطبایی و نصر حامد ابوزید در کدام طیف قرار می گیرند و در فهم متن قایل به چه منزلتی برای عقلند؟ پژوهش حاضر بر آن است که علامه طباطبایی با اتخاذ راهی بین افراط و تفریط با پیش فرض الهی بودن متن، الفاظ و معانی قرآن کریم، عقل را در خدمت وحی می داند نه ملاک فهم آن. این در حالی است که ابوزید با پیش فرض الهی بودن مبدا وحی، قایل به بشری بودن الفاظ و معانی قرآن و تاریخمندی آن بوده، عقل را ملاک فهم قرآن قرار داده است.
    کلید واژگان: عقل, وحی, تاریخمندی متن, نصرحامد ابوزید, علامه طباطبایی}
    Mahdi Farmanian *, Shabanali Khansanami, Mostafa Soltani
    Understanding the meaning of the Holy Quran as the eternal miracle of the Holy Prophet (s) has always been of interest to scholars from different angles. Some scholars have taken an extreme approach to understanding the role of reason in understanding the meaning of the text of the Qur'an, such as Mojassameh and Hanabalah. They ignore the reason, and then validate the appearance of the text in understanding the Qur'an. Some other scholars such as No-mu'tazili payed to much attention to the human reason and called the revelation as humanistic issue, and then they tried to test the Qur'an with human reason. The question is, in which range do Allameh Tabatabai and Nasr Nasr Hamid Abu Zayd exist? And what do they mean by reason in understanding the text? The present study argues that Allameh Tabataba'i by adopting a middle path by presupposing the divine text, the words and meanings of the Holy Qur'an, considers reason to be at the service of revelation, not a criterion for understanding it. Whereas Abu Zayd, by the divine presupposition of the origin of revelation, considers revelation humanistic words. Therefore, he has made reason the criteria for understanding the Qur'an.
    Keywords: Reason, Revelation, Textual History, Nasr Hamid Abu Zayd, Allameh Tabataba'i}
  • مجید فاطمی نژاد*
    یکی از مسایل مهم در باب معرفت شناسی از دیدگاه سلفیه جهادی، مسئله عقل است، از این رو سوال اصلی، چگونگی حجیت عقل از دیدگاه سلفیه جهادی است، که به خاطر نو ظهور بودن این گروه، تحقیقات جدی در این زمینه صورت نگرفته است، این مقاله با روشی تحقیقی و تحلیلی سعی دارد به دلیل اختلاف فکری سیر جریانی این گروه، مسئله عقل را در دو حوزه ی سلفیه جهادی متاثر از سید قطب و بعد از بن لادن مورد بررسی قرار دهد. بر اساس بررسی های انجام شده، سلفیه جهادی عقل را در مسایل شرعی حجت نمی داند، ولی در غیر مسایل شرعی اختلاف وجود دارد. سید قطب، معتقد  به جایگاه والای عقل و قابلیت آن برای اثبات معارف بنیادی همچون وجود خداوند، وحی و نبوت است. در حقیقت وی عقل گرایی است که سعی نموده در برابر علم گرایی افراطی برخی از مکاتب زمان خود ایستادگی کند، بر خلاف دیگر سلفیه جهادی که ظاهرگرا بوده و عقل را جزء محسوسات و محدود به شناخت علوم ضروری و مکتسبه می دانند و معتقدند عقل فقط در امور دنیوی و مادی می تواند حکم کند و هیچ گاه نصوص قطعی با عقل قطعی تعارض نمی کنند و در صورت تعارض، نقل مقدم بر عقل است.
    کلید واژگان: سلفیه جهادی, سید قطب, عقل, نقل}
    Majid Fateminejad *
    One of the important issues regarding epistemology from the perspective of the jihadi Salafism is the question of reason. So the main question is how the authority of the reason (‘aql) is from the jihadist point of view. Since no serious research has been done in this area due to the new emergence of this group, this article with descriptive-analytical method attempts to investigate the issue of reason in two areas of the Jihadi Salafism affected by Sayyid Qutb and after Osama bin Laden because of differences of opinion in this group. According to studies, Jihadi Salafism do not accept the authority of reason in religious matters but in non-religious matters. Sayyid Qutb believes that reason has authority in proving the fundamental doctrines such as the existence of God, revelation and prophecy. In fact, he is a rationalist who has tried to stand up to the radical scientism of some of the schools of his time. Unlike other Jihadist Salafis who believes in appearance of reason and its authority in essential sciences and knowledge, they believe that reason can be used only in worldly and material matters. Therefor, definite text (Nas) will never contradict with definite reason, if so, Quotation (naql) is the forefront of reason.
    Keywords: Jihadi Salafist, Sayyid Qutb, Reason, Quotation}
  • قاسم جعفرزاده*
    این نوشتار بر آن است که اندیشه یکی از اندیشمندان معاصر عربی به نام فتحی التریکی را بررسی کند. از این رو ابتدا زمینه های اجتماعی و سپس ریشه های معرفتی اندیشه ایشان بررسی گردید. در این بخش ضمن بیان سرچشمه های اندیشه وی، به دلیل تاثیری که میشل فوکو در اندیشه تریکی داشته است، به صورت مختصر به نظریه های فوکو در مورد فلسفه، اندیشه و عقلانیت و نقدهای او به فلسفه محض و رویکرد وی در کاربردی سازی نظریه های فلسفی و استفاده از آنها برای حل مسائل و تحلیل پدیده های اجتماعی پرداخته شد. سپس تعریف تریکی از فلسفه و عقل، تفاوتی که وی بین عقلانیت، معقولیت و تعقلیت قائل می شود و نحوه معرفت افزایی آن بررسی شد و در پایان ضمن ارزیابی و نقد نگاه ایشان به فلسفه و عقل، روش و نوع مواجهه ایشان با عقل، اندیشه و فلسفه بیان گردید.
    کلید واژگان: فتحی التریکی, فلسفه, عقل, عقلانیت, میشل فوکو, روش شناسی}
    Ghasem Jafarzadeh *
    Purpose of This paper is review on thoughts of Fathi Alteriki, as a comporary  thinkers in Arab world. thus, first  his social contexs, and then epistemological origins of his thought is viewed.  In this section, in meantime that we demonstrate  origins of his thought, for Michel Foucaultinfluenceon Alteriki, we view Foucault theories concerning philosophy, thinking andintellectuality, and his critic on pure philosophy, and his approach in  Operationalization of philosophical theories and their usage for solution of problem and exhibition analysis for for social phenomenon. Then, we view terikis definition of philosophy and reason, and his differentiation between rationality, reasonability, reasoning, and the role they play in increasing knowledge and Finally we explain, view, and critic his view on philosophy and reason.
    Keywords: Fathi Alteriki, philosophy, reason, rationality, Michel Foucault, methodology}
  • محمدحسین جمشیدی*، سعیده کوزه گری
    شناخت اندیشه و سیره پیامبر اکرم (ص)، به ویژه در عرصه حکومت و سیاست، امروزه، نه تنها برای پیروان آن حضرت که برای همه جهانیان، از ضروریات است؛ چه او در این بعد نیز چونان سایر ابعاد، انسان کامل و اسوه ای تمام عیار است. آن حضرت با تکیه بر وحی الهی و عقلانیت حکیمانه، سیاست خارجی حکومت خویش را با معنویت متعالی و الهی و فضیلت در هم آمیخته و به آن رنگ خدایی بخشیده است و با توجه به اینکه وظیفه رهبر جامعه اسلامی هدایت همه انسان ها به سوی سعادت راستین است، سیاست خارجی اعلامی و اعمالی خود را در این راستا تعریف و عملی ساخته است. سیاست خارجی حکومت پیامبر مبتنی بر نگرش وحیانی عقلی، الوهی است. رسول اعظم ما با توجه به نگاه وحیانی و عقلانی، اصول و قواعد سیاست خارجی حکومت خویش را محقق ساخته است. بر این مبنا، سیاست خارجی حکومت پیامبر خدا (ص) در عرصه طراحی، تصمیم گیری و عمل بر چهار بنیان هویت بخش توحید، عدل، حق گرایی و توجه به فطرت سلیم انسانی بنا شده است.
    کلید واژگان: پیامبر اکرم (ص), سیاست خارجی, حکومت, بنیان های هویت بخش, وحی, عقل}
    Muhammad Husain Jamshidi*, Saidah Kuzegari
    Nowadays, knowledge of the thought and lifestyle of the Prophet Muhammad (may God’s peace be upon him and his progeny), particularly in the realms of government and politics, is essential not only for the followers of the Prophet but also for people all over the world, for he is the perfect man and the full-fledged exemplar in all aspects of life. Relying on the divine revelation and wise rationality, he intermingled the foreign policy of his government with the transcendental divine spirituality and virtue, thus giving it a divine tint. Given the fact that the duty of the leader of the Islamic society is to lead the human beings to the true felicity, the Prophet Muhammad has defined his declaratory foreign policy and action policy in this connection. The Prophet Muhammad’s government foreign policy is based on a view which has its roots in revelation, rationality and divinity. In other words, he has laid the foundation of the principles and rules of his foreign policy on revelation and rationality. Therefore, in the context of designing, decision-making and application, the foreign policy of the government of the Messenger of God is based on four essential elements: monotheism, justice, righteousness and human sound original nature.
    Keywords: the Holy Prophet (Peace be upon him, his progeny), foreign policy, government, identity, giving foundations}
  • علی اکبر ایزدی فرد*، سید مجتبی حسین نژاد
    با توجه به حجم وسیعی از منکرات در فضای مجازی که دایره شمولیت آن به مراتب بیشتر از نوع سنتی آن است، لازم است به فریضه امر به معروف در آن اهمیت زیادی داده شود. در این تحقیق، پس از روشن شدن ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در فضای اینترنتی و سایبری، این سوالات مورد مداقه قرار گرفته اند که آیا مقتضای امر به معروف می تواند قطع اینترنت را به دنبال داشته باشد؟ آیا احتمال شرطیت تاثیر که در بسیاری از مواقع مفقود است، می تواند موجب سقوط وجوب امر به معروف و نهی منکر در فضای مجازی شود؟ آیا مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی، همچون نوع سنتی از آن واجب است؟ بر فرض وجوب امر به معروف در فضای مجازی، آیا ظرف تحقق امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به فضای سنتی و واقعی دارند یا اینکه علاوه بر آن، امکان اجرای مراتب آن در فضای سایبری و اینترنتی نیز می باشد؟ اولا: قطع اینترنت از باب امر به معروف، برخلاف اطلاق آیات و روایات، بنای عقلاء و ترغیب به علم و دانش است. ثانیا: گرچه امر به معروف، مشروط به احتمال تاثیر می باشد، ولی دفعی بودن احتمال تاثیر، شرط نیست. ثالثا: به حکم عقل، امر به معروف نیز در فضای مجازی واجب است و بر فرض اینکه وجوب امر به معروف، تنها مستند به ادله نقلیه باشد، با توجه به اطلاق ادله و تنقیح مناط، واجب است. رابعا: امکان اجرای مراتب سه گانه امر به معروف؛ همچون فیلترینگ که از جمله مصادیق مرتبه سوم از امر به معروف است، در فضای اینترنتی وجود دارد.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, اینترنت, بنای عقلاء, اطلاق ادله, تنقیح مناط, عقل}
    Ali Akbar Izadifard*, Sayyed Mujtaba Huseynnejad
    Given the fact that there occur massive illegal and forbidden (abominable) acts in the cyberspace which extend far beyond of what we can call the forbidden acts of a traditional kind, it seems necessary to attach great importance to the [religious] obligation ‘enjoining the good’. In this research work, having made clear the necessity of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in cyberspace and in the Internet, the following questions have been scrutinized: ‘Can ‘enjoining the good’ pose the requirement that the access to the Internet has to be forbidden?’ Can ‘efficacy’ condition which is missing in many cases be a contributing factor in collapsing the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in cyberspace? Are the triple levels of enjoining the good and forbidding the evil in cyberspace obligatory as their traditional counterpart? Given the supposition that enjoining the good in cyberspace is obligatory, is the fulfilment of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ peculiar to the real and traditional context? Is it possible to put to use the triple levels of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in cyberspace or the Internet? Some answers can be given to the questions above. First, disconnecting the Internet or forbidding access to the Internet by way of the performance of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ seems to be in contradiction to the purport of certain verses and traditions, the wise course of action and the encouragements to seeking knowledge. Second, though enjoining the good is conditioned by the possibility of efficacy, but the instant nature of possibility of efficacy is not a condition. Third, reason dictates that enjoining the good and forbidding the evil is obligatory and given the supposition that enjoining the good is an obligation is substantiated only by textual proofs and given the applicability of the arguments and refinement of the basis of the ruling (tanqiÎi manÁt ), is an obligation. Fourth, putting the triple levels of enjoining the good to use in cyberspace is possible as it is the case with filtering which is an instance of the third level of the obligation ‘enjoining the good’.
    Keywords: enjoining the good, forbidding the evil, the Internet, wise course of action, the applicability of the arguments, refinement of the basis of the ruling, intellect}
  • مهدی خادمی
    سورن کرکگور- بنیان گذار اگزیستانسیالیسم - از ایمان گرایان افراطی قلمداد می شود. وی برترین ارزش و فضیلت را برای ایمان قائل است و با استدلال عقلی در عرصه ایمان به شدت مخالف است. از منظر او ایمان امری انفسی و درونی است که اگر بر پایه عقل بنا شود، دگرگون خواهد شد؛ ایمان، حیطه ای است که باید در آن جهش کرد؛ جهش به ورطه ای که انسان نسبت به آن یقین عینی ندارد و همچنین امریپارادوکسیکال است. وی در این خصوص تلاش می کند تا با ارائه سه برهان عقلی، بی اعتباری استدلال آفاقی را در خصوص ایمان اثبات نماید. اما باید دانست که این دیدگاه کرکگور متاثر از دیدگاه رسمی کلی است و دیدگاه رسمی کلیسا نیز نه دیدگاه حضرت مسیح)ع( که دیدگاه روحانیون و آباء کلیساست که با اصول عقلی کاملا ناسازگار است.
    کلید واژگان: ایمان, عقل, پارادوکس, جهش بی یقینی عینی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال