به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امر به معروف و نهی از منکر » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امر به معروف و نهی از منکر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اکبر اشرفی*
    نظریه ولایت فقیه یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) برای رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام معصوم (ع) است. به علاوه ایشان، تنها فقیهی است که توانست بر مبنای این نظریه، حکومت اسلامی تشکیل بدهد و به آن به عنوان اولین تجربه حاکمیت فقیه بر جامعه نمود عینی ببخشد.  سوال اصلی مقاله حاضر این است که آیا اندیشه سیاسی امام خمینی از زمان انتشار کتاب کشف اسرار تا تدوین کتاب ولایت فقیه دچار تحول شده یا ثابت بوده است. برای پاسخ به این سوال با بهره گیری از روش مقایسه ای، محتوای دو کتاب امام خمینی با عنوان کشف اسرار و ولایت فقیه تحلیل و بررسی شده است.  فرضیه پژوهش براین اساس است که امام خمینی نظریه ولایت فقیه را در هر دو کتاب مذکور مطرح کرده است و مجتهد عادل را در عصر غیبت، جانشین امام معصوم با تمام اختیارات او می داند. بنابراین امام خمینی در زمان های مختلف براساس مقتضیات زمان و مکان - که از نظر ایشان دو عنصر کلیدی در اجتهاد است - ابعاد مختلف اندیشه سیاسی خود را مطرح کرده است، اما چارچوب اندیشه سیاسی امام خمینی از ابتدای نظریه پردازی تا پایان عمرشان ثابت بوده است.  چارچوب نظری حاکم بر اندیشه امام خمینی در هر دو کتاب، مبتنی بر دیدگاه تشیع در باب شیوه رفتار مومنان با حاکم جایر است که اصل اساسی در این مکتب، نفی همکاری با حاکم جایر است، مگر اینکه شرایط خاصی این همکاری را مجاز کند. این مبنا قادر است اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی را در ادوار مختلف سیاسی ایشان از جمله شدت و ضعف رویکرد ایشان را نسبت به حکومت پهلوی تبیین کند.
    کلید واژگان: امام خمینی, امر به معروف و نهی از منکر, اندیشه سیاسی, حاکم جائر, کشف اسرار, عصر غیبت}
    Akbar Ashrafi *
    The valayat-e faqih theory holds significant political weight as a cornerstone of Imam Khomeini's ideology concerning the governance of Islamic society during Imam Masoom's (AS) absence. Furthermore, he stands as the sole jurist who successfully established an Islamic government grounded in this theory, furnishing it with an impartial appearance, thus providing the initial instance of jurist dominion over society. The primary inquiry of this article pertains to whether Imam Khomeini's political ideology underwent any transformation over the extensive period spanning from the 1950s to the Islamic Revolution and his tenure as the leader of the Islamic Republic. To answer this question, the content of Imam Khomeini's two books “Keshf Asrar” and “Valayat–e Faqih” has been scrutinized and analyzed using the descriptive-analytical method. The research hypothesis posits that in both of the aforementioned books, Imam Khomeini formulated the theory of velayat-e faqih. Furthermore, in both texts, he affirms imprtial Mujtahid as the complete successor of Imam Masoom during the era of occultation. Hence, despite the fact that Imam Khomeini articulated distinct facets of his political philosophy at various junctures in accordance with the circumstances of the time and location—two fundamental components of ijtihad, in his estimation—the structure of his political philosophy has remained unchanged since the 1950s until his demise. The conceptual underpinning that drives Imam Khomeini's ideas in both volumes is the Shi'ite perspective on the proper conduct of adherents in the presence of an oppressive monarch. The foundational tenet of this school is the rejection of collaboration with an oppressive sovereign, barring specific circumstances that authorize such cooperation. This foundation can elucidate the political ideology and conduct of Imam Khomeini during his various political eras, including the intensity and feebleness of his opposition to the Pahlavi regime.
    Keywords: Imam Khomeini, Valayat-e Faqih, Kashf-e Asrar, Oppressive Ruler, political thought, Age of Absence, Commanding Good, Forbidding Bad}
  • محمد جوان بخت*، غلامرضا گلچین راد
    امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان یکی از احکام اجتماعی که در دین اسلام به نحو کفایی بر شهروندان جامعه اسلامی مفروض گشته، جلوه ای از سیاست جنایی مشارکتی و تسهیم و تشریک مساعی شهروندان با نهادهای دولتی دخیل در مبارزه با جرایم اجتماعی سعی در پیشگیری از افزایش بزهکاری است. در جامعه اسلامی لازمه قوام وثبات نهادهای اجتماعی، حضور مستمر و مسیولیت پذیر انسان دین مدار است که با مشارکت سلبی و ایجابی خود در تعاملات اجتماعی به اشاعه معروف و برخورد با منکرات مبادرت می ورزد. سیاست جنایی مشارکتی با تمرکز بر نقش شهروندان به عنوان یکی از ارکان اصلی سیاست پیشگیری کنشی از جرم، هدف اصلی خود را پیشگیری از ارتکاب جرم یا کاهش آن از طریق فرهنگ سازی در رفتارهای اجتماعی معرفی می کند. با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات بدست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پایان بدین نتیجه دست یافتیم که دین اسلام هدف خود را از امر به معروف و نهی از منکر کاهش جرایم و انحرافات اجتماعی و ارتقای امنیت در سطح جامعه اسلامی معرفی می کند و نیل به این مقصود میسر نخواهد بود مگر با مشارکت مردم با نهادهای دولتی موظف به پیشگیری از جرایم. البته قانونگذار نیز حمایت خود را از آمران به معروف و ناهیان از منکر در قالب قانون موضوعه صریحا اعلام نموده است.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, سیاست جنایی مشارکتی, دین اسلام}
    Mohammad Javanbakht *, Gholamreza Golchinrad
    Enjoining what is good and forbidding what is bad, as one of the social rules that is sufficiently assumed in the religion of Islam on the citizens of the Islamic society, is a manifestation of cooperative criminal policy and sharing and sharing the efforts of citizens with government institutions involved in the fight against social crimes. It is an attempt to prevent the increase in crime. In Islamic society, the consistency and stability of social institutions is necessary for the continuous and responsible presence of a religious person who, with his negative and positive participation in social interactions, tries to spread the good and deal with the evil. Participatory criminal policy, focusing on the role of citizens as one of the main pillars of active crime prevention policy, presents its main goal as prevention of crime or its reduction through culture formation in social behaviors. According to the nature of the subject, the present research has been conducted in terms of practical purpose and in terms of gathering information by documentary method and through the study of valid laws and sources, and the obtained information has been analyzed in a descriptive-analytical manner. In the end, we came to the conclusion that the religion of Islam introduces its goal of enjoining the good and forbidding the evil, reducing crimes and social deviations and improving security at the level of the Islamic society, and achieving this goal will not be possible except with the participation of the people with the institutions.
    Keywords: commanding the good, forbidding the bad, cooperative criminal policy, Islamic religion}
  • عیسی غفاری المشیری، مهدی اسماعیلی، حسن حاجی تبار فیروزجائی
    زمینه و هدف

    پیشگیری غیرکیفری یا کنشی نوعی از پیشگیری است که حوزه ی عملکرد و بررسی آن مربوط به قبل از وقوع جرم می باشد. امروزه از نقطه نظر بدیهیات عقلی، سودمندی تدابیر پیشگیرانه ی کنشی و غیرکیفری و ناکارآمدی کیفر و مجازات، بر اندیشمندان عرصه ی جرم شناسی واضح گردیده و از آن به عنوان یک راهبرد متعارف و خردمندانه تعبیر می شود که در حال پویایی و گسترش است. تلاش سیاست گذاران حقوق نیز در راستای افزایش بهره وری و روزآمد نمودن و استفاده ی حداکثری از این اقدامات پیشگیرانه ی کنشی استوار گردیده است.

    روش

    پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    با تدقیق در در آموزه های اسلامی خصوصا کتاب صحیفه سجادیه که گنجینه ای فاخر از معرفت و شناخت اصول بنیادین زندگی است، این مهم بدست می آ ید که اسلام در زمینه ی پیشگیری از وقوع بزهکاری در ابتدا به مقوله ی غیرکیفری تاکید داشته است. بدین ترتیب که متولیان امور کشور با فراهم نمودن شرایط مناسب اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همواره بر سرعت بخشیدن و یا کند نمودن این روند تاثیر خواهند گذاشت. براساس آنچه مطرح شد این مقاله سعی داشته است که با بررسی آموزه های صحیفه سجادیه، دیدگاه امام (ع) را نه فقط به عنوان یک الگوی پیشگیرانه از جرم، بلکه یک برنامه جامع تربیتی و پرورشی در ابعاد مختلف اعتقادی و رفتاری افراد جامعه به رشته ی تحریر درآورد.

    کلید واژگان: صحیفه سجادیه, پیشگیری غیرکیفری, سیاست جنایی اسلام, امر به معروف و نهی از منکر}
    eisa qafari, mehdi esmaeli, hasan hajitabar firozjaei
    Background and Aim

    Non-criminal or action prevention is a type of prevention whose field of action and investigation is related to the pre-crime. Today, from the point of view of rational axioms, the usefulness of preventive measures of action and non-punishment and the inefficiency of punishment and punishment have become clear to thinkers in the field of criminology and it is interpreted as a conventional and wise strategy that is dynamic and expanding. The efforts of legal policymakers have also been based on increasing productivity, updating and maximizing the use of these preventive measures.

    Methodology

    The present study was conducted by descriptive and analytical methods.

    Findings and Results

    By examining the Islamic teachings, especially the book Sahifa Sajjadieh, which is a glorious treasure of knowledge and understanding of the basic principles of life, it is important to obtain that Islam in the field of crime prevention initially emphasized the non-criminal category. Thus, those in charge of the country's affairs will always accelerate or slow down this process by providing appropriate social, cultural, economic and political conditions. Based on what has been presented, this article has tried to examine the teachings of Sahifa Sajjadieh, the view of Imam (AS) not only as a preventive model of crime, but a comprehensive educational program in various dimensions of belief and behavior of society in the field. Wrote.

    Keywords: Sahifa Sajjadieh, non-criminal prevention, Islamic criminal policy, enjoining the good, forbidding the evil}
  • فرزاد ادیبان، نیما مقاتلی، امرالله پناهنده
    زمینه و هدف

     هدف از این تحقیق بررسی جایگاه تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در پیشگیری از وقوع جرم است. پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر هم زمان موید چندین اصل پیشگیری نوین از نوع غیر کیفری است. از آن جمله می‌توان به روش‌های پیشگیری اجتماعی و تاثیرات جامعه محوری و نظارت‌های اجتماعی یادکرد. فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از راهکاری پیشگیری از جرم در اسلام است که خود از پیشرفته‌ترین و مترقی‌ترین طرق کاربردی در زمینه پیشگیری از جرم در نظام جرم‌شناسی است. که همه مسلمانان را به خوبی‌ها، امر و از منکرات نهی می‌کند.

     روش تحقیق: 

    این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز شامل: از فیش‌برداری و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و شبکه‌های کامپیوتری است و از آنجایی که این تحقیق جنبه کیفی دارد و با روش مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است، مبنا و معیار: استدلال، استنباط و مقایسه است سایت‌های خبری و مقالات تخصصی به تشریح موضوع پرداخته است.

     یافته‌ها و نتایج تحقیق:

     حاکی از این است که جرم‌شناسان غربی پس از طی آزمون و خطاهای مکرر به روش‌های موثر بر پیشگیری دست نیافته و اتفاق نظر نداشته این در حالی است که دین مبین اسلام با تاسی از  امر به معروف و نهی از منکر روشی را در پیشگیری از جرم اراده نموده که در امت اسلامی چنانچه رعایت آن با فهم دقیق مبانی اسلامی از قرآن، احادیث و روایات باشد می تواند ضمن ارایه الگوی تربیتی بابی جدید را در بازدارندگی و جرم‌شناسی پلیسی- اسلامی تحت عنوان پیشگیری اسلامی بگشاید.

    کلید واژگان: پلیس, جرم شناسی, امر به معروف, نهی از منکر, پیشگیری از جرم}
    farzad adiban, nima Moghatili, Amrullah Pahanandeh
    Background and purpose

     The purpose of this research is to investigate the educational position of the good and the bad in the prevention of crime. Dealing with what is good and forbidding what is bad at the same time confirms several principles of modern non-criminal prevention. Among them, we can mention social prevention methods and community-oriented effects and social monitoring. The duty of enjoining what is good and forbidding what is evil is one of the ways to prevent crime in Islam, which is one of the most advanced and progressive methods in the field of crime prevention in the criminology system. which commands all Muslims to do good things and forbids bad things.

     Research method

     This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The tool for collecting information also includes: sampling and using databases and computer networks, and since this research has a qualitative aspect and was done with the method of library studies, the basis and criteria are: reasoning, inference and comparison, news sites and specialized articles. has explained the subject.

     Findings and results of the research:

     It indicates that western criminologists, after repeated trials and errors, have not reached an effective method for prevention and have not reached a consensus. In the prevention of crime, he has determined that in the Islamic Ummah, if it is observed with a precise understanding of Islamic principles from the Quran, hadiths and traditions, it can open a new chapter in deterrence and Islamic police criminology under the title of Islamic prevention while providing an educational model.

    Keywords: police, criminology, order for good, prohibition of evil, crime prevention}
  • علی برجی

    حقوق جمع حق به معنای ثبوت و مطابقت داشتن است.و شهروند عضو جامعه ای سیاسی است که دارای حقوق و وظایف مرتبط با این عضویت می باشد .حقوقی را که هر شهروند در جامعه ای سیاسی دارد ،حقوق شهروندی گفته می شود .برای تعیین مناسبات اجتماعی مردم با هم و آگاهی مردم از حقوق خود و بیان جامعیت و کمال دین و پاسخ به شبهات و تهمت های بیگانگان تبیین حقوق شهروندی ضروری است .سوال اصلی این است که ،چه راهکار هایی برای مشارکت موثر شهروندان در تحقق حقوق شهروندی وجود دارد .برای پاسخ گویی به این سوال راهکارهای زیر ارایه می گردد .
    1-تدویین قوانین :قوانین لازم است بر مبنای منابع و قواعد فقهی و قانون اساسی تدوین گردد. و جامع و کامل بوده و برای همه شهروندان باشد
    2-بستر سازی اجرای حقوق شهروندی توسط حاکم اسلامی:3-رفتار مردم بر مبنای حقوق شهروندی
    4-حمایت حکومت اسلامی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر 
    5- آگاهی و تشویق مردم در اجرای حقوق شهروندی
    6- حمایت مردم از حکومت عامل موثری دربقا و دوام و اقتدار حکومت اسلامی است.

    کلید واژگان: راهکار های مشارکت موثر, امر به معروف, نهی از منکر, حاکم اسلامی}
  • علی برجی

    حقوق جمع حق به معنای ثبوت و مطابقت داشتن است.و شهروند عضو جامعه ای سیاسی است که دارای حقوق و وظایف مرتبط با این عضویت می باشد .حقوقی را که هر شهروند در جامعه ای سیاسی دارد ،حقوق شهروندی گفته می شود .برای تعیین مناسبات اجتماعی مردم با هم و آگاهی مردم از حقوق خود و بیان جامعیت و کمال دین و پاسخ به شبهات و تهمت های بیگانگان تبیین حقوق شهروندی ضروری است .سوال اصلی این است که ،چه راهکار هایی برای مشارکت موثر شهروندان در تحقق حقوق شهروندی وجود دارد .برای پاسخ گویی به این سوال راهکارهای زیر ارایه می گردد .
    1-تدویین قوانین :قوانین لازم است بر مبنای منابع و قواعد فقهی و قانون اساسی تدوین گردد. و جامع و کامل بوده و برای همه شهروندان باشد
    2-بستر سازی اجرای حقوق شهروندی توسط حاکم اسلامی:3-رفتار مردم بر مبنای حقوق شهروندی
    4-حمایت حکومت اسلامی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر 
    5- آگاهی و تشویق مردم در اجرای حقوق شهروندی
    6- حمایت مردم از حکومت عامل موثری دربقا و دوام و اقتدار حکومت اسلامی است.

    کلید واژگان: راهکار های مشارکت موثر, امر به معروف, نهی از منکر, حاکم اسلامی}
  • محمد پورمحمود حصاری*، سید احمد خلیلی، ناصر ابراهیم نژاد
    فریضه امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان یکی از اصلی ترین فروعات دین اسلام می باشد که در گستره وسیعی از آموزه های متون مقدس قرآن و حدیث به روشنی مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که اجرای آن ضامن حیات و بالندگی جامعه اسلامی و ترک آن نافی هویت انسانی و عامل سقوط و انحطاط اخلاقی جامعه اسلامی قلمداد شده است. هدف اصلی این تحقیق، آسیب شناسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر و راهکارهای اجرایی آن در فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیماشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان پلیس استان خراسان شمالی می باشد که نمونه به تعداد 135 نفر به روش تصادفی، انتخاب گردید. گردآوری اطلاعات در بخش مبانی نظری به صورت یادداشت برداری و در بخش اطلاعات میدانی از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار spss نتایج حاکی از آن بود که از نظر پاسخگویان اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر در فا. استان خراسان شمالی موفقیت آمیز بوده است و کارکنان پلیس نیز در اجرای این فریضه مهم میل و رغبت کافی را دارند.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, پیشگیری از جرم}
    Mohammad Pour Mahmoud Hesari *, Ahmad Khalili, Nasser Ibrahimnejad
    The promise of good and forbidding evil is one of the main prophets of the Islamic religion which has been clearly emphasized in a wide range of the teachings of the sacred texts of the Qur’an and hadith so that its implementation guarantees the survival and growth of the Islamic society and the Turkish It denotes human identity and the cause of the fall and moral degradation of the Islamic society. The main objective of this research is to determine the pathology of the Prophet and the Prohibition of Prophecy and its executive strategies in the Northern Khorasan Province Provincial Police Command. The present research is applied in terms of its purpose and in terms of nature and method, descriptive-survey. The statistical population of this research includes the police personnel of the Northern Khorasan province. A sample of 135 people was selected randomly. The information gathering in the theoretical part is done in the form of notes and in the field information section through a researcher-made questionnaire. After statistical analysis using SPSS software, the results indicated that the respondents considered the implementation of the plan for good and forbidding denial in the Fa. Northern Khorasan Province has been successful, and police officers are also eager to fulfill this important mandate.
    Keywords: Prominent, Prohibition, Crime Prevention, Naja, Pathology, Security}
  • عباس ناصری طاهری، سید بشیر حسینی، مسعود وثوقی*

    از میان گونه های متنوع برنامه سازی (تلویزیونی)،مستند اجتماعی به علت موثر بودن درعرصه ی آموزش، ترویج فرهنگ و پرداخت به موضوعات مبتلا به مخاطبان،رمزگانی است که می توان بهوسیله ی آن ارجاعی به پیام های معروف و منکر داشت و در مخاطب انگیزشی مناسب و متناسب ایجاد کرد. از آنجا که مستند اجتماعی از وجود شخصیت، به ویژه شخصیت های واقعی بهره می جوید، زمانی که مستندساز از مقوله شخصیت استفاده می کند، می بایست به گونه ای شخصیت خود را انتخاب و روایت نماید که ارجاعی به پیام های معروف و منکر داشته باشد و در مخاطب انگیزشی نسبت به انجام معروف و انجام ندادن منکر ایجاد نماید؛ بنابراین در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان، گردآوری داده ها و با روش تحلیل مضمون و گویه سازی، تحلیل آنها انجام شده که  به مهم ترین مولفه های موثر در انتخاب و روایت شخصیت مستندهای اجتماعی به منظور اجرای صحیح فرآیند امر به معروف و نهی از منکر در رسانه،مانند انتخاب یک فرد معمولی با ویژگی های نظیر زندگی متحول شده، مسئله ای قابل درک، توانایی در معرفی خود و در آخر صورت و بیان جذاب،انتخاب الگوی والامقام یا فرد موفق نزدیک به فرهنگ مخاطب و کم حاشیه برای پاسخ به مسئله فیلم و...نائل گشته ایم.

    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, مستند اجتماعی, شخصیت, رمزگان, مدل ارتباطی یاکوبسن}
    Abas Nasery Tahery, Seyed Bashir Hosseini, Masood Vosoghi *

    Among the variant types of making TV programs, social documentary, because of its influence on education, culture promotion and addressing the issues related to audiences, is the codes that can be used as a tool to refer the messages of goodness and badness, and can be used to create an appropriate motivational audience. Since social document benefits from the existence of personality especially real personalities, when documentary maker uses personality, the personality must be selected in a way that refers to goodness and badness messages and creates a motive in audience than performing goodness and not to perform badness.Therefore, in the present research collection of data through semi-structured interview with experts, and data analysis - using content analysis methodology and statement-making – has been performed, and we have attained the most important factors influencing the selection of and narration of the character of social documentaries for the purpose of the proper performance of the process of “enjoining good and forbidding wrong” in the media, such as choosing an ordinary person with attributes like an evolved life, a comprehensible issue, ability to express themselves, and finally attractive looks and expression; choosing an eminent role model or a successful person close to the culture of the audience, and with low profile for answering the topic of movies, etc

    Keywords: Enjoining Good, Forbidding Evil, Social Documentary, character, Codes, Jakobson's communication model}
  • مراد مومنی

     امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین مبین اسلام و از مهمترین عوامل قوام بخش امنیت در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. این فریضه جنبه فردی، اجتماعی- همگانی و سیاسی دارد و نماد والای دموکراسی مستقیم و ارج و منزلت نوع بشر از دیدگاه اسلام به شمار می رود. در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای و با رویکری توصیفی- تحلیلی، به بررسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر و میزان همبستگی و رابطه آن با تامین امنیت سیاسی و اجتماعی پرداخته شد؛ همچنین با تاکید بر آیات قرآن کریم و روایات ایمه اطهار (ع)، مبانی و بایسته های اجرای هدفمند و بهینه این فریضه در تامین امنیت مورد تحلیل قرار گرفت. طبق یافته های پژوهش، امر به معروف و نهی از منکر در سه سطح فردی، اجتماعی و سیاسی (حکومت) با تاکید بر اجرای معروف ها (ایجادکننده امنیت) و مقابله با پلیدی ها (تهدیدکننده امنیت) در تامین امنیت نقش بسزایی دارد. در واقع بین امر به معروف و نهی از منکر و  تامین امنیت سیاسی و اجتماعی رابطه همبستگی مثبت وجود دارد و اجرای این فریضه توام با اقتدار، موجب کاهش گسست ها و بازخورد سیستمی مثبت در تامین امنیت می شود.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, امنیت سیاسی و اجتماعی, آیات و روایات}
  • رضا شکری، مهدی شیداییان*، شهرداد دارابی

    حریم خصوصی به عنوان قلمرو و محدوده ی اختصاصی و غیرعلنی انسانی نوعی و متعارف مصون از ورود، نگاه و نظارت و مداخله دیگران است؛ لیکن رعایت هنجارهای اخلاقی و انگاره های شرعی نیز مبتنی بر دفاع از ارزش های جامعه و صیانت از برقراری نظم عمومی ضرورتی انکارناپذیر است از این رو هر چند اصل بر صیانت از حریم خصوصی می باشد، لیکن این اصل مجوز نقض قانون در حوزه خصوصی نیست و هرگاه آثار و تبعات نقض قانون در حوزه خصوصی جلوه بیرونی و خارجی بیابد و امنیت اخلاقی جامعه و حقوق اجتماعی افراد را در معرض مخاطره قرار دهد از باب صیانت از ارزش های بالاتری مداخله جایز خواهد بود و در مقام رفع چالش ناگزیر باید اجرای حق مهم تر بر حق مهم ترجیح داد در نتیجه مداخلاتی در نوع پوشش افراد و امور جنسی و جواز امر به معروف و نهی از منکر به عنوان استثنایی غیرقابل اجتناب بر حریم خصوصی به صورت محدود، جزئی و بر مبنای قانون محسوب می گردند.

    کلید واژگان: حریم خصوصی, هنجارهای اخلاقی, امر به معروف و نهی از منکر, پوشش, روابط جنسی}
  • مهدی فیروزیان *
    کتاب بازخوانی فقهی امر به معروف، نهی از منکر و اجرای حدود واپسین اثر مصطفی محق قداماد است که در سال 1396 توسط مرکز نشر علوم اسامی منتشر شده است. نویسنده، نوشتار حاضر را با هدف معرفی کتاب مذکور به رشته تحریر درآورده است. وی پس از ذکر کلیاتی درباره اهمیت کتاب، به اختصار به بررسی محتوای پنج گفتارکتاب ) «تعریف معروف و منکر « ،» حکم امر به معروف و نهی از منکر « ،» شرایط امر به معروف و نهی از منکر « ،» مراتب انکار » و «اقامه حدود »( پرداخته است. همچنین، پیرامون هفت پیوست پایانی کتاب وصفی مختصر به دست داده است.
    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, فقه شیعه, بازخوانی فقهی, اجرای حدود, مصطفی محقق داماد, معرفی کتاب}
    Mahdi Firoozi?n *
    Jurisprudential Re-reading of Enjoining Good and Forbidding Wrong and Carrying out Hodud (Limits) is the latest work of Mostafā Mohaghegh Dāmād, published in 1396 by the Islamic Science Publishing Center. The author has written the present article with the aim of introducing the book. After mentioning the importance of the book, he briefly reviews the content of the five sections of the work: “Good and wrong definition”, “the decree of enjoining good and forbidding wrong”, “the conditions of enjoining good and forbidding wrong “, and “carrying out Hodud”. Also, he has briefly explained about the seven last attachments of the book.
    Keywords: enjoining good, forbidding wrong, Shia jurisprudence, jurisprudential re-reading, Mostaf? Mohaghegh D?m?d, book report}
  • محمدتقی عباسی شوازی*، مجید موحد، زهرا قطرانی

    نقش نظارت های رسمی و نهادهای انتظامی در برقراری نظم و امنیت در جامعه قابل انکار نیست اما بدون توجه به نظارت های غیر رسمی و غیر نهادی این امر محقق نمی شود. امر به معروف و نهی از منکر در اسلام نوعی مکانیسم غیررسمی نظارت اجتماعی است که هدف آن را می توان تحقق نظم و امنیت بوسیله تک تک افراد و متناسب با فرهنگ دینی در جامعه دانست که امروزه با ورود مدرنیته به جامعه ایران این نظارت با چالش هایی مواجه شده است. این پیمایش با هدف سنجش نگرش نسل جوان و بزرگسال شهر شیراز نسبت به امربه معروف و نهی از منکر و مطالعه عوامل مرتبط با نگرش آنان انجام شده است. نمونه ی این مطالعه 600 نفر از جوانان(29-18سال) و بزرگسالان(بالای 40سال) شهر شیراز می باشند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند و داده ها با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. بر اساس نتایج 15/5 درصد از پاسخگویان دارای نگرش منفی و 69 درصد دارای نگرش میانه و 15/5 درصد دارای نگرش مثبت نسبت به امر به معروف و نهی از منکر هستند و نگرش جوانان منفی تر از نگرش بزرگسالان می باشد. متغیرهای تحصیلات پاسخگو، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، تحصیلات همسر، رسانه، و فردگرایی دارای رابطه ی معکوس و متغیر سرمایه ی اجتماعی دارای رابطه ی مثبت با متغیر وابسته می باشند. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد، متغیرهای مستقل در مجموع توانسته اند 19درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتایج این مطالعه پیشنهاد می دهد که با قوی تر کردن پیوند افراد با جامعه و افزایش احساس تعلق می توان نگرش و رفتارهای آنها را برای نظارت های اجتماعی غیر رسمی مساعد تر کرد.

    کلید واژگان: نگرش, امر به معروف و نهی از منکر, امنیت, نسل, سرمایه اجتماعی, فرد گرایی}
    Mohammad Taghi Abbasi Shavazi *, Majid Movahed, Zahra Qatrani

    The role of official and institutional social control in maintaining order and security in society is undeniable, but without considering informal and non-institutional social control this cannot be achieved. Enjoining good and forbidding wrong EGFW in Islam is an informal mechanism of social control with the aim of establishing social order and security in accordance with the religious culture in society. But, nowadays with modernization of Iran society EGFW faced with challenges. The aim of this survey is measuring young and adults' attitudes toward EGFW; And to, explore the relationship between the socio- cultural factors and attitudes toward EGFW. Using a survey method, a sample of 600 youth (18 to 29 years) and adults (over 40 years) from Shiraz city was selected and data was gathered by questionnaire. Descriptive statistics shows that 15.5 percent of respondents had negative attitudes, 69 percent had medium attitude and 15.5 percent had a positive attitude. Also, young people had more negative attitude than adults. The results showed a reverse significant relationship between education, mass media use and individualism with dependent variable; on the other hand, there was a direct significant relationship between social capital and dependent variable. The results of multivariate regression showed all independent variables have explained 19 percent of the variance in dependent variable. The results suggest with increase the sense of belonging to the society, positive attitude toward informal social control will increase.

    Keywords: Attitude, enjoining good, forbidding wrong, Security, generation, social capital, Individualism}
  • سید رکن الدین رشیدی آل هاشم *، محسن هادی طحان
    هدف از پژوهش حاضر بررسی عامل های جامعه شناختی مرتبط با میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر در بین شهروندان شهر خلخال در سال 1394 است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام افراد 18 سال به بالای شهر خلخال می باشند (23635=N) که برمبنای فرمول کوکران 378 نفر به طور تصادفی- طبقه ای برای نمونه آماری انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی پرسشنامه توسط 15 تن از استادان تایید شد و پایایی آنها در آلفای کرونباخ امربه معروف و نهی از منکر با مقدار ضریب (742/0)، احساس محرومیت نسبی با مقدار ضریب (752/0)، فردگرایی با مقدار ضریب (761/0)، رضایت اجتماعی با ضریب (882/0)، اثربخشی اجتماعی با ضریب (736/0)، اعتماد اجتماعی با مقدار ضریب (820/0)، احساس ناهنجاری اجتماعی با مقدار ضریب (751/0) و تحلیل هزینه و پاداش با مقدار ضریب (770/0) محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که سن افراد تاثیری بر میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر ندارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با مقدار F برابر (995/0) و سطح معنی داری (410/0) نشان می دهد که بین میانگین اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر گروه های مختلف سنی تفاوت معنی داری وجود ندارد. جنسیت بر میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر تاثیر نداشته است. نتایج آزمون مقایسه ای T-test باT (407/1-) و سطح معنی داری (160/0) و همچنین میانگین نمرات میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر دو گروه جنسی نشان می دهد که به لحاظ آماری بین میانگین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد، حال آن که جامعه ایران، به دلیل شالوده های سنتی و زیرساخت های فرهنگی خود، همچنان سهم بیشتری را در فراشدها و عملکردهای اجتماعی برای مردان قائل است.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, شهروندان شهر خلخال, عوامل جامعه شناختی}
    Roknedin Rashidi *, Mohsen Haditahan
    The purpose of the present study is to investigate the sociological factors related to the importance of ordering for good and prohibiting the repudiated acts among the citizens of Khalkhal city in 1394. The statistical population of the study consisted of all individuals of 18 years old above in Khalkhal (N = 23635) based on Cochran formula 378 subjects were selected randomly for statistical sample. A researcher-made questionnaire has been used to achieve the goals of the research. The validity of the questionnaire was confirmed by 15 faculty members and its reliability was diagnosed in Cronbach's alpha, with the coefficient of 0.742. The factors of relative deprivation feeling with coefficient ( 0.752), individuality with coefficient (761/0), social satisfaction with coefficient (0.888), social effectiveness with coefficient (0.736), social trust with coefficient (0.820), social anomalies with coefficient (0.751) and cost and reward analysis with coefficient (0.770) were calculated. The results of the research show that the age of the people has no effect on the importance of ordering for good and prohibiting the repudiated acts. Also, the results of the analysis of variance with the value of F (0.995) and the significant level (0.410) indicate that there is no significant difference between the mean of significance of prohibiting the repudiated acts of the different age groups. Gender did not affect the importance of good and forbidding. The results of the comparative T-test with T (1.407) and the significant level (0.160), as well as the mean scores of significance of admitting good and prohibiting the repudiated acts showed that there was not a significant difference between the mean of the two groups. However, the Iranian society, because of its traditional foundations and cultural infrastructures, still contributes more to the social processes and functions for men.
    Keywords: affection for famous, repudiation, c Militaryitizens of khalkhal city, sociological factors}
  • محمد مولوی *
    فریضه امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام، به دلیل اهمیت فردی و اجتماعی آن از فروعات دین محسوب می شود؛ تا آنجا که ترک این واجب الهی، می تواند نتایج زیان باری در جامعه به وجود آورد. ازاین رو، قرآن کریم و معصومان(ع) اجرای این دستور الهی را عامل سعادت اجتماع و ترک آن را موجب تباهی آن می دانند، و هر یک بر اهمیت و ضرورت اجرای این فریضه الهی در جامعه اسلامی تاکید کرده و به مردم از عواقب وخیم ترک آن هشدار داده اند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع دست اول کتابخانه ای درصدد پاسخ به این سوال است که از نظر امام علی(ع) امر به معروف و نهی از منکر چه جایگاهی در جامعه دارد و پیامدهای ترک آن در جامعه چه می تواند باشد؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که ایشان در همه دوران زندگی به ویژه در عصر زمام داری خود به طور فراوان مردم را بر ضرورت اجرای امر به معروف و نهی از منکر تشویق کرده و آنان را از ترک آن پرهیز داشته اند. از نظر امام علی، انجام این فریضه موجب افزایش رزق و روزی، تقویت مومنان و اصلاح توده مردم، ایجاد اتحاد در جامعه مسلمانان و غلبه بر دشمنان می شود. از نظر ایشان، امر و نهی از اوصاف خداوند است و چنان فضیلتی دارد که تمامی اعمال نیک، حتی جهاد در برابر آن مانند قطره در برابر دریاست. امام علی(ع) به مناسبت های گوناگون نتایج ترک این فریضه در جامعه را ترسیم کرده اند که برخی از آنها عبارت اند از: تسلط یافتن ظالمان و بدان بر جامعه، فروپاشیدن نظام جامعه، پدید آمدن حالت بی اعتمادی و سهل انگاری در جامعه، انحراف حاکمان، عدم استجابت دعای مردم، مورد سرزنش قرار گفتن تارک امر به معروف و نهی از منکر، مورد لعن خداوند قرار گرفتن و تزلزل در پایه های دین. ایشان در جایی دیگر تارک امر و نهی را به مرده ای تشبیه کرده اند که در میان زندگان است.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, نظارت عمومی, امام علی(ع), جامعه}
    Mohammad Molavi *
    Obligation of doing the good and forbidding the evil in Islam, because of personal and social importance is known in the branches of religion,so leaving this divine duty, can lead to disastrous results in the community. For this reason, the holy Quran and the innocent Leaders have referred to these two divine duties which are the cause of the happiness of society and also leaving them is the corruption of it and have emphasized to do and have warned from leaving them. This analytic and descriptive study by using the original librarian resources seeks to answer the question that what is the place of doing the good and forbidding the evil and what is the results of leaving them in the society from the view point of Imam Ali (A.S). From His view point, performance of this duty increases the livelihood, strengthens the believers, reforms the masses, brings unity in the Muslim community and causes it to overcome against enemies. In His view, these two duties are the attributes of God and virtue so that all the good works, even Jihad is as a drop in the sea for those. He has completely cleared the bad results of leaving these two duties in society. Some of it's outcomes are: oppressors and evils dominate the society, the system of society breaks up, appears a state of distrust and apathy in society, rulers deviation, lack of acceptance for prayer of people, to be blamed one who leaves doing good and forbidding the wrong, being cursed by God and also make the foundations of the religion weak. Elsewhere, He has likened such a person to a dead one among the livings.
    Keywords: Doing the Good, Forbidding the Evil, Public Control, Imam Ali (as), Society}
  • حسن خیری*
    قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اخیرا از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در روزنامه رسمی ابلاغ شده است. با وجود این، رئیس جمهور به دلیل وجود پاره ای اشکالات، از رهبری درخواست کرده است اجرای آن را متوقف کنند، ولی در نهایت شورای حل اختلاف، صلاح را در اجرا و رفع نواقص آن دیده اند. از آنجا که این طرح هم اکنون در دست بررسی است، در این مقاله تلاش شده با رویکرد جامعه شناختی موضوع امر به معروف و نهی از منکر را به طور کلی و این قانون را به طور خاص بررسی کند. با توجه به ضرورت توجه به عناصر کنش گرایانه و ساختارگرایانه و اقتضائات اخلاقی و قانونی در روابط و مناسبات بین فردی و نظارت عمومی و غلبه فقه فردگرایانه، قانون مزبور بررسی می شود. در عین تاکید بر تمایز نظام ارزش مدار اسلامی که لازمه آن این است که نمی توان از احساس مسئولیت های فردی صرف نظر کرد، بر قانونی که به زیر ساخت ها و ساخت های اجتماعی همزمان با اقدامات کنشی توجه کند، تاکید شده است.
    کلید واژگان: اخلاق, امر به معروف و نهی از منکر, حسبه, حقوق, ساختارگرایی, فردگرایی, قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر, کنشگرایی, نظارت عمومی}
    Hassan Kheiri*
    Recently, the Act of “supporting those who commanding to good deeds and prohibiting from wrong deeds” has been adopted by the Islamic Parliament in Iran and has been imparted in the official newspapers. However, due to some problems the president requested the supreme leader to stop its running, but finally the Resolving Disputes Council decided to run and to fix its defects. Since this plan is now under review, from a sociological approach, this study tried to investigate “commanding to good deeds and prohibiting from wrong deeds” in general, and this Act in particular. This Act has been investigated due to the necessity of proactive and structural-based elements, ethical and legal suitability in relations between the individual, public surveillance and individualistic jurisprudence dominance. While underlining the Islamic value-bound system’s differentiation is that individual responsibility cannot be neglected, legislation of an Act that highlights both social infrastructures and structures and functional actions simultaneously has been emphasized
    Keywords: commanding to good deeds, prohibiting from wrong deeds, the Act of “supporting those who commending to good deeds, prohibiting from wrong deeds”, proactive, structuralism, individualism, public surveillance, good deeds, ethics, rights}
  • محمدتقی عباسی شوازی، مجید موحد، زهرا قطرانی
    رسانه های مدرن نقش مهمی را در تشکل گیری، انتقال و تغییر ارزش ها و باورهای افراد در فرهنگ جوامع معاصر ایفا می کنند. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی نظارت اجتماعی-دینی یکی از عناصر مهم فرهنگ دینی جوامع مسلمان است که امروزه دستخوش دگرگونی شده و در این میان نقش رسانه ها برجسته است. این مطالعه پیمایشی، با دو هدف مقایسه بین نسلی جوانان و بزرگسالان شهر شیراز در نگرش به امر به معروف و نهی از منکر و همچنین رابطه رسانه ها با نگرش آنان انجام شده است. بدین منظور، با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 300 نفر از جوانان ( 18-29 سال) و300 نفر از بزرگسالان (بالای 40 سال) بطور تصادفی انتخاب و به سئوالات پرسشنامه جواب دادند. نتایج نشان داد که، بزرگسالان در تمامی ابعاد نگرش(شناختی، احساسی و تمایل به عمل) دارای نگرش مثبت تری به نسبت جوانان هستند. از سوی دیگر، رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون داخلی رابطه ای مثبت با نگرش داشته اند؛ این درحالیست که رسانه های خارجی و جدید از جمله ماهواره، رادیو خارجی، اینترنت و موبایل رابطه ای منفی با نگرش پاسخگویان داشتند.
    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, اسلام, رسانه, نگرش, نسل, جوانان و بزرگسالان}
  • فاطمه فلاح تفتی*
    امر به معروف و نهی از منکر دو واجب موکد کفایی است که در حوزه ی زندگی اجتماعی انسان تاثیری عمیق و گسترده دارد. بر این اساس، هر کس به حسب توانایی موظف است واجبات را اقامه و از وقوع محرمات جلوگیری کند. این تکلیف اختصاص به صنف خاص ندارد و همه از جمله حکومت اسلامی مورد خطاب آیات و روایات هستند. در حوزه ی حجاب این ادله می تواند بهترین دلیل بر مسئولیت حکومت اسلامی باشد. در این مقاله ضمن بررسی واژه ی معروف و منکر و تطبیق آن با موضوع مورد بحث، به شرایط و مراتب این فریضه در رابطه با حکومت اسلامی پرداخته شده که بیانگر گستره ی مسئولیت حکومت هم در حوزه ی فرهنگی و هم در حوزه ی جزایی است.
    کلید واژگان: مسئولیت, حکومت اسلامی, حجاب, امر به معروف, نهی از منکر}
    Fatemeh Fallahtafti*
    Give orders to good and forbidding the evil are two emphatic Kefayi Obligatories which effect deep and wide on the human social life. Based on this reasons, each according to his ability to perform his duties and is required to prevent the occurrence forbidden. And not allocated to special group. verses and hadith are addressed all, including the Islamic government. this reasons could be the best reason about the responsibility of the Islamic government about Hijab. In this paper, Meanwhile addressing the words "maroof" and "monkar" and its application to on the subject, we study the conditions and stages of this obligation in connection with the Islamic government which represents the extent of responsibility of the government in the cultural field and also the penal.
    Keywords: Give orders to goods, forbidding the evil, responsibility, Hijab, the Islamic government}
  • علی ایار، سید ضیاء هاشمی، هوشنگ نایبی

    مواجهه خردمندانه با کجروی و آسیب های اجتماعی همواره یکی از دغدغه های متولیان سلامت و امنیت جامعه بوده است.دراین میان نقش بازدارندگی دین نیز در کانون توجه متفکران اجتماعی و سلامت قرار داشته است. در این تحقیق به منظور بررسی قدرت بازدارندگی دین در برابرجرم به مطالعه تاثیر یکی از فروع دین اسلام یعنی فریضه امر و نهی در سطح تذکر لسانی بر ارتکاب به جرم خواهیم پرداخت.این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی بر روی جوانان مجرم و عادی شهرم ایلام در نمونه ای به حجم 520 نفرانجام شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهدکه بین میزان میانگین امرو نهی دریافتی گروه مجرم وعادی تفاوت معنا داری وجود دارد.همچنین میزان آگاهی سیاسی و حقوقی جوانان عادی نسبت به گروه مجرم بیشتر بود به عبارت دیگر با افزایش دریافت امر و نهی احتمال مجرم بودن افراد کاهش می یابد.

    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, آگاهی حقوقی, تذکر لسانی, جوانان}
  • ناصر باهنر محمدرضا روحانی
    امروزه حضور گسترده رسانه های جمعی در جهت دهی به افکار عمومی جهان از واقعیت های انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تاثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانه ها نامیده اند. در این میان پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض دینی برای رسیدن به رسانه های مطلوب اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس می توان با تحلیل رسانه ای این فریضه الهی عناصر و کارکردهای آن را با توجه به اقتضاهای فرهنگی و اجتماعی معاصر مورد توجه قرار داد. در مدل رسانه ای یاکوبسن برای برقراری ارتباط، شش عنصر اساسی وجود دارد که هر یک از عناصر شش گانه، کارکردهای ارتباطی مشخصی را به خود اختصاص می دهند. گیرنده، کارکرد کوششی، فرستنده، کارکرد عاطفی، پیام، کارکرد زیبایی شناسانه، کد یا رمزگان، کارکرد فرازبانی، بافت، کارکرد ارجاعی و مجرای تماس، کارکرد کلامی. در دیدگاه یاکوبسن هر پیام مجموعه ای از کارکردها بوده که یک کارکرد حسب شرایط و بافت، وجه غالب می شود. امر به معروف و نهی از منکر در رسانه های مطلوب اسلامی نه تنها عناصر و کارکردهای فوق را نسبت به یکدیگر و در الگویی هم گرا و تعاملی نشان می دهد بلکه وجه غالب رسانه ای یعنی کارکرد انگیزشی مخاطب در مواجهه با پیام را متجلی می سازد.
    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, رسانه های جمعی, رسانه مطلوب اسلامی, مدل ارتباطی, رسانه ای یاکوبسن, عناصر و کارکردها}
    Today, the widespread presence of mass media in directing the world public opinion is one of the undeniable facts that and has influenced the contemporary world. This meaning has gone up to that point that the present age has been called "the Age of Media". In the meantime, addressing the obligation of enjoining good and forbidding the evil based on its privileged position in Islam and also in other religious practices is important for having desirable Islamic media. Accordingly, its elements and functions can be dealt with and considered with regard to the contemporary social and cultural requirements. There are six basic elements for communication in Jakobson's model of media. Each of these six elements has assigned certain communicative functions to oneself which include receptors, effort functionality, transmitters, emotional functionality, message, aesthetic functionality, code or codes, cross-language functionality, context, reference functionality, contact channels, and words functionality. In Jakobson's view, each message has a set of functions, but a function becomes dominant based on the circumstances and context. Enjoining good and forbidding the evil in the Islamic ideal media, not only indicate the above elements and functionalities in relation to each other and in a convergent and interactive model, but also manifest the media dominant aspect, i.e. the motivational functionality of the audience in facing with the message.
    Keywords: Enjoining the Good, Forbidding the Evil, The Mass Media, The Islamic Ideal Media, Jakobson's Media, communication Model, Elements, Functionalities}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال