به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فلسفه سیاسی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « فلسفه سیاسی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدرضا ملایی*

    انسان از زوایای مختلفی و البته با انگیزه های متفاوتی موضوع هر یک از علوم انسانی است. دانش های سیاسی یکی از علوم انسانی است که البته می تواند شامل مطالعاتی همچون اندیشه سیاسی و نیز علم سیاست تجربی باشد. علی رغم تفاوت روش و رهیافت در این دو سنخ از مطالعه ی سیاست، انسان شناسی در هر دو، نقش تعیین کننده و حتی مادر دارد با این تفاوت که انسان شناسی در علم سیاست تجربی با روش های متناسب با خودش تولید می شود ولی انسان شناسی در اندیشه سیاسی منحصر در روش تجربی نمی باشد. در این نوشتار برآنیم تا با توجه به مهمترین منبع یک علم دینی یعنی قرآن، ذات انسان را بررسی کرده و سپس اقتضائات سیاسی آن را شناسایی کنیم. تا کنون بر اساس قرآن، انسان شناسی معطوف به فلسفه سیاسی به ندرت مورد توجه است. در این مقاله با استفاده از روش داده بنیاد، سعی در کشف انسان شناسی قرآنی با استناد به آیاتی که ذات انسان را نشانه رفته اند و سپس استلزامات سیاسی آن در فلسفه سیاسی داریم. بر اساس این روش، انسان از منظر قرآن، «طالب کمال فعلی است» و «به وسیله قلبش قضاوت می شود» و «اجتماعی آفریده شده» است. در انتها بر اساس این گزاره ها، به مهم ترین پرسشهای انسان شناسی در فلسفه سیاسی می توان جواب داد.

    کلید واژگان: استلزامات, انسان شناسی, ذات شناسی انسان, فلسفه سیاسی, قرآن, اندیشه سیاسی}
    MohammadReza Mollaei *

    Man is the subject of every human science from different angles and of course with different motivations. Political science is one of the human sciences, which of course can include studies such as political thought and experimental political science. Despite the difference in method and approach in these two types of political studies, anthropology has a decisive and even a mother role in both of them, with the difference that anthropology in political science is produced with its own appropriate methods, but anthropology in political thought is unique. It is not in the experimental method. In this article, we intend to examine the nature of man with regard to the most important source of a religious science, namely the Qur'an, and then identify its political requirements. So far, based on the Qur'an, anthropology focused on political philosophy is rarely considered. In this article, using the foundational data method, we try to discover Quranic anthropology by referring to the verses that point out the human nature and then its political implications in political philosophy. According to this method, from the Qur'an's point of view, man is "a seeker of current perfection" and "is judged by his heart" and is "socially created". Finally, based on these propositions, the most important questions of anthropology in political philosophy can be answered.

    Keywords: Requirements, Anthropology, Human Nature, political philosophy, Quran, Political Thought}
  • علی اسمعیلی اردکانی*
    این پژوهش فراخوانی برای بازخوانی مفاهیم مورد استفاده در سنت های نظری رشته روابط بین الملل است. این فراخوان با توجه به این ادعای نگارنده صورت گرفته که فرایند صورتبندی مفهومی پدیده ها و نحوه ارتباط نظریه و عمل(کردار) در این رشته بایستی بازمفهوم پردازی شوند. اگر رشته روابط بین الملل می خواهد برای پیشبرد این ادعا همچنان جیره خوار یک یا چند حوزه دیگر باشد، بهتر است برای این بازمفهوم پردازی از فلسفه سیاسی کمک بگیرد، زیرا فلسفه سیاسی قابلیت افزایش ظرفیت صورتبندی مفهومی این رشته را در تحلیل و تبیین پدیده ها و رخدادهای بین المللی دارد. اما بایستی در نظر داشت که این بازمفهوم پردازی نه با ماهیتی صرفا علمی و شناختی که مبنای سنت اثبات گرایی این رشته است، بلکه بایستی با رویکردی که ضمن التزام به اصول تعمیم پذیر شناخت پدیده های بین المللی، بتواند زمینه فهم ابعاد عاطفی و احساسی بخش بیشتری از واقعیت روابط بین الملل را صورتبندی کند، انجام پذیرد. یعنی رویکردی در صورتبندی مفهومی که بتواند علاوه بر توان به فهم درآوردن واقعیت ها و ابژه های بین المللی با ماهیتی دیالکتیکی، با کمترین میزان از حذف و برون گذاری واقعیت ها، شناختی انتقادی- انسانی را در اختیار اجتماع علمی این رشته و مخاطبانش قرار دهد.
    کلید واژگان: مفهوم, صورتبندی مفهومی, فلسفه سیاسی, نظریه انتقادی, رویکرد انتقادی- انسانی, روابط بین الملل}
    Ali Esmaeili Ardakani *
    The main claim of the present study is that understanding the dynamics of international phenomena necessitates paying attention to concepts. In addition to their conceptual, cognitive and logical aspects, concepts also have a non-cognitive and supra-conscious facet. In other words, concepts are alive and interrelated. Therefore, denying the dynamics of concepts in human sciences and considering them merely as a tool with a cognitive function for understanding the real world without considering their other aspects may prevent researchers of international relations from acquiring a thorough understanding of this field and the analysis of its dynamics. This is highlighted further when concepts such as immigration, borders, nation-states, nationality, and the identity of the European Union, all of which play a key role in this study, are focused on one or more important issues in international relations. These issues, in addition to their cognitive aspects, will also affect the other facets of this field of study such as policy-making and decision-making. To illustrate the importance of this, immigration and asylum seeking as major global issues and part of the new agenda in international relations have been considered as the subject matter for this thesis. This has created challenges in explaining, understanding and analyzing existing approaches and theories in international relations, so much, so that while this changing identity displays the explanatory/analytical limitations of existing theories, it also makes it inevitable to apply new theoretical and conceptual approaches to understanding and elucidating the changing nature of these issues and their outcome. Hence, this Research sets out the shaping of a kind of conceptualization in international relations as its theoretical objective.
    Keywords: concept, Critical- Human Conceptual Approach, Critical Theory, Political Philosophy}
  • علی آقاجانی

    منسیوس (Mencius) و فارابی نمایندگان برجسته دو سنت فکری مهم شرقی یعنی فلسفه کنفوسیوسی- چینی و فلسفه اسلامی-ایرانی هستند که تاملات اساسی درباره ماهیت و کار ویژه های دولت و چگونگی اخلاقی کردن کارآمد آن داشته اند و می توانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند و الگویی امروزی با ارجاع به سنت تمام شرقی پدید آورند. سوال اساسی مقاله نحوه نگرش این دو فیلسوف سیاسی نسبت به همجوشی های اخلاق و سیاست در ساحت دولت و چگونگی ترسیم دولت اخلاقی است. فرضیه مبتنی بر مفصل بندی اخلاق و سیاست در مفاهیم مدینه فاضله، سعادت، مشروعیت و عدالت و تکوین دولت اخلاقی از منظر منسیوس و فارابی و شباهت عمده آنان در رویکرد کلی است که بر پایه روش بررسی تطبیقی دارای اشتراکات فراوان و افتراقات قابل ذکر و نقاط قوت و ضعف هستند. دولت، خیر ضروری، پیوستگی و یگانگی اخلاق و سیاست، دولت ابزاری و حداکثری/تامین اجتماعی جامع/تامین امنیت-رفاه-فضیلت، دولت حکیم-شهریار، ارتباط میان دیانت، سیاست, معنویت و اخلاق، سعادت امری چندجانبه و چندبعدی/دست یابی به سعادت امری نسبی، مشروعیت دوپایه آسمانی زمینی، اعتدال و حد وسط/مخالفت با اغلب و غیراخلاقی بودن آن/و عدالت جامع اشتراکات این دو است. برقراری تعادل میان رویکرد نخبه گرایانه و توده گرایانه از سوی منسیوس،صراحت بیشتر بر ابزاری بودن دولت/ و لحاظ حق انقلاب، تاکید بیشتر بر وظایف دولت/دولت خیرخواه و خادم، توصیف تجربی-عقلانی-جزیی، سعادت جامع میان فطرت و اراده، نقش مردم فراتر از نظریه فارابی/صدای مردم صدای خدا، و تاکید بیشتر بر عدالت سیاسی از تفاوت های منسیوس با فارابی در عرصه دولت اخلاقی می توان برشمرد.

    کلید واژگان: منسیوس, فلسفه سیاسی, فارابی, رابطه اخلاق و سیاست, دولت اخلاقی, دولت خیرخواه و خادم}
    Ali Aqajani

    Mencius and Farabi are prominent representatives of two important Eastern intellectual traditions, namely Confucian-Chinese philosophy and Islamic-Iranian philosophy, who had basic reflections on the nature and functions of the state and how to moralize it efficiently. The basic question of the article is the attitude of these two political philosophers towards the fusion of ethics and politics in the state and how to draw the moral state. The hypothesis is based on the elaboration of ethics and politics in the concepts of utopia, prosperity, legitimacy and justice and the formation of the moral state from the perspective of Mencius and Farabi and their major similarity in the general approach, which, based on the comparative research method, has many commonalities and noteworthy differences. Government, essential good, continuity and unity of ethics and politics, instrumental and maximal government/comprehensive social security/providing security-welfare-virtue, Hakim-Shahriar government, relationship between religion, politics, spirituality and ethics, happiness is a multi-faceted and multi-dimensional matter/achievement Happiness is a relative matter, the legitimacy of the heavenly and earthly duality, moderation and middle ground/opposition to its excess and immorality/and comprehensive justice are the commonalities of these two. Establishing a balance between the elitist and populist approach by Mencius, more clarity on the instrumentality of the state/and in terms of the right of revolution, more emphasis on the duties of the government/servant government, empirical-rational-detailed description, comprehensive happiness between nature and will, the role of the people Beyond Farabi's theory/the voice of the people is the voice of God, and more emphasis on political justice, the differences between Menisos and Farabi in the field of moral government can be enumerated. Mencius, a great thinker and philosopher of East Asia, and Farabi, a thinker and a high-level philosopher of West Asia, are two examples of treasures that the explanation of their opinions in the field of government can increase the connection between these two rich and deep traditions. In this research, an attempt has been made to analyze the fields related to ethics and politics, which are the components of the term called political ethics, and based on this, to clarify the similarities and differences between the two. Mensus, like Farabi, who is the second teacher in the philosophical tradition of Islam, can be called the second teacher in the Confucian tradition. He explained and explained and of course invented and theorized in the school of Confucius and is considered the closest interpreter of Confucius to him. Like Aristotle, Mencius and Farabi believed that man is a political animal and can only fully expand these relationships when he is inside the state and society. He considers the government to be a moral institution and they believe that its head should be a moral leader. According to these two philosophers, the distribution of charity among all the members of Madinah is based on the eligibility of people. Charities include officials and positions, security, health, dignity and status, sanctity, property, wealth and the like. Therefore, all citizens have rights, and everyone has the right to have a job and work suitable to their social personality. Unlike today's political philosophy in the West, Farabi does not believe in the separation of public and private spheres and considers them to be the same. The similarity between Al-Farabi and Mencius is the special prominence of political philosophy in the thoughts of these two. But in this field, the difference between the two is also clear. While Farabi follows political philosophy in the form of political wisdom in theory. Mencius seeks political wisdom in the public arena. According to Mencius and Farabi, a good, efficient and superior government is the result of the combination of ethics and politics. Based on this, the work of a good government should start from the people and go up, not from the ruling class and go down. People are not only the root but also the last judge of the government. Utopia, which is an ideal society, is realized when ethics and politics are combined. Happiness is multifaceted and multidimensional. Learning the benevolence of the community and the people is the extension of justice. Justice is realized when people have the ability and power to exercise sovereignty and can criticize the government and, if necessary, criticize it or correct it. In response to this question, Mencius considers the government a moral institution and believes that its head should be a moral leader.

    Keywords: Mencius, Chinese Political Philosophy, Farabi, the Relationship Between Ethics, Politics, Moral Government, Benevolent, Servant Government}
  • اصغر رجبی ده برزوئی*

    یکی از فیلسوفان معاصر که توانست آرزوی حکومت مطلوب فلاسفه را محقق نماید حضرت امام خمینی است. حکومت مطلوب اسلامی در اندیشه سیاسی فلسفی امام خمینی متفاوت با دیگر حکومت های موجود است. هدف از انجام این پژوهش پاسخ به این پرسش است که مولفه های حکومت مطلوب در اندیشه سیاسی فلسفی امام خمینی (ره) چیست؟ ما با استفاده از روش تحلیل مضمون،داده های حاصل از بیانات امام خمینی (ره) را مفهوم سازی کرده ایم. بر اساس این مفاهیم، مضامین اولیه (حکومت اسلامی،جایز بودن،قدرت و اراده الهی،متعدی بودن،نصب غیر الهی،اعتقاد به قانون،رای مردم،تربیت الهی،ایمان،خدمت به مردم،نظام عادلانه) ومضامین سازمان دهنده (مشروعیت الهی،موجه بودن،حکومت دینی،طغیانگر،متجاوز،قانون اساسی،حکمرانی،اخلاق،عدالت،مردم سالاری،همکاری) و مضامین فراگیر به دست آمد. با ترکیب و ادغام مضامین فراگیر نزدیک به هم پنج مولفه مشروعیت و الهی بودن حکومت، اطاعت ناپذیری از طاغوت ، حاکمیت قانون، اخلاق گرایی و عدالت جویی و مشارکت حداکثری مردم با تاکید بر اندیشه سیاسی و فلسفی امام خمینی استخراج گردید.

    کلید واژگان: امام خمینی, حکومت مطلوب, فلسفه سیاسی, مشروعیت}
    Asghar Rajabi Dehborzoei *

    Imam Khomeini is one of the contemporary philosophers who was able to fulfill the desire of philosophers to have a desirable government. The desired Islamic government in Imam Khomeini's philosophical political thought is different from other existing governments. The purpose of this research is to answer the question, what are the components of the ideal government in the philosophical political thought of Imam Khomeini? Using the method of thematic analysis, we have conceptualized the data obtained from the statements of Imam Khomeini. Based on these concepts, the primary themes and organizing themes divine, justification, theocracy, rebellion, aggressor, constitution, governance, morality, justice, democracy) and comprehensive themes were obtained. By combining and integrating the inclusive themes, five components of the legitimacy and divinity of the government, , moralism and seeking justice and the maximum participation of the people were extracted with an emphasis on the political and philosophical thought of Imam Khomeini.

    Keywords: Imam Khomeini, Ideal government, political philosophy, Legitimacy}
  • رضا اکبری نوری

    رابطه فلسفه عملی با فلسفه نظری، موضوعی دیرین در تاریخ فلسفه سیاسی است. این رابطه در نظام فلسفی قدیم عمدتا رابطه ای تبعی میان فلسفه عملی در نسبت با فلسفه نظری است. اما موضوع حایز اهمیت دراین میان، میزان تبعیت فلسفه عملی از فلسفه نظری و تاثیری است که یکی بر دیگری دارد. مقاله حاضر با اتکا به این نسبت در تلاش است تا نشان دهد که این رابطه در فلسفه سیاسی فارابی، چه رابطه ای است و میزان اثرگذاری فلسفه نظری وی در بازتولید فلسفه عملی چه اندازه است و این موضوع چه تاثیری بر ساختار فلسفه سیاسی فارابی بر جای گذاشته است. به این منظور با اتکا به روشی شناختی در فلسفه قدیم یعنی آنالوژی، تلاش شده تا نشان داده شود که فارابی چگونه با مبنا قرار دادن فلسفه نظری، فلسفه سیاسی خود را بازتولید کرده است. مدعای مقاله این است که فارابی در کنشی یک سویه، فلسفه سیاسی خود را از دل فلسفه نظری استخراج کرده است و این کنش به بازتولید فلسفه نظری در فلسفه سیاسی رسیده است. فارابی با ابتنا به فلسفه نظری و انتقال گزاره ها از فلسفه نظری به فلسفه سیاسی نیازی به سنجش مجدد گزاره های منتقل شده به فلسفه سیاسی ندیده است. به این معنا فارابی با متناظر کردن یکیاز این دو بر دیگری با استفاده از روش قیاس یا آنالوژی عملا خود را بی نیاز از سنجش مجدد گزاره هایش در فلسفه سیاسی دیده است. از این رو وظیفه وی به عنوان فیلسوف سیاسی در توصیف مدینه فاضله و سامان مطلوب و مدینه های غیر فاضله و فاقد سامان مطلوب در جایی به اتمام می رسد که هنوز از فلسفه نظری، فاصله زیادی نگرفته است. در این مقاله تلاش شده است تا با اتکا به روشی که فارابی برای دستیابی به فلسفه سیاسی انتخاب کرده است، نشان دهیم که چگونه استقلال فلسفه سیاسی و فهم آن در آرای وی تابع فلسفه نظری است و این موضوع چگونه باعث شده است تا شارحان وی، دیدگاه های بسیار متفاوتی از یکدیگر داشته باشند.

    کلید واژگان: فارابی, فلسفه سیاسی, فلسفه نظری, فلسفه مدنی, کیهان شناسی, آنالوژی}
    Reza Akbari Nouri

    The relationship between practical philosophy and theoretical philosophy is an old topic in the history of political philosophy. This relationship in the old philosophical system is mainly a secondary relationship between practical philosophy and theoretical philosophy.But the important issue is the degree of adherence of practical philosophy to theoretical philosophy, and the effect that one has on the other. Based on this assumption, the present article will argue on what this relationship is in the tenth century Abu Nasr M. Farabi's political philosophy, and the extent of his theoretical philosophy's influence on the reproduction of practical philosophy. For this purpose, by relying on a cognitive method in ancient philosophy (i.e., analogy) an attempt has been made to show how Farabi reproduced his political philosophy by placing theoretical philosophy as a basis. The article argues that Farabi has extracted his political philosophy from the heart of theoretical philosophy in a one-sided action, and this action has reached the reproduction of theoretical philosophy in political philosophy. By focusing on theoretical philosophy and transferring propositions from theoretical philosophy to political philosophy, Farabi doesnot recognize the need to re-evaluate the propositions transferred to political philosophy. In a similar context by matching one of these two to the other using the method of analogy or analogy, Farabi practically has seen no need to reassess his propositions in political philosophy.Therefore, his task as a political philosopher in describing the utopia and desirable order and the non-ideal and non-ideal cities is completed in a place that has not yet moved far from theoretical philosophy. In this article, an attempt has been made to show how the independence of political philosophy and its understanding in his opinions is subject to theoretical philosophy, relying on the method that Farabi has chosen to achieve political philosophy, and how this issue has caused his commentators to have very different views from each other.

    Keywords: Farabi, Political Philosophy, Theoretical Philosophy, Civil Philosophy, Cosmology, Analogy}
  • طاهری ابوالقاسم*، محمد بشیری آذر

     ویروس کرونا همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است. چنانکه برخی از جهان و زندگی پسا کرونا سخن می گویند. به عبارتی جهان به قبل از کرونا بازنخواهد گشت. هدف محوری این نوشتار تاثیرات کرونا بر فلسفه سیاسی و نگرش فلاسفه به کرونا چه در سطح کلان و همچنین در سطح خرد و مفاهیم زمانی است. با این توضیح که فلسفه سیاسی پاسخی به بحران های زمانه خویشتن است. به همین دلیل متفکران کنونی با توجه به تاثیرات کرونا بر همه ابعاد زندگی بشر در سطح جهانی به تبیین فلسفی کرونا پرداخته اند. در واقع کرونا موضوعات بنیادین فلسفه سیاسی همچون خیر و شر، سعادت و فضیلت مندی، ماهیت دولتها، سبک زندگی و برابری و جایگاه دین را مورد چالش قرار داده است، از سوی دیگر مفاهیم و موضوعات زمانی فلسفه سیاسی همچون نظام سرمایه داری، سبک مصرف، نوع دولت، قدرت نرم، بیوتوریسم و...با دیدگاه ها و نظریه های نوینی مواجه ساخته است. گرچه تعارضات فلسفی درباره تاثیرات کرونا اعم از دولت گرایی تا فروپاشی دولت، سرمایه داری تا زوال نظام سرمایه داری، علم گرایی و تکنولوژی تا تضاد با تکنولوژی و... تداوم دارد.

    کلید واژگان: کرونا, فلسفه سیاسی, سبک زندگی, نظام سرمایه داری, قدرت نرم}
    Abolghasem Taheri *, Mohammad Bashiri Azar

    The corona virus has changed all aspects of human life. As some speak of the world and the afterlife. In other words, the world will return to before Corona. The main purpose of this article is Corona's influence on political philosophy and the philosopher’s approach to Corona, both at the macro level and at the micro level and time concepts. Explaining that political philosophy is a response to the crises of our time. For this reason, current thinkers have given a philosophical explanation of Corona, given the effects of Corona on all aspects of human life on a global scale. In fact, Corona has challenged the fundamental themes of political philosophy, such as good and evil, happiness and virtue, the nature of governments, lifestyles and equality, and the status of religion. Consumption, the type of government, soft power, biotourism, etc. have been confronted with new perspectives and theories. However, philosophical conflicts over the effects of Corona, from statehood to the collapse of the state, capitalism to the decline of the capitalist system, science and technology to the contradiction with technology, and so on, continue.

    Keywords: corona, political philosophy, Lifestyle, Capitalist System, Soft power}
  • احسان کاظمی*، محسن جمشیدی، عبدالله بیننده
    بحث در خصوص ماهیت و ابعاد تفکر و تعقل به عنوان موضوعی بنیادین، همواره دغدغه نوع انسان و به خصوص فیلسوفان بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن بحث از تفکر به معنای لغوی و اصطلاحی، جایگاه آن در فلسفه و فلسفه سیاسی اسلامی موردبررسی قرار گیرد و برای این منظور به آرای فارابی و ملاصدرا رجوع شده است. نتیجه آنکه، در فلسفه اسلامی، تفکر در نسبت با هستی شناسی و قراردادن انسان به عنوان بخشی از هرم هستی قابل درک است و تفکر او در چنین منظومه ای معطوف به سعادت است. فارابی این مسیله را ذیل بحث از سلسله عقول و مراتب آن موردبحث قرار داده است و ریاست مدینه فاضله را از آن کسانی می داند که به مرتبه «عقل مستفاد» رسیده باشند و نیل به همین مرتبه را مقسم انواع مدینه قرار داده است. ملاصدرا نیز، به صورتی دیگر به همین نکته رهنمون شده است با این تفاوت که برای او عقلانیت در کنار اشراق و وحی مطرح شده است و تفکر یکی از این ارکان سه گانه است و اندیشه سیاسی او نیز به تبع این تحول در مبادی به سوی نوعی حکومت شرعی متمایل شده است که او از آن به «علمای اهل معرفت» تعبیر کرده است.
    کلید واژگان: تفکر, سیاست, فلسفه اسلامی, فلسفه سیاسی, فارابی}
    Ehsan Kazemi *, MOHSEN JAMSHIDI, ABDOLAH BINANDE
    The discussion about the nature and dimensions of thinking/reasoning as a fundamental issue has always been the concern of human beings and especially philosophers. In this article, an attempt has been made to discuss thinking in the literal and idiomatic sense, its place in Islamic philosophy and political philosophy, and for this purpose, the opinions of Farabi and Mulla Sadra have been referred to. The result is that, in Islamic philosophy, thinking can be understood in relation to ontology and placing man as a part of the pyramid of existence, and his thinking in such a system is aimed at happiness. Al-Farabi has discussed this issue under the discussion of the chain of intellects and its levels, and he considered the head of Madinah Utopia to be one of those who have reached the rank of "utilized intellect" and has divided the attainment of this rank into the types of Madinah. Mulla Sadra has also been guided to the same point in another way,
    Keywords: thought, Politics, Islamic Philosophy, political philosophy, Farabi}
  • علیرضا معشوری، روح الله شهابی*، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده
    هدف پژوهش حاضر بررسی نظام سیاسی لیبرال در اندیشه لیو اشتراوس است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده می باشد و نتایج نشان داد که لیو اشتراوس بر حقوق طبیعی و فلسفه سیاسی کلاسیک تاکید می کند و لیبرال دموکراسی را مورد نقد قرار می دهد. از نظر وی لیبرال دموکراسی در شرایطی می تواند بهترین نظام سیاسی باشد که حقوق طبیعی و مطلق گرایی را مبنای خود قرار دهد. در باور وی لیبرالیسم منجر به حذف دین و ظهور سکولاریسم می شود. لیو اشتراوس جامعه سکولار را بدترین جامعه ممکن می داند، چون منجر به فردگرایی، نسبی گرایی، پوچ گرایی و فقدان معنا می شود.
    کلید واژگان: لئو اشتراوس, لیبرالیسم, نظام سیاسی, فلسفه سیاسی}
    Alireza Mashoori, Rouhollah Shahabi *, Bahram Yousefi, Feredoun Akbarzadeh
    The purpose of the present research is to study liberal political system in the ideas of Leo Strauss. The research method is descriptive-analytic and the results showed that Leo Strauss emphasizes on natural rights and classic political philosophy and that he criticizes liberal democracy. In his view, liberalism would lead to the omission of religion and emergence of secularism. Leo Strauss recognizes a secular society as the worst form of community because it leads to individualism, relativism, nihilism, and lack of meaning.
    Keywords: Leo Strauss, Liberalism, Political System, political philosophy}
  • علی مرشدی زاد*، احسان تاجیک

    آموزه ‏های سیاسی مذهبی شریعتی در حسینیه ارشاد طی سال های 1347 تا 1351 خورشیدی، مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرد ، که تاثیر گذاری بسزایی در جامعه به دنبال داشت. به نظر می ‏رسد آموزه ‏های شریعتی بر پایه تفسیری ایدیولوژیک و سیاسی از اسلام با تاثیر پذیری مستقیم (و غیر قابل کتمان) از مارکسیسم، سوسیالیسم و اگزیستانسیالیسم بود که پایه های فکری خود را استوار کرد. بدین سبب این مقاله در صدد است به بررسی نظریات سیاسی علی شریعتی بپردازد و این که تفکرات سیاسی شریعتی در چه سطحی از مولفه های اندیشه سیاسی، فلسفه سیاسی، و نظریه سیاسی پیوند دارد. از این رو در با رویکرد تحقیق تحلیل اسنادی بر اساس روش هرمنوتیک قصدگرای کوینتین اسکینر به عنوان مبنای پژوهش تحقیق حاضر «زمینه ها» و «انگیزه ها» و «قصد مولف» در زندگی فکری و آثار علی شریعتی مورد بررسی و شناخت قرار می گیرد .

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, فلسفه سیاسی, نظریه سیاسی, ایدئولوژی اندیشی, علی شریعتی}
    Ali Morshedizad *, Ehsan Tajik

    The religious and political teachings of Shariati in Hosseiniyeh Irshad during the years 1347 to 1351 attracted many audiences , which had a significant impact on the society . It seems that Shariati's teachings were based on an ideological and political interpretation of Islam with direct ( and undisguised ) influences from Marxism, Socialism and Existentialism , which established its intellectual foundations . For this reason, this article aims to examine Ali Shariati' s political ideas and at what level Shariati's political thoughts are connected to the components of political thought , political philosophy , and political theory . Therefore, with the research approach of documentary analysis based on Quentin Skinner's intentionalist hermeneutic method , as the basis of the present research , " contexts " and " motives " and " author's intention " in the intellectual life and works of Ali Shariati are investigated and recognized . .

    Keywords: Political Thought, political philosophy, Political Theory, ideology of thought, Ali Shariati}
  • تبیین مبانی فلسفه سیاسی اطلاق واژه «مطلقه» در «نظریه ولایت فقیه» امام خمینی(ره)
    اصغر ملک یار*

    شناخت منظومه فکری امام خمینی(ره)مستلزم تحصیل معرفت درباره ابعاد مختلف اندیشه اوست که پهنه ای وسیع از امکان مطالعه را پیش روی پژوهشگران قرار می دهد. از جمله این امکان ها، مطالعه و فهم «ولایت فقیه» به مدد بنیان های فلسفی است تا نتایج حاصله در راستای اثبات کارآمدی این اصل مترقی با زبانی عقلانی عرضه گردد. پاسخ به چیستی مبانی فلسفه سیاسی اطلاق واژه «مطلقه» در «ولایت فقیه» از منظر امام راحل هدف اصلی نوشتار حاضر است و در پی تایید این فرضیه و مدعاست که اتصاف «ولایت فقیه» به مفهوم «مطلقه» طرحی پیشینی است که تبیین آن بر مبنای اندیشه فلسفی امام خمینی(ره) نیز امکان پذیر است. لذا این اطلاق صرفا راهبردی سیاسی برای عبور از بحران ها و متاثر از شرایط متحول تاریخی عینی نبوده و نسبت به متن وقایع متقدم می باشد. این پژوهش رویکردی توصیفی دارد و راقم سطور با بررسی موردی نظرات و آرای امام خمینی(ره) و همچنین تتبعات موجود، به دنبال پاسخ به مسئله مذکور است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تبیین چنین اطلاقی با فهم نقش و جایگاه فقیه در فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) به ویژه در چهار حوزه «لزوم اجرای قانون»، «اهمیت مصلحت»، «وجوب عدالت» و «نیاز به تربیت» میسور است.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), ولایت فقیه, مطلقه, فلسفه سیاسی, مطالعه موردی}
    Explaining the basics of the political philosophy of using the word absolute in Imam Khomeini’s theory
    Asghar Malekyar *

    Knowing Imam Khomeini’s intellectual system needs achieving knowledge about different dimensions of his thoughts that spreads a wide ground of studying possibility in front of researchers. Among these possibilities, studying and understanding of »Guardianship of Islamic Jurists« is by the help of philosophic bases to present the results in a rational language to prove the effectiveness of this progressive principle. Answering to what's basics of political philosophy, using the word "Absolute" in »Guardianship of Islamic Jurists« from Imam Khomeini's view, is the main goal of present article and confirms this hypothesis and claim that describing »Guardianship of Islamic Jurists« is a prior plan in the "Absolute" sense that explaining is on the basis of Imam Khomeini’s philosophical thought, is also possible. So this applicability is not merely a political strategy to pass from crisis and affected by historical changing objective conditions and is advanced to the text of the events. This research has a descriptive approach and the author is looking for an answer to the said issue by checking case study review and Imam Khomeini’s ideas and present studies. The finding of study indicate that it’s possible to explain such as application by understanding to role and position of the jurist in Imam Khomeini’s political philosophy, especially in the four areas of the "necessity of law enforcement", "the important of expediency", "the necessity of justice" and " need of education".

    Keywords: Imam Khomeini, Guardianship Of Islamic Jurists, Absolute, Political Philosophy, Case Study}
  • مهدی فدایی مهربانی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی فلسفه ی سیاسی اشتراوس، با تاکید بر عناصر الهیات یهودی است. نکته ی حایز اهمیت در تفکر اشتراوس این است که او مفاهیم الهیاتی را در معنایی فلسفی و به طور خاص ذیل فلسفه ی سیاسی بازخوانی کرده است. نقد اشتراوس به ماکیاولی در باب مفهوم «ویرتو»، اگرچه نقد «خودبنیادی انسان مدرن» است، درعین حال از مفهوم «مشیت الهی» و «تقدیر» به مثابه یک اصل اساسا الهیاتی دفاع کرده است. اگرچه اشتراوس تصریحی بر این امر ندارد که فلسفه ی سیاسی اش بر اصول الهیات یهودی بنا شده، اما فلسفه ی سیاسی او اساسا مبتنی بر عناصر الهیات یهودی است. بازتاب این ویژگی را در دو وجه فلسفه ی اشتراوس می توان مشاهده کرد: یکی تاثیر زیست جهان اشتراوس به مثابه یک انسان یهودی بر روش شناسی او هنگام خوانش متون فلسفه ی سیاسی کلاسیک؛ دیگری تاثیر عناصر الهیات یهودی بر مفاهیم اصلی فلسفه ی سیاسی اشتراوس. ادعای پژوهش حاضر این است که روش و مفاهیم پیشنهادی اشتراوس، ناشی از زیست جهان او به مثابه انسانی در جامعه ی یهودی است

    کلید واژگان: اشتراوس, الهیات سیاسی, ویرتو, فلسفه سیاسی, الهیات یهودی}
    Mahdi Fadaei Mehrabani

    The present research aims to investigate Strauss’s political philosophy with a focus on elements of Jewish theology. What is crucial in his thought is that he reread theological concepts in a philosophical sense, particularly in terms of a political philosophy. While Strauss’s critique of Machiavelli’s notion of virtue is a critique of “modern man’s autonomy,” it still defends the notion of “divine providence” and “predestination” as an essentially theological principle. Although Strauss does not explicitly state that his political philosophy is founded upon the principles of Jewish theology, his political philosophy is indeed grounded in elements of such theology. This is reflected in two dimensions of Strauss’s philosophy: the impact of Strauss’s lifeworld as a Jew on his methodology when reading the texts of classic political philosophy; and the impact of elements of Jewish theology on the main concepts of Strauss’s political philosophy. The present research claims that Strauss’s proposed method and concepts arise from his lifeworld as a person in a Jewish community

    Keywords: Strauss, political theology, virtue, political philosophy, Jewish theology}
  • محمدتقی قزلسفلی*

    این مقاله در پاسخ به این پرسش اصلی به نگارش درآمده است که الزامات و بایسته های حکمرانی دولت ها در«عصر پساها» کدام اند؟ بر کسی پوشیده نیست که امروزه دو تحول عمده یکی در معرفت شناسی و دیگری تغییر بنیادین سیمای ایدیولوژیک جهان، امر سیاسی را دستخوش دگرگونی جدی کرده است. این دو دگرگونی، نهاد دولت و مسیله حکمرانی آن در توسعه را به مهمترین اولویت سیاست ورزی و نظریه پردازی تبدیل کرده است. با این توضیح و در پاسخ به پرسش مطروحه نوشتار در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست پس از ایضاح منطق گذار به عصر پساها و دلایل اهمیت یافتن مقوله حکمرانی، با بهره گیری از رهیافت هنجاری انتقادی که وظیفه دولت ها را «تمهیدخیرهای بنیادین» میداند، مهمترین الزامات حکمرانی توسعه را با تاکید بر شرایط اخلاقی / بومی ایران به عنوان یکی از کشورهای در مسیر توسعه  مطرح کرده است. برآیند پژوهش نشان میدهد مسایلی چون بازاندیشی در فلسفه توسعه، توجه به ایده توسعه جایگزین، ارتقای کیفی دولت توسعه گرا و غایت شناسی حکمرانی توسعه با الزامات بومی از جمله مهمترین مواردی هستند  که باید به دستور کار دولت های طالب پیشرفت و من جمله دولت در ایران تبدیل شود. مقاله حاضر به دلیل طرح افق پیشروی حکمرانی دولت ها از چارچوب نظری هنجاری انتقادی استفاده کرده و روش آن توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, حکمرانی توسعه, دولت, سیاست جهانی, ایران}
    MohammadTaghi Ghezelsofla *

    The present descriptive-analytical research has been conducted in an attempt to find the requirements of governance in the "post-…” era. Today, major developments in epistemology and fundamental changes of ideology have seriously changed the political affairs. These two transformations have made the institution of the state and its governance in the development era the most important priorities of policymaking and theorizing. In response to the question raised, this article is organized in two sections: in the first section, after explaining the logic of transition to the “post-…” era and the reasons for finding the importance of governance, the most important requirements of governance in the age of development have been proposed by emphasizing the moral/native conditions of Iran as one of the countries on the path of development. For this purpose, a critical normative theoretical approach has been used considering the governments responsible for preparing "fundamental goods”. The results of this research show that issues such as rethinking the philosophy of development, paying attention to the idea of alternative development, improving the quality of the development-oriented government, and the teleology of governance in the age of development with local requirements are some of the most important issues that should be on the agenda of governments seeking development, including the government of Iran.

    Keywords: political philosophy, Development Governance, Government, world politics, Iran}
  • محسن مهاجرنیا

    تحقیق حاضر با روش تاریخی و منطقی، با قراردادن حکمت سیاسی انقلاب اسلامی در جایگاه حکمت عملی، آن را به لحاظ معرفتی از تزلزل و سیالیت میان رشته ای به مثابه شاخه ای از فلسفه های مضاف به یک رشته ی اصلی حکمی درجه اول ارتقاء می دهد. دستاورد مهم نظریه ی حاضر این است که نقش فلسفه ی سیاسی را در جمع میان «تحول و ثبات» و «اصالت و حداثت» و عاملیت الهی برجسته می کند تا با بارورسازی و اشراب جهان بینی توحیدی به دانش های عملی همانند کلام سیاسی، اخلاق سیاسی، فقه سیاسی و فقه حکومتی، انقلاب اسلامی را به سامان برساند. طرح نظریه ی فرآیندی انقلاب اسلامی در قالب مردم سالاری دینی در پنج مرحله ی «نهضت انقلابی»، «نظام سازی»، «دولت سازی»، «جامعه سازی» و «تمدن سازی»، از دستاوردهای انحصاری حکمت سیاسی انقلاب اسلامی است. بازگذاشتن رویکرد فلسفی دوراندیشانه به سوی افق های آینده نگارانه و تمدن سازی تا ظهور حضرت حجت (عج) در هیچ فلسفه ی سیاسی دیگری بیان نشده است

    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, انقلاب اسلامی, حکمت سیاسی, حکمت عملی}
    MOHSEN MOHAJERNIA

    The present research adopts a historical and logic method to identify the political wisdom of the Islamic Revolution of Iran as a practical wisdom, and in epistemic terms, it elevates it from the precarious fluid position of an interdisciplinary study to a main first-rate branch of philosophy. The chief contribution of the present theory is that it highlights the role of political philosophy in reconciling the “transformation and stability” and “originality and emergence” as well as divine agency to organize the Islamic Revolution by fertilizing and saturating the monotheistic worldview with practical sciences such as political theology, political ethics, political jurisprudence, and governmental jurisprudence. An exclusive achievement of the political wisdom of the Islamic Revolution is the process theory of the Islamic Revolution in terms of religious democracy within five stages: “revolutionary movement,” “system making,” “government making,” “society making,” and “civilization making.” No other political philosophy leaves open the prudential philosophical approach to futuristic horizons and civilization making until the Reappearance of Imam al-Mahdi.

    Keywords: political philosophy, Islamic revolution, political wisdom, practical wisdom}
  • بابک عباسی*، کمال پولادی، سید جواد موسوی، احمد ساعی

    مباحث در باب نسبت «قانون الهی و قانون طبیعی» در بستر مباحث عقل و وحی، در جهان مسیحی تاریخی به قدمت قرون وسطی دارد. توماس قدیس یکی از متالهینی بود که در اواخر قرون وسطی، موضعی متفاوت نسبت به مواضع پیشین در باب نسبت قانون الهی و قانون طبیعی گرفت. به گونه‌ای که بستر فکری آکوییناس تا زمانه او، دو گروه عمده را در بر می‌گرفت که به شکل متعارض، گروه نخست قایل به برتری وحی و به تبع آن قانون الهی بر عقل و گروه دوم قایل به برتری عقل بر وحی و همچنین قانون طبیعی بودند. آکوییناس در این زمینه با وارد کردن فلسفه ارسطو، موضع سومی اتخاذ کرد که تلاش داشت تا نوعی «هماهنگی» میان عقل و وحی برقرار سازد و در حوزه حکمت عملی نیز این هماهنگی را در شکل تلفیق قانون الهی و قانون طبیعی دنبال کرد. این نوآوری آکوییناس نتایج خود را در حوزه سیاست با محوریت دولت و قانون نشان داد که آن عرفی شدن سیاست بود. ازهمین‌رو، ما با بهره گرفتن از روش «متن- زمینه محور» کوینتین اسکینر، فلسفه سیاسی آکوییناس را در زمینه فکری آن مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

    کلید واژگان: توماس آکوییناس, قانون طبیعی و قانون الهی, عقل و وحی, فلسفه سیاسی, جدایی دین و سیاست, اسکینر}
    Babak Abbassi, Kamal Pouladi, Seyyed Javad Mousavi, Ahmad Saie

    There are certain debates on the proportionality of “Divine Law and Natural Law” in the context of rational discussions and revelation in the Christian world dating back to the Middle Ages. Saint Thomas was one of the theologians who took a different stance in late Middle Ages on proportionality of the Divine Law and the Natural Law. Until his time, the intellectual foundation of Aquinas encompassed two major contradicting groups, i.e. the first group prioritized revelation, consequently supporting superiority of Divine Law over reason and the second group favored superiority of reason over revelation and the Natural Law as such. Aquinas adopted a third approach by introducing Aristotelian philosophy, intending to establish a sort of “coordination” between reason and revelation. In terms of practical wisdom, he followed such coordination through conflation of Divine Law and Natural Law. Aquinas’s innovation manifested itself in politics with the centrality of state and law, i.e. secularization of politics. On this basis, we have studied Aquinas’s political philosophy through reviewing text- and thematic-based methodology of Quentin Skinner in its intellectual basis.

    Keywords: Thomas Aquinas, natural law, Divine law, reason, revelation, political philosophy, separation of church, state}
  • سید جواد میرخلیلی*

    علامه طباطبایی ازجمله اندیشمندان و متفکران برجسته ای است که توجه خاصی به بحث حکومت در فلسفه سیاسی خود داشته است. مقاله حاضر درصدد است با بررسی و تحلیل فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، تبیینی از جایگاه حکومت در فلسفه سیاسی وی ارایه نماید. برای این منظور از روش توصیفی- تحلیلی و آثار این متفکر اسلامی به این بحث پرداخته خواهد شد. یافته ‏های تحقیق حاضر بیانگر آن است که در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، انسان موجودی اجتماعی است و زندگی اجتماعی انسان به برپایی حکومت می‏انجامد. بدین ترتیب، مباحث فلسفه سیاسی علامه طباطبایی از انسان شناسی آغاز، و به جهت اجتماعی بودن انسان و تشکیل اجتماع انسانی به مباحث حکومت منتهی می شود.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, فلسفه سیاسی, انسان, اجتماع, حکومت}
    Seyed Javad Mir Khalili *

    Allameh Tabatabai is one of the prominent scholars and thinkers who has paid special attention to the discussion of government in his political philosophy. The present article seeks to present an explanation of the position of government in his political philosophy by examining and analyzing the political philosophy of Allameh Tabatabai. For this purpose, using the descriptive-analytical method, the works of this Islamic thinker have been studied. The findings of the present study indicate that in Allameh`s political philosophy, man is a social being and human social life leads to the establishment of government. Thus, the discussions of Allameh Tabatabai's political philosophy begin with anthropology, and lead to the discussions of government due to the social nature of man and the formation of human society.

    Keywords: Allameh Tabatabai, Political Philosophy, Man, Society, Government}
  • فریبا سادات محسنی، علی بهرامی*

    کارل پوپر، غایت اندیشی اجتماعی را برای رسیدن به یک «جامعه باز» که جامعه مطلوب مد نظر وی است، نفی می کند. او این غایت اندیشی اجتماعی را در قامت دو مفهوم «مهندسی اجتماعی کل گرایانه» و «تاریخ انگاری» مطرح کرده است. با پیش آمدن وضع جدیدی که با بروز همه گیری بیماری کرونا نمود پیدا کرده ، عینیت های اجتماعی با شمولیت گسترده ای، پرسش های جدیدی را پیش آورده اند که فلسفه علوم اجتماعی پوپر را با چالش های بسیار جدی مواجه می کند. پرسش اصلی این پژوهش، براین اساس شکل گرفته است که، همه گیری بیماری کرونا چگونه می تواند نفی غایت اندیشی را در فلسفه اجتماعی کارل پوپر مورد نقد قرار دهد؟ با بررسی انتقادی انجام شده بر اساس روش «ابطال گرایی» هر دو عنصر «مهندسی اجتماعی کل گرایانه» و «تاریخ انگاری» که بنابر رای و نظر پوپر، وجودشان موجب ایجاد «جامعه بسته» می شود، حیاتی تازه یافته اند و به واسطه این حیات، غایت اندیشی اجتماعی در همه جهان مبتلا به بیماری همه گیر کرونا در قامت پرسش هایی بنیادین، به طور جدی و گسترده ای طرح شده است و این امکان وجود دارد که در افق معنایی، پاسخ یا پاسخ هایی «توحیدی» و «دینی» به آنها داده شود.

    کلید واژگان: کارل پوپر, فلسفه سیاسی, فلسفه علوم اجتماعی, غایت اندیشی اجتماعی, جامعه باز, جامعه بسته}
    Fariba Sadat Mohseni, Ali Bahrami *

    Karl Popper rejects the social ideology of achieving the "open society" that he seeks. He put this social thinking in terms of the two concepts of "holistic social engineering" and "historiography". With the emergence of a new situation that has emerged with the outbreak of coronary heart disease, widespread social objects have raised new questions that pose a very serious challenge to Popper's philosophy of the social sciences. The main question of this research is based on how the epidemic of Corona can criticize the negation of ideology in Karl Popper's social philosophy? Both critical elements of "totalitarian social engineering" and "historiography", whose existence, in Popper's view, give rise to a "closed society" have been revived by a critique based on the method of "falsificationism". With coronary heart disease, the basic questions are seriously and extensively posed, and it is possible to give them "monotheistic" and "religious" answers or answers on a semantic horizon.

    Keywords: Karl Popper, Political Philosophy, philosophy of social sciences, Social Ideology, Open Society, Closed Society}
  • نجمه کیخا*

    سید جمال الدین اسدآبادی با نگاه جدید به حکمت و ارایه طبقه بندی جدید از علوم، جایگاهی متناسب با روزگار نو برای سیاست تعیین نمود و دگرگونی بزرگی در زمانه خویش ایجاد کرد که تاثیرات آن تا دوره کنونی پابرجاست. از نظر وی حکمت باید به تغییر و حرکت منجر شود و تاثیرات مطلوبی برای جامعه به بار آورد. این پژوهش می کوشد نشان دهد که سید جمال با چه تعریف و نگاهی از حکمت و حکمت سیاسی توانست این تحول را ایجاد نماید. به نظر می رسد او با تقسیم بندی جدید علوم، تبیین جایگاه فلسفه سیاسی و سیاست در دوره معاصر، نقد و بازخوانی کارکردهای حکمت در روزگار نو و ارایه معیارهایی مستدل و برهانی برای تفسیر اجتماعی کارآمد از قرآن چنین کاری را انجام داد.

    کلید واژگان: سید جمال الدین اسدآبادی, قرآن, حکمت و فلسفه, فلسفه سیاسی, دین و سیاست}

    Sayed Jamal al-Din Asadabadi, with a new look at wisdom and the introduction of a new classification of sciences, set a new age appropriate for political science and philosophy of politics and created a major change in public opinion of his time that had an impact until that time. The current foot is flat. In his view, wisdom should lead to change in the individual and society and bring about favorable effects for society. The present study seeks to show how Seyed Jamal defined this transformation of political wisdom and how this new perspective relates to religion. He seems to have done so by re-dividing the sciences, explaining the position of political philosophy and politics in contemporary times, critiquing and re-examining the functions of wisdom in the modern age, and providing reasonable and the emphasis on education and rational criteria for efficient social interpretation of the Qur'an and religion.

    Keywords: Sayed Jamal al-Din Asad Abadi, Quran, Wisdom, Philosophy, political philosophy, Religion, Politics}
  • حسین رحمانی تیرکلایی*
    هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر مفاهیم علوی در اندیشه آیت الله خامنه ای در خصوص الگوی قدرت سیاسی است. پژوهش با طرح این پرسش اصلی به دنبال آن بوده تا تاثیر مولفه های الگوی قدرت علوی در اندیشه آیت الله خامنه ای را ایضاح کند تا بتواند هندسه مناسبات سیاسی مورد نظر ایشان را بازسازی کند. رویکرد مد نظر مقایسه ای بوده و مبنای قیاس پذیری (comparability) قرابت مبادی و مبانی و اصل بینا متنی بوده است. مقاله به این نتیجه گیری رسیده که در این دو دیدگاه گونه ای «الگوی قدرت امانی» طرح می شود؛ الگویی که قایل بر ید امانی حاکم در تصرف بر قدرت سیاسی است؛ قدرتی که الزما با مشارکت و میدانداری همه مردم و گروه ها محقق می گردد. روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای و رویکرد مقاله توصیفی-مقایسه ای بوده است. چارچوب نظری پژوهش استفاده از چهار شاخص «منافع و اولویت ها»، «توزیع قدرت»، «تکثر کنشگران قدرت»، و «قدرت نامریی» است که برگرفته از تحلیل نقادانه استیون لوکس از الگوهای قدرت است.
    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, نهج البلاغه, قدرت, استیون لوکس, فلسفه سیاسی, مردم سالاری, حکمرانی}
    Hossein Rahmani *
    The main purpose of this article is to examine the impact of Alawite concepts on Ayatollah Khamenei's thought regarding the model of political power. By asking this main question, the research seeks to explain the influence of the components of the Alawite power model in Ayatollah Khamenei's thought so that he can reconstruct the geometry of his desired political relations. The approach in question was comparative and the basis of comparability was the closeness of the principles and foundations and the principle of textual vision. The article concludes that in these two perspectives, a kind of "model of trustworthiness" is proposed; A model that believes in the trustworthiness of the ruling party in seizing political power; Power that is necessarily achieved with the participation and fieldwork of all people and groups. The data collection method was library and the article approach was descriptive-comparative. The theoretical framework of the research is the use of four indicators: "interests and priorities", "distribution of power", "plurality of power actors", and "invisible power", which is derived from Steven Lux's critical analysis of power models.
    Keywords: Ayatollah Khamenei, Nahj al-Balaghah, Power, Steven Lux, political philosophy, Democracy, Governance}
  • شهره شهریاری، رضا شیرزادی*، حسینعلی نوذری
    دولت پرحضورترین واقعیت تجربه انسانی و ترکیبی عظیم از واقعیات مرتبط با نیروها، قدرت ها و نهادها است. دولت عالی ترین مظهر رابطه قدرت و حاکمیتی است که در همه جوامع وجود داشته است. مهمترین وجه حاکمیت دولت، وضع و اجرای قوانین در جامعه است. در برخی از نظریه های دولت بر وجه اجبار آمیز دولت ها تاکید شده است. برخی ریالیست های سیاسی و مارکسیست ها، دولت را ابزار اجبار تلقی نموده اند. در تقسیرهای متاخر، دولت به عنوان موسسه تامین رفاه و آسایش توصیف شده است. . یکی از دیدگاه های تاثیرگذار دولت بر جوامع، از دیر باز تا امروز، دیدگاه کارل مارکس بوده است. در اندیشه مارکس مفهوم دولت مبتنی بر سه نظر مختلف: دولت به عنوان ابزار سرکوب طبقه کارگر، دولت به منزله داور یا میانجی، و در نهایت دولت به عنوان تابعی از متغیر زیربنای اقتصادی، می باشد. همچنین در این دیدگاه، دولت در نظام سرمایه داری مانند ابزار تحکیم بخش این نظام عمل می کند و با پیروزی پرولتاریا و تا زمان شکل گیری کمونیسم، وجود آن امری ضروری، و پس از آن، حذف دولت مد نظر است. در نتیجه به نظر می رسدکه در دیدگاه مارکس با توجه به تعابیر مطرح شده مفهوم دولت به لحاظ ایفای نقش متفاوت، به لحاظ ضرورت وجودی در کوتاه مدت دارای امکان بقاء و اما تداوم وجود آن امکان پذیر نمی باشد.
    کلید واژگان: دولت, جامعه, فلسفه سیاسی, کارل مارکس}
    Shohreh Shahriari, Reza Shirzadi *, Hosseinali Nozari
    The government is the most present fact of human experience and a huge combination of facts related to forces, powers and institutions. The government is the highest manifestation relationship of power and sovereignty that existed in all societies. The most important aspect of government governance is the establishment and implementation of laws in society. In some theories government, the coercive aspect of governments is emphasized. Some political realists and Marxists have considered the government as a tool of coercion. In later works, the government is described as an institution providing welfare and comfort.One of the most influential views of the government on societies, from late to today has been the view of Karl Marx. In Marx's thought, the concept of the state is based on three different opinions: the state as a means of suppressing the working class, the state as an arbiter or mediator, and finally, the state as a function of the economic infrastructure variable. Also, in this view, the government in the capitalist system acts as a consolidation tool of this system, and with the victory of the proletariat and until the formation of communism, its existence is necessary, and after that, the removal of the government is considered. As result, it seems that in Marx's point of view, according to the interpretations presented, the concept of the state in terms of playing a different role, in terms of existential necessity, has the possibility of survival in the short term, but its continued existence is not possible.
    Keywords: Government, Society, political philosophy, Karl Marx}
  • ابوالقاسم طاهری*، محمد بشیری آذر

    ویروس کرونا همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است. چنانکه برخی از جهان و زندگی پسا کرونا سخن می گویند. به عبارتی جهان به قبل از کرونا بازنخواهد گشت. هدف محوری این نوشتار تاثیرات کرونا بر فلسفه سیاسی و نگرش فلاسفه به کرونا چه در سطح کلان و همچنین در سطح خرد و مفاهیم زمانی است. با این توضیح که فلسفه سیاسی پاسخی به بحران های زمانه خویشتن است. به همین دلیل متفکران کنونی با توجه به تاثیرات کرونا بر همه ابعاد زندگی بشر در سطح جهانی به تبیین فلسفی کرونا پرداخته اند. در واقع کرونا موضوعات بنیادین فلسفه سیاسی همچون خیر و شر، سعادت و فضیلت مندی، ماهیت دولتها، سبک زندگی و برابری و جایگاه دین را مورد چالش قرار داده است، از سوی دیگر مفاهیم و موضوعات زمانی فلسفه سیاسی همچون نظام سرمایه داری، سبک مصرف، نوع دولت، قدرت نرم، بیوتوریسم و...با دیدگاه ها و نظریه های نوینی مواجه ساخته است. گرچه تعارضات فلسفی درباره تاثیرات کرونا اعم از دولت گرایی تا فروپاشی دولت، سرمایه داری تا زوال نظام سرمایه داری، علم گرایی و تکنولوژی تا تضاد با تکنولوژی و... تداوم دارد.

    کلید واژگان: کرونا, فلسفه سیاسی, سبک زندگی, نظام سرمایه داری, قدرت نرم}
    Abolghasem Taheri*, Mohammad Bashiri Azar

    The corona virus has changed all aspects of human life. As some speak of the world and the afterlife. In other words, the world will return to before Corona. The main purpose of this article is Corona's influence on political philosophy and the philosopher’s approach to Corona, both at the macro level and at the micro level and time concepts. Explaining that political philosophy is a response to the crises of our time. For this reason, current thinkers have given a philosophical explanation of Corona, given the effects of Corona on all aspects of human life on a global scale. In fact, Corona has challenged the fundamental themes of political philosophy, such as good and evil, happiness and virtue, the nature of governments, lifestyles and equality, and the status of religion. Consumption, the type of government, soft power, biotourism, etc. have been confronted with new perspectives and theories. However, philosophical conflicts over the effects of Corona, from statehood to the collapse of the state, capitalism to the decline of the capitalist system, science and technology to the contradiction with technology, and so on, continue.

    Keywords: corona, political philosophy, Lifestyle, Capitalist System, Soft power}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال