به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آسیای مرکزی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آسیای مرکزی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صالح سلاورزی زاده*، زهره کبیری

    ایران در چند حوزه نزدیک به خود به صورت بازیگری فعال در عرصه روابط بین الملل حضورداشته و در پی بسط و گسترش حوزه بازیگری خود بوده است. با اضمحلال اتحاد جماهیر شوروی و به وجود آمدن کشورهای نو پا، توجه ایران به سمت این منطقه جلب شد. بازیگری ایران در منطقه آسیای مرکزی مبنایی اقتصادی و فرهنگی داشته و کمتر با حساسیت های تند همراه بوده است. در این پژوهش تلاش می شود، با استفاده از روش پژوهش توصیفی-تحلیل و رویکردی بین رشته ای متشکل از تحلیل سیاست خارجی در قالبی آینده پژوهانه و سناریومحور با تحلیل نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و چالش های محیطی در قالب دو مدل مدیریت راهبردی (سوات و پستل) به تحلیل کارآمدی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آسیای مرکزی پرداخته و در ادامه راه کارهای مناسب جهت موفقت راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این کشورها ارایه شود. یافته های پژوهش حاکی از این مهم است که دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران درکشورهای منطقه آسیای مرکزی با توجه به مقدورات و محذورات داخلی و محیطی رو به رشد اما در سطح مطلوبی قرار نداشته است و در این رابطه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در این جمهوری ها نیز زیربنا و ریل گذار روابط اقتصادی دو کشور بوده است.

    کلید واژگان: آسیای مرکزی, دیپلماسی اقتصادی, ترکمنستان, تاجیکستان}
    Saleh Salavarzi Zade *, Zohre Kabiri

    Iran has been an active actor in the field of international relations in several fields close to it and has been seeking to expand its field of acting. With the collapse of the Soviet Union and the emergence of emerging countries, Iran's attention was drawn to this region. Iran's acting in the Central Asian region has had an economic and cultural basis and has been less associated with sharp sensitivities. In this research, an attempt is made by using the descriptive-analytical research method and an interdisciplinary approach consisting of foreign policy analysis in a future-oriented and scenario-oriented format with the analysis of internal strengths and weaknesses and environmental opportunities and challenges in the form of two strategic management models (SWAT and Pestel). Analyze the effectiveness of the economic diplomacy of the Islamic Republic of Iran in the countries of Central Asia, and then provide suitable solutions for the success of the foreign policy strategies of the Islamic Republic of Iran in these countries. The findings of the research show that the economic diplomacy of the Islamic Republic of Iran in the countries of the Central Asian region is growing but not at an optimal level, and in this regard, the cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran in these republics is also a foundation and a guide. The economic relations of the two countries have been

    Keywords: Central Asia, economic diplomacy, Turkmenistan, Tajikistan}
  • ابوالحسن فیاض انوش*
    بخشی از آسیا که به واسطه دلایل متنوع سیاسی و جغرافیایی با عناوین مختلفی نظیر آسیای میانه، آسیای مرکزی و قلب آسیا نامبردار گشته است پس از فروپاشی شوروی و شکل گیری کشورهای مستقل جدید در این منطقه هم فرصت های جدیدی را از جنبه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی برای بازیگران عمده سیاست جهانی فراهم کرد و هم ابهاماتی را از جهت چگونگی بهره گیری از این فرصت ها پدید آورد. از آنجایی که دانش تاریخ در هسته کانونی برای حل هر مساله ای در مناسبات بشری قرار دارد، مطالعه و بررسی تاریخ این منطقه نیز در کانون توجه برخی نهادهای سیاسی و مجامع آکادمیک قرار گرفت. تاریخ آسیای میانه (از مغولستان تا خوارزم) اثر اسوت سوچک از جمله آثار تاریخ پژوهانه ای است که روایتی از 14 قرن تاریخ این منطقه را عرضه می کند. نویسنده در صدد است مقدمه ای تاریخی به دست دهد تا برای سیاست مداران، روزنامه نگاران، بازرگانان و پژوهش گران روزنه ای برای نفوذ به تاریخ کمتر شناخته شده این بخش از جغرافیای جهان باز کند. مقاله حاضر می کوشد به روش تحلیلی، یک ارزیابی انتقادی از تاریخ نگری نویسنده و متن ترجمه شده ارایه کند.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, آسیای میانه, آسیای درونی, قلب آسیا, تحلیل انتقادی}
    Abolhasan Fayaz Anush *
    The part of Asia that for various political and geographical reasons has been called by various names such as Middle Asia, Central Asia and the heart of Asia, after the collapse of the USSR and the formation of new independent states in the region, provided new opportunities in various economic, cultural, political and religious aspects for the major players in world politics, as well as giving rise to questions and ambiguities about how to take advantage of these opportunities. Since the knowledge of history is at the core of the solution to any problem in human relations, the study of the history of this region has also been the focus of some political institutions and academic forums. The history of Middle Asia (from Mongolia to Khorezm) by Swat Soucek is one of the works that offers a narrative of the 14th century history of this region. The author seeks to provide a historical introduction that opens the door for politicians, journalists, businessmen, and researchers to penetrate the lesser-known world of this part of the geography of world history.The present article tries to provide an analytical method, a critical evaluation of the book translation and the author's historical approach.
    Keywords: Middle Asia, Central Asia, Inner Asia, Heart of Asia, Critical Analysis}
  • صالح سلاورزی زاده، محمدعلی بصیری*

    منطقه آسیای مرکزی از مناطق دارای اهمیت راهبردی، ژیواکونومیک و ژیوکالچر می باشد. اکثر کشورهای این منطقه تا دوره قاجار قسمتی از سرزمین ایران بودند. با تصرف این نواحی توسط روسیه تزاری این کشورها جزیی از قلمرو روسیه تزاری و سپس اتحاد جماهیر شوروی شدند. جمهوری اسلامی ایران دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی و هویتی مهمی با کشورهای این منطقه می باشد. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و شکل گیری این جمهوری ها طرفین به دلایل مختلف در پی ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه برآمدند. روابط جمهوری اسلامی ایران با این جمهوری ها از اوایل استقلال تا زمان فعلی تحت تاثیر عوامل و مولفه های گوناگونی قرارگرفته است. جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف و منافع ملی خود اقدام به طرح ریزی راهبردهای فرهنگی سیاست خارجی خود در منطقه در راستای تامین اهداف سیاست خارجی خود نموده است. یافته های پژوهش با بررسی پیشران های چندگانه فرهنگی موثر بر روابط طرفین و با بهره گیری از رویکردی «بین رشته ای» و بر اساس روش توصیفی-کیفی حکایت از این مهم دارد که راهبردهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مجموعه کشورهای آسیای مرکزی (ترکمنستان و تاجیکستان) در آغاز استقلال این جمهوری ها سلطه و نفوذ فرهنگی را در ذهن حاکمان این دیار پررنگ کرده بود، اما با گذر زمان دوستانه بودن دیپلماسی فرهنگی «تمدن محور» ایران برای مردم و دولتمردان این جمهوری ها آشکار گردید و به آرامی درحال توسعه می باشد.

    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, آسیای مرکزی, دیپلماسی فرهنگی, سیاست خارجی}
    Saleh Salavarzi Zade, MohammadAli Basiri *

    The Central Asian region is one of the regions with strategic, geo-economic and geo-cultural importance. Most of the countries in this region were part of Iran until the Qajar period. With the occupation of these areas by Tsarist Russia, these countries became part of the territory of Tsarist Russia and then the Soviet Union. The Islamic Republic of Iran has important historical, cultural and identity commonalities with the countries of this region. After the collapse of the Soviet Union and the formation of these republics, the parties sought to establish bilateral and multilateral relations for various reasons. The relations between the Islamic Republic of Iran and these republics have been affected by various factors and components since the beginning of independence until the present time. In line with its goals and national interests, the Islamic Republic of Iran has planned its foreign policy cultural strategies in the region in order to achieve its foreign policy goals. The findings of the research, by examining the multiple cultural drivers affecting the relations of the parties and using an "interdisciplinary" approach and based on descriptive-qualitative method, indicate the importance of the cultural diplomacy strategies of the Islamic Republic of Iran in the group of Central Asian countries (Turkmenistan and Tajikistan) at the beginning The independence of these republics had highlighted the dominance and cultural influence in the minds of the rulers of this country, but with the passage of time, the friendliness of Iran's "civilization-oriented" cultural diplomacy became apparent to the people and statesmen of these republics and is slowly developing.

    Keywords: Islamic Republic of Iran, Central Asia, Cultural diplomacy, Foreign Policy}
  • سید اسدالله اطهری، راحله سادات موسوی اجاق *

    پژوهش حاضر درصدد تدوین الگوی مطلوب سیاست گذاری با مولفه های فرهنگی- تاریخی ایران در آسیای مرکزی در مقابله با تهدیدات اسلام گرایی افراطی است. از این منظر با استفاده از روش کیفی و انجام مصاحبه نیمه استاندارد با 10 نفر از صاحب نظران رشته های مرتبط با موضوع که از طریق روش نمونه گری هدفمند)گام اول(و نمونه گری نظری)گام دوم(انتخاب شده بودند، داده های پژوهش گردآوری گردید. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین از طریق فرایند کدگذاری نظری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی مطلوب سیاست گذاری متناسب با مولفه های فرهنگی- تاریخی ایران در آسیای مرکزی در مقابله با تهدیدات اسام گرایی افراطی از شش مضمون فراگیر شامل: 1- اتخاذ رویکرد مناسب فرهنگی در سیاست گذاری خارجی 2- تقویت مناسبات فرهنگی و تاریخی 3- استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی 4- تقویت زبان و ادبیات فارسی 5- توجه به سیاست گذاری فرهنگی رسانه ای و 6- تقویت عناصر مشرک دینی با تکیه بر وجوه اخلاقی آن به اشباع نظری رسید. به منظور اعتبارسنجی مضامین و الگوی ساخته شده از روش ارزیابی به شیوه ارتباطی و نیز روش ممیزی و برای پایایی سنجی آن از روش قابلیت تکرارپذیری و نیز قابلیت انتقال یا تعمیم پذیری استفاده شده است.

    کلید واژگان: سیاست گذاری, مولفه های فرهنگی- تاریخی, ایران, آسیای مرکزی, اسلامگرایی افراطی}
    Seyyed Asadollah Athari, Rahelatosadat Mousavi Ojaq*

    The present study seeks to develop a desirable policy model with Iranian cultural-historical components in Central Asia to counter the threats of radical Islamism. From this point of view, the data were collected using qualitative method and semi-standard interviews with 10 experts in this field, selected through purposeful sampling (first step) and theoretical sampling (second step). To analyze the data, the thematic analysis method and theoretical coding process were used. The findings of the study showed that the desirable model of policymaking appropriate to Iranian cultural-historical components in Central Asia in the face of the threats of radical Islamism reached theoretical saturation based on six broad themes, including: 1) adopting a culturally appropriate approach to foreign policy; 2- Strengthening cultural and historical relations; 3- Utilizing scientific and academic capacities; 4- Strengthening Persian language and literature; 5- Paying attention to cultural media policy and 6- Strengthening common religious elements by relying on ethical aspects. In order to validate these themes and the model, the communication-based assessment method and the audit method were used. The reliability of the method was also confirmed by repeatability as well as the transferability or generalizability.

    Keywords: Policy-Making, Cultural-Historical Components, Iran, Central Asia, Radical Islamism}
  • سید احمد فاطمی نژاد*، محمدرضا هاشمی
    نسبت منطقه گرایی و جهانی شدن از مسائلی است که طی سال های اخیر مورد توجه متفکران قرار گرفته است. یکی از مناطقی که از پتانسیل همگرایی منطقه ای برخوردار است آسیای مرکزی است. فروپاشی ابرقدرت شرق و استقلال کشورهای آسیای مرکزی را می توان به عنوان عصری نوین در این منطقه تلقی کرد که آنها را در معرض فرایندهای جهانی شدن قرار داد. در این میان ایران با توجه به ارتباطات تاریخی و قرابت جغرافیایی و فرهنگی با جمهوری های آسیای مرکزی، فرصت مناسبی را برای توسعه روابط با این کشورها بدست آورده است. البته کشورهای دیگر نیز تلاش می کنند تا نفوذ خود را در آسیای مرکزی گسترش دهند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه ایران و جمهوری های آسیای مرکزی می توانند نوعی جامعه بین الملل منطقه ای را تشکیل دهند؟ فرضیه ای که در پاسخ به پرسش بالا مطرح می شود این است که ایران و آسیای مرکزی از یکسو با تکیه بر زمینه ها و همگرایی های تاریخی(روابط گماین شافتی) و از سوی دیگر با طراحی روابط کارکردی(گزلشافتی) نوعی جامعه بین الملل منطقه ای را تشکیل می دهند. فرضیه بالا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد آزمون قرار می گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که با توجه به روابط فرهنگی ایران و جمهوری های تازه استقلال یافته که ریشه در تاریخ کهن این کشورها دارد و همچنین افزایش روابط کارکردی ایران و پنج کشور آسیای مرکزی پس از استقلال این جمهوری ها می توان نتیجه گیری کرد که ایران و جمهوری های آسیای مرکزی از توانایی بالقوه لازم برای تشکیل جامعه بین الملل منطقه ای برخوردار هستند.
    کلید واژگان: ایران, آسیای مرکزی, جامعه بین الملل منطقه ای, گماین شافت, گزلشافت}
    Mohammadreza Hashemi, Ahmad Fateminejad*
    Regionalization-globalization link has been investigated by thinkers in recent years. Central Asia is among regions which have regional-integration potential. Collapsing USSR and independence of Central-Asia countries could be imagined as a new era subjecting them to globalizing processes. Meanwhile, Iran has accessed appropriate opportunity to develop her relationships with Central-Asia countries. The article aims to study potentials of Iran and the countries in the deepening of their relations under the regional international society. Main question is how Iran and Central Asian could constitute a regional international society. It is assumed that they could constitute the society based on their historical integrations and increasing functional relationships. It seems that English School theory could be explaining in the case examined here. According to the theory, there are contrasting views of how an international society comes into being. Wight believes that an international society ‘will not come into being without a degree of cultural unity among its members.’ On the other hand, Bull assumes ‘a minimal desire for order’ is a basic requirement for international society. Lastly, regarding the cultural-historical relations between Iran and Central-Asia countries in one hand, and their increasing functional-economic interactions on the other hand, there are some grounds forming a regional international society.
    Keywords: Iran, Central Asia, Regional International Society, Gemeinschaft, Gesellschaft}
  • حبیب زمانی محجوب
    بلشویک ها پس از پیروزی در انقلاب اکتبر 1917م در روسیه، جانشین تزارها شدند و اداره قلمرو تحت حاکمیت آن ها، از جمله آسیای مرکزی، را بر عهده گرفتند. جانشینان کمونیست تزارها، خیلی زود، مبارزه ای همه جانبه را علیه دین و فرهنگ اسلامی آسیای مرکزی آغاز کردند و هویت اسلامی مردم این منطقه را با ابزارهای گوناگون هدف قرار دادند. چرایی و چگونگی اسلام ستیزی بلشویک ها سوال اصلی این مقاله است که نگارنده، با روش توصیفی-تحلیلی، در پی بررسی و تبیین آن می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد کشتار مسلمانان، تخریب و تعطیلی مساجد و مدارس دینی، مقابله با فعالیت های مبلغان مذهبی، توقف چاپ کتب دینی به ویژه قرآن، تبدیل خط و الفبای عربی و فارسی به روسی، لغو حجاب، مصادره اوقاف و منحل کردن دادگاه های شرعی از جمله اقدامات ضد اسلامی بلشویک ها در دوران هفتاد ساله سلطه خود بر آسیای مرکزی است. ولی با وجود همه تلاش ها و تبلیغات ضد اسلامی شان، در حذف اسلام از زندگی مردم آسیای مرکزی چندان موفق نبوده اند و مسلمانان این منطقه، با برپایی جنبش هایی نظیر «باسماچی» و حفظ هویت دینی و ملی خود در قالب اسلام غیررسمی، مقاومتی ستودنی در برابر بلشویک ها از خود به یادگار گذاشتند.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, اسلامستیزی, بلشویکها, استالین, خروشچف}
    Bolsheviks replaced Tsars after their victory in the revolution of October, 1917 in Russia and ruled the territory under the Tsras’ authority including Central Asia. The communist successors of the tsars, very soon, Communist rulers started a comprehensive fight against Islamic religion and culture in Central Asia and And the Islamic identity of the people targeted the region with a variety of instruments. The why and how of Bolsheviks’ anti-Islamism is the main question of the present article which the author tries to investigate and explain using descriptive-analytical method. The aim of the present article is to explain the process of the anti-Islamic policies of Bolsheviks in Central Asia . Research findings show that the killing of Muslims, the destruction and closure of religious mosques and schools, the confrontation with the activities of missionaries, the stopping of the publication of religious books, in particular the Quran, the conversion of the Arabic and Persian alphabets to Russian, the abolition of veil, confiscation The endowment and liquidation of the religious courts are one of the anti-Islamic acts of the Bolsheviks during the seventy-year period of its domination of Central Asia. But despite all their anti-Islamic propaganda efforts, they have not succeeded in eliminating Islam from the lives of the people of Central Asia, and the Muslims of this region, through the establishment of movements like “Basmachi” and maintaining their religious and national identity in the form of The unofficial Islam reminded us of the admirable resistance against the Bolsheviks.
  • حبیب زمانی محجوب*
    یکی از روش های کسب قدرت و افزایش آن برای هر کشوری همگرایی با کشورهای مجاور است؛ ازاین رو، شناسایی بسترها و عوامل همگرایی و چالش های پیش روی آن از ضرورت های سیاست خارجی هر کشوری است. از مناطق بسیار مهم همجوار ایران، آسیای مرکزی است که پیوندهای تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک منطقه ای اهمیت همگرایی ایران را با کشورهای این منطقه دوچندان ساخته است. پرسش اصلی این پژوهش این است که دین اسلام چگونه و به چه مقدار می تواند عامل همگرایی ایران و کشورهای آسیای مرکزی باشد؟
    در این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و مصاحبه، پرسش مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد دین اسلام، فراتر از نظریه های معمول همگرایی و به عنوان بزرگ ترین عامل پیوند دهنده میان مسلمانان، می تواند موجب نزدیکی و افزایش تعامل ایران و کشورهای آسیای گردد. در این مسیر، افزایش آگاهی دینی مردم منطقه آسیای مرکزی، توجه به عوامل وحدت اسلامی، توجه به روحیه صوفیانه مردم و اقدامات فرهنگی همچون پخش فیلم، تئاتر، شعر و راه اندازی شبکه های رادیویی و تلویزیونی مشترک برای تبلیغ اسلام بسیار مهم و ضروری است.
    کلید واژگان: ایران, آسیای مرکزی, همگرایی, اسلام}
    Habib Zamani Mahjoub*
    Convergence with neighboring countries is one of the ways of gaining and enhancing power for every country; therefore, identifying the contexts and factors of convergence and its challenges is one of the necessities of the foreign policy of every country. Central Asia is one of the most important neighboring areas for Iran which historical and cultural ties and regional common interest have multiplied the importance of Iran's convergence to the countries in this region. The main question of the present research is that how and to what extent the religion of Islam can be a factor in the convergence of Iran and Central Asian countries? In the present paper, using descriptive-analytical method and through library sources and interview, the mentioned question is analyzed. The findings show that Islam, beyond common theories of convergence and as the greatest factor in connecting Muslims, can result in the closeness and interaction between Iran and Central Asian countries. To do so, enhancing religious knowledge of the people who live in Central Asia region, paying attention to factors of Islamic unity, considering Sufi inclinations of people and cultural activities like showing films, theatre, poems, and developing common radio and television networks for propagating Islam are highly important and essential.
    Keywords: Iran, Central Asia, Convergence, Islam}
  • مسعود مرادی *، زهرا شبانی ثانی
    در دوران قاجاریه تاخت و تازهای ترکمانان به سرزمین های داخل ایران و غارت اموال و دارایی ساکنان خراسان و شرق خزر صورت می پذیرفت. در بسیاری از این تهاجمات زنان وکودکان به اسارت در می آمدند و در بازارهای برده فروشی بخارا، خیوه و مرو به عنوان برده فروخته می شدند. یکی از عوامل خارجی موثر در این مسئله، دست داشتن دو کشور روس و انگلیس در ایجاد زمینه های غارتگری مهاجمان در راستای اهداف استعماریشان بود. رقابت های این دو کشور بر سر آسیای مرکزی موجب بی ثباتی و ناامنی منطقه شده بود. روسیه در جهت سیاست های تهاجمی رو به جنوب و انگلیس در جهت سیاست های دفاعی از مستعمرات خود در هند، از وجود ترکمانان مرزنشین سود می بردند. با کمک این عناصر، روسیه پیروز این رقابت ها بود و توانست بخش های بزرگی از آسیای مرکزی را فتح کند. این پژوهش در صدد است با استفاده از منابع اصیل و با روش تحقیق تاریخی و با شیوه ای علی-معلولی به توصیف شرایطی که منجر به این بی ثباتی ها و تجاوزات با نقش موثر دو قدرت فوق الذکر شد، بپردازد.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, روسیه, انگلیس, ایران, ترکمانان}
    Masood Moradi *, Zahra Shabani Sani
    During the Qajar period, the Turkman's tribe were attacked interior territories of Iran and tiffs the properties of habitants of eastern Khazar and Khorasan. In the most of these raids they captured the women and children as slave to selling in the slave market in Bokhara, Khiwah and Marv. One of the most important element of this situation was the rivalry of Russia and Britain in this region. they searched their colonial benefit in the instability of the region. Russia flew their aggressive colonial interest toward south and Britain flew his stable defense upon his colony in India. Both take position toward the Turkman raiders. In these rivalries the Russia won the central Asia and Britain loos its hegemony upon this region. This research will examine the condition which produced this situation with emphasize upon the original sources and will introduce the historical research method.
    Keywords: Central Asia, Russia, Britain, Iran, Turkman}
  • جواد مرشدلو
    فرارود یا ماوراءالنهر، هرچند امروزه، آسیای مرکزی نام گرفته است، به لحاظ تاریخی بخشی از مجموعه فرهنگی و تمدنی ایران بوده است. «سارت»، که واژه ای رایج در زبان ترکی جغتایی است، تا آستانه سده بیستم میلادی لفظی پرکاربرد برای نامیدن بخش چشمگیری از مردم یکجانشین آسیای مرکزی به شمار می رفت. این اصطلاح در فضای پرآشوب و متحول پس از انقلاب روسیه، از دایره مطالعات قوم شناسی و بررسی های آماری آسیای مرکزی حذف شد و جای خود را به نام های قومی ازبک، قرقیز و غیره داد. طبق یافته های برخی خاورشناسان برجسته روس، شواهد موجود در گزارش سیاحان سده سیزدهم هجری/نوزدهم میلادی و بررسی های آماری روسها در اواخر همین سده، سارت ها افزون بر این که بخش معین و پرجمعیتی از مردم یکجانشین آسیای مرکزی را تشکیل می دادند، پیوندهای مشخص و آشکاری با ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی داشتند. جستار پیش رو، با تکیه به اطلاعات گردآوری شده از منابع دست اول و تحلیل این اطلاعات، کوشیده است پرتوی بر این موضوع بیفکند. نتیجه تحقیق نشان می دهد که اولا تا آستانه انقلاب بلشویکی، سارت نام معینی برای جمعیت وسیعی از شهرنشینان و روستانشینان آسیای مرکزی بوده است، و ثانیا هویت این مردم از هویت های قومی متمایز بوده است و حذف آن از ادبیات قومی آسیای مرکزی نتیجه ابهام در ارائه تعریفی درست از آن و همنوایی هویت خواهی «جدیدی ها» با سیاست های پس از انقلاب بلشویکی در آسیای مرکزی بوده است.
    کلید واژگان: سارت, ایران, فرارود, آسیای مرکزی, جدیدیه}
    Javad Morshedlue
    This essay aims to put forward a new explanation of “Sârt” problem from an Iranian viewpoint. Its main focus is to represent those signs which could be helpful to introduce Sârt people as inheritors of Old Iranian culture of central Asia. To attain this purpose it has been organized in four parts; the first part discussed with the history of Russia’s rule over the region and its dealing with indigenous ethnicities and ethnic problem. The second part has concentrated on the scholarly literature on the subject and precedent findings. The third one includes an analytical survey of the situation of Sârt people in 19th century as reported by primary sources. And, the final part deals with the fate of Sârt identity as sealed by Bolshevik regime and Jadidism. As the essay puts it, there are certain evidences which show that there have been a Sârt people whom we might be able to introduce old settlers of central Asia with clear links with Iran. As the results show, down to the Bolshevik revolution, Sârt people were a very great population of settler society of central Asia. Hence, Its removal of ethnological literature of the region as happened after the establishment of soviet system might be interpreted as a sign of russification policies especially in contrast to Iranian heritage of Central Asia.
    Keywords: Iran, Sârt, Transoxania, Central Asia, Jadidism}
  • رحیم ولایتی*

    این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه هنر بودایی در آسیای مرکزی، به ویژه در کشورهای آسیای میانه، گسترش پیدا کرده است. امپراتوری موریا (321 تا 185 ق.م.)، در زمان حاکمیت دولت یونانی باختری دراواسط قرن سوم ق.م سعی کرد دین بودایی را در باختر گسترش دهد.کوشانی ها با تشکیل دولتی مستقل (حدود 100 ق.م)، تمدن جدیدی را در تاریخ باختر رقم زدند. بعدها امپراتوری کوشانی همسایه ی شرقی دولت اشکانی شد، تا اینکه در سده ی سوم میلادی قلمرو کوشانیان به دست ساسانیان فتح شد. از دوره ی استقرار و حکومت کوشانیان بودایی در آسیای میانه، حداقل چهار نوع اثر هنری کشف و معرفی شده است. این مقاله سعی دارد تا نقش این چهار اثر را که عبارت اند از :1. نقاشیهای دیواری، 2. آثار معماری معابد بودایی، 3. هنر پیکرسازی بودایی، 4. هنر جواهرسازی کوشانی ها؛ در رابطه با هنر بودایی توجیه کند. در این میان، شهر ترمذ کهن در جنوب ازبکستان به منزله ی مرکز اصلی استقرار بودیسم نقشی مهمی در ترویج این آیین در منطقه داشته است. در شمال غرب ترمذ در محلی به نام قره تپه بقایای یک دیر بودایی کشف شده و نقاشی های دیواری کاخ خالچیان نمونه ای از هنر این دوره است. افراسیاب سمرقند مهم ترین محوطه ی باستانی کوشانیان در ازبکستان است که آثار فراوان این دوره از آن به دست آمده است. آنچه رابطه ی مرو زمان ساسانیان در ترکمنستان را با دنیای شرق مرتبط می سازد، پیدا شدن بنای معبدی بودایی و یک استوپا در خارج از دیوار این شهر است.

    کلید واژگان: آسیای مرکزی, باستان شناسی, کوشانیان, معابد بودایی, هنر تندیس گری, هنرنقاشی}
    Rahim Velayati*

    This article seeks to answer this question that how the Buddist art could grow and develop in the Central Asian countries. The Muryan Empire of the Bactrian State (321-185 BC), in the mid-third century BC, tried to promote the Buddhist sect in the West. The Kushanas (near 100 BC) stablished a new civilization in the history of Bactria. Afterwards, the Kushanas Empire became the eastern neigbour of the Sasanian Empire. Then Kushanaz territory was conquered by the Sasanian Empire. From the sttelement period of the Central Asia Budhist, four kinds of art works have been discovered: 1) Graffiti; 2) Architecture of Buddhist temples; and 3) Buddhist iconography; and 4) Kushanas art and jewelery. The ancient city of Termez in the south of Uzbakistan has an important role in this sect as a main center of Buddhism. In the north part of Termez, in a place named “Qara Tepe”, of an anciant monastery have been discovered in including the Khalchyan palace. Afrasiab, Samarkand in Uzbekistan is the most important archaeological site that underscores the art works of this period. What connects Marve in the Sasanian Turkmenstan with the East is a stupa Buddhist temple built outside the wall of the city.

    Keywords: Central Asia, Kushanas, Buddhist temples, Painting art, Iconographic art, Archaeology}
  • پیروز مجتهدزاده*
    نظام جهانی دگرگون شده در دهه1990،اوضاع آسیای باختری و اولویت های ژئواستراتژیکش را در حدی باورنکردنی دگرگون کرد.در همان حال، اولویت ژئواستراتژیک در منطقه خزر- آسیای مرکزی ایران را در یک وضعیت محوری در غرب آسیا قرار داده است: در حالی که بازی های ژئوپولیتیک و ژئو استراتژیکی ایالات متحده نومحافظه کار با بازیگران گوناگون پس از سقوط شوروی پیشین پی گیری کرد حساسیت های بزرگی را در وضعیت ژئوپولیتیکی منطقه سبب شده است.
    در شکل گیری های اولیه ژئوپولیتیکی استنباط پیدا شدن یک هارتلند جدید در منطقه واقع در میان دو منطقه خزر-آسیای مرکزی و خلیج فارس (جفری کمپ:1997، 14-16) سبب گردید تا ایران خود به خود در مقام ژئوپولیتکی تازه و حساس یک پل سرزمینی میان آن دو منطقه قرارگیرد در آن راستا بود که فکر شد اگر قرار باشد خاورمیانه و خلیج فارس با منطقه خزر- آسیای مرکزی ارتباطی جغرافیایی برقرار کنند، چنین ارتباطی تنها از راه ایران واقعیت پذیر است، چرا که ایران تنها کشور خاورمیانه و خلیج فارس است که در منطقه خزر- آسیای مرکزی نیز حضور جغرافیایی واقعی دارد. در همان حال، ایالات متحده امریکا پذیرفتن موقعیت جغرافیایی جدید ایران و در نظر گرفتنش در طرح های امنیتی مربوط به نظام نوین جهانی مورد نظر خود را دشوار دید. این وضعیت جغرافیایی بستری ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک را شالوده ریخت که مفاهیم امنیتی متفاوت ایران و امریکایی رو درروی هم قرار گرفته و بر روابط دو جانبه میان آن دو سایه افکند.
    کلید واژگان: خزر, آسیای مرکزی, ژئوپولیتیک, ایران, ایالات متحده, شوروی}
    Pirouz Mojtahed Zadeh*
    The changing world order of 1990s changed situations in West Asia and its geopolitical priorities beyond belief. At the same time, geo-strategic priorities in the region of Caspian-Central Asia provided Iran with a pivotal position in West Asia, where the geopolitical and geo-strategic games played by US neocons vis-a-vis other players in the wake of the collapse of Soviet Union caused great sensitivities in the geopolitical and security situations of that region.The US conceptualization (Geoffrey Kemp: 1997, 14-16) of emergence of a new heartland in the region sandwiched between Caspian-Central Asia and the Persian Gulf automatically enhanced Iran’s new and highly sensitive position as the only land-bridge between the two regions. It was in that panoramic view that the idea emerged that if the Middle East and Persian Gulf were to have a liable geographical high-way to connect them to the region of Caspian-Central Asia this could be possible only through Iran. This was because Iran is the only country of the Middle East and Persian Gulf that borders Caspian-Central Asia at the same tune. In the mean time, the United States found acceptance of Iran’s new geopolitical situation and accepting its role in the formation of security arrangements pertaining to its idea of New World Order ratherdifficult. This geographic transformation of positions in the region of Caspian-Central Asia cemented a geopolitical and geo-strategic foundation on which, varying Iranian and American security concepts clash and overshadow their mutual relations.
    Keywords: Caspian, Central Asia, Geopolitics, Iran, USA, Soviet Union}
  • عبدالرضا فرجی راد، سید هادی ساداتی*
    موضوع آب و تاثیر آن در حیات بشر نیاز به استدلال و تجزیه و تحلیل ندارد اما رشد جمعیت و بالا رفتن سطح زندگی و رشد شهرنشینی توام با ارتقا ابعاد صنعتی و تکنولوژیکی زندگی در جهان باعث شده تا در مورد استفاده بهینه از اب و حوزه های آبی موجود در جهان با تامل و درایت و برنامه ریزی عاقلانه حرکت کرده و به تبع چنین شرایطی مسائل زیست محیطی را نیز در نظر گرفته و با کنار گذاشتن رقابتهای بیهوده سیاسی درصدد تعیین رژیمی عادلانه برای بهره برداری همه کشورها و ملتها از پهنه های آبی موجود (که رفته رفته با بی دقتی در حال کاهش است) و بهبود اقتصاد ملی بود. از این رو ژئوپلتیک آب در حوزه دریاچه آرال بدلیل وجود پنج کشور حاشیه این دریاچه به عنوان یک پدیده مورد بررسی مدنظر این مقاله است که با عدم وجود یک مدیریت کارآمد در حال نابودی و ایجاد یک بحران زیست محیطی در منطقه است و لزوم تبیین همه جانبه مدیریت منطقه ای و دست یابی به یک راه حل مرضی الطرفین را خاطر نشان می کند. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی و تحلیل داده ها انجام شده است.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, جیحون, سیحون, دریاچه آرال, مدیریت, بحران, آبیاری, اقتصاد}
    Abdoreza Faraji Rad, Seyyed Hadi Sadati*
    The water issue and its effect on human life doesnt need any analysis and reasoning, but the factors such as population growth, improved quality of life and urbanization growth along with improved industrial and technological dimensions of living in the world have necessitated a logical and reasonable planning for optimal use of water and water domains existing in the world. These factors also require us to take into consideration the environmental issues and to abandon our useless political competitions in order to determine a fair regime for exploitation of the decreasing water resources by all countries and nations. Thus, considering the geopolitics of water in the Aral Sea domain is the main topic of this paper. This lake, which is surrounded by five countries, is under destruction and has a potential to cause an environmental crisis in the region because there is not an effective management. So, it is necessary to describe a multilateral regional management approach to reach a mutually agreed solution.
    Keywords: Central Asia, Amudarya, Sirdarya, Aral Sea, Crisis, Management, Irrigate, Economy}
  • یوسف زین العابدین عموقین*
    گرچه نقش فرهنگ در تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... انسان ها دارای قدمت طولانی است؛ اما اهمیت جهانی آن به بعد از انقلاب صنعتی و نفوذ و تسلط اروپایی ها به واسطه فرهنگ بر دیگر سرزمین های جهان مودر توجه قرار گرفته است. این مقوله به خصوص با از میان رفتن جهان دو قطبی و برجسته شدن ملت ها و هویت ها براساس ویژگی های فرهنگی به صورت یک شاخه علمی تحت عنوان ژئوکالچر مطرح شد. هدف از مقاله حاضر، تبیین سابقه تاثیرگذاری فرهنگی تمدن ایرانی بر آسیای مرکزی است با این سئوال که عوامل تاثیرگذار بر پیوند ژئوکالچر ایران و آسیای مرکزی کدامند؟ فرض بر این است که فرهنگ به عنوان عامل تاثیرگذار در ژئو کالچر مشترک ایراان و آسیای مرکزی است. چرا که، ایران هم به لحاظ اقتصادی و مادی و هم به لحاظ معنوی و عاطفی همواره برای آسیای مرکزی است. چرا که، ایران هم به لحاظ اقتصادی و مادی و هم به لحاظ معنوی و عاطفی همواره برای آسیای مرکزی به عنوان یک مرکز و محور تلقی می شود. یافته های تحقیق نیز حاکی از آن است که آسیای مرکیز از دیرباز در حوزه تمدنی ایران بوده و به دلیل پیوندهای عمیق فرهنگی و اجتماعی، جزء علایق ژئوکالچر ایران بوده است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز موقعیت ژئوپلیتیک ایران در کنار جغرافیای اقتصادی اسیای مرکزی وضعیتی را به وجود آورد که قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای توجهی خاص به این حوزه استراتژیک معطوف داشته و به دنبال کسب منافع خود باشند. ایران از سویی دارای علایق ژئوپلیتیکی در منطقه است و از سوی دیگر به دلیل برخورداری از مولفه ها و شاخص های مربوط به تاریخ، زبان و دین مشترک، عضویت در سازمان کنفرانس اسلامی و دوستی با همسایگان، از توانایی بالقوه تاثیرگذاری در برخی از قومیت های منطقه برخوردار است.
    کلید واژگان: ژئوکالچر, فرهنگ, ایران, آسیای مرکزی, روابط}
    Yousef Zeinolabedin Amoughin*
    Although the function of culture in Social, political, economical,. .. revolutions turns back a long time ego; but, it finds more importance specially after industrial revolution and European influence and prevalence over the rest of the world through culture. This subject was planned –especially removing bi-polar world and distinguishing nations and states according their Cultural aspects _ as a scientific field of Geoculture. The purpose of present paper is to clear the history of the influence of Iran culture on Central Asia. Inquiring what are the effective factors on Geoculture connection between Iran and Central Asia? It is hypothesized that culture is effective factor on the common Geoculture on Iran and Central Asia. Because, Iran are considered as a centre and pivot for Central Asia both from material(economical) and spiritual(affection) point of view. Research founding indicates that Central Asia has been in the civilization domain of Iran since a long time ago and because of deep cultural and social connection is interest of Iran in Geoculture regard. After Soviet Union Fragmentation, the geopolitical situation of Iran beside economical geography of Central Asia occur such a condition in which regional and trans-regional states have notice to this strategic area and follow their own interest specially. In addition, Iran has geopolitical interest in the region and enjoying some factors related to common history, language and religion, and also membership in Islamic Conference Organization and friendly relations with neighboring countries on the other hand, enjoys potential effective power on the some of ethnics of the region. According to above-mentioned matters this article at first considers to the antecedent study on political culture that go back to sages and philosophers especially in Greece. On the other side, revolution in behavior pattern and decline of overcome of cultural thoughts in political boundaries frame leads to the concept of "globalization" on the 1960 decade. Meanwhile, Iran beyond of its different culture and ethnics has an ancient nation historically. It passes very revolution of political organization of space and now existing very cultural potentials between Iran and Central Asia, it has been considered to the role of culture on their common Geoculture structure rarely. Secondly, in theories, it is mentioned that cultural diplomacy began after the Second World War by France. After that Britannia, United States, Germany and Spain develop cultural diplomacy in the world. Thus, four kind of culture created: Anthropology culture, philanthropy culture, scientific culture and culture of masses. Anyway, culture is increasingly considered in the world as a basic factor in the relations between states and nations. Structure of Iran Geoculture, contains both national and religious symbols as one of the world's ancient seven districts. In this way, at first legality of rule was based on God given ability, in Islamic periods it based on religious rule and custom and finally after Islamic Revolution in Iran it bases on custom, legality and charismatic basis. In sum, according to revolutions in Central Asia after the Soviet Union Fragmentation and re-rising nations with a culture like Iran causes to culture be considered in relations between Iran and Central Asia and they come to gain a convergence to acquire their geopolitical common interests resorting to Geoculture at first and secondly gain immunity against cultural aggression.
    Keywords: Geoculture, Culture, Iran, Central Asia, Relation}
  • عزت الله عزتی، سجاد کریمی پاشاکی*، سعید رضا خلخالی
    قلمروهای تاریخی و فرهنگی ایران فراتر از مرزهای سیاسی موجود امروزی آن است. با نگاهی به گستردگی فرهنگی ایران در کشورهای منطقه می توان دریافت که آداب و سنن و نیز تاریخ و فرهنگ مشترکی میان ایرانیان حاضر در گستره سیاسی فعلی ایران با مناطق پیرامونی این کشور وجود داشت. مناطق شرق و شمال شرقی ایران که در بردارنده میراثی کهن از فرهنگ ایرانی است می تواند به عنوان به وجود آورنده عوامل همگرایی فرهنگی ایفای نقش نماید. این محدوده که در واقع تحت عنوان خراسان بزرگ شناخته می شود در برگیرنده بخش هایی از کشورهای ایرانی، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان است که با نگاهی به ظرفیت های گذشته و حال آن محلی برای برقراری تعاملات فرهنگی و اقتصادی کشورهای موجود محسوب می گردد، کشور هایی که امروزه جزئی از مجموعه کشورهای آسیای مرکزی محسوب می شوند، در بهره ای از زمان بخشی از قلمرو ایران بزرگ محسوب می شدند از این رو تحلیل عوامل همگرا درحوزه فرهنگ به خصوص با رویکرد توسعه گردشگری، می توان وزن ژئوپلتیک فرهنگی منطقه را افزایش دهد.
    در این تحقیق با روش تحلیلی- توصیفی، ضمن بررسی ژئوپلیتیک فرهنگی خراسان بزرگ به نقش گردشگری در ایجاد همگرایی میان کشورهای این حوزه اشاره نموده و چشم انداز توسعه گردشگری، بر مناسبات کشورهای حوزه خراسان، بزرگ بررسی و تحلیل می گردد. نتایج حاصله بیانگر آن است که کشورهای حوزه خراسان بزرگ دارای قابلیت های خاصی در حوزه گردشگری می باشند که در صورت کاهش ریسک های موجود سیاسی، امنیتی و... می تواند زمینه سازی گسترش همگرایی را در این حوزه دنبال نماید.
    کلید واژگان: خراسان بزرگ, همگرایی های منطقه ای, گردشگری, ژئوپولیتیک فرهنگی, آسیای مرکزی, قلمروهای تاریخی}
    Ezat Allah Ezati, Sajad Karimi Pashaki*, Saedreza Khalkhali
    Iran's historical and cultural realms beyond the political boundaries it is today. Looking at the extent of Iranian culture in the region can be downloaded and shared cultural traditions and history among Iranians in Iran's current political spectrum peripheral areas of the country are. East and northeast regions of Iran who is a holder of the ancient heritage of culture can be described as the causative agents of cultural convergence may play a role. is, countries that today are considered part of Central Asia, Iran, at a time of great part of the territory were considered to be converged factor analysis of the broader culture, especially with the approach of tourism development, a culture of weight geopolitics area increase.In this research analysis - cross-cultural and geopolitical Khorasan also study the role of tourism in this area IRU creating convergence between countries and prospects of tourism development, the relations will be analyzed Khorasan area countries. The results indicate that Great Khorasan region countries have special capabilities in the field of tourism are in place to reduce the risk of political, security and. .. Can pave the convergence of the expansion in this area to follow.
    Keywords: The Great Khorasan, Regional integration, Tourism, Cultural Geopolitics, Central Asia, The Historical Territories}
  • عزت الله عزتی، مریم بایی لاشکی*
    خراسان از دوران ساسانیان نامی کلی برای اشاره به نواحی شرقی ایران است. قلمرو تاریخی خراسان شامل استان خراسان در ایران کنونی و بخشهای عمدهای ازافغانستان و ترکمنستان امروزی بوده و در مفهوم گستردهتر ازبکستان و تاجیکستان و بخشهایی ازقرقیزستان و قزاقستان را هم میتوان در قلمرو خراسان بزرگ به حساب آورد. قسمت اعظم خراسان بزرگ در شرق خزرامروزه به آسیای مرکزی معروف است. در دو دهه اخیر به ویژه پس از سقوط شوروی وجود منابع با ارزش انرژی بویژه گاز موجب توجه بیشتر جهانی به این مناطق شده وکشورهای شرق و جنوب آسیا از جمله بازارهای بزرگ مصرف گاز خزر هستند. اما محصور بودن این کشورها در خشکی انتقال این منابع را با مشکل مواجه کرده است. یکی از این گزینه های انتقال گاز این منطقه، انتقال گاز ترکمنستان به هند (تاپی) از طریق خاک افغانستان و پاکستان است. این مقاله بدنبال پاسخ به این سوال است: چه مشکلات و موانعی در ایجاد خط لوله تاپی وجود دارد.
    کلید واژگان: خراسان بزرگ, ژئوپلتیک, آسیای مرکزی, خزر, ترکمنستان, تاپی}
    Ezzatollah Ezzati, Maryam Baie Lashaki*
    Khorasan has been the general name for the eastern regions of the country since Sassanid Era. The historical territory of Khorasan included the present Khorasan Province in Iran and some main parts of current Afghanistan and Turkmenistan. In a broader sense, parts of Uzbekistan, Tajikistan, Kirgizstan and Kazakhstan can be included in the immense historical great Khorasan. Nowadays, main parts of great Khorasan in the Caspian sea eastern regions is referred to as the Central Asia. during the last two decades mainly after the collapse of Soviet Union, they have been paid more attention in the world because of the valuable energy resources in general, the natural gas ones in particular and the countries of South and East Asia are the biggest consumers of the Caspian natural gas. However, the confinement of these countries with lands and lack of access to sea ways have caused problems for the transport of the resources. One of the options is the transport of natural gas from Turkmenistan through Afghanistan and Pakistan to India (TAPI). This paper seeks to answer the question that “what are the problems of launching the TAPI pipelines? ”
    Keywords: Greater Khorasan, Geopolitics, Central Asia, Caspian, Turkmenistan, TAPI}
  • عبدالرضا فرجی راد، جواد خوانساری
    تاریخ اسلام در خراسان بزرگ و تحولات آن در طول قرن های متمادی تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوری، همواره یکی از مسائل حساس و مورد بحث بوده است. از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 1991 م و تاسیس پنج جمهوری قزاقستان، قیرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در آسیای مرکزی چندین سال می گذرد. تجزیه ی ناگهانی اتحاد جماهیر و متعاقب آن استقلال ناخواسته دولت های آسیای مرکی باعث ایجای احساسات ملی گرایانه، و در پاره ای موارد، تمایل به بازتاسیس خلافت گردید که پیشتر در خراسان بزرگ رواج داشت. این عامل باعث شده تا گروه های اسلام گرا در آسیای مرکزی به بازیگران مهمی در تحولات سیاسی اجتماعی این منطقه تبدیل شوند. سوالی که پیش می آید این است که آیا گرایش به اسلام و احیای اندیشه هیا اسلامی در آسیای مرکزی آن قدر مهم و تاثیرگذار است که همچون گذشته منجر به استقرار خلافت در این منطقه گردد؟ این مقاله در پاسخ به پرسش بالا به تحلیل و موشکافی هرگونه ارتباط بالقوه میان بنیادگرایی و احیای اسلام در آسیای مرکزی می پردازد.
    کلید واژگان: خراسان بزرگ, آسیای مرکزی, خلافت, اسلام, بنیاد گرایی, جنبش اسلامی ازبکستان, حزب التحریر}
    Abdolreza Faraji Rad, Javad Khansari
    The history of Islam in Great Khorasan and its evolutions during the past decades until the disintegration of the Soviet Union, is always been a hot topic and debatable subject for academic researches.The five Central Asian republics of Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan gained independence in 1991 following the collapse of the Soviet Union. The rapid disintegration of the Soviet Union and the subsequent unexpected independence of Central Asian states in 1991 resulted in a renewal of nationalistic feelings and, in some quarters, a desire to re-establish a Caliphate. Some fundamentalist groups in Central Asia see the future of the region as being a Caliphate. The question arises whether adherence to Islam and its ideology in Central Asia is significantenough to be a foundation for the formation of a Caliphate. This paper proposes an answer to this question by analyzing the potential connection between fundamentalism and the revival of Islam in Central Asia.
    Keywords: Great Khorasan, Central Asia, Caliphate, Islam, Fundamentalism, The Islamic movement of Uzbekistan, Hizb ut, Tahrir Al Islami}
  • عبدالرضا فرجی راد، محمد درخور
    تاریخ به عنوان آئینه ی تمام نمای هویت انسانها، همیشه برای بشریت آموزنده و بستری برای رشد و شکوفایی ملت ها است. خراسان بزرگ به عنوان قطعه ای از تاریخ و تمدن فارسی زبانان و به ویژه تاجیک ها یادآور افتخارات علمی و فرهنگی بیشماری است که برخی از آنها به تنهایی در یافتن هیت یک ملت موثر می باشد. برهمین اساس، بررسی روند هویت یابی کشور تاجیکستان در بستر تاریخی خراسان بزرگ امری است که مردم تاجیکستان را به یاد افتخارات و مشاهیر نامی این خطه می اندازد و آنها با استقلال ملی خود می تواند مجددا به آن ها بالیده و هویت واقعی خود را در آنها جستجو کنند. از این رو سوال ما در این پژوهش این است که تاجیک ها چگونه هویت خود را در بستر تاریخی خراسان بزرگ باز می یابند؟ روش تحقیق در این پژوهش استفاده از منابع کتابخانه ای و تاریخی با تحلیل داده ها بوده است.
    کلید واژگان: خراسان بزرگ, تاجیکستان, هویت, آسیای مرکزی, ملیت, فردوسی, سامانیان}
    Abdolreza Faraji Rad, Mohammad Darkhor
    History is as a mirror that is very instructive for all people and it is a bed for growing and developing nations.Vast Khorasan is a piece of Persians language people, special Tajiks that remind numerous scientists and cultural honors that just some of them are enough to recognize the personality of a nations.In fact, checking the Tajikistan personality finding process in Khorasan history caused that Tajik people after nation independence can pride to those people and realize their real personality on them. In this process our main question is that how Tajik people found again their real personality in khorasan history. Research methods in this process is based on library and historical sources with analysis data.
    Keywords: Vast Khorasan, Tajikistan, personality, central Asia, nation, Ferdosi, Samanian}
  • عنایت الله یزدانی، سید احمد فتاحی
    مهم ترین بعد هر انقلاب بعد ایدئولوژیک آن است که در بررسی تاثیرات فراملی اهمیت فراوان دارد. این بعد در انقلاب اسلامی ایران تاثیرات مهمی برمناطق همجوار که از نظرمذهبی، جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی وجوه اشتراک زیادی دارند گذاشت. این تاثیرات، گرچه در دهه اول پیروزی انقلاب به علت سلطه رژیم شوروی مورد توجه قرار نگرفت، اما با فروپاشی شوروی و تشکیل جمهوری های مستقل مسلمان، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد با استفاده از پیوندهای سه گانه اسلام (نژاد، زبان و میراث مشترک فرهنگی تاریخی) نفوذ خود را گسترش دهد.
    در این خصوص دو سوال اساسی مطرح است: 1) انقلاب اسلامی تا چه حد برحرکتهای اسلامی منطقه تاثیر گذارد؟ 2) چه حرکتهای اسلامی در منطقه به وجود آمد و تا چه حد زمینه را برای نفوذ ایدئولوژیکی ایران در منطقه فراهم آورد؟ یافته های مقاله نشان می دهد که اگرچه استقلال جمهوری های آسیای مرکزی فرصتهایی را پیش روی نظام جمهوری اسلامی گذاشت، اما شرایط منطقه ای و رقابت قدرتهای متعدد در منطقه و سیاست عملگرایانه و منفعت محور ایران نسبت به منطقه باعث شد که تاثیر انقلاب اسلامی بر حرکتهای اسلامی آسیای مرکزی در حد یک الگو و ایده مطرح باشد.
    کلید واژگان: انقلاب, انقلاب اسلامی, آسیای مرکزی, ایدئولوژی, حرکتهای اسلامی, فرهنگ, اصول گرایی, سیاست خارجی}
    Enayatullah Yazdani, Seyed Ahmad Fattahi
    The most important aspect of every revolution is its ideological aspect which is significant in studying its transnational impacts. This aspect of the Islamic Revolution left an impact on the adjacent regions – which enjoy many regional, geographical, cultural and historical similarities. Although these impacts were not much noticed due to the domination of former Soviet Union during the first decade of the revolution, with the collapse of the Soviet Union, and formation of newly independent republics, the Islamic Republic of Iran tried to expand its influence on the basis of three connections, i.e., ethnicity, language and common historical-cultural background).
  • الهه کولایی *

    در پی تجزیه اتحاد شوروی و تبدیل پانزده جمهوری آن به کشورهای مستقل، منطقه آسیای مرکزی شاهد تحولات و دگرگونی گسترده و عمیق بوده است. از میان رفتن نظام دو قطبی در پی فروپاشی اتحاد شوروی نیز سبب تحول بسیاری از مفاهیم استراتژیک شد. منطقه آسیای مرکزی به عنوان بخشی از قلمرو سابق امپراطوری شوروی پس از این دگرگونی ها به عرصه رقابتهای منطقه ای و جهانی تبدیل شده است. این منطقه که با مشکلات گسترده و متنوع سیاسی- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی مواجه بوده، به زودی به عرصه فعالیت بنیاد گرایان اسلامی تبدیل شد که بر شدت بحرانهای منطقه افزود. دشواری های گوناگون سیاسی- اجتماعی زمینه را برای این فعالیتها مهیا ساخته است. همجواری منطقه با افغانستان و پیوندهای گسترده قومی با این کشور سبب انتقال پیامدهای جنگ داخلی افغانستان با آسیای مرکزی گردیده است. هر چند نقش ناتو، پیمان امنیتی شانگهای، و پیمان تاشکند که به سازمان ارتقا یافته، نباید در تامین امنیت آسیای مرکزی کم ارزیابی شود، ولی تحولات پس از 11 سپتامبر سبب شد تا آمریکا نقش رهبری جنگ تروریسم را در افزایش نیروهای نظامی خود در قرقیزستان و ازبکستان محقق سازد. سیاستی که به شدت از سوی روسیه مورد مخالفت قرار گرفته و دولت ولادیمیر پوتین را به شدت تحت فشارهای داخلی قرار داده است. آمریکا که در پی تامین اهداف خود، حاکمیت طالبان را در افغانستان با کمک پاکستان صورت بخشیده بود، در شرایط پس از 11 سپتامبر از اقدامات تروریستی القاعده که از حمایت طالبان بر خوردار بود، همچنان به عنوان فرصتی جدید برای تامین اهداف خود بهره گرفته است. رهبران اقتدارگرای آسیای مرکزی هم در پی تقویت اقتدار متمرکز خود، وضعیت مبارزه با تروریسم را مناسب یافته، سرکوب مخالفان خود را با شدت بیشتری دنبال کرده اند. براساس مباحث کنونی امنیت در آسیای مرکزی، رهبران آسیای مرکزی موظف شده اند بحرانهای اقتصادی- اجتماعی- سیاسی موجود را برای جلوگیری از رشد اقدامات تروریستی و کاهش نارضایتی عمومی حل و فصل کنند. تحولات سیاسی پس از فروپاشی بخوبی نشان داده ریشه های تهدید و ناامنی در آسیای مرکزی اساسا درونی است. رهبران این جمهوری ها بر اساس درک واقعیتهای سیاسی- اجتماعی منطقه، رفع آثار تهدیدات را از درون دنبال کرده اند. در این مقاله به پیامدهای گسترش ناتو به سوی شرق و نقش آن درتامین امنیت آسیای مرکزی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: ناتو, آسیای مرکزی, اتحاد شوروی, اروپا, ازبکستان, امریکا, بنیادگرایی اسلامی, تاجیکستان, دریای خزر, روسیه}
    Elaheh Koolaee *

    The disappearance of bipolar system following the disintegration of the Soviet Union, has also changed many strategic concepts. Central Asia, as a part of the Soviet empire, has become an arena for regional and global challenges after these transformations. The region, already faced with various political, economic, social and cultural problems, soon became a location for the activities of Islamic fundamentalists, which in turn intensified regional crisis. Different socio-political problems made the ground for these activities. The basic question of this paper is: What is the role of NATO enlargement and its effects on security provision in Central Asia? This paper tries to answer that, “what role can NATO play in Central Asia in order to provide security in this region specially after September 11th and the following events”. Based on current security issues in Central Asia, America has seriously emphasized on socio-economic reforms under the” Greater Middle East” framework. Central Asian leaders are obliged to control political, social and economic crisis to prevent terrorist acts and reduce public dissatisfaction. Political transformations following the Soviet Union collapse have clearly revealed that the roots of threat and instability in Central Asia are essentially internal. Sooner or later, leaders of these states have to resolve these threats, based on a clear understanding of regional sociopolitical realities.

    Keywords: NATO, Central Asia, Russia, America, Islamic Fundamentalism, Caspian Sea, Europe, Soviet Union, Tajikistan, Uzbekistan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال